5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
het klopt dat het gewoon bosch techniek is, dus wel degelijk spul. alleen wordt het wel moeilijk wanneer je laadpoort kapot is of iets anders. duitsers op de goingelectric forum probeerden langs "bosch gecertificeerde" garages langs te gaan, maar de onderdelen voor de 500e kunnen zij niet bestellen. moet allemaal via FCA USA gebeuren, wat een tijdje kan duren...aip schreef op zondag 10 maart 2019 @ 16:41:
[...]
Als ik het goed heb is de 500e gewoon puur Bosch techniek, die door iedere garage kan worden vervangen/onderhouden. Maar ik laat me graag corrigeren.
er is een bedrijf dat 56 kwh heeft gepropt in de fiat 500e en een ccs poort heeft toegevoegd, leuk artikeltje: http://forococheselectric...0e-bateria-de-56-kwh.html
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Ondertussen denken de voorbijgangers:
Daar staat weer zo'n plugin geparkeerd die nooit inplugt
Dat geloof ik meteen. De meeste van mijn ritten zijn niet verder dan het elektrische bereik van een i3. Ik had het meer over die paar vakantieritten per jaar. Daarvoor lijkt mij korter snelladen en 10 liter benzine uit de jerrycan in de auto gieten wel fijner dan de stops met mijn Leaf.prettig schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:19:
[...]
Geloof me, heb 9 liter benzine tank en die tank ik 2x per jaar vol. Je gaat 95-99% elektrisch rijden en de extender gebruik je zelden.
Blijkt ook uit de community data van alle i3's (i3 is connected car en ze hebben alle data van alle i3's).
Hopelijk helpt de firmware update een beetje met de 3e en 4e keer laden op een dag.
*zucht*
Vakantie, ja kan makkelijk jerrycan voorin. En hij laad gewoon 50kw (heeft goede BMS), Maar ik ga niet met de i3 op vakantie....Glewellyn schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:11:
[...]
Dat geloof ik meteen. De meeste van mijn ritten zijn niet verder dan het elektrische bereik van een i3. Ik had het meer over die paar vakantieritten per jaar. Daarvoor lijkt mij korter snelladen en 10 liter benzine uit de jerrycan in de auto gieten wel fijner dan de stops met mijn Leaf.
Hopelijk helpt de firmware update een beetje met de 3e en 4e keer laden op een dag.
Transavia naar Bergerac-Romaniere is ideaal. Beide jongens zijn het al gewend (wel me begeleiding, als ' unaccompanied minor'), en de moeder ook. Dan 40 minuutjes naar huis, en het zwembad in.TucanoItaly schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:59:
[...]
Ben ik helemaal met je eens: waar een wil is, is een weg. Maar kijk eens naar de omstandigheden: ze rijden in 1 ruk naar de Dordogne, en dat doen ze niet 1x maar 6! x per jaar. Dit is bijna hun 2e huis te noemen. En die tijdsbesparing met een ICE is dan erg welkom hoor.
[...]
Dat is dus precies het verschil tussen laat in de nacht, en vroeg in de ochtend. Twee uur eerder aankomen, da's niet gek hoor.
[...]
Dan wordt het wellicht een ander verhaal inderdaad.
Ik maak overigens ook wel eens deze rit (Houten-Dordogne) met de Zoe Q90. Meestal alleen, maar het gezin wilde ook wel eens mee, maar vindt de rit te lang. Wat wijzelf binnenkort gaan proberen, is dat ik alleen er naar toe rijd. Om 04:00 vertrek en om 22:15 aankomst. En de volgende dag pik ik het gezin op van het vliegveld in Bergerac.
En inderdaad, het is vast iets voor tussen de oren, maar 0230 aankomen, spul in de huiskamer ' sodemieteren', pyjama's aan bij de jongens en vrouw en om 0250 liggen we in bed. Dat is laat 's nachts, niet vroeg 's ochtends.
En eerder weg op de vrijdagen kan wel, maar als zelfstandige betekent dat een spreekuur eerder sluiten. Dat doen we dus maar niet
Grappig. Net Ioniq versus Model 3 gedaan: Model 3 heeft een langere neus.Tassadar32 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:26:
Even creatief doodlen en hier heb je de formaten van de meeste EV's op schaal. Op de achtergrond een Outlander PHEV als "banana for scale" omdat iedereen die wel eens in het echt gezien heeft. Laagjes zijn de Kona, Niro, Leaf, Zoe, Ioniq en Model 3. Uitgelijnd met de voorwielen op dezelfde plek. Op verzoek kan ik ook versies maken met minder auto's en eventueel uitgelijnd met de bodem van de wielen en de voorkant van de neus.
[Afbeelding]
Geen wonder dat zit en kofferruimte volgens edwards ea zo vergelijkbaar zijn
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als je als zelfstandige niet 6-8 keer per jaar een middag vrij kan nemen doe iets niet goed volgens mij.aip schreef op zondag 10 maart 2019 @ 22:02:
[...]
En eerder weg op de vrijdagen kan wel, maar als zelfstandige betekent dat een spreekuur eerder sluiten. Dat doen we dus maar niet
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dit is dus om een auto met type 1 (Fluence, Leaf, etc.) aan een laadpaal met vaste type 2 kabel aan te sluiten. Hij is niet gegarandeerd waterdicht, maar ik heb er nooit een cover voor gemaakt omdat ie in de wielbehuizing van de fluence droog lag.
Anders hou ik hem, voor het geval ooit familie/vrienden de verkeerde keus maken en een auto met type 1 aansluiting aanschaffen en bij mij willen laden.
Disclaimer: Officiële specs verbieden adapters, voornamelijk omdat de laadpaal/auto dan niet weet welke kabels welke stroomsterkten aankunnen. De Fluence was 1 fase 3.6kW max, dus heb er zelf nooit zorgen over gemaakt.
[ Voor 19% gewijzigd door Nivve op 11-03-2019 09:11 ]
De parking is inderdaad goed gevuld.Giesber schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 16:42:
De parking van de fabriek in Vorst (Brussel) staat anders al maanden vol met e-trons blijkbaar. Ik kom er volgende week langs, ik zal eens proberen een glimps op te vangen van hoeveel er staan.
Zaterdagochtend vlakbij de fabriek een e-tron met zz-platen (een zogenaamde proefritten nummerplaat) gezien op de autosnelweg. Hij kwam erop, en ging daarna meteen eraf aan het tankstation. Er zat nog plakband op de deuren, dus vermoedelijk is het er eentje van de fabriek.
Ik word het elke keer die zware kabel van 4 meter uit mijn Leaf slepen een beetje beu voor het aansluiten op een punt dat 1-1,5 meter van mijn neusje af zit.
Je kan ook verder weg parkerenMar.tin schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:34:
Ik weet dat we het over auto's hebben hier, maar weet iemand een plekje voor een niet te dure kabel van +- 1,5 mtr? Type 2 > 1. 32A.
Ik word het elke keer die zware kabel van 4 meter uit mijn Leaf slepen een beetje beu voor het aansluiten op een punt dat 1-1,5 meter van mijn neusje af zit..
Ik ben ooit begonnen met een LEAF en heb een laadpunt met een vaste type 1 kabel. Toen kwam de Ioniq en wilde ik geen nieuw laadpunt kopen. Na heel lang zoeken een type 1 -> type 2 converter gevonden, maar man man man wat is dat type 1 een gezeik.Nivve schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:06:
Heeft iemand nog behoefte aan een Type 2 (laadpaalkant) naar Type 1 (autokant) adapter?
Dit is dus om een auto met type 1 (Fluence, Leaf, etc.) aan een laadpaal met vaste type 2 kabel aan te sluiten. Hij is niet gegarandeerd waterdicht, maar ik heb er nooit een cover voor gemaakt omdat ie in de wielbehuizing van de fluence droog lag.
Anders hou ik hem, voor het geval ooit familie/vrienden de verkeerde keus maken en een auto met type 1 aansluiting aanschaffen en bij mij willen laden.
Disclaimer: Officiële specs verbieden adapters, voornamelijk omdat de laadpaal/auto dan niet weet welke kabels welke stroomsterkten aankunnen. De Fluence was 1 fase 3.6kW max, dus heb er zelf nooit zorgen over gemaakt.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Ik pleit voor een stofzuigersnoeroprolautomaat in de bumper. Ik ken je probleem. Afstand laadpoort laadpaal is ook bij mij meestal maar een metertje. Max 1,5. Want ik parkeer de auto, als ik de keuze heb, altijd zo zodat ie met de kont bij de laadpaal staat, op de rechterplek. Afstand komt dan meestal op ruim minder dan een meter.Mar.tin schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:34:
Ik weet dat we het over auto's hebben hier, maar weet iemand een plekje voor een niet te dure kabel van +- 1,5 mtr? Type 2 > 1. 32A.
Ik word het elke keer die zware kabel van 4 meter uit mijn Leaf slepen een beetje beu voor het aansluiten op een punt dat 1-1,5 meter van mijn neusje af zit..
Maar. Sta ik in het linkervak, of vooruit. Of is er een onmogelijk parkeervak met de paal rechtsvoor ofzo,.. Tja. Dan komt die standaard lange kabel wel van pas. Kan dan ruim om de auto heen.
Meestal hangt die lange kabel dan ook opgerold om het tankklepje.
Mocht je een adresje vinden @Mar.tin, dan hoor ik 't graag.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Niet gek nog, gezien mijn 4mtr coiled kabel bijna €300,- was.
Misschien dat ik mijn originele Leaf kabel wel opoffer naar een kortere kabel of als "vaste" kabel op werk. Da's helemaal graties.
Een opgerolde kabel kan zijn warmte minder goed kwijtJayPe schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:14:
[...]
Ik pleit voor een stofzuigersnoeroprolautomaat in de bumper.
beste aankoop van 2018: een snoerloze stofzuiger!
o[][][]o[][][]o
Nu stond vanochtend op de meest linker paal een LoLo in storing, 1 laadplek minder. Toen ik aankwam was de situatie als volgt, waarbij de rechter mitsu die van mij is:
o[m][ ][ ]o[k][t][m]o (m=mitsu, k=kona, t=tesla)
Het gebrek aan inzicht: de Tesla had zijn auto op de middelste paal aangesloten waardoor slechts een van de twee LoLo's naast mijn Outlander bruikbaar was (weer een laadplek minder). Om deze parkeerplaatsen heen is helaas geen mogelijkheid te parkeren en de laadpaal te gebruiken. Op de twee vrije plekken kan dus niet geladen worden omdat 1 LoLo in storing staat en de andere (bruikbare) LoLo te ver weg is (helemaal op de rechter paal)
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ik heb een 8 meter kabel en dat is soms wel echt makkelijk hoor.Mar.tin schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:34:
Vanochtend ook, geen mogelijkheid bij het laadpunt te parkeren. Met 8 meter kabel, aan de andere kant van de bosjes gaan staan, met nog een auto ertussen ook. En nog wat kabel over...
https://evcables.co.uk/in...rging-cable-green-g2.html
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mijn werkgever is ondertussen ook aan het kijken of het fiscaal toegestaan is om gratis laden te faciliteren voor alle werknemers. Dat zou betekenen dat ik niet meer hoef te bliepen met mijn pasje en dus gewoon kan stekkeren
[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 11-03-2019 11:17 ]
Laat maar weer een storm in een glas waterMeZZiN schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:48:
[...]
Maar goed we weten deze cijfers niet veel nieuws.Er zijn veel berekingen en je kan ze op zo veel manieren maken. Vergeet trouwens niet dat alle accus 100% worden opnieuw gebruikt in battery packs voor huis dus ze gaan nog veel langer mee dan de huidige berekening.
Is ook berekend als de auto zelf volledig met groene stroom gebouwd is. Hoeveel dat scheeld.
Is trouwens ook uitgerekend de extra uitstoot van Co2 voor onderhoud liters olie etc. Meer onderdelen duurder onderhoud.
Grappig genoeg heeft mijn EV 0 uitstoot per km omdat ik alleen maar 100% groene stroom gebruik.
Voor ons is het simpel alles wat niet uitgestoot wordt scheelt dus misschien iets meer bij productie (als de cijfers al kloppen)
En als het dan niet zo veel uit maakt dan in iedergeval de uitstoot lokaal verbeterd.
https://www.ad.nl/auto/be...rste-verte-niet~a03b9a02/
Ik snap de plugin hybrid best wel een goede mix lijkt het te zijn. Alleen mogen ze best even een grote accu er in zetten dat je ruim 100 kilometer kan halen. Of zoals de i3 gewoon een REX ipv hybrid gewoon full blown EV met benzine voor de echt lange afstand. Zelf ga ik liever voor full electric.
Het is omdat ik het niet wilde maar voor ons had misschien iets slimmer geweest om onze tweede auto een foutlander te nemen omdat hij eigenlijk voornamelijk korte ritjes doet prima op de accu en voor vakantie dan maar wat benzine en een kleine EV voor mijn woon werk. Maar goed wilde gewoon van de hele bezine bende af. en straks ook het gas geen dino sap en gas meer. Wel aan de bomen. Maar goed die groeien weer snel terug
En op de site die ik zelf als voorbeeld gebruikte ook nog. Misschien had ik nooit moeten stoppen met koffieProton_ schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:56:
@Nivve Die krulsnoer kabels bestaan ook voor 3fase hoor:
https://evcables.co.uk/in...rging-cable-green-g2.html
Let wel dat een 10 meter krulsnoer maar tot een meter of 5 is uit te rekken (de dunnere 1fase variant tot 7 meter).
Ik heb mijn 'lange' kabel (5 meter?) met klitteband opgerold tot er maar 1,5 meter overblijft, zodat in de 90% van de gevallen dat de neus bij de paal staat ik niets hoef op/af te rollen.
In de zeldzame gevallen dat dat niet genoeg is, trek ik het klitteband los en heb ik de hele lengte.
Mijn laadpaal heeft een 1m90 vaste kabel en hangt vrij hoog zodat de kabel niet op de grond komt als de plug in de houder of in de auto zit.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Slim!Proton_ schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:55:
Let wel dat een 10 meter krulsnoer maar tot een meter of 5 is uit te rekken (de dunnere 1fase variant tot 7 meter).
Ik heb mijn 'lange' kabel (5 meter?) met klitteband opgerold tot er maar 1,5 meter overblijft, zodat in de 90% van de gevallen dat de neus bij de paal staat ik niets hoef op/af te rollen.
In de zeldzame gevallen dat dat niet genoeg is, trek ik het klitteband los en heb ik de hele lengte.
Mijn laadpaal heeft een 1m90 vaste kabel en hangt vrij hoog zodat de kabel niet op de grond komt als de plug in de houder of in de auto zit.
Ik sta vaak te hannesen,. de kabels die bij de e-up kwamen zijn een beetje voor-opgerold/gekruld. Dus oprollen kan heel gemakkelijk met een vaste radius. Zolang de kabels maar gedraaid zijn. Echter, bij het afrollen hou je dus of een gekrulde bende over, of je moet de boel even afdraaien (zoals je vroeger met de snoer van de telefoonhoorn moest doen).
Klitteband.. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.
Er zaten labels grote labels aan de laadsnoer, die heb ik er al afgeknipt, en er zaten alleen een soort mini klemmetjes bij, die hooguit voor transport tussen fabriek en dealer geschikt zijn om de boel bij elkaar te houden.. Maar een klittebandje,. zoals bij m'n laptopsnoer, of bij de laadsnoertjes van de tablet zit..
*dat een stofzuiger-oprolsysteem niet werkt, snap ik, vanwege de warmte, maar het zou wel ideaal zijn,. qua dat je altijd de juiste lengte hebt.. ennuh: Wie rolt altijd z'n stofzuigersnoer altijd helemaal uit?
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Tijd om te leren hoe je een kabel moet oprollen (coilen)JayPe schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:23:
Ik sta vaak te hannesen,. de kabels die bij de e-up kwamen zijn een beetje voor-opgerold/gekruld. Dus oprollen kan heel gemakkelijk met een vaste radius. Zolang de kabels maar gedraaid zijn. Echter, bij het afrollen hou je dus of een gekrulde bende over, of je moet de boel even afdraaien (zoals je vroeger met de snoer van de telefoonhoorn moest doen).
De over/under techniek zorgt ervoor dat een afgerolde kabel volledig plat ligt. Ook is het afrollen makkelijk, je zou zelfs het andere uiteinde naar de lader kunnen "gooien" waarna hij zelf goed uitrolt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coiling#Over/under_cable_coiling
Nadeel is dat als een kabel al een keer is opgerold dmv een straight coil het een paar keer over/underen kost om hem krul vrij te krijgen.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Tjonge wat een gedoe over een kabeltje oprollen (koop een voorgekrulde, geen spiraalkabel en handschoenen/doekje in de bak.).Kodess schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:38:
[...]
Tijd om te leren hoe je een kabel moet oprollen (coilen)
De over/under techniek zorgt ervoor dat een afgerolde kabel volledig plat ligt. Ook is het afrollen makkelijk, je zou zelfs het andere uiteinde naar de lader kunnen "gooien" waarna hij zelf goed uitrolt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coiling#Over/under_cable_coiling
[YouTube: How to Coil Cables | The Over Under Technique]
Nadeel is dat als een kabel al een keer is opgerold dmv een straight coil het een paar keer over/underen kost om hem krul vrij te krijgen.
Zwiept die dan niet tegen de auto als het hard waait?Proton_ schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:55:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Tja ik ben het gewend door het werken in de AV industrie op podia. Gekrulde kabels zijn uit den boze. Ze zijn moeilijk te hanteren, gaan snel kapot en zijn niet mooi weg te werken.prettig schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:50:
[...]
Tjonge wat een gedoe over een kabeltje oprollen (koop een voorgekrulde, geen spiraalkabel en handschoenen/doekje in de bak.).
Eenmaal aangeleerd rolt het sneller op dan iemand die de kabel bv om zijn elleboog wikkelt (dan kan je vrijwel meteen afscheid nemen van je kabel
Uit automatisme rol ik nu al mijn kabels zo op; usb, stroom, utp
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik ook (al mij hele leven), maar probeer het maar eens met een 3 fase laadkabel.....gaat wel maar niet zo makkelijk als op het filmpje en de laadkabel draait niet zo makkelijk en die zware stekker helpt ook niet of zwiept tegen je auto aan.....Kodess schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:12:
[...]
Tja ik ben het gewend door het werken in de AV industrie op podia. Gekrulde kabels zijn uit den boze. Ze zijn moeilijk te hanteren, gaan snel kapot en zijn niet mooi weg te werken.
Eenmaal aangeleerd rolt het sneller op dan iemand die de kabel bv om zijn elleboog wikkelt (dan kan je vrijwel meteen afscheid nemen van je kabel)
Uit automatisme rol ik nu al mijn kabels zo op; usb, stroom, utp
Van zowel de Opa van mijn vrouw (85 jaar), een vriend en wat ooms los van elkaar:
Echt, wat een impact kan zoiets toch maken. Normaal merk ik dat dus nooit, maar nu met zo'n verjaardag thuis hoor je dat .Lekker hoor, zo'n vervuilende Tesla.
700.000 km he, man man
Grappig dat mijn Land Rover Diesel dus veel beter is voor het mileu he
En ik maar denken dat wij elektrische rijders net veganisten zijn. Je hoeft ons niets te vragen om vanzelf te horen dat je er eentje rijdtPWM schreef op maandag 11 maart 2019 @ 18:54:
Normaal praat ik niet zo over de Tesla. Maar gisteren was mijn oudste jarig en kwam de hele familie/vrienden, etc.
Van zowel de Opa van mijn vrouw (85 jaar), een vriend en wat ooms los van elkaar:
Echt, wat een impact kan zoiets toch maken. Normaal merk ik dat dus nooit, maar nu met zo'n verjaardag thuis hoor je dat .
Jij bent blijkbaar dus de uitzondering
Het is jammer dat de publieke opinie zo makkelijk gestuurd kan worden door een idioot met een half verhaal en een tabloidje.
Maargoed, in dezelfde categorie ben ik al jaren aan het "strijden" tegen het argument dat waterstof zoveel beter en makkelijker is dan batterijen...
En toen kwam ik afgelopen weekend deze video tegen: YouTube: The Truth about Hydrogen
Scheelde wel wat discussie bij de ouders aan de brunchtafel afgelopen zondag
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
(en de theoretische maximale efficiëntie van een PV-paneel is wederom stukken hoger dan de theoretische maximale efficiëntie van een zon-gasconversie, dus er is ook geen toekomstige techniek die dit gaat verbeteren).
'Ah jij hoort dus bij de groep die enkel maar de eerste regel leest van de nieuwsartikels en zelf verder geen onderzoek ernaar doet, maar alles wel geloofd. Goed dat ik dat weet.'PWM schreef op maandag 11 maart 2019 @ 18:54:
Normaal praat ik niet zo over de Tesla. Maar gisteren was mijn oudste jarig en kwam de hele familie/vrienden, etc.
[...]
Echt, wat een impact kan zoiets toch maken. Normaal merk ik dat dus nooit, maar nu met zo'n verjaardag thuis hoor je dat .
Dan zijn ze wel eventjes terug stil en luisteren ze (een beetje) naar je
[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 11-03-2019 19:55 ]
Mwaoh..bottom line schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:51:
[...]
'Ah jij hoort dus bij de groep die enkel maar de eerste regel leest van de nieuwsartikels en zelf verder geen onderzoek ernaar doet, maar alles wel geloofd. Goed dat ik dat weet.'
Dan zijn ze wel eventjes terug stil en luisteren ze (een beetje) naar je
*Tja,. zeg ik dan. Als jij denkt dat 't alleen maar goed is voor mijn portemonnee, vind ik dat ook goed hoor. Dan doe ik toch nog íets goed. :-) *De krant heeft dat onderzoek toch al voor mij gedaan? Het is een freakin' professor die het zegt. Dat is iemand die er voor doorgeleerd heeft. IK geloof hem eerder dan jij. Jij hebt dan wel een EV, maar je doet 't alleen maar omdat het zo goedkoop is.
Zodan. Nice video.Kodess schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:38:
[...]
Tijd om te leren hoe je een kabel moet oprollen (coilen)
Ik ga het eens proberen. Ik 'coil' m'n snoer dus blijkbaar, maar niet over/under, maar gewoon als een spiraal. Draaien zodat ie goed valt, etc etc. Levert altijd wel een mooi rolletje op, behalve bij die freak'n Granny. Bij VW zit er aan de granny een snoer van 2 meter aan de schuko zijde, en 4 meter aan de type 2 zijde (voor mijn gevoel), dus die baksteen zit altijd ergens onhandig in het midden.
De klittenbandjes ga ik eens zoeken (geen idee waar ik die vandaan haal)
Zoals ik al zei: Er hingen grote onhandige waarschuwingslabels aan. Ook hingen er tot vandaag doppen aan, om de stekkers mee af te sluiten. Die rubberen doppen, met touwtjes, hielpen ook al niet mee met op en weer afrollen. Vandaag eraf gefrutselt,. Morgen eens kijken hoe ik voortaan met de Granny om zal gaan.
Ik gebruik een klotebandje, althans zo noemden wij het altijd op scouting vroeger. Een elastiekje met balletje eraan, geen idee hoe dat heet. Maar altijd gebruikt om de zeilen op te binden. Worden ook veel gebruikt in (grote) party tenten.JayPe schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:19:
[...]
Zodan. Nice video.
Ik ga het eens proberen. Ik 'coil' m'n snoer dus blijkbaar, maar niet over/under, maar gewoon als een spiraal. Draaien zodat ie goed valt, etc etc. Levert altijd wel een mooi rolletje op, behalve bij die freak'n Granny. Bij VW zit er aan de granny een snoer van 2 meter aan de schuko zijde, en 4 meter aan de type 2 zijde (voor mijn gevoel), dus die baksteen zit altijd ergens onhandig in het midden.
De klittenbandjes ga ik eens zoeken (geen idee waar ik die vandaan haal)
Zoals ik al zei: Er hingen grote onhandige waarschuwingslabels aan. Ook hingen er tot vandaag doppen aan, om de stekkers mee af te sluiten. Die rubberen doppen, met touwtjes, hielpen ook al niet mee met op en weer afrollen. Vandaag eraf gefrutselt,. Morgen eens kijken hoe ik voortaan met de Granny om zal gaan.
Ik ben ook voor nieuwe banden voor de 500e aan het kijken. Voorbanden zijn redelijk glad,achterbanden nog goed. Overweeg ze wel alle 4 te vervangen. Banden in deze maat kosten me de kop niet en die firestones zijn niet veel.teacher schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:20:
Die crossclimate's heb ik ook naar gekeken, hebben zeker mn aandacht. Ik wil lage rolweerstand, maar ook een beetje grip. Het gaat in ieder geval beter worden dan de firestones die eronder zitten; die zijn echt ruk.
Ik neig op dit moment naar de Ecocontact 6. Stil, efficiënt en goede grip. Is alleen minder in de sneeuw maar hoe vaak sneeuwt het.
Laat je weten wat jij hebt gekozen?
Die zijn echt. Maar verwacht nu niet dat je ze over een jaar al kan kopen.zonoskar schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:28:
Als deze zonnepanelen nou echt blijken te zijn, zou dat een flinke boost voor waterstof kunnen betekenen.
Nadat ik eindelijk gevonden had wat ik zocht, de soortelijke massa van waterstof, kon ik een beetje rekenen.zonoskar schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:28:
Als deze zonnepanelen nou echt blijken te zijn, zou dat een flinke boost voor waterstof kunnen betekenen.
Er blijkt 91 gram te zitten in 1000 liter bij atmosferische druk. Dat betekent dat voor een kg waterstof, goed voor ongeveer een kilometer of 90-100 er 11000 liter waterstofgas nodig is.
Dat is dus 55 kuub voor de volle tank van een Mirai, of 68 kuub voor de tank van een Nexo. Met wel 250 liter per jaar dag gaat dat even duren. Daarnaast werd er gesproken over 4 kuub om een hele winter op te teren. Echter stond er wel bij dat dit onder druk was. Dus met een bar of 100 kan je er zo maar 400.000 liter van maken wat dan weer een ~36kg aan waterstof op moet leveren als ik het goed heb.
Het is dus echt niet mijn veld, maar 4 kuub vullen is dus al een uitdaging, en onder druk moet je wel PV hebben om de pompen te kunnen laten draaien.
Ik ben nog niet overtuigd
[ Voor 0% gewijzigd door databeestje op 12-03-2019 15:39 . Reden: jaar -> dag ]
https://www.allekabels.nl/kabel_accessoires/kabelbinder.
Die ecocontact 6 staan idd op mn shortlist, samen met:Sethro schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:31:
[...]
Ik ben ook voor nieuwe banden voor de 500e aan het kijken. Voorbanden zijn redelijk glad,achterbanden nog goed. Overweeg ze wel alle 4 te vervangen. Banden in deze maat kosten me de kop niet en die firestones zijn niet veel.
Ik neig op dit moment naar de Ecocontact 6. Stil, efficiënt en goede grip. Is alleen minder in de sneeuw maar hoe vaak sneeuwt het.
Laat je weten wat jij hebt gekozen?
ecocontact 5: scheelt wel dik 20 euro per band met de 6
nokian wetproof
goodyear efficientgrip performance
4 season:
nokian weatherpoof
michelin crossclimate plus.
allemaal wel te vinden tussen de 60 en de 80. Erop zetten fix ik zelf. Ik moet alleen nog even checken of ik geen anti diefstal bouten heb
Wise enough to play the fool
Althans, bij de twee Volkswagens waarbij ik een band heb gescheurd wel
Wise enough to play the fool
Ja dat zou lastig worden. Maar 't is 250 liter per dag per paneel.databeestje schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:44:
[...]Met wel 250 liter per jaar gaat dat even duren.
Zelf probeer ik mij ook in te houden, maar als mensen eenmaal weten dat je een EV hebt is dat een stuk lastiger omdat ze je erover gaan benaderen.Om iemand echt te overtuigen (lees de-brainwashen) heb je gewoon meerdere sessie van 10-15 minuten nodig. Het lijkt haast een dagtaak om iemand te overtuigen en daar heb ik helemaal geen zin in.PWM schreef op maandag 11 maart 2019 @ 18:54:
[...]
Echter begrijp ik oprecht niet waar de haat tegen EVs vandaan komt. Is het jaloezie? Of zijn ze alleen gepikeerd omdat die paar parkeerplaatsen worden omgebouwd tot EV only? Spoiler alert; Als de buurman zijn ICE vervangt voor een EV blijft het aantal gebruikte parkeerplaatsen gelijk.
Onder motto van participatie probeerde de gemeente laatste ook de plaatsing van laadpalen bij de bewoners neer te leggen en de eerste reactie is zo ver mogelijk buiten de wijk.
Grappigste daarvan is dat wij binnen de familie ontegenzeggelijk de armsten zijn en nog steeds als eerste zonnepanelen en een elektrische auto hadden... tja
sja. De prius was vervuilender dan een Hummer. Een Outlander PHEV haalt slechts 1:10 en noem het maar op.PWM schreef op maandag 11 maart 2019 @ 18:54:
[...]
Duurt weer jaren voor deze oneliner er uit is.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Wie heeft er nu met een modaal inkomen en jonger dan 40 jaar 50k op de plank liggen voor een auto waarvan ook nog eens onzeker is hoe ie afschrijft als je niet al teveel km's maakt per jaar?
Met een leasebak trek je soms al een beetje scheve gezichten, maar als een dikke EV vervolgens ook nog door de overheid ALLEEN voor zakelijke rijders fors wordt gestimuleerd (of zoals men graag zegt "gesubsidieerd") middels MIA en bijtellingskorting dan begrijp ik het volkomen.
En de trigger is dan als een EV rijder zelf begint over iets van milieu en dat EV rijden zo fijn is enzo..
De meesten willen wel een EV met een praktische range van 300km+, maar het is te duur.
Ik.... wil toch over niet al te lange tijd aan de nieuwe EV als particulier. Welke het gaat worden weet ik nog niet.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:54:
Denk dat jaloezie een niet te onderschatten factor is. Privé een EV kopen is alleen weggelegd voor "de 1%".
Wie heeft er nu met een modaal inkomen en jonger dan 40 jaar 50k op de plank liggen voor een auto waarvan ook nog eens onzeker is hoe ie afschrijft als je niet al teveel km's maakt per jaar?
- Ioniq? Efficient en relatief betaalbaar
- Kona? Mooi formaat, zeer goede range
- Model 3? Als mijn hart mag spreken...
..of toch een jonge 2de hands? Maar de prijzen daarvan zijn toch wel erg hoog.
Hoe dan ook, heb met mijzelf afgesproken dat de opvolger van mijn Cuore een EV wordt.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Tja, de armen rekenen zich natuurlijk het eerst rijkmux schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:49:
Angst en jaloezie zijn sterke emoties![]()
Grappigste daarvan is dat wij binnen de familie ontegenzeggelijk de armsten zijn en nog steeds als eerste zonnepanelen en een elektrische auto hadden... tja
Laatst nog het commentaar dat ik niet op vakantie kan mijn met Model 3 en niet hoefde te proberen om te overtuigen dat het wel kon. Toen ik aangaf dat wij daarvoor de Focus station (met trekhaak) van mijn vrouw gebruiken was dat héél grappig, terwijl ik met mijn vorige lease auto (Clio Estate) ook niet op vakantie ging en heel normaal was, want wie koopt voor drie jaar een trekhaak om er daarna niets voor terug te krijgen..
Ik ben het wel eens met de mensen zonder leaseauto hoor. De zakelijke auto is de afgelopen 10 jaar gesubsidieerd met lage bijtelling, MIA etc, terwijl de particuliere autorijder altijd de volle mep heeft moeten betalen. Enige voordeel dat je als particulier hebt (gehad) is de vrijstelling van MRB en BPM. Beide voordelen kreeg de zakelijke rijder ook, bovenop de eerder genoemde subsidies.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:54:
Denk dat jaloezie een niet te onderschatten factor is. Privé een EV kopen is alleen weggelegd voor "de 1%".
Met een leasebak trek je soms al een beetje scheve gezichten, maar als een dikke EV vervolgens ook nog door de overheid ALLEEN voor zakelijke rijders fors wordt gestimuleerd (of zoals men graag zegt "gesubsidieerd") middels MIA en bijtellingskorting dan begrijp ik het volkomen.
En de trigger is dan als een EV rijder zelf begint over iets van milieu en dat EV rijden zo fijn is enzo..
De meesten willen wel een EV met een praktische range van 300km+, maar het is te duur.
Als je als particulier 18% van de cataloguswaarde mocht aftrekken van je IB (want dat is 4% bijtelling in feite) dan zouden heel veel particulieren hun benzineauto inruilen voor een EV. Dan heb je nog geen eens de MIA als extra korting.
Cuore: Denk eens na over een e-up! :-)PASware schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:00:
[...]
Ik.... wil toch over niet al te lange tijd aan de nieuwe EV als particulier. Welke het gaat worden weet ik nog niet.
Hoe dan ook, heb met mijzelf afgesproken dat de opvolger van mijn Cuore een EV wordt.
Leuk karretje, maar nee. Ik ga geen VAG rijden, al vind ik het wel slim dat ze de Up! als e-Up! bouwen. Zouden meer merken moeten doen. A segment met 20/25kwh accu.
Tevens ook te klein (ja Cuore is nog kleiner, maar wil een stap groter) en bereik ga ik mij denk ik aan ergeren.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
De e-up! als up! hè?.. (tenminste: zo mag ik er graag naar kijken; het is in iedergeval een méér geintegreerde EV dan de e-golf, die toch in de basis veel meer een ICE is dan een EV.PASware schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:05:
[...]
Leuk karretje, maar nee. Ik ga geen VAG rijden, al vind ik het wel slim dat ze de Up! als e-Up! bouwen. Zouden meer merken moeten doen. A segment met 20/25kwh accu.
Tevens ook te klein (ja Cuore is nog kleiner, maar wil een stap groter) en bereik ga ik mij denk ik aan ergeren.
In 2009 ( nu ruim 10 jaar geleden ) was het studiemodel al vrijwel gelijk aan wat er in 2013 op de markt kwam:
https://www.vwvortex.com/artman/publish/article_2661.shtml
(accu inhoud, range, vermogen van de elektromotor etc etc ).
Geen VAG rijden snap ik trouwens ook wel hoor, en de range, tja.. dat is met al dat lekkers en nieuws wat er op de markt verschijnt natuurlijk wel een dingetje..
Zoe dan maar? Qua range en ruimte nèt ff meer..
Niet overdrijven, ik ben 26, verdien modaal, en heb een Nissan Leaf uit 2015 die me €12.250 kostte. De TCO is gelijk aan een B-segmenter als een Mitsubishi Colt van een paar jaar ouder. Maar meer comfort, meer veiligheid en goedkoper meer kilometers maken. Nu heeft deze auto wel een range van 100 km. Maar stiekem is dat voor Nederland prima bruikbaar met het motto: Always Be Charging.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:54:
Overigens is het met de Muxsan batterij van €5500,- pas een meer volwaardige auto waarmee je ook naar het verdere buitenland kan. (200 km range en goed batterijmanagement).
Zelfs met kinderen zal dat prima bruikbaar zijn. Het is maar wat je belangrijk vindt: natuurlijk is een elektrische auto met weinig range niet de makkelijkste keuze. Maar wel de leukste!
En laten we ook niet vergeten dat veruit de meeste 2e hands EVs straks op de markt komen dankzij de gesponsorde leaserijders.
Zoe is ook een leuk model, ben benieuwd naar de opvolger want de huidige begint nu wel aardig op leeftijd te raken. Helaas is het 43kwh laden er af, niet meer nieuw beschikbaar. Dus als nieuwe auto zou die sowieso al afvallen.JayPe schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:16:
[...]
De e-up! als up! hè?.. (tenminste: zo mag ik er graag naar kijken; het is in iedergeval een méér geintegreerde EV dan de e-golf, die toch in de basis veel meer een ICE is dan een EV.
In 2009 ( nu ruim 10 jaar geleden ) was het studiemodel al vrijwel gelijk aan wat er in 2013 op de markt kwam:
https://www.vwvortex.com/artman/publish/article_2661.shtml
(accu inhoud, range, vermogen van de elektromotor etc etc ).
Geen VAG rijden snap ik trouwens ook wel hoor, en de range, tja.. dat is met al dat lekkers en nieuws wat er op de markt verschijnt natuurlijk wel een dingetje..
Zoe dan maar? Qua range en ruimte nèt ff meer..
Dat, gecombineerd met het idee dat Renault een huuraccu van de Fluence niet vervangt als die onder de 75% komt geeft mij niet genoeg vertrouwen om een Zoe te kopen. Wie garandeert dat ze daar de accu wel vervangen?PASware schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:43:
[...]
Zoe is ook een leuk model, ben benieuwd naar de opvolger want de huidige begint nu wel aardig op leeftijd te raken. Helaas is het 43kwh laden er af, niet meer nieuw beschikbaar. Dus als nieuwe auto zou die sowieso al afvallen.
*zucht*
AC snelladen was een goede gedachte toen de Zoe uitkwam destijds, maar de chameleon lader was af en toe wel kieskeurig en nukkig. Maar dat maakt allemaal niet meer uit, DC heeft de strijd gewonnen en de nieuwe Zoe krijgt CCS:PASware schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:43:
[...]
Zoe is ook een leuk model, ben benieuwd naar de opvolger want de huidige begint nu wel aardig op leeftijd te raken. Helaas is het 43kwh laden er af, niet meer nieuw beschikbaar. Dus als nieuwe auto zou die sowieso al afvallen.
En het overgrote deel van die "subsidie/voordelen" gaat in de zak van een paar leasemaatschappijen (is maar klein deel eigendoms-voertuigen).CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:54:
https://sonomotors.comPASware schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:00:
[...]
Ik.... wil toch over niet al te lange tijd aan de nieuwe EV als particulier. Welke het gaat worden weet ik nog niet.
Betaalbaar en ruim. Alleen nog wel even wachten helaas.
Vorig jaar gezien en in gezeten. Geinig en vooral slim karretje. Design technisch is het niet wat, hoop wel voor Sono dat dit een succes wordt. Vooral een rationele EV.Pierz schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:24:
[...]
https://sonomotors.com
Betaalbaar en ruim. Alleen nog wel even wachten helaas.
De Peugot e-208 krijgt een vanaf prijs van 31.000 euro, dat is lager dan ik had verwacht! Ik ben benieuwd of die de verwachtingen waar kan maken.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Op dit moment is het inderdaad 22 kW. Wat voor thuis of openbaar laden natuurlijk ideaal is. Maar snelladen is het niet echt nee. Als de nieuwe inderdaad CCS heeft en de 3 fasen lader behoudt (en dat is wat ik steeds hoor) dan is de Zoe opeens weer helemaal bij! Hij kan dan zowel echt snelladen als "openbaar-nog-steeds-flink-snel" laden.PASware schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:43:
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Toch een flinke stap omhoog als je van een Cuore komt, design technischPASware schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:33:
[...]
Vorig jaar gezien en in gezeten. Geinig en vooral slim karretje. Design technisch is het niet wat, hoop wel voor Sono dat dit een succes wordt. Vooral een rationele EV.
Ik heb het idee dat al die "B-segment" EV's allemaal 20-30K aanprijzen. Sono, VW ID-Neo, e-208. Maar vervolgens komt er toch 5000 á 10.000 bij op...Stefanovic45 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:59:
https://pushevs.com/2019/...8-price-and-availability/
De Peugot e-208 krijgt een vanaf prijs van 31.000 euro, dat is lager dan ik had verwacht! Ik ben benieuwd of die de verwachtingen waar kan maken.
Ik vermoed dat het meer een kwestie is van de batterij techniek, dan van CCS.mddd schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:01:
Als de nieuwe inderdaad CCS heeft en de 3 fasen lader behoudt (en dat is wat ik steeds hoor) dan is de Zoe opeens weer helemaal bij! Hij kan dan zowel echt snelladen als "openbaar-nog-steeds-flink-snel" laden.
De Q90 kan op dit moment met 43 kW AC laden. Het duurt echter 1:05 uur om naar 80% te gaan. De reden is dat hij slechts korte tijd 43 kW laadt, daarna gaat het omlaag om het battery pack gezond te houden.
De auto laadt naar mijn ervaring rond de 200 km/u. Dat moet m.i. minimaal verdubbelen. En dat wil ik eerst zien voordat ik het geloof.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Aangepast, maar duurt het nog steeds een tijd. Het was overigens een gemiddelde, meer in de zomer en minder in de winter.ColdRain schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:51:
[...]
Ja dat zou lastig worden. Maar 't is 250 liter per dag per paneel.
Sono Motors heeft het contract voor de batterij al rond, dat is toch de grootste variabele. Van de rest is dat onduidelijk.greatgonzo schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:24:
[...]
Ik heb het idee dat al die "B-segment" EV's allemaal 20-30K aanprijzen. Sono, VW ID-Neo, e-208. Maar vervolgens komt er toch 5000 á 10.000 bij op...
Overigens zou ik niet de benaming B segment gebruiken als je een prijs range bedoelt. De Sion is echt een stuk groter en de VW ID volgens mij ook.
Een Zoë r90 met 41kwh is tegenwoordig rond de €15k~ .. als je kan leven zonder dc snelladen kan het gunstig zijn. Meer en meer dc laders worden gebruikt waardoor ac laders vrij zijn bij allego en fastned laders. Scheelt toekomstige wachttijden wanneer elke auto alleen dc snelladen ondersteund en een Zoë rustig kan meeladen op acPASware schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:00:
[...]
41kwh @ 15K EUR? Ik mag veronderstellen met batterijhuur?Coasterfreak schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:51:
[...]
Een Zoë r90 met 41kwh is tegenwoordig rond de €15k~ .. als je kan leven zonder dc snelladen kan het gunstig zijn. Meer en meer dc laders worden gebruikt waardoor ac laders vrij zijn bij allego en fastned laders. Scheelt toekomstige wachttijden wanneer elke auto alleen dc snelladen ondersteund en een Zoë rustig kan meeladen op ac
inderdaad met batterijhuur. zelfs dan vind ik het een keurige prijs voor wat er op de occasion markt zit op dit moment qua EVs met een grote accu...gerre1 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:03:
[...]
41kwh @ 15K EUR? Ik mag veronderstellen met batterijhuur?
in frankrijk vanaf 11-13k, particulier.
[ Voor 6% gewijzigd door Coasterfreak op 12-03-2019 18:09 ]
Ik begrijp je gebrek aan vertrouwen wat dat betreft wel, aan de andere kant, van de Fluence hebben ze er ook maar +- 4000 stuks geleverd wereldwijd:Glewellyn schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:51:
[...]
Dat, gecombineerd met het idee dat Renault een huuraccu van de Fluence niet vervangt als die onder de 75% komt geeft mij niet genoeg vertrouwen om een Zoe te kopen. Wie garandeert dat ze daar de accu wel vervangen?
Dat is nogal een schril contrast met het aantal Zoë's (t/m 2017 +- 95.000 volgens wikipedia) dat ze hebben geleverd. Er is wel wat meer speekwoordelijke poep die de spreekwoordelijke ventilator gaat raken als ze die accu's niet meer gaan vervangen denk ik zoFluence Z.E. Concept unveiled in the 2009 Frankfurt Motor Show.
The Fluence Z.E. is available in several European countries and also was sold in Israel through the Better Place network. Since retail sales began in 2011, a total of 3,935 units have been sold worldwide through October 2014.[6] of which, 2,384 units were registered in Europe through October 2014.[17] and around 1,000 units were sold in Israel through May 2013.[4][5]
Hier ook grote tevree met een Leaf, wel een 2016 model met 30kWh accu, 26kWh bruikbaar nog ongeveer na 45k km, met nog nihil degradatie in de afgelopen 17.000km. Toen ik hem kocht blijkbaar zonder softwareupdate voor het BMS waardoor ik 2,5 kWh miste. Inmiddels al ruim 3000km sinds de update schommelend op een SOH van 92,02-28%. Waarbij ik vanmorgen de 92,28% aantikte.t0mmiiiii schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:21:
Niet overdrijven, ik ben 26, verdien modaal, en heb een Nissan Leaf uit 2015 die me €12.250 kostte. De TCO is gelijk aan een B-segmenter als een Mitsubishi Colt van een paar jaar ouder. Maar meer comfort, meer veiligheid en goedkoper meer kilometers maken. Nu heeft deze auto wel een range van 100 km. Maar stiekem is dat voor Nederland prima bruikbaar met het motto: Always Be Charging.
Overigens is het met de Muxsan batterij van €5500,- pas een meer volwaardige auto waarmee je ook naar het verdere buitenland kan. (200 km range en goed batterijmanagement).
Zelfs met kinderen zal dat prima bruikbaar zijn. Het is maar wat je belangrijk vindt: natuurlijk is een elektrische auto met weinig range niet de makkelijkste keuze. Maar wel de leukste!
Beetje zuunig an en ik kan dr met het juiste weer bijna 240 km uit persen
Heb deze opgepikt voor €18.000 ongeveer, wat volgens mij absoluut een koopje is geweest als ik de tweedehandsprijzen voor Tekna's nu nog zie. Straks met extra accu heb je het dan over +- 43,6kWh netto bruikbaar. Da's potverdorie meer dan het huidige model Leaf, en dat voor €23500 euro.
Dan heb je het met (héél) zuinig rijden en goed weer over 400km rijbereik
Dat zou een tripje Efteling (115km enkele reis vanaf Apeldoorn) al een stuk relaxter maken, aangezien je richting het zuiden nogal wat heuvels tegen komt die het verbruik toch makkelijk opdrijven naar 150+Wh/km
Daarentegen, als mijn werkgever zou beslissen mij een auto van de zaak te gunnen dan is de keuze voor een Model 3 (Long Range) makkelijk gemaakt, zelfs als ik daarvoor zelf bij zou moeten spijkeren.
[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 12-03-2019 18:42 ]
Helemaal mee eens. Ik denk dat het nog niet af was. Er staat nu een nieuwe versie online met een selectie tool erbij.Maasluip schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:04:
Wat een uitermate slecht opgebouwd artikel zeg.
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
1) Nieuwe Kona/e-Niro/Zoe/Leaf 2 Leasen
2) Nieuwe Kona/e-Niro/Zoe/Leaf 2 Kopen (ik ben freelancer, dus ik krjjg de BTW terug en kom in aanmerking voor een MIA.. denk ik).
3) Tweedehands ex-lease electrische auto kopen (geen Tesla ivm repairability. Misschien een i3 60Ah met Range extender?).
Kan iemand me in de richting wijzen van "kosten bereken"-sites om deze situaties door te rekenen? Want ik heb steeds het gevoel dat ik Appels met Peren aan het vergelijken ben: of de site houdt geen rekening met de 2019 MIA regels OF ZZPer. Daarnaast begrijp ik dat er nogal verschil zit in laad snelheden en opties, maar daar wordt ik ook geen wijs uit.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
https://steinbuch.wordpre...-zzp-en-bv-aanschaf-2016/
In Excel kan je gemakkelijk zelf iets wijzigen, als er iets is gewijzigd in de fiscale regels.
[ Voor 17% gewijzigd door Kuo op 12-03-2019 21:38 ]
Ik had op basis van de Excel van steinbuch dit gemaakt:BCC schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:23:
Ik ben al een paar weken aan het rekenen maar ik kom er niet echt uit. Ik heb nu een Hybride en wil eigenlijk dit jaar naar electrisch switchen. Ik wil een bereik van 250+ km en rij zon 20.000km per jaar. Ik zie eigenlijk drie opties:
1) Nieuwe Kona/e-Niro/Zoe/Leaf 2 Leasen
2) Nieuwe Kona/e-Niro/Zoe/Leaf 2 Kopen (ik ben freelancer, dus ik krjjg de BTW terug en kom in aanmerking voor een MIA.. denk ik).
3) Tweedehands ex-lease electrische auto kopen (geen Tesla ivm repairability. Misschien een i3 60Ah met Range extender?).
Kan iemand me in de richting wijzen van "kosten bereken"-sites om deze situaties door te rekenen? Want ik heb steeds het gevoel dat ik Appels met Peren aan het vergelijken ben: of de site houdt geen rekening met de 2019 MIA regels OF ZZPer. Daarnaast begrijp ik dat er nogal verschil zit in laad snelheden en opties, maar dar wordt ik ook geen wijs uit.

gemiddelde belastingdruk bij een eenmanszaak 45%. Model 3 met oude prijs en 2018 MIA en nieuwe verlaagde prijs met 2019 MIA.
[ Voor 5% gewijzigd door innova58 op 12-03-2019 22:57 ]
klopt Kona moet goedkoper in de sheet. Weet ook niet waar die prijs vandaan komt, maar ging mij meer om vergelijking tussen e-niro en model 3. uiteindelijk zal het tientjes werk zijn tussen kona en e-niro.prettig schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:21:
e-niro is duurder dan de Kona ....even aanpassen
https://nos.nl/artikel/22...e-plannen-op-een-rij.html
ik begreep vanmorgen dat over elk onderdeel nog gestemd moet worden door de 2e kamer. Kan dus zijn dat het nog "uit onderhandeld" wordt met iets anders.
Voor ons EV-rijders
- Er komt in 2021 een subsidie van 6000 euro voor elektrische auto's. Die subsidie loopt ieder jaar af met 400 euro, naar 2200 euro in 2030.
- De aanschaf- en motorrijtuigenbelasting voor benzine- en dieselauto's gaat vanaf 2021 omhoog en stijgt ieder jaar met een paar tientjes. De accijns op benzine en diesel gaat met een paar cent omhoog.
- vanaf 2025 ook MRB voor EV's
[ Voor 93% gewijzigd door kepler op 13-03-2019 14:00 . Reden: Dubbel... ]
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Denk dat we uiteindelijk gewoon normale MRB gaan betalen ....(dus zoek een lichte gebruikt)Tassadar32 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:15:
@greatgonzo MRB op EV's hoop ik toch op een halfconstructie zoals nu met PHEVs. Door het extra gewicht kan dat best nog wel eens een kostenpost worden. Eigenlijk is MRB op een EV wel zo eerlijk aangezien je met een EV geen accijns betaalt.
I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.
Het artikel wat ik deelde waren de concept plannen... die gelekt waren in december
Het officiële rapport staat nog niet online. Ik had enkel doorgeklikt op NOS.nl en het leek of dit al een samenvatting van het rapport was.
[ Voor 76% gewijzigd door greatgonzo op 13-03-2019 14:28 ]
Dit topic is gesloten.
![]()