Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Vallen beiden buiten mijn budget...

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Deze dan?, wat kleinere “e-tron”
Afbeeldingslocatie: https://www.groen7.nl/files/2016/grijs-etron-3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@bite, helaas iedere nieuwe EV op dit moment ben ik bang 🤔

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vreemde keus om de Etron met de S te vergelijken en niet eens de X te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:12
greatgonzo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:26:
BREAK |:(

Het artikel wat ik deelde waren de concept plannen... die gelekt waren in december

Het officiële rapport staat nog niet online. Ik had enkel doorgeklikt op NOS.nl en het leek of dit al een samenvatting van het rapport was.
Ze zijn niet gelekt, maar gewoon gepresenteerd in december.

Echter heeft het kabinet gisteren ook al extra maatregelen aangekondigd. De vaste lasten voor ICE's worden niet verhoogd, en de aanschaf van tweedehands EV's wordt gestimuleerd. Maar hoe is nog onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:59
Hoop toch wel dat die subsidie voor EV ook voor 2e hands is. Anders gaan de occasionprijzen / restwaarde hiervan hard onderuit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-10 12:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het lijkt me niet. Hoe zie je dat voor je, dat je op een nieuwe Ioniq € 6.000 subsidie krijgt (dus geen € 33.995 maar € 27.995) en dat je hem dan direkt tweedehands voor € 27.995 kunt aanbieden waarbij de koper ook weer € 6.000 terug krijgt?
Totdat je hem gratis aanbied en 5x € 6.000 subsidie hebt geïncasseerd?
Nee, zo werkt dat niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 14-03-2019 09:46 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
De simpelste manier om ook de tweedehands markt de stimuleren lijkt mij om niet in de aanschaf te ondersteunen maar in het eigendom. Dus toch door de MRB laag te houden bijvoorbeeld.

@Niek_ Zo gauw er op nieuwe auto's subsidie zit zal dat onherroepelijk invloed hebben op de waarde van de bestaande auto's. Dat is vervelend voor huidige eigenaren maar je kunt het ook andersom zien: dit op zichzelf stimuleert de tweedehands markt natuurlijk ook. De auto's worden immers goedkoper dan.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Maasluip je zou de subsidie op VIN kunnen doen. Dan kan voor elke EV éénmalig subsidie worden aangevraagd, ook op de auto's die nu zonder subsidie zijn gekocht en op de tweedehands markt terecht komen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gewoon een aftrekpost maken in Box 1. Gemiddeld bezit je een auto 4 jaar. Dus die 6000 euro delen door 4. Dan elk jaar 1500 euro (netto) Box 1 aftrek geven bij bezit van de elektrische auto. Lijkt me beter dan lump sum. Hoef je ook niet bij te houden of een auto al wel of geen subsidie heeft gehad, en krijgen bestaande prive EV rijders ook voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:59
Maasluip schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:45:
Het lijkt me niet. Hoe zie je dat voor je, dat je op een nieuwe Ioniq € 6.000 subsidie krijgt (dus geen € 33.995 maar € 27.995) en dat je hem dan direkt tweedehands voor € 27.995 kunt aanbieden waarbij de koper ook weer € 6.000 terug krijgt?
Totdat je hem gratis aanbied en 5x € 6.000 subsidie hebt geïncasseerd?
Nee, zo werkt dat niet.
Denk dat er genoeg manieren zijn om ervoor te zorgen dat de groep die de sprong al gewaagd heeft niet benadeeld wordt. Zie ook reacties hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Het zoveelste persbericht van VW: https://www.volkswagen-ne...ce-of-transformation-4755

Echter, dit is wel interessant:
First off is the ID., to be presented at the IAA. Customers can pre-book the launch edition of the ID. from May 8. “Given the interest in the ID. family shown by our dealers, I think it is possible that the launch edition will already have sold out before we unveil the ID. in September,” Board Member for Sales, Jürgen Stackmann, said.
Ik snap alleen niet wat "pre-book" betekent, lijkt mij iets anders dan pre-order.

[ Voor 7% gewijzigd door TucanoItaly op 14-03-2019 11:02 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Z___Z schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:56:
Gewoon een aftrekpost maken in Box 1. Gemiddeld bezit je een auto 4 jaar. Dus die 6000 euro delen door 4. Dan elk jaar 1500 euro (netto) Box 1 aftrek geven bij bezit van de elektrische auto. Lijkt me beter dan lump sum. Hoef je ook niet bij te houden of een auto al wel of geen subsidie heeft gehad, en krijgen bestaande prive EV rijders ook voordeel.
Ha... denk je dan niet dat de auto na die jaren dan weer vertrekt naar het buitenland, zoals nu met 0%-tesla's gebeurt?

Het is gewoon heel lastig om allemaal onbedoelde effecten dicht te timmeren en zal een palet van maatregelen worden. Bijvoorbeeld een aanschafsubsidie gekoppeld aan een exportboete voor x jaren. Vermoed niet dat ze gaan klooien in box1; het belastingstelsel is al te complex en er staat reeds een aardige integrale herziening van het belastingstelsel op stapel (steeds verdere verschuiving van arbeid naar consumptie/kapitaal) - maar zo komen we wel erg ver van het onderwerp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:06

MrScratch

I am rubber, you are glue

TucanoItaly schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:01:
Het zoveelste persbericht van VW: https://www.volkswagen-ne...ce-of-transformation-4755

[...]
Ik ben voor december 2019 aan de beurt voor een nieuwe leaseauto. Moet 100% een EV worden, maar dacht dat alleen Tesla Model 3 een realistische optie zou zijn. Zou misschien de VW ID ook een optie zijn? Gaat de levering nog dit jaar starten of is het alleen het onthullen en reserveren wat in 2019 plaats vindt?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
TucanoItaly schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:01:

[...]

Ik snap alleen niet wat "pre-book" betekent, lijkt mij iets anders dan pre-order.
Wordt z'n kona/niro verhaal...... binnen een maand is het hele jaar gereserveerd. Dus reserveren of je mag een jaar wachten op de I.D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
nannoe schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:02:
[...]

Ha... denk je dan niet dat de auto na die jaren dan weer vertrekt naar het buitenland, zoals nu met 0%-tesla's gebeurt?

Het is gewoon heel lastig om allemaal onbedoelde effecten dicht te timmeren en zal een palet van maatregelen worden. Bijvoorbeeld een aanschafsubsidie gekoppeld aan een exportboete voor x jaren. Vermoed niet dat ze gaan klooien in box1; het belastingstelsel is al te complex en er staat reeds een aardige integrale herziening van het belastingstelsel op stapel (steeds verdere verschuiving van arbeid naar consumptie/kapitaal) - maar zo komen we wel erg ver van het onderwerp!
Nee, want als je hem na 4 jaar verkoopt, krijgt de volgende koper gewoon weer aftrek van de dat jaar geldende EV aftrektarief.

Even wat perspectief toevoegen. Nu krijg ik 18% bijtellingskorting. Dit is op een auto van 45k 8100 euro bruto box 1 korting. Dat is nog naast de MIA die de leasemaatschappij ontvangt. Dit kost de staat veel meer dan mijn voorstel hierboven van 1500 euro netto box 1 korting.

[ Voor 14% gewijzigd door Z___Z op 14-03-2019 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Als het doel van de stimuleringsmaatregelen is om meer EV's op de weg te hebben is het goedkoper maken van bezit een logisch middel. Negatieve MRB lijkt me dan het eenvoudigst. Met een aankoopsubsidie krijg je allemaal rare bijeffecten zoals hierboven beschreven. Bovendien zullen de autofabrikanten daardoor de prijzen verhogen/minder laten zakken en verdwijnt de subsidie daardoor gedeeltelijk in hun zak.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

prettig schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:00:
[...]

Wordt z'n kona/niro verhaal...... binnen een maand is het hele jaar gereserveerd. Dus reserveren of je mag een jaar wachten op de I.D.
Dat zou me dan tegenvallen, ik verwacht toch meer productie capaciteit naar aanleiding van al die persberichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
TucanoItaly schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:21:
[...]

Dat zou me dan tegenvallen, ik verwacht toch meer productie capaciteit naar aanleiding van al die persberichten.
Ze beginnen met de "launch" edition......de duurste uiteraard, pas als die "opgedroogd" is komt de rest.
Die aantallen gaan ze wel doen, maar later, eerst even flink verdienen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Wel weer grappig dat bij BNR vanochtend bij de voorbeschouwing van de lancering van de Model Y er werd gezegd dat Telsa "links en rechts wordt ingehaald" door andere merken zoals Audi, Jaguar en Mercedes. Maar tot nu toe blijft Tesla de enige fabrikant die gewoon binnen enkele maanden kan leveren.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Oh neehoor, een Leaf, i3 of Zoe kun je ook al jaren zo kopen, no problemo. Da's een grote motivatie achter hun succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@mux men heeft het ongetwijfeld over de prijsklasse van 80k en hoger.

Zelf kijk ik uit naar de tweede generatie Zoe en de nieuwe Peugeot, die zitten in een klasse die financieel nog enigszins verantwoord is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TucanoItaly schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:30:
@mux men heeft het ongetwijfeld over de prijsklasse van 80k en hoger.

Zelf kijk ik uit naar de tweede generatie Zoe en de nieuwe Peugeot, die zitten in een klasse die financieel nog enigszins verantwoord is voor mij.
Alleen is Tesla zich niet meer aan het richten op di prijsklasse maar net op de klasse van 40k met de 3 en de Y

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:28
MrScratch schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:03:
[...]

Ik ben voor december 2019 aan de beurt voor een nieuwe leaseauto. Moet 100% een EV worden, maar dacht dat alleen Tesla Model 3 een realistische optie zou zijn. Zou misschien de VW ID ook een optie zijn? Gaat de levering nog dit jaar starten of is het alleen het onthullen en reserveren wat in 2019 plaats vindt?
vw id in 2019 gaat 100% niet gebeuren, waarschijnlijk eind 2020, zo niet begin 2021.

vag plaatst honderden concepts en wat dan ook maar realiseert nog vrij weinig ervan. moet nog blijken of ze het echt gaan bereiken, een ev voor het volk.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RichieB schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:36:
Wel weer grappig dat bij BNR vanochtend bij de voorbeschouwing van de lancering van de Model Y er werd gezegd dat Telsa "links en rechts wordt ingehaald" door andere merken zoals Audi, Jaguar en Mercedes. Maar tot nu toe blijft Tesla de enige fabrikant die gewoon binnen enkele maanden kan leveren.
Het is toch wel bizar om te zijn hoe slecht die journalisten zijn geinformeerd. Een Tesla is gewoon een klasse apart op dit moment.

Kan Porsche met de Taycan in de buurt komen en zal de Taycan wellicht even goed zijn als een Model S? Waarschijnlijk wel. Maar dat is in de toekomst en op dit moment is de Tesla voor mensen die goed verdienen en/of veel geld op de plank hebben, echt de beste keuze.

Al snap ik de mensen die de E-Niro en de Kona kopen zeker, maar inhalen? Zeker niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:36:
Tesla is eigenlijk wel te laat met de Y. Ik denk dat de keuze voor eerst de 3 en daarna de Y verkeerd is geweest. De wereld wil cross-overs en is de ideale bouw voor een EV. Vergeet trouwens niet dat de Y direct gaat concurreren met de I-PACE, e-tron en EQC. De Model X is een segment groter (en lichter en efficiënter..). Dat de X gelijk geprijsd is aan de concurrentie is een hele knappe presentatie, al is het te merken in het interieur en de afwerking.

Edit: Ideale bouw bestaat niet bij EVs, door flexibiliteit van plaatsing en formaat van de accu en afmeting van de motor is er voor elk gebruik een andere opzet. Voor het vervangen van de traditionele auto is de match met de populaire cross-over snel gemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 14-03-2019 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:32
Waarom zo een cross-over de ideale vorm voor een EV zijn? Onnodige hoogte zorgt voor een groter frontaal oppervlak, dus een hoger verbruik en daarmee een kleinere range.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Niet onnodig hoog, die hoogte heb je nodig om comfortabel op de accu te kunnen zitten. De S en 3 zijn de enige long-range lage wagens en dat merk je vooral op de achterbank. Het verlies aan range is eenvoudig te compenseren met een grotere accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:41
wel weer langer tanken....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:04
Niek_ schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:10:
[...]

Denk dat er genoeg manieren zijn om ervoor te zorgen dat de groep die de sprong al gewaagd heeft niet benadeeld wordt. Zie ook reacties hierboven.
Daar zou ik maar niet vanuit gaan. Early adopters zijn gewoon " de sjaak " als het om dalende restwaarde gaat door stimuleringsregelingen.

Ik ga daar in iedergeval vanuit. Kan het alleen maar meevallen. Het boeit mij wel natuurlijk, maar ik het geen spijt ( nog steeds niet!) van m'n EV.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:50

BCC

Coasterfreak schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:49:
[...]

vw id in 2019 gaat 100% niet gebeuren, waarschijnlijk eind 2020, zo niet begin 2021.

vag plaatst honderden concepts en wat dan ook maar realiseert nog vrij weinig ervan. moet nog blijken of ze het echt gaan bereiken, een ev voor het volk.
Volgens mij hebben ze nog geen eens een batterij leverancier.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Deveon schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 18:38:
Niet onnodig hoog, die hoogte heb je nodig om comfortabel op de accu te kunnen zitten. De S en 3 zijn de enige long-range lage wagens en dat merk je vooral op de achterbank. Het verlies aan range is eenvoudig te compenseren met een grotere accu.
Dus de auto moet hoger omdat er een grote accu onder de achterbank moet, en omdat de range daardoor afneemt maken we de accu nog wat groter? :? Tegen zulke logica kan ik niet op. _/-\o_

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Voor onderweg kan een grotere accu juist een hoger vermogen aan, alleen weet ik niet of dat voldoende is om het verbruik te compenseren.
guido66 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 19:23:
[...]

Dus de auto moet hoger omdat er een grote accu onder de achterbank moet, en omdat de range daardoor afneemt maken we de accu nog wat groter? :? Tegen zulke logica kan ik niet op. _/-\o_
Logica, hoe vaak zit jij alleen in de auto en hoeveel zitplaatsen heb je? Tenzij je een Twizzy rijdt is jou auto onnodig inefficiënt :+

Leuke auto die Twizzy trouwens, maar verkoopt voor geen meter en is de grootste grap bij de lokale Renault dealer. Uiteindelijk is dat toch het belangerijkste; het moet verkopen en niets doet dat beter als een cross-over.

[ Voor 58% gewijzigd door Deveon op 14-03-2019 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Klopt, als je alleen rijdt is bijna elke auto zwaar overgemeten. Maar de industrie vind meer, meer, meer..... veel makkelijker, dan kleiner, lichter en efficiënter, want daar is minder aan te verdienen. Maar zolang elektrische autos niet op 100% groene energie rijden is het ook zaak om het verbruik zo laag mogelijk te houden. De huidige fabrikanten zoals Tesla, Jaguar en Audi hebben daar lak aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Ik rij óók meestal alleen.

M'n accu is meestal groot genoeg.

En ik zit er bovenop. Toch staat m'n stoel niet hoger. Noch is de achterbank hoger ( dus op de tweede rij is het net zo krap als in een nomale benzine up! En de kofferbak is óók gewoon gelijk aan de Dino Up.

Ergo: kleinere accu = geen compensatie in de hoogte nodig. Kleine stadsrakker. Past 3 keer in een Model X

[ Voor 3% gewijzigd door JayPe op 14-03-2019 19:47 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
@guido66 Vooral Jaguar en in mindere mate Audi op dit moment wel, maar de 3 is toch echt wel een wat fatsoenlijker formaat en de andere Tesla's zijn erg efficient voor hun formaat. Als er een a3 formaat e-tron komt (en dan niet PHEV maar echt EV) is dat ook een prima 1-persoons formaat. Ook zijn er mensen met wat groter formaat ledematen die in kleinere auto's echt een stuk minder comfortabel zitten, of mensen met rugklachten of ouderdomsverschijnselen die echt moeite hebben met een lage instap. Of mensen die hun auto wel primair gebruiken om met de (ietwat oudere) kinderen op stap te gaan en niet voornamelijk als 1-persoons voertuig.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het typische is dat de grootte van de auto nauwelijks wat zegt over de ruimheid van de zit. In een Fiat Panda zit ik een stuk ruimer dan in een Volvo V70, om maar wat oudere generatie auto's te noemen. En in een Leaf zit ik krapper dan in een e-Golf, terwijl de laatste toch echt voor het gevoel een meter lager en tien meter smaller is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prettig
Daarom rij ik nog steeds i3.....klein en heel ruim voorin (niro is overigens ook behoorlijk ruim). Maar allemaal leuk, de ev's komen in elke maat, elke vorm, zuinig en onzuinig, langzaam en snel.......net als ICE's.

Straks is alles weer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-10 09:25
Deveon schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 18:23:
[...]

Tesla is eigenlijk wel te laat met de Y. Ik denk dat de keuze voor eerst de 3 en daarna de Y verkeerd is geweest. De wereld wil cross-overs en is de ideale bouw voor een EV. Vergeet trouwens niet dat de Y direct gaat concurreren met de I-PACE, e-tron en EQC.
Wat geeft je de indruk dat Tesla iets heeft aan nog meer vraag (naar de model 3)?
Het kost nu al een eeuwigheid om de productie op het niveau van de vraag te krijgen.
Daarnaast is het makkelijker om een sedan te ontwerpen en daarna al die hardware in een grotere crossover te stoppen dan andersom.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
BCC schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 19:15:
[...]

Volgens mij hebben ze nog geen eens een batterij leverancier.
Als het goed is doen ze zaken met lg chem. Dit omdat vw probeerde een eigen batterij gigafactory te bouwen a la tesla. Hierop reageerde lg chem met “als jullie je eigen batterijen gaan produceren stoppen we nu al met zaken doen”, wat een risico kan vormen voor hun e golfs..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:29

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Met 150-250 kW DC snelladers (FastNed, Ionity, Allego of Tesla SuperCharger) wordt dat steeds minder een probleem. Maar voor 1 fase of thuisladen is zo'n grotere accu natuurlijk wel een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
[quote]Deveon schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 19:23:
[...]

Voor onderweg kan een grotere accu juist een hoger vermogen aan, alleen weet ik niet of dat voldoende is om het verbruik te compenseren.

[...]
Het wisselt nogal. probeer maar eens op abetterrouteplanner.com. De zuinigste auto's zijn het snelste (Model3 winnaar. Ioniq gaat gelijk op met een model X 100kWh)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik hoorde goede dingen over A Better Route Planner (ABRP) dus maar eens bekeken. De Renault Zoe staat in het lijstje maar wel met de markering "alpha".

Als ik van hier naar Toulouse een route plan, plant hij 13!! keer een laad moment. De route die ik ga pakken, heeft zes stops.

Doe ik iets fout, of is die planner nog niet je-van-het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Je moet even narekenen of er van de 22 of 41 kWh versie wordt uitgegaan
Daarnaast kan je zelf het normverbruik invoeren.
Bij de ioniq klopt het redelijk goed
900 km naar Oostenrijk was 10 stops icm max snelheid rijden.
Vooral mogelijkheid om weersomstandigheden in te voeren en live verwacht versus feitelijk soc te monitoren is handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Even met de parameters gespeeld, maar hij adviseert nog steeds 10 stops, tegen mijn 6 stops.

Het lijkt er op dat ABRP optimaliseert op iets anders dan aantal stops. ABRP adviseert regelmatig om weg te gaan met 60%, en aan te komen met 10% lading, wat ik op de buitenlandse snelwegen onprettig vindt.

Dan moet je meteen opgehaald worden als het misgaat. Ik vertrek niet met minder dan 80% zodat ik altijd 20% over heb bij aankomst laadpaal. Als je de parameter "charger arrival charge" omhoog schroeft naar die 20% dan krijg je gemakkelijk het dubbele aantal stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
TucanoItaly schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 07:30:
Even met de parameters gespeeld, maar hij adviseert nog steeds 10 stops, tegen mijn 6 stops.

Het lijkt er op dat ABRP optimaliseert op iets anders dan aantal stops. ABRP adviseert regelmatig om weg te gaan met 60%, en aan te komen met 10% lading, wat ik op de buitenlandse snelwegen onprettig vindt.

Dan moet je meteen opgehaald worden als het misgaat. Ik vertrek niet met minder dan 80% zodat ik altijd 20% over heb bij aankomst laadpaal. Als je de parameter "charger arrival charge" omhoog schroeft naar die 20% dan krijg je gemakkelijk het dubbele aantal stops.
denk dat ie optimaliseert op het feit dat de zoe Q het snelst laad tot ongeveer 60%? heb begrepen dat het na 60% wat langzamer laad, richting de 22kw..? wellicht dat @Hachy dit kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Laatst online: 14-10 18:47
Zie deze week voor de 3e keer een trailer vol Audi e-Trons op de A27 richting Utrecht. Mooi design, wel een zware auto, valt buiten mijn budget. De leveringen komen dus op gang voor de geinteresseerden.

Enige elektrische optie die voor mij overblijft (gezien levertijd, prijs, lease regeling) is de e-Golf. Heb in verleden veel VAG gereden en bevalt goed. Toch heb ik wat range anxiety......... Thuis heb ik een oprit en rij meestal 80 km enkele reis naar werk, waar ook laadpalen staan. Paar keer per maand rij ik langere afstanden (120 tot 180km enkele reis), die wat minder voorspelbaar zijn. Met toename van het aantal elektrische auto's ben ik bang voor wachtrijen bij de (snel)laad stations. Is dit terecht?

Rij 80% snelweg. Hoe ver komen jullie per seizoen (winter / zomer) met een e-Golf?

ps. vakantie is meestal met vliegtuig of motor. Roadtrip wordt iets complexer met een e-Golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-10 06:56
Coasterfreak schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 17:49:
[...]

Ik kreeg gisteren een mail dat de ID vanaf 8 mei te reserveren is ;) Maar goed, kan zijn dat ze een 'Model Drietje' doen en het nog twee jaar duurt.

http://view.media.ppcpcv....93e474b8504caf1a12a3d1d5c

Ik denk alleen niet dat de aanschafsubsidie door gaat, zie deze twee punten:
  • einde aan "oversubsidiëring" van nieuwe elektrische auto's
  • meer "ondersteuning" van de tweedehandsmarkt elektrische auto's
https://nos.nl/artikel/22...o2-heffing-bedrijven.html

Hopelijk komen er nu eens 'leuke dingen' voor de particuliere EV rijder.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coasterfreak
Fazer013 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:06:
Zie deze week voor de 3e keer een trailer vol Audi e-Trons op de A27 richting Utrecht. Mooi design, wel een zware auto, valt buiten mijn budget. De leveringen komen dus op gang voor de geinteresseerden.

Enige elektrische optie die voor mij overblijft (gezien levertijd, prijs, lease regeling) is de e-Golf. Heb in verleden veel VAG gereden en bevalt goed. Toch heb ik wat range anxiety......... Thuis heb ik een oprit en rij meestal 80 km enkele reis naar werk, waar ook laadpalen staan. Paar keer per maand rij ik langere afstanden (120 tot 180km enkele reis), die wat minder voorspelbaar zijn. Met toename van het aantal elektrische auto's ben ik bang voor wachtrijen bij de (snel)laad stations. Is dit terecht?

Rij 80% snelweg. Hoe ver komen jullie per seizoen (winter / zomer) met een e-Golf?

ps. vakantie is meestal met vliegtuig of motor. Roadtrip wordt iets complexer met een e-Golf.
je moet eens kijken of er fastned/allego/ionity snellaadplekken aanwezig zijn of binnenkort komen op je pendelroutes. wachtrijen zijn er voornamelijk rondom amsterdam door elektrische taxi's.

met een eigen oprit en laadplekken op werk is het bijna altijd wel goed.
UniMatrix schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:30:
[...]

Ik denk alleen niet dat de aanschafsubsidie door gaat, zie deze twee punten:
  • einde aan "oversubsidiëring" van nieuwe elektrische auto's
  • meer "ondersteuning" van de tweedehandsmarkt elektrische auto's
https://nos.nl/artikel/22...o2-heffing-bedrijven.html

Hopelijk komen er nu eens 'leuke dingen' voor de particuliere EV rijder.
hoogstwaarschijnlijk een laadpas met €xxxx tegoed erop. zo'n idee heb ik een paar keer zien langskomen om 2e hands ev te stimuleren..

[ Voor 21% gewijzigd door Coasterfreak op 15-03-2019 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Laatst online: 14-10 18:47
Laatste weken de Fastned's op mijn routes in de gaten gehouden, zitten ongeveer halverwege (dus goede backup) en veelal staat er geen of één auto. Zie dat Allego daar ook in de buurt zit, die vallen iets minder op. De weekend rondjes boodschappen en vrienden bezoek in de buurt zal geen issue zijn. Zijn met name de meerdere werk bezoeken op 1 dag, ver familie bezoek en weekend vakantie tripjes in benelux. Als ik in historie kijk, zit dit meestal < 170km enkele reis. Zou met een e-Golf dus net te doen zijn? Alleen moet er dan wel een laadpunt beschikbaar zijn op die locatie of onderweg snelladen?

ps. Amsterdam kom ik bij zakenrelaties die veelal laadpaal hebben. Rest blijf ik veel onder de rivieren, war het aantal EV's minder lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja hoor. Familiebezoek zit je Golf ook zonder snellader al aardig vol aan het einde bij een normale paal. En het snelladernetwerk is al dicht genoeg en wordt alleen maar beter.

Over Fastned gesproken, die zijn weer hard aan het uitbreiden: http://pers.fastned.nl/nl...-aanbesteding-in-engeland

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Ik zou het fijn vinden als er wat meer (Fastned) snellaadmogelijkheden kwamen 'terug' van het het midden van het land (Arnhem e.o.) de kop van Noord-Holland in.

'Heen' zit er bijna elke 50km een aan de goede kant van de snelweg, terug is dat een stuk minder, behalve wat vage en dure Allego en ANWB Badhoevedorp.

Richting Friesland / A7 is goed maar richting Alkmaar / Den Helder minder.

[EDIT: dus liever daar uitbreiden dan in Engeland, wordt toch niks met die Brexit :o :+ ]

[ Voor 10% gewijzigd door UniMatrix op 15-03-2019 10:17 ]

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-10 21:17
Of halverwege Arnhem richting Utrecht, zit helemaal niets.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:20

Chakotay

Lick here to continue

Ik heb vandaag bij onderhoud van mijn Alfa gevraagd of ik een Fiat 500e (de zaak waar ik heen ga importeert die dingen) mee kon krijgen als vervangend vervoer, dat kon. Grappig ding wel :)

Het begon wel meteen goed, de eigenaar liet me een gedemoteerde stekker van zijn grannycharger zien, "uh, de stekker is doorgebrand vannacht, dus hij heeft nu nog maar 35 km bereik. Red je het daarmee?" Nouja, opzich wel, ik moet 21km rijden en op het werk staan een paar laadpalen... Dus als je een laadpas meegeeft (die heb ik zelf niet) moet het vast goedkomen. Uiteindelijk gaf hij 38km bereik aan, en ben ik heel rustig met de kachel uit naar het werk gereden voor het geval alle palen bezet waren zodat ik ook weer terug kan komen. Dat was gelukt, aangekomen met nog 25 km bereik over, en bleken er 5 laadpalen op het terrein en 1 daarbuiten vrij te zijn *O* Het ding staat nu dus netjes op te laden, en gezien er maar 24kWh in hoeft is die voor de lunch al wel vol :P

Op de terugweg gewoon normaal terugrijden, ben benieuwd hoe dat bevalt :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Is het iemand opgevallen dat de Nissan Leaf e+, met 62kWh batterij, 'stiekem' op de website is gezet en dus nu te bestellen is? Ik had me bij Nissan aangemeld om updates te ontvangen zodra deze te configureren was, maar ik heb niks ontvangen. Zag gisteren toevallig dat ie al op de site stond...

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
PeterZ(on) schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:21:
Of halverwege Arnhem richting Utrecht, zit helemaal niets.
Ja precies.

Van het weekeinde Alkmaar - Groet - Velp GLD gedaan met de Prius, 180km enkele reis. Al even geoefend voor een Ioniq.

Heen na ca 145 km Fastned Bloemheuvel, daar tot 80% laden (eventueel op bestemming laden 100%)
Terug na ca 100km ergens snelladen of zo, maar dat is lastig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Coasterfreak schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:21:
denk dat ie optimaliseert op het feit dat de zoe Q het snelst laad tot ongeveer 60%? heb begrepen dat het na 60% wat langzamer laad, richting de 22kw..? wellicht dat @Hachy dit kan bevestigen.
Dat lijkt die inderdaad te doen: https://www.speakev.com/t...apped-and-graphed.118785/

Bij de 70% duikt hij al onder de 20 kWh. Dan zal de berekening inderdaad wellicht neigen naar meer laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Model Y bekend, komt over 2 jaar (vanaf 58K in NL). Dus 2021 pas en dan loopt die het 4% voordeel mis en zal er de nodige concurrentie zijn. Verder een soort opgeblazen model 3.

Had gedacht dat die er sneller zou zijn ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
TucanoItaly schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:04:
[...]

Dat lijkt die inderdaad te doen: https://www.speakev.com/t...apped-and-graphed.118785/

Bij de 70% duikt hij al onder de 20 kWh. Dan zal de berekening inderdaad wellicht neigen naar meer laden.
zou haast zeggen dat er bar weinig verschil zit als de R motor steady op 22 kw laad vergeleken met de Q..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

UniMatrix schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:16:
Ik zou het fijn vinden als er wat meer (Fastned) snellaadmogelijkheden kwamen 'terug' van het het midden van het land (Arnhem e.o.) de kop van Noord-Holland in.

'Heen' zit er bijna elke 50km een aan de goede kant van de snelweg, terug is dat een stuk minder, behalve wat vage en dure Allego en ANWB Badhoevedorp.

Richting Friesland / A7 is goed maar richting Alkmaar / Den Helder minder.

[EDIT: dus liever daar uitbreiden dan in Engeland, wordt toch niks met die Brexit :o :+ ]
Het is niet of-of, maar en-en. Het grootste probleem in Nederland is vergunningen en het laten aanleggen van de kabels naar je locatie, daar willen de netwerkbeheerders nog wel eens ruim de tijd voor nemen. Je kan ondertussen wel op je handen zitten maar ook op meerdere sporen werken.

Bedoel je nu in de kop van NH richting Zuid of Noord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Erasmo schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:43:
[...]

Het is niet of-of, maar en-en. Het grootste probleem in Nederland is vergunningen en het laten aanleggen van de kabels naar je locatie, daar willen de netwerkbeheerders nog wel eens ruim de tijd voor nemen. Je kan ondertussen wel op je handen zitten maar ook op meerdere sporen werken.

Bedoel je nu in de kop van NH richting Zuid of Noord?
Richting Noord, vanuit Arnhem b.v.

Zijn wel meer blinde vlekken hoor die vakantie zelfs in NL lastig maken. Heb een vakantie geboekt bij Epe, ook geen laadpaal in velden of wegen te bekennen, wordt waarschijnlijk ook apart 'tanken bij Fastned' langs de A50 straks. Tenzij ik op de camping met de granny mag laden.

Ik snap niet dat er niet gewoon regelgeving en desnoods subsidie komt voor laadvoorzieningen bij publieke bestemmingen, een sportcomplex, een camping, dat soort dingen. Of bij nieuwe projecten verplicht een percentage van de te realiseren parkeerplaatsen een laadpaal, 5 of 10% of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-10 19:48
Helemaal blij sinds Januari met mijn panda I3 Rex 60Ah.
Klein van buiten maar groots van binnen en een super rij ervaring. Komende van een Prius plug-in is volledig elektrisch rijden een genot. De panda heeft er reeds 124000 Km opzitten maar de accu is nog steeds in top conditie (18.6 KW). Tevens wat coding gedaan zodat de panda standaard in eco-pro modus start..
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/b8751k.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door spattex op 15-03-2019 17:39 ]

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
spattex schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:08:
Helemaal blij sinds Januari met mijn panda I3 Rex 60Ah.
Klein van buiten maar groots van binnen en een super rij ervaring. Komende van een Prius plug-in is volledig elektrisch rijden een genot. De panda heeft er reeds 124000 Km opzitten maar de accu is nog steeds in top conditie (18.6 KW). Tevens wat coding gedaan zodat de panda standaard in eco-pro modus start..
Idem, ook in eco pro gecodeerd en vindt het nog steeds een van de beste "panda's" zeker de rex uitvoering (en kan aardig vergelijken met wat we hebben staan en gereden hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:20

Chakotay

Lick here to continue

Ik heb net bij de lunch nog wat met de Fiat 500e gereden (inmiddels wel met nuttige lading in de accu), erg leuk ding :) Door het extra gewicht van de accu is het een stuk minder een stuiterbal dan een gewone Fiat 500, en de directe & snelle acceleratie is natuurlijk leuk om mee te spelen. De achterbank is wel een beetje krap, de collega die achterin mee ging, was maar half overdwars gaan zitten :+

Op de snelweg heb ik hem nog niet gehad, maar als stads-autotje is hij in ieder geval erg geslaagd. Jammer dat hij niet nieuw in NL leverbaar is, zou best goed kunnen lopen volgens mij... Maarja, het is typisch een compensatie-model dat alleen omdat het moet in Californië met flink verlies verkocht word, die gaat waarschijnljk nooit naar .eu komen.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Chakotay schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:01:
Ik heb net bij de lunch nog wat met de Fiat 500e gereden (inmiddels wel met nuttige lading in de accu), erg leuk ding :) Door het extra gewicht van de accu is het een stuk minder een stuiterbal dan een gewone Fiat 500, en de directe & snelle acceleratie is natuurlijk leuk om mee te spelen. De achterbank is wel een beetje krap, de collega die achterin mee ging, was maar half overdwars gaan zitten :+

Op de snelweg heb ik hem nog niet gehad, maar als stads-autotje is hij in ieder geval erg geslaagd. Jammer dat hij niet nieuw in NL leverbaar is, zou best goed kunnen lopen volgens mij... Maarja, het is typisch een compensatie-model dat alleen omdat het moet in Californië met flink verlies verkocht word, die gaat waarschijnljk nooit naar .eu komen.
dacht dat ik laatst ergens had gelezen dat fiat met een elektrische fiat 500e naar europa wou komen, dus er is een kans (ooit). :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:36

greatgonzo

schit-te-rend!

Freekers schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:25:
Is het iemand opgevallen dat de Nissan Leaf e+, met 62kWh batterij, 'stiekem' op de website is gezet en dus nu te bestellen is? Ik had me bij Nissan aangemeld om updates te ontvangen zodra deze te configureren was, maar ik heb niks ontvangen. Zag gisteren toevallig dat ie al op de site stond...
hmm.. vanaf €45.850. Dan zou ik voor dat geld eerder voor een Kona of Niro gaan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

UniMatrix schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:58:
[...]

Richting Noord, vanuit Arnhem b.v.

Zijn wel meer blinde vlekken hoor die vakantie zelfs in NL lastig maken. Heb een vakantie geboekt bij Epe, ook geen laadpaal in velden of wegen te bekennen, wordt waarschijnlijk ook apart 'tanken bij Fastned' langs de A50 straks. Tenzij ik op de camping met de granny mag laden.

Ik snap niet dat er niet gewoon regelgeving en desnoods subsidie komt voor laadvoorzieningen bij publieke bestemmingen, een sportcomplex, een camping, dat soort dingen. Of bij nieuwe projecten verplicht een percentage van de te realiseren parkeerplaatsen een laadpaal, 5 of 10% of zo.
Die route heb ik toevallig jaren lang gedaan, vanuit de Achterhoek naar Den Helder :)
Voor de richting noord:
Op de A30 heb je aan beide kanten een Fastned: hier en hier.

Waar de A30 eindigt heb je er een van Allego.

Bij Amersfoort zelf zit deze op 1 minuut van de snelweg vlakbij een Mac.

Bij Hilversum heb je deze Allego naast de VDV.

Rond Amsterdam zijn er ook diverse, daarboven moet ik even weten of de A7 of A9 je voorkeur heeft.

Subsidies voor bestemmingsladers is imho niet nodig, het wordt steeds meer een klantenlokker maar belangrijker, het is al prima winstgevend zonder subsidie om een aantal palen op je parkeerplaats neer te zetten. Het blijven ook vaak privé terreinen, dus op dat front wil en kun je ze ook niet dwingen als overheid. Tenminste niet bij bestaand spul, voor nieuwe terreinen kun je het als vergunningsvoorwaarde opnemen.

De grootste zeg heb je hier als e-rijder en de portemonnee die in je broekzak zit. Creëer vraag door het letterlijk te vragen voor je ergens heen gaat, geef complimenten als het goed geregeld is en klaag als er bij een groot nieuwbouw ding nergens geladen kan worden.

En lokaal ook, in de binnenstad heeft vaak de gemeente het voor het zeggen qua parkeren. Je hebt als burger spreekrecht tijdens diverse vergaderingen, gebruik het ook! Laat ze weten dat er behoeft is en waar, als je dat niet doet is er ook geen aandacht voor. Om het maar op z'n Engels te zeggen, the squeaky wheel gets the grease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Coasterfreak schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:05:
[...]

dacht dat ik laatst ergens had gelezen dat fiat met een elektrische fiat 500e naar europa wou komen, dus er is een kans (ooit). :+
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-fiat-500-ev-volgend-jaar-in-geneve/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pevano
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 06:59
En de Leaf 42kWh is plots gedegradeerd tot stadsauto ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik krijg 'm niet goedkoper dan 46.000 euro. Da's geen kattepis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
TucanoItaly schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:27:
[...]

Ik krijg 'm niet goedkoper dan 46.000 euro. Da's geen kattepis.
Is de accu netto of bruto capaciteit ? (wordt tijd dat iedereen gewoon netto beschikbaar en bruto gaat opgeven, weet je wat je hebt en of die een goede buffer heeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:29

databeestje

Von PrutsHausen

Fazer013 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:06:
Het zijn er tot nu 9 in maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-10 13:37
ik heb weleens gehoord dat de leaf als enige ook stroom kan terug leveren aan het eigen stroomnet...

gek gezegd, kan je hem dan 's nachts vullen met goedkope stroom en kan je overdag deze goedkopere stroom gebruiken.

Of de leaf laten vullen met stroom van zonnepanelen en daar 's avonds van genieten..

Bij ons zou deze auto ook vaak thuis staan, ivm thuiswerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 20:16
wwwmarcel schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:34:
ik heb weleens gehoord dat de leaf als enige ook stroom kan terug leveren aan het eigen stroomnet...

gek gezegd, kan je hem dan 's nachts vullen met goedkope stroom en kan je overdag deze goedkopere stroom gebruiken.

Of de leaf laten vullen met stroom van zonnepanelen en daar 's avonds van genieten..

Met de verschillen in dag / nacht tarieven is het nauwelijks de moeite waard. Laat het verschil eens een 2-3 cent zijn?

Dan heb je het over in het gunstigste geval 3 cent à 5-10kWh per dag x365 = €109 op jaarbasis.
Los van de hardware die je ervoor moet aanschaffen + een auto heb je het dus gauw over een investering van 50-60.000 euro voor €100 "winst" per jaar..
prettig schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:47:
[...]
Is de accu netto of bruto capaciteit ? (wordt tijd dat iedereen gewoon netto beschikbaar en bruto gaat opgeven, weet je wat je hebt en of die een goede buffer heeft)
Nissan geeft altijd bruto op helaas.
greatgonzo schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:13:
[...]

hmm.. vanaf €45.850. Dan zou ik voor dat geld eerder voor een Kona of Niro gaan..
Ik weet het niet, als ik naar de degradatie kijk op mijn eigen 30kWh Leaf, zit die nu op 92% of netto 26,1 kWh bruikbaar.

Dan zou je denken: goh dat gaat vrij hard, maar als ik dan terugkijk door de historie, heb ik 17000km gereden zonder 1% kwijt te zijn.
24628km > 39441km van 83,32% naar 83,35% met uitschieters naar boven richting de 86,5%
Toen heeft het BMS een update gehad, en de getallen zijn nu zo:
39533km > 42070km van 92,19% naar 92,40% met eigenlijk geen outliers.

Auto is nu 3 jaar oud, dus uitgaande van Nieuw kopen en na 5 jaar weer wegdoen, ik zou niet weten waarom niet. Hij is namelijk wel iets ruimer dan de Niro en de Kona. En waarschijnlijk gewoon goed leverbaar.

Tweedehands kopen met de kennis van nu en de verwachte beschikbaarheid over een paar jaar, waarschijnlijk niet :>.

[ Voor 45% gewijzigd door Mar.tin op 15-03-2019 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:48
+omzetting verlies.
Op dit ogenblik totaal niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig

Sono sion nemen en zonnepanelen op je dak, dan heeft het zin. Maar in NL salderen we, dus dan schiet je er weinig mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De LEAF is inderdaad 1 van de weinige wagens die op dit moment instaat is om Vehicle To Grid (V2G) te werken en dus terug te leveren aan het stroomnet. Maar, dit is op dit moment in Europa niet toegestaan. Er zijn verschillende fabrikanten die op dit moment samenkijken met regulatoren in verschillende landen hoe we dit toch mogelijk kunnen maken in Europa. Het is een technologie die zeker in de toekomst niet onbelangrijk zal zijn, maar op dit moment nog geen meerwaarde heeft spijtig genoeg.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
Het is wachten op dat de saldering regeling afloopt. Hoewel het mij ook raakt vind ik het wel logisch. Als de regeling wordt afgeschaft komen er vanzelf nieuwe innovatieve en betaalbare oplossingen om stroom op te slaan. De auto zal dan ook een van de mogelijkheden worden. CCS heeft volgens mij plannen om in 2025 een oplossing te hebben die bi-directional laden mogelijk maakt. De stap naar V2H/V2G wordt dan steeds kleiner.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Stefanovic45 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 19:37:
Het is wachten op dat de saldering regeling afloopt. Hoewel het mij ook raakt vind ik het wel logisch. Als de regeling wordt afgeschaft komen er vanzelf nieuwe innovatieve en betaalbare oplossingen om stroom op te slaan. De auto zal dan ook een van de mogelijkheden worden. CCS heeft volgens mij plannen om in 2025 een oplossing te hebben die bi-directional laden mogelijk maakt. De stap naar V2H/V2G wordt dan steeds kleiner.
Salderen afschaffen heeft als gevolg dat met name de particulier géén zonnepanelen meer gaat (bij)plaatsen omdat de terugverdientijd enorm wordt. Moet er op een andere manier subsidie naar toe om zonne-energie toch te blijven stimuleren.
Lijkt mij, gezien de klimaat energie en luchtkwaliteit problemen niet de juiste weg. Ook helpt 't in de wijk als er méér zonnepanelen komen als er ook méér stroom wordt verbruikt met warmtepompen en EV's.

Heeft het nut om lokaal aan opslag te gaan doen? Met powerwalls? Niet echt om te bufferen over de seizoenen heen. Denk dat we eerst naar een situatie toe gaan waarbij in de winter de kolen gas en biomassa centrales maximaal draaien en 's zomers de boel zo goed als stil ligt overdag ( als t waait en de zon schijnt)
Als we allemaal een powerwall hebben om de zonnepanelen te bufferen naar de nacht, liggen de centrale s nachts helemaal stil... Opstarten en afschakelen is helemaal niet handig, een beertje continue vraag is veel fijner. Overdag de industrie. 's Avonds de verwarming. 's Nachts de EV's opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:08
JayPe schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:35:
[...]
....Salderen afschaffen heeft als gevolg dat met name de particulier géén zonnepanelen meer gaat (bij)plaatsen omdat de terugverdientijd enorm wordt. Moet er op een andere manier subsidie naar toe om zonne-energie toch te blijven stimuleren.....
Als ik het goed heb begrepen komt er inderdaad een subsidie die er voor zorgt dat je terugverdientijd ongeveer hetzelfde blijft.

Overigens kun je het salderen nog wel een poosje rekken. Postcoderoosprojecten hebben 15 jaar garantie! Dus als je morgen een postcoderoosprojectje start met je buurman (hij legt zijn panelen op jouw dak en jij de jouwe op zijn dak) dan kun je nog even voort. :+

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Haha. Nou. Postcode roosprojecten gaan dan nog eens heel groot worden. De panelen liggen al hier èn bij de buren. Verkopen we de boel aan elkaar en zitten we geramd?

In ander nieuws:

Paar maanden geleden merkte ik nog op dat ik toch wel dagelijks EV's tegen kom op de weg. Inmiddels zie ik EV's tijdens zo'n beetje élke rit lijkt het wel.

Tesla's S en X: meerdere zelfs op de parkeerplaats bij school iedere ochtend ( aangezien het klote weer was de gehele week) maar ook Leaf 1 & 2. Een Citroën Czero ( in LimoenGeel ) is standaard aanwezig. Kona en iPace, e-golf en i3. Komt allemaal voorbij. Twizy en Zoe rijden er wel, maar zijn bijna opvallend afwezig op 't schoolplein 's ochtends. Al zoefde ik vandaag dan bij toeval twee Zoe's voorbij en tegemoet!

Duidelijk dat 't steeds normaler wordt, en echt wel ingeburgerd raakt. #EliteDorp? #Doorsnede?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Blokker_1999 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 19:17:
[...]

De LEAF is inderdaad 1 van de weinige wagens die op dit moment instaat is om Vehicle To Grid (V2G) te werken en dus terug te leveren aan het stroomnet. Maar, dit is op dit moment in Europa niet toegestaan. Er zijn verschillende fabrikanten die op dit moment samenkijken met regulatoren in verschillende landen hoe we dit toch mogelijk kunnen maken in Europa. Het is een technologie die zeker in de toekomst niet onbelangrijk zal zijn, maar op dit moment nog geen meerwaarde heeft spijtig genoeg.
Mwah, denk dat het belang overschat wordt. Puur met uitstellen of verlagen van de laadsnelheid kun je al heel veel doen. Voor het net maakt het op landelijk niveau niet echt uit of er 2mW aan het laden is en 1mW hit batterijen terug geleverd wordt of dat er enkel 1mW geladen wordt. Netto uiteindelijk blijft er gewoon over X tijd Y energie vraag, dat plannen is veel gunstiger dan energie heen en weer in en uit batterijen pompen.

Bij het laden en terug laden verlies je al snel 20 a 30% + (zeker richting vol dondert de efficiëntie vaak in elkaar) dat je batterij slijt op lange termijn zal je leasemaatschappij hier een stokje voor gaan steken. Op de spot markt moet wel flink veel gebeuren om dit interessant te maken in Nederland.

Als dit overigens al gebeuren gaat dan verwacht ik eerder dat dit door de autofabrikanten gaat gebeuren, die controleren wat de auto echt doet IPV dat een laadpaal enkel de boundaries aan geeft en hebben veel minder problemen met allerlei integraties tussen CPO's laad hardware en auto. Maar verwacht dat we dan toch minstens 5 jaar verder zijn.

Overigens is ook Mitsubishi met hun Outlander PHEV (technisch een erg goede en interessante auto overigens) ook erg ver hiermee, CHAdeMO was wat dit betreft qua standaard veel verder vooruit dan CCS tot voorkort natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 15-03-2019 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 12:47
JayPe schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 22:23:
Haha. Nou. Postcode roosprojecten gaan dan nog eens heel groot worden. De panelen liggen al hier èn bij de buren. Verkopen we de boel aan elkaar en zitten we geramd?

In ander nieuws:

Paar maanden geleden merkte ik nog op dat ik toch wel dagelijks EV's tegen kom op de weg. Inmiddels zie ik EV's tijdens zo'n beetje élke rit lijkt het wel.

Tesla's S en X: meerdere zelfs op de parkeerplaats bij school iedere ochtend ( aangezien het klote weer was de gehele week) maar ook Leaf 1 & 2. Een Citroën Czero ( in LimoenGeel ) is standaard aanwezig. Kona en iPace, e-golf en i3. Komt allemaal voorbij. Twizy en Zoe rijden er wel, maar zijn bijna opvallend afwezig op 't schoolplein 's ochtends. Al zoefde ik vandaag dan bij toeval twee Zoe's voorbij en tegemoet!

Duidelijk dat 't steeds normaler wordt, en echt wel ingeburgerd raakt. #EliteDorp? #Doorsnede?
Bij ons in de wijk heb ik tot nu toe 1 i3 gezien en een aantal hybrides. Op de weg zie ik elke rit wel meerdere ev's, maar dat is van Delft naar Papendrecht :D

Ik heb wel de neiging om net als op de motor om mijn hand op te steken naar andere ev rijders :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
  • Laatst online: 15-07-2021
Iemand deze gezien?

Ik vond het wel een verrassend resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Coasterfreak schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:21:
[...]

Correct. Na 55% neemt het langzaam af van ~41kW naar beneden en rond de 80% is het nog 20kW ongeveer. Daarna is het echt nutteloos om erop te blijven wachten.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
In daily driving is de Jag dus niet eens zo slecht? Dan ligt 't dus toch meer aan de rijstijl? HAMMERING zoals Björn dat noemt?

Could be. De drie mastodonten zijn in het dagelijkse, Noorse winterweer goed aan elkaar gewaagd. Dat de e-tron meer verbruikt ligt mogelijk dus aan het hogere gewicht. Is natuurlijk ook wel echt een huge motherf@#<€r. Maar dat zijn ze alle drie wel.

Vind het resultaat toch wel echt opvallend versus de berichten die we de afgelopen winter over de iPace in Nederland zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:00
JayPe schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:30:
[...]

Vind het resultaat toch wel echt opvallend versus de berichten die we de afgelopen winter over de iPace in Nederland zagen.
Misschien omdat ze 470km beloven met de I-Pace, terwijl Audi maar 417km belooft.
Nu is de I-Pace 'best wel groot' maar ook niet echt te vergelijken met de E-Tron en de Model X qua binnenruimte ;)
Maar de I-Pace is tot een 90km best goed te doen! Op hogere snelheden verliest hij pas erg veel efficientie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
bottom line schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:58:
[...]

Misschien omdat ze 470km beloven met de I-Pace, terwijl Audi maar 417km belooft.
Nu is de I-Pace 'best wel groot' maar ook niet echt te vergelijken met de E-Tron en de Model X qua binnenruimte ;)
Maar de I-Pace is tot een 90km best goed te doen! Op hogere snelheden verliest hij pas erg veel efficientie.
Gek he .... alle ev's zijn tot 90kmh behoorlijk zuinig, dat zijn stadsverkeer/binnendoor snelheden.
Kona haalt dan 450km (winter), maar ga ik 125kmh rijden dan is het iets meer dan 300km (winter) en dat zijn voor mensen die veel snelweg rijden vrij normale snelheden.
En wie koopt nu een X, i-pace of e-tron om boodschappen te doen, meeste rijden toch wel stukken meer snelweg en dan vallen er 2 toch flink tegen.

Vindt dat getest in Noorwegen met 90kmh beetje vertekend beeld geven, ik kijk liever naar testen in Duitsland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tja, meer als de helft van de kijkers van TeslaBjorn komt ook uit Noorwegen. Tijd voor een Nederlandse Engelstalige EV YouTube held.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Deveon schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:55:
Tja, meer als de helft van de kijkers van TeslaBjorn komt ook uit Noorwegen. Tijd voor een Nederlandse Engelstalige EV YouTube held.
Naast TeslaBjorn ken ik talloze Duitse YT kanalen en ook Engelse maar een Nederlands kanaal ken ik niet, toch gek vind ik want Nederland is naast Noorwegen het EV-land.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 16-10 20:38
bottom line schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:58:
[...]

Dat beloven ze niet, maar komt uit de kromme EU verplichte testen. Jaguar geeft iig verschillende WLTP bereiken aan voor de verschillende uitrustingen en als je goed zoekt zie je een disclaimer staan die aangeeft dat het van de omstandigheden afhangt. Van Audi weet ik dit niet, maar WLTP is schuldig en niet de fabrikanten mijn inziens.
PeterZ(on) schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:07:
[...]

Naast TeslaBjorn ken ik talloze Duitse YT kanalen en ook Engelse maar een Nederlands kanaal ken ik niet, toch gek vind ik want Nederland is naast Noorwegen het EV-land.
Het lijkt me ook gewoon een full-time job.

[ Voor 7% gewijzigd door kdeboois op 16-03-2019 12:12 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Van Bjorn Nyland tegenwoordig wel maar voor alle Duitse YouTubbers is het gewoon erbij, en dat terwijl Duitsland minder EV's telt dan NL. Er zijn er in D tientallen maar een NL kanaal ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
kdeboois schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:09:
[...]

Dat beloven ze niet, maar komt uit de kromme EU verplichte testen. Jaguar geeft iig verschillende WLTP bereiken aan voor de verschillende uitrustingen en als je goed zoekt zie je een disclaimer staan die aangeeft dat het van de omstandigheden afhangt. Van Audi weet ik dit niet, maar WLTP is schuldig en niet de fabrikanten mijn inziens.
Wat een onzin. Niemand houdt een fabrikant tegen als die realistischer cijfers wil publiceren. Jaguar was maar al te blij met de resultaten, want zo lijken ze erg goed. WLTP is geschikt als vergelijkingsmateriaal omdat de tests voor iedereen hetzelfde zouden moeten zijn,

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of het nog zo is weet ik niet maar BMW gaf bij de i3 3 waardes op Neds, WLTP en praktijk. M.i. zou elke fabrikant dat moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 16-10 20:38
daemonix schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:29:
[...]

Wat een onzin. Niemand houdt een fabrikant tegen als die realistischer cijfers wil publiceren. Jaguar was maar al te blij met de resultaten, want zo lijken ze erg goed. WLTP is geschikt als vergelijkingsmateriaal omdat de tests voor iedereen hetzelfde zouden moeten zijn,
De WLTP is geschikt voor een onrealische vergelijking die dus niet geschikt is voor de praktijk.

Ongeschikt dus. Natuurlijk is een fabrikant blij als er een gunstig en hoog getal uitkomt, maar als je de weg op moet met zo’n auto en met je ‘sportieve’ rijstijl op pad gaat met de kachel aan en je hebt vervolgens wind tegen en het is wat koud: lees in Nederland, wat heb je er dan aan ? Juist, niets !

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het punt is dat je WLTP-schattingen prima tussen elkaar kunt vergelijken. Je moet het alleen niet interpreteren als dat het daadwerkelijk het aantal kilometers is dat je altijd kunt rijden, want dat is sterk afhankelijk van allerlei andere invloeden; weer, rijstijl, etc.

Je kunt het ze moeilijk kwalijk nemen dat er nou eenmaal een factor 1.25x tussen winter- en zomerverbruik zit puur door de luchtdichtheid en nat wegdek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:58

fewips

Huurautospecialist

Deveon schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:55:
Geef me wat tijd.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Ha. Zat net te denken: Plak een Go Pro tegen m'n ruit aan, zeg af en toe sjiiiieet en ik heb een YouTube kanaal.

Zo moeilijk is het allemaal niet. Alleen het editten. Hou ik niet van. En tijd. Factor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Gedaan. Ben je nu klaar? :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

He, he, ik ben een engelstalig Youtubekanaal dat over... één Nissan Leaf gaat :P
Pagina: 1 ... 70 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.