Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
pposthoorn schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:45:
[...]

Dat is een eerste generatie e-Golf uit 2014. Ik heb de nieuwe e-Golf van dit jaar, zou mij niks verbazen dat daar verschillen zijn ja.

Ik ben zelf reuze benieuwd naar de eerste servicebeurt en wat ze me allemaal aan gaan smeren. Omdat ik niet zo veel rijd zal dat echter pas in 2020 zijn als hij bijna 2 jaar oud is.
offtopic:
Ik ben zo iemand die voor de beurt de ruitenwisservloeistof bij vult en als er dan op de factuur "2L ruitenwisservloeistof" staat vraag ik of ze dat bij de koffie drinken want mijn auto zat al vol.
Ik ben ook benieuwd :)

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:39:
[...]
Bijv. de Renault Zoe kost 70 euro voor een beurt terwijl je voor een "klassieke" Renault minstens 250/300euro betaalt. Van BMW weet ik soortgelijk verschil.
Bij een Clio IV uit 2014 wisselt dat tussen de 149 en 249 euro. Nog steeds 2-3,5x zo duur, maar minimaal 250 is wat overdreven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Ioniq 69 euro 15000 km beurt.
Ruitvloeistof bijgevuld systeem update 1 jaar pechhulp erbij en de auto gewassen .

Wat een oplichterij bij vw.

[ Voor 3% gewijzigd door evtje op 15-10-2018 17:24 ]

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:02
dfrenner schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:09:
[...]

Toch ook maar even Hyundai gebeld:

Kona:
EV: 15.000 / €65 - 30.000 / €85 (plus event. remvloeistof) - 45000 / €65
Benzine: 15.000 / €212 - 30.000 / €297 (plus evnt. interieurfilter) - 45000 / €212

Zit voor 45.000km zo'n €500 verschil in, ten gunste van de EV variant. Groter verschil dan bij VW
ioniq EV was 15k ~65 incl. en ~30k/1jr ~120 incl. (incl interieurfilter)
[model 2017, mei 17 in NL aangekomen]

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 15-10-2018 17:47 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Vreemd mijn ioniq staat op 20000 voor de 1e beurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pposthoorn schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:45:
[...]

Dat is een eerste generatie e-Golf uit 2014. Ik heb de nieuwe e-Golf van dit jaar, zou mij niks verbazen dat daar verschillen zijn ja.

Ik ben zelf reuze benieuwd naar de eerste servicebeurt en wat ze me allemaal aan gaan smeren. Omdat ik niet zo veel rijd zal dat echter pas in 2020 zijn als hij bijna 2 jaar oud is.
offtopic:
Ik ben zo iemand die voor de beurt de ruitenwisservloeistof bij vult en als er dan op de factuur "2L ruitenwisservloeistof" staat vraag ik of ze dat bij de koffie drinken want mijn auto zat al vol.
Klopt. het grootste verschil zit in de lader. de nieuwere kan beter opladen aan een thuis laadpunt.

*knip* spam

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 16-10-2018 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:46:
[...]

Tenzij die lening je geld oplevert en dus eigenlijk een investering is, denk nou eens iets abstracter! Lenen voor isolatie of zonnepanelen is oké maar omdat het om een auto gaat (die afschrijving heeft) gaat alle rationaliteit ineens overboord?
Leuke poging maa rik heb uitgebreide berekeningen gemaakt maar zodra je moet financieren (en dan niet verkapt in een aanvullende hypotheek onderbrengt, iets wat overigens niet bij elke bank realiseerbaar is) dan zijn de kosten van financiering hoger dan de directe besparing en kom je op te lange terugverdientijden.
[...]
Je bevestigt nu letterlijk mijn aanname?
Je spreekt in raadselen. Dus nee, geen bevestiging.Vermoed dat je over teveel creativiteit bezit, ik prefereer de praktische realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
BarryH schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:27:
[...]

ioniq EV was 15k ~65 incl. en ~30k/1jr ~120 incl. (incl interieurfilter)
~~~[model 2017, mei 17 in NL aangekomen]
M'n werknemer heeft de Ioniq in de lease en alsnog zijn we niet bij 15.000 km gegaan voor onderhoud. Dat is 6 maanden een nieuwe auto rijden kom op zeg 8)7 Liefst wil je ook zo min mogelijk gaan want de service is poep.

Had wel verwacht dat ze bij 20.000 ook even de banden omwisselen maar blijkbaar niet. En de Ioniq vreet de voorbanden toch vrij snel op (of m'n werknemer rijdt als een gek). Na 38.000 had ie nog 0.8 mm :'( :*) morgen worden ze vervangen. Gelukkig schijnt de zon.......

Hoeveel profiel hebben jullie nog op de Ioniq's? Achterbanden waren wel 4.5 mm en het zijn Michelin Energy Savers dacht ik....

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 09:37
YoshiBignose schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:00:
[...]

Ja dag. Hoe weet jij dat er organische vraag is en dat mensen niet een EV willen vanwege de lage bijtelling, lagere brandstofkosten en geen wegenbelasting? Ik ken niemand die een EV rijdt omdat ie het zo tof vindt of zo graag minder fijnstof wilt. Ik ken ook geen enkele particulier met een EV. Als een bedrijf EV's stimuleert is dat goed, maar die doen dat meestal ook vanwege de kosten (en het imago).
Kusje van mij! Particulier en pro minder vervuiling op de plaats waar we leven.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
YoshiBignose schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:53:
[...]

M'n werknemer heeft de Ioniq in de lease en alsnog zijn we niet bij 15.000 km gegaan voor onderhoud. Dat is 6 maanden een nieuwe auto rijden kom op zeg 8)7 Liefst wil je ook zo min mogelijk gaan want de service is poep.

Had wel verwacht dat ze bij 20.000 ook even de banden omwisselen maar blijkbaar niet. En de Ioniq vreet de voorbanden toch vrij snel op (of m'n werknemer rijdt als een gek). Na 38.000 had ie nog 0.8 mm :'( :*) morgen worden ze vervangen. Gelukkig schijnt de zon.......

Hoeveel profiel hebben jullie nog op de Ioniq's? Achterbanden waren wel 4.5 mm en het zijn Michelin Energy Savers dacht ik....
Ik weet het niet zo goed. gebruik ook winterbanden en heb bij de wissels de km stand niet opgeschreven.
Auto staat nu op 39k, maar door het wisselen...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
BarryH schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:56:
[...]

Ik weet het niet zo goed. gebruik ook winterbanden en heb bij de wissels de km stand niet opgeschreven.
Auto staat nu op 39k, maar door het wisselen...
Oh ja ik was te gierig voor de winterbanden optie..... Vind het wel fors verschil dat voor echt op is en achter nog 4.5 mm. Ach ja, het blijft een leasebak dus het zou zonde zijn als je niet af en toe gas geeft bij het stoplicht. De banden zitten toch al in de prijs. Ook niet echt de juiste manier van denken.... had vroeger altijd een hekel aan mensen die hun leasebak nooit schoonmaakte en waar het altijd een troep in was. Ik behandel m'n auto altijd met respect :> , daarom neem ik ook financial dan operational lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
YoshiBignose schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:59:
[...]

Oh ja ik was te gierig voor de winterbanden optie..... Vind het wel fors verschil dat voor echt op is en achter nog 4.5 mm. Ach ja, het blijft een leasebak dus het zou zonde zijn als je niet af en toe gas geeft bij het stoplicht. De banden zitten toch al in de prijs. Ook niet echt de juiste manier van denken.... had vroeger altijd een hekel aan mensen die hun leasebak nooit schoonmaakte en waar het altijd een troep in was. Ik behandel m'n auto altijd met respect :> , daarom neem ik ook financial dan operational lease.
Ik erger me aan het vloermatje. na 39k km al een enorm gat er in. En alle matten die ik kan vinden gaan per set van 4, terwijl natuurlijk alleen de bestuurdersmat versleten is en de rest nog ligt te glimmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 09:37
Onderhoud bij de ICE up!: 15.000km of 1 jaar
Onderhoud bij de e-up! 30.000km of 2 naar.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47
JayPe schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:11:
Onderhoud bij de ICE up!: 15.000km of 1 jaar
Onderhoud bij de e-up! 30.000km of 2 naar.
Leaf 40kWh onderhoud na 1 jaar of 30.000 km. Zit nu op 20K in 7 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
BarryH schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:04:
[...]

Ik erger me aan het vloermatje. na 39k km al een enorm gat er in. En alle matten die ik kan vinden gaan per set van 4, terwijl natuurlijk alleen de bestuurdersmat versleten is en de rest nog ligt te glimmen
Oh ja die van hem is ook stuk. Kan me herinneren dat ik dat in de Toyota ook had 8)7 kunnen blijkbaar geen matten maken daar in Azië. Bij Tesla zijn ze wel stevig alleen de mat bij de achterbank is 1 groot geheel en die gaat altijd los zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:56
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:13:
[...]

Leuke poging maa rik heb uitgebreide berekeningen gemaakt maar zodra je moet financieren (en dan niet verkapt in een aanvullende hypotheek onderbrengt, iets wat overigens niet bij elke bank realiseerbaar is) dan zijn de kosten van financiering hoger dan de directe besparing en kom je op te lange terugverdientijden.
Maar wellicht zijn jouw uitgebreide berekeningen niet representatief voor iedereen. Ik weet niet met welk percentage financiering jij rekent maar bij Hyundai kon ik die Ioniq vorig jaar financieren tegen 3%.

Ik vind je toon een beetje flauw maar ach, ik laat me niet kennen. De situatie die ik beschreef is als we in een situatie komen waar afschrijving op een EV lager is dan op een ICE. Voor mensen die veel kilometers rijden lijkt dit in de toekomst zeer aannemelijk.

Er is een Ioniq die leverbaar is als ICE en EV dus laten we die vergelijken (met voor de grap mijn Leaf erbij). Gezien het verhaal zojuist gaan we eens uit van 12%/jaar afschrijving voor een EV versus 15% voor een ICE bij 30.000km per jaar.

Rentederving staat in deze berekening op 0%, het verschil in prijs tussen de twee opties is €12k. Laten we voor deze €12k dan eens 5% rekenen, €600 per jaar/€50/maand extra dus voor de EV.

Nog steeds een verschil van €1.000,- in het voordeel van de EV. Uiteraard, ben je afhankelijk van publiek/snelladen of rijd je veel minder zal het anders zijn, dan ontken ik heus niet. Maar zelfs als de afschrijving in percentage gelijk blijkt te zijn is de EV nog steeds de voordeligere keuze (en dat verschil wordt alleen maar groter als je de auto langer dan 4 jaar blijft rijden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sLwdaEpAsxFMkGUBtPbMnWHg/full.jpg
[...]

Je spreekt in raadselen. Dus nee, geen bevestiging.Vermoed dat je over teveel creativiteit bezit, ik prefereer de praktische realiteit.
Ik gebruikte de term "uit eigen zak", volgens mij ontstond daar de verwarring.

"uit eigen zak" is voor mij dus eigen vermogen, geld dat niet geleend hoeft te worden. Dit komt dus uit inruil, spaarvarken of waar dan ook.

Jij had het over mensen die een auto van €25k konden veroorloven zonder te lenen. Dus, gaan zij een auto van €35k aanschaffen hoeven zij slechts €10 te lenen. Met een rente van 2%-5% kost dit €16,67-€41,67 per maand (minder dan het verschil in wegenbelasting alleen al).

Ik zie de raadselen dus niet, juist alleen maar realiteit.

Dan gewoon beknopt de kosten van een BEV vs ICE op een rij:
Onderhoud -
wegenbelasting -
Energie (brandstof) -
Verzekering =
Afschrijving + (?)
Rentederving +

Welke posten het zwaarst wegen zal per situatie verschillen.

Jij focust je enkel en alleen op aanschafprijs, enige belangrijke aan aanschafprijs is de relatie die hij heeft met afschrijving. Als de afschrijving in relatief lager uitvalt wordt een EV snel absoluut goedkoper.
Blokker_1999 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 07:47:
[...]
nu moet ik zeggen dat mijn huidige wagen een 360° beeld geeft en dat ik dat enorm hard zal missen op mijn Ioniq. Het is mijn primaire instrument geworden bij het achteruitrijden, inparkeren,.... Veel eenvoudiger dan 3 spiegels in het oog houden en je ziet er nog meer op ook.
Vraag aan jou maar ook aan de andere Leaf rijders met 360°, wist je dat als je de camera knop nog eens indrukt je beeld langs je rechter voorwiel krijgt?

Heeft bij mij best wel even geduurd voor ik daar achter kwam :9

Dat vind ik de enige echt handige functie van de 360° cam, ik parkeer achter het huis langs een stoepje en dat gaat hiermee op de cm precies. Uitgezonderd als het echt donker is, of regenachtig, het grote probleem van die cam m.i.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 15-10-2018 20:50 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@assje
Je kunt creatief rekenen tot je een ons weegt maar aanschafprijs is toch echt bepalend of iemand zich X kan permitteren want dat is het geld wat hij Nu moet neertellen.

TCO berekenen is leuk in een bedrijf of als je meerdere producten tegen elkaar wilt zetten maa voor een particulier minder relevant.

Verdere details ga ik niet op in want welles-nietes gedoe. Enkel puntje als ik bij een bank een normale lening afsluit dan betaal ik 5% en dat is 190 euro/maand gedurende 5 jaar voor 10.000 euro.

Weet je zeker dat je voor je Leaf 500 per jaar onderhoud moet betalen? Want dat is meer dan het dubbele van andere EVs.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2018 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:31:
Enkel puntje als ik bij een bank een normale lening afsluit dan betaal ik 5% en dat is 190 euro/maand gedurende 5 jaar voor 10.000 euro.
Welke bank is dat? Dan blijf ik daar weg!

Rentekosten zijn €41,67, je moet natuurlijk geen aflossing als kosten gaan rekenen....
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:31:
@assje
TCO berekenen is leuk in een bedrijf of als je meerdere producten tegen elkaar wilt zetten maa voor een particulier minder relevant.
Tenzij je het over betaalbaarheid wilt hebben, dan is dat juist hoofdzakelijk relevant.

€500 voor onderhoud Leaf is een pessimistische schatting maar kan gerust in de buurt komen inclusief banden & onvoorzien bij 30kkm/jaar (het stopt niet bij beurtjes).

[ Voor 53% gewijzigd door assje op 15-10-2018 22:47 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@assje
Je benzineprijs is hoog. Niemand die privé rijdt betaald de adviesprijs. Welke kWh prijs heb je genomen? Verder denk ik niet dat je nog 20k krijgt voor een ioniq van 4 jaar oud met 120k op de teller. Dit zal eerder tussen de 10k en 15k zijn (inkoopprijs). Ook zal de verzekering van de EV duurder zijn, want hogere cataloguswaarde = duurdere verzekering. Wel een mooi overzicht overigens, maar IMHO is het voor de discussie nuttiger als je realistischere getallen gebruikt ipv getallen biased richting het voordeel van de EV.

@Verwijderd voor particulieren gaat het net zo goed om TCO als voor bedrijven. Het is alleen dat particulieren veel minder goed zijn in rationele keuzes te maken over grote uitgaven dan bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
@Z___Z Sorry sheetje is oud, brandstofprijs zal toen wel correct geweest zijn.

Stroom stond op €0,20 en lage afschrijving bewuste keuze om aan te geven dat afschrijving belangrijker is dan aanschaf. In mijn bedeling destijds rekende ik juist met 20% voor EV versus 15% voor benzine.

Het ging ook meer om het punt dan de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

YoshiBignose schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:53:
[...]

Yup, herkenbaar. Bij mijn 30.000km beurt moesten de voorbanden ook alweer vervangen worden (Shapeshifter in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"). Auto begon vanochtend te piepen over de 60.000km beurt, dus eens zien hoe ver ze zijn.

Ga eens kijken of ik de banden niet via een of andere prijsvechter kan halen om ze er bij zo'n Dino montagepunt erop te laten knallen. Scheelt een hoop centen, weet alleen niet of de druksensoren dan goed werken.
Z___Z schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 23:03:
@assje
Je benzineprijs is hoog. Niemand die privé rijdt betaald de adviesprijs. Welke kWh prijs heb je genomen? Verder denk ik niet dat je nog 20k krijgt voor een ioniq van 4 jaar oud met 120k op de teller. Dit zal eerder tussen de 10k en 15k zijn (inkoopprijs). Ook zal de verzekering van de EV duurder zijn, want hogere cataloguswaarde = duurdere verzekering. Wel een mooi overzicht overigens, maar IMHO is het voor de discussie nuttiger als je realistischere getallen gebruikt ipv getallen biased richting het voordeel van de EV.

@Verwijderd voor particulieren gaat het net zo goed om TCO als voor bedrijven. Het is alleen dat particulieren veel minder goed zijn in rationele keuzes te maken over grote uitgaven dan bedrijven.
Momenteel krijg ik zelfs nog bijna 30k€ met 60.000km erop, dus eh... En wat noem je duur qua verzekering? Ik betaal momenteel ergens rond de 35 euro/maand voor all-risk bij de ANWB, minder dan mijn LEAF destijds. Mijn elektriciteit is ook goedkoper (19 cent/kWh), hoewel ik op mijn werk gratis kan laden binnenkort. Dus "realistisch" gezien gaan mijn brandstofkosten naar ongeveer 0. Wegenbelasting was al 0 en onderhoud is gemiddeld 110 euro voor een beurtje elke 15k km. Alleen de banden gaan wat sneller helaas.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

De discussie tussen de gevoelens-mensen en de spreadsheet-mensen blijft altijd popcornwaardig. Ik had graag meegedaan, maar @assje heeft betere spreadsheets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:42:
[...]
Welke bank is dat? Dan blijf ik daar weg!

Rentekosten zijn €41,67, je moet natuurlijk geen aflossing als kosten gaan rekenen....
Rentes bij de div. banken verschillen vrijwel niet van elkaar. Automerken zitten (vaak=niet altijd) lager maar niet elk automerk heeft die faciliteit. Ook hebben de merken vaak ongewenste constructies.

Natuurlijk moet je de aflossing meetellen. Die moet je immers elke maand ook ophoesten. Al je aflossing niet meetelt dan zou je volgens jouw redenatie de volle aankoopprijs moeten lenen want jij rekent alleen met de rente.
Tenzij je het over betaalbaarheid wilt hebben, dan is dat juist hoofdzakelijk relevant.
Betaalbaarheid is het enig direct relevante, rest is toekomstmuziek.

Je hebt niets aan een erg lage TCO als je het niet maandelijks kunt opbrengen.

Inzake verzekeren: er zijn verzekeraars die EV's verzekeren tegen een prijs minus waarde accupakket en dat pakket als accessoire beschouwen. Heeft (zoals alles) z'n voor- en nadelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Ik doe wel even mee: de afschrijving neemt in de eerste jaren niet linear af. Uitzonderingen daargelaten neemt de 'restwaarde' van een auto in de eerste jaren veel meer af.

Enkel als je de auto zoals in de sheet volledig 10 jaar blijft rijden is dit scenario geldig. Na een jaar verkoop (dat zagen we een paar posts eerder in deze draad, iemand die 12 of 24 maanden wilde leasen - niet helemaal vergelijkbaar), zal je die afschrijving (nieuwwaarde-/-restwaarde=afschrijving) mee moeten nemen.
Natuurlijk moet je de aflossing meetellen. Die moet je immers elke maand ook ophoesten. Al je aflossing niet meetelt dan zou je volgens jouw redenatie de volle aankoopprijs moeten lenen want jij rekent alleen met de rente.
Tuurlijk niet. De auto is al van jou. De aflossing is enkel een cashflow, geen kostenpost.

[ Voor 25% gewijzigd door nannoe op 16-10-2018 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ooit 30% afgeschreven op een auto die ik 5 maanden heb gereden: tsja... Wel 30dkm op kunnen zetten in die periode. Verder: leuk al die berekeningen, maar auto's zijn ook een stukje emotie/ subjectiviteit. Staar je dus niet blind op de berekeningentjes: kijk wat je kwijt kunt zijn en wat praktisch is en doe dat. Laat de rest lekker lullen, elke situatie is uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Mwah ik snap dat veel mensen uit principe niet willen lenen of leasen voor een auto. Zouden mijn ouders ook never nooit doen. Dus die kopen liever voor 15k een ICE dan voor 35k een EV die op de lange termijn goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 11:51
@assje Heb je die sheets ook beschikbaar voor ons (mij)? :)
Ik wil ook eens goed rekenen aan een EV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
YoshiBignose schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:34:
Mwah ik snap dat veel mensen uit principe niet willen lenen of leasen voor een auto. Zouden mijn ouders ook never nooit doen. Dus die kopen liever voor 15k een ICE dan voor 35k een EV die op de lange termijn goedkoper is.
Ik heb nooit begrepen wat er mis is met lenen om goedkoper uit te zijn. Met een huis is het opeens wel acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:08
Ik kan nergens de kosten van het tijdsverlies bij snelladen langs de snelweg invullen daar :+

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:36

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

kdeboois schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:14:
[...]

Ik kan nergens de kosten van het tijdsverlies bij snelladen langs de snelweg invullen daar :+
Dat doe je toch erbij in de kwh prijs.
Je tijd kost 10 euro per uur?
je laad met 100kwh
dus laden kost je 10 cent per kwh die je moet laden extra :).

Beetje zelf nadenken kan ook wel toch :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De meeste mensen zullen thuis/op werk laden. Dan kan je de tijdwinst van niet tanken ook weer aftrekken.

Electrisch rijden is na 4 jaar alleen goedkoper voor de veelrijder. Als je niet 30k+ rijd per jaar is Electrisch duurder. Dit staat haaks tegenover het beschikbare range. Weet niet of het mogelijk is om zonder snelladen 30k per jaar te rijden in een Ioniq. Kona 64 kWh versie is zoveel duurder dan de benzine versie dat het omslagpunt nog veel hoger ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Ook voor de weinigrijder is het na 4 jaar goedkoper. Vooral de jaren 5-10 vanwege dat de afschrijving dan relatief lager wordt. Een stilstaande EV heeft in principe (nog) geen running costs.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:06:
[...]

Ik heb nooit begrepen wat er mis is met lenen om goedkoper uit te zijn. Met een huis is het opeens wel acceptabel.
Omdat het onverstandig is om onnodig(!) lange termijnverplichtingen aan te gaan.Het leven bestaat nu eenmaal niet alleen uit meevallers.

Hypotheek is een andere situatie. Je moet ergens wonen en huren is veelal duurder dan kopen. Ook is een koopwoning (tegenwoordig) minder schaars dan een huurwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
kdeboois schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:14:
[...]

Waar blijven wij als we elke wel- of niet-geforceerde pauzes in geld moeten uitdrukken??? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Z___Z schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:24:
De meeste mensen zullen thuis/op werk laden. Dan kan je de tijdwinst van niet tanken ook weer aftrekken.

Electrisch rijden is na 4 jaar alleen goedkoper voor de veelrijder. Als je niet 30k+ rijd per jaar is Electrisch duurder. Dit staat haaks tegenover het beschikbare range. Weet niet of het mogelijk is om zonder snelladen 30k per jaar te rijden in een Ioniq. Kona 64 kWh versie is zoveel duurder dan de benzine versie dat het omslagpunt nog veel hoger ligt.
ik rijd in een ioniq en ca. 32k per jaar . ik moet alleen snelladen als ik een keer naar een verre klant moet, of familie. en dat is dan altijd 50km bereik bijtanken, dus 5-10 minuten
met mn diesel moest ik ook weleens tanken, dus geen verschil.
zou niet een auto kopen zonder snellaad optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:16
Voor de ‘extra’ auto is een ev niet rendabel wanneer je weinig kilometers maakt. Ik zoek tweedehands en circa 6000km per jaar. En dan tweedehands. Dan is een leaf helaas niet rendabel. Maar goed dat gaat vast komen!

[ Voor 8% gewijzigd door meermarco op 16-10-2018 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 07:19

Tripl3 D

Brother in Arms

Even vooraf: Ik heb mede op basis van deze site mijn Ioniq besteld, dus ik ben al om en het milieu was sowieso een belangrijke factor, MAAR:

Deze site is standaard ingesteld veel te positief in het voordeel van een EV. 20 ct/kWh? Ja, als je thuis kan laden.
Maar realistischer is 35 ct/kWh, want dat is een gangbaar tarief op de meeste laadpalen.

ICE brandstofverbruik 6.5 op 100km? Ik haal makkelijk 4.75 op 100!

Ja, je kunt alles zelf instellen, maar toen ik deze zelf in moest vullen met 0 verstand met EV's heb ik dat verbruik van een EV en de kosten gewoon overgenomen. Daardoor is mijn voordeel toch wel enkele tientjes per maand minder.

N.B. Ja, ik had duidelijk meer zelf onderzoek moeten doen/meer zelf uit moeten zoeken, maar was ervan uitgegaan dat hier al een goed gemiddelde gebruikt werd en niet de vrijwel meest optimale situatie.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:53
Tripl3 D schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:14:
[...]

Even vooraf: Ik heb mede op basis van deze site mijn Ioniq besteld, dus ik ben al om en het milieu was sowieso een belangrijke factor, MAAR:

Deze site is standaard ingesteld veel te positief in het voordeel van een EV. 20 ct/kWh? Ja, als je thuis kan laden.
Maar realistischer is 35 ct/kWh, want dat is een gangbaar tarief op de meeste laadpalen.

Ja, je kunt alles zelf instellen, maar toen ik deze zelf in moest vullen met 0 verstand met EV's heb ik dat verbruik van een EV en de kosten gewoon overgenomen. Daardoor is mijn voordeel toch wel enkele tientjes per maand minder.

N.B. Ja, ik had duidelijk meer zelf onderzoek moeten doen/meer zelf uit moeten zoeken, maar was ervan uitgegaan dat hier al een goed gemiddelde gebruikt werd en niet de vrijwel meest optimale situatie.
"Mijn" kWh's kosten gemiddeld over de afgelopen 8000km €0,03 / kWh :+. Dus vind €0,20 nogal een grove overschatting O+

En dan is de €0,03 vooral veroorzaakt door incidenteel een uurtje "duur" laden voor €0,35.
Bij een snellaadpaal kost een kWh me maar €0,06, en op werk €0,00

Aannames zijn dodelijk :* Zeker als je €50.000 gaat uitgeven. Volgens mij zijn er (ruim) voldoende gegevens over het verbruik beschikbaar, dus om dan een website de schuld te geven vind ik een beetje flauw.

[ Voor 15% gewijzigd door Mar.tin op 16-10-2018 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
[...]

maingau pas en af en toe snelladen, dat compenseert weer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, de marginale prijs van iedere kWh voor de meeste EV-eigenaren is een stuk lager dan 20ct/kWh. Mensen die hun auto bij huis kunnen zetten laden vanuit zonnepanelen, mensen die werk hebben laden op het werk en mensen die dit topic lezen hebben een maingau-pas. En als je in de buurt van één van de vrij veel gratis (snel)laadpalen woont kun je daarmee je laadkosten ook flink drukken.

En de hele grap is natuurlijk: dit kan allemaal niet met benzine of diesel. Dit is echt een unieke eigenschap van elektriciteit. Het kan een klein beetje duurder zijn (60ct/kWh bij allego/fastned als je geen maingau-pas hebt), maar ook letterlijk gratis. Wat is de prijsbandbreedte van benzine, 5 cent meer of minder?

Als de autokosten zo'n groot probleem zijn, is er met een EV altijd wel een manier om de kosten verder te drukken. Zoniet, wat is dan je probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:40:
[...]

Omdat het onverstandig is om onnodig(!) lange termijnverplichtingen aan te gaan.Het leven bestaat nu eenmaal niet alleen uit meevallers.

Hypotheek is een andere situatie. Je moet ergens wonen en huren is veelal duurder dan kopen. Ook is een koopwoning (tegenwoordig) minder schaars dan een huurwoning.
En hoe verklaar jij een hypotheek boven de 4 ton met omdat "je moet ergens wonen"? In het grootste* deel van Nederland heb je voor 2 ton al een woning dat aan alle eisen van "je moet ergens wonen" voldoet.

*=oppervlakte ;)

Het is logisch dat huren duurder is want daar zit onderhoud bij. Bij een koopwoning komt dat er nog bij kijken, net als wanneer je een auto blind koopt op de aanschafprijs.
mux schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:44:
Wat is de prijsbandbreedte van benzine, 5 cent meer of minder?
Landelijk gezien kan het volgens mij wel 15 tot 20 cent schelen. Een extra voordeel van stroom is dat de prijs (voor consumenten) stabiel is. Je weet over het algemeen wat je per kWh moet afrekenen, maar bij benzine blijven de geruchten dat het over de €2 per liter wordt komen elke keer terug komen en als je een berekening maakt over 5 jaar is brandstofprijs een onzekere factor.

[ Voor 24% gewijzigd door Deveon op 16-10-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
mux schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:44:
Ja, de marginale prijs van iedere kWh voor de meeste EV-eigenaren is een stuk lager dan 20ct/kWh. Mensen die hun auto bij huis kunnen zetten laden vanuit zonnepanelen, mensen die werk hebben laden op het werk en mensen die dit topic lezen hebben een maingau-pas. En als je in de buurt van één van de vrij veel gratis (snel)laadpalen woont kun je daarmee je laadkosten ook flink drukken.

En de hele grap is natuurlijk: dit kan allemaal niet met benzine of diesel. Dit is echt een unieke eigenschap van elektriciteit. Het kan een klein beetje duurder zijn (60ct/kWh bij allego/fastned als je geen maingau-pas hebt), maar ook letterlijk gratis. Wat is de prijsbandbreedte van benzine, 5 cent meer of minder?

Als de autokosten zo'n groot probleem zijn, is er met een EV altijd wel een manier om de kosten verder te drukken. Zoniet, wat is dan je probleem?
Dat is voor mij ook een groot argument vóór (batterij)elektrisch en tegen vloeistofgebaseerde voertuigen. (Waterstof / benzine / diesel / ethanol enz)

In deze wereld waar we afhankelijker en afhankelijker worden van grote partijen in de voorziening van ons leven, is het prettig om bij een belangrijk deel persoonlijke mobiliteit niet afhankelijk te hoeven zijn van een grote derde partij.

Ik zie nog niet aan de nabije horizon manieren om zelf waterstof te maken voor in je auto bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 16-10-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Mar.tin schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:22:
[...]
Ik zie nog niet aan de nabije horizon manieren om zelf waterstof te maken voor in je auto bijvoorbeeld.
Dat kan vrij eenvoudig met een waterstofgenerator (elektrolyse), mijn oude werkgever was fabrikant:
http://www.avilo.nl/produ...-Waterstof-generator.html

Kost alleen nogal wat energie.... :>

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 16-10-2018 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 07:19

Tripl3 D

Brother in Arms

Mar.tin schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:21:
"Mijn" kWh's kosten gemiddeld over de afgelopen 8000km €0,03 / kWh :+. Dus vind €0,20 nogal een grove overschatting O+

En dan is de €0,03 vooral veroorzaakt door incidenteel een uurtje "duur" laden voor €0,35.
Bij een snellaadpaal kost een kWh me maar €0,06, en op werk €0,00

Aannames zijn dodelijk :* Zeker als je €50.000 gaat uitgeven. Volgens mij zijn er (ruim) voldoende gegevens over het verbruik beschikbaar, dus om dan een website de schuld te geven vind ik een beetje flauw.
Maar hoeveel gebruikers zullen op hun werk gratis kunnen laden? Fijn voor al die leaserijders of mensen met vooruitstrevende werkgevers, maar het leeuwendeel is gewoon niet zo.

Daarnaast gratis laadpalen zijn ook niet zo ruim gezaaid als je denkt. Bij mijn werkgever en bij mij thuis in de buurt (woon en werk toch echt in de randstad) zit er in ieder geval niets.

En ik geef de website niet de schuld (misschien handig om nog eens mijn bericht te lezen, ik geef zelf mijn eigen gebrek aan nader onderzoek al aan), maar ik geef een waarschuwing dat deze voor genoeg mensen niet zo gunstig uit zal pakken, zeker hoe meer dit mainstream gaat worden.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
assje schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:28:
[...]

Dat kan vrij eenvoudig met een waterstofgenerator (elektrolyse), te koop bij mijn oude werkgever:
http://ph.parker.com/nl/n...er-gas-applications-hmd-1

Quanta costa? En hoe onderhoudsarm is dat?

Geen sarcasme, pure interesse :)
Tripl3 D schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:29:
Maar hoeveel gebruikers zullen op hun werk gratis kunnen laden? Fijn voor al die leaserijders of mensen met vooruitstrevende werkgevers, maar het leeuwendeel is gewoon niet zo.

Daarnaast gratis laadpalen zijn ook niet zo ruim gezaaid als je denkt. Bij mijn werkgever en bij mij thuis in de buurt (woon en werk toch echt in de randstad) zit er in ieder geval niets.
Gratis laadpalen zijn er inderdaad weinig, maar goed ik wilde enkel even een contrast geven met mijn eigen situatie. Ik woon in een appartementje, zonder zonnepanelen, eigen parkeerplaats of oprit, desalniettemin kán het dus ook in die situatie.
Indien je in een rijtje (of groter) woont met eigen oprit (en zonnepanelen) ga je ook makkelijk onder die €0,20 / kWh duiken zoals @mux al zegt. Ook zonder panelen met genoeg gebruik, immers giet je nogal wat kWh's in zo'n auto, en boven de 10.000 / jaar worden ze fors goedkoper (De kWh's).
Tripl3 D schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:29:
En ik geef de website niet de schuld (misschien handig om nog eens mijn bericht te lezen, ik geef zelf mijn eigen gebrek aan nader onderzoek al aan), maar ik geef een waarschuwing dat deze voor genoeg mensen niet zo gunstig uit zal pakken, zeker hoe meer dit mainstream gaat worden.
Aan de andere kant, zijn er ook genoeg mensen die nu in een benzineslurper à 1:12 rijden (8,3L/100km). Ik denk dat de waarden op die website "gemiddeld" een hele goede indicatie geven. Maar omdat alles zo persoonlijk is is het heul erg de moeite waard om eea met grondig onderzoek aan te passen.

[ Voor 66% gewijzigd door Mar.tin op 16-10-2018 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Mar.tin schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:29:
[...]

Quanta costa? En hoe onderhoudsarm is dat?

Geen sarcasme, pure interesse :)
Oude werkgever dus geen prijslijsten meer bij de hand.

Reken op €6k-€30k afhankelijk van het formaat. Onderhoud stelt niet zo heel veel voor maar is alsnog heel duur (dat onderhoud werd door monteurs op mijn afdeling gedaan).

Zou allemaal kunnen veranderen als het commerciële schaal zou plaatsvinden maar het blijft een zinloze exercitie i.v.m. efficiëntie.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 16-10-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

assje schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:28:
Dat kan vrij eenvoudig met een waterstofgenerator (elektrolyse), mijn oude werkgever was fabrikant:
http://www.avilo.nl/produ...-Waterstof-generator.html

Moet alleen ook nog wel even een klein pompje bij dat tot 700 bar gaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
mux schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:56:
[...]

Maar dat was geen onderdeel van de vraagstelling :X

Altijd maar dat in problemen denken! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:50:
[...]

En hoe verklaar jij een hypotheek boven de 4 ton met omdat "je moet ergens wonen"? In het grootste* deel van Nederland heb je voor 2 ton al een woning dat aan alle eisen van "je moet ergens wonen" voldoet.
Waarom zou ik dat moeten verklaren? Jouw keuze van hypotheek/woning is jouw keuze.
*=oppervlakte ;)

Het is logisch dat huren duurder is want daar zit onderhoud bij. Bij een koopwoning komt dat er nog bij kijken, net als wanneer je een auto blind koopt op de aanschafprijs.
Verandert niets aan mijn woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
mux schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:56:
[...]

Ja ga nou niet even mijn punt jatten :+.

@assje

Voor een installatie tbv aftanken van je eigen voertuig, waar denken we dan ballpark aan? O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Echt, de helft van de (on)zin die hier besproken wordt gaat nergens over. Geef ik een fiscale tip over EV's, krijg ik gelijk team moderators aan de voordeur. Hier zit iedereen te kutten over hypotheken, leningen en weet ik wat. Gaat toch nergens over?

Ontopic: Moest vandaag wel lachen, ben op locatie bij een provincie (om e.e.a. tbv een rotonde vlakbij mijn huis te regelen). Staan er een stuk of 10 BMW i3's voor de deur. Uit navraag door mij bij de receptie blijkt dat ze amper gebruikt worden... Overheidsgeld, heerlijk! Lekker zonde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@possimpible dat is gewoon de ontgroeningsprocedure hier. Nu beschouwen we je als een volwaardig topiclid! Gefeliciteerd :+

En wow, i3s ook nog eens niet gebruiken. Kunnen ze die niet in de deelauto-pool gooien ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:03:
@possimpible dat is gewoon de ontgroeningsprocedure hier. Nu beschouwen we je als een volwaardig topiclid! Gefeliciteerd :+

En wow, i3s ook nog eens niet gebruiken. Kunnen ze die niet in de deelauto-pool gooien ofzo?
Top, dan kunnen we het nu weer over EV's gaan hebben!
Het zijn deel auto's, voor personeel dat onder werktijd naar andere locaties moet... Echter: het zijn ambtenaren, die kijken alleen maar naar buiten overdag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Dan laatste deel van de ontgroening:
Je hoeft niet te quoten als je op de laatste post reageert :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

pmiddeld schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:33:
Dan laatste deel van de ontgroening:
Je hoeft niet te quoten als je op de laatste post reageert :P
Ik zal in het vervolg - na deze post - rekening proberen te houden met dit verschijnsel! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
YoshiBignose schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:34:
Financieringen en leningen zijn van veel autobedrijven/merken hun core business geworden. De auto is bijzaak. Er zijn mensen die aan hun principe vasthouden. Maar ook hele groepen die dat niet doen en in auto leasing of financiering stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
possimpible chreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:01:
Echt, de helft van de (on)zin die hier besproken wordt gaat nergens over. Geef ik een fiscale tip over EV's, krijg ik gelijk team moderators aan de voordeur. Hier zit iedereen te kutten over hypotheken, leningen en weet ik wat. Gaat toch nergens over?

Ontopic: Moest vandaag wel lachen, ben op locatie bij een provincie (om e.e.a. tbv een rotonde vlakbij mijn huis te regelen). Staan er een stuk of 10 BMW i3's voor de deur. Uit navraag door mij bij de receptie blijkt dat ze amper gebruikt worden... Overheidsgeld, heerlijk! Lekker zonde...
Neehoor, dat is goed voor de tweedehands markt. Ook ik kocht een van mijn EV's bij een garagehouder 5 jaar oud en 9500 km.. de auto rook zelfs nog nieuw. Terwijl de prijs erg gunstig was. Was ook een voormalig pool auto. Niemand wilde er echt in rijden, de oude km vergoeding was namelijk veel gunstiger dan het pakken van een elektrische pool auto.

Ik ben erg blij dat die gemeente de grootste afschrijving gedaan heeft. (Ruim 80% in nog geen 5 jaar). En goed voor de auto gezorgd heeft. Nu ben ik 13000 km verder en rij nog steeds gelukkig.

Die subsidie is goed besteed geweest O-)

Kunnen dadelijk anderen ook voor een schappelijk bedrag een weinig gebruikte, goed onderhouden jonge EV rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenK op 16-10-2018 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
JeroenK schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:33:
[...]

Financieringen en leningen zijn van veel autobedrijven/merken hun core business geworden. De auto is bijzaak. Er zijn mensen die aan hun principe vasthouden. Maar ook hele groepen die dat niet doen en in auto leasing of financiering stappen.
Klopt :P Ik had ook nooit gedacht geld te lenen voor een auto maar toch gedaan met de Tesla. Die TCO is te goed om te laten liggen. Dat leg ik mensen ook altijd uit die het raar vinden dat ik geld geleend heb voor een auto.

Maar goed linksom of rechtsom is een barrel van €1000 goedkoper om te rijden dan een EV van €25.000. Sommige mensen hebben niet veel nodig :P of kunnen niet veel betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JeroenK schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:33:
[...]

Core business? Ze besteden het bijna allemaal uit... Meestal om ook auto’s te verkopen aan wie het nú helemaal niet kan betalen en ze gelijk doen vergeten dat de aankoopprijs onderhandelbaar is.

PS: toch weer verleid tot off-topic :N

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 16-10-2018 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-10 06:50
Simpele stimuleringsmaatregel dus: de duurzaamheidsleningen met lage rente (1,6 %!) die de overheid biedt om ons huis te isoleren kunnen ook ingezet worden voor de aanschaf van een EV O-)

Model 3 maar weer reserveren dan >:)

[ Voor 5% gewijzigd door UniMatrix op 16-10-2018 20:31 ]

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag gesproken met iemand die een proefrit in een Kona had gemaakt. Dealer had hem verteld dat ‘ie thuis op 7,2 kw kan laden en hij binnen 9u vol was. Geen enkel probleem en niks geen vastrecht omhoog. Heb hem geadviseerd om eens elders informatie in te winnen nadat ‘ie niet van me aannam dat dit niet zo simpel werkt. Dealers zijn echt kapot slecht geïnformeerd, of het boeit ze gewoon niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:19:
Vandaag gesproken met iemand die een proefrit in een Kona had gemaakt. Dealer had hem verteld dat ‘ie thuis op 7,2 kw kan laden en hij binnen 9u vol was. Geen enkel probleem en niks geen vastrecht omhoog. Heb hem geadviseerd om eens elders informatie in te winnen nadat ‘ie niet van me aannam dat dit niet zo simpel werkt. Dealers zijn echt kapot slecht geïnformeerd, of het boeit ze gewoon niet...
Al die werknemers daar zijn gewoon apen. Toen ik zat te kijken naar een Kia Optima kwam die verkoper met 1 op 30 wat hij haalde. Ik zeg dat kan nooit, liet ie screenshot zien van 2 km afstand waarin hij gemiddeld 1 op 30 haalde. Ja zo kan ik het ook :') Hij zou waarschijnlijk zeggen dat de Ioniq 400 km range had. Wind mee, achter een vrachtwagen, met 20 graden, met ingeklapte spiegels.

En Hyundai dealer in Zaandam weet niet eens hoe elektrische auto's werken want ze hebben geen laadpaal. Toen ik vroeg of ze niet even op konden laten aan stopcontact zei ze geen idee of dat kan hier of we zulke verlengkabels hebben 8)7 dus hebben nog nooit van hun leven een auto opgeladen.

[ Voor 13% gewijzigd door YoshiBignose op 16-10-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Autodealers weten echt niets. Hoorde een verhaal over een man van 70 die een Jaguar I-pace kocht. "Kan ik daarmee ook bij de Tesla Superchargers laden?" Vroeg'ie aan de verkoper, die druk bezig was de kassabon van 84K in orde te maken. "-Ja hoor! Geen enkel probleem mijnheer!!"

Schandalig.

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 16-10-2018 22:47 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:05
Als dat echt zo is, dan op staande voet ontslaan met betaling van een flinke vergoeding aan de gedupeerde of de kosten voor het ontbinden van de koop.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/7pPV3L1EpVxMW9ag4CW0Rm83fVk7TkshRBa2MSfWj66ITHtyl6TevqT5M9_bdO3B6BfL8eE2esPDVHstc9pjn2lr6ufn2AqLGZXrUXONq_-zzJbByhGNpWwULc18nYnvVoFX6MiIww=w600-h675-no
En nog een blije E-Golf rijder... :P
Gisteren opgehaald bij Muntstad, gelijk mooi stukje naar huis kunnen tuffen en wat een genot om in te rijden...
De opties die ik er bij heb zijn winterpakket, DAB+, park-assist, getinte achterruiten en de kleur Tungsten Silver...

[ Voor 3% gewijzigd door Tovenaar op 17-10-2018 08:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 08:45
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:19:
Heb bij de Hyundai dealer in Almere toch echt een heel ander gesprek gehad. De verkoper reed zelf in de demo Ioniq, wist over laden, snelladen en de laadpas top10. Zeer geintereseerd en geinformeerd.
Ook bij Bochane in Almere, de verkoopster van de Zoe, heel lang en goed gesprek gehad, veel informatie gekregen, ook de auto voor een aantal uur meegekregen om te beleven hoe dat nou gaat met laden. Ze heeft zelf een blog en leest ook mee met anderen (ook hier op tweakers)
Ik denk dat ik per ongeluk tegen de goeden ben aangelopen ?

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:25
Philos31 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:55:
[...]

Heb bij de Hyundai dealer in Almere toch echt een heel ander gesprek gehad. De verkoper reed zelf in de demo Ioniq, wist over laden, snelladen en de laadpas top10. Zeer geintereseerd en geinformeerd.
Ook bij Bochane in Almere, de verkoopster van de Zoe, heel lang en goed gesprek gehad, veel informatie gekregen, ook de auto voor een aantal uur meegekregen om te beleven hoe dat nou gaat met laden. Ze heeft zelf een blog en leest ook mee met anderen (ook hier op tweakers)
Ik denk dat ik per ongeluk tegen de goeden ben aangelopen ?
Hyundai verkoper in Nijmegen wist ook alles over elektrisch rijden, het is echt niet overal kommer en kwel.

Er zit binnen een merk vaak een behoorlijk verschil in kwaliteit tussen verschillende dealers. Een beetje rondshoppen kan nooit kwaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Tovenaar schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:37:
[Afbeelding]
Gisteren opgehaald bij Muntstad, gelijk mooi stukje naar huis kunnen tuffen en wat een genot om in te rijden...
De opties die ik er bij heb zijn winterpakket, DAB+, park-assist, getinte achterruiten en de kleur Tungsten Silver...
*O*

Gezien het aantal nieuwe e-Golf rijders hier de laatste tijd wordt het misschien toch eens tijd voor een Volkswagen e-Golf / e-Up! topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Goed punt, het is inderdaad per situatie zo verschillend dat het lastig is om een algemeen getal te geven.

En er is natuurlijk een sterke selection-bias: mensen die op eigen terrein of op het werk kunnen laden, kopen veel sneller een EV. En daarmee komt de daadwerkelijke prijs voor de gemiddelde EV rijder dus inderdaad vrji laag uit. Uiteindelijk lijkt 20-25 cent mij best reëel als bedrag wat mensen hier op het forum gemiddeld betalen per kWh. Maar als je die opties niet hebt dan is het inderdaad weer wat anders.

Overigens, beter dan 1 op 20 rijden dat halen de meeste ICE rijders juist weer niet. Dat is dus ook voorbeeld dat er niet een gemiddelde te nemen valt dat voor iedereen goed werkt.

Maar, ondanks dat alles, ik hoop dat je veel plezier van de Ioniq gaat hebben!! Is een mooie wagen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hyundai van Dalen in Vlaardingen was ook wel OK.
De Kona Electric reed hij zelf ook veel en hij kon er veel over vertellen. Persoonlijk zag de verkoper meer in de Nexo / waterstof. Ach ja, we leven in een vrij land, zullen we maar zeggen.
Ik denk dat dealers daar wel op terugkomen als ze de kosten van benzinevoorraad in tankjes en een laadpaal naast de offerte van een waterstofstationnetje houden ;)

Serieus, hoe willen ze een dag lang mensen een serieuze proefrit in een waterstofauto laten maken zonder elke dag 30 kilometer om te rijden naar een compressor?

Ik weet dat de ANWB een snellader-auto heeft, maar van een compressor-auto heb ik nog niet gehoord.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:06

greatgonzo

schit-te-rend!

ach ja.. verkopers... Als ik naar de Media Markt door de week ga, of in het weekend, is het ook een wereld van verschil. Door de week heb ik wel eens een vakidioot getroffen.. in het weekend een puisterig studentje. 9 van de 10 keer weet ik nog meer van het object dan zo'n jochie.

Je kunt goeden treffen, maar bij sommige denk ik wel eens dat, als je maar babbels hebt, je alles kunt verkopen. Of het nu auto's, keukens of huizen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
greatgonzo schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:00:
ach ja.. verkopers... Als ik naar de Media Markt door de week ga, of in het weekend, is het ook een wereld van verschil. Door de week heb ik wel eens een vakidioot getroffen.. in het weekend een puisterig studentje. 9 van de 10 keer weet ik nog meer van het object dan zo'n jochie.

Je kunt goeden treffen, maar bij sommige denk ik wel eens dat, als je maar babbels hebt, je alles kunt verkopen. Of het nu auto's, keukens of huizen zijn.
Ja, toch vind ik het wel een verschil dat je slappe verkooppraatjes gebruikt of gewoon glashard liegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tovenaar schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:37:
[Afbeelding]
Welke andere EVs heb je overwogen? En waarom is het de eGolf geworden? Ik rij vandaag in een Leaf, morgebn in een eGolf en in het weekend in een Ioniq. 1 van die 3 moet het worden voor mij, maar ik ben er nog niet uit welke. De Leaf heeft voor nu een edge vanwege pro-pilot en de uitrusting. De Ioniq heeft daarna de voorkeur omdat deze sneller kan snelladen en veel goedkoper is. En de Golf en Leaf hebben geen accu koeling, dat heeft de Ioniq wel, al denk ik dat dit niet veel verschil maakt in het dagelijks gebruik aangezien ik aan huis kan laden.

[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 17-10-2018 12:08 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zody
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:10
nieuws: Google Maps toont informatie over oplaadpunten voor elektrische auto's

Mooie ontwikkeling dit ! Tot op heden is de oplossing voor het "probleem" nog te gefragmenteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

zonoskar schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:03:
[...]

Welke andere EVs heb je overwogen? En waarom is het de eGolf geworden? Ik rij vandaag in een Leaf, morgebn in een eGolf en in het weekend in een Ioniq. 1 van die 3 moet het worden voor mij, maar ik ben er nog niet uit welke. De Leaf heeft voor nu een edge vanwege pro-pilot en de uitrusting. De Ioniq heeft daarna de voorkeur omdat deze sneller kan snelladen en veel goedkoper is. En de Golf en Leaf hebben geen accu koeling, dat heeft de Ioniq wel, al denk ik dat dit niet veel verschil maakt in het dagelijks gebruik aangezien ik aan huis kan laden.
Bij mij viel de keuze op e-Golf omdat ik die andere twee gewoon echt niet mooi vindt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zody schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:08:
nieuws: Google Maps toont informatie over oplaadpunten voor elektrische auto's

Mooie ontwikkeling dit ! Tot op heden is de oplossing voor het "probleem" nog te gefragmenteerd
Lijkt te werken, met zoekterm "ev charging" en "Dit gebied doorzoeken".
Voorbeeld.

Vindt alleen Allego, Fastned en Tesla stations?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-10 14:42
https://cdn.businessinsider.nl/wp-content/uploads/2018/10/20181010_Vertaling_Laadstation.jpg

interessant plaatje met het aantal laadpalen per 100 KM verharde weg maar ik mis wel Noorwegen in het overzicht

[ Voor 19% gewijzigd door Guy Treepbush op 17-10-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
[...]
Ik heb zowel leaf als golf overwogen aangezien deze in mijn leasmogelijkheden zaten. Hierin bleek de leaf al snel af te vallen vanwege de zitpositie. Ik heb nogal snel last van mijn rug en ondanks dat de leaf voor hetzelfde bedrag rijker is uitgerust, heb ik toch voor de golf gekozen.

Een simpel voorbeeld van de leaf; de stuurkolom is niet in diepte te verstellen en daardoor voor mij geen goede zitpositie. Daar komt ook nog bij dat ik de golf een heel stuk mooier vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Guy Treepbush schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:22:
https://cdn.businessinsider.nl/wp-content/uploads/2018/10/20181010_Vertaling_Laadstation.jpg

interessant plaatje met het aantal laadpalen per 100 KM verharde weg maar ik mis wel Noorwegen in het overzicht
Misschien beter naar artikel linken.....plaatje wordt niet getoond anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Tovenaar Dat van het niet te verstellen stuur hoor ik wel vaker. Ik denk dat ik daar ook over ga vallen aangezien ik normaal het stuur helemaal naar me toe trek. De looks maken me niet zo veel uit, ik vind bijv. de eGolf nogal saai en er zijn geen spannende kleuren leverbaar.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zody
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:10
Guy Treepbush schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:22:

Hij doet het zo niet, dit werkt denk ik wel: https://www.businessinsid...t-elektrische-auto-kaart/

Zou ook benieuwd zijn naar Noorwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het valt mij opdat vrijwel niemand hier over een Renault Zoe denkt terwijl dat toch een auto is die een goede actieradius (250Km+) heeft. En qua prijs (circa 32.000 incl accu) tot de goedkopere EV's behoort.

Of zitten er bezwaren aan die ik niet onderken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Er worden vergelijkbare hoeveelheden Leafs en Zoes verkocht (Leaf altijd net iets meer dan Zoe)

De meestgehoorde redenen zijn: DC snelladen en ProPilot, en ook een beetje binnenruimte en afwerking. Ze zijn nagenoeg identiek geprijsd en hebben nagenoeg identieke range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:34:
Het valt mij opdat vrijwel niemand hier over een Renault Zoe denkt terwijl dat toch een auto is die een goede actieradius (250Km+) heeft. En qua prijs (circa 32.000 incl accu) tot de goedkopere EV's behoort.

Of zitten er bezwaren aan die ik niet onderken?
Formaat, bereik, aantal kWh.

Renault, maak nou eens een Megane station/Talisman station met 80-120kWh....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-10 06:50
Tesla maak een Model 3 station / wagon / estate :)

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:40:
[...]

zo'n auto met een accu lijkt me best lachen. Vrees wel dat het erg duur wordt (65-75k?). Zijn nu allemaal van die 90 pk dingen die trager op de linkerbaan rijden dan je schoonmoeder op d'r elektrische fiets! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:47:
[...]

zo'n auto met een accu lijkt me best lachen. Vrees wel dat het erg duur wordt (65-75k?). Zijn nu allemaal van die 90 pk dingen die trager op de linkerbaan rijden dan je schoonmoeder op d'r elektrische fiets! :)
Maar met de huidige accuprijzen, is dat helemaal niet meer nodig voor 65-75k

Men geeft aan tussen de 120-150 euro per kWh te zitten.

Dus met 15k moet dat best lukken, dan heb je de motor niet meer nodig (5k?). Zit je op 10k meer dan een ice...

Megane heb je vanaf 25k, doe je de EV met 120kWh voor 40-45k.... Heb je alsnog forse winst op je model.

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 17-10-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
zonoskar schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:27:
@Tovenaar Dat van het niet te verstellen stuur hoor ik wel vaker. Ik denk dat ik daar ook over ga vallen aangezien ik normaal het stuur helemaal naar me toe trek. De looks maken me niet zo veel uit, ik vind bijv. de eGolf nogal saai en er zijn geen spannende kleuren leverbaar.
En dan te bedenken dat er in Canada wel 40 verschillende kleuren gekozen kunnen worden... 8)7
https://www.vwmodels.ca/2018/egolf/

Maar als je er sec naar kijkt is voor jou mogelijk de Leaf of Ionic een betere keus, alleen ben ik zelf nogal gehecht geraakt aan VW en hierin is mijn keus dan, naast de zithouding, ook zeker een emotionele geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 20:41

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

[...]

Neem een i3, dan heb je superieure accu koeling. :P

Ik zou nooit een Leaf kopen vanwege het ontbreken van een fatsoenlijk BMS.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
janesh schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:34:
[...]
Neem een i3, dan heb je superieure accu koeling. :P

Ik zou nooit een Leaf kopen vanwege het ontbreken van een fatsoenlijk BMS.
Maar dan heb je het volgens mij ook wel over een andere prijscategorie, ik kon hem in mijn huidige leasebudget niet selecteren... (dat nog naast het feit dat ik hem echt niet mooi vind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De Zoe is een fijne auto maar in veel opzichten onvolwassen of onpraktisch.
De achterbank is alleen als geheel neerklapbaar, geen dakdragers mogelijk, geen trekhaak, geen ledverlichting (vorige week nog zitten klooien met H4 halogeen), uiterlijk nog 2012, geen CCS.
Niets dat niet met een simpele ingreep op te lossen is, maarja, dat moet Renault dan wel willen en doen.
Ik had in 2015 verwacht dat ze dat voor 2019 wel op orde zouden hebben, maar er is nog niets aangekondigd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:40:
[...]

Zoe heeft beter bereik dan de Leaf. Binnenruimte is weinig verschil. Oké, Leaf is leuker model. maar stukken duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:44
whoops :D

[ Voor 96% gewijzigd door SniperGuy op 17-10-2018 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:44:
[...]

Zoe heeft beter bereik dan de Leaf. Binnenruimte is weinig verschil. Oké, Leaf is leuker model. maar stukken duurder.
Volgens mij valt dat verschil wel mee. Met batterijkoop zijn ze net zo duur en met huur vervalt (voor mij tenminste) een groot deel van het genoten voordeel van een elektrische auto, namelijk de lage gebruikskosten.

Met mijn km's (40.000+) per jaar kost accuhuur nog altijd €0,03 / km.
Dat vind ik een fors bedrag aan "verzekering" voor een goede accu. Als ik dat bedrag spaar, kan ik ook elke 180.000km een nieuwe accu kopen, en dan houd je het aan maandlasten in je zak.

Als je weinig rijdt, is dat bedrag nog hoger, bij 1000km / maand heb je het over €0,07 / km aan accuhuur alleen al zonder stroom erin te gooien.

2e hands vind ik ze ongeveer net zo duur als een Leaf.

En in kopen, zéker op de wat luxere modellen, ligt het +- €4000 uit elkaar (in het nadeel van de Leaf), waar dan de Leaf "fors" luxer is met dingen als pro-Pilot e.d.

Ik snap de aantrekkingskracht niet zo van een Zoe op het moment. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Mar.tin op 17-10-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar.tin schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:16:
[...]

Volgens mij valt dat verschil wel mee. Met batterijkoop zijn ze net zo duur en met huur vervalt (voor mij tenminste) een groot deel van het genoten voordeel van een elektrische auto, namelijk de lage gebruikskosten.

Met mijn km's (40.000+) per jaar kost accuhuur nog altijd €0,03 / km.
Dat vind ik een fors bedrag aan "verzekering" voor een goede accu. Als ik dat bedrag spaar, kan ik ook elke 180.000km een nieuwe accu kopen, en dan houd je het aan maandlasten in je zak.

2e hands vind ik ze ongeveer net zo duur als een Leaf.

En in kopen, zéker op de wat luxere modellen, ligt het +- €4000 uit elkaar (in het nadeel van de Leaf), waar dan de Leaf "fors" luxer is met dingen als pro-Pilot e.d.

Ik snap de aantrekkingskracht niet zo. :)
Die accuhuur is gewoon een slim verdienmodel.
Ik denk dat veel mensen bij aanschaf van een EV denken 'ach dat streep ik wel weg tegen de oude wegenbelasting' en zo binden ze je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
@possimpible
Klopt, en het zal ze vast ook wel veel brengen, maargoed, voor mij was en is het, ondanks dat ik dus bovengemiddeld véél km's maak, nog steeds onaantrekkelijk.

Kosten per km zijn nu (voor mij) slechts €0,006 aan energie, €0,015 aan verzekering, €0,015 aan (verwacht) onderhoud.
De afschrijving gaan we beleven, ik ga in de sommetjes zelf uit van een lineaire €0,10 / km, dan zou ik 'm in 200.000 km afgeschreven hebben naar €0. lijkt me niet onredelijk, en zelfs ietsje te hoog.

Als ik kijk naar de restwaardes nu, dan verwacht ik een werkelijke afschrijving van +- 12.500-15000 over de komende 3 jaar, komt verrassend goed overeen met +- €0,10 / km.

Maakt 'm exact net zo duur als mijn Aygo was :+. Op papier.
In werkelijkheid, steek ik die €300-400 aan benzine in de maand in het zakje, ipv in de pomp. En kan ik daarvan mooi weer een nieuwe automobiel bekostigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Proton_ schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:43:
De achterbank is alleen als geheel neerklapbaar, geen dakdragers mogelijk, geen trekhaak, geen ledverlichting (vorige week nog zitten klooien met H4 halogeen), uiterlijk nog 2012, geen CCS.
Niets dat niet met een simpele ingreep op te lossen is, maarja, dat moet Renault dan wel willen en doen.
Ik had in 2015 verwacht dat ze dat voor 2019 wel op orde zouden hebben, maar er is nog niets aangekondigd.
Spyshots van een nieuwe renault Zoe zijn net opgedoken. Planning is 2020 een nieuw model. Vreemde strategie, zou eerder verwachten dat ze de nieuwe Clio gaan klaarmaken voor elektrificatie maar kennelijk gooien ze het Zoe platform liever niet weg.

Als deelauto is deze auto perfect: Niet te groot, makkelijk te bedienen, weinig verschil met een ICE. Wanneer je voor het eerst in een Leaf zit is het wel wat meer zoeken.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
Proton_ schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:43:
Mee eens. Ik wacht met smart op een nieuw model met CCS mogelijkheid en ook wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar.tin schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:35:
@possimpible
Klopt, en het zal ze vast ook wel veel brengen, maargoed, voor mij was en is het, ondanks dat ik dus bovengemiddeld véél km's maak, nog steeds onaantrekkelijk.

Kosten per km zijn nu (voor mij) slechts €0,006 aan energie, €0,015 aan verzekering, €0,015 aan (verwacht) onderhoud.
De afschrijving gaan we beleven, ik ga in de sommetjes zelf uit van een lineaire €0,10 / km, dan zou ik 'm in 200.000 km afgeschreven hebben naar €0. lijkt me niet onredelijk, en zelfs ietsje te hoog.

Als ik kijk naar de restwaardes nu, dan verwacht ik een werkelijke afschrijving van +- 12.500-15000 over de komende 3 jaar, komt verrassend goed overeen met +- €0,10 / km.

Maakt 'm exact net zo duur als mijn Aygo was :+. Op papier.
In werkelijkheid, steek ik die €300-400 aan benzine in de maand in het zakje, ipv in de pomp. En kan ik daarvan mooi weer een nieuwe automobiel bekostigen.
Jouw berekening vind ik vrij optimistisch, maar dat zal per auto verschillen dus kan best passen... Voor de kosten hoef je nu als koper volgens mij echt geen EV te rijden, ik denk dat die afschrijving nog weleens vies tegen kan vallen. Zal afhangen van de ontwikkelingen de komende 3-5 jaar, maar ik schat in dat die groter en van meer impact zijn dan we nu kunnen inschatten... Dan is het alsof je een playstation 3 te koop zet terwijl iedereen de 4 al heeft of wil hebben. Niet dat dit geeft toch? Bereid je er alleen wel op voor :P
Pagina: 1 ... 5 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.