PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
De 5 deurs ziet er al veel minder fancy uit imho dan de 3 deurs concept... 1 op 1 zal het zeker niet worden.SniperGuy schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:59:
[...]
Brrr ik ben benieuwd wat die moet gaan kosten en wat de auto IRL doet (verbruik, handling, + en - punten)
Ben ook erge benieuwd naar hoe het productiemodel eruit gaat zien, de Civic 2006 was bijna een 1op1 kopie van het prototype model
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het front met z'n lampen vind ik écht een forse achteruitgang qua looks. En het dak idem. Bolhoed ipv strakke lijnen.
Zie:
JayPe in "Elektrische auto's - deel 4"
[ Voor 4% gewijzigd door JayPe op 04-03-2019 14:05 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Functie boven vorm, (idd geen suicide doors etc) het door mij geplaatste plaatje is waaschijnlijk het model wat het gaat worden, alles lijkt klaar voor productie (de eerste mules zijn ook al gesignaleerd die bijna 100% overeen komen met het door mij getoonde model)JayPe schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:02:
[...]
De 5 deurs ziet er al veel minder fancy uit imho dan de 3 deurs concept... 1 op 1 zal het zeker niet worden.
Het front met z'n lampen vind ik écht een forse achteruitgang qua looks. En het dak idem. Bolhoed ipv strakke lijnen.
Zie:
JayPe in "Elektrische auto's - deel 4"
Waar staat PTC voor? Mooi acronym voor weerstandsverwarming? En voor iemand die de video's niet heeft gezien, bij welke auto met warmtepomp gebruikt ie PTC als warmtepomp het niet trekt?PeterZ(on) schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:40:
Nadat ik wat video's van TeslaBjorn heb gezien vraag ik mij af of een warmtepomp wel zoveel nut heeft. Juist wanneer je hem het hardst nodig hebt schakelt die om naar de ptc heater.
Wat wanneer wordt ingeschakeld weet ik niet precies. Bij de Zoe merkte ik het nooit echt op de range, 20% misschien, terwijl ik bij de Fluence er makkelijk 50% af kan halen als ik hem op 20 graden laat staan.
Juist mijn ervaring met de Fluence is waarom ikzelf zo uitkijk naar de definitieve wel/geen warmtepomp bij de Sion.
Edit: Wat ik me in een ander gesprek realiseerde is dat de Sion wel beter kan voorverwarmen omdat deze 11kW aankan. De Fluence kan dat niet en dan gaat voorverwarmen ook voor 80% alsnog van de accu af
[ Voor 20% gewijzigd door Nivve op 04-03-2019 15:12 ]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Positive Temperature CoefficientNivve schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:11:
[...]
Waar staat PTC voor? Mooi acronym voor weerstandsverwarming? En voor iemand die de video's niet heeft gezien, bij welke auto met warmtepomp gebruikt ie PTC als warmtepomp het niet trekt?
Door gebruik te maken van een PTC verwarmings weerstand zit er een automatische temperatuur regeling in zodat de verwarmde vloeistof niet te heet kan worden.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Positive Temperature CoefficientNivve schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:11:
[...]
Waar staat PTC voor? Mooi acronym voor weerstandsverwarming?
Edit: @kdeboois was me net voor
[ Voor 8% gewijzigd door Marc O. op 04-03-2019 15:50 ]
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Hele goeie vondst. Daar zie ik nu precies wat ik mis/ zoek: de wielranden. Die zijn bij de Audi rond. En geprononceerd. Bij de Sion compleet afwezig.Maasluip schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:51:
Een beetje een Audi A2 met hogere achterkant.
[Afbeelding]
Iets met windtunnel wellicht?
Als ze de Audi A2 nu zouden uitbrengen met de aandrijflijn van de e-up zou ik 'm direct er tegen inruilen. Bij de Sion komt dat gevoel nog niet op.
[ Voor 13% gewijzigd door JayPe op 04-03-2019 19:05 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
https://www.reddit.com/r/...ve_two_i3s_2800km_1700mi/
Als ik het commentaar zo lees, hebben ze dat met deelauto's gedaan van Amber in Eindhoven.
Edit: nog meer plaatjes op Instagram: https://www.instagram.com/chargingtothearctic/
[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 04-03-2019 20:46 . Reden: Instagram ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Prachtige auto toch ? Hoe zo schraal ?Gluten Parody schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:57:
De Jaguar I-PACE (weet ook niet waarom het met caps moet) is Auto van het jaar 2019 geworden. Wat wel aangeeft hoe schraal het gesteld is met de positie van Europese fabrikanten in EV-land. Tesla, Nissan en de Koreanen eten de ruif behoorlijk leeg op het moment...
Verder zijn ze er relatief snel bij in dat segment. Ik zie niet in waarom dat naar beneden gehaald moet worden omdat de auto niet perfect is in jouw ogen.
Graag hoor ik van je wat er allemaal mis is met die auto.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
[ Voor 7% gewijzigd door Gluten Parody op 04-03-2019 21:11 ]
er staat toch duidelijk in hun FAQ:TucanoItaly schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:41:
Een paar gasten zijn met BMW i3's vanuit Nederland richting poolcirkel gereden:
https://www.reddit.com/r/...ve_two_i3s_2800km_1700mi/
Als ik het commentaar zo lees, hebben ze dat met deelauto's gedaan van Amber in Eindhoven.
Edit: nog meer plaatjes op Instagram: https://www.instagram.com/chargingtothearctic/
Mogen gebruikers een Amber meenemen naar het buitenland?
Prima! Onze auto's zijn ook verzekerd in België, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk. Onthoud wel dat we in Nederland verwend zijn door de vele oplaadpunten. Naar het buitenland? Check dan bijvoorbeeld de NewMotion app voor oplaadpunten.
Dat je dan naar de poolcirkel mag..
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Tja, en wie zegt dat het geen medewerkers zijn of dat ze vooraf toestemming hebben gevraagd? Lijkt me eerder een (nu dus al geslaagde) promo actieCoasterfreak schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:31:
[...]
er staat toch duidelijk in hun FAQ:
Mogen gebruikers een Amber meenemen naar het buitenland?
Prima! Onze auto's zijn ook verzekerd in België, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk. Onthoud wel dat we in Nederland verwend zijn door de vele oplaadpunten. Naar het buitenland? Check dan bijvoorbeeld de NewMotion app voor oplaadpunten.
Dat je dan naar de poolcirkel mag..
Verkeerd geïnterpreteerd 😁Gluten Parody schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:07:
Wat @daemonix zegt... PSA, VAG en 'ze Germans' worden hier geklopt door de eerste EV van een relatief kleine autobouwer. Dat is enerzijds knap van Jaguar, anderzijds vrij gênant voor de rest van de Europese auto-industrie. Heb verder geen mening over de Jag want nog niet in gereden
Wel vreemd dat er dan maar 5 van zijn verkocht afgelopen maand en 20 dit jaar. Zouden alle vermogende leaserijders al voorzien zijn, of kan Jaguar er niet meer maken?Gluten Parody schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:57:
De Jaguar I-PACE (weet ook niet waarom het met caps moet) is Europese auto van het jaar 2019 geworden.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
edit: klikkie
Overigens zijn er veel verslaggevers die in de verkoopcijfers een 'drastische keldering van populariteit EV's' menen te bespeuren. Terwijl we dat pas weten nadat leasemaatschappijen door hun 2018-voorraad heen zijn...
[ Voor 66% gewijzigd door Gluten Parody op 04-03-2019 23:38 ]
Het ding is hopeloos onzuinig en heeft daardoor al helemaal Ultra lange laadtijden. Als electrische auto is ie technisch gezien gewoon niet zo goed, hij is duur, klein en laad heel langzaam. Juist ironisch bij elektrische auto'skdeboois schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:46:
[...]
Prachtige auto toch ? Hoe zo schraal ?
Verder zijn ze er relatief snel bij in dat segment. Ik zie niet in waarom dat naar beneden gehaald moet worden omdat de auto niet perfect is in jouw ogen.
Verder zijn dat soort awards toch niet onafhankelijk dus ja, wat maakt het überhaupt uit?
Ik zou Tata geen kleine autobouwer willen noemen.. Natuurlijk zijn ze onafhankelijk, maar het moederbedrijf zal dit traject zeker sponseren.Gluten Parody schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:07:
Wat @daemonix zegt... PSA, VAG en 'ze Germans' worden hier geklopt door de eerste EV van een relatief kleine autobouwer. Dat is enerzijds knap van Jaguar, anderzijds vrij gênant voor de rest van de Europese auto-industrie. Heb verder geen mening over de Jag want nog niet in gereden
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Beginnen ze met hun nieuwe kengetal: prijs per kilometeractieradius. Goed idee. Maar dan staat er een plaatje met de eerste auto en dan staat daar "Prijs per kilowattuur". Hebben ze nu een fout gemaakt? Bedoelen ze dat dan? Nee blijkbaar niet, blijkbaar zijn het twee verschillende kengetallen en hebben ze het in het artikel nooit over prijs per kWh en in de kengetallen per auto nooit over prijs per kilometeractieradius.
Erg verwarrend.
En vervelend dat ze de prijs per kilometeractieradius niet voor elke auto benoemen. Alleen maar voor 3.
Dan beginnen ze met een plaatje van de Audi E-tron en de tekst daaronder begint met "De Hyundai Kona Electric".
Journalistiek is een vak. En blijkbaar wordt dat niet meer beheerst.
Signatures zijn voor boomers.
Ik vind het anders een hele geslaagde auto. Heel lekker ogen!Gluten Parody schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:57:
De Jaguar I-PACE (weet ook niet waarom het met caps moet) is Europese auto van het jaar 2019 geworden. Wat wel aangeeft hoe schraal het gesteld is met de positie van Europese fabrikanten in EV-land. Tesla, Nissan en de Koreanen eten de ruif behoorlijk leeg op het moment...
Als ik 90k voor een auto zou uitgeven, zou ik hem serieus overwegen en ik denk dat hij ergens bovenaan de shortlist zou staan...
Zal wel weer het napraten worden over traag laden en actieradius...kdeboois schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:46:
[...]
Prachtige auto toch ? Hoe zo schraal ?
Er wordt hier altijd met twee maten gemeten in dit topic:
1: Mensen die een auto voor dagelijks vervoer zoeken, maar geen ton hebben liggen moeten genoegen nemen met 30kWh, want "Dat is meer dan genoeg voor 95% van de ritten". Meer en grotere accu's is alleen maar zonde van het gewicht, bla bla bla.
2: Als het om Tesla gaat, is het bovenstaande opeens niet meer van toepassing, dan moet het allemaal zo efficient mogelijk zijn. Met uitzondering van Tesla zelf uiteraard, want dat de Model S weer efficienter is dan een Model X, betekent weer niet dat je voor de Model S of nu 3 moet gaan. Dit geldt alleen bij andere merken vs. Tesla.
Als ik voldoende zou hebben aan een Model 3 mid range, qua bereik en geld zou hebben voor een I-PACE, waarom zou dit dan geen optie zijn? Ik vind de I-PACE ook nog eens veel mooier. En brandstofkosten gaan hoe dan ook omlaag als je het vergelijkt met een ICE. Overigens heb ik bij een ICE ook nooit voor een VW UP gekozen omwille van het verbruik...
Misschien is het tijd voor een Tweakers EV meetup zodat we wetenschappelijk onderzoek kunnen doen naar het verschil tussen de ogen en hersenen van mensen die de i-pace mooi en lelijk vinden...
Ik ben echt altijd vol in de overtuiging geweest dat ze de i-pace extra lelijk hebben gemaakt omdat het een elektrische auto is, en die moeten per definitie lelijk zijn, anders verkopen ze te goed ofzo. Ik neem aan dat dat ook is waarom mijn Leaf zo lelijk is.
[ Voor 30% gewijzigd door mux op 05-03-2019 10:29 ]
Signatures zijn voor boomers.
Je begint nu zelf de argumenten te benoemen die je zelf tenenkrommend vind. Maar waarom?
Ik zie alleen een iPace in de recente reacties staan. De auto die wel goed kan snelladen. En niet goed kan paal/thuisladen. Waarvan het verbruik hoger ligt dan de concurrentie. En waardoor de auto bij vele berijders tegenvalt. Want het bereik valt ( in de winter, tijdens de introductie periode) tegen.
En doordat ze massaal aan de snellader staan, ontstaat er wel écht krapte bij de snellaadpaal.
Dat wil niet zeggen dat jij je door al die beperkingen/features zou moeten laten tegenhouden om alsnog voor een iPace te gaan. Of juist voor een Nissan Leaf. Of een Model 3. Of een PHEV. Of een Sion.
In the bigger picture echter was het fijn geweest als de iPace thuis kon drie fasen laden met 22kW zoals een Zoe. Als een Model S goedkoper zou zijn, of er een versie zou komen die voor de massa betaalbaarder is ( das dus dan de Model 3 maar die is alsnog op 't moment nog te duur) grotere accu's of snellere snelladers. Of allebei. En goedkopere auto's. Allemaal fijn.
Zoals men nu echter te vaak reageert: een trekhaak is onzin want met caravan kom je nog niet tot aan Maastricht!!! Duh. Zonder caravan kom ik nog niet tot aan Maastricht. Maar de gemeentewerf is prima te bereiken.
Jouw standpunt is duidelijk. 100+kWh accu, bereik van 500+km, autobahn kunnen knallen met 150+Km/h, elke 400km een mega-snellader tot achterin Roemenië en dat alles liefst met een leaseprijs vergelijkbaar met die van je huidige Volvo. Concessies doen op één van die punten? Nee. Dan is het compleet onbruikbaar voor jou.
Voor iedereen die wel bereid is enige concessies te doen en een lichter eisenpakket heeft ten opzichte van zijn auto is er genoeg te koop. Maar blijft er ook genoeg te wensen over.
Ik heb het over de reacties hier in het topic. Niet mijn eigen mening! Men meet hier met twee maten. Vaak enkel omdat Tesla geen potje kan breken en per definitie beter is.JayPe schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:42:
Waar heb je het over dfrenner?
Je begint nu zelf de argumenten te benoemen die je zelf tenenkrommend vind. Maar waarom?
Ik zie alleen een iPace in de recente reacties staan. De auto die wel goed kan snelladen. En niet goed kan paal/thuisladen. Waarvan het verbruik hoger ligt dan de concurrentie. En waardoor de auto bij vele berijders tegenvalt. Want het bereik valt ( in de winter, tijdens de introductie periode) tegen.
En doordat ze massaal aan de snellader staan, ontstaat er wel écht krapte bij de snellaadpaal.
Dat wil niet zeggen dat jij je door al die beperkingen/features zou moeten laten tegenhouden om alsnog voor een iPace te gaan. Of juist voor een Nissan Leaf. Of een Model 3. Of een PHEV. Of een Sion.
In the bigger picture echter was het fijn geweest als de iPace thuis kon drie fasen laden met 22kW zoals een Zoe. Als een Model S goedkoper zou zijn, of er een versie zou komen die voor de massa betaalbaarder is ( das dus dan de Model 3 maar die is alsnog op 't moment nog te duur) grotere accu's of snellere snelladers. Of allebei. En goedkopere auto's. Allemaal fijn.
Zoals men nu echter te vaak reageert: een trekhaak is onzin want met caravan kom je nog niet tot aan Maastricht!!! Duh. Zonder caravan kom ik nog niet tot aan Maastricht. Maar de gemeentewerf is prima te bereiken.
Jouw standpunt is duidelijk. 100+kWh accu, bereik van 500+km, autobahn kunnen knallen met 150+Km/h, elke 400km een mega-snellader tot achterin Roemenië en dat alles liefst met een leaseprijs vergelijkbaar met die van je huidige Volvo. Concessies doen op één van die punten? Nee. Dan is het compleet onbruikbaar voor jou.
Voor iedereen die wel bereid is enige concessies te doen en een lichter eisenpakket heeft ten opzichte van zijn auto is er genoeg te koop. Maar blijft er ook genoeg te wensen over.
Als ik zeg dat ik 150kWh zou willen, wordt er gezegd dat het onzin is, veel extra gewicht meesleurt en dat 30-40kWh ruim voldoende is voor 80% van de mensen.
Behalve als mensen een model X kopen, dan is dat argument opeens niet van toepassing. Maar als men dan een I-PACE mooi vind is het weer niets omdat hij minder efficient is en traag laadt.
Kom ik terug op punt 1, waarom geldt dat niet voor een Model X dan? Die zal ook minder efficient zijn dan een Ionic. Toch lees ik daar nooit commentaar over, maar de I-PACE daarentegen...
Het lijkt soms wel dat alles wat in de buurt komt van Tesla, maar geen Tesla is, gewoon altijd bagger is. Ik snap dat niet zo goed.
Persoonlijk: Ik wil nog steeds best een EV na deze V60. Op dit moment heeft de Model 3 LR de beste papieren in huis, gezien prijs, bereik en snelladen. Een Kona/Niro durf ik niet aan. ik vind 64kWh te weinig en een rit naar Italie zou 4 uur snelladen in beslag nemen.
Met de Model 3 LR heb je net wat meer kWh en snelladen kost minder tijd. Zou op diezelfde rit naar Italie 2,5 uur in beslag nemen.
Ik heb geen budget voor een S/X/I-PACE/E-TRON etc.
De Model 3 LR is voor mij de eerste EV die ik in overweging durf te nemen qua bereik en snelladen.
afgelopen zaterdag proefrit gemaakt in de Model 3. Op veel vlakken vond ik hem meevallen, op een aantal vlakken tegenvallen. Grootste tegenvaller waren de stoelen. Afwerking is wel genoeg over gezegd, maar toen ik weer de V60 in stapte, merkte je weer dat die écht een stuk beter zitten. Veel meer steun.
Toch zou ik ondanks deze minpunten (gezien de lagere kosten) de Model 3 willen leasen.
De V60 is voor de laatste keer verlengd tot december 2019. Als het aan mij ligt, wil ik dan over op de Model 3. Daar moet ik alleen de werkgever nog in overtuigen, maar ook daar doe ik mijn best voor.
Deze inmiddels met meerdere leden van het management gedeeld:
https://1drv.ms/x/s!AjrnqH7r_4E3j-tyaWxVo5eZdIvVdw
Maar ik merk dat ik slecht tegen fanboy gedrag kan. Het is niet alleen maar Tesla dat goede EV's maakt. De I-PACE is niet per definitie bagger. Ik vind het een zeer geslaagd ontwerp, nu meerdere keren in het echt gezien en in ieder geval geslaagder dan de Model 3 die ik overweeg
Houd er rekening mee dat je met zo'n lange rit toch al zeker zo'n 2 uur hebt aan pauze. Benen strekken, bij tanken, lunchen of diner. Het zal zeker iets langer duren op lange ritten vergeleken met een ICE, maar een deel van tijd was je toch al gestopt met een bezine auto. (En de rit is natuurlijk tig veel goedkoper als je de benzinekosten tegen de snellaadkosten afzet)dfrenner schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:01:
[...]
ik vind 64kWh te weinig en een rit naar Italie zou 4 uur snelladen in beslag nemen.
Ik had voor mijn Model S ook een V60 en ik vond ook de stoelen van Volvo een stuk beter. Maar dat is dan ook het enige nadeel van de overstap. Doordat ik veel had gelezen over Tesla was ik bang voor het afwerkingsniveau. Dat vond ik tijdens de proefrit erg meevallen. Nu na anderhalf jaar vind ik het nog steeds ok. Ja, het kan beter en volgens mij is dat bij de Model 3 ook zo. Maar het is geen afknapper voor mij zoals ik bij de Ionic ervoer.dfrenner schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:01:
[...]
afgelopen zaterdag proefrit gemaakt in de Model 3. Op veel vlakken vond ik hem meevallen, op een aantal vlakken tegenvallen. Grootste tegenvaller waren de stoelen. Afwerking is wel genoeg over gezegd, maar toen ik weer de V60 in stapte, merkte je weer dat die écht een stuk beter zitten. Veel meer steun.
Ik hoop zelf dat de Polestar 2 een best-of-both-worlds wordt.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Laadkosten/brandstof is bij mij toevallig geen argument, allemaal vergoed door de werkgever. Daardoor wel een argument om elektrisch te mogen rijden, waar nu nog enkel diesel-only de bedrijfspolicy is.japie06 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:10:
Houd er rekening mee dat je met zo'n lange rit toch al zeker zo'n 2 uur hebt aan pauze. Benen strekken, bij tanken, lunchen of diner. Het zal zeker iets langer duren op lange ritten vergeleken met een ICE, maar een deel van tijd was je toch al gestopt met een bezine auto. (En de rit is natuurlijk tig veel goedkoper als je de benzinekosten tegen de snellaadkosten afzet)
Ik vind dit wel voldoende stoppen:
https://abetterrouteplann...a7-4857-a76f-72fa5d08601a
Doe ik hetzelfde met een Kia Niro:
https://abetterrouteplann...a6-4984-bd54-d3113c98039e
Sorry, dat gaat mij inderdaad te ver... Zal wel aan mij liggen
Volgens mij zit de Model S dan ook nog wel beter dan de Model 3. Maar de S is echt ver buiten budget.RichieB schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:11:
Ik had voor mijn Model S ook een V60 en ik vond ook de stoelen van Volvo een stuk beter. Maar dat is dan ook het enige nadeel van de overstap. Doordat ik veel had gelezen over Tesla was ik bang voor het afwerkingsniveau. Dat vond ik tijdens de proefrit erg meevallen. Nu na anderhalf jaar vind ik het nog steeds ok. Ja, het kan beter en volgens mij is dat bij de Model 3 ook zo. Maar het is geen afknapper voor mij zoals ik bij de Ionic ervoer.
Ik hoop zelf dat de Polestar 2 een best-of-both-worlds wordt.
3 eigenlijk ook al, maar ik hoop met eigen bijdrage een verschil te kunnen maken richting de baas.
De S ziet er qua afwerking echt een stuk luxer uit dan de 3, dus ook daar kan ik mij voorstellen dat het voor jou geen probleem was.
Maar zoals ik al zei: mijn doel is desondanks toch de model 3 als vervanger van de v60 te gaan leasen in december.
Niets mis mee! Vooral voor het geld niet, alleen zou ik er niet mee op vakantie gaan naar Italie. Dat is wel één van de voorwaarden waar een auto aan moet voldoen voor mij.zonoskar schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:16:
Wat is er dan zo'n afknapper aan de Ioniq? Ik had voor de Ioniq een Volvo V40 en hoewel de stoelen wat beter zaten, mis ik niets aan de afwerking van de Ioniq. Het enige wat mij tegen valt is de afdekking van de kofferbak. Dat is zo'n rolgordijn in plaats van een hoedenplank die met de klep mee omhoog beweegt. Of bedoel je de perceptie van het merk Hyundai?
Even vergelijk met laden:
https://abetterrouteplann...cb-4e45-84b6-7a7e9d4a5026
[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk op 05-03-2019 11:28 ]
Ik had een V60 PIH Summum full options. Daarvoor een V70 Summum. Ik wilde graag een EV als opvolger dus heb ik een proefrit gemaakt in de BMW i3 en de Hyundai Ioniq. De i3 vond ik van binnen er goed uit zien, voelde luxe aan, entertainment system was prettig modern. De Ioniq vond ik tegenvallen, voelde goedkoper aan (is hij natuurlijk ook) en niet het premium gevoel dat ik in mijn V60 had. Het voelde als een stap terug in kwaliteit die ik niet wilde maken. Een paar maanden later kwam ik een betaalbare Model S occasion tegen. Daarin had ik meteen het gevoel dat het een upgrade was.zonoskar schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:16:
Wat is er dan zo'n afknapper aan de Ioniq?
Nee, ik heb niets met merken.. het gaat mij om het product dat ik koop. Dealer was ook uitermate vriendelijk, nette showroom, etc. Had ik graag zaken mee gedaan.Of bedoel je de perceptie van het merk Hyundai?
Ik zou de I-PACE daarom ook geen slechte auto willen noemen, maar je moet de beperkingen wel accepteren. Rijd je 25 km naar je werk en kan je elke dag gegarandeerd laden dan is het een geweldige auto. Voor het snelladen moet je natuurlijk wel kijken of dat voor jou als bestuurder acceptabel is. Zelf zou ik niet met regelmaat méér dan twee keer per maand willen snelladen.
Met mijn, nog geen week oude, Model 3 heb ik dan ook totaal druk om elke keer te laden. Ik denk dat ik niet eens de moeite ga nemen om hem vaker dan twee keer per week te laden en dat is vooral beperkt door dat ik thuis geen laadgarantie heb (eigen paal, maar openbaar parkeren). Misschien dat ik over een jaar of twee zelfs ga proberen om hem door te schuiven voor een goedkoper alternatief mét trekhaak.
In een draadje vd TMC las ik dat voor de Tesla de totale reissnelheid afnam boven de 200 km als afstand tussen de superchargers. Dus elke 2 uur pauzeren is ook om die reden zinvol.
Dit om optimaal gebruik te blijven maken van de optimale snelheid van de snelladers. Maar dat ging indertdaad om Model S en Model 3 LR. Ik vraag mij ecvht af of dat met de medium range erg anders is. Dit geknipt van TMC:
Afstand tussen SuC, Optimale snelheid, Gemiddelde snelheid
50, 160, 81
75, 160, 87
100, 140, 88
125, 140, 89
150, 130, 89
175, 130, 88
200, 120, 86
225, 120, 84
250, 120, 82
275, 120, 81
300, 110, 78
Ik vond deze video van Tesla Bjorn wel interessant waarbij hij de veschillende Model 3's doorneemt:
YouTube: $35k Model 3 is here
Ik snap de gedachtegang best. Voor lange ritten waar je toch gaat snelladen, snap ik het ook nog.JopieZoe schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:33:
@dfrenner
In een draadje vd TMC las ik dat voor de Tesla de totale reissnelheid afnam boven de 200 km als afstand tussen de superchargers. Dus elke 2 uur pauzeren is ook om die reden zinvol.
Dit om optimaal gebruik te blijven maken van de optimale snelheid van de snelladers. Maar dat ging indertdaad om Model S en Model 3 LR. Ik vraag mij ecvht af of dat met de medium range erg anders is. Dit geknipt van TMC:
Afstand tussen SuC, Optimale snelheid, Gemiddelde snelheid
50, 160, 81
75, 160, 87
100, 140, 88
125, 140, 89
150, 130, 89
175, 130, 88
200, 120, 86
225, 120, 84
250, 120, 82
275, 120, 81
300, 110, 78
Ik vond deze video van Tesla Bjorn wel interessant waarbij hij de veschillende Model 3's doorneemt:
YouTube: $35k Model 3 is here
Maar weekendjes weg naar Duitsland Eifel. Lange dagen, met veel ritten en thuiskomen op het moment dat de laadpaal net bezet is (geen eigen parkeerplek) zijn risico's die ik met een LR afdek.
Ik ben benieuwd hoe een dergelijke berekening er met de medium range auit gaat zien.
Ik denk het. Ik zag de iPace vanochtend nog rijden. Ik vind het een mooie auto. Maar goed, ik vind de Leaf ook mooi, de nieuwe dan, de oude niet.mux schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:28:
Er moet echt iets fundamenteel anders zijn aan het aantal of de vorm van de ogen van verschillende mensen.
Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)
@RichieB Ik snap het. De Ioniq voelt maar half premium aan
Vanochtend 29Km resterend op de gom terwijl ik 60 naar huis moet en de laadpalen weer bezet zijn.
Een tijdje geleden was ik in Utrecht en daar een stuk of 8 laadplekken en allemaal bezet waardoor ik nog langs een extra snellader moest op de terugweg.
Dat beperkte bereik van een 22kWh Zoe kan ik op zich mee leven maar als ik niet kan laden houd het letterlijk op. Ik wil eigenlijk niet terug naar ice maar lijkt er op dat het niet anders kan
Nope. Als mijn auto zegt dat er getankt moet worden wil ik z.s.m. tanken, ook al kan ik nog makkelijk 100 kilometer rijden. Ik kan mijzelf dan wel dwingen om het uit te stellen tot een logisch moment, maar heel relaxed zit ik er niet door.JayPe schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:29:
Ha. Dat went. Trust me.
Maar dat is vast mijn persoonlijke afwijking.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het verschil alleen is dat je natuurlijk thuis niet kan tanken. Als je nog 50 km moet en nog 100 km range hebt kan je hem prima als je thuis komt eraan leggen en de volgende morgen is die weer vol.Gonadan schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:48:
[...]
Nope. Als mijn auto zegt dat er getankt moet worden wil ik z.s.m. tanken, ook al kan ik nog makkelijk 100 kilometer rijden. Ik kan mijzelf dan wel dwingen om het uit te stellen tot een logisch moment, maar heel relaxed zit ik er niet door.
Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)
Ik heb even gekeken en het zou me verbazen als het meer dan 10% is. 75d met Autopilot is als vrij lang rond de 95kPeterZ(on) schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:04:
Het valt mij op dat niemand het hier heeft over de prijsverlagingen van tientallen procenten bij Tesla.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De duurste modellen (S en X P100D ludicrous) wel, die waren vorige maand nog zo'n 150k en nu voor minder dan 100k te bestellen.BarryH schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:05:
[...]
Ik heb even gekeken en het zou me verbazen als het meer dan 10% is. 75d met Autopilot is als vrij lang rond de 95k
inderdaad en het instapmodel van de s is van 112K naar 86 K gezakt. Kennelijk is er geen vraag meer.gauchov6 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:14:
[...]
De duurste modellen (S en X P100D ludicrous) wel, die waren vorige maand nog zo'n 150k en nu voor minder dan 100k te bestellen.
Ook de 3 hebben ze laten zakken in prijs, is toch weer 3K er af. Ik denk dat leasemaatschappijen hier niet zo heel blij mee zijn.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Die van mij heeft ongeveer 100 km range als ie vol is! ( in de winter). Dan moet ik al gaan denken over 'tanken' als ik de sleutel omdraai.Gonadan schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:48:
[...]
Nope. Als mijn auto zegt dat er getankt moet worden wil ik z.s.m. tanken, ook al kan ik nog makkelijk 100 kilometer rijden. Ik kan mijzelf dan wel dwingen om het uit te stellen tot een logisch moment, maar heel relaxed zit ik er niet door.
Maar goed. Pas bij 30 km restant range gaat ie voor 't eerst überhaupt piepen. En pas onder de 15km gaat 't lampje van de 'tank' branden. Onder de 5km komt daar de schildpad bij.
@dfrenner:
Ik ben geen Tesla fanboy. Vind de X ook super groot en lomp en absoluut niet voor mij geschikt. De S ook niet trouwens.
Maar waar het nu vaak om gaat, is de technologische achterstand die de gevestigde merken laten zien.
De iPace is niet zuinig. En is traag met AC laden. Enige wat vóór 'm spreekt is de enorme accu, maar de range valt tegen.
In vergelijking met Tesla doen ze het wat dat betreft écht beroerd. Ook in vergelijking met Renault Zoe met z'n driefase laden.
Tesla deed dat vanaf dag één al goed bij de S in 2013. Drie fase laden èn superchargen met snelheden ruim voorbij de 50kW.
Waarom heeft Jaguar dat niet gewoon goed afgekeken? Dàt is waarom Tesla niet zo vaak gebashed wordt: de techniek is écht goed doordacht en komt van een totale nieuwkomer op de automotive branch.
Dus: Tesla is daarmee de benchmark qua techniek. Niet qua afwerking. Niet qua service level. Maar wel qua EV's èn laadinfrastructuur.
Zie ook Audi die met een enorm duur ionity laadpas systeem komt. Dat terwijl Tesla als in 2013 een supercharge netwerk op 125kW had uitgerold. Met gratis laden for life bij een Model S aankoop.
Ja. Tesla doet ook heel veel dingen fout. Levertijden. Kosten. Afwerking. Service na verkoop. Onderdelen voorziening etc etc etc. Maar op specifieke EV zaken doen ze imho heel veel wèl de eerste keer goed en laten de traditionele ICE bouwers van de grote merken toch echt steken vallen.
Snellaad stations gebruiken de CCS stekker, maar deze heeft geen AC pinnen (fase 1, 2, 3 en neutraal).

Zover ik weet kan de auto batterij alleen gebalanceerd worden op de AC aansluiting, omdat je dan de interne charger gebruikt van de auto, welke verbinding heeft met de aparte batterij modulen.
De DC charger verbind direct op de eindpolen van de accu (met beveiliging ertussen natuurlijk) en kan dus geen aparte cellen aansturen / uitlezen.
Klopt het dan dat zelfs als je tot 100% laad op een DC charger, je accu nooit zal balanceren? Lijkt me wel iets wat goed duidelijk gemaakt moet worden aan de gemiddelde EV rijder...
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Nee maar dat maakt niet uit, want je kunt ook via de pomp naar huis. Je kunt op elke hoek van de straat tanken, dus stress vanwege een potentieel lege tank slaat nergens op. Toch heb ik een drang om hem vol te gooien zodra de indicatie gegeven is.Deveon schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:00:
Het verschil alleen is dat je natuurlijk thuis niet kan tanken. Als je nog 50 km moet en nog 100 km range hebt kan je hem prima als je thuis komt eraan leggen en de volgende morgen is die weer vol.
Net zoals ik hem voor een lange rit graag vol gooi, ook al kan ik het qua bereik makkelijk halen. Ben dus bang dat het gewoon mijn eigen afwijking is en ik met een EV hem net zo goed graag altijd vol gooi. Schijnt dan wel weer minder goed voor de accu te zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
https://pushevs.com/2018/...ging-full-versus-partial/
Interessant om te zien dat je EV accu dus 6000 cycles mee gaat, ten opzichte van 500 cycles als je je batterij van 80-30% gebruikt in plaats van van 100-0%.
6000 * 50% = 300.000 vs 500 * 100% = 50.000 ("procent levensduur")
Hier is helaas niet het effect in meegenomen van balanceren.
[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 05-03-2019 13:57 ]
Ik vind dat niet zo gek, hoor. Ik vermoed dat Tweakers behoorlijk verdienen t.o.v. het modale inkomen, maar dan nog steeds geldt: de goedkoopste op dit moment beschikbare Tesla kost 55.600 euro als ik op de website kijk (Model 3 dual motor all wheel drive).PeterZ(on) schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:04:
Het valt mij op dat niemand het hier heeft over de prijsverlagingen van tientallen procenten bij Tesla.
Als de 2e generatie Zoe uitkomt, worden de 1e generatie Q90/R90 wellicht betaalbaar?bite schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:12:
Dat beperkte bereik van een 22kWh Zoe kan ik op zich mee leven maar als ik niet kan laden houd het letterlijk op. Ik wil eigenlijk niet terug naar ice maar lijkt er op dat het niet anders kan
Zo gebeurt het ook dat bij mijn Zoe ik na een kwartier pauze de GOM vaak 5-10 km méér aangeeft dan toen de auto geparkeerd werd.
De on board lader babbelt met hetzelfde BMS als de snellaadpaal doet, dus daar zit geen verschil.
@bite dat klinkt alsof een iets nieuwere EV ook een oplossing kan zijn (40 kWh Zoe, Ioniq, Volt, Kona)?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb de Jaguar I-PACE nog niet in het echt gezien, dus geen mening zover.dfrenner schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:09:
Ik vind het anders een hele geslaagde auto. Heel lekker ogen!
Onbedoeld heb ik een discussie aangezwengeld over de I-PACE en of het wel of geen goede auto is... mijn punt was meer dat er maar één nieuwe electrische auto van Europese komaf is uitgebracht afgelopen jaar, die vervolgens prompt een award wint. Dat was wellicht anders geweest wanneer VAG, BMW, Mercedes, PSA en/of Renault ook een EV in deze klasse hadden aangeboden.
Dit zie ik in mijn Leaf met leafspy ook gebeuren, niet helemaal zeker of dat afhankelijk is van balanceren. Maar heb al meermaals gezien dat er enkele honderden Wh's (0,2-0,3kWh) aan energie bij kwam in de accu terwijl ik stil stond op een parkeerplaats met de verwarming aanProton_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:02:
@_eLMo_ dit is afhankelijk van het BMS (dat de individuele paralelle cellen in de gaten houdt). Sommige BMSen balanceren überhaupt niet tijdens het laden (AC of DC). Dan zie je dat het laden stopt, bij 100% (want de volste cel beperkt het laden), de cellen een kwartier lang gebalanceerd worden (er gaat lading van de volste naar de leegste cel) waarop het BMS aangeeft dat er weer prik bij kan en het laden weer even verder gaat.
Zo gebeurt het ook dat bij mijn Zoe ik na een kwartier pauze de GOM vaak 5-10 km méér aangeeft dan toen de auto geparkeerd werd.
De on board lader babbelt met hetzelfde BMS als de snellaadpaal doet, dus daar zit geen verschil.
@bite dat klinkt alsof een iets nieuwere EV ook een oplossing kan zijn (40 kWh Zoe, Ioniq, Volt, Kona)?
De Kona die hier staat is dan weer een benzinevariant.
Nog geen netbeheerder horen klagen en 0 openbare palen overigens.
De Jaguar-eigenaar woont in een appartement.
De I-Pace is qua uiterlijk echt wel wennen. Ik vind hem een beetje eng met die grote wielen en donkere kleine lage ramen die hoger beginnen dan mijn dochter op haar fietsje.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De binnenspiegel van de Model 3 is ook niet geweldig, maar ik verwacht dat de i-pace ook standaard beschikt over een achteruitrijcamera waarmee het zicht 1000x beter is. Het is mij al opgevallen dat z'n camera echt een uitkomst is als iemand je niet wilt laten invoegenProton_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:19:
De I-Pace is qua uiterlijk echt wel wennen. Ik vind hem een beetje eng met die grote wielen en donkere kleine lage ramen die hoger beginnen dan mijn dochter op haar fietsje.
In mijn wijk (rijtjeshuizen, geen Wassenaar) zie ik ook 2 x Model S, 1 x I-Pace, 2 x Nissan Leaf, 1 x BMW i3 en mijn Hyundai Ioniq. De gemeente gaat al 2 extra laadpalen plaatsen naast de 3 die er nu in de buurt staan.JopieZoe schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:23:
Woon jij in Wassenaar?
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
VAG heeft het over 25% geleverde auto's volledig elektrisch in 2025. Ik had wel gehoopt op iets ambitieuzere cijfers

Ik vind het een slecht ontwerp als je zonder camera niet veilig kan rijden.
Een camera is inmiddels bewezen technologie en vind het kwalijk dat een ontwerp beperkt wordt door het gebruik van legacy oplossingen waarvoor dus wel bewezen moderne alternatieven zijn. Ik vind namelijk het zicht via de spiegels van alle moderne auto's ronduit slecht door de grotere stijlen.Proton_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:39:
@Deveon ik weet waar dat eindigt (let op de camera onder de M):
[Afbeelding]
Ik vind het een slecht ontwerp als je zonder camera niet veilig kan rijden.
Dat is toch al heel ambitieus!?Gluten Parody schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:33:
https://www.autozine.nl/v...eb-beschikbaar-aan-derden
VAG heeft het over 25% geleverde auto's volledig elektrisch in 2025. Ik had wel gehoopt op iets ambitieuzere cijfers
Volkswagen verkoopt zo'n 11 miljoen voerrtuigen jaarlijks.
Dus in 2025 zo'n 3 miljoen EV's per jaar....
Sorry hoor, maar ik vind je wel heel stellig. Ik gaf een voorbehoud bij mijn opmerking, maar kennelijk weet jij wat er aan de hand.daemonix schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:31:
Nee, dat heeft niets met de vraag te maken, maar meer met strategie. Bijvoorbeeld: de concurrentie de wind uit de zeilen nemen. Bijvoorbeeld: de 3 maakt nu zelf winst, voorheen zat er op iedere S en X een bonus van 20.000 US$ om de 3 te financieren. Etc.
In een markt waarin er meer vraag is dan aanbod, gaan prijzen normaal gesproken niet naar beneden. En de marge op de 3 is niet hoog, want anders hoefden ze niet de trukkendoos open te treken om de standaard range versie beschikmaar te maken.
De S en X zijn dus 50K in prijs gezakt voor de duurdere modellen, de restwaarde in de markt dus ook. Dat doe je echt niet zomaar, het geeft verstoring. Ook de 3 die hier net geintroduceerd is zakt met zeg 6 procent.
De echte concurrentie op dit moment zijn de ice auto en tesla zelf (hun afwerking en serviceniveau). Dus ik twijfel sterk aan jouw stelling. Ik vind de mijne pplausibelere, tesla produceert nu veel en moet dat kwijt. Dus meer aanbod dan vraag, gevolg dalende prijs. En de cash positie van tesla is niet dusdanig dat ze zich kunnen veroorloven om geen winst te maken. Het lijkt er op dat er serieuze beren op de weg zijn.
Dat heeft toch niets met inkomen te maken, bovendien een I-pace en e-tron zijn ook niet goedkoop en worden hier ook besproken. Van de Model 3 komt binnenkort ook een goedkopere versie, in de US vanaf 35.000 dollar en direct bestelbaar en leverbaar binnen twee weken.TucanoItaly schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:58:
[...]
Ik vind dat niet zo gek, hoor. Ik vermoed dat Tweakers behoorlijk verdienen t.o.v. het modale inkomen, maar dan nog steeds geldt: de goedkoopste op dit moment beschikbare Tesla kost 55.600 euro als ik op de website kijk (Model 3 dual motor all wheel drive).
Volgens mij vallen de verkopen van de LR wat tegen. Op de website staat zelfs nog steeds: levering maart als je nu betstelt. Lijkt mij wat voorbarig, maar goed.jerh schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:54:
[...]
Sorry hoor, maar ik vind je wel heel stellig. Ik gaf een voorbehoud bij mijn opmerking, maar kennelijk weet jij wat er aan de hand.
In een markt waarin er meer vraag is dan aanbod, gaan prijzen normaal gesproken niet naar beneden. En de marge op de 3 is niet hoog, want anders hoefden ze niet de trukkendoos open te treken om de standaard range versie beschikmaar te maken.
De S en X zijn dus 50K in prijs gezakt voor de duurdere modellen, de restwaarde in de markt dus ook. Dat doe je echt niet zomaar, het geeft verstoring. Ook de 3 die hier net geintroduceerd is zakt met zeg 6 procent.
De echte concurrentie op dit moment zijn de ice auto en tesla zelf (hun afwerking en serviceniveau). Dus ik twijfel sterk aan jouw stelling. Ik vind de mijne pplausibelere, tesla produceert nu veel en moet dat kwijt. Dus meer aanbod dan vraag, gevolg dalende prijs. En de cash positie van tesla is niet dusdanig dat ze zich kunnen veroorloven om geen winst te maken. Het lijkt er op dat er serieuze beren op de weg zijn.
Veel mensen wachten op de MR of SR van de model 3, terwijl er uiteindelijk hetzelfde accupakket in zit dacht ik. Dus verdient Tesla uiteindelijk veel meer op een goedkopere model 3 LR, waar een korting vanaf gaat, maar met korting nog altijd duurder is dan de MR en SR.
Of doet Tesla daadwerkelijk minder cellen in de goedkopere versies?
Bij de Model S kreeg je dezelfde basis bij 75kWh als de 90kWh versie.
Dat was alleen het geval bij de eerste modeljaren van de 75kWh, daar was toen ook een "software update" naar een grotere capaciteit mogelijk.dfrenner schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:01:
...
Bij de Model 3 is geen sprake van een software-lock voor de LR en MR. De SR en SR+ is nog onbekend, maar lijkt mij onwaarschijnlijk omdat er geen marge voor is. De Model S SR is dan weer wel software-locked en de X heeft alleen LR.dfrenner schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:01:
[...]
PS: Wat een afkortingen allemaal...
[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 05-03-2019 15:20 ]
Aha, dat wist ik niet._eLMo_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:05:
[...]
Dat was alleen het geval bij de eerste modeljaren van de 75kWh, daar was toen ook een "software update" naar een grotere capaciteit mogelijk.
Maar punt blijft betsaan, zo duur zijn die accu's niet meer.
Musk zegt dat hij tegen de 100$ per kWh aanzit, dus:
LR = 75kWh = 7500$
MR = 62kWh = 6200$
SR = 50kWh = 5000$
De prijsverschillen zijn echte veel groter tussen de modellen.
Pak ik even USA prices, omdat ze hier nog niet bekend zijn:
SR: 35k
MR: 40k
LR: 47K
SR maak je met 35k, waarvan 5k voor de accu's winst op.
Dan maak je op de MR 3,8k EXTRA marge ten opzichte van de SR.
Op de LR maak je ten opzichte van de SR dan 9,5k EXTRA marge.
In dit voorbeeld kun je nog liever een LR met 9k korting verkopen, dan een SR tegen 35k.
Het is iets gechargeerd, want een andere motor kost ook wat meer (extra motor), maar ik denk dat dit wel de achterliggende gedachte is.
Liever ietsjes korting op een LR, waar je meer marge op hebt, dan dat mensen de MR kiezen waar minder marge op zit.
Met deze actie stimuleer je de verkoop van de LR ten opzichte van de MR en SR...
Als je jouw redenering volgt zouden de prijsverhogingen voor afgelopen week van de S en de X er dus op duiden dat er een groot tekort is geweest aan die modellen? Tesla is gewoon een beetje vreemd qua prijsstelling, ze doen al jaren dan weer wat duurder maken en soms ineens veel goedkoper.jerh schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:54:
[...]
Dat de wagens nu goedkoper zijn komt waarschijnlijk omdat ze overgestapt zijn op een nieuw batterijtype. Deze was nodig om het goedkope Model 3 mogelijk te maken en schijnbaar zijn ze nu zo goed in het produceren van dit nieuwe type dat alle wagens ermee gemaakt kunnen worden. Dat bij de wagens met de grootste accu's de grootste prijsdalingen zijn, lijkt mijn vermoeden te bevestigen.
Sterker nog, een achteruitrijcamera is in de VS zelfs verplicht vanaf 1 mei 2018Deveon schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:50:
[...]
Een camera is inmiddels bewezen technologie en vind het kwalijk dat een ontwerp beperkt wordt door het gebruik van legacy oplossingen waarvoor dus wel bewezen moderne alternatieven zijn. Ik vind namelijk het zicht via de spiegels van alle moderne auto's ronduit slecht door de grotere stijlen.
Ik heb hetzelfde, maar met mijn EV (120km bereik) zet ik hem bij elke mogelijkheid aan de lader. Dit omdat er altijd iets kan gebeuren waardoor ik het volle bereik nodig heb en in noodgevallen wil ik dan niet eerst een uur moeten laden. Als dat noodgeval >120km ver weg is, dan kan ik er niks aan doen. Maar als ik het bereik niet heb omdat ik niet heb opgeladen, en wel de mogelijkheid had, dan is dat gewoon erg vervelend.Gonadan schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:49:
Nee maar dat maakt niet uit, want je kunt ook via de pomp naar huis. Je kunt op elke hoek van de straat tanken, dus stress vanwege een potentieel lege tank slaat nergens op. Toch heb ik een drang om hem vol te gooien zodra de indicatie gegeven is.
Net zoals ik hem voor een lange rit graag vol gooi, ook al kan ik het qua bereik makkelijk halen. Ben dus bang dat het gewoon mijn eigen afwijking is en ik met een EV hem net zo goed graag altijd vol gooi. Schijnt dan wel weer minder goed voor de accu te zijn.
Met een ICE gooi je hem gewoon binnen 3min weer (half)vol en kan je verder.
In een normale markt wel ja.Kluutmaran schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:29:
[...]
Als je jouw redenering volgt zouden de prijsverhogingen voor afgelopen week van de S en de X er dus op duiden dat er een groot tekort is geweest aan die modellen? Tesla is gewoon een beetje vreemd qua prijsstelling, ze doen al jaren dan weer wat duurder maken en soms ineens veel goedkoper.
Dat de wagens nu goedkoper zijn komt waarschijnlijk omdat ze overgestapt zijn op een nieuw batterijtype. Deze was nodig om het goedkope Model 3 mogelijk te maken en schijnbaar zijn ze nu zo goed in het produceren van dit nieuwe type dat alle wagens ermee gemaakt kunnen worden. Dat bij de wagens met de grootste accu's de grootste prijsdalingen zijn, lijkt mijn vermoeden te bevestigen.
Er worden winkels gesloten om een lagere prijs mogelijk te maken van model 3 SR. Dan is het heel vreemd dat de topmodellen goedkoper worden, terwijl die volgens de berichten tot nu toe goed liepen. Een fabrikant wil winst maken en gaat het voordeel echt niet zomaar weggeven als dat niet nodig is.
Maar goed, ik zit niet in de directie van tesla, dus het blijft mijn blik op het geheel.
Ik ben alleen elke keer verbaasd dat er mensen zijn die denken dat winst maken er niet meer toe doet.
In de Europese auto van het jaar verkiezing is het geen vereiste dat het een Eurpoese auto is. Het houdt alleen in dat de Europese autopers de winnende auto heeft verkozen tot beste auto van het jaar.Gluten Parody schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:02:
[...]
Ik heb de Jaguar I-PACE nog niet in het echt gezien, dus geen mening zover.
Onbedoeld heb ik een discussie aangezwengeld over de I-PACE en of het wel of geen goede auto is... mijn punt was meer dat er maar één nieuwe electrische auto van Europese komaf is uitgebracht afgelopen jaar, die vervolgens prompt een award wint. Dat was wellicht anders geweest wanneer VAG, BMW, Mercedes, PSA en/of Renault ook een EV in deze klasse hadden aangeboden.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Toevallig was ik in 2016 daar toen het in opspraak was. Niks van meegekregen, maar mijn huur Hyundai Sonota had dit inderdaad er wel op zitten. Zonder deze camera had ik hem in San Francisco écht niet kunnen parkeren aangezien je echt tot een cm afstand kan manoeuvreren. Op mijn Model 3 vind ik het dan wel weer geweldig dat de PDC niet alleen piept, maar ook gewoon het aantal centimeters aangeeft tot het obstakel.J0YR1D3R schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:32:
[...]
Sterker nog, een achteruitrijcamera is in de VS zelfs verplicht vanaf 1 mei 2018
@Hele Tesla verlaagd de prijzen verhaal:
Vergeet niet dat de Model S en X de afgelopen tijd redelijk uitgekleed is met vervallen van configuratie mogelijkheden, Supercharging en het referral program. Deze winst komt nu ten goede van de kopers waarmee ik denk dat ze in maart nog flink aantal orders (S, X én instap 3) willen binnen halen om het aangekondigde verwachte verlies van Q1 goed te kunnen praten. Echter hoop ik wel dat de prijzen bij Tesla nu is een keer stabiel blijven, want telkens die prijsverlagingen schikt koper af.
[ Voor 31% gewijzigd door Deveon op 05-03-2019 15:52 ]
Er is veel meer concurrentie dit jaar en volgend jaar. De prijzen voor de Model S en X waren al een paar keer omhoog gegooid in de afgelopen jaren. Het zou niet slim zijn om die zo hoog te laten, dan verlies je marktaandeel als merk.jerh schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:44:
Er worden winkels gesloten om een lagere prijs mogelijk te maken van model 3 SR. Dan is het heel vreemd dat de topmodellen goedkoper worden, terwijl die volgens de berichten tot nu toe goed liepen. Een fabrikant wil winst maken en gaat het voordeel echt niet zomaar weggeven als dat niet nodig is.
Dat ben ik met je eens. Ik stel vast dat camera's nu een excuus geven om zichtbaarheid vanaf de bestuurdersplek nog slechter te maken (zie de GMC, maar ook de Jaguar en andere CHR-achtigen zouden zonder camera's buitengewoon onpraktisch zijn), en beperkt voor technisch betere ontwerpen zorgen (VW XL1 en vrienden, autonoom rijden).Deveon schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:50:
[...]
Een camera is inmiddels bewezen technologie en vind het kwalijk dat een ontwerp beperkt wordt door het gebruik van legacy oplossingen waarvoor dus wel bewezen moderne alternatieven zijn. Ik vind namelijk het zicht via de spiegels van alle moderne auto's ronduit slecht door de grotere stijlen.
Als aanvullende info zijn camera's natuurlijk top.
Vooralsnog zijn die twee sensoren onder je wenkbrauwen nog de twee belangrijkste in de auto, dus vind ik het jammer dat ze steeds minder goed gebruikt kunnen worden.
De dikke stijlen vind ik dan ook erg vervelend
De airbag die in de A-stijl zit kan makkelijk aan fietsers net zoveel levens gekost hebben als inzittenden gered. Ik ben wat langer dan gemiddeld en die stijl zit dus vlakbij in auto's waarbij de stoel niet kan zakken.
Dat komt omdat je er verkeerd naar kijkt. Zoals al vaker genoemd wil Tesla liever een kleine vis in een grote vijver zijn dan een grote vis in een kleine vijver. Oftewel, het op gang brengen en motiveren van de concurrentie om toch vooral hele goede EV's te maken ipv verder te gaan met ICE-wagens te produceren is belangrijker dan de korte termijn winst. Hiervoor is een goede prijsstelling nodig ten opzichte van de beschikbare ICE wagenpark want elke EV die verkocht wordt is een stap in de richting van een volledige EV markt.jerh schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:44:
[...]
Maar goed, ik zit niet in de directie van tesla, dus het blijft mijn blik op het geheel.
Ik ben alleen elke keer verbaasd dat er mensen zijn die denken dat winst maken er niet meer toe doet.
Ik weet het, het is verwarrend in de autowereld, een bedrijf die een lange termijn visie heeft maar in de technologie wereld is dit al jaren heel normaal. Kijk maar naar de winstgevendheid van een Youtube, Spotify, Netflix of Whatsapp. Eerst een markt maken en daar een positie in veroveren en dan pas geld verdienen. Al is er bij Tesla wel iets eerder de focus nodig geweest om een positieve cashflow te hebben omdat auto's maken en ontwikkelen wel hele grote investeringen met zich mee brengt.
Elke straathoek tanken?Gonadan schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:49:
Dat is ook het probleem. De boordcomputer zegt nog 70/80 resterend, dan weet ik rationeel gezien dat het makkelijk het dubbele is. Maar toch ben ik pas ontspannen als hij vol zit.
[...]
Nee maar dat maakt niet uit, want je kunt ook via de pomp naar huis. Je kunt op elke hoek van de straat tanken, dus stress vanwege een potentieel lege tank slaat nergens op. Toch heb ik een drang om hem vol te gooien zodra de indicatie gegeven is.
Het dorp hier heeft welgeteld één tankstation. Één tankstation zou betekenen één straathoek. Zo klein is m'n dorp echter niet. Als ik van huis naar m'n werk rij, komt ik op 15 km best wel hoeken tegen. Maar nul tankstations. Okay. Als ik een beetje omrij, één tankstation.
In mijn dorpje zijn echter ook laadpalen. Openbare gemeentelijke palen 5 uit m'n hoofd, moet ik nog wel de hoek om, maar toch.
Als ik de hoek niet eens om zou gaan, en hier in de straat kijk, weet ik al minimaal 4 private laadaansluitingen te vinden. Niet echt bruikbaars, maar toch.
Op een ritje van 150 km kom ik in Nederland eigenlijk altijd wel een snellader tegen binnen een straal van 30 kilometer rond de route. Ja het is zoeken natuurlijk maar range anxiety in Nederland hoef ik amper te hebben als ik géén haast heb....
Aha, dat wist ik niet... dank voor de toevoeging. Wel misleidende titel danSpongeRob schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:45:
[...]
In de Europese auto van het jaar verkiezing is het geen vereiste dat het een Eurpoese auto is. Het houdt alleen in dat de Europese autopers de winnende auto heeft verkozen tot beste auto van het jaar.
Ik verwacht dat in 2025 elektrisch rijden per kilometer en qua TCO goedkoper is dan fossiel rijden, vandaar dat ik 25% niet zo ambitieus vind.dfrenner schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:51:
[...]
Dat is toch al heel ambitieus!?
Volkswagen verkoopt zo'n 11 miljoen voerrtuigen jaarlijks.
Dus in 2025 zo'n 3 miljoen EV's per jaar....
[ Voor 33% gewijzigd door Gluten Parody op 05-03-2019 16:34 ]
Niet zo flauw doen, je weet best wat beeldspraak is. Feit is dat je benzine vaak op heel veel locaties kunt krijgen, maar belangrijker, je hoeft nooit bang te zijn dat je een uur (of paar uur) moet wachten omdat iemand anders aan het tanken is. De drempel om er even wat bij te gooien tussendoor is dus zeer laag, toch heb ik een irrationele drang om hem voortijdig bij te moeten vullen.JayPe schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:03:
Elke straathoek tanken?
Het dorp hier heeft welgeteld één tankstation. Één tankstation zou betekenen één straathoek. Zo klein is m'n dorp echter niet. Als ik van huis naar m'n werk rij, komt ik op 15 km best wel hoeken tegen. Maar nul tankstations. Okay. Als ik een beetje omrij, één tankstation.
In mijn dorpje zijn echter ook laadpalen. Openbare gemeentelijke palen 5 uit m'n hoofd, moet ik nog wel de hoek om, maar toch.
Het lijkt er echter op dat je mijn uitspraak opvatte als vergelijking tussen laden of tanken, dat was het niet.
Maar is die 100% dan een technische 100% of de 100% die je als gebruiker in je scherm ziet? Want ik mag toch hopen dat als fabrikanten dit weten ze zelf ook een beetje marge inbouwen toch?_eLMo_ schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 13:56:
Misschien helpt deze link om je van je van je drang af te helpen
https://pushevs.com/2018/...ging-full-versus-partial/
Interessant om te zien dat je EV accu dus 6000 cycles mee gaat, ten opzichte van 500 cycles als je je batterij van 80-30% gebruikt in plaats van van 100-0%.
6000 * 50% = 300.000 vs 500 * 100% = 50.000 ("procent levensduur")
Hier is helaas niet het effect in meegenomen van balanceren.
[ Voor 25% gewijzigd door Gonadan op 05-03-2019 16:49 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zoals ik al zei,ik bekijk het vanuit mijn blikveld. Er is wel een aantal keren (vanuit musk) gesteld dat er winst gemaakt moet worden, omdat het anders fout gaat. En ik geloof niks van de verhalen dat ze naar de lange termijn kijken als musk voor zichzelf allerlei bonussen regelt bij het behalen van targets. Tesla is zeker geld gedreven en dat kan ook niet anders bij een onderneming van deze grootte. Het wordt wel slim verpakt, maar er moet winst gemaakt worden.Kluutmaran schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:58:
[...]
Dat komt omdat je er verkeerd naar kijkt. Zoals al vaker genoemd wil Tesla liever een kleine vis in een grote vijver zijn dan een grote vis in een kleine vijver. Oftewel, het op gang brengen en motiveren van de concurrentie om toch vooral hele goede EV's te maken ipv verder te gaan met ICE-wagens te produceren is belangrijker dan de korte termijn winst. Hiervoor is een goede prijsstelling nodig ten opzichte van de beschikbare ICE wagenpark want elke EV die verkocht wordt is een stap in de richting van een volledige EV markt.
Ik weet het, het is verwarrend in de autowereld, een bedrijf die een lange termijn visie heeft maar in de technologie wereld is dit al jaren heel normaal. Kijk maar naar de winstgevendheid van een Youtube, Spotify, Netflix of Whatsapp. Eerst een markt maken en daar een positie in veroveren en dan pas geld verdienen. Al is er bij Tesla wel iets eerder de focus nodig geweest om een positieve cashflow te hebben omdat auto's maken en ontwikkelen wel hele grote investeringen met zich mee brengt.
Ik ben van mening dat en dat zie je bij veel discussies over tesla veel te veel (en nu doe ik het zelf ook) wordt ingevuld voor een ander. Wij weten helemaal niet wat tesla echt wel. Maar dat er winst nodig is, lijkt mij evident. Dat q1 verlies komt denk ik heel ongelukkig en nu start de discussie straks ongetwijfeld of er in q2 winst gemaakt gaat worden. De beurskoers staat in ieder geval onder druk en dat is wel objectief vast te stellen (maar wellicht een moment opname).
Tuurlijk is het flauw. Maar het ging over de drang om te tanken. En de drang en de noodzaak hangen toch waarschijnlijk in je onderbewuste met elkaar samen.Gonadan schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:48:
[...]
Niet zo flauw doen, je weet best wat beeldspraak is. Feit is dat je benzine vaak op heel veel locaties kunt krijgen, maar belangrijker, je hoeft nooit bang te zijn dat je een uur (of paar uur) moet wachten omdat iemand anders aan het tanken is. De drempel om er even wat bij te gooien tussendoor is dus zeer laag, toch heb ik een irrationele drang om hem voortijdig bij te moeten vullen.
Het lijkt er echter op dat je mijn uitspraak opvatte als vergelijking tussen laden of tanken, dat was het niet.
[...]
Maar is die 100% dan een technische 100% of de 100% die je als gebruiker in je scherm ziet? Want ik mag toch hopen dat als fabrikanten dit weten ze zelf ook een beetje marge inbouwen toch?
Ik rij inmiddels een klein jaar elektrisch. En heb nog net geen 20.000km afgelegd. Range is ongeveer 130 km in de zomer. En 90km in de winter.
Door de weeks rij ik voornamelijk woonwerk. En laad ik niet dagelijks. In het weekend rij ik grotere afstanden. Meestal wel binnen de range, zodat ik niet hoef te snelladen, maar wel meerdere ritten van méér dan een halve accu lading. Om terug naar huis te komen is bijladen op de bestemming vaak wel nodig. Inmiddels ben ik daaraan gewend en als destination charging niet lukt, dan pas komt snelladen van pas.
Echt. Het laden werkt zoveel anders dan met ICE. En leegrijden doe je echt met méér zekerheid dan met een ICE. de GOM range is veel betrouwbaarder dan bij een tank die zomaar ineens lucht trekt.
Nou nee, dat is juist het hele punt. De noodzaak is er niet maar de drang wel.JayPe schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:12:
Tuurlijk is het flauw. Maar het ging over de drang om te tanken. En de drang en de noodzaak hangen toch waarschijnlijk in je onderbewuste met elkaar samen.
Voor mij zou het echt perfect zijn, het liefst dan iets als een e-Niro. Genoeg range om familiebezoek zonder laden heen en terug te kunnen doen en voor woon/werk is het sowieso ruim voldoende.Ik rij inmiddels een klein jaar elektrisch. En heb nog net geen 20.000km afgelegd. Range is ongeveer 130 km in de zomer. En 90km in de winter.
Door de weeks rij ik voornamelijk woonwerk. En laad ik niet dagelijks. In het weekend rij ik grotere afstanden. Meestal wel binnen de range, zodat ik niet hoef te snelladen, maar wel meerdere ritten van méér dan een halve accu lading. Om terug naar huis te komen is bijladen op de bestemming vaak wel nodig. Inmiddels ben ik daaraan gewend en als destination charging niet lukt, dan pas komt snelladen van pas.
Ik heb een eigen oprit dus zou feitelijk alleen thuis laden, lekker groene stroom.
Voor zaken die buiten de range gaan vallen zoals vakanties ben ik nog wel huiverig, maar dat is dan misschien iets wat je gewoon moet gaan ervaren en dan wordt het vanzelf meer vertrouwd.
Toch zijn daar nog wel wat knelpunten die mij weerhouden van de 100% overtuiging dat ik er één moet halen, naast het financiële plaatje.
Ik denk dat dit heel persoonlijk is en blijft.Echt. Het laden werkt zoveel anders dan met ICE. En leegrijden doe je echt met méér zekerheid dan met een ICE. de GOM range is veel betrouwbaarder dan bij een tank die zomaar ineens lucht trekt.
Dat is dan toch überslecht voor de accu als ik de berichten mag geloven?kepler schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:33:
[...]
Ik heb hetzelfde, maar met mijn EV (120km bereik) zet ik hem bij elke mogelijkheid aan de lader. Dit omdat er altijd iets kan gebeuren waardoor ik het volle bereik nodig heb en in noodgevallen wil ik dan niet eerst een uur moeten laden. Als dat noodgeval >120km ver weg is, dan kan ik er niks aan doen. Maar als ik het bereik niet heb omdat ik niet heb opgeladen, en wel de mogelijkheid had, dan is dat gewoon erg vervelend.
Met een ICE gooi je hem gewoon binnen 3min weer (half)vol en kan je verder.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zat nog even naar je xl bestand te kijken met een 20kw/h per 100km voor een model 3 zomer/winter is dat niet een beetje hoog? Model 3 en ioniq zijn zowel gelijk aan elkaar. En bij Fastned en Shell kun je nog wat tweaken als je de Maingau kaart gebruik.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Precies. Ik ken iemand die regelmatig op en neer rijdt naar München en zegt: "dat bereik werkt niet voor mij, dat haalt het gevoel van vrijheid weg". En eigenlijk snap ik dat wel. Ik heb er geen last van, maar ik begrijp het wel. Ik vermoed dat over tien jaar het wel op niveau'tje benzinemotor is.Gonadan schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:51:
Ik denk dat dit heel persoonlijk is en blijft
[ Voor 8% gewijzigd door TucanoItaly op 05-03-2019 18:17 ]
Zie dat heel vaak: range op vakantie is belangrijk .....!? (is max 1% van je ritten)Gonadan schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:51:
[...]
Voor zaken die buiten de range gaan vallen zoals vakanties ben ik nog wel huiverig, maar dat is dan misschien iets wat je gewoon moet gaan ervaren en dan wordt het vanzelf meer vertrouwd.
Toch zijn daar nog wel wat knelpunten die mij weerhouden van de 100% overtuiging dat ik er één moet halen, naast het financiële plaatje.
Ik kijk andersom: 99% van mijn ritten is zonder elders laden.
Dat is gemak en goedkoop, totaal bespaar ik zo veel, die vakantie rit: ik huur/vlieg, per saldo nog steeds veel goedkoper.
En bedenk ook: snelladen langs de snelweg blijft niet goedkoop.....
Vergis je niet. Ik reed ( rijdt ) met m'n ICE bijna precies zoals jij jezelf omschrijft: voor een grotere rit gooi ik 'm vol, ook al zou ik 't in principe kunnen halen heen en weer. Ook check ik tijdens de vakantie wel meer dan ééns m'n bandenspanning. Oliepeil peil ik ook voor vertrek en ik maak de ruiten en lampen schoon in de winter. Dat laatste trouwens ook bij kortere ritten, omdat ik in de winter de auto nauwelijks was ;-)Gonadan schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:51:
[...]
Nou nee, dat is juist het hele punt. De noodzaak is er niet maar de drang wel.
[...]
[...]
Ik denk dat dit heel persoonlijk is en blijft.
[...]
Enige verschil: ik heb met de ICE al vaker dan 5 keer stilgestaan zonder benzine. Brakke tankmeters en/of ontbrekende tankmeters (oud spul, allemaal van rond m'n geboorte/luier tijd ;-) )
Anyhoe: met de ICE ga ik anders om. Allemaal heel persoonlijk, precies wat je zegt. Dat is zo. Maar dat blijft niet zo als je eenmaal EV rijdt.
De eerste 4000 km lag de auto zo'n beetje standaard aan de stekker. Altijd. Overal. Nacht èn dag. Bij wijze van spreken nog bij de AlbertHeijn voor de deur na een ritje van nog geen 1,5km. Want stel je eens voor dat ik zomaar ineens ver weg zou moeten. Of wat ook.
Inmiddels vergeet ik wel eens te stekkeren. Als ik verder weg moet, zoals morgen. Dan is vol vertrekken wel zo lekker. Maar ach. Er zal toch wel genoeg in zitten om bij een FastNed te komen morgen? Jawel hoor. No span.
Ergo: ik ga helemaal met je mee: familie bezoeken in 't weekend is wel zo relaxed als je dat uit-en-thuis op één lading kunt doen. Dat was precies wat ik ook zo berekende met mijn auto, toen ik 'm kocht.
Inmiddels doe ik meerdere families aan op één dag omdat er bij iedereen wel een stopcontact te vinden in waar ik kan pluggen, en anders is er altijd nog de FastNed.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Daar heb je niet zoveel aan hoor.revolution-nl schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:14:
Ik rijdt nog in een ICE, maar ben het brein al aan het voorbereiden op de EV. Tank tot de laatste druppel leeg rijden en onderweg op vaak bereden trajecten laadpunten zoeken
Beter is het om eens je locatie gegevens aan te zetten in Android, en na een maandje eens door je timeline te scrollen.
Zien hoeveel kilometers je per dag nou eigenlijk écht maakt met de auto.
https://www.google.com/maps/timeline
----
Voor de Honda EV liefhebbers:
https://www.autojunk.nl/2019/03/autosalon-geneve-2019-deel-4
( vanaf 8 minuut 30 )
[ Voor 13% gewijzigd door JayPe op 05-03-2019 19:31 ]
Dat doe ik alJayPe schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:27:
[...]
Daar heb je niet zoveel aan hoor.
Beter is het om eens je locatie gegevens aan te zetten in Android, en na een maandje eens door je timeline te scrollen.
Zien hoeveel kilometers je per dag nou eigenlijk écht maakt met de auto.
https://www.google.com/maps/timeline
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik kwam tijdens de proefrit met 12 graden kwam ik op 19,8 kWh per 100km uit. Nog zonder airco of verwarming.evtje schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:55:
@dfrenner
Ik zat nog even naar je xl bestand te kijken met een 20kw/h per 100km voor een model 3 zomer/winter is dat niet een beetje hoog? Model 3 en ioniq zijn zowel gelijk aan elkaar. En bij Fastned en Shell kun je nog wat tweaken als je de Maingau kaart gebruik.
Dus dat weet ik nog zo net niet...
Dat weet ik, dat vertel je ongeveer 100% van de keren dat iemand over vakantie begint. Inclusief de vorige keer dat ik het deed.prettig schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:23:
Zie dat heel vaak: range op vakantie is belangrijk .....!? (is max 1% van je ritten)
Ik kijk andersom: 99% van mijn ritten is zonder elders laden.
Iedereen heeft daar zijn eigen beweegredenen in. Zo zou het voor mij al heel veel beter zijn als de meeste modellen op z'n minst een fietsendrager mochten dragen.
Daar ben ik juist bij mee. Dan wordt het alleen gepakt die de mensen die het daadwerkelijk nodig hebben voor de doorreis en zijn dergelijke palen niet steeds bezet met mensen die goedkoop willen bijladen.En bedenk ook: snelladen langs de snelweg blijft niet goedkoop.....
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor de Zoe heb ik een variant die je op de kofferklep klemt, maar de meeste kunnen (af dealer) een aangepaste kogel gemonteerd krijgen.
Als je avontuurlijk bent kan je ook een gewone gekeurde trekhaak monteren en lief naar de RDW kijken.
Tja dat is wel appels met peren vergelijken hè.JayPe schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 18:24:
Vergis je niet. Ik reed ( rijdt ) met m'n ICE bijna precies zoals jij jezelf omschrijft: voor een grotere rit gooi ik 'm vol, ook al zou ik 't in principe kunnen halen heen en weer. Ook check ik tijdens de vakantie wel meer dan ééns m'n bandenspanning. Oliepeil peil ik ook voor vertrek en ik maak de ruiten en lampen schoon in de winter. Dat laatste trouwens ook bij kortere ritten, omdat ik in de winter de auto nauwelijks was ;-)
Enige verschil: ik heb met de ICE al vaker dan 5 keer stilgestaan zonder benzine. Brakke tankmeters en/of ontbrekende tankmeters (oud spul, allemaal van rond m'n geboorte/luier tijd ;-) )
Ik geloof best dat je er op termijn anders mee omgaat hoor, maar ik kan mijn karaktertrekken ook niet zonder meer negeren. De tijd zal leren hoe ik er later in sta, maar dat hoeft niet per de hetzelfde als jij te zijn.Anyhoe: met de ICE ga ik anders om. Allemaal heel persoonlijk, precies wat je zegt. Dat is zo. Maar dat blijft niet zo als je eenmaal EV rijdt.
De eerste 4000 km lag de auto zo'n beetje standaard aan de stekker. Altijd. Overal. Nacht èn dag. Bij wijze van spreken nog bij de AlbertHeijn voor de deur na een ritje van nog geen 1,5km. Want stel je eens voor dat ik zomaar ineens ver weg zou moeten. Of wat ook.
Inmiddels vergeet ik wel eens te stekkeren. Als ik verder weg moet, zoals morgen. Dan is vol vertrekken wel zo lekker. Maar ach. Er zal toch wel genoeg in zitten om bij een FastNed te komen morgen? Jawel hoor. No span.
Daar heb ik nog wel moeite mee, ik wil anderen niet gaan belasten met mijn stroomvraag als dat niet echt nodig is. Daarnaast heeft veel van mijn familie waar ik langs ga geen eigen oprit.Ergo: ik ga helemaal met je mee: familie bezoeken in 't weekend is wel zo relaxed als je dat uit-en-thuis op één lading kunt doen. Dat was precies wat ik ook zo berekende met mijn auto, toen ik 'm kocht.
Inmiddels doe ik meerdere families aan op één dag omdat er bij iedereen wel een stopcontact te vinden in waar ik kan pluggen, en anders is er altijd nog de FastNed.
Overigens las ik in het andere topic dat het nog niet zo makkelijk is. Als je kabel te kort is kan je niet even een haspeltje uitrollen.
@Proton_ dat is gewoon niet waar. Bijvoorbeeld de e-Niro vind ik interessant, die mag het officieel gewoon nog niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit topic is gesloten.
![]()