Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dergelijke dragers vind ik toch altijd wat spannend, naar ik houd de optie open. Ik heb echter al een fietsdrager voor op een kogel en die kan je ook wegklappen zodat de achterklep nog open kan. Da's best handig.Proton_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:51:
@Gonadan ik zou de gok durven wagen:
https://www.rameder.nl/fi...achterklep/kia/niro/niro/
Deze kan zeker, daklast is opgegeven voor de e-niro.
https://www.rameder.nl/da...tistar-zilver-fa0077.html
Voor het dak heb ik ook een koffer, dus daar moet ik heb drager hebben.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Geen idee, maar als de mogelijkheid er is dan leg ik hem aan de stekker. Niet als ik boodschappen ga doen, maar wel als ik 20/30km gereden heb. Ook geen probleem als het niet kan trouwens.Gonadan schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:51:
[...]
Dat is dan toch überslecht voor de accu als ik de berichten mag geloven?
Ik was een verstokt benzine rijder, in de zin van: mijn wagentje is prima en gaat nog best wel 5 jaar mee. De EV ontwikkeling is dan ook grotendeels aan mij voorbij gegaan. Ja we moeten persoonlijk wat doen met milieu, maar het Euro-5 wagentje is toch nog wel OK?
Totdat het belastingvoordeel dreigde te eindigen. Is het wat voor mij? Even rekenen: ja alleen een gek slaat het af, zeker als je de mogelijkheid hebt. Dus toch maar rondkijken naar EV, met gebruik van fiscaal voordeel. Zomer 2018, wat waren de alternatieven voor een BEV gezinsauto, formaat goede middenklasser. Tja, 3 modellen van 2 bekende leveranciers. En met slechts 3 modellen te kiezen krijg je altijd een auto die niet 100% aan je eisen voldoet. Prima, maar kan je met de beperkingen leven? Voor mij is het woon-werk verkeer 120km/dag. Ofwel, zelfs met een granny charger kan je een eind komen, en 1-fase is dan geen enkel probleem. Voor de 98% van mijn ritten kan ik af met thuis op eigen oprit laden.
Is range performance dan zo belangrijk? Nou voor die 2% van de ritten wel, maar dat lossen we op door snelladers. Ik moet het nog gaan ervaren, maar velen zijn mij voor gegaan, dus hoe spannend kan het nou zijn. Voor de rest is de auto - net als ICE auto's - emotie. Het is wel een Jag, net als een Porsche, wie wil die nou niet een keer hebben gehad? Afwerking is voor mij belangrijk, deze mens wil graag verwend worden. Daarmee ben ik denk ik de gemiddelde (ICE) auto-koper, die volgt grotendeels de emotie/marketing van een autobouwer. Slechte auto's worden niet meer gemaakt, en 80% is eenheidsworst met 20% wat unieke (merkgebonden) eigenschappen.
Ik rij de auto trouwens meer als een grand touring wagen. Ik heb ook een Citroen gehad met luchtvering, heerlijk relaxed rijden. Het is leuk dat hij snel gaat bij het intrappen van het versnellingspedaal, ik geniet het meest van het relaxed rijden, muziekje erbij, heerlijk.
Oh ja en er zitten wel een paar bugs in, maar denk niet dat Tesla bug-vrij was met de eerste firmware. Worden vanzelf opgelost, geduld. Ik zit bij het rijden trouwens nauwelijks aan de knoppen, en rij het liefst met stealth-mode aan (alle schermen uit), voor mij niet een probleem dat scherm niet zo snappy reageert.
Tot zover rapport van een levend exemplaar in het wild
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ja, precies, wat je in de vakantie ook doet; je houdt geld over doordat je je normale gedrag hebt aangepast.prettig schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:23:
[...]
Zie dat heel vaak: range op vakantie is belangrijk .....!? (is max 1% van je ritten)
Ik kijk andersom: 99% van mijn ritten is zonder elders laden.
Dat is gemak en goedkoop, totaal bespaar ik zo veel, die vakantie rit: ik huur/vlieg, per saldo nog steeds veel goedkoper.
En bedenk ook: snelladen langs de snelweg blijft niet goedkoop.....
Als je je benzine auto de deur uit trapt dan heb je weinig meer te willen
Overigens; snelladen langs de snelweg is nog nooit zo goedkoop geweest. Maingau begon in Maart 2018, dus inmiddels al een jaar goedkoper dan thuisladen.....
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Op vakantie heb ik mijn auto al zo vaak met de granny charger in een verlengsnoer opgeladen. Waarom zou dat niet kunnen?Gonadan schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:46:
Overigens las ik in het andere topic dat het nog niet zo makkelijk is. Als je kabel te kort is kan je niet even een haspeltje uitrollen.
De granny trekt 10A, het verlengsnoer is geschikt voor 10A. Waar ligt dan het probleem? Het duurt natuurlijk wel even voor de auto vol zit, maar eenmaal op bestemming rijd ik de auto toch niet leeg op een dag en kan hij in de regel minimaal 14 uur per dag aan de lader hangen. Dat is voor mij zo'n 70% erbij.
*zucht*
Granny trekt 10 Ampère en de gemiddelde kabelhaspel kan 16 Ampère aan, vermits volledig uitgerold.Glewellyn schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 00:31:
[...]
Op vakantie heb ik mijn auto al zo vaak met de granny charger in een verlengsnoer opgeladen. Waarom zou dat niet kunnen?
De granny trekt 10A, het verlengsnoer is geschikt voor 10A. Waar ligt dan het probleem? Het duurt natuurlijk wel even voor de auto vol zit, maar eenmaal op bestemming rijd ik de auto toch niet leeg op een dag en kan hij in de regel minimaal 14 uur per dag aan de lader hangen. Dat is voor mij zo'n 70% erbij.
Echter, het schijnt (!!) dat een Granny (alle? Of alleen van bepaalde merken?) een temperatuur sensor in de schuko stekker hebben zitten om te meten of het stopcontact niet te warm wordt.
Een schuko is namelijk niet altijd zo robuust uitgevoerd als een type 2 Mennekes koppeling. Door slijtage waarbij de contacten in de schuko niet meer zo lekker contact maken kàn de boel warm worden als je er uren lang continu 10 Ampère overheen trekt.
Toen ik de Granny nog thuis gebruikte werd 't stopcontact inderdaad ook wel een beetje warm. Niet schrikbarend, maar wel warm. Op de lange duur zal dat echt niet goed zijn voor de levensduur van het plastic rond de contacten.
Ik ben echter niet zo bang voor warmteslijtage bij gebruik van een verlengsnoer. Goede haspel, volledig afgerold en alleen in een fatsoenlijk stopcontact stoppen. Niet een sleets loshangend ding achter in een boerenschuur. Maar gewoon normaal stopcontact. Als je het niet vertrouwd: na een halfuurtje even met de hand voelen of de stekkers niet warm worden geeft indicatie genoeg. 10 Ampère volcontinu. Dat is 2300 watt. Net zoveel als een waterkoker of een goeie frituurpan. Bij dat soort apparaten denk je ook niet na of het stopcontact niet te warm wordt.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Na het invoeren van je VIN krijg je een tomtom.000 file.
https://easyconnect.renault.nl/software-upgrade/r-link
/edit het moet niet gekker worden; zelfs release notes... Renault toch
Update informatie van de versie 11.344
*WNRO-bug met impact op connected services en services van elektrische voertuigen, verholpen.
[ Voor 42% gewijzigd door Hachy op 06-03-2019 08:27 ]
Hoe zet ik zoiets op?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ja, deze heb ik vorige week gedaan. Duurde wel eventjes, dus op dat moment schitterde de OTA-update functionaliteit weer van afwezigheidHachy schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:26:
Zijn er al Zoe rijders die deze R-link update hebben uitgevoerd? Betreft Easyconnect 11.344
Na het invoeren van je VIN krijg je een tomtom.000 file.
https://easyconnect.renault.nl/software-upgrade/r-link
/edit het moet niet gekker worden; zelfs release notes... Renault toch
[...]
https://iselektrischgoedkoper.nl/dfrenner schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:49:
In het kader "Het ijzer smeden wanneer het heet is" wil ik een businesscase maken voor het elektrisch rijden. Ik heb er alleen geen ervaring mee.
Hoe zet ik zoiets op?
Disclaimer: Deze site is abslouut niet van mij, maar heb bij mijn keuze deze wel goed kunnen gebruiken.
Waar nodig zet je desnoods waardes op 0, of verander je deze op basis van je eigen ervaringen of inzichten.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Het schijnt niet, dat is gewoon zo. Een standaard stopcontact zou, wanneer het in goede staat verkeerd, volcontinue 12A moeten kunnen leveren. Indien er evenwel een te klein contactoppervlak is of een te grote weerstand door vuil dan kan die 10A al te veel worden en zullen de contacten opwarmen. Met in het slechtste geval een gesmolten stekker/stopcontact. Vandaar -> temperatuursensor en een verbod in zowat elke handleiding om gebruik te maken van verlengkabels.JayPe schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 01:10:
[...]
Granny trekt 10 Ampère en de gemiddelde kabelhaspel kan 16 Ampère aan, vermits volledig uitgerold.
Echter, het schijnt (!!) dat een Granny (alle? Of alleen van bepaalde merken?) een temperatuur sensor in de schuko stekker hebben zitten om te meten of het stopcontact niet te warm wordt.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
en toch heb je die mensen... ik ken iemand die ook naar de Niro kan, goedkoper in de Lease. Toch twijfel... Ja, dan moet ik laden tijdens de vakantie.. Dus ik zeg.. maar je stopt toch ook voor een broodje? Laad je de auto meteen... Nee, we rijden altijd 15 uur achter elkaar doorprettig schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:23:
[...]
Zie dat heel vaak: range op vakantie is belangrijk .....!? (is max 1% van je ritten)
Ik kijk andersom: 99% van mijn ritten is zonder elders laden.
Dat is gemak en goedkoop, totaal bespaar ik zo veel, die vakantie rit: ik huur/vlieg, per saldo nog steeds veel goedkoper.
En bedenk ook: snelladen langs de snelweg blijft niet goedkoop.....
Kijk, ik zit er ook niet op te wachten om 4 uur langer over het ritje naar Italië te doen, maar ik zou het wel overwegen. Maar gelukkig hebben wij de luxe van een Grand Scenic achter de hand. Ik denk dat ik toch maar die €400 aan benzine verstook, omdat ik ook weet dat ik niet blij ga zijn met twee jengelende kinderen achterin. Dan is elk uurtje korter meegenomen. Maar zo maakt iedereen zijn eigen keuzes natuurlijk.
Ik vind deze excel wel heel goed. Wel "im Deutsch" , mar gut....dfrenner schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:49:
In het kader "Het ijzer smeden wanneer het heet is" wil ik een businesscase maken voor het elektrisch rijden. Ik heb er alleen geen ervaring mee.
Hoe zet ik zoiets op?
https://goo.gl/j6UxwL
Je kunt alles zelf instellen, sommige data is misschien wat oud..
Is niet leidend, is excuses zoeken om het niet te doengreatgonzo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:21:
[...]
en toch heb je die mensen... ik ken iemand die ook naar de Niro kan, goedkoper in de Lease. Toch twijfel... Ja, dan moet ik laden tijdens de vakantie.. Dus ik zeg.. maar je stopt toch ook voor een broodje? Laad je de auto meteen... Nee, we rijden altijd 15 uur achter elkaar doorTja, als inderdaad 1% van de kilometers zo leidend is, dan haak ik ook af.
[...]
Als je deel van je besparing weg zet kun je met vrij dikke auto op vakantie. Alleen veel mensen doen dat niet, die maken de besparing gelijk op..... prima, maar dan niet zeuren en extra laden accepteren.
Is gewoon anders naar het totaal plaatje kijken en je huidige gedrag aanpassen.
Is het voor de kinderen juist niet prettiger om te moeten laden en dus een pauze af en toe? Mijne kan nog niet eens lopen, maar kan me voorstellen dat het voor kinderen juist prettiger is, ondanks de langere totale reistijd.greatgonzo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:21:
[...]
Kijk, ik zit er ook niet op te wachten om 4 uur langer over het ritje naar Italië te doen, maar ik zou het wel overwegen. Maar gelukkig hebben wij de luxe van een Grand Scenic achter de hand. Ik denk dat ik toch maar die €400 aan benzine verstook, omdat ik ook weet dat ik niet blij ga zijn met twee jengelende kinderen achterin. Dan is elk uurtje korter meegenomen. Maar zo maakt iedereen zijn eigen keuzes natuurlijk.
Ik moet wel toegeven dat de wissel naar grotere accu juist voor de kleine is gedaan onder het mom 'dan hoeven we alleen de planning van de kleine aan te houden, niet ook nog van de auto'
ik heb een bijzondere dochterNivve schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:54:
[...]
Is het voor de kinderen juist niet prettiger om te moeten laden en dus een pauze af en toe? Mijne kan nog niet eens lopen, maar kan me voorstellen dat het voor kinderen juist prettiger is, ondanks de langere totale reistijd.
Ik moet wel toegeven dat de wissel naar grotere accu juist voor de kleine is gedaan onder het mom 'dan hoeven we alleen de planning van de kleine aan te houden, niet ook nog van de auto'
Maar je spreekt jezelf toch wel een beetje tegen hier toch?greatgonzo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:21:
en toch heb je die mensen... ik ken iemand die ook naar de Niro kan, goedkoper in de Lease. Toch twijfel... Ja, dan moet ik laden tijdens de vakantie.. Dus ik zeg.. maar je stopt toch ook voor een broodje? Laad je de auto meteen... Nee, we rijden altijd 15 uur achter elkaar doorTja, als inderdaad 1% van de kilometers zo leidend is, dan haak ik ook af.
Aan de ene kant zeg je dat mensne altijd een excuus verzinnen en haak je dan af.
Maar zelf ga je met een tweede auto op vakantie, omdat je het zelf blijkbaar ook te lastig vind.
Ik heb hier moeite mee:prettig schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:49:
Is niet leidend, is excuses zoeken om het niet te doen![]()
Als je deel van je besparing weg zet kun je met vrij dikke auto op vakantie. Alleen veel mensen doen dat niet, die maken de besparing gelijk op..... prima, maar dan niet zeuren en extra laden accepteren.
Is gewoon anders naar het totaal plaatje kijken en je huidige gedrag aanpassen.
Dan bespaar je uiteindelijk niets meer, dus had ik het net zo goed niet hoeven doen. Het idee van een besparing is dat het geld oplevert (bij mij).
Ik vind dat mijn volgende EV ook gewoon mee moet kunnen op vakantie en daar kies ik hem op uit.
Dan vind ik de Niro niet voldoen:
https://abetterrouteplann...9e-49b8-bbfc-d78a09e3f06d
Dan kan ik zeggen, ik bespaar dat geld en huur gewoon een auto voor 4 weken per jaar, maar vergis je niet in de kosten daarvan.
Voor datzelfde geld kan ik ook deze leasen wat wel acceptabel is voor mij als vakantieauto:
https://abetterrouteplann...b5-4033-984b-349b33bd3757
Ik vind het nog al een verschil in laadtijden en stops namelijk.
Bij een Model 3 zou ik de volgende etappes hebben:
277 km
143 km
197 km
150 km
108 km
155 km
251 km
166 km
Bij een Niro:
204 km
115 km
125 km
115 km
116 km
30 km
109 km
94 km
130 km
83 km
128 km
77 km
68 km
81 km
Dat laatste vind ik persoonlijk te veel. Maar een ander zal het heel prettig vinden... Dat kan...
[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 06-03-2019 11:07 ]
Goede site, geeft makkelijk de verschillen weer. En je ziet dus ook dat vooral afschrijving de grootste kostenpost is, dus als je een business case maakt tussen een tweedehands ICE en een nieuwe EV ben je niet snel goedkoper uit.Tripl3 D schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:40:
[...]
https://iselektrischgoedkoper.nl/
Disclaimer: Deze site is abslouut niet van mij, maar heb bij mijn keuze deze wel goed kunnen gebruiken.
Waar nodig zet je desnoods waardes op 0, of verander je deze op basis van je eigen ervaringen of inzichten.
Dus ook, in mijn geval: een BC maken tussen een bijna vier jaar oude ICE doorrijden of een nieuwe EV kopen. De uitkomst is negatief, maar de lol van het rijden met een EV is ook heel veel waard, nog los van de milieuvoordelen.
Klopt, ik spreek mezelf ook tegen.. Ik zou vakantieoverwegingen niet doorslaggevend laten zijn als het komt op de beslissing wel/geen EV. Als de vakantie toch maar 1-5% van je totale kilometrage is, ga je toch niet voor die overige 95% het hier van af laten hangendfrenner schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:04:
[...]
Maar je spreekt jezelf toch wel een beetje tegen hier toch?
Aan de ene kant zeg je dat mensne altijd een excuus verzinnen en haak je dan af.
Ik schreef ook.. wij hebben de luxe met een grote gezinsauto als alternatief achter de hand. Hypocriet? Ja.. maar ik wil ook praktisch blijven. Ik krijg in een Niro of Leaf nooit de ruimte die ik in een Grand Scenic hebMaar zelf ga je met een tweede auto op vakantie, omdat je het zelf blijkbaar ook te lastig vind.
Kijk.. de stadsauto van mijn vrouw rijd 10k per jaar, de Scenic rij ik zelf voor 30k. Met de Scenic doen we naast mijn woon-werk verkeer de vakanties en tripjes naar schoonfamilie.
De stadsauto wordt vervangen door een EV. Op de dagen dat mijn vrouw niet rijdt neem ik de auto mee. Zo wisselen we het om. De EV gaat 30K rijden en de Scenic 10k
Een Kia Niro heeft 64 kWh en 455 km bereik volgens WLTP. En dan ga je na 30 km 4,2 kWh laden en denkt dat 30+109 (19,5 kWh) niet snel kan laden?dfrenner schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:04:
[...]
277 km
143 km
197 km
150 km
108 km
155 km
251 km
166 km
Bij een Niro:
204 km
115 km
125 km
115 km
116 km
30 km
109 km
94 km
130 km
83 km
128 km
77 km
68 km
81 km
Dat laatste vind ik persoonlijk te veel. Maar een ander zal het heel prettig vinden... Dat kan...
Ik denk dat die stappen veel te klein zijn. Je moet toch best wel 50% van je capaciteit snel kunnen laden en daar kom je 225 km mee ver en heb je al gauw de helft van het aantal tussenstops.
Signatures zijn voor boomers.
Ligt aan de routeplanner denk ik. Als ik van een range van 350 km uit ga en daarvan 60% gebruik (20-80%) dan blijft er 210 km range over. Alle stops in je overzicht, waarbij de optelsom minder is dan 210 km kan je dus samenvoegen. Komt dan aardig overeen met de Model 3. Enige nadeel is dat er veel minder HPC’s zijn dan superchargers. Dus je staat af en toe bij 50 kW laders, die wel te langzaam zinn IMHO.dfrenner schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:04:
[...]
Maar zelf ga je met een tweede auto op vakantie, omdat je het zelf blijkbaar ook te lastig vind.
[...]
Ik heb hier moeite mee:
Dan bespaar je uiteindelijk niets meer, dus had ik het net zo goed niet hoeven doen. Het idee van een besparing is dat het geld oplevert (bij mij).
Ik vind dat mijn volgende EV ook gewoon mee moet kunnen op vakantie en daar kies ik hem op uit.
Dan kan ik zeggen, ik bespaar dat geld en huur gewoon een auto voor 4 weken per jaar, maar vergis je niet in de kosten daarvan.
Voor datzelfde geld kan ik ook deze leasen wat wel acceptabel is voor mij als vakantieauto:
277 km
143 km
197 km
150 km
108 km
155 km
251 km
166 km
Bij een Niro:
204 km
115 km
125 km
115 km
116 km
30 km
109 km
94 km
130 km
83 km
128 km
77 km
68 km
81 km
Voor mij hoeft EV rijden overigens niet goedkoper te zijn dan ICE rijden. Het moet rond kosten netraal zijn. Ik rij namelijk ook EV voor de nieuwe technologie en het milieu.
Je kan ook vliegen naar Italië en daar een auto huren. Ben je er sneller en is in totaal waarschijnlijk goedkoper dan erheen rijden met een huurauto uit Nederland.
Ik snap je afweging zeker.greatgonzo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:13:
[...]
Klopt, ik spreek mezelf ook tegen.. Ik zou vakantieoverwegingen niet doorslaggevend laten zijn als het komt op de beslissing wel/geen EV. Als de vakantie toch maar 1-5% van je totale kilometrage is, ga je toch niet voor die overige 95% het hier van af laten hangen
[...]
Ik schreef ook.. wij hebben de luxe met een grote gezinsauto als alternatief achter de hand. Hypocriet? Ja.. maar ik wil ook praktisch blijven. Ik krijg in een Niro of Leaf nooit de ruimte die ik in een Grand Scenic heb
Kijk.. de stadsauto van mijn vrouw rijd 10k per jaar, de Scenic rij ik zelf voor 30k. Met de Scenic doen we naast mijn woon-werk verkeer de vakanties en tripjes naar schoonfamilie.
De stadsauto wordt vervangen door een EV. Op de dagen dat mijn vrouw niet rijdt neem ik de auto mee. Zo wisselen we het om. De EV gaat 30K rijden en de Scenic 10k
Reden om voor mij het vakantievervoer juist wél mee te laten wegen is dat we het ene jaar 1 keer en het andere jaar 2 keer ver op vakanie gaan. (ver is zo'n 1500km).
Buiten de extra huurkosten voor een auto, wat echt heel erg oploopt, wegen de brandstofkosten ook mee. Vaak zo'n 400 euro tijdens een vakantie. Deze kosten kan ik bij de leaseauto declareren, bij een prive auto niet. Dat loopt dus al met al aardig op.
Niet op de snelweg met extra bepakking, blijkbaar. Als ik niet van deze cijfers uit kan gaan...Maasluip schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:16:
[...]
Een Kia Niro heft 64 kWh en 455 km bereik volgens WLTP. En dan ga je na 30 km 4,2 kWh laden en denkt dat 30+109 (19,5 kWh) niet snel kan laden?
Ik denk dat die stappen veel te klein zijn. Je moet toch best wel 50% van je capaciteit snel kunnen laden en daar kom je 225 km mee ver en heb je al gauw de helft van het aantal tussenstops.
Je ziet ook dat je met de Model 3 maximaal 250km redt op tussenladingen.
M.i. is dat best realistisch. Die gaat uiteindelijk uit van 19,1kWh/100km. Tijdens het proefrijden kwam ik zelf met een mix tussen stad en snelweg uit op 19,8kWh per 100km. Was wel een Performance ipv de normale LR.
Die 455km is toch alleen bij 100% lading. Tijdens vakanties blijf je tussen de 10% en 80%, dus heb je effectief 70% van je accu ter beschikking. Tool gaat uit van 5% degradatie van je accu, dus blijft er 65% over. WLTP is al niet echt realistisch op de snelweg.
Het is wat ik hier al vaker roep, men is veel te optimischtisch over actieradius tijdens vakanties.
Route: https://www.goingelectric...len/routenplaner/3193841/
De GOM van de e-Niro klopt heel behoorlijk, ik heb mijn auto al 2x tot 5km resterend (1-2% accu) gereden. Daar durf ik op te vertrouwen, ik ben dan ook van plan geen vaste route aan te houden, maar gewoon te rijden, en als we honger krijgen / moe worden / de accu op 20% staat eens de dichtstbijzijnde snellader aan de route op te zoeken. (ik moet overigens >1700 kilometer naar mijn vakantie bestemming)
Veel leuker reizen op die manier
[ Voor 48% gewijzigd door _eLMo_ op 06-03-2019 11:37 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ja die twee gaan m.i. niet helemaal samen.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:16:
Voor mij hoeft EV rijden overigens niet goedkoper te zijn dan ICE rijden. Het moet rond kosten netraal zijn. Ik rij namelijk ook EV voor de nieuwe technologie en het milieu.
Je kan ook vliegen naar Italië en daar een auto huren. Ben je er sneller en is in totaal waarschijnlijk goedkoper dan erheen rijden met een huurauto uit Nederland.
Milieu vind ik al discutabel. Productie van een 100kWh EV was 26.800KG CO2, even rekenen. Model 3 heeft 78kWh toch?
Dus nog 23.500KG CO2 voor de productie van de LR.
Plus de vliegreis:
https://flygrn.com/nl/car...%5D=FLO&persons=4&class=Y
8.13 ton CO2, is 8130KG CO2 erbij...
Van alleen de vliegreis kan ik al 40.000km rondkarren met dezelfde CO2 uitstoot (213gram CO2 per km voor een diesel) Dat is WTW inclusief productie...
Aangezien ik maar 25.000km inclusief vakantie per jaar rijd, is doorrijden in mijn diesel veel beter voor de CO2 uitstoot dan 1 keer per jaar naar Toscane vliegen en ook nog een extra EV laten produceren.
Dit laat weer zien hoe krom de regels zijn. Auto's worden kapot belast en met de komst van de EV stimuleren we het spotgoekope vliegen, waarmee je onder de streep een stuk meer CO2 verstookt dan je vooraf had gedacht...
Het voordeel van minder fijnstof en NOx blijft natuurlijk wel behouden.
Ja, maar 65% van 455 km is nog altijd 295 km en niet de 30 km en daarna 109 km die in je lijstje staat.dfrenner schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:24:
[...]
Niet op de snelweg met extra bepakking, blijkbaar. Als ik niet van deze cijfers uit kan gaan...
Je ziet ook dat je met de Model 3 maximaal 250km redt op tussenladingen.
M.i. is dat best realistisch. Die gaat uiteindelijk uit van 19,1kWh/100km. Tijdens het proefrijden kwam ik zelf met een mix tussen stad en snelweg uit op 19,8kWh per 100km. Was wel een Performance ipv de normale LR.
[Afbeelding]
Die 455km is toch alleen bij 100% lading. Tijdens vakanties blijf je tussen de 10% en 80%, dus heb je effectief 70% van je accu ter beschikking. Tool gaat uit van 5% degradatie van je accu, dus blijft er 65% over. WLTP is al niet echt realistisch op de snelweg.
Het is wat ik hier al vaker roep, men is veel te optimischtisch over actieradius tijdens vakanties.
De praktijk zal er vast tussenin zitten, maar het lijstje is net zo onrealistisch als 455 km tussen laadmomenten. 30 km rijden na een laadmoment is minder dan de 10% buffer. Het lijkt me totaal niet interessant om dat te laden als je daarna of ervoor ook maar 110 km rijdt.
En anderen roepen dat men te pessimistisch is over snel laden. Voor de ene begint de vakantie als de voordeur dicht gaat. Bij de andere pas als ie op bestemming is. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.dfrenner schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:24:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Niet om de CO2 discussie hier te voeren, maar mijn mening is dat het CO2 probleem niet ligt bij het meer produceren van CO2, maar door met minder vermogen van de aarde om de CO2 te absorberen. Dit komt door de ontbossing van het regenwoud. Daarom is het hele biodiesel/ethanol een farce. I.p.v. olie te verbranden gaan we bossen weghalen om daar biobrandstof te kunnen telendfrenner schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:34:
[...]
Ja die twee gaan m.i. niet helemaal samen.
Milieu vind ik al discutabel. Productie van een 100kWh EV was 26.800KG CO2, even rekenen. Model 3 heeft 78kWh toch?
Dus nog 23.500KG CO2 voor de productie van de LR.
Plus de vliegreis:
https://flygrn.com/nl/car...%5D=FLO&persons=4&class=Y
8.13 ton CO2, is 8130KG CO2 erbij...
Van alleen de vliegreis kan ik al 40.000km rondkarren met dezelfde CO2 uitstoot (213gram CO2 per km voor een diesel) Dat is WTW inclusief productie...
Aangezien ik maar 25.000km inclusief vakantie per jaar rijd, is doorrijden in mijn diesel veel beter voor de CO2 uitstoot dan 1 keer per jaar naar Toscane vliegen en ook nog een extra EV laten produceren.
Dit laat weer zien hoe krom de regels zijn. Auto's worden kapot belast en met de komst van de EV stimuleren we het spotgoekope vliegen, waarmee je onder de streep een stuk meer CO2 verstookt dan je vooraf had gedacht...
Het voordeel van minder fijnstof en NOx blijft natuurlijk wel behouden.
Milieu overweging voor mij is dan ook voornamelijk de luchtkwaliteit in mijn omgeving. Ik woon tegen het centrum aan, dus daar is wel wat luchtkwaliteit verbetering mogelijk.
Zoals in mijn vorige post, bij 130 km/uur kom je in mijn ervaring niet verder dan 350 km op een volle accu. Dus 60% hiervan is maar 210 km. Ik zou dus vanuitgaan van laadstops rond die afstand.Maasluip schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:43:
[...]
Ja, maar 65% van 455 km is nog altijd 295 km en niet de 30 km en daarna 109 km die in je lijstje staat.
De praktijk zal er vast tussenin zitten, maar het lijstje is net zo onrealistisch als 455 km tussen laadmomenten. 30 km rijden na een laadmoment is minder dan de 10% buffer. Het lijkt me totaal niet interessant om dat te laden als je daarna of ervoor ook maar 110 km rijdt.
Dat je met tesla om de 200 km moet stoppen heeft te maken met de locaties van de superchargers. Je wil liever vaker stoppen bij een supercharger dan minder vaak stoppen, maar genoegen nemen met een 50 kW lader.
Dat is nog altijd het dubbele van wat in het lijstje staat, dus geen 14 maar 7 laadstops.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:51:
[...]
Zoals in mijn vorige post, bij 130 km/uur kom je in mijn ervaring niet verder dan 350 km op een volle accu. Dus 60% hiervan is maar 210 km. Ik zou dus vanuitgaan van laadstops rond die afstand.
Dus het verbruik is nog veel te hoog ingesteld. Eerst moeten ze meer data krijgen van de rijders van een Kia om een beter vergelijk te krijgen .
Oja ga je nu echt 150 km/u rijden en 400 kilo mee slepen?
Is het de hele rit 35 graden?
Ik vind het nog al wat.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Knappe jongen als jij de hele weg 150 km/u kan rijden. Maar ik heb wel begrepen dat je hoge eisen stelt, dat is prima.dfrenner schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:04:
[...]
[...]
Ik heb hier moeite mee:
277 km
143 km
197 km
150 km
108 km
155 km
251 km
166 km
Bij een Niro:
204 km
115 km
125 km
115 km
116 km
30 km
109 km
94 km
130 km
83 km
128 km
77 km
68 km
81 km
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Kan je dat eigenlijk instellen op die granny lader? Dus dat je hem ook op 4A kan zetten als dat nodig is?JayPe schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 01:10:
Granny trekt 10 Ampère en de gemiddelde kabelhaspel kan 16 Ampère aan, vermits volledig uitgerold.
Dat soort apparaten mogen volgens de fabrikant meestal ook niet aan een verlengsnoer. Daarnaast trekken die maar kortstondig dergelijke vermogens, je praat dan over minuten in plaats van uren.Net zoveel als een waterkoker of een goeie frituurpan. Bij dat soort apparaten denk je ook niet na of het stopcontact niet te warm wordt.
Zo zit ik ook te rekenen inderdaad. Ben aan het bekijken wat mijn huidige auto mij eigenlijk gekost heeft de afgelopen jaren en dat omzetten naar een maandbedrag. Kan ik eens gaan rekenen of een overstap naar een EV enigszins realistisch is.gauchov6 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:10:
Goede site, geeft makkelijk de verschillen weer. En je ziet dus ook dat vooral afschrijving de grootste kostenpost is, dus als je een business case maakt tussen een tweedehands ICE en een nieuwe EV ben je niet snel goedkoper uit.
Dus ook, in mijn geval: een BC maken tussen een bijna vier jaar oude ICE doorrijden of een nieuwe EV kopen. De uitkomst is negatief, maar de lol van het rijden met een EV is ook heel veel waard, nog los van de milieuvoordelen.
Wat kost het om een complete kampeeruitrusting (bank, kofferbak, dakkoffer vol) inclusief fietsen met het vliegtuig te versturen?Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:16:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je moet een yuitgangspunt nemen.evtje schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:14:
Jongens de Kia is nog te nieuw voor een abetterrouteplanner.
Dus het verbruik is nog veel te hoog ingesteld. Eerst moeten ze meer data krijgen van de rijders van een Kia om een beter vergelijk te krijgen .
Ik vind het nog al wat.
400kg is niet heel raar toch?
Gezin met 4 personen, 6 volle sporttassen.
Wacht even, volgens mij intrepeteer je de routeplanner anders.pmiddeld schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:39:
Knappe jongen als jij de hele weg 150 km/u kan rijden. Maar ik heb wel begrepen dat je hoge eisen stelt, dat is prima.
Het is max 150, maar als refference 130.
Met 150 ga je ook nooit op 19,1kWh per 100km uitkomen.
Ik snap nog altijd niet helemaal hoe ik dat nu moet zien. Enkel snelweg, extra bepakking, dat zorgt voor hoger verbruik.
De routeplanner komt dan uit op 19,1kWh per 100km.
Als ik dat zet tegen mijn proefrit:

Zit ik al hoger dan op een vakantie rit volgen de routeplanner.
Dus ik weet het niet...
Dan was het 12 graden buiten, zonder airco of verwarming...
Dat is verschillend, ik heb een charge amps ray die van 6 tot 16a kan in stappen van 1 en zo zijn er wel meer maar bij de meeste meegeleverde is denk ik niets in te stellen.Gonadan schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:54:
[...]
Kan je dat eigenlijk instellen op die granny lader? Dus dat je hem ook op 4A kan zetten als dat nodig is?
Die mogelijkheden zijn er wel, zelf wel naar gekeken ivm b-segment auto maar heb het nodige altijd nog mee kunnen nemen. Misschien komt er nog eens een die je caravan naar of nabij bestemming transporteert als dat met EV geen optie is[...]
Wat kost het om een complete kampeeruitrusting (bank, kofferbak, dakkoffer vol) inclusief fietsen met het vliegtuig te versturen?
Ps ik had nog even de kona erin gezet wat een vergelijkbare auto is en dan is er zomaar bijna 2 uur korter.
Edit 348Wh/km
Kona 281Wh/km
[ Voor 8% gewijzigd door evtje op 06-03-2019 13:42 ]
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Op de granny charger van de Ioniq kun je dat instellen schijnt. Nog nooit gedaan omdat je het ook vanuit de auto kunt instellen.Gonadan schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:54:
Kan je dat eigenlijk instellen op die granny lader? Dus dat je hem ook op 4A kan zetten als dat nodig is?
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Klopt : eerst lukte het mij niet op de granny maar je moet de knop even langer vasthouden .maar in de auto is het ook goed te doen.pmiddeld schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:43:
[...]
Op de granny charger van de Ioniq kun je dat instellen schijnt. Nog nooit gedaan omdat je het ook vanuit de auto kunt instellen.
Neem de kona en trek daar iets vanaf (niro is iets onzuiniger op de snelweg......wltp zegt niks, kijk naar test van bjorn). Maar weet het zeker volgende week, dan staat die hier.evtje schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:14:
Ik vind het nog al wat.
En verder onzinnige discussie, nee hij gaat geen 150kmh rijden en 400kg in 35 graden meeslepen en wat nog meer.....is telkens hetzelfde: lekker hybride blijven rijden zou ik zeggen die business case krijg je nooit rond met zulke eisen.
Wij besparen wel lekker door met z'n allen.....
Wat denk je dat 4 gezinsleden al wegen?prettig schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:19:
Neem de kona en trek daar iets vanaf (niro is iets onzuiniger op de snelweg......wltp zegt niks, kijk naar test van bjorn). Maar weet het zeker volgende week, dan staat die hier.
En verder onzinnige discussie, nee hij gaat geen 150kmh rijden en 400kg in 35 graden meeslepen en wat nog meer.....is telkens hetzelfde: lekker hybride blijven rijden zou ik zeggen die business case krijg je nooit rond met zulke eisen.
Wij besparen wel lekker door met z'n allen.....
Tel daar 6 zware sporttassen en een koelbox bij op.
400kg is echt niet zo raar hoor.
150 is niet continu... Max 150 en alleen waar het mag. Anders zat hij echt niet onder de 20kWh/100km...
In de zomer is het in Duitsland al gauw 30 graden, vanaf zwitserland tot en met Italie hetzelfde.
Heel Italie hebben we afgelopen keer 33-37 graden gehad. Dan wil ik toch een airco aan hebben staan. Ik kan in die routplanner niet meerdere temperaturen aangeven, dus wil ik even van het ergste uitgaan, dan kan het alleen maar ets meevallen.
Maar doe nu niet alsof het zo onrealistisch is voor een vakantie...
Volgens mij mis je ook (bewust) het hele argument dat ik op basis hiervan best een Model 3 LR aandurf! Dus je opmerking over de hybride slaat nergens op.
Nee ik ga geen 100 achter een vrachtwagen hangen en de airco uit...
Klinkt meer als, je probeert jezelf en/of je baas ervan te overtuigen je leasebudget te rekken zodat je een Model 3 kan leasen. Als je naar Italië gaat zijn er deze zomer genoeg ionity laders in Duitsland, dat je met een Niro in dezelfde tijd in Italië kan zijn als met een Model 3.dfrenner schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:27:
[...]
Wat denk je dat 4 gezinsleden al wegen?
150 is niet continu... Max 150 en alleen waar het mag. Anders zat hij echt niet onder de 20kWh/100km...
In de zomer is het in Duitsland al gauw 30 graden, vanaf zwitserland tot en met Italie hetzelfde.
Heel Italie hebben we afgelopen keer 33-37 graden gehad. Dan wil ik toch een airco aan hebben staan. Ik kan in die routplanner niet meerdere temperaturen aangeven, dus wil ik even van het ergste uitgaan, dan kan het alleen maar ets meevallen.
Volgens mij mis je ook (bewust) het hele argument dat ik op basis hiervan best een Model 3 LR aandurf! Dus je opmerking over de hybride slaat nergens op.
Dat gezegd hebbende, als ik wist dat de Model 3 beschikbaar was zonder wachttijd in maart, zou ik ook gekozen hebben voor de Model 3 ipv de Niro. Als je naar zuid Frankrijk ging had je wel een valide reden. Nu vind ik je argumentatie een beetje zwak. Je kan ook gewoon zeggen dat je een Kia niks vind en een Tesla enigszins een alternatief vind voor een ICE D-segment auto. Dat zou ik zelf een goede reden vinden.
Ik vond zelf de Niro net goed genoeg om de stap terug te nemen uit een D-segment ICE. Ik heb hem dan ook maar voor 2 jaar, zodat ik daarna een betere BEV kan kiezen. Er zijn er al veel aangekondigd voor eind 2020.
OK, wat praktische ervaring voor je: aircoverbruik is te verwaarlozen als je auto eenmaal afgekoeld is en het gewicht heeft een verwaarloosbare invloed op het verbruik mits je bandenspanning in orde is (0.5 bar boven wat er in het boekje staat).
Het verschil tussen 125 km/u en 130 km/u rijden is groter.
[ Voor 36% gewijzigd door Proton_ op 06-03-2019 15:09 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Veranderen betekend --> aanpassendfrenner schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:27:
[...]
Wat denk je dat 4 gezinsleden al wegen?
Begint bij jezelf.
Wil je dat niet dan rij je nog heel lang ICE en de rest hier waarschijnlijk al hun 2e EV.
Verwijderd
Heb je nou nog steeds niet gekozen? Volgens mij zijn je eisen duidelijk en is alles wel gezegd wat er te zeggen valt over jouw situatie. Ik snap je argumentatie wel en de Tesla is de beste auto, maar die enkele keer dat je naar zuid-Frankrijk gaat, daar is echt wel overheen te komen.
Maar de berekining laat toch zien dat het prima kan zonder al te veel aan te passen?prettig schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:16:
[...]
Veranderen betekend --> aanpassen
Begint bij jezelf.
Wil je dat niet dan rij je nog heel lang ICE en de rest hier waarschijnlijk al hun 2e EV.
Goed 240 op de autobahn zal ik met een Tesla niet doen...
Verder valt het aanpassen nog mee, dat is toch juist positief?
Als je het goed had gevolgd: ik mag op dit moment nog niet.... Policy is nog steeds diesel only...Proton_ schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:59:
@dfrenner ik volg je worsteling nu al een paar jaar, en zie er naar uit om over een poosje terug te blikken over hoe je de wekelijkheid nou ervaart in relatie tot je angsten en bezwaren nu
OK, wat praktische ervaring voor je: aircoverbruik is te verwaarlozen als je auto eenmaal afgekoeld is en het gewicht heeft een verwaarloosbare invloed op het verbruik mits je bandenspanning in orde is (0.5 bar boven wat er in het boekje staat).
Het verschil tussen 125 km/u en 130 km/u rijden is groter.
Dus stap één is de baas overhalen.
In het verleden is men met hybride meegegaan, totdat de brandstofkosten voor en prius veel hoger uitkwamen dan voor een diesel. Daarop is benzine hybride verboden.
Ik wil iets realistische qua verbruik zitten, zodat een herhaling voorkomen wordt. Niemand heeft er wat aan als we een jaartje EV mogen kiezen, maar dat het praktijkverbruik wel erg tegen viel, dus weer uit de regeling gehaald...
Ik heb liever dat het achteraf meevalt dan tegenvalt! En je hebt gewoon met berijders te maken waarvoor verbruik geen zak uitmaakt.
Als het aan mij lag stond hij in mei voor de deurVerwijderd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:18:
[...]
Heb je nou nog steeds niet gekozen? Volgens mij zijn je eisen duidelijk en is alles wel gezegd wat er te zeggen valt over jouw situatie. Ik snap je argumentatie wel en de Tesla is de beste auto, maar die enkele keer dat je naar zuid-Frankrijk gaat, daar is echt wel overheen te komen.
Maar mijn baas wilde eerst nog wat tijd om te berekenen en bekijken wat ze met de leaseregeling willen gaan doen en dus is de V60 verlengd tot begin december.
Mijn doel wordt dan dus een Model 3 LR...
[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk op 06-03-2019 15:24 ]
Maakt niet uit... EV is aanpassen. In NL is 99% van de nieuwere ev's prima .....zeg maar 300-350km+ range. Ga je verder, moet je extra laden. Winter is aanpassen.dfrenner schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:22:
[...]
Maar de berekining laat toch zien dat het prima kan zonder al te veel aan te passen?
Goed 240 op de autobahn zal ik met een Tesla niet doen...
Verder valt het aanpassen nog mee, dat is toch juist positief.
[...]
Dus een EV (of welke auto dan ook): motiveren op basis van uitzonderingen .......hier echt niet ("ik moet elk jaar paar keer de familie verhuizen dus heb grote bus nodig", ken er nog wel een paar zo
Jouw baas zal ook wel niet gek zijn ......
Ik ken je werkgever en werkzaamheden niet, maar ik heb bijvoorbeeld de afspraak dat laden aan de laadpaal op mijn werk 'gratis' is en overige laadacties voor eigen kosten zijn. Dat geeft de werkgever de zekerheid dat de kosten voorspelbaar en laag zullen zijn.
Misschien is dat een bruikbare insteek voor de dialoog: jij wil duidelijk wel, dus als zij een klein stapje kunnen doen in een op termijn onvermijdelijke richting, dan krijgen ze er een blije, gemotiveerde en gebonden dfrenner voor terug. Zou jij een lease zonder laadpas accepteren?
Het verbruik is 20% afhankelijk van de auto en voor 80% afhankelijk van je RMS snelheid en, zoals ik intussen geleerd heb, valt de snelheid onder sociologie en psychologie. Twee wetenschappen die beroerd zijn in controleerbare voorspellingen doen en waar ik helemaal geen verstand van heb.
Was er nog iets gewijzigd? Hou je bijvoorbeeld je eigen POI's?Nivve schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:34:
[...]
Ja, deze heb ik vorige week gedaan. Duurde wel eventjes, dus op dat moment schitterde de OTA-update functionaliteit weer van afwezigheid
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Waarom dan? Is de 3 zoveel groter dan de Niro of gaat het om het gevoel van een sportief design vs. een crossover?Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:59:
Dat gezegd hebbende, als ik wist dat de Model 3 beschikbaar was zonder wachttijd in maart, zou ik ook gekozen hebben voor de Model 3 ipv de Niro. Als je naar zuid Frankrijk ging had je wel een valide reden. Nu vind ik je argumentatie een beetje zwak. Je kan ook gewoon zeggen dat je een Kia niks vind en een Tesla enigszins een alternatief vind voor een ICE D-segment auto. Dat zou ik zelf een goede reden vinden.
Wat had je voor D-segmenter dan? Zelf rijd ik nu ook een D dus ben wel benieuwd.Ik vond zelf de Niro net goed genoeg om de stap terug te nemen uit een D-segment ICE. Ik heb hem dan ook maar voor 2 jaar, zodat ik daarna een betere BEV kan kiezen. Er zijn er al veel aangekondigd voor eind 2020.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Niet op gelet, ik zal zo even kijken als ik in de auto stap. 'Opgeslagen locaties' blijven wel, maar je doelt op de ac-lader.nl POI's neem ik aan.Hachy schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:13:
[...]
Was er nog iets gewijzigd? Hou je bijvoorbeeld je eigen POI's?
nein,.... de M3 is kleiner dan de Niro!! Bananabox test Niro 8/22 dozen, M3 6/17 dozenGonadan schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:20:
[...]
Waarom dan? Is de 3 zoveel groter dan de Niro of gaat het om het gevoel van een sportief design vs. een crossover?
Daarom snap ik ook niet het probleem: ik wil met 4 personen en 400 kg ermee op vakantie.. dat krijg je niet eens in een M3!! Kun je gaan lopen vergelijken met laadtijden e.d. Maar je krijgt niet eens alle spullen mee als je echt 4 man en bagage moet meezeulen
Dit lijkt me te simpel. Wat zegt belastingdienst van deze vergoeding?zonoskar schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:18:
@dfrenner Zo'n werkgever heb ik ook. Gelukkig kan ik kiezen tussen een leaseauto (met bijtelling), of een eigen auto rijden met reiskostenvergoeding (zonder bijtelling). Dus met de aanbieding van de Ioniq van afgelopen jaar was de reiskostenvergoeding meer dan genoeg om zelf die auto prive te leasen. Is best leuk om 800 euro /maand loonsverhoging te krijgen. Netto. Helaas gaan er daar wel 530 van naar de leasemaatschappij. De rest is pure winst.
Ik twijfel ook, privé lease een Ioniq EV. Mag 0.28 cent per km vergoeding schrijven, dus daar hou je dik aan over, zelfs als je snellaad bij Fastned. Maar mag dit onbeperkt?
En hoe zit het met verzekering ?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Waarom nou weer een test die alleen voor EV's is, hoe ga ik dan weer vergelijken met andere auto's?greatgonzo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:53:
[...]
nein,.... de M3 is kleiner dan de Niro!! Bananabox test Niro 8/22 dozen, M3 6/17 dozen
Daarom snap ik ook niet het probleem: ik wil met 4 personen en 400 kg ermee op vakantie.. dat krijg je niet eens in een M3!! Kun je gaan lopen vergelijken met laadtijden e.d. Maar je krijgt niet eens alle spullen mee als je echt 4 man en bagage moet meezeulen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik reed een C-klasse sedan. Ik vind een sedan mooier dan een cross-over/nep-SUV wat de Niro is. Mooie SUVs beginnen pas bij de GLC/X3/Q5, maar die zijn te duur.Gonadan schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:20:
[...]
Waarom dan? Is de 3 zoveel groter dan de Niro of gaat het om het gevoel van een sportief design vs. een crossover?
[...]
Wat had je voor D-segmenter dan? Zelf rijd ik nu ook een D dus ben wel benieuwd.
Ik vind autorijden leuk, buiten de spits. Aangezien de Model 3 veel sneller is dan de Niro verwacht ik dat die meer rijplezier zal brengen. Ook zie ik nu ik een rit naar Parijs aan het plannen ben, dat de laadinfrastructuur in Frankrijk heel matig is (hoger dan 50 kW).
Opties geef ik niet zoveel om. Ik zie dat je op de Model 3 zowiso bijna niks kan kiezen. Auto pilot vind ik sowieso onzin, dus zou ik daar niet voor willen betalen.
Je mag zoveel je werkgever wil, alleen 19 cent netto rest bruto. Private lease is inclusief verzekering. Je moet alleen kijken of er clausules zijn bij zakelijk gebruik.cacofant schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:57:
[...]
Dit lijkt me te simpel. Wat zegt belastingdienst van deze vergoeding?
Ik twijfel ook, privé lease een Ioniq EV. Mag 0.28 cent per km vergoeding schrijven, dus daar hou je dik aan over, zelfs als je snellaad bij Fastned. Maar mag dit onbeperkt?
En hoe zit het met verzekering ?
Ik snap siwieso niet waarom mensen hun halve huis meenemen op vakantie. Gewoon wat kleding, speelgoed voor de kids en wat eten voor op de heenweg is wat ik meestal meeneem.greatgonzo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:53:
[...]
nein,.... de M3 is kleiner dan de Niro!! Bananabox test Niro 8/22 dozen, M3 6/17 dozen
[ Voor 39% gewijzigd door Z___Z op 06-03-2019 17:06 ]
Ik weet niet zeker of dit wel zo is hoor.. ik mag 0,28 cent per kilometer netto schrijven. Maar volgens mij is dit echt niet onbeperkt. Heb geen zin in een naheffing straks.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:02:
[...]
[...]
Je mag zoveel je werkgever wil, alleen 19 cent netto rest bruto. Private lease is inclusief verzekering. Je moet alleen kijken of er clausules zijn bij zakelijk gebruik.
[...]
Verzekering, moet de leasemaatschappij dat weten dan van zakelijk gebruik?
Meerverbruik van boven 10000 km per jaar moet ik zowiezo extra afrekenen a 0,09 cent per kilometer. Dat is makkelijk te betalen van de werkgeversvergoeding.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ah zo, eens.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:02:
Ik reed een C-klasse sedan. Ik vind een sedan mooier dan een cross-over/nep-SUV wat de Niro is. Mooie SUVs beginnen pas bij de GLC/X3/Q5, maar die zijn te duur.
Haha hoeveel vroem verwacht je nodig te hebben dan? De 200+ PK van de Niro is al veel meer dan een gemiddelde benzineauto heeft en dan heeft hij ook nog eens altijd maximaal koppel. Natuurlijk gaat een Tesla nog veel harder, maar da's dan meer voor een beetje racen op een lege weg of stoplichtsprintjes. Meer speelgoed dan auto rijden toch?Ik vind autorijden leuk, buiten de spits. Aangezien de Model 3 veel sneller is dan de Niro verwacht ik dat die meer rijplezier zal brengen. Ook zie ik nu ik een rit naar Parijs aan het plannen ben, dat de laadinfrastructuur in Frankrijk heel matig is (hoger dan 50 kW).
Wat voor opties doel je dan op? Want ik ken een hoop opties die ik per se in een auto wil hebben (denk aan climate control, regensensor, ABS, neerklapbare achterbank, etc.)Opties geef ik niet zoveel om. Ik zie dat je op de Model 3 zowiso bijna niks kan kiezen. Auto pilot vind ik sowieso onzin, dus zou ik daar niet voor willen betalen.
Hangt van je type vakantie af hè.Ik snap siwieso niet waarom mensen hun halve huis meenemen op vakantie. Gewoon wat kleding, speelgoed voor de kids en wat eten voor op de heenweg is wat ik meestal meeneem.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
pk's is helemaal niet interessant. Veel pk's is hogere top-snelheid.Gonadan schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:38:
Haha hoeveel vroem verwacht je nodig te hebben dan? De 200+ PK van de Niro is al veel meer dan een gemiddelde benzineauto heeft en dan heeft hij ook nog eens altijd maximaal koppel. Natuurlijk gaat een Tesla nog veel harder, maar da's dan meer voor een beetje racen op een lege weg of stoplichtsprintjes. Meer speelgoed dan auto rijden toch?
Koppel maakt dat ze echt snel zijn bij bv. optrekken, uit bochten accelereren en inhalen.
Daarom zijn ev's zo snel: altijd 100% koppel en instant (niks schakelen).
Een kona/niro heeft al het koppel van een v8 (z'n 400nm en dat is veel, vindt het eigenlijk teveel voor de voorwielen).
Nog meer ....... ja leuk, zinvol nope.
Ik krijg een bruto vergoeding. Voor de woon-werk kilometers krijg ik 0.19ct netto vergoed. Over de rest (bruto bedrag - netto) betaal ik gewoon inkomsten belasting. En daar betaal ik geen pensioen over, dus heb nog steeds een pensioengat (net als bij de leaseauto). Verder is zakelijk gebruik volgens mij in de trant dat je een bezorgdienst begint, of taxi service. Niet dat je voor de baas onderweg bent. Als je veel rijdt voor de baas (vertegenwoordiger) dan is prive leasen niet zo'n goed idee want dan wordt het duur.cacofant schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:37:
[...]
Ik weet niet zeker of dit wel zo is hoor.. ik mag 0,28 cent per kilometer netto schrijven. Maar volgens mij is dit echt niet onbeperkt. Heb geen zin in een naheffing straks.
Verzekering, moet de leasemaatschappij dat weten dan van zakelijk gebruik?
Meerverbruik van boven 10000 km per jaar moet ik zowiezo extra afrekenen a 0,09 cent per kilometer. Dat is makkelijk te betalen van de werkgeversvergoeding.
Over alles boven de 19ct moet belasting worden betaald. Als jij die vergoeding netto krijgt en je werkgever draagt die belasting niet af dan dien je daar zelf zorg voor te dragen bij je aangifte.cacofant schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:37:
[...]
Ik weet niet zeker of dit wel zo is hoor.. ik mag 0,28 cent per kilometer netto schrijven.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Gonadan schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:38:
[...]
Ah zo, eens.
[...]
Haha hoeveel vroem verwacht je nodig te hebben dan? De 200+ PK van de Niro is al veel meer dan een gemiddelde benzineauto heeft en dan heeft hij ook nog eens altijd maximaal koppel. Natuurlijk gaat een Tesla nog veel harder, maar da's dan meer voor een beetje racen op een lege weg of stoplichtsprintjes. Meer speelgoed dan auto rijden toch?
[...]
Wat voor opties doel je dan op? Want ik ken een hoop opties die ik per se in een auto wil hebben (denk aan climate control, regensensor, ABS, neerklapbare achterbank, etc.)
[...]
Hangt van je type vakantie af hè.
Meer PK voor de leuk dus. PKs wennen snel. De Niro kan het koppel niet kwijt op de voorwielen en heeft hij veel last van torquesteer. Model 3 heeft 4WD wat dit dus oplost en is veel sneller. Is een beetje dezelfde discussie als een bmw 320i vs 340i. De 320i is sneller dan 99% van het Nederlandse wagenpark, maar toch worden ook auto’s als de 340i verkocht. Ik zie de Model 3 als een goedkope manier om de anders onbereikbare 340i vergelijkbare auto te kunnen rijden.prettig schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:06:
[...]
pk's is helemaal niet interessant. Veel pk's is hogere top-snelheid.
Koppel maakt dat ze echt snel zijn bij bv. optrekken, uit bochten accelereren en inhalen.
Een kona/niro heeft al het koppel van een v8 (z'n 400nm en dat is veel, vindt het eigenlijk teveel voor de voorwielen).
Opties die je noemt zijn allemaal standaard in het D-segment. Bedoel meer de dingen die je niet standaard krijgt in het D segment, zoals leren bekleding, ACC, grotere infotainment, grotere velgen, meerdere zones AC, etc. Spullen die van een 45k 3 serie een 65k 3 serie kunnen maken zeg maar.
Strikt genomen wel, maar bij een EV is dat gewoon in verhouding. Het werkt anders dan bij brandstof.prettig schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:06:
pk's is helemaal niet interessant. Veel pk's is hogere top-snelheid.
Eens, dat maakt een EV leuk. Maar ook het vloeiende van de acceleratie vind ik mooiKoppel maakt dat ze echt snel zijn bij bv. optrekken, uit bochten accelereren en inhalen.
Klopt, het went snel. Daarom heb ik besloten dat ik het al best vind als ik er niet op achteruit ga, want je wilt rug altijd meer.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:44:
Meer PK voor de leuk dus. PKs wennen snel. De Niro kan het koppel niet kwijt op de voorwielen en heeft hij veel last van torquesteer. Model 3 heeft 4WD wat dit dus oplost en is veel sneller. Is een beetje dezelfde discussie als een bmw 320i vs 340i. De 320i is sneller dan 99% van het Nederlandse wagenpark, maar toch worden ook auto’s als de 340i verkocht. Ik zie de Model 3 als een goedkope manier om de anders onbereikbare 340i vergelijkbare auto te kunnen rijden.
Jij had een 340 begrijp ik?
Nou nee dus, daar schrok ik van. Die regensensor moest ik ergens bij klikken laatst.Opties die je noemt zijn allemaal standaard in het D-segment. Bedoel meer de dingen die je niet standaard krijgt in het D segment, zoals leren bekleding, ACC, grotere infotainment, grotere velgen, meerdere zones AC, etc. Spullen die van een 45k 3 serie een 65k 3 serie kunnen maken zeg maar.
Goede bekleding is voor mij ook wel een eis, dat bepaalt echt de uitstraling als je erin zit.
[ Voor 46% gewijzigd door Gonadan op 06-03-2019 18:55 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ok vreemd.. zegt de werkgever niets over. Waarom geven ze me dan niet gewoon maar 19 cent?Marc O. schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:08:
[...]
Over alles boven de 19ct moet belasting worden betaald. Als jij die vergoeding netto krijgt en je werkgever draagt die belasting niet af dan dien je daar zelf zorg voor te dragen bij je aangifte.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Nee, is me te duur, maar ik zou nu dus wel voordelig een auto kunnen rijden met dezelfde prestaties als een 340i, als ik geen e-Niro had genomen. Maar ik ben tevreden over de Niro, en je kan altijd blijven wachten op betere auto’s of betere belastingdeals.
Om je het aantrekkelijk te maken om privé te rijden. Het is voor je werkgever risico verschuiven naar jou en financieel voor je werkgever voordelig.cacofant schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:00:
[...]
Ok vreemd.. zegt de werkgever niets over. Waarom geven ze me dan niet gewoon maar 19 cent?
Tesla Model 3 RWD (2023)
De M3 is groter, maar heeft minder ruimte voor bagage. De bananabox test is laagdrempelig en grappig, maar totaal niet representatief. In de video zie je ook dat in de Model 3 met al die bananenboxen nog genoeg ruimte is om zowat alle kleding van mijn vrouw mee te nemen...greatgonzo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:53:
[...]
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Dat is een slimme regeling, daarmee wordt je gestimuleerd om goedkopere laadpalen te zoeken. Krijg je ook vergoed als je thuis laadt?Tassadar32 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:17:
Mijn werkgever heeft de EV policy zo opgesteld dat ik gewoon een laadpas van de zaak heb maar wel met een maximumbedrag per maand aan laadkosten. Ga ik daar overheen dan mag ik zelf bijlappen. Echter kan je volgens mij met €140 per maand met een 3 best ver komen. Ga er dus vanuit dat ik prima ga rondkomen hiermee.
@Hachy Ja, er is hier nog wel een prikkel om het binnen de perken te houden, maar lager dan €140 maak ik er geen winst meer op.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
https://translate.google....schen-mini-a-1230990.html
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Hoe kan je nou laadtijden van een M3 gaan vergelijken?greatgonzo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:53:
[...]
Nadeel van dat soort prestaties is dat je er soms ook naar gaat rijden, da's nog een reden dat ik niet zo heel veel hoef.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:05:
Nee, is me te duur, maar ik zou nu dus wel voordelig een auto kunnen rijden met dezelfde prestaties als een 340i, als ik geen e-Niro had genomen. Maar ik ben tevreden over de Niro, en je kan altijd blijven wachten op betere auto’s of betere belastingdeals.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wellicht onwetendheid? Klein bedrijf zonder HR afdeling misschien?
Tesla Model 3 RWD (2023)
ABRP is voor de e-Niro nog veel te pessimistisch. In Februari met de e-Niro naar Oostenrijk gereden, route en laadstops netjes gepland via ABRP, ingesteld dat ik met 15% accu capaciteit bij de snelladers wilde aankomen. Echter in de praktijk kwam ik elke keer met meer dan 40% capaciteit bij de laadstations aan. Terugreis daarom niets meer gepland, cruise control op 130 of 140 wanneer dit mocht en met 4 laadstops terug in NL aangekomen.evtje schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:14:
Ik vind het nog al wat.
En wat was je gemiddeld gebruik en hoeveel extra kilo's had je mee? En de temperatuur.
Kunnen even vergelijken met de Kona in de ABRP.
[ Voor 4% gewijzigd door evtje op 07-03-2019 13:29 ]
Begin van de avond reed ik (vrij hard) op de A1 een EV voorbij die op de rechterstrook achter een vrachtwagen plakte. Het was niet vlak voor een afslag en ook was de auto niet door onoplettendheid achter de vrachtwagen vast komen te zitten wachtend op een gat in inhalend verkeer. Het was niet druk. Nee, deze EV reed daar waarschijnlijk al een poosje op het gemakje.
Tot zover weinig verrassend.
Echter de EV in kwestie was een Tesla model S. Dat zie je niet vaak.
Wellicht een Leaf-rijder met nieuwe auto en oude gewoontes?
Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)
Waarschijnlijk aan het chillen met de AutoPilot aan.henri055 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:53:
Echter de EV in kwestie was een Tesla model S. Dat zie je niet vaak.
Wellicht een Leaf-rijder met nieuwe auto en oude gewoontes?
Heb je hem al in het echt gezien?!greatgonzo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:53:
[...]
Die kofferbak is erg diep.
Gezin samen weegt zo’n 200kg
Dan 6 zware sporttassen (past prima), koelbox vol met drinken. Nog wat spullen voor de kinderen op de achterbank.
Misschien verkijk ik mij erop, maar tijdens vakanties zijn de auto’s altijd erg beladen.
Achterkant lag altijd stuk lager dan normaal. Bij de ecodiesels merkte ik het ook altijd aan de trekkracht.
Ik heb het nooit gewogen, maar ik gok op nog eens 200kg voor de bagage. Is dat echt zo raar?
Probleem daarvan is dat ik nu toevallig bij een klant dichtbij zit, levert aan netto onkosten bijna niets op. (19 cent/km). Dan ga je over het grootste deel belasting betalen en blijft er netto niet zo veel over.zonoskar schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:18:
@dfrenner Zo'n werkgever heb ik ook. Gelukkig kan ik kiezen tussen een leaseauto (met bijtelling), of een eigen auto rijden met reiskostenvergoeding (zonder bijtelling). Dus met de aanbieding van de Ioniq van afgelopen jaar was de reiskostenvergoeding meer dan genoeg om zelf die auto prive te leasen. Is best leuk om 800 euro /maand loonsverhoging te krijgen. Netto. Helaas gaan er daar wel 530 van naar de leasemaatschappij. De rest is pure winst.
En vrouw
Goed om te weten!Glawen schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:46:
[...]
ABRP is voor de e-Niro nog veel te pessimistisch. In Februari met de e-Niro naar Oostenrijk gereden, route en laadstops netjes gepland via ABRP, ingesteld dat ik met 15% accu capaciteit bij de snelladers wilde aankomen. Echter in de praktijk kwam ik elke keer met meer dan 40% capaciteit bij de laadstations aan. Terugreis daarom niets meer gepland, cruise control op 130 of 140 wanneer dit mocht en met 4 laadstops terug in NL aangekomen.
Iets bekend over verbruik?
En met hoeveel kW laad je gemiddeld bij snelladers onderweg?
[ Voor 5% gewijzigd door Marc O. op 07-03-2019 06:56 ]
Als je je stops kunt plannen bij Ionity snelladers dan ca. 80kW (met een E-Niro). Anders zal het in de regel 50kW zijn.dfrenner schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 06:54:
[...]
En met hoeveel kW laad je gemiddeld bij snelladers onderweg?
Dan zul je daar wel verschil zien met de Model 3.Marc O. schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 06:58:
[...]
Als je je stops kunt plannen bij Ionity snelladers dan ca. 80kW (met een E-Niro). Anders zal het in de regel 50kW zijn.
Bij de Tesla zijn de meeste stops 12-20 minuten incl 5 minuten koppel tijd. De langer stop bij de Telsa is 30 minuten. Dat zal bij de Niro iets langer zijn allemaal.
Da's een hele mooie prijs! Batterij is voor die prijs 33 kWh. Als bereik zegt men in het artikel "200 tot 250 km". Heel erg vaag, en zonder te zeggen of ze NEDC of WLTP bedoelen.Coasterfreak schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:10:
Elektrische mini komt dit jaar uit voor €31000 met een 33kwh accu
Hoe dan ook 33 kWh is niet veel voor een auto die, zo schat ik in, op z'n vroegst in 2020 te koop komt... Veel hangt af van hoe snel hij kan laden.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
En voor wie moet het besparing opleveren. Voor jouw baas is dat makkelijk te regelen, die geeft je gewoon een goedkopere diesel en een limiet op het brandstof verbruik c.q een normverbruik.dfrenner schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:04:
Ik heb hier moeite mee:
Gratis geld bestaat niet. Jouw werkgever zal waarschijnlijk redeneren als ik nog even wacht wordt ev nog veel goedkoper, het is tenslotte nog helemaal aan het begin van de omslag naar ev.
Tja als range een probleem is, dan moet je aanpassen. Dat is het nadeel van een ev op vakantie op dit moment. En ik denk dat jij nog eens goed moet nadenken, want als jij op je vakantie 2x een snellader aantreft die vol staat met wachtenden, wat geheid gaat gebeuren als iedereen zich massaal op hetzelfde moment in de auto propt, dat de reistijd nog een stuk langer wordt.dfrenner schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:27:
[...]
Dus als ik jou zo hoor praten zou ik als werkgever je in een goedkope diesel stoppen, ev gaat geheid geeik opleveren en dan wel je een ander en ga je mekkeren over het afkopen van het contract.....
Je wil gewoon teveel voor dit moment en de markt is nog niet volwassen genoeg. Je kan overigens ook gewoon in de Eiffel op vakantie gaan en dan heb je een stuk minder laadstops. Ik vind die 37 graden in Italie persoonlijk niet heel erg aantrekkelijk.
Het hangt allemaal van je eigen keuze af om uit te vinden wat bij je past.
NEDC mag niet meer, dus het moet WLTP zijn.TucanoItaly schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 07:22:
[...]
Da's een hele mooie prijs! Batterij is voor die prijs 33 kWh. Als bereik zegt men in het artikel "200 tot 250 km". Heel erg vaag, en zonder te zeggen of ze NEDC of WLTP bedoelen.
Hoe dan ook 33 kWh is niet veel voor een auto die, zo schat ik in, op z'n vroegst in 2020 te koop komt... Veel hangt af van hoe snel hij kan laden.
Verder inderdaad allemaal aankondigingen maar leveren ho maar. Als complot denker zou je haast gaan denken dat ze eerst nog even zo veel mogelijk ICE's willen verkopen.... en vooral uitstel bij potentiële BEV kopers willen bereiken.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
37 graden in Italie vind ik heerlijkjerh schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 07:48:
[...]
En voor wie moet het besparing opleveren. Voor jouw baas is dat makkelijk te regelen, die geeft je gewoon een goedkopere diesel en een limiet op het brandstof verbruik c.q een normverbruik.
Gratis geld bestaat niet. Jouw werkgever zal waarschijnlijk redeneren als ik nog even wacht wordt ev nog veel goedkoper, het is tenslotte nog helemaal aan het begin van de omslag naar ev.
[...]
Tja als range een probleem is, dan moet je aanpassen. Dat is het nadeel van een ev op vakantie op dit moment. En ik denk dat jij nog eens goed moet nadenken, want als jij op je vakantie 2x een snellader aantreft die vol staat met wachtenden, wat geheid gaat gebeuren als iedereen zich massaal op hetzelfde moment in de auto propt, dat de reistijd nog een stuk langer wordt.
Dus als ik jou zo hoor praten zou ik als werkgever je in een goedkope diesel stoppen, ev gaat geheid geeik opleveren en dan wel je een ander en ga je mekkeren over het afkopen van het contract.....
Je wil gewoon teveel voor dit moment en de markt is nog niet volwassen genoeg. Je kan overigens ook gewoon in de Eiffel op vakantie gaan en dan heb je een stuk minder laadstops. Ik vind die 37 graden in Italie persoonlijk niet heel erg aantrekkelijk.
Het hangt allemaal van je eigen keuze af om uit te vinden wat bij je past.
Geen problemen mee.
We hebben gewoon een leaebudget en dat is contractueel vastgelegd. Dus zomaar een goedkopere auto heeft weinig zin, dan krijg ik meer bruto uitgekeerd. (verschil tussen budget en leasebedrag wordt uitgekeerd). Model 3 past niet binnen dat budget. Dus mijn voorstel was een eigen bijdrage.
Uiteindelijk winnen we er allemaal mee. Ik heb lagere maandlasten en een leuke auto, de baas heeft lagere brandstofkosten. Alleen de belastingdienst krijgt bijna niets meer, omdat de eigen bijdrage bijna de volledige bijtelling betrekt. Maar goed, dat zal mij weinig interesseren, hoe minder, hoe beter
Hoe gaat dat eigenlijk met laden als het vol is? Wacht men netjes op elkaar? Vooral bij Telsa is het een soort groot parkeer terrein... Als je net op d everkeerde plek staat, ben je te laat. Of is er een soort wachtrij?
[ Voor 3% gewijzigd door BlakHawk op 07-03-2019 08:42 ]
Hoe krom wil je het hebben.
Is het voor sommigen niet een idee om gewoon aan automatische kilometerregistratie te gaan doen, en géén bijtelling te betalen en voor privé gewoon een leuke auto ernaast te nemen?
Het lijkt wel een soort " recht " dat de werkgever je voorziet in vervoer voor vakantie.
Ik lees dan dat " de brandstofkosten die je met een huurauto maakt kan je niet declareren als je EV rijdt "
Ik snap nu ineens waarom sommigen zo tegen vliegreizen zijn. Die kunnen ze niet declareren!!!
Dus als je met tankpas op vakantie gaat, betaald de werkgever, en zie je dat voor jezelf als verliespost op 't moment dat je zelf je eigen vakantie betaald.
Ik werk bij een kleiner bedrijfje, waar elke uitgegeven euro van de winst(deling) af gaat. Als mijn collega naar Zuid Frankrijk zou rijden met de tankpas van de zaak èn ik zou lekker op fietsvakantie gaan op de veluwe, dan gaat zijn reis van mijn winstdeling af en omgekeerd mijn vakantie op de fiets levert mijn collega méér winstdeling op.
Het is toch raar om zo te denken? Op 't werk kan je elkaar erover aanspreken hoe iemand zijn werk uitvoert. Op vakantie ben je vrij om te doen en laten wat je wilt met je verdiende loon.
Er worden hier nu cases gebouwd rondom de vakantie waarbij de werkgever een rol speelt in de mogelijkheden van bestemmingen. Ben ik de enige die dat absurd vind?
Ja, een auto van de zaak is een mooi privilege. Ontzorgd. Loon in natura ( niet voor niets belast door de Belastingdienst) en voordeliger in sommige gevallen doordat je nieuw rijdt èn daar waarde aan hecht.
Maar een auto van de zaak, of beter: de vervoersoplossing is een secundaire voorwaarde in het werk. Een stuk gereedschap waarmee het uitvoeren van je werk mogelijk wordt gemaakt. Niet primair vorm van loon of beloning.
De werkgever kiest het gereedschap. Of bepaald het budget rondom dat gereedschap en de voorwaarden waaraan zij moet voldoen.
Ben je het er niet mee eens, dan kaart je dat aan, en veranderd het niet naar wens, rest je weinig anders dan naar een andere werkgever uit te zien. Ga je daarvoor werkelijk naar een andere baan uit kijken? Dan zijn er naast het mobiliteitsvraagstuk vast ook andere zaken die je niet bevallen of duidelijk niet marktconform.
Dus als je werkgever diesel only toestaat, en jij wilt iets anders? Overtuig je werkgever dat iets anders net zo goed is, of zelfs beter. Voor hem! En maak je 't niet vervolgens helaas nie waar, dan ga je zelf op de blaren zitten. Jouw voorstel. Jouw wens. Jouw risico. Wees dan ook vooral zeker van je zaak. En tevreden met wat er mogelijk is met het huidige aanbod en je huidige lessebudget. En als er met je huidige budget géén EV te vinden is die aan jouw voorwaarden voldoet, maak je dan niet druk over de kilo's bagage, het aantal personen, de inhoud van je koelbox en het aantal laadstops onderweg naar de zon. Want dat zal jouw werkgever als het goed is werkelijk geen bal interesseren.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Wat er nu gebeurt is dat als ik de boordcomputer reset, dan is mijn GOM weer helemaal in de war. Ik wil gewoon eigenlijk per rit kunnen zien wat het gemiddelde verbruik is geweest, nu lukt me dat dus niet zonder de boordcomputer te 'resetten'. Of mis ik ergens iets??
Ik rijd (straks) een Ioniq en kan via de leasemaatschappij een paar weken per jaar een Passat station of Peugeot 5008 meekrijgen.
Dan is je werkgever knettergek.Tassadar32 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:48:
Mijn werkgever vind het prima als ik brandstof voor vervangend vervoer declareer. Ook als het een huurauto op een eilandvakantie is. ¯\_(ツ)_/¯
Nee grapje: het is hartstikke mooi als je werkgever jouw brandstofkosten vergoed als je een fly-and-drive doet. En ik neem aan dat je daar ook blij mee bent.
Maar dat, als ie dat niet zou doen, je er je vakantievreugde niet van liet afhangen. Dat je alsnog gewoon zó op vakantie ging.
https://www.autoblog.nl/n...harger-is-retesnel-121571
Prettig gestoord?JayPe schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:56:
[...]
Dan is je werkgever knettergek.
Nee grapje: het is hartstikke mooi als je werkgever jouw brandstofkosten vergoed als je een fly-and-drive doet. En ik neem aan dat je daar ook blij mee bent.
Maar dat, als ie dat niet zou doen, je er je vakantievreugde niet van liet afhangen. Dat je alsnog gewoon zó op vakantie ging.
Kijk dat is zinvolle info, hoeveel km was het naar je bestemming ?Glawen schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:46:
[...]
ABRP is voor de e-Niro nog veel te pessimistisch. In Februari met de e-Niro naar Oostenrijk gereden, route en laadstops netjes gepland via ABRP, ingesteld dat ik met 15% accu capaciteit bij de snelladers wilde aankomen. Echter in de praktijk kwam ik elke keer met meer dan 40% capaciteit bij de laadstations aan. Terugreis daarom niets meer gepland, cruise control op 130 of 140 wanneer dit mocht en met 4 laadstops terug in NL aangekomen.
Had hem zelf ook al eens berekend, kwam ook op 4 stops (ruim 900km en 1000m hoog).
En dat vindt ik voor de winter zeker netjes.
Nu is autoblog.nl niet de meest betrouwbare EV-nieuwsbron, maar oef. als dit waar is. En een 2013 model S kan daadwerkelijk met 250kW laden,.. Dan is dat wel echt een prestatie van heb ik jou daar.Kluutmaran schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:56:
Alle Tesla's kunnen bij de nieuwe Superchargers met 250 kW chargen volgens dit artikel op autoblog. Dat is wel een enorme verbetering ten opzichte van nu.
https://www.autoblog.nl/n...harger-is-retesnel-121571
Kan Ionity dat ook leveren? En zijn er al auto's op de markt die ook dat kunnen laden? Neen. Ionity kan 350kW leveren, maar geen enkele auto uit 2019 kan het laden. Pas volgend jaar komen de eerste op de markt.
Chapeau Tesla.
( ik leg mijn auto met 2013 techniek aan de snellader en ondanks alle upgrades aan de paal blijft d'r laadsnelheid steken op 40kW)
Zou wel gaaf zijn als dat inderdaad zo snel lukt (20-80) zonder brandplekken in de carrosserie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit topic is gesloten.
![]()