Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• DjMark
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21-11 08:54
In 4 jaar tijd 561000 km rijden....wauw

Volkswagen eGolf 2018

• 414524
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
DjMark schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:31:
[...]

Dat is in 208 weken 2.700 km per week, bij gemiddeld 100 km/u zit je dan 27 uur per week in de auto...
Ik geef het je te doen.

• knakworst
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 21-11 08:11

knakworst

Get Dilberted!

DjMark schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:31:
[...]

Mooie voor klokje rond. Vorige had 'maar' 260k 271k gereden. Dit moet wel een taxi geweest zijn.

knakworst wijzigde deze reactie 11-10-2018 13:36 (9%)

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
possimpible schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:07:
[...]

In hoeveel % van de gevallen is dat nodig? Kijk naar jouw situatie en koop een auto die daarop aansluit. Met een Leaf had ik niet uit de voeten gekund, met een Kona red ik het prima. Ik heb nog geen een keer ergens anders dan thuis geladen, zou nieteens weten hoe zo'n snellader werkt (toch maar een keer proberen :+ ).
Natuurlijk ben ik niet Jan Modaal. Ik ben die gek die de gemeente aan het werk zet om “privaat verlengde aansluiting” mogelijk te maken zodat ik straks mijn Model 3 op openbare grond en achter eigen meter kan laden. Misschien tot die er is een Ioniq in shortlease...

Maar ook voordat de Model 3 op mijn pad kwam keek ik naar de Ioniq. Echter wanneer je afhankelijk bent van openbaar laden kan het best voorkomen dat je 2 dagen achter elkaar niet kan laden en dus een half uur extra reistijd hebt km op je werk te komen.

Zelf neem ik dat voor lief vanwege de bijtelling (alternatief was ICE niet privé rijden), maar dan heb je het ook over een besparing van bijna €200 p/m. Helaas verdwijnt die grotendeels bij de Model 3, maar de range, Superchargers en 3 fase laden maakt het risico van een lege accu minder waarschijnlijk en anders snel bij te herstellen.

Model 3 DM / 3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

knakworst schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:33:
[...]

Mooie voor klokje rond. Vorige had 'maar' 260k 271k gereden. Dit moet wel een taxi geweest zijn.
Volgens de autoweek kenteken check is het geen taxi, en de huidige eigenaar is particulier en eerste eigenaar.

Zr40 wijzigde deze reactie 11-10-2018 13:46 (21%)

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

• 414524
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:35:
[...]

Natuurlijk ben ik niet Jan Modaal. Ik ben die gek die de gemeente aan het werk zet om “privaat verlengde aansluiting” mogelijk te maken zodat ik straks mijn Model 3 op openbare grond en achter eigen meter kan laden. Misschien tot die er is een Ioniq in shortlease...

Maar ook voordat de Model 3 op mijn pad kwam keek ik naar de Ioniq. Echter wanneer je afhankelijk bent van openbaar laden kan het best voorkomen dat je 2 dagen achter elkaar niet kan laden en dus een half uur extra reistijd hebt km op je werk te komen.

Zelf neem ik dat voor lief vanwege de bijtelling (alternatief was ICE niet privé rijden), maar dan heb je het ook over een besparing van bijna €200 p/m. Helaas verdwijnt die grotendeels bij de Model 3, maar de range, Superchargers en 3 fase laden maakt het risico van een lege accu minder waarschijnlijk en anders snel bij te herstellen.
Zou niet zo snel een EV nemen als je niet op eigen grond kunt laden, stoer dat je dat wel hebt. Benieuwd of je dit lukt, lijkt me niet haalbaar: gemeentes zijn vrij ouderwets/ log. Dan zal de gemeente er nog liever een publieke paal - met de bijbehorende kwh kosten... - neerzetten waar iedereen kan laden lijkt me.

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 21-11 17:09
Zr40 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:41:
[...]

Volgens de autoweek kenteken check is het geen taxi, en de huidige eigenaar is particulier en eerste eigenaar.
het is nu geen taxi, maar was wel een taxi. Een hele vloot van tesla schiphol taxis waren laatst verkocht met belachelijk veel op de teller, maar met 4+ jaar garantie op de aandrijflijn kom je nog wel een end ermee.

• knakworst

knakworst

Get Dilberted!

possimpible schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:56:
[...]

Zou niet zo snel een EV nemen als je niet op eigen grond kunt laden, stoer dat je dat wel hebt.
Ik heb ook geen eigen grond, maar ik maak me totaal geen zorgen. nN woon ik in Den Haag en je struikelt over de openbare laadpalen, die bovendien de auto met 22 kWh volladen als je de enige aan de paal bent, dus binnen 3 uurtjes is de auto weer vol.

• Yongshi
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 21-11 13:17
possimpible schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:07:
[...]

In hoeveel % van de gevallen is dat nodig? Kijk naar jouw situatie en koop een auto die daarop aansluit. Met een Leaf had ik niet uit de voeten gekund, met een Kona red ik het prima. Ik heb nog geen een keer ergens anders dan thuis geladen, zou nieteens weten hoe zo'n snellader werkt (toch maar een keer proberen :+ ).

Thuis nu ook wel iets tof: via een maat heb ik de RFID van de lader kunnen omzeilen, hij heeft een remote connect ding gekoppeld aan mijn laadpaal waarmee ik 1 van de 2 (of allebei, maar kan iig per laadpunt kiezen) sessies kan activeren/ deactiveren. Best handig, kwestie van 's avonds de stekker erin en naar binnen lopen. Hoef je niet buiten in de kou je portemonnee/ sleutel te pakken om dat ding tegen je paal aan te houden.
heb je hier meer info over?

Ik heb momenteel een domme laadpaal met sleutel en zou het wel leuk vinden om hier via een omweggetje toch nog wat slims mee kunnen doen... :o

Renault Zoe Q210 Black 22kWh; Nimoto Trendy R White double battery; Babboe Dog-E

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

knakworst schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:19:
[...]

Ik heb ook geen eigen grond, maar ik maak me totaal geen zorgen. nN woon ik in Den Haag en je struikelt over de openbare laadpalen, die bovendien de auto met 22 kWh volladen als je de enige aan de paal bent, dus binnen 3 uurtjes is de auto weer vol.
Ik neem even aan dat je kW bedoelt en niet kWh, maar hoe zeker ben je dat dat dan 22kW palen zijn?
11kW lijkt nog steeds in de meerderheid, hoewel er bepaalde wijken in Den Haag lijken te zijn waar 22kW overheerst.
Oplaadpalen.nl lijkt geen enkele 22kW te tonen (++ = 11kW, +++ = 22kW), terwijl chargemap daar beter in lijkt te zijn (Oranje = 11kW, Rood = 22kW). Geen idee welke site nu eigenlijk het meest up to date is..

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 11-10-2018 15:12 (3%)

• 414524
  • Niet online
Yongshi schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:03:
[...]

heb je hier meer info over?

Ik heb momenteel een domme laadpaal met sleutel en zou het wel leuk vinden om hier via een omweggetje toch nog wat slims mee kunnen doen... :o
Ik heb een 'slimme' laadpaal, die via een website kan worden gestopt/gepauzeerd/hervat. Hij heeft dat ge-reverse-engineered om hem ook te kunnen starten (let op: niet pauzeren/ hervatten). Laadpaal zit bekabeld op mijn router, telefoon waar ik het mee doe moet op de wifi zitten. Betreft een omgeving bij/ van Nuon, dat is mijn stroom leverancier en de leverancier van de portal waar ik alles in kan regelen voor de laadpaal.

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 17:13

Omega Supreme

The God of Death

knakworst schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:19:
[...]

Ik heb een i3s en een 'eigen' parkeerplaats. Maar feitelijk is het gedwongen winkelnering van de gemeente Almere en moet ik die plek verplicht huren. Een feit dat de gemeente gebruikt heeft om de prijzen idioot hoog op te drijven, want alle bewoners van het stads-hart mogen toch niet weg.

De rechter heeft daar inmiddels al een stokje voor gestoken, maar ik betaal nog steeds een veelvoud van een abonnement in de openbare parkeerplaats. Dit 'rechtvaardigen'ze met het voordeel dat ik heb omdat ik een eigen gegarandeerde plek heb.

Gek genoeg doen ze geen afslag op de prijs voor het feit dat ze categorisch weigeren in de bewonersgarages laadpunten te maken, terwijl ze deze wel in de openbare garages aanleggen }:O

Inmiddels ken ik al een dozijn bewoners die nu dus gedwongen een abonnement erbij hebben genomen, omdat laden wel heel erg duur wordt als je het idote parkeergeld in het centrum ook nog eens moet betalen. De laders zijn namelijk niet bijster snel te noemen.

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

• 414524
  • Niet online
Coasterfreak schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:12:
[...]

het is nu geen taxi, maar was wel een taxi. Een hele vloot van tesla schiphol taxis waren laatst verkocht met belachelijk veel op de teller, maar met 4+ jaar garantie op de aandrijflijn kom je nog wel een end ermee.
Dus je koopt als taxi chauffeur in privé een taxi, trekt geen BTW af, geniet geen 0% bijtelling en geniet geen MIA aftrek? Het is mij een raadsel... 560.000 km voor 0,19 cent per km doorbelasten is wel lekker in 4 jaar tijd op een auto van 85k euro die daarna nog 26k moet kosten :+ ...

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 23:55
Zr40 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:40:
[...]

Nee, subsidie verbetert natuurlijk wel het bedrijfsresultaat maar het heeft niets met operationele kosten en inkomsten te maken. Wat Fastned heeft gemeld in het kwartaalrapport is dat de omzet van alle stations bij elkaar nu groter is dan de operationele kosten van alle stations bij elkaar. Het kan dus nog steeds zijn dat sommige individuele stations niet break-even draaien.
Zou het kunnen dat dat komt omdat iedereen met een Maingau-pas sinds augustus weer bij Fastned is gaan laden? Dat zou dan wel een wankele basis zijn.

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• knakworst

knakworst

Get Dilberted!

"Mijn" laadpaal Oostduinlaan t.o. 143 wordt in thenewmotion app op 22 kw weergegeven en ik kan bevestigen dat een nieuwe Tesla er inderdaad met 22 kw kan laden. Ik was ook redelijk verbaasd dat het zo snel ging, ik heb er 5 jaar geladen met een Volvo op 3,7 kw.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:25

mux

99% efficient!

pmiddeld schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:18:
Zou het kunnen dat dat komt omdat iedereen met een Maingau-pas sinds augustus weer bij Fastned is gaan laden? Dat zou dan wel een wankele basis zijn.
Neuh, het aantal maingau-passen is absoluut minimaal onder elektrische rijders. Nog geen enkele persoon die ik heb ontmoet, afgezien van tijdens de elfwegentocht, wist er vanaf - en zelfs daar was het een zeldzaamheid. Er zijn ook gewoon heel erg veel meer elektrische auto's bijgekomen dit jaar, en met name in de nieuwe leaseperiode (die voor veel bedrijven in aug-sep is begonnen)

Edit: woei! Muxsan Coöperatie UA staat in het KvK!

mux wijzigde deze reactie 11-10-2018 16:47 (9%)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 15:59
De website van het RVO heeft een flinke update gehad!

https://www.rvo.nl/onderw...n/stand-van-zaken/cijfers

43.251 vol elektrisch.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• 414524
  • Niet online
databeestje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:46:
De website van het RVO heeft een flinke update gehad!

https://www.rvo.nl/onderw...n/stand-van-zaken/cijfers

43.251 vol elektrisch.
Leuk om doorheen te bladeren!

Laatste releases:

Staat vast nog veel meer leuks in!

• joozzt
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
8.8 % van alle verkochte auto's in september zijn BEV . Nieuwe lease seizoen alleen ?

PVOutput , Gibson S-1 , Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• aip
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:52
possimpible schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:56:
[...]

Leuk om doorheen te bladeren!

Laatste releases:
[Afbeelding]

Staat vast nog veel meer leuks in!
Zelfs RVO lijkt echt uit te gaan van levering van de M3 vanaf maart 2019. Ben benieuwd wanneer we de configuratie-uitnodiging krijgen. (En of we het dan gaan doen zal afhangen van de prijs).

• 414524
  • Niet online
aip schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:00:
[...]

Zelfs RVO lijkt echt uit te gaan van levering van de M3 vanaf maart 2019. Ben benieuwd wanneer we de configuratie-uitnodiging krijgen. (En of we het dan gaan doen zal afhangen van de prijs).
Hmm, de model 3 staat al op de positieve lijst, dus dan zouden er al mensen moeten zijn die de auto al hebben betaald of de verplichting onontbindbaar zijn aangegaan (hoe dan?).

• pposthoorn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21-11 09:12

pposthoorn

Constructeur / Projectleider

aip schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:00:
[...]

Die gegevens komen gewoon van ev-database.nl ;)

Tesla Model 3 LR RWD

• knakworst

knakworst

Get Dilberted!

joozzt schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:57:
8.8 % van alle verkochte auto's in september zijn BEV . Nieuwe lease seizoen alleen ?
Beetje vertekend, in augustus zijn alle wltp-door-de-mand-vallers geregistreerd door importeurs ook als die nog niet verkocht waren. Maar de trend voor EV is up. Tesla marktaandeel is 50 proocent maar zal dalen totdat M3 goed leverbaar is.

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 12-11 17:17
possimpible schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:23:
[...]

Dus je koopt als taxi chauffeur in privé een taxi, trekt geen BTW af, geniet geen 0% bijtelling en geniet geen MIA aftrek? Het is mij een raadsel... 560.000 km voor 0,19 cent per km doorbelasten is wel lekker in 4 jaar tijd op een auto van 85k euro die daarna nog 26k moet kosten :+ ...
Allemaal leuk bedacht maar een auto die als Taxi geregistreerd staat is " geen auto ". Speciaal blauw kenteken zorgt ervoor dat je geen BPM hoeft te betalen (ook bij ICE's) en dingen zoals dat de chauffeur geen gordel hoeft te dragen, er een geijkte meter in moet en meer van zulks.

Zodra de auto op geel kenteken wordt gezet ( niet leren de platen, maar ook het papiertje (de tegenwoordig kentekencard is wel groen, maar noemt " geel ") wordt het een personenauto. En lijkt de eerste eigenaar ineens particulier bij de rdw. Het kenteken is echter nieuw. En anders dan import staan de data van toelating enzo wel op de juiste datum. Dat er niet eerder een zakelijke eigenaar was zie je bij ex-taxi's niet: kenteken is namelijk nieuw.

Overigens klopt bij heel oude auto's het aantal voormalige bezitters ook niet. Alles van vóór de eeuwwisseling mag je ook met een korreltje zout nemen.

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 - Maximumsnelheid naar 100km/h

• joozzt
  • Niet online
knakworst schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:50:
[...]

Beetje vertekend, in augustus zijn alle wltp-door-de-mand-vallers geregistreerd door importeurs ook als die nog niet verkocht waren. Maar de trend voor EV is up. Tesla marktaandeel is 50 proocent maar zal dalen totdat M3 goed leverbaar is.
BEV is uitgezonderd hybride, heeft toch niks met wltp-doordemandvallen te maken?

PVOutput , Gibson S-1 , Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:16
joozzt schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 18:47:
[...]

BEV is uitgezonderd hybride, heeft toch niks met wltp-doordemandvallen te maken?
het totaal waartegen vergeleken wordt is hierdoor lager

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• 414524
  • Niet online
JayPe schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 18:23:
[...]

Allemaal leuk bedacht maar een auto die als Taxi geregistreerd staat is " geen auto ". Speciaal blauw kenteken zorgt ervoor dat je geen BPM hoeft te betalen (ook bij ICE's) en dingen zoals dat de chauffeur geen gordel hoeft te dragen, er een geijkte meter in moet en meer van zulks.

Zodra de auto op geel kenteken wordt gezet ( niet leren de platen, maar ook het papiertje (de tegenwoordig kentekencard is wel groen, maar noemt " geel ") wordt het een personenauto. En lijkt de eerste eigenaar ineens particulier bij de rdw. Het kenteken is echter nieuw. En anders dan import staan de data van toelating enzo wel op de juiste datum. Dat er niet eerder een zakelijke eigenaar was zie je bij ex-taxi's niet: kenteken is namelijk nieuw.

Overigens klopt bij heel oude auto's het aantal voormalige bezitters ook niet. Alles van vóór de eeuwwisseling mag je ook met een korreltje zout nemen.
Leuk verhaal, lekker lang, de gele platen stammen uit 2014. En nu?

• JayPe
possimpible schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:11:
[...]

Hoe zie je dat de gele platen uit 2014 stammen? De lettercombinatie veranderd niet hè? taxi heeft gewoon dezelfde combi als personenauto's. Alleen de kleur is anders. ( en de registratie)

• 414524
  • Niet online
JayPe schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:34:
[...]

Hoe zie je dat de gele platen uit 2014 stammen? De lettercombinatie veranderd niet hè? taxi heeft gewoon dezelfde combi als personenauto's. Alleen de kleur is anders. ( en de registratie)
Je postte dat hij een nieuw kenteken krijgt (a la import). Verder duidelijk, btw is wel aftrekbaar bij zo’n occasion, dat staat er niet bij dus kan me niet voorstellen dat ‘t werkelijk zo is :)

• JayPe
possimpible schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:11:
[...]

Wat is het kenteken?

• meermarco
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Vraagje. Luister regelmatig BNR en de autoshow. En ze waren bij de testen bij Audi (etron). Dat was in een warm land. Ze zeiden: erg gedurfd van Audi. Want warmte is niet echt goed voor de accuradius. Maar juist kou is toch slecht? Dus juist ‘slim’ van Audi?

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:16
meermarco schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:57:
Vraagje. Luister regelmatig BNR en de autoshow. En ze waren bij de testen bij Audi (etron). Dat was in een warm land. Ze zeiden: erg gedurfd van Audi. Want warmte is niet echt goed voor de accuradius. Maar juist kou is toch slecht? Dus juist ‘slim’ van Audi?
Warmte is goed voor het verbruik, echter bij snelladen in combinatie met onvoldoende koeling leidt het tot vertraging

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• 414524
  • Niet online
meermarco schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:57:
Tussen -20 en +40 boeit het allemaal niet zo omdat die dingen active cooling / warmtepomp hebben, 10-20% verschil? Zonder: eerder 50% verschil

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Nu online
@JayPe Hoe is het trekhaakavontuur afgelopen?

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Glewellyn
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-11 19:10

Glewellyn

is er ook weer.

*zucht*

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Nu online
Juist, geen idee hoe ik dat gemist kan hebben.

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21-11 17:19
possimpible schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:45:
[...]

Je postte dat hij een nieuw kenteken krijgt (a la import). Verder duidelijk, btw is wel aftrekbaar bij zo’n occasion, dat staat er niet bij dus kan me niet voorstellen dat ‘t werkelijk zo is :)
Bij import krijg je ook het oude kenteken weer terug als het voertuig eerder in NL geregistreerd is geweest.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:18

mvdam

EV-Gekkie

:9~ O+ *O*

Gister nieuwe bandjes onder mijn Leafje laten leggen, voelt wel lekker fris, de oude banden (die pas 24K km gelopen hebben) aan vrienden gegeven, voor nog wat extra km's.

Ietsje grotere banden, dus de afwijking in de teller is ietsje kleiner geworden. (103 op de teller is nu 100 op de GPS, t.o.v. 108 op de teller).
Als het goed is ook iets zuiniger (A-klasse op brandstofverbruik + grip bij regen).

Van het weekend "voor de fris" nog even verse remblokken erop. En binnenkort uit china wissers met ingebouwde sproeiers om die matige kleute sproeiers die er op zo'n Leaf zitten te vervangen.

Los van de investeringen in banden / remmen enzovoort, tot zover een nette €0,01 / km aan stroom. _/-\o_
Maakt de brandstofbesparing in krap 2 weken bezit op €134 euro. (€0,08 / km).

Gezien ik wat gekke tripjes heb gemaakt waarbij o.a. "duur" geladen "moest" worden, verwacht ik dat de besparing / km nog op gaat lopen naar richting de €0,09 / km. Aangezien ik doorgaans "gratis" rijden kan.

De afschrijving is natuurlijk een stuk hoger (Dan mijn Aygo), maargoed, aan de andere kant kan ik die € 344 (139km/dag * 31 * €0,08) in de maand nu wel sparen voor een nieuwe auto / andere dingen. :+

mvdam wijzigde deze reactie 11-10-2018 20:49 (69%)

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn > Model 3 LR Besteld - Op de zaak => Tesla Model 3 LR AWD

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21-11 11:32
@possimpible Die paar model 3's die op de RVO al staan zijn grijze import (dus met US stekker).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• JayPe
@possimpible
Pierz schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:15:
[...]

Bij import krijg je ook het oude kenteken weer terug als het voertuig eerder in NL geregistreerd is geweest.
Dàt. Overigens niet altijd trouwens.

Maar goed: taxikenteken hoeft dus niet een volledig nieuwe kentekencombinatie te geven. Een auto die van bijvoorbeeld defensie is geweest krijgt wèl een volledig nieuwe combinatie, omdat de combinatie van letters/cijfers voorbehouden zijn aan het leger. En het afdankertje van WimLex gaat ook niet met een AA-01 kenteken de deur uit (y)

Lang verhaal kort: tering wat een hoop kilometers!

• JayPe
Proton_ schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:06:
@JayPe Hoe is het trekhaakavontuur afgelopen?
Update: heb het rapport binnen. Grote teleurstelling. Niets van info. Enkel " afkeur wegens geen e-keur "

Nog geen A4'tje vol.

Fabrikant gebeld: nee. Nooit een e-keur aangevraagd. Test rapport alleen is voldoende voor goedkeuring in Duitsland.

:-(

Gevraagd om een uitgebreidere rapportage. Ontvangen:

" Het beste kan ik u sturen waar wij de afkeur op baseren. Dit is de wijze van keuren. Voor u zie bladzijde 115.

https://www.rdw.nl/-/medi...ren-vanaf-1-juli-2014.pdf "

Puntje 6 dus. Géén e of E keur.

Keep u posted.

• WolfsRain
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21-11 00:14
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56362615

Even terug komend op mijn eigen punt mbt een laadpaal bij Vesteda in de parkeergarage die wij afnemen a 50 euro per maand.

Nadat onze aanvraag ruim vier weken in behandeling stond, was de conclusie dat wij zelf via een ZAV aanvraag maar moesten kijken of een laadpaal mogelijk was in de parkeergarage. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren, als wij verhuizen hebben we een enorme investering gedaan en we krijgen er 0,0 van terug bij Vesteda. Gelukkig heb ik in de tussentijd al contact opgenomen met de gemeente Den Haag die gelukkig, onder hun eigen regels, gewoon een parkeervergunning verschaft en zelfs een laadpaal dichter bij mijn huis kan aanleggen. Waarbij ik zelf ook nog eens de voorkeurslocatie mag aangeven _/-\o_

https://www.denhaag.nl/nl...sch-opladen-doorgeven.htm

"Er geen ruimte is voor plaatsing en opladen van het elektrische voertuig op eigen terrein, inclusief bij het wooncomplex horende parkeergarages of parkeerkelders. Voor bewoners van een wooncomplex met een gezamenlijke parkeervoorziening is het soms lastig om met de VVE afspraken te maken over de aanleg van een laadpunt in de gezamenlijke garage. Op de website www.mra-e.nl kunt u in de brochure 'Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE' lezen waaraan u moet denken bij de aanleg van een oplaadpunt in een gezamenlijke voorziening en hoe u met de VVE de afspraken kunt vastleggen."

Ik kan nu dus echt stappen gaan zetten om in mijn vakantie eind deze maand wat proefritjes te doen en eventueel op aanschaf over te stappen. Feeling excited :*)

En bovenalles, een parkeervergunning bij de gemeente Den Haag kost ons maar 216 euro per jaar tov 600 euro per jaar aan een parkeerplaats bij Vesteda _/-\o_ Win-win. Waar je met een ICE dus geen recht op hebt, want VvE biedt parkeerplaats.

https://esportsclub.nl/

• Coasterfreak
wat zijn de mogelijkheden van het aanbrengen van een trekhaak in duitsland? dus laten keuren in duitsland en daarna weer op kenteken zetten in nl?

• aip
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:52
JayPe schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:50:
@possimpible

[...]

Dàt. Overigens niet altijd trouwens.

Maar goed: taxikenteken hoeft dus niet een volledig nieuwe kentekencombinatie te geven. Een auto die van bijvoorbeeld defensie is geweest krijgt wèl een volledig nieuwe combinatie, omdat de combinatie van letters/cijfers voorbehouden zijn aan het leger. En het afdankertje van WimLex gaat ook niet met een AA-01 kenteken de deur uit (y)

Lang verhaal kort: tering wat een hoop kilometers!
Ik weet niet hoe het bij taxi's gaat, maar iedere AA auto heeft ook een gewoon kenteken. Dat niet in de RDW database voor het publiek vindbaar is, maar het is er wel. En bij verkoop tzt wordt dat kenteken gebruikt. Dat was althans bij de oude Scorpio's van Bea zo, waar een oom van mij er ooit een van gekocht heeft.

• JayPe
Coasterfreak schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:17:
[...]

wat zijn de mogelijkheden van het aanbrengen van een trekhaak in duitsland? dus laten keuren in duitsland en daarna weer op kenteken zetten in nl?
Die mogelijkheid is er, maar er zit één kink in die kabel: de e-up! wijkt qua gewichten sterk af, en daardoor is het keuringsrapport voor de grundliche Duitser weer een no-go. Een normale benzine Up kan wel zonder al te veel problemen. Enige risico wat er dan nog is: bij import terug naar Nederland kàn het zijn dat de trekhaak alsnog niet geaccepteerd wordt.

• 414524
  • Niet online
JayPe schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:55:
[...]

Update: heb het rapport binnen. Grote teleurstelling. Niets van info. Enkel " afkeur wegens geen e-keur "

Nog geen A4'tje vol.

Fabrikant gebeld: nee. Nooit een e-keur aangevraagd. Test rapport alleen is voldoende voor goedkeuring in Duitsland.

:-(

Gevraagd om een uitgebreidere rapportage. Ontvangen:

" Het beste kan ik u sturen waar wij de afkeur op baseren. Dit is de wijze van keuren. Voor u zie bladzijde 115.

https://www.rdw.nl/-/medi...ren-vanaf-1-juli-2014.pdf "

Puntje 6 dus. Géén e of E keur.

Keep u posted.
Beetje illegaal enzo, maar waarom knal je er niet gewoon een trekhaak op en ga je ermee rijden? Wat is de kans dat ze je pakken? Als de UP het buiten NL kan, dan kan het ook in NL. Enige reden dat het niet zou kunnen, is de kans op explosiegevaar ivm hoe de accu geplaatst is en wat er gebeurd als iemand achter op je trekhaak rijdt. Verder is e-keur leuk en aardig, maar enkel een mierenneukende agent zal je erop pakken (iig mijn ervaringen met een 6 cilinder met geheel open uitlaat vanaf de cilinder koppen tot de eindpijp :) ). Wat is het gevolg van rijden met trekcombinatie > je max trekgewicht?

• Coasterfreak
possimpible schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:51:
[...]

Beetje illegaal enzo, maar waarom knal je er niet gewoon een trekhaak op en ga je ermee rijden? Wat is de kans dat ze je pakken? Als de UP het buiten NL kan, dan kan het ook in NL. Enige reden dat het niet zou kunnen, is de kans op explosiegevaar ivm hoe de accu geplaatst is en wat er gebeurd als iemand achter op je trekhaak rijdt. Verder is e-keur leuk en aardig, maar enkel een mierenneukende agent zal je erop pakken (iig mijn ervaringen met een 6 cilinder met geheel open uitlaat vanaf de cilinder koppen tot de eindpijp :) ). Wat is het gevolg van rijden met trekcombinatie > je max trekgewicht?
kan ook een gigantisch probleem zijn als er een ongeluk gebeurd terwijl de e-uppie iets trekt. kans dat de verzekeraar dan niks vergoed (?) sinds de e-uppie niet goedgekeurd is om iets te trekken.

• juupke
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22-03 13:18
possimpible schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:51:
[...]

Beetje illegaal enzo, maar waarom knal je er niet gewoon een trekhaak op en ga je ermee rijden? Wat is de kans dat ze je pakken?
Tot je betrokken raakt bij een aanrijding en de verzekering niet thuis geeft omdat je illegaal op de weg zat...

Edit: wat @Coasterfreak ook zegt hierboven dus. ;)

juupke wijzigde deze reactie 11-10-2018 21:55 (7%)

• 414524
  • Niet online
Coasterfreak schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:54:
[...]

kan ook een gigantisch probleem zijn als er een ongeluk gebeurd terwijl de e-uppie iets trekt. kans dat de verzekeraar dan niks vergoed (?) sinds de e-uppie niet goedgekeurd is om iets te trekken.
Das idd wel een goeie :+

• JayPe
De Up en de e-up hebben een toegestaan trekgewicht van 0 kg

Dus ik mag niets trekken. Onder m'n Polo heb ik wel gewoon zelf een trekhaak gezet. Zonder papieren en zonder te letten op e keur of wat ook. Die auto mag gewoon een bepaald aantal kilo trekken volgens kenteken.

Daarom. De e-keur boeit mij niet: de installatie is deugdelijk. In Duitsland volgens nationale wetgeving aldaar ook gewoon toegestaan. Niet dat ik het niet veilig acht dus.

Maar op papier wil ik dat 't klopt. Dat ik kàn worden aangehouden en dat ik dan kan aantonen: kijk 't klopt. Ik heb ook niet voor niets mijn rijbewijs E achter B gehaald een paar jaar geleden.

Ik ben denk ik trekhaak fetisjist. Bijna elke auto die ik bezit heeft een trekhaak. En ik hou van de technische koppeling: maakt een auto in essentie weer wat het is. Ook al is ie zo organisch gevormd: met een vierkant karretje erachter zie je de essentie weer: vier wielen een krachtbron en een trekhaak met mestkar, viskraam, schamelwagen, of fietsendrager.

( maar ik vind de binnenkant van bijvoorbeeld een wasmachine dus ook interessanter dan de buitenkant.)

JayPe wijzigde deze reactie 11-10-2018 22:39 (69%)

• joozzt
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 18:54:
[...]

het totaal waartegen vergeleken wordt is hierdoor lager
Da’s mooi, dan is het percentage nog hoger.

• JayPe
knakworst schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:50:
[...]
... Maar de trend voor EV is up.
Ben ik nou trendsetter? 😉

• Luiaard
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20-11 16:13
Op de eerste pagina werd er al gesproken over de Fiat 500e. Het is interessant te zien wat aanbod doet met de prijs. De prijzen die Autoweek noemt en elders te vinden zijn waren eind vorig jaar al zo. Nu wordt de markt blijkbaar overspoeld, er zijn aanbieders die er 50 op voorraad hebben en de prijzen zie ik al dalen naar 11k excl. BTW. Dat zal nog verder dalen. Ik vind het overigens een heel mooi model, alleen heeft hij maar twee plaatsen op de achterbank, waardoor het voor ons net niet zou lukken.

Dit aanbodeffect hebben we ook heel hard nodig op de rest van de EVs. Zodra de Kona, Niro, Ampera, en dergelijke auto's met >60kWh meer verkrijgbaar zijn en meer verkocht worden zullen hopelijk de prijzen voor eerdere generaties dalen, zodat het ook voor particulieren met een minder ruime portemonnee interessanter wordt. Zolang ze dan niet weer massaal geëxporteerd worden o.i.d.

Luiaard wijzigde deze reactie 12-10-2018 08:59 (4%)

5550Wp op Zuid, 2160Wp O-W, Zonneboiler + Atlantic 8kW l/w warmtepomp. Kia Soul EV.

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21-11 08:46
En de 500e is een van de leukste EV's waar ik tot nog toe in gereden heb. Eeuwig zonde dat Fiat dat ding niet ziet zitten en dus niet in Europa zal verkopen.
Als stadsauto is het een perfect, leuk, snel, sexy autotje. Met snelladen zou hij nog bruikbaarder zijn.

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Er gingen geruchten dat ze daar minimaal 20.000 euro verlies per auto op maakten. Hetzelfde met de Toyota RAV4 EV die bijna enkel in Californië uit is gekomen (verplichte quota aan EVs): verkoopprijs van $50.000, maar kostprijs van $90,000.

Niet gek dat ze niet zo happig zijn dat ze er heel veel van gaan verkopen.

[Deelauto's WeDriveSolar: ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)/Model 3 SR+]

• 414524
  • Niet online
nannoe schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:17:
Er gingen geruchten dat ze daar minimaal 20.000 euro verlies per auto op maakten. Hetzelfde met de Toyota RAV4 EV die bijna enkel in Californië uit is gekomen (verplichte quota aan EVs): verkoopprijs van $50.000, maar kostprijs van $90,000.

Niet gek dat ze niet zo happig zijn dat ze er heel veel van gaan verkopen.
Klopt, wilde je daar gewone auto's verkopen dan MOEST je ook een EV hebben. Die levertijd perikelen zijn soms dus gewoon een keuze omdat ze er per auto op inleveren :+

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21-11 08:46
Dat heeft natuurlijk ook met schalen te maken. Als je er een paar maakt is dat duurder dan dat je grote aantallen produceert. En dat verlies was 14.000$ wat nogal een verschil is met minimaal 20.000 euro...
Bron: https://www.reuters.com/a...car-idUSBREA4K14F20140521

Het is gewoon onwil van fossiel Sergio Marchionne, hij blijft bij zijn punt dat EV's nonsense zijn.

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

• Wiebbe
  • Laatst online: 21-11 14:36

Wiebbe

<none />

Hier net bij PON in Leusden geweest bij de "onthulling" van de nieuwe Audi e-Tron. Erg mooie auto, zou volgens de spreker 400km moeten kunnen rijden volgens de WLTP testmethode. De nieuwe digitale spiegel vind ik qua design niet echt prachtig, maar ziet er wel goed functioneel uit. Qua kosten verwachten ze dat hij ongeveer €110.000 zou gaan kosten.. precies in de range van een Tesla dus.

Het halve bedrijf stond er bij, dus niet heel veel foto's kunnen nemen, maar toch even snel twee kiekjes genomen. Hij staat hier vast nog een hele tijd, dus als iemand een verzoekje heeft qua foto's laat het maar weten.

https://tweakers.net/ext/f/Nt4imINKgvLLeBNcmkbnz84F/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/tbgRwfraBPDxj9qDY7yZCrnI/thumb.jpg

Oh noes.. No more TreinTijden :(

• 414524
  • Niet online
Wiebbe schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:38:
Hier net bij PON in Leusden geweest bij de "onthulling" van de nieuwe Audi e-Tron. Erg mooie auto, zou volgens de spreker 400km moeten kunnen rijden volgens de WLTP testmethode. De nieuwe digitale spiegel vind ik qua design niet echt prachtig, maar ziet er wel goed functioneel uit. Qua kosten verwachten ze dat hij ongeveer €110.000 zou gaan kosten.. precies in de range van een Tesla dus.

Het halve bedrijf stond er bij, dus niet heel veel foto's kunnen nemen, maar toch even snel twee kiekjes genomen. Hij staat hier vast nog een hele tijd, dus als iemand een verzoekje heeft qua foto's laat het maar weten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk, dank voor het delen! Die 'spiegels' vind ik erg tof. Scherm in het midden daarentegen 8)7 Vette vingers! Krijg je er ook een doekje bij? :+ Audi heeft wel fatsoenlijke vingerloze bediening zoals BMW etc toch?

Prijs is wat pittig, full options is 'ie 90.000 dollar, waarom hier 110.000 euro? :/
Verder een top auto wat mij betreft, ik zou hem zelf nooit kopen (simpelweg te duur in deze beginfase van EV's, restwaarde zal erg laag zijn ivm ontwikkelingen) maar ik vind het tof dat er een audi EV is. Goed voorbeeld, dat de rest van de EU merken maar mogen volgen met een EV AUTO en geen EV maanwagentje (i3).

• Deveon
  • Niet online
possimpible schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:50:
[...]
Prijs is wat pittig, full options is 'ie 90.000 dollar, waarom hier 110.000 euro? :/
BTW

Overigens zou ik het wel weten voor dat geld en lekker in een Model X gaan rijden.

Deveon wijzigde deze reactie 12-10-2018 10:02 (16%)

• Coasterfreak
Luiaard schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:58:
Op de eerste pagina werd er al gesproken over de Fiat 500e. Het is interessant te zien wat aanbod doet met de prijs. De prijzen die Autoweek noemt en elders te vinden zijn waren eind vorig jaar al zo. Nu wordt de markt blijkbaar overspoeld, er zijn aanbieders die er 50 op voorraad hebben en de prijzen zie ik al dalen naar 11k excl. BTW. Dat zal nog verder dalen. Ik vind het overigens een heel mooi model, alleen heeft hij maar twee plaatsen op de achterbank, waardoor het voor ons net niet zou lukken.
kun je voor hetzelfde geld liever een ZOE halen (incl accu)? die heeft nog snellaadmogelijkheden en dealers waar je naartoe kunt als er echt iets mis gaat.

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21-11 18:18
knakworst schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:43:
Voor de liefhebbers, er zijn weer heel eventjes Maingau flatrate plus laadpassen te bestellen.

https://shop.maingau-energie.de/detail/index/sArticle/1261
Deze werkt dus ook op Allego snelladers! Erg handig.

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Voor de prijs van de Fiat 500-e is er wel de ZOE 20 kW van een jaar of vijf oud, waar waarschijnlijk niet zoveel meer van over is (batterijen zijn een stuk verbeterd in levensduur). Met batterijhuur bij Renault is de 40 kW er ook al voor 12-13k, als ik me niet vergis. Maar je moet goed zoeken.

[Deelauto's WeDriveSolar: ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)/Model 3 SR+]

• haaibaa2
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19:45
pmiddeld schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 23:37:
[...]

@hachy: ik waardeer je blogs en je pionieren met laadpassen. Maar dit truukje vind ik amoreel. Je laat Maingau jou dus geld toegeven op het laden van je auto. Als je dat nou deed met een bedrijf dat woekerprijzen vraagt kan ik me er nog wat bij voorstellen. Maar Maingau....
Vergeet niet dat je gesteund wordt door de VER in je laadpas top 10 activiteiten en als zij hier lucht van krijgen willen ze niks meer met je te maken hebben. Verder maak je jezelf niet erg geloofwaardig in jouw akkefietje met de ANWB. Ik zou zeggen, denk eens goed na.
Mag ik hier nog even op terug komen?

Stel:
- Ik laad mijn auto 's nachts voor 35 cent per kWh bij NewMotion op een laadpaal in de buurt. Kost me een stukje lopen, maar dan laad ik verder gratis.
- OF ik stel mijn eigen laadpaal in op 35 cent per kWh en laad gewoon lekker thuis voor de deur.

Wat is dan voor MainGau het verschil? Of ze nou 35 cent aan mij betalen voor mijn stroom en het onderhouden van mijn laadpaal, of ze maken het aan Shell over (eigenaar van NewMotion). Ik voel ook ergens wel aan dat het niet helemaal zuivere koffie is (onderbuik gevoel misschien), maar met dit argument kan ik het voor mezelf wel verantwoorden.

• Him_
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21-11 12:48
haaibaa2 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:15:
[...]

Mag ik hier nog even op terug komen?

Stel:
- Ik laad mijn auto 's nachts voor 35 cent per kWh bij NewMotion op een laadpaal in de buurt. Kost me een stukje lopen, maar dan laad ik verder gratis.
- OF ik stel mijn eigen laadpaal in op 35 cent per kWh en laad gewoon lekker thuis voor de deur.

Wat is dan voor MainGau het verschil? Of ze nou 35 cent aan mij betalen voor mijn stroom en het onderhouden van mijn laadpaal, of ze maken het aan Shell over (eigenaar van NewMotion). Ik voel ook ergens wel aan dat het niet helemaal zuivere koffie is (onderbuik gevoel misschien), maar met dit argument kan ik het voor mezelf wel verantwoorden.
Je zou het zelfs zo kunnen doen dat je ipv 35 cent de werkelijke kosten van jouw stroom thuis berekend.
Laad jij nog steeds gratis en de kosten voor Maingau zijn dan ook minder.

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21-11 19:15
In degelijke constructies ben je aan de ene kant consument en andere kant ondernemer en krijg je te maken met de belastingdienst. Dus of e.e.a. daadwerkelijk goedkoper uitpakt valt nog te bezien.

• 414524
  • Niet online
TonVH schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:23:
In degelijke constructies ben je aan de ene kant consument en andere kant ondernemer en krijg je te maken met de belastingdienst. Dus of e.e.a. daadwerkelijk goedkoper uitpakt valt nog te bezien.
Prima, zeg je dat je 1225 uur per jaar laadt (wat een werk he, urencriterium), krijg je binnen de KOR de BTW terug en je hebt genoeg vrijstellingen om nooit ergens een euro belasting over te betalen. Next.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:28

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Tassadar32 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:46:
[...]

Ik heb zo'n "gebruikte" LoLo (al was 'ie 4 jaar geleden wel nieuw) met RFID. Laatst meeverhuisd naar de nieuwe woning en werkt nog altijd prima. In 4 jaar tijd een keer storing gehad wat door TNM binnen 5 minuten op afstand verholpen was.
Hachy schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:48:
Ik heb recent een Lolo2 van MP gehaald. Serienummer aan TNM doorgeven en dan vragen ze de oude eigenaar of het klopt dat het laadpunt van eigenaar wisselt. Vervolgens komt'ie in jouw portal en kan je er behoorlijk veel aan instellen. RFID werkte bij mij meteen binnen een minuutje nadat je er stroom op zet.

Als de vorige eigenaar niet of niet snel genoeg reageert dan krijg je hem 'voorlopig' op jouw account tot de vorige eigenaar bezwaar maakt. Al met al een soepel procesje.
Him_ schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:43:
[...]

je moet dan wel de maandelijkse fee gaan betalen neem ik aan?
Tassadar32 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:55:
@Him_ Die betaal je inderdaad, maar kan je in de stroomprijs verrekenen zodat je netto niet betaalt (als je leased en de tankpas gebruikt).
janesh schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:05:
[...]

Nee, je hebt dan online geen inzicht in je laadsessies.
Duidelijk, thanks! De reden dat ik een rfid wil is dat ik privé wil laden (laadpaal aan mijn huis vast) maar dat dit wel bij een openbare parkeerplaats is. Ik kan er niet mee verrekenen, maar wil voorkomen dat toevallige voorbijgangers mn stroom pikken :P Ik kan mij wel voorstellen dat ik hem alsnog openstel voor andere gebruikers op termijn :Y

Of zegt er hier iemand "teacher, zoek eens naar $dezelaadpaal, want die kan het ook!" dan hoor ik het graag.

Wise enough to play the fool

• TonVH
@possimpible
Ook in deze wereld zijn er nog mensen die zich aan de regels houden.

TonVH wijzigde deze reactie 12-10-2018 10:43 (11%)

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
possimpible schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:27:
Prima, zeg je dat je 1225 uur per jaar laadt (wat een werk he, urencriterium), krijg je binnen de KOR de BTW terug en je hebt genoeg vrijstellingen om nooit ergens een euro belasting over te betalen. Next.
Het urencriterium heeft te maken met hoeveel uren je in je onderneming werkt. Hoe lang je laadt heeft uiteraard helemaal NERGENS mee te maken.

[rant]Persoonlijk stoor ik me een beetje aan jouw "stick it to the man" attitude die je in recente topics laat blijken. Als jij zelf zin hebt om de regels op te rekken moet je dat zelf weten maar val ons er niet mee lastig ajb.[/rant]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• mddd
  • Niet online
haaibaa2 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:15:
Wat is dan voor MainGau het verschil? Of ze nou 35 cent aan mij betalen voor mijn stroom en het onderhouden van mijn laadpaal, of ze maken het aan Shell over (eigenaar van NewMotion).
Jij kunt nooit weten wat de prijs is die MainGau en TNM onderling afspreken om te betalen voor die energie. Dus jij kunt ook niet voor hen beslissen "dat dit vast wel ok is".

• Giesber
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21-11 17:55
possimpible schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:50:
[...]
Hier in België is kost hij € 82.400 basisprijs, met een Audi optiepolitiek (reken er dus maar 10 à 15000 bij voor een degelijk uitgeruste wagen). Een Tesla is in België ruwweg € 1500 goedkoper dan in Nederland, dus ik verwacht ongeveer hetzelfde verschil voor de e-tron. Geen idee waar ze die 110.000 vandaan halen.

Ah, ik zie nu op de Nederlandse Audi site een prijs van € 84.100 staan, bestelbaar vanaf 22 november. De site in België vermeldt nog niets, maar ik weet dat hij daar ook vanaf eind november bestelbaar is voor diegenen die gereserveerd hebben (levering vanaf eind januari).

• 414524
  • Niet online
mddd schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:44:
[...]

Het urencriterium heeft te maken met hoeveel uren je in je onderneming werkt. Hoe lang je laadt heeft uiteraard helemaal NERGENS mee te maken.

~~~[rant]Persoonlijk stoor ik me een beetje aan jouw "stick it to the man" attitude die je in recente topics laat blijken. Als jij zelf zin hebt om de regels op te rekken moet je dat zelf weten maar val ons er niet mee lastig ajb.~~~[/rant]
Ik doe dit soort dingen niet, althans: reken uiteraard wel tegen 35 cent per kwh door aan m'n zaak, maar dat is door BDNL als een zakelijk tarief vastgesteld. Verder valt overal wel iets op te bedenken, jan modaal komt echter vaak niet verder dan: ik betaal wel gewoon. Tsja, dan kom je niet ver in het financiële leven :)

• Wiebbe
  • Laatst online: 21-11 14:36

Wiebbe

<none />

Giesber schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:46:
[...]

Hier in België is kost hij € 82.400 basisprijs, met een Audi optiepolitiek (reken er dus maar 10 à 15000 bij voor een degelijk uitgeruste wagen). Een Tesla is in België ruwweg € 1500 goedkoper dan in Nederland, dus ik verwacht ongeveer hetzelfde verschil voor de e-tron. Geen idee waar ze die 110.000 vandaan halen.

Ah, ik zie nu op de Nederlandse Audi site een prijs van € 84.100 staan, bestelbaar vanaf 22 november. De site in België vermeldt nog niets, maar ik weet dat hij daar ook vanaf eind november bestelbaar is voor diegenen die gereserveerd hebben (levering vanaf eind januari).
Klopt inderdaad dat de kale versie 84k (zonder aflevering) zou gaan kosten, maar zei de spreker, als je een beetje Audi e-tron wil dan zit je al makkelijk boven de 100k en meer richting de 110k. Volgens mij gaat hier een beetje hetzelfde op als bij een kale Tesla 3.. Daar koop je hem niet voor ;)

Wiebbe wijzigde deze reactie 12-10-2018 10:49 (54%)

Oh noes.. No more TreinTijden :(

• 414524
  • Niet online
Wiebbe schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:49:
[...]

Klopt inderdaad dat de kale versie 84k (zonder aflevering) zou gaan kosten, maar zei de spreker, als je een beetje Audi e-tron wil dan zit je al makkelijk boven de 100k en meer richting de 110k. Volgens mij gaat hier een beetje hetzelfde op als bij een kale Tesla 3.. Daar koop je hem niet voor ;)
Alsnog, 26k aan opties is fors... Daar koop je een complete B segmenter voor :9

• Him_
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21-11 12:48
TonVH schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:23:
Dat heb je toch ook als je een laadpaal hebt en die open stelt voor het publiek, zijn hier al regels voor dan bij de belasting dienst?

Er zijn er genoeg die met een laadpas van de zaak hun eigen laad kosten vergoed krijgen en dan ook nog de paal open kunnen stellen voor gast gebruik.

• 414524
  • Niet online
Him_ schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:55:
[...]

Dat heb je toch ook als je een laadpaal hebt en die open stelt voor het publiek, zijn hier al regels voor dan bij de belasting dienst?

Er zijn er genoeg die met een laadpas van de zaak hun eigen laad kosten vergoed krijgen en dan ook nog de paal open kunnen stellen voor gast gebruik.
het gaat helemaal nergens over, stel dat je 10000 kwh levert wat m.i. relatief veel is, dat is dan 2000 euro aan kosten en 3500 euro aan opbrengsten. daar zit wat? 6,5/121%*21% = BTW op de inkoop op en 20,5/121%*21% = BTW op de verkoop op. Per saldo te laag om te moeten afdragen. In je inkoop van 2000 euro zit 1.450 euro aan belastingen die jij al hebt afgedragen, dan houd je 1500 euro winst over. Waar is die winst uit gerealiseerd? Werk? Nee. Woning? Nee. Waar moet het belast wordt en wat is het belang? BDNL gaat daar echt geen tijd aan verspijkeren hoor...

Wat ik een leukere vind is: stel dat jij 10000 kwh extern levert en daarna zelf amper belasting op een kwh afgenomen stroom lapt: is dat terecht? Daar lopen ze meer mee mis.

• mddd
  • Niet online
possimpible schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:03:
Het gaat helemaal nergens over, [...] dan houd je 1500 euro winst over. [...] BDNL gaat daar echt geen tijd aan verspijkeren hoor...
Kortom, een paar honderd euro aan belasting ontduiken vind jij prima want daar gaan ze toch niet naar zoeken. Is dat ongeveer wat je bedoelde met:
Verder valt overal wel iets op te bedenken, jan modaal komt echter vaak niet verder dan: ik betaal wel gewoon. Tsja, dan kom je niet ver in het financiële leven :)
Het klinkt alsof je voldoende kennis in huis hebt. Je zou daarmee ook mensen serieus advies kunnen geven in plaats van dit soort verhalen op te hangen.

• haaibaa2
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19:45
mddd schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:46:
[...]

Jij kunt nooit weten wat de prijs is die MainGau en TNM onderling afspreken om te betalen voor die energie. Dus jij kunt ook niet voor hen beslissen "dat dit vast wel ok is".
Da's best een goed argument eigenlijk. Maar het geeft ook aan dat de laadpalen business een beetje schimmig is. Want stel dat dit klopt. Waarom betaal ik dan met mijn NewMotion pas bij NewMotion meer dan MainGau daarvoor betaald? Ook niet helemaal eerlijk toch? Ik zie alleen maar dat de prijs daar 35 ct per kWh is, dus daar moet ik dan maar vanuit gaan.
Him_ schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:18:
[...]

Je zou het zelfs zo kunnen doen dat je i.p.v. 35 cent de werkelijke kosten van jouw stroom thuis berekend.
Laad jij nog steeds gratis en de kosten voor MainGau zijn dan ook minder.
Ja, dat is eigenlijk wel het meest zuivere. Daarbij maak ik natuurlijk wel wat extra kosten voor een back-office (4,50 euro per maand). En ik heb een laadpaal aangeschaft (en geïnstalleerd), die ik moet afschrijven en onderhouden. Tenminste, dat argument hoor ik altijd als de discussie gaat over de tarieven van de publieke laadpalen.

Ik gun MainGau het succes wel hoor. Vind het geweldig wat ze doen, maar dat doen ze ook voor naamsbekendheid. En die paar euro kosten voor die 250 klanten die zo'n MainGau plus pas hebben, zal voor MainGau ook niet het verschil maken denk ik.

• mddd
  • Niet online
haaibaa2 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:36:
Waarom betaal ik dan met mijn NewMotion pas bij NewMotion meer dan MainGau daarvoor betaald? Ook niet helemaal eerlijk toch?
Dat is niet relevant. Jij hebt niks te maken met die achterliggende deals. Waarom betaal ik bij de Albert Heijn zoveel meer voor een pak melk dan wat AH aan hun leveranciers betaalt? Dat doet er niet toe voor de transactie die ik doe.

De laadpalen business is niet per se schimmig. Het is alleen zo dat het een markt is waarin redelijk duidelijk is wat de werkelijke kosten zijn. Iedereen kan weten wat de marktprijzen voor stroom zijn. Dus ook de marges zijn redelijk duidelijk. Anders dan bij de meeste zaken die je koopt.

Tegelijk is de hele markt is nog steeds vrij nieuw en er wordt veel geïnvesteerd. De kosten voor investeringen zijn op dit moment nog veel hoger dan voor de levering van stroom. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij Fastned: enkele tonnen omzet maar de investeringen liggen in de tientallen miljoenen. De leveranciers moeten hun prijs dus vooral bepalen aan de hand van hun totale strategie: klanten lokken met een lage prijs, of juist meer geld vragen? Dit staat volgens mij redelijk los van de werkelijke stroomkosten want die zijn momenteel een fractie van hun totale bedrijfskosten.

• 414524
  • Niet online
mddd schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:31:
[...]

Kortom, een paar honderd euro aan belasting ontduiken vind jij prima want daar gaan ze toch niet naar zoeken. Is dat ongeveer wat je bedoelde met:

[...]

Het klinkt alsof je voldoende kennis in huis hebt. Je zou daarmee ook mensen serieus advies kunnen geven in plaats van dit soort verhalen op te hangen.
Het probleem is dat dit geen verhalen zijn, maar voorstellen die m.i. prima kunnen worden onderbouwd en waar je mee weg kunt komen. Je MAG als particulier 0,35 naar je zaak doorbelasten. Dan mag je dit ook naar andere partijen (zijnde: een laadpasleverancier waar je dan toevallig zelf de afnemer van bent). Je moet gewoon tonen dat je ter goeder trouw bent en ergens hebt vernomen (ondernemersplein kvk?) dat het zo werkt, klaar. Die BTW boeit ze niet, want ze realiseren zelf ook wel dat het te weinig is en die opbrengst in privé gunnen ze je ongetwijfeld, hij wordt de ondernemers ten slotte ook gegund.

• Yongshi
possimpible schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:53:
[...]

Het probleem is dat dit geen verhalen zijn, maar voorstellen die m.i. prima kunnen worden onderbouwd en waar je mee weg kunt komen. Je MAG als particulier 0,35 naar je zaak doorbelasten. Dan mag je dit ook naar andere partijen (zijnde: een laadpasleverancier waar je dan toevallig zelf de afnemer van bent). Je moet gewoon tonen dat je ter goeder trouw bent en ergens hebt vernomen (ondernemersplein kvk?) dat het zo werkt, klaar. Die BTW boeit ze niet, want ze realiseren zelf ook wel dat het te weinig is en die opbrengst in privé gunnen ze je ongetwijfeld, hij wordt de ondernemers ten slotte ook gegund.
Volgens mij gaat het inderdaad om 'te goeder trouw'.
Inmiddels betaal je zelf ook voor een laadpaal die terugverdient moet worden. En als de gemiddelde zakelijke prijs dan 35 cent is, dan prima toch?

Jij bent niet verantwoordelijk voor de price-setting van de tussenpersonen, dat is hun probleem, jij rekent een marktconform tarief.

Renault Zoe Q210 Black 22kWh; Nimoto Trendy R White double battery; Babboe Dog-E

• mddd
  • Niet online
possimpible schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:53:
Je MAG als particulier 0,35 naar je zaak doorbelasten.
Ik heb het niet opgezocht maar ik geloof je direct.
Dan mag je dit ook naar andere partijen (zijnde: een laadpasleverancier waar je dan toevallig zelf de afnemer van bent).
Onzin. Deze zaken hebben NIKS met elkaar te maken.
Je moet gewoon tonen dat je ter goeder trouw bent en ergens hebt vernomen (ondernemersplein kvk?) dat het zo werkt, klaar.
Ook onzin. Of je te goeder trouw bent doet niks af aan dat je je aan de regels moet houden.
Die BTW boeit ze niet, want ze realiseren zelf ook wel dat het te weinig is
Dat geldt als je een bedrijf hebt en als je daarvoor netjes ontheffing hebt gevraagd. Zo niet dan geldt dit dus niet voor jou.
En die opbrengst in privé gunnen ze je ongetwijfeld, hij wordt de ondernemers ten slotte ook gegund.
Een ondernemer kan winst maken maar moet daar dan belasting over betalen. Niks "gegund". Dus als jij denkt dat je dan winst mag maken en lekker zelf houden: alweer onzin.

Al deze zaken mogen in jouw hoofd logisch zijn. Prima als jij het voor jezelf op die manier rechtpraat. Het enige wat ik zeg: ga niet andere mensen op dit forum adviseren wat ze moeten doen op basis van die redeneringen.

• Yongshi
mddd schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:12:
[...]

Een ondernemer kan winst maken maar moet daar dan belasting over betalen. Niks "gegund". Dus als jij denkt dat je dan winst mag maken en lekker zelf houden: alweer onzin.
In principe is dit wel waar. Net als dat je met zonnepanelen geld mag verdienen, btw mag aftrekken en je lekker bent vrijgesteld van aangifte doen omdat je opbrengst te laag is.

als ik een laadpaal exploitant wordt door mijn laadpaal open te stellen aan andere mensen, kan ik gewoon een kvk'tje aanvragen en 35 cent vragen. Dit is allemaal gewoon mogelijk volgens de huidige regels, zolang de laadpaal echt openbaar en beschikbaar is voor anderen. Hoe de back-office is geregeld houdt de belastingdienst zich niet mee bezig.

Edit: in principe heb je dan niet meer een particulier contract met de laadpasaanbieder en zul je wel denk ik een zakelijk contract met hun moeten afsluiten, mits ze hier een onderscheid in maken.

Yongshi wijzigde deze reactie 12-10-2018 12:22 (10%)

• 414524
  • Niet online
mddd schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:12:
[...]

Ik heb het niet opgezocht maar ik geloof je direct.

[...]

Onzin. Deze zaken hebben NIKS met elkaar te maken.

[...]

Ook onzin. Of je te goeder trouw bent doet niks af aan dat je je aan de regels moet houden.

[...]

Dat geldt als je een bedrijf hebt en als je daarvoor netjes ontheffing hebt gevraagd. Zo niet dan geldt dit dus niet voor jou.

[...]

Al deze zaken mogen in jouw hoofd logisch zijn. Prima als jij het voor jezelf op die manier rechtpraat. Het enige wat ik zeg: ga niet andere mensen op dit forum adviseren wat ze moeten doen op basis van die redeneringen.
Ik praat het niet recht, zo werkt het.
offtopic:
Marktconforme tarieven zijn:
- voor welke prijs kan de bakker op de hoek van de straat het krijgen?
- 30% speelruimte (vaak naar beneden, want 9 van de 10 keer is het: zaak naar prive): dan is het marktconform.
Met prive naar zaak (of wie dan ook) geldt hetzelfde: 0,35 is door BDNL als zakelijk aangemerkt, dan kun je de grens opzoeken en denken: oh ik maak het nog 30% duurder, maar dan zit je op het randje (krijg je denk ik gezeik mee als ze het zien).

• Deveon
  • Niet online
Laadpaal met gast gebruik van de zaak, vergoeden tegen 35 ct/kWh en als gast laden met je MainGau Plus voor 35 ct/kWh. Zo verdien je opeens 50ct per verbruikte kWh. Prop je dak vol met PV en na een jaar verdien je 70 ct/kWh.

Kunnen we nu weer over auto's gaan praten? :+

• Torakk
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 20-11 18:22
Gezien het hier over elektrische auto's gaat. Ben zelf geen markt tho, Mijn trouwe vierwieler heeft nog veel teveel leven in zich. Dus dat is financieel niet rendabel. Maar evenzogoed is het handig om op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen. Dus af en toe kijk ik er eens naar. (puur uit interesse).

Nou je staat niet bij de pomp af te tikken. Dik pluspunt. Dat scheelt geld. Nadeel wat erbij komt. Je moet wel thuis opladen want bij publieke laadpalen betaal je stiekem ook best wat. maargoed ik ga ervan uit dat je altijd thuis oplaadt. Die mogelijkheid is er dus geen gezever. (die ene keer dat je op vakantie gaat wat boeit het)

Auto is stil. Kijk als ik een ferrari koop dan moet ie gewoon ongegeneerd veel kabaal maken. Daarom koop je een ferrari. Maar ik heb geen ferrari. Ik heb een auto voor naar het werk. Dus is minder geluid een pluspunt. klaar.

De kosten van de auto. En hier gaat het in mijn ogen wel fout. Die auto's schrijven wel nogal snel af. Terwijl ze nieuw best wel duur zijn. Tesla's al helemaal. Maar een renault zoe. en dat is geen grote auto. gaan voor 30K. En die verkoop je 3 jaar later voor 12K. (Kijk maar op autoscout.) Daar schrik ik wel van.

Maar hey. Op de techniek geen opmerkingen. Ze zijn gewoon goed. een jaartje of 4, 5 verder en dan zijn de kinderziektes eruit en krijg je degelijke en betaalbare auto's.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:25

mux

99% efficient!

En ondanks al die afschrijving is het toch voor menig forumbezoeker een stuk goedkoper om elektrisch te rijden dan op benzine/diesel. Ik hoop dat dat wat inzicht geeft in de besparingen aan de andere kant :)

Zo hebben wij expres onze eerste auto elektrisch gekocht omdat dit goedkoper was dan elke andere niet-elektrische auto. Zolang we de auto lang genoeg houden - minstens een jaar of 4 - is het op iedere manier goedkoper met ons gebruik. En dat voor een auto die 9000 euro tweedehands kost! Daar koop je een hoop leuks voor op marktplaats.

Het zal nog even duren voordat nieuwe elektrische auto's even duur zijn als het goedkope segment benzineslurpers en het zal ook nog even duren voordat de tweedehandsmarkt vergelijkbaar is, maar er is geen reden waarom dat niet zou gebeuren. En dan... wat voor reden is er nog om niet elektrisch te rijden? Afgezien van een paar mensen met hele specifieke hobby's is het zonde van je geld, langzamer, minder comfortabel... strikt slechter om een plofmotor te kopen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Deveon
  • Niet online
Torakk schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:54:
De kosten van de auto. En hier gaat het in mijn ogen wel fout. Die auto's schrijven wel nogal snel af. Terwijl ze nieuw best wel duur zijn. Tesla's al helemaal. Maar een renault zoe. en dat is geen grote auto. gaan voor 30K. En die verkoop je 3 jaar later voor 12K. (Kijk maar op autoscout.) Daar schrik ik wel van.
1. De Zoë is niet populair omdat je de accu nog moet huren. Hierdoor vervalt in feite de vrijstelling van MRB (verreken met elkaar), maar heb je natuurlijk wel zekerheid van degelijk accu. Iets wat bij Leaf weer een risico is wat de prijs drukt.
2. Een Model S uit 2013 met 200.000 op de teller levert nog makkelijk 40k op. Ik ben benieuwd welke gelijk geprijsde auto nog zo een hoge restwaarde heeft na die leeftijd en kilometerstand.
3. Een ander voorbeeld is de Ioniq; Deze zit na 2 jaar en 25dkm nog op €28.400! Nieuwprijs was slechts 32.210

Deveon wijzigde deze reactie 12-10-2018 14:19 (5%)

• mddd
  • Niet online
Torakk schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:54:
Je moet wel thuis opladen want bij publieke laadpalen betaal je stiekem ook best wat. maargoed ik ga ervan uit dat je altijd thuis oplaadt.
Zelfs dan. Voorbeeld: Renault Zoe rijdt 100 km op 14 kWh. Openbaar laden kost mij 32 cent. 14 * 0,32 euro = 4,48 euro voor 100 km. Mijn Skoda Fabia (niet heel anders qua gewicht en grootte) rijdt op vergelijkbaar traject ongeveer 1 op 16. Kost 100/16 = 6.25 liter benzine. 6,25 * 1,65 euro = 10,31 euro. Dus zelfs met openbaar laden bespaar je al makkelijk de helft op je brandstofkosten.

Het belangrijkste nadeel van EVs vind ik op dit moment inderdaad de afschrijving. Maar dat komt voor een belangrijk deel ook omdat je al snel naar nieuwe EVs kijkt (tweedehands zijn er nog maar weinig en de ontwikkeling in range gaat nog snel). Koop jij nu zo'n 3 jaar oude Zoe (of een gebruikte Leaf zoals Mux) dan is je afschrijving natuurlijk heel anders!

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22:47
Ik had het ook al in een ander topic geplaatst maar misschien hoort het eigenlijk hier omdat dit over EV's gaat. Ik heb zojuist de knoop doorgehakt. Ik ga elektrisch rijden. Het wordt een VW eGolf. Levertijd maart 2019. Ik twijfel alleen nog tussen de kleuren Oryx White of Deep Black.... Kunnen jullie mijn twijfel wegnemen? En zijn er nog opties die ik echt moet nemen?

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23:33
mddd schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:11:
[...]

Zelfs dan. Voorbeeld: Renault Zoe rijdt 100 km op 14 kWh. Openbaar laden kost mij 32 cent. 14 * 0,32 euro = 4,48 euro voor 100 km. Mijn Skoda Fabia (niet heel anders qua gewicht en grootte) rijdt op vergelijkbaar traject ongeveer 1 op 16. Kost 100/16 = 6.25 liter benzine. 6,25 * 1,65 euro = 10,31 euro. Dus zelfs met openbaar laden bespaar je al makkelijk de helft op je brandstofkosten.
16,3 kWh / 100 km...

140 Wh/km is echt achter vrachtwagen hangen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• TonVH
Deveon schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:06:
[...]
1. De Zoë is niet populair omdat je de accu nog moet huren. Hierdoor vervalt in feite de vrijstelling van MRB, maar heb je natuurlijk wel zekerheid van degelijk accu. Iets wat bij Leaf weer een risico is wat de prijs drukt.
MRB is ook bij een Zoe met huuraccu nul. Door die huuraccu is de Zoe wel zo'n 8.000 goedkoper. Overigens verwacht ik over een jaar of 2, 3 aanbod van gebruikte Zoe's met koopaccu vanwege afgelopen leasecontracten. Kan interessant zijn afhankelijk staat accu.

• mddd
  • Niet online
kdeboois schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:14:
16,3 kWh / 100 km...
140 Wh/km is echt achter vrachtwagen hangen.
Ik zeg bewust 14,0 want dat zag ik vanmorgen nog op mijn Zoe staan. Het is het gemiddelde van 3000 km woon/werk verkeer waarbij het merendeel snelweg (100 km/u) een stukje snelweg (120 km/u) en een stukje B-weg (50/70 km/u).

Natuurlijk is het afhankelijk van je eigen situatie (met name als je veel 100+ rijdt) maar ik rijd absoluut niet sloom en toch zit ik gewoon op 14. (toegegeven, in de winter is het ergens in de 16 dus over het hele jaar is 15,x waarschijnlijk eerlijker dan 14).

mddd wijzigde deze reactie 12-10-2018 14:20 (4%)

• joozzt
  • Niet online
Tss, Als ik naar m'n werk rij doe ik 8.0 kwH/100 km in m'n E-golf, serieus .
4km vals plat omlaag, met de hond aan boord :-)

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
[...]

1. De Zoë is niet populair omdat je de accu nog moet huren. Hierdoor vervalt in feite de vrijstelling van MRB (verreken met elkaar), maar heb je natuurlijk wel zekerheid van degelijk accu. Iets wat bij Leaf weer een risico is wat de prijs drukt.
Even op dit puntje. Hij heeft het over een Zoe van 30k, wat dan dus de koopaccu variant zou zijn. Anders had ie het over een Zoe van 24k gehad ;)

• Coasterfreak
mddd schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:11:
[...]

Het belangrijkste nadeel van EVs vind ik op dit moment inderdaad de afschrijving. Maar dat komt voor een belangrijk deel ook omdat je al snel naar nieuwe EVs kijkt (tweedehands zijn er nog maar weinig en de ontwikkeling in range gaat nog snel). Koop jij nu zo'n 3 jaar oude Zoe (of een gebruikte Leaf zoals Mux) dan is je afschrijving natuurlijk heel anders!
de afschrijving is extreem omdat je makkelijk een EV uit bijv. frankrijk kunt halen waar EVs 6k (?) subsidie krijgen. Dan lijkt het extreem maar je kunt ZOEs voor 6-7k uit frankrijk ophalen en voor bijna niets in nederland rijden (geen bpm), alleen de accuhuur...

• Deveon
  • Niet online
Nivve schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:28:
[...]

Even op dit puntje. Hij heeft het over een Zoe van 30k, wat dan dus de koopaccu variant zou zijn. Anders had ie het over een Zoe van 24k gehad ;)
Nog erger, de nieuw waarde van een koopaccu en de restwaarde van een huuraccu...

• Torakk
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 20-11 18:22
[...]
2. Een Model S uit 2013 met 200.000 op de teller levert nog makkelijk 40k op. Ik ben benieuwd welke gelijk geprijsde auto nog zo een hoge restwaarde heeft na die leeftijd en kilometerstand.
3. Een ander voorbeeld is de Ioniq; Deze zit na 2 jaar en 25dkm nog op €28.400! Nieuwprijs was slechts 32.210
En dat is nu juist wat ik zo vreemd vind. Zover ik gezien heb stort die waarde van een tesla naar beneden tot een bepaald bedrag. Zeg 30 a 40K en dan stopt het. Ik heb ook een model S zien staan (wit was ie meen ik) die 3 ton op te teller had en 30K vraagprijs had. Was wel het een en het ander aan gebeurd tho. nieuwe batterij. opnieuw gespoten noem maar op. Maar fair enough met die stand is het netjes. Ook al is het in het duurdere segment.

Kijk als ik tweedehands koop dan kan ik me natuurlijk rot lachen dat iemand anders 2/3 van de waarde voor zn rekening heeft genomen. Maar het lijkt me wel nogal bitter als je zo 20K door de put ziet gaan. en ik zou al helemaal geen 30k betalen voor zon ionic. Zat pas achter zon ding op de a12. je ziet die wielkasten gewoon wapperen in de wind.

• Deveon
  • Niet online
Waarschijnlijk komt het omdat het aanbod rond die prijs zo laag is dat er meer gevraagd kan worden. Geld voor zowel de Model S als de Ioniq (waar zijn de tweedehandse Ioniq's? Ik zie alleen maar demo's).

Pagina: 1 2 3 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True