Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Het staat ook op de Tesla site: https://www.tesla.com/nl_...roducing-v3-superchargingJayPe schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:11:
[...]
Nu is autoblog.nl niet de meest betrouwbare EV-nieuwsbron, maar oef. als dit waar is. En een 2013 model S kan daadwerkelijk met 250kW laden,.. Dan is dat wel echt een prestatie van heb ik jou daar.
Kan Ionity dat ook leveren? En zijn er al auto's op de markt die ook dat kunnen laden? Neen. Ionity kan 350kW leveren, maar geen enkele auto uit 2019 kan het laden. Pas volgend jaar komen de eerste op de markt.
Chapeau Tesla.
( ik leg mijn auto met 2013 techniek aan de snellader en ondanks alle upgrades aan de paal blijft d'r laadsnelheid steken op 40kW)
In eerste instantie dus alleen voor de model 3 en worden in Europe pas vanaf Q4 geplaatst. Wat wel mooi is dat de bestaande Superchargers van 120kW naar 145kW gaan. Scheelt toch ook weer
Me Tarzan, U nix!
Zoals @doc al vermeldde, de huidige superchargers krijgen gewoon een software update, en kunnen vanaf dan (als je auto ook de V3 update heeft gekregen) 145kW geven aan je Tesla.Marc O. schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:28:
Volgens mij geldt die 250kW vooralsnog alleen voor de M3, en moeten de nodige aanpassingen aan superchargers nog uitgevoerd gaan worden.
Er zijn geen aanpassingen nodig. Behalve als je ze natuurlijk naar 250kW wilt brengen. Maar 145kW is ook al errug mooi voor iets dat al jaren geleden gebouwd is
Edit: dus alle modellen, ook de X en de S krijgen toegang tot de 145kW.
Wil je eventueel echt tot 250kW kunnen laden, moet je naar een V3 lader van Tesla gaan MET je model 3 (en software voor V3).
[ Voor 14% gewijzigd door bottom line op 07-03-2019 09:51 ]
We’re launching V3 Supercharging for Model 3, our highest volume vehicle, and we’ll continue to expand access as we review and assess the results of millions of charging events. We will increase Model S and X charging speeds via software updates in the coming months. V3 Supercharging will roll out to the wider fleet in an over the air firmware update to all owners in Q2 as more V3 Superchargers come online.doc schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:30:
[...]
Het staat ook op de Tesla site: https://www.tesla.com/nl_...roducing-v3-supercharging
In eerste instantie dus alleen voor de model 3 en worden in Europe pas vanaf Q4 geplaatst. Wat wel mooi is dat de bestaande Superchargers van 120kW naar 145kW gaan. Scheelt toch ook weer
Increase charging speeds, dat garandeert dus niet de upgrade naar 250 kW maar laat het wel open dat het kan gebeuren. Afwachten wat Tesla gaat leren van de data die ze verzamelen dus.
Schaamteloze zelf-quote aangaande de Renault R-link update die voor 6 april a.s. gewenst is:Hachy schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:13:
[...]
Was er nog iets gewijzigd? Hou je bijvoorbeeld je eigen POI's?
https://easyconnect.renault.nl/software-upgrade/r-link
Update duurt 25 minuten en update alleen de systeemsoftware. Er wordt _geen_ data op de SD kaart met de map-data getouched (dus points of interests ed blijven allemaal aanwezig)
Korte tweakers-procedure
1) Pak rlink.zip uit en zet de inhoud (tomtom.000) in de root van een fris geformatteerde USB stick (FAT32)
2) Start de auto
3) Wacht tot r-link volledig is opgestart
4) Insert USB stick
5) Update wordt automatisch herkend en kan worden gestart, dit duurt ongeveer 22 minuten
6) Systeem wordt gereboot - wacht tot alles 'up' is
7) Ga naar instellingen systeemupdate, melding <update voltooid> verschijnt.
[ Voor 8% gewijzigd door Hachy op 07-03-2019 09:52 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Soep en heet gegeten.
Zoals ik al zei: ik hang mijn "2018 auto met 2013 techniek" wel blijvend met 40kW aan de laadpaal. Daar gaat een update (over the air of gewoon met de diagnose stekker bij de dealer) nooit meer verandering in brengen.
Dat 't alleen de Model 3 betreft is al iets minder spectaculair. Want die is gewoon up to date daarmee. Wel de eerste die boven de 125kW uit komt, maar het staat nu al vast dat 't record verbroken gaat worden door de aangekondigde Audi e-tron GT (en Porsche) die het op 350kW moet gaan kunnen.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
De M3 heeft volgens de specificaties zelfs 331 kW aan boord.Marc O. schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:28:
Volgens mij geldt die 250kW vooralsnog alleen voor de M3, en moeten de nodige aanpassingen aan superchargers nog uitgevoerd gaan worden.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De model S met 75 pack kan 'maar' maximaal op 98 kWh laden momenteel dus ik verwacht niet dat dat hoger wordt.JayPe schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:11:
[...]
Nu is autoblog.nl niet de meest betrouwbare EV-nieuwsbron, maar oef. als dit waar is. En een 2013 model S kan daadwerkelijk met 250kW laden,.. Dan is dat wel echt een prestatie van heb ik jou daar.
Andere merken (ik ken alleen Hyundai) hebben daar veel minder last van.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Mijn Leaf loopt nauwelijks leeg, maar die staat eigenlijk ook nooit langer dan een 24uur stilGonadan schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:06:
Wat doet de lading eigenlijk als de auto stil staat? Hoeveel loopt hij per dag leeg? Of verschilt dat heel erg per auto?
Heb ik echt een lange rit naar de camping gedaan dan moet ik hem dus niet tot 10% leeg rijden en dan een week op m'n reet gaan zitten. Gewoon plannen dat je nog wat over hebt een ergens in de eerste paar dagen wat sap regelen en er is niets aan de hand. Dus wel iets om in het achterhoofd te houden maar niet erg schokkend.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij -22 gaan de meeste auto's volgens mij ook hun pakket verwarmen.Hachy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:29:
Normaalgesproken misschien een procentje per 3 dagen ofzo als het kouder is dan een graad of 10. Ik heb op wintersport wel eens meegemaakt dat na 3 dagen al 10% 'verdwenen' was. Maar dat was wel extreem moet ik zeggen, met nachttemperaturen van -22 graden celcius.
Nu maar hopen dat ze met de V3 update er ook gelijk voor zorgen dat het sneller gaat bij generieke CCS chargers.doc schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:30:
[...]
Het staat ook op de Tesla site: https://www.tesla.com/nl_...roducing-v3-supercharging
Fixed!knakworst schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:28:
[...]
De model S met 75 pack kan 'maar' maximaal op 98 kWh laden momenteel dus ik verwacht niet dat dat hoger wordt.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Je kan met de A en B knoppen het uiteinde van de ruitenwisser achter het stuur voorafgaand aan je rit je stats voor A of B trip resetten (als ik me niet vergis zijn de stats van de B-trip is kilometers en kWh met één decimaal, daarmee kan je Wh per km berekenen). Die stats zijn zichtbaar op het dashboard voor je, niet op het 7 inch multimediascherm.kepler schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:50:
Hele praktische vraag over de Zoe, en misschien kijk ik er over heen, maar kan ik ook een ritrapport krijgen van een losse rit?
Wat er nu gebeurt is dat als ik de boordcomputer reset, dan is mijn GOM weer helemaal in de war. Ik wil gewoon eigenlijk per rit kunnen zien wat het gemiddelde verbruik is geweest, nu lukt me dat dus niet zonder de boordcomputer te 'resetten'. Of mis ik ergens iets??
ah ok, ga ik daar eens naar kijken. Danknannoe schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:31:
[...]
Je kan met de A en B knoppen het uiteinde van de ruitenwisser achter het stuur voorafgaand aan je rit je stats voor A of B trip resetten (als ik me niet vergis zijn de stats van de B-trip is kilometers en kWh met één decimaal, daarmee kan je Wh per km berekenen). Die stats zijn zichtbaar op het dashboard voor je, niet op het 7 inch multimediascherm.
Denk dat je ook niet moet denken dat die 10% lading helemaal verdwijnt.Gonadan schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:44:
Bij regelmatig gebruik merk je dus er niets van.
Heb ik echt een lange rit naar de camping gedaan dan moet ik hem dus niet tot 10% leeg rijden en dan een week op m'n reet gaan zitten. Gewoon plannen dat je nog wat over hebt een ergens in de eerste paar dagen wat sap regelen en er is niets aan de hand. Dus wel iets om in het achterhoofd te houden maar niet erg schokkend.
Gaat 't om slaapgebruik door de auto, dan mag dat nooit veel zijn: als je de deuren gesloten laat, gaat er ook geen lampje branden van de binnen waardoor de accu zou leeg raken. Bij een normale ICE auto is daarvoor enkel de 12v accu aanwezig. Die raakt bij lang parkeren op schiphol ook niet leeg in 3 weken niets doen. Tenminste: niet bij een gewone gezonde accu.
Bij een EV wordt de 12v accu gevoed door de hoogvoltage accu. Elk merk heeft daar z'n eigen oplossingen voor bedacht die niet altijd even goed werken ( lege 12volt accu terwijl de auto aan de laadpaal staat, omdat de auto wakker blijft tijdens laden bijvoorbeeld)
De hoogvoltage accu zou tijdens niet gebruiken hooguit door koude of zelfontlading wat leger kunnen worden. maar helemaal leeg lopen? Niet zonder (sluip) verbruik. Dus met 10% restant lading aankomen zal misschien enkele procenten zelfontlading kunnen geven. Maar dan dus van die 10%. 2% zelfontlading geeft dan dus nog 9,98% lading. (en niet 10% -2% =8%).
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Mijn werkgeven draait het om...JayPe schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:44:
Business case maken om een duurdere EV van de werkgever te mogen leasen waarmee je wel op vakantie wilt/durft
Hoe krom wil je het hebben.
Is het voor sommigen niet een idee om gewoon aan automatische kilometerregistratie te gaan doen, en géén bijtelling te betalen en voor privé gewoon een leuke auto ernaast te nemen?
Het lijkt wel een soort " recht " dat de werkgever je voorziet in vervoer voor vakantie.
Ik lees dan dat " de brandstofkosten die je met een huurauto maakt kan je niet declareren als je EV rijdt "
Ik snap nu ineens waarom sommigen zo tegen vliegreizen zijn. Die kunnen ze niet declareren!!!
Dus als je met tankpas op vakantie gaat, betaald de werkgever, en zie je dat voor jezelf als verliespost op 't moment dat je zelf je eigen vakantie betaald.
Ik werk bij een kleiner bedrijfje, waar elke uitgegeven euro van de winst(deling) af gaat. Als mijn collega naar Zuid Frankrijk zou rijden met de tankpas van de zaak èn ik zou lekker op fietsvakantie gaan op de veluwe, dan gaat zijn reis van mijn winstdeling af en omgekeerd mijn vakantie op de fiets levert mijn collega méér winstdeling op.
Het is toch raar om zo te denken? Op 't werk kan je elkaar erover aanspreken hoe iemand zijn werk uitvoert. Op vakantie ben je vrij om te doen en laten wat je wilt met je verdiende loon.
Er worden hier nu cases gebouwd rondom de vakantie waarbij de werkgever een rol speelt in de mogelijkheden van bestemmingen. Ben ik de enige die dat absurd vind?
Ja, een auto van de zaak is een mooi privilege. Ontzorgd. Loon in natura ( niet voor niets belast door de Belastingdienst) en voordeliger in sommige gevallen doordat je nieuw rijdt èn daar waarde aan hecht.
Maar een auto van de zaak, of beter: de vervoersoplossing is een secundaire voorwaarde in het werk. Een stuk gereedschap waarmee het uitvoeren van je werk mogelijk wordt gemaakt. Niet primair vorm van loon of beloning.
De werkgever kiest het gereedschap. Of bepaald het budget rondom dat gereedschap en de voorwaarden waaraan zij moet voldoen.
Ben je het er niet mee eens, dan kaart je dat aan, en veranderd het niet naar wens, rest je weinig anders dan naar een andere werkgever uit te zien. Ga je daarvoor werkelijk naar een andere baan uit kijken? Dan zijn er naast het mobiliteitsvraagstuk vast ook andere zaken die je niet bevallen of duidelijk niet marktconform.
Dus als je werkgever diesel only toestaat, en jij wilt iets anders? Overtuig je werkgever dat iets anders net zo goed is, of zelfs beter. Voor hem! En maak je 't niet vervolgens helaas nie waar, dan ga je zelf op de blaren zitten. Jouw voorstel. Jouw wens. Jouw risico. Wees dan ook vooral zeker van je zaak. En tevreden met wat er mogelijk is met het huidige aanbod en je huidige lessebudget. En als er met je huidige budget géén EV te vinden is die aan jouw voorwaarden voldoet, maak je dan niet druk over de kilo's bagage, het aantal personen, de inhoud van je koelbox en het aantal laadstops onderweg naar de zon. Want dat zal jouw werkgever als het goed is werkelijk geen bal interesseren.
Waarom zou hij moeilijk doen om een paar tientjes per jaar, die hij niet kan terugvragen (btw in het buitenland) tegenover de brandstofkosten in NL? Dat is namelijk het enige verschil.
Dat is een prima idee! Maar als een Niro met vakantieauto onder de streep net zo duur is als een Model 3 zonder vakantieauto... Weet ik waar mijn voorkeur naar uitgaat.joerivds schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:55:
@dfrenner Is er binnen het leasecontract geen mogelijkheid voor een vakantieauto? Dus een goedkopere EV voor het hele jaar, waardoor er budget overblijft voor een ICE in de zomer, als je per se verder weg wilt?
Ik rijd (straks) een Ioniq en kan via de leasemaatschappij een paar weken per jaar een Passat station of Peugeot 5008 meekrijgen.
Ik heb even gekeken.
Niro voor 24 maanden is even duur als Model 3 voor 48 maanden in de lease.
Voor 48 maandne een Niro past als het goed is binnen budget, zonder eigen bijdrage.
Een Focus huren in de zomervakantie kost zo'n 1250 euro (max 4800km).
Benzine zou ongeveeer 500 euro kosten voor zo'n vakantie.
Totale kosten 3,5 weken autohuur zomer: €1750 = 146 per maand.
Kosten:
Tesla Model 3 Long Range
| Prijs | €55.600 |
| Leasebedrag | €850 |
| Eigen bijdrage | €150 |
| Netto bijtelling | €222 |
| Netto bijtelling + heffingskorting | €209 |
Niro EV
| Prijs | €45.000 |
| Leasebedrag | €700 |
| Eigen bijdrage | €0 |
| Netto bijtelling | €57 |
| Netto bijtelling + heffingskorting | €74 |
| Netto bijtelling + heffingskorting+huur | €220 |
Hier ga ik ervan uit dat ik met een Niro niet op vakantie "durf" en met een Model 3 wel.
Dit is op dit moment gebaseerd op het gevoel dat een Model 3 sneller weer op weg is en door Tesla superchargers meer mogelijkheden heeft.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Gaat het leasebedrag daarmee niet omhoog dan!?joerivds schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:36:
Bij mij past de vakantieauto binnen mijn leasecontract, ik betaal hier dus niets voor, geen huur, geen brandstof (tankpas van de leasemaatschappij). Alleen een toeslag als ik boven de 100 km per dag uit kom.
Toevallig Leaseplan of Athlon?
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Oke .Tassadar32 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:38:
@evtje Minder kilometers is goedkoper, dat kan nog wel eens een grof verschil geven. Probeer maar eens een Model 3 met 40k km en 4 jaar looptijd te vinden onder de €1000 per maand.
@dfrenner
Dan denk ik dat voor jouw een Tesla M3 de beste keuze zou zijn.
Wel even wachten op de verlaagde Tesla prijzen in Europa.
Directlease: 882 per maand 40k km, 48 maanden.
Op de Tesla Nederland zie ik nog geen verandering .daemonix schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:52:
De prijzen zijn vorige week vrijdag al verlaagd.
Directlease: 882 per maand 40k km, 48 maanden.
Zie alleen nog de long range
Met 250 kW laden van de model 3 heb je wel weer een extra reden om de model 3 te kiezen, nog minder oponthoud.dfrenner schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:28:
[...]
Hier ga ik ervan uit dat ik met een Niro niet op vakantie "durf" en met een Model 3 wel.
Dit is op dit moment gebaseerd op het gevoel dat een Model 3 sneller weer op weg is en door Tesla superchargers meer mogelijkheden heeft.
Signatures zijn voor boomers.
Nee, leasebedrag blijft gelijk. Dit bedrag was nog "over" na het uitkiezen van de leaseauto en kon gebruikt worden voor extra opties of dus deze vakantieauto. Als ik er geen gebruik van zou maken, betaalt de werkgever er uiteindelijk toch voor. LM is Arval.dfrenner schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:37:
[...]
Gaat het leasebedrag daarmee niet omhoog dan!?
Toevallig Leaseplan of Athlon?
Tesla M3 long range met de opties die ik erop zou hebben.
Amerika verlaagde prijs 49 k dollar.
Nederland 62 k euro.
Lijkt me hier nog niet verlaagd.
Of kun je bij de lease maatschappij al voor de verlaagde prijs gaan? Dan zou ik wel willen weten hoeveel die auto in euro's kost.
Hoe kom je trouwens aan die bijtelling van de Tesla? 50.000 aan 4% en 5.600 aan 22% en dan zo te zien aan de Niro 31,7% inkomstenbelasting is € 102.dfrenner schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:28:
[...]
Kosten:
Tesla Model 3 Long Range
Prijs €55.600 Leasebedrag €850 Eigen bijdrage €150 Netto bijtelling €222 Netto bijtelling + heffingskorting €209
Niro EV
Prijs €45.000 Leasebedrag €700 Eigen bijdrage €0 Netto bijtelling €57 Netto bijtelling + heffingskorting €74 Netto bijtelling + heffingskorting+huur €220
Signatures zijn voor boomers.
Amerikaanse prijzen zijn altijd zonder sales tax / btw; 49000 + 10% EU importheffing + 21% btw = $ 65000evtje schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:19:
Even vergelijk.
Tesla M3 long range met de opties die ik erop zou hebben.
Amerika verlaagde prijs 49 k dollar.
Nederland 62 k euro.
Lijkt me hier nog niet verlaagd.
Of kun je bij de lease maatschappij al voor de verlaagde prijs gaan? Dan zou ik wel willen weten hoeveel die auto in euro's kost.
met een wisselkoers van 1.1 $ per € zit je ook bijna op € 60.000 en op alle opties komen ook die belastingen
[ Voor 3% gewijzigd door mkrmr op 07-03-2019 15:33 ]
Sorry netto kosten, niet bijtelling.Maasluip schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:23:
[...]
Hoe kom je trouwens aan die bijtelling van de Tesla? 50.000 aan 4% en 5.600 aan 22% en dan zo te zien aan de Niro 31,7% inkomstenbelasting is € 102.
Is door de eigen bijdrage.
Ik heb deze gebruikt:
https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html
Jaarinkomen van 55.000 ingevuld.
[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk op 07-03-2019 17:09 ]
Om even uzelf te quoten:dfrenner schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:28:
[...]
Mijn werkgeven draait het om...
Waarom zou hij moeilijk doen om een paar tientjes per jaar, die hij niet kan terugvragen (btw in het buitenland) tegenover de brandstofkosten in NL? Dat is namelijk het enige verschil.
[...]
500 euro is voor mij geen paar tientjes.Een Focus huren in de zomervakantie kost zo'n 1250 euro (max 4800km).
Benzine zou ongeveeer 500 euro kosten voor zo'n vakantie.
Totale kosten 3,5 weken autohuur zomer: €1750 = 146 per maand.
Waar hebben we het over? Halen we hier de zaken door elkaar?
YouTube: All-new Peugeot 208 REVIEW with EV Peugeot e-208 GT - Autogefühl
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Op 2 minuut 28 zie ik de laadpoort.TucanoItaly schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:01:
Heel aardige preview van het design van de Peugeot e-208 GT, zoals die staat op de Geneva International Motor Show.
YouTube: All-new Peugeot 208 REVIEW with EV Peugeot e-208 GT - Autogefühl
En ik zie een CCS. Maar de type 2 aansluiting heeft géén pinnen voor drie fase.
Das met een 50kW accu niet zo'n probleem. Maar please. De toekomst is nu. Gooi er een drie fasen lader in en elke paal wordt een snellaadpaal!
Ik weet niet of je hier al uit kan afleiden dat het een 1 fase aansluiting wordt. Ik zag onder de motorkap ook wat kabelwerk dat er nog aardig houtje-touwtje uit zag.JayPe schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:16:
[...]
Op 2 minuut 28 zie ik de laadpoort.
Das met een 50kW accu niet zo'n probleem. Maar please. De toekomst is nu. Gooi er een drie fasen lader in en elke paal wordt een snellaadpaal!
Maar die voorkant lijkt wel door Wolverine te zijn uitgehakt. Heeft wel wat.
Heul langzaam krijgen ze bij Peugeot weer iets van smaak qua design.Pierz schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:30:
[...]
Ik weet niet of je hier al uit kan afleiden dat het een 1 fase aansluiting wordt. Ik zag onder de motorkap ook wat kabelwerk dat er nog aardig houtje-touwtje uit zag.
Wolverine, of gewoon de leeuw uit het logo.. Ook de steep dagrijverlichting onder de koplampen lijken wel iets van lange hoektanden ofzo..
Naja. Tot zover mode-blog.
ahhh produktiemodel wordt weer gewoon een brave peugeotJayPe schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:38:
[...]
Heul langzaam krijgen ze bij Peugeot weer iets van smaak qua design.
Wolverine, of gewoon de leeuw uit het logo.. Ook de steep dagrijverlichting onder de koplampen lijken wel iets van lange hoektanden ofzo..
Naja. Tot zover mode-blog.
Maar ze gaan meedoen....
Maar jouw baas loopt wel meer risico, want als jij weg gaat heeft hij een auto die hij niet zomaar door kan schuiven of de eigen bijdrage geeft dan gezeik. En de financiele verplichtingen worden voor hem hoger, moet allemaal opgenomen worden in de jaarrekening. Dus een duurdere auto heeft echt wel nadelen voor hem. En alle werkgevers gaan ongetwijfeld straks het leasebudget verlagen als ev's goedkoper zijn. Jij bekijkt het heel erg vanuit je eigen blikveld en dat begrijp ik wel, maar je baas heeft ook zo zijn belangen.dfrenner schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:40:
[...]
37 graden in Italie vind ik heerlijk![]()
Geen problemen mee.
We hebben gewoon een leaebudget en dat is contractueel vastgelegd. Dus zomaar een goedkopere auto heeft weinig zin, dan krijg ik meer bruto uitgekeerd. (verschil tussen budget en leasebedrag wordt uitgekeerd). Model 3 past niet binnen dat budget. Dus mijn voorstel was een eigen bijdrage.
Uiteindelijk winnen we er allemaal mee. Ik heb lagere maandlasten en een leuke auto, de baas heeft lagere brandstofkosten. Alleen de belastingdienst krijgt bijna niets meer, omdat de eigen bijdrage bijna de volledige bijtelling betrekt. Maar goed, dat zal mij weinig interesseren, hoe minder, hoe beter![]()
Hoe gaat dat eigenlijk met laden als het vol is? Wacht men netjes op elkaar? Vooral bij Telsa is het een soort groot parkeer terrein... Als je net op d everkeerde plek staat, ben je te laat. Of is er een soort wachtrij?
Als het vol is moet je wachten. Ik kwam vandaag langs de Mr green bij breukelen en daar stonden 4 auto;s voor twee palen en nog een ev te wachten. Dus dan ben je een aardig tijdje aan het wachten. Je ziet dat er veel meer druk is gekomen op de snelladers. Dat zal bij Tesla iets minder snel gaan, maar daar staan er maar een paar van in NL.
Het begint inderdaad een beetje langdradig te worden...JayPe schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:32:
[...]
Om even uzelf te quoten:
[...]
500 euro is voor mij geen paar tientjes.
Waar hebben we het over? Halen we hier de zaken door elkaar?
Brandstof kan de baas enkel van het bruto resultaat betalen als het voor middelen van het bedrijf is, een leaseauto dus. Het enige verschil voor de baas bij brandstof in het buitenland, is dat hij de btw daarop niet kan terugvragen. Dat is dus gemiddeld per medewerker een paar tientjes per jaar.
Bij een huurauto kan ik dat niet declareren, dus kost het mij 500 extra...
Kom ik terug op het punt: Een Niro EV met vakantieauto huur en brandstof, komt duurder uit dan een Tesla zonder vakantieauto huur en brandstof.
De gemiddelde werknemer heeft een diesel van 35-40k waarde tegen 22%jerh schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:03:
[...]
Maar jouw baas loopt wel meer risico, want als jij weg gaat heeft hij een auto die hij niet zomaar door kan schuiven of de eigen bijdrage geeft dan gezeik. En de financiele verplichtingen worden voor hem hoger, moet allemaal opgenomen worden in de jaarrekening. Dus een duurdere auto heeft echt wel nadelen voor hem. En alle werkgevers gaan ongetwijfeld straks het leasebudget verlagen als ev's goedkoper zijn. Jij bekijkt het heel erg vanuit je eigen blikveld en dat begrijp ik wel, maar je baas heeft ook zo zijn belangen.
Als het vol is moet je wachten. Ik kwam vandaag langs de Mr green bij breukelen en daar stonden 4 auto;s voor twee palen en nog een ev te wachten. Dus dan ben je een aardig tijdje aan het wachten. Je ziet dat er veel meer druk is gekomen op de snelladers. Dat zal bij Tesla iets minder snel gaan, maar daar staan er maar een paar van in NL.
Dus is een Model 3 een stuk goedkoper en aantrekkelijker voor andere medewerkers om over te nemen.
We hebben nu al een meeneemregeling als ze hem niet kwijt kunnen binnen het bedrijf.
Dan denk ik dat je een Model 3 eerder kwijt kunt aan een ander dan een Niro EV bijvoorbeeld.
Tesla Snelladers komen best rap erbij, Gouda net opgeleverd en Leiderdorp komt eraan. Dat is best gunstig voor mijn woonplaats Zoetermeer.
Toch denk ik met 75kWh voldoende traag te kunnen laden, kan ook niet iedere dag. Dat zal met 64kWh nét iets minder zijn.
Dit klopt natuurlijk niet, de gemiddelde werknemer zal liever een auto met lagere bijtelling hebben, vooral als deze niet met de auto op vakantie gaat of het wel 'aandurft' met de e-Niro. Ik heb de indruk dat je voor jezelf de keuze voor de Model 3 wilt verantwoorden wat natuurlijk prima is.dfrenner schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 02:59:
[...]
De gemiddelde werknemer heeft een diesel van 35-40k waarde tegen 22%
Dus is een Model 3 een stuk goedkoper en aantrekkelijker voor andere medewerkers om over te nemen.
Ridicuul. Dus bij grijze stroom 700.000 kilometer en bij groene stroom 30.000 - 40.000 kilometer. Lijkt mij onzin. Wedden dat de professor bij benzine auto's met onrealistische NEDC verbruikswaarden gerekend heeft?
edit: daadwerkelijke video is hier.
https://www.rtbf.be/auvio...-devenir-verte?id=2467532
Verbruik benzine auto 6 liter per 100 kilometer.
Uiteraard hebben we het dan alleen over het schone CO2 en vergeten we voor het gemak de andere smerige producten die vrijkomen bij verbranding.
Volgens de professor kost het produceren van een accu met een capaciteit van 24 kWh 82.000 kW. Geen idee waar zoiets te verifiëren is.
[ Voor 43% gewijzigd door knakworst op 08-03-2019 08:09 ]
Ja, de combo koplampen en DRL is zeer geslaagd wat mij betreft. Het houtje-touwtje onder de motorkap is een druppellader die aan de passagierszijde ligt en klemmen op de 12v accu. Waarschijnlijk om het infotainment levend te houden op de beursvloer zonder de hoofdaccu aan te spreken (of de hoofdaccu zit helemaal nog niet in in dit demo-model), doen autodealers ook vaak met showroommodellen om te voorkomen dat ze leeglopen. Verder blijft het mij verbazen hoe "vol" de meeste EV's aan de voorkant zitten. Tesla heeft ruimte voor een frunk maar veel andere merken weten die ruimte helemaal te vullen met de E-motor en electronica.Pierz schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:30:
[...]
Ik weet niet of je hier al uit kan afleiden dat het een 1 fase aansluiting wordt. Ik zag onder de motorkap ook wat kabelwerk dat er nog aardig houtje-touwtje uit zag.
Edit: Filmpje even verder gekeken en deze auto heeft de grootste ontwerpfout van de Outlander overgenomen: een enorme laadklep die flink uitsteekt. Zo onhandig, je loopt er altijd tegenaan als je de auto aan het in/uitpluggen bent en degene die naast je parkeert is op zijn zachtst gezegd ook not amused.
Middenconsole is gilmmend zwart plastic
[ Voor 18% gewijzigd door Tassadar32 op 08-03-2019 08:09 ]
Als vuistregel kost de productie van batterijen ca. 500-1000kWh/kWh, dus 82MWh voor 24kWh is een extreme overschatting.knakworst schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:01:
https://www.telegraaf.nl/...00-km-groener-dan-benzine
Ridicuul. Dus bij grijze stroom 700.000 kilometer en bij groene stroom 30.000 - 40.000 kilometer. Lijkt mij onzin. Wedden dat de professor bij benzine auto's met onrealistische NEDC verbruikswaarden gerekend heeft?
Uiteraard hebben we het dan alleen over het schone CO2 en vergeten we voor het gemak de andere smerige producten die vrijkomen bij verbranding.
Volgens de professor kost het produceren van een accu met een capaciteit van 24 kWh 82.000 kW. Geen idee waar zoiets te verifiëren is.
Deze 'prof' misbruikt het feit dat de meeste mensen niet weet dat scholar.google.com bestaat, waar zoiets vrij simpel te verifieren valt
knakworst schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:01:
https://www.telegraaf.nl/...00-km-groener-dan-benzine
Volgens deze paper overschat de 'prof' het aantal kWh flink. Het zit idd eerder in de buurt wat Mux zegt. Dus dit is typische telegraaf journalistiek zonder te kijken of het wel kloptmux schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:28:
[...]
Als vuistregel kost de productie van batterijen ca. 500-1000kWh/kWh, dus 82MWh voor 24kWh is een extreme overschatting.
Deze 'prof' misbruikt het feit dat de meeste mensen niet weet dat scholar.google.com bestaat, waar zoiets vrij simpel te verifieren valt
Echter dat doet niemand, dus missie is volledig geslaagd. Zelfs als het gerectificeerd wordt dan leest niemand dat. En al die telegraaf-lezers kunnen de komende 6 maanden weer zeggen 'zie je, wat een drammers'.mux schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:28:
[...]
Als vuistregel kost de productie van batterijen ca. 500-1000kWh/kWh, dus 82MWh voor 24kWh is een extreme overschatting.
Valt me dan wel weer mee dat het kabinet de hemwegcentrale vervroegd dichtgooit, dat gaat dan iig helpen bij het vergroenen van onze EV'tjes.
Amen!
Komt uit 't nieuws topic van de V3 snelladers van Tesla. Vrij eenvoudig en tegelijkertijd briljant.
Ik heb anders al genoeg jaloerse collega’s die graag hun CLA of A3 willen ruilen hoor. Echter moeten zij bij einde dienstverband hun auto mee te nemen en ik niet.Henry65 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 07:57:
[...]
Dit klopt natuurlijk niet, de gemiddelde werknemer zal liever een auto met lagere bijtelling hebben, vooral als deze niet met de auto op vakantie gaat of het wel 'aandurft' met de e-Niro. Ik heb de indruk dat je voor jezelf de keuze voor de Model 3 wilt verantwoorden wat natuurlijk prima is.
Bobbje schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:34:
[...]
[...]
Volgens deze paper overschat de 'prof' het aantal kWh flink. Het zit idd eerder in de buurt wat Mux zegt. Dus dit is typische telegraaf journalistiek zonder te kijken of het wel klopt![]()
89 GJ is minder dan 30.000 kW. en dan kun je nog beargumenteren dat met de M3 van Tesla, nieuwste batterijtechnieken etc. dit alleen maar lager wordt (en groener door gebruik groene stroom tijdens productie). Hoog onzin gehalte dus die RTBF uitzending.A 24 kWh battery pack with 192 prismatic cells is analysed at each manufacturing process from mixing, coating, calendaring, notching till final cutting and assembly, with data collected and modelled from real industrial processes. It is found that 29.9 GJ of energy is embedded in the battery materials, 58.7 GJ energy consumed in the battery cell production, and 0.3 GJ energy for the final battery pack assembly.
Lijkt idd zo, maar volgens ev database is het wel 3 faseJayPe schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:16:
[...]
Op 2 minuut 28 zie ik de laadpoort.
https://ev-database.nl/auto/1168/Peugeot-e-208-GT
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
https://twitter.com/AnthonySoete/with_replies
Je hebt de keuze tussen eenfasig 7.4 of driefasig 11 kwTens schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:01:
[...]
Lijkt idd zo, maar volgens ev database is het wel 3 fase
https://ev-database.nl/auto/1168/Peugeot-e-208-GT
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Ik zie meer twitteraars met kritische vragen en nu doet de professor verontwaardigd dat hij agressief bejegend wordt op social media... Wat hij verkondigt op... social media...Bobbje schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:09:
Deze twitterraar heeft zo te zien als iets meer uitgezocht met de studie van 700.000 kilometer. Een Tesla Model X vergelijken met een Renault....
https://twitter.com/AnthonySoete/with_replies
https://twitter.com/DamienERNST1/status/1103783996931100672
Tja moet je maar geen onzin verkopen als "professor" en dat publiceren ....kun je verwachten.knakworst schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:24:
[...]
Ik zie meer twitteraars met kritische vragen en nu doet de professor verontwaardigd dat hij agressief bejegend wordt op social media... Wat hij verkondigt op... social media...![]()
https://twitter.com/DamienERNST1/status/1103783996931100672
Uiteraard...Henry65 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 07:57:
[...]
Dit klopt natuurlijk niet, de gemiddelde werknemer zal liever een auto met lagere bijtelling hebben, vooral als deze niet met de auto op vakantie gaat of het wel 'aandurft' met de e-Niro. Ik heb de indruk dat je voor jezelf de keuze voor de Model 3 wilt verantwoorden wat natuurlijk prima is.
Als ik bij ons bedrijf kijk is lagere bijtelling nooit een criterium geweest.
Ik weet nog goed dat ik in een (donker) verleden eens een Fabia 1.2 TDI koos, omdat ik die 1,5 jaar kon rijden met 90 euro netto bijtelling (14%).
Iedereen, van management tot aan medewerkers verklaarde mij voor gek
[ Voor 26% gewijzigd door BlakHawk op 08-03-2019 09:44 ]
https://www.geenstijl.nl/5146627/wie-had-dat-gedacht/
Hij is een professor dus hij heeft ervoor geleerd...
BTW als er een professor zegt dat de aarde opwarmt door menselijk toedoen dan zijn ze bij diezelfde media wel bereid om een tegegeluid te geven en dan is het woordje professor opeens niets meer waard.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
tbh vind ik niet dat je professor de schuld moet geven maar de media / framing. De enige conclusie die de professor heeft gedaan is dat auto A vs auto B op stroom X er 700.000km over doet. Volgens mij is het redelijk bekend dat als je op bruinkool energie rijd je niet enorm veel beter rijd dan een ICE.prettig schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:37:
[...]
Tja moet je maar geen onzin verkopen als "professor" en dat publiceren ....kun je verwachten.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Nou, het is natuurlijk niet de bar waar hij aan staat om 22.30._eLMo_ schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:46:
[...]
tbh vind ik niet dat je professor de schuld moet geven maar de media / framing. De enige conclusie die de professor heeft gedaan is dat auto A vs auto B op stroom X er 700.000km over doet. Volgens mij is het redelijk bekend dat als je op bruinkool energie rijd je niet enorm veel beter rijd dan een ICE.
Hij pakt een worst-case scenario, overdrijft hierbij de energie nodig voor een accu met factor x, plaatst dat tegenover een bestcase scenario ICE die ook nog als auto niet te vergelijken is en komt dan met een conclusie.
Hij had ook kunnen zeggen: Appels - Peren, doe ik niet aan mee.
De comments zijn wel kritisch gelukkig.Philos31 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:43:
Maar het gaat er bij de Anti-ev media in als zoete koek...
BTW als er een professor zegt dat de aarde opwarmt door menselijk toedoen dan zijn ze bij diezelfde media wel bereid om een tegegeluid te geven en dan is het woordje professor opeens niets meer waard.
Ik bedoelde meer die oranje flex PVC buis. Dat zijn nog niet de definitieve kabels lijkt me.Tassadar32 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:04:
[...]
Ja, de combo koplampen en DRL is zeer geslaagd wat mij betreft. Het houtje-touwtje onder de motorkap is een druppellader die aan de passagierszijde ligt en klemmen op de 12v accu. Waarschijnlijk om het infotainment levend te houden op de beursvloer zonder de hoofdaccu aan te spreken (of de hoofdaccu zit helemaal nog niet in in dit demo-model), doen autodealers ook vaak met showroommodellen om te voorkomen dat ze leeglopen. Verder blijft het mij verbazen hoe "vol" de meeste EV's aan de voorkant zitten. Tesla heeft ruimte voor een frunk maar veel andere merken weten die ruimte helemaal te vullen met de E-motor en electronica.
Edit: Filmpje even verder gekeken en deze auto heeft de grootste ontwerpfout van de Outlander overgenomen: een enorme laadklep die flink uitsteekt. Zo onhandig, je loopt er altijd tegenaan als je de auto aan het in/uitpluggen bent en degene die naast je parkeert is op zijn zachtst gezegd ook not amused.
Middenconsole is gilmmend zwart plastic. Stop toch eens met vingerafdrukmagneten in de auto, je houd het nooit schoon en het ziet er vreselijk snel vies uit.
Glimmend zwart plastic
: eens
Als ik kijk naar wie het is, dan is het zijn vakgebied niet. Waarom wordt hij serieus genomen?
Dit soort berichten komen natuurlijk uit de richting van de zich bedreigd voelende autoindustrie die het tij proberen te keren maar dat lijkt mij nu toch echt wel te laat. Men kan zich beter richten op meedoen of anders mist men de boot ten koste van veel werkgelegenheid.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Zonder het zomaar als onzin af te doen...Philos31 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:43:
Maar het gaat er bij de Anti-ev media in als zoete koek...
Wetenschap is juist het toetsen van je theorie door het proberen te ontkrachten. Niets mis mee dus!
Maar de cijfers van die professor:
TNO gaat van andere cijfers uit in haar onderzoek. Het is interessant om die verschillen te ontleden.We noemen enkele elementen: de energie die het kost om de accu's te maken: 18.696 kg CO2. Het Europees gemiddelde van CO2-emissies per kWh: 11 kg CO2/100 km en de CO2-uitstoot van het benzinevoertuig: 13,68 kg CO2/100 km.
TNO zegt 150KG CO2 per kWh accucapaciteit voor de productie. Dus dat is ongeveer de helf aan CO2 voor de productie van die accu's.
TNO:
9000KG CO2 voor de accu's.
11800KG CO2 voor de auto zelf.
Samen: 20.800KG CO2
Productie van een benzine auto:
10.120KG CO2 voor de auto.
CO2 per km:
Elektrisch:
Benzine:Nederlandse grijze en groene stroom in de verhouding van 85%-15% (Nederlands gemiddelde). De gemiddelde CO2-emissie is 447 g/kWh.
Inclusief de productie van de brandstof 200 gram CO2 per km.
Dus....
Elektrisch zit dan op 89,4 gram CO2 per km.
Benzine op 200 gram CO2 per km.
De productie van een EV (60kWh) brengt 10.680.000 gram CO2 extra teweeg.
Dus na 120.000km rijden is een 60kWh EV in het voordeel.
Een 100kWh EV is na 187.000km rijden in het voordeel.
Bron: https://publications.tno....S20vf/TNO-2015-R10386.pdf
Dan is het dus nog steeds de vraag: Hoe komt die professor aan zijn getallen?
Even los van het feit dat ik ook denk dat dit een druppel op een gloeiende plaat is. Uiteindelijk levert elekrisch vervoer iets minder uitstoot op, maar het gaat absoluut net zo veel impact hebben als we allemaal hopen. Maar daar spreek ik jullie over 20 jaar nog wel een keer over
Als eerst al die EV's 120.000-190.000km moeten rijden voordat ze in het voordeel komen, ben je ook al jaaaaaaaren verder.
Edit:
Okee...
Verschil 1:
Professor gaat uit van EU gemiddelde bij uitstoot per kWh en TNO van NL gemiddelde.
Verschil 2:
Professor gaat uit van 137gram CO2 per km en TNO van 200 gram inclusief productie brandstof.
Verschil 3:
Professor pakt 18.696KG CO2 extra voor 60kWh en TNO pakt 10.680KG CO2 extra voor een 60kWh EV.
Dus hoe komt de professor aan zijn zijn cijfers?
Bruinkool centrales schijnen in landen als Polen een heel groot probleem te zijn en er staat weer een nieuwe mega centrale op de planning.
Nieuwe 1000MW bruinkool centrale:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180925_03782066
Uiteindelijk is het CO2 probleem niet beperkt tot Nederland. Lastig... Welke cijfers pak je?
[ Voor 21% gewijzigd door BlakHawk op 08-03-2019 10:36 ]
Tuurlijk wel, dat is toch ook meegenomen?daemonix schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:20:
Het produceren van een diesel/benzinemotor en aanhangsels zoals accu, versnellingsbak, koppeling en dergelijke kost geen CO2 uitstoot?
Lees het onderzoek van TNO maar eens aandachtig door
Link staat erbij, zit allemaal in de cijfers verwerkt, ook de productie van benzine...
Daarbij is het interessant om mee te nemen hoe de mix grijze/groene stroom zich ontwikkelt. Dan kan je een schatting maken over hoeveel verschil EV vs ICE over 10 jaar (of hoe lang de auto gemiddeld in NL is) echt zal maken.
Yep, die snap ik ook niet helemaal. Dat ding is echt ENORM. Ik ken de Outlander niet, maar zitten de tankdop en de laadpoort naast elkaar achter 1 klep?Tassadar32 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:04:
Filmpje even verder gekeken en deze auto heeft de grootste ontwerpfout van de Outlander overgenomen: een enorme laadklep die flink uitsteekt. Zo onhandig, je loopt er altijd tegenaan als je de auto aan het in/uitpluggen bent en degene die naast je parkeert is op zijn zachtst gezegd ook not amused.
[ Voor 9% gewijzigd door TucanoItaly op 08-03-2019 11:32 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
In het TNO rapport wel, maar ik vertrouw de Belgische meneer niet zo. Ik weet ook niet waar zijn funding vandaan komt.dfrenner schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:24:
[...]
Tuurlijk wel, dat is toch ook meegenomen?
Lees het onderzoek van TNO maar eens aandachtig door![]()
Link staat erbij, zit allemaal in de cijfers verwerkt, ook de productie van benzine...
De chademo en type 1 stekker zitten naast elkaar. En het klepje scharniert zodanig dat hij haaks op de auto open blijft staanTucanoItaly schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:31:
[...]
Yep, die snap ik ook niet helemaal. Dat ding is echt ENORM. Ik ken de Outlander niet, maar zitten de tankdop en de laadpoort naast elkaar achter 1 klep?
Deels mee eens, als je PVV/FvD stemt ben ik het helemaal met je eens, maar als je D66 stemt of een andere pro Europa partij, vind ik de Europese insteek helemaal niet raar.Pierz schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:27:
@dfrenner we pakken de Nederlandse cijfers natuurlijk. Het is voor ons niet interessant wat ze in Polen doen want daar hebben we weinig invloed op.
Daarbij is het interessant om mee te nemen hoe de mix grijze/groene stroom zich ontwikkelt. Dan kan je een schatting maken over hoeveel verschil EV vs ICE over 10 jaar (of hoe lang de auto gemiddeld in NL is) echt zal maken.
Uiteindelijk is CO2 niet iets van Nederland.
Wil je naar meer Europa, dan moet je het Europees bekijken.
Wil je naar eigen regels en NL invloed houden, dan kun je NL cijfers bekijken.
Europees gezien vind ik wat ze in Polen doen wel degelijk interessant! Als wij hier heel groen bezig zijn en Polen stoot alles wat wij winnen er dubbel en dwars extra uit, blijft het effect gelijk: opwarming en stijging zeespiegel...
Wat is je doel?
Is groen bezig zijn, zodat je 's nachts beter kunt slapen het doel, of is het onderliggende probleem oplossen het doel?
kom ik terug op consumeren (waar ik vrolijk aan meedoe). Laatste voorbeeld, ik ben naar een nieuwe OLED TV aan het kijken terwijl de TV die ik 10 jaar geleden kocht en 5 jaar geleden, beide nog prima werken. Maar ja, ik wilde groter, mooier beeld.
Vroeger bij mijn ouders thuis, keken we 20 jaar naar dezelfde beeldbuis.
Die uitstoot zien wij niet terug, omdat we het allemaal in china laten produceren. Toch komt het door ons consumptiegedrag! Zo lang we die link niet (willen) leggen, gaan we het probleem nooit oplossen.
[ Voor 34% gewijzigd door BlakHawk op 08-03-2019 11:40 ]
Wat iemand zijn stemgedrag is heeft natuurlijk geen invloed op de validiteit van iemands argumentatie. Dan gaan we ad hominem argumenteren.dfrenner schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:34:
[...]
Deels mee eens, als je PVV/FvD stemt ben ik het helemaal met je eens, maar als je D66 stemt of een andere pro Europa partij, vind ik de Europese insteek helemaal niet raar.
Uiteindelijk is CO2 niet iets van Nederland.
Wil je naar meer Europa, dan moet je het Europees bekijken.
Wil je naar eigen regels en NL invloed houden, dan kun je NL cijfers bekijken.
Het gaat er in dit geval om waar wordt beslist wat de CO2 targets zijn en waar wordt beslist wat we ertegen gaan doen. Als dat nationaal bepaald wordt (dat is op dit moment het geval), dan heeft het weinig zin om de cijfers Europees te bekijken en vergelijken om te bepalen of ons huidige (nationale) beleid zin heeft.
Nou het wordt zowel Europees als nationaal bepaald.Nivve schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:41:
[...]
Wat iemand zijn stemgedrag is heeft natuurlijk geen invloed op de validiteit van iemands argumentatie. Dan gaan we ad hominem argumenteren.
Het gaat er in dit geval om waar wordt beslist wat de CO2 targets zijn en waar wordt beslist wat we ertegen gaan doen. Als dat nationaal bepaald wordt (dat is op dit moment het geval), dan heeft het weinig zin om de cijfers Europees te bekijken en vergelijken om te bepalen of ons huidige (nationale) beleid zin heeft.
We kiezen een deel van de regering nationaal en een deel Europees. Beide hebben invloed.
Maar NL cijfers geven een beter beeld op papier, dus ik snap dat je die als pro-EV'er prefereert.
Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar wat willen we nu? EV als doel of als middel?
Feit bljft dat die 700.000km niet klopt, maar zijn gedachtegang passen we te weinig toe!
[ Voor 1% gewijzigd door daemonix op 08-03-2019 12:41 . Reden: Zin Nederlands maken. ]
Welk CO2 beleid (targets, maatregelen, etc) wordt dan Europees bepaald?dfrenner schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:44:
[...]
Nou het wordt zowel Europees als nationaal bepaald.
We kiezen een deel van de regering nationaal en een deel Europees. Beide hebben invloed.
Maar NL cijfers geven een beter beeld op papier, dus ik snap dat je die als pro-EV'er prefereert.![]()
Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar wat willen we nu? EV als doel of als middel?
Feit bljft dat die 700.000km niet klopt, maar zijn gedachtegang passen we te weinig toe!
Dit is natuurlijk onzin. Als wij minder uitstoten wordt er onder de streep minder uitgestoten. Er is geen enkele reden om te wachten met het terugdringen van ons eigen CO2 verbruik 'omdat de rest dat ook niet doet'. Als wij onze zaakjes op orde hebben staan we daarna sterk om het vingertje te wijzen én hebben we laten zien dat het kan.dfrenner schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:34:
[...]
Europees gezien vind ik wat ze in Polen doen wel degelijk interessant! Als wij hier heel groen bezig zijn en Polen stoot alles wat wij winnen er dubbel en dwars extra uit, blijft het effect gelijk: opwarming en stijging zeespiegel...
Wat is je doel?
Is groen bezig zijn, zodat je 's nachts beter kunt slapen het doel, of is het onderliggende probleem oplossen het doel?
Helemaal geen onzin...Pierz schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:04:
Dit is natuurlijk onzin. Als wij minder uitstoten wordt er onder de streep minder uitgestoten. Er is geen enkele reden om te wachten met het terugdringen van ons eigen CO2 verbruik 'omdat de rest dat ook niet doet'. Als wij onze zaakjes op orde hebben staan we daarna sterk om het vingertje te wijzen én hebben we laten zien dat het kan.
Als productie vanuit Nederland wordt verplaatst elders, stoten we onder aan de streep helemaal niet minder uit.
Het is nog altijd inherent aan de consumptie.
Polen opent een 1000MW centrale. Aan wie gaan ze leveren? Toevallig ook NL? Geen idee?
Eens, maar ik vind de politiek eromheen ook interessant.daemonix schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:46:
Verbeter de wereld en begin met jezelf, dus zonnepanelen en een BEV. En laten politieke partijen aub buiten de discussie houden.
[ Voor 17% gewijzigd door BlakHawk op 08-03-2019 12:08 ]
Ik zag het artikel net langskomen op facebook (gepost door mijn vader nota bene, master werktuigbouwkunde...) en ben geërgerd aan het rekenen geslagen. Gelukkig heb jij hierboven al de juiste cijfers geplaatst.dfrenner schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:20:
[...]
Zonder het zomaar als onzin af te doen...
Wetenschap is juist het toetsen van je theorie door het proberen te ontkrachten. Niets mis mee dus!
Maar de cijfers van die professor:
[...]
TNO gaat van andere cijfers uit in haar onderzoek. Het is interessant om die verschillen te ontleden.
TNO zegt 150KG CO2 per kWh accucapaciteit voor de productie. Dus dat is ongeveer de helf aan CO2 voor de productie van die accu's.
TNO:
9000KG CO2 voor de accu's.
11800KG CO2 voor de auto zelf.
Samen: 20.800KG CO2
Productie van een benzine auto:
10.120KG CO2 voor de auto.
CO2 per km:
Elektrisch:
[...]
Benzine:
Inclusief de productie van de brandstof 200 gram CO2 per km.
Dus....
Elektrisch zit dan op 89,4 gram CO2 per km.
Benzine op 200 gram CO2 per km.
De productie van een EV (60kWh) brengt 10.680.000 gram CO2 extra teweeg.
Dus na 120.000km rijden is een 60kWh EV in het voordeel.
Een 100kWh EV is na 187.000km rijden in het voordeel.
Bron: https://publications.tno....S20vf/TNO-2015-R10386.pdf
Dan is het dus nog steeds de vraag: Hoe komt die professor aan zijn getallen?
Even los van het feit dat ik ook denk dat dit een druppel op een gloeiende plaat is. Uiteindelijk levert elekrisch vervoer iets minder uitstoot op, maar het gaat absoluut net zo veel impact hebben als we allemaal hopen. Maar daar spreek ik jullie over 20 jaar nog wel een keer over![]()
Als eerst al die EV's 120.000-190.000km moeten rijden voordat ze in het voordeel komen, ben je ook al jaaaaaaaren verder.
Edit:
Okee...
Verschil 1:
Professor gaat uit van EU gemiddelde bij uitstoot per kWh en TNO van NL gemiddelde.
Verschil 2:
Professor gaat uit van 137gram CO2 per km en TNO van 200 gram inclusief productie brandstof.
Verschil 3:
Professor pakt 18.696KG CO2 extra voor 60kWh en TNO pakt 10.680KG CO2 extra voor een 60kWh EV.
Bruinkool centrales schijnen in landen als Polen een heel groot probleem te zijn en er staat weer een nieuwe mega centrale op de planning.
Uiteindelijk is het CO2 probleem niet beperkt tot Nederland. Lastig... Welke cijfers pak je?
Wat die professor doet is Co2 uitstoot van benzine als Tank to Wheel te nemen (2,3 kg Co2). Als je 13,68 kg Co2 per 100 km deelt door 2,3 (Tank to Wheel dus) kom je uit op 5,95. Dat zal de 6 liter per 100 km verbruik zijn.
Vraag je toch af waar de daadwerkelijke winst van de plaatsing een "artikel" als dit ligt
En dat haal je dus niet met een Renault Megane op benzine.WhySoSerious schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:15:
[...]
Dat zal de 6 liter per 100 km verbruik zijn.
http://www.werkelijkverbr...-119326-1509-2018-31.aspx
Nee.knakworst schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:44:
[...]
En dat haal je dus niet met een Renault Megane op benzine.
http://www.werkelijkverbr...-119326-1509-2018-31.aspx
Artikel gaat ook uit van 5 kWh op 100 km voor een EV. Oftewel, wordt gewoon naar een conclusie toe gerekend. Maar onder zo'n stuk zou ik niet eens m'n naam durven te zetten.
https://twitter.com/DamienERNST1/status/1103979865974411264Bobbje schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:34:
[...]
[...]
Volgens deze paper overschat de 'prof' het aantal kWh flink. Het zit idd eerder in de buurt wat Mux zegt. Dus dit is typische telegraaf journalistiek zonder te kijken of het wel klopt![]()
Nu haalt hij dezelfde paper aan terwijl in de video (1:45) hij toch echt 82.000 kw opschrijft voor een 24 kw accu.
Oranje kabels met dikke plastic isolatie zijn vrij normaal in een EV. Precies wat er bij mijn Outlander ook onder de motorkap te zien is. Bij een Tesla is dit allemaal wat meer naar beneden in het chassis verstopt waardoor je het niet snel ziet maar bij zo'n hoog geplaatste motor zie je dat dus wel zitten. Bij mijn Outlander zit er overigens nog een metalen mesh omheen tegen knaagdierenPierz schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:59:
[...]
Ik bedoelde meer die oranje flex PVC buis. Dat zijn nog niet de definitieve kabels lijkt me.
Glimmend zwart plastic
: eens
Ik heb het daarom ook over terugdringen, niet verplaatsen van uitstoot.dfrenner schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 12:07:
[...]
Helemaal geen onzin...
Als productie vanuit Nederland wordt verplaatst elders, stoten we onder aan de streep helemaal niet minder uit.
Het is nog altijd inherent aan de consumptie.
Polen opent een 1000MW centrale. Aan wie gaan ze leveren? Toevallig ook NL? Geen idee?
Ik zal vanavond eens onder de kap van onze Outlander kijkenTassadar32 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:00:
[...]
Oranje kabels met dikke plastic isolatie zijn vrij normaal in een EV. Precies wat er bij mijn Outlander ook onder de motorkap te zien is. Bij een Tesla is dit allemaal wat meer naar beneden in het chassis verstopt waardoor je het niet snel ziet maar bij zo'n hoog geplaatste motor zie je dat dus wel zitten. Bij mijn Outlander zit er overigens nog een metalen mesh omheen tegen knaagdieren, geen gefrituurde steenmarters dus.
Volgens mij zijn dat gewoon solide kabels, maar kan het mis hebben.
[ Voor 25% gewijzigd door Pierz op 08-03-2019 14:15 ]
Het lijkt voorzichtig te stabiliseren rond een euro of 55k euro in 2019.
http://iserv.nl/files/elektrisch/
Man wat een arrogante houding toch van een CEO van een bedrijf dat Voorsprong door technologie als slogan heeft en vervolgens achter de feiten aanlopen op het gebied van EV. Wel positief dat hij eindelijk om is qua EV en het wellicht ook sneller ziet gebeuren, maar een sympathieke indruk maakt hij niet.
leuke data.. maar ik vind die catalogusprijs per maand toch wel fluctueren..databeestje schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:14:
Na wet pielen met data van de RDW had ik een grafiekje met de gemiddelde catalogusprijs van elektrische auto's gefabbed. Maar op wat uitschieters van enkele Tesla Roadster verkopen uit 2010 na is de gemiddelde catalogusprijs een stuk stabieler. Er zijn wat uitschieters, en je kan de alternerende uitlevering van Tesla richting kwartalen een beetje terugzien.
Het lijkt voorzichtig te stabiliseren rond een euro of 55k euro in 2019.
http://iserv.nl/files/elektrisch/
jan 2018: 47026
maart 2018: 75094
april 2018: 48347
juni 2018: 79911
Dat zijn steeds "golven" van 30k. Vind ik een best verschil. Zo hard zakken en stijgen die prijzen toch niet? Of heb je het totale euro's aan EV uitgaven gedeeld door het aantal verkochte auto's? En worden er in de ene maand dus meer "dure auto's" verkocht en in de andere meer goedkope?
Telkens het einde van het kwartaal. Tipje: kijk eens puur naar de Tesla leveringen. Ik maak mij sterk dat je zult zien dat die telkens aan het einde van een kwartaal opeens een stuk hoger zijn.greatgonzo schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:31:
[...]
leuke data.. maar ik vind die catalogusprijs per maand toch wel fluctueren..
Dat zijn steeds "golven" van 30k. Vind ik een best verschil. Zo hard zakken en stijgen die prijzen toch niet? Of heb je het totale euro's aan EV uitgaven gedeeld door het aantal verkochte auto's? En worden er in de ene maand dus meer "dure auto's" verkocht en in de andere meer goedkope?
Correct, dit is letterlijk wat er gebeurt. Dit komt met name door de relatief grillige markt met relatief kleine getallen. Tesla is gedreven door kwartaalcijfers, dus de laatste maand van een kwartaal worden er relatief meer verkocht. Maar nu dat er winkels dicht gaan moet ik dat nog maar gaan zien in de toekomst.greatgonzo schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:31:
[...]
leuke data.. maar ik vind die catalogusprijs per maand toch wel fluctueren..
Ook grote partijen die in 1 keer 20 auto's kopen zorgen voor grote verschuivingen die het gemiddelde naar beneden halen. Toch had ik verwacht een dalende lijn te kunnen waarnemen, die zie ik nog niet echt. De Model 3 ligt op koers voor ~30% van de nieuw verkopen voor maart, dat zal de gemiddelden wel drukken tegenover de S die hiervoor veel verkocht werd.
Maar goed we weten deze cijfers niet veel nieuws.Er zijn veel berekingen en je kan ze op zo veel manieren maken. Vergeet trouwens niet dat alle accus 100% worden opnieuw gebruikt in battery packs voor huis dus ze gaan nog veel langer mee dan de huidige berekening.dfrenner schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:20:
[...]
Zonder het zomaar als onzin af te doen...
--- knip ---
Edit:
Okee...
Verschil 1:
Verschil 2:
Verschil 3:
Is ook berekend als de auto zelf volledig met groene stroom gebouwd is. Hoeveel dat scheeld.
Is trouwens ook uitgerekend de extra uitstoot van Co2 voor onderhoud liters olie etc. Meer onderdelen duurder onderhoud.
Grappig genoeg heeft mijn EV 0 uitstoot per km omdat ik alleen maar 100% groene stroom gebruik.
Voor ons is het simpel alles wat niet uitgestoot wordt scheelt dus misschien iets meer bij productie (als de cijfers al kloppen)
En als het dan niet zo veel uit maakt dan in iedergeval de uitstoot lokaal verbeterd.
Edit: Ik ga nog even prutten met de vergaarbak om een lijstje met de 12 meest verkochte modellen te tonen over tijd. Ergens van het weekend of zo.
[ Voor 49% gewijzigd door databeestje op 08-03-2019 16:11 ]
https://www.rtlnieuws.nl/...700000-km-groen-wat-flauw
Beter dan bijvoorbeeld het AD dat het zonder enige controle overneemt.
Toch het origineel er maar eens bij zoeken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je travaille pour l'instant sur un document plus complet pour évaluer les vraies émissions de CO2 d'une bonne grosse TESLA ou d'une Jaguar IPACE. Je reviens vers vous avant lundi ;)
— Damien ERNST (@DamienERNST1) 8 maart 2019
[ Voor 10% gewijzigd door Bobbje op 08-03-2019 18:29 ]
Dit topic is gesloten.
![]()