Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:08
mddd schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:19:
[...]

Ik zeg bewust 14,0 want dat zag ik vanmorgen nog op mijn Zoe staan. Het is het gemiddelde van 3000 km woon/werk verkeer waarbij het merendeel snelweg (100 km/u) een stukje snelweg (120 km/u) en een stukje B-weg (50/70 km/u).

Natuurlijk is het afhankelijk van je eigen situatie (met name als je veel 100+ rijdt) maar ik rijd absoluut niet sloom en toch zit ik gewoon op 14. (toegegeven, in de winter is het ergens in de 16 dus over het hele jaar is 15,x waarschijnlijk eerlijker dan 14).
Ik heb het gemiddelde van SpritMonitor gehaald. Heb je geen discussie ;) Wel een hele nette waarde.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
Sunri5e schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:13:
Ik had het ook al in een ander topic geplaatst maar misschien hoort het eigenlijk hier omdat dit over EV's gaat. Ik heb zojuist de knoop doorgehakt. Ik ga elektrisch rijden. Het wordt een VW eGolf. Levertijd maart 2019. Ik twijfel alleen nog tussen de kleuren Oryx White of Deep Black.... Kunnen jullie mijn twijfel wegnemen? En zijn er nog opties die ik echt moet nemen?
Leuk, ik krijg als het goed is mijn eGolf aankomende dinsdag... Enige wat ik over je vraag kan zeggen is; neem je wit dan blijf je de auto wassen... Met zwart zie je nog steeds vuil maar wit is eigenlijk alleen mooi als hij spik en span is, dus blijven poetsen...
Om die reden heb ik zelf voor Tungsten Silver gekozen, iets minder grijs als de meeste golfjes en toch niet zo ontvankelijk voor vuil (optisch gezien dan 8)7)
Ik kwam er afgelopen week achter dat de warmtepomp niet standaard is en die had ik voor de winter toch wel graag gehad, al weet ik niet exact hoeveel het scheelt.

[ Voor 8% gewijzigd door Tovenaar op 12-10-2018 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:02
Torakk schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:42:
[...]

Kijk als ik tweedehands koop dan kan ik me natuurlijk rot lachen dat iemand anders 2/3 van de waarde voor zn rekening heeft genomen. Maar het lijkt me wel nogal bitter als je zo 20K door de put ziet gaan. en ik zou al helemaal geen 30k betalen voor zon ionic. Zat pas achter zon ding op de a12. je ziet die wielkasten gewoon wapperen in de wind.
Hé niets mis met de Ioniq hoor :( bij m'n werknemer wappert er helemaal geen wielkast. Het is geen luxe auto maar hij doet echt niet onder voor de e-Golf of Leaf. Of je er 35k voor wil uitgeven is een tweede. EV's zijn gewoon wat duurder ja, maar z'n Ioniq heeft opties die ik op m'n Tesla niet eens heb.
Tovenaar schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:18:
[...]

Leuk, ik krijg als het goed is mijn eGolf aankomende dinsdag... Enige wat ik over je vraag kan zeggen is; neem je wit dan blijf je de auto wassen... Met zwart zie je nog steeds vuil maar wit is eigenlijk alleen mooi als hij spik en span is, dus blijven poetsen...
Om die reden heb ik zelf voor Tungsten Silver gekozen, iets minder grijs als de meeste golfjes en toch niet zo ontvankelijk voor vuil (optisch gezien dan 8)7)
Alle auto's worden vies hoor. Je ziet iets sneller dat modder onderaan bij nat weer. Ik ben erg blij dat ik wit genomen heb. Krasjes en deukjes zie je minder snel, auto wordt (iets) minder heet in de zomer en wit is vaak goedkoop :P en toch opvallend, niet zo saai als zwart of grijs.

[ Voor 35% gewijzigd door YoshiBignose op 12-10-2018 15:35 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:53
kdeboois schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:14:
[...]

16,3 kWh / 100 km...

140 Wh/km is echt achter vrachtwagen hangen.
Gemiddelde over de afgelopen 1750km met mijn Leaf is 136Wh/km en dat is inderdaad wel (grotendeels) achter vrachtwaggels hangen, verder gewoon wel de verwarming aan enzo.

Hoewel het dan nog wel verder omlaag kan naar 115Wh/km :9

Voordeel is dat het op mijn dagelijkse route (Apeldoorn > Nieuwegein > Apeldoorn) letterlijk 3 minuten méér t.o.v. "doorrijden". En dat het me 10 minuten laden scheelt bij een snellader in Apeldoorn om weer op werk te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik had het ook al in een ander topic geplaatst maar misschien hoort het eigenlijk hier omdat dit over EV's gaat. Ik heb zojuist de knoop doorgehakt. Ik ga elektrisch rijden. Het wordt een VW eGolf. Levertijd maart 2019. Ik twijfel alleen nog tussen de kleuren Oryx White of Deep Black.... Kunnen jullie mijn twijfel wegnemen? En zijn er nog opties die ik echt moet nemen?
Wij hebben nu 4 maanden de E-golf. De warmtepomp lijkt me ook een goede optie.
Ga ook voor de 16-inch banden ivm verbruik. De leren bekleding is wel mooi, wij waren eerst huiverig maar is voor ons toch wel fijn ivm hondenharen die er niet in blijven steken.
Neem ook het geluidje bij langzaam rijden.
Voor de rest valt me niet veel in, we hebben de showroom/testrit auto gekocht met bijna alles erop en eraan, veel dingen waar we echt niet om geven zoals blauwe lichtstrepen binnen, donkere ramen achter, enzo. Maar ja, wat wil je, electrisch rijden binnen 2 weken !
Condities die wij kregen zijn misschien nog interessant :
Gratis dakdragers
4 jaar garantie (of 100.000km)
8 jaar op accu (of 160.000 km)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Goede keuze ;)

Ik ben zelf erg blij met de Keyless entry en Active Info Display, denk ook dat de warmtepomp de moeite waard is al heb ik dat zelf nog niet kunnen ervaren, omdat ik hem pas net heb.
De rest van de opties zijn denk ik meer smaak/persoonlijke voorkeur.

Edit: "Levertijd maart 2019" is hij al besteld of heeft je dealer gezegd dat hij er dan is als je nu bestelt? Dat laatste kan ik mij haast niet voorstellen, je leest overal dat de levertijd alleen maar toe neemt, zou eerder verwachten nu besteld is levering in zomer 2019...

[ Voor 15% gewijzigd door pposthoorn op 12-10-2018 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
Ik hoop trouwens voor je dat hij wel wat eerder geleverd wordt anders is het nog lang wachten... Bij mij was de eerste indicatie januari 2019, is uiteindelijk 16 oktober 2018 geworden... :*) Hopen dat het voor jou ook zo gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Deveon schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:06:
[...]

1. De Zoë is niet populair omdat je de accu nog moet huren. Hierdoor vervalt in feite de vrijstelling van MRB (verreken met elkaar), maar heb je natuurlijk wel zekerheid van degelijk accu. Iets wat bij Leaf weer een risico is wat de prijs drukt.
2. Een Model S uit 2013 met 200.000 op de teller levert nog makkelijk 40k op. Ik ben benieuwd welke gelijk geprijsde auto nog zo een hoge restwaarde heeft na die leeftijd en kilometerstand.
3. Een ander voorbeeld is de Ioniq; Deze zit na 2 jaar en 25dkm nog op €28.400! Nieuwprijs was slechts 32.210
Die model S zal wel gaan dalen in prijs. Vanaf 2019 gaat er bijtelling op komen, omdat de 5 jaars termijn voorbij is. En dan wordt hij minder interessant. Je ziet nu al een piek bij Tesla verkoop vanwege de bijtellingsregels voor 2019. Dat zal wel meer aanbod van gebruikte opleveren = lagere prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

haaibaa2 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:36:
Maar het geeft ook aan dat de laadpalen business een beetje schimmig is. Want stel dat dit klopt. Waarom betaal ik dan met mijn NewMotion pas bij NewMotion meer dan MainGau daarvoor betaald? Ook niet helemaal eerlijk toch? Ik zie alleen maar dat de prijs daar 35 ct per kWh is, dus daar moet ik dan maar vanuit gaan.
Ga er maar vanuit dat TNM gewoon exact hetzelfde bedrag als wat jij betaalt met je TNM pas bij Maingau in rekening brengt.

De hele CPO MSP markt is best wel transparant met hun prijzen, behalve 1 partij en dat is TNM. Zij zijn de enige die schimmig over hun laadtarieven doen en dat komt denk ik grotendeels doordat ze zelf geen infra hebben, alleen laad oplossingen leveren die altijd op infra van particulieren of bedrijven wordt aangesloten, die vervolgens zelf hun verkoopprijzen mogen bepalen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
jerh schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:40:
[...]

Die model S zal wel gaan dalen in prijs. Vanaf 2019 gaat er bijtelling op komen, omdat de 5 jaars termijn voorbij is. En dan wordt hij minder interessant. Je ziet nu al een piek bij Tesla verkoop vanwege de bijtellingsregels voor 2019. Dat zal wel meer aanbod van gebruikte opleveren = lagere prijs.
En hoe vertaalt dat precies naar de 5 jaar oude Model S uit 2013 voor €40.000? De bijtellingverhoging zal er juist voor zorgen dat er veel minder S’s binnen 5 jaar na aanschaf de tweedehands markt op gaan, want iedereen die kan upgraden doet dat nog dit jaar.

De Model 3 base zal, afhankelijk van de prijs, wel invloed hebben op een gebruikte S. Maar dan is het de vraag hoeveel is een praktische kofferbak waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:43

mux

99% efficient!

Er is zoveel vraag naar Tesla's dat de prijzen echt niet significant omlaag gaan de komende tijd. De auto's die te lijden hebben onder de bijtellingsperikelen zijn de PHEVs (die overduidelijk helemaal niet meer verkopen), niet de BEVs. Daar blijft de komende tijd een overweldigend hogere vraag dan aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

joozzt schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:50:
[...]
Neem ook het geluidje bij langzaam rijden.
Dat was echt het eerste waarvan ik het uit wilde zetten bij mijn Leaf. Echt een irritant fluittoontje was dat, en het kon alleen uitgeschakeld worden met een OBD2-bluetooth interface en een 3rd party app (Leaf Spy) op mijn telefoon.
Maar misschien heeft de Golf wel een acceptabeler geluid...

Mijn advies, luister eerst voordat je er geld voor betaalt!

*zucht*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De VSP (vehicle sound for pedestrians) kun je net als bij de oude Leaf (die er ook een knop voor had) uitschakelen door hem uit te trekken achter/onder het handschoenenkastje. Moet je wel het handschoenenkastje voor demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Even weer de Sono Sion.

Nu ruim 8000 betaalde reserveringen.

En ook een nieuwe crowdfunding ronde gestart: https://www.seedrs.com/sono-motors1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Laatst online: 03-09 21:56
mux schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 21:07:
De VSP (vehicle sound for pedestrians) kun je net als bij de oude Leaf (die er ook een knop voor had) uitschakelen door hem uit te trekken achter/onder het handschoenenkastje. Moet je wel het handschoenenkastje voor demonteren.
Is het geen verplichting om dat geluidje te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47
JeroenK schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 09:21:
[...]

Volgens mij in NL nog niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:14
Misschien voor jou ook interessant, ik heb een model genomen welke al voor productie stond ingepland. Augustus de bestelling gedaan, mag hem volgende week halen. Een dingetje is wel dat je beperkt bent in je keuze voor de opties.

Wat betreft de kleur, voor mij was het zwart of indium grey en die laatste is het geworden. Toevallig reed ik gisteren achter een Oryx white, ook een mooie kleur maar je moet van wit houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
JeroenK schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 09:21:
[...]

Dat wilden ze EU-breed aanpakken, dus dat duurt nog een paar jaar :+
Edit: Als ze dit doen hoop ik wel dat ze het technologie-agnostisch doen. Anders hoeft een FCEV het opeens niet, of die luxe benzine bak die zo geïsoleert is dat je hem in de praktijk ook niet hoort. Dus gewoon een Decibel-eis.
Zelf wel de zekering bij mijn Zoe ervoor uitgetrokken, ik erger me mateloos aan het geluid dat nergens voor dient.

[ Voor 41% gewijzigd door Nivve op 13-10-2018 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De e-golf heeft een knopje voor aan/uit in middenconsole. Het geluid buiten is een soort brom, lijkt net een stille auto.
Het lijkt me wel handig om verschillende geluiden te kunnen kiezen als rijder... Dan is de overtreffende trap natuurlijk een gestandaardiseerde manier om geluiden zelf in te kunnen laden ! De ringtone van de auto.
Zolang het geluid niet verplicht is kunnen er ook geen eisen aan gesteld worden, iedereen mag volgens mij willekeurige geluiden beneden een bepaald volume produceren toch? Of is daar toch wetgeving over?
Geen sirenes etc lijkt me wel , maar motor/tractor geluiden?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Storen jullie je er werkelijk aan? Als je binnen aan het bellen bent of de radio (zacht) aan hebt staan hoor je het al niet. In een Leaf (obv 1 proefrit...) vond ik het vrij veel geluid maken, maar toen hadden wij de radio uit. In de Kona merk ik er 0,0 van. Alleen maar goed lijkt me, als ik thuis weg rijd kom ik veel fietsende kinderen tegen, tevens een 30 km/u weg, heb liever dat ze iets horen dan alleen het banden geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Exact, ik zou het zelf ook nooit uitschakelen, het komt de veiligheid ten goede.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:37
Bij de e-up heb je geen knop om de soundgenerator uit te zetten. Het is sowieso een accessoire die niet standaard is. Bij mij zat ie erop (vol gehangen voorraad auto) maar heb ik 'm op volume 0 ingesteld met OBDeleven. ( En ik doe die aanpassingen grateloos voor je als je in de buurt woont ;-) ).

Het is een soort bromgeluidje dat mij best irriteerde. Omdat de auto zo stil is, zoemt er alsnog iets. De elektromotor maakt mij nog teveel lawaai ;-)

Voor omstanders helpt dat geluidje niet echt heb ik 't idee. De banden maken al snel meer geluid als je boven de 10 km/h uitkomt.

Als er dan toch een Europese verplichting komt, mogen fietsers, elektrische fietsen, skateboarders en voetgangers óók wel een verplichte soundgenerator krijgen. Die hoor je immers ook niet.

Het is vooral de schrikreactie die hinderlijk is omdat men het niet gewend is dat elektrische auto's vrijwel geen geluid maken. Terwijl dat over een paar jaar niet meer opvalt. Of zullen we de man die met de rode vlag vooruit loopt ook maar weer invoeren?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

Tja er zal maar een kat of hond onder je auto liggen te slapen, ik zal dat geluidje altijd wel aan willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-10 21:27
Wikipedia: link
April 2014 the European Parliament approved the legislation (Regulation (EU) No 540/2014) that requires the Acoustic Vehicle Alerting Systems, which is mandatory for all new electric and hybrid electric vehicles. The new rule established a transitional period of 5 years after publication of the final approval of the April 2014 proposal to comply with the regulation.
Als deze info nog klopt, dan zouden nieuw verkochte BEV's deze moeten hebben uiterlijk april 2019.
Volgens het rdw is de verplichte datum 01-07-2019 voor "Installation of an Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) in hybrid electric and pure electric vehicles"

[ Voor 21% gewijzigd door QvTzKwCi op 13-10-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
QvTzKwCi schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 13:27:
Wikipedia: link

[...]

Als deze info nog klopt, dan zouden nieuw verkochte BEV's deze moeten hebben uiterlijk april 2019.
Volgens het rdw is de verplichte datum 01-07-2019 voor "Installation of an Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) in hybrid electric and pure electric vehicles"
Ha. Nou. Het zit erop hoor. Staat alleen heul heul heul zachtjes :Y

Kat of hond of vogel: als ik de deur open en dicht gooi sprinten ze wel weg.

In The United States of The Amerika's is een achteruitrijcamera inmiddels ook al verplicht. Want de aloude spiegels en een beetje verstand is ruim 100 jaar voldoende geweest maar inmiddels afgestorven.

( oh ja hoor: mèt camera is het veiliger. Maar niet rijden is nog het aller aller veiligsterderderste)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Deze discussie is al erg oud en wellicht inmiddels wat weggezakt, maar zo rond 2009-13 was er een hoop te doen in de politiek en onder de bevolking over deze noisemakers. Er is namelijk een hele sloot studies die zeggen dat het geen moer uitmaakt; ongeacht of er een noisemaker wordt gebruikt of niet. Het soort geluid en de hoeveelheid geluid die noisemakers (en de meeste auto's, ook ICEs) maken bij lage snelheid is ruim onvoldoende om op tijd een ongeluk met een voetganger te voorkomen. Ondanks dat alles heeft de VS vrij vroeg noisemakers verplicht gesteld (soort van) en is de EU gevolgd.

Ik heb veel liever dat er evidence-based regels worden gemaakt voor veiligheidssystemen. Zo heeft de Leaf een variant op de traditionele 'piep... piep... piep' - een geluid waarvan we al bijna 50 jaar weten dat het véél minder effectief en richtbaar is dan een continu breedbandig geluid. Het soort geluid dat nieuwe voertuigen in de bouw en vrachtwagens tegenwoordig maken als ze achteruit rijden. Maar nee, Nissan repeteert dezelfde fout die we al decennia maken. Doe het dan meteen goed!

Op de Leaf is het een érg irritant geluid (aanlopende remmen vooruit, een spookachtige ringtone uit het diepe verleden als je achteruit rijdt), dus ik heb hem ook liever uit dan aan. Blij dat er een knop zit om dat te doen op mijn generatie Leaf.

Dit is allemaal heel vergelijkbaar met de discussie omtrent helmen op de fiets (geen helm is beter voor de volksgezondheid) en vlaggetjes op een kinder/ligfiets (vlaggetje helpt geen moer in situaties die ertoe doen). Het zijn van die dingen die goed *lijken* te zijn voor de leek, maar doe gedegen onderzoek en je komt erachter dat het ineffectief is en er veel betere oplossingen zijn. Zoals een paar extra streepjes op de weg (psychologische wegvernauwing) - kost een paar tientjes en werkt voor iedere auto ongeacht aandrijflijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"( oh ja hoor: mèt camera is het veiliger. Maar niet rijden is nog het aller aller veiligsterderderste)"

Behalve als er een vliegtuig net op je huis neerstort. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

mux schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:55:
Op de Leaf is het een érg irritant geluid (aanlopende remmen vooruit, een spookachtige ringtone uit het diepe verleden als je achteruit rijdt), dus ik heb hem ook liever uit dan aan. Blij dat er een knop zit om dat te doen op mijn generatie Leaf.
Ja, écht irritant. In mijn Leaf zit ook een knop. Om het eenmalig uit te zetten, volgende keer staat het gewoon weer aan.

En dus met LeafSpy aan de slag gegaan.

En net als @JayPe help ik anderen graag kosteloos als ze het geluid ook uit willen hebben. Kom gerust een keer langs!

*zucht*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JayPe
Ik hàd vroeger een handvat aan m'n fiets, met een draai mechanische. Rrrrrrrr Rrrrrrrr. Rrrrrrrr!

Super stoer.

Vandaag nog een (ik neem aan) positieve opmerking ontvangen van een buurvrouw. Dat m'n auto wel echt heel stil is.

Ze liep midden op straat achter de kleine aan op z'n driewieler. Smalle straat dus er voorbijgaan was sowieso geen optie, dus liet ik m'n auto langzaamaan en op afstand achter hen aan kruipen.

Ze schrok niet maar was wel verbaasd. De eikeltjes onder de wielen knarsten waardoor ze mij hoorde. Toen ze beiden op de stoep ging om ruimte te maken zoefde ik er voorbij. Was een noise dinges dan beter geweest? Ja. Als je haast zou hebben en ouders met kleine kinderen van de straat wilt jagen, dan wel.

#Relax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:35

3_s

Ik zet dat bij m’n Kona ook dikwijls uit. Beept ook irritant bij achteruit rijden...
Helaas springt dat steeds terug aan.

[ Voor 17% gewijzigd door 3_s op 13-10-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JayPe schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 19:09:
Ik hàd vroeger een handvat aan m'n fiets, met een draai mechanische. Rrrrrrrr Rrrrrrrr. Rrrrrrrr!

Super stoer.

Vandaag nog een (ik neem aan) positieve opmerking ontvangen van een buurvrouw. Dat m'n auto wel echt heel stil is.

Ze liep midden op straat achter de kleine aan op z'n driewieler. Smalle straat dus er voorbijgaan was sowieso geen optie, dus liet ik m'n auto langzaamaan en op afstand achter hen aan kruipen.
Daar heb je toch die knop op je stuur voor? Springen ze bij mij altijd direct weg, werkt prima >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
YoshiBignose schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 22:22:
[...]

Daar heb je toch die knop op je stuur voor? Springen ze bij mij altijd direct weg, werkt prima >:)
Ja. Die heb ik ook... Maar míjn buren kotsen mij nog niet uut _O-

Grapjas! Subtieler zou ik m'n ramen elektrisch kunnen laten zakken. Die dingen maken herrie!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die van mij maakt ook geen geluid, als ik de straat inrij doe ik dat altijd met 20km:u max en als je voetgangers dan inhaalt schrikken ze doorgaans wel.

Gisteren weer meegemaakt, kijken ze om en zien ze toch vrij grote auto die ze dus niet hebben horen aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 22:34
pposthoorn schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:01:
[...]

Goede keuze ;)

Ik ben zelf erg blij met de Keyless entry en Active Info Display, denk ook dat de warmtepomp de moeite waard is al heb ik dat zelf nog niet kunnen ervaren, omdat ik hem pas net heb.
De rest van de opties zijn denk ik meer smaak/persoonlijke voorkeur.

Edit: "Levertijd maart 2019" is hij al besteld of heeft je dealer gezegd dat hij er dan is als je nu bestelt? Dat laatste kan ik mij haast niet voorstellen, je leest overal dat de levertijd alleen maar toe neemt, zou eerder verwachten nu besteld is levering in zomer 2019...
Tovenaar schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:05:
[...]

Ik hoop trouwens voor je dat hij wel wat eerder geleverd wordt anders is het nog lang wachten... Bij mij was de eerste indicatie januari 2019, is uiteindelijk 16 oktober 2018 geworden... :*) Hopen dat het voor jou ook zo gaat...
Hier ook de E-Golf besteld. 22 September besteld bij leasemaatschappij en op 1 oktober kreeg ik van uitvoerende dealer als prognose week 10 (4-8 maart) voor levering door.

Hopelijk is die er ook wat eerder O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 13:07

databeestje

Von PrutsHausen

De publieke laadpaal op de hoek van ons hofje heeft een nieuwe bezoeker aangetrokken, een oud model Nissan Leaf in het zwart. Langzaam maar zeker, van bijzonder naar gewoon. In de zelfde straat staat een Zoe 40, en ik rij met de MiEV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Hoe kijken we hier eigenlijk aan tegen het kopen van een tweedehands Leaf uit 2013-2015?

We hebben nu nog een grote wagen naast de Tesla en overwegen deze weg te doen om all-electric te gaan. Tesla voor de snelweg ritten en de Leaf voor in de stad. Ben alleen wat angstig voor de restwaarde die waarschijnlijk laag gaat zijn zodra de huidige generatie uit de lease komt in grote aantallen. Accu is daarnaast ook nog een punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:09
Het geluid van de e-Golf hoor je binnen in de auto echt niet. Zelfs als je langzaam rijdt en de radio op mute hebt staan, hoor ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 01-10 13:26
Sethro schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 22:15:
Hoe kijken we hier eigenlijk aan tegen het kopen van een tweedehands Leaf uit 2013-2015?

We hebben nu nog een grote wagen naast de Tesla en overwegen deze weg te doen om all-electric te gaan. Tesla voor de snelweg ritten en de Leaf voor in de stad. Ben alleen wat angstig voor de restwaarde die waarschijnlijk laag gaat zijn zodra de huidige generatie uit de lease komt in grote aantallen. Accu is daarnaast ook nog een punt.
In wat voor aantallen zit deze in de lease dan? Pas dan kun je een impact bepalen. Ik kijk ook naar zo'n Leaf, dus als er binnenkort iets in de prijzen veranderd, wil ik het ook wel weten. Zolang echter de taxibranche met subsidies de prijs opdrijft...

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Luiaard schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 07:17:
[...]

In wat voor aantallen zit deze in de lease dan? Pas dan kun je een impact bepalen. Ik kijk ook naar zo'n Leaf, dus als er binnenkort iets in de prijzen veranderd, wil ik het ook wel weten. Zolang echter de taxibranche met subsidies de prijs opdrijft...
Bedrij waar ik werk wordt EV hard gestimuleerd en dus komen de Ioniqs, Leafs en Amperas met tientallen per week in de lease. Ik zie die trend ook bij andere bedrijven en de veranderende bijtelling einde jaar raakt deze groep niet dus trend zal wel nog wel even doorzetten. Zelfde geldt op dit moment voor de Tesla en Ipace maar dat zie ik meer als eindsprint en afremmen per 1/1.

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 15-10-2018 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JayPe schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:29:
[...]

Ha. Nou. Het zit erop hoor. Staat alleen heul heul heul zachtjes :Y

Kat of hond of vogel: als ik de deur open en dicht gooi sprinten ze wel weg.

In The United States of The Amerika's is een achteruitrijcamera inmiddels ook al verplicht. Want de aloude spiegels en een beetje verstand is ruim 100 jaar voldoende geweest maar inmiddels afgestorven.

( oh ja hoor: mèt camera is het veiliger. Maar niet rijden is nog het aller aller veiligsterderderste)
nu moet ik zeggen dat mijn huidige wagen een 360° beeld geeft en dat ik dat enorm hard zal missen op mijn Ioniq. Het is mijn primaire instrument geworden bij het achteruitrijden, inparkeren,.... Veel eenvoudiger dan 3 spiegels in het oog houden en je ziet er nog meer op ook.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Klein vraagje; ik kan in Frankrijk voor ~14k en nieuwe Zoe Life kopen een Q of een R. (prijs bijna gelijk)
Een R is snel leverbaar; echter voor een Q moet ik een aantal (min 3) maanden wachten.

Wat te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
HGM schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:32:
Klein vraagje; ik kan in Frankrijk voor ~14k en nieuwe Zoe Life kopen een Q of een R. (prijs bijna gelijk)
Een R is snel leverbaar; echter voor een Q moet ik een aantal (min 3) maanden wachten.

Wat te kiezen?
Verschil is de mogelijkheid tot snelladen bij de Q toch? Uiteindelijk is dat compleet afhankelijk van wat jij wil doen met de auto. Is dat altijd binnen de actieradius en heb je dan genoeg tijd om op te laden dan is de R een prima optie. Wil je met regelmaat langere afstanden doen dan de Q. Overall als de prijs gelijk is zou ik sowieso voor de Q gaan, enkel al vanuit het perspectief van de doorverkoopwaarde. Ik gok - zeker aangezien snelladen meer en meer de standaard wordt - je met een niet snellader hij mogelijk meer zal afschrijven (minder interesant wordt voor aanschaf tweedehands).

Zou mij dat 3 maanden wachttijd waard zijn, jazeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
De R90 laadt wel weer iets sneller bij lagere vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-10 22:06

Wat te kiezen?
Ga mee met @Napo hierboven. Heb zelf de Q en er geen moment spijt van gehad. Een beetje extra range of dubbel zo snel laden, not a choice imho. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik kijk naar exact hetzelfde. Mijn shortlist: een Leaf of een 500e. De Leaf is gevoelig voor accu degradatie en schrijven naar mijn idee flink af. Zeker als over een paar jaar de 30kwh en leaf2.0 ook uit de lease komen.

Een 500e is hier niet officieel geleverd, dus ben je voor onderhoud en onderdelen afhankelijk van cowboys/liefhebbers die er hun handel van hebben gemaakt.

dilemma's.... ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nu, op dit moment, zijn Leafs alleen meer waard aan het worden. Het is de enige betaalbare tweedehands elektrische auto die een beetje snel kan snelladen, dus effectief de 'snelste' auto op langere ritten. Dat maakt hem interessant voor (taxi)bedrijven, dus die kopen ze op en drijven de prijzen langzaam op. Ik heb het al vaker gezegd; ik heb mijn Leaf in januari dit jaar voor 9000 euro gekocht en sindsdien is er geen enkele andere Leaf langsgekomen voor die prijs - het zit allemaal boven de 10k, en recent boven de 11k.

Het gaat momenteel alleen maar hard vooruit met elektrische auto's, de markt is aanbod-beperkt. Afschrijving zal op korte termijn geen issue zijn. Op de lange termijn... moet het wel een keer omlaag donderen. Als je nu een Leaf koopt om 5 jaar te houden denk ik dat je rekening moet houden met bijna geen restwaarde. Geldt voor iedere tweedehands denk ik. Mensen hebben over 5 jaar geen zin in de kutbatterij van de Leaf of de eindeloze mechanische problemen van een 2013 Model S.

Accudegradatie is een ding, maar aan de andere kant gaan de meeste mensen hier nooit echt tegenaan lopen. Mijn Leaf heeft bijna 140k gelopen en heeft nog 16.1kWh bruikbaar (~120-140km op een mooie zomerdag, 80km in de winter met verwarming). Als je vandaag een tweedehands Leaf met 40-60k op de teller koopt en 20k per jaar rijdt heb je 5-6 jaar voordat je op mijn kilometrage zit en mijn range hebt. Is dat echt zo erg? Alleen als je gebruiksprofiel tegen die range aanloopt, en dan moet je IMO niet een Leaf kopen.

De Leaf is goed ondersteund en wordt hopelijk in de komende 1-2 jaar nog beter door mij ondersteund met updates en upgrades. Dat heb je zeker voor op een iMiev, 500e enz. Uiteraard shameless self-promotion hier.

Controversiële meningen, skip dit stuk

De Fiat 500 is geen geweldig afgewerkte auto. Nog een stapje onder de Zoe. In oude 500s (non-e) zie ik een hoop gesleten stoelbekleding, loslatend leer bij de versnellingspook, rammelende afwerkingspanelen waar clipjes zijn gebroken, enz. Ik ben niet volledig overtuigd dat je zo'n auto tweedehands nog heel lang kunt rijden zonder problemen. Let wel, ik ken de 'nieuwe' generatie (2011+) niet, dus dit kan allemaal gefikst zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat te kiezen?
Zie https://oving.nl/renault-...90-elektromotor-verschil/

Samengevat:

Je kiest voor de R90 motor
Je hecht veel waarde aan een zo groot mogelijke actieradius
Je laadt voornamelijk thuis en/of op het werk op
Je wilt lage gebruikskosten
Je rijdt geen of weinig trajecten waarbij je gebruik kan maken van 43 kW oplaadpunten/ snelladers
Je maakt vaker gebruik van de laadkabel voor incidenteel gebruik

Je kiest voor de Q90 motor
Je rijdt vaak grotere afstanden (meer dan 150 – 170 km per dag) waarbij je tussentijds in korte tijd op moet laden
Je rijdt veel trajecten waarbij je gebruik kan maken van 43 kW oplaadpunten/ snelladers
In de nabije toekomst neemt het aantal 43kW oplaadpunten alleen maar toe

Mij zou Q of R weinig uitmaken temeer daar ik op zoek ben naar eentje met koopaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:01
mux schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:27:

Controversiële meningen, skip dit stuk

De Fiat 500 is geen geweldig afgewerkte auto. Nog een stapje onder de Zoe. In oude 500s (non-e) zie ik een hoop gesleten stoelbekleding, loslatend leer bij de versnellingspook, rammelende afwerkingspanelen waar clipjes zijn gebroken, enz. Ik ben niet volledig overtuigd dat je zo'n auto tweedehands nog heel lang kunt rijden zonder problemen. Let wel, ik ken de 'nieuwe' generatie (2011+) niet, dus dit kan allemaal gefikst zijn.
aandrijflijn van de fiat 500e is volledig ontwikkelt door bosch. batterijdegradatie bestaat niet bij de 500e omdat het een zeer goede liquid cooling van de accu heeft. enige minpunt is dat er zo veel fiat 500e door handelaren stil staan dat de kans groot is dat er wel binnenkort iets mis kan gaan met de accu's van de vele honderden fiat 500e, of dat het volledig ontladen is.

interieur is een ander verhaal :+

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Toevallig kwam ik dit weekend een 500e tegen. Mijn vrouw stond wel raar te kijken toen ik een Fiat 500 aan het bewonderen was, maar ja die Amerikaanse oranje reflectiestrepen maakte mij duidelijk dat dit geen gewone 500 was. Al zou ik hem nooit overwegen. Het is nieuwe techniek, niemand heeft er echt verstand van en zou eerder de Zoë overwegen.

@Coasterfreak Wat voor een groundbreaking accu zit er in de 500e dat er geen batterijdegradatie bestaat? Misschien is het minimaal zoals bij Tesla, maar geen is met lithium tot nog toe onmogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:01
Deveon schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:10:
Toevallig kwam ik dit weekend een 500e tegen. Mijn vrouw stond wel raar te kijken toen ik een Fiat 500 aan het bewonderen was, maar ja die Amerikaanse oranje reflectiestrepen maakte mij duidelijk dat dit geen gewone 500 was. Al zou ik hem nooit overwegen. Het is nieuwe techniek, niemand heeft er echt verstand van en zou eerder de Zoë overwegen.

@Coasterfreak Wat voor een groundbreaking accu zit er in de 500e dat er geen batterijdegradatie bestaat? Misschien is het minimaal zoals bij Tesla, maar geen is met lithium tot nog toe onmogelijk.
ja oke ik overdrijf wel een beetje met "geen", maar de koeling / warming is zo goed dat mensen gewoon amper degradatie krijgen in het warme california als ik de fiat 500e fora moet geloven.. tenminste veel betere thermal management als we kijken naar de leaf :+

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-10 06:50
We zullen het gaan zien met de restwaarde van de diverse EV's, ik denk dat het tegen gaat vallen zodra ze niet meer aantrekkelijk zijn voor zakelijke rijders voor wie 'bijtelling' een issue is, ze gaan dan naar een land waar het WEL aantrekkelijk gemaakt is om EV te rijden voor de particulier.

Er wordt naar mijn mening ook weer geprobeerd flink aan te verdienen door de schimmige autohandel en leaseboeren, de auto's zijn allemaal met flink subsidie gekocht (MIA en zo) maar de afschrijvingstabelletjes gaan natuurlijk uit van de cataloguswaarde dus jij betaalt een opgeblazen occasionprijs.

Tenzij er OF voor ICE rijders echt heel nare maatregelen genomen worden (dikke spitsheffing, vrijstelling voor EV's, flinke accijns- of MRB-verhoging) OF voor (particuliere) EV rijders echt heel leuke maatregelen (altijd gratis parkeren + auto is voor zijn leven wegenbelastingvrij + 4 jaar laadtegoed, weet ik veel) gaat EV het nog lang niet worden en gaat er ook geen prijsopdrijvende extra vraag ontstaan.

Gezien wat er gedaan is met de 'motie Groot' (namelijk: niets), waarin een kamermeerderheid het toenmalige kabinet vroeg om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken, denk ik niet dat dergelijke maatregelen er komen.

Als zakelijke rijders pas voor enige honderden euro's per maand voordeel elektrisch gaan rijden denk ik dat de voordelen voor de particulier ook in die orde van grootte zouden moeten zijn.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:54
Nu sinds woensdag mijn eGolf in bezit.
Mijn bevindingen:

-Rijdt heerlijk soepel, stil en snel. Blijft leuk in een EV als je het gaspedaal in trapt en gelijk al je torque hebt :-) Ik reed hiervoor ook al een Golf VII maar dan bezine. Dit stuurt gewoon net zo lekker, en je hebt nooit het gevoel dat je auto 300kg zwaarder is.
-Nog totaal geen range problemen. Huis - > Werk is ook maar 45km en ik kan op werk laden. Daarnaast rijd ik vooral op 100km/u snelweg met trajectcontrole, dus ik rijd zo goed als nooit harder dan 100km/u.
Perfect weer gehad natuurlijk ook voor een EV de afgelopen dagen. Gemiddeld verbruik is nu dan ook 13.1 kwh/100km, volgens volkswagen (ik weet niet met hoeveel korrels zou ik dat moet nemen, het benzine verbruik werd in de vorige golf ook erg optimistisch geschat)

-Fast charge nog niet geprobeerd, dus dat moet ik nog eens gaan testen.

Luxe problemen ;-)
-Vallende blaadjes die bij de ruitenwissers blijven liggen hoor je nu 'klapperen' omdat de rest van de auto zo stil is...
-Achteruit rijden gaat wel erg soepel, zelfs iets te snel, zal wel even wennen zijn...
-De regeneratie stand (D1,2,3 of B) wordt niet onthouden...moet je steeds opnieuw instellen als je de auto weer start.
-Volkswagen apps zijn momenteel nog zeer matig. Al werkt car-net meestal wel oke.
-Mijn eGolf heeft helaas geen start-knop ik moet nog steeds het contactslot gebruiken.

Vragen aan gebruikers:
-Weet iemand hoe ik makkelijk kan zien in de auto of ik een warmtepomp heb?
-Kan ik ook ergens het daadwerkelijk percentage van de batterij zien? Overal wordt alleen de (geschatte) actieradius getoond.

Voor de duidelijkheid, ik heb mijn eGolf niet zelf samen kunnen stellen. Ik heb een standaard model gekozen dus vandaar dat sommige dingen voor mij een verassing zijn ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door DjMark op 15-10-2018 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
UniMatrix schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:19:
Tenzij er OF voor ICE rijders echt heel nare maatregelen genomen worden (dikke spitsheffing, vrijstelling voor EV's, flinke accijns- of MRB-verhoging) OF voor (particuliere) EV rijders echt heel leuke maatregelen (altijd gratis parkeren + auto is voor zijn leven wegenbelastingvrij + 4 jaar laadtegoed, weet ik veel) gaat EV het nog lang niet worden en gaat er ook geen prijsopdrijvende extra vraag ontstaan.
Gezien het nieuws vandaag (weer) dat er teveel fijnstof in de lucht hangt hoop ik toch echt dat de EV gestimuleerd gaat worden op het gebruik. De overgang naar elektrisch rijden moet geen doel op zich worden en we moeten niet vergeten waarom we elektrische willen (moeten) gaan voortbewegen.

Met het doel "milieu" voor ogen zou simpelweg de belasting op (duurzaam opgewekte) elektra omlaag moeten moeten, alternatief zou rekeningrijden ook een optie kunnen leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Deveon schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:10:

*geen* degradatie is natuurlijk niet realistisch, maar een goed ontworpen li-ion accu in een auto met batterijverwarming/koeling zal in de praktijk langer mee kunnen gaan dan de rest van de auto. Tientallen jaren voordat hij versleten is. Zelfs de allerslechtste packs nu (Leaf, Fluence) gaan al 8+ jaar mee voordat ze echt versleten zijn (60% of minder capaciteit resterend), en die packs worden echt flink mishandeld (ontladen met 3C+, laden met 2C+, enz.)
UniMatrix schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:19:
We zullen het gaan zien met de restwaarde van de diverse EV's, ik denk dat het tegen gaat vallen zodra ze niet meer aantrekkelijk zijn voor zakelijke rijders voor wie 'bijtelling' een issue is, ze gaan dan naar een land waar het WEL aantrekkelijk gemaakt is om EV te rijden voor de particulier.
Vergis je niet, Nederland is al erg aantrekkelijk om EV te rijden - ook zonder aankoopsubsidies. De meeste aankoopsubsidies buiten Nederland zijn er niet zozeer om de consument aan te moedigen EV te rijden, maar om de lokale autofabrikanten te spekken. Het netto-effect van het soort subsidies elders is daarin vrij duidelijk. Je kunt dit ook zien aan de verkoopontwikkeling van EVs; daar is duidelijk een organische groei in EV-verkoop te zien, en niet het soort stapsgewijze groei dat je ziet als de verkoop voornamelijk op basis van subsidies en aanmoedigingsregelingen is.

Het is daarom IMO onwaarschijnlijk dat de vraag naar EVs opeens zal wegvallen. Gezien het aanbod voorlopig ook niet noemenswaardig stijgt, zeker niet in de segmenten waar de tweedehandsjes het goed doen, zal het nog een paar jaar duren voordat we een 'gezonde' tweedehandsmarkt met 'normale' prijzen hebben. De prijzen zullen kunstmatig hoog blijven. Maar het is uiteraard koffiedik kijken of dit nog 2, 5 of 10 jaar aanhoudt.
Er wordt naar mijn mening ook weer geprobeerd flink aan te verdienen door de schimmige autohandel en leaseboeren, de auto's zijn allemaal met flink subsidie gekocht (MIA en zo) maar de afschrijvingstabelletjes gaan natuurlijk uit van de cataloguswaarde dus jij betaalt een opgeblazen occasionprijs.
Dit is bijna alleen van toepassing op PHEVs, specifiek foutlanders.
Ik zou het helemaal met je eens zijn, ware het niet dat er duidelijk in de laatste 2 jaar een sterke organische vraag is gekomen; d.w.z. de mensen WILLEN elektrische auto's. Ze hoeven niet gestimuleerd te worden, er is nu al zonder hulp van de overheid een vraag die het aanbod overstijgt. Autofabrikanten weten dit en vragen in Nederland hoge prijzen voor hun BEVs, en leveren dan maar mondjesmaat om kunstmatig de prijzen hoog te houden (en/of vanwege batterijtekorten en Noorwegen die alles opslokt).

Stimuleringsmaatregelen zijn nodig wanneer een industrie nieuw is en het in het belang van het land is wanneer deze industrie groeit, maar de kosten voor consumenten hoger zijn dan hun voordeel. Dit is, arguably, allang niet meer het geval. De gemiddelde aanschafprijs van een auto in Nederland (€28500, stdev 6000 euro) zit zo'n beetje op de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe EV, een paarduizend euro eronder. Dat betekent dat een BEV binnen het bereik is van véél meer Nederlanders dan die nu elektrisch rijden. Daarnaast zijn de lopende kosten aanzienlijk lager, dus dat prijsverschil zien de meeste mensen als investering, niet als inherent hogere kosten. Waarom moeten we het dan nog verder stimuleren? Dat geld kan veel beter worden gestoken in andere dingen (IMO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:47

knakworst

Get more sats!

Omdat er heel veel over geluid gepost werd.

https://automotive-manage...-pace-veilig-voor-blinden

Tot 20 kilometer per uur, niet uit te schakelen, en niet hoorbaar voor de bestuurder. Klinkt prima, hopelijk is dat in de praktijk ook zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
mux schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:55:
[...]

Ik zou het helemaal met je eens zijn, ware het niet dat er duidelijk in de laatste 2 jaar een sterke organische vraag is gekomen; d.w.z. de mensen WILLEN elektrische auto's. Ze hoeven niet gestimuleerd te worden, er is nu al zonder hulp van de overheid een vraag die het aanbod overstijgt. Autofabrikanten weten dit en vragen in Nederland hoge prijzen voor hun BEVs, en leveren dan maar mondjesmaat om kunstmatig de prijzen hoog te houden (en/of vanwege batterijtekorten en Noorwegen die alles opslokt).

Stimuleringsmaatregelen zijn nodig wanneer een industrie nieuw is en het in het belang van het land is wanneer deze industrie groeit, maar de kosten voor consumenten hoger zijn dan hun voordeel. Dit is, arguably, allang niet meer het geval. De gemiddelde aanschafprijs van een auto in Nederland (€28500, stdev 6000 euro) zit zo'n beetje op de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe EV, een paarduizend euro eronder. Dat betekent dat een BEV binnen het bereik is van véél meer Nederlanders dan die nu elektrisch rijden. Daarnaast zijn de lopende kosten aanzienlijk lager, dus dat prijsverschil zien de meeste mensen als investering, niet als inherent hogere kosten. Waarom moeten we het dan nog verder stimuleren? Dat geld kan veel beter worden gestoken in andere dingen (IMO).
Ja dag. Hoe weet jij dat er organische vraag is en dat mensen niet een EV willen vanwege de lage bijtelling, lagere brandstofkosten en geen wegenbelasting? Ik ken niemand die een EV rijdt omdat ie het zo tof vindt of zo graag minder fijnstof wilt. Ik ken ook geen enkele particulier met een EV. Als een bedrijf EV's stimuleert is dat goed, maar die doen dat meestal ook vanwege de kosten (en het imago).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

tiguan schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 01:07:
Het geluid van de e-Golf hoor je binnen in de auto echt niet. Zelfs als je langzaam rijdt en de radio op mute hebt staan, hoor ik het niet.
Ik hoor het altijd direct zodra ik weg rijd en zet het dus ook altijd uit. Als ik dan bij mij de straat in rijd zet ik het aan voor voetgangers. Jammer dat het elke keer weer vanzelf aan staat.
Weet iemand of het mogelijk is om het geluidje standaard uit te zetten en dan aan met de knop? (VCDS?)
DjMark schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:22:
Nu sinds woensdag mijn eGolf in bezit.
Mijn bevindingen:

-Rijdt heerlijk soepel, stil en snel. Blijft leuk in een EV als je het gaspedaal in trapt en gelijk al je torque hebt :-) Ik reed hiervoor ook al een Golf VII maar dan bezine. Dit stuurt gewoon net zo lekker, en je hebt nooit het gevoel dat je auto 300kg zwaarder is.
-Nog totaal geen range problemen. Huis - > Werk is ook maar 45km en ik kan op werk laden. Daarnaast rijd ik vooral op 100km/u snelweg met trajectcontrole, dus ik rijd zo goed als nooit harder dan 100km/u.
Perfect weer gehad natuurlijk ook voor een EV de afgelopen dagen. Gemiddeld verbruik is nu dan ook 13.1 kwh/100km, volgens volkswagen (ik weet niet met hoeveel korrels zou ik dat moet nemen, het benzine verbruik werd in de vorige golf ook erg optimistisch geschat)

-Fast charge nog niet geprobeerd, dus dat moet ik nog eens gaan testen.

Luxe problemen ;-)
-Vallende blaadjes die bij de ruitenwissers blijven liggen hoor je nu 'klapperen' omdat de rest van de auto zo stil is...
-Achteruit rijden gaat wel erg soepel, zelfs iets te snel, zal wel even wennen zijn...
-De regeneratie stand (D1,2,3 of B) wordt niet onthouden...moet je steeds opnieuw instellen als je de auto weer start.
-Volkswagen apps zijn momenteel nog zeer matig. Al werkt car-net meestal wel oke.
-Mijn eGolf heeft helaas geen start-knop ik moet nog steeds het contactslot gebruiken.

Vragen aan gebruikers:
-Weet iemand hoe ik makkelijk kan zien in de auto of ik een warmtepomp heb?
-Kan ik ook ergens het daadwerkelijk percentage van de batterij zien? Overal wordt alleen de (geschatte) actieradius getoond.

Voor de duidelijkheid, ik heb mijn eGolf niet zelf samen kunnen stellen. Ik heb een standaard model gekozen dus vandaar dat sommige dingen voor mij een verassing zijn ;-)
13,1 nice! Is mij nog niet gelukt :9

Makkelijkste manier om te weten of je een warmtepomp hebt: kijk op de factuur :+
Batterijpercentage is helaas niet meer te zien zonder uitleesapparatuur :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:55:
[...]
Vergis je niet, Nederland is al erg aantrekkelijk om EV te rijden - ook zonder aankoopsubsidies. De meeste aankoopsubsidies buiten Nederland zijn er niet zozeer om de consument aan te moedigen EV te rijden, maar om de lokale autofabrikanten te spekken. Het netto-effect van het soort subsidies elders is daarin vrij duidelijk. Je kunt dit ook zien aan de verkoopontwikkeling van EVs; daar is duidelijk een organische groei in EV-verkoop te zien, en niet het soort stapsgewijze groei dat je ziet als de verkoop voornamelijk op basis van subsidies en aanmoedigingsregelingen is.
Prijzen in NL en buitenland zijn vrijwel identiek. Tel daarbij dat er in het buitenland tot 6.000 euro subsidie (voor iedereen dus ook particulieren!) wordt gegeven dan betekent dat hier EV's beduidend duurder (zo'n 20%) dan elders.

Het is niet voor niets dat er vooral veel Franse EV's hier 2e-hands worden aangeboden.
Autofabrikanten weten dit en vragen in Nederland hoge prijzen voor hun BEVs, en leveren dan maar mondjesmaat om kunstmatig de prijzen hoog te houden (en/of vanwege batterijtekorten en Noorwegen die alles opslokt).
Nogmaals, verkoopprijzen hier zijn direct 1:1 vergelijkbaar met de omringende landen. Verschillen zijn verwaarloosbaar. Wel zijn de subsidies erg verschillend (hier alleen de leaserijder, daar iedereen).
De gemiddelde aanschafprijs van een auto in Nederland (€28500, stdev 6000 euro) zit zo'n beetje op de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe EV, een paarduizend euro eronder. Dat betekent dat een BEV binnen het bereik is van véél meer Nederlanders dan die nu elektrisch rijden.
Die gemiddelde prijs is van alle auto's dus lease en particulier. In de particuliere sector zal de gemiddelde aanschafprijs stukken lager liggen waardoor ook de subsidie substantiëler is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:15
YoshiBignose schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:00:
[...]

Ja dag. Hoe weet jij dat er organische vraag is en dat mensen niet een EV willen vanwege de lage bijtelling, lagere brandstofkosten en geen wegenbelasting? Ik ken niemand die een EV rijdt omdat ie het zo tof vindt of zo graag minder fijnstof wilt. Ik ken ook geen enkele particulier met een EV. Als een bedrijf EV's stimuleert is dat goed, maar die doen dat meestal ook vanwege de kosten (en het imago).
Als je particulieren zoekt met een EV, kijk even in de openingspost daar staan er best veel 8)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UniMatrix
[...]

He? Ik ben het eens met je eens! :D

De enige EV die men 'op de verjaardag' kent en wil hebben is de Tesla... Verder zijn in de afgelopen maanden in mijn kenniskring twee 'nieuwe' auto's gekocht: een oude Volvo station en een Clio Estate diesel (!), prijsklasse ca. 6000,- Milieu is GEEN ENKELE overweging, hoewel men wel duurzaam meent te zijn.

Wellicht dat in een social media bubble van duurzame mensen er vraag is naar een EV, maar buiten het wereldje echt niet. Nog steeds: te duur, te weinig range, juist voor die Leafs van 'maar' 11.000 euro.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 08:45
[...]

Ik ben het met je eens, in mijn omgeving op het werk zijn toch echt techneuten met redelijk opleidingsniveau en bijbehorend bovenmodaal loon. Maar niemand ziet een EV zitten.
Ja, een Tesla van de zaak, dat zou leuk zijn, maar voor de rest alleen alle vooroordelen (geen range, nergens kunnen opladen, bang om leeg te komen staan) En natuurlijk: Waterstof is de toekomst, die is ook standaard.
Ik wordt compleet weggehoond als ik weer eens over EV's begin, maar ik blijf stug foto's maken van laadpunten tijdens het lunch wandelen ;)

Bij mij in de wijk, wat vooral een arbeiderswijk is, staat een enkele verdwaalde Zoe of zelfs soms een leaf of een E-Golf, maar de meerderheid is al blij met zn 10+ jaar oude bakkie en is blij dat ze sowieso vervoer hebben. Hier in de wijk zijn er bijna geen mensen te vinden die meer dan een paar duizend euro willen en kunnen uitgeven voor hun "nieuwe" auto, dus is EV nog heel ver van hun bed.
Maar deze oude bakken leveren wel meer CO2 en fijnstof en roet en troep dan een nieuwe ICE, naar mijn mening zou het dus goed zijn om die oude, zeer vervuilende bakken van de weg te halen en voor EV's in te ruilen ipv de leaserijder die anders een "schone" ICE had genomen.

En dan NIET door extra kosten op ICE rijders te gaan verhalen, want je raakt dan namelijk precies de mensen die het toch al niet kunnen betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Philos31 op 15-10-2018 11:26 ]

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
@pposthoorn

Wat verbruik e-Golf wat voorbeelden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WmLMwXUtj4ERna1wCT3gwUPT/full.jpg

ik heb ze zelfs van 10,7 (stadsverkeer) tot 19,7 (snelweg snel...)

Als ik voor langere tijd (9000km) kijk is het 13,5 tot 13,7

[ Voor 59% gewijzigd door MarcelGo op 15-10-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
MarcelGo schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:25:
[Afbeelding]
Uit welke app haal je dit? Car-net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Correct, Car-Net.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Omdat je dit kunt aflezen uit de verkoopdata. Je loopt lang genoeg mee in dit topic om dit soort dingen al 10x gezien te hebben, dus volgens mij zit je een beetje te stoken. Desalniettemin, hier is een grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://steinbuch.files.wordpress.com/2018/04/2.png?w=551&h=349

Incentive-based markten hebben een stapsgewijs karakter zoals die grafiek van PHEVs (gedomineerd door foutlanders). Organische markten in een supply-constrained omgeving hebben een monotoon karakter (zoals de BEV-grafiek). Dit is echt een schoolboekvoorbeeld van de twee soorten, ik kan me geen mooiere grafiek voorstellen om dit te demonstreren.
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:07:
Prijzen in NL en buitenland zijn vrijwel identiek. Tel daarbij dat er in het buitenland tot 6.000 euro subsidie (voor iedereen dus ook particulieren!) wordt gegeven dan betekent dat hier EV's beduidend duurder (zo'n 20%) dan elders.
Daarin vergis je je flink; hoewel nominale prijzen overal min of meer hetzelfde zijn (met de bekende BTW-verschillen), zijn effectieve verkoopprijzen in Nederland (net als in het VK en Noorwegen) vrijwel altijd de nominale prijzen, terwijl je in bijv. de VS en Canada grote kortingen krijgt bij de dealer. Maandenlang is een auto als de Ampera-E (Bolt EV in de VS) met kortingen tot wel $10k verkocht in de VS. Zelfde geldt voor de Leaf in bijv. Spanje en Italië.

Het is niet genoeg om naar catalogusprijzen te kijken, je moet naar de effectieve verkoopprijzen kijken. Die zijn in de klassieke EV-markten (VK, Nederland, Noorwegen) hoger dan elders.
Die gemiddelde prijs is van alle auto's dus lease en particulier. In de particuliere sector zal de gemiddelde aanschafprijs stukken lager liggen waardoor ook de subsidie substantiëler is.
CBS heeft data voor alle segmenten. De nieuwe aanschafprijs voor auto's is nauwelijks verschilend tussen bedrijfsmatig en particuliere aanschaf. De reden dat particulieren gemiddeld minder betalen voor hun auto is niet in een lagere aanschafprijs, maar een véél hoger aandeel tweedehandsvoertuigen (ca. 60% voor particulieren).

En vergis je niet in het gigantische aantal C1/Aygo/etc.-achtige ultragoedkope bedrijfsauto's. Tesla's en AMGs zijn geen gemiddelde bedrijfsauto's, dat zijn de auto's waar CEOs in rondrijden. De meeste leaseauto's zijn normale/goedkope auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
@mux De organische groei is naar mening marginaal qua aantallen, en waarschijnlijk ook zakelijk.

De particulieren die een nieuwe auto kopen betalen ongeveer net zoveel als zakelijk, OK, maar... hoeveel zijn dat er dan, t.o.v. het aantal wat tweedehands koopt?

Als bij wijze van spreken maar 5% van de particulieren nieuw koopt is dat geen enkel argument voor jouw stelling dat EV's niet duurder zijn en door particulieren gekocht zouden moeten worden. Dat gaat alleen op voor particulieren die nieuw kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:31:
[...]
[...]

Daarin vergis je je flink; hoewel nominale prijzen overal min of meer hetzelfde zijn (met de bekende BTW-verschillen), zijn effectieve verkoopprijzen in Nederland (net als in het VK en Noorwegen) vrijwel altijd de nominale prijzen, terwijl je in bijv. de VS en Canada grote kortingen krijgt bij de dealer. Maandenlang is een auto als de Ampera-E (Bolt EV in de VS) met kortingen tot wel $10k verkocht in de VS. Zelfde geldt voor de Leaf in bijv. Spanje en Italië.

Het is niet genoeg om naar catalogusprijzen te kijken, je moet naar de effectieve verkoopprijzen kijken. Die zijn in de klassieke EV-markten (VK, Nederland, Noorwegen) hoger dan elders.
Ik kijk naar de catalogusprijzen in de omringende landen (dus D, B en F. USA kun je op geen enkel punt vergelijken met Europa, er heerst daar een totaal ander verkoopsysteem) en dan zijn de catalogusprijzen vrijwel gelijk maar bestaat er een zeer groot verschil in subsidie voor particulieren.

Hier geen en daar (B, D en F) forse subsidie wat de te betalen prijs (en daar draai alles om) tot zo'n 20% lager maakt. Die subsidies komen van de overheid en hebben dus geen invloed op inruil en/of dealerkortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

MarcelGo schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:25:
@pposthoorn

[Afbeelding]

ik heb ze zelfs van 10,7 (stadsverkeer) tot 19,7 (snelweg snel...)

Als ik voor langere tijd (9000km) kijk is het 13,5 tot 13,7
Eerste 100uur heb ik 3982km gereden met een verbruik van 15,9kWh/100km.

Kan zijn dat het niet echt helpt dat het nog geen 15km is van huis naar werk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
pposthoorn schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:03:
Batterijpercentage is helaas niet meer te zien zonder uitleesapparatuur :'(
Heb je het AID? Dan kan je het in een van de views in de rechterteller zien. In het midden zit dan een metertje met batterijpercentage. Of het op de gewone tellers ook op te vragen is weet ik niet. Maar anders op de discover pro kan je het ook nog zien bij wagengegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
tiguan schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:59:
[...]

Maar anders op de discover pro kan je het ook nog zien bij wagengegevens.
Dat ga ik eens bekijken dan.
Ik heb geen AID helaas.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:55
[...]

Ik ken niemand die een EV rijdt omdat ie het zo tof vindt of zo graag minder fijnstof wilt.
Present!
Ik ken ook geen enkele particulier met een EV.
Ook present!

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:19

Tripl3 D

Brother in Arms

Binnen een paar weken ik ook, dus we hebben er al 2! 8)

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

De hoofdmotivatie voor mij als particulier om er 1 te bestellen is de techniek. Op de tweede plaats de toekomstvastheid, op de derde plaats het groenere karakter. Voor de kosten moet ik het niet doen. De meerkost die ik moet maken om die wagen aan te schaffen haal ik er op de levensduur van die wagen niet uit ondanks het feit dat mijn zonnepanelen een mooi productieoverschot hebben en ik in België op die wagen de volgende jaren ook geen belastingen zal betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

tiguan schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:59:
[...]

Heb je het AID? Dan kan je het in een van de views in de rechterteller zien. In het midden zit dan een metertje met batterijpercentage. Of het op de gewone tellers ook op te vragen is weet ik niet. Maar anders op de discover pro kan je het ook nog zien bij wagengegevens.
Ik heb een AID maar volgens mij is die optie er met een software update van ergens afgelopen zomer uit gehaald. Heb deze discussie al in de e-Golf Facebook groep gehad en er zijn mensen waar het idd in de rechter teller van het AID te zien is maar ook mensen waar dit niet het geval is.
Ook bij de wagengegevens kan ik geen SoC % vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
pposthoorn schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:08:
[...]

Ik heb een AID maar volgens mij is die optie er met een software update van ergens afgelopen zomer uit gehaald. Heb deze discussie al in de e-Golf Facebook groep gehad en er zijn mensen waar het idd in de rechter teller van het AID te zien is maar ook mensen waar dit niet het geval is.
Ook bij de wagengegevens kan ik geen SoC % vinden.
Ik heb geen AID, wel discover pro. Net ook even gekeken, maar ook daar zie ik alleen actieradius.
Allemaal geen probleem. Maar gezien mijn eerdere VW ervaringen qua toch wel erg optimistische verbruik gegevens, zou ik het wel mooi vinden als ik daadwerkelijke gegevens kan zien.

Misschien dat ik straks laadsessie gegevens in kan zien via mijn mtc, maar daar zie ik nu ook nog niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
mux schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:31:
[...]

Omdat je dit kunt aflezen uit de verkoopdata. Je loopt lang genoeg mee in dit topic om dit soort dingen al 10x gezien te hebben, dus volgens mij zit je een beetje te stoken. Desalniettemin, hier is een grafiek:

[Afbeelding]

Incentive-based markten hebben een stapsgewijs karakter zoals die grafiek van PHEVs (gedomineerd door foutlanders). Organische markten in een supply-constrained omgeving hebben een monotoon karakter (zoals de BEV-grafiek). Dit is echt een schoolboekvoorbeeld van de twee soorten, ik kan me geen mooiere grafiek voorstellen om dit te demonstreren.
Je kan er allemaal moeilijke termen tegenaan gooien maar dit zegt weinig. De PHEV's zijn veel harder geraakt door bijtellingsregels. De EV's zijn misschien niet zo gunstig meer als 5 jaar terug, maar hebben nog steeds grote voordelen: 4% bijtelling, geen wegenbelasting en geen brandstof dus het is logisch dat je daar geen grote wijzigingen in de grafieken van ziet.

En hoe is de verdeling in deze cijfers tussen leasebakken (bedrijfsauto's) of particulier? Die hebben namelijk veel minder fiscale voordelen en daar zal je dus ook zien dat er veel minder worden verkocht.
pmiddeld schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:34:
[...]

Present!

[...]

Ook present!
Haha alle gekken in dit topic uitgesloten natuurlijk >:) ik ken jullie niet persoonlijk. En jullie mij (gelukkig) ook niet ;)
Blokker_1999 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:03:
[...]

De hoofdmotivatie voor mij als particulier om er 1 te bestellen is de techniek. Op de tweede plaats de toekomstvastheid, op de derde plaats het groenere karakter. Voor de kosten moet ik het niet doen. De meerkost die ik moet maken om die wagen aan te schaffen haal ik er op de levensduur van die wagen niet uit ondanks het feit dat mijn zonnepanelen een mooi productieoverschot hebben en ik in België op die wagen de volgende jaren ook geen belastingen zal betalen.
Ja dat zijn geldige redenen, maar volgens mux zou je dus voor de kosten ook moeten doen want het is ook goedkoper, dat is in veel situaties niet zo (en ook niet praktischer).

[ Voor 19% gewijzigd door YoshiBignose op 15-10-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:55
YoshiBignose schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:35:
[...]

Je kan er allemaal moeilijke termen tegenaan gooien maar dit zegt weinig. De PHEV's zijn veel harder geraakt door bijtellingsregels. De EV's zijn misschien niet zo gunstig meer als 5 jaar terug, maar hebben nog steeds grote voordelen: 4% bijtelling, geen wegenbelasting en geen brandstof dus het is logisch dat je daar geen grote wijzigingen in de grafieken van ziet.
Dat is toch m.i. precies wat @mux bedoelde?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:25
[...]

En hoe is de verdeling in deze cijfers tussen leasebakken (bedrijfsauto's) of particulier? Die hebben namelijk veel minder fiscale voordelen en daar zal je dus ook zien dat er veel minder worden verkocht.

[...]

Haha alle gekken in dit topic uitgesloten natuurlijk >:) ik ken jullie niet persoonlijk. En jullie mij (gelukkig) ook niet ;)

[...]

Ja dat zijn geldige redenen, maar volgens mux zou je dus voor de kosten ook moeten doen want het is ook goedkoper, dat is in veel situaties niet zo (en ook niet praktischer).
In welke situatie is een BEV niet goedkoper dan een ICE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

En hoe is de verdeling in deze cijfers tussen leasebakken (bedrijfsauto's) of particulier?
En hoe is die verdeling bij ICE? Particulieren kopen nauwelijks nieuwe auto’s, uitgezonderd A en B segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:44
[...]

Present!

[...]

Ook present!
Hier nog een particulier met een Ioniq Premium EV ;-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
[...]

Present!

[...]

Ook present!
Present! Voor het tweede niet, daar is leasen voor mij te aantrekkelijk voor. Als ik overigens geen leasebudget had zou het nog steeds een EV worden als volgende auto.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-10 22:06
Ook present.

Redenen zijn voor mij:
1. Gezondheid / fijnstof
2. Klimaat enzo
3. Technologie is razend interessant
4. Brandstof moeten we toch een keer vanaf, waarom niet nu

edit:
5. rijdt gewoon superlekker

[ Voor 9% gewijzigd door Yongshi op 15-10-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
teacher schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:55:
[...]

Ik kijk naar exact hetzelfde. Mijn shortlist: een Leaf of een 500e. De Leaf is gevoelig voor accu degradatie en schrijven naar mijn idee flink af. Zeker als over een paar jaar de 30kwh en leaf2.0 ook uit de lease komen.

Een 500e is hier niet officieel geleverd, dus ben je voor onderhoud en onderdelen afhankelijk van cowboys/liefhebbers die er hun handel van hebben gemaakt.

dilemma's.... ;)
En de Kia Soul EV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
Dat klopt, dat is zeer afhankelijk van de situatie. Had ik nu een tweedehands LEAF gekocht dan ging ik er direct mee akkoord. Met een nieuwe wagen liggen de kaarten toch net iets anders natuurlijk.

Afhankelijk van de waarde die ik uit mijn huidige wagen geperst krijg mag ik eigenlijk zeggen dat de netto meerkost voor de nieuwe wagen ongeveer €12k zal kosten in vergelijking met het bijhouden van mijn huidige wagen voor de volgende 6 jaar.

Laat ons er even van uitgaan dat ik die wagen inderdaad 6 jaar hou en dat alles gelijk blijft zoals vandaag. Op gebied van belastingen bespaak ik 332 euro per jaar of in totaal 1990 euro op 6 jaar. Dat laat me nog 10 000 euro aan brandstof en onderhoud. Laat ons nog optimist zijn en zeggen dat we 2500 euro (wat zijn we optimistisch vandaag) uitsparen op onderhoud, blijft over 7500 euro om te besparen op "brandstof"

Ik heb net geen 6l diesel nodig om 100km af te leggen, die kost mij op dit moment net geen 9 euro. De Ioniq die ik besteld heb zal ongeveer 14kWh/100km nodig hebben of een kost van iets meer dan 4 euro. Als we dus een verschil opnemen van 5 euro per 100km betekend dat dat ik het gat gedicht heb na 150 000 km wat zou betekenen dat ik mijn aantal kilometers per jaar moet gaan verdubbellen ten opzichte van vandaag.

Dus neen, financieel gezien kan ik beter blijven rijden in mijn huidige wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Pierz schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:58:
[...]

In welke situatie is een BEV niet goedkoper dan een ICE?
Tja je kan toch wel een beetje rekenen?

Golf vanaf prijs € 23.620.
E-Golf vanaf prijs € 39.680 (excl laadpaal).

Besparing per maand is €40 wegenbelasting en brandstof. Brandstof dus afhankelijk van veel woon/werk verkeer of boodschappenauto. Bij die laatste zal het nooit goedkoper zijn. Zelfs na 5 jaar heb je pas € 2.400 wegenbelasting bespaard (als we ondertussen niet al wegenbelasting moeten betalen). Bij 25.000 km per jaar zal het misschien wat interessanter worden, maar dan is dat ook weer afhankelijk van: eigen oprit (zo nee, dan 35 cent per kwh). Genoeg range als je lange afstanden rijdt. Laadpalen zoeken. En de huidige 3-cilindertjes zijn ook zuinig. Als je zo'n 85 pk Golf rijdt als een EV dan haal je zo 1 op 20.

Nou is het inderdaad zo dat de E-Golf rijker uitgerust is en sneller etc. etc. maar zat mensen geven daar niet om of kunnen dat niet betalen. Als je inderdaad een volle Golf wil met dikke motor en automaat zal het verschil kleiner zijn.

En dan nog de restwaarde. Met een EV is dat in ieder geval stukken riskanter dan een normale Golf, dus je hebt meer afschrijving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenK
[...]

Aangenaam, JeroenK, ik heb er twee privé! Omdat ik het zo tof vind en minder fijnstof uitstoot heb. :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
@pposthoorn en @DjMark En in de Car -Net app? Daar zie je ook een cirkeltje met streepjes hoe vol de batterij zit. Daar kan je het iig per 10% nog zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
Ja dat is een 10% indicatie, beter dan niks, inderdaad.
Maar ik hou gewoon van dit soort cijfertjes, en dan wil ik ze graag nauwkeurig.
Ach...ik kan niet alles hebben ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mijn stelling is niet dat een BEV altijd goedkoper is op een of andere manier, maar dat ze lang niet zo duur zijn als iedereen beweert. Puur op basis van de prijsverdeling van nieuwe auto's koopt ongeveer ~30-35% van Nederlanders een auto die even duur of duurder is dan de vanaf-prijs van de meest populaire BEVs (~35k). Dus een BEV is bereikbaar voor ongeveer 30% van de nieuwe autokopers in Nederland zonder enige verandering in hun budget en zonder noodzaak voor enige vorm van subsidie*.

En hoe je het ook went of keert, een BEV gaat niet duurder zijn in gebruik. If anything zal hij - uitgezonderd Tesla - vrijwel altijd goedkoper zijn op de lange termijn, dus je kunt het prijsverschil terugstoppen in je TCO waardoor de nieuwprijs wellicht voor tegen de 50% van Nederlanders die een nieuwe auto kopen bereikbaar is.

Doorgaans zijn stimuleringsregelingen bedoeld om ongeveer de eerste 10% van de markt open te gooien. Daar zijn we duidelijk allang voorbij. En dit laat de verkoopdata ook zien; in de verkooptrends zie je organische groei. Dit is duidelijk een werkende markt, niet een markt die afhankelijk is van subsidies om te bestaan. Dus de markt werkt, dus de subsidies kunnen weg** en het product zal overleven. Klaar.

De argumenten op basis van restwaarde en afschrijving zijn nu nog niet echt relevant, want de markt is nog lang niet volwassen. En de stijgende tweedehandsprijzen laten zien dat de markt daadwerkelijk volwassener aan het worden is; met sommige auto's is de afschrijving al min of meer normaal geworden (bijv. Nissan Leaf, e-Golf, e-Up!). In de laatste 3 jaar zijn al deze auto's alleen maar omhoog aan het gaan in tweedehandsprijs. Ja, de afschrijving van 2011-2015 was gigantisch, maar daarna? Zelfde als een Qashqai of A4.

* Let wel, lang niet iedereen koopt nieuwe auto's - dat zijn maar ongeveer 40% van alle Nederlanders. Dus in absolute zin zijn nieuwe BEVs bereikbaar voor ongeveer 12% van alle Nederlanders.

** Wanneer je subsidies te lang laat doorlopen, creëer je een geld-rondpompeffect. En met luxegoederen als auto's wordt dit effectief een vorm van regressief belastingbeleid, waar je de rijken bevoordeelt ten opzichte van de armen. Hoezeer ik ook wil dat iedereen zo snel mogelijk uit z'n ICE auto stapt en BEV gaat rijden, moet dat niet ten koste gaan van het goed functioneren van de samenleving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

YoshiBignose schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:35:
[...]

Tja je kan toch wel een beetje rekenen?

Golf vanaf prijs € 23.620.
E-Golf vanaf prijs € 39.680 (excl laadpaal).
Das wel gelijk al een flink oneerlijke vergelijking, die golf van 23k zit bijna niks op terwijl de e-golf helemaal vol zit met extra's.
Besparing per maand is €40 wegenbelasting en brandstof. Brandstof dus afhankelijk van veel woon/werk verkeer of boodschappenauto. Bij die laatste zal het nooit goedkoper zijn. Zelfs na 5 jaar heb je pas € 2.400 wegenbelasting bespaard (als we ondertussen niet al wegenbelasting moeten betalen). Bij 25.000 km per jaar zal het misschien wat interessanter worden, maar dan is dat ook weer afhankelijk van: eigen oprit (zo nee, dan 35 cent per kwh). Genoeg range als je lange afstanden rijdt. Laadpalen zoeken. En de huidige 3-cilindertjes zijn ook zuinig. Als je zo'n 85 pk Golf rijdt als een EV dan haal je zo 1 op 20.
Uitgaande van 25.000km/jaar en 14kWh/100km a 30cent en 1:20 a €1,70 ben je over 5 jaar €5375 meer kwijt aan brandstof dan stroom.
Nou is het inderdaad zo dat de E-Golf rijker uitgerust is en sneller etc. etc. maar zat mensen geven daar niet om of kunnen dat niet betalen. Als je inderdaad een volle Golf wil met dikke motor en automaat zal het verschil kleiner zijn.

En dan nog de restwaarde. Met een EV is dat in ieder geval stukken riskanter dan een normale Golf, dus je hebt meer afschrijving.
Restwaarde is maar zeer de vraag hoe dat gaat. Momenteel is de productie van EV's nog aan alle kanten te krap waardoor elke EV verkoopt, nieuw of tweedehands. De vraag is of het aanbod harder gaat stijgen dan de vraag de komende jaren.
Daar komt nog bij dat benzine auto's ook niet het eeuwige leven gegund is, als er straks eoa vervuiling tax komt kan het zomaar zijn dat je ze in één klap flink afschrijven.

Voor het gemak heb je geen onderhoud meegenomen in je verhaal. Denk dat dat zo €300-500 per jaar kan zijn. Dus over 5 jaar nog €1500-2500

Kom ik totaal op bijna 10k besparing. Dus dan is de e-Golf nog 6k duurder, wat de opties prima kunnen verklaren imho.

Dus zo groot is het verschil niet qua kosten voor iemand die veel privé rijdt ;)

Edit:
tiguan schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:00:
@pposthoorn en @DjMark En in de Car -Net app? Daar zie je ook een cirkeltje met streepjes hoe vol de batterij zit. Daar kan je het iig per 10% nog zien.
+/- 10% is nou niet echt nuttig als je wil weten of je iets nèt wel of nèt niet haalt :+
DjMark schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:03:
Ja dat is een 10% indicatie, beter dan niks, inderdaad.
Maar ik hou gewoon van dit soort cijfertjes, en dan wil ik ze graag nauwkeurig.
Ach...ik kan niet alles hebben ;-)
+1
Heb je al eens op car-net ingelogd via je pc:
https://www.volkswagen-ca.../nl_NL/web/guest/home?a=1
Kan je een excel bestand downloaden met stats van ALLE ritten :*)

[ Voor 15% gewijzigd door pposthoorn op 15-10-2018 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
pposthoorn schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:04:
Uitgaande van 25.000km/jaar en 14kWh/100km a 30cent en 1:20 a €1,70 ben je over 5 jaar €5375 meer kwijt aan brandstof dan stroom.
En 14kWh/100km is normaal?
Ook in de winter?

Ik vind het redelijk positief ingeschat, evenals 1,70 per liter redelijk negatief is...
Ohhh ik zie idd al dat 1,60 het goedkoopste in de buurt is bij mij. Gaat hard omhoog...

Maar de gemeente wil bij ons de kWh tarieven ook gaan verhogen naar 38 cent per kWh, wat in mijn geval zou betekenen dat ik beter op diesel kan rijden dan op stroom...
Restwaarde is maar zeer de vraag hoe dat gaat. Momenteel is de productie van EV's nog aan alle kanten te krap waardoor elke EV verkoopt, nieuw of tweedehands. De vraag is of het aanbod harder gaat stijgen dan de vraag de komende jaren.
Daar komt nog bij dat benzine auto's ook niet het eeuwige leven gegund is, als er straks eoa vervuiling tax komt kan het zomaar zijn dat je ze in één klap flink afschrijven.
Lagere prijs is bijna altijd goedkoper dan hogere prijs als je naar afschrijving kijkt.
Tenzij je heel lang gaat rijden.

Ik vind 5 jaar echter heeeeel lang. Voor nu zou ik een EV het liefst 12 maanden rijden om te kijken of het bij mij zou kunnen passen, maar maximaal 24 maanden. Ontwikkelingen gaan ook zo hard nu, dat 5 jaar echt veel te lang is imho.
Voor het gemak heb je geen onderhoud meegenomen in je verhaal. Denk dat dat zo €300-500 per jaar kan zijn. Dus over 5 jaar nog €1500-2500
Ik heb eens even met VW gebeld over onderhoudsprijzen, ik denk dat je wel gat schrikken :+

E-Golf iedere 15.000/1 jaar enkel een inspectie: 200 euro.
Standaard Golf: 30.000/2 jaar 250/270 afhankelijk van eerste of tweede keer.

Onderhoud (inspectiebeurt zoals VW het noemt) op de E-Golf is dus gewoon fors duurder! Maar wel verplicht voor garantie en pechhulp...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:03:
Mijn stelling is niet dat een BEV altijd goedkoper is op een of andere manier, maar dat ze lang niet zo duur zijn als iedereen beweert. Puur op basis van de prijsverdeling van nieuwe auto's koopt ongeveer ~30-35% van Nederlanders een auto die even duur of duurder is dan de vanaf-prijs van de meest populaire BEVs (~35k). Dus een BEV is bereikbaar voor ongeveer 30% van de nieuwe autokopers in Nederland zonder enige verandering in hun budget en zonder noodzaak voor enige vorm van subsidie*.
Ik ben het absoluut oneens met die 35.000 euro. Tenminste ik neem aan dat je met "30%" de onderste 30% van de particuliere kopers bedoeld.

Ik denk dat die onderste 30% eerder nieuwe auto's koopt in de prijsklasse tot max. 25.000 euro waarmee BEV's dus beduidend te duur zijn voor die groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

dfrenner schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:28:
[...]

En 14kWh/100km is normaal?
Ook in de winter?
Heb dat getal over genomen van YoshiBignose waar ik op reageerde ;)
Ik vind het redelijk positief ingeschat, evenals 1,70 per liter redelijk negatief is...
Ohhh ik zie idd al dat 1,60 het goedkoopste in de buurt is bij mij. Gaat hard omhoog...

Maar de gemeente wil bij ons de kWh tarieven ook gaan verhogen naar 38 cent per kWh, wat in mijn geval zou betekenen dat ik beter op diesel kan het goedkoper is om diesel te rijden dan op stroom...
FTFY :9
[...]

Lagere prijs is bijna altijd goedkoper dan hogere prijs als je naar afschrijving kijkt.
Tenzij je heel lang gaat rijden.
Klopt, maar mijn punt ging meer over de afschrijving van een EV tov ICE.
Ik vind 5 jaar echter heeeeel lang. Voor nu zou ik een EV het liefst 12 maanden rijden om te kijken of het bij mij zou kunnen passen, maar maximaal 24 maanden. Ontwikkelingen gaan ook zo hard nu, dat 5 jaar echt veel te lang is imho.
Die luxe hebben de meesten niet, het eerste jaar van een nieuwe auto is gewoon mega duur dus langer rijden is gemiddeld veel goedkoper.
[...]

Ik heb eens even met VW gebeld over onderhoudsprijzen, ik denk dat je wel gat schrikken :+

Onderhoud (inspectiebeurt zoals VW het noemt) op de E-Golf is dus gewoon fors duurder! Maar wel verplicht voor garantie en pechhulp...
Onderhoud bij e-Golf is 30.000/2 jaar. Mijn dealer heeft bij de aanschaf van mijn e-Golf aangegeven dat ik bij de eerste beurt zo'n 200 moet verwachten en bij de tweede 300.
Daarna is hij uit de verlengde garantie en als ik de berichten van andere EV rijders mag geloven hoef je naast banden en remmen eigenlijk niet echt iets te doen aan de auto.
We gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:56
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:30:
[...]

Ik ben het absoluut oneens met die 35.000 euro. Tenminste ik neem aan dat je met "30%" de onderste 30% van de particuliere kopers bedoeld.

Ik denk dat die onderste 30% eerder nieuwe auto's koopt in de prijsklasse tot max. 25.000 euro waarmee BEV's dus beduidend te duur zijn voor die groep.
Waarom hebben we deze discussie steeds opnieuw? Ik denk dat het aantal particuliere kopers dat überhaupt nieuwe auto's koopt ontzettend beperkt is. De onderste 30% zou ik eerder op €15k zetten (A segment). Dat gezegd hebbende, we hebben het opnieuw over aanschafprijs i.p.v. afschrijving....

Als jouw particuliere kopers dan €25k uit hun zak konden betalen is het natuurlijk geen enkel probleem daarbij €10k te financieren (als dat dan het probleem is).

Het enige dat telt is hoe hoog de afschrijving is op die auto, het kan uiteindelijk zo zijn dat een EV van €35k minder afschrijft dan een ICE van €25k, per definitie kan jouw persoon die dan dus gewoon betalen (ook als hij het geld niet heeft).

Sorry voor repeat en repeat :P

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 15-10-2018 16:39 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:28:
Maar de gemeente wil bij ons de kWh tarieven ook gaan verhogen naar 38 cent per kWh, wat in mijn geval zou betekenen dat ik beter op diesel kan rijden dan op stroom...
Sinds wanneer bepaalt een gemeente de prijs van energie?

Dan is VW toch echt een grote uitzondering. B

Bijv. de Renault Zoe kost 70 euro voor een beurt terwijl je voor een "klassieke" Renault minstens 250/300euro betaalt. Van BMW weet ik soortgelijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
pposthoorn schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:36:
Onderhoud bij e-Golf is 30.000/2 jaar. Mijn dealer heeft bij de aanschaf van mijn e-Golf aangegeven dat ik bij de eerste beurt zo'n 200 moet verwachten en bij de tweede 300.
Daarna is hij uit de verlengde garantie en als ik de berichten van andere EV rijders mag geloven hoef je naast banden en remmen eigenlijk niet echt iets te doen aan de auto.
We gaan het meemaken.
Grappig ik heb net gebeld met VW (welliswaar op het eerste de beste E-Golf kenteken wat ik kon vinden: 9-XNR-57).

Op basis van dat kenteken zei meneer iedere 15.000 of om het jaar, idd 200 euro inspectiebeurt.
Bij 60.000 zou het 270 worden ivm vloeistoffen.

Bij de normale Golf is het iedere 30.000 of 2 jaar 250 euro, ivm olie verversen zei hij. En ook daar bij 60.000km 270 euro ivm vloeistoffen.

Misschien zit het verschil in een oude e-golf vs nieuwe e-golf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:36:
Als jouw particuliere kopers dan €25k uit hun zak konden betalen is het natuurlijk geen enkel probleem daarbij €10k te financieren (als dat dan het probleem is).
Of iemand zomaar 10.000 euro kan lenen is maar de vraag. Daarnaast huldigen veel mensen de opvatting dat je voor dit soort zaken juist geen geld moet lenen.

En hoe jij aan de conclusie van "25.000 uit hun zak" komt is mij echt raadselachtig. Allereerst hebben de meesten al een auto die ze of verkopen of inruilen en daarnaast zijn er nog altijd mensen die eerst sparen en dan pas uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

dfrenner schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:42:
[...]

Grappig ik heb net gebeld met VW (welliswaar op het eerste de beste E-Golf kenteken wat ik kon vinden: 9-XNR-57).

Op basis van dat kenteken zei meneer iedere 15.000 of om het jaar, idd 200 euro inspectiebeurt.
Bij 60.000 zou het 270 worden ivm vloeistoffen.

Bij de normale Golf is het iedere 30.000 of 2 jaar 250 euro, ivm olie verversen zei hij. En ook daar bij 60.000km 270 euro ivm vloeistoffen.

Misschien zit het verschil in een oude e-golf vs nieuwe e-golf?
Dat is een eerste generatie e-Golf uit 2014. Ik heb de nieuwe e-Golf van dit jaar, zou mij niks verbazen dat daar verschillen zijn ja.

Ik ben zelf reuze benieuwd naar de eerste servicebeurt en wat ze me allemaal aan gaan smeren. Omdat ik niet zo veel rijd zal dat echter pas in 2020 zijn als hij bijna 2 jaar oud is.
offtopic:
Ik ben zo iemand die voor de beurt de ruitenwisservloeistof bij vult en als er dan op de factuur "2L ruitenwisservloeistof" staat vraag ik of ze dat bij de koffie drinken want mijn auto zat al vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:56

Ik voorzie voor EV's in de toekomst een flinke verschuiving qua voorkeuren m.b.t. leeftijd en kilometers. Standaard ingeburgerde psychologische grenzen zoals 200kkm voor een benzineauto of 300kkm voor een diesel worden minder relevant vermoed ik (zeker voor een Leaf).

Persoonlijk zou ik er 0,0 moeite mee hebben een Leaf te kopen met 200kkm op de klok als de batterij nog gewoon goed is. Tussen verschillende modelle/merken zijn verschillen maar bij goed gebruik valt het vaak best mee hoeveel invloed km's op de degradati hebben (Leaf is uitzondering dacht ik).

Lang verhaal kort zou ik er enorm huiverig voor zijn een 2015 Leaf met 24kwh batterij te kopen voor grof geld. Een 2013 Leaf met 200kkm zou ik veel minder spannend vinden. Als ik representatief zou zijn voor de gemiddelde koper zou dit willen zeggen dat voor hoge kilometrages afschrijving relatief lager wordt en een EV dus (nog) interessanter.

P.s. ik reken met 20% afschrijving per jaar op mijn 2013 Leaf (effectief 13,4% per jaar gezien over een periode van 5 jaar dus). Dat geeft in mijn geval een berekende afschrijving van net iets meer dan €150,-/maand. Hoe dit uit gaat komen moet ik nog gaan zien, tot nu toe 1,5 jaar nog zonder afschrijving in ieder geval.
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:44:
[...]
Of iemand zomaar 10.000 euro kan lenen is maar de vraag. Daarnaast huldigen veel mensen de opvatting dat je voor dit soort zaken juist geen geld moet lenen.
Tenzij die lening je geld oplevert en dus eigenlijk een investering is, denk nou eens iets abstracter! Lenen voor isolatie of zonnepanelen is oké maar omdat het om een auto gaat (die afschrijving heeft) gaat alle rationaliteit ineens overboord?
En hoe jij aan de conclusie van "25.000 uit hun zak" komt is mij echt raadselachtig. Allereerst hebben de meesten al een auto die ze of verkopen of inruilen en daarnaast zijn er nog altijd mensen die eerst sparen en dan pas uitgeven.
Je bevestigt nu letterlijk mijn aanname?

[ Voor 32% gewijzigd door assje op 15-10-2018 16:58 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:39:
[...]

Sinds wanneer bepaalt een gemeente de prijs van energie?

[...]

Dan is VW toch echt een grote uitzondering. B

Bijv. de Renault Zoe kost 70 euro voor een beurt terwijl je voor een "klassieke" Renault minstens 250/300euro betaalt. Van BMW weet ik soortgelijk verschil.
Toch ook maar even Hyundai gebeld:

Kona:
EV: 15.000 / €65 - 30.000 / €85 (plus event. remvloeistof) - 45000 / €65
Benzine: 15.000 / €212 - 30.000 / €297 (plus evnt. interieurfilter) - 45000 / €212

Zit voor 45.000km zo'n €500 verschil in, ten gunste van de EV variant. Groter verschil dan bij VW

Pagina: 1 ... 4 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.