prettig schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:35:
[...]
BMW i3 rij ik zelf (naast oa kona electric en e-niro) een ioniq is zeker ook een prima keuze (zuinig en geen accu problemen).
BMW i3 als: bagageruimte geen probleem is (zat met bankjes neergeklapt), 4 zitplaatsen ipv 5, en niet veel snelweg rijdt: i3 rex, 100-150km bereik als EV + 150km range extender (totaal 250-300km, je gaat 99% electrisch rijden).
Opties die belangrijk zijn: snellaadpakket en stoelverwarming (ivm accuverwarming) en rex (je komt altijd thuis of bij de snellader, nooit laadpaal zoeken).
Accu i3: gewoon top, blijven goed, nul problemen.
En hoge fun factor...... hij is snel en stuurt super (achterwiel aangedreven en licht).
Thanks! Ja de Lexus was gekocht op het gezin, maar 90% van de tijd rijd ik alleen of wanneer ik de kinderen (2 stuks) van de opvang haal even met z'n 3en. In het weekend wel de ritjes met het gezin, maar dat doen we ook weleens met de Aygo van mijn vrouw als zij rijdt (ze haat de Lexus, veel te groot) en dat gaat ook prima als we niet al teveel mee moeten nemen.
Dus qua formaat zou het eigenlijk alleen op vakantie zijn, maar ik verwacht met een EV zodanig veel te besparen op onderhoud, elektra (vs. brandstof) en mrb dat ik daar makkelijk 2x per jaar voor 2 weken een C-segment station of SUV van kan huren. Niet dat we zo vaak op vakantie gaan met de auto, maar stel dat, dan zijn we alsnog niet duurder uit. Gaan we maar 1x per jaar of een jaar helemaal niet, dan bespaar je veel geld wat je weer in andere leuke dingen kan steken.
De REX wil ik koste wat het kost vermijden. Deels vanwege de mrb, deels vanuit principe. Ik heb een eigen parkeerplaats en dus mogelijkheid om laadpaal te plaatsen en een 2e auto in de vorm van de Aygo van mijn vrouw. Als ik, zij of wij verder weg moeten dan de EV zou toelaten dan kan die altijd gebruikt worden. Ook is het weer extra gewicht en extra onderhoud.
Ik heb eerlijk gezegd de i3 nog nooit gereden, maar dat hij op papier sneller is dan de Lexus IS zegt genoeg, die overigens ook achterwielaangedreven is, maar dan wél zwaar. Waar ik in heb gereden is de Ioniq EV, Leaf 2011/2012 en Leaf 2 als volledige EV's.
Vandaag wist een collega mij te vertellen dat ik als het even kan auto's met een luchtgekoeld accupakket zoals alle Leafs moet vermijden, omdat daar zowel snelladen als levensduur flink onder te lijden hebben. Dus de i3 staat nu stipt op nummer 1 bij mij.
Wat kan je mij vertellen over de betrouwbaarheid van de i3? Met name de climate control lees ik wat klachten over? En begrijp ik goed dat je zegt dat de i3 alleen accuverwarming heeft wanneer hij ook met stoelverwarming is uitgerust en vice versa? En heeft dit ook met vloeistofkoeling voor het accupakket te maken of staat dat er helemaal los van? Ik meen dat elke i3 dat heeft, toch?
Ik heb er zelf nog niet in gereden, maar het design, van buiten én binnen spreken mij helemaal niet aan, daarnaast lees ik vrijwel overal 2 dingen die mij tegenhouden. Ten eerste dat hij écht log en zwaar aanvoelt (onderbemeten dempers/vering) en hij voor een EV echt onzuinig is en je er niks verder mee komt dan een i3 met 19/22 kWh pakket. EV is net als hybride een leuke techniek, maar net als een Porsche Cayenne hybrid die in werkelijkheid gewoon 1:10 rijdt heb je er helemaal niks aan als je een EV hebt die tegen de 20 kWh per 100 km verbruikt, dat kost je alleen maar een onnodig zware accu, meer opladen, langer opladen en dus meer stroomkosten.
TucanoItaly schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:08:
[...]
Is dit echt een dealbreaker voor je? Kan het me haast niet voorstellen. Lading is totaal niet interessant om te weten, want je laadt toch elke dag op, zo neem ik aan. En voorverwarming heeft toch gewoon een timer in de auto?
Dealbreaker? Ja en nee. Niet direct als je 2 verder gelijkwaardige auto's hebt en de Ioniq heeft andere pluspunten (die er zeker zijn), maar als ik in potentie voor de komende 5 jaar een auto uitzoek, dan is dat wel iets wat ik op den duur ga missen. Met name voor het voorverwarmen en op het begin zal het met name de controle zijn als ik thuis (of op het werk) aankom, de auto aansluit en eenmaal binnen even een snelle blik werp in de app of hij oplaadt.
Ik ga inderdaad zeker niet bijhouden hoe ver hij is qua opladen, maar ik lees wel verhalen van mensen met de Ioniq die al een paar keer meegemaakt hebben dat hij volgens de lampjes rond het aansluitpunt/kabel aangaf dat hij laadde, maar de volgende ochtend bleek er geen km bijgeladen te zijn. Uiteindelijk was dit ofwel een issue met de timer ofwel een bug die waarschijnlijk inmiddels verholpen is, maar omdat ik op verschillende plekken in de randstad werk kan ik het absoluut niet hebben dat er ook maar 1 dag tussen zit dat hij niet geladen heeft, ik ben namelijk elke dag afhankelijk van mijn auto. De enige zekerheid die ik heb is dat ik in de afgelopen paar jaar nog nooit verder dan 80 km enkele reis heb moeten rijden en de keren dat dat gebeurde reed ik langs Fastned op de A2, dus daar kan ik altijd in 10-20 min bijladen tot zover nodig is om met wat marge thuis te komen.
Daarmee kom ik dus ook terug op het voorverwarmen: ik werk op zelf te bepalen tijden en soms werk ik de ochtend thuis en ga ik 's middags naar mijn klant of andersom en dan kan het wel of niet nodig zijn om voor te verwarmen. Als ik 's ochtends opsta en de gordijnen open doe, weet ik de situatie en ook kan ik zien of ik voor moet verwarmen of niet. Dat is zeker geen standaardsituatie, maar ik wil daar wel voor de beperkte periode dat het handig is gebruik van kunnen maken, zeker als ik de keuze heb tussen een auto die dit allemaal wel heeft en een die het allemaal niet heeft.