Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:11

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

greatgonzo schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:22:
[...]

de pro pilot van de Leaf schijnt nog wel irritant te zijn.. als je 20 sec oid je handen van het stuur afhaalt, gaat het systeem piepen. Tis geen autopilot als op de Tesla waarbij je bij wijze van de krant kunt lezen
Bij Tesla AutoPilot moet je ook een hand aan het stuur houden.

Krant lezen kan nog even duren, dat heet FSD (Full Self Driving) en is nog niet klaar, en ook nog niet toegestaan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@prettig Ook vandaag verwarm ik mijn auto voor hoor. Toch fijn dat die 18 graden is ipv 10 en op de accu maakt het toch niet uit of je het van te voren doet of tijdens het rijden. Verlies van openen van de deur lijkt mij verwaarloosbaar. Helaas bied Tesla alleen geen handmatig schema om dit te doen. Er zou "smart conditioning" in moeten zitten, maar heb daar nog niets van gemerkt en vermoed dat het alleen werkt aan de lader en dat doe ik niet dagelijks.

Wat ik alleen nog mis is in de climate control is een minimale temperatuur voor de verwarming (bijv: 18 graden) maximale temperatuur voor de airco (bijv 21 graden) en als het even kan een cabinetemperatuur afhankelijk stoelverwarming :+ Het is mij toch wel opgevallen dat de climate control een aanzienlijke impact heeft op het verbruik, vooral verwarmen.

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 27-03-2019 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Deveon schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:51:
@prettig Ook vandaag verwarm ik mijn auto voor hoor. Toch fijn dat die 18 graden is ipv 10 en op de accu maakt het toch niet uit of je het van te voren doet of tijdens het rijden. Verlies van openen van de deur lijkt mij verwaarloosbaar. Helaas bied Tesla alleen geen handmatig schema om dit te doen. Er zou "smart conditioning" in moeten zitten, maar heb daar nog niets van gemerkt en vermoed dat het alleen werkt aan de lader en dat doe ik niet dagelijks.

Wat ik alleen nog mis is in de climate control is een minimale temperatuur voor de verwarming (bijv: 18 graden) maximale temperatuur voor de airco (bijv 21 graden) en als het even kan een cabinetemperatuur afhankelijk stoelverwarming :+ Het is mij toch wel opgevallen dat de climate control een aanzienlijke impact heeft op het verbruik, vooral verwarmen.
Ja dat verwarmen/koelen is ook bij ev's nog beetje erg "primitief": soort domme aan/uit schakelaar !
Hopeloos verouderd.

Ding meet van alles en doet er niks mee, mijn thuisthermostaat is slimmer (internet connected en algoritme in de cloud, weerafhankelijk, herkend of je thuis bent of niet, raam/deur open detectie, ziet je op afstand aankomen, etc .....

Dat moet een EV ook kunnen, min/max, weersafhankelijk, maximale tijd als niet op stekker, je gedrag voorspellen (leren), etc ...... kan veel slimmer (alleen tesla doet inderdaad iets in die richting).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
gauchov6 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:41:
[...]

Bij Tesla AutoPilot moet je ook een hand aan het stuur houden.

Krant lezen kan nog even duren, dat heet FSD (Full Self Driving) en is nog niet klaar, en ook nog niet toegestaan hier.
[...]

de pro pilot van de Leaf schijnt nog wel irritant te zijn.. als je 20 sec oid je handen van het stuur afhaalt, gaat het systeem piepen. Tis geen autopilot als op de Tesla waarbij je bij wijze van de krant kunt lezen
Staat in dikke koeienletters op het scherm bij de eerste keer gebruiken en in de handleiding: Je moet toezicht houden en op elk moment klaar staan om de controle weer over te nemen. Dus niet alleen maar je hand aan het stuur houden en zeker niet de krant gaan lezen of appen! |:( 8)7

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-10 13:37
daemonix schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:54:
[...]

En dat werkt prima. :) (heb de goedkoopste versie Leaf, weet de modelnamen niet). Ik test het bijna iedere dag op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht als ik in NL ben.
wel bizar dat ik daar nergens iets van kan vinden op de site.

bij propilot staat gelijk de tekna...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:42
wwwmarcel schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:57:
[...]

wel bizar dat ik daar nergens iets van kan vinden op de site.

bij propilot staat gelijk de tekna...
Bij de optie lijst van de n-connecta staat duidelijk Intelligent cruise control. Dit zorgt er dus voor dat de auto zelf op een bepaalde afstand van de voorligger kan blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-10 13:37
schumi1986 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:11:
[...]

Bij de optie lijst van de n-connecta staat duidelijk Intelligent cruise control. Dit zorgt er dus voor dat de auto zelf op een bepaalde afstand van de voorligger kan blijven
oke thanks, mijn dank is groot...

ik had dit gevonden..en dacht dus dat het echt een pro pilot ding was..

ProPILOT is ontworpen voor gedeeltelijk autonoom rijden op een rijstrook op de snelweg en voor gebruik in fileverkeer. ProPILOT controleert automatisch de afstand tot een voorligger bij ingeschakelde Intelligent Cruise Control. Het kan de bestuurder eveneens assisteren om de auto binnen de lijnen van de rijstrook te houden. Het systeem maakt rijden gemakkelijker en vermindert vermoeidheid.
Bij gebruik in de file zal ProPILOT automatisch de afstand met een voorligger regelen en indien nodig de LEAF volledig tot stilstand brengen en op de rem houden, ook al heeft de bestuurder de voet niet op het rempedaal. Zodra het verkeer weer op gang komt, gaat de auto automatisch weer rijden. Staat het verkeer echter langer dan drie seconden stil, dan is een licht aanraken van het acceleratiepedaal nodig om de LEAF weer op gang te brengen. ProPILOT is standaard op de Tekna-uitvoering.

sorry, voor mijn onwetendheid, back on topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
wwwmarcel schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 15:18:
[...]

oke thanks, mijn dank is groot...

ik had dit gevonden..en dacht dus dat het echt een pro pilot ding was..

ProPILOT is ontworpen voor gedeeltelijk autonoom rijden op een rijstrook op de snelweg en voor gebruik in fileverkeer. ProPILOT controleert automatisch de afstand tot een voorligger bij ingeschakelde Intelligent Cruise Control. Het kan de bestuurder eveneens assisteren om de auto binnen de lijnen van de rijstrook te houden. Het systeem maakt rijden gemakkelijker en vermindert vermoeidheid.
Bij gebruik in de file zal ProPILOT automatisch de afstand met een voorligger regelen en indien nodig de LEAF volledig tot stilstand brengen en op de rem houden, ook al heeft de bestuurder de voet niet op het rempedaal. Zodra het verkeer weer op gang komt, gaat de auto automatisch weer rijden. Staat het verkeer echter langer dan drie seconden stil, dan is een licht aanraken van het acceleratiepedaal nodig om de LEAF weer op gang te brengen. ProPILOT is standaard op de Tekna-uitvoering.

sorry, voor mijn onwetendheid, back on topic
Niks sorry, volgens mij zijn jouw soort vragen precies waarom dit topic bestaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
japie06 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:26:
[...]

Dat is alleen een probleem als je de volgende ochtend 300+ km moet rijden. Dat gebeurt toch niet vaak?

Anders moet je onderweg 10 minuten snelladen om je bestemming te bereiken. Ook niet een hele grote ramp toch?
Lol voor mij bijna elke dag als ik naar mijn werk moet 220 op de teller dus accu van de 75D leeg dus voor de ipace meer dan leeg. Dus niet handig voor mijn woon werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
[...]

Klopt het is auto pilot maar dan heel ruw om de randen.

Werkt verder erg goed hoor. Ik heb een model x en leaf 2.zero beide top autos.

Auto pilot van de tesla tja daar is gewoon niet op te zeggen dat is het beste wat er is op dit moment. Maar de leaf kan het ook echt wel heel goed. Scherpe bochten op de snelweg gaat wel eens mis en spitsstroken vind hij erg moeilijk. Verder prima system. Plus als mega bonus je kan je been iets tegen het stuur houden en hij blijf niet miepen elke 20sec. Tesla miept ook en ik heb altijd mijn handen aan het stuur van af en toe vind hij gewoond dat ik het stuur niet vast heb.

Dus kort door de bocht de auto pilot van de leaf is top het is niet tesla top maar stukken beter als die van de andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

guido66 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:35:
De Fiat, de Smart en de RAV4 kun je mogelijk veel goedkoper rechtstreeks vanuit Amerika naar Curaçao importeren? Beetje raar om bv een 500e eerst vanuit Californië naar Nederland te verschepen en daarna weer een keer de oceaan over te laten steken.
Alleen betaal je er daar een vrij forse importheffing over als het geen verhuisgoed is, wat het voordeel weer teniet doet. En tot ik vertrek heb ik ook graag een auto tot mijn beschikking, er moet nog behoorlijk wat geregeld worden tot die tijd.
Coasterfreak schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:13:
[...]

de ev smart is ontwikkeld door tesla voor daimler, zonder de smart zou tesla nu niet bestaan.. het is dus redelijk robuust in elkaar gezet en zijn belachelijk goedkoop op te halen in de vs. amsterdam heeft al een redelijk lange tijd deze autotjes rondrijden als deelauto's en zijn gewoon niet stuk te maken. :+
Ik zat te kijken voor iets groters voor een toekomstige gezinsuitbreiding, maar ik kan dan altijd nog wat anders halen ipv tot die tijd met een meer dan noodzakelijk grote bak rond te rijden.

Ik heb even gekeken in Duitsland en daar valt de prijs reuze mee, ik lees hier en daar dat de derde generatie ook een 22kW lader als optie had en dat is in principe snel genoeg om Nederland door te kunnen crossen. Toch maar eens naar Amsterdam gaan dit weekend om een proefritje te maken in een car2go :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:16
Erasmo schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:01:

Ik zat te kijken voor iets groters voor een toekomstige gezinsuitbreiding, maar ik kan dan altijd nog wat anders halen ipv tot die tijd met een meer dan noodzakelijk grote bak rond te rijden.

Ik heb even gekeken in Duitsland en daar valt de prijs reuze mee, ik lees hier en daar dat de derde generatie ook een 22kW lader als optie had en dat is in principe snel genoeg om Nederland door te kunnen crossen. Toch maar eens naar Amsterdam gaan dit weekend om een proefritje te maken in een car2go :P
de 1e generatie 22 kw brusa laders die de smart hadden zijn redelijk fragiel, bijna elk exemplaar is aan vervanging toe gekomen na X aantal kilometer (alles met SL = vervangen). indien het toch een smart wordt met 22kw lader, erop letten dat het eentje is die vervangen is met de 22kw lader die niet fragiel is..

de prijzen in duitsland is een mix van ex-car2go's uit duitsland en normale smarts. het verschil zit in het feit dat ex-car2go's incl. accu zijn, terwijl de rest een huuraccu (mietakku) heeft. smart centers verkopen zulke smarts niet aan buitenlanders omdat ze beweren dat zo;n huuraccu contract niet overgedragen kan worden aan een andere land, dus blijft er niks anders over dan ex-car2go's of van een particulier kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Coasterfreak op 27-03-2019 16:54 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:25:
[...]

@wwwmarcel Wat je zegt klopt niet - De Pro-Pilot betreft alleen het sturen en tussen de lijntjes houden. Heb zelf nu 5 dagen de N-Connecta in bezit en die volgt keurig netjes mijn voorganger.

Wat hij niet lijkt te doen, maar dat heb ik nog niet goed kunnen testen, is afremmen tot stilstand en weer optrekken. Dit schijnt wel te moeten kunnen?
Afgelopen zaterdag ook de leaf ontvangen, een zero edition. Deze is voorzien van pro pilot en stuurt inderdaad automatisch tussen de lijnen. dit is dus ook een voorwaarde om het goed te laten werken.
Automatisch stoppen en optrekken bij een stoplicht als je achter een andere auto zit doet die ook.
Vond het even wennen maar wil nu al niet anders meer. heel relaxed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Coasterfreak schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:52:
[...]

de prijzen in duitsland is een mix van ex-car2go's uit duitsland en normale smarts. het verschil zit in het feit dat ex-car2go's incl. accu zijn, terwijl de rest een huuraccu (mietakku) heeft. smart centers verkopen zulke smarts niet aan buitenlanders omdat ze beweren dat zo;n huuraccu contract niet overgedragen kan worden aan een andere land, dus blijft er niks anders over dan ex-car2go's of van een particulier kopen.
Hebben ze daar al gehoord van vrije markt in Europa? Kolderiek, al die smoesjes.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:16
Hebben hier ook mensen ervaring met het importeren van een (elektrische) auto uit Duitsland?

Ik ben momenteel met iemand in contact en die biedt aan de auto te komen brengen a.s. dinsdag, dat zou super handig moeten zijn lijkt me.

Maar, wat ik dan denk:
  • Hij komt met de auto naar mij
  • Zijn platen eraf halen en 1-dag kenteken monteren
  • Direct op die dag naar RDW (dus dan moet het al vroeg zijn anders lastig)
  • Hij wil terug vliegen en ik moet die avond ook op schiphol zijn dus kan hem brengen
Maar, hoe moet het met zijn papieren/afmelding? Kan ik gewoon met de originele (nog niet afgemelde) papieren naar het RDW? Krijg ik die daarna terug en kan ik die dan aan de verkoper meegeven zodat hij in DE af kan melden?

Zoveel informatie op internet maar op sommige eenvoudige vragen is het lastig antwoord te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 27-03-2019 20:15 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-10 10:06
Zojuist op 't NOS journaal.

Noorwegen verwacht dan 1 op de 2 auto's die nieuw verkocht worden elektrisch zal zijn. Dat is nu al 1 op de 3. En in Nederland 1 op de 14

Maar goed: busbanen zijn open voor elektrische auto's (vermits meer dan één inzittende) en speciale parkeergarages waar je gratis kunt laden. En allerlei andere voordelen.

Lang verhaal kort: Conclusie: er moeten vooral laadpalen bij. Heul veul.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
daemonix schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:30:
[...]

Hebben ze daar al gehoord van vrije markt in Europa? Kolderiek, al die smoesjes.
ze hebben het niet geregeld zoals renault, waarbij contracten overgeplaatst kunnen worden van bijv renault bank fr naar renault bank nl. mercedes benz financial services laat het gewoon niet toe, alhoewel in de praktijk sommigen het wel voor elkaar krijgen door het van een particulier aan te schaffen. betaal je nog steeds wel accuhuur naar een buitenlandse bankrekening. hoe het dan zit met potentiele accuswap blijft een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
prettig schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:35:
[...]

BMW i3 rij ik zelf (naast oa kona electric en e-niro) een ioniq is zeker ook een prima keuze (zuinig en geen accu problemen).

BMW i3 als: bagageruimte geen probleem is (zat met bankjes neergeklapt), 4 zitplaatsen ipv 5, en niet veel snelweg rijdt: i3 rex, 100-150km bereik als EV + 150km range extender (totaal 250-300km, je gaat 99% electrisch rijden).
Opties die belangrijk zijn: snellaadpakket en stoelverwarming (ivm accuverwarming) en rex (je komt altijd thuis of bij de snellader, nooit laadpaal zoeken).
Accu i3: gewoon top, blijven goed, nul problemen.

En hoge fun factor...... hij is snel en stuurt super (achterwiel aangedreven en licht).
Thanks! Ja de Lexus was gekocht op het gezin, maar 90% van de tijd rijd ik alleen of wanneer ik de kinderen (2 stuks) van de opvang haal even met z'n 3en. In het weekend wel de ritjes met het gezin, maar dat doen we ook weleens met de Aygo van mijn vrouw als zij rijdt (ze haat de Lexus, veel te groot) en dat gaat ook prima als we niet al teveel mee moeten nemen.

Dus qua formaat zou het eigenlijk alleen op vakantie zijn, maar ik verwacht met een EV zodanig veel te besparen op onderhoud, elektra (vs. brandstof) en mrb dat ik daar makkelijk 2x per jaar voor 2 weken een C-segment station of SUV van kan huren. Niet dat we zo vaak op vakantie gaan met de auto, maar stel dat, dan zijn we alsnog niet duurder uit. Gaan we maar 1x per jaar of een jaar helemaal niet, dan bespaar je veel geld wat je weer in andere leuke dingen kan steken.

De REX wil ik koste wat het kost vermijden. Deels vanwege de mrb, deels vanuit principe. Ik heb een eigen parkeerplaats en dus mogelijkheid om laadpaal te plaatsen en een 2e auto in de vorm van de Aygo van mijn vrouw. Als ik, zij of wij verder weg moeten dan de EV zou toelaten dan kan die altijd gebruikt worden. Ook is het weer extra gewicht en extra onderhoud.

Ik heb eerlijk gezegd de i3 nog nooit gereden, maar dat hij op papier sneller is dan de Lexus IS zegt genoeg, die overigens ook achterwielaangedreven is, maar dan wél zwaar. Waar ik in heb gereden is de Ioniq EV, Leaf 2011/2012 en Leaf 2 als volledige EV's.

Vandaag wist een collega mij te vertellen dat ik als het even kan auto's met een luchtgekoeld accupakket zoals alle Leafs moet vermijden, omdat daar zowel snelladen als levensduur flink onder te lijden hebben. Dus de i3 staat nu stipt op nummer 1 bij mij.

Wat kan je mij vertellen over de betrouwbaarheid van de i3? Met name de climate control lees ik wat klachten over? En begrijp ik goed dat je zegt dat de i3 alleen accuverwarming heeft wanneer hij ook met stoelverwarming is uitgerust en vice versa? En heeft dit ook met vloeistofkoeling voor het accupakket te maken of staat dat er helemaal los van? Ik meen dat elke i3 dat heeft, toch?
Coasterfreak schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:32:
[...]

is de kia soul ev wellicht een optie? komt in 27/30 kwh, alleen niet veel ervan in omloop.
Ik heb er zelf nog niet in gereden, maar het design, van buiten én binnen spreken mij helemaal niet aan, daarnaast lees ik vrijwel overal 2 dingen die mij tegenhouden. Ten eerste dat hij écht log en zwaar aanvoelt (onderbemeten dempers/vering) en hij voor een EV echt onzuinig is en je er niks verder mee komt dan een i3 met 19/22 kWh pakket. EV is net als hybride een leuke techniek, maar net als een Porsche Cayenne hybrid die in werkelijkheid gewoon 1:10 rijdt heb je er helemaal niks aan als je een EV hebt die tegen de 20 kWh per 100 km verbruikt, dat kost je alleen maar een onnodig zware accu, meer opladen, langer opladen en dus meer stroomkosten.
TucanoItaly schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:08:
[...]

Is dit echt een dealbreaker voor je? Kan het me haast niet voorstellen. Lading is totaal niet interessant om te weten, want je laadt toch elke dag op, zo neem ik aan. En voorverwarming heeft toch gewoon een timer in de auto?
Dealbreaker? Ja en nee. Niet direct als je 2 verder gelijkwaardige auto's hebt en de Ioniq heeft andere pluspunten (die er zeker zijn), maar als ik in potentie voor de komende 5 jaar een auto uitzoek, dan is dat wel iets wat ik op den duur ga missen. Met name voor het voorverwarmen en op het begin zal het met name de controle zijn als ik thuis (of op het werk) aankom, de auto aansluit en eenmaal binnen even een snelle blik werp in de app of hij oplaadt.

Ik ga inderdaad zeker niet bijhouden hoe ver hij is qua opladen, maar ik lees wel verhalen van mensen met de Ioniq die al een paar keer meegemaakt hebben dat hij volgens de lampjes rond het aansluitpunt/kabel aangaf dat hij laadde, maar de volgende ochtend bleek er geen km bijgeladen te zijn. Uiteindelijk was dit ofwel een issue met de timer ofwel een bug die waarschijnlijk inmiddels verholpen is, maar omdat ik op verschillende plekken in de randstad werk kan ik het absoluut niet hebben dat er ook maar 1 dag tussen zit dat hij niet geladen heeft, ik ben namelijk elke dag afhankelijk van mijn auto. De enige zekerheid die ik heb is dat ik in de afgelopen paar jaar nog nooit verder dan 80 km enkele reis heb moeten rijden en de keren dat dat gebeurde reed ik langs Fastned op de A2, dus daar kan ik altijd in 10-20 min bijladen tot zover nodig is om met wat marge thuis te komen.

Daarmee kom ik dus ook terug op het voorverwarmen: ik werk op zelf te bepalen tijden en soms werk ik de ochtend thuis en ga ik 's middags naar mijn klant of andersom en dan kan het wel of niet nodig zijn om voor te verwarmen. Als ik 's ochtends opsta en de gordijnen open doe, weet ik de situatie en ook kan ik zien of ik voor moet verwarmen of niet. Dat is zeker geen standaardsituatie, maar ik wil daar wel voor de beperkte periode dat het handig is gebruik van kunnen maken, zeker als ik de keuze heb tussen een auto die dit allemaal wel heeft en een die het allemaal niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
zo heel verhaal....... maar i3:
- 5 jaar nul problemen (wel software updates), onderhoud hihil, alleen banden.
- BMS hebben ze allemaal, accu VOOR-verwarmen alleen met stoelverwarming
- Snelladen was optie: dus opletten bij aankoop (dat wil je hebben)
- Verder hebben ze bergen opties en services (abbo's), dus even zoeken....(p.s. kijk ook eens in belgie)

REX.... gebruik je zelden, maar gaat je vaker veel tijd besparen:
- net niet genoeg bereik, je kunt gewoon naar huis en hoeft geen paal te zoeken
- net niet genoeg bereik om bij de de snellader te komen, geen probleem
- Snellader vol met ev's (nu al vaker zo)..... je rijdt gewoon door naar de volgende
- In de praktijk: ongeveer 18l/jaar tanken, 99% elektrisch rijden, nog nooit aan een paal geladen (anders dan als parkeerplek), nooit stress over range, nooit langzaam moeten rijden, nooit wachten, ideaal als je dagelijks niet meer rijd dan de range.

Ik wou hem dus absoluut met REX (60AH) om die redenen en nooit spijt van gehad (onderhoud rex is ook minimaal) en me al heel veel tijd bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudbeekje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-07-2022
Interessante discussie. Ben zelf ook het kijken. Woon werk is voor mij 100 km. Gelijke delen provincie weg , file en snelweg.

Mijn shortlist is ook de kia soul, i3 rex en leaf 30. De leaf minst interresant door mindere accubeheer en groot. De kia heb ik mee proef gereden.

In de praktijk komt de kia denk ik verder als de i3.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coasterfreak
Nieuwe Peugeot e208 te reserveren in Frankrijk

https://new208booking.peugeot.fr/fr

€500 reserveerkosten.

Te leasen vanaf €299 Pm 48mnd/60000km met €2400 aanbetaling, 340km wltp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Coasterfreak schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:52:
[...]

de 1e generatie 22 kw brusa laders die de smart hadden zijn redelijk fragiel, bijna elk exemplaar is aan vervanging toe gekomen na X aantal kilometer (alles met SL = vervangen). indien het toch een smart wordt met 22kw lader, erop letten dat het eentje is die vervangen is met de 22kw lader die niet fragiel is..

Ben nu aan het uitvogelen of die car2go's de juiste lader hadden.

Ben ondertussen wel een interessante Leaf tegen gekomen. Ondanks de hoge stand nog 12 blokjes en geen hump in de kofferbak wat een pakket suggereert van de nieuwe chemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Erasmo schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:52:
[...]

Ben ondertussen wel een interessante Leaf tegen gekomen. Ondanks de hoge stand nog 12 blokjes en geen hump in de kofferbak wat een pakket suggereert van de nieuwe chemie.
Oude Car2go smarts komen standaard met 3.7kw lader. De nieuwere smart fortwo EQ hebben wel 22kw lader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:06
Erasmo schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:52:
[...]

Maar ook geen cruise control, stoelverwarming enzovoort. Voor krap 1500 meer kun je rondrijden in eentje met praktisch alles erop en eraan.. De helft aan km's. (+-55000)

Eigen voorkeur natuurlijk.

Ik heb mijn 24kWh van halverwege 2013 31-8 gekocht voor €13000 inclusief beurt en 4 nieuwe banden.

Wél met hump, toegegeven :+. Maar wél cruise control.

Uiteindelijk een maand later een 30kWh gescoord voor 22k, uit 2016 met alles erop en eraan. (Stuur, stoelverwarming, warmtepomp, snelle lader, en maar 24.000 km op de teller. Die ik inmiddels sinds 29-9-18 bijna verdubbeld heb :>
Nooit meer terug naar benzine, en de +- 10.000 extra méér dan waard.

Maargoed, met gemiddelde stroomkosten per km rond de €0,002 en 50.000 km per jaar is de terugverdiencasus voor mij ook makkelijk gemaakt. Binnen 4 jaar is die auto terugverdiend aan besparingen.
Dat had de helft kunnen zijn, maarja, het gemak wil ook wat 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Mar.tin op 27-03-2019 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
goudbeekje schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:50:
Interessante discussie. Ben zelf ook het kijken. Woon werk is voor mij 100 km. Gelijke delen provincie weg , file en snelweg.

Mijn shortlist is ook de kia soul, i3 rex en leaf 30. De leaf minst interresant door mindere accubeheer en groot. De kia heb ik mee proef gereden.

In de praktijk komt de kia denk ik verder als de i3.
Kia weet ik niet, i3 haalt 100km in de winter en 150km in de zomer. Dus als je makkelijk uit kunt met 100km en evt. nog een andere auto hebt (voor langere ritten) kun je zonder rex nemen. Snelweg heb je minder bereik, gemiddeld rijdt de community (dus alle connected i3's......heel veel dus) volgens de app 16,4kw per 100km, dat is best goed.

Ik rij nu (vandaag binnendoor, 27km): 13,3kw/100km (en ik rij niet rustig, 12kw is goed haalbaar). Als je niet veel snelweg rijdt is die nog steeds erg zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudbeekje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-07-2022
prettig schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:31:
[...]

Kia weet ik niet, i3 haalt 100km in de winter en 150km in de zomer. Dus als je makkelijk uit kunt met 100km en evt. nog een andere auto hebt (voor langere ritten) kun je zonder rex nemen. Snelweg heb je minder bereik, gemiddeld rijdt de community (dus alle connected i3's......heel veel dus) volgens de app 16,4kw per 100km, dat is best goed.

Ik rij nu (vandaag binnendoor, 27km): 13,3kw/100km (en ik rij niet rustig, 12kw is goed haalbaar). Als je niet veel snelweg rijdt is die nog steeds erg zuinig.
andere auto is er voor vakantie etc. Die 100 km moet echter ook over een paar jaar nog gaan. Ik zoek een 2014 rex.

Accu degradeert dus daar moet wat ruimte zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
prettig schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:13:
zo heel verhaal....... maar i3:
- 5 jaar nul problemen (wel software updates), onderhoud hihil, alleen banden.
- BMS hebben ze allemaal, accu VOOR-verwarmen alleen met stoelverwarming
- Snelladen was optie: dus opletten bij aankoop (dat wil je hebben)
- Verder hebben ze bergen opties en services (abbo's), dus even zoeken....(p.s. kijk ook eens in belgie)

REX.... gebruik je zelden, maar gaat je vaker veel tijd besparen:
- net niet genoeg bereik, je kunt gewoon naar huis en hoeft geen paal te zoeken
- net niet genoeg bereik om bij de de snellader te komen, geen probleem
- Snellader vol met ev's (nu al vaker zo)..... je rijdt gewoon door naar de volgende
- In de praktijk: ongeveer 18l/jaar tanken, 99% elektrisch rijden, nog nooit aan een paal geladen (anders dan als parkeerplek), nooit stress over range, nooit langzaam moeten rijden, nooit wachten, ideaal als je dagelijks niet meer rijd dan de range.

Ik wou hem dus absoluut met REX (60AH) om die redenen en nooit spijt van gehad (onderhoud rex is ook minimaal) en me al heel veel tijd bespaart.
Yup, sorry voor het hele verhaal. ;)
Klinkt goed en snap je uitleg helemaal, thanks! Snellader zal ik zeker als optie willen. België is ook interessant, maar ik weet inmiddels dat BMW dealers in NL 2 jaar garantie bij een occasion leveren, dat is toch ook wel interessant. Deze heb ik nu op het oog, lijkt alles te hebben wat ik nodig heb/wil, alleen stoor ik me (misschien onterecht) aan de kleine variant van de navigatie/iDrive.

REX ga ik nog eens bekijken, wat het maandelijks scheelt (denk met name mrb), maar voor mijn gevoel zou ik dan net zo goed een Prius plug-in of Ampera kunnen rijden, ook al weet ik dat het wezenlijk verschillende auto's zijn.

Edit: laatste vraag, hoe zit het in jouw geval na 5 jaar met de degradatie van de accu? En geeft BMW daar net als Nissan en Hyundai 8 jaar en 180.000 km garantie op?

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 27-03-2019 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:52
Coasterfreak schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:52:

€500 reserveerkosten.

Maar 30 euro duurder dan de benzine uitvoering en 10 euro meer dan de diesel. Helaas is de terugverdientijd langer in FR (voornamelijk doordat er geen wegenbelasting bestaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
MooDyBLueS schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 23:40:
[...]

Yup, sorry voor het hele verhaal. ;)
Klinkt goed en snap je uitleg helemaal, thanks! Snellader zal ik zeker als optie willen. België is ook interessant, maar ik weet inmiddels dat BMW dealers in NL 2 jaar garantie bij een occasion leveren, dat is toch ook wel interessant. Deze heb ik nu op het oog, lijkt alles te hebben wat ik nodig heb/wil, alleen stoor ik me (misschien onterecht) aan de kleine variant van de navigatie/iDrive.

REX ga ik nog eens bekijken, wat het maandelijks scheelt (denk met name mrb), maar voor mijn gevoel zou ik dan net zo goed een Prius plug-in of Ampera kunnen rijden, ook al weet ik dat het wezenlijk verschillende auto's zijn.

Edit: laatste vraag, hoe zit het in jouw geval na 5 jaar met de degradatie van de accu? En geeft BMW daar net als Nissan en Hyundai 8 jaar en 180.000 km garantie op?
Die navi is best ok, maar heel eerlijk: ik heb echt alle opties die toen erop konden en wat is zinvol: stoelverwarming en snelladen de rest gebruik ik zelden (alleen de harman kardon audio vind ik erg prettig).

Grarantie is 8 jaar en 100.000km dacht ik, maar die accu's geven gewoon geen problemen, erg goed BMS dus die gaan lang mee en netto is die iets van 19kw --> is hidden menu optie om dat te zien (dus accu heeft marge).

REX.... ik zie het als extra lading voor nood (dat is het in feite... soort nood aggregaat), heel handig bij een 60ah, zelfs bij de 90ah.
Geen REX --> warmtepomp nemen (was ook optie)

[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 28-03-2019 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
MooDyBLueS schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:45:
[...]

Dealbreaker? Ja en nee. Niet direct als je 2 verder gelijkwaardige auto's hebt en de Ioniq heeft andere pluspunten (die er zeker zijn), maar als ik in potentie voor de komende 5 jaar een auto uitzoek, dan is dat wel iets wat ik op den duur ga missen. Met name voor het voorverwarmen en op het begin zal het met name de controle zijn als ik thuis (of op het werk) aankom, de auto aansluit en eenmaal binnen even een snelle blik werp in de app of hij oplaadt.

Ik ga inderdaad zeker niet bijhouden hoe ver hij is qua opladen, maar ik lees wel verhalen van mensen met de Ioniq die al een paar keer meegemaakt hebben dat hij volgens de lampjes rond het aansluitpunt/kabel aangaf dat hij laadde, maar de volgende ochtend bleek er geen km bijgeladen te zijn. Uiteindelijk was dit ofwel een issue met de timer ofwel een bug die waarschijnlijk inmiddels verholpen is, maar omdat ik op verschillende plekken in de randstad werk kan ik het absoluut niet hebben dat er ook maar 1 dag tussen zit dat hij niet geladen heeft, ik ben namelijk elke dag afhankelijk van mijn auto. De enige zekerheid die ik heb is dat ik in de afgelopen paar jaar nog nooit verder dan 80 km enkele reis heb moeten rijden en de keren dat dat gebeurde reed ik langs Fastned op de A2, dus daar kan ik altijd in 10-20 min bijladen tot zover nodig is om met wat marge thuis te komen.
Ik check het wel eens via de stroommeting van mijn slimme meter, gewoon op de grafiek kijken die je maakt van het uitlezen. 16A of meer opladen zie jij bij een normaal huishouden zeer goed terug daarin.

Daar heb je dan geen app voor nodig. Hier ook een Ionig en geen app is wat mij betreft vooral voor het voorverwarmen een misser. Ik heb nu maar twee tijden ingesteld, zodat het wat minder afhankelijk is van hoe laat ik vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
FreeShooter schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 07:20:
[...]

Maar 30 euro duurder dan de benzine uitvoering en 10 euro meer dan de diesel. Helaas is de terugverdientijd langer in FR (voornamelijk doordat er geen wegenbelasting bestaat)
ik ga maar ervan uit dat de prijs die er daar te zien valt de prijs inclusief €6000 subsidie is.

hebben EVs vrijstelling van tolwegen in frankrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
assje schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:14:
Hebben hier ook mensen ervaring met het importeren van een (elektrische) auto uit Duitsland?

Ik ben momenteel met iemand in contact en die biedt aan de auto te komen brengen a.s. dinsdag, dat zou super handig moeten zijn lijkt me.

Maar, wat ik dan denk:
  • Hij komt met de auto naar mij
  • Zijn platen eraf halen en 1-dag kenteken monteren
  • Direct op die dag naar RDW (dus dan moet het al vroeg zijn anders lastig)
  • Hij wil terug vliegen en ik moet die avond ook op schiphol zijn dus kan hem brengen
Maar, hoe moet het met zijn papieren/afmelding? Kan ik gewoon met de originele (nog niet afgemelde) papieren naar het RDW? Krijg ik die daarna terug en kan ik die dan aan de verkoper meegeven zodat hij in DE af kan melden?

Zoveel informatie op internet maar op sommige eenvoudige vragen is het lastig antwoord te vinden.
Lijkt me een goed plan.
Kan ik gewoon met de originele (nog niet afgemelde) papieren naar het RDW?
Ja.
Krijg ik die daarna terug en kan ik die dan aan de verkoper meegeven zodat hij in DE af kan melden?
Nee, die papieren krijg je niet terug.

Je kunt ook het RDW bellen met deze vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Coasterfreak schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:18:
[...]

hebben EVs vrijstelling van tolwegen in frankrijk?
Nee.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Coasterfreak schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:01:
[...]

Oude Car2go smarts komen standaard met 3.7kw lader. De nieuwere smart fortwo EQ hebben wel 22kw lader
Ah top handig om te weten.
Mar.tin schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:22:
[...]

Maar ook geen cruise control, stoelverwarming enzovoort. Voor krap 1500 meer kun je rondrijden in eentje met praktisch alles erop en eraan.. De helft aan km's. (+-55000)

Eigen voorkeur natuurlijk.

Ik heb mijn 24kWh van halverwege 2013 31-8 gekocht voor €13000 inclusief beurt en 4 nieuwe banden.

Wél met hump, toegegeven :+. Maar wél cruise control.

Uiteindelijk een maand later een 30kWh gescoord voor 22k, uit 2016 met alles erop en eraan. (Stuur, stoelverwarming, warmtepomp, snelle lader, en maar 24.000 km op de teller. Die ik inmiddels sinds 29-9-18 bijna verdubbeld heb :>
Nooit meer terug naar benzine, en de +- 10.000 extra méér dan waard.

Maargoed, met gemiddelde stroomkosten per km rond de €0,002 en 50.000 km per jaar is de terugverdiencasus voor mij ook makkelijk gemaakt. Binnen 4 jaar is die auto terugverdiend aan besparingen.
Dat had de helft kunnen zijn, maarja, het gemak wil ook wat 8)
Cruise control, stoelverwarming enzo hebben maar een beperkte meerwaarde op klein eiland waar het kwik niet onder de 20 graden komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

€500 reserveerkosten.

Da's helemaal niet verkeerd qua lease termijn. Kilometers houden niet over, 15k per jaar is niet zo heel veel. Maar zeer betaalbaar, 300 euro.

Mooie range ook, dat is heel comfortabel voor Nederlandse afstanden. Wel apart dat ze 'm eerst in de lease aanbieden, en niet meteen te koop.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-10 05:34

d0s

sssst

Puur op specs en looks zou die Peugeot een enorme hit kunnen worden. Gewoon een erg mooie auto wmb :)

Helaas is het wel een Peugeot, dus heel erg geweldig zal het niet rijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:32
TucanoItaly schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:29:
[...]

Da's helemaal niet verkeerd qua lease termijn. Kilometers houden niet over, 15k per jaar is niet zo heel veel. Maar zeer betaalbaar, 300 euro.

Mooie range ook, dat is heel comfortabel voor Nederlandse afstanden. Wel apart dat ze 'm eerst in de lease aanbieden, en niet meteen te koop.
Is wel een pak meer dan 300 euro: 299 + 50 (aanbetaling over 48mnd) + 24 (onderhoud) + 60 (verzekering, schatting) = 433 per maand zonder elektra of mogelijke belastingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:55

Crazy D

I think we should take a look.

d0s schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:47:
Puur op specs en looks zou die Peugeot een enorme hit kunnen worden. Gewoon een erg mooie auto wmb :)

Helaas is het wel een Peugeot, dus heel erg geweldig zal het niet rijden...
Maar gezien de hoevelheid Peugeots op de weg zijn er genoeg mensen die dat niet boeit :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

AndRo555 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:58:
[...]

Is wel een pak meer dan 300 euro: 299 + 50 (aanbetaling over 48mnd) + 24 (onderhoud) + 60 (verzekering, schatting) = 433 per maand zonder elektra of mogelijke belastingen.
Goed punt van die aanbetaling, inderdaad.

Toch, als ik onderhoud en verzekering even daar buiten laat, dan doet een Renault Zoe R90 bij LeasePlan (voor 15kkm, 48mnd) toch nog altijd 402 euro p/mnd. Dan is die 350 euro heel interessant hoor, zeker omdat je een 50 kWh accu krijgt in de Peugeot.

[ Voor 6% gewijzigd door TucanoItaly op 28-03-2019 11:09 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Coasterfreak schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:44:
[...]

ze hebben het niet geregeld zoals renault, waarbij contracten overgeplaatst kunnen worden van bijv renault bank fr naar renault bank nl. mercedes benz financial services laat het gewoon niet toe, alhoewel in de praktijk sommigen het wel voor elkaar krijgen door het van een particulier aan te schaffen. betaal je nog steeds wel accuhuur naar een buitenlandse bankrekening. hoe het dan zit met potentiele accuswap blijft een raadsel.
Dat kunnen ze wel vinden, maar ze zijn het *verplicht* volgens de Europese regels. Je mag geen klanten van binnen de EU weigeren omdat ze niet uit jouw land komen. Wacht maar tot iemand het voor de rechter brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig

€500 reserveerkosten.

Zie geen koopprijs !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:32
TucanoItaly schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:09:
[...]

Goed punt van die aanbetaling, inderdaad.

Toch, als ik onderhoud en verzekering even daar buiten laat, dan doet een Renault Zoe R90 bij LeasePlan (voor 15kkm, 48mnd) toch nog altijd 402 euro p/mnd. Dan is die 350 euro heel interessant hoor, zeker omdat je een 50 kWh accu krijgt in de Peugeot.
Die 402 euro per maand van een Zoe op Leaseplan is waarschijnlijk wel een operational lease (dus met verzekering, etc.) terwijl de 208 een financial lease is (eigenlijk enkel huur van de wagen).
Onder de streep zal het elkaar niet veel ontlopen.
De Zoe vind je in FR ook wel vanaf "89 euro per maand" (eerder net over de 200 wanneer je de aanbetaling en huur batterij mee neemt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:52
Ik zie het niet specifiek vermeld staan maar waarschijnlijk is de bonus van 6000 euro voor elektrische voertuigen in FR hierin ook verwerkt. Dat maakt 125 euro verschil per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
ik ook niet, maar waarschijnlijk rond de 10k duurder dan zijn diesel/benzine broertjes.

[ Voor 19% gewijzigd door Coasterfreak op 28-03-2019 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10 15:01

Glewellyn

is er ook weer.

daemonix schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:29:
[...]

Dat kunnen ze wel vinden, maar ze zijn het *verplicht* volgens de Europese regels. Je mag geen klanten van binnen de EU weigeren omdat ze niet uit jouw land komen. Wacht maar tot iemand het voor de rechter brengt.
Dat klopt, maar diensten mag je wel in een beperkt gebied leveren. Deze dienst is alleen beschikbaar in Duitsland. Ze mogen dus geen Nederlanders weigeren als zij die dienst in Duitsland willen afnemen, maar dat is nou net niet wat ze willen...

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-10 14:01

--MeAngry--

aka Qonstrukt

€500 reserveerkosten.

Het interessantst vind ik de PDF met features:
https://media.peugeot.fr/...ot-208-gt-line.519076.pdf

Weten we eindelijk een beetje wat er zoal in zit qua opties.

De Nederlandse pagina wordt ook al gelinked vanuit het menu bovenin, maar de teksten zijn allemaal nog niet ingevuld. Dus ik ben erg benieuwd. Een reservering van €500 durf ik wel te plaatsen in ieder geval.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Glewellyn schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:03:
[...]

Dat klopt, maar diensten mag je wel in een beperkt gebied leveren. Deze dienst is alleen beschikbaar in Duitsland. Ze mogen dus geen Nederlanders weigeren als zij die dienst in Duitsland willen afnemen, maar dat is nou net niet wat ze willen...
Kun je dat onderbouwen?

Voor services geldt:
https://europa.eu/youreur...vices-abroad/index_en.htm

Voor producten geldt:
https://europa.eu/youreur...-products-eu/index_en.htm

In beide stukken staat:
There is no difference between customers anywhere in the EU
While you are free to define your general terms and conditions of sale, including limitations on delivery, all your customers based in the EU must have the same access to goods as your local customers.

If you offer a special price, promotion or sales conditions, these should be accessible to all your customers irrespective of which EU country they are located in, their nationality, place of residence or business location.

The rules apply to online and offline transactions as long as the sales are to the end user (an individual or business that doesn't have the intention to re-sell, transform, process, rent or subcontract their purchases).
Key is hier 'same access'. Dat is een verplichting, en niet een vrijblijvend iets.
En dat is volledig in lijn met de gedachte van de Single European Market. Er mogen geen handelsbelemmeringen worden opgelegd. Volgens mij heb ik daar ook al jurisprudentie over gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Ze kunnen dus niet de batterijhuur weigeren, maar ze kunnen wel zeggen "je nieuwe batterij ligt klaar in Hamburg, wanneer kom je hem halen?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

--MeAngry-- schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:04:
[...]

Het interessantst vind ik de PDF met features:
https://media.peugeot.fr/...ot-208-gt-line.519076.pdf

Weten we eindelijk een beetje wat er zoal in zit qua opties.

De Nederlandse pagina wordt ook al gelinked vanuit het menu bovenin, maar de teksten zijn allemaal nog niet ingevuld. Dus ik ben erg benieuwd. Een reservering van €500 durf ik wel te plaatsen in ieder geval.
Alles? Bijna niets te kiezen. Ziet er wel uit als een fijne complete inrichting.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik vind de garantie op de accu nou niet bepaald bijzonder (8 jaar en mag tot 70% van de capaciteit terugvallen). Zouden ze een Nissan luchtgekoelde accu gebruiken zonder goed BMS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Als iemand die bezig is met verzekerings- en leveringsvoorwaarden voor accu's in elkaar draaien: die garantie is zo geformuleerd om hunzelf zoveel mogelijk in te dekken en niet met gigantische claims en recalls te maken te hebben. Ze houden zich waarschijnlijk gewoon netjes aan de specs van de leverancier zodat ze bij slechte prestaties de cel-leverancier aansprakelijk kunnen stellen.

... wat precies is wat wij ook proberen te doen met muxsan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-10 14:01

--MeAngry--

aka Qonstrukt

qadn schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:52:
[...]

Alles? Bijna niets te kiezen. Ziet er wel uit als een fijne complete inrichting.
Het gaat hier ook puur om de GT-Line. Dat is meestal het hoogste pakket qua features.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

--MeAngry-- schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:17:
[...]

Het gaat hier ook puur om de GT-Line. Dat is meestal het hoogste pakket qua features.
Zeker.
Heb je wel leer, ACC, lane-keep, fancy "3D" dashboard (echt wel vrij gaaf bedacht van Peugeot), stoeltroep, etc.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mux schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:55:
Als iemand die bezig is met verzekerings- en leveringsvoorwaarden voor accu's in elkaar draaien: die garantie is zo geformuleerd om hunzelf zoveel mogelijk in te dekken en niet met gigantische claims en recalls te maken te hebben. Ze houden zich waarschijnlijk gewoon netjes aan de specs van de leverancier zodat ze bij slechte prestaties de cel-leverancier aansprakelijk kunnen stellen.

... wat precies is wat wij ook proberen te doen met muxsan :P
Nissan heeft voornamelijk in Amerika inderdaad nog flink wat accu's mogen vervangen onder garantie, zal vat geen goedkope klus zijn geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:26

databeestje

Von PrutsHausen

De elektrische markt in maart heeft een flinke verschuiving gehad en we hebben over een paar dagen cijfers, voorlopig lijkt het er op dat de Tesla Model 3 af gaat stevenen op een 50% markt aandeel van elektrisch verkochte auto's. Er zijn er inmiddels bijna 1200 op kenteken gezet in maart, meer dan een verdubbeling van februari, en de laatste 3 dagen met 120-280 stuks per dag.

Na de bijtelling wijzigingen die per 1 januari in zijn gegaan is de gemiddelde verkoop prijs gedaald naar een gemiddelde van respectievelijk 42, 48 en nu 54k euro. Met name het op gang komen van de leveringen van de Model 3 met een gemiddelde prijs van 63k euro heeft dit gemiddelde opgedreven.

Een goede tweede in de markt is het Hyundai/Kia concern die met de Kona/Niro combi een goede 2e speler op de Nederlandse markt is met een gemiddelde prijs van 45k euro. Samen goed voor een marktaandeel van 26%.

Daarachter trekken BMW, Nissan en Volkswagen grotendeels gelijk op en zetten respectabele verkopen neer maar volgen de 1 en 2 op gepaste afstand.

Ondanks de wijzigingen van de bijtelling regels worden er nog steeds Tesla Model S, X en de Jaguar I-Pace en ook de Audi e-Tron verkocht. Voor de markt die normaal gesproken een BMW X5 of een Mercedes GLE zou kopen zijn dit aantrekkelijke alternatieven.

Er zijn deze maand nog 5 stuks Hyundai Nexo op kenteken gezet, deze zullen wellicht gebruikt worden als Fleet auto's in de regio Rotterdam en in de buurt blijven van de enkele waterstof vulstations. Ze spelen op dit moment nog geen rol van betekenis in de zero-emissie markt in Nederland. Dit is het beste te vergelijken met de stand van elektrische auto's 10 jaar geleden waar er ook maar 2 (!) modellen waren.

Ik zal de post later bijwerken met de complete nummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-10 06:56
Ik zie de M3'tjes inderdaad nu overal opduiken; toen ik gisteren op het werk aankwam stond er een te laden (ik hoefde niet want ik kan dus makkelijk 2x heen en weer op 1 lading O-) ) En toen ik wegging stond er weer een andere.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-10 05:34

d0s

sssst

En de nieuwe mini Cooper e is sinds gisteren ook te reserveren voor 1250 euro. Een 'productieplek'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

daemonix schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:12:
[...]

Kun je dat onderbouwen?

Voor services geldt:
https://europa.eu/youreur...vices-abroad/index_en.htm

Voor producten geldt:
https://europa.eu/youreur...-products-eu/index_en.htm

In beide stukken staat:
[...]
Key is hier 'same access'. Dat is een verplichting, en niet een vrijblijvend iets.
En dat is volledig in lijn met de gedachte van de Single European Market. Er mogen geen handelsbelemmeringen worden opgelegd. Volgens mij heb ik daar ook al jurisprudentie over gezien.
"Same access is zeker belangrijk, maar je gaat daarmee voorbij aan "including limitations on delivery". Als een van die beperkingen is dat deze dienst alleen in Duitsland uitgevoerd wordt lijkt me dat goed te verdedigen. Je sluit andere Europeanen niet uit; immers als zij deze dienst willen afnemen mag dat tegen dezelfde voorwaarden. Betekent nog steeds niet dat je die dienst in Nederland geleverd kan krijgen.

Hoe kan bij voorbeeld de wegenwacht extra geld vragen voor Europadekking? Waarom kan ik mijn auto niet verzekeren bij een Hongaarse verzekeringsmaatschappij?

[ Voor 9% gewijzigd door Glewellyn op 29-03-2019 09:29 ]

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
kia e-soul prijzen uit oostenrijk:

https://e-soul.kia-erlebn...yqe18gfyDTMom4LmbvOgqocUI

39.2 kwh vanaf €35k
64 kwh vanaf €40k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:39
d0s schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 08:04:
En de nieuwe mini Cooper e is sinds gisteren ook te reserveren voor 1250 euro. Een 'productieplek'
Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-10 13:15
databeestje schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 07:39:
De elektrische markt in maart heeft een flinke verschuiving gehad en we hebben over een paar dagen cijfers, voorlopig lijkt het er op dat de Tesla Model 3 af gaat stevenen op een 50% markt aandeel van elektrisch verkochte auto's. Er zijn er inmiddels bijna 1200 op kenteken gezet in maart, meer dan een verdubbeling van februari, en de laatste 3 dagen met 120-280 stuks per dag.

Na de bijtelling wijzigingen die per 1 januari in zijn gegaan is de gemiddelde verkoop prijs gedaald naar een gemiddelde van respectievelijk 42, 48 en nu 54k euro. Met name het op gang komen van de leveringen van de Model 3 met een gemiddelde prijs van 63k euro heeft dit gemiddelde opgedreven.

Een goede tweede in de markt is het Hyundai/Kia concern die met de Kona/Niro combi een goede 2e speler op de Nederlandse markt is met een gemiddelde prijs van 45k euro. Samen goed voor een marktaandeel van 26%.

Daarachter trekken BMW, Nissan en Volkswagen grotendeels gelijk op en zetten respectabele verkopen neer maar volgen de 1 en 2 op gepaste afstand.

Ondanks de wijzigingen van de bijtelling regels worden er nog steeds Tesla Model S, X en de Jaguar I-Pace en ook de Audi e-Tron verkocht. Voor de markt die normaal gesproken een BMW X5 of een Mercedes GLE zou kopen zijn dit aantrekkelijke alternatieven.

Er zijn deze maand nog 5 stuks Hyundai Nexo op kenteken gezet, deze zullen wellicht gebruikt worden als Fleet auto's in de regio Rotterdam en in de buurt blijven van de enkele waterstof vulstations. Ze spelen op dit moment nog geen rol van betekenis in de zero-emissie markt in Nederland. Dit is het beste te vergelijken met de stand van elektrische auto's 10 jaar geleden waar er ook maar 2 (!) modellen waren.

Ik zal de post later bijwerken met de complete nummers.
Interessant. Ik zie inderdaad ineens de Model 3 opduiken, zelfs hier in het hoge noorden. Niro’s en Kona’s zie je hier eigenlijk nauwelijks (de EV versie tenminste, Niro hybrids gaan als warme broodjes).

In ander nieuws: VW heeft zijn MEB beschikbaar gesteld voor andere fabrikanten. Uit de laatste mail:
We hebben de basis voor alle toekomstige elektrische Volkswagens zo ontworpen dat ieder merk er zijn eigen auto op kan bouwen. Daarom hebben we het veelzijdige MEB-platform nu ook beschikbaar gemaakt voor andere fabrikanten. Zo moet het lukken om samen met andere merken nog meer elektrische auto’s te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Glewellyn schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:23:
[...]

"Same access is zeker belangrijk, maar je gaat daarmee voorbij aan "including limitations on delivery". Als een van die beperkingen is dat deze dienst alleen in Duitsland uitgevoerd wordt lijkt me dat goed te verdedigen. Je sluit andere Europeanen niet uit; immers als zij deze dienst willen afnemen mag dat tegen dezelfde voorwaarden. Betekent nog steeds niet dat je die dienst in Nederland geleverd kan krijgen.
Limitations on delivery maakt nog steeds niet dat je mag discrimineren. Je voorbeeld van alleen auto's op Duits kenteken mag daarom niet.
Hoe kan bij voorbeeld de wegenwacht extra geld vragen voor Europadekking? Waarom kan ik mijn auto niet verzekeren bij een Hongaarse verzekeringsmaatschappij?
1: dat mag wel wel, dat is geen discriminerende voorwaarde tegen ingezetenen van andere lidstaten
2: dat hoort ook te kunnen, maar de voorwaarden zullen dermate ongunstig zijn dat je dat niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

daemonix schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:12:
[...]
Limitations on delivery maakt nog steeds niet dat je mag discrimineren. Je voorbeeld van alleen auto's op Duits kenteken mag daarom niet.
[...]
1: dat mag wel wel, dat is geen discriminerende voorwaarde tegen ingezetenen van andere lidstaten
2: dat hoort ook te kunnen, maar de voorwaarden zullen dermate ongunstig zijn dat je dat niet wilt.
Alleen auto's op Duits kenteken discrimineert niet, een Nederlander (of andere Europeaan) mag ook een auto bezitten met een Duits kenteken.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:07
@JayPe Heb je gisteren de livestream van TeslaBjorn met de E-up nog gezien? Hij vond het wel wat. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Glewellyn schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:20:
[...]

Alleen auto's op Duits kenteken discrimineert niet, een Nederlander (of andere Europeaan) mag ook een auto bezitten met een Duits kenteken.
Je mag er alleen niet in rijden, tenzij je ingezetene van Duitsland bent. Nee dus, incorrect voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
daemonix schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:25:
[...]

Je mag er alleen niet in rijden, tenzij je ingezetene van Duitsland bent. Nee dus, incorrect voorbeeld.
Maar je mag hem wel kopen en bezitten om vervolgens op eigen terrein te gebruiken. Als je er op de openbare weg mee wilt rijden heb je alleen een Nederlands kenteken nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

daemonix schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:25:
[...]
Maar dat is niet het probleem van de dienstverlener, hij voldoet aan de aan hem gestelde voorwaarden. Hij levert dezelfde dienst tegen dezelfde voorwaarden aan iedere Europeaan die die dienst wil afnemen.

Dat die dienst in de praktijk vaak niet nuttig is voor de afnemer ervan maakt nog niet dat hij daarom zijn dienst moet aanpassen.

Je kan van jouw glazenwasser ook niet verwachten dat hij de ramen van jouw vakantiehuis in Frankrijk ook schoonmaakt tegen dezelfde kosten als dat hij die van jouw huis in Nederland schoonmaakt. Je mag een dienst geografisch beperken.

De glazenwasser van jouw vakantiewoning moet jou dezelfde dienst tegen dezelfde voorwaarden leveren als die waaronder hij de ramen van jouw Franse buurman schoonmaakt. Zelfs als jij gewoon in Nederland woont.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Glewellyn Je keert de zaak om met je glazenwasser voorbeeld. Hij mag een klant uit Zuid-Italie in principe niet weigeren, het staat hem echter vrij op basis van de hoogte van het tarief niet in aanmerking te komen.
Dat is een heel ander ding dan alleen Duitse auto's komen in aanmerking. Discriminatie op basis van tarief mag (want dan ben je vrij om het alsnog te kiezen, dat heet concurrentie), discriminatie op basis van kenteken niet, want dat is concurrentie belemmerend, en daarom geldt het verhaal van @Deveon niet. En daarvoor hebben we een vrije markt...

Concurrentie belemmering mag niet. Discriminatie mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 13:05
Pierz schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:58:
[...]

In ander nieuws: VW heeft zijn MEB beschikbaar gesteld voor andere fabrikanten. Uit de laatste mail:

[...]
Oud nieuws.
Dus maken ze een platform dat voor alles en nog wat geschikt is, maar zich niet toespitsen om zo efficient mogelijk te zijn.
Je gaat me niet wijsmaken dat iemand die LG batterijen afneemt net hetzelfde accupakket heeft als een Panasonic/..... Net zoals de verschillende drivetrains. En vraag me af waarom bv. Renault / PSA / Nissan etc. afhankelijk willen zijn van een concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
bottom line schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:01:
[...]

Oud nieuws.
Dus maken ze een platform dat voor alles en nog wat geschikt is, maar zich niet toespitsen om zo efficient mogelijk te zijn.
Je gaat me niet wijsmaken dat iemand die LG batterijen afneemt net hetzelfde accupakket heeft als een Panasonic/..... Net zoals de verschillende drivetrains. En vraag me af waarom bv. Renault / PSA / Nissan etc. afhankelijk willen zijn van een concurrent.
Wat bedoel je hier precies mee?

Accus zijn toch in de regel opgebouwd met het 18650 formaat?

En ik denk niet dat ze het delen van het platform bedoeld hebben voor de groten der aarde. Eerder voor startups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Accu's hebben zeer verschillende maten. 18550 is o.a. voor model-S gebruikt, maar model-3 gebuikt weer iets anders en bijvoorbeeld Niro en Kona hebben rechthoekige cellen en geen cilindrische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
@Kuo Ah weer wat geleerd, dank.

Overigens denk ik dat, ondanks het andere formaat, een accu fabrikant echt wel een passende oplossing voor het MEB platform gaat ontwikkelen als daarom gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Leg dan nog eens uit waarom je zo afhankelijk wilt worden van een concurrent? En leg dan ook even uit hoe je er mee weg denkt te komen op het gebied van kartelvorming... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

daemonix schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:47:
Leg dan nog eens uit waarom je zo afhankelijk wilt worden van een concurrent? En leg dan ook even uit hoe je er mee weg denkt te komen op het gebied van kartelvorming... ;)
Kostenbesparing, daardoor goedkopere auto's? Precies de reden waarom diverse merken nu al hetzelfde platform delen....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
daemonix schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:47:
ja roep nog maar wat in het luchtledige...... wat heeft kartelvorming hiermee te maken !? (doen we al decennia in zowat alle producten)

Bel VW zelf even en als je het exact weet deel het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-10 14:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Crazy D schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:04:
[...]

Kostenbesparing, daardoor goedkopere auto's? Precies de reden waarom diverse merken nu al hetzelfde platform delen....
Diverse merken binnen hetzelfde moederconcern (VAG/Skoda/Seat) of met een partnerschap (Renault/Nissan). Zijn er echt merken die zonder verdere samenwerking dergelijke onderdeleven van een ander merk kopen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De merken die nu al delen hebben een heel innige band of horen tot hetzelfde moederconcern.

Mag ik bijvoorbeeld https://automotive-online...nere-auto-s-te-dwarsbomen in herinnering brengen?

Als 1 firma de markt gaat bepalen dan heet dat marktdominantie, en dat mag niet. Als er wordt samengespannen dan heet dat een kartel. Dat mag ook niet. Dat is niet roepen in het luchtledige, dat is realiteit.

Maar op vraag 1 krijg ik helemaal geen antwoord: waarom zou je je afhankelijk maken van een concurrent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
daemonix schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:15:
De merken die nu al delen hebben een heel innige band of horen tot hetzelfde moederconcern.

Mag ik bijvoorbeeld https://automotive-online...nere-auto-s-te-dwarsbomen in herinnering brengen?

Als 1 firma de markt gaat bepalen dan heet dat marktdominantie, en dat mag niet. Als er wordt samengespannen dan heet dat een kartel. Dat mag ook niet. Dat is niet roepen in het luchtledige, dat is realiteit.

Maar op vraag 1 krijg ik helemaal geen antwoord: waarom zou je je afhankelijk maken van een concurrent?
Je zit op het verkeerde forum ...... economie of bedrijfsforum de vraag maar eens neerleggen.......niks met ev's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Dat zou je liever niet doen natuurljk. Hoewel het ook weer niet zo erg hoeft te zijn. Bedrijven kunnen tegelijk concurreren en samenwerken. De auto's concurreren tegen elkaar maar bedrijven kunnen ondertussen onderdelen van elkaar afnemen. Zolang de onderdelen-business winstgevend is, waarom zou men dat niet willen doen?

Precies zoiets als Apple en Samsung die concurreren op telefoon-gebied maar tegelijk is Apple een grote klant van Samsung voor beeldschermen bijvoorbeeld.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Kan ik wel voor je uitleggen: Time-to-market. Als je te laat bent begonnen met ontwikkelen en de vraag naar EVs zou spontaan exponentieel stijgen, dan kan je koppig je eigen platform ontwikkelen en X jaar later de markt op gaan, of een platform inkopen bij de concurrent en meteen de markt op kunnen gaan. Niets houd je tegen om in parallel alsnog je eigen EV platform te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Totdat de helft van de markt dat onderstel van VW gaat gebruiken, is dat nog niet aan de orde.
Je wilt je in principe nooit afhankelijk maken, maar als dat een gecalculeerd risico is en je daardoor wel goedkoper kunt produceren of meer winst pakt....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 13:05
Z___Z schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:33:
[...]

Kan ik wel voor je uitleggen: Time-to-market. Als je te laat bent begonnen met ontwikkelen en de vraag naar EVs zou spontaan exponentieel stijgen, dan kan je koppig je eigen platform ontwikkelen en X jaar later de markt op gaan, of een platform inkopen bij de concurrent en meteen de markt op kunnen gaan. Niets houd je tegen om in parallel alsnog je eigen EV platform te ontwikkelen.
VW is ook te laat begonnen met het ontwikkelen van de MEB.
Je hoort er veel dingen rondt, maar ik heb nog niets concreet gezien. Misschien 2020 ja. En dan nog 1 jaar voor productie ervan. Ze hebben de ontwikkelingskost gewoon onderschat - decenia's geleden dat ze nog eens een nieuw onderstel hebben gecreerd waarschijnlijk - en hopen dat door een grotere afzet het sneller terug te verdienen. Dus laten alvast de ballon op dat de andere constructeurs geen moeite moeten doen en het bij hun mogen aankopen.
Dus prijs per onderstel kan lager zodat ze meer in de buurt kunnen zitten van Tesla (die op elk vlak nog steeds wint vermoed ik)

Het onderstel is trouwens het probleem niet. Waarop is de E-Golf gebaseerd? De I3? al twijfel ik hierover De Nissan Leaf? De I-Pace? De E-Tron? E-Niro? Gewoon een klassieke onderstel. Dus het is mogelijk, alleen niet efficiënt genoeg. Enige probleem is, als je te laat begint, de batterijen.

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 29-03-2019 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Maasluip schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:14:
[...]

Diverse merken binnen hetzelfde moederconcern (VAG/Skoda/Seat) of met een partnerschap (Renault/Nissan). Zijn er echt merken die zonder verdere samenwerking dergelijke onderdeleven van een ander merk kopen?
Ja. Aston Martin gebruikt bijvoorbeeld diverse onderdelen van de Daimler/Mercedes groep: raambediening, navigatie- en mediasysteem, stuur en alle pookjes, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz

Afhankelijk maken? Je bent als autobouwer zowieso afhankelijk van allerhande toeleveranciers. Bosch heeft ook een enorm aandeel in de onderdelen industrie.

Maargoed het grote voordeel dat ik zie: meer auto’s met een eigenwijs design. Het wordt in potentie makkelijker voor een beginnende fabrikant om iets te produceren buiten de eenheidsworst die we nu overal zien. Tuurlijk zie je wel wat verschil tussen een Golf, een Astra of een Megane, maar eigenlijk is het dezelfde auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

nannoe schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:02:
[...]

Ja. Aston Martin gebruikt bijvoorbeeld diverse onderdelen van de Daimler/Mercedes groep: raambediening, navigatie- en mediasysteem, stuur en alle pookjes, etc
Daimler heeft ook 5% belang in Aston Martin, dus ook weer geen echte onafhankelijke klant. En dit zijn natuurlijk ook typisch onderdelen die je ook snel van een andere leverancier kunt betrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
bottom line schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:52:
[...]

VW is ook te laat begonnen met het ontwikkelen van de MEB.
[...]
Fixed that for you.

EV markt is nog heel klein. Tesla is vroeg begonnen, van de mainstream merken zijn Nissan, Renault, Hyundai, Kia, GM en BMW eerder begonnen dan VW. Maar de aantallen zijn nog steeds heel laag vergeleken met ICE verkopen. Nu EV tractie begint te krijgen zie je ook dat de mainstream merken ook EVs beginnen te ontwikkelen en verkopen.

Te laat zou zijn als je nu nog niks hebt. Ik denk aan Honda, Toyota, Mazda, Ford....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ford had de Focus EV. Toyota kan het zonder meer, zelfs in de opstelling met een REX, maar gelooft(de?) er niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
Z___Z schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:28:
[...]

Te laat zou zijn als je nu nog niks hebt. Ik denk aan Honda, Toyota, Mazda, Ford....
honda urban ev vanaf dit jaar O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ford schijnt dit najaar te komen met modellen volgens een dealer. Dan zouden ze de rest weer te snel af zijn in plaats van achterlopen. We gaan het zien. Voorlopig geloof ik nog niet in de beloftes van de traditionele icemakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:26

databeestje

Von PrutsHausen

Als wat Ford zegt waar is dan moeten er naar waarschijnlijkheid al spionage foto's zijn van deze auto's voordat deze in productie gaan.

Wellicht bedoelen ze een nieuwe plugin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:27
Crazy D schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:33:
[...]

Totdat de helft van de markt dat onderstel van VW gaat gebruiken, is dat nog niet aan de orde.
Zou ook leuk zijn als ze dan gelijk een concept ontwikkelen om onderweg binnen 5 min je lege batterij te verwisselen voor een volle.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
eltron schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 16:44:
[...]

Zou ook leuk zijn als ze dan gelijk een concept ontwikkelen om onderweg binnen 5 min je lege batterij te verwisselen voor een volle.
Dat gaat m.i. nooit wat worden want veel te gecompliceerd, Tesla is er ook niet voor niets mee gestopt.

Dit https://e-drivers.com/e-n...nen-vijf-minuten-oplaadt/ lijkt mij een stuk beter, binnen vijf minuten 80% laden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
[...]

Is er al, chinees (nio) merk doet dit....... tesla heeft het geprobeerd.... denk kansloos.
Nieuwe accu-tech: lichter, groter en sneller te laden (techniek is er al, nu nog productie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
waar het mij om gaat is dat standaardisering helpt als het om verwisselbare batterijen gaat.
dus samenwerking tussen fabrikanten van auto's is wat dat betreft prima.

En Nio is bekend maar vooralsnog niet hier beschikbaar met wisselmogelijkheid.

En binnen 5 min 80% van 500km laden zou ook fantastisch zijn. Maar zie ik voorlopig nog niet massaal betaalbaar gebeuren. In de link van PeterZ(on) stond geen prijskaartje, maar wel vergelijking met Aston Martin (de happy few zullen we maar zeggen; minder dan 0,01% van de bevolking).
Zou leuk zijn als het voor Jan modaal ook bereikbaar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-10 10:06
PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:22:
@JayPe Heb je gisteren de livestream van TeslaBjorn met de E-up nog gezien? Hij vond het wel wat. :)
Nope. Niet gezien. Maar damn. 10 uur video terugkijken. Ain't got time for that.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:26
[...]

Dat zou het einde betekenen van de verbetering in accu techniek.
Alle auto's zouden dezelfde accu moeten gebruiken. Niet alleen alle merken, maar ook alle huidige auto's met de auto van over 10 jaar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JayPe schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:12:
[...]

Nope. Niet gezien. Maar damn. 10 uur video terugkijken. Ain't got time for that.
Is niet nodig, er komt een korte video van. Ik zag de stream ook pas toen hij bijna weer thuis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:13:

Alle auto's zouden dezelfde accu moeten gebruiken. Niet alleen alle merken, maar ook alle huidige auto's met de auto van over 10 jaar.
Zal nooit gebeuren want de fabrikanten worden gelijk om de oren geslagen met de anti-kartel wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
RocketKoen schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:13:
[...]

Dat zou het einde betekenen van de verbetering in accu techniek.
ach, ik denk meer in oplossingen dan in problemen.
en ook bij standaardisatie is innovatie mogelijk
als de afmetingen maar gestandaardiseerd zijn en de schroefjes op dezelfde plek zitten, zijn we al een eind.
en dan kun je bij een wissel wellicht nog kiezen voor high performance of iets minder.

Pagina: 1 ... 74 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.