Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

YoshiBignose schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:54:
[...]
Leg mij even uit hoe je nu een Ioniq koopt als ZZP'er en die in 3 jaar met winst kan verkopen, want dat klinkt als bullshit (zonder possimpible praktijken).
Wat is dit nou weer voor een sneer? Na 3 jaar verkopen = MIA naheffing trouwens, dus idd succes mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:16
Ik merk toch dat de ‘openbare’ laders steeds vaker bezet staan. Aangezien mensen het als parkeerplek gebruiken hebben dus pech. Gelukkig kan ik thuisladen. Maar als ik zie dat er nu al te weinig laadpalen zijn wordt fat toch straks alleen maar erger? Iemand een idee hoeveel laadpalen er tekort zijn (prognose) over zeg 3 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
YoshiBignose schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:54:
[...]

Dat wordt nog wel krap hoor. Zo'n Model X P100D is zo 170k met wat opties. Wat kost een V60D6.... 70k ofzo? Dat gaat je ondanks de fiscale voordelen niet lukken of ze hebben een hele creatieve manier van rekenen :P
Volgens mij waren er toen nog meer regelingen waar je gebruik van kon maken dan nu. Plus de V60 was 85k én rijd 60 dkm p/j met een zware rechtervoet (en autopilot is beperkt tot 150 km/u)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 09:37
@meermarco Varieert nogal geloof ik hoe het met de laadpaal bezetting gaat.

Als ie gunstig staat/hangt zijn ze steeds vaker bezet met de toename van het aantal EV's. De nieuwe gebruikers van 2018/2019 zullen niet extreem afwijken in gedrag van de huidige EV rijders. Plugin rijders die nu al stekkeren en naar EV overstappen waarschijnlijk óók niet.

De betere laadplekken ( vooraan de de parkeergarage bijvoorbeeld) zullen veelvuldigere bezet zijn. De achteraf locaties nog steeds mondjes maat.

Ik denk dat de gemeenten het mis hebben door voor iedere bewoner binnen 300 meter een paal te willen realiseren. Ik merk het nu al: leuk, maar binnen driehonderd meter is er een paal. In een parkeergarage. Met een leuk katsjing tarief voor een nachtje slapen. Staan alleen leaserijders met nieuwe plugins en parkeerpas van de zaak. Vlak buiten de parkeerzone zijn er of géén palen óf ze zijn bezet.

Overzijde van de Ijssel, op de Worp is er bij een buurtsuper een tweetal laadplaatsen. Stevige wandeling èn met 't pontje over varen. Maar die plekken zijn eigenlijk altijd gegarandeerd vrij.

Door de noodzakelijke oversteek met 't pontje niet een reële optie: de vaartijden maken dat ik 's ochtends eigenlijk pas te laat kan vertrekken naar m'n werk.

Ergo: het aantal laadpalen is niet het enige issue, de locatie speelt óók een zeer belangrijke rol.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Gelukkig heb je de Granny nog. Heb je al een laadpaal aangevraagd op dat adres?

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:41
De voorwaarde aan 'een paal binnen 300 meter' is wel dat die paal 24/7 toegankelijk is, tegen het geldende parkeertarief van de wijk. Dus palen in garages en via de pont vallen automatisch af. Het probleem begint pas zodra een openbare paal in de praktijk vaak bezet is en je een 2e aanvraagt. Dan begint in mijn ervaring Allego moeilijk te doen over de bezettingsgraad.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hachy schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:56:
[...]

Interessant artikel. Ze hebben dus al meer dan 100.000 klanten. Sluit wel goed aan met het beeld dat het lage Maingau tarief als pilot tot 1 januari 2019 in de markt is gezet. 30 cent per kWh is nog steeds concurrerend als je nagaat dat de laadpassen met een vaste kWh prijs allemaal rond de 35 rekenen.

Helaas is het voordeel voor 3-7 cent / kWh dan wel echt voorbij.

Als je de verhalen mag geloven dan gaan alle flatrate aanbieders ermee stoppen in Q1 2019 omdat deze flatrate optie puur als noodzaak is geboren. Dit vanwege het feit dat ze in Duitsland geen kWh tarief mogen rekenen zonder geijkte meter. De wet wordt aangepast op dat punt en dan switchen waarschijnlijk alle providers naar kWh tarifering.

Er zullen nog wel aanbiedingen zijn met vaste kWh prijzen, (zoals bijv. Nuon in NL ook doet met €0,35) maar de hoogtijdagen van semi-gratis kunnen laden zijn dan echt over.
Heb je een linkje van de aanpassing van het duitse eichrecht? ben wel benieuwd maar vol de duitsers op het moment niet zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

UniMatrix schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:24:
Met 60kWh kun je bijna elke dagtrip in Nederland maken met of bestemmingsladen of 1x snelladen en vooral die keuzemogelijkheid geeft rust en vetrrouwen en daarom is 60kWh voor mij een punt waarop ik weer EV ga rijden.

2x onderweg MOETEN snelladen met de angst dat je het station niet haalt EN op de bestemming ook nog MOETEN met de grote kans dat er een PHEV aan de paal hangt was voor mij te stressvol en beperkte me daarom in het gebruik.
Ik baal er wel van dat er weer een sneer bij moet van een "PHEV die aan de paal hangt"! Die sneer zou hooguit een "PHEV die niet aan de paal hangt" moeten krijgen.
Voor een particuliere PHEV rijder, zoals ik, die maximaal EV probeert te rijden is destination chargen op elke bestemming noodzakelijk dus gaat hij op elke bestemming aan de laadpaal!
ik kom overigens ook veel EV's aan de paal tegen waar ik graag had willen laden.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:05
Ik snap zijn punt wel. PHEV's kunnen nog op benzine rijden, EV-rijders hebben geen andere optie. Is de stroom op, dan kan je niet meer verder rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:16
Eens. Ik heb een phev privé. En plug altijd! Ik gebruik amper diesel. Phev zijn juist bedoeld om vooral elektrisch te rijden voor woon-werk. En vaak is dat haalbaar. Dat veel leaserijders met een tankpas dat niet doen is juist kwalijk.

En ja ev kan enkel elektrisch. Maar dan moet je wat vaker langs de fastneds. Die hebben altijd wel plek. En dat is dan weer totaal niet interessant voor phevs omdat die traag laden (helaas)

[ Voor 29% gewijzigd door meermarco op 18-10-2018 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Maar wees dan wel zo netjes om de auto te verplaatsen zodra je na 2/3 uur klaar bent met laden... In mijn ervaring zijn het juist de EV rijders die hier bewuster mee omgaan dan de PHEV rijders. Heb zelfs een collega die het zo bont maakt om zijn Passat GTE de hele werkdag aan de AC-poort van een snellader(!) te hangen, "want die staat lekker dicht bij de ingang van kantoor".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:24
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:54:
Is ook niet erg, maar vrees dat je ze in NL weinig zult zien. Enige reden dat er zoveel Tesla's rijden is omdat die lullo's die voorheen 800 bruto bijtelling op een autootje van 50k hadden nu ipv die 400 euro bijtelling in hun zak te steken liever uitgeven om een auto boven hun stand te rijden. Ik kijk er oprecht naar uit dat die leasecontracten aflopen en alle wannebe directie tesla-rijdende-managers weer in een passat rondtuffen.

(geen rage/ haat, maar zo werkt het wel, zie ik iig om me heen... kerels met 4500 bruto per maand in een model x, flikker toch op man)
Nou nou. Dat is ook beetje overdreven. Mijn 330i is ex benzine 1.000 per mnd in onze regeling. Een Model S 1.300 ofzo. Dus daar heb je toch best serieus budget voor nodig, wat ik helaas niet had. Ondertussen kost de 330i incl benzine meer voor de werkgever, maargoed..

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaag een eGolf mee. Wat een verschil met de Leaf! Waar de Leaf als een slak aanvoelde, behalve als je het pedaal helemaal indrukte, rijdt de eGolf erg lekker en vlot. En het lijkt alsof de eGolf meer Pk heeft dan de Leaf, maar het tegenovergestelde is waar. Ik heb de Leaf ook uit ECO mode gehaald, dus tenzij er nog ergens een sport mode ofzo is, valt de Leaf voor mij af. Qua ACC en lane keeping vond ik niet veel verschil. De Leaf bleef beter tussen de lijntjes en klaagde niet op lange rechte stukken. De eGolf helpt ook op 80km/h wegen, maar zig-zagt een beetje en heeft toch 2 keer geklaagd dat ik mijn handen aan het stuur moet houden op een lang recht stuk, terwijl ik gewoon de handen aan het stuur had. De zit in de eGolf is ook beter voor mij. Nu de Ioniq nog rijden.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

@VidaR-9 : als je leasebudget 1000 euro was, kan je je eigen bijdrage voor de Model S bruto aan de baas overmaken. Ben je netto met bijtelling goedkoper uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Tom Paris schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:55:
Maar wees dan wel zo netjes om de auto te verplaatsen zodra je na 2/3 uur klaar bent met laden... In mijn ervaring zijn het juist de EV rijders die hier bewuster mee omgaan dan de PHEV rijders. Heb zelfs een collega die het zo bont maakt om zijn Passat GTE de hele werkdag aan de AC-poort van een snellader(!) te hangen, "want die staat lekker dicht bij de ingang van kantoor".
ja, ik persoonlijk zet hem z.s.m. weg als hij is opgeladen, maar dat geldt dus voor alle E-rijders!
Ik kan ook ervaringen van het tegenovergestelde gedrag noemen maar dat is persoonlijk/subjectief en ik vind het belangrijker dat we in de E-community geen groepen gaan "wegzetten" daar waar het belangrijker is E-rijden te bevorderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
YoshiBignose schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:01:
[...]

Waarom is het zo erg dat ze ineens een Tesla kunnen rijden vanwege de fiscale voordelen ipv Passat en is het niet erg dat iemand een Leaf rijdt ipv een Polo? Dat is toch juist het idee van die stimuleringsregelingen? Ja in het begin waren ze wel heel erg absurd gunstig (0% bijtelling, KIA, MIA, VAMIL etc.) maar dat is de laatste jaren al niet meer zo. Snap niet waarom dat lullo's zouden moeten zijn maar klinkt wel een beetje als jaloezie...

[...]

Ja hier staan ook dikke Mercedessen maar dat zijn ook Taxi's dus dat zegt niets, die gasten verdienen geen drol hoor. Voor de rest rij je een Tesla echt niet gratis hoor, zeker niet als je winst niet zo hoog is want dan betaal je weinig belasting en hebben de aftrekposten ook minder zin. Als je dan door gaat rekenen is het nog steeds een dure auto.
Helemaal met je eens. Als je checkt op leaseplandirectL 5 jaar/30K km
Tesla S goedkoopste model zonder optie 1229 euro per maand
Passat diesel goedkoopste model zonder optie 721 euro

Ik denk dat de gemiddelde werkgever dan met die Passat goedkoper uit is en daarop zal aansturen.
meermarco schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:52:
Eens. Ik heb een phev privé. En plug altijd! Ik gebruik amper diesel. Phev zijn juist bedoeld om vooral elektrisch te rijden voor woon-werk. En vaak is dat haalbaar. Dat veel leaserijders met een tankpas dat niet doen is juist kwalijk.

En ja ev kan enkel elektrisch. Maar dan moet je wat vaker langs de fastneds. Die hebben altijd wel plek. En dat is dan weer totaal niet interessant voor phevs omdat die traag laden (helaas)
Dat is ook niet helemaal waar, heb bij Fastned Nieuwegein al twee keer in de rij mogen aansluiten. En naast ons kantoor in Amsterdam staat een Allego snellader waar continue taxis op afkomen. Rete irritant als je naar huis wilt en prik nodig hebt en taxis daar pauze gaan houden en de snelladers bezet houden....

Ik denk dat opschalen nog wel een dingetje gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-10 06:50
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:49:
[...]

Ik baal er wel van dat er weer een sneer bij moet van een "PHEV die aan de paal hangt"! Die sneer zou hooguit een "PHEV die niet aan de paal hangt" moeten krijgen.
Voor een particuliere PHEV rijder, zoals ik, die maximaal EV probeert te rijden is destination chargen op elke bestemming noodzakelijk dus gaat hij op elke bestemming aan de laadpaal!
ik kom overigens ook veel EV's aan de paal tegen waar ik graag had willen laden.......
Die sneer komt omdat een van de redenen dat ik gestopt ben met EV rijden was dat een paar PHEV rijders structureel de enige paal in de buurt bezet hielden EN dusdanig parkeerden dat de tweede plek ook geen auto meer in te krijgen was.

De gemiddelde PHEV is met twee uur op 3,6kW weer vol, dit was echter om 08:30 neerzetten en ruim na vijf uur weer weg halen.

Briefjes onder de ruitenwisser hielpen niet, stadstoezicht kwam keurig kijken na de melding maar kon de eigenaar niet bellen omdat de auto op een leasemaatschappij stond. Ook bekeurd men niet als er een kabel is aangesloten, of er nu geladen wordt of niet en ik kon regelmatig niet laden terwijl dat moest.

Als men de auto b.v. met de lunch weer weghaalt, prima, maar als je hem de hele dag laat staan ben je voor mij gewoon een aso, zeker als je het blijft doen nadat vriendelijk gevraagd is anders te parkeren of hem weg te halen.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:24
nannoe schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:17:
@VidaR-9 : als je leasebudget 1000 euro was, kan je je eigen bijdrage voor de Model S bruto aan de baas overmaken. Ben je netto met bijtelling goedkoper uit.
Bij ons is maar 10% overschrijding toegestaan.. :|

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Hachy schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:08:
Gelukkig heb je de Granny nog. Heb je al een laadpaal aangevraagd op dat adres?
Adres: binnen autoluwe zone. Parkeerplaats die er nu is, gaat aankomend jaar verdwijnen. ( binnenstad, lebuinus ) ter compensatie gaat de parkeerplaats aan de overzijde van de Ijssel worden uitgebreid: de Worp bij 't pontje wordt betaald en er komt een parkeerweide bij. Laadpalen zijn dáár niet.

Ik woon hier (nog) niet dus kan geen paal aanvragen noch kom ik in aanmerking voor een plekje in de parking onder het stadhuis. In díe parkeergarage zouden ook laadplekken zijn, maar de geruchten zijn dat die altijd bezet zijn. Kan 't zelf niet checken, want kan er zelf niet eens binnenwandelen ;-)

Parkeergarage onder de Wilhelminabrug is 350 meter lopen, 300 hemelsbreed. Is 24/7 open en tarief is lager dan op 't grote kerkhof. Voor nu, zonder abonnement is 't 10 euro per nacht. Exclusief laadkosten. Bij de palen is altijd wel een plekje vrij gelukkig. 4 plekken. Met voornamelijk phev's. (vergeet de Mercedes-Benz en BMW' plugins niet)

Anyhoe: Deventer is erg ontmoedigd op parkeren binnen " het bolwerk " en laden is lastig. (Granny is geen optie: kan sowieso bijna niet met de auto bij huis komen,.. Laat staan parkeren.)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:26

uFx

Ik heb nu de flatrate-pas van Maingau. Maar ik vroeg me af of je deze pas ook kunt gebruiken op laadpalen met een Newmotion-backend? Die hebben we hier op het werk eentje hangen maar die accepteert de pas niet. Is er een mogelijkheid om de pas dan toch te accepteren? Moet ik daarvoor bij Newmotion zijn?

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
@UniMatrix @Verwijderd @Tom Paris Hier ook een PHEV rijder. Laat mijn EV gerust de hele werkdag aan een paal hangen. Er staan altijd een paar Model S naast die te laat zijn, maar als ik mijn Outlander halverwege de dag verplaats nemen die niet de moeite om te gaan laden (hebben het niet nodig?). Er zit uiteraard wel altijd een "ik vertrek om <tijd>, je kan me bereiken op <06>" draaischijf van TNM onder de ruit, dus ben prima bereikbaar.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:02
Tassadar32 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:15:
Er zit uiteraard wel altijd een "ik vertrek om <tijd>, je kan me bereiken op <06>" draaischijf van TNM onder de ruit, dus ben prima bereikbaar.
Waar kan ik die krijgen (zie hem bij TNM niet staan op de site)?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Tassadar32 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:15:
@UniMatrix @Verwijderd @Tom Paris Hier ook een PHEV rijder. Laat mijn EV gerust de hele werkdag aan een paal hangen. Er staan altijd een paar Model S naast die te laat zijn, maar als ik mijn Outlander halverwege de dag verplaats nemen die niet de moeite om te gaan laden (hebben het niet nodig?). Er zit uiteraard wel altijd een "ik vertrek om <tijd>, je kan me bereiken op <06>" draaischijf van TNM onder de ruit, dus ben prima bereikbaar.
Dat is natuurlijk ook prima, als je bereikbaar bent en bereid hem weg te halen.

Die S'en laten ook meteen een beetje de 'oplossing' zien: met een groter bereik hoef je niet meer zo vaak te laden. Vandaar dat ik de lat op 60kWh accu gelegd heb voor ik weer EV ga rijden dan hoef ik in principe nog maar 1x per week een dag of nacht te laden en heb ik keuzes.

De suggestie eerder in het topic dat EV's dan maar moeten gaan snelladen vind ik triest, enig idee hoe duur dat is?

Daarom zou ik ook geen PHEV willen, dan MOET je na elk ritje aan de paal wil je elektrisch rijden...

...en straks (vele Kona, Niro, Leaf (lease)rijders) staat er dan zo'n verdomde EV aan je paal! ;)

"Laadzekerheid" is eerder iets waar aan gewerkt moet worden.

Hier op het werk hebben we een WhatsApp groep met gebruikers van de laadvoorzieningen, we appen gewoon; auto X en Y zijn vol, ik wil graag laden en dan komt er iemand naar buiten en maken we een praatje met mede EV-rijders :)

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 08:45
UniMatrix schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:26:
[...]

Hier op het werk hebben we een WhatsApp groep met gebruikers van de laadvoorzieningen, we appen gewoon; auto X en Y zijn vol, ik wil graag laden en dan komt er iemand naar buiten en maken we een praatje met mede EV-rijders :)
Zo doen we dat ook bij ons. Maar ook omdat er te weinig parkeerplaats is na half 9 is het terein vol, dus dan ruil je de paal voor jou parkeerplaats, kan iedereen gewoon staan. Anders zou de volle (PH)EV het terein af moeten en ergens anders moeten parkeren.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Deveon schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:05:
[...]

Volgens mij waren er toen nog meer regelingen waar je gebruik van kon maken dan nu. Plus de V60 was 85k én rijd 60 dkm p/j met een zware rechtervoet (en autopilot is beperkt tot 150 km/u)
Nee want toen was de Model X er nog niet. 60.000 km is wel veel ja, maar je batterij gaat ook snel hoor in een Tesla :P Misschien met veel zonnepanelen maar denk eerlijk gezegd niet dat het goedkoper is. Maar ja als het om en nabij even duur zou zijn is het nog wel waard... leuker dan zo'n saaie Volvo :)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:29
Goedemorgen,

Ik weet niet of dit hier hoort, maar plaats hem toch nog gezien het wel met EVs te maken heeft.

Zijn er hier mensen die bekend zijn met MLOEA en die daar gebruik van hebben gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:08
Om gek van te worden. De RWD Model 3 met Long Range batterij is niet meer... Het AWD model heeft te veel vermogen en ik moet dus nu gaan mikken op de Medium Range. Weer opnieuw uitrekenen of al mijn ritjes wel lukken in een frisse ochtendspits met regen en wat haast...

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
Ja, baal ik ook van, had de RWD Long Range met Premium upgrade in mijn hoofd.

Maar goed, de medium range is wel $4.000,- goedkoper, komen we weer wat minder boven de 50k bijtellingsgrens uit :) en ruim 400km range is voor mij nog wel acceptabel, iets vaker per jaar langs de weg laden.

[ Voor 57% gewijzigd door jongf7 op 19-10-2018 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer worden die latente model 3's nou eindelijk te configureren in NL? Ik heb er ook 1 staan van 31-3-2016......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:32:
Wanneer worden die latente model 3's nou eindelijk te configureren in NL? Ik heb er ook 1 staan van 31-3-2016......
'men' heeft het over november. Levering ergens in Q1 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
tiguan schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:51:
[...]

Classic view al geprobeerd?
Nu wel, dat is al een heel stuk beter :P

PSN: Houtvlot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
Ik denk dat ze begin 2019 gaan opstarten in Europa, nu proberen ze nog zoveel mogelijk in te spelen op de maximale belastingreductie die je in Amerika tot eind dit jaar op Tesla's kunt krijgen. Hierdoor verkopen ze daar alles toch wel binnen no time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kreeg toch 12 weken voordat je hem kunt verwachten een configuratie bericht? 6 weken productietijd, 6 weken boot US -> EU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@BarryH Helaas hebben ze die niet meer. Ze hadden ook business cards met teksten als "Ik wil graag laden, bel me op ..... als je klaar bent" en "Ik wil graag laden, wil je de volgende keer ergens anders parkeren zodat ik dat kan?".

De Mid-range 3 lijkt wat mij betreft een prima optie als je wat goedkoper wil instappen. Het feit dat de LR AWD goedkoper is geworden is voor mij persoonlijk dan weer interessant aangezien ik dat een leuke optie vind. Te veel vermogen kan je uiteraard oplossen met chill mode.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Tassadar32 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:20:
@BarryH Helaas hebben ze die niet meer. Ze hadden ook business cards met teksten als "Ik wil graag laden, bel me op ..... als je klaar bent" en "Ik wil graag laden, wil je de volgende keer ergens anders parkeren zodat ik dat kan?".

De Mid-range 3 lijkt wat mij betreft een prima optie als je wat goedkoper wil instappen. Het feit dat de LR AWD goedkoper is geworden is voor mij persoonlijk dan weer interessant aangezien ik dat een leuke optie vind. Te veel vermogen kan je uiteraard oplossen met chill mode.
Dat 'te veel vermogen' heeft voornamelijk met de car policy van de werkgever te maken. Stamt uit het diesel tijdperk....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
@kdeboois Mijn baas rijd zelf een F150 raptor, AMG GLE en heeft in het verleden een achterlijk snelle mustang gehad dus bij ons is alles binnen het budget toegestaan.

@BarryH Misschien hier een custom bedrukte schijf laten maken? Mijn TNM schijf is na vier jaar wel aan vervanging toe en het vakje met 06 nummer is redelijk klein (niet geweldig zichtbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Of iedereen moet nu echt eens de Social Charging app gaan gebruiken :X

[edit] Ze zouden een raamsticker of zo moeten hebben met 'contact me @...' met QR naar de app of zoiets.

[ Voor 31% gewijzigd door UniMatrix op 19-10-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
UniMatrix schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:43:

~~~[edit] Ze zouden een raamsticker of zo moeten hebben met 'contact me @...' met QR naar de app of zoiets.
Social Charging is een fijne app, maar mijn laadsessies bij de openbare laadpalen van de Nuon zie ik nooit terug in de app. Heeft iemand dit wel werkend of ligt dit aan mijn TNM laadpas ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jongf7 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:16:

Maar goed, de medium range is wel $4.000,- goedkoper, komen we weer wat minder boven de 50k bijtellingsgrens uit :) en ruim 400km range is voor mij nog wel acceptabel, iets vaker per jaar langs de weg laden.
Precies dit dus, plus de RWD krijgt de optie voor white-interior waardoor ik mij niet hoef te storen aan hout in een auto en het budget kan gebruiken voor "chrome delete" :+

Met betrekking tot de bijtelling twijfel ik zelfs om af te zien van Autopilot... €5000 boven de 50k kost 45-50 euro per maand netto! Daarvoor rijd je ook in een Ioniq, met ACC 8)7 Zo lang je zelf moet blijven opletten vraag ik me af of dat het echt waard is, nog los van de investering die mijn werkgever moet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 19-10-2018 11:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hachy schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:56:
[...]

Interessant artikel. Ze hebben dus al meer dan 100.000 klanten. Sluit wel goed aan met het beeld dat het lage Maingau tarief als pilot tot 1 januari 2019 in de markt is gezet. 30 cent per kWh is nog steeds concurrerend als je nagaat dat de laadpassen met een vaste kWh prijs allemaal rond de 35 rekenen.

Helaas is het voordeel voor 3-7 cent / kWh dan wel echt voorbij.

Als je de verhalen mag geloven dan gaan alle flatrate aanbieders ermee stoppen in Q1 2019 omdat deze flatrate optie puur als noodzaak is geboren. Dit vanwege het feit dat ze in Duitsland geen kWh tarief mogen rekenen zonder geijkte meter. De wet wordt aangepast op dat punt en dan switchen waarschijnlijk alle providers naar kWh tarifering.

Er zullen nog wel aanbiedingen zijn met vaste kWh prijzen, (zoals bijv. Nuon in NL ook doet met €0,35) maar de hoogtijdagen van semi-gratis kunnen laden zijn dan echt over.
Maingau heeft aangegeven dat het interview een beetje uit verband getrokken is.
Liefdesgemeenschap,
opnieuw een opwindende dynamiek, die hier ontstaat

De uitspraken die we tijdens het interview hebben gedaan, zijn uit de oorspronkelijke context in het artikel gescheurd. We gaan niet uit van een kwaadwillige intentie, maar we willen graag kort ingaan op enkele punten:

- Allereerst: het gepubliceerde artikel vertegenwoordigt geen prijsverandering! Wanneer we iets te melden hebben, doen we het zelf, niet de media
- Prijsthema: het zal niemand echt schokken dat we nadenken over een toekomstig prijssysteem of een toekomstige prijsstelling. Maar tot nu toe zijn noch een vaste datum, noch een vast bedrag vastgelegd. Integendeel, we zijn momenteel intern aan het bespreken hoe we een aantrekkelijk en eerlijk aanbod voor ALLE e-mobilisten kunnen presenteren (bijvoorbeeld ook voor klanten die niet zo snel kunnen laden). Natuurlijk willen we ons product economisch in perspectief kunnen presenteren - er zijn immers een paar dingen meer dan alleen de roamingkosten: keyword service etc.
- Onderwerp 30 ct / kWh: de oorspronkelijke vraag in het interview was: "Hoe hoog moet een economische prijs op de markt bij het openbare laadstation op zijn minst zijn?" Het antwoord was eigenlijk "ongeveer 30 ct / kWh" en kan eenvoudig worden uitgelegd: in ieder geval in Duitsland ziet het laadstation het laadstation als eindverbruiker (niet het voertuig). Dienovereenkomstig komen de "normale" prijzen voor elektriciteit, inclusief belastingen, toeslagen, netwerkkosten, enz. Op. Voor zover de theorie gaat ...
Maar afwachten wat er in de toekomst veranderd gaat worden. Voor nu kan ik voordelig snelladen, hoewel ik dat niet vaak gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
UniMatrix schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:43:

~~~[edit] Ze zouden een raamsticker of zo moeten hebben met 'contact me @...' met QR naar de app of zoiets.
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DpFrJizXgAEdiB7?format=jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
UniMatrix schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:56:
[...]

Die sneer komt omdat een van de redenen dat ik gestopt ben met EV rijden was dat een paar PHEV rijders structureel de enige paal in de buurt bezet hielden EN dusdanig parkeerden dat de tweede plek ook geen auto meer in te krijgen was.

De gemiddelde PHEV is met twee uur op 3,6kW weer vol, dit was echter om 08:30 neerzetten en ruim na vijf uur weer weg halen.

Briefjes onder de ruitenwisser hielpen niet, stadstoezicht kwam keurig kijken na de melding maar kon de eigenaar niet bellen omdat de auto op een leasemaatschappij stond. Ook bekeurd men niet als er een kabel is aangesloten, of er nu geladen wordt of niet en ik kon regelmatig niet laden terwijl dat moest.

Als men de auto b.v. met de lunch weer weghaalt, prima, maar als je hem de hele dag laat staan ben je voor mij gewoon een aso, zeker als je het blijft doen nadat vriendelijk gevraagd is anders te parkeren of hem weg te halen.
Dat vind ik als PHEV rijder ook vervelend!
Ik probeer op werk altijd of de ochtend of de middag te pakken en sinds er een briefje hangt, werkt dat.

Thuis ben ik vaak wat leger en duurt het iets langer, als hij na 23:00 uur niet vol is, laat ik hem staan. Gisteren was hij om 22:00 uur klaar en haal ik hem gewoon weg...
jongf7 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:16:

Is dat niet veel te positief gesteld, het is maar 50kWh toch?

Denk dat snelweg winter eerder rond de 250km komt te liggen. Maar goed ik kan er naast zitten.
kdeboois schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:12:
Om gek van te worden. De RWD Model 3 met Long Range batterij is niet meer... Het AWD model heeft te veel vermogen en ik moet dus nu gaan mikken op de Medium Range. Weer opnieuw uitrekenen of al mijn ritjes wel lukken in een frisse ochtendspits met regen en wat haast...
Waarom komt er geen RWD long range dan?

Wordt 35k nu 45k!?
https://www.autoweek.nl/n...edkopere-model-3-variant/
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:55:
[...]

Maingau heeft aangegeven dat het interview een beetje uit verband getrokken is.

[...]

[...]

[...]

Maar afwachten wat er in de toekomst veranderd gaat worden. Voor nu kan ik voordelig snelladen, hoewel ik dat niet vaak gebruik.
Mijn plus kaart krijg ik nergens aan de praat...
Allego, EVnet, Ecotap... Allemaal trage laders, doordat ik phev rijd.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we (collectief?) een tweakers-blauwe schijf ontwerpen en die samen gebruiken ;)
Weet je gelijk hoe laat je bij die auto moet zijn om gezellig een kop koffie met een medetweaker te doen :P

(zal wel niet mogen omdat het trademark is, maar toch, zou best lachen zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:59
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:09:
Laten we (collectief?) een tweakers-blauwe schijf ontwerpen en die samen gebruiken ;)
Weet je gelijk hoe laat je bij die auto moet zijn om gezellig een kop koffie met een medetweaker te doen :P

(zal wel niet mogen omdat het trademark is, maar toch, zou best lachen zijn).
Niet blauw, GROEN!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Begin van een Ontwerp bestaat al?

Afbeeldingslocatie: https://c10.patreonusercontent.com/3/eyJ3Ijo2MjB9/patreon-posts/IpzOvMfNUgC_etcpSEWBoWuwc52AKnKlrzyY0kdfz3ULP_8fuBxpThMzfm9R7W1J.png?token-time=1541116800&token-hash=b3LwiA7Jib3_4SiO6WwLsEu0iOUY45JQBjXDh8NghS0%3D

En Tesla Club Belgium
En de achterkant is blauw, zodat je die ook als gewone parkeerschijf kunt gebruiken! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/6/5531/12673496835_311819c0bc_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/236x/68/85/3f/68853ffdd644cc88cc89db7841fd0c20.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-10-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S7VuQWZ.png

als draaischijf aanwijs ding de T met zwarte vlak gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 15:25
[...]

Maar ligt dat aan de PHEV of aan je buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Pierz schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:28:
[...]

Maar ligt dat aan de PHEV of aan je buren?
"Gastgebruikers" mensen die in de stad of het nabije ziekenhuis werken en in onze wijk nog gratis kunnen parkeren. In de buurt was ik de enige met een (PH)EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:07:
[...]

Denk dat snelweg winter eerder rond de 250km komt te liggen. Maar goed ik kan er naast zitten.

[...]

Waarom komt er geen RWD long range dan?

Wordt 35k nu 45k!?
Long range vervalt icm rwd. Daarvoor komt terug Mid Range rwd die 45k kost. De base model wordt later pas aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 22:25
Gisteren een verdrietig moment beleefd.. Mijn Leaf uit 2015 met 96000 km op de teller heeft zijn eerste streepje verloren. Dit betekent dat hij ipv 137 km, nu op gemiddeld 117 km actieradius is aanbeland (85% gezondheid batterij). Beetje jammer.. Dit maakt de noodzaak voor de Muxsan batterij wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Deveon schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:50:
[...]

Long range vervalt icm rwd. Daarvoor komt terug Mid Range rwd die 45k kost. De base model wordt later pas aangekondigd.
Maar wat verandert er dan nog aan een base?
RWD mid range is toch al redelijk base?

Of wordt dat RWD 25kWh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
t0mmiiiii schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:56:
Gisteren een verdrietig moment beleefd.. Mijn Leaf uit 2015 met 96000 km op de teller heeft zijn eerste streepje verloren. Dit betekent dat hij ipv 137 km, nu op gemiddeld 117 km actieradius is aanbeland (85% gezondheid batterij). Beetje jammer.. Dit maakt de noodzaak voor de Muxsan batterij wat groter.
Dat is best rap toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

kdeboois schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:12:
"Te veel vermogen"??
Geen idee hoe je te veel vermogen kan hebben in een auto :9
Als het enkel een 'domme regel van de baas' is dan wordt het misschien tijd om eens met de baas te gaan praten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:56
Gebeurde mij bij 74.530km en 08-2018 (Leaf uit 12-2013).

Werkelijke bruikbare range (zonder grote risico's te nemen) komt dan op 60km (winter) tot 80km in de zomer in mijn beleving (voornamelijk snelweg).

De reden voor een Muxsan dus, een veiligheid van 20km is in de winter 25% van je bereik.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 19-10-2018 13:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Eindelijk, mijn afstandsbediening-batterijdegenerator werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zuur moment dat dit gebeurt, maar valt best mee toch? 3 jaar 30.000 km en dan de eerste echte degeneratie, best prima? Benieuwd of het daarna harder gaat, of juist niet...
Levensduur van een gemiddelde ICE is 3-400.000 km?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
UniMatrix schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:35:
[...]

"Gastgebruikers" mensen die in de stad of het nabije ziekenhuis werken en in onze wijk nog gratis kunnen parkeren. In de buurt was ik de enige met een (PH)EV.
Mijn punt is dat het aan de gebruiker ligt, niet aan de PHEV. Als die mensen straks over gaan naar een EV staan ze er nog steeds.Sure, dan staan ze misschien wat langer daadwerkelijk te laden, maar de situatie voor jou verandert niet wezenlijk.

Nog even benieuwd: ze staan er tijdens kantooruren,dan ben je er zelf niet neem ik aan. Hoeveel last heb je er dan van?

[ Voor 56% gewijzigd door Pierz op 19-10-2018 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongf7
dfrenner schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:09:
[...]

Maar wat verandert er dan nog aan een base?
RWD mid range is toch al redelijk base?

Of wordt dat RWD 25kWh :+
De base moet een 55kW accu krijgen met circa 370km range
De nieuw aangekondigde MR krijgt waarschijnlijk een 64kW accu met ongeveer 415km range
De LR heeft een 78kW accu en 490km range.

Meerprijzen voor MR en LR zijn $5000,- en $9000,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 14:53
Ben benieuwd hoe zich dat gaat manifesteren in mijn Leafie 01-2016 met een 30kWh pack :)
Sowiso is de @muxsan pack zeer welkom om de degradatie (verder) terug te dringen, en het bereik naar grote hoogte te stuwen : O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pierz schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:23:
[...]

Mijn punt is dat het aan de gebruiker ligt, niet aan de PHEV. Als die mensen straks over gaan naar een EV staan ze er nog steeds.Sure, dan staan ze misschien wat langer daadwerkelijk te laden, maar de situatie voor jou verandert niet wezenlijk.

Nog even benieuwd: ze staan er tijdens kantooruren,dan ben je er zelf niet neem ik aan. Hoeveel last heb je er dan van?
Dat betwijfel ik. Een EV hoef je niet constant te stekkeren, ik heb letterlijk pas 1 keer extern geladen en toen was ik bij een vriend in Munster (220km heen, 220km terug over de snelweg). Als je batterij 300 of 400+ km kan hebben, ga je echt niet constant stekkeren, als ik 4 keer per week laad is het veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:22:
Zuur moment dat dit gebeurt, maar valt best mee toch? 3 jaar 30.000 km en dan de eerste echte degeneratie, best prima? Benieuwd of het daarna harder gaat, of juist niet...
Levensduur van een gemiddelde ICE is 3-400.000 km?
Hangt er een beetje vanaf wat je "de eerste degeneratie" noemt, streepjes van 15% is natuurlijk nogal arbitrair. Je zou kunnen zeggen dat de accu bij 80% technisch afgeschreven is, of bij 60%, of bij xxx. Tot en met 0 is natuurlijk zinloos (de streepjes), de auto is al veel eerder onbruikbaar.

Uitgaande van lineaire degradatie op basis van die 90kkm/15% is dat bijvoorbeeld:
60% -> 240.000km
80% -> 120.000km

Nog niet zo heel best dus...

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:25:
[...]

Hangt er een beetje vanaf wat je "de eerste degeneratie" noemt, streepjes van 15% is natuurlijk nogal arbitrair. Je zou kunnen zeggen dat de accu bij 80% technisch afgeschreven is, of bij 60%, of bij xxx. Tot en met 0 is natuurlijk zinloos (de streepjes).

Uitgaande van lineaire degradatie op basis van die 90kkm/15% is dat bijvoorbeeld:
60% -> 240.000km
80% -> 120.000km

Nog niet zo heel best dus...
Bij active cooling etc zal dit anders zijn? 60% op 240.000 km dan kun je een leaf dus meer een stadsautootje beschouwen. Met 60% van 140 km zou ik niet zo snel de snelweg opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

BEVs met actieve koeling (en ook gewoon: met betere accu's) degraderen zo'n 10% over 300 000km, dus je verwacht dat die zo'n miljoen kilometer meegaan totdat de auto echt een onbruikbare range heeft.

Desalniettemin, de Leaf heeft de 'slechtste' batterij van alle elektrische auto's en alsnog gaat-ie een hele nuttige hoeveelheid kilometers mee. Het is zo slecht nog niet voor een eerstegeneratieproduct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
jongf7 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:24:
[...]

De base moet een 55kW accu krijgen met circa 370km range
De nieuw aangekondigde MR krijgt waarschijnlijk een 64kW accu met ongeveer 415km range
De LR heeft een 78kW accu en 490km range.

Meerprijzen voor MR en LR zijn $5000,- en $9000,-
Ohhhh, ik dacht alleen midrange (50kWh) en long range (70kWh)...
Dat verklaart een hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
dfrenner schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:07:

Ik denk dat je er inderdaad naast zit. Een model 3 rijdt minstens even zuinig als een Ioniq. Een Ioniq haalt in de winter 160-180 km met 28 kWh (bij normaal tot hard rijden). Reken maar uit wat dat betekent voor een model 3 met 50 kWh.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:25:
[...]

Dat betwijfel ik. Een EV hoef je niet constant te stekkeren, ik heb letterlijk pas 1 keer extern geladen en toen was ik bij een vriend in Munster (220km heen, 220km terug over de snelweg). Als je batterij 300 of 400+ km kan hebben, ga je echt niet constant stekkeren, als ik 4 keer per week laad is het veel.
True, maar daar wordt geparkeerd in een wijk waar de plekken schaars zijn volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:26:
[...]

Bij active cooling etc zal dit anders zijn? 60% op 240.000 km dan kun je een leaf dus meer een stadsautootje beschouwen. Met 60% van 140 km zou ik niet zo snel de snelweg opzoeken.
Zie hieronder ruw tabel van range waar ik op zou durven rekenen (winter/tegenwind) na aftrek "veiligheid". Bij een nieuwe Leaf 24kWh dus 80km en bij die van mij nog 60km.

100% - 20+80
90% - 20+70
80% - 20+60
70% 20+50
60% 20+40
50% 20+30
40% 20+20

Met 60% batterij volstaat de auto die puur en alleen wordt gebruikt voor een woon-werk route van 40km (en laadmogelijkheid thuis en op het werk).

Niet uitgesloten maar de markt zal ook niet groot zijn. Beneden de 60% zou ik niet weten wat je nog met die auto moet.

Dit komt precies overeen met de afschrijving van €200/maand die ik voor mijn Leaf reken, afschrijving tot €0 in 6 jaar komt ongeveer overeen met accu op 60% als het zo doorzet.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 19-10-2018 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:32:
[...]

Zie hieronder ruw tabel van range waar ik op zou durven rekenen (winter/tegenwind) na aftrek "veiligheid". Bij een nieuwe Leaf 24kWh dus 80km en bij die van mij nog 60km.

100% - 20+80
90% - 20+70
80% - 20+60
70% 20+50
60% 20+40
50% 20+30
40% 20+20

Met 60% batterij volstaat de auto die puur en alleen wordt gebruikt voor een woon-werk route van 40km (en laadmogelijkheid thuis en op het werk).

Niet uitgesloten maar de markt zal ook niet groot zijn. Beneden de 60% zou ik niet weten wat je nog met die auto moet.

Dit komt precies overeen met de afschrijving van €200/maand die ik voor mijn Leaf reken, afschrijving tot €0 in 6 jaar komt ongeveer overeen met accu op 60% als het zo doorzet.
Prima dan, gelukkig woon je vlakbij je werk! Onder de 60% gewoon nieuwe accu erin (mss zelfs 811 ipv 622?) tegen die tijd, zullen vast wel aftermarket oplossingen voor komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:36:
[...]

Prima dan, gelukkig woon je vlakbij je werk! Onder de 60% gewoon nieuwe accu erin (mss zelfs 811 ipv 622?) tegen die tijd, zullen vast wel aftermarket oplossingen voor komen...
Euh, 40km vlakbij je werk :P? Dit is verder dan ik ooit van mijn werk gewoond heb en zie ik als het grootste nadeel van mijn huidige baan. Ik moet eerlijk zeggen dat 1,5 uur reistijd per dag gemiddeld me best wel tegen staat en de reden is dat ik altijd open zal blijven staan voor opties dichterbij.

Verder dan dit (in ieder geval in reistijd) ga ik in ieder geval nooit werken, hoogstens dichterbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:41:
[...]

Euh, 40km vlakbij je werk :P? Dit is verder dan ik ooit van mijn werk gewoond heb en zie ik als het grootste nadeel van mijn huidige baan. Ik moet eerlijk zeggen dat 1,5 uur reistijd per dag gemiddeld me best wel tegen staat en de reden is dat ik altijd open zal blijven staan voor opties dichterbij.

Verder dan dit (in ieder geval in reistijd) ga ik in ieder geval nooit werken, hoogstens dichterbij.
Haha, nou het kan erger ;) Maar lekker en als het kan inderdaad lekker rekening mee houden in het vervolg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
pmiddeld schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:32:
[...]

Ik denk dat je er inderdaad naast zit. Een model 3 rijdt minstens even zuinig als een Ioniq. Een Ioniq haalt in de winter 160-180 km met 28 kWh (bij normaal tot hard rijden). Reken maar uit wat dat betekent voor een model 3 met 50 kWh.
Zal me heel erg verbazen eerlijk gezegd. Je hebt natuurlijk ook meer vermogen en dikkere velgen met een Model 3 tov een Ioniq. Ik haal met 75 kWh maar 320 km normaal, in de winter kan dit zo 275 zijn en dan moet je echt niet heel gek gaan doen. Lijkt me sterk dat een Model 3 dit ook kan halen met 50 kWh. Dat is wel bij 90% laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Volgens de meeste mensen op /r/teslamotors, wanneer er vragen over komen, lijkt het iets van 15-20% te schelen tussen de S en 3. Meeste mensen zitten zo rond de 200Wh/km in een S, dus dan verwacht je ~160-170Wh/km in een 3. Met 50kWh usable heb je dus in normale omstandigheden 295-310km bereik.

Dat klopt ook ongeveer met wat Yoshi zegt. 75kWh = 71.6kWh bruikbaar, 90% laden is 64.4kWh, 320km geeft bijna exact 200Wh/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
[...]

285-321... Stuk minder dan "minimaal 400", minimaal 285 dan.
En dan moet je geen regeltjes hanteren als maximaal tot 80% opladen.

Dan wordt het 228-256...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Minimaal 400 km gaat over de LR (75kWh) en niet de base model (55 kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:05
Pas op youtube een roadtrip in de US met de Model 3 LR gezien waarbij het verbruik over 3500km 146Wh per km was.

[ Voor 3% gewijzigd door PeterZ(on) op 19-10-2018 15:31 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:06

greatgonzo

schit-te-rend!

Net in de lunch toch eens een orientatie rondje gedaan. Hier in Deventer stonden een Ionic, Kona en Renault ZOE in de showroom. Met mijn 2.00m viel me de ZOE nog hard mee. Sterker nog, misschien zat ik daar nog wel het beste in. Je houdt dan achter mij totaal niets over, maar goed.

Wat me nog wel opviel is de prijs: waarom vraagt een garage in godsnaam €978 voor afleverkosten van een EV!?
Wat willen ze doen... extra poetsen?? Want aan onderhoudt hoeven ze niets te doen, geen olie erbij, geen benzine..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

greatgonzo schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:45:
Wat me nog wel opviel is de prijs: waarom vraagt een garage in godsnaam €978 voor afleverkosten van een EV!?
Wat willen ze doen... extra poetsen?? Want aan onderhoudt hoeven ze niets te doen, geen olie erbij, geen benzine..
Weet je niet hoe lang het opladen van de accu duurt? Een tank volgooien kost 5 minuten, een accu laden kost vele uren. Dat gaat je kosten ja. /sarcasme

Bij Volkswagen is het 1080 euro voor de eGolf, dus het kan nog gekker. Rijklaar maken van een vergelijkbaar dure benzine Golf kost 900 euro.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

zonoskar schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:51:
[...]

Weet je niet hoe lang het opladen van de accu duurt? Een tank volgooien kost 5 minuten, een accu laden kost vele uren. Dat gaat je kosten ja. /sarcasme
waarschijnlijk opladen met de fietsdynamo... en tja... arbeidsloon hé ;)

verkoper vroeg zich wel hardop af wat hij en de garage over 10 jaar moeten gaan doen. Hun hele winstmodel (lees: onderhoud) valt bijna weg natuurlijk.

[ Voor 54% gewijzigd door greatgonzo op 19-10-2018 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 14:53
greatgonzo schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:56:
verkoper vroeg zich wel hardop af wat hij en de garage over 10 jaar moeten gaan doen. Hun hele winstmodel (lees: onderhoud) valt bijna weg natuurlijk.
Dat zou dan de éérste zijn die ik dat hoor zeggen :9.

Ik denk ook dat het dealermodel zoals nu niet houdbaar is.

Misschien als we met zijn allen elektrisch rijden dat er dan weer wat meer rubber doorheen gaat? Jaarlijkse bandenwissel? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

greatgonzo schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:45:
Net in de lunch toch eens een orientatie rondje gedaan. Hier in Deventer stonden een Ionic, Kona en Renault ZOE in de showroom. Met mijn 2.00m viel me de ZOE nog hard mee. Sterker nog, misschien zat ik daar nog wel het beste in. Je houdt dan achter mij totaal niets over, maar goed.

Al in de e-Golf gezeten? Geen idee wat verder je eisen zijn maar begrijp van lange mensen dat de e-Golf iig op het gebied van zitcomfort goed scoort :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
pposthoorn schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:05:
[...]

Al in de e-Golf gezeten? Geen idee wat verder je eisen zijn maar begrijp van lange mensen dat de e-Golf iig op het gebied van zitcomfort goed scoort :9
Zitpositie was voor mij de reden om voor de E-Golf te kiezen... Ik ben niet heel lang (183 cm) maar ik kan lekker ruim zitten en dan is er achter me nog genoeg ruimte... Daarnaast zijn de stoelen lekker stevig, is de armleuning in alle kanten op verstelbaar en heeft de stoel standaard lendensteunen (dacht ik).
Tel daarbij op dat je het stuur ook in alle kanten kunt verstellen (in tegenstelling tot bv de Leaf) en je zit fantastisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

nee..moet nog even bij Pouw langs.. maar bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-10 22:06
[...]

wat dacht je van een vak leren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
YoshiBignose schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:57:
[...]

Klopt :P Ik had ook nooit gedacht geld te lenen voor een auto maar toch gedaan met de Tesla. Die TCO is te goed om te laten liggen. Dat leg ik mensen ook altijd uit die het raar vinden dat ik geld geleend heb voor een auto.

Maar goed linksom of rechtsom is een barrel van €1000 goedkoper om te rijden dan een EV van €25.000. Sommige mensen hebben niet veel nodig :P of kunnen niet veel betalen.
Ik laat het aan mensen zelf. Ik begrijp het als mensen het doen, of juist niet doen. Ieder zijn afweging.

Geld lenen omdat de TCO beter is klinkt raar maar is niet onlogisch. Het gaat om gebruik en niet om bezit bij zulke gevallen.

Ook ik zou het kunnen doen (geld lenen voor het kopen van een auto).

Ik hoop alleen wel dat die mensen goed gekeken hebben naar de voorwaarden. De meest gunstige vind je vaak niet bij de merkdealer.

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenK op 19-10-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Deveon schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:35:
[...]

Core business? Ze besteden het bijna allemaal uit... Meestal om ook auto’s te verkopen aan wie het nú helemaal niet kan betalen en ze gelijk doen vergeten dat de aankoopprijs onderhandelbaar is.

PS: toch weer verleid tot off-topic :N
Nou Volkswagen bank hier in Amersfoort of FCA financial services. PSA financial services. Zijn nu niet echt namen van niet autofabrikanten. Ze hebben allemaal een grote financieringstak. Bij de merkdealer worden eigenlijk alleen maar financieringen verkocht van de fabrikant. Hoezo uitbesteden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
[...]

Hier een consumptie vergelijk Model 3 vs Ioniq.
YouTube: Tesla Model 3 vs Ioniq Elektro- 1. deutsche Verbrauchsfahrt 150km ko...
En de winner is........

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
Een reactie daar somt het goed op:

Ioniq = Sparmobil
Model 3 = Spaßmobil

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
:/
JeroenK schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 17:01:
[...]

Nou Volkswagen bank hier in Amersfoort of FCA financial services. PSA financial services. Zijn nu niet echt namen van niet autofabrikanten. Ze hebben allemaal een grote financieringstak. Bij de merkdealer worden eigenlijk alleen maar financieringen verkocht van de fabrikant. Hoezo uitbesteden?
Dat zijn allemaal Joint Ventures. Tenminste de website van FCA werkt niet helemaal lekker, maar is vermoedelijk onderdeel van FCA bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Deveon schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 17:56:
:/
[...]

Dat zijn allemaal Joint Ventures. Tenminste de website van FCA werkt niet helemaal lekker, maar is vermoedelijk onderdeel van FCA bank.
Zoals ik het lees zijn het allemaal financieringsmaatschappijen en verzekeraars van de desbetreffende autofabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Klopt, in samenwerking met een financiële partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Tjah, das de vooruitgang natuurlijk. Er zullen minder garages overblijven die werken met grotere marges. De kleintjes zullen het zeer moeilijk krijgen en verdwijnen. Sommige zullen andere jobs moeten zoeken.

Maar ik denk dat het voor een deel ook komt door het onbekende. Zij weten vandaag amper wat een elektrische wagen is. Toen ik mijn Ioniq wilde bestellen heb ik met 4 verkopers bij 2 dealers gesproken en geen enkele van hen wilde mij eigenlijk die wagen verkopen. Allemaal vroegen ze zich af waarom ik mijn huidige dieselwagen die reeds voldoet aan Euro6b wegdoe voor een BEV. 1 van hen zij dat hij het begreep op het moment ik melde dat ik zonnepanelen met een productieoverschot heb (alsof dat de meerkost van die Ioniq zal dekken).

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Blokker_1999 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 18:55:
[...]

Tjah, das de vooruitgang natuurlijk. Er zullen minder garages overblijven die werken met grotere marges. De kleintjes zullen het zeer moeilijk krijgen en verdwijnen. Sommige zullen andere jobs moeten zoeken.

Maar ik denk dat het voor een deel ook komt door het onbekende. Zij weten vandaag amper wat een elektrische wagen is. Toen ik mijn Ioniq wilde bestellen heb ik met 4 verkopers bij 2 dealers gesproken en geen enkele van hen wilde mij eigenlijk die wagen verkopen. Allemaal vroegen ze zich af waarom ik mijn huidige dieselwagen die reeds voldoet aan Euro6b wegdoe voor een BEV. 1 van hen zij dat hij het begreep op het moment ik melde dat ik zonnepanelen met een productieoverschot heb (alsof dat de meerkost van die Ioniq zal dekken).
Das wel bijzonder idd. Alsof ze niet met de tijd mee willen gaan.

Ik denk dat juist de huidige kleine garages toekomst hebben als ze zich in accu techniek gaan specialiseren. Als ze dat tenminste kunnen en Mux ze niet weg concurreert met een enorm imperium ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Vandaag lampje van het dimlicht laten vervangen. Dichtstbijzijnde Hyundai garage gebeld I.p.v. die waar ik de auto gekocht heb. Die bleek nu ook full electrics te mogen onderhouden. En de medewerker die mij hielp (geen monteur) heeft er zelf een. Denk dat ik maar switch van onderhoudsgarage 8)7

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Jou situatie is natuurlijk heel vervelend maar is dat echt een reden om te stoppen met EV rijden??? De granny is er toch ook nog?
Zoals jij het schetst is het inderdaad aso-gedrag maar daarmee is het nog niet universeel geldig voor PHEV rijders!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 00:06:
[...]

Jou situatie is natuurlijk heel vervelend maar is dat echt een reden om te stoppen met EV rijden??? De granny is er toch ook nog?
Zoals jij het schetst is het inderdaad aso-gedrag maar daarmee is het nog niet universeel geldig voor PHEV rijders!
Granny veronderstelt dan wel dat je een oprit hebt... Ik snap het best wel hoor. Ik heb (net zoals ik in mijn vorige post aangaf) ook best vaak last van plakkende PHEVers. Maandagochtend nog via Fastned naar kantoor gegaan omdat er sinds zaterdagmiddag tm maandagochtend twee PHEVs bij de paal in mijn straat stonden. Dat soort situaties leveren toch stress op, want je wil gewoon aankunnen op je auto. Zeker als mensen niet in de meedenk-modus zitten, briefjes niet helpen en stadstoezicht machteloos staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 18:50:
Klopt, in samenwerking met een financiële partij.
Dat klopt niet, ze hebben zelf een eigen bank. Reden hiertoe is dat ze zelf bij de ECB kunnen lenen (rente nagenoeg 0) en de auto’s op lease/ private lease tegen 7% wegzetten. Op het leasecontract is dan sprake van verlies, maar op de financiering is sprake van een winst. De winst van de financiering valt in een ander land (veelal de Seychellen: dit is een belastingparadijs voor financiële instellingen) waar geen sprake is van belastingdruk en zo weten ze op een leuke manier het geld binnen de organisatie te houden en de scherpe tarieven te kunnen blijven aanbieden. Merken zonder eigen bankentak kunnen hier moeilijk in mee, dat zie je ook terug in de tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom Paris schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 00:32:
[...]
Granny veronderstelt dan wel dat je een oprit hebt... Ik snap het best wel hoor. Ik heb (net zoals ik in mijn vorige post aangaf) ook best vaak last van plakkende PHEVers. Maandagochtend nog via Fastned naar kantoor gegaan omdat er sinds zaterdagmiddag tm maandagochtend twee PHEVs bij de paal in mijn straat stonden. Dat soort situaties leveren toch stress op, want je wil gewoon aankunnen op je auto. Zeker als mensen niet in de meedenk-modus zitten, briefjes niet helpen en stadstoezicht machteloos staat.
Ik zou nooit een EV kopen als ik niet zelf zou kunnen opladen. Ook stel ik een (uiterste) min. van 250 Km als echte(!) actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Tovenaar schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:16:
[...]

Zitpositie was voor mij de reden om voor de E-Golf te kiezen... Ik ben niet heel lang (183 cm) maar ik kan lekker ruim zitten en dan is er achter me nog genoeg ruimte... Daarnaast zijn de stoelen lekker stevig, is de armleuning in alle kanten op verstelbaar en heeft de stoel standaard lendensteunen (dacht ik).
Tel daarbij op dat je het stuur ook in alle kanten kunt verstellen (in tegenstelling tot bv de Leaf) en je zit fantastisch...
Armleuning in alle kanten verstelbaar?
Ik weet dat je hem in verschillende hoogtes kan zetten, maar kan hij ook naar voren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
pposthoorn schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:24:
[...]

Armleuning in alle kanten verstelbaar?
Ik weet dat je hem in verschillende hoogtes kan zetten, maar kan hij ook naar voren?
Jazeker, en nog een flink stuk ook, weet even niet of je daarvoor ook de hendel aan de voorkant in moet drukken...
In de voorste stand gaat hij wel over de bekerhouders heen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 09:16:
[...]

Ik zou nooit een EV kopen als ik niet zelf zou kunnen opladen. Ook stel ik een (uiterste) min. van 250 Km als echte(!) actieradius.
Good for you.

Dat thuisladen snap ik wel. Als ik dat niet kon, werd 't voor mij ook een stuk minder aantrekkelijk.

Maar 250 km minimum is voor míjn usercase nog niet zo van belang. Rij jij nu dagelijks veel meer dan 100 km? Daar kom ik eigenlijk alleen in het weekend aan. En dan nog vaak niet aan één stuk.

Is die minimum eis geboren uit angst ( wat nu als ik een keer naar Groningen moet?😱) of uit noodzaak? Als ik dagelijks en met grote regelmaat ( dus standaard bijvoorbeeld 3 dagen per week) méér dan 125 km per dag zou moeten rijden, dan ging ik balen van m'n beperkte actieradius. Nu moet ik hooguit 2 keer per maand aan de snellader. De rest hangt ie s nachts aan de Granny thuis. Of zoals afgelopen week aan een publiek paal.

Voor een typische zaterdag zoals vandaag sla ik eigenlijk helemaal geen acht op de accu. Gisteravond "vergeten" de Granny te pluggen omdat ik al een andere auto op de oprit had staan.

Dus vanochtend vroeg naar de voetbal met nog 40 km restant. Stoelverwarming & voorruitverwarming & kachel aan. Maar voetbal is maar 3 km verderop.

Tussendoor de weekend boodschappen gedaan. Ook geen noemenswaardige km's. En nu bij de manege. Vanavond hoef ik nergens heen. Misschien nog even naar de stad running errands, maar ach. Plug 'm vanavond laat waarschijnlijk pas aan op de Granny met een restantje van wellicht 10 a 15 km?

Mocht ik plots toch ineens ergens heen moeten heb ik sowieso de keuze uit meerdere ICE's maar ik kan óók even langs de snellader bij Papendal.

250km range zou best fijn zijn hoor. Maar budget èn usercase te samen maakt m'n huidige auto echt tot een super bruikbare auto met vrijwel geen beperkingen. Als het nog eens 15.000 euro meer hàd moeten kosten, maar was de auto ook direct minimaal één of twee klasse groter geworden (Zoe Leaf E-Golf). Ik wil niet groter rijden èn het gadget niveau van de Leaf en de e-golf staat mij ook tegen.

[ Voor 0% gewijzigd door JayPe op 20-10-2018 22:18 . Reden: Woordje "geen" toegevoegd. ]

Pagina: 1 ... 7 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.