Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
eltron schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:23:
[...]

ach, ik denk meer in oplossingen dan in problemen.
en ook bij standaardisatie is innovatie mogelijk
als de afmetingen maar gestandaardiseerd zijn en de schroefjes op dezelfde plek zitten, zijn we al een eind.
en dan kun je bij een wissel wellicht nog kiezen voor high performance of iets minder.
Ik zie dat niet gebeuren......we lopen al te zeuren als we de camping-gas fles moeten wisselen (want je je zult maar eens een krijgen die minder is..... nee lekker eigen flesje).

Ik geloof veel meer in innovatie ......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
eltron schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:23:
[...]

ach, ik denk meer in oplossingen dan in problemen.
en ook bij standaardisatie is innovatie mogelijk
als de afmetingen maar gestandaardiseerd zijn en de schroefjes op dezelfde plek zitten, zijn we al een eind.
en dan kun je bij een wissel wellicht nog kiezen voor high performance of iets minder.
Dus dan krijgt een Model X dezelfde kleine accu als die in de e-Up zit? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:26
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:17:
[...]

Zal nooit gebeuren want de fabrikanten worden gelijk om de oren geslagen met de anti-kartel wetgeving.
Hoeft niet. Kijk bijvoorbeeld naar VHS, dvd, blueray ect. Er is 1 standaard afgesproken met alle fabrikanten.
Dan zit je 10+ jaar aan een standaard vast, tot de strijd uitbreekt over wat de volgende standaard wordt.
Dat moest wel, want anders had je 10 video spelers nodig.
Door streamen/downloads is dat afgelopen.

Je accu laden (thuis) is als streamen. Het is makkelijk, goedkoop en compatible met ieder stopcontact. Het nadeel is dat het lang duurt als je verbinding traag is. Het alternatief, accu wisselen, is het fysieke schijfje. Dan kun je toch beter inzetten op sneller internet, dan dat Netflix weer dvds gaat rond sturen?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:27
Nivve schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:52:
[...]

Dus dan krijgt een Model X dezelfde kleine accu als die in de e-Up zit? :+
Voor mij zou acceptabel zijn als de wissel accu ca. 300km range oplevert.
Of in max 5 min 300km tanken.

en gaat dan dus eigenlijk alleen om langere afstanden. Standaard rijd ik zelden meer dan 400km/dag.
en meestal tussendoor wel een uurtje of tig laadtijd. Dus voor mij voor dagelijks gebruik niet relevant. Wel voor vakanties op grotere afstand, een keer of 3 per jaar.
Zit nu nog te dubben of ik dat met mijn EV of met mijn ICE moet doen, waarbij EV wel voorkeur zou hebben als laadtijd of wissel ca. 5 min zou kosten.
Of desnoods 10 min.

en ik kan desnoods ook prima leven met een laadtijd van 30min voor ca. 300km.
maar ik zie mijn geest al dwalen als er op zwarte zaterdag nog 10 wachtenden voor zijn. (Wat ik ook met ICE al wel heb meegemaakt).
Dus op een reisje van normaal 12u ca. 3 of 4 x 3u er bij gaat het wat mij betreft niet worden.

[ Voor 17% gewijzigd door eltron op 29-03-2019 22:31 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
eltron schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:16:
[...]

en gaat dan dus eigenlijk alleen om langere afstanden. Standaard rijd ik zelden meer dan 400km/dag.
en meestal tussendoor wel een uurtje of tig laadtijd. Dus voor mij voor dagelijks gebruik niet relevant. Wel voor vakanties op grotere afstand, een keer of 3 per jaar.
Zit nu nog te dubben of ik dat met mijn EV of met mijn ICE moet doen, waarbij EV wel voorkeur zou hebben als laadtijd of wissel ca. 5 min zou kosten.
Of desnoods 10 min.

maar ik zie mijn geest al dwalen als er op zwarte zaterdag nog 10 wachtenden voor zijn. (Wat ik ook met ICE al wel heb meegemaakt).
Dus op een reisje van normaal 12u ca. 3 of 4 x 3u er bij gaat het wat mij betreft niet worden.
keuzes.....ev is anders rijden.
WIj laden max 1x per trip, meer is gelijk ander vervoer. Dus ga waarschijnlijk nooit met de ev op vakantie (bespaar zat, dus nog steeds goedkoper en veel sneller).
Pas als laden veel sneller gaat gaan we het anders bekijken.

Waarom moeilijk doen als het makkelijker kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Accu wissel lijkt mij rampzalig. Dan nog liever waterstof (voor personenauto’s). Dezelfde afhankelijkheid, geen gigantisch warenhuis nodig en ik denk eigenlijk zelfs dat een waterstof infrastructuur efficiënter is dan een accu wissel infrastructuur.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 30-03-2019 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:44
JayPe schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:12:
[...]

Nope. Niet gezien. Maar damn. 10 uur video terugkijken. Ain't got time for that.
Meestal maakt hij wel een roadtrip filmpje na zijn live streams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Betterplace probeerde het met verwisselbare accu's maar ze zijn door de techniek ingehaald door 300kW laden.
Pierz schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:58:
[...]

Interessant. Ik zie inderdaad ineens de Model 3 opduiken, zelfs hier in het hoge noorden. Niro’s en Kona’s zie je hier eigenlijk nauwelijks (de EV versie tenminste, Niro hybrids gaan als warme broodjes).

In ander nieuws: VW heeft zijn MEB beschikbaar gesteld voor andere fabrikanten. Uit de laatste mail:
[...]
De schepen beginnen eindelijk Europa binnen te rollen :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Erasmo schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 08:01:
Betterplace probeerde het met verwisselbare accu's maar ze zijn door de techniek ingehaald door 300kW laden.

[...]

De schepen beginnen eindelijk Europa binnen te rollen :P
Ik woon zo'n beetje bij Tesla in Tilburg om de hoek en zie bijna dagelijks, als ik daarlangs naar mijn werk rijd, meerdere vrachtwagens met Model 3's voorbij komen. Mooi gezicht :)

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
eltron schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:16:
[...]

Of desnoods 10 min.

Maar je hele post is wat jij dus acceptabel vindt, en dat is voor iedereen anders. Ik snellaad met mijn 200km accu al nooit, dus ik heb dan liever een lichtere/goedkopere* auto dan dat ik in theorie in 5 minuten vol zit. Zoveel mensen zoveel wensen.

En het is een lange termijn commitment. Als straks snelladen aan de 300km per 5 minuten komt, zit je nog steeds aan de wisselaccu standaard vast, wat op dat moment alleen maar nadelen heeft vergeleken met accu's op maat en gewoon snelladen.

* De accu hoort niet bij de aanschaf, maar heeft zeker een financiële kostenpost in abonnement oid. Dus de prijs voor een grotere accu betaal je uiteindelijk wel.

Edit: Accuwissel is eigenlijk te laat. In de beginjaren was het veel nuttiger dan dat het nu is. Als er toen beter op ingezet was, dan hadden we nu misschien wel accuwissel gehad. Beter Place is dan ook niet alleen ten ondergegaan omdat accuwissel zo'n slecht idee was (vind ik)

[ Voor 12% gewijzigd door Nivve op 30-03-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Deveon schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 06:51:
Accu wissel lijkt mij rampzalig. Dan nog liever waterstof (voor personenauto’s). Dezelfde afhankelijkheid, geen gigantisch warenhuis nodig en ik denk eigenlijk zelfs dat een waterstof infrastructuur efficiënter is dan een accu wissel infrastructuur.
Het probleem met waterstoftanken is dat het tanken zelf wel snel is (5-10 minuten) maar dat de pomp daarna weer op druk van 700 bar moet komen voordat de volgende auto kan tanken. Dat duurt 20-30 minuten. Dus als het druk is bij zo'n pomp is het nog langzamer dan de huidige snelladers voor EV.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
RichieB schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:43:
[...]

Het probleem met waterstoftanken is dat het tanken zelf wel snel is (5-10 minuten) maar dat de pomp daarna weer op druk van 700 bar moet komen voordat de volgende auto kan tanken. Dat duurt 20-30 minuten. Dus als het druk is bij zo'n pomp is het nog langzamer dan de huidige snelladers voor EV.
Prima op te lossen door een grotere pomp en een groter drukvat.
Alleen voor de huidige 2 klanten per week is dat niet echt een slimme investering.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nee, dat is niet op te lossen met een groter drukvat en een grotere pomp. De druk moet opgevoerd worden tot rond de 700 bar, en dat bij een heel erg lage temperatuur. Je moet dus tijdens het opvoeren van de druk ook nog eens tot -40 graden koelen, en als je je natuurkunde herinnert, dan leidt hogere druk tot hogere temperatuur. Het benodigde drukvat wordt dan gigantisch, met gigantische verliezen. Geen reële optie.

[ Voor 0% gewijzigd door daemonix op 31-03-2019 17:17 . Reden: foutje in de temperatuur ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Ik bedoel, met genoeg engineering en geld is alles op te lossen, maar dat is dan ook het probleem van waterstof in al zijn facetten: het is technisch gezien mogelijk, maar het gaat nou niet dat je zegt allemaal van harte. Het zal altijd een relatief dure techniek moeten zijn daardoor.

De limiterende factor voor op druk brengen van waterstof is vooral de aansluitwaarde van een pomp. Zo heel ruwweg gesteld investeer je bij een waterstofstation 15% van de energie van je waterstof in het koelen en op druk brengen. Dus één autolading, zeg 5kg, bevat 165kWh, je hebt dus 25kWh nodig om dat op druk te brengen en te koelen, als je dat op een normaal tankstation met 3x250A laagspanningsaansluiting wilt doen - ca. 175kW, kost dat minstens 8,5 minuut. Wil je dat sneller doen, dan moet je een pomp en intercooler op middenspanning gooien en megawatts aan energie gaan investeren. Een tankstation zoals we dat gewend zijn gaat een fundamentele rethink van onze infrastructuur nodig hebben. Beetje snelweg-tankstation doet 100 auto's per uur, dus dan moet je denken aan ~2MW continu puur voor het pompen. Da's zo'n 1000 keer meer dan een gemiddeld benzinetankstation nu doet.

Toegegeven, als je evenveel auto's wilt bedienen met snelladers kost dat meer energie. Maar, en dit is de grote crux natuurlijk: lang niet iedere batterij-elektrische auto hoeft te snelladen. Een minimale minderheid doet dat, de rest laadt thuis of op de bestemming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:43:
[...]

Zo lang je het als gas bewaard wel. Overigens zie ik zelf waterstof als alternatief voor benzine en diesel, maar niet voor battery electric. Die laatste gaat alle kort en middellange traject voor zijn rekening nemen, maar lange trajecten of in extreem weer zie ik wel een rol voor waterstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Deveon schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:25:
Zo lang je het als gas bewaard wel.
Deze gedachtengang volg ik niet. Hoe is dit beter als je het gas niet bewaart? Hoe had je dit voor ogen?
Overigens zie ik zelf waterstof als alternatief voor benzine en diesel, maar niet voor battery electric. Die laatste gaat alle kort en middellange traject voor zijn rekening nemen, maar lange trajecten of in extreem weer zie ik wel een rol voor waterstof.
Welke rol dan? Energieopslag in waterstof is fundamenteel niet verschillend van energieopslag in batterijen, maar batterijen zijn intrinsiek goedkoper en efficiënter. Ik kan me geen enkele situatie voorstellen waarbij op de lange termijn waterstof opeens interessant wordt. Batterijen zijn momenteel misschien wel synoniem met lithium-ion-accu's, maar dat is niet de end game voor elektrochemische opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Energieopslag in waterstof is wel degelijk verschillend: al zijn het maar de slagen en dus het rendementsverlies waarmee je te maken krijgt:

Batterij opslag: elektriciteit => batterij. Klaar.
Waterstof opslag: elektriciteit + water (als het op de meest groene manier doen) => waterstof

De crux zit hem voor auto's daarna:

Batterij: > elektromotor. Klaar, rendement rond de 95%.
Waterstof: >brandstof cel => elektriciteit (he, waar kennen we die van) => elektromotor. Overall rendement: maximaal 60% (als gevolg van compressie, koeling en omzettingen)

Moeilijke keus he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:04

databeestje

Von PrutsHausen

mux schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:19:

Welke rol dan? Energieopslag in waterstof is fundamenteel niet verschillend van energieopslag in batterijen, maar batterijen zijn intrinsiek goedkoper en efficiënter. Ik kan me geen enkele situatie voorstellen waarbij op de lange termijn waterstof opeens interessant wordt. Batterijen zijn momenteel misschien wel synoniem met lithium-ion-accu's, maar dat is niet de end game voor elektrochemische opslag.
Mijn visie is inmiddels wel bijgesteld dat vrijwel alle korte termijn opslag, zoals load shifting, auto's, vrachtwagens en kort waterweg verkeer overgaat naar accu opslag.

Voor seizoensopslag, in de vorm van gas, en daarna te gebruiken als gas voor verwarming of voor smelterijen is wellicht een nuttige toepassing waarbij er niet nog een conversie slag naar elektriciteit is, dan kan de hoge druk van 700 bar ook achterwege blijven. Ik geloof dat het hoofdnet opereert op 250 bar, dus evengoed pittig. Alleen de volumes zijn voorlopig nog veel te klein om een pijplijn om te zetten, het kan wel.

Ik had afgelopen donderdag nog een kort gesprek met een man op de parkeerplaats van de supermarkt (met een RX8), die uiteraard begon over bijzondere metalen, waar ik hem wees op de platina die in de huidige PEM brandstofcellen zit. Er zit een factor 10 tussen een katalysator en een FC stack, en dus ook in de minimale prijs van ~900$, dat is voordat het nog opgedampt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mux schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:19:
[...]

Deze gedachtengang volg ik niet. Hoe is dit beter als je het gas niet bewaart? Hoe had je dit voor ogen?
[...]
In poedervorm. Geen idee hoe ver ze er ondertussen mee zijn en of het haalbaar is, maar dan hoeft het niet onder druk.

Daarnaast betwijfel ik of het lange afstand vrachtverkeer (en binnenvaart) via batterijen gaat lukken. Tot nog toe neemt dat toch wel serieus veel laadcapaciteit in beslag, in de winter moet de boel ook warm gehouden worden en er moet onderweg voldoende laadcapaciteit hebben om álle vrachtwagens ‘S nachts weer tot 90% te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
daemonix schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 15:44:
Energieopslag in waterstof is wel degelijk verschillend: al zijn het maar de slagen en dus het rendementsverlies waarmee je te maken krijgt:

Batterij opslag: elektriciteit => batterij. Klaar.
Waterstof opslag: elektriciteit + water (als het op de meest groene manier doen) => waterstof

De crux zit hem voor auto's daarna:

Batterij: > elektromotor. Klaar, rendement rond de 95%.
Waterstof: >brandstof cel => elektriciteit (he, waar kennen we die van) => elektromotor. Overall rendement: maximaal 60% (als gevolg van compressie, koeling en omzettingen)

Moeilijke keus he? ;)
Was het maar zo simpel ;) Ook bij BEVs gaat er nog het nodige verloren. Zonnepanelen wekken DC op, het net werkt op AC, de accu slaat zijn energie weer op DC en de elektromotor draait weer op AC. Bij elke slag verlies je weer een paar procenten dus ideaal qua efficiëntie is het nog niet, maar er zullen redenen voor zijn dat het nog niet anders kan.

Overigens geldt bovenstaande ook voor waterstof dus qua verschil tussen die twee maakt het niet uit.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Alleen zijn die stappen veel efficiënter.

Ik heb trouwens de eerder genoemde zwarte Leaf gekocht. Eerlijk gezegd vond ik het wel fijn zonder al die opties, lekker basic. Oh en gewoon weer twee knoppen voor temperatuur en ventilatorsnelheid, dat is iets wat ik wel mis aan nieuwe auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Deveon schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 19:48:
[...]

In poedervorm. Geen idee hoe ver ze er ondertussen mee zijn en of het haalbaar is, maar dan hoeft het niet onder druk.

Daarnaast betwijfel ik of het lange afstand vrachtverkeer (en binnenvaart) via batterijen gaat lukken. Tot nog toe neemt dat toch wel serieus veel laadcapaciteit in beslag, in de winter moet de boel ook warm gehouden worden en er moet onderweg voldoende laadcapaciteit hebben om álle vrachtwagens ‘S nachts weer tot 90% te laden.
Ah, je slaat het nog steeds wel op, maar dan in een ander medium. Dit bestaat al heel lang, maar heeft ook weer nadelen. Het poeder waar dat in gaat is extreem pyrofoor (zodra er lucht bij komt gaat het branden, in sommige gevallen explosief) en de adsorptiesnelheid van dat soort poeder is vrij laag, waardoor je niet snel kunt tanken (ongeveer even snel als een moderne snellader).

Als je geïnteresseerd bent in adsorptieopslag is hier een goeie teardown van de brandstofmodules: Mikeselectricstuff - Upp fuel cell.

Vrachtverkeer wordt niet opeens makkelijker met waterstof vs batterijen. Ja, natuurlijk is er veel laadcapaciteit nodig - maar da's het hele punt toch? Met waterstof heb je nog eens 2-3x zoveel laadcapaciteit nodig. De hoeveelheid elektriciteit die gaat zitten in het produceren van waterstof is niet opeens gratis, noch de electrolyzers en brandstofcellen zelf.

Binnenvaart is nu al geen probleem om batterij-elektrisch te doen, maar grote zeecontainerschepen zijn onmogelijk, zelfs met grote doorbraken in accutechniek. Maar, en dit is hét grote probleem met waterstof: je gaat dit niet oplossen met een nóg duurdere aanpak. Zeecontainerschepen bestaan alleen maar in deze vorm omdat brandstof zo goedkoop is, niet persé omdat het energiedicht is. Zodra je de prijzen x10 gaat doen - en dat is nog een heel erg optimistische schatting, bunkerbrandstof is onvoorstelbaar goedkoop - is het hele economische model van zeecontainervaart om zeep.

Ik zeg hierin echt niet dat batterijen zoals ze nu zijn de oplossing zijn voor alles, maar ik krijg het gevoel bij al dit soort discussies dat de gedachtengang is:
- Batterijen zijn (nog) niet goed genoeg
- Welk ander ding heb ik ooit vaag van gehoord dat ook CO2-vrij is...
- Ohja, waterstof!
- Nou, dan zal waterstof wel de uiteindelijke oplossing zijn als batterijen niet goed genoeg zijn

Er is meer dan batterijen zoals we ze nu kennen en waterstof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Erasmo schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 20:57:
Ik heb trouwens de eerder genoemde zwarte Leaf gekocht. Eerlijk gezegd vond ik het wel fijn zonder al die opties, lekker basic.
Lekker basic, lekker cheap -- ja toch?

Anyway, gefeliciteerd :Y

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
mux schreef op zondag 31 maart 2019 @ 08:58:
[...]

Zeecontainerschepen bestaan alleen maar in deze vorm omdat brandstof zo goedkoop is, niet persé omdat het energiedicht is. Zodra je de prijzen x10 gaat doen - en dat is nog een heel erg optimistische schatting, bunkerbrandstof is onvoorstelbaar goedkoop - is het hele economische model van zeecontainervaart om zeep.
Dat zie je verkeerd. Containerschepen worden zo groot omdat de brandstof steeds duurder wordt (goed, vergeleken met de brandstof die je in een auto gooit is het nog steeds goedkoop). Door de schepen steeds groter te maken worden de brandstofkosten (en overige kosten) per container steeds lager. Dat is waar het om gaat. Ik verwacht overigens dat wanneer de brandstofkosten nog verder toenemen, dat er wederom een shake-out gaat plaatsvinden zoals we enkele jaren geleden hebben gezien, waarbij zelfs een paar grote maatschappijen het loodje legden, en maatschappen als Maersk en MSC steeds meer in een monopoliepositie terecht komen met als gevolg dat de verhoging van die brandstofkosten steeds meer aan de eindconsument kan worden doorberekend. Wat op zich geen ongunstige ontwikkeling is; wellicht gaan we dan weer wat meer lokaal fabriceren in plaats van in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat is weer een ander effect, maar wederom: los je dit op met duurdere brandstof? Zorgt waterstof voor het opeens wél economisch haalbaar worden van containervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
De containervaart is al rendabel voor de grote partijen die kunnen investeren in moderne zuinigere schepen. Maatschappijen die dat niet kunnen zullen verdwijnen. Met, zoals ik zei, een steeds kleiner aanbod van containercapaciteit, die als gevolg heeft dat de prijzen zullen gaan stijgen. Dus ja, met wat ups en downs zal die zeker economisch haalbaar worden (blijven). Of dat met waterstof is of met een andere vorm van brandstof weet ik niet en doet er ook eigenlijk niet zo heel veel toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:05
Mijn Leaf is te koop!
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

@mux sorry maar ik kan dus van de reserveringlijst!

A.s. dinsdag ga ik een Ioniq in ontvangst nemen die ik importeer uit Duitsland.

Edit:
P.s. mocht er iemand sterke interesse hebben in de ICU Compact mini lader (3,7kW type 1) dan is daar over te praten (denk aan €250).

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 31-03-2019 12:43 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

gefeliciteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waar het heen gaat met containerschepen is nog altijd lastig te voorspellen, het zou inderdaad zomaar kunnen dat door automatisering productie weer lokaler wordt. Lange afstands containerschepen zijn wel een van de weinige gevallen waarbij waterstof zin kan hebben icm een beperkt accupakket, aangezien ze natuurlijk al in het water liggen.

Vulgelegenheden heb je in de havens wel, voor zowel de accu's als de waterstoftanks. Vervolgens knal je dat hele ding vol met PV en varen ze wat trager dan ze nu doen. Als je zo'n bakbeest aan alle kanten bedekt moet je toch flink wat supplementair vermogen kunnen opwekken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3Bx0knS.jpg
TucanoItaly schreef op zondag 31 maart 2019 @ 09:14:
[...]

Lekker basic, lekker cheap -- ja toch?

Anyway, gefeliciteerd :Y
Thanks, het interieur is minder en er zitten ook wel wat kleine krassen en deukjes in, daarom was ie vrij goedkoop.
Maar de batterij is in goede conditie en de auto heeft altijd op tijd onderhoud gehad. Waar ie heengaat komen er toch binnen notime krassen en weet ik wat op, auto's blijven werktuigen voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:06
https://actie.degoedezaak...hard-genoeg-op-de-snelweg

Zo zo. Er is een hele petitie voor 100 rijden ipv 130!

Ik zie/merk vooral dat het mooie weer z'n impact heeft. Ik zit weer ruim sub 130Wh/km

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Als je 100 wil rijden moet je dat lekker doen maar laat mij met rust.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
ach 100 is mooie snelheid. Mijn ervaring is dat je daar gemiddeld ook niet ver boven komt in dit land.
Rijdt nu meerdere malen/week een woon werk afstand van kleine 200km (enkele reis). Of ik nu 100 of 130 rijdt maakt in aankomsttijd hooguit 5 min uit en meestal minder.
Zowel het vrachtverkeer als de files in de Randstad maken dat de topsnelheid er weinig toe doet. Het slim omgaan met fileverwachtingen heeft veel meer effect dan 10 of 20 km meer kruissnelheid.
En ja ik houd ook wel eens 130 of meer aan, maar het grootste effect is dan ca. 30% meer verbruik en dus als het mee zit 2 a 3% tijdwinst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik zeg max 100 km/u voor benzine en diesel en lekker 150 voor elektrisch _O- Voor de overheid lekker goedkoop om elektrische te stimuleren. Het levert zelfs meer energiebelasting op.

[ Voor 40% gewijzigd door Deveon op 31-03-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
prima passeer ik je weer bij de volgende laadpaal _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 31-03-2019 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Is goed hoor, dan ben ik toch al thuis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
170kmpu

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
daemonix schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:10:
Nee, dat is niet op te lossen met een groter drukvat en een grotere pomp. De druk moet opgevoerd worden tot rond de 700 bar, en dat bij een heel erg lage temperatuur. Je moet dus tijdens het opvoeren van de druk ook nog eens tot -250 graden koelen, en als je je natuurkunde herinnert, dan leidt hogere druk tot hogere temperatuur. Het benodigde drukvat wordt dan gigantisch, met gigantische verliezen. Geen reële optie.
Bij het tanken koelt je gas ook weer af. Zeker in het begin bij de tankbeurt als de druk in de auto laag is. Met een beetje warmtewisselaar zou je dat kunnen gebruiken om de compressoren te koelen.

Je cijfer van -250℃ is ook misleidend. Dat is de temperatuur voor cryogene (vloeibare) opslag van waterstof.
Tenzij je de spaceshuttle aan het tanken bent, is dat niet van toepassing.
Voor auto's gebruiken ze 250-700 bar op kamertemperatuur. Een tank van 5kg op 700 bar is dan 125L

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
@ spiller en post optimum model S 100D. Leuk maar waar kun je gemiddeld 170 rijden? Dat ben ik nog nergens tegen gekomen.
Dus voor Tesla model S p100D zou dit ideaal zijn. Maar die situatie doet zich voor zover mij bekend nergens voor.
Dus waar hebben we het over.
Het zou realistischer zijn om te kijken waar het optimum per auto ligt bij snelheden tussen 90 en 130. ipv 110 en 190.

en dat dan gerelativeerd voor range en al dan niet noodzaak om tussentijds te laten voor je thuis bent.

@Deveon, ik respecteer dat je je er niet druk om maakt hoeveel je verbruikt als je maar thuis kunt komen zonder onderweg te laden.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 31-03-2019 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Ach dat 100kmh sukkelen.... gewoon 130-150 kmh (max) is prima.
Altijd al onzin gevonden, gewoon snelheid aan weg/verkeer aanpassen. 100kmh minden in de nacht op een 5 baans snelweg waar niemand rijdt...... wat een onzin 8)7

Co2 geldt natuurlijk ook voor ev's hoe harder je rijdt hoe meer co2 (moet toch nog geproduceerd worden) maar wel stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
RocketKoen schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:01:
[...]

Bij het tanken koelt je gas ook weer af. Zeker in het begin bij de tankbeurt als de druk in de auto laag is. Met een beetje warmtewisselaar zou je dat kunnen gebruiken om de compressoren te koelen.

Je cijfer van -250℃ is ook misleidend. Dat is de temperatuur voor cryogene (vloeibare) opslag van waterstof.
Tenzij je de spaceshuttle aan het tanken bent, is dat niet van toepassing.
Voor auto's gebruiken ze 250-700 bar op kamertemperatuur. Een tank van 5kg op 700 bar is dan 125L
Klopt, het moet -40 graden zijn.

http://www.waterstofgate.nl/Mobiliteit/Het-waterstofstation/

Waterstof voor gewone auto's is volstrekt kansloos, wat Shell ook beweert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

RocketKoen schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:01:
Het gas koelt niet af tijdens het tanken, het warmt juist verder op doordat de gehele tankinstallatie warmer is dan het waterstofgas en doordat je het gas in de tank op druk aan het brengen bent. Daarnaast wil je juist éxtra koelen tijdens het tanken zodat de dichtheid van de waterstof hoger wordt gemaakt en je sneller kunt tanken.

De functie van het koelen is om dichtheid te verhogen en om het effect van de ideale gaswet (hogere druk -> hogere temperatuur) tegen te gaan.

De expansie en dus afkoeling van het gas gebeurt vervolgens IN de auto, niet buiten de auto. Als je expansiekoeling zou willen gebruiken om de pomp bij te koelen, dan moet je een warmtewisselaar tussen een rijdende auto en het tankstation bouwen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JayPe schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:23:
https://actie.degoedezaak...hard-genoeg-op-de-snelweg

Zo zo. Er is een hele petitie voor 100 rijden ipv 130!

Ik zie/merk vooral dat het mooie weer z'n impact heeft. Ik zit weer ruim sub 130Wh/km
Hoe lullig het ook is voor hardrijders het is wel een maatregel die je snel kan invoeren en die aardig veel effect heeft, niet alleen op gebied van energieverbruik maar ook op lawaai- en fijnstofproductie.

Zo en kom nu maar met de posts maar China/Schiphol/Schepen/x dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Spiller schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:32:
Als je 100 wil rijden moet je dat lekker doen maar laat mij met rust.
Ja hoor, ik laat je zeker met rust.
Als jij je aangesproken voelt, doe je dat toch echt zelf. Ik dwing niemand en ik verstoor niemand.

( ik hang gewoon lekker op de rechterbaan, kijk of er voldoende ruimte is en geef richting aan als ik überhaupt inhaal. Als iemand met 150+km/h uit het niets aan komt stormen en dan liefst dóór mij heen zou wil rijden,.. wordt hooguit mijn rust verstoord).

(Is het de klok die vooruit ging vannacht of ben je altijd zo vriendelijk? Tjonge. (Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik zelf wat scherper ben vandaag,. 😂)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spiller
Ik bedoel het niet onaardig maar waarom moet de maximumsnelheid verlaagd worden als men 100 op de rechterbaan wil rijden?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:07
@JayPe Zie hier, YouTube: VW e-Up will be the wifey car verslag van de e-Up. Straks ff kijken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Tja, de heilige koe blijft een emotionele, irrationele zaak. Waarom een lagere maximumsnelheid?

- Iedereen is sneller met een lagere maximumsnelheid (fundamental law of traffic)
- Ongelukdichtheid gaat omlaag (want kleinere onderlinge verschillen)
- Véél lagere filekans bij knooppunten, met name wanneer de rechterrijbaan van één snelweg links van de linkerrijbaan van een andere komt (bijv: A12/A20 bij Gouwe, N205/A9/A5 bij Raasdorp)
- Lagere geluids-, fijnstof- en co2-uitstoot
- Lagere kosten voor de berijder en de maatschappij als geheel
- Aanzienlijk korter en rustiger invoeg- en uitvoegbeeld

Voordelen:
- Sommige mensen vinden het leuk om hard te rijden? Ze moeten persé 30 seconden eerder op hun bestemming zijn?

Er zijn niet zoveel rationele redenen om sneller dan 100 te rijden. De enige reden lijkt simpelweg te zijn: omdat mensen dan *denken* dat ze harder gaan, terwijl ze op een dicht en druk weggennetwerk zoals dat in Nederland eigenlijk alleen maar meer in de file staan en de medemens tot last zijn.

Er is een best of both worlds, en dat is een dynamische limiet. Die geldt ook op veel drukke wegen, zoals de A9 en A12. Echter, deze is momenteel nog structureel te hoog ingesteld, met náme rond de spits, waardoor er nog steeds sneller files vormen dan noodzakelijk.

Er zijn ook een paar tracés waar het nuttig is om structureel een hogere limiet te hebben, zoals de snelwegen in het noordoosten.

Je gelooft me niet? Utrecht heeft hier heel recent nog een hele metastudie over opgetuigd: http://www.krachtvanutrec...eg-wat-heeft-dat-voor-zin . Hierin worden ook de bevindingen van TNO en het Verkeersinstituut Delft genoemd die hier tijdens mijn studententijd eindeloos lang op hebben zitten studeren. Dit is waar een flink aantal verkeersinnovaties van de laatste 2 decennia vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Spiller schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:56:
Ik bedoel het niet onaardig maar waarom moet de maximumsnelheid verlaagd worden als men 100 op de rechterbaan wil rijden?
Omdat dáárom.

Nee, de 130 km/h brengt zogenaamd een hoop vrijheid.
Maar die 130km/h geeft ook veel meer uitstoot.

Andersom: de 130 km/h vind iedereen (naja: velen) een soort verworven recht. Maar waarom niet 150km/h?

Nee, 150 is te hard zegt men dan. Als iedereen 150 gaat rijden,. Poehee. Nee. Das gevaarlijk.

Of het nu 130 of 120 of 140 is: omlaag is altijd lastig qua gevoel. Heel erg omhoog eigenlijk ook.

Mij gaat 't er om dat we bewust zijn van de hoeveelheid energie die we met z'n allen verspillen omdat we die 30km/h harder rijden. In de meest ideale wereld zou 90km/h zelfs nog beter zijn, omdat grossomodo daarboven de luchtweerstand zo enorm toeneemt bij de meeste auto's die nu op de weg rijden.

Als ik een dagje of 2 in Duitsland ben wezen cruisen met een van m'n ICE's,... Dan voelt 130km/h ook ineens als stilstaan. Zeker als je vanaf Oberhausen de A12 richting Utrecht hebt. Mag je rond Arnhem ineens nog maar 100!! slakkentraag.

Het is maar net wat je gewend bent. En 100 op een vijfbaans autosnelweg. Midden in de nacht. Heb je enig idee hoever het geluid draagt juist 's nachts? Juist in het Autominnende Duitsland is het rond de meeste steden in de nacht ( tussen 22:00u en 6:00u) vanwege lärmschutz beperkt tot 100km/h. Zelfs op de stukken waar je overdag onbeperkt bent in snelheidslimiet.

Een vijfbaans uitgestorven autosnelweg,.. Vijfbaans. Van de zotte toch eigenlijk dat 't bestaat? 5 banen de zelfde kant uit. Goed: ga daar lekker 130 proberen te rijden overdag. Dat is ook geen optie. Dan staat ie namelijk dicht. Of is het er tering jantje druk.

Lang verhaal kort: ergens moet er een limiet gelden. En er zijn geen argumenten waarom 130 ideaal is. Of 132. Of 128. Of 140 of 125,7km/h.

Er zijn wel argumenten om de snelheid niet te hoog te laten worden. En die liggen toevalliger wijs zo rond de 80-90-a-100km/h. Qua energie. Uitstoot. En ongelukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
180! Dat is de snelheid die Volvo nog veilig acht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Nice.

Underrated ;-) blijkbaar. Lijkt een beetje op m'n tripje naar Italië.

Al heeft ie duidelijk de stommiteiten van VW nog niet door. Zo gaat de verwarming standaard weer op 22 graden en a/c aan bij elke herstart.

Ach. Hij heeft nu ( ik zit te kijken) meerkleurige poep omdat ie denkt dat ie 't niet gaat halen. Met 13 km range :-)

" starts rapidgating "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ja leuk, jammer dat de accu zo beperkt is wat capaciteit betreft. De Leaf omruilen voor een e-Up geeft dan niet echt een groter bereik en de Leaf is ook nog wat comfortabeler. Het formaat en de CCS spreekt mij dan weer wel aan, en niet te vergeten het gewicht als er weer moet worden betaald voor de MRB.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
PeterZ(on) schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:02:
Ja leuk, jammer dat de accu zo beperkt is wat capaciteit betreft. De Leaf omruilen voor een e-Up geeft dan niet echt een groter bereik en de Leaf is ook nog wat comfortabeler. Het formaat en de CCS spreekt mij dan weer wel aan, en niet te vergeten het gewicht als er weer moet worden betaald voor de MRB.
True. Ik ben denk ik een "wijf": Leaf vind ik gewoon niet zo mooi.

Maar de e-up is ook gewoon klein. Voor mijn gezin prima en qua bereik: wat ik al vaker zei: kleine accu, snel vol. Tot 85% loopt ie met ruim 40kW vol, daarboven zakt ie redelijk snel in, maar toch: in 35 minuten van leeg naar vol.

Er zitten wel wat quirks in de bediening, vooral de verwarming en bijvoorbeeld de cruisecontrol is super rudimentair. Maar werkt wel. Rapidgate vanaf 4 keer snelladen op één dag. Mwoah. Boeiuh. 1 uur langzamer dan en E-golf of Leaf 2.zero. Op een trip van 9 uur. Ach. Ik kan er allemaal goed mee leven. Ik rij immers elektrisch. En het is heerlijk.

9000 euro. Voor een 2014 model. Nice pricing in Noorwegen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De Leaf is inderdaad niet erg mooi maar daar lig ik absoluut niet wakker van. Wat ik zou missen in de e-Up is o.a. een middenarmsteum en de keyless-entry. Hier in NL zijn ze toch een stuk duurder en moet ik dus weer flink bijleggen zonder echte voordelen. Echt grote afstanden rij ik toch niet en veel km's maak ik ook al niet, maar het blijft een leuk karretje want liever klein dan groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-10 11:27
Vandaag een dag in de Jaguar I-PACE mogen rijden. Lekker zeg, dat elektrische rijden (pas één keer eerder gedaan in een i3). Alleen dat gezeik met de laadpalen is matig (Duitsland).

Die hele infrastructuur raakt kant nog wal, tig verschillende aanbieders, allemaal bij elkaar geplaatst en dan weer hele stukken geen laadmogelijkheden, etc. :/

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Heerlijk reviewtje weer van Björn, opvallend hoe veel M3's hij ook tegenkomt!

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

eltron schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:02:
@ spiller en post optimum model S 100D. Leuk maar waar kun je gemiddeld 170 rijden? Dat ben ik nog nergens tegen gekomen.
Dat is het punt ook niet. Het punt is dat langzaam rijden waardoor je weinig stroom verbruikt en minder hoeft te laden bij een Tesla niet sneller is dan snel rijden. Dat je dus gewone snelheden kunt rijden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-10 13:37
PeterZ(on) schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:32:
De Leaf is inderdaad niet erg mooi..
Is natuurlijk persoonlijk, ik had het eerst ook, maar denk dat het kwam door de nasmaak van de eerste leaf. Ik schrok er van hoe groot hij was en qua vormgeving vind ik hem ook strak.afgezien van wat goedkopere afwerking binnen in.

Soms zie je zelfs getunede versies of andere bestickering en dan ben ik wel om.

Ps. Af en toe denk ik ook, daar gaat er weer 1..is het een micra( hiermee bedoel ik dat ik de micra ook erg strak vormgegeven vind, zeker tegenover zijn collega’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Maasluip schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:22:
[...]

Dat is het punt ook niet. Het punt is dat langzaam rijden waardoor je weinig stroom verbruikt en minder hoeft te laden bij een Tesla niet sneller is dan snel rijden. Dat je dus gewone snelheden kunt rijden.
Al die optimum snelheden ten spijt; Er moeten wel snelladers beschikbaar zijn op de route op de plaatsen waar je ze vervolgens nodig hebt. Kan ik vanaf Arnhem naar Groningen Stad rijden met slechts één keer snelladen. Range is prima. Alleen staat er halverwege géén snellader. Dus moet ik twee keer stoppen. Eén keer terwijl de accu nog ruim vol is, en één keer om de laatste etappe te kunnen afronden.

Dus wordt het:
Arnhem -> Zwolle -> Pesse -> Groningen

Omdat Pesse het niet deed, werd het onlangs op 9 maart, met storm
Arnhem -> Zwolle - Haren -> Groningen

Haren had ik nooit gered met 130km/h, en zelfs Pesse was lastig geworden met hogere snelheden. Het was én koud, en er stond een heel stevig briesje (verschillende bomen ontworteld die dag, code geel of zelfs oranje?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:16
JayPe schreef op zondag 31 maart 2019 @ 22:24:
[...]

9000 euro. Voor een 2014 model. Nice pricing in Noorwegen!!
en nu wachten totdat het ook zo goedkoop is in nl, lijkt me veel beter dan de zoe (ccs, koopaccu)..

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
JayPe schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:27:
[...]

Al die optimum snelheden ten spijt; Er moeten wel snelladers beschikbaar zijn op de route op de plaatsen waar je ze vervolgens nodig hebt. Kan ik vanaf Arnhem naar Groningen Stad rijden met slechts één keer snelladen. Range is prima. Alleen staat er halverwege géén snellader. Dus moet ik twee keer stoppen. Eén keer terwijl de accu nog ruim vol is, en één keer om de laatste etappe te kunnen afronden.

Dus wordt het:
Arnhem -> Zwolle -> Pesse -> Groningen

Omdat Pesse het niet deed, werd het onlangs op 9 maart, met storm
Arnhem -> Zwolle - Haren -> Groningen

Haren had ik nooit gered met 130km/h, en zelfs Pesse was lastig geworden met hogere snelheden. Het was én koud, en er stond een heel stevig briesje (verschillende bomen ontworteld die dag, code geel of zelfs oranje?)
.....alle nieuwe EV's hebben nu veel meer range, dus die van jouw (of mijn i3) is niet waar ze naar kijken bij het plaatsen van snelladers, ik kan gewoon 130kmh rijden met de kona of zelfs 150kmh op de meeste ritten (haal het makkelijk, niks snellader), met de bmw i3 niet (dan is het 110-115kmh).

En nog paar jaar en dan staan er zat overal langs de snelweg (maar dan is de i3 waarschijnlijk al vervangen door eentje met meer range).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 22:00
Gisteren in de model 3 gereden. Wat rijdt dat heerlijk zeg! Als je instapt denk je: De toekomst is gearriveerd.
Nu wil ik er ook een. Maar dan moeten ze er eerst een trekhaak op gaan leveren. Aangezien ik 1,97 ben zit ik achterin wel met mijn hoofd tegen het dak. Ook de hoge vloer achter helpt niet mee. Maar verder past het. Als je het pedaal indrukt, weet je niet wat er gebeurt. Geen vertraging, geen herrie, wel versnelling.
Echt een heel fraaie wagen, binnen en buiten. Mooi panoramadak van getint glas ook. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Meester_J schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:00:
...Als je het pedaal indrukt, weet je niet wat er gebeurt. Geen vertraging, geen herrie, wel versnelling.
Echt een heel fraaie wagen, binnen en buiten.
Ben je vanochtend met mijn auto'tje weg geweest?

Elke BEV doet 't volgens mij ongeveer 't zelfde namelijk: Impressive in acceleratie, stilte en het ontbreken van enige schokjes in de aandrijflijn whatsoever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
@Meester_J @JayPe Dat gevoel heb je zelfs bij de Sono Sion. Iedere EV heeft een stuk meer koppel dan welke ICE dan ook. Zelfs een hybride zoals een Prius of Auris hebben al veel voordeel van de elektromotor tov een ICE, mijn Auris was de eerste paar meter al deftig sneller dan een Ferrari, de 3 is echter wel een totaal andere klasse (absurd snel).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
wwwmarcel schreef op maandag 1 april 2019 @ 08:28:
[...]

Is natuurlijk persoonlijk, ik had het eerst ook, maar denk dat het kwam door de nasmaak van de eerste leaf. Ik schrok er van hoe groot hij was en qua vormgeving vind ik hem ook strak.afgezien van wat goedkopere afwerking binnen in.

Soms zie je zelfs getunede versies of andere bestickering en dan ben ik wel om.

Ps. Af en toe denk ik ook, daar gaat er weer 1..is het een micra( hiermee bedoel ik dat ik de micra ook erg strak vormgegeven vind, zeker tegenover zijn collega’s
Ik bedoelde ook de Leaf1 en ik vind hem ook te groot maar gebruikt is er niet veel anders te koop. De I3 lijkt mij ook leuk maar is gebruikt gelijk 2x zo duur, zeker met een beetje behoorlijke accu.

@Hachy Dat valt hier tegen met de Model3, ik heb er nog niet eentje gezien in het wild.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
@Meester_J Maar ondanks dat je een beetje laat bent, altijd zijn we blij als iemand erachter komt hoe lekker die BEVs eigenlijk rijden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
Tassadar32 schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:00:
@Meester_J @JayPe Dat gevoel heb je zelfs bij de Sono Sion. Iedere EV heeft een stuk meer koppel dan welke ICE dan ook. Zelfs een hybride zoals een Prius of Auris hebben al veel voordeel van de elektromotor tov een ICE, mijn Auris was de eerste paar meter al deftig sneller dan een Ferrari, de 3 is echter wel een totaal andere klasse (absurd snel).
Appels en peren vergelijken..... je vergelijkt toch ook niet bv. een polo met een mercedes S-klasse (in principe dezelfde auto's ....... 4 wielen en otto-motor en dat was het dan ook....verder niks hetzelfde).

Een model 3 is 3x zo snel als een e-up, 4 wiel aangedreven en compleet andere niveau auto. Enige vergelijkbare EV........tesla S, wellicht de e-tron (maar ja range), idem i-pace (range/laden). En ja dat is dus een hele andere rij-sensatie dan in een e-up, ga er maar eens in rijden (model 3 is bizar goed.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JayPe schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:41:
[...]
Elke BEV doet 't volgens mij ongeveer 't zelfde namelijk: Impressive in acceleratie, stilte en het ontbreken van enige schokjes in de aandrijflijn whatsoever.
Op basis van proefritten in de Ioniq en Leaf kan ik toch wel zeggen dat de Model 3 (DM) een overtreffende ervaring is. Logisch ook gezien het vermogen, torque en een tweede motor op de achteras. Al merk ik wel dat er op achteras een permenant magnet motor zit en dat de tussenacceleratie heftiger is dan vanaf 0 km/u. Al kan het ook zijn dat ik het merk omdat ik het weet.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 01-04-2019 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Deveon schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:12:
[...]

Op basis van proefritten in de Ioniq en Leaf kan ik toch wel zeggen dat de Model 3 (DM) een overtreffende ervaring is. Logisch ook gezien het vermogen, torque en een tweede motor op de achteras. Al merk ik wel dat er op achteras een permenant magnet motor zit en dat de tussenacceleratie heftiger is dan vanaf 0 km/u. Al kan het ook zijn dat ik het merk omdat ik het weet.
Appel en peren:

Daar doelde ik op: Verschillen ICE en BEV, vanwege de post die Meester_J plaatste..

Niet over de onderlinge verschillen tussen BEV's. Die zijn minder groot. Natuurlijk is een e-up een compleet andere auto in vergelijking met een Model S of iPace,. maar de acceleratie, de stilte, het ontbreken van enige vertraging bij het intrappen van het pedaal, instant-torque: Die heeft een e-up óók.

Dat een Model 3 daar nog wel een behoorlijke bak extra torque heeft, 4wd, en een fancy interieur en weet ik veel wat nog meer: dat hoef je mij niet uit te leggen. Dat een iPace veel meer luxe bied... terwijl ik van binnen vooral blik en plastic zie als ik naar de deuren kijk. allemaal bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
JayPe schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:33:
[...]

Appel en peren:

Daar doelde ik op: Verschillen ICE en BEV, vanwege de post die Meester_J plaatste..

Niet over de onderlinge verschillen tussen BEV's. Die zijn minder groot. Natuurlijk is een e-up een compleet andere auto in vergelijking met een Model S of iPace,. maar de acceleratie, de stilte, het ontbreken van enige vertraging bij het intrappen van het pedaal, instant-torque: Die heeft een e-up óók.

Dat een Model 3 daar nog wel een behoorlijke bak extra torque heeft, 4wd, en een fancy interieur en weet ik veel wat nog meer: dat hoef je mij niet uit te leggen. Dat een iPace veel meer luxe bied... terwijl ik van binnen vooral blik en plastic zie als ik naar de deuren kijk. allemaal bekend.
Over 3 weken wordt de E-Niro van mijn broer geleverd. Die is bijna net zo duur, dus vergelijkbaar? ;)
Blijkbaar weet iedereen in dit topic al hoe het werkt, heeft al een keer een rondje gereden, en loop ik wat achter.

[ Voor 5% gewijzigd door Meester_J op 01-04-2019 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:52

CyBeRSPiN

sinds 2001

Meester_J schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:15:
[...]

Over 3 weken wordt de E-Niro van mijn broer geleverd. Die is bijna net zo duur, dus vergelijkbaar? ;)
Blijkbaar weet iedereen in dit topic al hoe het werkt, heeft al een keer een rondje gereden, en loop ik wat achter.
De Model 3 LR AWD is 45% duurder in aanschaf (als je ook AutoPilot en FSD erbij neemt en een ander kleurtje dan zwart kiest) en valt daarnaast met 17.000 euro (het gedeelte van de 67.000 boven de 50k) in de 22% bijtelling, dus nee, niet echt vergelijkbaar in prijs. De Model 3 is een stuk rapper dan de e-Niro als het om 0-100 tijden gaat: 4,8s vs 7,8s, maar ook de e-Niro geeft je een mooie directe torque in de sport-stand, maar niet misselijkmakend extreem ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:51:
[...]

De Model 3 LR AWD is 45% duurder in aanschaf (als je ook AutoPilot en FSD erbij neemt en een ander kleurtje dan zwart kiest) en valt daarnaast met 17.000 euro (het gedeelte van de 67.000 boven de 50k) in de 22% bijtelling, dus nee, niet echt vergelijkbaar in prijs. De Model 3 is een stuk rapper dan de e-Niro als het om 0-100 tijden gaat: 4,8s vs 7,8s, maar ook de e-Niro geeft je een mooie directe torque in de sport-stand, maar niet misselijkmakend extreem ;)
Die acceleratie is niet spannend (zelden nodig), model 3 gaat gewoon strak door de bocht en de e-niro en de kona electric: beide bergen torque steer, je kun niet op het gas in de bocht.....je vliegt eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hachy schreef op maandag 1 april 2019 @ 01:21:
Heerlijk reviewtje weer van Björn, opvallend hoe veel M3's hij ook tegenkomt!
Hardcore fan van Björn? Je kunt nu ook zijn persoonlijke merchandise kopen: https://www.youtube.com/watch?v=bqehuDTnAPs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
CyBeRSPiN schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:51:
[...]

En nu zonder dure speelgoed opties, en bijtellingsregeltjes. Als je de Niro bestelt is die bijna 47, en de tesla 57.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En dan lijkt de Niro beter afgewerkt te zijn dan de Model 3. (Zie bijvoorbeeld de zuignap op de middenconsole video, waar de middenconsole pianozwarte wrap blijkt te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mrmrmr schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:06:
[...]

Hardcore fan van Björn? Je kunt nu ook zijn persoonlijke merchandise kopen: https://www.youtube.com/watch?v=bqehuDTnAPs
Je weet welke dag het vandaag is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-10 21:28
Zit wat dichter op het vuur maar wat wordt die Model 3 verschrikkelijk beroerd afgeleverd zeg. Afspraken niet nakomen, zag er net zelfs 1 waar de vetvlekken aan de dakhemel zaten. Alsof het met inbouwen van het dak niet goed was opgelet. Rubbers die totaal niet aansluiten, Tesla onbereikbaar voor commentaar vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:52

CyBeRSPiN

sinds 2001

Meester_J schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:46:
[...]

En nu zonder dure opties, en bijtellingsregeltjes. Als je de Niro bestelt is die 47, en de tesla 57.
De Niro in zn meest luxe uitvoering (ExecutiveLine) kost ruim 45, niet 47. De iets minder luxe DynamicLine uitvoering (o.a. zonder lederen bekleding, stoelventilatie, JBL sound, etc) kost 42.
Correct mbt Tesla voor 57, maar let op, dan dus ook geen adaptive cruise control + auto steer voor de Model 3, dat is bij de Niro standaard, dan zit je al op dik 60 voor de Tesla (33% duurder). Een Tesla zonder AP is m.i. geen Tesla, de FSD optie is wel te betwisten of dat zn prijs waard wordt, vandaag de dag in Nederland vind ik nog niet.

En idd Kia als merk toch een stuk beter qua dealernetwerk / service / nakomen van afspraken / afwerking (o.a. kwaliteit lak). Denk dat je bij een Tesla ook wat meer voor onderhoud mag reserveren (honderden euro's vs tientjeswerk) en moet investeren in lakbescherming (coating of wrap).

Qua EV-techniek / software / laadsnelheid / acceleratie is Tesla (als je door de bugs na updates heenkijkt) ongeëvenaard. De huidige 3 LR zit echter in een flink hogere prijsklasse.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-04-2019 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:31
Even los van dat ik het persoonlijk het geld waard zou vinden.

De Model 3 is gewoon een andere klasse auto dan een Kia. Helaas voor Tesla qua afwerking (nog) niet. Maar het moge duidelijk zijn dat ze zich niet op hetzelfde segment richten.

Daarnaast vergeten we even dat de Model 3 een 75kWh pakket heeft en de Niro een 64. Heb je zo alweer een paar-duizend te pakken in verkoopwaarde.

In feite is de Kona / Niro een auto van 25.000 euro met 20.000 euro aan accu eraan geschroefd en de Model 3 gewoon een (matig afgewerkte) elektrische auto van 55.000+ euro.
In interieurfeel en afwerking qua "sfeer" en luxe is het vrij duidelijk te merken vind ik in de Tesla. Geen knopjes, heel minimalistisch heel luxe met meesturende, dimmende spiegels, veel glas, erg "hip". Waar de Niro / Kona gewoon een prima auto is, eigenlijk als veel andere auto's.

Het is voor Tesla erg jammer dat ze nog niet mee kunnen komen met de grote jongens qua kwaliteit en consistentie in hun afwerking en service, terwijl ze zoveel andere dingen zo verschrikkelijk goed voor elkaar hebben. O.a. de accuproductie en kwaliteit.

Als ze de afwerking en de service helemaal voor de bakker hadden, denk ik dat de overweging voor een aantal mensen die nu twijfelen richting een KoNiro een veel kleiner punt zou zijn. Mijn vader o.a. wil eigenlijk liever geen Tesla, puur omdat er zoveel kleine dingen niet goed zijn, het gemak van een dealer om de hoek. Niet vanwege het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Even een voorwaardelijke post met betrekking tot de verkopen, de Tesla Model 3 heeft een flinke stempel gedrukt op de verkopen, maar ik weet nog niet zeker of dit de definitieve cijfers zijn. Zo is er op de zondag 1 enkele Model 3 op naam gezet, ik verwacht dat er nog het een en ander morgen bij is gekomen.

Ook de gemiddelde verkoopprijs staat er in het 2e stukje onder, dat is voor de Niro 45.183 en de Kona 45.458. Dat is dus om het even. Het gat naar de gemiddelde Model 3 (61.947) is dan circa 17.000 euro.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
        "201903": {
            "MODEL 3": 2195,
            "KONA": 363,
            "NIRO": 323,
            "NISSAN LEAF 40KWH": 286,
            "GOLF": 195,
            "I3": 188,
            "ZOE": 104,
            "IONIQ": 102,
            "I3S": 70,
            "JAGUAR I-PACE": 40,
            "AUDI E-TRON": 40,
            "AMPERA-E": 36,
            "EQ FORFOUR": 23,
            "NISSAN E-NV200": 12,
            "MODEL S": 8,
            "EQ FORTWO COUPE": 8,
            "NEXO": 6,
            "MODEL X": 6,
            "FORTWO COUPE ED": 5,
            "FORFOUR ED": 3,
            "SOUL": 3,
            "UP!": 2,
            "BERLINGO": 1,
            "PARTNER": 1,
            "EQ FORTWO CABRIO": 1
        }

"201903": {
            "MODEL 3": 61947,
            "KONA": 45458,
            "ZOE": 34147,
            "NIRO": 45183,
            "I3S": 54231,
            "GOLF": 44989,
            "NISSAN LEAF 40KWH": 39117,
            "NEXO": 73142,
            "I3": 49022,
            "IONIQ": 35241,
            "EQ FORFOUR": 24950,
            "NISSAN E-NV200": 44318,
            "JAGUAR I-PACE": 92653,
            "FORFOUR ED": 23289,
            "MODEL S": 128425,
            "MODEL X": 120258,
            "AMPERA-E": 49301,
            "AUDI E-TRON": 111368,
            "EQ FORTWO COUPE": 24538,
            "UP!": 25067,
            "FORTWO COUPE ED": 35011,
            "SOUL": 35395,
            "BERLINGO": 34085,
            "PARTNER": 35079,
            "EQ FORTWO CABRIO": 29258
        }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:58:
[...]

Je weet welke dag het vandaag is? ;)
Ik denk niet dat ik er anders mee weg gekomen was reclame te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Mar.tin schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:18:
Even los van dat ik het persoonlijk het geld waard zou vinden.

De Model 3 is gewoon een andere klasse auto dan een Kia. Helaas voor Tesla qua afwerking (nog) niet. Maar het moge duidelijk zijn dat ze zich niet op hetzelfde segment richten.

Daarnaast vergeten we even dat de Model 3 een 75kWh pakket heeft en de Niro een 64. Heb je zo alweer een paar-duizend te pakken in verkoopwaarde.

In feite is de Kona / Niro een auto van 25.000 euro met 20.000 euro aan accu eraan geschroefd en de Model 3 gewoon een (matig afgewerkte) elektrische auto van 55.000+ euro.
In interieurfeel en afwerking qua "sfeer" en luxe is het vrij duidelijk te merken vind ik in de Tesla. Geen knopjes, heel minimalistisch heel luxe met meesturende, dimmende spiegels, veel glas, erg "hip". Waar de Niro / Kona gewoon een prima auto is, eigenlijk als veel andere auto's.

Het is voor Tesla erg jammer dat ze nog niet mee kunnen komen met de grote jongens qua kwaliteit en consistentie in hun afwerking en service, terwijl ze zoveel andere dingen zo verschrikkelijk goed voor elkaar hebben. O.a. de accuproductie en kwaliteit.

Als ze de afwerking en de service helemaal voor de bakker hadden, denk ik dat de overweging voor een aantal mensen die nu twijfelen richting een KoNiro een veel kleiner punt zou zijn. Mijn vader o.a. wil eigenlijk liever geen Tesla, puur omdat er zoveel kleine dingen niet goed zijn, het gemak van een dealer om de hoek. Niet vanwege het prijsverschil.
Prijs/prestatie is het e-niro dan kona electric en dan model 3. De model 3 is echt beter, maar hier laten afvallen vanwege alle kwaliteitsproblemen die tesla al jaren heeft (en deels bijtelling). Maar het is qua EV een superieure auto (ook de range is beter, en dan nog het SC netwerk).
Niro en Kona, echt nul problemen, alles werkt, niks stuk, niks slecht afgewerkt, dealer bereikbaar en om de hoek. En gewoon stukken goedkoper en ook gewoon 450km range.

Tesla kan wel gewoon aantallen leveren, gewoon jammer dat ze zoveel steken laten vallen. Maar ze zijn niet aan te slepen, dus gaat prima voor ze en hebben ze weinig last van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Niek_ schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:55:
Lijkt erop dat bij de Total Oudenhorst op de A12 van Arnhem naar Utrecht, net na Veenendaal een Fastned neergezet wordt.
@UniMatrix @PeterZ(on) @Erasmo
En hij is nu al operationeel!
https://twitter.com/Fastned/status/1112262342396596225

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

mrmrmr schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:06:
[...]

9:56 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Eerlijk gezegd vind ik de vergelijking van de Model 3 DM en de e-Niro/Kona een beetje schreef. Het zijn inderdaad de varianten die momenteel in Europa bestelbaar zijn, maar als je nu nog moet bestellen schat ik de kans heel reëel dat je de Model 3 LR RWD, Mid Range of misschien de wel de standaard uitvoering eerder kan rijden en dan verdwijnt het prijsvoordeel op de aanschaf van de Koreanen waarbij de Model 3 enkel het voordeel van vierwielaandrijving verliest tov de concurrentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Persoonlijk zou ik de betrouwbaarheid ook wel als een dealbreaker zien, hoor. Aan de koreanen gaat statistisch gezien niks stuk en kan ik gewoon klussen als-ie stukgaat, bij Tesla kun je niks doen, én ze gaan (statistisch) vaker stuk dan een range rover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Een kleine voorspelling voor de aankomende maand, geannuleerde orders voor de Hyundai Kona en de Kia Niro, die vervolgens gevuld worden met VW e-Golf (zelfde prijs) en Opel Ampera-E (4k duurder) klanten.

En de Opel is dan de grote verliezer, maar het zal ze waarschijnlijk roesten. VW maakt zich niet te veel zorgen met de ID3 in het vooruitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Tesla heeft inderdaad een zwaar voordeel qua leveren. Wij hebben de niro/kona maar als ik nu zou moeten bestellen en een jaar moest wachten .......dan wist ik het nog niet.

En ja .... eind dit jaar kan Tesla gewoon de "goedkope" versie in flinke aantallen leveren. Sterk punt.
Z'n 230.000 model 3's al geproduceerd........

[ Voor 7% gewijzigd door prettig op 01-04-2019 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.J
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-03 11:00
databeestje schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:28:
Een kleine voorspelling voor de aankomende maand, geannuleerde orders voor de Hyundai Kona en de Kia Niro, die vervolgens gevuld worden met VW e-Golf (zelfde prijs) en Opel Ampera-E (4k duurder) klanten.
Zou graag de kona annuleren en een m3 bestellen, maar dat kan dus zomaar niet. Zou volgens de leasemaatschappij 7000 kosten... Vraag me dus af of er zoveel annuleringen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Lijkt me ook niet, je bent gewoon een overeenkomst aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Niet heel servicegericht die leasemaatschappij. Volgens mij moet de schade wel mee kunnen vallen als jij of zij iemand vindt die het contract wil overnemen. En bij huidige wachtlijst kan dat toch geen probleem zijn?
En als je dan ook nog de m3 bij hen bestelt lijden zij er zeker geen schade van.
Als zij volharden in 7K schadevergoeding wordt het hoog tijd om deze leasemaatschappij in te ruilen voor een betere. Als je de naam wilt noemen doen wij dat wellicht ook om dit probleem voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik had het beter verschuivingen kunnen noemen dan annuleringen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Tesla M3 hypermilen tot -18km:

[ Voor 92% gewijzigd door Hachy op 01-04-2019 20:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De truc om gratis te laden bij de Duitse Telecom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
prettig schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:29:
Tesla heeft inderdaad een zwaar voordeel qua leveren. Wij hebben de niro/kona maar als ik nu zou moeten bestellen en een jaar moest wachten .......dan wist ik het nog niet.

En ja .... eind dit jaar kan Tesla gewoon de "goedkope" versie in flinke aantallen leveren. Sterk punt.
Z'n 230.000 model 3's al geproduceerd........
Het is natuurlijk wel de vraag of ze het kunnen volhouden. Als je hier en op het tesla forum leest over de kwaliteit van afleveren, zitten ze tot over hun oren in reparatie- en fixwerk zometeen van de recente afleveringen. Ik las iemand die een ster in zijn voorruit had en toch heel blij was. Ik zou me dan afvragen hoe het door de kwaliteitscontrole is gekomen...... Je hoopt wat dat betreft wel dat het niet op een gegeven moment ergens heel erg fout gaat en dat het ongelukken geeft.

Zijn toch vreemde soort emotie's, de vraag is natuurlijk of het na de believers beklijft. En de e-niro is gewoon een normale auto en heeft dat als sterk punt. En de lak is ook gewoon goed.....

Tesla levert in ieder geval veel emotie en nieuws op, past goed in dit tijdsbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcoated
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-10-2023
Wellicht kan ik kan ik mijn vraag hier goed kwijt. Ik ga straks 60-70K kilometer per jaar rijden, een ruime 200km per dag. Ik rij nu private lease een Seat Mii obv 15K per jaar, dus die moet sowieso de deur uit.

Nu zit ik te denken aan een VW Polo dieseltje, maar zijn er ook electrische opties die ik zou kunnen overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Dubbel...

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 01-04-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Proef ik 1 april? :+ oOo
sugarcoated schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:50:
Wellicht kan ik kan ik mijn vraag hier goed kwijt. Ik ga straks 60-70K kilometer per jaar rijden, een ruime 200km per dag. Ik rij nu private lease een Seat Mii obv 15K per jaar, dus die moet sowieso de deur uit.

Nu zit ik te denken aan een VW Polo dieseltje, maar zijn er ook electrische opties die ik zou kunnen overwegen?
In die prijsklasse: kortgezegd nee.

Iets langer gezegd, met rustig rijgedrag en een goede leaf-accu + 17kWh van Muxsan, wellicht.

Serieuze opties met af-fabriek 200km+ rijbereik besteed je momenteel zéker 20-25.000 euro voor tweedehands, en richting de 50.000 nieuw.

Echter, met 70.000 per jaar wordt het kostenplaatje van een EV erg interresant, en dan is wellicht een hogere aanschafwaarde te verantwoorden?

[ Voor 16% gewijzigd door Mar.tin op 01-04-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

die 200km/dag moet wel heel ruim zijn, want anders moet je een kleine 350 dagen werken/rijden om aan 70K km te komen. ;)

en als je echt 70K rijdt dan moet je ook om je rug gaan denken en zorgen voor een auto met goede stoelen. Desnoods er apart in laten zetten.
En er zijn inderdaad diverse EV die zonder extra laadsessies ruim 200km aan kunnen. Als je die thuis overnight kunt bijladen is dat een prima optie en waarschijnlijk voordeliger dan polootje diesel of polo dieseltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcoated
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-10-2023
eltron schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:59:
[...]

die 200km/dag moet wel heel ruim zijn, want anders moet je een kleine 350 dagen werken/rijden om aan 70K km te komen. ;)

en als je echt 70K rijdt dan moet je ook om je rug gaan denken en zorgen voor een auto met goede stoelen. Desnoods er apart in laten zetten.
En er zijn inderdaad diverse EV die zonder extra laadsessies ruim 200km aan kunnen. Als je die thuis overnight kunt bijladen is dat een prima optie en waarschijnlijk voordeliger dan polootje diesel of polo dieseltje.
Ik ben uitgegaan van 240km per dag x 5 dagen in de week x 50 weken. Dat zal uiteraard iets minder zijn maar in het weekend rij ik natuurlijk ook en schoolruns etc zijn nog niet meegerekend.

Wat voor EVs hebben we het dan over? Ik heb inderdaad geen 60K+ liggen voor een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Laatst ging het hier over het nut en noodzaak van een warmtepomp in de EV en daarover vond ik een praktijktest tussen twee Hyundais Kona. Conclusie, bij de start en de eerste kilometers tot de auto warm is maakt het uit en daarna eigenlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ga je kopen of weer leasen? Wat zijn de bedragen? Kun je laden op het werk?

Pagina: 1 ... 75 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.