e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Nadeel is dat je dan alsnog een zware aansluiting nodig hebt..... je moet in principe je PV vermogen kunnen terugleveren.Deveon schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:01:
[...]
In plaats van het vermogen uit het net te halen kan je ook kijken hoeveel er te winnen valt met zonnepanelen en batterijen. Voor een half miljoen leg je het gemiddelde dak wel vol en met de batterijen kan je pieken opvangen. Deze batterijen hoef je natuurlijk niet alleen met PV te laden, maar kan ook ‘S nachts van het net.
Beetje stom systeem in NL voor ondernemers:
- vaak al grootafnemer, dus elektra is erg goedkoop
- PV investering is dan niet snel terugverdiend
- en dan heb je alsnog erg hoge vastrechtkosten
- accu's...... dan heb je er wel veel nodig
Hier hetzelfde, nul verbruik, zat over voor EV's en alsnog zware aansluiting
Willen we meer in de toekomst, mogen we alsnog verzwaren.
https://www.tankpro.nl/br...an-nederland/?gdpr=accept
Ben een keer daar geweest, hebben op hoofdkantoor gewoon alle parkeerplaatsen van een lader voorzien.
[ Voor 25% gewijzigd door Sethro op 20-03-2019 17:52 ]
Wat ik vooral leuk vindt, aantal 22kw snelle laadpalen. Nu kan dat nog lang niet elke ev aan (dus beetje beperkt nut momenteel).Sethro schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:51:
Over laadplekken bij kantoren gesproken:
https://www.tankpro.nl/br...an-nederland/?gdpr=accept
Ben een keer daar geweest, hebben op hoofdkantoor gewoon alle parkeerplaatsen van een lader voorzien.
Slimmer was DC laders (alleen nog wat duur denk ik), zodat mensen die weinig tijd hebben gewoon met 22kw DC (of meer) kunnen laden en dat kunnen de meeste ev's gewoon aan.
Dus ben je dag (of dagddeel) op de zaak, aan de paal. Heb je haast even aan de dc lader. Idee spelen we ook mee, zodra de dc laders stuk goedkoper worden (22kw of meer, 11 kw heeft weinig zin) dan komt die erbij.
Die belooft 15Kw CCS. Dat is nog geen 22Kw maar begint er op te lijken.
Ben benieuwd wat de prijs wordt.
Als die een beetje redelijk is kan het ook een optie voor thuis zijn.
From April 2019
At preferred loading sites you load then AC with 29 cents / kWh and DC with 39 cents / kWh.
At other loading points you load in the future with a uniform 89 cents / kWh.
Nouja, toch nog bijna gratis naar Oostenrijk heen en weer kunnen rijden
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Het terugleveren hoeft natuurlijk pas als het sluipverbruik eraf is en de accu’s vol zijn, en vergeet die 20 EVs niet. Het is maar de vraag of je daar aan toe komt. Eventueel zou je in de zomer ook de accu’s kunnen gebruiken om overdag op te laden en het klokje rond maximaal terug te leveren op het net.prettig schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:28:
[...]
Nadeel is dat je dan alsnog een zware aansluiting nodig hebt..... je moet in principe je PV vermogen kunnen terugleveren.
Beetje stom systeem in NL voor ondernemers:
- vaak al grootafnemer, dus elektra is erg goedkoop
- PV investering is dan niet snel terugverdiend
- en dan heb je alsnog erg hoge vastrechtkosten
- accu's...... dan heb je er wel veel nodig
Hier hetzelfde, nul verbruik, zat over voor EV's en alsnog zware aansluiting
Willen we meer in de toekomst, mogen we alsnog verzwaren.
Maar ja, elke situatie is uniek maar in principe is het X nutsaansluiting, Y verbruik, Z zonnepanelen en W accu’s altijd een passende oplossing te vinden
De laatste pagina's gaan over laadpalen en aansluitingen, terwijl er toch echt een apart forum is waar dit uitgebreid aan bod komt....
Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07
Lijkt een kopie van https://www.oplaadpuntkop...r-15-kw-elektrische-auto/eltron schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:24:
ik zit naar de Ecotap te kijken: https://www.ecotap.nl/eco...lle-1-fase-ladende-autos/
Die belooft 15Kw CCS. Dat is nog geen 22Kw maar begint er op te lijken.
Ben benieuwd wat de prijs wordt.
Als die een beetje redelijk is kan het ook een optie voor thuis zijn.
Behuizing, knoppen enz zien er identiek uit. Vermoedelijk dezelfde OEM die hierachter zit
dat dacht ik ook al.... zal wel 20A zijn (omdat max 15kw en hij max 750v kan, anders is max kw hoger), en dan haal je in de praktijk bij de meeste ev's: 8kw...... zinloos._V_ schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 06:24:
De specs zeggen niks over de stroom aan de DC-kant. Als deze beperkt is op 20A dan is dat voor een 400V accu dus max 8kW en wordt de 15kW enkel met 750V accus gehaald. Wellicht iets om na te vragen voordat er besteld wordt.
(het is een ecotap lader)
[ Voor 14% gewijzigd door Brains op 21-03-2019 10:47 ]
Dat is de AANSLUIT-waarde op het net. Gaat erom wat die DC kan leveren (auto zijde) want dat bepaald het laadvermogen.Brains schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:40:
De ecotap lader is 15kW bij 3x20A. Deze kan teruggeschaald worden naar 11kW/3x11A.
(het is een ecotap lader)
Als die 20A-DC is en de accu 400v (meestal lager), dan is die max 8kw DC laden (400x20.... P=UxI).
Kortom zinloos apparaat (je laad ac bijna even snel of sneller). DC is pas zinvol als die 40A aan de DC kant kan leveren aan 400v of meer.
Vandaag de dag met 7,2kW+ standaard is het redelijk nutteloos.
Oeh, zelfbouwkits naar 3-fase?mux schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:55:
Het was ooit nuttig voor bijv. de eerstegeneratie Leaf die maar een 3,7kW onboard charger heeft - dan kun je net wat sneller laden. Destijds werd er 2500+ euro gevraagd voor zelfbouwkits naar driefase, en die Alibaba DC laders waren dan sneller en goedkoper en werken op iedere laadpaal.
Vandaag de dag met 7,2kW+ standaard is het redelijk nutteloos.
https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=12323
Inmiddels zijn er veel goedkopere, compactere en efficiëntere laders verkrijgbaar. Ik heb in ieder geval al twee laders in bestelling staan om mijn Leaf naar 3-fase om te bouwen. Met een beetje ontwerpwerk is daar wel een product van te maken, maar die ga ik voorlopig nog niet publiek aankondigen, eerst die extenders maar eens inbouwen
[ Voor 5% gewijzigd door mux op 21-03-2019 16:09 ]
Ik zou wel eens een warmtepomp erin willen. En een auto pilot.
- Hun laatste financieringsronde is 'rond'
- Ze gaan 260.000 Sions produceren (oftewel een miljoen van bovengenoemde velgen
Het lijkt er dus op dat het gaat gebeuren!
Ja leuk...... en bmw komt met de pre-order van de ix3.....vanaf 2020Pierz schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:38:
Gister een nieuwe mail van Sonomotors. We mogen een velg kleur uitzoeken. Opzich joepie natuurlijk, maar interessanter vond ik het volgende:
- Ze gaan 260.000 Sions produceren (oftewel een miljoen van bovengenoemde velgen)

Joepie, nog een suvje.prettig schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 12:25:
[...]
Ja leuk...... en bmw komt met de pre-order van de ix3.....vanaf 2020En 68K, gekkenhuis aan het worden.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Dus omdat BMW met de zoveelste Niro kloon komt is het niet bijzonder dat Sonomotors het voor elkaar heeft gekregen om een bijzonder concept gefinancierd te krijgen? Ik mis em even geloof ik...prettig schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 12:25:
[...]
Ja leuk...... en bmw komt met de pre-order van de ix3.....vanaf 2020En 68K, gekkenhuis aan het worden.
Gekkenhuis omdat ze, 6 jaar geleden al iets moois hadden (i3 is een echte EV), niks gedaan hebben, nu een "concept" aan het verkopen zijn, ook nog eens geen echt EV platform, dat je hopelijk over een jaar krijgt en 68K gaat kosten.Pierz schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:42:
[...]
Dus omdat BMW met de zoveelste Niro kloon komt is het niet bijzonder dat Sonomotors het voor elkaar heeft gekregen om een bijzonder concept gefinancierd te krijgen? Ik mis em even geloof ik...
En dat zowat elke fabrikant dat nu aan het doen: "we komen eraan" ...."over een jaar" .... "lijk op dit plaatje"...... "vanaf weinig" .... "maar de eerst de premium"
Dat is gekkenhuis.
En ja dan doet sono het beter......
Nu kan je met de meeste autos gewoon naar zuid frankrijk zonder problemen.
--> die moet ik eerst nog zien van de zomer als ze allemaal gaan ....MeZZiN schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:59:
Nu kan je met de meeste autos gewoon naar zuid frankrijk zonder problemen.
file rijden met EV is wel heel prima te doen trouwens. Maar goed de laadpalen zijn meestal vrij zag ik toen ik vorig jaar langs reed.
In nederland als er file is zoals een paar dagen terug gewoon even aan de laadpaal en de file was klaar nadat ik 20 minuten geladen had. Scheelt ook weer
22 en 29 dec was zwarte zaterdag, en bijna overal kon ik gelijk terug (op route utrecht- oostenrijk)Pierz schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:27:
Mensen die op zwarte zaterdagen reizen zijn echte fileliefhebbers. In de rij voor de laadpaal voegt zeker wat toe aan die ervaring!
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Maar denk dat het van de zomer stukje drukker gaat worden (stuk meer ev's), relatief dan tov de snelladers (zie je hier in NL ook al). Duitsland niet (daar staan er gewoon erg veel langs de routes) maar Frankrijk is dat toch anders (en ze werken ook niet allemaal).BarryH schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:55:
[...]
22 en 29 dec was zwarte zaterdag, en bijna overal kon ik gelijk terug (op route utrecht- oostenrijk)
Verwijderd
Ik zeg altijd "een velg maakt nog geen auto" oftewel "Sono, eerst zien dan geloven of het sprookje waarheid word".Pierz schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:38:
Gister een nieuwe mail van Sonomotors. We mogen een velg kleur uitzoeken. Opzich joepie natuurlijk, maar interessanter vond ik het volgende:
- Ze gaan 260.000 Sions produceren (oftewel een miljoen van bovengenoemde velgen)
In welk tijdsbestek? Ze hebben namelijk nog geen 10.000 pre-orders.Pierz schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:38:
Dat is meer pre-orders dan een niro of kona had ......in heel de EU bij elkaar (alleen model 3 had er meer).Deveon schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:34:
[...]
In welk tijdsbestek? Ze hebben namelijk nog geen 10.000 pre-orders.
Compenseert de files in Luxemburg om daar te tankenPierz schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:27:
Mensen die op zwarte zaterdagen reizen zijn echte fileliefhebbers. In de rij voor de laadpaal voegt zeker wat toe aan die ervaring!

Exact expert nodig?
Maar de productie van de Niro of Kona is ook een stuk lager.prettig schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:36:
[...]
Dat is meer pre-orders dan een niro of kona had ......in heel de EU bij elkaar (alleen model 3 had er meer).
Die van de sion nog lager... nul. Kona / niro kun je nog steeds bestellen en nog halen ze de aantallen niet van de sion.Deveon schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:47:
[...]
Maar de productie van de Niro of Kona is ook een stuk lager.
Sono sion is de helft qua prijs, alles wat nu komt is veel duurder (komen allemaal met de premium vanaf 2020).
Zodra productie start: stapt weer een golf mensen in.
Zodra ze rijden, komt de volgende golf eraan.
Als die goed is, gaan ze er echt flink wat van verkopen, of dat 260K stuks worden in 2 jaar... geen idee.
Is een groeimarkt.... ik geloof erin (ook al gereserveerd).
En stuk voor stuk mensen die alleen een prototype hebben zien rijden en toch bereid waren om €500 aan te betalen.prettig schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:36:
[...]
Dat is meer pre-orders dan een niro of kona had ......in heel de EU bij elkaar (alleen model 3 had er meer).
2 stuks hier.... no-brainer ev vindt ik het (zeker zakelijk, nog voor 2020 rijden. alle voordelen nog meepakken), en naast DC ook 3-fase laden met 250km range, trekhaak ....niet moeders mooiste, zal ook niet super afgewerkt zijn.... (zonnepanelen.... ahhh leuk meegenomen, lightyear one gaat daar 140K voor vragen..... ik denk dan kansloos).Pierz schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:21:
[...]
En stuk voor stuk mensen die alleen een prototype hebben zien rijden en toch bereid waren om €500 aan te betalen.
En blijf het roepen: de thuisaccu op wielen, want hij kan het gewoon, terugleveren.
Ik ben benieuwd welke laadpalen dit gaan ondersteunen, want volgens mij kan dit tot nog toe alleen met ChaDeMo (Nissan/Renault alliantie).prettig schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:47:
[...]
En blijf het roepen: de thuisaccu op wielen, want hij kan het gewoon, terugleveren.
Ben wel serieus geïnteresseerd, maar kijk het nog twee jaar aan tot particuliere subsidies beschikbaar komen.
[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 22-03-2019 18:56 ]
Hij kan een andere sion laden via type-2, dus de de uitgang is er. Nu zitten er nogal wat regeltjes aan het aansluiten van een EV aan het net, daarom is het niet officieel. Waarom.... geen idee, thuisaccu mag wel en in principe hetzelfde: accu met inverter, nu zitten er ook nog wielen op.
Dus het kan en dat betekend dat iemand ermee komt, je hebt gewoon kastje nodig die terugleveren regelt en gelijk laden, komt gewoon en liefst de PV en pomp integreert ...... dus wellicht worden dat de "laders" van de toekomst.
Leuk om te lezen:
https://www.solarquotes.com.au/blog/home-batteries-3-phase/
En kijk eens naar het duitse fronius (pv inverters die al laadstations kunnen aansturen met overschot solar en accu's ondersteunen). En het is Duits .....
Nederlandse v2g charger, maar nog niet op markt volgens mij:
http://www.pr-electronics...v2g-snellader-ter-wereld/
[ Voor 29% gewijzigd door prettig op 22-03-2019 21:00 ]
De proef die ze nu in Utrecht doen met de Zoe is 3 fase AC bi-directioneel, dat kan dus ook gewoon thuis.Deveon schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 18:54:
[...]
Ik ben benieuwd welke laadpalen dit gaan ondersteunen, want volgens mij kan dit tot nog toe alleen met ChaDeMo (Nissan/Renault alliantie).
Ben wel serieus geïnteresseerd, maar kijk het nog twee jaar aan tot particuliere subsidies beschikbaar komen.
Tesla kan het ook (is ook al project van), dus gaat komen.databeestje schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 07:53:
[...]
De proef die ze nu in Utrecht doen met de Zoe is 3 fase AC bi-directioneel, dat kan dus ook gewoon thuis.
Benieuwd naar de uitslag van de enquete en of de uitnodiging voor e-rijders nog iets veranderd aan het beeld.
EV zal mi best wel toenemen zeker nu het bereik zodanig toeneemt dat je niet meer afhankelijk bent van openbare laadpalen. Uiteraard zolang het maar fiscaal wordt gestimuleerd. Op korte termijn betekent dit dat er een echt voordeel moet zijn, op de lange termijn dat je niet jezelf benadeeld met duurdere EL aandrijflijn. Als voorbeeld de E-Niro (die ik heb besteld) die is bijna 20K duurder dan de hybrid versie. Als bijtelling % hetzelfde zou zijn wordt je dubbel gestraft. Hogere aanschafkosten/afschrijvingen en hogere bijdrage voor privé gebruik. Door het huidige lage bijtelling percentage wordt zowel de hoge aanschaf/afschrijvingen, als privé gebruik gecompenseerd waardoor het financieel aantrekkelijk blijft. Zolang dat zo is mag je verwachten dat meer mensen er voor kiezen. Als dat verandert komt er zand in de machine en loop je het risico dat een economische afweging wordt gemaakt zonder rekening te houden met milieu.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Is daar een aangepaste firmware voor nodig in de Zoe?databeestje schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 07:53:
[...]
De proef die ze nu in Utrecht doen met de Zoe is 3 fase AC bi-directioneel, dat kan dus ook gewoon thuis.
Zodra batterijen qua €/kWh (en Wh/kg) onder 'een prijs' zakken maakt geen enkele subsidie nog iets uit. Een hybride is een dual-motor dual-tech dus duurder & ingewikkelder. Heeft geen toekomst volgens mij.eltron schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 17:26:
Als voorbeeld de E-Niro (die ik heb besteld) die is bijna 20K duurder dan de hybrid versie. Als bijtelling % hetzelfde zou zijn wordt je dubbel gestraft. Hogere aanschafkosten/afschrijvingen en hogere bijdrage voor privé gebruik. Door het huidige lage bijtelling percentage wordt zowel de hoge aanschaf/afschrijvingen, als privé gebruik gecompenseerd waardoor het financieel aantrekkelijk blijft. Zolang dat zo is mag je verwachten dat meer mensen er voor kiezen. Als dat verandert komt er zand in de machine en loop je het risico dat een economische afweging wordt gemaakt zonder rekening te houden met milieu.
Ha, daar verschillen wij van mening. De hybrid is nu al nauwelijks duurder dan ICE zonder EV aandrijving. Alleen de electrische range moet nog wat omhoog tot ca. 100km, dan is het een prima oplossing waarbij 90% of meer van de ritten elektrisch kunnen en er ook geen complicaties ontstaan als het incidenteel een onsje meer is. Het wordt nu fiscaal nog onaantrekkelijk gemaakt, maar kan wel degelijk een goede oplossing zijn, zeker gegeven de schaarste aan grondstoffen voor batterijen. En waarom altijd 500kg batterijen meeslepen als voor 90% van de ritten 125kg ook genoeg is?ColdRain schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:53:
[...]
Zodra batterijen qua €/kWh (en Wh/kg) onder 'een prijs' zakken maakt geen enkele subsidie nog iets uit. Een hybride is een dual-motor dual-tech dus duurder & ingewikkelder. Heeft geen toekomst volgens mij.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Inderdaad, uiteindelijk best positief. Die week testen is natuurlijk wel hoe de gemiddelde persoon het zal ervaren, dus misschien moet daar ook wat aandacht gegeven worden bij aankoop van een EV.PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:00:
Viel best mee vond ik.
Gelukkig was het in de studio wel gewoon positief. Al zal dat minder blijven hangen dan de beelden.
Ik vond de Leaf een betere auto* dan de Niro, maar vanwege de stoelen (prima stoelen, maar te kort voor mij) valt hij helaas af.
Ik wou alleen nog een keer zo'n Tesla Model 3 proefrijden, maar ondanks dat ik dat weken geleden heb aangevraagd nog helemaal niets van gehoord. De Nissan an Kia dealers (ondanks de onmeunige levertijd van de Niro) waren gewoon heel snel en vriendelijk.
Iemand een idee hoe je wel zo'n Model 3 snel kan proefrijden? Ik moet gezien de levertijden en einde lease in december toch wel snel iets gaan regelen.
*) Beter rijgedrag en ook beter qua technische snufjes. Zeker 360-view was leuk bij inparkeren enzo).
Nee, veel meer dan dat. Zit een andere (ont)lader ingebouwd. Niet meer de Chameleon van weleer.tsjoender schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 18:40:
[...]
Is daar een aangepaste firmware voor nodig in de Zoe?
(Disclaimer: ik werk bij We Drive Solar.)
Ben je al bij een tesla dealer geweest ?qadn schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:52:
Vandaag een paar proefritten gehad, in een Leaf Tekna en een e-Niro.
Ik vond de Leaf een betere auto* dan de Niro, maar vanwege de stoelen (prima stoelen, maar te kort voor mij) valt hij helaas af.
Ik wou alleen nog een keer zo'n Tesla Model 3 proefrijden, maar ondanks dat ik dat weken geleden heb aangevraagd nog helemaal niets van gehoord. De Nissan an Kia dealers (ondanks de onmeunige levertijd van de Niro) waren gewoon heel snel en vriendelijk.
Iemand een idee hoe je wel zo'n Model 3 snel kan proefrijden? Ik moet gezien de levertijden en einde lease in december toch wel snel iets gaan regelen.
*) Beter rijgedrag en ook beter qua technische snufjes. Zeker 360-view was leuk bij inparkeren enzo).
Contact mee opgenomen (met centraal) via aangewezen methode op website, nooit meer wat van gehoord.
Volgens je profiel kom je uit Tilburg, daar is een Tesla fabriek en ook een Service Center... Gewoon een keertje daarheen rijden of bellen?qadn schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 20:52:
En levertijden zijn erg kort nu, weken tot misschien een paar maanden via lease maatschappijen. Maar eind van het jaar komt de goedkopere versie (rond 50k met 1 ipv 2 motoren), die kun je alleen nog niet bestellen nu.
De bereikbaarheid van Tesla wisselt.. soms heb je bij een mail binnen een dag antwoord, andere mails hoor je nooit meer wat van. Telefonisch nemen ze soms meteen op, andere keer hang je 15 minuten of langer in de wacht. Maar als je dan uiteindelijk iemand spreekt zijn ze altijd uiterst vriendelijk en correct, ze proberen je echt te helpen. De beste kans is om even langs te gaan bij een Tesla showroom/service center (het zijn geen dealers, iedereen daar werkt bij Tesla zelf). Als het niet druk is kan je misschien meteen rijden, maar desnoods maak je een afspraak voor een ander moment.qadn schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:47:
[...]
Contact mee opgenomen (met centraal) via aangewezen methode op website, nooit meer wat van gehoord.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
ANWB heeft daar wel een aardige review over gedaan. Voor particulieren zijn die PHEV’s in sommige situaties al best interessant. Onderhoud op lange termijn is wel een (onbekende) factor met zoveel technologie en vaak goed (koud) vol gas getrapte motoren (de VW Golf GTE als lichtend voorbeeld)z Bekende van mij is bijvoorbeeld nu wel serieus aan het overwegen een Passat GTE 2e hands te kopen. Kan thuis en op werk (gratis) laden dus dat is praktisch de hele week al gratis woon-werk verkeer qua brandstof. Daarnaast rijden ze heerlijk natuurlijk.eltron schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:29:
[...]
Ha, daar verschillen wij van mening. De hybrid is nu al nauwelijks duurder dan ICE zonder EV aandrijving. Alleen de electrische range moet nog wat omhoog tot ca. 100km, dan is het een prima oplossing waarbij 90% of meer van de ritten elektrisch kunnen en er ook geen complicaties ontstaan als het incidenteel een onsje meer is. Het wordt nu fiscaal nog onaantrekkelijk gemaakt, maar kan wel degelijk een goede oplossing zijn, zeker gegeven de schaarste aan grondstoffen voor batterijen. En waarom altijd 500kg batterijen meeslepen als voor 90% van de ritten 125kg ook genoeg is?
Meest effectief is gewoon de brandstof accijns mega verhogen. Alle andere systemen geven elke keer weer rare exoten qua bijtellingswondertjes (doe er zelf ook aan mee, maar het systeem klopt gewoon niet).
Oeh gaaf. Zien jullie al iets aan de horizon voor een tweede generatie Renault Zoe?Moons schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:19:
(Disclaimer: ik werk bij We Drive Solar.)
https://insideevs.com/all-new-renault-zoe-spied/
Of merken jullie daar iets van op een andere manier? Bijv. oplopende levertijden, communicatie vanuit Renault, slecht leverbare Q90, dat soort dingen?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Die volgt in september/oktober. Dealers hebben hem al voorbesteld.TucanoItaly schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:21:
[...]
Oeh gaaf. Zien jullie al iets aan de horizon voor een tweede generatie Renault Zoe?
Of merken jullie daar iets van op een andere manier? Bijv. oplopende levertijden, communicatie vanuit Renault, slecht leverbare Q90, dat soort dingen?
Zeer benieuwd wanneer ze hem voorstellen. Mogelijk ook pas in september. Dealer van Renault garage gaf me mee om in de zomer eens langs te komen dus mogelijks al wat vroegerAnthonyR schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:53:
[...]
Die volgt in september/oktober. Dealers hebben hem al voorbesteld.
- voertuigfout (kona), bmw i3 al vaker daar geladen, gelijk goed
- auto open dicht, kabel eerst, kabel na scan, etc.....van alles geprobeerd (maingau pas)
- reset paal
- en na poging 4: werken
- Mijn vriendin stond ernaast : "dat was mij niet gelukt", maar je kunt gelukkig bellen ....
Na ons kwam er een e-golf die gewoon type-2 ging laden, heeft die geen snellaadpoort !?
En die vroeg: heb ik een app nodig of kan ik mijn tankpas gebruiken.....wist er duidelijk niks vanaf (mensen gaan er vanuit dat het gewoon even makkelijk is als tanken en dat is het echt niet).
[ Voor 10% gewijzigd door prettig op 24-03-2019 12:28 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
PHEV is alleen voor particulieren interesant als je zeker weet dat MRB halftarief zeker is voor de komende 5 jaar. Als dat verdwijnt is het enige voordeel weg en is de PHEV opeens veel duurder dan dezelfde auto zonder hybride aandrijflijn. De PHEV is gewoon veel te zwaar voor ons MRB belastingstelsel.Banjy schreef op zondag 24 maart 2019 @ 01:03:
[...]
ANWB heeft daar wel een aardige review over gedaan. Voor particulieren zijn die PHEV’s in sommige situaties al best interessant. Onderhoud op lange termijn is wel een (onbekende) factor met zoveel technologie en vaak goed (koud) vol gas getrapte motoren (de VW Golf GTE als lichtend voorbeeld)z Bekende van mij is bijvoorbeeld nu wel serieus aan het overwegen een Passat GTE 2e hands te kopen. Kan thuis en op werk (gratis) laden dus dat is praktisch de hele week al gratis woon-werk verkeer qua brandstof. Daarnaast rijden ze heerlijk natuurlijk.
Meest effectief is gewoon de brandstof accijns mega verhogen. Alle andere systemen geven elke keer weer rare exoten qua bijtellingswondertjes (doe er zelf ook aan mee, maar het systeem klopt gewoon niet).
Als half tarief wordt gegarandeerd door de overheid zou ik m’n 2e auto ook inruilen voor een PHEV.
Nee is het niet, stekkers, pasjes, systemen/kabels..... zie het toch gewoon, mensen snappen het niet gelijk.daemonix schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:34:
Het is wel net zo makkelijk, alleen anders.Er zijn zat mensen die benzine in de dieseltank gooien of diesel in de benzinetank, de LPG slang er af rijden en zo....
Laden is zootje. Zat die het snappen en hele volkstammen die het lastig vinden.
Als ik zie wat mijn vriendin al voor elkaar krijgt: de type-2 stekker erin bij de snellader (die gebruik ik thuis toch ook), kan toch gewoon even vragen bij tankstation als die niet werkt, laden bij de 50kw ipv de 175kw, niet zien dat laden niet gestart is, op scherm drukken ipv de knopjes ernaast, verkeerde pasje, eerst pasje dan kabel, app en dan laders zoeken en niks vinden, etc ......ze heeft het nu door (is gewoon a-technisch en ongeduldig).
Mijn vader is technisch en die heb ik het ook een paar keer moeten uitleggen (en toen die het begreep.... dat hoef ik mam niet uit te leggen !).
Mag nog wel wat beter, maar het zal een kwestie van tijd zijn.....
Idem. Ik denk dat wij met onze ritjes 90% als EV onderweg zouden zijn, het zou dan echter onze 1ste en niet 2e auto worden. De kans daarop wordt echter alsmaar kleiner zo te zien.Z___Z schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:42:
[...]
PHEV is alleen voor particulieren interessant als je zeker weet dat MRB halftarief zeker is voor de komende 5 jaar. Als dat verdwijnt is het enige voordeel weg en is de PHEV opeens veel duurder dan dezelfde auto zonder hybride aandrijflijn. De PHEV is gewoon veel te zwaar voor ons MRB belastingstelsel.
Als half tarief wordt gegarandeerd door de overheid zou ik m’n 2e auto ook inruilen voor een PHEV.
[ Voor 10% gewijzigd door hardware-lover op 24-03-2019 13:40 ]
Testing, one, two ...
dacht dat de q90 helemaal niet leverbaar meer is? wss om plek te maken voor de echte Q versie met ccsTucanoItaly schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:21:
[...]
Oeh gaaf. Zien jullie al iets aan de horizon voor een tweede generatie Renault Zoe?
https://twitter.com/Rolan...tatus/1063016849133199361
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Half tarief of gewichtskorting voor het extra gewicht van batterij en elektromotor, maar die gewichtskorting is geloof ik net afgeschaft(?)Z___Z schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:42:
[...]
PHEV is alleen voor particulieren interesant als je zeker weet dat MRB halftarief zeker is voor de komende 5 jaar. Als dat verdwijnt is het enige voordeel weg en is de PHEV opeens veel duurder dan dezelfde auto zonder hybride aandrijflijn. De PHEV is gewoon veel te zwaar voor ons MRB belastingstelsel.
Ja i3 REX en Opel Ampera zou de overheid in een aparte categorie moeten stoppen. Die zijn EV first, terwijl alle andere PHEVs ICE first zijn.prettig schreef op zondag 24 maart 2019 @ 17:12:
Ze zouden dat alleen moeten doen voor plugin hybrides en dan kun je ook nog onderscheid maken in extender aangedreven hybrides (die hebben meestal meer range), maar daar zijn er niet veel van.
Ze mogen wat mij betreft diesel PHEVs wel snel exporteren. Benzine PHEVs is voor particulieren echt super lijkt me. Ook als je veel km maakt, als je thuis en bij werk kan laden, kan je veel KM elektrisch afleggen. Echt zonde dat die geëxporteerd worden. Zelfs een Outlander zal bij particulieren veel elektrisch gereden worden.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Je hebt 'm neem ik aan even geholpen en CCS aangesloten ipv type 2?prettig schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:17:
Na ons kwam er een e-golf die gewoon type-2 ging laden, heeft die geen snellaadpoort !?
En die vroeg: heb ik een app nodig of kan ik mijn tankpas gebruiken.....wist er duidelijk niks vanaf (mensen gaan er vanuit dat het gewoon even makkelijk is als tanken en dat is het echt niet).
Heb 't ook meegemaakt hoor: e-up! die bij de Lidl ging snelladen. Met de type 2 kabel. Mijn God. Dat zoek je toch even uit als je zo'n auto koopt?? Het was echter een huurauto, en de berijders hadden er de grootste lol in gelukkig. Maar in 30 minuten hadden ze er minder kilometers bij geladen ( op 3,7 kW) dan in de volgende 15 minuten die ze eenmaal op CCS aangesloten erin pompten 50kW #withalittlehelpfromJayPe
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Het is gewoon al dom dat je niet meteen kan afrekenen met je pin pas. Net zoals aan een normaal tankstation.prettig schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:50:
Nee is het niet, stekkers, pasjes, systemen/kabels..... zie het toch gewoon, mensen snappen het niet gelijk.
Laden is zootje. Zat die het snappen en hele volkstammen die het lastig vinden.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Bij tanken gaat om veel hogere bedragen en zijn er per terminal veel meer transacties per dag.
De moderne pinautomaten zijn gekoppeld via internet en de transactiekosten zijn minimaal. Je kunt ook gewoon een reep chocola of flesje bronwater bij de supermarkt pinnen tenslotte, of een zak friet bij de snackbar.Kuo schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:32:
Bij laden kan het ook om relatief lage bedragen per laadbeurt gaan. Dan zijn de extra kosten van een volwaardige pin-terminal relatief duur, terwijl er op een dag niet veel transacties per laadpaal zijn. Een pinterminal per laadpaal zou de laadpaal veel duurder maken.
Bij tanken gaat om veel hogere bedragen en zijn er per terminal veel meer transacties per dag.
Verder kunnen meer laadpalen op één pincomputer worden aangesloten.
Dat klopt, maar voor elke transactie betaal je. Als jij een flesje water in de supermarkt afrekent met je kaart dan maakt die supermarkt daar geen winst op, maar op de persoon achter je met een volle winkelkar weer wel. Ga je voor een kredietkaart heb je daarnaast nog eens een veel hogere kost plus een percentage van de transactie. Daarnaast moet je een abbonement afsluiten met een service provider en is de terminal en het onderhoud ervan ook niet gratis. Reken daarbij dat het jaren zal duren voordat die laadpalen winstgevend zijn en je ziet direct waarom ze liever geen betaalterminals integreren.gertk schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:44:
[...]
De moderne pinautomaten zijn gekoppeld via internet en de transactiekosten zijn minimaal. Je kunt ook gewoon een reep chocola of flesje bronwater bij de supermarkt pinnen tenslotte, of een zak friet bij de snackbar.
Verder kunnen meer laadpalen op één pincomputer worden aangesloten.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Ik verwacht zeker veel meer pin/creditcard mogelijkheden bij laadpalen op korte termijn.
Onzin trouwens dat transactiekosten een reden is om het niet te gebruiken. Zijn volop mogelijkheden om als verkoper zelf geen of nauwelijks pinkosten te hebben. Je kunt die kosten gewoon verwerken in je prijs en doorbelasten aan je klant.
[ Voor 32% gewijzigd door Spiller op 24-03-2019 19:49 ]
Ioniq 5 P45
Voor normale AC laadpunten zullen we voorlopig nog wel aan RFID vastzitten dus wen er maar gewoon aan.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Het is maar wat je ideaal noemt, stel een machine heeft wel een mooie betaalterminal maar je kunt de prijzen nergens aflezen. Dan is het nogal vrolijk om je creditcard er maar langs te halen 'en te kijken wat er gebeurt', een laadpas met een bepaald tarief kan veel aantrekkelijker zijn dan gewoon even je pinpas en dan maar schietgebedje dat je nog saldo hebt aan het eind van de vakantie.orillion schreef op zondag 24 maart 2019 @ 19:59:
Kijk even naar filmpjes op YouTube over InstaVolt in het VK. Die hebben contactloos betalen, lijkt ideaal.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Het is maar wat je gewend bent, vorige week een auto op diesel te leen en moest ff tanken voor inleveren. Dat bijna een jaar niet gedaan dus was toch ff zo van oh ja dan heb je een bankpas nodig, pas in de lezer, wachten, pin ingeven, wachten, pomp nummer, nog even wachten en dan kunnen tanken. Anders is het kabel er in, pasje langs te lezer of starten in de app en wat anders gaan doen.zonoskar schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:31:
[...]
Het is gewoon al dom dat je niet meteen kan afrekenen met je pin pas. Net zoals aan een normaal tankstation.
Edit: Een nadeel vind ik wel dat je afgezien van laders met display niet kan zien hoeveel je hebt afgenomen en wat het kost.
[ Voor 8% gewijzigd door bite op 25-03-2019 01:20 ]
Die laders tonen de prijs netjes in het display en iedereen betaald hetzelfde. Veel transparanter. Zie bijvoorbeeld dit filmpje op 1:20 YouTube: INSTAVOLT ELECTRIC ELECTRIC CAR public chargingfewips schreef op zondag 24 maart 2019 @ 23:20:
[...]
Het is maar wat je ideaal noemt, stel een machine heeft wel een mooie betaalterminal maar je kunt de prijzen nergens aflezen. Dan is het nogal vrolijk om je creditcard er maar langs te halen 'en te kijken wat er gebeurt', een laadpas met een bepaald tarief kan veel aantrekkelijker zijn dan gewoon even je pinpas en dan maar schietgebedje dat je nog saldo hebt aan het eind van de vakantie.
Lijkt me helemaal geen goed plan om NU te pushen richting pin/card betalingen: je bent weer afhankelijk ! (geeft ze een makkelijk excuus..... "tja dan moet de prijs hetzelfde zijn voor iedereen")
Beter is:
- Er voor zorgen dat de infrastuctuur beschikbaar is voor elke aanbieder (net zoals de kabel, glasvezel, telefoon, electra), ......
- Ionity, allego, fastned maar ook tesla, open gooien..... taak van de overheid.
- die infrastructuur is van vitaal belang straks en daar mag/moet de overheid zich wel wat meer mee bemoeien
- Dan is er concurrentie en die blijft dan ook
- En laadsystemen zijn zo al ontworpen (meerdere providers)
Kiezen welke provider je wilt moet los staan van betaal systeem (en betalen.....tankpas of laadpas, app, pin, card, whatever works.....en mag het laadstation zelf bepalen, mag je in je winkel ook...).
ze moeten die gigantische investering op één manier terugwinnen...daemonix schreef op maandag 25 maart 2019 @ 07:57:
Benzineprijzen voor elektra is natuurlijk een ongelofelijke winstmarge... Onacceptabel in mijn optiek. Je kunt nu al aan de prijsstelling van Ionity zien dat ze die kant op willen.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Stroom kost inkoop tegen de 5 cent (of nog lager), en om het dan voor 1,60 euro te willen verkopen is onzin. Woekerprijzen, zeker als je thuis gewoon kunt laden voor rond de 21 cent (of lager).
Sla Tesla maar over om open te gooien! die zijn 10 jaar geleden begonnen en heel veel geïnvesteerd, geen verdienmodel maar unique selling point,veel leergeld betaald. Met mijn Classic nu een jaartje ervaring en ik laad er echt heel sporadisch bij een supercharger, ondanks dat er bij mij een om de hoek staat. Maar op een rit naar Duitsland, of wintersport/zomervakantie en een weekendje weg is het heerlijk.prettig schreef op maandag 25 maart 2019 @ 07:42:
Ionity wil op termijn naar benzineprijzen.
Lijkt me helemaal geen goed plan om NU te pushen richting pin/card betalingen: je bent weer afhankelijk ! (geeft ze een makkelijk excuus..... "tja dan moet de prijs hetzelfde zijn voor iedereen")
- Ionity, allego, fastned maar ook tesla, open gooien..... taak van de overheid.
- die infrastructuur is van vitaal belang straks en daar mag/moet de overheid zich wel wat meer mee bemoeien
elke 200km even stoppen voor 20 min, ik zie van tevoren dat er stalls beschikbaar zijn en ik heb nog maar 1 keer meegemaakt dat ik even 5 minuutjes moest wachten.
Geen gedoe met pasjes, is gewoon gekoppeld aan je account.
Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987
De levensduur van een tank in de grond en een pompstation er bovenop is wel wat langer dan een ev-box paaltje. Ook de marge is groter (geweest) bij het tankstation.daemonix schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:36:
Klopt, maar dat hoeft niet in 1 jaar. Dat kan ook over 20 jaar worden uitgesmeerd. Benzinestations zijn ook niet in 1 keer betaald door de klanten.
De opkomende techniek verouderd snel. Denk dat er heel veel 11kW paaltjes vervangen gaan worden de aankomende 5 jaar. Wegens oud. En duur. En storingsgevoelig.
Een pin terminal maakt 't ook ''gemakkelijker" op betalen per sessie door te voeren. De grootste bullshit ever. Of je nu 10kWh of 100 kWh laad: je betaald altijd 8 euro.
De uniformiteit in laadpassen land is een hel. Zeker. En dat zal allemaal wel verbeteren. Teruggrijpen maar iets dat al bestaat is best mogelijk. Er zit al een rfid in je bankpas.
Maar toch: het is al vaker bediscussieerd. Als het direct via de bank gast lopen, wordt het er wellicht wel makkelijker van, maar niet goedkoper en óók niet doorzichtiger.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
zelfde prijs als benzine is dus ongeveer 50-60 cent/kWh. In ieder geval bij de Kia Niro. Bij 20 kWh/100 km vergeleken met 6 l/100 km benzine. Zou dan beiden op 10 cent/km aan brandstof zijn. Lijkt mij geen asociale hoge marge om de snellaadpaal terug te verdienen. Denk dat dit zelfs te laag is om ooit een 50 kW station terug te verdienen. Aantal klanten per dag is te laag. Bij de 350 kW stations is er wel een business case denk ik.daemonix schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:36:
Klopt, maar dat hoeft niet in 1 jaar. Dat kan ook over 20 jaar worden uitgesmeerd. Benzinestations zijn ook niet in 1 keer betaald door de klanten. Dit riekt naar machtsmisbruik, en als ze het allemaal zo gaan doen, dan hebben we te maken met een illegaal kartel.
Stroom kost inkoop tegen de 5 cent (of nog lager), en om het dan voor 1,60 euro te willen verkopen is onzin. Woekerprijzen, zeker als je thuis gewoon kunt laden voor rond de 21 cent (of lager).
Factor 10 (of meer) vind je een normale marge? Dat is al de prijs *na* productie.
Dan heb je de snellader 95% van de tijd niet meer nodig (voor ev's met grote range en niet de veelrijders).
Dan blijf je goedkoop laden.
Zijn dat benzineprijzen bij 80 km/u of bij 130 km/u?

Procentueel is de marge enorm, maar in euro's valt de marge erg mee. Zie bijvoorbeeld ook wat de marge is op telefoontikken. Het laatste wat ik weet is dat Ziggo en KPN hier makkelijk 10 ct per minuut voor vraagt terwijl de kosten nog geen 1 ct is. Het verschil daarvan is kleiner, maar er hoeft praktisch geen investering voor hoeft worden gedaan. Bij een snellaadstation praat je toch al snel over honderd duizenden euro's voor nutsvoorzieningen en de locatie.daemonix schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:36:
Ik wist niet dat Autoweek het belastingbeleid bepaalde. Vergeet niet dat er op elektra voor kleinverbruik procentueel méér belasting zit dan op brandstof.wwwmarcel schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:53:
Ik las in autoweek dat er sowieso kilometerheffing komt...dus de staat zorgt wel voor zijn inkomsten
Ja, 2e generatie komt er over enige tijd aan. Meer kan ik er niet over kwijt...TucanoItaly schreef op zondag 24 maart 2019 @ 08:21:
[...]
Levertijden zijn voor ons nooit een probleem, ze houden voor ons een voorraad aan, zodat we snel kunnen bijplaatsen waar de vraag groeit.
Overigens bestellen we sinds een jaar alleen nog maar R90's.
Als je dat plaatje ziet, lijkt me de enige juiste conclusie dat er nog maar 1 type motor geleverd zal worden: AC-laden met 22KW, en voor het snelladen CCS. Of je dat dan R of Q noemt, lijkt me een definitie-kwestieCoasterfreak schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:57:
[...]
dacht dat de q90 helemaal niet leverbaar meer is? wss om plek te maken voor de echte Q versie met ccs
https://twitter.com/Rolan...tatus/1063016849133199361
[ Voor 31% gewijzigd door Moons op 25-03-2019 10:43 ]
Precies ik vind de snel laad prijzen nu al extreem hoog 69cent is best hoog. Zeker als ik thuis ongeveer 10-20 betaal (na de 10.000 kwh grens)Deveon schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:38:
[...]
Zijn dat benzineprijzen bij 80 km/u of bij 130 km/u?Dat is toch een aanzienlijk verschil.
[...]
Procentueel is de marge enorm, maar in euro's valt de marge erg mee. Zie bijvoorbeeld ook wat de marge is op telefoontikken. Het laatste wat ik weet is dat Ziggo en KPN hier makkelijk 10 ct per minuut voor vraagt terwijl de kosten nog geen 1 ct is. Het verschil daarvan is kleiner, maar er hoeft praktisch geen investering voor hoeft worden gedaan. Bij een snellaad station praat je toch al snel over honderd duizenden euro's voor nutsvoorzieningen en de locatie.
Maar goed gelukkig is er altijd nog concurrentie die zullen echt de prijzen naar beneden drijven. Ben al lang al blij dat ik kan snel laden voor 30 cent met maingau. Voor nu een prima prijs. Geen enkele moeite mee. En thuis omdat ik zoveel stroom gebruik zit ik op ongeveer 10 cent per kwh (over de 10.000kwh grens) Straks nog wel even slikken dat ik iets meer moet betalen had een super goed contract van 4 cent goedkoper is dan nu.
We gaan het zien maar als het benzine prijzen worden dat ga ik wel ergens anders laden.
Dit topic is gesloten.