Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 14:53
Ik ga uit dat ik 'm in +- 5 jaar naar 0 afschrijf, kan het alleen maar meevallen, en is toevallig ook nog +- 200.000km in mijn geval, dus blijf ik bij mijn €0,10 / km :9, het zal vast niet zover komen dat ik moet betalen om 'm te verkopen.

Verder is de stroom voor mij vrijwel gratis (op werk laden), verzekering verwacht ik geen schokkende dingen in, hooguit dat het onderhoud dus een keertje tegen gaat vallen.

Al met al een optimistisch sommetje misschien, maar ik zie ook niet echt in op welke punten het drastisch slechter kan worden. € 0 is immers €0 :9

En los van het financiële sommetje, rijdt het verrukkelijk, en is het in niets te vergelijken met een Aygo. En ik wil nooit meer terug naar een Dinoverbrander.

Kreeg trouwens gister van vele mensen onderweg naar huis grootlicht van achter, bleek, mijn linker achterlicht deed het niet.
Vorige week wel wat gekloot met de stadsverlichting door LED vervangen, toen iets geshort denk ik. Maar vond het niet zo boeiend dat m'n stadslicht het niet deed.
Als ik had geweten dat ik al een week met maar 1 achterlicht rondreed had ik het wel ff wat eerder gefikst :+.
Zekering kapot...

[ Voor 56% gewijzigd door Mar.tin op 17-10-2018 15:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Proton_ schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:43:
De Zoe is een fijne auto maar in veel opzichten onvolwassen of onpraktisch.
De achterbank is alleen als geheel neerklapbaar, geen dakdragers mogelijk, geen trekhaak, geen ledverlichting (vorige week nog zitten klooien met H4 halogeen), uiterlijk nog 2012, geen CCS.
Niets dat niet met een simpele ingreep op te lossen is, maarja, dat moet Renault dan wel willen en doen.
Ik had in 2015 verwacht dat ze dat voor 2019 wel op orde zouden hebben, maar er is nog niets aangekondigd.
Ik ben biased uiteraard, maar dat ben ik niet met je eens.

De Zoe is een van de weinige auto's die juist zoveel auto is gebleven en zo weinig 'complexe' EV. hierdoor hebben ze een lage leercurve. Iedereen die instapt kan er meteen mee overweg. Een helder en eenvoudig instrumentarium, simpele dingen als een handrem of de bediening van de kachel is allemaal lekker basic en eenvoudig. Dakdragers zijn overigens wel mogelijk net als fietsendragers. Die van mij heeft LED verlichting.

Geen CCS is wel jammer opzich maar die 10 min die dat op een snellaadsessie scheelt weegt niet op tegen de superieure chameleon AC lader, die elk aanbod van 22kW tot 2,3 kW aankan waardoor je op elk laadpunt op maximale snelheid laden kan. Vooral in Duitsland en Frankrijk waar alle laadpalen 22kW zijn merk je daar pas echt de toegevoegde waarde van. Daarnaast kan je met een Zoe áltijd terecht op de AC snellaadpoort van alle snelladers omdat deze altijd vrij is en samen met CCS of Chademo bruikbaar is.

Het huursysteem is aan de ene kant een hork, aan de andere kant houdt het de aanschafprijs zeer concurrerend en gezien de bedragen lager zijn als wat je aan brandstof voor je ICE kwijt was is dit voor veel mensen toch een positief ding om vooral de aanschafkosten te kunnen beteugelen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Hachy Ik ben het met je eens dat het een fijne auto is :) (zeg maar waar ik mijn post mee begon).
Rijdt goed, de aandrijflijn en bediening is intuïtief etc.

Waar ben je het niet met me eens? Kan jouw achterbank wel in delen neer?
Ik ben net verhuisd en heel wat moeten klooien bij de Hornbach en Ikea om zowel gipsplaten, flatpacks als mijn gezin weer thuis te krijgen, waar een vergelijkbaar avontuur met de kleinere maar praktischer Twingo veel eenvoudiger was.
(overigens: platen van 240x60 cm kunnen in de Zoe bij de bijrijder onder de voorruit op het dashboard en op de achterbankleuning, vrouwlief kan eronder liggen en kleuter kan dan netjes in het stoeltje en alle deuren dicht).
CCS mis ik niet op mijn 22 kWh versie, maar om de 42 kWh versie ook in minder dan een uur vol te blazen is de Chameleon lader niet meer genoeg.
Na vier fijne jaren een Zoe als (enige) gezinsauto zijn bovenstaande punten de reden dat de volgende auto geen Zoe wordt. Toegestane daklast is overigens 0 volgens het boekje, en aangezien in mijn geval de auto van de leasemaatschappij is, word ik beperkt door de keuzes van Renault.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tussen de goedkoopste Zoe (met 40 Kw koopaccu) en Leaf zit nog altijd dik 4.000 euro. Tweedehands zijn er volop 40 Kw Zoe's te krijgen maar geen Leaf (althans zie er geen op gaspedaal). Helaas zijn er ook geen Zoe's met 40 Kw koopaccu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:05
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:24:
[...]

Die accuhuur is gewoon een slim verdienmodel.
Ik denk dat veel mensen bij aanschaf van een EV denken 'ach dat streep ik wel weg tegen de oude wegenbelasting' en zo binden ze je.
Ja, want Renault heeft hun verdienmodel gebaseerd op de Nederlandse markt met een whopping 2% van de verkoop in Europa :+

Overigens opvallend dat op dezelfde pagina wordt genoemd dat de hogere aanschafprijs van een EV een mainstream adoptie tegenhoudt en tegelijkertijd de accuhuur van Renault wordt afgekraakt. Naar mijn mening is het een goede oplossing van Renault om de aanschafprijs te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Proton_ schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:34:
@Hachy Ik ben het met je eens dat het een fijne auto is :) (zeg maar waar ik mijn post mee begon).
Rijdt goed, de aandrijflijn en bediening is intuïtief etc.

Waar ben je het niet met me eens? Kan jouw achterbank wel in delen neer?
Ik ben net verhuisd en heel wat moeten klooien bij de Hornbach en Ikea om zowel gipsplaten, flatpacks als mijn gezin weer thuis te krijgen, waar een vergelijkbaar avontuur met de kleinere maar praktischer Twingo veel eenvoudiger was.
(overigens: platen van 240x60 cm kunnen in de Zoe bij de bijrijder onder de voorruit op het dashboard en op de achterbankleuning, vrouwlief kan eronder liggen en kleuter kan dan netjes in het stoeltje en alle deuren dicht).
CCS mis ik niet op mijn 22 kWh versie, maar om de 42 kWh versie ook in minder dan een uur vol te blazen is de Chameleon lader niet meer genoeg.
Na vier fijne jaren een Zoe als (enige) gezinsauto zijn bovenstaande punten de reden dat de volgende auto geen Zoe wordt. Toegestane daklast is overigens 0 volgens het boekje, en aangezien in mijn geval de auto van de leasemaatschappij is, word ik beperkt door de keuzes van Renault.
Nee, natuurlijk niet. Maar ik zie die achterbank die niet in delen neer kan niet als een onvolwasssenheid of onpraktisch, ik ben er nog nooit tegenaan gelopen dat dat onhandig was.

M'n 41kWh batterij volblazen duurt ongeveer een uur van 1% tot 80% en dat vind ik voor die enkele vakantierit best acceptabel. Ik zal het dakdragers topic er even bij zoeken, volgens mij had iemand op RenaultForum dit zelfs via een Renault dealer gefixt.

Wat ik wél met je eens ben is dat er sinds 2013 weinig vernieuwing in zit behalve dan de batterij. Nog steeds vind ik het de mooiste 'budget' EV, hoewel de nieuwe Leaf er al wel wat beter uitziet.
Maargoed over smaak valt niet te twisten....of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Oh ik kan de hele dag twisten over hoe belachelijk veel knopjes er in de e-golf zitten :D Kan me niet schelen hoe goed de auto verder is, die knopjes hè. Wat een slechte smaak :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:08
FreeShooter schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:41:
Overigens opvallend dat op dezelfde pagina wordt genoemd dat de hogere aanschafprijs van een EV een mainstream adoptie tegenhoudt en tegelijkertijd de accuhuur van Renault wordt afgekraakt. Naar mijn mening is het een goede oplossing van Renault om de aanschafprijs te drukken.
Volgens mij is die optie alleen maar gegeven om het 'risico' van de batterij uit de hele discussie te halen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Is eigenlijk heel eenvoudig:
- kun je in eigen beheer laden dan is een EV goedkoop
- Lease ook, lage bijtelling en de zaak betaald de laadkosten
- kun je dat niet --> moet je gaan rekenen

Groei zal ook heel snel gaan totdat de groep eigen beheer/lease verzadigd is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Ik snap wel waarom de ZOE niet zo vaak genoemd wordt. Het is een wat gedateerde auto, zowel in model als technologie. De boordcomputer met R-Link1 is niet je-van-het (alhoewel dankzij wat 'hacks' Android Auto werkzaam is te krijgen). Geen snelladen met de R-variant (maar wel 22 kW). Net niet alle technologische snufjes zoals adaptive cruise control, en veiligheidssystemen. Formaat is groter dan je denkt - met een wielbasis van 2.59m en hoop laadruimte, maar door de looks lijkt hij klein, en dan is die prijs helemaal hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
FreeShooter schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:41:
[...]
Hoe je het ook wendt of keert, accu in eigendom scheelt op een Renault wat is het minimaal 59 euro excl. BTW per maand, daar hoef je de Nederlandse MRB niet bij te halen. Vrijwel iedereen met een Renault heeft een huuraccu, want het scheelde erg veel op de aanschafprijs. Helaas gaan die prijzen niet mee met de dalende accuprijzen...

Het maakt ze voor de tweedehands markt met name erg onaantrekkelijk. Het lijkt mij verder een prima auto, maar ik wil graag elektrisch gaan rijden om mijn maandelijkse kosten omlaag te krijgen. Dat lukt met die accuhuur alleen als je veel km's maakt.

Niemand is echt heel blij om aan zo'n leaseconstructie van de accu vast te zitten, vooral de mensen niet die op de een of andere manier problemen met de auto hebben die niet op te lossen zijn. De accuhuur loopt dan gewoon door, en je kunt dan ook nog eens zelf gaan betalen om de accu te laten verwijderen bij een geautoriseerd Renault punt dat dit mag, voor die accuhuur stopgezet wordt. Zoek maar eens op de internationale fora...

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Die accuhuur was best slim, lagere aanschaf en zekerheid. Maar dat was de eerste 5 jaar.

Nog even en dan is het slimmer om hem naar de sloop te brengen........ slaat de plank natuurlijk volledig mis qua doelstelling (meer ev's op de weg). En stopzetten accuhuur kan niet zomaar, wat ook belachelijk is.
Begrijp dat je de huur mag omzetten in koop. En dan bepaalt de dealer hoeveel je moet betalen 8)7

En wat gebeurd er aan het einde van de lease:
Option 1
If you are planning on selling your electric vehicle to a third party you will need to transfer the hire agreement to the new owners of the vehicle. Please find enclosed the transfer of hire documents for you to complet and return….

Option 2
If we do not hear from you within 14 days of the date of this letter then we will assume that you want to continue with your battery hire. We will re-propose your agreement, which will include a search with credit reference agencies. if successful your new documents will be posted to you once your new agreement is set up….

Option 3
If you are returning your vehicle to a dealership as a part exchange or they are purchasing your electric vehicle from you, you will need to complete and return the enclosed transfer of hire documents.

Dus verkopen en zo niet blijf je er aan vast zitten. Daar gaan we nog rechtszaken van zien. Ronduit belachelijk contract.

Weet niet wat er wettelijk gebeurd bij schorsen voertuig in NL: dan zou de huur moeten stoppen.
Net zoals opname in bedrijfsvoorraad van autobedrijven.

Ik zou hem schorsen en laat Renault dan maar aantonen dat ik moet betalen (wordt flinke dobber) als ze er al zin in hebben (kosten en tijd).

[ Voor 9% gewijzigd door prettig op 17-10-2018 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Da's wat je een wurgcontract noemt. Een belangrijke reden dat veel mensen strikt tegen lease- en huurconstructies zijn. Helaas heb je als enkeling niet veel te zeggen als je het daar niet mee eens bent, dat moet je als groep proberen te veranderen.

Ik ben wel benieuwd hoe moeilijk het zal zijn om een vervangende accu voor de Zoe te maken voor mensen die van huur->koop willen. Ik weet niet of de oude contracten allemaal over zijn gegaan naar de nieuwe, maar als je nog op het oude contract zit mag je niet snelladen (kost extra per snellaadbeurt), wordt de accu op afstand geblokkeerd als je de huur niet betaalt en kost het je geld om de accu uit te laten bouwen. Best ranzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Even terug naar de 2e meter met eigen EAN code.
Dan kun je goedkoper laden:
0 - 10.000 (openbare laadpalen) ** € 0,05274 € 0,000000 (nuon).
Maar moet je aparte EAN code hebben (aparte meter).

Maar sinds dit jaar mag je op EEN aansluiting meerdere energieleveranciers hebben !
Dus dan krijg je een 2e meter met eigen EAN, kosten euro 300,- incl. btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Consumentencontracten moeten een vaste einddatum hebben voor zover ik weet. Zodra het contract voor onbepaalde tijd is, mag je als consument het contract per maand opzeggen. Vraag me af hoe Renault zich aan deze wet houd. Voor B2B kan dit contract natuurlijk wel gewoon.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

60 kwh accu in de leaf, begin 2019 leverbaar...
Goed nieuws!

https://insideevs.com/60-kwh-nissan-leaf-price/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:41
prettig schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:41:
Even terug naar de 2e meter met eigen EAN code.
Dan kun je goedkoper laden:
0 - 10.000 (openbare laadpalen) ** € 0,05274 € 0,000000 (nuon).
Maar moet je aparte EAN code hebben (aparte meter).

Maar sinds dit jaar mag je op EEN aansluiting meerdere energieleveranciers hebben !
Dus dan krijg je een 2e meter met eigen EAN, kosten euro 300,- incl. btw.
Dat is niet de kWh prijs, maar slechts de energiebelasting...? https://www.nuon.nl/mkb/s...asting-tarieven-mkb-2018/

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom Paris schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:52:
[...]

Dat is niet de kWh prijs, maar slechts de energiebelasting...? https://www.nuon.nl/mkb/s...asting-tarieven-mkb-2018/
Klopt, maar gaat zo wel van 20 naar 11 cent per kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Tom Paris schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:52:
[...]

oeps fout gekopieerd, maar nog steeds goedkoper. Echter tot eind 2020....beetje kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
maar 11 cent laden en lever terug aan 11 cent met de PV.
Dus maakt niet meer uit van welke aansluiting ik laad. Of ik nu op PV laad of via andere aansluiting.

Bij 10.000kw laden is 9 cent goedkoper: 900,- besparen.
Even goed aan rekenen nog.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
prettig schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:02:
maar 11 cent laden en lever terug aan 11 cent met de PV.
Dus maakt niet meer uit van welke aansluiting ik laad. Of ik nu op PV laad of via andere aansluiting.

Bij 10.000kw laden is 9 cent goedkoper: 900,- besparen.
Even goed aan rekenen nog.....
Stel 20.000 en 7km/kWh (gemiddeld in mijn Ioniq): 20.000 / 7 = 2857 kWh totaal benodigd per jaar.

Na 2020 gaat het verlaagd energiebelastingtarief eraf, dus je moet het in 2 jaar terugverdienen: (2 x 2857) x 0,09 = €514. Daar staat € 305,47 aan kosten voor het 'tweede allocatiepunt' tegenover, dus je houdt €209 over na twee jaar.

Dat is ervanuitgaande dat je elke kWh thuis oplaadt (niet waarschijnlijk), dat je geen verdere kosten hebt voor de elektra (niet reëel) en dat je ook daadwerkelijk dat tarief zou krijgen. Ik vraag me namelijk af of je oprit geldt voor "openbare laadpalen"... En je zal het in een zakelijk contract moeten afnemen (daar staan ook weer kosten en administratieve lasten tegenover).

Al met al niet echt de moeite voor de particulier... of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Nee goed gezien, kijk ernaar voor op de zaak. Meerdere EV's en dan kan het wel makkelijk.

Maar nog 2 jaar is kort, als ze het verlengen is het slim. Overheid wil laadvoorzieningen stimuleren de komende jaren, dus wel kans op. Maar kan zo een ander soort regeling worden.

En 2e meter is 300,- maar komt ook 2e meterkast bij (omzetten spullen uit bestaande meterkast en aansluiten palen op nieuwe kast)......

en ...... je vastrecht ---> niet 100% zeker, volgens mij maar 1x betalen !?

[ Voor 28% gewijzigd door prettig op 17-10-2018 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Het is idd 1x vastrecht, maar dus ook alsnog 1x je maximale aansluitwaarde. Dus niet dat je ineens 2 aansluitingen met 3x25A hebt (jammer he :P). Nadeel is daarmee wel dat je geen P1-loadbalancing meer kan doen...

Maar kan alsnog een interessante optie zijn voor VVEs, 2e meter aanvragen en laat de eigenaren van laadpunten het onderling maar regelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tom Paris op 17-10-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tom Paris ik overwoog het te nemen, maar heb het gestaakt ivm andere oplossing. In 2020 wordt het herzien, het kan zo doorgaan, helemaal weg gaan of een tussenregeling. Dat wordt weer voor 5 jaar vastgelegd... doe er je voordeel mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Met ook een betere warmtehuishouding? Jammer dat daar niks over wordt gezegd.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marc O. schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:48:
[...]

Met ook een betere warmtehuishouding? Jammer dat daar niks over wordt gezegd.
Higher charge rate and active thermal management will be included as well, reportedly. This could make a very compelling EV.

Aldus reddit, wie weet! Pro pilot nieuwe versie wordt ook benoemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Hachy schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:17:
[...]

Geen CCS is wel jammer opzich maar die 10 min die dat op een snellaadsessie scheelt weegt niet op tegen de superieure chameleon AC lader, die elk aanbod van 22kW tot 2,3 kW aankan waardoor je op elk laadpunt op maximale snelheid laden kan. Vooral in Duitsland en Frankrijk waar alle laadpalen 22kW zijn merk je daar pas echt de toegevoegde waarde van. Daarnaast kan je met een Zoe áltijd terecht op de AC snellaadpoort van alle snelladers omdat deze altijd vrij is en samen met CCS of Chademo bruikbaar is.
Blijft dat zo? Ik zie op de 175 kW laders van Fastned alleen nog maar ccs en chademo, geen ac. En ik las ergens dat de chademo er ook af zou gaan op de nieuwe palen.

En allego gaat wat ik van iemand daar begrijp op de nieuwe 160 kW palen ook alleen maar ccs doen.

Er blijven vast nog genoeg palen over waar het wel op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:55:
[...]

Higher charge rate and active thermal management will be included as well, reportedly. This could make a very compelling EV.

Ach, ik zie nu dat er onderaan nog meer tekst staat 8)7

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
[...]

Nu nog in aantallen kunnen leveren....... Zal ook storm lopen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Dat zijn gewoon dezelfde geruchten als begin van het jaar. Enkel de EPA, leverperiode en prijs is nu gelekt ($400 boven verwachting).

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
En ook ik ben nu officieel EV rijder *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NdO75vo0O1JcyfW16iM6vYzG/full.jpg

De dealer was vergeten hem vol te laden, dus ik mocht direct richting een snellader 8)7

edit:
En toevallig ook precies vandaag de Maingau flat-rate pas in de bus! Bedankt voor de tip @Hachy!

[ Voor 20% gewijzigd door dinges op 17-10-2018 22:19 ]

PSN: Houtvlot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 15:25
prettig schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 09:11:
Even weer de Sono Sion.

Nu ruim 8000 betaalde reserveringen.

En ook een nieuwe crowdfunding ronde gestart: https://www.seedrs.com/sono-motors1
En inmiddels al 99% funded!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Lijkt wel bij van der valk akersloot 😀ps mooie auto en veel geluk ermee.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Sterker nog, het IS van der valk akersloot! 8)7 Goed gespot :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
dinges schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 22:02:

[Afbeelding]

De dealer was vergeten hem vol te laden, dus ik mocht direct richting een snellader 8)7

edit:
En toevallig ook precies vandaag de Maingau flat-rate pas in de bus! Bedankt voor de tip @Hachy!
Nice! Hele strakke wagen en die velgen maken hem wel af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd @dinges, wat een pannenkoek dealer! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
dinges schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 22:02:

[Afbeelding]

edit:
Gefeliciteerd!!!

Echt typisch VAG weer!

Ik neem aan dat je de afleverkosten niet hoefde te betalen als tegemoetkoming? Daar zit het “aftanken” gewoon in...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:08
Tom Paris schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:17:
[...]

Stel 20.000 en 7km/kWh (gemiddeld in mijn Ioniq): 20.000 / 7 = 2857 kWh totaal benodigd per jaar.

of mis ik iets?
Ja ! Je laadverliezen en voor-verwarming/koeling. ;)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 08:50
dfrenner schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 06:48:
[...]

Gefeliciteerd!!!

Echt typisch VAG weer!

Ik neem aan dat je de afleverkosten niet hoefde te betalen als tegemoetkoming? Daar zit het “aftanken” gewoon in...
Typisch een dealer die nog niets weet van EV's. Waarschijnlijk hebben ze niet eens een laadpaal om hem vol te laden voor aflevering :P

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Pierz schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 22:17:
[...]

En inmiddels al 99% funded!
Sono Sion, En ook een nieuwe crowdfunding ronde gestart: https://www.seedrs.com/sono-motors1

Dat is snel zeg .....en gaan er ruim over heen denk ik (lukt je bij een bank niet).
Goed nieuws, zal binnenkort wel bekend gemaakt worden waar die geproduceerd gaat worden en wanneer ze starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovenaar
Davidshadow13 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:01:
[...]
Typisch een dealer die nog niets weet van EV's. Waarschijnlijk hebben ze niet eens een laadpaal om hem vol te laden voor aflevering :P
Toen ik mijn E-Golf op ging halen lag hij ook gewoon aan de granny charger... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:54
Tovenaar schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:13:
[...]

Toen ik mijn E-Golf op ging halen lag hij ook gewoon aan de granny charger... ;)
Zelfde hier, en ze hadden die nacht zelfs een stroomuitval gehad...Gelukkig zat hij wel voor 80% vol.
Ach verder deed de dealer het allemaal erg netjes...dus wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-10 06:50
[...]

Yesss.... hopelijk kan ik tzt een demo-auto scoren. Gok dat hij zo'n 5000 boven de huidige zal starten.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Man, dat klinkt serieus als dé winnende combinatie. Auto met een hoop geschiedenis (afgezien van de accu allemaal in goede zin) en eindelijk een goede accu? Nog betere propilot?

Enige wat, gok ik, niet zal verbeteren is het snelladen, waardoor hij wel een beetje achterloopt op kona/niro ik kan niet lezen. En trekhaak?

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 18-10-2018 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
@mux snelladen gaat naar 100kW

Maar met een 60kWh accu hoef ik in principe nog maar 1x per week te laden bij dagelijks gebruik

Toen ik de Leaf indertijd weg deed was dat met enige weemoed en de opmerking 'als ik er 3x zo ver mee kon rijden had ik hem gehouden'. Hoewel de eerste generatie wat 'zompig' geveerd was qua rijden, genoot ik echt steeds weer van de stilte in de auto, het gevoel van een vliegend tapijt. Het moeiteloos wegrijden en accelereren (wel eens met 1.0 zuinigheids 3 cylindertje gereden? Vreselijk!).

Die stilte zit er nog steeds in heb ik begrepen van de diverse video's.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
prettig schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:05:
[...]

Sono Sion, En ook een nieuwe crowdfunding ronde gestart: https://www.seedrs.com/sono-motors1

Dat is snel zeg .....en gaan er ruim over heen denk ik (lukt je bij een bank niet).
Goed nieuws, zal binnenkort wel bekend gemaakt worden waar die geproduceerd gaat worden en wanneer ze starten.
Goed nieuws voor iedereen die nog geen EV kan betalen. Ze lijken ook behoorlijk in te gaan zetten op car sharing en ride sharing. Ik ben benieuwd in hoeverre dat van belang is voor investeerders. Ik heb een preorder staan voor de Sion, maar zal hem nooit gaan uitlenen/verhuren aan onbekenden.
UniMatrix schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:43:
@mux snelladen gaat naar 100kW

Maar met een 60kWh accu hoef ik in principe nog maar 1x per week te laden bij dagelijks gebruik

Toen ik de Leaf indertijd weg deed was dat met enige weemoed en de opmerking 'als ik er 3x zo ver mee kon rijden had ik hem gehouden'. Hoewel de eerste generatie wat 'zompig' geveerd was qua rijden, genoot ik echt steeds weer van de stilte in de auto, het gevoel van een vliegend tapijt. Het moeiteloos wegrijden en accelereren (wel eens met 1.0 zuinigheids 3 cylindertje gereden? Vreselijk!).

Die stilte zit er nog steeds in heb ik begrepen van de diverse video's.
Ik ben wel even benieuwd: Waarom zou je een 3 cylinder 1.0 gaan rijden als je een leaf te verpatsen hebt?

[ Voor 36% gewijzigd door Pierz op 18-10-2018 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
dfrenner schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 06:48:
Gefeliciteerd!!!

Echt typisch VAG weer!

Het is lease, dus ik betaal sowieso niks :P
Ik heb het wel doorgegeven aan de leasemaatschappij, dus misschien dat zij er nog iets mee doen.
Davidshadow13 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:01:
Het viel me eigenlijk best mee, de verkoper wist er genoeg van! En ze hebben meerdere laadpunten, binnen en buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Betaalt zo'n dealer echt 22 cent per kwh voor stroom? Gierigaards...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Ik zou hem liever 80% opgeladen geleverd krijgen met de opmerking dat dat beter is voor de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 08:45
Dat is Dirk Barten... Heeft ook hogere prijzen voor de Ioniq Private Lease vanaf 539 ipv 429 en dan kost volladen 10 euro/28K=0,35ct per kwh
https://hyundai.dirkbarte...l/hyundai-ioniq-electric/

Ik heb daar een jaar of 10 geleden een i30 gekocht met een onderhoudscontractje, ben ik helemaal op leeg gelopen. Daar kom ik dus niet meer... (Ook al had ik zelf beter moeten opletten)

[ Voor 12% gewijzigd door Philos31 op 18-10-2018 09:03 ]

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UniMatrix schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:55:
Ik zou hem liever 80% opgeladen geleverd krijgen met de opmerking dat dat beter is voor de accu.
Dat hoort het accumanagement zelf te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Toen ik afscheid van de Leaf ging nemem ben ik o.a. daar (Dirk Barten) geweest voor een NIEUWE Ioniq hybrid. De verkoper wilde niet onderhandelen en had dit niet op voorhand aangegeven. Liet de deal op 750,- schieten.

Nooit koop ik daar een auto.

@Verwijderd Nee hoor, je mag zelf kiezen of je elke keer tot 100% oplaadt, of 'doordeweeks' tot 80% en bij een langere trip een 100%.

[ Voor 23% gewijzigd door UniMatrix op 18-10-2018 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

YoshiBignose schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:53:
[...]

Betaalt zo'n dealer echt 22 cent per kwh voor stroom? Gierigaards...
En dan nog: zo'n laadstation koppelt dan zichzelf aan de auto? En het laadstation hebben ze gratis gekregen? ;)
Vind het alleen maar mooi om het zo te zien, duidelijker dan 'rijklaarmaken'.

@UniMatrix tja voor jou 10 anderen die wel gewoon de vraagprijs betalen.. De markt voor EV's is "anders".

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-10-2018 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
CyBeRSPiN schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:08:
[...]

En jij denkt dat zo'n laadstation zichzelf aan de auto koppelt en weer afkoppelt? En het laadstation hebben ze gratis gekregen? ;)
Ja normaal betaal je voor afgetankte auto toch ook niet de prijs van de benzinepomp :') En een laadstation heb je niet eens nodig, kan een nachtje aan stopcontact in de showroom. Vind het eerder triest. Als je dan toch adverteert met zo'n auto over besparen op brandstofkosten moet je niet zelf de hoofdprijs voor stroom gaan rekenen. Ach ja het kon erger, hadden ook 35 cent per kwh kunnen rekenen. "ja meneer dat kost openbaar laden ook :') "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
CyBeRSPiN schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:08:
[...]

En dan nog: zo'n laadstation koppelt dan zichzelf aan de auto? En het laadstation hebben ze gratis gekregen? ;)

@UniMatrix tja voor jou 10 anderen die wel gewoon de vraagprijs betalen.. De markt voor EV's is "anders".
Het was geen EV maar een hybrid waarmee zijn showroom en buiten vol stond.

En anderen, kom op jongens, je gelooft die jankverhalen van die dealers dat er zo weinig marge op een nieuwe auto zit dat ze die tank of stroom door moeten berekenen toch niet?

[ Voor 14% gewijzigd door UniMatrix op 18-10-2018 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:54
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het nu ineens wel erg hard gaat met EV's boven de 60 Kwh. Nu gaan ze ook nog roken aan banden leggen, dus hoi, de lucht gaat er een stuk schoner op worden.

Rij nu nog diesel, maar over een paar jaar gewoon EV. Er komt geen nieuwe diesel meer, tenzij deze morgen platgereden wordt, dan moet ik nog een paar jaar dit of een hybride.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Met 60kWh kun je bijna elke dagtrip in Nederland maken met of bestemmingsladen of 1x snelladen en vooral die keuzemogelijkheid geeft rust en vetrrouwen en daarom is 60kWh voor mij een punt waarop ik weer EV ga rijden.

2x onderweg MOETEN snelladen met de angst dat je het station niet haalt EN op de bestemming ook nog MOETEN met de grote kans dat er een PHEV aan de paal hangt was voor mij te stressvol en beperkte me daarom in het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

mux schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:29:
Da's wat je een wurgcontract noemt. Een belangrijke reden dat veel mensen strikt tegen lease- en huurconstructies zijn. Helaas heb je als enkeling niet veel te zeggen als je het daar niet mee eens bent, dat moet je als groep proberen te veranderen.

Ik ben wel benieuwd hoe moeilijk het zal zijn om een vervangende accu voor de Zoe te maken voor mensen die van huur->koop willen. Ik weet niet of de oude contracten allemaal over zijn gegaan naar de nieuwe, maar als je nog op het oude contract zit mag je niet snelladen (kost extra per snellaadbeurt), wordt de accu op afstand geblokkeerd als je de huur niet betaalt en kost het je geld om de accu uit te laten bouwen. Best ranzig.
Dit is hele oude info, deze eisen hebben ze ergens in 2015 al laten vallen. (en dat moest ook wel).
Ook voor de oude contracten. Je kan bij de oude batterijen bij Renault Financial Services aanvragen wat de dagwaarde van de batterij is en dan voor die waarde overnemen. Die waarde wordt nog wel te hoog gewaardeerd (10% van de prijs per jaar eraf) maar ze zijn gelukkig wel soepeler geworden na alle kritiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Artikel over Maingau en hoe lang ze dit aanbod nog volhouden. Google translate.
We zijn momenteel aan het discussiëren hoe we een goed prijssysteem voor alle klantgroepen kunnen ontwerpen. Ik neem aan dat we de prijzen in 2019 zullen aanpassen. Hij beschrijft ongeveer 30 cent per kilowattuur als de ondergrens voor eindklanten als er geen overheidssubsidies zijn.

Met de lage prijzen in Maingau zou het al in januari voorbij kunnen zijn. Niettemin, Habig kondigt aan, zij willen de "meest aantrekkelijke" aanbieder blijven. En inderdaad, een kaart die voldoende oplaadmogelijkheden biedt in heel Europa zonder enige prijsverrassing zou een verbetering zijn ten opzichte van de huidige situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
Serieus?
Dan kom je in de winter nog maar 120km ver.... Dan mogen we wel heel snel naar 120-150kWh accu's.

Dat hoort een accu intern gewoon te regelen. Ik zou bij een EV iedere dag gewoon volladen. Hoort ie tegen te kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 18-10-2018 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
YoshiBignose schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:10:
[...]

Ja normaal betaal je voor afgetankte auto toch ook niet de prijs van de benzinepomp :') En een laadstation heb je niet eens nodig, kan een nachtje aan stopcontact in de showroom. Vind het eerder triest. Als je dan toch adverteert met zo'n auto over besparen op brandstofkosten moet je niet zelf de hoofdprijs voor stroom gaan rekenen. Ach ja het kon erger, hadden ook 35 cent per kwh kunnen rekenen. "ja meneer dat kost openbaar laden ook :') "
Bij brandstof zit die prijs gewoon verwerkt in de prijs per liter. En wie denk je dat de auto’s verplaatst zodat de EV binnen op een stopcontact aangesloten kan worden om op te laden? Een werknemer en geen vrijwilliger.

Het openbare tarief van 35 cent is ook geen vet pot hoor. Er moeten heel veel kWhtje geleverd worden voor 35 ct voordat die duizenden euro’s aan aanlegkosten terugverdiend zijn.
dfrenner schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:41:
[...]

Serieus?
Dan kom je in de winter nog maar 120km ver.... Dan mogen we wel heel snel naar 120-150kWh accu's.
120km is gebaseerd op 25-30 kWh denk ik? Vijfvoudige is denk ik een beetje overdreven. Dan zit je met een auto die 3 ton weegt en geen kofferbak heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Deveon op 18-10-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
dfrenner schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:41:
[...]

Serieus?

Dat hoort een accu intern gewoon te regelen. Ik zou bij een EV iedere dag gewoon volladen. Hoort ie tegen te kunnen.
Tja het is een discussiepunt. Als je immers bij een ICE met koude motor vol gas wegrijdt iedere dag is dat ook niet goed voor de motor. Wil inderdaad niet zeggen dat je na 50.000 km een nieuwe motor moet maar je zal het wel merken. Mag je dan niet verwachten dat je met een EV ook op sommige dingen moet letten?

Bij Tesla is het volgens mij 90%, daar zet ik hem meestal op dan heb ik 320 km range. Als ik weet dat ik ver ga rijden en alles nodig heb dan laad ik hem 100% en heb ik ongeveer 350 km range. Volgens mij schijnt het niet erg te zijn af en toe, maar je moet het niet dagelijks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:32:

[...]
Interessant artikel. Ze hebben dus al meer dan 100.000 klanten. Sluit wel goed aan met het beeld dat het lage Maingau tarief als pilot tot 1 januari 2019 in de markt is gezet. 30 cent per kWh is nog steeds concurrerend als je nagaat dat de laadpassen met een vaste kWh prijs allemaal rond de 35 rekenen.

Helaas is het voordeel voor 3-7 cent / kWh dan wel echt voorbij.

Als je de verhalen mag geloven dan gaan alle flatrate aanbieders ermee stoppen in Q1 2019 omdat deze flatrate optie puur als noodzaak is geboren. Dit vanwege het feit dat ze in Duitsland geen kWh tarief mogen rekenen zonder geijkte meter. De wet wordt aangepast op dat punt en dan switchen waarschijnlijk alle providers naar kWh tarifering.

Er zullen nog wel aanbiedingen zijn met vaste kWh prijzen, (zoals bijv. Nuon in NL ook doet met €0,35) maar de hoogtijdagen van semi-gratis kunnen laden zijn dan echt over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
YoshiBignose schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:49:
[...]

Bij Tesla is het volgens mij 90%, daar zet ik hem meestal op dan heb ik 320 km range. Als ik weet dat ik ver ga rijden en alles nodig heb dan laad ik hem 100% en heb ik ongeveer 350 km range. Volgens mij schijnt het niet erg te zijn af en toe, maar je moet het niet dagelijks doen.
Volgens mij is Tesla de enige die laden tot 100% (of bijna) toe staat. Bij andere merken is net als op je telefoon 100% eerder 90-95% en bij 0% is er ook nog een reserve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Het is een feit dat Li Ion accu's sneller degraderen als ze vaak geheel vol of geheel leeg zijn. Maar in elke EV is daar al rekening mee gehouden doordat er een buffer is: geheel leeg is niet werkelijk geheel leg en net zo bij vol. De auto beperkt hiermee de werkelijke degradatie dus al.

Ja, als je zelf bewust nog verder van die randen af blijft, dan zal de degradatie nog minder zijn maar het is natuurlijk de vraag hoeveel dat dan nog uitmaakt. Mijn mening is dat je een auto gewoon mag gebruiken zoals de fabrikant aangeeft en volgens mij betekent dat, dat je gewoon van vol tot leeg mag gaan en de auto moet dan normaal blijven functioneren, wat dus betekent geen excessieve degradatie. Ik ben het dus met @dfrenner eens.

Persoonlijk probeer ik me dus niet te druk te maken en de auto gewoon te gebruiken zoals dat me het beste uitkomt.. ik zal binnenkort eens zien of ik de SOH kan uitlezen en kijken wat deze manier van gebruik na ruim 2 jaar voor de accu heeft betekend. Ik zal het hier natuurlijk met jullie delen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Hachy schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:56:
[...]

Interessant artikel. Ze hebben dus al meer dan 100.000 klanten. Sluit wel goed aan met het beeld dat het lage Maingau tarief als pilot tot 1 januari 2019 in de markt is gezet. 30 cent per kWh is nog steeds concurrerend als je nagaat dat de laadpassen met een vaste kWh prijs allemaal rond de 35 rekenen.

Helaas is het voordeel voor 3-7 cent / kWh dan wel echt voorbij.

Als je de verhalen mag geloven dan gaan alle flatrate aanbieders ermee stoppen in Q1 2019 omdat deze flatrate optie puur als noodzaak is geboren. Dit vanwege het feit dat ze in Duitsland geen kWh tarief mogen rekenen zonder geijkte meter. De wet wordt aangepast op dat punt en dan switchen waarschijnlijk alle providers naar kWh tarifering.

Er zullen nog wel aanbiedingen zijn met vaste kWh prijzen, (zoals bijv. Nuon in NL ook doet met €0,35) maar de hoogtijdagen van semi-gratis kunnen laden zijn dan echt over.
geen 100.000, vijfcijferig zegt hij. Als het in de buurt van de 100.000 was geweest, had hij wel 6 cijferig gezegd.

Heel interessant wat ze nu gaan doen. Om de klantenbasis te behouden zullen ze toch eeen aantrekkelijk aanbod moeten doen. En wordt dat dan een flatrate of een kWh prijs. Ben benieuwd, tot nu toe gebruik ze met plezier op de snelladers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

e-Golf (2016+) heeft een accu van 35.2kWh en daarvan gebruikt de auto netto 32kWh. Hij zorgt dus zelf al dat je hem niet helemaal vol of leeg kan laden.

Ben het met @mddd eens, ik maak me er geen zorgen over en laad hem altijd gewoon tot 100% op. Als dat niet kan had VW dat maar moeten zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Ze zeggen dat niet, want dan neemt de EPA ook de range op 80% en dat staat slecht in de advertenties...

En met die kleine accu's blijft er weinig over, maar met een 60kWh zit je dan nog op 48 x 5 240km bereik, ruim voldoende voor dagelijks gebruik.

Dus als ik er straks een zou hebben van mij eigen geld zou ik hem wel zoveel mogelijk netjes tussen de 20 en 80% houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
“Porsche will price Taycan between Cayenne and Panamera”

Pas maar op Tesla, de Model S krijgt het zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Deveon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:47:
120km is gebaseerd op 25-30 kWh denk ik? Vijfvoudige is denk ik een beetje overdreven. Dan zit je met een auto die 3 ton weegt en geen kofferbak heeft.
Welnee...
Ik vind 120-150kWh helemaal niet overdreven.

Ik kan niet iedere avond laden bij de laadpaal in de straat, hoe meer het EV rijden toeneemt, hoe erger dat gaat worden. In het slechtste geval kan ik straks om de 4 dagen een keer laden.

Dus dan moet ik minimaal 4 dagen door kunnen rijden op zo'n lading. Op werk is het net zo'n drama. Al moet ik zeggen dat sinds er een briefje hangt met het verzoek de auto weg te halen als de accu vol is, gaat het al een stuk beter.
mddd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:00:
Het is een feit dat Li Ion accu's sneller degraderen als ze vaak geheel vol of geheel leeg zijn. Maar in elke EV is daar al rekening mee gehouden doordat er een buffer is: geheel leeg is niet werkelijk geheel leg en net zo bij vol. De auto beperkt hiermee de werkelijke degradatie dus al.

Ja, als je zelf bewust nog verder van die randen af blijft, dan zal de degradatie nog minder zijn maar het is natuurlijk de vraag hoeveel dat dan nog uitmaakt. Mijn mening is dat je een auto gewoon mag gebruiken zoals de fabrikant aangeeft en volgens mij betekent dat, dat je gewoon van vol tot leeg mag gaan en de auto moet dan normaal blijven functioneren, wat dus betekent geen excessieve degradatie. Ik ben het dus met @dfrenner eens.

Persoonlijk probeer ik me dus niet te druk te maken en de auto gewoon te gebruiken zoals dat me het beste uitkomt.. ik zal binnenkort eens zien of ik de SOH kan uitlezen en kijken wat deze manier van gebruik na ruim 2 jaar voor de accu heeft betekend. Ik zal het hier natuurlijk met jullie delen.
Tenzij je een auto van plan bent op te gaan rijden, lijkt mij dat ook niet heel relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
@dfrenner Geen budget voor meer laadpalen bij je gemeente?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
UniMatrix schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:20:
@dfrenner Geen budget voor meer laadpalen bij je gemeente?
Jawel, maar prioriteit ligt bij afstand tot woning. Doel is om voor iedere inwoner binnen 300 meter van de woning een paal beschikbaar te hebben.
Voorwaarden
Om een oplaadpunt bij u in de buurt te krijgen moet u aan de volgende regels voldoen:

U staat ingeschreven als inwoner van Zoetermeer.
U heeft een volledig elektrische of plug-in hybride auto of u verwacht deze binnen 3 maanden te krijgen.
U kunt de auto niet opladen op eigen terrein of binnen 300 meter lopen van uw huis.

[ Voor 35% gewijzigd door BlakHawk op 18-10-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:32:
Vind het eerlijk gezegd nog heel aardig dat ze het zo lang volhouden. Wij hebben er echt al veel gebruik van gemaakt, juist in een tijd dat we veel moeten rijden. Ik had eerder gedacht dat het al in Q4 op de schop ging, hier maken ze veel teveel verlies op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Voorwaarden
Om een oplaadpunt bij u in de buurt te krijgen moet u aan de volgende regels voldoen:

U staat ingeschreven als inwoner van Zoetermeer.
U heeft een volledig elektrische of plug-in hybride auto of u verwacht deze binnen 3 maanden te krijgen.
U kunt de auto niet opladen op eigen terrein of binnen 300 meter lopen van uw huis.
@dfrenner Als die laadpaal bijna continue bezet is voldoe je volgens mij prima aan de eisen, je hebt een plugin en kan niet opladen binnen 300 meter. Dat je een inwoner van Zoetermeer bent ga ik dan voor het gemak maar even vanuit :9.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Ik heb in Alkmaar de ervaring dat als ze zien dat de paal behoorlijk bezet is, ze zeer welwillend waren. Ik kon min of meer kiezen waar ik de paal wilde hebben... Alleen ging de Leaf er toen uit en heb ik het afgezegd... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tassadar32 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:40:
[...]

@dfrenner Als die laadpaal bijna continue bezet is voldoe je volgens mij prima aan de eisen, je hebt een plugin en kan niet opladen binnen 300 meter. Dat je een inwoner van Zoetermeer bent ga ik dan voor het gemak maar even vanuit :9.
300 meter lopen om bij je auto te komen, lijkt utrecht wel.
Vriendin van me moet eerst met de fiets naar haar auto om naar dr werk te kunnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@dinges Mooie auto, ik heb die ook op het oog na een minder dan spectaculaire proefrit in de Nissan Leaf 2.0. Heb jij het active info display genomen? Zo nee, waarom niet?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Yes, active info display zit er op. Ziet er erg mooi uit, maar ik vind het wel een beetje druk. Ze stoppen er erg veel informatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hmm, ik had gehoopt op redenatie waarom je daar niet voor zou gaan :) Op een hoop voorraad eGolfs zit dit nl niet en ik snap niet waarom een dealer die optie (die ca 450 euro kost) niet altijd op een voorraad auto zet. Maar ze zetten er wel alarm en verwarmde voorruit op (dat laatste is wel handig, heb ik nu ook, maar ik zou liever het active display hebben).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:54
Ik heb geen AID in mijn egolf, heb het wel gezien in een GTI van een vriend.
Best geinige gimmick, maar ik mis het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:05
dinges schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:02:
Yes, active info display zit er op. Ziet er erg mooi uit, maar ik vind het wel een beetje druk. Ze stoppen er erg veel informatie in.
Classic view al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Wow, die ziet er strak uit zeg!

"100 kilometer extra in vier minuten
De Taycan krijgt als eerste in serie geproduceerde elektrische auto een 800-voltsysteem, waardoor de laadsnelheid omhoog kan naar maximaal 350 kW. Bij de laadstations van Porsche zelf is de auto in vijftien minuten tot 80 procent vol te laden."

Wat een bak, en nu al 10.000 orders binnen... Ik wist eigenlijk nog niet eens van de komst af :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@dfrenner Als je in het slechtste geval niet bereid ben om een kwartiertje langs de snellader te gaan dan zou ik geen BEV overwegen.

Ik ben met 30kkm p/j (4x80 km woon-werkverkeer) ook afhankelijk van openbaar laden, maar verwacht met de Model 3 met een bereik van bijna 500 km en 3 fase laden gemakkelijk met “laden waar het kan” rond kan komen en als het een keer tegenzit pak ik een supercharger of andere snellader.

Daarnaast ben ik nog in gesprek met de gemeente over een eigen laadpaal op openbare weg, maar zelfs dan is die plek niet gegarandeerd voor mij beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
dfrenner schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:57:
[...]

De Taycan krijgt als eerste in serie geproduceerde elektrische auto een 800-voltsysteem, waardoor de laadsnelheid omhoog kan naar maximaal 350 kW. Bij de laadstations van Porsche zelf is de auto in vijftien minuten tot 80 procent vol te laden."

Wat een bak, en nu al 10.000 orders binnen... Ik wist eigenlijk nog niet eens van de komst af :X
Jammer dat al die dikke bakken komen nu de bijtelling maar tot 50k 4% is. Uiteindelijk betaal je dan 13% bij € 100.000. Alsnog beter dan 22% dat wel.... maar denk niet dat het zo storm zal lopen als de Tesla's tot nu. Misschien m'n Tesla nu maar verkopen en een tijdje in een sloeberbak rijden en als alle dikke EV's er zijn kan ik weer wat moois uitkiezen _/-\o_ O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:57:
[...]

Helemaal mee eens, alleen onbereikbaar voor velen... Neemt niet weg dat ik de gemiddelde DGA liever in zo'n auto zie rijden dan een iets te dikke v8/w12/etc. Laat maar komen!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
YoshiBignose schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:13:
Jammer dat al die dikke bakken komen nu de bijtelling maar tot 50k 4% is. Uiteindelijk betaal je dan 13% bij € 100.000. Alsnog beter dan 22% dat wel.... maar denk niet dat het zo storm zal lopen als de Tesla's tot nu. Misschien m'n Tesla nu maar verkopen en een tijdje in een sloeberbak rijden en als alle dikke EV's er zijn kan ik weer wat moois uitkiezen _/-\o_ O+
Je ziet nu idd veel mensen Tesla rijden, die normaal gesproken het geld voor een A4/3 serie/C klasse zouden hebben. De verhoudingen zijn een beetje scheef geworden.

Zelfs bij de sociale huurwoningen in het rijtje bij ons in de wijk staat een Model S. Dat is zo'n Taxi...

Maar goed dat is bij mijn V60 ook. Zonder de 7% bijtelling is bijtelling over de €72k van mijn Volvo ook veel te duur voor mij.

Maar m.i. is deze Porsche totaal niet te vergelijken met de Model S. Hopelijk blijft het een beetje exclusief.
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:19:
Helemaal mee eens, alleen onbereikbaar voor velen... Neemt niet weg dat ik de gemiddelde DGA liever in zo'n auto zie rijden dan een iets te dikke v8/w12/etc. Laat maar komen!!!
Hij hoeft ook niet bereikbaar te zijn, Porsche streeft een ander doel na dan Tesla. Het is de bedoeling dat Porsche nog een beetje exclusief blijft. Minder dan bij Ferarri, maar ze willen absoluut geen Audi worden.

Tesla heeft juist wel als doel zo veel mogelijk auto's verkopen, het liefst aan iedereen. Daardoor wordt het toch minder speciaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Is ook niet erg, maar vrees dat je ze in NL weinig zult zien. Enige reden dat er zoveel Tesla's rijden is omdat die lullo's die voorheen 800 bruto bijtelling op een autootje van 50k hadden nu ipv die 400 euro bijtelling in hun zak te steken liever uitgeven om een auto boven hun stand te rijden. Ik kijk er oprecht naar uit dat die leasecontracten aflopen en alle wannebe directie tesla-rijdende-managers weer in een passat rondtuffen.

(geen rage/ haat, maar zo werkt het wel, zie ik iig om me heen... kerels met 4500 bruto per maand in een model x, flikker toch op man)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:54:
Is ook niet erg, maar vrees dat je ze in NL weinig zult zien. Enige reden dat er zoveel Tesla's rijden is omdat die lullo's die voorheen 800 bruto bijtelling op een autootje van 50k hadden nu ipv die 400 euro bijtelling in hun zak te steken liever uitgeven om een auto boven hun stand te rijden. Ik kijk er oprecht naar uit dat die leasecontracten aflopen en alle wannebe directie tesla-rijdende-managers weer in een passat rondtuffen.

(geen rage/ haat, maar zo werkt het wel, zie ik iig om me heen... kerels met 4500 bruto per maand in een model x, flikker toch op man)
Tja dat krijg je met het huidige stimuleringsklimaat van EV's... Waar ik eerder in een polootje rondtufte kan ik nu in een (voor mij) chique E-Golf rijden, ik snap je punt maar ik doe er zelf ook aan mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Haha ja.. ben ook benieuwd waar de (f)outlander rijders nu in gaan rijden, dat is of een giga stap terug, of heel veel meer per maand kwijt zijn..
En Model X met 4,5k bruto (excl ruim leasebudget neem ik dan aan), dan heb je de prioriteit vol op de auto.. Tja er zijn mensen die dat nu eenmaal belangrijk vinden. Ken ook een collega die een BMW 5-serie rijdt die dat m.i. niet zou moeten doen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-10-2018 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose

Waarom is het zo erg dat ze ineens een Tesla kunnen rijden vanwege de fiscale voordelen ipv Passat en is het niet erg dat iemand een Leaf rijdt ipv een Polo? Dat is toch juist het idee van die stimuleringsregelingen? Ja in het begin waren ze wel heel erg absurd gunstig (0% bijtelling, KIA, MIA, VAMIL etc.) maar dat is de laatste jaren al niet meer zo. Snap niet waarom dat lullo's zouden moeten zijn maar klinkt wel een beetje als jaloezie...
dfrenner schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:43:
[...]

Je ziet nu idd veel mensen Tesla rijden, die normaal gesproken het geld voor een A4/3 serie/C klasse zouden hebben. De verhoudingen zijn een beetje scheef geworden.

Zelfs bij de sociale huurwoningen in het rijtje bij ons in de wijk staat een Model S. Dat is zo'n Taxi...
Ja hier staan ook dikke Mercedessen maar dat zijn ook Taxi's dus dat zegt niets, die gasten verdienen geen drol hoor. Voor de rest rij je een Tesla echt niet gratis hoor, zeker niet als je winst niet zo hoog is want dan betaal je weinig belasting en hebben de aftrekposten ook minder zin. Als je dan door gaat rekenen is het nog steeds een dure auto.

[ Voor 25% gewijzigd door YoshiBignose op 18-10-2018 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

En als er iemand hier is die niet vies is van fiscale regels naar eigen voordeel toepassen.. ;)
Maar dat sentiment is vrij algemeen, nog aangevuld met afgunst om afgepakte parkeerplekken door een laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Laat iedereen gewoon lekker rijden wat ze willen. Al rijdt mijn Marokkaanse buurman in een Bentley of de kersverse ZZP’er die zijn Polo voor een Model X inruild.

Overigens ken ik iemand die van een Outlander naar een S100D ging en een ander van een V60D6 naar een X P100DL en beide verbazen zich over de besparing. Dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen, toch?

Zelf ga ik ook van een Clio naar een Model 3 die waarschijnlijk drie keer zoveel kost in cataloguswaarde..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:03:
En als er iemand hier is die niet vies is van fiscale regels naar eigen voordeel toepassen.. ;)
Maar dat sentiment is vrij algemeen, nog aangevuld met afgunst om afgepakte parkeerplekken door een laadpaal.
Nooit over de grens hè... ;)

Ook in dit geval is dat gedaan, zal je ff een PB sturen voordat ik weer een modje achter me aan krijg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Hahaha, iets harder ingezet dan ik en misschien iets overdreven, eerder een S 75. Maar strekking blijft gelijk.
Tovenaar schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:57:
Tja dat krijg je met het huidige stimuleringsklimaat van EV's... Waar ik eerder in een polootje rondtufte kan ik nu in een (voor mij) chique E-Golf rijden, ik snap je punt maar ik doe er zelf ook aan mee...
Toch is dat heel anders dan de voordelen van ZZP'ers...
CyBeRSPiN schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:01:
[...]

Haha ja.. ben ook benieuwd waar de (f)outlander rijders nu in gaan rijden, dat is of een giga stap terug, of heel veel meer per maand kwijt zijn..
En Model X met 4,5k bruto (excl ruim leasebudget neem ik dan aan), dan heb je de prioriteit vol op de auto.. Tja er zijn mensen die dat nu eenmaal belangrijk vinden. Ken ook een collega die een BMW 5-serie rijdt die dat m.i. niet zou moeten doen ;)
Als dit het aanbod volgend jaar is, stap ik wel in een leuke Mondeo of Talisman als de V60 eruit moet. Diesel vooralsnog verplicht bij ons...

Voor een EV zou ik zeker een C segment station met 90-110kWh overwegen. Die zijn er echter (nog) niet.
YoshiBignose schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:01:
Waarom is het zo erg dat ze ineens een Tesla kunnen rijden vanwege de fiscale voordelen ipv Passat en is het niet erg dat iemand een Leaf rijdt ipv een Polo? Dat is toch juist het idee van die stimuleringsregelingen? Ja in het begin waren ze wel heel erg absurd gunstig (0% bijtelling, KIA, MIA, VAMIL etc.) maar dat is de laatste jaren al niet meer zo. Snap niet waarom dat lullo's zouden moeten zijn maar klinkt wel een beetje als jaloezie...
De verhouding is soms wel een beetje zoek ja. Voor medewerkers is er de WKR regeling gekomen en moest alles beperkt worden. Vroeger kon ik net als zelfstandigen, zakelijk gebruikte telefoonabbo's, telefoons, laptops, internetrekeningen van mijn persoonlijk budget declareren bij de baas. Sinds WKR kan dat niet meer.

Maar een ZZP'er koopt dat en tot aan de koffie voor thuis op de zaak. Het groeit een beetje scheef.

Jaloezie is een groot woord, maar voor werknemers gaat alles achteruit en is er steeds minder mogelijk. Kijk maar eens wat je vroeger aan ziektekosten kon aftrekken van de inkomstenbelasting.

Maar goed, mijn v60 is ook "boven mijn stand". Voor 22% bijtelling zou ik hem nooit van mijn leven rijden. €72k. 528 euro netto per maand... 300 aan netto bijtelling vind ik wel een beetje de max.

Dus 41k is wel een beetje het maximale wat mijn volgende auto mag kosten.

Er kwam laatst een Jaguar XE langs, binnen budget. Misschien dat ik daar een uitzondering voor maak, die was 47k.

Overigens zijn de regels voor ZZP'ers nog steeds heel soepel! Collega had even voorgerekend hoe hij nu een Ioniq kocht en die over 3 jaar met winst kan verkopen door de huidige regeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-10 09:44
mux schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:23:
[...]

Vind het eerlijk gezegd nog heel aardig dat ze het zo lang volhouden. Wij hebben er echt al veel gebruik van gemaakt, juist in een tijd dat we veel moeten rijden. Ik had eerder gedacht dat het al in Q4 op de schop ging, hier maken ze veel teveel verlies op.
Tsja had het ook al wel gedacht.. maar het komt ook doordat ze zeer slordig zijn met facturen innen... mailtje gehad dat het geïnd zou worden van mijn N26 rekening, ze hebben het pas 1x gedaan..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
April 2018 vertelde Fastned dat ze verwachtten dat er toch het einde van het jaar iedere week een nieuw laadstation geopend zou worden https://nos.nl/artikel/22...len-bij-albert-heijn.html (toen op 66). Dat is niet echt gelukt, of ligt dat aan mij? We zijn zes maanden verder, dan zouden er ~24 laadstations bijgebouwd moeten zijn. Volgens mij staan we nu op 76 + 1 in Duitsland. Komt er een eindsprint aan richting de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
YoshiBignose schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:01:
[...]

[...]

Ja hier staan ook dikke Mercedessen maar dat zijn ook Taxi's dus dat zegt niets, die gasten verdienen geen drol hoor. Voor de rest rij je een Tesla echt niet gratis hoor, zeker niet als je winst niet zo hoog is want dan betaal je weinig belasting en hebben de aftrekposten ook minder zin. Als je dan door gaat rekenen is het nog steeds een dure auto.
Als ze evenveel bijtelling betalen als bij de passat is het eigenlijk zelfs prima, want dan krijgt de bv nederland dezelfde inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
dfrenner schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:13:
[...]

De verhouding is soms wel een beetje zoek ja. Voor medewerkers is er de WKR regeling gekomen en moest alles beperkt worden. Vroeger kon ik net als zelfstandigen, zakelijk gebruikte telefoonabbo's, telefoons, laptops, internetrekeningen van mijn persoonlijk budget declareren bij de baas. Sinds WKR kan dat niet meer.

Maar een ZZP'er koopt dat en tot aan de koffie voor thuis op de zaak. Het groeit een beetje scheef.

Jaloezie is een groot woord, maar voor werknemers gaat alles achteruit en is er steeds minder mogelijk. Kijk maar eens wat je vroeger aan ziektekosten kon aftrekken van de inkomstenbelasting.

Maar goed, mijn v60 is ook "boven mijn stand". Voor 22% bijtelling zou ik hem nooit van mijn leven rijden. €72k. 528 euro netto per maand... 300 aan netto bijtelling vind ik wel een beetje de max.

Dus 41k is wel een beetje het maximale wat mijn volgende auto mag kosten.

Er kwam laatst een Jaguar XE langs, binnen budget. Misschien dat ik daar een uitzondering voor maak, die was 47k.

Overigens zijn de regels voor ZZP'ers nog steeds heel soepel! Collega had even voorgerekend hoe hij nu een Ioniq kocht en die over 3 jaar met winst kan verkopen door de huidige regeltjes.
Met de WKR is er niet zo heel veel veranderd hoor, ze hebben een vrijstelling van zo'n 1.2% maar er zijn zat dingen die gewoon netto te vergoeden zijn waaronder een telefoon of laptop op de zaak (als je die als werknemer nodig hebt voor het werk uiteraard). Het kan ook zijn dat werkgevers de WKR een beetje misbruiken...

Leg mij even uit hoe je nu een Ioniq koopt als ZZP'er en die in 3 jaar met winst kan verkopen, want dat klinkt als bullshit (zonder possimpible praktijken).
Pierz schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:52:
[...]

Als ze evenveel bijtelling betalen als bij de passat is het eigenlijk zelfs prima, want dan krijgt de bv nederland dezelfde inkomsten.
22% van 50k of 4% van 100k is wel een verschil :P Met de regels in 2019 wordt dat dan 13k dus dan zit je ongeveer gelijk.
Deveon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:21:
[...]

Overigens ken ik iemand die van een Outlander naar een S100D ging en een ander van een V60D6 naar een X P100DL en beide verbazen zich over de besparing. Dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen, toch?
Dat wordt nog wel krap hoor. Zo'n Model X P100D is zo 170k met wat opties. Wat kost een V60D6.... 70k ofzo? Dat gaat je ondanks de fiscale voordelen niet lukken of ze hebben een hele creatieve manier van rekenen :P

[ Voor 21% gewijzigd door YoshiBignose op 18-10-2018 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Voor geïnteresseerden in bergbeklimmingen met de Ioniq zie mij post in het Ioniq topic
https://gathering.tweaker...message/56805431#56805431

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Pagina: 1 ... 6 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.