Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Wat is dan praktijk ?Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:52:
Of het nog zo is weet ik niet maar BMW gaf bij de i3 3 waardes op Neds, WLTP en praktijk. M.i. zou elke fabrikant dat moeten doen.
Praktijk kan voor jou en mij heel anders zijn waardoor je verschillende waardes krijgt.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
(nouja, eigen schuld, we waren met 3/4 vanochtend met wind mee diezelfde 90km heen gereden en hebben sindsdien aan het stopcontact gehangen. Misschien hadden we beter afgelopen nacht de auto aan het laden moeten hebben gehangen)
Zo die factor wind is fors!!!mux schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 16:09:
Het gaat nog leuk worden met de wind vandaag; wij moeten straks 90km pal tegen de wind in (windkracht 7+) rijden en beginnen niet met een volle accu. Wordt krap!
(nouja, eigen schuld, we waren met 3/4 vanochtend met wind mee diezelfde 90km heen gereden en hebben sindsdien aan het stopcontact gehangen. Misschien hadden we beter afgelopen nacht de auto aan het laden moeten hebben gehangen)
Ik heb maar 68pk elektro...
Vandaag heen en weeg den haag gedaan.
Ochtend wind mee:
130km/h full electric.
Middag wind tegen:
Bij 105km/h redde hij het niet meer full electric en deed de diesel mee.
Verwijderd
Spijkers op laag water aan het zoeken?wd200 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:37:
[...]
Wat is dan praktijk ?
Praktijk kan voor jou en mij heel anders zijn waardoor je verschillende waardes krijgt.
Wat wil je dan dat fabrikanten aangeven? Praktijkwaardes zullen waardes zijn die iedereen onder normale omstandigheden gemiddeld kunnen bereiken. En uiteraard is dat niet bij -40 graden en ook niet als je 160 KmU gaat rijden.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Is dat zo? Kan iemand uitleggen waarom dat het geval is, ik zou denken dat energie=energie. Ik heb meer het gevoel dat bij EV iedereen erover valt dat bij 140 km per uur x% minder bereik is, maar ik vermoed eigenlijk dat bij een ice evenveel minder bereik is. Als ik 180 km /h door Duitsland rijdt gaat mijn benzine ook meer dan 2 keer zo snel er doorheen dan als ik 90 rijd op een rustige provinciale weg (ik rij nog ice)pmiddeld schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:26:
Bij een ICE gaat dat misschien wel op. Bij een EV heeft bijv. een snelheidsverschil al van 10 km/u een veel grotere invloed op het verbruik dan bij een ICE. Om van de temperatuur maar niet te spreken. Blijft lastig.
Die is echt geniaal en geeft uitstekend inzicht voor de specifieke use case van een nieuwe EV-koper. Voorbeeldje voor de Renault Zoe R90:kdeboois schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:54:
EV database doet het in NL het beste mijn inziens. Aantal scenario’s en het aantal km’s daarbij.
Bron: https://ev-database.nl/auto/1150/Renault-Zoe-R90Stad - Winter: 235 km
Snelweg - Winter: 165 km
Gecombineerd - Winter: 200 km
Stad - Zomer: 360 km
Snelweg - Zomer: 215 km
Gecombineerd - Zomer: 275 km
Dit is exact ook mijn ervaring met deze auto, en ik beveel iedereen deze site aan.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Een ICE is het efficiënte op de top van zijn koppel, typisch bijvoorbeeld op 70% van vol vermogen (verschillend per auto).jurjen_g schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:55:
[...]
Is dat zo? Kan iemand uitleggen waarom dat het geval is, ik zou denken dat energie=energie. Ik heb meer het gevoel dat bij EV iedereen erover valt dat bij 140 km per uur x% minder bereik is, maar ik vermoed eigenlijk dat bij een ice evenveel minder bereik is. Als ik 180 km /h door Duitsland rijdt gaat mijn benzine ook meer dan 2 keer zo snel er doorheen dan als ik 90 rijd op een rustige provinciale weg (ik rij nog ice)
In principe is het dus bijna hoe hoger de snelheid hoe hoger de efficiëntie (tenzij je in de buurt van topsnelheid komt). Dit is deels een offset van de luchtweerstand op hogere snelheid waardoor het verschil minder opvalt. Een ICE is dus niet efficiënter op hoge snelheid, alleen veel inefficiënte op lage snelheid.
Een EV is altijd efficiënt, ook op lage snelheid. Hier kost een 10% hogere snelheid dus bijvoorbeeld gewoon 20% meer energie.
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 16-03-2019 20:04 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
En dan zit ik nog maar op 2000 toeren bij 120km/u.
Onder de 50km/uur verbruikt hij dan natuurlijk wel veel meer, geef ik je gelijk in.
[ Voor 17% gewijzigd door bottom line op 16-03-2019 20:07 ]
Dat het verbruik hoger is wil niet zeggen dat de efficiëntie (van de motor) lager is.bottom line schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 20:05:
Lijkt me erg raar. 70% op vol vermogen? Als ik in 6de versnelling 90 km/u rijd is mijn verbruik slechts 3,5l/100km. Ga ik naar 120km/u is dat 5,0l/100km.
En dan zit ik nog maar op 2000 toeren bij 120km/u.
Onder de 50km/uur verbruikt hij dan natuurlijk wel veel meer, geef ik je gelijk in.
Even snel vanaf mobiel;
Snelheid 90 -> 120 = x1,33
Alleen kijkend maar luchtweerstand (grootste factor op die snelheid) neemt die dus x1,77 toe.
Je zegt verbruik 3,5 -> 5 wat 1,43 is, ergo de efficiëntie van de motor is hoger.
Bij een EV zou je in principe dus gewoon de volledige 1,77 terug zien (gaat afhankelijk van snelheid niet helemaal op, hoe lager de snelheid hoe groter de rol van andere weerstanden die niet kwadratisch schalen).
[ Voor 33% gewijzigd door assje op 16-03-2019 21:16 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Overigens kan het best zijn dat ICE's en EV's verschillen, zowel onderling (de ene ICE ov EV is de andere niet) als ICE versus EV, in efficiency afhankelijk van de snelheid. De ene ICE/EV is bij dezelfde snelheid efficiënter dan de andere en dat kan bij hogere of lagere snelheid anders zijn (zie de test van Björn van modelX, Ipace en Etron, waar model Xnipt wint maar de Ipace bij lagere snelheden efficiënter is).
Belangrijke aspecten zijn het gewicht en de luchtweerstand. En de luchtweerstand neemt exponentieel (kwadratisch) toe met de snelheid, terwijl gewicht bij constante snelheid maar een beperkte rol speelt.
[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 16-03-2019 21:16 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Als je het over de efficiëntie van de auto hebt wel, het gaat hier om het verschil in efficiëntie van de motor. Dit verschil zorgt ervoor dat de invloed op efficiëntie van de auto door snelheid niet hetzelfde is voor een ICE als een EV.eltron schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:09:
die begrijp ik niet. Verbruik (per km) is voor mij hetzelfde als efficientie (als KPI dan). dus hoger verbruik is lagere efficiëncy m.i.
P.s. andere mensen kunnen dit veel mooier vertellen (ook gebeurd in dit topic)
[ Voor 7% gewijzigd door assje op 16-03-2019 21:14 ]
Ik zie uit je gewijzigde post dat je bedoelt dat de efficiëncy bij een hogere snelheid best hoger kan zijn dan bij een lagere snelheid omdat het verbruik minder toeneemt dan de toename van de luchtweerstand.
Dat kan ik volgen, vooral als dat bij de ene auto anders is dan bij de andere zoals ook blijkt uit de door mij geciteerde test van de Ipace, modelX en Etron. Bij lage snelheid is de Ipace efficiënter dan modelX, maar bij hoge snelheid is dat andersom.
Eigenlijk bedoelde ik helemaal niet dat de efficiëntie hoger zou worden, alleen dat de motor bij een ICE juist efficiënter is op hogere snelheid.eltron schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:20:
dat snap ik wel, maar niet dat hoger verbruik efficiënter zou kunnen zijn.
Ik zie uit je gewijzigde post dat je bedoelt dat de efficiëncy bij een hogere snelheid best hoger kan zijn dan bij een lagere snelheid omdat het verbruik minder toeneemt dan de toename van de luchtweerstand.
Nee bij een EV is het juist veel simpeler en gaat dat dus juist niet op. Uiteraard zijn er wel (grote) verschillen in efficiëntie van drivetrain maar vooral ook luchtweerstand.Dat kan ik volgen, vooral als dat bij de ene auto anders is dan bij de andere zoals ook blijkt uit de door mij geciteerde test van de Ipace, modelX en Etron. Bij lage snelheid is de Ipace efficiënter dan modelX, maar bij hoge snelheid is dat andersom.
Ipace vs X zal gewoon massa vs luchtweerstand zijn gok ik. Lagere efficiëntie X bij lage snelheid heeft dan denk ik ook te maken met stadsverkeer, zou me niet verbazen als X op constante lage snelheid toch efficienter is
Oud plaatje dat het beeld schetst voor een EV:

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 16-03-2019 21:28 ]
Nu komt Seat met de Minimo https://www.youtube.com/watch?v=pw-5cAQ257Y die wat luxer lijkt te zijn uitgerust en hogere actieradius en wellicht hogere maximum snelheid. Lijkt me een leuk ding om er bij te hebben voor lokaal verkeer, en als het echt goed werkt als vervanging voor tweede auto. Als ik het goed heb begrepen is de range ca. 100km. vraag me af of max snelheid ook 100km is zodat je met wat minder risico ook een stukje snelweg kunt pakken.
Zijn er nog anderen die in dit karretje zijn geïnteresseerd? Dan kunnen we er eventueel apart topic van maken.
[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 16-03-2019 21:43 ]
De grafiek is historische verkopen voor de 11 populairste modellen sinds 2010, het is een beetje druk, maar zet de I-Pace en Model S uit en dan komt er wat meer detail zichtbaar.
http://iserv.nl/files/elektrisch/test4.php
Edit, O ja, maak het venster even groter en kleiner en dan rendert de grafiek.
Edit2: Als je alles uitzet behalve de Nissan leaf, 30 en 40kWh zie je dat huidige een factor 4 beter verkoopt dan de vorige 2 itteraties, zal wel een combinatie van looks en uitrusting zijn.
[ Voor 28% gewijzigd door databeestje op 16-03-2019 22:19 ]
Als je nou gewoon even naar deze site gaat, dan hoef je niet 3 minuten van je tijd te verdoen met dat belachelijke filmpje kijken.eltron schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:37:
Nu komt Seat met de Minimo https://www.youtube.com/watch?v=pw-5cAQ257Y die wat luxer lijkt te zijn uitgerust en hogere actieradius en wellicht hogere maximum snelheid.
Een Move is ook wel aardig: https://move.al al zal de afwerking wel een stuk minder zijn.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Move is idd 45km, dus wat mij betreft andere klasse (bromfiets).
[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 16-03-2019 22:56 ]
De Twizy kan opgevoerd worden zodat het 100+ kan gaaneltron schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:37:
Even iets anders. Ik heb in verleden wel eens naar Twizzy gekeken maar vond die toch te beperkt qua range maar vooral qua max snelheid. Lijkt mij levensgevaarlijk om met max 80 met zoiets de snelweg op te gaan. En verder ook in de basis wat spartaans.
Nu komt Seat met de Minimo https://www.youtube.com/watch?v=pw-5cAQ257Y die wat luxer lijkt te zijn uitgerust en hogere actieradius en wellicht hogere maximum snelheid. Lijkt me een leuk ding om er bij te hebben voor lokaal verkeer, en als het echt goed werkt als vervanging voor tweede auto. Als ik het goed heb begrepen is de range ca. 100km. vraag me af of max snelheid ook 100km is zodat je met wat minder risico ook een stukje snelweg kunt pakken.
Zijn er nog anderen die in dit karretje zijn geïnteresseerd? Dan kunnen we er eventueel apart topic van maken.
https://en.twizyx.com/
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Verder vind ik ook de verwisselbare batterijen een leuke ontwikkeling.
Volgens mij heeft dit niet zozeer met de Leaf te maken maar meer met het chademo protocol.Blokker_1999 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 19:17:
[...]
De LEAF is inderdaad 1 van de weinige wagens die op dit moment instaat is om Vehicle To Grid (V2G) te werken en dus terug te leveren aan het stroomnet. Maar, dit is op dit moment in Europa niet toegestaan. Er zijn verschillende fabrikanten die op dit moment samenkijken met regulatoren in verschillende landen hoe we dit toch mogelijk kunnen maken in Europa. Het is een technologie die zeker in de toekomst niet onbelangrijk zal zijn, maar op dit moment nog geen meerwaarde heeft spijtig genoeg.
Zie ook
YouTube: Engie Vehicle-To-Grid | Fully Charged
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hoe doe ik dat op mijn mobiel.databeestje schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:39:
Edit, O ja, maak het venster even groter en kleiner en dan rendert de grafiek.
@eltron Je moet de factor tijd en gegenereerde warmte ook meenemen bij de ICE vs BEV.
Wat is overigs wel apart vind is dat een diesel op de top van zijn efficiency de maximale hoeveelheid NOx produceert. Voor de benzine motor zie ik nog wel een beperkte toekomst, maar dan op circulaire brandstof.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Gaat die Centoventi ook hebben.eltron schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 23:03:
Verder vind ik ook de verwisselbare batterijen een leuke ontwikkeling.
Touché. Werkt inderdaad niet. Ik moet het echt even beter uitwerken.
"Mede hierdoor zouden er in 2030 zo’n 1,5 miljoen elektrische auto’s rondrijden."1 - Weg is de Tesla-subsidie
De automobilist die op een subsidie van 6.000 euro voor zijn elektrische auto rekende, is misschien wel de grootste verliezer van de afgelopen week. Die subsidie, gepland voor 2021, werd in het ontwerp-klimaatakkoord voorgesteld, maar minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat, VVD) maakte er woensdag korte metten mee. We moeten oppassen voor oversubsidiëring van de elektrische auto, zei hij.
De reactie van Wiebes komt niet als een verrassing. Critici vanuit de autolobby waarschuwden al eerder voor verstoring van de markt. Naast de aanschafsubsidie bevatte het klimaatakkoord ook vrijstellingen van aanschafbelasting (bpm) en motorrijtuigenbelasting. Mede hierdoor zouden er in 2030 zo’n 1,5 miljoen elektrische auto’s rondrijden.
Maar wie draait er voor die subsidies op? De bezitters van de auto’s op benzine of diesel, waarvan de accijns omhoog zou moeten, de gewone burgers die het kabinet zoveel mogelijk buiten schot wil houden. De kans is dus groot dat de accijnsverhoging uit het ontwerp-klimaatakkoord niet doorgaat, evenmin als de toeslag van maximaal 350 euro op de koop van een fossiele auto. In 2025, zo verwacht de autolobby, is de ‘emissieloze’ auto net zo duur als de fossiele auto. Moeten we daar niet gewoon op wachten?
We kunnen in de komende jaren, schrijft Wiebes aan de Tweede Kamer, beter zorgen dat de markt voor tweedehands auto’s zich ontwikkelt. Nu verdwijnen de gesubsidieerde auto’s naar het buitenland, bijvoorbeeld naar Noorwegen.
bron: https://www.nrc.nl/nieuws...toch-geen-koopje-a3953481
Ik snap niet wat hiertegen is, maar dat zal wel aan mij liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door nannoe op 17-03-2019 21:25 ]
Wat leuk, een customizable C4 cactus
Maar wel een erg goed idee om het interieur tot in het extreme modulair te maken.
Ik zie het nog wel eens voor me dat er een auto komt waar je de achterstoel rechts en voor de passagiersstoel kan verwijderen om vervolgens daar je fiets achterwaarts te stallen.
Ik denk dat er bedoeld wordt dat de aanschafsubsidie niet nodig is omdat BPM en MRB vrijstelling al goed genoeg is voor die 1,5 mln in 2030.nannoe schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:24:
Deel van artikel van NRC van afgelopen zaterdag:
[...]
"Mede hierdoor zouden er in 2030 zo’n 1,5 miljoen elektrische auto’s rondrijden."
Ik snap niet wat hiertegen is, maar dat zal wel aan mij liggen.
[ Voor 31% gewijzigd door Pierz op 17-03-2019 21:35 ]
We moeten oppassen voor oversubsidiëring van de elektrische auto, zei hij. ennannoe schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:24:
Deel van artikel van NRC van afgelopen zaterdag:
Nu verdwijnen de gesubsidieerde auto’s naar het buitenland, bijvoorbeeld naar Noorwegen.
Is het niet zo dat in Noorwegen EV's nog meer gesubsidieerd worden dan hier?
En "Tesla subsidie", lekker populistisch uitgedrukt zo, want in de plannen zoals ze er lagen was er subsidie tot n 40k en dan aflopend tot max 60k. Alleen de goedkoopste Tesla blijft onder de 60k, en nog maar net...
@UniMatrix @PeterZ(on) @Erasmo
[ Voor 13% gewijzigd door Niek_ op 18-03-2019 09:00 ]
Prima locatieNiek_ schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:55:
Lijkt erop dat bij de Total Oudenhorst op de A12 van Arnhem naar Utrecht, net na Veenendaal een Fastned neergezet wordt.
Ik vermoedde het al. Zijn ze hem nu aan het plaatsen? Of wat is je idee dat ze dat gaan doen?
Ik ben er net namelijk langsgereden en mij viel niets op
Dacht dat ze dat in 2013 (?) al afgeschaft hadden.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Kwam er net langs en zag net na het tankstation de houten constructie staan (die nieuwe, hoge variant). Vrachtwagen met ijzerwerk ernaast. Benieuwd hoe snel het geheel dan opgeleverd wordt.Mar.tin schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:00:
[...]
Prima locatie. Met aan de overkant een La Place, en een fastned.
Ik vermoedde het al. Zijn ze hem nu aan het plaatsen? Of wat is je idee dat ze dat gaan doen?
Ik ben er net namelijk langsgereden en mij viel niets op
[ Voor 7% gewijzigd door Niek_ op 18-03-2019 09:03 ]
Klopt. Mijn glazen bol is helaas kapot, dus ik kan je niet vertellen per wanneer dat wordt afgeschaft, maar in ieder geval tot 2020 geldt dit.loekf2 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:01:
Misschien spuit 11, maar als ik het goed begrijp betalen EVs geen MRB ? Hoe lang gaan ze dat nog handhaven ? Geen MRB is ook geen provinciale opcenten.
Niet voor BEV's. Gelukkig niet.Dacht dat ze dat in 2013 (?) al afgeschaft hadden.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Klopt, volledig elektrische auto's hebben op dit moment tot en met 2020 geen MRB, er is nog niet helemaal duidelijk wat hierna gaat gebeuren, maar de insteek is om dit te handhaven voor stimulering van het particuliere elektrische auto bezit.loekf2 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:01:
Misschien spuit 11, maar als ik het goed begrijp betalen EVs geen MRB ? Hoe lang gaan ze dat nog handhaven ? Geen MRB is ook geen provinciale opcenten.
Dacht dat ze dat in 2013 (?) al afgeschaft hadden.
De vrijstelling van de MRB in 2013 had betrekking op de spaardiesels, deze betalen inmiddels alweer normaal tarief. Voor de half elektrische voertuigen met een uitstoot onder de 50 gram CO2/km geld een halftarief. Het is mij niet duidelijk of de 125kg compensatie voor de half elektrische voertuigen nog in bestaat of reeds geschrapt is.
De verdeling van de opcenten is iets wat de overheid zelf kan oplossen mijn inziens en geen onderwerp voor dit topic. Zeker gezien het huidige marktaandeel ten opzichte van het totaal (8 mijoen) is dit geen thema, met het huidige aandeel nieuw verkopen duurt het nog wel even.
Deze is (tenminste voor onze zakelijke Plug-Ins) geschrapt.databeestje schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:14:
Het is mij niet duidelijk of de 125kg compensatie voor de half elektrische voertuigen nog in bestaat of reeds geschrapt is.
We hadden op de administratie wel even een krabbel op de kop toen we een brief kregen van het RDW dat het leeggewicht van onze auto's was toegenomen met 125KG
Pas daarna kwamen we tot de conclusie dat het daarmee te maken had.
Whoot Whoot! Tegenover Bloemheuvel.Niek_ schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:55:
Lijkt erop dat bij de Total Oudenhorst op de A12 van Arnhem naar Utrecht, net na Veenendaal een Fastned neergezet wordt.
Beterrrr! Witte vlek van de kaart.
Heb die locatie al vaker getipt aan FastNed èn Allego.
De La Place bij afslag 22 ( Maarsbergen ) is maar een paar kilometer verderop, met Tango, Hotel, en La Place,.. was een prima locatie geweest voor een Allego triple lader.. Zul je zien dat ze die dan vervolgens óók volgende week plaatsen ofzo.....
Volgende:
A50 richting noord, parkeerplaats/Total Kolthoorn ? ( Tegenover Het Veen )
Hoewel dit niet het laadpaal topic is ( [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen ), mag ik hier graag m'n ervaringen delen, zo vroeg ik mij afgelopen weekend af hoe een linkse milieu gemeente als Nijmegen slechts één snellaadstation kent (FastNed AH-XL, been there, got the T-shirt) en nul alternatieven kent.
[ Voor 25% gewijzigd door JayPe op 18-03-2019 10:20 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Fixed, staat nu tussen de rest op http://iserv.nl/files/elektrisch/
Aangezien jouw tips schijnen te werken: Doe ook eens iets roepen over het traject tussen Bergen op Zoom en Eindhoven. Of eigenlijk: Tussen Tilburg en BoZ enerzijds en anderzijds tussen Tilburg en Eindhoven
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Top, goede locatie om snel aan te pakken daar. Ik mag vrees ik weer op zoek naar wat nieuws, de Ampera heeft vanmiddag een kusje gekregen van een vrachtwagen en het ziet er niet mooi uitNiek_ schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:55:

[ Voor 18% gewijzigd door Erasmo op 18-03-2019 19:11 ]
[ Voor 9% gewijzigd door TucanoItaly op 18-03-2019 19:38 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Blauwe plek van de gordel, voor de rest valt het mee.TucanoItaly schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:38:
@Erasmo oei, alles in orde qua lijf en ledenen? En wat denk je, gaat de auto total-loss verklaard worden?
Ze staat net bij de hersteller maar ik vrees van wel:

Even opsturen naar Arthur TussikErasmo schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:41:
[...]
Blauwe plek van de gordel, voor de rest valt het mee.
[Afbeelding]
YouTube: Mercedes GLC. The front end repair. Ремонт переда.
Zure hap zeg..
Die ziet er flink stuk uit. Wat is er gebeurd?Erasmo schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:41:
[...]
[Afbeelding]
Verstuurd vanaf mijn magnetron
Vrees het ook. Maar dat mag de schade-expert bepalen deze week.AnthonyR schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:59:
Zo op de foto te zien total loss.
Aangetikt door een vrachtwagen op een kruising.KofjeKoppie schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:35:
[...]
Die ziet er flink stuk uit. Wat is er gebeurd?
Mocht het een TL zijn dan toch maar weer de blik op de markt werpen, wellicht zijn de Leafs wat interessanter ondertussen.
[ Voor 12% gewijzigd door Erasmo op 18-03-2019 21:16 ]
Lekker bezig JP. Het is wel vechten tegen de bierkaai hoor, stond vorige week onze gemeenteraad te overtuigen van meer laadpalen = gastvrijer voor onze bezoekers van de stad. Wordt helaas weinig mee gedaan in de besluitvorming, en zelfs gebagatelliseerd met argumenten als 'ev rijders krijgen al genoeg subsidie' 'we gaan geen palen neerzetten waar niemand komt' en 'waarom moet de gemeente dat allemaal financieren' .....tja de duurzaamheidstransitie is niet gratis. We hebben gelukkig de regeringsplannen en klimaatakkoord aan onze zijde, maar dat is voor veel gemeentes kennelijk nog niet genoeg.JayPe schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:13:
[...]
Whoot Whoot! Tegenover Bloemheuvel.
Beterrrr! Witte vlek van de kaart.
Heb die locatie al vaker getipt aan FastNed èn Allego.
De La Place bij afslag 22 ( Maarsbergen ) is maar een paar kilometer verderop, met Tango, Hotel, en La Place,.. was een prima locatie geweest voor een Allego triple lader.. Zul je zien dat ze die dan vervolgens óók volgende week plaatsen ofzo.....
Volgende:
A50 richting noord, parkeerplaats/Total Kolthoorn ? ( Tegenover Het Veen )
Hoewel dit niet het laadpaal topic is ( [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen ), mag ik hier graag m'n ervaringen delen, zo vroeg ik mij afgelopen weekend af hoe een linkse milieu gemeente als Nijmegen slechts één snellaadstation kent (FastNed AH-XL, been there, got the T-shirt) en nul alternatieven kent.
Alleen van de Partij van de Dieren kreeg ik een beetje serieuze bijval, voor de rest zit er gevoelsmatig nog een grote kennis-gap.
Oordeelt u vooral zelf want die bijeenkomsten worden integraal gestreamed en staan dus online. De eerste 10 min sta ik een beetje nerveus achter de mic de spreken en daarna volgt er wat discussie door de Apeldoornse gemeenteraad. Helaas kan je bij niet alle bordjes zien van welke partij ze zijn maar je kunt het wel opmaken uit de gesprekken van de voorzitter.
https://apeldoorn.raadsin...%20%20%20%20%2014-03-2019
[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 18-03-2019 21:57 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Balen zeg, ziet er best heftig uit. Nu heb je wel ineens een 16kWh werkeloze accu, leuk materiaal voor een thuis accuErasmo schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:41:
[...]
[Afbeelding]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik kan niet ontkennen dat het door mijn hoofd speelt...revolution-nl schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:06:
[...]
Balen zeg, ziet er best heftig uit. Nu heb je wel ineens een 16kWh werkeloze accu, leuk materiaal voor een thuis accu
Bekend verhaal. Zowel mijn vorige als huidige woonplaats liggen ongeveer zover van een snellader als mogelijk is maar het is al een gebed zonder eind af en toe. Twee jaar geleden is de gemeentelijke openbare parkeergarage gerenoveerd, maar een paar laadpalen neerzetten ho maar. Er zit ook een verhuizing van het gemeentehuis aan te komen maar er is nog niet eens nagedacht over laadinfrastructuur voor medewerkers en bezoekers.Hachy schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:53:
[...]
Lekker bezig JP. Het is wel vechten tegen de bierkaai hoor, stond vorige week onze gemeenteraad te overtuigen van meer laadpalen = gastvrijer voor onze bezoekers van de stad. Wordt helaas weinig mee gedaan in de besluitvorming, en zelfs gebagatelliseerd met argumenten als 'ev rijders krijgen al genoeg subsidie' 'we gaan geen palen neerzetten waar niemand komt' en 'waarom moet de gemeente dat allemaal financieren' .....tja de duurzaamheidstransitie is niet gratis. We hebben gelukkig de regeringsplannen en klimaatakkoord aan onze zijde, maar dat is voor veel gemeentes kennelijk nog niet genoeg.
Alleen van de Partij van de Dieren kreeg ik een beetje serieuze bijval, voor de rest zit er gevoelsmatig nog een grote kennis-gap.
Oordeelt u vooral zelf want die bijeenkomsten worden integraal gestreamed en staan dus online. De eerste 10 min sta ik een beetje nerveus achter de mic de spreken en daarna volgt er wat discussie door de Apeldoornse gemeenteraad. Helaas kan je bij niet alle bordjes zien van welke partij ze zijn maar je kunt het wel opmaken uit de gesprekken van de voorzitter.
Er zijn ook mensen die laadpalen niet de oplossing vindenHachy schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:53:
[...]
Lekker bezig JP. Het is wel vechten tegen de bierkaai hoor, stond vorige week onze gemeenteraad te overtuigen van meer laadpalen = gastvrijer voor onze bezoekers van de stad. Wordt helaas weinig mee gedaan in de besluitvorming, en zelfs gebagatelliseerd met argumenten als 'ev rijders krijgen al genoeg subsidie' 'we gaan geen palen neerzetten waar niemand komt' en 'waarom moet de gemeente dat allemaal financieren' .....tja de duurzaamheidstransitie is niet gratis. We hebben gelukkig de regeringsplannen en klimaatakkoord aan onze zijde, maar dat is voor veel gemeentes kennelijk nog niet genoeg.
Wellicht zitten die in de gemeenteraad, dus waar de kennis-gap zit.....
Kennelijk heb ik ook een kennisgat want ik heb geen idee wat je bedoelt.. Door EV's de mogelijkheid te geven om te laden als ze stilstaan, bijvoorbeeld geparkeerd bij een winkelgebied, vergroot je hun range en maak je de plek met de laadpaal aantrekkelijker voor de berijders van EV's. Wat denken de mensen "die laadpalen niet de oplossing vinden" daar over dan?prettig schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:54:
[...]
Er zijn ook mensen die laadpalen niet de oplossing vinden![]()
Wellicht zitten die in de gemeenteraad, dus waar de kennis-gap zit.....
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik geloof in palen op bestemmingen (met name bedrijven, daar staan auto's vaak en lang, de infra is relatief eenvoudig aan te leggen in eigen beheer).RichieB schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:07:
[...]
Kennelijk heb ik ook een kennisgat want ik heb geen idee wat je bedoelt.. Door EV's de mogelijkheid te geven om te laden als ze stilstaan, bijvoorbeeld geparkeerd bij een winkelgebied, vergroot je hun range en maak je de plek met de laadpaal aantrekkelijker voor de berijders van EV's. Wat denken de mensen "die laadpalen niet de oplossing vinden" daar over dan?
De openbare palen geloof ik niet in: veel te duur en nog geen enkel goed onderbouwd landelijk plan gezien (met onderzoeksdata) waaruit blijkt dat het gaat werken (omgekeerde wel al gezien).
Momenteel is het een grote wildgroei, per gemeente anders, compleet random op basis "van ik wil een paal". Een EV rijder vraagt er een aan en daarom wordt die daar geplaatst , wat is dat voor logica ?
De eerste "golf" palen was prima voor de acceptatie, maar is geen houdbaar model.
Ik geloof in Range, Snelladers en Bestemmingsladers en in de toekomst draadloos (denk dat we daar op gaan uitkomen.....).
Ben wel heel benieuwd hoe ze een EV taxeren, qua restwaarde enz. Denk dat ze bij ICE's wel goed doorgerekende tabellen hebben om een dagwaarde te berekenen. Van EV's zal dat nog tegenvallen..Erasmo schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:15:
[...]
Vrees het ook. Maar dat mag de schade-expert bepalen deze week.
[...]
Aangetikt door een vrachtwagen op een kruising.
Mocht het een TL zijn dan toch maar weer de blik op de markt werpen, wellicht zijn de Leafs wat interessanter ondertussen.
Nouja, hier in Apeldoorn onder het gemeentehuis, waar toch een forse parking zit voor de binnenstad zitten welgeteld 3 laadpunten, met alle3 een bordje erboven "voor dienstvoertuigen" .Erasmo schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:42:
[...]
Ik kan niet ontkennen dat het door mijn hoofd speelt...
[...]
Bekend verhaal. Zowel mijn vorige als huidige woonplaats liggen ongeveer zover van een snellader als mogelijk is maar het is al een gebed zonder eind af en toe. Twee jaar geleden is de gemeentelijke openbare parkeergarage gerenoveerd, maar een paar laadpalen neerzetten ho maar. Er zit ook een verhuizing van het gemeentehuis aan te komen maar er is nog niet eens nagedacht over laadinfrastructuur voor medewerkers en bezoekers.
Terwijl we wel een actief laadpalenbeleid hebben
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Persoonlijk vind ik het nooit meer hoeven te tanken een van de grootste voordelen van het rijden van een EV. Nu heb ik de luxe van een eigen oprit, dus heb ik daar zelf een laadpaal kunnen plaatsen. Maar stel dan ik dat niet had, maar gebruik had moeten maken van een openbare laadpaal. Toevallig staan er 2 op 500m afstand van mijn huis. Stel dat ik daar kan laden en dat kost 10 cent per kWh meer dan bij een snellader (is dat zo?) dan zou ik die nog steeds graag en vaak gebruiken. Laden terwijl ik thuis ben kost me geen tijd. Ik laad per werkdag zo'n 35 kWh thuis. Om €3,50 per werkdag te besparen ga ik echt niet 30 minuten wachten bij een snellader ergens.prettig schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:44:
[...]
Ik geloof in Range, Snelladers en Bestemmingsladers en in de toekomst draadloos (denk dat we daar op gaan uitkomen.....).
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat is een belangrijk punt dat je niet moet onderschatten!RichieB schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:07:
Persoonlijk vind ik het nooit meer hoeven te tanken een van de grootste voordelen van het rijden van een EV. Nu heb ik de luxe van een eigen oprit, dus heb ik daar zelf een laadpaal kunnen plaatsen.
Nooit meer hoeven tanken is een groot voordeel, maar elke ochtend en elke avond 500 meter lopen om je auto te laden is geen probleem? Nu is de wandeling sowieso wel goed voor je, maar voor velen (incl mijzelf) is 1 x per week 5 minuten tanken minder vervelend dan 2 x per dag 500 meter lopen (en soms vaker dan 2 x bv om je auto netjes te verplaatsen als die volgeladen is). Ik denk dat je echt onderschat hoe verrekte handig een eigen oprit is!Maar stel dan ik dat niet had, maar gebruik had moeten maken van een openbare laadpaal. Toevallig staan er 2 op 500m afstand van mijn huis.
De pioniers vinden het leuk om te spelen met de range, uit te vogelen hoe ze het beste kunnen rijden, zijn bereidt om met 40 pasjes rond te lopen, etc. Maar het gros van de mensen wil dat helemaal niet. Die willen gewoon instappen, rijden. Klaar. Laden bij aankomst? Graag maar dan moet het niet zo'n gedoe zijn met een plek vinden en na 3 uur de auto weer weg moeten halen. Laden bij thuiskomst idem. Dat heeft niet zo veel met mind-set te maken als gewoon hoe je producten wilt gebruiken. Het verhaal van 2 x op vakantie en daarom een grote range moeten hebben is geen enkel issue als het dagelijks gewoon feilloos werkt: parkeren net als nu, wel kunnen laden, niet verplaatsen, etc.
Exact expert nodig?
Gaat veranderen straks bij ons in Apeldoorn :-)Mar.tin schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:55:
[...]
Nouja, hier in Apeldoorn onder het gemeentehuis, waar toch een forse parking zit voor de binnenstad zitten welgeteld 3 laadpunten, met alle3 een bordje erboven "voor dienstvoertuigen" .
Terwijl we wel een actief laadpalenbeleid hebben
https://www.destentor.nl/...arage-apeldoorn~a424b468/
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik geloof juist wel in openbare palen. Mijn idee daarbij is vrij simpel: als in de toekomst alle (of in elk geval de meeste) auto's elektrisch rijden, en je hebt een wijdvertakt stroomnet door het land liggen, waarom zou je dan niet elke auto gewoon overal kunnen opladen. Elke vorm van centralisatie is in mijn ogen een tijdelijke oplossing. Natuurlijk is het handig om palen op bestemmingen te hebben, maar wat als jij niet op die bestemmingen komt? Dat is net zo onhandig als wanneer je in buurten komt waar geen laadpaal is. Dus: palen moeten op zijn minst op heel veel bestemmingen komen. En dat komt dan ongeveer op hetzelfde neer als gewoon overal.prettig schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:44:
De openbare palen geloof ik niet in: veel te duur en nog geen enkel goed onderbouwd landelijk plan gezien (met onderzoeksdata) waaruit blijkt dat het gaat werken (omgekeerde wel al gezien).
Momenteel is het een grote wildgroei, per gemeente anders, compleet random op basis "van ik wil een paal". Een EV rijder vraagt er een aan en daarom wordt die daar geplaatst , wat is dat voor logica ?
Uiteindelijk wordt de schaal zodanig dat je in elke straat elektrische auto's hebt staan en die moeten allemaal geladen worden. Ik denk dat het logisch is dat er in de toekomst quota's komen : bij de aanleg van parkeerplaatsen moet x % voorzien zijn van een laadmogelijkheid. En dat moet langzaamaan ook gaan gelden voor bestaande steden.
Dit hoeft allemaal niet "overnight". Het moet groeien. Maar het is wel goed om daar zo snel mogelijk al rekening mee te houden. Ik ben het dus met je eens dat de huidige aanpak "iemand vraagt een paal aan dus we zetten er een neer" niet slim is. Als je dat doet, leg dan op zijn minst meteen wat kabels in de grond naar een betonnen voet bij de aangrenzende parkeerplaatsen zodat je daar met heel weinig moeite meer palen kunt gaan neerzetten.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Die in Arnhem zijn volgens mij serieel geschakeld (kan dat?) waardoor als het druk is, het laden terrrgend langzaam gaat. Maar enkele malen 's avonds een afspraak in binnenstad van Arnhem gehad, geen elektrische auto's stonden te laden en waarbij ik in een uur iets van 17 kW had geladen.
Er wordt overigens wel heel veel ge-ICE'd in Arnhem. Maar zolang ik zelf een wel plek heb, heb ik geen motivatie daar iets aan te doen, weet bijvoorbeeld ook niet waar ik dat zou moeten melden. [tips welkom!]
Vragen ze naast Laadkosten ook nog P kosten op Trans, de Leaf komt vrijdag binnen en zit Zondag in Arnhem! Werkt Maingau? Dat is de enige pas die binnen isnannoe schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:39:
De laadpleinen die inmiddels in Arnhem (Trans, 18 laadplaatsen) en Utrecht (Blauwkapelseweg aan Griftpark 10 laadplaatsen, met reeds vergunning voor uitbreiding over gehele parkeerrij, totaal 40 plaatsen) zijn aangelegd, bevallen mij wel. Ja, je moet in de omgeving een afspraak hebben, maar het geeft momenteel enige garantie op een parkeerplaats én een laadplaats.
Die in Arnhem zijn volgens mij serieel geschakeld (kan dat?) waardoor als het druk is, het laden terrrgend langzaam gaat. Maar enkele malen 's avonds een afspraak in binnenstad van Arnhem gehad, geen elektrische auto's stonden te laden en waarbij ik in een uur iets van 17 kW had geladen.
Er wordt overigens wel heel veel ge-ICE'd in Arnhem. Maar zolang ik zelf een wel plek heb, heb ik geen motivatie daar iets aan te doen, weet bijvoorbeeld ook niet waar ik dat zou moeten melden. [tips welkom!]
Daarom komt er ook landelijk beleid als de voorstellen van de klimaattafel Mobiliteit uitgevoerd gaan worden, waarbij een paar koplopers een to do plan maken voor de overige gemeentes.prettig schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:44:
[...]
Ik geloof in palen op bestemmingen (met name bedrijven, daar staan auto's vaak en lang, de infra is relatief eenvoudig aan te leggen in eigen beheer).
De eerste "golf" palen was prima voor de acceptatie, maar is geen houdbaar model.
"Daarvoor zijn in 2030 ongeveer 1,8 miljoen laadpalen beschikbaar."
Voor degene die ook het hele document wil lezen:
https://www.klimaatakkoor...liteit-laadinfrastructuur
Nee, je betaalt er ook nog parkeerkosten - maar zit regelmatig in het Provinciehuis of in de stad en zo om de hoek (altijd kunnen) parkeren voelt voor mij luxe.BasvanS schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:12:
[...]
Vragen ze naast Laadkosten ook nog P kosten op Trans, de Leaf komt vrijdag binnen en zit Zondag in Arnhem! Werkt Maingau? Dat is de enige pas die binnen is
Het zijn Allego/Smoov palen, zonder LED, enkel piepjes waar je op af moet gaan. Voor zover ik weet werkt MainGau. Mocht je zeker willen zijn: NewMotion-pas (ook al is die duur) heb je in een dag binnen, zelfde voor ecotap/LMS pas.
Maarten, held!Hachy schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:53:
Oordeelt u vooral zelf want die bijeenkomsten worden integraal gestreamed en staan dus online.
Ik heb zojuist de hele discussie gevolgd. Het verbaasde me een beetje dat de discussie ging over of dit een overheidstaak is. De gemeente heeft toch hopelijk ervaring met commerciële uitbating van laadpalen!? Waar ik helemaal van opkeek was de discussie over parkeergarage Marktplein. Daar zijn geen (algemeen bruikbare) laadpalen, maar in plaats van een suggestie van iemand om die te plaatsen komt de VVD met het voorstel korting te geven aan elektrische auto's. Ja, charmant maar ik heb liever een laadpaal. Nou maakt het mij voor Apeldoorn niet uit, want daar woon ik, dus heb ik die lading niet nodig. Maar ik zou raar op mijn neus kijken als ik in Rotterdam ofzo (op de grens van mijn bereik) een parkeergarage in rijd, eerst zie dat ik korting krijg dankzij mijn EV (oh, leuk) om er dan achter te komen dat ik niet kan opladen.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)
Bij mijn huidige klant heb ik zo'n 50 gratis laadplakken geteld op de parkeerplaats (eigen grond).
En ze staan elke dag >90% bezet. Voor het grootste deel hybrides, maar alle beetjes helpen.
Personeel en bezoekers blij (gratis laden), milieu blij. En het kost ze zo'n 30kWh per dag per plekje. Wat voor een grote aansluiting uitkomt op iets van €100 per dag totaal.
Mochten er binnenkort mensen geen laadplek meer kunnen vinden dan bouwen ze er waarschijnlijk zo weer 20 bij.
50! Welk bedrijf is dat?RocketKoen schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:06:
De laadpalen komen vanzelf naarmate er meer EV's rond rijden.
Bij mijn huidige klant heb ik zo'n 50 gratis laadplakken geteld op de parkeerplaats (eigen grond).
En ze staan elke dag >90% bezet. Voor het grootste deel hybrides, maar alle beetjes helpen.
Personeel en bezoekers blij (gratis laden), milieu blij. En het kost ze zo'n 30kWh per dag per plekje. Wat voor een grote aansluiting uitkomt op iets van €100 per dag totaal.
Mochten er binnenkort mensen geen laadplek meer kunnen vinden dan bouwen ze er waarschijnlijk zo weer 20 bij.
En 30kWh per dag per plekje? Vooral als er veel hybrides staan lijkt me dat bijzonder hoog ingeschat. Maar ook voor volledig elektrische auto's is 30kWh per dag per plekje gemiddeld gezien erg hoog. Dat komt overeen met een kleine 200km rijden.
Dat is ook de juiste manier, laden op bestemming (bedrijven, daar staan de meeste auto's overdag). Ideaal voor personeel en bezoekers. En vaak kunnen die ze ook goed van voldoende vermogen voorzien (centrale voorzieningen en korte afstanden, net als snelladers).RocketKoen schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:06:
In combinatie met flinke range worden de paaltjes overbodig.
Zie het hier al, collega rijd in de e-niro, laad op de zaak (zowat gratis) en rijd z'n 40.000km/jaar en heeft nog geen paal of snellader gezien (en hij heeft al flink wat gereden). Hij kan thuis laden (3,4 kw) maar gebruikt dat zelden.
Agh, bij bedrijven als PWC geef je de sleutel bij de balie af (als mederwerker) en dan roeleren ze de EV's gedurende de dag omdat ze aan de 20+ palen in de parkeer garage ook niet voldoende hebben.henri055 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:13:
[...]
50! Welk bedrijf is dat?
En 30kWh per dag per plekje? Vooral als er veel hybrides staan lijkt me dat bijzonder hoog ingeschat. Maar ook voor volledig elektrische auto's is 30kWh per dag per plekje gemiddeld gezien erg hoog. Dat komt overeen met een kleine 200km rijden.
Ik werk bij PwC maar wist niet eens dat wij dat zo doenBasvanS schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:22:
[...]
Agh, bij bedrijven als PWC geef je de sleutel bij de balie af (als mederwerker) en dan roeleren ze de EV's gedurende de dag omdat ze aan de 20+ palen in de parkeer garage ook niet voldoende hebben.
Ik heb het vorige week aangekaart bij de gemeente Arnhem (via Twitter). De vraag is nog in behandeling bij parkeerbeheer. De vraag is überhaupt of de aanwezige borden een verplichting zijn om op zo’n plek te moeten laden. Afgelopen zondag overdag was namelijk 80% van de laadplekken ge-ICE’d, zonder bekeuring.nannoe schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:39:
De Groene Nerds | Groene Zaken | Expeditie Gasloos | Gravel Gids
Ik had het vermogen (3,6kW) over een werkdag gerekend. Maar de plug-ins zullen inderdaad eerder vol zitten.henri055 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:13:
[...]
50! Welk bedrijf is dat?
Het bedrijf is Damen shipyards Gorinchem.
De i3s is wel een duur ding zeg, ik had niet verwacht dat deze over de 50k zou gaan. (gemiddeld!)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| "201903": { "NISSAN LEAF 40KWH": 39299, "MODEL 3": 63615, "I3S": 53853, "KONA": 45368, "IONIQ": 35213, "NIRO": 45206, "EQ FORFOUR": 25448, "GOLF": 44892, "ZOE": 35221, "I3": 48903, "NEXO": 73142, "NISSAN E-NV200": 44613, "JAGUAR I-PACE": 92130, "FORFOUR ED": 23289, "MODEL S": 163883, "MODEL X": 130975, "AMPERA-E": 49212, "AUDI E-TRON": 113280, "EQ FORTWO COUPE": 24421, "UP!": 25366 } |
Rotterdam?Requiem19 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:48:
[...]
Ik werk bij PwC maar wist niet eens dat wij dat zo doen
Nexo is niet exact electrisch, maar waterstof. Gaat wel wat lastig rijden worden denk ik hier in NLdatabeestje schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:01:
Hmmm, de gemiddelde model prijzen liggen best wel een eind uit elkaar. Echt geen idee hoe je aan een 163k Model S komt, bestaat dat uberhaupt? De Nexo gaat klaarblijkelijk voor 73k, de e-tron is ook niet echt "vanaf prijs".
De i3s is wel een duur ding zeg, ik had niet verwacht dat deze over de 50k zou gaan. (gemiddeld!)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 "201903": { "NISSAN LEAF 40KWH": 39299, "MODEL 3": 63615, "I3S": 53853, "KONA": 45368, "IONIQ": 35213, "NIRO": 45206, "EQ FORFOUR": 25448, "GOLF": 44892, "ZOE": 35221, "I3": 48903, "NEXO": 73142, "NISSAN E-NV200": 44613, "JAGUAR I-PACE": 92130, "FORFOUR ED": 23289, "MODEL S": 163883, "MODEL X": 130975, "AMPERA-E": 49212, "AUDI E-TRON": 113280, "EQ FORTWO COUPE": 24421, "UP!": 25366 }
Zo hoort dat idd. wij hebben nu ook stuk of 20 laadplekken bij kantoor die meestal voor driekwart bezet zijn. Maar als dat meer wordt breiden we ook de laadplekken weer met 50% uit.RocketKoen schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:06:
Edit: er werkt ongeveer 600 man op deze locatie
[ Voor 25% gewijzigd door kepler op 19-03-2019 23:13 ]
Thales Hengelo, 1500 werknemers, 10 laadpunten waarvan 5 voor bezoekers (dat laatste wordt alom genegeerd).kepler schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 23:12:
Zit ik dan met vier laadplekken waar ik 35cent per kWh betaal op werk
Edit: er werkt ongeveer 600 man op deze locatie
En als alle bedrijven dat gaan doen (want wachten op de overheid .....doe je best), dan is het voor een heel groot deel opgelost.eltron schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:09:
[...]
Zo hoort dat idd. wij hebben nu ook stuk of 20 laadplekken bij kantoor die meestal voor driekwart bezet zijn. Maar als dat meer wordt breiden we ook de laadplekken weer met 50% uit.
Ze moeten dat veel meer stimuleren: laadplekken bij bedrijven, verplichten en controleren:
- kan men bij je bedrijf parkeren..... laadpalen plaatsen (dus ook restaurant, hotel, sauna, etc....)
- bedenk eens hoe vaak je op een parkeerplek staat van een "bedrijf"
Ken nog teveel ondernemers die lekker een dikke ICE rijden (hun goed recht hoor) en dus geen palen plaatsen......helpt natuurlijk niet.
Voor de prijsverlaging begin deze maand wel ja. De Ludicrous was € 159.200 zonder opties.databeestje schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:01:
Hmmm, de gemiddelde model prijzen liggen best wel een eind uit elkaar. Echt geen idee hoe je aan een 163k Model S komt, bestaat dat uberhaupt?
Signatures zijn voor boomers.
Overigens staan er ook nog een paar VW Golf genoteerd in 2010 maar en april, geen idee wat dat dan zijn.
Dat zeg je wel stellig, maar let op de capaciteit van de netaansluiting. 20 laadplekken is wel 20x 3x32A die je erbij prikt (of 20x 3x16A). Als de capaciteit verzwaard moet dan komen er significante kosten bij kijken voor aanleg en vastrecht voor een extra transformatorhuisje bijvoorbeeld. Netbeheerders zitten er ook niet altijd op te wachten.eltron schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:09:
[...]
Zo hoort dat idd. wij hebben nu ook stuk of 20 laadplekken bij kantoor die meestal voor driekwart bezet zijn. Maar als dat meer wordt breiden we ook de laadplekken weer met 50% uit.
Bij ons op de zaak blijkt 30 palen de max (inclusief intelligente load balancing), daarboven betekent minimaal een half miljoen investeren bovenop de reguliere aanlegkosten van de palen.
De meeste EVs zijn maar 1 fase, dus ik zou als bedrijf 20x1x16A palen neerzetten. Daarmee kan je zo'n 30 kWh laden op een werkdag, wat goed is voor 150 km range. Maar goed de meeste laadpalen bij bedrijven zijn geloof ik 3x16A, wat dus bijna geen enkele auto kan gebruiken. Dus zonde van het geld.CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:09:
[...]
Dat zeg je wel stellig, maar let op de capaciteit van de netaansluiting. 20 laadplekken is wel 20x 3x32A die je erbij prikt (of 20x 3x16A). Als de capaciteit verzwaard moet dan komen er significante kosten bij kijken voor aanleg en vastrecht voor een extra transformatorhuisje bijvoorbeeld. Netbeheerders zitten er ook niet altijd op te wachten.
Bij ons op de zaak blijkt 30 palen de max (inclusief intelligente load balancing), daarboven betekent minimaal een half miljoen investeren bovenop de reguliere aanlegkosten van de palen.
Hangt van je wagenpark af. Met een Tesla 1x16A laden word je niet vrolijk van. En afhankelijk van soort bedrijf is niet iedereen de volle 8 uur op de zaak, dus snel kunnen laden is fijn. Meerprijs voor 3 fase is minimaal en moderne load balancing is intelligent genoeg om 1-fase auto’s te detecteren en de minst gebruikte fase toe te wijzen. Je legt het aan voor komende 10 jaar, ik mag hopen dat 3-fase de standaard gaat worden voor nieuwe EVs. Zeker de EVs die in Europa worden geproduceerd.Z___Z schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:18:
[...]
De meeste EVs zijn maar 1 fase, dus ik zou als bedrijf 20x1x16A palen neerzetten. Daarmee kan je zo'n 30 kWh laden op een werkdag, wat goed is voor 150 km range. Maar goed de meeste laadpalen bij bedrijven zijn geloof ik 3x16A, wat dus bijna geen enkele auto kan gebruiken. Dus zonde van het geld.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-03-2019 10:45 ]
Dan lijkt mij loadbalancing een betere optie. Dan kan je de 3 fase auto's wel voorzien van snelle laadtijden wanneer de capaciteit beschikbaar is. Niet iedereen is de hele dag aanwezig en komt tegelijk binnen. Alles wat de 3 fase auto's in dal kunnen laden hoeft dan niet tijdens de piek. Wanneer een auto vol is kan die verplaatsen of kan de capaciteit verdeeld worden over de overige auto's. Uiteindelijk wordt de paal zelf niet heel veel duurder van 3x32A ipv 1x16A (zie Tesla Wall Charger). Mooiste zou zijn om dubbele palen te gebruiken die dan 2 auto's op 3x16A kunnen laden of 2 auto's op 1x32A.Z___Z schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:18:
[...]
De meeste EVs zijn maar 1 fase, dus ik zou als bedrijf 20x1x16A palen neerzetten. Daarmee kan je zo'n 30 kWh laden op een werkdag, wat goed is voor 150 km range. Maar goed de meeste laadpalen bij bedrijven zijn geloof ik 3x16A, wat dus bijna geen enkele auto kan gebruiken. Dus zonde van het geld.
150 km range per dag is leuk, maar dan moet je wel elke dag kunnen laden. Met hogere laadsnelheden kan worden voorkomen dat je per auto één aansluiting nodig hebt.
Het verschil tussen een 1 en 3 fasen laadpaal is echt minimaal, de kWh meter moet meer kunnen fasen meten en er zijn een paar extra draadjes dat is het wel zo'n beetje.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Je kunt ook de palen verdelen over de fases en dan allemaal 1-fase maken. Dan kun je weer meer EV's laden met toch nog redelijke laadsnelheden.mddd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:14:
@Z___Z Ik ben het eens met @CyBeRSPiN en @Deveon. Om op een normale AC paal redelijke snelheden te bereiken gebruik je 2 of 3 fasen. Niet alle auto's ondersteunen dat nog, maar toch voldoende om er rekening mee te houden. Zo kunnen op 1 parkeerplek dan toch weer mooi 2 eGolfs (2 fase lader) of zelfs 3 Zoes of Tesla's) laden in dezelfde tijd.
Het verschil tussen een 1 en 3 fasen laadpaal is echt minimaal, de kWh meter moet meer kunnen fasen meten en er zijn een paar extra draadjes dat is het wel zo'n beetje.
Ze staan vaak uren op de parkeerplaatsen en laden dan tegen de 7kw, 4 uur is dan al 28kw (halve accu bij de niro/kona), 200km range ongeveer.
Werkt prima in de praktijk (en kan gewoon met 3-fase palen van bv. TNM), gewoon anders aansluiten. Was hier met loadbalancing een issues (dan werden het 11kw palen, dus 3,4kw, maar alles op 1-fase zonder balancing kon het op 7,4kw per paal). Geen idee of dat inmiddels anders is.
Dat schijnt inmiddels anders te zijn met systemen die actief de fases kunnen switchen per laadpunt. Het "om en om" zetten van de fases is dan niet meer nodig, dat regelt het systeem dan zelf afhankelijk van welk type auto wordt gedetecteerd.prettig schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:44:
[...]
Was hier met loadbalancing een issues (dan werden het 11kw palen, dus 3,4kw, maar alles op 1-fase zonder balancing kon het op 7,4kw per paal). Geen idee of dat inmiddels anders is.
Helaas voorziet het Type2 laden niet in een protocol om aan te geven hoeveel kWh er nog in moet, dat geldt blijkbaar alleen voor ChaDeMo/CCS. Dan zou je lege auto's meer prio kunnen geven.
Alle auto's op CDM hebben een incorrecte tijdsindicatie (want het ChaDeMo 1.0-protocol werkt niet lekker samen met laadpalen als je zegt dat het minder dan 60 minuten kost om vol te druppelen) en alle auto's met CCS hebben géén correcte kWh-indicatie, wat nog erger wordt gemaakt als je je auto hebt ingesteld om tot een bepaald niveau te laden (bijv. 80 of 90%) ipv helemaal vol.
Theoretisch is het mogelijk om het CCS PLC-communicatieprotocol te gebruiken op een type 2-aansluiting en zo de parameters uit te kunnen lezen, maar... SAE vraagt hoopjes geld voor compliance checking op die standaard en er hangt encryptie op die terug te leiden is tot de laadpaalfabrikant, dus je kunt er met een open source variant niet zomaar omheen.
Oh, en een hoop auto's ondersteunen niet alle laadsnelheden, m.n. Zoe en de Hyundais vinden het niet fijn om te traag te laden.
Kortom, het is een zootje. De enige foolproof methode om load balancing te doen is om actief fasen te schakelen en de stroom tussen 10-32A per fase te variëren, en dan te hopen dat er geen iMiev tussen hangt.
Die intelligente loadbalancing zal wel nodig zijn en wellicht dus ook verdeling van totale capaciteit over de laadplekken. Maar een half miljoen investeren is ook nog wel te overzien als we dat in een jaar of 10 afschrijven. Strepen we weg tegen bespaarde wervingskosten bijvoorbeeld voor personeel dat anders niet (meer) bij ons wil werken. Ik denk dat in huidige arbeidsmarkt, voldoende laadplekken een pré is.CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:09:
[...]
Dat zeg je wel stellig, maar let op de capaciteit van de netaansluiting. 20 laadplekken is wel 20x 3x32A die je erbij prikt (of 20x 3x16A). Als de capaciteit verzwaard moet dan komen er significante kosten bij kijken voor aanleg en vastrecht voor een extra transformatorhuisje bijvoorbeeld. Netbeheerders zitten er ook niet altijd op te wachten.
Maar wie weet, EVs met kleinere accu's (< 60kWh, dus niet de Tesla's, iPace, Kona's en e-Niro's van nu) komen ook steeds meer in omloop, en dan ben je meer afhankelijk van ook overdag bijladen.
Ook zijn de collega's met eigen oprit of "persoonlijke" publieke laadpaal vermoedelijk oververtegenwoordigd, omdat dit de drempel om aan een EV te beginnen m.i. aanzienlijk verlaagt.
[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-03-2019 17:13 ]
In plaats van het vermogen uit het net te halen kan je ook kijken hoeveel er te winnen valt met zonnepanelen en batterijen. Voor een half miljoen leg je het gemiddelde dak wel vol en met de batterijen kan je pieken opvangen. Deze batterijen hoef je natuurlijk niet alleen met PV te laden, maar kan ook ‘S nachts van het net.eltron schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:29:
[...]
Die intelligente loadbalancing zal wel nodig zijn en wellicht dus ook verdeling van totale capaciteit over de laadplekken. Maar een half miljoen investeren is ook nog wel te overzien als we dat in een jaar of 10 afschrijven. Strepen we weg tegen bespaarde wervingskosten bijvoorbeeld voor personeel dat anders niet (meer) bij ons wil werken. Ik denk dat in huidige arbeidsmarkt, voldoende laadplekken een pré is.
Dit topic is gesloten.