Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-10 21:28
Toch begrijp ik maar weinig van de range van mijn e-golf en dat stoort me een beetje. 2 maanden geleden reed ik praktisch alleen maar snelweg naar Belgie, 110kmpu en dan haal ik 200km range.

Afgelopen tijd wel vaker 'hard' gereden, dus gewoon 130kmpu op de snelweg. Range komt praktisch nooit meer boven de 170 nu. Past die boordcomputer zich aan aan mijn rijstijl? Of zijn er andere invloeden zoals de harde wind of de temperatuur, maar die is vandaag een solide 9 graden dus dat lijkt mij niet enorm van invloed.

Is het puur mijn rijden van de afgelopen tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 15:05
Nu al enige tijd mogen rijden in een PHEV. Wat ik mij daarbij afvraag; zit er eigenlijk een maximum aan het regeneratief remmen qua terug te winnen vermogen?

Laden aan een paal gaat met 3,7kW (1 fase). Even een tijdje regeneratief remmen geeft op het display 'verbruik' al snel waarden als; laden 60kWh/100km. Houd ik geen 100km vol natuurlijk maar in korte tijd komt er dan dus wel veel stroom terug.. kan de accu dat dan ook opnemen (misschien wat condensatoren?) of is het maximum ook op zo een moment gewoon 3,7kW? Zit er dus een limiet aan hoeveel je van de teruggewonnen energie ook echt kan gebruiken?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:02

CyBeRSPiN

sinds 2001

KaiseRRuby schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:15:
Past die boordcomputer zich aan aan mijn rijstijl?
Dat doet toch zo'n beetje elke auto? EV en ICE. Het gemiddelde verbruik van de afgelopen X ritten bepaalt mede hoeveel er om de GoM staat bij een volle accu.
Je zult dus weer even een paar rustige ritten moeten maken om de statistieken weer gunstig te krijgen ;)
Banjy schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:23:
Nu al enige tijd mogen rijden in een PHEV. Wat ik mij daarbij afvraag; zit er eigenlijk een maximum aan het regeneratief remmen qua terug te winnen vermogen?

(..) of is het maximum ook op zo een moment gewoon 3,7kW?
3,7kW is de grens bij AC (wisselstroom) laden. Als je remt op de motor levert dat DC (gelijkstroom) op, en dat is toch vaak een stuk meer dan 3,7kW, het gaat echt om flinke pieken dan. Wat de technische grens daarbij is weet ik niet, maar lijkt me heel sterk dat het begrensd is op wat de onboard AC lader toevallig als limiet heeft.
De accu kan makkelijk meer aan, het stroomt er immers ook hard uit als je flink op het gaspedaal trapt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-03-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Technische grens van regenereren zal afhankelijk zijn van maximaal vermogen van de generator en wat er maximaal door de accu opgenomen kan worden. Dat zal meestal veel hoger zijn dan maximaal vermogen van de AC-lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Dutchneon schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:50:
[...]

Sla Tesla maar over om open te gooien! die zijn 10 jaar geleden begonnen en heel veel geïnvesteerd, geen verdienmodel maar unique selling point,veel leergeld betaald.
En waarom...... overheid heeft het al meer gedaan: "u zult u infrastructuur openstellen" ...... kunnen ze niks tegen doen (nu komt de EU industrie met ionity als tegenhanger, allego was al een soort overheid.... nou we verkopen het maar....lekker slim).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Banjy schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:23:
Zit er dus een limiet aan hoeveel je van de teruggewonnen energie ook echt kan gebruiken?
In theorie is de limiet gelijk aan het maximale vermogen van de auto.

Als je het maximale vermogen uit de batterij haalt door bij voorbeeld bij stilstand maximaal koppel te vragen dan zou dit zelfde vermogen ook door de batterij opgenomen kunnen worden. Belangrijk verschil is dat de motor in het eerste scenario stil staat en bij het tweede scenario op een bepaald toerental draait. Dit geeft andere stroomwaarden en dus andere vermogens.

Verder zal de BMS en het Motor Control System ook rekening houden met de SoC. De batterij mag niet te vol zijn en afhankelijk van de SoC, temperatuur en gegradatie wordt er een bepaald maximaal vermogen bepaalt.

Deze heeft verder niets te maken met de AC laadstroom.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 16:09
fewips schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:20:
[...]
een laadpas met een bepaald tarief kan veel aantrekkelijker zijn dan gewoon even je pinpas en dan maar schietgebedje dat je nog saldo hebt aan het eind van de vakantie.
Offtopic: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen
Het blijft in de meeste gevallen de laadpaal exploitant die de prijs bepaalt. Zo is de buurtpaal vanaf 1 maart hier van 18 ct naar 34 ct gegaan. De pasjesboer rekent de prijs gewoon door... tenzij je een Tiwag gebruikt bijvoorbeeld, maar dat is één van de weinigen met een vaste prijs.

Ik hoop nog wel dat er een NL pasjesboer op de markt komt met een vaste lage prijs die op alle palen werkt. Duitsers en Oostenrijkers werken vaak alleen op Allego netwerk ;(

[ Voor 5% gewijzigd door John_Otters op 25-03-2019 17:18 ]

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Die zijn er reeds. Nuon, Eneco, allemaal rond de €0,35. Dat vinden de meeste mensen acceptabel.
Wij zijn best wel verwend met de goedkopere buitenlandse pasjes.
prettig schreef op maandag 25 maart 2019 @ 07:42:
Ionity wil op termijn naar benzineprijzen.

Lijkt me helemaal geen goed plan om NU te pushen richting pin/card betalingen: je bent weer afhankelijk ! (geeft ze een makkelijk excuus..... "tja dan moet de prijs hetzelfde zijn voor iedereen")

Beter is:
- Er voor zorgen dat de infrastuctuur beschikbaar is voor elke aanbieder (net zoals de kabel, glasvezel, telefoon, electra), ......
- Ionity, allego, fastned maar ook tesla, open gooien..... taak van de overheid.
- die infrastructuur is van vitaal belang straks en daar mag/moet de overheid zich wel wat meer mee bemoeien
- Dan is er concurrentie en die blijft dan ook
- En laadsystemen zijn zo al ontworpen (meerdere providers)

Kiezen welke provider je wilt moet los staan van betaal systeem (en betalen.....tankpas of laadpas, app, pin, card, whatever works.....en mag het laadstation zelf bepalen, mag je in je winkel ook...).
Ik ben met je eens dat je niet naar benzineprijzen moet.

De overheid laat het nu juist aan de markt over en dat is prima. De markt gaat vanzelf samenwerken als dit een hogere acceptatiegraad oplevert en in NL is dat nu al redelijk goed geregeld. Zo kun je met de meeste pasjes bij Allego/Ionity én Fastned terecht en Tesla heeft hun infra al jaren geleden opengesteld alleen de autofabrikanten wilden daar niet in mee. Meer een taak voor die autofabrikanten dus dan voor de overheid.

Ik denk dat niemand 'brandstof' prijzen gaat betalen voor elektriciteit en ik zou ook niet weten waarom hiernaar gestreefd zou moeten worden behalve voor winstmaximalisatie. Met zulke volumes als zo'n Ionity station erdoorheen jaagt kan dat met 20 cent per kWh in enkele jaren worden terugverdiend.

Kijk maar naar de gemiddelde Tesla rijder. Die laadt voor 92% elders dan bij de superchargers. Ondanks dat de meesten nog steeds gratis kunnen superchargen. Met die getallen kwam Tesla zelf tijdens het EV-Ready event. Waarom? Omdat niemand van wachten houdt. En al helemaal niet tegen toptarieven. Ionity zal een stille dood sterven als particulieren daar met brandstof-ish achtige prijzen te maken krijgen, eenmaal het stempel 'duur' op je voorhoofd gaat er niet gauw meer vanaf dus alleen de zakelijke markt blijft dan nog over.

Ik verwacht daarom eerder dat ze de prijs langzaam verhogen tot ze merken dat mensen gaan klagen. Dan verlagen ze het iets en blijven ze op dat niveau hangen. Of als ze merken dat er geen kip meer komt maar iedereen naar Fastned / Allego rijdt.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 15-10 19:48
Er zijn 6 Leafs op carnext gezet. Best veel zo in een keer. Dus al mensen nog op zoek zijn een een leaf.

https://www.carnext.com/nl-nl/autos/-brandstof-elektrisch/

(Ik werk niet voor Carnext en dit is ook geen recalme.)

[ Voor 11% gewijzigd door menzo op 25-03-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Hachy Aan de andere kant zijn berijders nu gewend aan brandstofprijzen. Als ze voor hun lange ritten er niet op achteruit tov benzine dan is dat acceptabel. Op de dagelijkse korte ritten kunnen ze dan besparen met goedkope stroom.

Uiteindelijk wil je onderweg kunnen laden wanneer het moet en dan geld over het algemeen liever te duur als niet te koop door (extreem) lang wachten bij drukte.

En als de prijs teveel afschrikt dan komt een prijsverlaging veel beter in de media dan een prijsverhoging.

Edit: Helemaal als hogere prijzen betekenen snelle uitrol van stations en stalls.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 25-03-2019 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Denk je? Je betaalt de hoofdprijs voor benzine omdat je niet anders kan, bijvoorbeeld woon-werk in een niet-goed-bereikbaar-met-OV-gebied. Niet omdat het als 'acceptabel' wordt beschouwd.

Kijk maar in de grensstreken hoezeer men gewend is aan de NL benzineprijzen :)

Als je eenmaal gewend bent aan tarieven van ongeveer 20 cent per kWh dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat je een euro per kWh gaat betalen omdat je dan wat sneller bent. Mensen rijden voor 1 cent per liter al kilometers om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@Hachy natuurlijk gaat niemand 60 cent/kWh betalen op bestemmingen, maar Fast chargers zijn bedoeld voor als je op 1 dag meer dan 300 km rijdt. In die scenario’s betalen mensen wel die 60 cent/kWh, want tijd is geld. Als je niet (genoeg) kan laden op je bestemming, moet je onderweg snelladen.

De investering per Fastned station zal richting de 500k gaan. Als je 50 cent/kWh marge hebt, duurt het nog steeds heel lang voordat de investering terug verdient wordt. Je hebt naast de initiële investering heb je vaste netwerkkosten, back Office kosten, onderhoudskosten en de grond is ook niet gratis.

Ik denk overigens dat als EV critical mass heeft bereikt, dat laadpalen bij grootverbruikers belast gaan worden. Het gemis van brandstofaccijns gaat een gat in de begroting opleveren. Die kan je makkelijk oplossen door EV stroom te belasten. Bij particulieren hoeft dat niet, want thuisstroom levert de overheid al meer op de brandstof accijns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Volgens mij nog niet hier gedeeld. Autoweek heeft deze week (tot overmorgen) een themanummer elektrisch rijden.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9qccjcW/WIN-20190325-20-05-28-Pro-2.jpg

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Deveon schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:59:
@Hachy Aan de andere kant zijn berijders nu gewend aan brandstofprijzen. Als ze voor hun lange ritten er niet op achteruit tov benzine dan is dat acceptabel.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die een gevoel hebben bij de kosten die ze hebben per 100km. Ze weten wat een liter benzine kost, maar een liter benzine kun je niet vergelijken met een kWh. Op een liter benzine rijd je zo drie keer zo ver.
Hachy schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:55:
Ik denk dat niemand 'brandstof' prijzen gaat betalen voor elektriciteit
Er vanuitgaande dat je ongeveer drie keer zover rijdt op een liter benzine dan op een kWh en een liter benzine langs de snelweg €1,80 kost, dan is brandstofprijs voor elektriciteit €0,60. FastNed prijs. En die hebben toch genoeg klandizie.

[ Voor 29% gewijzigd door henri055 op 25-03-2019 20:26 ]

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-10 15:27
Mijn ervaring is idd dat je ongeveer 3kwh nodig hebt om even ver te komen als met 1 liter benzine. (in beide gevallen ca. 20km) uitgaande van beheerste rijstijl. Maar bij andere rijstijl blijft het vergelijkbaar, alleen aantal km daalt.
En bij EV heeft ook temperatuur en laadverliezen nog invloed.
Als je standaard evenveel zou betalen als voor benzine gaat het financieel niet goed komen. Ook de hoger investering moet worden gedekt. Maar als snelladen uitzondering is, dan is het geen probleem en is het veel belangrijker dat het beschikbaar en snel is (niet 10 wachtenden voor je en ook niet lang aan de snellader hangen). Prijs is dan nauwelijks van belang.
Daarbij is ook van belang dat je de snellader niet gebruikt om vol te tanken, maar om het gat te dichten tussen beschikbare (resterende) range en volgende/eindbestemming waar je weer rustiger en goedkoper verder kan laden. Oftewel als je in 15-20 min dit gat kan dichten door 100-200km bij te laden maakt het prijskaartje per kwh snelladen vrijwel niet uit. Dat middelt dan wel uit over het totaal van goedkopere laadsessies.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

menzo schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:03:
Er zijn 6 Leafs op carnext gezet.
Geinig. Super weinig kilometers, ook. Tussen 10 en 27.000 km.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:13
TucanoItaly schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:45:
[...]

Geinig. Super weinig kilometers, ook. Tussen 10 en 27.000 km.
Qua prijs niet superuitzonderlijk. 6 maand geleden kocht ik mijn 30kWh Tekna (begin 2016) met 24.000 op de teller voor +- 22k

Edit: Ze zien er wel netjes uit. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 25-03-2019 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hachy schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:26:
Denk je? Je betaalt de hoofdprijs voor benzine omdat je niet anders kan, bijvoorbeeld woon-werk in een niet-goed-bereikbaar-met-OV-gebied. Niet omdat het als 'acceptabel' wordt beschouwd.
De hoofdprijs betaal je langs de snelweg en dat doe je net als snelladen alleen als het aanzienlijke tijdwinst opleverd. Thuis laden kost minder tijd (én geld), zelfs bij een publieke paal.
Kijk maar in de grensstreken hoezeer men gewend is aan de NL benzineprijzen :)
En natuurlijk de boodschappen wanneer ze daar toch zijn. De grens over is een combi voordeel.
Als je eenmaal gewend bent aan tarieven van ongeveer 20 cent per kWh dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat je een euro per kWh gaat betalen omdat je dan wat sneller bent. Mensen rijden voor 1 cent per liter al kilometers om.
De tarieven zijn afgelopen jaar flink gestegen, inmiddels zit ik al op 22ct in de daluren. Echter op moment dat ik onderweg ben is 60-70ct/kWh geen probleem (gelukkig is de supercharger maar 25ct en Fastned 30ct via Maingau), want ik wil dáár laden om verder (of thuis) te komen en dat kan niet thuis. Net zoals ik best €100 voor een nacht in een hotel over heb terwijl het thuis “gratis” is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Deveon schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:51:
[...]
De tarieven zijn afgelopen jaar flink gestegen, inmiddels zit ik al op 22ct in de daluren. Echter op moment dat ik onderweg ben is 60-70ct/kWh geen probleem (gelukkig is de supercharger maar 25ct en Fastned 30ct via Maingau), want ik wil dáár laden om verder (of thuis) te komen en dat kan niet thuis. Net zoals ik best €100 voor een nacht in een hotel over heb terwijl het thuis “gratis” is.
Wel duur die hotels van jou, mij lukt het meestal voor ca. de helft ;), maar helemaal eens dat dit de juiste vergelijking is. Als je incidenteel geen andere optie hebt dan maakt de prijs niet zoveel uit en gaat het vooral om beschikbaarheid en snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Z___Z schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:07:
@Hachy natuurlijk gaat niemand 60 cent/kWh betalen op bestemmingen, maar Fast chargers zijn bedoeld voor als je op 1 dag meer dan 300 km rijdt. In die scenario’s betalen mensen wel die 60 cent/kWh, want tijd is geld. Als je niet (genoeg) kan laden op je bestemming, moet je onderweg snelladen.

Ik denk overigens dat als EV critical mass heeft bereikt, dat laadpalen bij grootverbruikers belast gaan worden. Het gemis van brandstofaccijns gaat een gat in de begroting opleveren. Die kan je makkelijk oplossen door EV stroom te belasten. Bij particulieren hoeft dat niet, want thuisstroom levert de overheid al meer op de brandstof accijns.
Hier gewoon besloten dat we max. 1x snelladen op een rit, anders nemen we ander vervoer (indien enigzins mogelijk), met veel range is dat al snel 600-800km, prima.

Belasten EV laden zie ik ook nog wel gebeuren bij bedrijven, maar PV laden...... hoe gaan ze dat belasten (wil die discussie wel aangaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
prettig schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:00:
[...]

Hier gewoon besloten dat we max. 1x snelladen op een rit, anders nemen we ander vervoer (indien enigzins mogelijk), met veel range is dat al snel 600-800km, prima.

Belasten EV laden zie ik ook nog wel gebeuren bij bedrijven, maar PV laden...... hoe gaan ze dat belasten (wil die discussie wel aangaan).
In België heb je belasting op omvormercapaciteit.

Maar goed ik vind als salderen afgeschaft zou worden, dat het direct verbruiken van eigen opgewekte stroom niet belast moet worden. Het zorgt niet voor belasting van het netwerk en is goed voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Z___Z schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:18:
[...]

In België heb je belasting op omvormercapaciteit.

Maar goed ik vind als salderen afgeschaft zou worden, dat het direct verbruiken van eigen opgewekte stroom niet belast moet worden. Het zorgt niet voor belasting van het netwerk en is goed voor het milieu.
Mee eens, maar zie ze ook gewoon zonnepaneelbelasting invoeren 8)7
Is net zo gek als fietsen belasten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
O maar voor fietsen betalen we allang 21% btw over steeds duurdere fietsen en onderhoudsbeurten. En niet te vergeten de verzekering en de energiebelasting en btw op de geladen Kwh. Heb hier afgelopen 2 jaar al zeker meer dan € 1.300 voor betaald. Overigens met een glimlach op het gezicht :) aangezien ik wel blij wordt van deze nieuwe mogelijkheden. Die ik overigens ook aan de minder bedeelde medemens gun en dan wordt je wel wat verdrietig van al die belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Deveon schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:51:

De hoofdprijs betaal je langs de snelweg en dat doe je net als snelladen alleen als het aanzienlijke tijdwinst opleverd. Thuis laden kost minder tijd (én geld), zelfs bij een publieke paal.

Nou ja die afweging zal voor eenieder anders zijn. Ben wel met je eens dat op een bepaald moment voor iedereen beschikbaarheid een hogere prioriteit krijgt dan prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 25-03-2019 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Welp, de Ampera is total loss verklaard, op zoek naar wat anders.

@mux mocht je nog wat spul willen scoren voor muxan voor een leuk prijsje, de auto staat in de kop van NH en wordt deze week geveild. Koets ligt in de kreukels maar de aandrijving en accu is wel in orde.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-10 17:16
Erasmo schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:24:
jammer zeg..

waar ben je nu dus precies op naar zoek? PHEV? EV?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:35

greatgonzo

schit-te-rend!

enige EV's die betaalbaar zijn en snel geleverd zullen worden zijn denk ik de Leaf, Ioniq en Model 3 denk ik.. toch?

Of had je lease en regelen ze gewoon vervangend vervoer tot je bijvoorbeeld een nieuwe Ampera/Niro/Kona krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Al enig idee welke richting je gaat kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
blijkbaar is er in duitsland een ipace gespot met een 22 kw ac lader, 63 kwh in 3 uurtjes :o

Afbeeldingslocatie: https://tff-forum.de/download/file.php?id=48384&mode=view

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:36
brand

Zou dit werkelijk de enige manier zijn om een brandje te blussen of is dit nog onwetendheid bij de brandweer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
DonChaot schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:56:
brand

Zou dit werkelijk de enige manier zijn om een brandje te blussen of is dit nog onwetendheid bij de brandweer?
Tesla raadt aan met grote hoeveelheden water te blussen. Ik denk dat een bak water een relatief makkelijke manier is om met grote hoeveelheden water te blussen :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-10 19:07
Voor de bezitters van een Ioniq of Kona is er nu een uitbreiding beschikbaar om met een app o.a. het laden van afstand te monitoren. Het apparaatje is eenvoudig aan te sluiten en kost €299,-. https://openwb.de/shop/?product=evnotipi-plugnplay

Hoe het in zijn werk gaat zie je hier. YouTube: Ladestand per App abfragen -Hyundai Kona & Ioniq - Fernabfrage Plugn...

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 09:30
brand

Bij Audi Brussels doen ze het ook zo. Die hebben speciaal hiervoor een container staan waar de auto in gewinched wordt en dan gevuld met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Erasmo schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:24:

@mux mocht je nog wat spul willen scoren voor muxan voor een leuk prijsje, de auto staat in de kop van NH en wordt deze week geveild. Koets ligt in de kreukels maar de aandrijving en accu is wel in orde.
Nice, die ga ik wel langs zien komen dan. We zijn nu vooral naar 40kWh Leaf-pakketten op zoek (als iemand er toevallig één op zolder heeft liggen: contact me!), maar dit is ook wel interessant :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:24:
Voor de bezitters van een Ioniq of Kona is er nu een uitbreiding beschikbaar om met een app o.a. het laden van afstand te monitoren. Het apparaatje is eenvoudig aan te sluiten en kost €299,-. https://openwb.de/shop/?product=evnotipi-plugnplay

Hoe het in zijn werk gaat zie je hier. YouTube: Ladestand per App abfragen -Hyundai Kona & Ioniq - Fernabfrage Plugn...
Handig, zet je hem ook even op het Kona forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-10 13:56

Sr_Ogel

Klop klop klop

brand

Laatst zag ik een blusdeken voor auto's. Lijkt mij dat dat makkelijker is. Als je tenminste de ruimte hebt. Op een parkeerplaats wordt dat al lastiger.

YouTube: Autobrand gedoofd met branddeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Sr_Ogel op 26-03-2019 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Coasterfreak schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:41:
blijkbaar is er in duitsland een ipace gespot met een 22 kw ac lader, 63 kwh in 3 uurtjes
Toch is dit eigenlijk een vreemde situatie. Wanneer kwam Renault uit met een 22 kW lader? 2012. In die zeven jaar is het kennelijk niet gemeengoed geworden om zo'n wisselspanning laadvermogen als standaard mee te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@prettig Oh, bestaat die ook al, ik volg alleen het algemene EV forum dus jij mag het ook doen hoor. Gaat tenslotte om de info.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:04:
@prettig Oh, bestaat die ook al, ik volg alleen het algemene EV forum dus jij mag het ook doen hoor. Gaat tenslotte om de info.
erop gezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
TucanoItaly schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:00:
[...]

Toch is dit eigenlijk een vreemde situatie. Wanneer kwam Renault uit met een 22 kW lader? 2012. In die zeven jaar is het kennelijk niet gemeengoed geworden om zo'n wisselspanning laadvermogen als standaard mee te leveren.
het is toch ook idioot dat een auto met een 90 kwh accu een 3.7kw lader krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Coasterfreak schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:08:
[...]

het is toch ook idioot dat een auto met een 90 kwh accu een 3.7kw lader krijgt..
Ja en de eerste I-pace's staan al weer te koop (range en laden).......al paar inmiddels gezien (2018 - 4% en 10K onder de nieuwprijs), was te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Coasterfreak schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:08:
[...]

De limiet van de grannylader zit niet in de lader maar in het feit dat 1 fase 230V max 16A is.
Het is een noodoplossing voor op je vakantieadres en niet bedoeld voor dagelijks gebruik.

Of bedoel je de onboardlader die aan een 11kW paal niet met 11kW kan laden? Dan moet je kiezen voor een 32A paal dat gaat snel zat. Iniedergeval overnight weer helemaal vol.

Het idiote is dat ze geen 3 fase onboardlader hebben. Dat staat los van de 3,7kW lader.

[ Voor 15% gewijzigd door Spiller op 26-03-2019 11:31 ]

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Ik snap het wel met de ipace maar goed ik granny charge mijn model x al bijna een jaar. Gaat best prima.

Laadpaal project loopt achter bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a8vaKy4g1WjAV4v5cxOyA6KP/full.jpg
Ging lekker met laden wat een drukte bijna alle palen vol. Met van alles ipace leaf golf ioniq Kona 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Spiller schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:28:
[...]

De limiet van de grannylader zit niet in de lader maar in het feit dat 1 fase 230V max 16A is.
Het is een noodoplossing voor op je vakantieadres en niet bedoeld voor dagelijks gebruik.

Of bedoel je de onboardlader die aan een 11kW paal niet met 11kW kan laden? Dan moet je kiezen voor een 32A paal dat gaat snel zat. Iniedergeval overnight weer helemaal vol.

Het idiote is dat ze geen 3 fase onboardlader hebben. Dat staat los van de 3,7kW lader.
Het moment dat ik voor mijn Leaf een betaalbare 3-fase 3,7kW (11kW) of zelfs een 22kW lader te pakken kan krijgen is dat een project dat ik direct ga starten.
Laadpoort ombouwen naar type 2, :9~, lader inbouwen, :9~ gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Spiller schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:28:
[...]

had het over de boordlader, niet de omalader. dacht dat het 3.7 was en niet 7.4.

zelfs dan is het een misser dat zo'n auto idd geen 3 fase lader heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-10 13:37
Wat heb ik nodig voor het laden van een Leaf 2.0?
zal voornamelijk 'nachts gebeuren

een gewoon stopcontact?
of moet deze alleen op een aparte groep zitten?
een granny charger?
of een echt laadpaal?

Bij voorkeur iets, zonder al teveel investeringen..snelheid minder belangrijk

ik hoop dat iemand mij wil helpen, ik heb al rondgezocht, maar zoveel andere situaties als bij ons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
@wwwmarcel Stopcontact met granny is voldoende als je vaak genoeg en lang genoeg kan laden. Als het geen lease is waar je vergoeding van de stroomkosten moet regelen zou ik zo gewoon beginnen en kijken hoe vaak je te kort komt (je moet naar een snellader of een snellere openbare paal). Je kan thuisladen ook minderen door openbaar te laden waar mogelijk, hier zijn de kosten per kWh alleen wel wat hoger.

@DonChaot @Mar.tin Mijn ervaring met lipo-branden (drone racen, lichte packs zonder enige bescherming in de buurt van propellors op hoge snelheid langs obstakels gaat wel eens mis) is dat je die krengen bijna niet uitkrijgt. Rookontwikkeling beperken en uit laten branden is meestal het beste wat je kan doen. Bij ons gaan ze in een metalen emmer met een flinke bak zand erover tot ze ophouden met roken. Blussen met water is met een EV misschien handiger maar niet optimaal.

[ Voor 37% gewijzigd door Tassadar32 op 26-03-2019 12:40 ]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik heb gewoon een grannylader vast aan de muur met een kastje er omheen, werkt prima. Wel op een aparte groep met kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

wwwmarcel schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:21:

een gewoon stopcontact?
een granny charger?
of een echt laadpaal?

ik hoop dat iemand mij wil helpen, ik heb al rondgezocht, maar zoveel andere situaties als bij ons
De standaard lader/grannycharger laad met 2,3 kw/10A. Dat betekend dat je auto met 12 km/u laad, en dus in totaal 19 uur.

Er zijn ook grannychargers via marktplaats te koop, waarbij je de hoeveelheid ampere kunt verhogen, bijvoorbeeld tot 13. Dan gaat het wat sneller. Maar dat trekt natuurlijk ook wel een wissel op je meterkast.
Sowieso zal je waarschijnlijk ook wel een meterkastaanpassing/groepenuitbreiding moeten doen.

Meer info: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
o oke bedankt 19u dat is nog al wat...

dan maar snel kijken wat ik kan doen..'s nachts draait er weinig bij ons..dus dan maakt het toch niet uit of er meer op die groep zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-10 14:23
wwwmarcel schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:51:

dan maar snel kijken wat ik kan doen..'s nachts draait er weinig bij ons..dus dan maakt het toch niet uit of er meer op die groep zit?
ik heb ook wat filmpjes van @mux gezien waar de stopcontacten een beetje aan het smelten waren omdat alles niet gemaakt was op een constante load van >10A.

Maar volgens mij had hij er ook iets op gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-10 10:06

19 uur van volledig leeg naar volledig vol.

Das nogal wat(t) ja. Maar ligt aan je gebruik of je dan ook nodig hebt. Mijn woonwerk is niet zo ver.. 30 km per dag.. (bij 13kWh/100km) ->> 4kWh op een dag is voldoende. Dat zou ik potentieel dus in 2 uur weer bij geladen hebben. En de auto staat 's nachts thuis en aan de paal. Omdat ik ook wel eens wèl helemaal leeg rij, of langere /verdere trips maak in het weekend, heb ik inmiddels wel een echte paal, die :D 3,7kW levert.

Als je elke dag de accu leeg rijdt, dan is een snellere laadoptie wel fijn.

Mux op JijBuis:
YouTube: PowerElectronicsBlog

[ Voor 6% gewijzigd door JayPe op 26-03-2019 12:58 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Laden:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1877683

[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 26-03-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

datis het heikele punt van elke EV, en het wordt alleen nog maar gekker. Hoe meer range, hoe meer de batterij opgeladen moet worden. En dan doe je met een Granny er inderdaad heul lang over.

Bijvoorbeeld een 64kw van de Kona/Niro: is met een Granny gewoon 30 uur. Zelfs een standaard laadpaal van 3,7 kw/16A is 20 uur onderweg.

Het enige waardoor je thuisladen nog een beetje kunt versnellen is een 3 fase krachtstroom installatie aanbrengen. Maar dan moet je ook weer flink wat investeren natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

fjux schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:53:
[...]

ik heb ook wat filmpjes van @mux gezien waar de stopcontacten een beetje aan het smelten waren omdat alles niet gemaakt was op een constante load van >10A.

Maar volgens mij had hij er ook iets op gevonden!
Ja, Schuko is ontworpen op 16A piek (5 of 10 minuten) en 10A continu, maar zolang je geen verlengkabel of contactdoos gebruikt is het enige punt waar dit van toepassing is het stopcontact zelf. De bekabeling en buizen kunnen allemaal makkelijk 16A aan, maar het stopcontact zelf zal langzaam warm worden en het plastic smelten.

De oplossing is dus vrij simpel: het stopcontact heatsinken. Ik doe dit door een stekker te gebruiken waarin de kabels gesoldeerd worden, zodat alle warmte die op het contact wordt geproduceerd vervolgens de kabel in wordt gezogen en daar wordt gedissipeerd. Ook belangrijk is dat de contactpennen van de stekker massief zijn (dus niet die stalen/messing holle buizen of deellengte veiligheidspennen) en dat je extra trekontlasting in de stekker toepast, gezien de soldeerverbinding niet tegen buigen kan.

Met dat alles op z'n plek voldoe je aan alle regels die ik hierover kan vinden en heb je een probleemloze oplossing in ieder stopcontact dat ik totnogtoe heb geprobeerd.

Nog mooier zou zijn om de kabels te puntlassen aan een speciaal gevormde schuko-contactpen, maar da's vziw niet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
wwwmarcel schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:21:

een gewoon stopcontact?
een granny charger?
of een echt laadpaal?

Laadpaal alleen als je sneller nodig heb van 2.3 kw laden dus reken op dat je leaf na dag weer redelijk vol is na bijna helemaal leeg.
Een laadpaal kan je of op 16A zetten a 3,5 kw of 32A voor 7kw die laatste kan alleen als je ook een verzwaring doet van je aansluiten vaak is het veel te duur voor wat je krijgt.

Ik laad mijn huidige leaf gewoon op via de standaard laadadapter. Gaat best prima alleen als ik 2 dagen achter elkaar weg wil (ik rij hem leeg) dan is het wat te langzaam.
Mar.tin schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:43:
[...]

Het moment dat ik voor mijn Leaf een betaalbare 3-fase 3,7kW (11kW) of zelfs een 22kW lader te pakken kan krijgen is dat een project dat ik direct ga starten.
er was een tijd geleden een third party 3 fase lader voor de oude leaf ben zelf de link kwijt geraakt. Maar hij bestaat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
mux schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:34:
Quote over warm worden van stopcontacten, 10A en 16Ampère
En dan in je onderschrift die 4 Watt Plank :-)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
@MeZZiN alles wat ik tot nu toe gevonden heb was schandalig duur. :(

Vanmorgen op werk een 50A zekering van 1 fase eruit. Is voor een sub-groepenkast voor het kantorengedeelte.

Blijkt op mijn opgesoepte 32A paal ook de kantine / keuken te zitten, en het was pauze. Met dus de waterkoker, koffiemasjien, magnetron, wafelijzer, koelkast, verlichting enzovoort op diezelfde fase.
Kon het niet hebben. Gelukkig gaan we binnenkort graven om mooie 3-fase aansluitingen te realiseren :+ en dan direct vanaf de hoofdmeterkast ipv via de submeterkast.

Begrijp uberhaupt niet dat we dat ooit zo hebben aangesloten..

Kortetermijnoplossing is mijn paal wisselen met een andere paal, en zo op een andere fase die 32A trekken.

[ Voor 19% gewijzigd door Mar.tin op 26-03-2019 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ja het kost een hoop geld weet ook niet of het de moeite is het is ook iets wat niet heel veel mensen willen hebben denk dus de prijs is hoog.

Bagger daarom altijd stroom goed aanleggen iedereen vergeet wel eens hoeveel het totaal plaatje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Mar.tin schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:15:
@MeZZiN alles wat ik tot nu toe gevonden heb was schandalig duur. :(

Vanmorgen op werk een 50A zekering van 1 fase eruit. Is voor een sub-groepenkast voor het kantorengedeelte.

Blijkt op mijn opgesoepte 32A paal ook de kantine / keuken te zitten, en het was pauze. Met dus de waterkoker, koffiemasjien, magnetron, wafelijzer, koelkast, verlichting enzovoort op diezelfde fase.
Kon het niet hebben. Gelukkig gaan we binnenkort graven om mooie 3-fase aansluitingen te realiseren :+ en dan direct vanaf de hoofdmeterkast ipv via de submeterkast.

Begrijp uberhaupt niet dat we dat ooit zo hebben aangesloten..

Kortetermijnoplossing is mijn paal wisselen met een andere paal, en zo op een andere fase die 32A trekken.
Leaf 1 doet toch maar 1 fase met 16 ampère? Of hingen er twee auto's aan de opgesoepte 32A paal?
(of hing er een auto met 7kW laadmogelijkheid aan de paal?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
@JayPe Mijn Tekna doet 6(,6)kW hoor, maar da's een Leaf 1,5 met 30kWh pakket. :)

@MeZZiN Ik vind het wel een €1000 waard om overal te kunnen laden met 11kW, is toch soort-van snelladen als je het hebt over het pakket dat in zo'n Leaf hangt. En heb je het met mijn rijstijl bijna over 100km / uur aan lading :+
Als je het over €1500 of meer gaat hebben voor de upgrade van 1x32 naar 3x16 moet ik er toch wel eens heel diep over denken. Zéker als er later een Muxsanpakket in ligt denk ik dat ik nog maar zelden moeite ga hebben met een leeg-ish accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
precies hoeveel is het je waard plus als je al over de 1500 euro gaat kan je een chademo converter kopen die 3 fase omzet naar chademo .... minder effort plus je heb er meer aan voor je volgende leaf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Nouja, die voegt voor mij niets toe, want het voordeel zou ik juist vinden om op (bijna) alle openbare palen 11kW te kunnen laden ipv zo-nu-en-dan 6kw bij een 22kW paal.
Dat is veel waardevoller dan een lomp ding dat ik nergens kwijt kan, immers heb ik geen oprit :+. (Appartementje 3-hoog-achter)

Dus eerder €1500 voor overal nuttig. :>

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 26-03-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor de granny charger thuis, als ie thuis blijft mooie CEE stekker eraan hangen of gewoon direct in het verdeelpunt monteren.
Coasterfreak schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:40:
[...]

jammer zeg..

waar ben je nu dus precies op naar zoek? PHEV? EV?
Ik denk een EV, ik had hem gekocht met het oog op een emigratie naar Curaçao om daar voornamelijk elektrisch te rijden. En de auto Ampera bevalt zeker als model maar ik vindt het vreselijk als iedere keer die verbrandingsmotor bijspringt. Straks op Curaçao dan verwacht ik er een tank per jaar doorheen te doen, maar waarom zou ik dan eigenlijk niet toch voor een volledige EV gaan? Dan hoef je alle ICE componenten ook niet mee te slepen en het scheelt complexiteit want ik doe het onderhoud zelf.
greatgonzo schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:08:
enige EV's die betaalbaar zijn en snel geleverd zullen worden zijn denk ik de Leaf, Ioniq en Model 3 denk ik.. toch?

Of had je lease en regelen ze gewoon vervangend vervoer tot je bijvoorbeeld een nieuwe Ampera/Niro/Kona krijgt?
Da's niet betaalbaar genoeg voor mij als arme ambtenaar :P Het wordt sowieso een gebruikte, de Sion had net gekund maar die is pas te laat leverbaar.
Mar.tin schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:43:
[...]

Ik kan Elcons of Brusa's aanraden, goed spul om mee te hobbyen en niet al te duur. Erg geliefd in de DIY-ev wereld.
MeZZiN schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:31:
Ik snap het wel met de ipace maar goed ik granny charge mijn model x al bijna een jaar. Gaat best prima.

Laadpaal project loopt achter bij mij.

[Afbeelding]
Ging lekker met laden wat een drukte bijna alle palen vol. Met van alles ipace leaf golf ioniq Kona 😀
Dat is aardig vol ja! Fastned kan maar niet snel genoeg uitbreiden.
mux schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:35:
[...]

Nice, die ga ik wel langs zien komen dan. We zijn nu vooral naar 40kWh Leaf-pakketten op zoek (als iemand er toevallig één op zolder heeft liggen: contact me!), maar dit is ook wel interessant :D
Thuisbatterij met diy Chademo? :P
MeZZiN schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:12:
[...]
er was een tijd geleden een third party 3 fase lader voor de oude leaf ben zelf de link kwijt geraakt. Maar hij bestaat wel.
Je bedoelt die ene die je in de Chademo poort steekt?
TucanoItaly schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:18:
[...]
Al enig idee welke richting je gaat kijken?
De dagwaarde zal rond de €11.500 liggen, dus zit zelf te denken aan een Leaf of een 500e. De 500e heeft geen snellader maar dat maakt op een eiland zonder laadinfrastructuur niet uit. Ik moet af en toe naar de andere kant van NL voor ik vertrek maar met 6.6kW moet er wel een mouw aan te passen zijn voor die paar keer. En de Fiat deelt op de aandrijflijn na alle onderdelen met de benzine counterpart, en dat is ook wel handig.

Wat aan de Nissan wel handig is dat Chademo ook voor V2G inzetbaar is, dan kun je van de Leaf een mooie huisaccu maken. Alleen met mijn budget zit ik nog met de oude soort accu die het wat minder doen in warme klimaten... Het liefste had ik een 2014+ model gehad of anders een 2012 met vervangen accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Erasmo schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:38:
Voor de granny charger thuis, als ie thuis blijft mooie CEE stekker eraan hangen of gewoon direct in het verdeelpunt monteren.

[...]

Ik denk een EV, ik had hem gekocht met het oog op een emigratie naar Curaçao om daar voornamelijk elektrisch te rijden. En de auto Ampera bevalt zeker als model maar ik vindt het vreselijk als iedere keer die verbrandingsmotor bijspringt. Straks op Curaçao dan verwacht ik er een tank per jaar doorheen te doen, maar waarom zou ik dan eigenlijk niet toch voor een volledige EV gaan? Dan hoef je alle ICE componenten ook niet mee te slepen en het scheelt complexiteit want ik doe het onderhoud zelf.
i3? of i3 rex? rond de 22k voor de variant met range extender.

edit: tweedehands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN

[...]

Je bedoelt die ene die je in de Chademo poort steekt?
Nee er was een vervangende module om je 1 fase laad unit te vervangen voor een 3 fase unit. (bouw je in de auto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
greatgonzo schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:58:
[...]

datis het heikele punt van elke EV, en het wordt alleen nog maar gekker. Hoe meer range, hoe meer de batterij opgeladen moet worden. En dan doe je met een Granny er inderdaad heul lang over.

Bijvoorbeeld een 64kw van de Kona/Niro: is met een Granny gewoon 30 uur. Zelfs een standaard laadpaal van 3,7 kw/16A is 20 uur onderweg.
Het is niet hoe meer range hoe meer je moet laden. Hoe meer je rijdt hoe meer je moet laden. Als je dagelijks veel km maakt, moet je ook veel laden. Als het niet zo ver hoeft te rijden voor je werk, hoef je ook niet veel te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Ik denk een EV, ik had hem gekocht met het oog op een emigratie naar Curaçao
[...]

Fastned kan maar niet snel genoeg uitbreiden.
Dus: FastNed stationnetje ergens op Curaçao planten; de eerste klant is al in zicht. Maingau pasje al in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
japie06 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:21:
[...]

Het is niet hoe meer range hoe meer je moet laden. Hoe meer je rijdt hoe meer je moet laden. Als je dagelijks veel km maakt, moet je ook veel laden. Als het niet zo ver hoeft te rijden voor je werk, hoef je ook niet veel te laden.
precies maar het helpt niet als je een mega accu heb die je gewoon niet binnen een avond kan vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
MeZZiN schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:23:
[...]

precies maar het helpt niet als je een mega accu heb die je gewoon niet binnen een avond kan vullen.
Dat is alleen een probleem als je de volgende ochtend 300+ km moet rijden. Dat gebeurt toch niet vaak?

Anders moet je onderweg 10 minuten snelladen om je bestemming te bereiken. Ook niet een hele grote ramp toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
japie06 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:26:
[...]

Dat is alleen een probleem als je de volgende ochtend 300+ km moet rijden. Dat gebeurt toch niet vaak?

Anders moet je onderweg 10 minuten snelladen om je bestemming te bereiken. Ook niet een hele grote ramp toch?
Snel AC laden is wel verdomd handig: meeste tijd (95%) laad je AC en niet DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

nannoe schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:56:
[...]

i3? of i3 rex? rond de 22k voor de variant met range extender.

edit: tweedehands
Nog te duur, de goedkoopste i3 in NL nu is iets van 15k exl. Mijn budget stopt echt rond de 12k.
MeZZiN schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:19:
[...]

Nee er was een vervangende module om je 1 fase laad unit te vervangen voor een 3 fase unit. (bouw je in de auto)
Dat waren brusa's uit mijn hoofd.
JayPe schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:21:
[...]

Dus: FastNed stationnetje ergens op Curaçao planten; de eerste klant is al in zicht. Maingau pasje al in huis?
Zullen we beginnen met Mennekes palen? Er rijden zo uit mijn hoofd pas 3 EV's rond :P Op een eiland wat niet veel groter is dan Texel is een DC lader nog lang niet nodig, zorg eerst maar voor een goede AC infrastructuur.
prettig schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:49:
[...]

Snel AC laden is wel verdomd handig: meeste tijd (95%) laad je AC en niet DC.
Zeker, als je twee uur ergens bent geweest heb je met 11kW al een flink wat bij kunnen laden, sowieso genoeg om bij de volgende snellader te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Erasmo schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:25:

Zullen we beginnen met Mennekes palen? Er rijden zo uit mijn hoofd pas 3 EV's rond :P Op een eiland wat niet veel groter is dan Texel is een DC lader nog lang niet nodig, zorg eerst maar voor een goede AC infrastructuur.
Geintje natuurlijk.

Maar: Size Texel? Oeh,. dan kan je echt met een kleine accu prima uit de voeten...

*pakt Google Maps erbij*

Oh,. van Watamula hole ( noord-west-puntje) naar de fuikbaai (zuid oost) punt is inderdaad krap 60 kilometer!

Ja,. neem dan gewoon een Grannycharger mee, en een Zoë, Leaf, Czero/Ion/Miev of e-up! Moet toch raar lopen wil je niet in een nachtje weer een volle accu hebben ná een hele dag rondtoeren op het eiland?
Je zult de meeste dagen waarschijnlijk gewoon Willemstad niet uit komen?

Als je er eenmaal woont en werkt, een paar tweedehands simpele laadpaaltjes op Marktplaats scoren en laten verschepen: Thuis en op 't werk ergens aansluiten en klaar!

[ Voor 13% gewijzigd door JayPe op 26-03-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

Z___Z schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:07:
@Hachy

Ik denk overigens dat als EV critical mass heeft bereikt, dat laadpalen bij grootverbruikers belast gaan worden. Het gemis van brandstofaccijns gaat een gat in de begroting opleveren. Die kan je makkelijk oplossen door EV stroom te belasten. Bij particulieren hoeft dat niet, want thuisstroom levert de overheid al meer op dan de brandstof accijns.
Je weet niet dat de accijns op stroom per eenheid hoger is als bij brandstof?
basisprijs per kW ligt tussen de 3-4cent daar bovenop zitten wat transportkosten maar de rest is accijns!
Daarnaast is er al een variabel componentje accijns bijgekomen waar ze heel makkelijk de multiplier van kunnen ophagen, namelijk ODE, Opslag Duurzame Energie. elk huiszhouden heeft een verplicht abbonnement en afgelopen jaar is hij alweer leuk omhoog gegaan ;)

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Dutchneon schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:46:
[...]

Je weet niet dat de accijns op stroom per eenheid hoger is als bij brandstof?
basisprijs per kW ligt tussen de 3-4cent daar bovenop zitten wat transportkosten maar de rest is accijns!
Daarnaast is er al een variabel componentje accijns bijgekomen waar ze heel makkelijk de multiplier van kunnen ophagen, namelijk ODE, Opslag Duurzame Energie. elk huiszhouden heeft een verplicht abbonnement en afgelopen jaar is hij alweer leuk omhoog gegaan ;)
Dat zeg ik toch ook voor thuis:
Bij particulieren hoeft dat niet, want thuisstroom levert de overheid al meer op de brandstof accijns.
Bij grootverbruikers is de belasting veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak

niet veel keus voor rond de 12k...

nissan leaf (met gedegradeerde accu)
renault zoe met accu
mitsu peug citroen drieling

fiat 500e kost 14k, 12k als je het zelf importeert.

smart fortwo electric drive (met accu) voor 7k op te halen bij de oosterburen

een renault zoe met grote accu kan geimporteerd worden uit frankrijk vanaf de 12-13k, maar zit je weer opgescheept met een huuraccu.. heb je een renault ZE gecertificeerde dealer op curacao? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JayPe schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:43:
[...]

Geintje natuurlijk.

Maar: Size Texel? Oeh,. dan kan je echt met een kleine accu prima uit de voeten...

*pakt Google Maps erbij*

Oh,. van Watamula hole ( noord-west-puntje) naar de fuikbaai (zuid oost) punt is inderdaad krap 60 kilometer!

Ja,. neem dan gewoon een Grannycharger mee, en een Zoë, Leaf, Czero/Ion/Miev of e-up! Moet toch raar lopen wil je niet in een nachtje weer een volle accu hebben ná een hele dag rondtoeren op het eiland?
Je zult de meeste dagen waarschijnlijk gewoon Willemstad niet uit komen?

Als je er eenmaal woont en werkt, een paar tweedehands simpele laadpaaltjes op Marktplaats scoren en laten verschepen: Thuis en op 't werk ergens aansluiten en klaar!
Klopt ben ook op zoek naar wat paaltjes om mee te nemen voor als er nog wat ruimte over is in de verhuiscontainer. Meerendeel van het laden zal waarschijnlijk via de granny gaan. Ik denk dat het vrij weinig zal voorkomen dat ik 4x naar de andere kant van het eiland moet en dan huur wel ik wel een auto.
Coasterfreak schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 20:39:
[...]

niet veel keus voor rond de 12k...

nissan leaf (met gedegradeerde accu)
renault zoe met accu
mitsu peug citroen drieling

fiat 500e kost 14k, 12k als je het zelf importeert.

smart fortwo electric drive (met accu) voor 7k op te halen bij de oosterburen

een renault zoe met grote accu kan geimporteerd worden uit frankrijk vanaf de 12-13k, maar zit je weer opgescheept met een huuraccu.. heb je een renault ZE gecertificeerde dealer op curacao? :+
Renault valt helaas af vanwege de accu.
Op zich kan de Leaf prima wat blokjes kwijt daar voor ie minder bruikbaar wordt, wat er erg fijn aan is dat er wereldwijd een grote community achter zit. Wellicht is het budget wat te rekken dat ik een model met Lizard accu kan krijgen of een oudere met refurb accu. Het is warm op Curaçao maar niet Arizona warm.

Die community heb je bij de drieling toch wat minder, helemaal in Amerika waar ik onderdelen vandaan zal moeten halen. De Fiat valt net nog binnen het budget(10,5-11k ex, dat is denk ik wel terug te onderhandelen naar 12k incl) en is een kek karretje om rond te crossen daar.

De Smart, heb ik me eerlijk gezegd nog niet zo ingelezen. Ze zijn inderdaad niet duur maar ik weet niet of een tweezitter gaat werken.

Het is jammer dat de RAV4 EV hier niet verkrijgbaar is, anders was dat wel een toffe auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coasterfreak
Erasmo schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:01:

Renault valt helaas af vanwege de accu.
Op zich kan de Leaf prima wat blokjes kwijt daar voor ie minder bruikbaar wordt, wat er erg fijn aan is dat er wereldwijd een grote community achter zit. Wellicht is het budget wat te rekken dat ik een model met Lizard accu kan krijgen of een oudere met refurb accu. Het is warm op Curaçao maar niet Arizona warm.

Die community heb je bij de drieling toch wat minder, helemaal in Amerika waar ik onderdelen vandaan zal moeten halen. De Fiat valt net nog binnen het budget(10,5-11k ex, dat is denk ik wel terug te onderhandelen naar 12k incl) en is een kek karretje om rond te crossen daar.

De Smart, heb ik me eerlijk gezegd nog niet zo ingelezen. Ze zijn inderdaad niet duur maar ik weet niet of een tweezitter gaat werken.

Het is jammer dat de RAV4 EV hier niet verkrijgbaar is, anders was dat wel een toffe auto.
de ev smart is ontwikkeld door tesla voor daimler, zonder de smart zou tesla nu niet bestaan.. het is dus redelijk robuust in elkaar gezet en zijn belachelijk goedkoop op te halen in de vs. amsterdam heeft al een redelijk lange tijd deze autotjes rondrijden als deelauto's en zijn gewoon niet stuk te maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 08:32
De Fiat, de Smart en de RAV4 kun je mogelijk veel goedkoper rechtstreeks vanuit Amerika naar Curaçao importeren? Beetje raar om bv een 500e eerst vanuit Californië naar Nederland te verschepen en daarna weer een keer de oceaan over te laten steken.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Na veel gelezen te hebben toch maar even wat ervaringsdeskundigen vragen. Ik rijd op dit moment een Lexus IS 300h (privé) en nog niet eens zo lang (krap jaar) maar wil toch graag de stap naar elektrisch maken. Nu zit mijn budget op 20k en rijd ik heel gevarieerd vanwege mijn werk, de ene keer werk ik op 30 km enkele reis, maar er zijn ook dagen bij dat het 80 km enkele reis is.

In principe was ik daarom op zoek naar een auto die praktisch 200 km haalt, beetje marge is wel fijn. Ik heb ev-database.nl aangehouden voor de werkelijke waardes, zij geven een bereik op wat volgens reviews ook echt gehaald moet kunnen worden. Daarop filteren levert op dit moment slechts 3 auto's op:
- Nissan Leaf 2 (40 kWh / 230 km)
- Hyundai Ioniq (30 kWh / 195 km)
- Renault Zoe (40 kWh / 230 km)

Maar budget zorgt ervoor dat ze eigenlijk allemaal buiten beschouwing vallen, de Leaf begint nu vanaf 27k te koop te zijn, de Ioniq vanaf 25k en de Zoe wel onder de 20k maar dat is zonder accu (huur) en de Zoe vind ik ook geen fijne auto in veel opzichten. Van de Ioniq valt me op dat hij qua kWh/100km erg zuinig is, wat me aanspreekt, alleen nu al achterhaald is door het niet hebben van een app voor checken van lading en voorverwarmen. Dus de Leaf 2 zie ik als enige optie en als ik dan naga dat ze nog lang niet in de buurt van de 20k zitten, dan duurt dat ook nog wel zeker een jaar.

Ik zit nu aan twee opties te denken:
1. Wachten tot de Leaf 2 rond de 20k te koop is.
2. Een alternatief met beperktere actieradius in de vorm van een Leaf 30 kWh (17k), i3 19 kWh (17k) of Leaf 24 kWh (11k).

Die 3 opties zitten allemaal rond de 130-150 km bereik en we hebben nog een kleine 2e auto op benzine dus als ik ver weg moet en/of niet zeker weet of er geladen kan worden op bestemming, dan zouden vrouw en ik kunnen ruilen (zij werkt op 20 km).

Ik vind de 17k opties echter wat prijzig en in vergelijk zou ik liever 22-23k neertellen voor een Leaf 2 (als dat haalbaar is), de BMW spreekt me echter wel aan omdat hij extreem zuinig is en ik vind het ook gewoon een kek ding. Hoe zit het echter met de accu daarvan? Is het net als bij de Leaf 24 kWh zo dat er regelmatig versies zijn met 60-80% capaciteit en je daarmee dik onder de 100km uitkomt? Want dat is de keerzijde die me daarom ook weer tegenhoudt en liever iets meer uitgeef of even wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
MooDyBLueS schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 00:31:
Na veel gelezen te hebben toch maar even wat ervaringsdeskundigen vragen. Ik rijd op dit moment een Lexus IS 300h (privé) en nog niet eens zo lang (krap jaar) maar wil toch graag de stap naar elektrisch maken. Nu zit mijn budget op 20k en rijd ik heel gevarieerd vanwege mijn werk, de ene keer werk ik op 30 km enkele reis, maar er zijn ook dagen bij dat het 80 km enkele reis is.

In principe was ik daarom op zoek naar een auto die praktisch 200 km haalt, beetje marge is wel fijn. Ik heb ev-database.nl aangehouden voor de werkelijke waardes, zij geven een bereik op wat volgens reviews ook echt gehaald moet kunnen worden. Daarop filteren levert op dit moment slechts 3 auto's op:
- Nissan Leaf 2 (40 kWh / 230 km)
- Hyundai Ioniq (30 kWh / 195 km)
- Renault Zoe (40 kWh / 230 km)

Maar budget zorgt ervoor dat ze eigenlijk allemaal buiten beschouwing vallen, de Leaf begint nu vanaf 27k te koop te zijn, de Ioniq vanaf 25k en de Zoe wel onder de 20k maar dat is zonder accu (huur) en de Zoe vind ik ook geen fijne auto in veel opzichten. Van de Ioniq valt me op dat hij qua kWh/100km erg zuinig is, wat me aanspreekt, alleen nu al achterhaald is door het niet hebben van een app voor checken van lading en voorverwarmen. Dus de Leaf 2 zie ik als enige optie en als ik dan naga dat ze nog lang niet in de buurt van de 20k zitten, dan duurt dat ook nog wel zeker een jaar.

Ik zit nu aan twee opties te denken:
1. Wachten tot de Leaf 2 rond de 20k te koop is.
2. Een alternatief met beperktere actieradius in de vorm van een Leaf 30 kWh (17k), i3 19 kWh (17k) of Leaf 24 kWh (11k).

Die 3 opties zitten allemaal rond de 130-150 km bereik en we hebben nog een kleine 2e auto op benzine dus als ik ver weg moet en/of niet zeker weet of er geladen kan worden op bestemming, dan zouden vrouw en ik kunnen ruilen (zij werkt op 20 km).

Ik vind de 17k opties echter wat prijzig en in vergelijk zou ik liever 22-23k neertellen voor een Leaf 2 (als dat haalbaar is), de BMW spreekt me echter wel aan omdat hij extreem zuinig is en ik vind het ook gewoon een kek ding. Hoe zit het echter met de accu daarvan? Is het net als bij de Leaf 24 kWh zo dat er regelmatig versies zijn met 60-80% capaciteit en je daarmee dik onder de 100km uitkomt? Want dat is de keerzijde die me daarom ook weer tegenhoudt en liever iets meer uitgeef of even wacht.
BMW i3 rij ik zelf (naast oa kona electric en e-niro) een ioniq is zeker ook een prima keuze (zuinig en geen accu problemen).

BMW i3 als: bagageruimte geen probleem is (zat met bankjes neergeklapt), 4 zitplaatsen ipv 5, en niet veel snelweg rijdt: i3 rex, 100-150km bereik als EV + 150km range extender (totaal 250-300km, je gaat 99% electrisch rijden).
Opties die belangrijk zijn: snellaadpakket en stoelverwarming (ivm accuverwarming) en rex (je komt altijd thuis of bij de snellader, nooit laadpaal zoeken).
Accu i3: gewoon top, blijven goed, nul problemen.

En hoge fun factor...... hij is snel en stuurt super (achterwiel aangedreven en licht).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-10 06:56
[schandalige cross-post]

Maar... afgelopen maandag heb ik mijn Ioniq opgehaald :)

UniMatrix in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-10 14:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mux schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:34:
[...]

Ja, Schuko is ontworpen op 16A piek (5 of 10 minuten) en 10A continu, maar zolang je geen verlengkabel of contactdoos gebruikt is het enige punt waar dit van toepassing is het stopcontact zelf. De bekabeling en buizen kunnen allemaal makkelijk 16A aan, maar het stopcontact zelf zal langzaam warm worden en het plastic smelten.

De oplossing is dus vrij simpel: het stopcontact heatsinken.
Kun je dan niet beter een CEE stekker aan je grannycharger hangen en voor het geval je een schuko tegen komt een CEE->schuko verloopstuk gebruiken? Die kun je ook nog in 32A uitvoering krijgen, dus dan heb je wat speelruimte.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

guido66 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:35:
De Fiat, de Smart en de RAV4 kun je mogelijk veel goedkoper rechtstreeks vanuit Amerika naar Curaçao importeren? Beetje raar om bv een 500e eerst vanuit Californië naar Nederland te verschepen en daarna weer een keer de oceaan over te laten steken.
Die Fiats die hier rijden werden juist toch geïmporteerd uit de US?

[Video: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/fiat-500e-rij-impressie/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
greatgonzo schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:46:
[...]

Die Fiats die hier rijden werden juist toch geïmporteerd uit de US?

[Video]
ja, dat klopt, worden alleen geproduceerd voor de californische markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
vraagje aan de leaf-hebbers..

Twijfel tussen N-connecta en Tekna...

Die automatische handrem en inparkeren optie geloof ik allemaal wel, maar
die pro-pilot is natuurlijk wel makkelijk als je achter een vrachtwagen aan wil plakken
om stroom te besparen..

twijfel-twijfel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
is de kia soul ev wellicht een optie? komt in 27/30 kwh, alleen niet veel ervan in omloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
wwwmarcel schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:59:
vraagje aan de leaf-hebbers..

Twijfel tussen N-connecta en Tekna...

Die automatische handrem en inparkeren optie geloof ik allemaal wel, maar
die pro-pilot is natuurlijk wel makkelijk als je achter een vrachtwagen aan wil plakken
om stroom te besparen..

twijfel-twijfel
Dat achter die vrachtwagen plakken gaat met de andere ook wel, je moet dan alleen zelf sturen. Valt best te doen. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
daemonix schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:45:
[...]

Dat achter die vrachtwagen plakken gaat met de andere ook wel, je moet dan alleen zelf sturen. Valt best te doen. ;)
o oke..maar houdt de N-connecta dan zelf de afstand aan...? of bedoel je dat je dat dan ook zelf moet doen...lijkt mij wel makkelijk..hoewel ik qua geld content was met de n-connecta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vrachtwagens rijden meestal een constante snelheid. Voor het hangen achter een vrachtwagen lijkt mij de reguliere cruisecontrol prima voldoen. Automatisch afstand houden wordt pas prettig in files of wanneer je voorganger er een dynamische snelheid op aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
o oke...maar dat automatisch afremmen of bij gassen is echt een pro-pilot dingetje en niet onderdeel van de cruisecontrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

MooDyBLueS schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 00:31:
alleen nu al achterhaald is door het niet hebben van een app voor checken van lading en voorverwarmen
Is dit echt een dealbreaker voor je? Kan het me haast niet voorstellen. Lading is totaal niet interessant om te weten, want je laadt toch elke dag op, zo neem ik aan. En voorverwarming heeft toch gewoon een timer in de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
TucanoItaly schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:08:
[...]

Is dit echt een dealbreaker voor je? Kan het me haast niet voorstellen. Lading is totaal niet interessant om te weten, want je laadt toch elke dag op, zo neem ik aan. En voorverwarming heeft toch gewoon een timer in de auto?
Heb ze nu beide:
- i3 kan via timer, app en afstandsbediening en met of zonder laadkabel aangesloten en lading op app
- Kona, alleen via timer met aangesloten kabel, geen app

Voorverwarmen, paar weken in de winter dan moet die op de kabel voor voorverwarmen (terwijl dat niet nodig is qua lading), dus elke dag aansluiten (thuis en op de zaak), extra werk want we laden maar 1x per week met de kona.
Wijkt je vertrektijd af .... auto weer koud.

Bmw i3, heb ik dat probleem niet: staat op timer en als ik later/eerder ben gewoon even zelf starten (app, afstandsbediening)met of zonder aangesloten laadkabel.
--> is best handig, al is het maar 1 maandje in het jaar

Lading:
- 95% van de tijd NIET belangrijk, wel bij de snellader omdat ik hem daar zelden vol laad (altijd bijladen met de kona), dus wil ik zien hoever die is en niet zelf moeten uitrekenen hoelang die moet laden (want de laadsnelheid is telkens anders, kom niet altijd met zelfde SOC aan, niet dezelfde temperatuur en niet dezelfde lader.... fastned/allego 50kw of een 175kw, etc ....).
En ga ook niet zitten wachten in de auto.....ik ga meestal bakje doen.
--> kortom erg handig onderweg

Bmw i3 app: naast soc ook de range (erg handig), wil weten hoeveel range ik bij heb geladen (% is minder belangrijk). En is ook eenvoudiger, want % ga je in je hoofd weer omrekenen.

Deal breaker: nee hoor (heb de kona en de niro, idem), maar wel handig en gewoon dom dat ze dat niet geregeld hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door prettig op 27-03-2019 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

wwwmarcel schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:55:
o oke...maar dat automatisch afremmen of bij gassen is echt een pro-pilot dingetje en niet onderdeel van de cruisecontrol
de pro pilot van de Leaf schijnt nog wel irritant te zijn.. als je 20 sec oid je handen van het stuur afhaalt, gaat het systeem piepen. Tis geen autopilot als op de Tesla waarbij je bij wijze van de krant kunt lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
greatgonzo schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:22:
[...]

de pro pilot van de Leaf schijnt nog wel irritant te zijn.. als je 20 sec oid je handen van het stuur afhaalt, gaat het systeem piepen. Tis geen autopilot als op de Tesla waarbij je bij wijze van de krant kunt lezen
@wwwmarcel Wat je zegt klopt niet - De Pro-Pilot betreft alleen het sturen en tussen de lijntjes houden. Heb zelf nu 5 dagen de N-Connecta in bezit en die volgt keurig netjes mijn voorganger.

Wat hij niet lijkt te doen, maar dat heb ik nog niet goed kunnen testen, is afremmen tot stilstand en weer optrekken. Dit schijnt wel te moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
BasvanS schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:25:
[...]

@wwwmarcel Wat je zegt klopt niet - De Pro-Pilot betreft alleen het sturen en tussen de lijntjes houden. Heb zelf nu 5 dagen de N-Connecta in bezit en die volgt keurig netjes mijn voorganger.
oke top..dus die past zelf de snelheid aan aan degene voor je....dit lijkt me ideaal voor files en zuinig hangen achter vrachtwagen

audio ook een beetje oke...

zijn namelijk de enige echte andere dingen...( + automatische handrem, leer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:48
Uit ervaring met de Tekna, die komt volledig tot stilstand en na drukken op resume knopje, volgt hij z'n voorligger ook weer vanuit stilstand.
Het is idd geen autopilot, maar het werkt op zich wel fijn. Je kan met je been heel lichtjes tegen het stuur aanleunen en dat vindt de auto ook al goed en gaat die dus niet piepen.
Als je de piep negeert begint hij met een paar waarschuwingsremmetjes en later brengt hij vermoedelijk de auto echt tot stilstand (nog niet getest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
wwwmarcel schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:28:
[...]

oke top..dus die past zelf de snelheid aan aan degene voor je....dit lijkt me ideaal voor files en zuinig hangen achter vrachtwagen

audio ook een beetje oke...

zijn namelijk de enige echte andere dingen...( + automatische handrem, leer)
Mijn lijstje:

Tegen Tekna:
Leer: is slechts 30% nep leer - Waardeloos als je het mij vraagt
Audio - Bose klinkt wel iets beter, maar het was voor mij dat lompe ding in de achterbak niet waard.
E-Handrem - In een automaat heb je een P stand, de Handrem is nergens goed voor.
Pro-Pilot- Werkt niet waar ik het vaakst te vinden ben: op 60/80 km/h wegen.Rijden doe ik liever zelf, het systeen is niet volwassen genoeg.

Pro Tekna
Led Lampen - Zijn wel echt beter dan de Halogeen (maar die zijn eigenlijk prima) Ga waarschijnlijk nog Philips White Vision kopen, dat zou led moeten benaderen.
E-Handrem: Dat Amerikaanse pedaal (bij N-Connecta) bij de linker voet is wel irritant.. maar is het je ook EUR 1200 waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
wwwmarcel schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:28:
[...]

En dat werkt prima. :) (heb de goedkoopste versie Leaf, weet de modelnamen niet). Ik test het bijna iedere dag op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht als ik in NL ben.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

prettig schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:22:
want we laden maar 1x per week met de kona.
Wijkt je vertrektijd af .... auto weer koud.
Ah, dat punt had ik over het hoofd gezien... die flinke accu. Plus inderdaad als je variabele tijden wegrijdt, da's ook een goed punt.

Pagina: 1 ... 73 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.