Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
250km is helemaal niet z'n gekke eis (dan dek je bijna alle ritten in NL af).
Rij 95% of meer minder dan 100km dag (ruim minder), maar 1x per week ruim 200km en dan is het fijn dat je niet langs de snellader moet (omdat ik dan niet op de bestemming kan laden).

Die hele enkele keer dat het enkele reis ruim 200km is kan ik vaak wel bestemmingsladen en zo niet dan maar de snellader.

Scheelt gewoon tijd en wordt nu toch zowat het minimum van nieuwe EV's qua range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
EV's worden niet voor niets gesubsidieerd... ze zijn nog niet perfect.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@YoshiBignose

O ja? Als ik er eentje koop dan moet ik toch echt de volle mep betalen en krijg nergens iets terug.

Je bent in de war met de ons omringende landen waar je tot 6.000 euro subsidie krijgt bij elke aankoop.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2018 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:54:
@YoshiBignose

O ja? Als ik er eentje koop dan moet ik toch echt de volle mep betalen en krijg nergens iets terug.

Je bent in de war met de ons omringende landen waar je tot 6.000 euro subsidie krijgt bij elke aankoop.
O ja? Hoeveel BPM betaal je dan bij aankoop van een EV?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 09:37
YoshiBignose schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:08:
EV's worden niet voor niets gesubsidieerd... ze zijn nog niet perfect.
Ahum: Welke subsidie heb ik mogen ontvangen dan?

@prettig bij jouw use case is 250km wel prettig, maar ik zou het ook kunnen omdraaien: Je schrijft: 'Omdat ik dan niet op de bestemming kan laden' Als dàt nou eens zou veranderen, scheelt dat heel erg veel.

Stel je de ideale wereld eens voor: overal waar je parkeert kan je laden. Minimaal met 1 fase op 16 ampere, tegen normaal tarief, zonder hassle. Dan is een range boven de 250km ineens niet meer zo nodig. Laat staat dat je een minimale 'eis' zou neerleggen van 250km.

Want tja: 95% of meer van de ritten kan je dus prima met een 20kWh accu af. en die ene keer dat je heen én weer moet op één dag, heb je tussendoor óók al destination kunnen laden...

In míjn ideale wereld neemt het aantal EV's toe, het aantal laadpalen, en het aantal kWh's in één auto (of beter, de actiradius). Maar de roep om steeds maar weer die actiradius 'voor dat ik een EV koop' getuigd mijnsinziens van een ongegronde angst voor 'beperkingen' die er niet écht (hoeven te) zijn.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:57:
[...]

0, een ev stoot namelijk 0 gr co2 per km uit, dat is geen subsidie of korting ;)

Je kunt een jonge franse ev occasion kopen? Die heeft 6k korting op z’n waarde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
[...]

Subsidie: Het verkrijgen van een geldbedrag als burger of bedrijf ten einde de aanschaf mogelijk te maken dan wel te stimuleren.

BPM is CO2 gestaffeld. Zo is een zuinig koekblik ook goedkoper dan een gas-guzzler. Elke zuinige auto is 'vanuit dat perspectief bekeken' gesubsidieert. Ik zeg liever: gestimuleerd.
Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:19:
[...]
Je kunt een jonge franse ev occasion kopen? Die heeft 6k korting op z’n waarde catalogusprijs
FTFY :)

[ Voor 19% gewijzigd door JayPe op 20-10-2018 19:22 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
x

[ Voor 100% gewijzigd door JayPe op 20-10-2018 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:54:
@YoshiBignose

Pffff wijsneuzen. Gesubsidieerd, gestimuleerd, whatever. Geen BPM, geen wegenbelasting... in sommige steden was er wel degelijk een aanschafsubsidie maar volgens mij was dat potje snel leeg. En voor ondernemers zitten er voordelen aan waaronder MIA.... en als lease auto van de zaak een lage bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Noem ik geen subsidie. BPM is gekoppeld aan uitstoot. Uitstoot EV (volgens gelovigen) is nul. Alleen leaserijders/ZZPers worden gesubsidieerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2018 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:25:
[...]

Noem ik geen subsidie. BPM is gekoppeld aan uitstoot. Uitstoot EV (volgens gelovigen) is nul. Alleen leaserijders/ZZPers worden gesubsidieerd.
Je kunt het uitleggen hoe je wil, subsidie is het uiteindelijk toch wel. Het feit dat je geen wegenbelasting betaald voor een EV komt zeker omdat het om de combinatie brandstof + gewicht gaat waarbij elektrische auto’s altijd een 0 euro tarief betalen? :+

Subsidie is een voorbeeld van een stimuleringsmaatregel net als het BPM stelsel/wegenbelastingstelsel waarbij elektrisch rijden gestimuleerd wordt. Het is goed dat het gebeurt omdat het omslagpunt voor elektrische auto’s sneller aantrekkelijk is in vergelijking met een ICE.

[ Voor 21% gewijzigd door n0pe op 20-10-2018 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@n0pe
MRB wordt bepaald door de uitstaat. Dus niks subsidie.

Met jouw redenatie kun je ook zeggen dat iedereen wordt gesubsidieerd voor het deel dat hij na belasting mag houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:25:
[...]

En als BPM geen subsidie genoemd mag worden dan lease al helemaal niet... Leasen wordt nergens door de overheid gestimuleerd!

Als je het hebt over bijtelling dan is dat vanwege een auto van de zaak, ongeacht de financiering daarvan. Een EV worden vergeleken met ICE juist veel vaker gekocht dan geleased omdat leasemaatschappijen vaak een lage restwaarde aanhouden, te hoog onderhoud of geen risico willen nemen mbt wijzigingen in het fiscaal beleid.

En ZZP’er krijgen hooguit een aftrekpost, ook geen subsidie. Ze krijgen geen geld, maar hoeven minder te betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 20-10-2018 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De leaserijders profiteert van diverse subsidies zoals MIA, BTW terug vorderbaar. Je mag aannemen dat die voordelen in de leaserijders verdisconterd zitten.

Een vermindering is natuurlijk ook een vorm van subsidie van een ZZPer met een ICE heeft die voordelen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
YoshiBignose schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:47:
[...]

Pffff wijsneuzen. Gesubsidieerd, gestimuleerd, whatever.
Wat ik eigenlijk probeerde te onderstrepen is niet de subsidie maar dat de EV's inmiddels ook verkocht worden zonder (noemenswaardige) subsidie.

Nederlanders stapten ook massaal in de Peugeot 308 SW blueHDI toen die nog net in het gunstige bijtellingstarief viel en andere vergelijkbare modellen net niet. Subsidie of voordeel laten lopen; dat is tegen de wil van ons volkje.

Als het voordeliger is dan stappen we massaal over. Het voordeel is financieel nog niet helemaal helder op het vizier van de gemiddelde Nederlander en het is daarom zo dat de gevoelskwesties nog hoog scoren: " ik wil 120kWh en 800+ km actieradius en op vakantie èn geen bijtelling èn een laadpas van de zaak èn draadloos laden èn èn èn. "
Zodra het financiële voordeel écht algemene bekendheid krijgt zal men massaal willen overstappen. Naar nieuwe EV's en tweedehands EV's.

Qua subsidie-spul:
Ik heb hier voor het eerst iemand horen roepen dat ie géén EV meer wil vanwege de laadpaal problemen ( niet privé kunnen laden, laadpaal te vaak bezet) en niet omdat het rijden zo slecht bevalt. Als de voordelen op financieel vlak wegvallen, blijven de échte voordelen (de rust, het koppel vanaf nul) bestaan.
Eenmaal een EV gereden zal ( bij gelijke leaseprijs/bijtelling) het waarschijnlijk altijd EV blijven.

[ Voor 13% gewijzigd door JayPe op 20-10-2018 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tom Paris schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 00:32:
[...]

Granny veronderstelt dan wel dat je een oprit hebt... Ik snap het best wel hoor. Ik heb (net zoals ik in mijn vorige post aangaf) ook best vaak last van plakkende PHEVers. Maandagochtend nog via Fastned naar kantoor gegaan omdat er sinds zaterdagmiddag tm maandagochtend twee PHEVs bij de paal in mijn straat stonden. Dat soort situaties leveren toch stress op, want je wil gewoon aankunnen op je auto. Zeker als mensen niet in de meedenk-modus zitten, briefjes niet helpen en stadstoezicht machteloos staat.
Ik laad elke nacht "granny" op de stoep voor mijn huis, ik heb geen eigen oprit maar wel een buiten 220-contactdoos en doe dit dus eigenlijk illegaal (snoer over de stoep). ik heb een half jaar geleden een publieke laadpaal aangevraagd en die is toegewezen (om de hoek) maar de realisatie daarvan schijnt toch echt veel meer tijd te vergen dan de gepubliceerde 18 weken! ik vind mijn thuislaadgedrag dus echt een noodoplossing omdat dit zo lang duurt.

Jouw klacht met de "plakkende" PHEV's" vind ik terecht, dat is Aso gedrag, zeker als briefjes enzo niet helpen!
Ik heb omgekeerde ervaringen op mijn werk waar 2 laadplekken zijn waarvan 1 voor de bedrijfsauto´s. De andere wordt stelselmatig in beslag genomen door een BMW I3, Een soort gereserveerde parkeerplaats... Meestal laad ´ie niet eens (stekker wel aangesloten maar " rood") of is ' ie al lang opgeladen. Ontelbare briefjes achter de ruitenwisser (met 06...) hebben geen resultaat gehad: voor mij een EV-aso!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JayPe schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:45:
[...]

Wat ik eigenlijk probeerde te onderstrepen is niet de subsidie maar dat de EV's inmiddels ook verkocht worden zonder (noemenswaardige) subsidie.
Maar van alle EV's die rondrijden, hoeveel zullen er geen ondernemer zijn of lease auto van de zaak hebben? Zijn die cijfers bekend? Volgens mij is dat echt een heel laag percentage... voornamelijk de mensen in dit topic :>
Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:11:
@n0pe

Met jouw redenatie kun je ook zeggen dat iedereen wordt gesubsidieerd voor het deel dat hij na belasting mag houden.
MRB wordt bepaald door gewicht, type brandstof en uitstoot. Verder geldt dat hoe zwaarder de auto, hoe meer MRB. EV's zijn gemiddeld vrij zwaar en toch betalen ze niets.

LPG heeft ook minder CO2 uitstoot dan benzine en toch is de MRB hoger... dus ga niet zeggen dat ze het berekenen op basis van uitstoot :/

[ Voor 38% gewijzigd door YoshiBignose op 21-10-2018 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

D'r zijn twee tegenargumenten voor de hypothese dat ze bijna allemaal van de zaak/lease zijn:
- De groeicijfers laten geen duidelijke hobbels zien op de typische lease/jaartermijn
- Er komen niet bijzonder veel EVs uit de lease vs uit particuliere verkoop.

Bij dat laatste punt: zoek naar een e-nv200 en je vindt een heel erg statisch aanbod (waaronder een e-nv200 die een bedrijf in Eindhoven al meer dan een jaar probeert te verkopen) van bijna uitsluitend btw-auto's. Zoek naar een Leaf, Zoe of Ioniq en je vindt een hele hoop margeauto's. Zeker meer dan 50%. En ja, ik houd de markt aardig strak in de gaten, ik ben *altijd* op zoek naar een goedkope Leaf of e-nv200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:22:
D'r zijn twee tegenargumenten voor de hypothese dat ze bijna allemaal van de zaak/lease zijn:
- De groeicijfers laten geen duidelijke hobbels zien op de typische lease/jaartermijn
- Er komen niet bijzonder veel EVs uit de lease vs uit particuliere verkoop.

Bij dat laatste punt: zoek naar een e-nv200 en je vindt een heel erg statisch aanbod (waaronder een e-nv200 die een bedrijf in Eindhoven al meer dan een jaar probeert te verkopen) van bijna uitsluitend btw-auto's. Zoek naar een Leaf, Zoe of Ioniq en je vindt een hele hoop margeauto's. Zeker meer dan 50%. En ja, ik houd de markt aardig strak in de gaten, ik ben *altijd* op zoek naar een goedkope Leaf of e-nv200.
Mijn deelwaarneming is klein, maar ik ken 0 mensen die een EV hebben die particulier is aangeschaft, ik ken 20-25 mensen die er een op hun eigen zaak of via de lease van hun baas hebben. Ik kan die hypothese gevoelsmatig dus wel volgen :)

Waarom zou je er op dit moment particulier een nieuwe EV kopen? Er is (nog) geen stimuleringsregeling, anders dan het feit dat je de CO2 taksen niet betaalt. Dat zijn echter geen stimuleringen, maar simpelweg regelgeving: geen uitstoot = geen belasting. Als ze EV's bijvoorbeeld BTW vrij maken voor consumenten dan heb je een leuke stimuleringsregeling :) Die onzekerheid icm de herziening in 2020 zou voor mij particulier besluiten om het (nog) niet te doen. Als ondernemer doe je het nu juist wel, die MIA gaat steeds sneller en raakt ooit op. Wederom in 2020: wellicht dat ze het wel helemaal afschaffen voor EV's op geel kenteken?

Occasions is wss ander verhaal: hier op het forum zijn er volgens mij sowieso een paar die er een hebben. Then again: ik ken in het eggie niemand die een 2e hands EV heeft (uberhaupt) omdat iedereen mee wil met de range verhogingen en dan pas in stapt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hoe dan ook is het onmogelijk om een beeld te krijgen van de algemene verkoopverdeling puur op basis van anekdotes binnen je eigen vriendenkring; je kennissen- en vriendenkring is altijd een super-zelfselecterende subset van de bevolking. Als je dus uitspraken wil doen over de markt in het algemeen, moet je dat helemaal opzij zetten en zoeken naar veralgemeniseerbare clues in de data en trends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:46:
Hoe dan ook is het onmogelijk om een beeld te krijgen van de algemene verkoopverdeling puur op basis van anekdotes binnen je eigen vriendenkring; je kennissen- en vriendenkring is altijd een super-zelfselecterende subset van de bevolking. Als je dus uitspraken wil doen over de markt in het algemeen, moet je dat helemaal opzij zetten en zoeken naar veralgemeniseerbare clues in de data en trends.
Tsja, de enige plek om die info te krijgen is de RDW, die geeft dat echter niet vrij...

Wat vinden jullie er van dat vanaf 1-1-2021 EV's net zoveel bijtelling krijgen als ICE's?
Ik gok er op dat er in 2021 ook MRB moet worden gelapt (overgang, wellicht eerst 50%?) aangezien hybrids dan ook volle bak mogen lappen.

Een voorbeeld ter verduidelijking

Aanschaf Tesla Model S 75D in 2018.
Catalogusprijs € 86.500.
Bijtelling in 2018: 4% = € 3.460 per jaar.

Aanschaf Tesla Model S 75D in 2019.
Catalogusprijs € 86.500.
Bijtelling 4% tot € 50.000 = € 2.000,- + 22% over (€ 86.500-€50.000) = € 8.030. Dat is totaal € 10.030. De bijtelling wordt dus bijna 3x zo hoog.

Aanschaf Tesla Model S 75D in 2021.
Catalogusprijs € 86.500.
Bijtelling 22% van € 86.500 = € 19.030,- de bijtelling wordt dan 5,5x zo hoog.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2018 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Dan ga je er wel vanuit dat de prijzen van elektrische auto’s gelijk blijven. Ik verwacht dat de ontwikkelingen in accu technologie een flinke prijsdaling zullen veroorzaken en daardoor zal de bijtelling uiteindelijk tov een vergelijkbare ICE auto ongeveer gelijk zijn of zelfs nog lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 19:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@n0pe

De uitstoot van een BEV kun je ook best uitrekenen. Volgens https://www.co2emissiefac...2015-01-Elektriciteit.pdf is de uitstoot van grijze stroom opwekking 526g/kWh. Bijv een Ioniq verbruikt 14.4 kWh / 100 Km, dat komt dus op 76 gram CO2 / Km. Maar stroom kun je ook emissie-vrij opwekken, dus die 76g/Km is worst case. Een Leaf verbruikt 16 kWh, dus de CO2 is ook hoger, ongeveer 84g/Km.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
mux schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:22:

Dat laatste is inderdaad wel een goed punt om naar te kijken, maar dan kan je je weer afvragen waarom die particulier z'n EV alweer weg doet, vooral een Ioniq. Toch moe van het laden, verhuizen naar huis zonder oprit... bang voor de aankomende winter >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
@n0pe

MRB wordt bepaald door gewicht en stond tot voor kort los van uitstoot. De afgelopen jaren is het belastingstelsel zo ingericht dat EV’s voordeliger zijn in zowel aanschaf als gebruik. Net als BPM overigens, vroeger was dat een vast percentage ongeacht wat de uitstoot was.

Het is naar mijn mening ook positief dat dit gebeurt maar uiteindelijk maakt het niet uit of je een eenmalige subsidie krijgt bij aanschaf of dat je minder belasting betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:37:
[...]

Mijn deelwaarneming is klein, maar ik ken 0 mensen die een EV hebben die particulier is aangeschaft, ik ken 20-25 mensen die er een op hun eigen zaak of via de lease van hun baas hebben. Ik kan die hypothese gevoelsmatig dus wel volgen :)

Waarom zou je er op dit moment particulier een nieuwe EV kopen? Er is (nog) geen stimuleringsregeling, anders dan het feit dat je de CO2 taksen niet betaalt. Dat zijn echter geen stimuleringen, maar simpelweg regelgeving: geen uitstoot = geen belasting. Als ze EV's bijvoorbeeld BTW vrij maken voor consumenten dan heb je een leuke stimuleringsregeling :) Die onzekerheid icm de herziening in 2020 zou voor mij particulier besluiten om het (nog) niet te doen. Als ondernemer doe je het nu juist wel, die MIA gaat steeds sneller en raakt ooit op. Wederom in 2020: wellicht dat ze het wel helemaal afschaffen voor EV's op geel kenteken?

Occasions is wss ander verhaal: hier op het forum zijn er volgens mij sowieso een paar die er een hebben. Then again: ik ken in het eggie niemand die een 2e hands EV heeft (uberhaupt) omdat iedereen mee wil met de range verhogingen en dan pas in stapt.
Als particulier hou ik 2.000 euro over per jaar dus waarom zou ik niet voor een EV .gaan?
:)
Nu ken je er dus 1 die hem prive hebt. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door evtje op 21-10-2018 12:06 ]

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evtje schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:03:
[...]

Als particulier hou ik 2.000 euro over per jaar dus waarom zou ik niet voor een EV .gaan?
:)
Nu ken je er dus 1 die hem prive hebt. _/-\o_
Omdat een vergelijkbare ICE 5-10.000 goedkoper is en percentueel minder afschrijft?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

We hebben deze discussie toch al duizend keer gehad. Voor een hoop particulieren is een EV niet duurder dan een ICE, voor anderen niet, en de hoeveelheid BEVs op de markt is zo ontzettend klein dat dat kleine deel van de mensen waarvoor de BEV nu al werkt niet eens aan z'n deel kan komen.

Daarnaast zijn er belangrijkere redenen voor mensen om een auto te kopen dan alleen aanschafprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 08:45
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:07:
[...]

Omdat een vergelijkbare ICE 5-10.000 goedkoper is en percentueel minder afschrijft?
Als ik de 2e hands prijzen van jong gebruikte EV's zo zie dan zie ik geen hogere procentuele afschrijving.
Een jong gebruikte dinosaurus verbrander schrijft vaak veel meer af.
Ik denk dat met de auto's die een goed BMS en actieve koeling hebben de afschrijving wel zal blijven meevallen.

Wat ik wel denk is dat het voor een boel mensen die nu eerst 10.000 euro meer moeten bijleggen voor een EV niet direct de moeite waar is, ook al besparen ze 2000 euro op wegenbelasting, onderhoud en brandstof per jaar. Dan nog heb je een terugverdientijd van 5+ jaar, waarom zou je dan "alle ongemakken" (want zo wordt er nu toch nog veel gedacht) van een EV op de koop toe nemen?

Alleen nerds en andere gekkies (wij dus) zien de voordelen van EV, zelfs zonder extra maatregelen.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie de voordelen ook wel hoor, maar ik zie 90% van de particulieren geen EV kopen vanwege de aanschafprijs. Stel dat ze het doen (want: voordelen). Hoe teleurgesteld denk je dat ze zijn als blijkt dat er in 2021 gewoon MRB moet worden betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Tja, er zijn ook nog lang niet genoeg EVs voor die overgebleven 10% van particulieren. En tegen de tijd dat die er wel zijn, zijn EVs inmiddels al interessant voor 50%+ van particulieren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-10 13:41
Ik zit te kijken naar een Nissan Leaf uit 2011-2013. Km stand ben ik normaliter niet bang voor, maar bij een EV vind ik dit toch lastig.

Wat ik wil is dat ik dat ding boven de 200.000 kan krijgen en ik nog wel dagelijks een rit van 55km kan maken.

Hiervan is 45km snelweg; waar ik 120km/h wil rijden.

Vooral met koude dagen twijfel ik aan de haalbaarheid.

Aan het begin is dit geen probleem, en het is fors minder dan kan. Maar hoe ver gaat de degradatie uiteindelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@possimpible

@evtje en @BenEco .Nu ken je er dus 2 die hem prive hebt. _/-\o_

Kreeg een fikse aanschafkorting op een nieuwe Nissan Leaf, samen met de jaarlijkse vermeden wegenbelasting en brandstofkosten maakte voor mij de aanschaf een no-brainer.
Na 2021 zien we wel weer, met 1425 kilo eigen gewicht is een Leaf niet echt zwaar.

[ Voor 13% gewijzigd door BenEco op 21-10-2018 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:13
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:52:
[...]

Tsja, de enige plek om die info te krijgen is de RDW, die geeft dat echter niet vrij...

Wat vinden jullie er van dat vanaf 1-1-2021 EV's net zoveel bijtelling krijgen als ICE's?
Ik gok er op dat er in 2021 ook MRB moet worden gelapt (overgang, wellicht eerst 50%?) aangezien hybrids dan ook volle bak mogen lappen.

Een voorbeeld ter verduidelijking

Aanschaf Tesla Model S 75D in 2018.
Catalogusprijs € 86.500.
Bijtelling in 2018: 4% = € 3.460 per jaar.

Aanschaf Tesla Model S 75D in 2019.
Catalogusprijs € 86.500.
Bijtelling 4% tot € 50.000 = € 2.000,- + 22% over (€ 86.500-€50.000) = € 8.030. Dat is totaal € 10.030. De bijtelling wordt dus bijna 3x zo hoog.

Aanschaf Tesla Model S 75D in 2021.
Catalogusprijs € 86.500.
Bijtelling 22% van € 86.500 = € 19.030,- de bijtelling wordt dan 5,5x zo hoog.
Gaat nog nieuwe regeling komen voor 2021...
En in 2020 weer een flinke run op EVs

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Afschrijving EV's is soms zelfs negatief onder de juiste voorwaarden: https://cleantechnica.com...s-lower-than-used-prices/

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

meenkdrie schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:34:
Ik zit te kijken naar een Nissan Leaf uit 2011-2013. Km stand ben ik normaliter niet bang voor, maar bij een EV vind ik dit toch lastig.

Wat ik wil is dat ik dat ding boven de 200.000 kan krijgen en ik nog wel dagelijks een rit van 55km kan maken.

Hiervan is 45km snelweg; waar ik 120km/h wil rijden.

Vooral met koude dagen twijfel ik aan de haalbaarheid.

Aan het begin is dit geen probleem, en het is fors minder dan kan. Maar hoe ver gaat de degradatie uiteindelijk?
Gaat krap worden, maar het kan. 120 op de teller of op de GPS? Bij de Leaf is dat ~133 op de teller. Dan rijd ik ongeveer 180Wh/km op winterbanden, plus verwarming. Laten we het 200Wh/km gemiddeld noemen. 55km is dan 11kWh. Je wil niet op VLBW komen (lang verhaal kort: de onderste 2kWh wil je liever niet gebruiken), dus eigenlijk moet er 13kWh in zitten, dat is 60% SoH oftewel 12-5=7 health-balkjes.

Ik heb een 2011 Leaf met 9 balkjes en 75% SoH bij 135000km. Als ik uitga van lineaire degradatie naar de 200.000km toe, zit ik dan op 63%. Bijna precies wat je nu dus nodig hebt.

Theoretisch red je het dus. Echter, en dit is het belangrijkste punt eigenlijk: er moet je niks tegen zitten. Harde tegenwind en regen en je kunt je 120 niet volhouden. In de laatste dagen van je auto zul je af en toen even iets langzamer moeten rijden met slecht weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-10 13:41
mux schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:57:
[...]

Gaat krap worden, maar het kan. 120 op de teller of op de GPS? Bij de Leaf is dat ~133 op de teller. Dan rijd ik ongeveer 180Wh/km op winterbanden, plus verwarming. Laten we het 200Wh/km gemiddeld noemen. 55km is dan 11kWh. Je wil niet op VLBW komen (lang verhaal kort: de onderste 2kWh wil je liever niet gebruiken), dus eigenlijk moet er 13kWh in zitten, dat is 60% SoH oftewel 12-5=7 health-balkjes.

Ik heb een 2011 Leaf met 9 balkjes en 75% SoH bij 135000km. Als ik uitga van lineaire degradatie naar de 200.000km toe, zit ik dan op 63%. Bijna precies wat je nu dus nodig hebt.

Theoretisch red je het dus. Echter, en dit is het belangrijkste punt eigenlijk: er moet je niks tegen zitten. Harde tegenwind en regen en je kunt je 120 niet volhouden. In de laatste dagen van je auto zul je af en toen even iets langzamer moeten rijden met slecht weer.
Helder antwoord, klinkt gewoon haalbaar. Een aantal keren onder hefige onstandigheden mijn snelheid aanpassen is geen probleem. Structureel zou jammer zijn.

Ik lees veel over die blokjes, zijn dat de blauwe rechts op het dashboard?

http://voorraad.autodataw...laats&utm_medium=referral

Bij deze leaf bijvoorbeeld 12.

Ik twijfel hierover omdat ik er 1 zag met 6-7 balkjes daar met een erg lage km stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Ik zie er maar 9.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:10
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:37:
[...]

Jij hebt natuurlijk al die particulieren een gesprekje met hun baas en hun maîtresse laten voeren 😂

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

GoldenSample schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:45:
[...]

Heb je een linkje van de aanpassing van het duitse eichrecht? ben wel benieuwd maar vol de duitsers op het moment niet zo.
Nee, ff zoeken op het forum van GoingElectric.
uFx schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:55:
Ik heb nu de flatrate-pas van Maingau. Maar ik vroeg me af of je deze pas ook kunt gebruiken op laadpalen met een Newmotion-backend? Die hebben we hier op het werk eentje hangen maar die accepteert de pas niet. Is er een mogelijkheid om de pas dan toch te accepteren? Moet ik daarvoor bij Newmotion zijn?
De Maingau PLUS kaart is 100% TNM laadpunt compatible. (vanwege het feit dat TNM ladenetz partner is) . De normale Maingau pas is dit NIET. Deze normale Maingau pas is dan ook geen flatrate pas maar simpelweg erg goedkoop.
JayPe schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:19:
[...]
Adres: binnen autoluwe zone. Parkeerplaats die er nu is, gaat aankomend jaar verdwijnen. ( binnenstad, lebuinus ) ter compensatie gaat de parkeerplaats aan de overzijde van de Ijssel worden uitgebreid: de Worp bij 't pontje wordt betaald en er komt een parkeerweide bij. Laadpalen zijn dáár niet.

Ik woon hier (nog) niet dus kan geen paal aanvragen noch kom ik in aanmerking voor een plekje in de parking onder het stadhuis.
Ik lees 2 mogelijkheden. 1) laadpaal aanvragen bij het pontje. Desnoods op naam van je wederhelft.
2) Je partner die er nu wel woont kan er ook gewoon eentje aanvragen voor jou of namens jou.

In de praktijk wordt de soep lang niet zo heet gegeten, ik heb ook via andere mensen wel eens een laadpaal aangevraagd bij de gemeente, bijvoorbeeld omdat er in de wijde omgeving in de hele woonwijk geen paaltje op loopafstand was. Zeker als je ze het praktische probleem uitlegt denken ze vaak wel met je mee. Als het écht niet lukt heb je vaak ook nog een wethouder mobiliteit die je eventueel aan kunt schrijven.
Blokker_1999 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 18:55:
[...]
Toen ik mijn Ioniq wilde bestellen heb ik met 4 verkopers bij 2 dealers gesproken en geen enkele van hen wilde mij eigenlijk die wagen verkopen. Allemaal vroegen ze zich af waarom ik mijn huidige dieselwagen die reeds voldoet aan Euro6b wegdoe voor een BEV. 1 van hen zij dat hij het begreep op het moment ik melde dat ik zonnepanelen met een productieoverschot heb (alsof dat de meerkost van die Ioniq zal dekken).
Precies dit, deze onnozele arrogantie en ignorance is waar de autodealers aan kapot zullen gaan. Aanpassen of sterven, er is geen andere keuze, wanneer gaan ze dat nou eindelijk eens beseffen. |:(

[ Voor 30% gewijzigd door Hachy op 21-10-2018 21:07 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Hachy schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:02:
[...]

Precies dit, deze onnozele arrogantie en ignorance is waar de autodealers aan kapot zullen gaan. Aanpassen of sterven, er is geen andere keuze, wanneer gaan ze dat nou eindelijk eens beseffen. |:(
Ach dat komt vanzelf en zoveel haast hoeven ze niet te hebben. Vorig jaar hadden we in NL ongeveer 8 miljoen auto's rijden en werden er 400.000 nieuwe verkocht, dus voor alles vervangen is zijn we toch wel een 20 jaar verder.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

meenkdrie schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 20:08:
Helder antwoord, klinkt gewoon haalbaar. Een aantal keren onder hefige onstandigheden mijn snelheid aanpassen is geen probleem. Structureel zou jammer zijn.

Ik lees veel over die blokjes, zijn dat de blauwe rechts op het dashboard?
Er zijn twee meters aan de rechterkant, één voor hoe vol de accu zit (breed), één voor de gezondheid van de accu (smal).

Afbeeldingslocatie: https://survey.pluginamerica.org/leaf/soc-display.jpg
http://voorraad.autodataw...laats&utm_medium=referral

Bij deze leaf bijvoorbeeld 12.

Ik twijfel hierover omdat ik er 1 zag met 6-7 balkjes daar met een erg lage km stand.
Zoals PeterZ(on) zegt zie ik in de foto maar 9. Bij 77000km vind ik dat weinig, ik zou er 10 of 11 verwachten bij die kilometerstand. Die accu is dus meer mishandeld dan gemiddeld, wellicht een hoop snelladergebruik (dat is wat mijn accu ook sneller dan gemiddeld heeft laten degraderen).

Ik zal eens kijken op de bekende sites of er iets tussen zit wat ik je wél zou aanraden

Edit:

1. €11450, 2011, 80696km, 10 bars, picobello onderhouden. Deze dealer is omlaag te praten, denk dat je hem voor 10700 meekrijgt als je kunt praten
2. €13750, 2013 *nieuwere generatie*, 77150km, ? bars. Conflict of interest: ik ben bevriend met deze garage, enige garage in NL die 100% elektrische auto's doet en weet wat ze doen. Goedkoopste 2013 leaf met warmtepomp in lange tijd, IMO is het het niet waard tov een 2011 Leaf maar het rijdt wel een heel stuk zuiniger in de winter, zeker als je de auto lang wil houden

Da's momenteel alles wat een beetje interessant is IMO.

[ Voor 24% gewijzigd door mux op 21-10-2018 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hachy schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:02:
[...]

Nee, ff zoeken op het forum van GoingElectric.
Kan het helaas niet vinden, enige hints qua zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mux Wat zijn die strepen aan de linkerkant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:01:
@mux Wat zijn die strepen aan de linkerkant?
links = charge level (hoe vol zit je accupakket)
rechts = levensduur (hoe vol kan je accupakket nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik denk dat hij helemaal links op het dashboard bedoelt, dat is de temperatuur van je accupakket. Die bepaalt in grote mate met hoeveel vermogen je kunt regenereren en hoe hard je kunt snelladen. Kouder=langzamer. Vanaf 5 balkjes (~13-25C) kun je met maximale snelheid laden en regenereren, zolang je accu leeg genoeg is uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Hey @Yero Ik zie dat jij ook een eigen plekje hebt gekregen ;-)

https://e-drivers.com/e-drivers-check/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Hachy schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:22:
Hey @Yero Ik zie dat jij ook een eigen plekje hebt gekregen ;-)

https://e-drivers.com/e-drivers-check/
Ja, is nog niet helemaal definitief zie ik. Dit is nog de embed van iselektrischgoedkoper.nl (code van @databeestje). Dat moet nog wat verder worden uitgebouwd. Mooi initiatief verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:32

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ugh... mijn BMW Wallbox Pure staat sinds eergisteren in storing.
De handleiding zegt replace wallbox...

Heb hem een half jaar 2dehands overgenomen en BMW wilt geen garantie doen omdat ik hem zelf heb gehangen.

Ik ben aan het denken om er een smart EVSE in te bouwen... maar zou graag de blauwe led's willen houden.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Stond ik 2 weken geleden nog stil met m'n e-up! zonder stroom! ( JayPe in "Elektrische auto's - Deel 3" )

Afgelopen weekend met een van m'n ICE's stil gestaan... je raad het nooit: zonder stroom!

Jeuh.

Om van een slecht verhaal een goed verhaal te maken: De ANWB meneer die mij kwam helpen, heeft ook een e-up! rijder is zijn vriendenkring. Sowieso was de ANWB meneer vrij enthousiast over elektrisch rijden maar sloeg ook hij de plank een klein beetje mis: Hij was redelijk stellig dat elke snellaadbeurt extra kosten met zich mee brengen in geval van Accu-huur. ( Dat je bij Renault en Nissan dus automatisch een hogere huur betaald als je vaker snellaad), én over de accu pakketten zelf ook: Die zwellen op, net zoals in je telefoon. Ik wilde de meneer niet al te veel corrigeren aangaande de accu ( telefoon accu = plak pakketje plastic, autoaccucel komt eerder overeen met een penlite/AA batterij ) en ook het verhaal over de extra kosten die bij het snelladen komen kijken, te meer omdat hij toch wel behoorlijk behulpzaam was, maar ik vroeg mij achteraf wel af, waar die verhalen vandaan zouden komen?

(dat accu's niet van al te veel snelladen houden klopt wel natuurlijk, en dat er degeneratie optreedt ook, maar opzwellen zoals telefoon LiPo packs dat doen?? )..

Qua ICE-spanningsuitval: koolborstels van de spanningsregelaar in de dynamo bleken versleten.

[ Voor 3% gewijzigd door JayPe op 22-10-2018 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Sommige auto-accu's zetten inderdaad behoorlijk uit wanneer ze opgeladen worden. Daarom zitten er gigantische compressieframes om de cellen heen in bijv. een Leaf. Hij had dus soort van gelijk...

Echter, dat gebeurt bij iedere laadbeurt, niet alleen snelladen. Het is een inherente eigenschap van sommige chemieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Een deel is te verklaren:
"Dat je bij Renault en Nissan dus automatisch een hogere huur betaald als je vaker snellaad"
Dit was in de eerste versies van de Renault huurovereenkomsten ook zo. Hebben ze er redelijk snel uitgehaald.
Yero schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:14:
[...]

Ja, is nog niet helemaal definitief zie ik. Dit is nog de embed van iselektrischgoedkoper.nl (code van @databeestje). Dat moet nog wat verder worden uitgebouwd. Mooi initiatief verder.
Oh ja ik bedoelde @databeestje inderdaad ja. Er moet nog wel wat bijgeschaafd worden hier en daar maar de videos zijn nu al leuk:

[ Voor 56% gewijzigd door Hachy op 22-10-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:32

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Iemand ervaring met de Wallbox Commander?

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
alexke1988 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:12:
Iemand ervaring met de Wallbox Commander?
ikke, 1 jaar geleden geinstalleerd.

Werkt prima, na de software updates ook wat beter te managen.
Je kan simpel de laadsnelheid aanpassen in de app van 6A tot en met 32A
Ook mogelijk om een laadschedule aan te maken waarin de auto mag laden

Wat ik mis is via de app een laadsessie starten of stoppen, dit zou wel komen maar is nog niet geimplementeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Tovenaar schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:29:
[...]

Jazeker, en nog een flink stuk ook, weet even niet of je daarvoor ook de hendel aan de voorkant in moet drukken...
In de voorste stand gaat hij wel over de bekerhouders heen...
Wow ik had geen idee dat dit kon 8)7
Dit is echt zoveel beter, thanks! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pposthoorn schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:25:
[...]

Geniaal, zo rijd je een auto en zo rijd je ineens een nog fijnere auto terwijl er feitelijk niks verandert is... Prachtig 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 15:23:
[...]

Geniaal, zo rijd je een auto en zo rijd je ineens een nog fijnere auto terwijl er feitelijk niks verandert is... Prachtig 8)
Ja exact dit oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
pposthoorn schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:25:
[...]

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 15:23:
[...]

Ja, qua zitpositie voor mij de absolute winnaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tovenaar schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 15:26:
Ja, qua zitpositie voor mij de absolute winnaar...
Ik had bij de eGolf wel een beetje het gevoel dat mijn rechterhand nergens kon rusten. Of op een stuk scherp plastic. Nou hoor je meestal beide handen aan het stuur te houden, maar ik rij meestal alleen met de linkse hand aan het stuur. Rechts rust bij mijn V40 op de handrem. Bij de Ioniq hebben ze een speciaal kussentje. Bij de eGolf en Leaf dus niks.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
zonoskar schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 15:36:
[...]

Ik had bij de eGolf wel een beetje het gevoel dat mijn rechterhand nergens kon rusten. Of op een stuk scherp plastic. Nou hoor je meestal beide handen aan het stuur te houden, maar ik rij meestal alleen met de linkse hand aan het stuur. Rechts rust bij mijn V40 op de handrem. Bij de Ioniq hebben ze een speciaal kussentje. Bij de eGolf en Leaf dus niks.
Wanneer je dus de armsteun helemaal naar voren schuift dan rust je hand eigenlijk vrij natuurlijk, of op de pook of aan het stuur... (in mijn geval tenminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Tovenaar Dan heb ik de armsteun waarschijnlijk niet ver genoeg naar voor geschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
Nieuws over de Nissan Leaf e plus. Hij zou zon 6000 euro duurder worden dan de huidige versie, daarmee lijkt het me nu al niet de meest interessante auto. Een Kona en Niro hebben dezelfde prijsklasse.

YouTube: 2019 Nissan LEAF e-Plus: Here's How Much It Will Cost.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:22
Dus €6.000,- meerprijs voor 20kWh extra capaciteit, €300/kWh dus (als dat klopt).

Een Muxsan komt op €397/€340 volgens pre-order prijzen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vooral benieuwd naar het rijbereik en hoe goed het thermisch beheer zal zijn op de -plus. Ze stappen op dat mment allesinds over op batterijen van LG Chem

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Ik weet niet of hier iemand deze routeplanner kend? Ik had hem nog niet gezien wel leuk om even mee te spelen . In de opties kan je zoals tegenwind en temperatuur condities. Ik denk dat er alleen geen app van is. Abetterrouteplanner.com oja houd ook rekening met hoogte , snelheidsbeperkingen e.d

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Ja ik ken die. Hij geeft echter nogal afwijkende resultaten ten opzichte van de routeplanner van goingelectric. Scheelt op een reis van ruim 900km al gauw een uur of 3, dus best wel significant. Weet niet welke van de twee realistischer is.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Marc O. schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 06:12:
[...]

Ja ik ken die. Hij geeft echter nogal afwijkende resultaten ten opzichte van de routeplanner van goingelectric. Scheelt op een reis van ruim 900km al gauw een uur of 3, dus best wel significant. Weet niet welke van de twee realistischer is.
O dat was me nog niet opgevallen ga ik nog even onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Tesla rijders vinden die routeplanner vaak beter dan Tesla's eigen routeplanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

evtje schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:44:
Ik weet niet of hier iemand deze routeplanner kend? Ik had hem nog niet gezien wel leuk om even mee te spelen . In de opties kan je zoals tegenwind en temperatuur condities. Ik denk dat er alleen geen app van is. Abetterrouteplanner.com oja houd ook rekening met hoogte , snelheidsbeperkingen e.d
Al eerder gezien maar toen ondersteunden ze volgens mij enkel Tesla, nu zie ik dat er al meer merken bij staan maar nog geen e-Golf helaas :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

File bij fastned Knorrestein. Een Leaf-taxi staat schijnbaar te laden tot 100% met een ioniq erachter die wacht om te laden. Ik sta er net... denk dat ik maar afkoppel om de ioniq te laten laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

abetterrouteplanner even gebruikt om te kijken hoe ik naar Friedrichshafen kom. Hij laat je op 1 laadpunt met 1% SoC aankomen en op een andere met 4%, dat lijkt me niet echt een veilige marge. Kan ook niet instellen geloof ik.

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 23-10-2018 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:38
mux schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:15:
File bij fastned Knorrestein. Een Leaf-taxi staat schijnbaar te laden tot 100% met een ioniq erachter die wacht om te laden. Ik sta er net... denk dat ik maar afkoppel om de ioniq te laten laden
Mega irritant, zou wel iets voor FN zijn om een bordje te plaatsen dat laden tot 80% efficiënter is.

In de vakantie ook in een dorpje achter iemand moeten wachten die zijn auto helemaal tot 100% moest laden aan een snellader en in daarnaast nog in buurt woonde. Die zat een boekje in de auto te lezen. Daar sta je dan met een gezin en op doorreis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

PeterZ(on) schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:11:
Tesla rijders vinden die routeplanner vaak beter dan Tesla's eigen routeplanner.
Die Tesla routeplanner is dan ook echt wel heel erg slecht.

Het ziet er overigens wel leuk uit, die https://abetterrouteplanner.com/. Even getest met de settings op Nissan Leaf 40kWh, maar hij plande al een paar punten die ik ook bij Goingelectric zag.

Toch vind ik GE nog steeds beter, je kan daar meer dingen instellen (gratis laadpunten, laden tot minimaal 80%, maximale reikwijdte, etc) en daarbij houdt GE ook rekening met het hoogteprofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
@Hachy Ik hoor TeslaBjorn ook vaak klagen over de Tesla planner en Duitse YT'ers gebruiken vaak abetterrouteplanner omdat de rit dan sneller is. Op meer punten laden maar wel sneller.

Met mijn Leaf plan ik zelf want ik wil voldoende reserve hebben om te kunnen uitwijken als er eentje bezet is en dat is toch iedere keer weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ja, dat is interessant hè, op meer punten laden maar dan wel sneller. En dan ook nog met uitwijk.

Ik ben alweer begonnen met de wintersport reis te plannen, je probeert dan zo efficient mogelijk te doen, maar naarmate de batterijen groter worden wordt het steeds interessanter om vaker te laden en je kruissnelheid omhoog te brengen teneinde toch wat sneller aan te komen.
Er zijn ook wel grafiekjes van.

Gevoelsmatig denk ik dat de optimale kruissnelheid met een 40kWh Zoe rond de 110km/h ligt. maar ook die variabelen kun je instellen in de Goingelectric planner.

Vorig jaar op de terugrit vanuit Italië merkte ik dat ondanks je planning je toch vaker laadt om een andere reden, omdat er iemand moet plassen of het gewoon zo uitkomt. Daar zit je dan met je planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Precies, jezelf vastpinnen op een schema werkt in mijn ogen ook niet. Er zijn zoveel variabelen die zich onderweg kunnen voordoen dat je gewoon flexibel moet zijn. Ik heb het liefst een papieren kaart met daarop alleen de chademo laders en bij elke laadstop kijk ik dan wat de volgend moet of kan zijn.

Ondanks de kleine accu in de Leaf kijk ik ook wat handig is, even vlug stoppen en dan weer verder want met 30kW laden gaat toch drie keer sneller dan 10kW of minder waar ik na 75% SOC op uitkom.

O.a. TeslaBjorn heeft interessante video's wat de optimale snelheid is en die liggen vaak verrassend hoog. Alleen heb je dan wel een flinke accu nodig, ik ben met die 16/17kWh al blij als ik op mijn bestemming kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Hachy schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:22:
[...]
Ik moet hier toch wel even wat tegengeluid op geven, ik rij al 5jr/200.000km een Model S en gebruik ook voor langere ritten de ingebouwde navi. Meestal is de ingebouwde trip planner toch goed genoeg te noemen maar het kan zeker geen kwaad daarnaast alternatieve routes/stops te checken.
Zeker na de navi update van enige maanden geleden is de navi echt wel beter/logischer geworden.
Ik ben in juli nog naar Barcelona gereden, dan rij ik overigens wel meestal met Google Maps of Waze op mijn telefoon ernaast om eventuele afwijkingen (en verkeer) te kunnen volgen. Maar het grootste gedeelte vd tijd kijk ik alleen naar de Tesla navi. Ook de stop locaties en laadtijden worden daar m.i. vrij goed in aangegeven. Ik kijk echt vrijwel nooit naar andere planners zoals abetterrouteplanner, geen noodzaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Luc79Ehv schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:12:
[...]

Ik moet hier toch wel even wat tegengeluid op geven, ik rij al 5jr/200.000km een Model S en gebruik ook voor langere ritten de ingebouwde navi. Meestal is de ingebouwde trip planner toch goed genoeg te noemen maar het kan zeker geen kwaad daarnaast alternatieve routes/stops te checken.
Zeker na de navi update van enige maanden geleden is de navi echt wel beter/logischer geworden.
Ik ben in juli nog naar Barcelona gereden, dan rij ik overigens wel meestal met Google Maps of Waze op mijn telefoon ernaast om eventuele afwijkingen (en verkeer) te kunnen volgen. Maar het grootste gedeelte vd tijd kijk ik alleen naar de Tesla navi. Ook de stop locaties en laadtijden worden daar m.i. vrij goed in aangegeven. Ik kijk echt vrijwel nooit naar andere planners zoals abetterrouteplanner, geen noodzaak voor.
Heeft Tesla geen verkeer in het navigatiesysteem?

Dat is een van de dingen die mij enorm verrast heeft in de e-Golf (in positieve zin!). Ik heb er een 4G dongel in gehangen en nu is de route/file info en planning net zo goed als Google Maps. Heb ze een paar keer naast elkaar gehad en met plotselinge vertragingen gaan ze nagenoeg gelijk om, netjes op tijd een melding dat de route gewijzigd is ivm verkeersafhankelijke vertragingen. ETA ook bijna gelijk altijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tovenaar
Voor de E-Golf rijders die ook Android Auto gebruiken, je kunt via developer options (https://9to5google.com/20...-settings-android-basics/) de 1080P output inschakelen, dan maak je optimaal gebruik van de hoge resolutie van het Discover Pro scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
zonoskar schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:19:
abetterrouteplanner even gebruikt om te kijken hoe ik naar Friedrichshafen kom. Hij laat je op 1 laadpunt met 1% SoC aankomen en op een andere met 4%, dat lijkt me niet echt een veilige marge. Kan ook niet instellen geloof ik.
Kun je instellen bij "meer opties"

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Hachy schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:22:
[...]

Het ziet er overigens wel leuk uit, die https://abetterrouteplanner.com/. Even getest met de settings op Nissan Leaf 40kWh, maar hij plande al een paar punten die ik ook bij Goingelectric zag.

Toch vind ik GE nog steeds beter, je kan daar meer dingen instellen (gratis laadpunten, laden tot minimaal 80%, maximale reikwijdte, etc) en daarbij houdt GE ook rekening met het hoogteprofiel.
Ik heb 'm even snel getest voor de Ioniq. Niks mis mee hoor.
En ze gebruiken gewoon de database van Goingelectric. De maximum snelheid kun je trouwens ook zelf instellen. Voordeel van Goingelectric is dat je kunt instellen dat-ie bijvoorbeeld alleen laders pakt die met de Maingau pas gaan.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:47

knakworst

Get more sats!

pposthoorn schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:24:
[...]

Heeft Tesla geen verkeer in het navigatiesysteem?
Jawel hoor, en geeft ook automatisch snelste route. ETA is ook gelijk aan google maps. Alleen de kleurtjes zijn moeilijk te zien, en het aantal minuten vertraging. Daarom gebruik ik in uitzonderlijke gevallen ook nog wel eens google maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
zonoskar schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:19:
Als ik de auto (ioniq) instel dan gaat ie zeker niet tot 1 %. In meer opties kun je dat ook nog instellen volgens mij staat het standaard op 10 % bij de ioniq.
Ps ik vind dat het heel goed doet dat je niet te laag in de procenten terecht komt dat vind ik wel bij goingelectric routeplanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

evtje schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:53:
[...]

Als ik de auto (ioniq) instel dan gaat ie zeker niet tot 1 %. In meer opties kun je dat ook nog instellen volgens mij staat het standaard op 10 % bij de ioniq.
Ps ik vind dat het heel goed doet dat je niet te laag in de procenten terecht komt dat vind ik wel bij goingelectric routeplanner.
Ik zie nu dat ik dit idd zag bij de goingelectric planner en niet bij abetterrouteplanner. Bij goingelectric kon ik niets vinden om dat te omzeilen. Bij abetterrouteplanner idd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
En ik zag dat je het kunt delen met waze alleen doe ie dan alleen de eerst deel volgens mij is het de bedoeling dat als je bij de snellader aankomt je weer op de link waze klik dat hij dan de tweede deel doe enz. enz.
Ik had ook nog een paar waypionts erbij gezet maar waze pakt alleen de eerste.
Dus dat is wel jammer maar waze kun je wel weer gebruiken met Android auto dat is dan weer een plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Het wordt wel echt tijd dat dit soort functionaliteit in de bekende navigatiesystemen (Google Maps, Waze etc) wordt geïntegreerd. Bij voorkeur met de mogelijkheid om bijv. via OBD connnectie (via een bluetooth OBD dongle) de daadwerkelijke SOC uit te lezen en daar de route en laadstops op aan te passen.

[ Voor 6% gewijzigd door Marc O. op 23-10-2018 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-10 09:44
Vanmiddag een langere rit gemaakt in de Ioniq. Weet iemand hoe ik een rit kan plannen met snelladers erin?! Kon ze niet zomaar vinden in het navigatiesysteem van de Ioniq.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Vaevictis_ schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:21:
[...]

Mega irritant, zou wel iets voor FN zijn om een bordje te plaatsen dat laden tot 80% efficiënter is.

In de vakantie ook in een dorpje achter iemand moeten wachten die zijn auto helemaal tot 100% moest laden aan een snellader en in daarnaast nog in buurt woonde. Die zat een boekje in de auto te lezen. Daar sta je dan met een gezin en op doorreis...
Hoezo ? Je zult net die 20% nodig hebben om thuis te komen en net geen andere snellader onderweg tegenkomen. Volladen mag.

Maar lost zich vanzelf op: meer ev's met meer range en daardoor minder aan de snellader.
Moeten er uiteraard wel wat meer komen als de groei zo doorzet,

Wordt mijns inziens DE bottleneck voor EV's de komende jaren: Laden (met name waar en wanneer), range is zo langzamerhand wel opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Er moeten gewoon veel meer laadpalen komen. veel meer dan die " paar " paaltjes die er nu staan. Elke woonwijkstraat minimaal 4 dubbele palen.

Hoppa!

Maar serieus: in mijn straat zijn er allemaal opritten. Iedereen heeft de mogelijkheid om thuis te laden. Dus komen er geen gemeentelijke palen.
Sommige huishoudens hebben de oprit weg gehaald ten faveure van een paadje voor de fiets of tuin. Want op straat parkeren kan ook.

In de praktijk staan er minimaal 20 auto's in de parkeervakken. En nog minimaal 10 op straat.

Als dat allemaal EV's moeten worden, komen we in de straat palen te kort. Ik zelf heb óók de luxe van meerdere auto's. En dan is het knap lastig hoor. Dat je de eigen oprit vrij moet maken voor je EV, omdat je op straat niet kan laden.

Ohja. Qua laden: Ik heb een 18,7 kWh accu. Effectief iets van 16kWh. Soms moet ik wel tot 100% laden. Om aan te kunnen komen bij de volgende FastNed. Stoor je er maar niet te veel aan. Want met 20 minuten ben ik van 5% op 80% en met 30 minuten op 100%. Een lege Tesla Model S 100 doet er waarschijnlijk net iets langer over om van 20% naar 80% te gaan. Allemaal relatief dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
cacofant schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:01:
Vanmiddag een langere rit gemaakt in de Ioniq. Weet iemand hoe ik een rit kan plannen met snelladers erin?! Kon ze niet zomaar vinden in het navigatiesysteem van de Ioniq.
je kijkt in de fastned app naar de stations en hun namen en zoekt in de poi van de ioniq op de naam (b.v Veenen) en dat voeg je dan als tussenpunt in...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
cacofant schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:01:
Misschien heb je hier wat aan?
Kml bestand kun je in je navigatie zetten.

pmiddeld in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Hier nog een filmpje in het Duits over een route plannen van de Ioniq navigatie.
YouTube: Routenplanung mit dem Ioniq Navi

[ Voor 16% gewijzigd door evtje op 23-10-2018 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
JayPe schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:30:
Er moeten gewoon veel meer laadpalen komen. veel meer dan die " paar " paaltjes die er nu staan. Elke woonwijkstraat minimaal 4 dubbele palen.

Hoppa!

Maar serieus: in mijn straat zijn er allemaal opritten. Iedereen heeft de mogelijkheid om thuis te laden. Dus komen er geen gemeentelijke palen.
Sommige huishoudens hebben de oprit weg gehaald ten faveure van een paadje voor de fiets of tuin. Want op straat parkeren kan ook.

In de praktijk staan er minimaal 20 auto's in de parkeervakken. En nog minimaal 10 op straat.

Als dat allemaal EV's moeten worden, komen we in de straat palen te kort. Ik zelf heb óók de luxe van meerdere auto's. En dan is het knap lastig hoor. Dat je de eigen oprit vrij moet maken voor je EV, omdat je op straat niet kan laden.

Ohja. Qua laden: Ik heb een 18,7 kWh accu. Effectief iets van 16kWh. Soms moet ik wel tot 100% laden. Om aan te kunnen komen bij de volgende FastNed. Stoor je er maar niet te veel aan. Want met 20 minuten ben ik van 5% op 80% en met 30 minuten op 100%. Een lege Tesla Model S 100 doet er waarschijnlijk net iets langer over om van 20% naar 80% te gaan. Allemaal relatief dus.
Huidige paaltjes techniek...... wordt dan veel te duur of je blijft veel te duur laden en dat remt de groei.

En dan nog de parkeer-ellende: EV of ICE.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
prettig schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:14:
[...]

Huidige paaltjes techniek...... wordt dan veel te duur of je blijft veel te duur laden en dat remt de groei.

En dan nog de parkeer-ellende: EV of ICE.....
ICE of EV vervalt. Als er genoeg palen zijn is er altijd wel een paaltje vrij. ICE zal in de minderheid raken. Komen er speciale plekken zonder laadpaal. Gereserveerd voor ICE's. Met een speciale vloeistofdichte vloer eronder vanwege milieu enzo :9

Een paal hoeft niet meer te zijn dan een type 2 aansluiting, een simkaart, een kWh meter en een relais. Echt. Ik heb gezien wat er in een laadpaal zit. Het zijn net mobiele telefoons uit de jaren 90. Super veel loze ruimte, veel plastic. En weinig techniek. Een complete Laadpaal verstopt @Mux zo in een stekker. Denk dat een p
Laadpaal niet veel groter hoeft te zijn dan een broodtrommeltje.

Kosten: als heel Nederland over moet op warmtepompen voor de verwarming, er veel meer zonnepanelen en andere groene techniek komt, zal de elektriciteitsprijs eerder dalen dan stijgen schat ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Oplossing voor bijna alles: de deelauto. Vaste gereserveerde plaats aan een paal en laadpas valt binnen het abonnement. En als de auto stilstaat hoef ik er niet/nauwelijks voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Marc O. schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 06:12:
[...]

Ik heb het even vergeleken en ja er zit een uur tussen wat goingelectric langzamer was.(op 1000km) Bij abetterrouteplanner was het laden van 10 tot even in de 80% bij goingelectric zit er ladingen bij van 5% tot 97% dat is een uur laden.Wie gaat dat doen tot 97% zonde van de tijd. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Dat hangt er dus vanaf wat de voorzieningen zijn :) Als het erg gezellig is in het restaurantje waar je vertoeft dan is dat geen straf.
PeterZ(on) schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:01:
Precies, jezelf vastpinnen op een schema werkt in mijn ogen ook niet. Er zijn zoveel variabelen die zich onderweg kunnen voordoen dat je gewoon flexibel moet zijn. Ik heb het liefst een papieren kaart met daarop alleen de chademo laders en bij elke laadstop kijk ik dan wat de volgend moet of kan zijn.

Ondanks de kleine accu in de Leaf kijk ik ook wat handig is, even vlug stoppen en dan weer verder want met 30kW laden gaat toch drie keer sneller dan 10kW of minder waar ik na 75% SOC op uitkom.

O.a. TeslaBjorn heeft interessante video's wat de optimale snelheid is en die liggen vaak verrassend hoog. Alleen heb je dan wel een flinke accu nodig, ik ben met die 16/17kWh al blij als ik op mijn bestemming kom.
Interessante theorie. Ik heb wel gemerkt als je simpelweg een hardcopy lijstje of kaartje bij je hebt dat dit meer rust geeft dan welke app of site je ook maar kan bieden. Misschien ga ik dat deze wintersport ook toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
evtje schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:10:
[...]

Ik heb het even vergeleken en ja er zit een uur tussen wat goingelectric langzamer was.(op 1000km) Bij abetterrouteplanner was het laden van 10 tot even in de 80% bij goingelectric zit er ladingen bij van 5% tot 97% dat is een uur laden.Wie gaat dat doen tot 97% zonde van de tijd. >:)
heb ook het idee dat abetterrouteplanner beter de laadduur berekend, en je kan inderdaad instellen tot wel minimum je je accu wil leegrijden en als er meer dan 9 tussenpunten nodig zijn loopt ie niet vast.
maar: je ziet niet welke passen je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
BarryH schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:18:
[...]

heb ook het idee dat abetterrouteplanner beter de laadduur berekend, en je kan inderdaad instellen tot wel minimum je je accu wil leegrijden en als er meer dan 9 tussenpunten nodig zijn loopt ie niet vast.
maar: je ziet niet welke passen je nodig hebt.
9 tussenpunten is ook bij goingelectric en je hebt gelijk daar kun je filteren op laadpas . En plus punt voor goingelectric.
Was ook nog even aan het vergelijken op snelheid tussen 110 en 140 km/h maakte niets uit paar minuten waarbij 125 km/h het beste lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
nannoe schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:42:
Oplossing voor bijna alles: de deelauto. Vaste gereserveerde plaats aan een paal en laadpas valt binnen het abonnement. En als de auto stilstaat hoef ik er niet/nauwelijks voor te betalen.
Bijna alles. Als ik dagelijks een deelauto zou gebruiken om van m'n huis naar m'n werk te gaan, dan is er weinig deelauto meer aan. Dan staat die deel auto alsnog een groot deel van de dag niets te doen op een troosteloos industrieterrein.

Tenzij ik 'm dáár ook weer op een deelplek kwijt zou kunnen.

Maar dan nog: een deelauto werk volgens mij alleen als je slechts incidenteel een auto nodig hebt. Als je dagelijks op gezette tijden ( en rond spits) een auto nodig hebt, ben je al snel aan het reserveren tot ver in de toekomst omdat je toch wel afhankelijk ben van de beschikbaarheid. Veel meer deelauto's plaatsen kan, maar dan staan ze mogelijk ook weer meer niets te doen. En betalen we alsnog de prijs van die stilstand. Deelauto's schrijven ook gewoon af; zit in de prijs verrekend.

Deelauto's: 't is net als de deeltoilet. De WC in 't restaurant of buurthuis voldoet prima voor een incidemtele korte boodschap. Maar voor de reguliere grotere boodschap wil ik mijn eigen porseleinen troon niet missen (en ook niet delen)

In ander nieuws: de onbemande tankstations zijn in aantal het aantal bemande stations voorbij. Pomphouders met een klein winkeltje sluiten de boel of breiden juist uit naar een compleet service centre.

De elektrische snellaad oplaadpunten zijn naar mijn idee vaak onbemande plekken terwijl er imho juist vraag is naar wat entertainment tijdens het laden.

De snellader de redding van de pomphouder-met-winkeltje? Ik kwam voorheen nooit bij Van der Valk,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
evtje schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:13:
Was ook nog even aan het vergelijken op snelheid tussen 110 en 140 km/h maakte niets uit paar minuten waarbij 125 km/h het beste lijkt te zijn.
Dan is deze wel interessant: YouTube: Hyundai IONIQ electric - 600 km: langsam oder schnell?

Bevestigt inderdaad wat jij aangeeft, rond de 130km/u is de ideale snelheid (althans voor een Ioniq).

Pagina: 1 ... 8 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.