Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Marc O. schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 06:02:
[...]

Dan is deze wel interessant: YouTube: Hyundai IONIQ electric - 600 km: langsam oder schnell?

Bevestigt inderdaad wat jij aangeeft, rond de 130km/u is de ideale snelheid (althans voor een Ioniq).
Ja die had ik ook gezien. :)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
JayPe schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:40:
[...]

ICE of EV vervalt. Als er genoeg palen zijn is er altijd wel een paaltje vrij. ICE zal in de minderheid raken. Komen er speciale plekken zonder laadpaal. Gereserveerd voor ICE's. Met een speciale vloeistofdichte vloer eronder vanwege milieu enzo :9

Een paal hoeft niet meer te zijn dan een type 2 aansluiting, een simkaart, een kWh meter en een relais. Echt. Ik heb gezien wat er in een laadpaal zit. Het zijn net mobiele telefoons uit de jaren 90. Super veel loze ruimte, veel plastic. En weinig techniek. Een complete Laadpaal verstopt @Mux zo in een stekker. Denk dat een p
Laadpaal niet veel groter hoeft te zijn dan een broodtrommeltje.

Kosten: als heel Nederland over moet op warmtepompen voor de verwarming, er veel meer zonnepanelen en andere groene techniek komt, zal de elektriciteitsprijs eerder dalen dan stijgen schat ik zo.
Over 10 jaar wellicht, tussentijd ellende.....openbaar laden wordt het probleem dat we binnen een paar jaar snel moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
nannoe schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:42:
Oplossing voor bijna alles: de deelauto. Vaste gereserveerde plaats aan een paal en laadpas valt binnen het abonnement. En als de auto stilstaat hoef ik er niet/nauwelijks voor te betalen.
Stap 1: elektrische autos
Stap 2: Compacte elektrische voertuigen (denk speed pedelec en Twizy) voor woon-werkverkeer.
Stap 3: Autonoom en (hoogwaardig) openbaar vervoer.

Wij zijn nog bezig om stap 1 af te ronden en daarna volgt de rest. De deelauto zal in stap 2 en 3 de uitzonderlijke gevallen bedienen (vakantie, verhuizen, familiebezoek naar Groningen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayPe schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 05:53:
De snellader de redding van de pomphouder-met-winkeltje? Ik kwam voorheen nooit bij Van der Valk,..
Mijn waarneming is juist dat bij v..d. Valk meestal alle laadstations bezet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Ja en nog geen 1% EV's op de weg en nu al wachten bij laden ;)

Een niet te onderschatten probleem. Los je dat niet op dan stopt de groei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Yup. We zijn dit jaar gegroeid van niks naar niks procent, en nu al merk ik, de zeldzame keren dat ik bij fastned sta, er altijd wel iemand anders is. Ofwel er staat al iemand, ofwel iemand komt terwijl ik laad. Extrapoleer dit naar nog een paar procentpunt groei en het is continu file.

Nou bouwt fastned netjes door met meer laadpalen, maar er moeten er nog oneindig veel meer bijkomen. Duizenden in Nederland in de komende paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
[...]

Dan is deze wel interessant: YouTube: Hyundai IONIQ electric - 600 km: langsam oder schnell?

Bevestigt inderdaad wat jij aangeeft, rond de 130km/u is de ideale snelheid (althans voor een Ioniq).
Had Bjorn bij een Tesla ook getest, 150 km/u was beter dan 100 km/u ofzo :P Maar superchargers zijn gratis en laden met de Ioniq natuurlijk niet.
mux schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:38:
Yup. We zijn dit jaar gegroeid van niks naar niks procent, en nu al merk ik, de zeldzame keren dat ik bij fastned sta, er altijd wel iemand anders is. Ofwel er staat al iemand, ofwel iemand komt terwijl ik laad. Extrapoleer dit naar nog een paar procentpunt groei en het is continu file.
De keren dat ik langs de Fastned A7 rij zie ik echt zelden iets staan.

[ Voor 31% gewijzigd door YoshiBignose op 24-10-2018 09:43 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maar zelfs als je 60ct/kWh betaalt... boeit toch niet als je even snel ergens heen moet? De auto is goedkoop genoeg in gebruik om dat soort dingen incidenteel op lange ritten te doen.
YoshiBignose schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:42:
De keren dat ik langs de Fastned A7 rij zie ik echt zelden iets staan.
Het is nog heel erg ongelijk verdeeld; langs de A7-ring oost zijn 180 miljoen Fastneds en er wonen misschien 3 of 4 mensen op de route, dus daar zie je zelden veel drukte. Maar bijv. Fastned Knorrestein (Zoetermeer) is de enige Fastned in een grote radius, op één van de drukste wegen van Nederland, dus daar staat continu file, zelfs op rustige tijden (zoals gisteren, midden in de vakantie, rond lunch).

Ik maak zelf ook dankbaar gebruik van de rust langs de A7 wanneer ik af en toe naar Hoorn moet, kan ik daar maingauen zonder gestoord te worden.

[ Voor 67% gewijzigd door mux op 24-10-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja, ik vrees dat ook.. Als je die blogs leest over vakantietripjes, dat die met wat plannen en rustig aan doen goed te doen zijn. Dat gaat ook heel snel fout als je wilt gaan rijden in een weekend in juli/augustus.
Bij een benzinepomp staan dan soms al 3-4 auto's per pomp te wachten. Als je dat bij snelladers onderweg krijgt is dat killing. En je kunt anderzijds niet verwachten dat de laadinfra op de "vakantiewegen" opgeschaald wordt enkel om aan de piekvraag van 8 weekenden per jaar te voldoen.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-10-2018 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
mux schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:44:
Maar zelfs als je 60ct/kWh betaalt... boeit toch niet als je even snel ergens heen moet? De auto is goedkoop genoeg in gebruik om dat soort dingen incidenteel op lange ritten te doen.
Ja haha en als je genoeg geld hebt kan je dat altijd doen :P
Ik maak zelf ook dankbaar gebruik van de rust langs de A7 wanneer ik af en toe naar Hoorn moet, kan ik daar maingauen zonder gestoord te worden.
Als ik je een keer zie staan dan stop ik wel even, kan je achter me in de slipstream mee rijden :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Daar houd ik je aan! Oh wacht, je rijdt dan zeker wel 130? Hmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
mux schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:58:
Daar houd ik je aan! Oh wacht, je rijdt dan zeker wel 130? Hmm...
Ja maar als je dicht genoeg op m'n bumper zit dan zou dat voor jou misschien even zuinig zijn als 100 :P geen idee hoe het precies werkt, m'n auto is natuurlijk vrij aerodynamisch... je kan beter achter bouwvakkersbusjes rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
YoshiBignose schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:00:
[...]
je kan beter achter bouwvakkersbusjes rijden.
lekker in de dieseldampen... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
[quote]YoshiBignose schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:42:
[...]

Had Bjorn bij een Tesla ook getest, 150 km/u was beter dan 100 km/u ofzo :P Maar superchargers zijn gratis en laden met de Ioniq natuurlijk niet.

Vandaar dat ik het wilde weten voor de ioniq . Van 110 tot 140 km/h maak het totaal niet uit .
Ik denk als je altijd op 175 kw laadpalen kunt laden dat het iets meer uit gaat maken.
Voor een Tesla is dat nog anders omdat ze supersnel op kunnen laden . Dan is 140 of zelfs 150km/h beter.
Ps dat zal jij toch wel uitgetest hebben toch? :)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

YoshiBignose schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:00:
[...]

Ja maar als je dicht genoeg op m'n bumper zit dan zou dat voor jou misschien even zuinig zijn als 100 :P geen idee hoe het precies werkt, m'n auto is natuurlijk vrij aerodynamisch... je kan beter achter bouwvakkersbusjes rijden.
100? Hier in de wereld van rust en stressvrij bestaan is de maximumsnelheid 80 ;)

Maar serieus, ik heb volgens mij één van de meest herkenbare Leafs in Nederland, zeg vooral hoi als je me ooit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Nou bouwt fastned netjes door met meer laadpalen, maar er moeten er nog oneindig veel meer bijkomen. Duizenden in Nederland in de komende paar jaar.
Zo gek was dat plan dus niet met nog 3 miljoen laadpalen

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:43
Het zou al een grote verbetering zijn als al die enkele Allego laders er een tweede bij zouden krijgen. Als ik bijvoorbeeld naar mijn bestemming in het zuiden van het land rij kom ik alleen maar enkele tegen en 1 is geen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
mux schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:07:
[...]

100? Hier in de wereld van rust en stressvrij bestaan is de maximumsnelheid 80 ;)

Maar serieus, ik heb volgens mij één van de meest herkenbare Leafs in Nederland, zeg vooral hoi als je me ooit ziet.
Hoe ziet je Leaf er dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 07:19

Tripl3 D

Brother in Arms

Moet je even op zijn blog kijken:

mux' blog

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tripl3 D schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:28:
[...]

Moet je even op zijn blog kijken:

mux' blog
Oh ja, zwarte dichte wielen dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:38
Even een vraag voor alle Nissan Leaf 2.0 bezitters, er schijnt een update voor de laadsoftware beschikbaar te zijn. Waarmee de auto bij (de 2e keer) snelladen met hogere snelheid blijft laden. Kan iemand dat bevestigen en hoe heet deze update exact? Mijn auto staat vandaag bij Bochane en die is niet met deze update bekend. Dan kan ik dat nog aan ze doorgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

https://www.rtvnoord.nl/n...rische-voertuigen-opladen

Laadpalen zijn alweer achterhaald, gewoon draadloos laden!

Ben benieuwd wat er uit die pilot gaat komen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:10
Wailing_Banshee schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:57:

Ik kan het je al voorspellen. Geen autofabrikant die dit gaat gebruiken voordat er een goede standaard voor is.

Als je nu al kijkt wat voor capriolen mensen soms moeten uithalen om met een laadkabel bij de laadpaal in de buurt te komen voorzie ik toch ook wel wat gedoe om de auto's goed op het laadpunt te krijgen.

Verder vraag ik me af welk probleem ze aan het oplossen zijn. Ik plug de auto twee keer per dag in en dit kost maximaal 30 seconden. Met CCS hoef je bij snelladers ook al geen laadpas meer te presenteren en de kosten van een gewone AC aansluiting versus een duur draadloos principe zijn ook niet mals. De betrouwbaarheid zal verder ook te wensen overlaten...

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Ik vind het vooral een nadeel dat je dan niet meer van een parkeerplaats verder kan laden. Met kabel heb je aan een lange kabel genoeg, met draadloos is die optie er niet.

Maar goed, dat is met voldoende laders gelukkig niet echt een issue, maar lijkt me wel irritant de keer dat het je overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:57:

Leuk voor je tandenborstel of mobiele telefoon, maar laten de verliezen niet voor lief nemen bij het laden van je auto. Een auto is al inefficiënt genoeg met 1% gebruik waarvan 90% om één persoon te vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Nivve schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:26:
Ik vind het vooral een nadeel dat je dan niet meer van een parkeerplaats verder kan laden. Met kabel heb je aan een lange kabel genoeg, met draadloos is die optie er niet.

Maar goed, dat is met voldoende laders gelukkig niet echt een issue, maar lijkt me wel irritant de keer dat het je overkomt.
Dat hele laden op een openbare parkeerplaats is iets wat mij sowieso tegenstaat, maar dat is een ander verhaal.

Jongens, het is een pilot! kijk nou maar eerst eens wat hier uit gaat komen, ipv bij voorbaat alles afschieten. Blijkbaar is het sneller, en dat is nog steeds een heel groot probleem met electrisch laden: de snelheid.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:30:
[...]

Dat hele laden op een openbare parkeerplaats is iets wat mij sowieso tegenstaat, maar dat is een ander verhaal.

Jongens, het is een pilot! kijk nou maar eerst eens wat hier uit gaat komen, ipv bij voorbaat alles afschieten. Blijkbaar is het sneller, en dat is nog steeds een heel groot probleem met electrisch laden: de snelheid.
Openbaar is niet eens per se een vereiste in mijn voorbeeld. Als er een stel fietsen op mijn oprit staan dan kan ik met een kabel nog steeds laden, met een draadloze lader niet (zonder alle fietsen te verplaatsen).
Overigens geef ik slechts een enkel voordeel van kabel tegen draadloos ( en ik ontkracht dit zelfs al in dezelfde post). Als dat al 'afschieten' is, dan is er geen ruimte meer voor kritiek :+

Over dat sneller; Het staat niet in het artikel, maar ik neem aan dat het voor auto's die gewoon 3-fase AC accepteren helemaal niet sneller is (zou knap zijn als dat wel zo is gezien draadloos iets minder efficiënt is). Oftewel, het is geen voordeel van draadloos laden, maar het voordeel van een 3-fase inverter gebruiken bij het laden, wat de Leaf op de foto inderdaad niet kan (maar een i3, Zoe, Tesla wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pevano
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 06:59
Vaevictis_ schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:40:
Even een vraag voor alle Nissan Leaf 2.0 bezitters, er schijnt een update voor de laadsoftware beschikbaar te zijn. Waarmee de auto bij (de 2e keer) snelladen met hogere snelheid blijft laden. Kan iemand dat bevestigen en hoe heet deze update exact? Mijn auto staat vandaag bij Bochane en die is niet met deze update bekend. Dan kan ik dat nog aan ze doorgeven...
Ik heb van de dealer begrepen dat er, als test, een aantal auto's in NL rondrijden met de update die jij bedoelt. De update is gedurende de testfase nog niet beschikbaar voor iedereen (had het ook al gevraagd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:02
kdeboois schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:16:
[...]

Ik kan het je al voorspellen. Geen autofabrikant die dit gaat gebruiken voordat er een goede standaard voor is.

Als je nu al kijkt wat voor capriolen mensen soms moeten uithalen om met een laadkabel bij de laadpaal in de buurt te komen voorzie ik toch ook wel wat gedoe om de auto's goed op het laadpunt te krijgen.

Verder vraag ik me af welk probleem ze aan het oplossen zijn. Ik plug de auto twee keer per dag in en dit kost maximaal 30 seconden. Met CCS hoef je bij snelladers ook al geen laadpas meer te presenteren en de kosten van een gewone AC aansluiting versus een duur draadloos principe zijn ook niet mals. De betrouwbaarheid zal verder ook te wensen overlaten...
Voor zelfrijdende voertuigen lijkt het me wel handig, omdat die zichzelf niet kunnen inpluggen. Blijkbaar hebben ze die al in Scheemda.

Grootste probleem zie ik met laadverliezen. Dat lijkt me totaal onwenselijk als je wilt verduurzamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, mijn eerste 2 maanden aan arbeid met een km vergoeding zitten er op.
Heb voor de grap even berekend hoe ik uit kom met de auto:

Ik krijg 0,19 cent per km. Rij gemiddeld 13,5 kwh op 100 km.
1 kwh stroom kost mij - op dit moment nog - 14,5 cent. Dat gaat na volgend jaar (2020) naar +- 20 cent verwacht ik.
Per maand: 4500 km, oplaadkosten (thuis): 121,50 euro.
Vergoeding (netto): 855 euro per maand obv 4500 km (komt soms op 5-6k+ als ik naar het buitenland moet).

Verzekering kost me 84 euro per maand (all risk) en afschrijving heb ik lineair naar € 0 in 5 jaar gezet: 533 per maand. Houd ik 116,50 over voor onderhoud en banden.

Valt me alles mee! Had verwacht dat ik negatief uit zou komen (boeiend: auto al gekocht en is al afgeboekt voor m'n gevoel). Lekker 5 jaartjes zo rijden en dan gaat vrouwlief hem als boodschappen wagentje gebruiken. Hoop dat de garantie >300.000 is bij Hyundai, heb 6e/7e jaar bijgekocht, maar dan zit ik al lang en breed boven de 300.000 op deze manier.

Mijn leasebudget van 2500 euro laat ik overigens bruto uitbetalen (dat netto verhaal is daar onderdeel van: obv kilometers wordt bruto dan netto..)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2018 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Dus je krijgt je leasebudget uitgekeerd als een soort mobiliteitsbudget en kan vervolgens per km kosten declareren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kdeboois schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:09:
Dus je krijgt je leasebudget uitgekeerd als een soort mobiliteitsbudget en kan vervolgens per km kosten declareren ?
Jep, stel je hebt een leaseauto dan trek jij de kosten + de BTW er van af, restant is in feite bruto salaris.
Rijd je een eigen auto dan declareer je kilometers en krijg je die * 0,19 NETTO, het verschil is in feite bruto salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Zo gek ga ik mijn baas niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kdeboois schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:13:
Zo gek ga ik mijn baas niet krijgen.
Werkt bij elk bedrijf met leaseauto's zo volgens mij? Op basis van functie en afstand/ kilometrage krijg je een budget. Neem je een leasewagen dan gaat 'ie daar aan op (restant = bruto salaris), rijd jij je eigen auto: idem met die 0,19 cent per km regeling en rest salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
[...]

Dat hangt ook weer af van de laadsnelheid 8)7

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@possimpible
En wat als je in een maand meer dan je leasebudget rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:48:
@possimpible
En wat als je in een maand meer dan je leasebudget rijdt?
Ik kan me niet voorstellen dat dit gebeurt of kan: dan is je leasebudget namelijk te laag... Wanneer een bedrijf jou een leasebudget aanbiedt van X heeft dat grotendeels te maken met jouw verwachte kilometers per jaar + een soort premium op basis van je functie (aanzien van de auto). Als jij dat bedrag ziet en denkt: privé rijden en 0,19 cent per km declareren en de rest bruto uit laten betalen is mij meer waard: dan doe je dat. Anders: lekker die leasebak nemen en niet verder over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:14

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:24:
[...]

Werkt bij elk bedrijf met leaseauto's zo volgens mij? Op basis van functie en afstand/ kilometrage krijg je een budget. Neem je een leasewagen dan gaat 'ie daar aan op (restant = bruto salaris), rijd jij je eigen auto: idem met die 0,19 cent per km regeling en rest salaris.
Nee, bij mij is het simpel OV jaarkaart of Leaseauto. Uitkeren van budget dan wel het verschil tussen budget en leaseprijs wordt niet aan gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-10 17:00
PeterZ(on) schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:01:
Precies, jezelf vastpinnen op een schema werkt in mijn ogen ook niet. Er zijn zoveel variabelen die zich onderweg kunnen voordoen dat je gewoon flexibel moet zijn. Ik heb het liefst een papieren kaart met daarop alleen de chademo laders en bij elke laadstop kijk ik dan wat de volgend moet of kan zijn.

Ondanks de kleine accu in de Leaf kijk ik ook wat handig is, even vlug stoppen en dan weer verder want met 30kW laden gaat toch drie keer sneller dan 10kW of minder waar ik na 75% SOC op uitkom.

O.a. TeslaBjorn heeft interessante video's wat de optimale snelheid is en die liggen vaak verrassend hoog. Alleen heb je dan wel een flinke accu nodig, ik ben met die 16/17kWh al blij als ik op mijn bestemming kom.
Mee eens. Als ik een buitenlandse trip doe met mijn Ioniq, dan bereid ik me daarop voor door het volgende in kaart te brengen in Excel:

- Naam van de plek waar de snellader staat
- Hoeveel snelladers er staan
- Betaalwijze (pas, app, gratis)
- Direct aan de snelweg of even de snelweg af
- Afstand ten opzichte van mijn vertrekpunt en afstand ten opzichte van de voorgaande snellader

Vooraf bepaal ik dan de laadstrategie. Maar als zaken in de praktijk anders lopen, dan is het heel eenvoudig om op basis van de Excel uitdraai de strategie aan te passen zonder terug te hoeven vallen op een app. Zo ga ik net wat zorgelozer op pad en ben ik onderweg minder bezig met allerlei randzaken rondom laden. De eerste keer dat je de route rijdt is het even wat werk om de Excel op te zetten. Voor de volgende wintersport pak ik de lijst van vorig jaar erbij die ik dan enkel hoef te actualiseren ivm nieuw geplaatste snelladers.

Over de ideale snelheid op lange afstanden:
Ik gebruik zelf met regelmaat deze site om te berekenen wat de ideale snelheid is voor de kortste reistijd https://ecalc.ch/evcalc.php
Is een gave site waarbij je veel externe factoren kunt invoeren die van invloed zijn, zoals winter of zomerbanden, bandenspanning, windsnelheid, buitentemperatuur, droog of nat wegdek.
Voor de Ioniq komt een snelheid van 130km vaak als de beste snelheid voor de kortste reistijd uit de bus.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
verre van ideaal dus en meeste mensen houd dit gewoon tegen. Neem altijd als voorbeeld mijn vriendin, hoef ik echt niet mee aan te komen want dan stranden we bij de eerste paal als ik haar dat laat doen, kansloos. Met de ICE, ze tikt de bestemming in en ik kan gaan slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:51:
Zo, mijn eerste 2 maanden aan arbeid met een km vergoeding zitten er op.
Heb voor de grap even berekend hoe ik uit kom met de auto:

Ik krijg 0,19 cent per km. Rij gemiddeld 13,5 kwh op 100 km.
1 kwh stroom kost mij - op dit moment nog - 14,5 cent. Dat gaat na volgend jaar (2020) naar +- 20 cent verwacht ik.
Per maand: 4500 km, oplaadkosten (thuis): 121,50 euro.
Vergoeding (netto): 855 euro per maand obv 4500 km (komt soms op 5-6k+ als ik naar het buitenland moet).

Verzekering kost me 84 euro per maand (all risk) en afschrijving heb ik lineair naar € 0 in 5 jaar gezet: 533 per maand. Houd ik 116,50 over voor onderhoud en banden.

Valt me alles mee! Had verwacht dat ik negatief uit zou komen (boeiend: auto al gekocht en is al afgeboekt voor m'n gevoel). Lekker 5 jaartjes zo rijden en dan gaat vrouwlief hem als boodschappen wagentje gebruiken. Hoop dat de garantie >300.000 is bij Hyundai, heb 6e/7e jaar bijgekocht, maar dan zit ik al lang en breed boven de 300.000 op deze manier.

Mijn leasebudget van 2500 euro laat ik overigens bruto uitbetalen (dat netto verhaal is daar onderdeel van: obv kilometers wordt bruto dan netto..)
De garantie op de wagen zelf is niet beperkt door kilometers. De batterij is een ander verhaal. Die is wel 8 jaar, maar beperkt tot 200 000km

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

prettig schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:03:
verre van ideaal dus en meeste mensen houd dit gewoon tegen. Neem altijd als voorbeeld mijn vriendin, hoef ik echt niet mee aan te komen want dan stranden we bij de eerste paal als ik haar dat laat doen, kansloos. Met de ICE, ze tikt de bestemming in en ik kan gaan slapen.
Let wel, dit is echt specifiek voor de micro-accu's in oude EVs. Dit is geen issue voor nieuwe EVs, behalve als je ver buiten Nederland moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mux schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:04:
[...]

Let wel, dit is echt specifiek voor de micro-accu's in oude EVs. Dit is geen issue voor nieuwe EVs, behalve als je ver buiten Nederland moet zitten.
Ok, maar ik laat haar echt niet plannen met de Kona naar zuid-frankrijk, komen we er gewoon niet.
Gewoon bergen mensen die niet snappen/willen snappen of zelfs kunnen (o en ze is niet dom hoor, runt flink bedrijf alleen dit is niet haar sterke kant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maar met de kona hoef je toch niks te plannen, die gaat even ver als iedere andere benzineauto. Dan tank je gewoon zodra je een plek ziet om te laden in de laatste 100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ja welke plek (staan geen bordjes), welke pas, etc ...... gaat gewoon gedoe worden. ICE is stoppen bij tankstation en EV is dat niet zo. Geloof me zat mensen die dat erg lastig vinden.

Maar dat wordt wel opgelost. Als ik haar in een Tesla zet gaat het goed, route intikken en die geeft aan waar je heen moet om te laden. De rest kan daar nog wat van leren..... fatsoenlijke navi die continue up-to-date is met alle relevante EV info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
prettig schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:03:
Om in een auto te mogen en kunnen rijden gaat ook niet zomaar, en zul je eerst lessen moeten nemen en examen doen en dat vind iedereen heel normaal. Nu we straks moeten laden i.p.v. brandstof tanken zou dat ineens een probleem zijn, kan ik mij niet voorstellen.

Ook zijn er mensen die een auto krampachtig besturen en die zullen het ook nooit ontspannen doen. Met laden zal dat niet anders zijn maar de meesten zullen het gauw genoeg door hebben. Uitzonderingen zullen er altijd blijven.

Laatst nog bij Fastned Nieuwegein toen een jonge vrouw met Ioniq de gewone 50kW gebruikte i.p.v. de snelle 175kW lader, Toen ik dat zei reageerde ze oh ja dat is waar, vergeten. En zo kon ik eens die snelle lader gebruiken met de Leaf, leek overigens dat het sneller gaat dan bij de 50kW.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind al die verschillen op gebied laden ook het grootste nadeel (na actieradius) van de EV. Niet elk laadstation is hetzelfde, de verschillende pasjes, en meer. In Frankrijk afwijkende kabels.

Daarbij vergeleken is een ICE doodsimpel want (bij wijze van spreken) op elke hoek zie je een benzinepomp, simpel de slang met 95 of 98 gebruiken, betalen met pin of CC en klaar is Truus.

M.i. moet er snel standaardisatie komen zodat je aan elk station kunt aankoppelen, station zoekt uit hoe te laden en betalen door pin/CC. Niks allemaal aparte clubjes met eigen opvattingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De eNiro blijft in de duurste uitvoering onder de 50k en zal rond de jaarwisseling beschikbaar zijn.

Update in de mail met specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-10 10:32
Iemand ervaring met de Nuon Easy laadbox?
Wat kan ie allemaal?
Ik kan geen technisch/gebruiksaanwijzing doc ervoor vinden, maar ik zag dat ie tot 22kW kan.
Kan ie dynamisch laden ed?

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:09:
De eNiro blijft in de duurste uitvoering onder de 50k en zal rond de jaarwisseling beschikbaar zijn.

Update in de mail met specificaties.
Verkooptoppertje, hopelijk itt de kona ook een producietoppertje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Volgens mij rollen ze uit dezelfde fabriek. Vaag herinner ik me iets van totaal ongeveer 50k p/j.

Ik vind de Niro wel bizar goed gelukt, maar misschien ben ik besmet door TeslaBjorn zijn enthousiasme.

Nu maar hopen dat Tesla met uitspraken komt over de Europese Model 3... én de trekhaak ;) Al lijkt de trend dat alleen het duurste model de gewenste opties krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand bekend met de MGC E4 en is deze in Nederland ergens te zien? Zie http://www.mgc-auto.de/FA...5-Tueren-Stadt-Ueberland/ te koop vanaf circa 18/445, 60 Kw accu (300 Km actieradius).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-10 14:23
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:08:
Ik vind al die verschillen op gebied laden ook het grootste nadeel (na actieradius) van de EV. Niet elk laadstation is hetzelfde, de verschillende pasjes, en meer. In Frankrijk afwijkende kabels.

Daarbij vergeleken is een ICE doodsimpel want (bij wijze van spreken) op elke hoek zie je een benzinepomp, simpel de slang met 95 of 98 gebruiken, betalen met pin of CC en klaar is Truus.

M.i. moet er snel standaardisatie komen zodat je aan elk station kunt aankoppelen, station zoekt uit hoe te laden en betalen door pin/CC. Niks allemaal aparte clubjes met eigen opvattingen.
Volgens mij is e.e.a. wel redelijk gestandaardiseerd. Ja, we hebben verschillende stekkers, (type-2, CCS en Chademo), maar heel veel laadstations ondersteunen beide snellaadvarianten. Of er dan 1-2 of 3-fase wordt geladen hangt vooral van de auto af, maar daar wordt door het laadstation niet moeilijk over gedaan. Roaming netwerken zorgen dat MSP pasjes op steeds meer plekken werken, en bijv. Allego werkt aan afrekenen met je pinpas/creditcard/ApplePay/GooglePay waardoor die pasjes ook overbodig worden. In de nabije toekomst wordt het met ISO15118 nog een stapje simpeler; met Plug&Charge sluit je dan online je energiecontract voor je EV af, dat wordt in je EV geladen en die authenticeert zichzelf dan bij de laadpaal zodat jij achteraf netjes de factuur krijgt zonder dat daar nog een pasje aan te pas ( 8) ) komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:08:

Wacht maar tot die nieuwe aanduidingen komen, kijken of Truus dan nog zo snel klaar is.

Inderdaad, laden zou een stuk eenvoudiger kunnen zijn en moeten, maar rijden in een vreemde stad is voor velen toch een stuk lastiger dan laden. Oftewel, alles wat nieuw is is lastig. Voor mij is het grootste minpunt een defecte of bezette lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Torrentus
Zoals je zelf schrijft wordt het allemaal in de toekomst makkelijker. Voorlopig maakt het voor sceptici alleen maar lastiger om ze te overtuigen van de voordelen.

Ik begrijp gewoon niet dat de bedrijven die palen plaatsen niet allang de koppen bij elkaar gestoken hebben om de huidige wildgroei te voorkomen.

@PeterZ(on)
In vrijwel elke auto zit tegenwoordig een navigatiesysteem en anders heeft iedereen wel een smartphone en daarmee is rijden in een vreemde stad redelijk probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:08:
@PeterZ(on)
In vrijwel elke auto zit tegenwoordig een navigatiesysteem en anders heeft iedereen wel een smartphone en daarmee is rijden in een vreemde stad redelijk probleemloos.
Ik noemde het alleen als voorbeeld dat er altijd wel mensen zijn die ergens problemen mee hebben, zeker als het om iets nieuws gaat. Maar als jij zegt dat tegenwoordig iedereen wel een navigatiesysteem of smartphone heeft en dus probleemloos in een vreemde stad kan rijden, dan kan iedereen ook laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@Torrentus
ISO 15118 wat je zegt zet mij aan het denken......zou daarom Maingau alle klanten naar hun toe willen trekken.
Gaan we een contractje aan met Maingau krijgen we thuis en voor de auto energie . TOP.
Ps ik zie dat Maingau ook doet in deelauto's 5 euro per uur of als je klant bent 2 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 09:37
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:06:
[...]

Mijn waarneming is juist dat bij v..d. Valk meestal alle laadstations bezet zijn.
Juist!

I rest my case: snelladers bij restaurants worden gebruikt. Omdat je daar tijdens het wachten iets nuttigs kunt doen. Bij een koud en winderig FastNed station kom je liever niet als je de keuze hebt.

Tenzij je tijdens je wachttijd iets nuttigs kunt doen. Of nuttigen.

Tankstations zonder shop zijn uitwisselbaar met andere tankstations zonder shop. Biedt iets extra's ( unieks?) en trek klanten

[ Voor 0% gewijzigd door JayPe op 25-10-2018 09:09 . Reden: +t ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayPe schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:30:
[...]

Juist!

I rest my case: snelladers bij restaurants worden gebruikt. Omdat je daar tijdens het wachten iets nuttigs kunt doen. Bij een koud en winderig FastNed station kom je liever niet als je de keuze hebt.

Tenzij je tijdens je wachttijd iets nuttigs kunt doen. Of nuttigen.

Tankstations zonder shop zijn uitwisselbaar met andere tankstations zonder shop. Bied iets extra's ( unieks?) en trek klanten
Ik heb nog niet snelgeladen, maar ik zou lekker een afleveringetje netflixen op de achterbank of bijrijderstoel met de tablet op ‘t plafond en een drankje erbij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:23:
[...]

Ik noemde het alleen als voorbeeld dat er altijd wel mensen zijn die ergens problemen mee hebben, zeker als het om iets nieuws gaat. Maar als jij zegt dat tegenwoordig iedereen wel een navigatiesysteem of smartphone heeft en dus probleemloos in een vreemde stad kan rijden, dan kan iedereen ook laden.
Bij laden komt vrij veel kijken. Juiste laadstation, juiste kabel, juiste aansluiting, juiste pas. Ik begin er niet eens aan dat allemaal uit te leggen want het slaat niet aan en verhoogt alleen maar de aversie voor “al dat gedoe”.

Autorijden in een EV is exact hetzelfde als in een ICE alleen het tanken/laden is van de een simpel en de ander lastig om niet te zeggen complex. Leveranciers hadden dit allang kunnen voorkomen als ze even hadden nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:36:
[...]

Ik heb nog niet snelgeladen, maar ik zou lekker een afleveringetje netflixen op de achterbank of bijrijderstoel met de tablet op ‘t plafond en een drankje erbij :)
Ga je ook niet vaak doen met die range, thuis/werk laders hebben zelden snelladers nodig (met grote range ev's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
Vraagje: Is er iemand die hier al de nieuwe Nissan Leaf of e-Golf heeft? Wat is de range in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-10 19:44
birdibird schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:13:
Iemand ervaring met de Nuon Easy laadbox?
Wat kan ie allemaal?
Ik kan geen technisch/gebruiksaanwijzing doc ervoor vinden, maar ik zag dat ie tot 22kW kan.
Kan ie dynamisch laden ed?
https://www.nuon.nl/media...nuon-laadboxen8-25961.pdf

Dynamisch laden zal deze niet doen denk ik, maar volgensmij is het gewoon een EV-Box.

[ Voor 4% gewijzigd door Mixpower op 24-10-2018 22:19 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
prettig schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:59:
[...]

Ga je ook niet vaak doen met die range, thuis/werk laders hebben zelden snelladers nodig (met grote range ev's).
Ook met een kleine range EV. De meeste mensen gaan immers geen EV kopen als ze daarmee niet hun dagelijkse ritje heen en weer naar het werk op één acculading kunnen afleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik heb me geregistreerd op de Jedlix app. Daarmee kun je “slim” laden door aan te geven dat er geladen mag worden op momenten dat de energieprijs gunstig is (dus als er veel aanbod is). Je kan wel zeggen bijv.: laad eerst effe snel 100 km en ga daarna slim laden. Je kan er ook wat centjes (letterlijk) mee verdienen.
Voor thuis laden vind ik dat wel zinvol, maar het kan ook op bepaalde openbare laadpalen. Ik begrijp wel dat het elektriciteitsnet zo ontlast wordt, maar zo blijven (PH)EV’s nog langer die palen bezet houden. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
pmiddeld schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:34:
[...]

Ook met een kleine range EV. De meeste mensen gaan immers geen EV kopen als ze daarmee niet hun dagelijkse ritje heen en weer naar het werk op één acculading kunnen afleggen.
ja dat klopt inderdaad ook. Ben ook benieuwd wat de snelladers langs de snelweg qua ontwikkeling gaan doen. Ev's laden namelijk veel vaker "bij" (dat doe je namelijk makkelijk) dus rij je niet meer langs de snellader. Zeker niet omdat het ook nog tijd kost.

Wellicht als het straks maar paar minuten is, maar dan hebben we ook weer veel meer lokale laadopties.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:58:
[...]

Bij laden komt vrij veel kijken. Juiste laadstation, juiste kabel, juiste aansluiting, juiste pas. Ik begin er niet eens aan dat allemaal uit te leggen want het slaat niet aan en verhoogt alleen maar de aversie voor “al dat gedoe”.

Autorijden in een EV is exact hetzelfde als in een ICE alleen het tanken/laden is van de een simpel en de ander lastig om niet te zeggen complex. Leveranciers hadden dit allang kunnen voorkomen als ze even hadden nagedacht.
Bij tanken komt ook heel veel kijken. Juiste tankstation, juiste brandstof, met of zonder bediening? Wordt mijn betaalmethode wel aanvaard? Maar daar doet niemand moeilijk over. Bij een laadstation zou het ineens een probleem zijn?

Met laden heb je nog het bijkomende voordeel dat je geen fout kunt maken. Elke dag wel ergens iemand die benzine in zijn dieseltank gegooid heeft. Maar met laden heb je dat niet.

Ja het is anders, ja je moet even iets nieuw leren. Maar als je het eenmaal kent is er geen enkel probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:13
pmiddeld schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:41:
Ik heb me geregistreerd op de Jedlix app. Daarmee kun je “slim” laden door aan te geven dat er geladen mag worden op momenten dat de energieprijs gunstig is (dus als er veel aanbod is). Je kan wel zeggen bijv.: laad eerst effe snel 100 km en ga daarna slim laden. Je kan er ook wat centjes (letterlijk) mee verdienen.
Voor thuis laden vind ik dat wel zinvol, maar het kan ook op bepaalde openbare laadpalen. Ik begrijp wel dat het elektriciteitsnet zo ontlast wordt, maar zo blijven (PH)EV’s nog langer die palen bezet houden. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Wel aangemeld, maar kan alleen met tesla en Zoë omgaan

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:36:
[...]

Dit is exact wat ik altijd deed. Netflix op de telefoon en balen dat de auto al vol is voor de aflevering afgelopen is :+
BarryH schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:20:
[...]

Misschien dat je het ook zo bedoelt, maar dat is alleen waar voor thuis laden (=domme palen).
De Jedlix app stuurt namelijk de laadpaal aan en is dus auto-agnostisch. Alleen de Tesla en de Zoe hebben software om dit zelf te regelen (Zoe vanaf 201x versie) en kan je dus op domme palen ook Jedlix gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:04

uFx

Blokker_1999 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:56:
[...]

Bij tanken komt ook heel veel kijken. Juiste tankstation, juiste brandstof, met of zonder bediening? Wordt mijn betaalmethode wel aanvaard? Maar daar doet niemand moeilijk over. Bij een laadstation zou het ineens een probleem zijn?

Met laden heb je nog het bijkomende voordeel dat je geen fout kunt maken. Elke dag wel ergens iemand die benzine in zijn dieseltank gegooid heeft. Maar met laden heb je dat niet.

Ja het is anders, ja je moet even iets nieuw leren. Maar als je het eenmaal kent is er geen enkel probleem meer.
Het gedoe rond laden blijft toch echt een groot minpunt van EV's. Ik ben nog nooit een tankstation in Europa tegengekomen waar ik geen benzine (of diesel) kon tanken en gewoon kon betalen met m'n pinpas. Helaas is het met laden nog lang niet zover en dat is best jammer. Nu vind ik dat helemaal niet erg (ik doe vooraf wel wat onderzoek) maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit een punt is waarom mensen geen EV nemen.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
@uFx Snelladers heb je in CCS en ChaDeMo (benzine, diesel). Ik kan bij alle snelladers laden met mijn multitankcard. Helemaal niet moeilijk dus. Alle openbare laders zijn mennekes, zelfde MTC kaart werkt overal.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:04

uFx

Tassadar32 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:08:
@uFx Snelladers heb je in CCS en ChaDeMo (benzine, diesel). Ik kan bij alle snelladers laden met mijn multitankcard. Helemaal niet moeilijk dus. Alle openbare laders zijn mennekes, zelfde MTC kaart werkt overal.
Dan heb je het waarschijnlijk over Nederland en daar is het steeds beter geregeld. Maar nog steeds moet je een laadpas hebben die compatible is. Ik vind het onbegrijpelijk dat je nagenoeg nergens gewoon contactloos met je bankpas kan betalen.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Onzin!

Je kunt bij elk pompstation tanken, merk etc niet relevant, 95/98 ook niet. Enige waar je op moet letten is benzine versus diesel. Betalen doe je met pin/cash/CC.

Jij kunt/wilt blijkbaar niet begrijpen dat bij mensen die a-technisch zijn verrekte veel irritatie ontstaat als ze het verschil tussen CSS en Chademo moeten leren, leren welk pasje (MTC is niet voor particulieren) wanneer te gebruiken en meer.

Je kunt daar wel badinerend over doen maar dat lost het probleem niet op.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2018 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat we gewend zijn aan tanken wil niet zeggen dat het makkelijker is voor de doelgroep. Ik ben best blij dat EVs meteen over zijn gestapt naar modernere manieren van microtransacties. Sluit persoonlijk beter aan bij mijn levensstijl.

Zodra je eraan gewend bent is het niks moeilijker om bij fastned te laden dan bij een benzinestation te tanken.

Niet alles hoeft exact hetzelfde te zijn aan EVs als bij ICEs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Nou...., ik kwam laatst bij de Fastned een i3 tegen die stond met de type 2 te laden 8)7

Maar goed, dat is geen rampzalige fout inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
BarryH schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:20:
[...]

Op bepaalde openbare laadpalen (zie kaart in de app) werkt het ook, ongeacht welke auto je hebt. Daarover ging mijn vraag ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNNoZeLe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 17:56
pmiddeld schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:26:
[...]

Nou...., ik kwam laatst bij de Fastned een i3 tegen die stond met de type 2 te laden 8)7

Maar goed, dat is geen rampzalige fout inderdaad.
CCS is geen standaard optie op de i3, wellicht had deze rijder deze optie niet op z'n auto..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:14:
[...]

Onzin!

Je kunt bij elk pompstation tanken, merk etc niet relevant, 95/98 ook niet. Enige waar je op moet letten is benzine versus diesel. Betalen doe je met pin/cash/CC.

Jij kunt/wilt blijkbaar niet begrijpen dat bij mensen die a-technisch zijn verrekte veel irritatie ontstaat als ze het verschil tussen CSS en Chademo moeten leren, leren welk pasje (MTC is niet voor particulieren) wanneer te gebruiken en meer.

Als je het verschil tussen CCS en Chademo niet kunt leren dan vraag ik me af hoe je een keuze gaat maken wanneer je pomp vraagt welke brandstof je wenst.

Dat is gewoon een kwestie van gewenning en heeft niets met a-technisch zijn te maken.

En ik ken genoeg tankstations waar het aantal betaalmethoden beperkt is. Je zal maar eens aan een cash only station staan, voor 70 euro aan diesel tanken en geen geld op zak hebben.

De problemen zijn veel kleiner dan sommige tegenstanders het willen doen overkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
oNNoZeLe schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:37:
[...]

CCS is geen standaard optie op de i3, wellicht had deze rijder deze optie niet op z'n auto..
In dit geval had hij die wel. Hij is later op mijn aangeven geswitched.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
darkkingll schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:14:
Vraagje: Is er iemand die hier al de nieuwe Nissan Leaf of e-Golf heeft? Wat is de range in de praktijk?
Ik heb vorige week mijn nieuwe E-Golf gehaald en deze haalt (zonder warmtepomp) net onder de 200 kilometer... (als ik me gedraag op de snelweg, niet harder als 120)
Hierbij gecombineerd woon/werk (lokale wegen) en bezoekjes aan familie (snelweg). Ik laat hierbij alle comfortfuncties aan, 22/23 graden, soms stoelverwaming en altijd voorverwarmen voor vertrek (zonder stekker)...

Even de exacte gegevensvan Car-Net er bij gepakt:
Gereden afstand: 687 km
Rijtijd: 16:29 uur
Ø-verbruik elektrisch: 16,0 kWh/100 km
Ø-snelheid: 42 km/h

[ Voor 11% gewijzigd door Tovenaar op 25-10-2018 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Kijk maar eens in het buitenland wat je daar allemaal niet tegenkomt. Vooraf betalen voor een bepaald aantal liters en wat doe je dan met de rest. Onbemande pompen met alleen Spaanse of Franse tekst. Of alle fout getankte brandstof. Nee, zo eenvoudig is het niet.

Niet kunnen laden wegens defect of bezet, dat is een probleem als je ergens op tijd moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNNoZeLe
[...]

Onzin!

Je mag daar natuurlijk wel tegenover stellen dat 'wij' hier al meer 40 jaar aan deze manier aan het wennen zijn. Naast benzine/diesel is er natuurlijk ook nog GPL/LPG, bio ethanol en straks waterstof om te tanken.

Voor mijn EV is de vakensneus het meeste wat ie zal zien en heb ik daar helemaal geen laadpas voor nodig. Nu forens ik ook maar max 70km per dag 99% van de ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 09:37
uFx schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:10:
[...]

Dan heb je het waarschijnlijk over Nederland en daar is het steeds beter geregeld. Maar nog steeds moet je een laadpas hebben die compatible is. Ik vind het onbegrijpelijk dat je nagenoeg nergens gewoon contactloos met je bankpas kan betalen.
Tja. Klopt.

Ik vind het net zo stupide dat je in de bus en trein niet gewoon met je pinpas kunt betalen (contactloos en wel).

Zoals bij een onbemand tankstation: Er wordt eerst een vooraf bepaald bedrag afgeschreven ( bijvoorbeeld 125 euro ), en na het terughangen van het brandstofpistool wordt het restant bedrag terug gestort. Klinkt wel heel erg precies en exact hetzelfde als de OV chipkaart. Minimum saldo, en terugboeken bij uitchecken.

Maar goed: Ik zal wel te simpel denken 8)7 ( voor abo's, voordeelkaarten en weet ik veel meer kàn ik mij voorstellen dat een dedicated OV kaart handig kan zijn, maar ik heb dat allemaal niet. Ik wil gewoon af en toe met de bus of trein kunnen reizen. En ook zo af en toe openbaar laden. Laadpassen kan je gelukkig gratis en voor niets aanvragen, je betaald meestal géén abonnementskosten en de kaarten gaan eeuwig mee (lijkt het). Een OV Chipkaart kost een eurotje of 6, 7, en verloopt ook nog eens binnen een paar jaar. Super zonde van m'n geld (want ik ga (ging) al niet zo vaak met het OV, hier in 't ooosten)

In een ander verhaal: Winterbanden

EV's hebben vaak speciale lage rolweerstand, smalle bandjes... zijn er ook speciale EV winterbanden, of is dat quatsch? Reden: Ik heb nog een set Michelin Alpin's liggen waar ik maar één seizoen opgereden heb.
185/60 R14 op staal velgen. qua maatvoering moet 't wel passen. Maar ga ik daarmee enorm m'n verbruik naar de ballen helpen?

Ik heb nu 'smalle' zomerbandjes: 165/65 R15 op lichtmetaal.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-10 15:54
Tovenaar schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:45:
[...]

Ik heb vorige week mijn nieuwe E-Golf gehaald en deze haalt (zonder warmtepomp) net onder de 200 kilometer... (als ik me gedraag op de snelweg, niet harder als 120)
Hierbij gecombineerd woon/werk (lokale wegen) en bezoekjes aan familie (snelweg). Ik laat hierbij alle comfortfuncties aan, 22/23 graden, soms stoelverwaming en altijd voorverwarmen voor vertrek (zonder stekker)...

Even de exacte gegevensvan Car-Net er bij gepakt:
Gereden afstand: 687 km
Rijtijd: 16:29 uur
Ø-verbruik elektrisch: 16,0 kWh/100 km
Ø-snelheid: 42 km/h
Hier ook sinds kort een eGolf.
Als hij helemaal volgeladen is geeft hij een radius van 230-270 aan.
Mijn voordeel is dat ik voor mijn woon/werk nooit harder dan 104km/u rij, dat scheelt in verbruik.
Wel zet ik de airco regelmatig uit als ik die niet nodig heb.

Car-Net:
Gereden afstand: 761 km
Rijtijd: 17:10 uur
Ø-verbruik elektrisch: 13,2 kWh/100 km
Ø-snelheid: 44 km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
JayPe schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:53:
[...]

Tja. Klopt.

Ik vind het net zo stupide dat je in de bus en trein niet gewoon met je pinpas kunt betalen (contactloos en wel).
Ik zag toevallig maandag in de bus in Nieuwegein dat er vanaf november alleen nog maar met pin/contacloos betaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pmiddeld schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:41:
Op zich goed bedacht en leuke app, maar van de andere kant: per paal/ thuis aansluiting betaal je kosten voor het reserveren van de belasting. Wat mij betreft gaat iedereen juist op de piektijden laden, dan zorgt de beheerder van de infrastructuur dat er - waar nodig - wordt opgeschaald. Vriend van mij werkt voor zo'n beheerder en ze hebben te allen tijde inzicht in het verbruik per kast (vaak op straatniveau). Zo plukken ze wietplantages eruit (constant hoger verbruik t.o.v. een maand eerder bijvoorbeeld) en als het gewoon structureel toeneemt dan verhogen ze de capaciteit. Daluren is leuk en aardig, maar compleet onnodig. Laat ze maar werken voor hun geld. (ietwat ongenuanceerd, maar ben dit van mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
JayPe schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:53:
[...]

Tja. Klopt.

Zoals bij een onbemand tankstation: Er wordt eerst een vooraf bepaald bedrag afgeschreven ( bijvoorbeeld 125 euro ), en na het terughangen van het brandstofpistool wordt het restant bedrag terug gestort. Klinkt wel heel erg precies en exact hetzelfde als de OV chipkaart. Minimum saldo, en terugboeken bij uitchecken.

Maar goed: Ik zal wel te simpel denken 8)7 ( voor abo's, voordeelkaarten en weet ik veel meer kàn ik mij voorstellen dat een dedicated OV kaart handig kan zijn, maar ik heb dat allemaal niet. Ik wil gewoon af en toe met de bus of trein kunnen reizen. En ook zo af en toe openbaar laden. Laadpassen kan je gelukkig gratis en voor niets aanvragen, je betaald meestal géén abonnementskosten en de kaarten gaan eeuwig mee (lijkt het). Een OV Chipkaart kost een eurotje of 6, 7, en verloopt ook nog eens binnen een paar jaar. Super zonde van m'n geld (want ik ga (ging) al niet zo vaak met het OV, hier in 't ooosten)

In een ander verhaal: Winterbanden

EV's hebben vaak speciale lage rolweerstand, smalle bandjes... zijn er ook speciale EV winterbanden, of is dat quatsch? Reden: Ik heb nog een set Michelin Alpin's liggen waar ik maar één seizoen opgereden heb.
185/60 R14 op staal velgen. qua maatvoering moet 't wel passen. Maar ga ik daarmee enorm m'n verbruik naar de ballen helpen?

Ik heb nu 'smalle' zomerbandjes: 165/65 R15 op lichtmetaal.
Over de winterbanden;
Ik heb met de zoe de 17-inch EV-banden (al niet de zuinigste) en heb 16-inch winterbanden erbijgenomen. Geen speciale EV-winterbanden. Ik merk eigenlijk nauwelijks verschil tussen de twee. Misschien met de zuinigste EV-banden dat je wel een verschil ziet, maar ik denk niet dat het zo erg veel verschil zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Winterbanden zitten sowieso veel dichter bij elkaar dan zomerbanden, en zelfs bij zomerbanden zit er maar iets van ~10% verschil in verbruik tussen de beste en een matige band. Dus zolang je niet bij hoge temperaturen op winterbanden gaat rijden moet het wel goed gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

uFx schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:10:
Ik ben in Nederland, Belgie en Frankrijk nog geen paal tegengekomen die ik niet met mijn The New Motion pas kon starten.

Of eigenlijk moet ik niet liegen, dat ben ik wel. Voor de gratis laders bij de Lidl had ik helemaal geen pas nodig.
darkkingll schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:14:
Ik heb de auto nu een half jaar. In de praktijk haal ik er zo'n 220km mee. Maar de winter staat voor de deur, en ik heb nog geen ervaring met een koudere batterij.
[...]
Ik maak me toch altijd zorgen dat ik per ongeluk grijze stroom in mijn auto gooi! :+

[ Voor 16% gewijzigd door Glewellyn op 25-10-2018 11:38 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oNNoZeLe
Glewellyn schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:37:
[...]
Voor de gratis laders bij de Lidl had ik helemaal geen pas nodig.
[...]
Je zou maar naast zo'n Lidl wonen en je accu groot genoeg is om daar met 1 of 2 keer per week boodschappen te doen je 95% af kunt dekken... _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:58:
[...]
Ah, we zijn weer aanbeland bij die eeuwige discussie over dat het allemaal zo ingewikkeld is. Ja, laden is ingewikkelder dan brandstof tanken. Da's waar. En het zal nog wel even zo blijven dus beter leer je jezelf en je omgeving hoe het werkt en ontdek vervolgens dat het best wel meevalt.
Als het zo simpel was als gewoon even alle leveranciers aan 1 tafeltje zetten en 5 minuutjes laten nadenken, denk je niet dat dat de afgelopen 8 jaar allang gebeurd zou zijn? Het gaat in Europa om 400 CPO's ongeveer. Doe daar de MSP's (100+) en de verschillende EV auto's (30) bij en je hebt nu al meer dan een miljoen combinaties van laadpassen/laadpalen/auto's. En dan begin ik nog niet eens over de verschillende tarieven en prijsplannen per aanbieder.

"Leveranciers hadden dit allang kunnen voorkomen als ze even hadden nagedacht"

Misschien moet je zelf even wat langer nadenken voordat je zo'n oneliner een forum op slingert.

Aangezien we 100km ten zuiden van Breda al gas moeten tanken met een andere gas-nippel en het daar ook anders noemen, en in Italie vooraf met een briefje van €5 of €20 moeten betalen na 100 jaar brandstof evolutie, denk ik dat het nog wel even duurt en vind ik dat we al aardig op weg zijn de laatste vijf jaar. Eén pasje kun je praktisch Europa-breed op 75.000 laadpunten gebruiken. Dit alles is in een jaartje of vijf gerealiseerd.
[...]
Onzin!

Dit heb je ook een keer moeten leren. En dit was ook niet in 1 jaartje geregeld.

Je kunt/wilt blijkbaar niet begrijpen dat een een appel geen peer is en ook nooit zal worden. Het blijven benadrukken van hoe makkelijk het allemaal op te lossen is maar vervolgens geen enkel constructieve oplossing of denkrichting aangeven lost het probleem ook niet op.

A-technisch of niet, mensen die appels gewend zijn zullen ook moeten leren om peren te eten.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Daarom hebben ze de namen van Benzine en diesel ook weer aangepast.
Omdat het dan zo makkelijk te onthouden is... E10 E5 B7?

Bij elektrisch open ik het klepje, kijk hoe de wcd eruit ziet.
Kijk bij de laadpaal of er 1 op lijkt en prop die erin.

Of als ik thuis kom of op het werk heb ik maar 1 keuze.....
(moet eigenlijk bekennen dat ik in de 3 jaar dat ik elektrisch rij nog niet buiten de deur geladen heb...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:59
Aan de e-Golf rijders. Af en toe verschijnt er een icoontje naast de snelheid. Een voetje met een pijltje er onder dat omhoog wijst. Heeft iemand enig idee wat dit betekent? Ik kan het in de handleiding nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
@Verwijderd MTC is eigenlijk een TNM pas. Zijn maar weinig plaatsen waar je daar niet mee terecht kan (al is het vaak niet de goedkoopste optie).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

@tiguan Met de navigatiedata van de auto geeft hij het advies om alvast het pedal los te laten en te "coasten" naar de kruising of het verkeerslicht die de auto al in zicht heeft. Dit icoon verschijnt - volgens mij - enkel als remmen met regen uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
tiguan schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:49:
Aan de e-Golf rijders. Af en toe verschijnt er een icoontje naast de snelheid. Een voetje met een pijltje er onder dat omhoog wijst. Heeft iemand enig idee wat dit betekent? Ik kan het in de handleiding nergens vinden.
Nooit gezien.
Ik heb geen AID, misschien dat dat nog uitmaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:20:
[...]

Ah, we zijn weer aanbeland bij die eeuwige discussie over dat het allemaal zo ingewikkeld is. Ja, laden is ingewikkelder dan brandstof tanken. Da's waar. En het zal nog wel even zo blijven dus beter leer je jezelf en je omgeving hoe het werkt en ontdek vervolgens dat het best wel meevalt.

[...]

Als het zo simpel was als gewoon even alle leveranciers aan 1 tafeltje zetten en 5 minuutjes laten nadenken, denk je niet dat dat de afgelopen 8 jaar allang gebeurd zou zijn? Het gaat in Europa om 400 CPO's ongeveer. Doe daar de MSP's (100+) en de verschillende EV auto's (30) bij en je hebt nu al meer dan een miljoen combinaties van laadpassen/laadpalen/auto's. En dan begin ik nog niet eens over de verschillende tarieven en prijsplannen per aanbieder.

"Leveranciers hadden dit allang kunnen voorkomen als ze even hadden nagedacht"

Misschien moet je zelf even wat langer nadenken voordat je zo'n oneliner een forum op slingert.

Aangezien we 100km ten zuiden van Breda al gas moeten tanken met een andere gas-nippel en het daar ook anders noemen, en in Italie vooraf met een briefje van €5 of €20 moeten betalen na 100 jaar brandstof evolutie, denk ik dat het nog wel even duurt en vind ik dat we al aardig op weg zijn de laatste vijf jaar. Eén pasje kun je praktisch Europa-breed op 75.000 laadpunten gebruiken. Dit alles is in een jaartje of vijf gerealiseerd.

[...]

Dit heb je ook een keer moeten leren. En dit was ook niet in 1 jaartje geregeld.

[...]

Je kunt/wilt blijkbaar niet begrijpen dat een een appel geen peer is en ook nooit zal worden. Het blijven benadrukken van hoe makkelijk het allemaal op te lossen is maar vervolgens geen enkel constructieve oplossing of denkrichting aangeven lost het probleem ook niet op.

A-technisch of niet, mensen die appels gewend zijn zullen ook moeten leren om peren te eten.
En toch ben ik het wel met @Verwijderd eens. Ja de brandstof is anders, maar het systeem om te betalen heeft niets met de te leveren brandstof te maken. In zover is het geen appels en peren vergelijken, maar de betaalmethode voor appels en voor peren. En die reken ik makkelijk beide met mijn pinpas af. Het is niet dat we voor peren dan opeens het betalen opnieuw moeten uitvinden.

Veel in EV-land heeft kinderziekten en groeipijnen en dat mag dan best aangegeven worden. Maar een manier om te betalen is daar echt geen onderdeel van (op plug&charge e.d. na. Dat is echt nieuwe techniek wat ook benzineland niet heeft). Het is simpelweg een afweging geweest van korte versus lange termijn; korte termijn minder kosten, echter op lange termijn minder adoptie door de wirwar van passen en systemen.

Of dat nu slim is geweest is te bediscussiëren, maar het op kinderziekten gooien is naar mijn mening een onterecht excuus voor de chaos die deze afweging (heeft) veroorzaakt.
Pagina: 1 ... 9 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.