• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11 12:52
Bobbje schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:56:
Als mijn Frans nog goed genoeg is, is volgens mij het onderzoek ingetrokken tot nader order tot maandag.
[Embed: title]
Je Frans kan nog wat werk gebruiken :P .

Hij werkt aan een completer document om de reëele CO² uitstoot van een dikke Tesla of een Ipace te evalueren. Het stukje over "ik kom maandag bij u terug" had je goed begrepen :) .

Verwijderd

Ik word echt wel boos van al die artikelen op Facebook met al die idioten reacties over het 'onderzoek' van vandaag. Ik denk dat we dit argument nog heel vaak zullen horen in discussies.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:32:
Ik word echt wel boos van al die artikelen op Facebook met al die idioten reacties over het 'onderzoek' van vandaag. Ik denk dat we dit argument nog heel vaak zullen horen in discussies.
Waarom word je daar boos van?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Je moet je niet vergissen in dit soort berichtgeving; er is een gigantische industrie die jouw gewenste boodschap, goed of slecht, eindeloos kan focus testen op je gewenste publiek totdat je iets vindt dat de maximale impact genereert. Vrijwel alle anti-klimaatverandering-propaganda is zo bijvoorbeeld het resultaat van inmiddels decennia aan het steeds weer verfijnen en verbeteren van messaging. En daarvoor de tabakslobby, enz. enz. Het is niet iets nieuws of veel erger dan anders. Het feit dat je nu steeds meer anti-BEV bullshit lijkt te zien is puur een reflectie van het feit dat er steeds meer elektrische auto's zijn.

Facebook is maar een medium, zoals yellow journalism dat voorheen was. Een gewillig medium, maar desalniettemin simpelweg een plek waar misinformatie gemakkelijk kan worden verspreid onder mensen die, vanwege het feit dat ze op facebook zitten en dit soort berichten lezen, toch al niet bijzonder kritisch zijn over waar ze hun informatie vandaan halen.

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:42:
[...]

Waarom word je daar boos van?
Wat mux zegt, dit is precies hetzelfde als de anti-vax beweging. Desinformatie waardoor onze samenleving wordt beschadigd.

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:31
Ik vraag mij af waarom de CO2 überhaupt te maken heeft met de eigenaar? Een EV verkopen na 3 jaar doet echt de CO2 reductie niet te niet. De volgende eigenaar kan er gewoon mee verder rijden toch?

Naja. Hoop bombarie om niets. Ik heb geen 60kWh accu, ik heb geen 200Wh/km verbruik.

Wel begrijp ik dat, ook al heb ik zonnepanelen, er meer kolenstroom wordt gemaakt juist omdat ik een EV rijdt. Immers verbruik ik méér energie dus blijft er van mijn zonnestroom minder over voor de buurtjes.

Gelukkig hoeft er voor mijn EV geen raffinaderij te draaien.

Ach. Reken je rijk. Ik zie in het TNO rapport staan dat het bouwen van een EV (zonder de accu) méér energie kost dan het bouwen van een ICE inclusief motor. Kijk ik naar m'n eigen auto, welke exact gelijk is aan de ICE variant, kan ik mij niet voorstellen dat het bouwen van de elektromotor zoveel méér energie kost dan het bouwen van een benzine motor+versnellingsbak, want dat zou het verschil moeten maken.

En dan ga ik dus niet graven naar cijfertjes die het een en ander onderbouwen, maar ga ik gewoon van gut-feeling uit.

Er is maar een rit de schoonste rit, en dat is een vermeden rit.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Guy Treepbush schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:10:
RTL nieuws heeft een nieuwsbericht waarin netjes gehakt gemaakt wordt van de Belgische claim.

https://www.rtlnieuws.nl/...700000-km-groen-wat-flauw

Beter dan bijvoorbeeld het AD dat het zonder enige controle overneemt.
En zelfs RTL vergeet iets belangrijks: de 136,8 gram CO2 per kilometer voor de benzineauto is alleen de uitstoot van de auto. De 110 gram CO2 per kilometer voor de elektrische auto is de hele productie van elektriciteit meegenomen.
Het raffineren van aardolie om er benzine van te maken is niet meegenomen.
Blijkbaar heeft die professor een magische benzinepomp in zijn tuin.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:14
De productie van 1 liter benzine zou ook 1,5kWh kosten.
http://www.olino.org/blog...m-kost-een-liter-benzine/

[ Voor 44% gewijzigd door PeterZ(on) op 08-03-2019 21:30 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Meer mensen kaartjes gekocht?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sorry, maar ik vertrouw liever een echt onderzoeksinstituut, ipv iemand die al begint met "Minder goed geïnformeerde mensen, zeggen soms dat het geen enkele zin heeft om elektrisch te gaan rijden voor een beter milieu"

http://web.mit.edu/evt/summary_wtw.pdf

of

https://ec.europa.eu/tran...28scientific_study%29.pdf

Conclusie, een BEV stoot ongeveer 50% van de CO2 uit tov benzine of diesel. Echter kun je een BEV emissie vrij maken door groene stroom te laden, wat vrijwel alle laadpalen aanbieden. (even buiten discussie houden of de huidige groene stroom nou wel zo groen is).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Bedenken of de aangeleverde stroom groen is of niet is nogal zinloos, uiteindelijk is de energiemix het enige dat telt. Neem jij meer groen af neemt iemand anders meer grijs af.

Zeggen dat je co2 vrij rijdt door zonnepanelen is ook twijfelachtig, als jij ze niet oprijdt vervangt het gewoon voor een ander een grijze kw.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:54
Voor het totaalplaatje wel.

Als individu is het anders wanneer je speciaal voor je EV extra PV panelen plaatst omdat je daar geld aan uit geeft ipv aan fossiele brandstoffen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

assje schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 02:11:
Bedenken of de aangeleverde stroom groen is of niet is nogal zinloos, uiteindelijk is de energiemix het enige dat telt. Neem jij meer groen af neemt iemand anders meer grijs af.
Vandaag wel, maar als er meer vraag naar groene stroom is dan zal er ook meer opgewekt moeten worden. Men mag namelijk geen grijze stroom inkopen om aan de groene stroomvraag te voldoen. De mix wordt zo gaandeweg steeds groener.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:02:
[...]

Wat mux zegt, dit is precies hetzelfde als de anti-vax beweging. Desinformatie waardoor onze samenleving wordt beschadigd.
Inderdaad. En daarnaast focust het maar op 1 aspect, namelijk op CO2. Los van of het nu wat betreft CO2 klopt wordt het aspect CO2 synoniem gesteld aan 'vervuiling' in het algemeen. Er komen bij een verbrandingsmotor nog veel meer stoffen vrij. Dat wordt hier niet meegenomen, en door dat soort vaagheden krijg je helemaal verwarring aan de borreltafel.

Laten we eerlijk zijn: aan de pro-kant uit gebeurt dat ook wel eens. Maar het blijft verwerpelijk.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:58
Pierz schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 08:03:
Voor het totaalplaatje wel.

Als individu is het anders wanneer je speciaal voor je EV extra PV panelen plaatst omdat je daar geld aan uit geeft ipv aan fossiele brandstoffen.
Voor mij als individu is het inderdaad anders. Voor mijn EV heb ik 20 extra zonnepanelen aangeschaft. Dat had ik anders niet gedaan. Ik verwacht hiermee ca. 100% van mijn EV verbruik te kunnen opwekken.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
vindt die hele co2 discussie zo-wie-zo onzin..... we weten dat we er iets aan moeten doen en ev's helpen, zonnepanelen helpen, je energieverbruik terugbrengen helpt, isoleren helpt........ heb ik geen studies voor nodig om dat in te zien.

Dus gewoon beginnen bij en de rest die volgt vanzelf (of ze willen of niet).

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-11 16:37
Ja maar productie van zonnepanelen kost ook en banden die slijten geeft veel fijnstof om het maar niet te hebben over de straling die uit de omvormer komt.
Ik citeer mijn buren..
7(8)7

Ioniq 5 P45

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:23
Als ik mijn EV overdag gebruik en 's-avonds thuis oplaadt is het maar de vraag of ik kan spreken over groene stroom (zelfs als ik over pv panelen beschik).

Gedrag wat op 21 juni duurzaam is, kan op 21 december zeer vervuilend zijn.

Wat Zr40 hieronder opmerkt klopt niet en is je kop in het zand steken. Vraag je eens af óf jouw leverancier groen kan leveren op het moment van afname. We hebben nog geen medium om groene stroom op te slaan voor gebruik op momenten waarin groene productie niet mogelijk is.

edit 2: wat ik bedoel te zeggen dat, in mijn situatie met zonnepanelen, ik netto stroom over heb. Om duurzaam te zijn moet ik proberen om mijn stroomverbruik te concentreren op de momenten dat ik stroom produceer. Dan ben ik gegarandeerd groen en duurzaam

Ik kijk dus helemaal niet naar energieleverancier en neem zelf de verantwoordelijkheid. Zeker na afloop van het salderen is dit ook financieel de beste manier.

[ Voor 86% gewijzigd door alex75 op 09-03-2019 11:59 ]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tijdstip van opladen boeit niet echt in dat opzicht. Je neemt een aantal kWh af en de afspraak is dat jouw leverancier (of eigen PV) een gelijk aantal groene kWh toevoegt aan het elektriciteitsnet. Ondertussen gebruik jij een gelijk aantal kWh van het elektriciteitsnet. Zit daar een beetje grijs tussen, dan heb je een andere afnemer van grijze stroom die datzelfde beetje groen krijgt ipv grijs. Resultaat is identiek.

@ edit hierboven: het boeit niet of ik nu daadwerkelijk groen of grijs binnen krijg. Mijn leverancier moet contractueel een gelijke hoeveelheid groene stroom toevoegen aan het net als dat ik afneem. Stel dat ik onverhoopt 2000 kWh aan grijze stroom ontvang. Dan is er een afnemer van grijze stroom die 2000 kWh aan groene stroom verbruikt ipv grijze stroom. In beide gevallen is er 2000 kWh aan groene stroom opgewekt en 2000 kWh aan groene stroom verbruikt.

[ Voor 41% gewijzigd door Zr40 op 09-03-2019 11:42 ]

• Pierz
Spiller schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 10:44:
Ja maar productie van zonnepanelen kost ook en banden die slijten geeft veel fijnstof om het maar niet te hebben over de straling die uit de omvormer komt.
Ik citeer mijn buren..
7(8)7
En als de zonnepanelen end of life zijn komen ze op de storthoop wn kan je er niets meer mee.

Commercieel nog niet interessant, maar blijkbaar al voor 96% te recyclen: https://www.tudelft.nl/de...ulair-is-een-zonnepaneel/

Overigens denk ik dat afvalbergen goudmijntjes zullen worden als er echt tekorten gaan ontstaan van bepaalde grondstoffen.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:41

Crazy D

I think we should take a look.

Zr40 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:35:
@ edit hierboven: het boeit niet of ik nu daadwerkelijk groen of grijs binnen krijg. Mijn leverancier moet contractueel een gelijke hoeveelheid groene stroom toevoegen aan het net als dat ik afneem. Stel dat ik onverhoopt 2000 kWh aan grijze stroom ontvang. Dan is er een afnemer van grijze stroom die 2000 kWh aan groene stroom verbruikt ipv grijze stroom. In beide gevallen is er 2000 kWh aan groene stroom opgewekt en 2000 kWh aan groene stroom verbruikt.
Maar dat is natuurlijk procedureel getrut. Feit is dat als 100% van alle Nederlanders groene stroom zou willen, er 's nachts toch grijze stroom is. Het enige wat je bereikt is dat er hier er daar wat extra bomen worden geplaatst of zo ter compensatie. Wellicht is daar dan wel een toepassing voor waterstof: opslaan van stroom die overdag groen is opgewekt om 's nachts te gebruiken.

Exact expert nodig?

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:35:
Tijdstip van opladen boeit niet echt in dat opzicht. Je neemt een aantal kWh af en de afspraak is dat jouw leverancier (of eigen PV) een gelijk aantal groene kWh toevoegt aan het elektriciteitsnet. Ondertussen gebruik jij een gelijk aantal kWh van het elektriciteitsnet. Zit daar een beetje grijs tussen, dan heb je een andere afnemer van grijze stroom die datzelfde beetje groen krijgt ipv grijs. Resultaat is identiek.

En zo sponsoren we Noorwegen, die een overschot heeft aan groene stroom en duur verkoopt en massa’s grijze stroom goedkooo inkoopt. Uiteindelijk komt je stroom altijd van de centrale het dichtst bij je huis.

Groene/grijze stroom kopen is een grote onzin, waar ik niet aan mee doe. Als je aan groene stroom wil doen, moet je zelf zonnepanelen leggen of investeren in windmolens in Nederland. Niet groene stroom kopen bij Nuon/Eneco etc.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Z___Z schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:36:
[...]

En zo sponsoren we Noorwegen, die een overschot heeft aan groene stroom en duur verkoopt en massa’s grijze stroom goedkooo inkoopt. Uiteindelijk komt je stroom altijd van de centrale het dichtst bij je huis.
Ik niet. Mijn opwek is groter dan mijn eigen verbruik.

Voor wanneer het donker is; ik vind het geen enkel probleem om mijn groene stroom te ruilen met grijze stroom in ruil dat de afnemer van de grijze stroom mijn groene stroom gebruikt. Dat kan je zoals @Crazy D het stelt 'procedureel getrut' noemen maar een andere manier bestaat simpelweg nog niet. Voor 100% groene stroom voor iedere afnemer bestaat nu nog te weinig productiecapaciteit.

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:23
@Zr40,

In de wintermaanden zijn zowel jij als ik afhankelijk van grijze stroom, omdat alleen de windmolens wat groene stroom produceren. Ik weet dat jij op jaarbasis anders denkt, maar mij gaat het om het moment. Uiteindelijk moet de stroom die wij gebruiken op hetzelfde moment ergens worden geproduceerd. In de wintermaanden en 's-avonds zullen we de EV's met grijze stroom opladen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

Z___Z schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:36:
[...]

Groene/grijze stroom kopen is een grote onzin, waar ik niet aan mee doe. Als je aan groene stroom wil doen, moet je zelf zonnepanelen leggen of investeren in windmolens in Nederland. Niet groene stroom kopen bij Nuon/Eneco etc.
Heb je een bron van de massale inkoop van grijze stroom door Noorwegen? Ik kan er niks over vinden. Wel dat ze inderdaad een enorm overschot aan groene stroom hebben: waterkracht en wind en zon. En dat van de 3 gascentrales die ze hadden er 1 gesloten is en een ander ongebruikt. Waterkracht blijkt goedkoper om bij piekvraag bij te springen.

• Pierz
alex75 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:57:
@Zr40,

In de wintermaanden zijn zowel jij als ik afhankelijk van grijze stroom, omdat alleen de windmolens wat groene stroom produceren. Ik weet dat jij op jaarbasis anders denkt, maar mij gaat het om het moment. Uiteindelijk moet de stroom die wij gebruiken op hetzelfde moment ergens worden geproduceerd. In de wintermaanden en 's-avonds zullen we de EV's met grijze stroom opladen.
Om het maar weer even naar EV’s te trekken: die zullen overdag aangesloten moeten zijn om de groene stroom op te slaan en snachts weer deels terug te leveren.

Dan rest nog wel het winterprobleem. Dat wordt of een enorme overcapaciteit aan zonnepanelen, of intercontinentaal energietransport.

• eltron
mijn windmolen (ik heb certificaten van de Windcentrale, www.windcentrale.nl) is toch redelijk complementair aan de zonnepanelen. Draait 's nachts gewoon door en levert juist in vierde kwartaal en eerste kwartaal de hoogste productie. En ook in Nederland lopen al diverse projecten met waterkracht. Bijvoorbeeld https://www.zelfenergiepr...etijdencentrale-op-texel/
Maar idd wellicht een beetje of topic als het hier over EV zou moeten gaan.

• JayPe
eltron schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:24:
mijn windmolen (ik heb certificaten van de Windcentrale, www.windcentrale.nl) is toch redelijk complementair aan de zonnepanelen. Draait 's nachts gewoon door en levert juist in vierde kwartaal en eerste kwartaal de hoogste productie. En ook in Nederland lopen al diverse projecten met waterkracht. Bijvoorbeeld https://www.zelfenergiepr...etijdencentrale-op-texel/
Maar idd wellicht een beetje of topic als het hier over EV zou moeten gaan.
Voor en najaar meer wind is wel een goede reden voor wind naast zo'n. Maar 's nachts doordraaien? Over het algemeen gaat de wind 's nachts liggen,... En neemt de productie af, toch?

Nu neemt de ashoogte steeds verder toe, en steken de windmolens makkelijk in de hogere luchtlagen en draaien ze dus vrijwel altijd, maar als we met z'n allen steeds meer stroom in de nacht gaan gebruiken, omdat we dan onze EV's opladen,. Hmmm. :(:)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Z___Z
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:05:
[...]

Heb je een bron van de massale inkoop van grijze stroom door Noorwegen? Ik kan er niks over vinden. Wel dat ze inderdaad een enorm overschot aan groene stroom hebben: waterkracht en wind en zon. En dat van de 3 gascentrales die ze hadden er 1 gesloten is en een ander ongebruikt. Waterkracht blijkt goedkoper om bij piekvraag bij te springen.
Hier bijvoorbeeld. Productie in Noorwegen is bijna volledig groen, terwijl verbruik minder dan 50% groen is.
https://www.nve.no/energy...ctricity-disclosure-2017/

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 15:22

Sr_Ogel

Klop klop klop

Misschien komt het doordat ik nu zelf al weer bijna 3 maanden elektrisch rijd en het dus meer opvalt. Sta ik net met in totaal 5 elektrische auto's voor een verkeerslicht en zijn we in de meerderheid. Van model X tot Zoe. Er rijd al best veel rond. Goede zaak.

• eltron
Zal steeds normaler worden. Hoorde gisteren Bram Schot (CEO Audi) op BNR in het kader van de autosalon in Geneve. Hij gaf aan dat hij verwachte dat in 2021/22 al 25% van de verkochte nieuwe auto's elektrisch zal zijn. Ook BMW zat in dat programma, zij verwachten ook veel van hybride technologie met iets meer elektrische range; 100km, zodat 80-90% van de reizen met die auto's volledig elektrisch kan.
Dit wordt helaas in NL fiscaal ontmoedigd maar is vanuit milieuperspectief wel een prima ontwikkeling.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:50

databeestje

Von PrutsHausen

Het RVO heeft de cijfers ook bijgewerkt over februari en staat weer online :)
Met een marktaandeel van 6,2% zeker geen slechte maand, met 2192 stuks volledig elektrisch zou dat voor het jaar uitkomen op 4432 + (10 * 2192) = 26352 stuks, wat overeen komt met de raming van 28k van de Bovag. Het zal nog wel iets meer worden denk ik, hangt er een beetje vanaf of Hyundai/Kia gaat leveren.

https://www.rvo.nl/onderw...n/stand-van-zaken/cijfers

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-11 16:07
@eltron Is wel best complex zo'n PHEV, kan best dat tegen de tijd dat 100km PHEVs breed beschikbaar worden een 200km EV net zo duur of goedkoper is. Ik zie dan meer in het concept van Fiat waar je het accupack tijdelijk kan uitbreiden voor lange reizen, dan heb je nog een veel goedkopere EV (kleine accu) en huur je tijdelijk extra capaciteit voor lange ritten. Hoef je niet onnodig een ICE of extra accu's mee te sjouwen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-11 21:25
databeestje schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:54:
Het RVO heeft de cijfers ook bijgewerkt over februari en staat weer online :)
Met een marktaandeel van 6,2% zeker geen slechte maand, met 2192 stuks volledig elektrisch zou dat voor het jaar uitkomen op 4432 + (10 * 2192) = 26352 stuks, wat overeen komt met de raming van 28k van de Bovag. Het zal nog wel iets meer worden denk ik, hangt er een beetje vanaf of Hyundai/Kia gaat leveren.

https://www.rvo.nl/onderw...n/stand-van-zaken/cijfers
wellicht dat het hoger wordt met de komst van:

nissan leaf 64kwh
honda urban ev
peugeot 208e
kia soul ev
model 3 (sr)
audi e tron
MB EQG
nog wat vergeten?

2021 wordt helemaal gek met alle prototypen van VAG die zogenaamd realiteit moeten worden + 6k subsidie

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De enige die je op dat lijstje kan houden zijn Tesla en Nissan. Eerst nog maar eens zien dat de rest ueberhaupt kan (of wil!) leveren. Volgens mij worden we zoet gehouden met beloftes en verkopen ze graag nog eerst heel veel ICE cars.

PHEV's vind ik gewoon bedriegerij. Zeer complexe techniek om alsnog gewoon op benzine te rijden.

Het mooie van een EV is juist de simpliciteit.

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 09-03-2019 16:56 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• eltron
PHEV's bedriegerij?? Zet je wel heel veel goedwillende mensen in de hoek.
Met 100km el range wordt het echt serieus en verwacht ik dat veel mensen die 200km full electric niet aandurven, wel willen kiezen voor deze variant die in de praktijk voor velen voldoende is (excl. incidentele lange, vakantie, ritten, maar die zijn voor PHEV ook geen probleem).
Vervelend dat je dan wordt afgeremd door fiscale boete (de hogere kosten van de PHEV werken volledig door in de bijtelling, zou het fair vinden als de bijtelling wordt beperkt tot cat. prijs van de ICE versie).

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Coasterfreak schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:50:
[...]

wellicht dat het hoger wordt met de komst van:

nissan leaf 64kwh
honda urban ev
peugeot 208e
kia soul ev
model 3 (sr)
audi e tron
MB EQG
nog wat vergeten?

2021 wordt helemaal gek met alle prototypen van VAG die zogenaamd realiteit moeten worden + 6k subsidie
Voorlopig lijkt het er meer op dat heel veel auto fabrikanten grote woorden hebben maar dat het schijnbaar erg lastig is om die woorden waar te maken. Met name Europese fabrikanten beloven en hypen veel maar als het puntje bij paaltje komt kan men niet leveren door talloze redenen.

De enige die de EV massa productie lijkt te hebben is tesla, de M3 SR zal in Nederland een knaller worden als deze uit komt

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

eltron schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 17:34:
PHEV's bedriegerij?? Zet je wel heel veel goedwillende mensen in de hoek.
Met 100km el range wordt het echt serieus en verwacht ik dat veel mensen die 200km full electric niet aandurven, wel willen kiezen voor deze variant die in de praktijk voor velen voldoende is (excl. incidentele lange, vakantie, ritten, maar die zijn voor PHEV ook geen probleem).
Vervelend dat je dan wordt afgeremd door fiscale boete (de hogere kosten van de PHEV werken volledig door in de bijtelling, zou het fair vinden als de bijtelling wordt beperkt tot cat. prijs van de ICE versie).
De PHEV rijders die ik ken stekkeren braaf en waar mogelijk. Ik snap ook niet zo goed waarom men PHEV's niet blijft stimuleren met een 15% bijtellingsregeling en MRB vrijstelling. Met de MRB vrijstelling zorg je er ook voor dat de vraag op peil blijft als de auto's uit de lease komen zodat het spul ook niet snel naar het buitenland verdwijnt.

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 09-03-2019 17:46 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tassadar32
@revolution-nl Helaas zie ik ook zat PHEV rijders die alleen stekkeren als ze daarmee een makkelijke parkeerplek kunnen claimen of die thuis gewoon niet eens kunnen laden. Zo lang de hogere kosten van benzine rijden tov stekkeren niet bij de berijder uitkomen is er weinig motivatie om te stekkeren. Als er aankoopsubsidie op EV's komt (waarschijnlijk) mag dat wat mij betreft ook prima op PHEVs (lager bedrag, maar toch). PHEVs die prive gereden worden zitten vaker aan de lader omdat de eigenaar er direct voordeel van heeft.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• daemonix
  • Niet online
Ik vind PHEV's bedriegerij omdat de redenen die ik al genoemd heb:
- complexe systemen met benzine- en elektromotoren, duur in productie, duur in CO2 productie
- uiteindelijk moeten ze toch op benzine rijden (zie bij sommige PHEV's het automatisch aanschakelen als het koud is).

Ik vind het een zoethouder, en daarmee ongewenst voor *nieuwe* auto's. Bestaande: prima. Maar de technologische complexiteit is niet meer verantwoord als een ook een BEV kunt maken. En dat kan.

• eltron
PHEV is prima optie, vooral omdat de grondstoffen voor batterijen beperkt zijn en PHEV daar minder van nodig heeft en in praktijk toch dicht bij 100% elektrisch kan rijden.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

eltron schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 18:18:
PHEV is prima optie, vooral omdat de grondstoffen voor batterijen beperkt zijn en PHEV daar minder van nodig heeft en in praktijk toch dicht bij 100% elektrisch kan rijden.
Denk je dat echt?
Bijna iedere leasert met een Outlander lacht zich kapot. Mooi lage bijtelling geregeld, en vervolgens met de tankpas hem gewoon vol gooien.

Ik zou het zelf ook doen.
Een PHEV is een mooie schijnvertoning. De enige keer dat je die inplugt, is als je er een mooie parkeerplaats door scoort voor elektrische auto's.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Jeroenneman schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 18:25:
[...]

Denk je dat echt?
Bijna iedere leasert met een Outlander lacht zich kapot. Mooi lage bijtelling geregeld, en vervolgens met de tankpas hem gewoon vol gooien.

Een PHEV is een mooie schijnvertoning. De enige keer dat je die inplugt, is als je er een mooie parkeerplaats door scoort voor elektrische auto's.
De waard vertrouwd.....

Mijn collega’s pluggen allemaal elke dag in op werk en thuis.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• eltron
[...]

Denk je dat echt?

Ja dat denk ik echt en zie het ook om mij heen. Uitzonderingen met onverantwoord gedrag houdt je altijd, maar dit zal steeds meer uitzondering zijn, mede afgedwongen door omgeving en ook werkgever die zich op dit punt in toenemende mate zal moeten verantwoorden.
En Outlander was een mooie tijd waar veel van is geleerd maar ligt inmiddels grotendeels achter ons.

Overigens heb ik destijds van Outlander afgezien omdat werkgever geen tankpas maar alleen nog laadpas wilde verstrekken. Dat was bij de beperkte el range voor mij niet reëel. Maar als de el-range ca. 100km was geweest had ik daar geen moment over na hoeven denken.
Ofwel als nu hybrids met 100km el-range onder vergelijkbare condities worden verstrekt, dan zie ik de tank niet meer volgegooid worden. Momenteel is de fiscale boete de beperking, maar kan me ook een "brandstofbudget" voorstellen waarbij het voor de berijder voordelig is om zo weinig mogelijk benzine te gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door eltron op 09-03-2019 20:11 ]

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-10 07:43
PHEV heeft geen toekomst tenzij de EV range drastisch omhoog gaat én ICE rijden ontmoedigd wordt. Laatste kan fiscaal (helaas land per land) maar beter door verbrandingsmotor ondergeschikt te maken van elektrische motor. Dus EV drivetrain véél performanter en ICE drivetrain eerder als range extender of "thuiskomertje".

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nivve schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:59:
Gisteren meer duidelijkheid over de accu van de Fluence: Die komt er voorlopig niet. Ze hebben de accuhuur stop gezet tot ze wel een accu kunnen leveren (kan meer dan 9 maanden duren) of we kunnen de auto inruilen |:(

Overigens heb ik gevraagd of ik niet gewoon de accu in kan leveren, maar dat mag volgens Renault Nederland niet. Al betwijfel ik of ze dat uberhaupt kunnen weigeren gezien de auto zelf toch echt van ons is :+

Overigens zijn er meer Fluence rijders die op een nieuwe accu wachten, dus ik ben benieuwd of die wel het geduld kunnen opbrengen om op een nieuwe accu te wachten.
Heb je het Renault Forum al gezien, ik zie dat daar meer Fluence rijders zijn met hetzelfde probleem.

https://www.renaultforum....ence-algemeen-t25399.html
Hallo, onze auto heeft een accu probleem.

De capaciteit is gedaald naar 55%.

Wij hebben afgelopen vrijdag te horen gekregen dat er hoogst waarschijnlijk geen nieuwe accu meer leverbaar is en er een probleem is ontstaan. Het voorstel van Renault is om de auto terug te kopen of te blijven rijden zonder accuhuur.

Persoonlijk vinden wij dat dit niet passend is omdat er een overeenkomst is voor de accu en dat Renault dit op moet lossen.

Wij zijn er achtergekomen dat er op dit moment meer Fluence's zijn met hetzelfde probleem. Het aantal is meer dan 5 en minder dan 10.

Wij willen graag in contact komen met deze eigenaren, wellicht kunnen wij met elkaar iets meer bereiken.

Met vriendelijke groet,
Arjan
Wel een mooi moment om voor een appel en en ei een Fluence aan te schaffen (zag er laatst één voor 5500 euro ) met een SOH van 74% en dan bij Renault aan te kloppen om zo onder de accuhuur vandaan te komen :z. Heb je voor weinig een prima EV voor de boodschappen

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 09-03-2019 20:47 ]

• aip
  • Laatst online: 16:14

aip

[...]

Denk je dat echt?

Na de V60D6 (Lease) hebben wij zojuist, prive, een XC60T8 gekocht. Waarom? Uit overtuiging. Elektrisch vonden wij nog geen optie, met 55-65k KM per jaar, maar we pluggen dat het een lieve lust is, thuis, op mijn kantoor, en op t werk van mijn vrouw. Dat is niet altijd goedkoper, vaak wel. En over de aanschafprijs met ruim 90k gaan we het helemaal maar niet hebben, die kan ik niet verantwoorden.

Dus.... ik voel me hier toch een beetje onheus bejegend.

;)

Overigens hebben we als 2e auto ook gewoon een Zoe, al 4 jaar, dus we zijn misschien niet echt gemiddeld.

[ Voor 5% gewijzigd door aip op 09-03-2019 20:57 ]

• Tassadar32
ColdRain schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:21:
PHEV heeft geen toekomst tenzij de EV range drastisch omhoog gaat én ICE rijden ontmoedigd wordt. Laatste kan fiscaal (helaas land per land) maar beter door verbrandingsmotor ondergeschikt te maken van elektrische motor. Dus EV drivetrain véél performanter en ICE drivetrain eerder als range extender of "thuiskomertje".
Dus de i3 REX in andere chassisvormen. Wat mij betreft prima als alternatief voor een full EV. Overigens rij ik nu wel een "overal en altijd inpluggen" Outlander PHEV en past een full EV prima bij mijn gebruikspatroon dus word het ergens in de komende week (hoop ik) een model 3.

[ Voor 14% gewijzigd door Tassadar32 op 09-03-2019 20:43 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher is ook een beetje klaar met dat neerkijken op ICE en PHEV rijders.
Iedereen maakt zijn eigen afwegingen in dit proces; elke euro kan je maar een keer uitgeven.

* teacher vindt dat je beter een positieve boodschap kan uitdragen, dan volgen anderen vanzelf.

Vandaag weer lekker rondgetoerd in de 500e. Wat een leuk ding is dat toch...
Radio lekker aan, cruise control aan... en als eerste weg bij het stoplicht :Y

Wise enough to play the fool

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

aip schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:41:
[...]

Na de V60D6 (Lease) hebben wij zojuist, prive, een XC60T8 gekocht. Waarom? Uit overtuiging. Elektrisch vonden wij nog geen optie, met 55-65k KM per jaar
Niet om neer te kijken :>

Maar... Met een Tesla is 55-65 k KM een peuleschil zeker als je de 100 neemt.

En met de recente prijsverlaging 'slechts' iets duurder en zo uitgespaard met de brandstofprijzen en wegenbelastingen.

5 jaar een V60D6 gehad en altijd ingeplugd. Maar de actieradius is voor 9 kW 35 kilometer. Daarna gaat een koude diesel meedoen. Op mijn ritjes van 60 kilometer gebruik je dan 9 kW en 2 liter diesel. Mijn Tesla verbruikt 14 kW en 0,0 fossiele brandstof. Niet extreem veel zuiniger op elektra, maar wel vaak korte momenten dat de koude diesel erbij moet springen die ongunstig uitpakken.

[ Voor 27% gewijzigd door knakworst op 09-03-2019 21:16 ]

• aip

aip

knakworst schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:11:
[...]

Niet om neer te kijken :>

Maar... Met een Tesla is 55-65 k KM een peuleschil zeker als je de 100 neemt.

En met de recente prijsverlaging 'slechts' iets duurder en zo uitgespaard met de brandstofprijzen en wegenbelastingen.
Euh, ja, die prijsverlaging deed ons wel wat. We hadden de X op het oog (wegens trekhaak), maar 120k ofzo tov 90k was er net een te veel. Nu had ik daar misschien een andere beslissing genomen. Het tijdens onze tripjes naar ons vakantiehuis 1,5-2 uur extra per enkele reis besteden was ook nog een afweging, waar we nog niet helemaal uit waren (lees: de WAF deed het daar nog niet). Maar ik ben ervan overtuigd dat we over 3,5-4 jaar als deze de 200k over gaat en we 'm inruilen, elektrisch een voor de hand liggende keuze is.

[ Voor 0% gewijzigd door aip op 09-03-2019 21:17 . Reden: typo ]

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Geen idee wat WAF is, maar ik ben afgelopen december met de Tesla in 17 uur naar Zuid Frankrijk gereden, en het was dankzij autopilot en de laadpauzes ontspannender dan met de V60 in 13 uur.

• daemonix
  • Niet online
Wife Acceptance Factor. :) Niet te verwarren met Wife Credits (die zijn maar beperkt houdbaar).

[ Voor 57% gewijzigd door daemonix op 09-03-2019 21:27 ]

• aip

aip

knakworst schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:25:
Geen idee wat WAF is, maar ik ben afgelopen december met de Tesla in 17 uur naar Zuid Frankrijk gereden, en het was dankzij autopilot en de laadpauzes ontspannender dan met de V60 in 13 uur.
'Wife Acceptance Factor'.....

Wij rijden zo'n 5-6 keer per jaar naar ons huis in de dordogne. 1100 KM, vertrekken om een uur of 17:00 na het werk, en dan in 9,5 uur naar ons huis. Dat maakt dat we er om ca. 02:30 zijn. Dan gaan we slapen, staan we om een uur of 9 op, hebben we een normale dag. Als we er pas tegen 04:30 komen is dat gevoelsmatig toch opeens een nacht doorrijden. (Ik weet het, puur psychologisch, maar zo voelt het hier thuis).

Overigens ben ik heel blij met de pilot assist in de XC60. Maakte het leven al twee reizen zo veel ontspannender!

• Pierz
[...]

Denk je dat echt?

En wat dan nog? Het gaat er om dat een PHEV een goede optie is en dat is het ook. Precies on de redenen die @eltron aangeeft.

Dat er hufterige leaserijders (en blijkbaar ook tweakers) zijn doet daar niks aan af. Je etaleert hier alleen maar je eigen laksheid.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

aip schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 21:30:
[...]

Wij rijden zo'n 5-6 keer per jaar naar ons huis in de dordogne. 1100 KM, vertrekken om een uur of 17:00 na het werk, en dan in 9,5 uur naar ons huis. Dat maakt dat we er om ca. 02:30 zijn. Dan gaan we slapen, staan we om een uur of 9 op, hebben we een normale dag. Als we er pas tegen 04:30 komen is dat gevoelsmatig toch opeens een nacht doorrijden. (Ik weet het, puur psychologisch, maar zo voelt het hier thuis).

Overigens ben ik heel blij met de pilot assist in de XC60. Maakte het leven al twee reizen zo veel ontspannender!
Tja.. even een restaurant pakken in de 2,5 rusttijd laadtijd lijkt mij toch ook lekker.

De reis met een Model X long range (met een M3 long range is het zelfs een uur en een kwartier korter)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2gxJ1z6/Long-range.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 09-03-2019 22:15 ]

• aip

aip

revolution-nl schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:11:
[...]

Tja.. even een restaurant pakken in de 2,5 rusttijd laadtijd lijkt mij toch ook lekker.

De reis met een Model X long range (met een M3 long range is het zelfs een uur en een kwartier korter)
[Afbeelding]
Ik snap je, ik hoor je. Maar nee, wij tanken, wisselen, en rijden door. Ieder zij ding.... Eten doen we eigenlijk nauwelijks, drinken uit n fles water. Dat is wat wij gewend zijn. Zelfs de twee jongens verwachten tegenwoordig niets anders....

Wat ik bedoel: voor veel mensen is denk ik inmiddels elektrisch echt een optie. En wij hebben écht getwijfeld, maar durfden het nog niet aan. Wel voor de 2e auto (Zoe), maar nog niet voor de 1e. Dat komt, vast en zeker. Maar nu nog niet.

Oh, en shameless self plug: ook in frankrijk laden we elke dag op, daar hangt onder de carport gewoon een oplader. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door aip op 09-03-2019 22:25 . Reden: toevieging laatste alinea. ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

aip schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:20:
[...]

Ik snap je, ik hoor je. Maar nee, wij tanken, wisselen, en rijden door. Ieder zij ding.... Eten doen we eigenlijk nauwelijks, drinken uit n fles water. Dat is wat wij gewend zijn. Zelfs de twee jongens verwachten tegenwoordig niets anders....
Lekker in de Volvo blijven rijden dan.
Ieder zijn meug ;)

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Tassadar32 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 18:03:
@revolution-nl Helaas zie ik ook zat PHEV rijders die alleen stekkeren als ze daarmee een makkelijke parkeerplek kunnen claimen of die thuis gewoon niet eens kunnen laden. Zo lang de hogere kosten van benzine rijden tov stekkeren niet bij de berijder uitkomen is er weinig motivatie om te stekkeren.
Dat zal steeds minder voorkomen. Eind dit jaar hebben de laatste PHEVs met 7% bijtelling er 4 jaar opzitten, dat is meestal de duur van een leasecontract. De PHEVs van 2013 (0% bijtelling) en 2014 (7% bijtelling) zijn al niet meer in de lease. Een boel PHEVs die je ziet zijn dus ex-lease privé gekochte auto's. En die eigenaren hebben voordeel bij stekkeren. Daarvoor hebben ze die auto gekocht.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

• Z___Z
  • Niet online
PHEVs kan je prima afdwingen te laden, door de tak inhoud te beperken. Dit doen ze kn Californië ook. Dus bijvoorbeeld 100 km EV range en tank van max 10 liter. En alleen benzine, diesel PHEV slaat zowieso nergens op.

• daemonix
  • Niet online
Maar waarom zou je dat nog doen? Gewoon 200 km met BEV volstaat ook in dat geval.

• aip

aip

daemonix schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 22:41:
Maar waarom zou je dat nog doen? Gewoon 200 km met BEV volstaat ook in dat geval.
Euh, ja. Maar denken de mensen dus niet altijd hetzelfde over ;)

Ik (wij) geloven in elektrisch, en ik (wij) denken dat voor heel veel mensen ook het huidige 1,5-2,5 per jaar vakantie schema daar in past. Ons 5-6 keer naar ons vakantiehuis (nog los van de wintersport), niet. Is dat gemiddeld? Nee. Is dat milieutechnisch te verantwoorden? Nee. Zeker niet. Maar we doen wat wij denken dat wij kunnen. Dat is objectief vast te weinig. Maar ik heb er vrede mee.

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:37:
[...]

Heb je het Renault Forum al gezien, ik zie dat daar meer Fluence rijders zijn met hetzelfde probleem.

https://www.renaultforum....ence-algemeen-t25399.html

[...]

Wel een mooi moment om voor een appel en en ei een Fluence aan te schaffen (zag er laatst één voor 5500 euro ) met een SOH van 74% en dan bij Renault aan te kloppen om zo onder de accuhuur vandaan te komen :z. Heb je voor weinig een prima EV voor de boodschappen
Niet gezien, volg dat forum al een tijdje niet meer. Maar bedankt voor de pointer, zal mijn eigen bevindingen daar ook droppen.

Overigens is er weinig dat we kunnen doen. Heb de rechtsbijstand uiteindelijk de situatie voorgelegd en ze zien er geen heil in. Renault heeft wel een contract getekend, maar als ze kunnen aantonen dat er idd een accuschaarste is, dan staan ze volledig in hun recht om alternatieve opties aan te dragen. Ook zijn de geboden opties (voor ons) erg redelijk, dus op dat vlak zagen ze ook niet veel te behalen.

Wij hebben uiteindelijk besloten om de Fluence in te leveren voor het geboden bedrag. Het was onze tweede auto, en sinds ik met de speed-pedelec naar mijn werk ga hebben we er maar 1 nodig.
Overigens geen makkelijke beslissing, mijn vriendin is helemaal gek op die bak. En terecht, rijdt erg lekker, vooral hogere snelheden zijn een stuk stiller dan in de Zoe.

• JayPe
[...]

Even om te laten bezinken/omdenken: Zou je ook die paar keer per jaar op vrijdagmiddag twee uurtjes eerder de deur achter je dicht kunnen trekken? Door bijvoorbeeld twee weken lang elke werkdag een kwartiertje langer door te werken, heb je zomaar twee uur bij elkaar gespaard.

Ik weet niet of het kan, en aangezien je inmiddels al voorzien bent van een schitterende nieuwe grote PHEV, zal je het überhaupt niet gaan doen nu, maar voor de gedachte over een paar jaar... Je hoeft niet later aan te komen als je eerder kunt vertrekken.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wij rijden zo'n 5-6 keer per jaar naar ons huis in de dordogne. 1100 KM, vertrekken om een uur of 17:00 na het werk, en dan in 9,5 uur naar ons huis. Dat maakt dat we er om ca. 02:30 zijn.
Dit is echt precies de use case waarbij benzine/diesel gigantisch in het voordeel is. Die lange ritten duren aanzienlijk langer, zelfs met de duurste, beste EVs van dit moment. Nou maakt het normaal niet uit, maar als je 5/6x per jaar die rit (heen en terug!) maakt...

[ Voor 8% gewijzigd door TucanoItaly op 10-03-2019 08:19 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Tja, maar het punt dat de meeste mensen hier maken is dat je niet persé alles hetzelfde hoeft te hebben als met benzine/diesel en/of dat je persé alles altijd zo snel mogelijk moet doen als je op vakantie bent. Er is meer dan één weg naar Rome.

Prima om aan te geven dat er verschillen zijn, maar dit maakt het geen onbedongen voor- of nadeel. Als je persé snel naar je vakantie en terug wil ga je toch wel met het vliegtuig of de trein? De auto is altijd trager. Je zit in de auto om te genieten van je omgeving en de reis zelf - of om goedkoper uit te zijn.

• Crazy D

Crazy D

daemonix schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 18:11:
- complexe systemen met benzine- en elektromotoren, duur in productie, duur in CO2 productie
- uiteindelijk moeten ze toch op benzine rijden (zie bij sommige PHEV's het automatisch aanschakelen als het koud is).

Ik vind het een zoethouder, en daarmee ongewenst voor *nieuwe* auto's. Bestaande: prima. Maar de technologische complexiteit is niet meer verantwoord als een ook een BEV kunt maken. En dat kan.
PHEV was een logisch vervolg op hybride rijden. Diverse voordelen van elektrisch rijden, zonder de nadelen van na 150km per se te moeten laden. Ja, ondertussen is de range groter aan het worden, technologie staat niet stil. Maar niet iedereen koopt elk jaar een nieuwe auto. En daarbij is het type auto's dat je als EV kunt kopen nog steeds redelijk beperkt. Ook daar komt steeds meer variatie in. De range van een PHEV zou voor het mooie net iets hoger moeten zijn (75 of 100km), dan kun je in het overgrote deel van de tijd nog steeds elektrisch rijden maar als je verder weg moet, of er staat toevallig weer eens een iPace ergens te laden kun je op benzine doorrijden.
Iets met het spreekwoord zoals de waard is?.... En daarbij: denk jij werkelijk dat als EV rijden niet zo goedkoop is gemaakt dankzij belastingvoordelen (en helemaal de Maingau's die niet kunnen of willen factureren aan NL'ers) er zoveel EV was gereden? Als je PHEV hypocriet vind, een groot deel van de EV rijders is dat net zo. Ik denk dat (zeker bij de privé aangeschafte PHEV's) het milieubewustzijn van veel PHEV's rijders groter is dan de EV rijders (ja, hun eigen milieu omdat het cheap pass is om te rijden zakelijk gezien zeker als je een eigen laadpaal thuis hebt). DAT is de allergrootste reden dat er steeds meer EV's komen.

Maar voor alle zeikerds op PHEV: ze hebben wel voor een aanzienlijk deel bijgedragen in het aantal laadpalen. Dus wanneer je weer een keer wilt zeiken, denk daar ook even aan :>
mux schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:14:
Tja, maar het punt dat de meeste mensen hier maken is dat je niet persé alles hetzelfde hoeft te hebben als met benzine/diesel en/of dat je persé alles altijd zo snel mogelijk moet doen als je op vakantie bent. Er is meer dan één weg naar Rome.
Dat is waar. Maar accepteer ook dat andere mensen andere wensen hebben. Dat voor de 1 de vakantie begint als je je voordeur wegtrekt, en de ander zweer bij een vliegreis zodat je lekker snel op bestemming bent, wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Net zoals dat de standaard "hoe vaak ga je naar Ikea dus waarom heb je een grotere auto nodig" voor de 1 een prima argument is, maar accepteer dat andere mensen daar anders over denken en geen consessies willen doen. Want dan voelt het als een stap terug, in plaats van een stap vooruit. Ik geef iig geen 50k uit aan een auto om het gevoel te hebben een stap terug te moeten doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Crazy D op 10-03-2019 09:18 ]

Exact expert nodig?

• daemonix
  • Niet online
Ja, en paard en wagen heeft gezorgd voor de wegen. Duh, om daar de term zeikerds voor te gaan gebruiken gaat mij veel te ver. ICE is achterhaald. PHEV is achterhaald. Welkom bij de toekomst.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
TucanoItaly schreef op zondag 10 maart 2019 @ 08:18:
[...]

Dit is echt precies de use case waarbij benzine/diesel gigantisch in het voordeel is. Die lange ritten duren aanzienlijk langer, zelfs met de duurste, beste EVs van dit moment. Nou maakt het normaal niet uit, maar als je 5/6x per jaar die rit (heen en terug!) maakt...
Wat is precies het gigantische voordeel aan om 2:30 aankomen ipv 4:30? Waarschijnlijk is het verschil nog kleiner aangezien je met benzine/diesel nog steeds moet avondeten (en tegelijk kan laden) en helemaal als je uitgaat van de Model 3 met V3 supercharging eind dit jaar.

Edit: en met de besparing aan brandstofkosten kan je misschien wel een middagje vrij nemen zodat je de avondspits beter kan mijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 10-03-2019 09:35 ]

• prettig
daemonix schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:22:
Ja, en paard en wagen heeft gezorgd voor de wegen. Duh, om daar de term zeikerds voor te gaan gebruiken gaat mij veel te ver. ICE is achterhaald. PHEV is achterhaald. Welkom bij de toekomst.
PHEV is niet achterhaald.
Moet wel een echte BEV zijn met een generator.

En dan de range op de generator beperken tot max. de BEV range en BEV range minimaal 100km.
Uiterst efficiënte generator erin (mazda wankel).

Dit concept bestaat al en heeft zich bewezen: bmw i3 rex (in california is dit een nul-emissie voertuig).

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Crazy D schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:15:
[...]

[...]

Iets met het spreekwoord zoals de waard is?.... En daarbij: denk jij werkelijk dat als EV rijden niet zo goedkoop is gemaakt dankzij belastingvoordelen (en helemaal de Maingau's die niet kunnen of willen factureren aan NL'ers) er zoveel EV was gereden? Als je PHEV hypocriet vind, een groot deel van de EV rijders is dat net zo. Ik denk dat (zeker bij de privé aangeschafte PHEV's) het milieubewustzijn van veel PHEV's rijders groter is dan de EV rijders (ja, hun eigen milieu omdat het cheap pass is om te rijden zakelijk gezien zeker als je een eigen laadpaal thuis hebt). DAT is de allergrootste reden dat er steeds meer EV's komen.
Iets met zoals de waard is? Nee hoor, ik rij geen PHEV, noch EV. Ik denk alleen dat je bedrogen uitkomt als je redeneert vanuit de bubbel die ontstaat in dit topic, of breder, binnen de EV community.

Natuurlijk zegt iedereen in dit topic: "oh, maar ik leg mijn PHEV netjes aan de stekker heur".
No shit, je zit op een topic waarin duurzaam en elektrisch rijden het onderwerp van gesprek is.

Maar denk even aan die honderdduizenden mensen die zo'n PHEV hebben geleased met de lage bijtellingsregels. Denk je nu echt dat die allemaal het doen uit een plichtsbesef voor de natuur?

Zo ja, dan zit je duidelijk in een bubbel. De meeste mensen kan elektrisch rijden nog geen zak schelen. Maar ja, die hoor je natuurlijk niet, want die zitten niet op een EV topic.

Zou wel leuk zijn als een wagenparkbeheerder hier wat data over zou delen. Of de tankpas kosten bij die PHEV's ook daadwerkelijk zijn gedaald.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik kijk ook naar tweedehands phev als eventuele volgende auto. Maar het valt behoorlijk tegen qua electrische range. Ja als je er 100km op zou halen zou het heel wat zijn. Maar veel verder dan 30-40 kom je niet.
Combineer dat met een regelmatige 250km/dag rijden (~125 enkel) dan zet het weinig zoden aan de dijk.
Liever dan een vol electrisch nieuw ding leasen.

Ik denk dat de mensen die een phev privé regelen hem zeker aan de stekker leggen. Dat zijn goedkope kilometers.

Edit: ik weet ook dat je bij bepaalde werkgevers verplicht was om een phev x keer per maand op te laden. Dan moet je ook.

[ Voor 24% gewijzigd door qadn op 10-03-2019 09:53 ]

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Verwijderd

(vrijwel) Iedereen hier benadert de EV/PHEV vanuit de leaserijder anverklaart de PHEV 'dood'.

Echter voor particulieren is de PHEV (mits min. 75/100 km actieradius op elektriciteit een ideale oplossing. EV's zijn ook gebruikt te duur zeer zeker als je min. 250 Km als actieradius stelt).

Maar waarom worden de PHV's niet massaal door particulieren gekocht i.p.v. geëxporteerd? Simpel, omdat de koper er van 'bestraft' wordt. Een PHEV is een stuk zwaarder dan een vergelijkbare ICE en betaalt dus beduidend eer MRB. Dat (geteld bij duurdere verzekering) maakt de PHEV gewoon te duur.

Dus i.p.v. nieuwe dure EV's te subsidiëren zou de overheid er beter aan oen om gebruikte PHEV's te subsidiëren. Voor particulieren tellen de kosten van brandstof zwaar en dus kun je verzekerd zijn dat particulieren volop zullen stekkers. Temeer daar dat simpel knop een 230V aansluiting. Elke avond aankoppelen en elke ochtend met volle accu vertrekken.

PHEV is de ideale oplossing voor vrijwel elke particulier.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:51:

Echter voor particulieren is de PHEV (mits min. 75/100 km actieradius op elektriciteit een ideale oplossing. EV's zijn ook gebruikt te duur zeer zeker als je min. 250 Km als actieradius stelt).
Welke phev haalt 100km op electrisch?

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Crazy D

Crazy D

Jeroenneman schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:37:
Maar denk even aan die honderdduizenden mensen die zo'n PHEV hebben geleased met de lage bijtellingsregels. Denk je nu echt dat die allemaal het doen uit een plichtsbesef voor de natuur?
Zo ongeveer niemand reed hybride, PHEV en/of EV vanwege de natuur maar zo'n beetje allemaal vanwege de bijtellingsvoordelen. Net zoals dat veel mensen zonnepalen niet nemen vanwege het milieu maar vanwege het financieel voordeel. Nu zal de voorstander zeggen: boeien, ze rijden EV of hebben nu zonnepanelen, wat de motivatie is maakt niet uit. Maar als het voor het milieu gaat is het maar een miliscule druppel op de gloeiende plaat en die kleine druppel kun je wat groter maken door ook op andere manieren milieubewuster te leven, maar zonder financiële incentive zullen velen dat niet doen.
Zou wel leuk zijn als een wagenparkbeheerder hier wat data over zou delen. Of de tankpas kosten bij die PHEV's ook daadwerkelijk zijn gedaald.
Ik weet niet of het veel goedkoper is geworden. Ik laad met mijn Outlander hier op straat voor iets meer dan 3 euro ex BTW. Zal zo'n 3,60 of 3,70 euro incl BTW zijn. Dat is een euro of zo goedkoper dan wanneer ik die km's op benzine zou rijden. Dus ik verwacht sowieso geen schokkende daling in de brandstof kosten (tenzij je mensen hebt die wel een thuislader hebben en/of het bedrijf een laadpaal heeft waar je een stuk goedkoper kunt laden).

Exact expert nodig?

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mux schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:14:
Tja, maar het punt dat de meeste mensen hier maken is dat je niet persé alles hetzelfde hoeft te hebben als met benzine/diesel
Ben ik helemaal met je eens: waar een wil is, is een weg. Maar kijk eens naar de omstandigheden: ze rijden in 1 ruk naar de Dordogne, en dat doen ze niet 1x maar 6! x per jaar. Dit is bijna hun 2e huis te noemen. En die tijdsbesparing met een ICE is dan erg welkom hoor.
Deveon schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:34:
[...]

Wat is precies het gigantische voordeel aan om 2:30 aankomen ipv 4:30?
Dat is dus precies het verschil tussen laat in de nacht, en vroeg in de ochtend. Twee uur eerder aankomen, da's niet gek hoor.
helemaal als je uitgaat van de Model 3 met V3 supercharging eind dit jaar.
Dan wordt het wellicht een ander verhaal inderdaad.

Ik maak overigens ook wel eens deze rit (Houten-Dordogne) met de Zoe Q90. Meestal alleen, maar het gezin wilde ook wel eens mee, maar vindt de rit te lang. Wat wijzelf binnenkort gaan proberen, is dat ik alleen er naar toe rijd. Om 04:00 vertrek en om 22:15 aankomst. En de volgende dag pik ik het gezin op van het vliegveld in Bergerac.

[ Voor 46% gewijzigd door TucanoItaly op 10-03-2019 11:19 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• daemonix
  • Niet online
prettig schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:36:
[...]

PHEV is niet achterhaald.
Moet wel een echte BEV zijn met een generator.

En dan de range op de generator beperken tot max. de BEV range en BEV range minimaal 100km.
Uiterst efficiënte generator erin (mazda wankel).

Dit concept bestaat al en heeft zich bewezen: bmw i3 rex (in california is dit een nul-emissie voertuig).
Een PHEV met minimaal 100 km elektrisch heeft geen voordeel meer op een BEV met 200 km (of veel meer) range. PHEV was een tussenfase die zijn doel heeft gediend, het concept is nu achterhaald door de werkelijkheid. Dat is de stelling.Benzine moet naar nul, is het niet nu, dan over 20 jaar. Beter nu al.

En je weet dat een Mazda wankel motor de milieu normen van een aantal jaar geleden al niet meer kon halen?

• prettig
qadn schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:56:
[...]

Welke phev haalt 100km op electrisch?
BMW i3 rex .... 150km tot 250km

P.s. en de nieuwe ford transit komt als hybride (EV met generator).

[ Voor 15% gewijzigd door prettig op 10-03-2019 10:32 ]

• prettig
daemonix schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:05:
[...]

Een PHEV met minimaal 100 km elektrisch heeft geen voordeel meer op een BEV met 200 km (of veel meer) range. PHEV was een tussenfase die zijn doel heeft gediend, het concept is nu achterhaald door de werkelijkheid. Dat is de stelling.Benzine moet naar nul, is het niet nu, dan over 20 jaar. Beter nu al.

En je weet dat een Mazda wankel motor de milieu normen van een aantal jaar geleden al niet meer kon halen?
Echt wel, kom altijd bij de snellader of thuis, nooit paaltje zoeken. 12.000km en 18l benzine ...... hoezo geen voordeel.

Wankel, lezen aub...... generator op basis van de mazda wankel !

• daemonix
  • Niet online
De wankel motor haalt de milieu doelstellingen niet. Of die nu als generator of als motor wordt gebruikt maakt niet uit. Zelf lezen aub!

Je had het dan ook gehaald met een 100% BEV met 200-250 km range trouwens. Wat is je voordeel behalve het meeslepen van het gewicht van een generator?

[ Voor 36% gewijzigd door daemonix op 10-03-2019 10:34 ]

• prettig
daemonix schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:33:
De wankel motor haalt de milieu doelstellingen niet. Of die nu als generator of als motor wordt gebruikt maakt niet uit. Zelf lezen aub!
Als generator zijn er andere eisen en wordt die anders belast. En is ideaal als generator (trillingsvrije schoenendoos genrator).

Maar gaat erom dat een generator in een EV een erg slimme oplossing is (komt nu ook in bestelwagens). Kleinere accu met alle voordelen (lichter, stukken goedkoper) en toch hetzelfde bereik als 2x zo grote accu.
Terwijl je 95% of meer elektrisch rijdt.

Nederland door stimuleringsregeling: gewoon afgeschoten, buitenland niet.

De wankel generator:
https://www.popularmechan...ne-return-range-extender/

[ Voor 11% gewijzigd door prettig op 10-03-2019 10:42 ]

• daemonix
  • Niet online
Terecht afgeschoten m.i. De 95% elektrisch rijden is gewoon te weinig. Het doel moet zijn 100%. Dat is ook het klimaatdoel, en daar wil je geen halfbakken compromissen. Daarvan zijn er al te veel geweest met dank aan de fossiele industrie. Ook deze komt weer uit de koker van de traditionele fossiele industrie.

Overigens werd de Wankel afgekeurd op onder andere NOx. Dat zal bij een generator niet anders zijn. Eigenschap van de brandstof.

Misschien toch weer eens de turbine van stal halen, plofmotoren zijn evil, continue verbranding is in principe beter onder controle te houden.

[ Voor 30% gewijzigd door daemonix op 10-03-2019 10:46 ]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

* teacher kijkt naar de titel van dit topic....

Ben druk op bandenjacht voor de 500e.

Aangezien het een woon/werk beest is dacht ik 4 seizoenenbanden en kwam ik uit op de nokian weatherproof.

Of toch gewoon voor banden gaan met lage rolweerstand; efficientgrip performance of ecocontact ? Of toch de trusty old ecopia? Lastig..

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:50

databeestje

Von PrutsHausen

Ik rij ook met 4 all seasons en merk er niet zo veel van in het bereik. De michelin crossclimate kwamen ook erg goed uit tests. Een 50k km haal je hier wel mee.

Ik heb niet geweldige ervaring met hard plastic glijstenen. Ze zijn wel zuinig, dat wel.

• prettig
daemonix schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:44:
Terecht afgeschoten m.i. De 95% elektrisch rijden is gewoon te weinig. Het doel moet zijn 100%. Dat is ook het klimaatdoel, en daar wil je geen halfbakken compromissen. Daarvan zijn er al te veel geweest met dank aan de fossiele industrie. Ook deze komt weer uit de koker van de traditionele fossiele industrie.

Overigens werd de Wankel afgekeurd op onder andere NOx. Dat zal bij een generator niet anders zijn. Eigenschap van de brandstof.

Misschien toch weer eens de turbine van stal halen, plofmotoren zijn evil, continue verbranding is in principe beter onder controle te houden.
Op langere termijn ja, moet 100%.
Nu een erg slimme oplossing om veel meer ev's op de weg te krijgen en nog goedkoper ook.
En die ontwikkeling zie je ook gebeuren (ze komen er gewoon mee op de markt).
Range-extender kona met 33kw en 10K goedkoper: prima geweest en hadden we gelijk gekocht.
Ik rij ruim 99% elektrisch met i3 REX (al jaren), daarom blijft die ook (goedkoper dan nieuwe vol EV te kopen, zelfs met hogere bijtelling).

In heel veel landen een prima oplossing. In NL ben ik het deels met je eens .... een range van 250km is ruim zat, maar wij zijn maar piepklein landje.

[ Voor 9% gewijzigd door prettig op 10-03-2019 11:17 ]

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-11 21:25
teacher schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:59:
* teacher kijkt naar de titel van dit topic....

Ben druk op bandenjacht voor de 500e.

Aangezien het een woon/werk beest is dacht ik 4 seizoenenbanden en kwam ik uit op de nokian weatherproof.

Of toch gewoon voor banden gaan met lage rolweerstand; efficientgrip performance of ecocontact ? Of toch de trusty old ecopia? Lastig..
waar ga je eigenlijk naartoe als je fiat 500e een probleempje heeft? de 500e wordt niet officieel ondersteund door fiat hier, toch?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11 21:33
Ik heb ook net nieuwe banden besteld. Uiteindelijk toch voor de Crossclimate+ bandjes gegaan. Er zijn wel wat alternatieven, maar die hebben zo allemaal hun voor- en nadelen (Continental AllSeasonContact, Goodyear Vector 4Seasons Gen2, Bridgestone Weathercontrol A005).
Van de Michelin is de levensduur goed en relatief weinig geluid. Prijs is wel wat hoger dan die andere (hij is gewild) maar toevallig voor weinig online gevonden (60,70/band) dus toch daar maar voor gegaan.

Gelukkig heb ik een goedkope maat eronder liggen :)

Wat betreft PHEV/EV... Persoonlijk zou ik dat ook interessant vinden. Nadeel is dat in mijn ervaring het denk ik zn doel voorbij zal gaan. Degene met een PHEV die ik ken
- Laden m nooit op omdat ze altijd op fossiel rijden
- Gebruiken m alleen zodat ze harder kunnen trappen doordat beide ze beide motoren gebruiken.

Enige reden waarom ze die PHEV hebben boven een ICE: Bijtelling.

Een PHEV wordt pas echt interessant als het om uitstoot gaat als ze 'forceren' dat je bij <80km ofzo EV-only rijd (Al is dat niet haalbaar)

Zolang de mentaliteit niet verandert zal men voor de meest luie optie kiezen en dat is ICE rijden in de meeste gevallen.

Voor mij persoonlijk is 200-250km range aan de krappe kant. Met 400km zou ik prima EV-only willen rijden. Een PHEV die 200km haalt met een ICE voor de long-range zou een mooie middenweg zijn. Alleen is dat in de bijtelling weer niet interessant momenteel. Dus dan kiest men liever voor een ICE. Wat is de meerwaarde om nu nog PHEV te rijden...vanuit prijsperspectief.

Voor mij ligt de hoop op VW. Ik had graag een e-Niro oid willen rijden, maar heb alleen de optie voor VW (e-Golf).
Dus vooralsnog ben ik verre-van mileuvriendelijk met een diesel zonder roetfilter :X

[ Voor 20% gewijzigd door DJSmiley op 10-03-2019 11:20 ]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Klopt. Voor de "gewone" dingen zoals remmen, banden etc. kan je naar elke fiat dealer of je gewone lokale garage, want de auto is in principe een abarth. Voor de E dingen moet je naar een specialist, daar zijn er ondertussen een aantal van. Koene fiat in velserbroek, haaker fiat in badhoevedorp en bijvoorbeeld 500e in kortenhoef. Er zijn er meer, maar deze ken ik.

Die crossclimate's heb ik ook naar gekeken, hebben zeker mn aandacht. Ik wil lage rolweerstand, maar ook een beetje grip. Het gaat in ieder geval beter worden dan de firestones die eronder zitten; die zijn echt ruk.

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 10-03-2019 11:27 ]

• prettig
DJSmiley schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:17:

Wat betreft PHEV/EV... Persoonlijk zou ik dat ook interessant vinden. Nadeel is dat in mijn ervaring het denk ik zn doel voorbij zal gaan. Degene met een PHEV die ik ken
- Laden m nooit op omdat ze altijd op fossiel rijden
- Gebruiken m alleen zodat ze harder kunnen trappen doordat beide ze beide motoren gebruiken.

Enige reden waarom ze die PHEV hebben boven een ICE: Bijtelling.

Een PHEV wordt pas echt interessant als het om uitstoot gaat als ze 'forceren' dat je bij <80km ofzo EV-only rijd (Al is dat niet haalbaar)

Zolang de mentaliteit niet verandert zal men voor de meest luie optie kiezen en dat is ICE rijden.
De oplossing zit hem ook in:
- Range extender range is max. de EV range !
- EV range minimaal 100km
- en geen ICE aandrijving, dus echte EV
- Dan ga je vanzelf stekkeren

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:26

Glewellyn

is er ook weer.

prettig schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:21:
[...]

De oplossing zit hem ook in:
- Range extender range is max. de EV range !
- EV range minimaal 100km
- en geen ICE aandrijving, dus echte EV
- Dan ga je vanzelf stekkeren
En een jerrycan benzine achterin zodat je bij de laadpaal meteen weer kan bijvullen :)

*zucht*

• prettig
Glewellyn schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:37:
[...]

En een jerrycan benzine achterin zodat je bij de laadpaal meteen weer kan bijvullen :)
Geloof me, heb 9 liter benzine tank en die tank ik 2x per jaar vol. Je gaat 95-99% elektrisch rijden en de extender gebruik je zelden.
Blijkt ook uit de community data van alle i3's (i3 is connected car en ze hebben alle data van alle i3's).

• Nero85
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:51:
(vrijwel) Iedereen hier benadert de EV/PHEV vanuit de leaserijder anverklaart de PHEV 'dood'.

Maar waarom worden de PHV's niet massaal door particulieren gekocht i.p.v. geëxporteerd? Simpel, omdat de koper er van 'bestraft' wordt. Een PHEV is een stuk zwaarder dan een vergelijkbare ICE en betaalt dus beduidend eer MRB. Dat (geteld bij duurdere verzekering) maakt de PHEV gewoon te duur.

Dus i.p.v. nieuwe dure EV's te subsidiëren zou de overheid er beter aan oen om gebruikte PHEV's te subsidiëren. Voor particulieren tellen de kosten van brandstof zwaar en dus kun je verzekerd zijn dat particulieren volop zullen stekkers. Temeer daar dat simpel knop een 230V aansluiting. Elke avond aankoppelen en elke ochtend met volle accu vertrekken.

PHEV is de ideale oplossing voor vrijwel elke particulier.
Hoezo wordt de koper 'bestraft'? Ik heb zelf particulier een PHEV aangeschaft (Ampera), en behalve de milieuvoordelen is het financieel gezien ook gewoon een goede beslissing; je betaalt half-tarief wegenbelasting, verzekering is niets duurder dan een vergelijkbare middenklasser en kan woon-werkverkeer (50 km heen, 50 km terug) volledige elektrisch rijden waardoor ik fors op brandstofkosten bespaar.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
daemonix schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 18:11:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7862/40370137303_a945909f91_b.jpg

Inderdaad, altijd maar die PHEV's op brandstof, laden nooit! 8)7
En nee mijn tankpas is tankpas en laadpas in één, dus bij mij totaal geen stimulans te laden. Geen eigen baas, gewoon loonslaaf. Mijn baas vraagt mij ook niet zo veel mogelijk te laden.

[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 10-03-2019 13:47 ]

Youtube: DashcamNL

• prettig
Nero85 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:20:
[...]

Hoezo wordt de koper 'bestraft'? Ik heb zelf particulier een PHEV aangeschaft (Ampera), en behalve de milieuvoordelen is het financieel gezien ook gewoon een goede beslissing; je betaalt half-tarief wegenbelasting, verzekering is niets duurder dan een vergelijkbare middenklasser en kan woon-werkverkeer (50 km heen, 50 km terug) volledige elektrisch rijden waardoor ik fors op brandstofkosten bespaar.
Klopt prive is een BEV met extender best slim (ik noem dat geen PHEV meer), Ampera helemaal momenteel..... inruil dealer 5K ! (gewoon koopjes en nog aardige ev range ook)
De i3 is ook slim alleen stukken duurder.

• daemonix
  • Niet online
@dfrenner Leg me geen woorden in de mond. Ik heb dat nergens geschreven.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
dfrenner schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:40:
[...]

[Afbeelding]

Inderdaad, altijd maar die PHEV's op brandstof, laden nooit! 8)7
En nee mijn tankpas is tankpas en laadpas in één, dus bij mij totaal geen stimulans te laden. Geen eigen baas, gewoon loonslaaf. Mijn baas vraagt mij ook niet zo veel mogelijk te laden.
Als je dat dan doet houd je de laadpaal weer bezet hè. Meen dat jij wel je auto verplaatst maar zelf wel last van (ph)ev rijders die dat niet doen op plekken waar meer vraag dan aanbod is.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
bite schreef op zondag 10 maart 2019 @ 13:53:
[...]

Als je dat dan doet houd je de laadpaal weer bezet hè. Meen dat jij wel je auto verplaatst maar zelf wel last van (ph)ev rijders die dat niet doen op plekken waar meer vraag dan aanbod is.
Klopt, veel last van hier. Ik heb hem vanochtend direct weggehaald...

Pics or it didnt happen?

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7871/46422362725_439e49932d_b.jpg

De Golf staat er nog steeds... Soms het hele weekend...

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 10-03-2019 13:56 ]

Youtube: DashcamNL

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
Coasterfreak schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:13:
[...]

waar ga je eigenlijk naartoe als je fiat 500e een probleempje heeft? de 500e wordt niet officieel ondersteund door fiat hier, toch?
Waar las ik dat nu toch afgelopen week, maar kan het zo gauw niet meer vinden, Fiat gaat de nieuwe 500e ook in Europa leveren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Dat was idd al een tijdje het plan.

https://www.autoweek.nl/a...k-to-the-future-fiat-500/
https://www.autointernati...r-naar-de-volgende-ronde/

Ben benieuwd wat dat dan gaat doen. :Y

• aip

aip

Coasterfreak schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:13:
[...]

Als ik het goed heb is de 500e gewoon puur Bosch techniek, die door iedere garage kan worden vervangen/onderhouden. Maar ik laat me graag corrigeren.
Pagina: 1 ... 68 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.