Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:45
Crxtreem schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:36:
Daarom hebben ze de namen van Benzine en diesel ook weer aangepast.
Omdat het dan zo makkelijk te onthouden is... E10 E5 B7?

Bij elektrisch open ik het klepje, kijk hoe de wcd eruit ziet.
Kijk bij de laadpaal of er 1 op lijkt en prop die erin.

Of als ik thuis kom of op het werk heb ik maar 1 keuze.....
(moet eigenlijk bekennen dat ik in de 3 jaar dat ik elektrisch rij nog niet buiten de deur geladen heb...)
Ik moest ook even lachen om die nieuwe namen, vooral de B7 van Diesel. Ik zie TonVH al staan twijfelen: B7... B... Benzine!

Ga je uit van iemand die nog niet gewend is om benzine te tanken, wat is voor deze persoon dan makkelijker? Kiezen tussen verschillende brandstofsoorten waarbij een verkeerde keus fataal kan zijn? Of even proberen welke stekker in het gaatje past en pasje bliepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Al langsgekomen in het Tesla topic: Reserveringshouders voor de Model 3 kunnen voor het einde van het jaar bestellen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
Tovenaar schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:45:
[...]

Ik heb vorige week mijn nieuwe E-Golf gehaald en deze haalt (zonder warmtepomp) net onder de 200 kilometer... (als ik me gedraag op de snelweg, niet harder als 120)
Hierbij gecombineerd woon/werk (lokale wegen) en bezoekjes aan familie (snelweg). Ik laat hierbij alle comfortfuncties aan, 22/23 graden, soms stoelverwaming en altijd voorverwarmen voor vertrek (zonder stekker)...

Even de exacte gegevensvan Car-Net er bij gepakt:
Gereden afstand: 687 km
Rijtijd: 16:29 uur
Ø-verbruik elektrisch: 16,0 kWh/100 km
Ø-snelheid: 42 km/h
hmm, dus zonder voorverwarmen, stoelverwarming e.d. zou ik wel zo'n 220-230km kunnen halen op 1 lading.. das net wel/net niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
darkkingll schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:42:
[...]

hmm, dus zonder voorverwarmen, stoelverwarming e.d. zou ik wel zo'n 220-230km kunnen halen op 1 lading.. das net wel/net niet genoeg.
En mocht je een warmtepomp hebben dan schijnt dat nog eens per extra kilometers te schelen (weet helaas niet exact hoeveel, dacht 10%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Voorverwarmen (zolang die nog aan de stekker zit - zeker zonder warmtepomp) én stoelverwarming in plaats alle lucht in de gehele auto verwarmen zijn juist beter voor het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Nivve schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:30:
[...]

Tja. Klopt.

Ik vind het net zo stupide dat je in de bus en trein niet gewoon met je pinpas kunt betalen (contactloos en wel).

Zoals bij een onbemand tankstation: Er wordt eerst een vooraf bepaald bedrag afgeschreven ( bijvoorbeeld 125 euro ), en na het terughangen van het brandstofpistool wordt het restant bedrag terug gestort. Klinkt wel heel erg precies en exact hetzelfde als de OV chipkaart. Minimum saldo, en terugboeken bij uitchecken.

Maar goed: Ik zal wel te simpel denken 8)7 ( voor abo's, voordeelkaarten en weet ik veel meer kàn ik mij voorstellen dat een dedicated OV kaart handig kan zijn, maar ik heb dat allemaal niet. Ik wil gewoon af en toe met de bus of trein kunnen reizen. En ook zo af en toe openbaar laden. Laadpassen kan je gelukkig gratis en voor niets aanvragen, je betaald meestal géén abonnementskosten en de kaarten gaan eeuwig mee (lijkt het). Een OV Chipkaart kost een eurotje of 6, 7, en verloopt ook nog eens binnen een paar jaar. Super zonde van m'n geld (want ik ga (ging) al niet zo vaak met het OV, hier in 't ooosten)

In een ander verhaal: Winterbanden

EV's hebben vaak speciale lage rolweerstand, smalle bandjes... zijn er ook speciale EV winterbanden, of is dat quatsch? Reden: Ik heb nog een set Michelin Alpin's liggen waar ik maar één seizoen opgereden heb.
185/60 R14 op staal velgen. qua maatvoering moet 't wel passen. Maar ga ik daarmee enorm m'n verbruik naar de ballen helpen?

Ik heb nu 'smalle' zomerbandjes: 165/65 R15 op lichtmetaal.
Winterbanden.
Die heb ik net een paar dagen geleden uitgezocht, kijk eens hier:
www.adac.de/infotestrat/t...terreifen_205_55_r16.aspx
Ik denk dat ik voor Continental ga, enige probleem is dat ze qua geluid volgens de fabrikant 72 dB zijn, en de Dunlop 69 dB volgens fabrikant, 2 x stiller. Maar volgens de testers is Continental stiller....
Kan met type geluid te maken hebben, sommige geluiden zijn minder storend dan andere.
Is een flinke gok dan...

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tovenaar schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:43:
[...]

En mocht je een warmtepomp hebben dan schijnt dat nog eens per extra kilometers te schelen (weet helaas niet exact hoeveel, dacht 10%)
Jammer alleen dat een warmtepomp een optie van 980 euro is op de eGolf.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tassadar32 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:40:
Al langsgekomen in het Tesla topic: Reserveringshouders voor de Model 3 kunnen voor het einde van het jaar bestellen.
Zag het idd! Productietijd is 6 weken? Benieuwd welke vloot aan mensen er in december mag bestellen. Excited, benieuwd naar de prijzen en levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Nivve schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:34:
[...]

En toch ben ik het wel met @Verwijderd eens. Ja de brandstof is anders, maar het systeem om te betalen heeft niets met de te leveren brandstof te maken. In zover is het geen appels en peren vergelijken, maar de betaalmethode voor appels en voor peren. En die reken ik makkelijk beide met mijn pinpas af. Het is niet dat we voor peren dan opeens het betalen opnieuw moeten uitvinden.

Veel in EV-land heeft kinderziekten en groeipijnen en dat mag dan best aangegeven worden. Maar een manier om te betalen is daar echt geen onderdeel van (op plug&charge e.d. na. Dat is echt nieuwe techniek wat ook benzineland niet heeft). Het is simpelweg een afweging geweest van korte versus lange termijn; korte termijn minder kosten, echter op lange termijn minder adoptie door de wirwar van passen en systemen.

Of dat nu slim is geweest is te bediscussiëren, maar het op kinderziekten gooien is naar mijn mening een onterecht excuus voor de chaos die deze afweging (heeft) veroorzaakt.
Het punt wat hij maakt is an sich ook wel valide, alleen hij bekritiseert het eenzijdig zonder een oplossing of oplosrichting mee te geven en dan valt zo'n discussie dood. Iederéén wil gewoon contactloos met je pinpas swipen, klaar. Maar dat is nu simpelweg niet zo. En daarover zeiken heeft zo weinig zin.

Hij laat nergens merken wat hij er dan aan doet of gedaan heeft, of desnoods van plan is om deze situatie te veranderen. Het stellen dat het met een overlegje eenvoudig was op te lossen is imho dan het andere uiterste. Er zijn standaarden, protocollen, overleg organen, brokers, noem allemaal maar op om de uitdagingen te lijf te gaan en de problemen op te lossen. Stop dáár dan je energie in, denk ik dan.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als ik weer eens zou moeten tanken zou ik dat wel net zo gemakkelijk willen doen als met de Fastned app. Tik dan tanken, pompnummer en klaar. Verder gewoon overzichtelijk waar, wanneer, hoeveel en wat het kost. Dat ouderwetse gedoe met een pasje en persoonlijk identificatienummer ;) Daarom zal er wel het contactloos betalen zijn bedacht (edit) en dat is praktisch het zelde als een pasje voor de laders. Het enige probleem daarmee vind ik dat het niet altijd werkt en kosten niet geheel duidelijk zijn of dat pas achteraf en dat is wel vervelend. Het zou al helpen als het afgenomen kWh werd weergeven.

[ Voor 28% gewijzigd door bite op 25-10-2018 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkkingll
zonoskar schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:50:
[...]

Jammer alleen dat een warmtepomp een optie van 980 euro is op de eGolf.
Njah, ik mag hem via Athlon leasen, dus dat is opzich verwaarloosbaar..
Vanavond eens kijken of ik een proefritje kan maken bij de lokale dealer. Het blijft een twijfelpunt, maar voor dik 100euro per maand verschil t.o.v. een kleine diesel kan je heel wat koffie halen bij de pomp.
(liefste heb ik de E-niro, maar die is niet te bestellen, Kona heeft een veel te lange levertijd dus dan blijven de Leaf en E-golf over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

Voordeel is dat die e-Golf wel op 2 fasen kan laden, dubbel zo snel laden aan de normale laadpalen dus tov 1-fasige karren als de Leaf/Kona/e-Niro. Ook geen verzwaring van je huisaansluiting nodig als je 3x25A hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:56:
[...]

Het punt wat hij maakt is an sich ook wel valide, alleen hij bekritiseert het eenzijdig zonder een oplossing of oplosrichting mee te geven en dan valt zo'n discussie dood. Iederéén wil gewoon contactloos met je pinpas swipen, klaar. Maar dat is nu simpelweg niet zo. En daarover zeiken heeft zo weinig zin.

Hij laat nergens merken wat hij er dan aan doet of gedaan heeft, of desnoods van plan is om deze situatie te veranderen. Het stellen dat het met een overlegje eenvoudig was op te lossen is imho dan het andere uiterste. Er zijn standaarden, protocollen, overleg organen, brokers, noem allemaal maar op om de uitdagingen te lijf te gaan en de problemen op te lossen. Stop dáár dan je energie in, denk ik dan.
De oplosrichting is dan weer geen probleem; betalen zoals de rest van de markt ook betaald, door middel van een tussenpersoon die we 'de bank' noemen. Gezien het bij alles in de wereld kan, behalve bij laadpalen, is het logisch dat tweakers zich dan afvragen waarom dit niet kan.

Ik weet ook niet welk overlegorgaan dit heeft besloten 8 jaar geleden. Misschien weet iemand met verstand van de laadpasmarkt dit wel? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frml
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:43
darkkingll schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:30:
[...]

Njah, ik mag hem via Athlon leasen, dus dat is opzich verwaarloosbaar..
Vanavond eens kijken of ik een proefritje kan maken bij de lokale dealer. Het blijft een twijfelpunt, maar voor dik 100euro per maand verschil t.o.v. een kleine diesel kan je heel wat koffie halen bij de pomp.
(liefste heb ik de E-niro, maar die is niet te bestellen, Kona heeft een veel te lange levertijd dus dan blijven de Leaf en E-golf over)
Zijn de Leaf en de E-Golf de enige twee keuzes die je hebt bij Athlon? Ik kan nu bij Alphabet een BMW i3 kiezen, die net een upgrade heeft gehad met zijn accupakket. Dit zorgt ervoor dat de actieradius nu iets langer is dan die van de E-Golf (volgens WLTP: 260km). Is dit dan geen optie voor jou? Ik zit er namelijk sterk over te denken om de i3 te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
tiguan schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:49:
Aan de e-Golf rijders. Af en toe verschijnt er een icoontje naast de snelheid. Een voetje met een pijltje er onder dat omhoog wijst. Heeft iemand enig idee wat dit betekent? Ik kan het in de handleiding nergens vinden.
Het lijkt erop dat dat gebeurt als er (volgens de kaart) iets verderop een snelheidsverlaging komt. Dus als je alvast je voet van het "gas" haalt zit je tegen de tijd dat de snelheid echt verlaagt op de goede snelheid.
Ik heb gemerkt dat hij dan ook automatisch regenereert, zelfs als je dat uit hebt staan.

PSN: Houtvlot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

i3 is nog duurder om te leasen dan de Golf. Is een Ioniq geen optie? In de praktijk komt deze even ver op een accu dan de eGolf omdat de Ioniq veel zuiniger is. En je kan met 70KW laden op een DC fast charger, de eGolf komt niet verder dan 30KW. Als je vaker lange ritten maakt, is de Ioniq sneller op de bestemming.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
i3 e.d. zijn ook opties, alleen die is nogal klein.. Kan er ook een trekhaak achter, voor een fietsendrager?

Ik moet waarschijnlijk regelmatig ermee vanuit Groningen ri. de randstad, vandaar dat range een dingetje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Nivve schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:05:
[...]

De oplosrichting is dan weer geen probleem; betalen zoals de rest van de markt ook betaald, door middel van een tussenpersoon die we 'de bank' noemen. Gezien het bij alles in de wereld kan, behalve bij laadpalen, is het logisch dat tweakers zich dan afvragen waarom dit niet kan.

Ik weet ook niet welk overlegorgaan dit heeft besloten 8 jaar geleden. Misschien weet iemand met verstand van de laadpasmarkt dit wel? ;)
Pin terminal is duur, bij die paar honderd/duizend snelladers zou het best kunnen. Maar bij de 100.000 publieke laadpalen is dat niet te doen.

In Nederland kan je met bijna alle pasjes bij bijna alle palen laden dus zie het probleem niet echt.
Vind het juist wel handig, netjes elke maand een factuur met alle laad sessies er op, met m'n benzine auto moest ik zelf alle bonnetjes bijhouden overtypen in excel 8)7
dinges schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:10:
[...]

Het lijkt erop dat dat gebeurt als er (volgens de kaart) iets verderop een snelheidsverlaging komt. Dus als je alvast je voet van het "gas" haalt zit je tegen de tijd dat de snelheid echt verlaagt op de goede snelheid.
Ik heb gemerkt dat hij dan ook automatisch regenereert, zelfs als je dat uit hebt staan.
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frml
darkkingll schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:10:
i3 e.d. zijn ook opties, alleen die is nogal klein.. Kan er ook een trekhaak achter, voor een fietsendrager?

Ik moet waarschijnlijk regelmatig ermee vanuit Groningen ri. de randstad, vandaar dat range een dingetje is.
Ik denk dat het sowieso lastig is om een EV te vinden die een trekhaak erachter krijgt. Bij de i3 kan dat zover ik weet niet. Ik woon zelf ook in Groningen en moet regelmatig in Utrecht zijn (rit van 200km). Collega's van mij hebben een E-Golf, en die redden het meestal net niet. Vandaar dat ik de i3 interessant vind als optie. Maar zoals Zonoskar al zei, de i3 is wel duurder dan de E-Golf om te leasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hachy schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:56:
[...]

Paar opmerkingen:

- de oplossing is doodsimpel en kan iedereen bedenken. Gewoon dat laadstation koppelen aan een PIN/CC apparaat of 1 universele pas met RFID en duidelijk aangeven op de paal wat de kosten zijn (dus niet afhankelijk van leverancier en/of gebruikte pas).

Mij persoonlijk zal het een rotzorg zijn als ik 40 apps moet installeren en 30 pasjes nodig heb en moet proberen of de kabel wel de juiste is maar niet iedereen is hobbyist cq EVfan en niet iedereen heeft enige interesse om zich in die hele materie te verdiepen en dat deel bevolking afschrijven (zeker als je wilt dat iedereen een EV neemt) is erg vreemd.

Ik durf de weddenschap aan te gaan dat er meer mensen worden afgeschrikt door de huidige wirwar dan dat er mensen zijn die vol enthousiasme daarin duiken.

- ik ben niet in de positie om een overlegorgaan oid te starten. De betreffende industrie hebben al weet-ij-veel van die organen maar blijkbaar heeft dit onderwerp niet hun interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

darkkingll schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:10:

Wat is regelmatig? En na hoeveel tijd rijd je weer terug naar Groningen?

Want ik denk niet dat ik ervoor zou kiezen om regelmatig Groningen - Rotterdam (250km enkele reis) te rijden met een EV en dan 's avonds weer terug.

Als de Niro en de Kona afvallen zou ik denk ik kiezen voor de Ionic in dat geval. Een kleiner accupack, dat efficienter wordt gebruikt (en dus sneller volzit bij bestemmingsladen) en snelladen met 70kWh. Dan ben je met twee keer een korte laadstop van een paar minuten heen en weer.

Ik rijd zelf een Leaf, naar grote tevredenheid, maar ik rijd dan ook niet regelmatig lange afstanden.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Frml schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:14:
[...]

Ik denk dat het sowieso lastig is om een EV te vinden die een trekhaak erachter krijgt. Bij de i3 kan dat zover ik weet niet. Ik woon zelf ook in Groningen en moet regelmatig in Utrecht zijn (rit van 200km). Collega's van mij hebben een E-Golf, en die redden het meestal net niet. Vandaar dat ik de i3 interessant vind als optie. Maar zoals Zonoskar al zei, de i3 is wel duurder dan de E-Golf om te leasen.
Ik heb een trekhaak op mijn Kona laten zetten en gebruik hem nagenoeg alleen voor 2 elektrische fietsen. Ik moet bekennen dat ik al een paar keer naar de stort ben gereden met een kar achter de auto... Als ik een keer word staande gehouden zal ik vast een megaboete krijgen, maar de stort is +- 3 kilometer van mijn huis af, ik gok het erop. Heb het bij de dealer nagevraagd: vanuit Hyundai mag het niet (want: niet gekeurd), maar ze zeiden dat het chassis het makkelijk aan kan en er geen reden is om er geen te hebben anders dan het risico op explosiegevaar bij een aanrijding. Om die reden ben ik voor een afneembare trekhaak gegaan... :) Garantie schijnt gezeik te worden bij eventuele schade door de montage, maar dat neem ik voor lief (anders had ik nog een auto met trekhaak moeten kopen voor die ritjes... 8)7 ). Als je koopt kan het dus zeker, wel een risico, fietsen kan sowieso, dat mag ook van de RDW (tot 75 kilo verticale last uit m'n hoofd, heb het iig nagevraagd).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
tiguan schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:49:
Aan de e-Golf rijders. Af en toe verschijnt er een icoontje naast de snelheid. Een voetje met een pijltje er onder dat omhoog wijst. Heeft iemand enig idee wat dit betekent? Ik kan het in de handleiding nergens vinden.
Wanneer je in de standaard D modus rijdt (de uitrolmodus zeg maar) dan geeft hij zuinigheidsinstructies aan de hand van GPS gegevens. Je kunt dan tijdig je voet van het stroompedaal afhalen en uitrollen tot de kruising/rotonde/stoplicht. Wanneer je geen route ingeladen hebt gaat hij uit van de meest voor de hand liggende route.
Ik merkte gisteravond ook het icoontje toen de snelweg (120) eindigde en overging naar gewoon (70), hierbij ging hij zelfs uit zichzelf licht regeneratief remmen om op 70 uit te komen (nadat ik mijn voet van het pedaal had gehaald uiteraard).

Edit: in de handleiding (https://www.volkswagen.nl/service/pechhulp/instructieboekje)
Bestuurdersinformatie > Instrumentenpaneel > Eco rijadviezen
Afbeeldingslocatie: https://vw-bordbuch.de/store/BBE-0001.png

[ Voor 15% gewijzigd door Tovenaar op 25-10-2018 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:42
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:42:
... Als ik een keer word staande gehouden zal ik vast een megaboete krijgen, maar de stort is +- 3 kilometer van mijn huis af, ik gok het erop.
Weet je hoe de politie dat bij ons oplost? Door op zaterdag voor de ingang van de stort te gaan controleren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacuuu schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:54:
[...]

Weet je hoe de politie dat bij ons oplost? Door op zaterdag voor de ingang van de stort te gaan controleren. ;)
Ga ik rekening mee houden, dank! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frml
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:42:
[...]

Ik heb een trekhaak op mijn Kona laten zetten en gebruik hem nagenoeg alleen voor 2 elektrische fietsen. Ik moet bekennen dat ik al een paar keer naar de stort ben gereden met een kar achter de auto... Als ik een keer word staande gehouden zal ik vast een megaboete krijgen, maar de stort is +- 3 kilometer van mijn huis af, ik gok het erop. Heb het bij de dealer nagevraagd: vanuit Hyundai mag het niet (want: niet gekeurd), maar ze zeiden dat het chassis het makkelijk aan kan en er geen reden is om er geen te hebben anders dan het risico op explosiegevaar bij een aanrijding. Om die reden ben ik voor een afneembare trekhaak gegaan... :) Garantie schijnt gezeik te worden bij eventuele schade door de montage, maar dat neem ik voor lief (anders had ik nog een auto met trekhaak moeten kopen voor die ritjes... 8)7 ). Als je koopt kan het dus zeker, wel een risico, fietsen kan sowieso, dat mag ook van de RDW (tot 75 kilo verticale last uit m'n hoofd, heb het iig nagevraagd).
Mag je die trekhaak wel gewoon gebruiken voor fietsendragers e.d. dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Frml schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:56:
[...]

Mag je die trekhaak wel gewoon gebruiken voor fietsendragers e.d. dan?
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20

indien de lastdrager is bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, driewielig motorrijtuig:
mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt, mag de verticale last niet meer dan 75 kg bedragen;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Nivve schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:36:
[...]

Dit is exact wat ik altijd deed. Netflix op de telefoon en balen dat de auto al vol is voor de aflevering afgelopen is :+

[...]

Misschien dat je het ook zo bedoelt, maar dat is alleen waar voor thuis laden (=domme palen).
De Jedlix app stuurt namelijk de laadpaal aan en is dus auto-agnostisch. Alleen de Tesla en de Zoe hebben software om dit zelf te regelen (Zoe vanaf 201x versie) en kan je dus op domme palen ook Jedlix gebruiken.
@possimpible
klopt: ik kan de inderdaad bij slimme publieke palen dit ook gebruiken, jammer genoeg niet thuis...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:27:
[...]
- de oplossing is doodsimpel en kan iedereen bedenken. Gewoon dat laadstation koppelen aan een PIN/CC apparaat of 1 universele pas met RFID en duidelijk aangeven op de paal wat de kosten zijn (dus niet afhankelijk van leverancier en/of gebruikte pas).
Kennelijk valt het toch wel tegen met 'doodsimpel' anders was het er al wel geweest.
Mij persoonlijk zal het een rotzorg zijn als ik 40 apps moet installeren en 30 pasjes nodig heb en moet proberen of de kabel wel de juiste is maar niet iedereen is hobbyist cq EVfan en niet iedereen heeft enige interesse om zich in die hele materie te verdiepen en dat deel bevolking afschrijven (zeker als je wilt dat iedereen een EV neemt) is erg vreemd.
Ik schrijf niemand af. Ik ontken ook niet dat het simpeler moet. Ik zeg alleen wel dat mensen -voorlopig althans- zullen moeten leren om peren te eten.
Ik durf de weddenschap aan te gaan dat er meer mensen worden afgeschrikt door de huidige wirwar dan dat er mensen zijn die vol enthousiasme daarin duiken.
Ik ook. Dat ontkent ook niemand. your point?
- ik ben niet in de positie om een overlegorgaan oid te starten. De betreffende industrie hebben al weet-ij-veel van die organen maar blijkbaar heeft dit onderwerp niet hun interesse.
Jawel hoor. Alleen gaat het minder snel als iedereen zou willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frml
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 16:04:
[...]

https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20

indien de lastdrager is bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, driewielig motorrijtuig:
mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt, mag de verticale last niet meer dan 75 kg bedragen;
Ah, dus ik zou in feite er gewoon een losse trekhaak onder kunnen zetten voor fietsen e.d. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dacuuu schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:54:
[...]

Om het trekgewicht van voorbijgangers te polsen? Lijkt me onwaarschijnlijk. Ik weet wel dat ze bijtelling ontduikers proberen op te sporen.

Ik zou me eerder zorgen maken om die gek op de weg die tegen je aanrijdt terwijl je illegaal met je aanhanger rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:27:
[...]

Paar opmerkingen:

Er zijn al bijna 100.000 laadpalen in NL en over een paar jaar waarschijnlijk een veelvoud daarvan. Die Pin apparaatjes kosten te veel om daar in te bouwen.
1 universele pas mer RFID is er al lang, neem gewoon een TNM of LMS pas en klaar, werkt in heel NL.

Ik vind dat je nogal overdrijft hoe "moeilijk laden is" als ik iemand mijn auto mee geef zeg ik "download de ChargeMap app en selecteer CSS, pasje ligt in het dashboard kastje". Meer instructies heb je niet nodig EN zij hoeven niks te betalen voor het laden! Zie dat maar eens met benzine voor elkaar te krijgen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:10
Deveon schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 16:40:
[...]

Om het trekgewicht van voorbijgangers te polsen? Lijkt me onwaarschijnlijk. Ik weet wel dat ze bijtelling ontduikers proberen op te sporen.
Dat wordt nog tricky voor @possimpible dan 😂

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:59
@Tovenaar Ik rij altijd in de B stand, dus regenereer al maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kdeboois schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:46:
[...]

Dat wordt nog tricky voor @possimpible dan 😂
Geldt alleen voor mensen met een 500 km verklaring, die heb ik niet. Verder: ben je inmiddels klaar? Als je niet weet hoe het werkt moet je er geen kritieken op hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:21:
[...]

Geldt alleen voor mensen met een 500 km verklaring, die heb ik niet. Verder: ben je inmiddels klaar? Als je niet weet hoe het werkt moet je er geen kritieken op hebben :)
Dat zal bij EVs inderdaad weinig voorkomen.

Ik leer langzaam. Of een te goed geheugen...

Ik ga nog eens een nachtje slapen op de Kia vs M3. Verwacht niet dat ze de LR met RWD ineens wel in NL gaan ondersteunen en dat maakt de Kia de auto met het langste bereik. In km/uur laadsnelheid gaat het elkaar weer wat minder ontlopen... hoop dat Björn er snel bij is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 09:37
Ik heb nog geen nieuw contact gehad met de rdw maar ik vermoed dat het uiteindelijk niet eens heel moeilijk moet zijn om een trekhaak goedgekeurd achter een EV te krijgen bij EV's gebaseerd op een ICE.

Als er een E keur op de trekhaak zit is de keurmeester tevreden. Laat ík die nou net niet hebben op míjn haak. Voor de e-golf Kona Niro en Ioniq kan ik mij voorstellen dat de koets niet (veel) afwijkt en de trekhaak van de ICE variant gewoon past.

Maar goed: is nog even koffie dik kijken. Ik hoop spoedig méér te weten via m'n contacten bij de RDW.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:12:
[...]
Ik ga nog eens een nachtje slapen op de Kia vs M3. Verwacht niet dat ze de LR met RWD ineens wel in NL gaan ondersteunen en dat maakt de Kia de auto met het langste bereik. In km/uur laadsnelheid gaat het elkaar weer wat minder ontlopen... hoop dat Björn er snel bij is.
Waarom de voorkeur voor het langste bereik? Genoeg is genoeg, toch?

Verder ga ik er even vanuit dat je TeslaBjörn bedoeld (en niet mij), maar toen ik het hem tijdens de live stream in Korea over de eNiro vroeg was hij heel duidelijk. De eNiro is géén concurrent van de Model 3. Los van de achterklep, levertijd en prijs is de Model 3 beter volgens hem. Al is dat laatste net als bereik gewijzigd met de introductie van de mid range.

Voor mij is de keuze in iedergeval snel gemaakt, maar verwacht ook maar een verschil van 2 maanden in levertijd (de Niro eerder).

In Nederland kan je namelijk prima generiek snelladen, maar in het buitenland is het supercharger netwerk toch wel erg makkelijk én betaalbaar. Ten slotte is het bereik van beide auto’s groot genoeg dat ik binnen de landsgrenzen toch niet hoeft snel te laden om weer thuis te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierz
kdeboois schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:12:
[...]

Dat zal bij EVs inderdaad weinig voorkomen.

Ik leer langzaam. Of een te goed geheugen...

Als je dan toch voor een BMW gaat neem dan de i3, het is tenslotte het elektrische auto’s topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Pierz schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:26:
[...]

Als je dan toch voor een BMW gaat neem dan de i3, het is tenslotte het elektrische auto’s topic.
😂

Als ik een BMW M3 zakelijk mag rijden dan zou ik het doen. Dan maar ff niet de planeet redden en dikke bijtelling lappen. Nee zo’n feest is het niet.

[ Voor 25% gewijzigd door kdeboois op 25-10-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Deveon schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:26:
[...]

Waarom de voorkeur voor het langste bereik? Genoeg is genoeg, toch?

Verder ga ik er even vanuit dat je TeslaBjörn bedoeld (en niet mij), maar toen ik het hem tijdens de live stream in Korea over de eNiro vroeg was hij heel duidelijk. De eNiro is géén concurrent van de Model 3. Los van de achterklep, levertijd en prijs is de Model 3 beter volgens hem. Al is dat laatste net als bereik gewijzigd met de introductie van de mid range.

Voor mij is de keuze in iedergeval snel gemaakt, maar verwacht ook maar een verschil van 2 maanden in levertijd (de Niro eerder).

In Nederland kan je namelijk prima generiek snelladen, maar in het buitenland is het supercharger netwerk toch wel erg makkelijk én betaalbaar. Ten slotte is het bereik van beide auto’s groot genoeg dat ik binnen de landsgrenzen toch niet hoeft snel te laden om weer thuis te komen.
Mwah dat is waar, maar als je op de vrijdagavond voor de voorjaarsvakantie in een rijtje staat te wachten op load-balanced 18kW van de Supercharger dan is een 50kW allego'tje ook zo gevonden. En voor die paar euro hoef je dat ook niet te laten. Het veel grotere destination charger netwerk van Tesla is voor 80/90% ook door niet-tesla's te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:38
JayPe schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:53:
[...]

In een ander verhaal: Winterbanden

EV's hebben vaak speciale lage rolweerstand, smalle bandjes... zijn er ook speciale EV winterbanden, of is dat quatsch? Reden: Ik heb nog een set Michelin Alpin's liggen waar ik maar één seizoen opgereden heb.
185/60 R14 op staal velgen. qua maatvoering moet 't wel passen. Maar ga ik daarmee enorm m'n verbruik naar de ballen helpen?

Ik heb nu 'smalle' zomerbandjes: 165/65 R15 op lichtmetaal.
Ga zondag winterbanden op de Leaf 2.0 zetten. Heb 16" genomen i.v.m. lagere rolweerstand

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pierz schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:26:
[...]

M3 in topics over EVs wil ook al eens verwijzen naar de Tesla Model 3.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Blokker_1999 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 07:42:
[...]

M3 in topics over EVs wil ook al eens verwijzen naar de Tesla Model 3.
No shit :> of was het geen sarcasme van @Pierz ?

[ Voor 8% gewijzigd door YoshiBignose op 26-10-2018 08:10 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hachy schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 00:36:
[...]

Mwah dat is waar, maar als je op de vrijdagavond voor de voorjaarsvakantie in een rijtje staat te wachten op load-balanced 18kW van de Supercharger dan is een 50kW allego'tje ook zo gevonden. En voor die paar euro hoef je dat ook niet te laten. Het veel grotere destination charger netwerk van Tesla is voor 80/90% ook door niet-tesla's te gebruiken.
Tuurlijk, maar feit is dat je bij Tesla meer keuze hebt. Het is namelijk maar de vraag of die 50 kW Allego wel vrij is (wanneer je er aan komt). Als het bij de Superchargers druk is zal het bij de andere snelladers waarschijnlijk ook druk zijn. Helemaal wanneer komend jaar de schepen vol met Niro's, Kona's en 60 kWh Leaf aankomen.

Bijkomend voordeel is dat de Telsa rijden dankzij de onboard navigatie beter geïnstrueerd wordt om ook tijdig weer te vertrekken, al zal je daar ook de krenten houden die gratis tot 100% laden en daarna de auto op de thuis op de oprit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
pposthoorn schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:13:
[...]

Pin terminal is duur, bij die paar honderd/duizend snelladers zou het best kunnen. Maar bij de 100.000 publieke laadpalen is dat niet te doen.

In Nederland kan je met bijna alle pasjes bij bijna alle palen laden dus zie het probleem niet echt.
Vind het juist wel handig, netjes elke maand een factuur met alle laad sessies er op, met m'n benzine auto moest ik zelf alle bonnetjes bijhouden overtypen in excel 8)7

[...]

Klopt.
Over de pin terminal. Idd, dat is exact wat ik zelf ook al eerder aangaf. Vandaar dat ik de nadruk op snelladers legde vooral daar is het raar dat dit niet kan. En ook van snelladers ben ik er nog nooit een tegen gekomen met een pin terminal.
Het is inderdaad geen direct probleem. Echter, dat iets geen echt probleem is, betekent niet dat er geen betere optie is. Ik kan veel dingen van EVs verkopen aan mensen omdat er voordelen aan hangen, maar dit is gewoon inferieur tov de oude situatie zonder dat het voordelen met zich mee brengt (ik weet er iig geen voor mij als particulier).

Een factuur elke maand met alle sessies is als optie voor zakelijk best nice. Echter als particulier heb ik er geen nut voor, echter ik ben door de pasjes verplicht om op de factuur te wachten** (tot 30 dagen als je pech hebt) voor ik weet hoeveel een laadsessie gekocht heb. Enige uitzondering is Fastned, die gebruikt SEPA DD waardoor ik wel gewoon de bedragen direct in mijn bank terugzie, ongeacht of ik met pas betaal of niet. Maar goed, ook nog steeds een pasje of app nodig.
Toch best raar dat we zeuren over banken die nog geen instant payments hebben, maar voor laadsessies is 30 dagen wachten opeens prima? :+

**Een verplichting die ook nog eens extra kosten met zich meebrengt per sessie/kwh/tijdseenheid/abonnement, wat we wederom bij benzine ook niet hebben (op bedrijfskaartjes na dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-10 14:42
As for Model 3 coming to Europe, Tesla said that they plan to open the order book to reservation holders by the end of the year.

Musk added that they plan to build a significant batch of Model 3 vehicles for Europe in January.

He said that he expects deliveries in February and March:

“We expect to start producing a significant volume for Europe in January, and obviously take some time to ship. So deliveries, probably if we finish the deliveries in Europe kind of in the late February, March timeframe.”
Tesla model 3 is waarschijnlijk vanaf december te configureren en wordt vanaf februari uitgeleverd. Ik ga er daarbij wel even vanuit dat Nederland bij de eerste landen in Europa hoort waar die wordt uitgeleverd.

https://electrek.co/2018/...sible-timeline-elon-musk/

[ Voor 0% gewijzigd door Guy Treepbush op 26-10-2018 11:34 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Guy Treepbush schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:29:
[...]

Tesla model 3 is waarschijnlijk vanaf december te configureren en wordt vanaf februari uitgeleverd. Ik ga er daarbij wel even van uit Nederland bij de eerste landen in Europa hoort waar die wordt uitgeleverd.

https://electrek.co/2018/...sible-timeline-elon-musk/
Vraag me af hoe het zit met de geruchten dat de duurdere uitvoeringen eerder aan de beurt komen. Heeft iedereen al een voorkeur doorgegeven dan bij het aanbetalen? Zou die tool dan aangeven dat de goedkopere voorlopig niet geleverd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
Bij het aanbetalen kun je nog niet doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:24:
[...]

Vraag me af hoe het zit met de geruchten dat de duurdere uitvoeringen eerder aan de beurt komen. Heeft iedereen al een voorkeur doorgegeven dan bij het aanbetalen? Zou die tool dan aangeven dat de goedkopere voorlopig niet geleverd worden?
Ik denk dat je alleen een dure variant kunt configureren en anders mag aanvinken dat je nog 1-2 jaartjes wacht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:24:
[...]

De aanbetaling is enkel de reservering, pas bij de bestelling (as december) kies je de uitvoering.

Overigens verwacht ik dat het aanbod van Europa gelijk is aan de VS. Het rolt van dezelfde band en prikkel om VS eerst te leveren (tax rebate) is grotendeels toevallig voorbij wanneer ze in Europa gaan leveren. Ze hebben verder geen technische excuus reden om eerste de duurdere variant uit te leveren (en de base model over 6 maanden, wereldwijd).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• darkkingll
Zo, ik kan ook beginnen met laadpassen e.d. aanvragen. Ik moet nog een proefrit maken, maar de kans is zeer groot dat ik een Leaf ga bestellen.. :) Die zijn bij de leasemij op voorraad dus ik zou over 2 weken al elektrisch kunnen rijden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lukkezen
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-02-2023
Mede dankzij dit topic heb ik een Nissan leaf besteld 2 weken terug.
Gisteren heb ik een brief ontvangen van de leasemaatschappij dat hij op 19 november word geleverd.

Ben zeer benieuwd hoe het me gaat bevallen. Enkele reis naar werk is +- 120 km. Ik zal in ieder geval voorlopig alleen gebruik maken van publieke laadpalen en de laadpalen op werk. Vooral in de winter zal het voor mij dus interessant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Lukkezen schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:44:

Ben zeer benieuwd hoe het me gaat bevallen. Enkele reis naar werk is +- 120 km. Ik zal in ieder geval voorlopig alleen gebruik maken van publieke laadpalen en de laadpalen op werk. Vooral in de winter zal het voor mij dus interessant worden.
Good luck, ik had het niet gedaan. Zit er voor noodgevallen een Fastned op je route?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukkezen
YoshiBignose schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:48:
[...]

Good luck, ik had het niet gedaan. Zit er voor noodgevallen een Fastned op je route?
Ja, er zitten meerdere FastNed locaties op de route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pevano
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 06:59
Lukkezen schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:44:
Mede dankzij dit topic heb ik een Nissan leaf besteld 2 weken terug.
Gisteren heb ik een brief ontvangen van de leasemaatschappij dat hij op 19 november word geleverd.

Ik ben ook benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Met 120km enkele reis ga je geen 100 rijden denk ik, het succes zal een beetje afhangen van je laadmogelijkheden thuis en laadsnelheid op je werk. Als je met 10% op je werk aankomt krijg je hem niet vol in 8 uurtjes met een 3kW-laadpaal. Maar kudo's voor het elektrisch gaan rijden !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Wacht, een 40kWh Leaf? Die heeft geen enkel probleem met 120km enkele reis toch? Of mis ik iets?

Als je hem in de buurt van leeg wil trekken op die rit moet je 300Wh/km gaan verstoken. Da's ~150km/h met verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:52
mux schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:38:
Wacht, een 40kWh Leaf? Die heeft geen enkel probleem met 120km enkele reis toch? Of mis ik iets?

Als je hem in de buurt van leeg wil trekken op die rit moet je 300Wh/km gaan verstoken. Da's ~150km/h met verwarming.
Maar hij zegt niets over thuis laden dus wil wellicht retour op 1 lading.

In dat geval zou een 32A laadmogelijkheid op het werk geen overbodige luxe zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFK1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-04-2022
net bericht van audi:(
e-tron is pas in 2019 te bestellen.
Mooie opsteker voor tesla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lukkezen
assje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:40:
[...]

Maar hij zegt niets over thuis laden dus wil wellicht retour op 1 lading.

In dat geval zou een 32A laadmogelijkheid op het werk geen overbodige luxe zijn.
Op werk staan er 11KW laadpalen. Waar ik dus effectief 3,7KW uit kan halen met een Leaf.
In de buurt van mijn huis (100 meter lopen) staat er een soortgelijke paal.

Waarschijnlijk zal ik dus dagelijks thuis en op het werk moeten laden.

[ Voor 16% gewijzigd door Lukkezen op 26-10-2018 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Wut?!
Waar ik dus effectief 3,7KW uit kan halen met een Leaf.

Daar pak je dan toch 6.6 kW? Of snap ik het laadsysteem van de Leaf niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Een 11kW laadpaal kan 3-fase 16A leveren (3 x 16A x230V ~ 11kW).
Omdat de Leaf maar 1-fase kan afnemen kan je dus max 1 x 16A x 230V ~ 3,7kW afnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

En dan hopen dat er niet iemand naast inprikt waardoor zelfs die 3,7kW nog verder omlaag "gebalanceerd" wordt.
Alleen met 22kW palen haal je de max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
YoshiBignose schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 08:10:
[...]

No shit :> of was het geen sarcasme van @Pierz ?
Ik ging er van uit dat men wel begrijpt dat de Model 3 afkorten tot M3 kortsluiting in de breinen van autoliefhebbers verooraakt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:44
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:02:
En dan hopen dat er niet iemand naast inprikt waardoor zelfs die 3,7kW nog verder omlaag "gebalanceerd" wordt.
Alleen met 22kW palen haal je de max.
Wat gebeurt er eigenlijk als er twee 1 fase auto's aan prikken? Zou theoretisch prima ieder op een eigen fase 3,7kW kunnen zijn. Maar in de praktijk??

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-10 19:59

Eltjo

Groninger in Fryslân

pposthoorn schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:45:
[...]
Ik ben zelf reuze benieuwd naar de eerste servicebeurt en wat ze me allemaal aan gaan smeren.
Vandaag m'n e-Golf weggebracht voor winterbanden en de eerste onderhoudsbeurt voor 30.000 kilometer. Dit is de checklijst die ik meekreeg. Het is vooral een controle.

Checklist onderhoud e-Golf 1

Checklist onderhoud e-Golf 2

De auto is klaar voor de winter! Ben echt benieuwd wat winterweer met de range gaat doen. Afgelopen week met (tegen)wind en regen zie je wel direct het gemiddelde verbruik omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Eltjo schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:13:
[...]

Vandaag m'n e-Golf weggebracht voor winterbanden en de eerste onderhoudsbeurt voor 30.000 kilometer. Dit is de checklijst die ik meekreeg. Het is vooral een controle.

[Afbeelding: Checklist onderhoud e-Golf 1]

[Afbeelding: Checklist onderhoud e-Golf 2]

De auto is klaar voor de winter! Ben echt benieuwd wat winterweer met de range gaat doen. Afgelopen week met (tegen)wind en regen zie je wel direct het gemiddelde verbruik omhoog gaan.
Bedankt voor het delen!
Even er doorheen gelezen en eerste wat me opvalt is dat dit volgens mij hetzelfde formulier is als bij de GTE :9
Verder is het inderdaad eigenlijk alleen maar beetje kijken en voelen en 3 dingen meten. Niks wat je niet zelf kan doen volgens mij.

Wat heeft dit grapje je gekost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

Hmmm de rekening gaat direct naar de leasemij, dus dat weet ik niet. Had ik natuurlijk even kunnen vragen maar daar niet bij stil gestaan.

Edit: op de werkorder die ik vanochtend had ondertekend zag ik een bedrag van bijna 900 euro staan maar dat is inclusief aanschaf en wisselen van de winterbanden.

[ Voor 37% gewijzigd door Eltjo op 26-10-2018 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Eltjo schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:21:
Hmmm de rekening gaat direct naar de leasemij, dus dat weet ik niet. Had ik natuurlijk even kunnen vragen maar daar niet bij stil gestaan.

Edit: op de werkorder die ik vanochtend had ondertekend zag ik een bedrag van bijna 900 euro staan maar dat is inclusief aanschaf en wisselen van de winterbanden.
Lang leve lease :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Opvallend dat wel de remvloeistof op niveau wordt gecontroleerd, maar niet op vochtpercentage.

Naja: het betreft ook een redelijk nieuwe auto natuurlijk. dus verversing komt ook pas na 2 jaar ( en bij nieuwe auto's, voor de eerste keer volgens mij zelfs pas na 3 jaar) aan de orde.

Interieurfiltertje is ook al niet vervangen noch gecontroleerd? Als ik dit lijstje zo zie, is het wisselen naar winterbanden absoluut het enige wat ze écht gedáán hebben. De rest is bijna meer werk om de vinkjes te zetten dan het daadwerkelijke uitvoeren ( duw: TUUUT!, claxon werkt! )

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

Die indruk krijg ik ook! Heb nog wel overwogen om even vanuit car-net de claxon te testen toen ze met de auto bezig waren ;-) Maar die check stond dus ook al op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
En als andere mensen nog interesse hebben in een e-golf maar de aanschafprijs ze wat tegen staat:

https://www.hollandcasino...n=NBF1811EM%20-%20AMS_ani

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanp
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-10 11:14
Ik zag dat hier de laatste tijd veel over de E-Golf wordt gepraat, en ik vraag me af of mede-rijders ook last hebben van onderstaande.

Sinds 2 weken rijd ik in een E-Golf (2017 model) en ik wil voorop stellen dat ik er uitermate tevreden mee ben!

Wat me echter opvalt is dat de range alle kanten op stuitert, ik kan er echt helemaal niks uit opmaken.. En dan nog niet gesproken over de 'benzine meter' als 'accu meter'

Ter voorbeeld; gisteren reed ik 9 km, toen ik vertrok stond de range op 92 km. Toen ik aankwam, stond hij op 90 km.. 2 km er af terwijl ik 9 km heb gereden?

Vandaag 22 km gereden (van werk naar huis). De teller begon op 170 km (90% geladen). Na 1 km gereden te hebben (de snelweg op) stond er nog 160 km op, met rustig rijden. Toen ik thuis aan kwam stond er nog 150 km op. De eerste km is er dus 10 km af gegaan, en vervolgens de overige 21 km is er nog eens 10 km vanaf gegaan. Er is geen pijl op te trekken...

Natuurlijk alleen maar wenselijk dat er uiteindelijk 'maar' 20 km van de range is afgegaan terwijl ik 22 km heb gereden (ik rijd overigens ook maar 100-105 km/u), maar ik kan zo niet echt een inschatting maken op een eventueel langere rit.

Is dit bij iedereen het geval of kan het zo zijn dat de accu wellicht niet goed 'gekalibreerd' is? Misschien verstandig om hem eens van 100% -> 0% te rijden zonder tussentijds laden? Of ligt het er aan dat het allemaal relatief kleine afstanden zijn? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Tja. @Dylanp

Denk dat je nu, in deze korte tijd, nog veelste veel focust op de GOM. Kleine stukjes ook maar. Relatief gezien.

De e-up! van mij begint vanaf nul meestal te rekenen met de fabrieksopgave van 11,7kWh/100km. Zodra je begint te rijden past de GOM zich aan, aan het werkelijk gerealiseerde verbruik. Dat schommelt nogal als je net wegrijdt. Zeker als je in B rijdt en de accu helemaal vol zit. Dan wordt er nog niet geregenereerd en daarna (na een km of 10) wèl. Ook rijdt je meestal eerst van een parkeerplaats door stadsdelen voor je op provinciaal en/of snelweg terecht komt. Heel wisselende omstandigheden.

De GOM doet zijn best, ik tel gewoon de streepjes in m'n tankmeter. Dat zijn er 16 waarvan 2 in het rood. Elk streepje is 10 kilometer voor mij. circa 140km bruikbaar dus in de zomer. 's winters ga ik voor het gemak maar uit van 100km.

[ Voor 3% gewijzigd door JayPe op 26-10-2018 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanp
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-10 11:14
@JayPe

Denk dat ik inderdaad maar gewoon moet gaan rekenen met in het achterhoofd dat ik op een gemiddeld verbruik van 17 kWh/100km (snelweg) ongeveer 170 km kan rijden met een 90% geladen accu, en wat minder op de GOM moet focussen.

Op de lange afstand verwacht ik ook wel dat de GOM op een gegeven moment gaat kloppen, althans dat hoop ik. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
nannoe schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:51:
Wut?!
Waar ik dus effectief 3,7KW uit kan halen met een Leaf.

Daar pak je dan toch 6.6 kW? Of snap ik het laadsysteem van de Leaf niet?
Klopt 6,6kW. Leaf laadt over 1F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Nee. 6,6kW kan alleen over een 32A fase. (32*230=7.360 watt) (Hij zei dat het een 11kW laadpaal is, 3x16A dus. Leaf pakt 1x16A = 16A*230v = max 3680w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Ik ga nog 1 vraag stellen.. De Leaf en E-Golf zouden het in theorie moeten redden zonder laden: de 211 km enkele reis die ik 1x per week moet doen. Ik ben echter niet van het 100-110 rijden op de snelweg. Zal de Leaf of Golf die 211 km ook kunnen halen met gewoon 130 km/h?(denk dat ik dan gemiddeld wel op 110 a 120 zit trouwens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:25
darkkingll schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:32:
Ik ga nog 1 vraag stellen.. De Leaf en E-Golf zouden het in theorie moeten redden zonder laden: de 211 km enkele reis die ik 1x per week moet doen. Ik ben echter niet van het 100-110 rijden op de snelweg. Zal de Leaf of Golf die 211 km ook kunnen halen met gewoon 130 km/h?(denk dat ik dan gemiddeld wel op 110 a 120 zit trouwens)
Met 120km/h kom je met de e-Golf niet aan 180 km bereik...en in de winter met kou helemaal niet.

Met 130km/h mag je blij zijn met 150 km |:(

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 26-10-2018 21:52 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Leaf ook niet
Vraag mezzin maar

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

211 km met 130 km/u red je alleen met een ampera, kona, e-niro of alle tesla’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Pffrt, dan gaat het hem denk ik niet worden..geen zin om overal max 100 te gaan rijden..

Ik denk dat ik nog maar even wacht op de e niro of toch maar een diesel neem..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:52
darkkingll schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 22:35:
Pffrt, dan gaat het hem denk ik niet worden..geen zin om overal max 100 te gaan rijden..

1x per week 15min bij de snellader, zwaar leven.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

darkkingll schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 22:35:

Succes met de eniro, 2500 verkocht, gok dat het nu al 1 jaar wachttijd is. Lekker dieselen, EV’s zijn er ten slotte alleen voor de bijtelling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Haha, dat is wel de enige redenen waarom ik een ev overweeg/woog. Lekker goedkoop..
Ik ben een echte Nederlander. ;)(en gewent lange afstanden aan 1 stuk te rijden. 400km zonder pauze? Eitje)

Maar goed. Ik wil maandagmiddag even een proefrit maken in de Nissan, en dan beslis ik dan wel wat ik doe.

Wel geinig, de lokale kia dealer zei vorige week dat de e niro nog niet te bestellen is..

[ Voor 39% gewijzigd door darkkingll op 26-10-2018 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 22:49:
[...]

Succes met de eniro, 2500 verkocht, gok dat het nu al 1 jaar wachttijd is. Lekker dieselen, EV’s zijn er ten slotte alleen voor de bijtelling!
0 verkocht (o ja, 1, door jou ;) ), rest betreft allemaal vrijblijvende “reserveringen”.
Maar inderdaad, als je nu nog een e-Niro wilt.. succes met wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Ja, daar was ik al bang voor.. als een kona 3 maanden levertijd had dan had ik er al wel 1 besteld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
darkkingll schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 23:05:
Haha, dat is wel de enige redenen waarom ik een ev overweeg/woog. Lekker goedkoop..
Ik ben een echte Nederlander. ;)(en gewent lange afstanden aan 1 stuk te rijden. 400km zonder pauze? Eitje)

Maar goed. Ik wil maandagmiddag even een proefrit maken in de Nissan, en dan beslis ik dan wel wat ik doe.

Wel geinig, de lokale kia dealer zei vorige week dat de e niro nog niet te bestellen is..
400km zonder pauze?!
Met 64kWh?

Denk dat je in de winter op de snelweg eerder rond de 275 uitkomt.

Met dit soort stellingen gaat de EV voor veel mensen zo erg tegenvallen!

“Ja, maat darkkingll zei dat ik 400km kon rijden”

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Pevano schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:32:
[...]

Ik ben ook benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Met 120km enkele reis ga je geen 100 rijden denk ik, het succes zal een beetje afhangen van je laadmogelijkheden thuis en laadsnelheid op je werk. Als je met 10% op je werk aankomt krijg je hem niet vol in 8 uurtjes met een 3kW-laadpaal. Maar kudo's voor het elektrisch gaan rijden !
Wij rijden al ruim 3 jaar dagelijks op en neer van Amersfoort naar Ridderkerk met een Kia Soul EV met 27 kWh. Met een normaal laadpaaltje op zijn werk moet hij makkelijk het kunnen halen. Als ik 100 km/h rij kom ik nog een eind verder en als ik ga hypermilen heb ik in Spijkenisse nog 45% over.

Ja ik woon/rij dan niet continue op de linker baan en wil ook niet de eerste zijn die weg rijd bij het stoplicht.

Met normaal* met het verkeer mee rijden moet hij dat makkelijk kunnen halen.

*Dus niet de hele rit op linkerbaan de voorste willen zij. En de snelheidslimieten niet beschouwen als de absolute minimum snelheid.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenK op 27-10-2018 07:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayPe
Goed zo @JeroenK

We rijden dan ook niet allemaal alleen maar voor de bijtelling EV.

Als je EV rijd, kàn dat je ook onthaasten. Ik rij vrijwel nooit meer 130 maar meestal cruise ik zo rond 95,.. Ja, dat ie precies op 137km/h is afgeregeld kom ik af en toe echt wel tegen, maar dat zijn dan meestal korte snelwegritjes waarbij bereik überhaupt niet boeit.
@darkkingll
Één keer per week 210 km rijden en dan rustig aan moeten doen, de rest van de week genieten van de rust, het enorme koppel bij 't stoplicht ( m'n voorbanden zijn met 10.000km inmiddels een heel eind heen) èn lage bijtelling: ik zou 't wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
YouTube: Audi e-tron first impressions door Teslabjørn. Eeehh......Kiabjørn ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Marc O. op 27-10-2018 08:44 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:25
Ik rij nu 3 jaar elektrisch en ben denk ik 2 keer tegen het bereik opgelopen, maar dat was in het eerste jaar, nu gaat het altijd goed en snelladen onderweg is ook prima.

Zou voor geen geld meer terug willen.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hachy schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:17:
Nee. 6,6kW kan alleen over een 32A fase. (32*230=7.360 watt) (Hij zei dat het een 11kW laadpaal is, 3x16A dus. Leaf pakt 1x16A = 16A*230v = max 3680w
Je hebt gelijk las over 11kW heen.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 27-10-2018 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
dfrenner schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 06:57:
[...]

400km zonder pauze?!
Met 64kWh?

Denk dat je in de winter op de snelweg eerder rond de 275 uitkomt.

Met dit soort stellingen gaat de EV voor veel mensen zo erg tegenvallen!

“Ja, maat darkkingll zei dat ik 400km kon rijden”
Nee, die 400km is met een ice. ;)
Wat ik al zei, ik ben er nog niet over uit. Maandagmiddag maar eens een proefrit maken, de lokale nissan dealer had net het demo model verkocht. Dus ik ga.uitwijken naar houten of Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik rijd zelf in een Leaf 40kWh en 200km is wel zo'n beetje de minimale range bij 120km. Voordeel van EV is dat je altijd nog langzamer kunt rijden (=meer range) als het erop aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
@Vaevictis_ je bedoelt maximale range, neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die range impact in de winter moet ik nog zien, geloof er eerlijk gezegd geen zak van. In mijn ICE verbruikte ik 1 liter diesel per uur meer om de airco en electronica op volle toeren te laten blazen, wat zal dat aan impact op een EV die voorverwarmd is en een warmtepomp heeft (=50% efficientie?) hebben? Ben benieuwd... 275 km lijkt me wel heel negatief, denk eerder 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:55

knakworst

Get more sats!

Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:42:
Die range impact in de winter moet ik nog zien, geloof er eerlijk gezegd geen zak van.
Twee weken geleden toen het nog rond de twintig graden was was mijn verbruik 20 procent lager dan nu. Ik zou er dus maar wel een zak van geloven. Of je moet verwarming uitzetten in je auto...
Pagina: 1 ... 10 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.