• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-01 16:47

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

prettig schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:32:
Ze zullen uiteraard nog ergens gerepareerd moeten worden (zeker tesla's), maar ze gooien alle showrooms dicht. In NL is dat niet z'n ramp.... hier is alles dichtbij, maar USA en andere "grote" landen......
In de USA zijn kennelijk toch nog relatief veel showrooms, die blijven straks alleen nog werken als service center voor onderhoud.

Ik snap de overweging ook wel; hoe vaak kom je nu nog bij een dealer? Zeker bij Tesla kennelijk maar eens in de 40k km wanneer echt onderhoud nodig is: verversen koelvloeistof accu pack.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-01 14:30
AndRo555 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 20:30:
[...]

Ik zie ze hier dagelijks op een vrachtwagen richting NL/DE denderen. Levertijd is momenteel de zomer, dus dat zit ook nog wel goed.
Dat je ze nog niet in het wild gezien hebt is ook niet verwonderlijk als ze slechts een paar weken al effectief aan het leveren
Nou ik heb toch al wel enkele tientallen Model 3's gezien, minimaal net zoveel iPaces. Nou maak ik ook wel relatief veel km's met +-50 à 60.000 per jaar, desalniettemin, ik heb er ook nog geneen gezien.

Misschien helpt het niet-zo-onderscheidende ontwerp niet mee, het is "gewoon" een Q5-E eigenlijk.

De Tesla's en de iPaces vallen op, net als de kona's de niro's de leafs, de ioniqs.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-01 16:06
prettig schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 18:18:
Tesla........ 35K voor model 3, maar grootste nieuws vindt ik: alleen nog online kopen, dealers verdwijnen !

In de USA staan ze (staten) op hun achterste benen, want als we dat toestaan dan is dat het begin van het einde....... inderdaad goed gezien daar: het einde.
Ik vind het grootste nieuws dat de duurdere modellen kennelijk overschot opleveren. Waarom zou je anders een goedkoper model introduceren, als je de duurdere met meer marge nog kwijt kan in de markt. Zeker als je dan ook nog eens moet reorganiseren. En dat levert dan een besparing van 6 procent per auto op. Lijkt me een forse ingreep. Zeker als ik iemand hier dan ook nog eens zie schrijven dat de x en s hier in NL 20K in prijs gezakt zijn (na de aankondiging?).

Ben heel benieuwd wat de toekomst brengt.

edit:
nog even gecheckt en de s begint nu vanaf 88k, waar het een paar weken terug nog dik boven de 100K was.....

[ Voor 6% gewijzigd door jerh op 02-03-2019 07:12 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:29

vhal

ಠ_ಠ

Mar.tin schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 01:15:
[...]
Misschien helpt het niet-zo-onderscheidende ontwerp niet mee, het is "gewoon" een Q5-E eigenlijk.
De Tesla's en de iPaces vallen op, net als de kona's de niro's de leafs, de ioniqs.
Misschien omdat deze auto's wel het typische EV look hebben die niet iedereen kan waarderen. Misschien begrijpt Peugeot het dan wel het beste met die e-208. Die ziet er "gewoon" hetzelfde uit als de ICE variant.

Diegene die echt op wil vallen, kopen wel een Honda E-Prototype :P

Strava

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:32

CyBeRSPiN

sinds 2001

jerh schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 07:09:
[...]

Ik vind het grootste nieuws dat de duurdere modellen kennelijk overschot opleveren. Waarom zou je anders een goedkoper model introduceren, als je de duurdere met meer marge nog kwijt kan in de markt.
Dan heb je niet goed door wat de missie van Tesla is. Namelijk de energietransitie versnellen, o.a. door betaalbare EVs voor de massa te maken, niet puur kapitalistisch winst maximaliseren dus! (Ja dat is verwarrend..)
Ze hebben ook allerlei patenten vrijgegeven waarvan andere fabrikanten nu profiteren.
https://www.tesla.com/about

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:27

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:45

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Mar.tin schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 01:15:
Nou ik heb toch al wel enkele tientallen Model 3's gezien, minimaal net zoveel iPaces. Nou maak ik ook wel relatief veel km's met +-50 à 60.000 per jaar, desalniettemin, ik heb er ook nog geneen gezien.
Ik heb ze wel gezien, maar niet heel veel inderdaad. I-pace ook niet zoveel maar wel iets meer. Het scheelt ook dat ze pas sinds kort verkrijgbaar zijn.

Tesla en I-pace vallen op, de rest niet, die lijken teveel op andere modellen. In mijn ogen verschilt een e-tron meer van een Q5 dan een e-niro van een Niro om maar wat te noemen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

De Kona is anders een genoegen om op een parkeerplaats/woonwijk tegen te komen. Dat geluid is geniaal :) Dat alleen al is IMO de beste reden om de elektrische te kopen ipv de benzineversie.

• Gonadan

Gonadan

mux schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:32:
De Kona is anders een genoegen om op een parkeerplaats/woonwijk tegen te komen. Dat geluid is geniaal :) Dat alleen al is IMO de beste reden om de elektrische te kopen ipv de benzineversie.
Daar zeg ik nog niets over? Ik had het over de herkenbaarheid. :P

Wat voor geluid geeft hij dan? Of doel je erop dat hij geen geluid geeft? Dat laatste waardeer ik sowieso want sommigen lijken juist zoveel mogelijk geluid te willen (stakkers met Amerikaanse pickup of Harley).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Gonadan schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:38:
[...]

Daar zeg ik nog niets over? Ik had het over de herkenbaarheid. :P

Wat voor geluid geeft hij dan? Of doel je erop dat hij geen geluid geeft? Dat laatste waardeer ik sowieso want sommigen lijken juist zoveel mogelijk geluid te willen (stakkers met Amerikaanse pickup of Harley).
Het lijkt een beetje hier op :+
[YouTube: jetsons's car]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze bedoel je? :+

[ Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 02-03-2019 09:56 ]

• Gonadan

Gonadan

Zitten er speakers voor voetgangers in of zo? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:11
En ik maar wachten op de beat.

Staat vandaag een stukje in de bijlage van Trouw over @fewips en mijn tripje naar Berlijn in de vaak genoemde I-Pace.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3513GJo.jpg?1Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wpJcW1V.jpg?1

[ Voor 80% gewijzigd door Spiller op 02-03-2019 10:05 ]

Ioniq 5 P45

• jerh
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 09:15:
[...]

Dan heb je niet goed door wat de missie van Tesla is. Namelijk de energietransitie versnellen, o.a. door betaalbare EVs voor de massa te maken, niet puur kapitalistisch winst maximaliseren dus! (Ja dat is verwarrend..)
Ze hebben ook allerlei patenten vrijgegeven waarvan andere fabrikanten nu profiteren.
https://www.tesla.com/about
Misschien van Musk, maar die wil miljoenen bonus als hij zijn target haalt. Ik geloof nooit wat van zulke statements. Musk heeft duidelijk aangegeven dat er winst gemaakt moet worden, omdat ze anders koppie onder gaan. Dus leuke marketing, maar het gaat om de pegels. Als er geen zicht is op serieuze winst, klapt het geloof in elkaar, beurskoers in elkaar en kan er geen geld meer geleend worden. De missie is om de grootste ev bouwer te worden met ditto winsten.

En ik vind het heel opmerkelijk dat het goedkopere model er nu komt, geeft denk ik toch aan dat de vraag naar de duurdere modellen afneemt, anders was dit echt niet gebeurd. Maar goed mijn kennis reikt tot de deur hier en is gewoon normaal verstand.

• Gonadan

Gonadan

Hoe legaal heeft men die geluiden voor elkaar gekregen? Ik kan mij zo voorstellen dat het niet wenselijk is als iedereen gewoon z'n eigen MP3'tjes aan de buitenkant gaat afspelen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:29

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:52:
Hoe legaal heeft men die geluiden voor elkaar gekregen? Ik kan mij zo voorstellen dat het niet wenselijk is als iedereen gewoon z'n eigen MP3'tjes aan de buitenkant gaat afspelen. :D
"Met de vlam in de pijp" als suggestie zeker :+

Strava

• JayPe
Thunderbolts and ⚡ lightning, very very frightening!

Of natuurlijk de gloem-gloem van the knightrider

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Gonadan

Gonadan

De kokosnotenhoefslag van Monty Python.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-01 20:14
Coasterfreak schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:18:
voor de mensen die vaak de a5 gebruiken, er komen 4 nieuwe snelladers in tijnmuiden, amsterdam, pal naast de FEBO.

ze zijn nog verpakt met folie en zag van de verte alleen ccs en chademo, geen ac.

hwss gericht op taxichauffers met hun leafs en ioniqs..
Correctie, het zijn 4 triple chargers van allego/ecotap in tijnmuiden, Amsterdam. Redelijk lange laadkabels, wel nodig zo te zien.

Foto’s : http://imgur.com/a/Gh5H425

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:24
Vraagje: ben ik Luik en daar kan ik in een parkeergarage gratis laden (en ook parkeren overigens, met dank aan de gele hesjes). Er hangen Tesla Wallboxen maar op de 1 of andere manier gaat mijn auto niet laden. Er zit een knop op het handvat van de wallbox, moet ik daar iets mee doen?

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
KaiseRRuby schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:24:
Vraagje: ben ik Luik en daar kan ik in een parkeergarage gratis laden (en ook parkeren overigens, met dank aan de gele hesjes). Er hangen Tesla Wallboxen maar op de 1 of andere manier gaat mijn auto niet laden. Er zit een knop op het handvat van de wallbox, moet ik daar iets mee doen?
Tesla kopen !? (tesla only box waarschijnlijk)

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
button

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Gonadan schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:15:
De kokosnotenhoefslag van Monty Python.
Die wil ik op mijn auto!

Het geluid op mijn Ioniq lijkt nog het meest op:

[ Voor 40% gewijzigd door henri055 op 02-03-2019 13:25 ]

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-12-2025

Kuo

Er staan gratis snelladers bij Lidl:
Lidl - Rocourt: Chaussée de Tongres 116, Rocourt
Lidl - quai Herstal: 19 Boulevard Zénobe Gramme, Herstal
Tijdens openingstijden van Lidl kan je daar gratis snelladen met 40-50 kW. Dat heb ik gisteren nog gedaan bij Lidl - Rocourt.

[ Voor 9% gewijzigd door Kuo op 02-03-2019 14:49 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:09
prettig schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:04:
En ..... dat helpt natuurlijk: de 4% regeling loopt af eind 2020..... dus 2 jaar een run op EV's (wordt daarna waarschijnlijk 7%).
Waarom wordt de bijtelling na 2020 waarschijnlijk 7%? Zoals het er nu voorstaat wordt de korting op de bijtelling voor nieuwe auto's vanaf 2021 compleet afgeschaft. Niemand heeft het over een verlenging van de korting, de regering niet, de klimaattafels niet..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• prettig
RichieB schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:48:
[...]

Waarom wordt de bijtelling na 2020 waarschijnlijk 7%? Zoals het er nu voorstaat wordt de korting op de bijtelling voor nieuwe auto's vanaf 2021 compleet afgeschaft. Niemand heeft het over een verlenging van de korting, de regering niet, de klimaattafels niet..
Riep collega.... zelf niet gecheckt, maar afschaffen: van 4 naar 22% terwijl ze willen stimuleren..... lijkt me niet.

Feit is: gaat omhoog, dus alles wat in 2020 op de markt komt qua EV's: uitverkocht tegen goede prijs.

• JayPe
[...]

Het klimaat akkoord stevent anders wel af op " stimuleren elektrisch rijden ". Ik ben zelf al eens bij het " schone lucht akkoord " aanwezig geweest en dáár kwam het pbl ( plan bureau leefomgeving) nog met " elektrisch rijden stimuleren levert nu nog te weinig op per geïnvesteerde euro. Ik was dan ook verbaasd dat er bij het klimaat akkoord wèl gesproken werd over aanschaf subsidie (de 6000 pleuro vanaf 2020?).. En dat terwijl het pbl daar dezelfde berekeningen op tafel heeft gelegd.

Maar goed; voor schone lucht kunnen we met de huidige regering fluiten naar een verlaging van de maximumsnelheid ( juist de vvd verhoogde hem naar 130 km/h, dus wordt elke verlaging nu kapot gerekend want tegen 't vvd standpunt), èn het aanpakken van houtkachels kost niet zoveel geld, terwijl het effect wel groot is ( groot wordt verwacht).

Overigens: her pbl rekende óók voor dat niet nu, maar op termijn het elektrisch rijden geld gaat opbrengen voor de bv Nederland. Dat elke geïnvesteerde euro qua luchtkwaliteit/gezondheidswinst méér oplevert dan de geïnvesteerde euro..

• JayPe
Btw: nieuwestroom laadpas binnen ;-)

Alleen een pakbonnetje. Geen verdere aanwijzingen of gebruiksaanwijzing. Ben benieuwd. Weet niet meer of ik een rekeningnummer heb opgegeven ofzo.

Binnenkort eens testen.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Okee proefrit in de Model 3 achter de rug.
Al met al positief!

Jammer dat ze de enkel de performance hebben, ik zou graag een LR (denk de meest bestelde) proberen. Maar dat kan niet.

Negatieve punten is een beetje wat iedereen al kent. Sommige afwerking, hard plastic, beetje Amerikaans af en toe. Daarnaast waren de stoelen toch echt wat minder. Toen ik terug naar huis weer in de Volvo stapte, merkte je direct het verschil, die stoelen zitten als gegoten, overal ondersteuning.

Positief zijn absoluut de rijeigenschappen. Hij voelt zo veel overzichtelijker aan dan de model S, maar ook bochten en rotondes is echt dik in orde! De hele drivetrain eigenlijk. Zeer positief!

De autopilot vond ik zelf wat tegenvallen. Het werkte niet zo verfijnd als ik verwachtte. Ik dacht, nu gaat hij 120 rijden waar mogelijk en zelf inhalen. Zo werkt het niet helemaal, je moet knipperlicht aan doen. Dan best lang wachten en dan gaat hij. Maar vooral het stuur vasthouden voelde onprettig. Je kunt het niet te hard sturen, dan schiet hij eruit, maar door te zacht vast te houden wordt je afgestraft. En best snel ook, met als finale afstraffing dat je autopilot gedurende de rit niet meer kunt gebruiken.

Ik mis een middenstand, zelf sturen met lane departure system en auto brake.

Maar goed, al met al durf ik het wel 4 jaar aan om een Model 3 te leasen. Op een aantal punten ga ik fors vooruit, geen enkel nadeel is onoverkomelijk. Vooral gezien de lagere kosten. Als ik privé 60k moest stukslaan op de Model 3 zou ik er echt even over na moeten denken, maar zakelijk neem ik de nadelen voor lief.

Gewoon een leuke auto die eigenlijk iets te duur is, maar software en vooral drivetrain maken een deel daarvan goed. De rest wordt goedgemaakt door de lage bijtelling.

Youtube: DashcamNL

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-01 20:14
JayPe schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:58:
[...]
Ik was dan ook verbaasd dat er bij het klimaat akkoord wèl gesproken werd over aanschaf subsidie (de 6000 pleuro vanaf 2020?).. En dat terwijl het pbl daar dezelfde berekeningen op tafel heeft gelegd.
6000 pleuro vanaf 2021

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• RichieB
prettig schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 16:51:
[...]

Riep collega.... zelf niet gecheckt, maar afschaffen: van 4 naar 22% terwijl ze willen stimuleren..... lijkt me niet.
Toch is dat wat er gaan gebeuren, tenzij de regering de wet aanpast en vanaf 2021 een nieuwe korting introduceert. Maar daar zijn dus helemaal geen signalen voor en de tijd begint wel te dringen.
dfrenner schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:02:
De autopilot vond ik zelf wat tegenvallen. Het werkte niet zo verfijnd als ik verwachtte. Ik dacht, nu gaat hij 120 rijden waar mogelijk en zelf inhalen. Zo werkt het niet helemaal, je moet knipperlicht aan doen. Dan best lang wachten en dan gaat hij. Maar vooral het stuur vasthouden voelde onprettig. Je kunt het niet te hard sturen, dan schiet hij eruit, maar door te zacht vast te houden wordt je afgestraft. En best snel ook, met als finale afstraffing dat je autopilot gedurende de rit niet meer kunt gebruiken.

Ik mis een middenstand, zelf sturen met lane departure system en auto brake.
Als ik in mijn Model S autosteer aan heb (en dat is bijna altijd) verlang ik juist naar een mode waarbij hij zelf stuurt maar dat ik zelf inhaal. Inhalen kan ik namelijk zelf beter, sneller en veiliger. De auto tussen de lijntjes en afstand houden doet de computer dan weer verdomd netjes. Juist dat autosteer is een enorme vooruitgang en voegt IMHO echt iets toe. Ik twijfel enorm of ik dat in mijn volgende auto (Polestar 2?) wel wil missen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-01 14:51
[...]

Afaik is daarover nog niets definitief.

In het klimaataccoord staan wel plannen

Afbeeldingslocatie: https://www.djsmiley.com/got/pics/bijtelling_klimaataccoord.png

Bron: https://www.klimaatakkoor...takkoord_compleet_web.pdf pagina 66 (71 in de PDF zelf)

Maar dat is voor zover ik weet nog niet definitief. Kan dus alle kanten op.

Afschaffing lijkt me erg onlogisch. Als ze daarna meteen naar de 22% gaan dan
- Gaan alle gesubsidieerde auto's op de export.
- Kiest de meerderheid van de leaserijders voor een fossiele auto: Goedkoper, meer trekvermogen, hoger bereik enz (tenzij dat tegen die tijd anders is)

Dan gaat het dus volledig contraproductief werken.

De voorstellen in het klimaataccoord lijken mij ook erg redelijk om iig de ontwikkeling naar EV te blijven voortzetten. Ook de oudere gesubsideerde auto's wil je in NL houden, om het ook voor de mensen zonder lease betaalbaar te maken (dus de 2ehands markt).

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 02-03-2019 17:28 ]

• RichieB
@DJSmiley dank je! Dit is de eerste keer dat ik iets zwart op wit zie staan over de bijtellingskorting vanaf 2021. Uiteraard slechts een advies en een akkoord waarvan de minister zegt dat het niet zijn akkoord is, maar het geeft inderdaad hoop dat er toch nog iets aan voordeel te behalen valt voor EV rijders.

• JayPe
Ik ben ook wel benieuwd hoe het met de laatste ICE's gaat lopen.

Op een gegeven moment, zeg als de helft van alle auto's EV's zijn geworden, hoeven de ICE's niet meer te worden geweerd. De luchtkwaliteit in de steden is dan gigantisch verbeterd, en de dieseltjes die er dan nog rijden zijn euro 8 ofzo en super schoon.

Milieuzones zijn niet meer nodig want lucht is schoon en geluid is ook geen issue meer. Alleen parkeren en files blijven lastig. Want zelfs met autopilot level 5 staat er file als er ergens iets mis gaat; als de slagboom bij een parkeergarage te langzaam gaat, de straat vol loopt, en het kruispunt geblokkeerd raakt.

Verwijderd

En toch zullen ongelukken veel minder vaak gebeuren vanwege de meerdere mensen met level 3, 4 en 5 autopilot (e.d.). Ook kunnen vrachtwagens meer in colonne rijden en derhalve minder ruimte innemen.

Als ze al scooters en oude diesels gaan verbieden, zou al zoveel schelen!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:26:
En toch zullen ongelukken veel minder vaak gebeuren vanwege de meerdere mensen met level 3, 4 en 5 autopilot (e.d.).
Tot dusver is de praktijk gek genoeg anders, ondanks de geweldige filmpjes die je af en toe voorbij ziet komen waar een auto zelf op tijd weet in te grijpen.
https://www.ad.nl/auto/mo...uist-onveiliger~a3a7492b/

Ik betrap me er zelf nu ook op met het rijden in een Kia e-Niro die level 2 autonoom kan rijden (sturen en afstand houden). Het werkt zo goed dat je aandacht onbewust verslapt en je verleid wordt om met andere zaken bezig te gaan, bijvoorbeeld op je navigatie kijken. I.p.v. dat het systeem als extra paar ogen werkt is het risico dat je als rijder minder alert wordt.

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 18:05:
[...]

Tot dusver is de praktijk gek genoeg anders, ondanks de geweldige filmpjes die je af en toe voorbij ziet komen waar een auto zelf op tijd weet in te grijpen.

Ik betrap me er zelf nu ook op met het rijden in een Kia e-Niro die level 2 autonoom kan rijden (sturen en afstand houden). Het werkt zo goed dat je aandacht onbewust verslapt en je verleid wordt om met andere zaken bezig te gaan, bijvoorbeeld op je navigatie kijken. I.p.v. dat het systeem als extra paar ogen werkt is het risico dat je als rijder minder alert wordt.
Ik ken het onderzoek. Toch is het niet helemaal voor waarheid aan te nemen en ben ik benieuwd naar de laatste cijfers nu mensen steeds beter worden in hun systemen gebruiken. Overigens zei ik ook level 3, 4 en 5 met een reden. Met level 2 zijn de mensen nog de zwakste schakel.

Overigens nemen met zulke systemen de dodelijke ongelukken wel met 90% af...Wel iets meer blikschade op dit moment, al zal het wel steeds meer gaan afnemen.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:24
Kuo schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 14:45:
[...]

Er staan gratis snelladers bij Lidl:
Lidl - Rocourt: Chaussée de Tongres 116, Rocourt
Lidl - quai Herstal: 19 Boulevard Zénobe Gramme, Herstal
Tijdens openingstijden van Lidl kan je daar gratis snelladen met 40-50 kW. Dat heb ik gisteren nog gedaan bij Lidl - Rocourt.
Dat wist ik niet, dank!

Ik stond nu in parkeergarage Mediacité oid. Daar hangen ewallboxes en ik zag een Volvo laden aan die box, dus ze zijn niet Tesla only. Op de wallbox liep een ledlicht groen als je aan het laden was, ik kreeg dat niet voor elkaar bij mijn Golf. Was dus benieuwd of iemand zo’n box heeft en weet hoe hij werkt.

• prettig
[...]
Kan het beamen (kona), je let minder op .....maar is denk ik kwestie van wennen (nu loop ik nog van alles uit te proberen).

• Gonadan

Gonadan

Dat is ook mijn weerstand tegen van die hulpmiddelen. Zolang je het echt als hulpmiddel gebruikt heeft het meerwaarde, maar als je het als vervanging van je eigen opletten gaat gebruiken wordt het juist gevaarlijker.
Velen zullen verstandig zijn en het wijs gebruiken, maar toch zal de verslapping erin slijten. Ik ben zelfs bang dat velen nóg makkelijker en een appje sturen, want de auto redt zichzelf wel.
Pas wanneer de auto's het beter gaan doen dan de mensen gaat het echt veiliger worden. Dat heeft vast te maken met die niveaus waar jullie het over hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Net als met ABS vroeger... Dat zorgde er ook voor dat mensen te laat gingen remmen, want ABS kon toch alles voor je regelen?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Fioravanti

Fioravantastisch!

dfrenner schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 17:02:
Okee proefrit in de Model 3 achter de rug.
Al met al positief!

Jammer dat ze de enkel de performance hebben, ik zou graag een LR (denk de meest bestelde) proberen. Maar dat kan niet.
De LR hebben ze Eindhoven wel staan, heb ik laatst in proef gereden.

• henri055
Gonadan schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 19:40:
Dat heeft vast te maken met die niveaus waar jullie het over hebben.
Level 0: Geen enkele rijhulp, wel mogelijke waarschuwingen (blind spot detection bijvoorbeeld, of Rear Cross Traffic Alert)
Level 1: De bestuurder moet te allen tijde de besturing in handen kunnen nemen. Het gaat hier om functies als Adaptieve Cruise Control (ACC), parkeerassistenten of Lane Keeping Assistance.
Level 2 (hands-off): Zowel acceleratie, sturen als remmen wordt door de auto gedaan,. Desondanks moet de bestuurder zijn ogen open houden voor onverwachte gebeurtenissen en reageren zodra de software hem in de steek laat. Met een druk op de knop of simpelweg door zelf input te geven kan de controle over het voertuig weer aan de menselijke bestuurder overgedragen worden. Voorbeeld: Tesla'a Autopilot.
Level 3 (eyes-off): In bekende en niet-complexe omgevingen (een snelweg bijvoorbeeld) kan de bestuurder de aandacht veilig van zijn rijtaken naar iets anders verleggen. Echter, wanneer nodig moet hij de controle van het voertuig overpakken. Voorbeelden hiervan zijn er nog niet echt, als gezegd krijgt de gefacelifte Mercedes S-Klasse volgens de geruchten level 3 functies. Ook begint Volvo dit jaar aan een test in Göteborg met XC90's die op een bepaald traject 'eyes off' gereden kunnen worden.
Level 4: de automatische piloot is in staat het voertuig in bijna elke mogelijk scenario te besturen, behalve in zeer slecht weer. Indien de omstandigheden het toelaten kan de chauffeur de autopilot inschakelen; hij hoeft vervolgens niet meer te letten op de besturing. Sterker nog: pedalen en een stuur lijken bij level 4 autonomie overbodig.
Level 5: de ultieme zelfrijdende auto. De enige input die nodig is, is het ingeven van de bestemming en het starten van bet systeem. De software doet verder alles en neemt alle beslissingen. Hierover dromen fabrikanten met futuristische concepts, zoals de F 015 Luxury in Motion van Mercedes-Benz.

• Gonadan

Gonadan

daemonix schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 20:02:
Net als met ABS vroeger... Dat zorgde er ook voor dat mensen te laat gingen remmen, want ABS kon toch alles voor je regelen?
Neuh. Dat is puur bedoeld om de auto bestuurbaar te houden bij een noodstop, dat is iets heel anders.
Daar is dergelijke argumentatie mij niet bekend.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• daemonix
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 20:41:
[...]

Neuh. Dat is puur bedoeld om de auto bestuurbaar te houden bij een noodstop, dat is iets heel anders.
Daar is dergelijke argumentatie mij niet bekend.
Die argumentatie werd indertijd wel degelijk gebruikt al was soms het onbewust. Er zijn heel wat ongelukken gebeurd doordat werd vertrouwd op ABS. Diezelfde ABS deed het in de begintijd soms ook minder goed dan gewoon hard pompend remmen (jaja, zo oud ben ik, de generatie van voor de ABS).

• Gonadan

Gonadan

daemonix schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 20:49:
Die argumentatie werd indertijd wel degelijk gebruikt al was soms het onbewust. Er zijn heel wat ongelukken gebeurd doordat werd vertrouwd op ABS. Diezelfde ABS deed het in de begintijd soms ook minder goed dan gewoon hard pompend remmen (jaja, zo oud ben ik, de generatie van voor de ABS).
Pompend lijkt me sterk, maar de eerste ABS kon je er op gevoel wel uitremmen inderdaad. Het idee was dan ook dat je in nood niet rustig de juiste dosering gaat toepassen maar gewoon instinctief door de bodemplaat trapt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• prettig
daemonix schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 20:49:
[...]

Wat ik me herinner van de ABS tijd (ja ook pre-abs): ze sneller eden achterop..... je stond veel sneller stil met ABS. Nu heeft iedereen het en is het weer opgelost.

Nu heb je auto's die zelf een noodstop maken en dat veel beter en sneller doen dan je zelf kunt.......tja en degene die achter je zit heeft grotere kans er bovenop te rijden.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-01 15:03
Op een nat wegdek is er niet tegen ABS aan te remmen, zeker met de banden uit het pre-ABS tijdperk niet. Op droog glad wegdek is het een ander verhaal.

Mijn eerste auto met ABS had zeer slechte banden en daar triggerde ik de ABS non stop. Tegenwoordig bijna nooit meer. Banden, banden en banden zijn daar de reden van.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Enige tijd geleden postte ik hier de vraag of er ook specifiek elektrische taxis zijn in de provincie Utrecht. Dit omdat ik vervoer naar Schiphol wilde, en trein voldeed niet. Niemand wist iets, maar een Tweaker wilde me wel even afzetten :D Mooie oplossing maar niet voor iedereen weggelegd natuurlijk.

Maar nu heb ik er onlangs toch eentje zien rijden:
https://taxielectric.nl/
Check de site voor telefoonnummer en app.

Ik heb ze nog niet geprobeerd, maar wilde het toch even melden.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• daemonix
  • Niet online
Interessant! Ben wel benieuwd of hun tarieven concurrerend zijn. Maar eens proberen als we op vakantie gaan.

• jerh
TucanoItaly schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 21:21:
Enige tijd geleden postte ik hier de vraag of er ook specifiek elektrische taxis zijn in de provincie Utrecht. Dit omdat ik vervoer naar Schiphol wilde, en trein voldeed niet. Niemand wist iets, maar een Tweaker wilde me wel even afzetten :D Mooie oplossing maar niet voor iedereen weggelegd natuurlijk.

Maar nu heb ik er onlangs toch eentje zien rijden:
https://taxielectric.nl/
Check de site voor telefoonnummer en app.

Ik heb ze nog niet geprobeerd, maar wilde het toch even melden.
Ik heb wel eens eerder er over geschreven, bij fastned Jutphaas komt er regelmatig een opladen (ging erg langzaam vandaar dat ik er over schreef. Ik denk dat ie onder de 30 kWh bleef voor 100 procent opladen.

Zal dus wel uit Nieuwegein komen.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:03
Gisteren de eerste echte lange afstand gereden met de Zoë R240. Ongeveer 110km, met vriendin en twee kids in de auto.

Vond het eigenlijk best wel spannend en zag dat tijdens de rit de kms harder van het bereik afgingen dan ik dichterbij de bestemming kwam :D Ik reed ongeveer 96km/u, maar wel wind tegen en het begon ook te regenen. Uiteindelijk met 85 achter vrachtwagen gaan hangen voor laatste derde van de reis, met 25km over op de bestemming aangekomen. Nog wel wat over dus :D

De laadpaal die ik had uitgekozen was een 11kW, want we hadden maar twee uurtjes om te laden. Die was gelukkig vrij en prima volgeladen. Vanmiddag weer terug, denk dat deze afstand in de winter voor ons wel de max is redelijk ontspannen te rijden.:D

Ja, ik had ook een q210 kunnen kopen, maar dat beetje extra bereik is erg handig voor woon werk. En we hebben altijd nog een ice voor de langere afstanden. We proberen wel zoveel mogelijk ev te rijden nu we hem hebben!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@kepler mooi hoor! Naarmate je er meer gevoel bij krijgt, durf je steeds verder te rijden c.q. wordt je er handiger in.

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-01 16:18

_V_

Nivve schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:59:
Gisteren meer duidelijkheid over de accu van de Fluence: Die komt er voorlopig niet. Ze hebben de accuhuur stop gezet tot ze wel een accu kunnen leveren (kan meer dan 9 maanden duren) of we kunnen de auto inruilen |:(

Overigens heb ik gevraagd of ik niet gewoon de accu in kan leveren, maar dat mag volgens Renault Nederland niet. Al betwijfel ik of ze dat uberhaupt kunnen weigeren gezien de auto zelf toch echt van ons is :+

Overigens zijn er meer Fluence rijders die op een nieuwe accu wachten, dus ik ben benieuwd of die wel het geduld kunnen opbrengen om op een nieuwe accu te wachten.
Ze worden toch nog gemaakt voor Zuid-Korea onder de naam SM3 Z.E.?! zou toch geen 9 maanden mogen duren om een paar extra accu's uit ZK te krijgen |:(

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:08

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nivve schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:59:
Gisteren meer duidelijkheid over de accu van de Fluence: Die komt er voorlopig niet. Ze hebben de accuhuur stop gezet tot ze wel een accu kunnen leveren (kan meer dan 9 maanden duren) of we kunnen de auto inruilen |:(

Overigens heb ik gevraagd of ik niet gewoon de accu in kan leveren, maar dat mag volgens Renault Nederland niet. Al betwijfel ik of ze dat uberhaupt kunnen weigeren gezien de auto zelf toch echt van ons is :+

Overigens zijn er meer Fluence rijders die op een nieuwe accu wachten, dus ik ben benieuwd of die wel het geduld kunnen opbrengen om op een nieuwe accu te wachten.
Fluence is bouwjaar 2012? Dat betekend dat Renault in 84 maanden +/- 7000 euro heeft geïncasseerd en nu niet thuis geeft!? Schandalig, ik vraag mij af of je hier juridisch nog iets mee kan.

De Fluence heeft toch dezelfde cellen als een first gen leaf? Wat is je SOH /accudegradatie?

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 03-03-2019 10:16 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

_V_ schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:09:
[...]

Ze worden toch nog gemaakt voor Zuid-Korea onder de naam SM3 Z.E.?! zou toch geen 9 maanden mogen duren om een paar extra accu's uit ZK te krijgen |:(
Die wordt inderdaad nog gemaakt maar ... die heeft in 2017 een update gekregen met een ander batterijpakket met grotere capaciteit die 57% meer bereik zou moeten geven. Ik betwijfel dat die batterij plug-and-play compatibel is met de eerste generatie.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Ja, er zijn een aantal veranderingen. De eerste Fluence is nog van de 'quickdrop'-generatie, waar het accupakket er makkelijk uit te halen is voor battery swaps, de SM3 post-upgrade heeft dit niet en ik gok dat hij dan ook een andere vorm van de accu heeft.

De oude accu's worden niet meer gemaakt en Renault is afhankelijk van refurbished en NOS cellen voor een vervanging.

• kepler
TucanoItaly schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:28:
@kepler mooi hoor! Naarmate je er meer gevoel bij krijgt, durf je steeds verder te rijden c.q. wordt je er handiger in.
Ja, gewoon proberen en anders Renault bellen om me op te halen :P

We hebben ook familie in Eindhoven, dat is bijna 140km. In de zomer moet dat ook wel haalbaar zijn, alhoewel ze geen laadpaal in de buurt hebben...

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@kepler granny charger meenemen :Y
Het gaat niet hard, maar als we een nachtje blijven slapen dan is het vaak voldoende.

[ Voor 54% gewijzigd door TucanoItaly op 03-03-2019 20:19 ]

• kepler
TucanoItaly schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:18:
@kepler granny charger meenemen :Y
Het gaat niet hard, maar als we een nachtje blijven slapen dan is het vaak voldoende.
Klopt, alleen blijven daar eigenlijk nooit slapen.aar eens kijken of er iets in de buurt ligt.

Terugweg ging stuk beter, hele weg ongeveer 100 gereden waarvan 20k achter een bus. Totale route was 109km en bij aankomst nog 23km (20 procent) over. Dit met 10 graden, wind, regen en winterbanden. 140km in de zomer moet prima haalbaar zijn :D

• JayPe
kepler schreef op zondag 3 maart 2019 @ 07:53:
Gisteren de eerste echte lange afstand gereden met de Zoë R240. Ongeveer 110km, met vriendin en twee kids in de auto.

Vond het eigenlijk best wel spannend [...], met 25km over op de bestemming aangekomen.
Ha. Dat went. Trust me.

Vanmiddag in Tilburg met 10 restant aangekomen bij de Lidl in de Reeshof. Daar was er een rij/wachttijd ( zie laadpas topic voor mij #Rant) en dus ging ik dóór naar Carnaval vierend Centrum Tilburg om daar met 2 km restant in Turtle 🐢 de FastNed bij de AH XL ook twee iPace's te treffen. De verdekt opgestelde Allego op een paar honderd meter afstand was wèl vrij.

( m'n onderbroek zit vanavond wel in de was hoor)

• kepler
JayPe schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:29:
[...]

Ha. Dat went. Trust me.

Vanmiddag in Tilburg met 10 restant aangekomen bij de Lidl in de Reeshof. Daar was er een rij/wachttijd ( zie laadpas topic voor mij #Rant) en dus ging ik dóór naar Carnaval vierend Centrum Tilburg om daar met 2 km restant in Turtle 🐢 de FastNed bij de AH XL ook twee iPace's te treffen. De verdekt opgestelde Allego op een paar honderd meter afstand was wèl vrij.

( m'n onderbroek zit vanavond wel in de was hoor)
Haha toevallig gisteren ook in Tilburg geladen :D Ergens in een woonwijk, wel redelijk dicht bij het centrum. Beide plekken toen gelukkig vrij

2km over is wel heel weinig, dat probeer ik wel te voorkomen met twee kids in de auto :')

[ Voor 6% gewijzigd door kepler op 03-03-2019 20:43 ]

• JayPe
kepler schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:26:
[...]

Klopt, alleen blijven daar eigenlijk nooit slapen.aar eens kijken of er iets in de buurt ligt.

Terugweg ging stuk beter, hele weg ongeveer 100 gereden waarvan 20k achter een bus. Totale route was 109km en bij aankomst nog 23km (20 procent) over. Dit met 10 graden, wind, regen en winterbanden. 140km in de zomer moet prima haalbaar zijn :D
Wat voor auto is het precies? Zoe met hoeveel batterij? Ik ben van Tilburg naar huis gereden. Over Vught, dus heel groot stuk 80 en 100 km/h, maar daarna tot aan Arnhem 130km/h (GPS) geplankt over de A50. Met 10 km range thuis aangekomen. 80km gereden, dus 90 km effectieve range.

Viel mij niet tegen.
81km afstand
79km/h gemiddelde snelheid (stuk file in Tilburg)
15,8 kWh/100km
kepler schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:42:
[...]

2km over is wel heel weinig, dat probeer ik wel te voorkomen met twee kids in de auto :')
Ik ook hoor. Ik ook. Zeker niet de default instelling. Gelukkig had ik ook maar één kindje bij mij.

Met twee kids ben ik echter ook al eens met 0 range aangekomen bij de snellader... En dat was zo'n beetje in de eerste maand dat ik de auto had! ;-)

Naar huis rijden kom ik wel regelmatiger met minimale range aan; dan houd ik de GOM in de gaten en stem ik de snelheid op de snelweg en temperatuur van de verwarming zo af zodat GOM en de nog af te leggen afstand overeen komen. De laatste 8 kilometer zijn provinciaal, met daardoor standaard een veel lager verbruik dan met 100+km/h op de snelweg, dus dat zijn veilige kilometers; dan loopt de GOM meestal nog iets op.

Ik kom dus niet regelmatig, maar toch wel vaak met ruim minder dan 10km range aan thuis. Het voordeel van een gegarandeerde laadplek thuis op de oprit ;-)

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
revolution-nl schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:14:
[...]

Fluence is bouwjaar 2012? Dat betekend dat Renault in 84 maanden +/- 7000 euro heeft geïncasseerd en nu niet thuis geeft!? Schandalig, ik vraag mij af of je hier juridisch nog iets mee kan.

De Fluence heeft toch dezelfde cellen als een first gen leaf? Wat is je SOH /accudegradatie?
Klopt. Nu hebben wij hem tweedehands, dus dan is het geen 7000 gelukkig. Voor mij is het wrangste dat we hem bewust kochten met 79%, met de verwachting de accu toch wel vernieuwd werd binnenkort. Lekker goedkope aankoopprijs en als ie iets zakt dan krijgen we een nieuwe accu. Denk niet dat we de auto gekocht hadden als ik wist dat de auto permanent gehandicapped zou zijn.

In oktober was het 72% bij de officiele meting trouwens, zal nu misschien iets minder zijn.

• daemonix
  • Niet online
@Nivve Heb je geen rechtsbijstandsverzekering? Lijkt me de moeite waard om hier wat meer werk van te maken.

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:01
Nivve schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:51:
[...]

Klopt. Nu hebben wij hem tweedehands, dus dan is het geen 7000 gelukkig. Voor mij is het wrangste dat we hem bewust kochten met 79%, met de verwachting de accu toch wel vernieuwd werd binnenkort. Lekker goedkope aankoopprijs en als ie iets zakt dan krijgen we een nieuwe accu. Denk niet dat we de auto gekocht hadden als ik wist dat de auto permanent gehandicapped zou zijn.

In oktober was het 72% bij de officiele meting trouwens, zal nu misschien iets minder zijn.
Vreemd, dat dat minder dan 75% een (nieuwe)(ruil) accu van Renault betekende? Waar betaal je anders maandhuur voor..

Tesla Model 3 RWD (2023)

• prettig
Gewoon die dealer uitleggen dat er een contract is en vragen op basis van welke punten (in het contract) ze denken dit te kunnen doen. En hem uitleggen dat je anders genoodzaakt bent er een zaak van te maken, net zoals Renault dat doet als jezelf contractbreuk pleegt.

En gelijk bevestigen, niet te lang wachten wordt je zaak niet beter op.

• kepler
JayPe schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:58:
[...]

Wat voor auto is het precies? Zoe met hoeveel batterij? Ik ben van Tilburg naar huis gereden. Over Vught, dus heel groot stuk 80 en 100 km/h, maar daarna tot aan Arnhem 130km/h (GPS) geplankt over de A50. Met 10 km range thuis aangekomen. 80km gereden, dus 90 km effectieve range.

Viel mij niet tegen.
81km afstand
79km/h gemiddelde snelheid (stuk file in Tilburg)
15,8 kWh/100km

[...]

Ik ook hoor. Ik ook. Zeker niet de default instelling. Gelukkig had ik ook maar één kindje bij mij.

Met twee kids ben ik echter ook al eens met 0 range aangekomen bij de snellader... En dat was zo'n beetje in de eerste maand dat ik de auto had! ;-)

Naar huis rijden kom ik wel regelmatiger met minimale range aan; dan houd ik de GOM in de gaten en stem ik de snelheid op de snelweg en temperatuur van de verwarming zo af zodat GOM en de nog af te leggen afstand overeen komen. De laatste 8 kilometer zijn provinciaal, met daardoor standaard een veel lager verbruik dan met 100+km/h op de snelweg, dus dat zijn veilige kilometers; dan loopt de GOM meestal nog iets op.

Ik kom dus niet regelmatig, maar toch wel vaak met ruim minder dan 10km range aan thuis. Het voordeel van een gegarandeerde laadplek thuis op de oprit ;-)
We hebben een Zoë R240 met 22kWh accu. Ik weet eigenlijk niet precies wat het verbruik was afgelopen rit, maar schat het in op 16-17. Het was wel voor 95 procent snelweg, dus gemiddelde zal ongeveer op 90km/u hebben gelegen over de hele rit.

Deze kan ook niet snelladen, dus we zitten praktisch gezien wel vast aan het bereik. Veel verder kost gewoon te veel tijd als we dan tussendoor moeten laden. Dan pakken we de andere auto. Wel is het bijna zeker dat de tweede auto over paar jaar ook vervangen wordt door een EV, bevalt prima!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Sion design is nu beter zichtbaar :)
Design Release
Afbeeldingslocatie: https://gallery.mailchimp.com/88a970fc4276d224aaeb9cb99/images/7a186f92-c8a2-44cb-a75a-e04fb563c693.jpg

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 15:44

greatgonzo

schit-te-rend!

Bijna een Scenic :)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
De Sion ziet er goed uit, nu nog in het echt.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• JayPe
Mag ik die Sion ook gewoon iets minder mooi vinden? Hoekige blokkendoos met hoog duplo gehalte?

Paneel boven achterwiel en onder derde zijruitje: Groot. Recht. Zonder enige ronding of welving.

Niet mooi. In mijn nederige optiek.

Verwijderd

cacofant schreef op maandag 4 maart 2019 @ 06:54:
[...]
Vreemd, dat dat minder dan 75% een (nieuwe)(ruil) accu van Renault betekende? Waar betaal je anders maandhuur voor..
Op going electric.de staan volop berichten over Zoe's die maanden en maanden in de garage staan vanwege defecte accu. Renault is duidelijk niet in staat vervanging te leveren.

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-01 08:35
JayPe schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:13:
Mag ik die Sion ook gewoon iets minder mooi vinden? Hoekige blokkendoos met hoog duplo gehalte?

Paneel boven achterwiel en onder derde zijruitje: Groot. Recht. Zonder enige ronding of welving.

Ik ben het met je eens, het is geen "looker", zou dus ongetwijfeld goed bij mij passen, leleijke vent in een lelijke auto 8)
De auto is dan ook Functie voor design, dus het design is om de functionaliteit heengebouwd. Er valt wat voor te zeggen...
Hij is nog altijd niet Multipla lelijk.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• Maasluip
  • Registratie: April 2002

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is een MPV dus per definitie vind ik het een lelijke auto, maar zelfs voor een MPV vind ik het geen mooi ding.

Signatures zijn voor boomers.

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-01 08:35
Serieproductie pas einde van dit jaar. Later dan verwacht dus...
https://twitter.com/SonoMotors/status/1102464842336796672

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JayPe schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:13:

Niet alleen niet mooi, het hele concept erachter is ook nog eens belachelijk in mijn optiek. Een auto die aan alle kanten "budget" ademt, van het design van de buitenkant, tot het interieur. Gewoon een vierkant tablet scherm als dashboard, een stuur nog minder dan dat van een Dacia, en de NCAP-score zal mij benieuwen. So far, niks mis mee. Je richt je op een bepaald publiek wat erg graag elektrisch wil rijden, en daarvoor andere dingen opgeeft.

Maar dan die zonnepanelen. Hoeveel drijft dat de meerprijs op van de auto? Een paar duizend euro? En wat heb je eraan? 34 km per dag in juli en augustus als het de hele dag zonnig is.
Die zonnepanelen zijn totaal misplaatst op een auto die voor de rest ontworpen is om zo goedkoop mogelijk te zijn (wat ik opzich een nobel streven vind, om een elektrische auto naar de massa te brengen).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
Nouja hij is iig mooier dan de vorige generatie espace...

Het design ziet er nu wel volwassen uit, maar ik vind vooral de voorkant nogal zielloos. Middle of the road, non-offensive, 13 in een dozijn. Functie over vorm is prima, maar juist de voorkant had wel wat creatiever gemogen. Juist een auto als deze verdient een herkenbaar smoeltje. De minimalistische achterkant en zijkant vind ik persoonlijk juist wel mooi.

Positief puntje: het klepje voor de laadpoorten scharniert nu naar beneden. Bij de prototypes moest je bukken om te zien waar de kabel er in moest.

Ik ben zelf vooral benieuwd naar het interieur. Dat is toch waar je het meest naar kijkt. Hopelijk volgt dat snel.
Jeroenneman schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:35:
[...]

Niet alleen niet mooi, het hele concept erachter is ook nog eens belachelijk in mijn optiek. Een auto die aan alle kanten "budget" ademt, van het design van de buitenkant, tot het interieur. Gewoon een vierkant tablet scherm als dashboard, een stuur nog minder dan dat van een Dacia, en de NCAP-score zal mij benieuwen. So far, niks mis mee. Je richt je op een bepaald publiek wat erg graag elektrisch wil rijden, en daarvoor andere dingen opgeeft.

Maar dan die zonnepanelen. Hoeveel drijft dat de meerprijs op van de auto? Een paar duizend euro? En wat heb je eraan? 34 km per dag in juli en augustus als het de hele dag zonnig is.
Die zonnepanelen zijn totaal misplaatst op een auto die voor de rest ontworpen is om zo goedkoop mogelijk te zijn (wat ik opzich een nobel streven vind, om een elektrische auto naar de massa te brengen).
De insteek van Sonomotors is anders. Op 1 staat een zo klein mogelijk footprint op klimaat milieu etc. Vandaar de panelen. Daarna moet het goedkoop.

Dat stuur komt overigens uit het prototype en is niet het definitieve stuur. Het hele interieur is nog niet onthuld.

[ Voor 47% gewijzigd door Pierz op 04-03-2019 09:45 ]

• prettig
Jeroenneman schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:35:
[...]

Eerst maar eens in verdiepen voordat je wat roept......is even duur als panelen en spuiten. En je hoeft hem niet te kopen (ik wil er 2.......de sion is, zakelijk, spotgoedkoop, temeer omdat ik er een thuisaccu bijkrijg).

• JayPe
Zonnepanelen, techniek, massa bereiken met EV: Allemaal leuke zaken.

Maar qua uiterlijk snap ik nu wel waarom al de teasers zo gruwelijk donker zijn,. Dan zie je 'm tenminste niet :+

Dacia is goedkoperderdere Renault. En goedkoop uiterlijk is dan ook wenselijk: ik denk dat daar ook bewust op gestuurd is.

Sion is denk ik form follows function.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een beetje een Audi A2 met hogere achterkant.

Afbeeldingslocatie: https://parkers-images.bauersecure.com/gallery-image/pagefiles/202171/static-exterior/1752x1168/p1070093.jpg

Signatures zijn voor boomers.

• Nivve
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:14:
[...]

Op going electric.de staan volop berichten over Zoe's die maanden en maanden in de garage staan vanwege defecte accu. Renault is duidelijk niet in staat vervanging te leveren.
Jep, mijn Zoe stond dan ook ruim twee maanden stil, naast het gebrek aan nieuwe accu van de Fluence. Pas toen ik direct met Renault Nederland ging bellen was het opeens snel geregeld.
Ben niet heel erg fan meer van Renault na de problemen met beiden auto's en juist daarom blijft die sion prikkelen, ook zonder warmtepomp en met hogere prijs (vrn door de combo zonnepanelen en dus als thuisaccu, zoals @prettig ook van pan is).

[ Voor 4% gewijzigd door Nivve op 04-03-2019 10:05 ]

• henri055
Op nummer 1 staat een lage footprint en dan geen warmtepomp?? Dus het interieur wordt verwarmd met een convectiekachel?

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:19

databeestje

Von PrutsHausen

De Bovag heeft de nieuwe cijfers van februari online gezet.

Model <maand> (<jaar 2019>)
AUDI E-TRON 0 (2)
BMW I3 180 (292)
CITROEN C-ZERO 0 (4)
HYUNDAI IONIQ 151 (364) * hybride/Plugin/EV
HYUNDAI KONA 372 (1.050) * benzine/EV
HYUNDAI NEXO 3 (4)
JAGUAR I-PACE 5 (20)
KIA NIRO 538 (1.152) * hybride/Plugin/EV
NISSAN LEAF 311 (702)
OPEL AMPERA-E 48 (131)
PEUGEOT ION 0 (3)
RENAULT ZOE 90 (327)
TESLA MODEL 3 472 (512)
TESLA MODEL S 10 (24)
TESLA MODEL X 7 (16)
TOYOTA MIRAI 1 (2)
VW GOLF 654 (2.864) * Alle vormen

Het zou mij niks verbazen als er een deel van het BMW i3 publiek overstapt van de i3 naar een Model 3. De meeste van de 35-40k euro segmenters is voorlopig toch een ander publiek waar met de beschikbaarheid van de goedkopere Model 3 pas verandering in gaat komen. De i3 is een relatief dure auto die al snel de 40k euro voorbij gaat. De combinatie van Model 3 rij eigenschappen zullen deze groep dan ook wel aanspreken, want praktisch gezien is de i3 ook niet geweldig dat de stap naar een sedan niet vreemd zou zijn.

Wederom is er een Miray en een paar Hyundai Nexo verkocht, zet in absolute nummers niet echt zoden aan de dijk voor het waterstof park.

Het is even wachten voor de RVO site bijgewerkt is welke ons vertelt wat de Hyundai Ioniq/Kona, Kia Niro en VW Golf cijfers zijn. Gezien de grote daling van algemene verkopen en de stijging van elektrisch zou het best kunnen zijn dat er verhoudingsgewijs veel elektrische modellen tussen zitten.

Edit: even een visualisatie gemaakt bij het RDW
https://opendata.rdw.nl/V...llen-elektrisch/phx6-56uq

Hieruit volgt dat er:
eGolf, 236
Kona, 271
Ioniq, 139
Niro, 283

op naam gezet zijn.

Ook voor Maart heb ik alvast de url met filter aangemaakt.
https://opendata.rdw.nl/V...llen-maart-2019/sm34-tu6g
Nu al 130 stuks Model 3 :D

[ Voor 11% gewijzigd door databeestje op 05-03-2019 10:22 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De Sion is zeker interessant om in de gaten te houden. Ik ga nog wel even afwachten totdat de autobelasting plannen definitief worden om uit te rekenen of het interessant is om de auto van mijn vrouw hiervoor te vervangen. De zonnepanelen maken het met haar gebruik wel erg interessant aangezien ze maar 3000 km per jaar rijdt en waarschijnlijk zal 90% volledig zelf-opladend zijn. De trekhaak is ook een leuke meevaller voor onze caravan van 850kg die mijn Model 3 niet mee mag nemen en toch niet gebruiken buiten Nederland.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
henri055 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:16:
Op nummer 1 staat een lage footprint en dan geen warmtepomp?? Dus het interieur wordt verwarmd met een convectiekachel?
Zozo 2 vraagtekens maarliefst. En dat is het voor zo ver ik weet nog steeds: een vraagteken.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Deveon schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:21:
De Sion is zeker interessant om in de gaten te houden. Ik ga nog wel even afwachten totdat de autobelasting plannen definitief worden om uit te rekenen of het interessant is om de auto van mijn vrouw hiervoor te vervangen. De zonnepanelen maken het met haar gebruik wel erg interessant aangezien ze maar 3000 km per jaar rijdt en waarschijnlijk zal 90% volledig zelf-opladend zijn. De trekhaak is ook een leuke meevaller voor onze caravan van 850kg die mijn Model 3 niet mee mag nemen en toch niet gebruiken buiten Nederland.
Denk dat die panelen vooral een gimmick zijn.. winterdag gemiddeld 17 km.. Dus dat zijn ook nog dagen waar je 30 km laadt en de volgende dag niets.

Wat niet wegneemt dat het vooral zomers wel interessant kan zijn op vakantie..je rijdt op locatie ook niet iedere dag en hebt na een paar dagen weer de lading vol

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-01 14:51
Deveon schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:21:
Alleen is die trekhaak van de Sion max 750kg.....

• Deveon
  • Niet online
greatgonzo schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:28:
[...]

Denk dat die panelen vooral een gimmick zijn.. winterdag gemiddeld 17 km.. Dus dat zijn ook nog dagen waar je 30 km laadt en de volgende dag niets.

Wat niet wegneemt dat het vooral zomers wel interessant kan zijn op vakantie..je rijdt op locatie ook niet iedere dag en hebt na een paar dagen weer de lading vol
Ze geven aan dat een bewolkte dag in december nog steeds 3 km per dag oplevert. Nu is dat niet veel, maar 3000 km per jaar is ook maar 8 km per dag. Als dat betekent dat die in de winter één keer per maand bijgeladen moet worden dan hoor je mij niet klagen. In de zomer is de opbrengst waarschijnlijk zelfs hoger dan het verbruik en moet ik eigenlijk nog opzoek naar een laadpaal die bidirectional over type 2 ondersteund...
DJSmiley schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:41:
[...]

Alleen is die trekhaak van de Sion max 750kg.....
Dus 100 kg onder de maximale last blijven... Dat moet geen probleem zijn met een kofferbak van 650 liter!

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 04-03-2019 10:44 ]

• prettig
Nivve schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:05:
[...]

Jep, mijn Zoe stond dan ook ruim twee maanden stil, naast het gebrek aan nieuwe accu van de Fluence. Pas toen ik direct met Renault Nederland ging bellen was het opeens snel geregeld.
Ben niet heel erg fan meer van Renault na de problemen met beiden auto's en juist daarom blijft die sion prikkelen, ook zonder warmtepomp en met hogere prijs (vrn door de combo zonnepanelen en dus als thuisaccu, zoals @prettig ook van pan is).
Yep.... een permant in gebruik als EV de andere als "leen/wissel/verhuis/etc" EV. De laatste parkeren en inpluggen en die is dan 90% van de tijd de accu op de zaak (zijn al zonnepaneel inverters voor die dan aankunnen).

Nu namelijk een extra trafic staan als wissel/verhuis/etc .....handig voor spullen of als iemand ergens heen moet.
Sion: trekhaak, karretje erbij (kan de trafic eruit). Er kan al veel in en dan verder als accu voor de PV.

Al rijden we er nooit in ...... nog goedkoop.

• prettig
databeestje schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:20:

Het zou mij niks verbazen als er een deel van het BMW i3 publiek overstapt van de i3 naar een Model 3. De meeste van de 35-40k euro segmenters is voorlopig toch een ander publiek waar met de beschikbaarheid van de goedkopere Model 3 pas verandering in gaat komen. De i3 is een relatief dure auto die al snel de 40k euro voorbij gaat. De combinatie van Model 3 rij eigenschappen zullen deze groep dan ook wel aanspreken, want praktisch gezien is de i3 ook niet geweldig dat de stap naar een sedan niet vreemd zou zijn.
Ik niet in ieder geval (vindt de model 3 niet mooi en range niet nodig).
Bedenk wel dat de meeste i3 rijders niet veel afstanden rijden (op de snelweg dan) en geen grote bagageruimte nodig hebben (anders had je hem niet gekocht). Meeste die ik ken roepen: enorm ruim voorin als bestuurder/passagier (echt een verademing), rijeigenschappen, kwaliteit en design (smaak).

Verder best compleet maar als je alles erop zet ook best duur.

• henri055
Pierz schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:24:
[...]

Zozo 2 vraagtekens maarliefst. En dat is het voor zo ver ik weet nog steeds: een vraagteken.
Ah. Uit de reactie van @Nivve meende ik op te maken dat de Sion geen warmtepomp heeft.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Deveon schreef op maandag 4 maart 2019 @ 10:42:
[...]

Ze geven aan dat een bewolkte dag in december nog . Nu is dat niet veel, maar 3000 km per jaar is ook maar 8 km per dag.
ik kan natuurlijk in niemands persoonlijke leven kijken, laat staan persoonlijke keuzes.. Maar met 8 km woon werk verkeer kocht ik geen auto van 30k.. Maar een elektrische fiets :)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
greatgonzo schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:23:
[...]
ik kan natuurlijk in niemands persoonlijke leven kijken, laat staan persoonlijke keuzes.. Maar met 8 km woon werk verkeer kocht ik geen auto van 30k.. Maar een elektrische fiets :)
Opladen met zonnepanelen is leuk inderdaad. Maar met 3000km/j kost die auto je een euro per km aan afschrijving.

TheS4ndm4n#1919

• Nivve
  • Niet online
henri055 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:22:
[...]

Ah. Uit de reactie van @Nivve meende ik op te maken dat de Sion geen warmtepomp heeft.
Bij de proefrit bleek dat het eigenlijk al zeker is en daar hou ik ook rekening mee. Misschien dat ze me verrassen, maar ik hou er zelf geen rekening mee.
Ze hebben het nooit bevestigd en officieel overwegen ze het nog, maar degene met wie ik sprak noemde wel al een boel redenen op waarom het niet kan (helemaal voor de prijs die ze vragen en die al vaststaat) :+

[ Voor 52% gewijzigd door Nivve op 04-03-2019 12:09 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
Nadat ik wat video's van TeslaBjorn heb gezien vraag ik mij af of een warmtepomp wel zoveel nut heeft. Juist wanneer je hem het hardst nodig hebt schakelt die om naar de ptc heater.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10-2025
PeterZ(on) schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:40:
Nadat ik wat video's van TeslaBjorn heb gezien vraag ik mij af of een warmtepomp wel zoveel nut heeft. Juist wanneer je hem het hardst nodig hebt schakelt die om naar de pdc heater.
'PTC'... ;)

Op dagen met een extreem lage temperatuur heb je er wellicht niet heel veel aan, maar op alle andere normale Nederlandse winter- of herfstdagen heb je er dus wel profijt van.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• Deveon
  • Niet online
greatgonzo schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:23:
[...]
Het woon-werkverkeer is nog geen 100 meter ;) Onze tweede auto wordt eigenlijk alleen gebruikt voor boodschappen, op visite wanneer ik aan het werk ben, zwemles en de vakantie. Daarnaast is het ook een stok achter de deur voor de onpraktische trekjes van mijn Model 3 (laadruimte of een lege accu aangezien ik afhankelijk ben van een openbare parkeerplaats).
RocketKoen schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:31:
[...]

Opladen met zonnepanelen is leuk inderdaad. Maar met 3000km/j kost die auto je een euro per km aan afschrijving.
Klopt, maar de wegenbelasting, onderhoud en brandstof vervallen wat ongeveer de helft compenseerd. Plus dat er mogelijk ook nog winst te maken door de accu als thuisaccu in te zetten als duidelijk is wat de vereisten daarvoor zijn en als de overheid duidelijkheid geeft over de energietransitie.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:40
vhal schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 08:34:
[...]

Misschien omdat deze auto's wel het typische EV look hebben die niet iedereen kan waarderen. Misschien begrijpt Peugeot het dan wel het beste met die e-208. Die ziet er "gewoon" hetzelfde uit als de ICE variant.

Diegene die echt op wil vallen, kopen wel een Honda E-Prototype :P
Brrr ik ben benieuwd wat die moet gaan kosten en wat de auto IRL doet (verbruik, handling, + en - punten) :X
Ben ook erge benieuwd naar hoe het productiemodel eruit gaat zien, de Civic 2006 was bijna een 1op1 kopie van het prototype model :)

Afbeeldingslocatie: https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2019/02/Honda-E-prototype.jpg?quality=82&strip=all&w=910

Afbeeldingslocatie: https://cnet4.cbsistatic.com/img/y4AzFNvWxM6_S8tDt_FeMDYkJjA=/1600x900/2019/02/26/08c39820-2ea6-4337-bea3-94376c321c3e/honda-e-prototype-hero.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door SniperGuy op 04-03-2019 13:01 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.