Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 09:37
De temperatuur van de accu is óók lager hè?
Dat heeft invloed op de hoeveelheid elektronen die zin hebben zich voor jou in beweging te zetten richting 't volgende atoompje.

Vergeet ook niet dat jouw diesel een hele partij restwarmte heeft om je interieur warm te stoken. En 's zomers (airco, koeling) het meestal maar om een paar graden gaat: bij 30 graden buitentemperatuur naar 20 graden interieur inclusief het flink ontvochtigen. Hulp van rijping erbij en voila: die full power airco heeft 't nog best makkelijk. Hooguit een graad of 15 koelen.

In de winter, bij vrieskou, moet de verwarming het van -5 naar een behaaglijke 20 graden pompen. Tegen gewerkt door rijwind, en zonder restwarmte.

Ik hoop óók heel erg dat 't meevalt, en ik kijk uit naar alle ochtenden die nog komen gaan waarbij de auto lekker voorverwarmd klaar staat ;-)

Maar hoop toch ook wel een range boven de 100 km over te houden..

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
darkkingll schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 23:51:
Ja, daar was ik al bang voor.. als een kona 3 maanden levertijd had dan had ik er al wel 1 besteld. ;)
Kijk eens rond op bv. Marktplaats voor de Kon. Ik ben dealers tegen gekomen die praten over januari als je nu koopt.
Kan geen kwaad om eens te bellen om te informeren.

Wanneer je de Leaf gaat proberen, probeer hem dan voor een dag uit. Neem hem volgeladen mee en kijk zelf wat de range doet. Ik denk niet dat je teleurgesteld zou zijn. Of in het slechste geval in de winter 1x per week letterlijk 5 a 10 minuten bij een Fastned stopppen. Een sanitaire stop, die je anders wellicht op het werk of bij een klant zou maken, of een kop koffie en je bent al 5 minuten verder.
En ja, als dat evt het geval zou zijn kun je dat als minpunt zien voor een EV.
Daar staan wel veel pluspunten tegenover. Zoals de bijtelling.
En andere dingen die je maandag wel zult ervaren :)

[ Voor 45% gewijzigd door Yoade75 op 27-10-2018 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knakworst schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:53:
[...]

Twee weken geleden toen het nog rond de twintig graden was was mijn verbruik 20 procent lager dan nu. Ik zou er dus maar wel een zak van geloven. Of je moet verwarming uitzetten in je auto...
Vreemd, ik merk er niks van en heb de temperatuur altijd op 22 graadjes staan en rij 200 km per dag, je zou denken dat je dit merkt? Vind sowieso dat 'ie weinig echt verwarmd tijdens het rijden, zal wel komen ivm voorverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

In de oude Leaf hebben we vandaag ook ~20% hoger verbruik dan toen het nog warm en droog was. Grootste verschil zit hem toch wel in de regen, dat zorgt voor veel extra weerstand. Maar de temperatuur helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
Vaevictis_ schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:40:
[...]

Ik rijd zelf in een Leaf 40kWh en 200km is wel zo'n beetje de minimale range bij 120km. Voordeel van EV is dat je altijd nog langzamer kunt rijden (=meer range) als het erop aankomt.
200 km zou perfect zijn, vanaf mijn huis naar het kantoor in Vianen is 211km, dus dan hoef ik tussendoor maar een paar minuten aan de lader.
We zullen maandag zien. Ik ga er een uur in rijden dus wil een stuk snelweg pakken en dan binnendoor terug.

[ Voor 10% gewijzigd door darkkingll op 27-10-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
juupke schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:42:
@Vaevictis_ je bedoelt maximale range, neem ik aan?
@juupke Klopt, ik kan zelf 260-tot 290 halen als ik niet harder dan 100 ga en achter een vrachtwagen blijf plakken in de zomer. In de winter zal het wel een stuk minder zijn. Ik verwacht niet onder de 200 km te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 27-10-2018 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:52:
[...]

Vreemd, ik merk er niks van en heb de temperatuur altijd op 22 graadjes staan en rij 200 km per dag, je zou denken dat je dit merkt? Vind sowieso dat 'ie weinig echt verwarmd tijdens het rijden, zal wel komen ivm voorverwarming.
Wat erg fijn werkt in de auto al aan de laadpaal een half uur voor vertrek opwarmen. Bij de leaf doe ik dit met een geautomatiseerde koppeling via Home Assistant en een regel: Om 5.30 en indien werkdag en temperatuur sensor garage < 11 dan climate control aan. Dat scheelt je dan verbruik tijdens de rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
darkkingll schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 11:44:
[...]

200 km zou perfect zijn, vanaf mijn huis naar het kantoor in Vianen is 211km, dus dan hoef ik tussendoor maar een paar minuten aan de lader.
We zullen maandag zien. Ik ga er een uur in rijden dus wil een stuk snelweg pakken en dan binnendoor terug.
Zie ook mijn tip hieronder. Je kunt best veel doen om de range te maximaliseren, achter een vrachtwagen plakken, eco mode, pro pilot aanzetten, snelheid op 100km/u vastzetten. Stoel en stuurverwarming ipv luchtverwarming etc. Warmer aankleden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:41
Vaevictis_ schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:03:
[...]

Wat erg fijn werkt in de auto al aan de laadpaal een half uur voor vertrek opwarmen. Bij de leaf doe ik dit met een geautomatiseerde koppeling via Home Assistant en een regel: Om 5.30 en indien werkdag en temperatuur sensor garage < 11 dan climate control aan. Dat scheelt je dan verbruik tijdens de rit.
Vaevictis_ schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:06:
[...]

Zie ook mijn tip hieronder. Je kunt best veel doen om de range te maximaliseren, achter een vrachtwagen plakken, eco mode, pro pilot aanzetten, snelheid op 100km/u vastzetten. Stoel en stuurverwarming ipv luchtverwarming etc. Warmer aankleden :*)
Vaevictis_ schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 11:58:
[...]

@juupke Klopt, ik kan zelf 260-tot 290 halen als ik niet harder dan 100 ga en achter een vrachtwagen blijf plakken in de zomer. In de winter zal het wel een stuk minder zijn. Ik verwacht niet onder de 200 km te komen.
Kan best in een 1 bericht 8)7

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
darkkingll schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 11:44:
[...]

Als je serieuze interesse hebt lukt het vaak wel om de auto een keer op zaterdag eind vd middag mee te krijgen en 'm maandagochtend vroeg weer terug te brengen. Bij een EV is range nl. voor velen best belangrijk en dat begrijpen ze bij de dealer vaak ook wel. Met een uurtje weet je of de auto lekker zit/rijdt, met een dag weet je hoever je met jouw rijstijl ongeveer komt.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Dat zou ik ook adviseren. Ik kreeg de eerste keer voor een gemiddelde dag een Renault Zoe inclusief een RFID-laaddruppel mee, heen en weer naar Zwolle. Werd iets later en dealer belde rond 15 uur dat ik 'm ook wel de volgende dag kon terugbrengen. In Zwolle niet geladen, en op de route zowel rustig plakkende achter een vrachtwagen als volle snelheid gereden. Want die range anxiety bestaat echt, moet je een keer ervaren. Bij thuiskomst 40 km over, kon ik ook gelijk zien hoe het werkte met laden, volgende ochtend in alle rust voor de spits naar de dealer teruggebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De dealer was bij mij totaal niet van plan om daar aan mee te werken. De verzekering dekte namelijk maximaal 30 minuten... langer was niet mogelijk, maar volgens mij kwam het vooral doordat ze er zelf geen hadden staan en bij een andere dealer vandaan moest komen..

Ook Lexus wilde eerst vaststellen of je de auto kon kopen voordat je de 48h proefrit kon maken. Maar misschien ligt het ook aan mij aangezien ik alleen vraag om een proefrit en totaal geen interesse hebt in wat de verkoper te vertellen heeft omdat het maar oppervlakkig is en concrete vragen ze geen antwoord op hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door Deveon op 27-10-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Bij mij is het dan ook zo dat de enige dealer in.de buurt pas de demoauto heeft verkocht. :( waardoor ik dan eerst een poos moet wachten op een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Audi e-tron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Artikel over waarom de Jaguar I-Pace minder bereik heeft dan men zou verwachten:
http://www.thedrive.com/t...-offer-234-miles-of-range

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:01:
De dealer was bij mij totaal niet van plan om daar aan mee te werken. De verzekering dekte namelijk maximaal 30 minuten... langer was niet mogelijk, maar volgens mij kwam het vooral doordat ze er zelf geen hadden staan en bij een andere dealer vandaan moest komen..

Ook Lexus wilde eerst vaststellen of je de auto kon kopen voordat je de 48h proefrit kon maken. Maar misschien ligt het ook aan mij aangezien ik alleen vraag om een proefrit en totaal geen interesse hebt in wat de verkoper te vertellen heeft omdat het maar oppervlakkig is en concrete vragen ze geen antwoord op hebben.
Dat 30 minuten verhaal heb ik nog nooit gehoord en lijkt me een verzonnen verhaal.

Vanuit Lexus erg vreemd, zou dat hebben gecountered door te zeggen dat ze niet representatief voor het merk overkomen en de reclame toch echt anders klonk. Dealers zijn daar gevoelig voor, ze krijgen aan het eind van het jaar vaak nog een client-satisfactory rate bonus vanuit het merk, als jij ze als ‘vreemd merk overstapper’ een slechte review geeft, dan hakt het er in. Zo kun je best veel gedaan krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 08:45
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 07:53:
[...]

Dat 30 minuten verhaal heb ik nog nooit gehoord en lijkt me een verzonnen verhaal.
Ik kreeg de Zoe mee voor de zaterdag met een tankpas. De BMW i3, breng hem voor het donker terug (3,5 uur in gereden)
De Ioniq moest binnen een uurtje terug zijn want de verkoper reed er zelf in en moest na een uurtje weg, maar ik heb nog niet meegemaakt dat ze me alleen maar een haf uurtje laten rijden.

Ik vraag er ook gewoon om bij het maken van de afspraak, het is elektrisch, is toch anders dan een ice.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb bij Volkswagen en Nissan gevraagd of ik de auto 's avonds kon ophalen en 's morgens weer inleveren. Vonden ze geen probleem. Bij Hyundai deden ze daar wel moeilijk over, dus daar overdag een uurtje gereden.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:23
Recent had ik een discussie met mijn collega's over electrische lease auto's. Toen vroeg ik me af hoe dit nu ging met een laadpaal thuis.
Ik hoor dat je dit vergoed krijgt. Maar hoe zit het nu met zonnepanelen thuis? Want als salderen in de toekomst niet door gaat en je zou de volle prijs terug dan zou dit zeer interessant zijn om te "salderen".
Dan verdien je in de zomer geld aan je stroom door je overproductie die je in je lease auto stopt en er toch de volle prijs voor zou krijgen in plaats van de verkoopprijs. En in de winter betaal je dat terug door je te kort op de panelen

Ik kon hier niets over vinden. Iemand enig idee hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
f.heinen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:26:
Recent had ik een discussie met mijn collega's over electrische lease auto's. Toen vroeg ik me af hoe dit nu ging met een laadpaal thuis.
Ik hoor dat je dit vergoed krijgt. Maar hoe zit het nu met zonnepanelen thuis? Want als salderen in de toekomst niet door gaat en je zou de volle prijs terug dan zou dit zeer interessant zijn om te "salderen".
Dan verdien je in de zomer geld aan je stroom door je overproductie die je in je lease auto stopt en er toch de volle prijs voor zou krijgen in plaats van de verkoopprijs. En in de winter betaal je dat terug door je te kort op de panelen

Ik kon hier niets over vinden. Iemand enig idee hier over?
Er wordt ook niet zo direct gekeken naar zonnepanelen en overschot 'af-fikken'.

Maar in deel 3 van dit topic is al wel eens langs gekomen dat je voor het stroomtarief die je aan je laadpaal koppelt best een hoge kWh prijs kunt hangen; Onder het mom van 'aanvullende kosten',. dus niet alleen de kale stroomprijs, maar ook de 'nadelen' compenseren zoals de rompslomp, een zeurende vrouw want je groepenkast moest uitgebreid en de stoep moest worden opgebroken ofzo.. naja; Ik geloof dat er mensen zijn die thuis circa 30+ cent/kWh rekenen.

Of je nu zonnepanelen hebt of niet: Het verkopen van je eigen stroom aan je laadpaal -> Lease-tank-pas is altijd mogelijk. De salderingsregeling bestaat nu gewoon nog, en tegen de tijd dat die eraf gaat, zal men wellicht nog meer zonnestroom direct willen gebruiken. Alleen een beetje jammer dat je auto meestal niet thuis staat als de zon schijnt...

Lang verhaal kort; Je bent niet de eerste die het verzint. Als je echter denkt dat je er rijk van wordt,. think again.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-10 09:51

Sr_Ogel

Klop klop klop

Ja straks als salderen stopt is je eigen productie gelijk opmaken het beste. Echter staat bij de meeste Nederlanders de auto bij de baas op het terrein wanneer de zon het meeste opbrengt. Of je moet 's nachts gaan werken.

In het weekend wel slim om dus pas te laden overdag.

Zelf gisteren rondje dealer gedaan. Helaas is mijn leaseautoregeling erg karig. Zoe of ioniq. Zoe even stuk snelweg gereden want op onderliggend wegennet had ik al ervaring mee. Ioniq niet kunnen proberen.

Nu nadenken of ik elektrisch wil gaan rijden. Mijn specifieke situatie is beroerd. Zwolle <> Amstelveen bij kantoor van mitsubishi. Kan daar niet laden. Alleen maar foutlanders die de palen bezet houden en niet laden. Geen capaciteit voor de andere huurders in het pand. Dus geen paal voor ons.

Zoe zou de 220 woonwerkwoon moeten kunnen overbruggen met in de winter wellicht bijladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:48
Zou nog maar even gaan nadenken over de Zoe. Blij dat ik nu Ioniq rijd. M'n 22kwh zoe gaf volgeladen 150 km aan, maar dat moest ik met 80 op de snelweg gaan doen, anders haalde ik nog geen 110 denk ik.

De Ioniq kan je gewoon 110-130 mee rijden, bij zeer goede range.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:46
Eerder op het werk verschijnen? Heb je en een laadpaal en minder last van file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Mijn werkgever bied 25ct per kWh plus de aanleg van het laadpunt (geen idee wat het budget is). Waar de stroom vandaan komt is niet relevant.

Daarom ben ik ook druk bezig om een “verlengde privaat aansluiting” op openbare grond te realiseren voordat ik zonnepanelen laat plaatsen. Met 25ct per kWh heb ik ze binnen 4 jaar terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Pierz schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:37:
Eerder op het werk verschijnen? Heb je en een laadpaal en minder last van file.
De plaatsen zijn gereserveerd voor mitsubishi. Wij hebben eigen gereserveerde plekken zonder laadmogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alexkroeze schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:43:
[...]

De plaatsen zijn gereserveerd voor mitsubishi. Wij hebben eigen gereserveerde plekken zonder laadmogelijkheid.
Dan heeft jouw baas een slecht huurcontract afgesloten, zou het afdingen bij een contractverlenging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:46:
[...]

Dan heeft jouw baas een slecht huurcontract afgesloten, zou het afdingen bij een contractverlenging
Mitsubishi zat er al toen wij er gingen huren en verbruikte al de beschikbare capaciteit van het pand (dat is tenminste het verhaal waarom wij geen palen krijgen). Het project waarvoor wij het pand huren is gestart voordat VolkerInfra met EV begon.

Terug naar de Zoe. Op basis van de dealer die met de 22kw Amstelveen wel kon bereiken moet het met de 41kw toch lukken om woonwerkwoon (220 km)te doen? Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
alexkroeze schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:44:
Ja straks als salderen stopt is je eigen productie gelijk opmaken het beste. Echter staat bij de meeste Nederlanders de auto bij de baas op het terrein wanneer de zon het meeste opbrengt. Of je moet 's nachts gaan werken.

Offtopic:
Hmm ik dacht dat de saldering van per jaar naar per dag ging.... Dat klopt dan niet?
Hoe vaak wordt het dan bepaald? Want je opbrengst en gebruik per seconde krijg je never nooit gelijk zonder accu systeem.

Dus hoe vaak wordt dan je productie vs gebruik bepaald? Per uur? Per dagdeel? Of is dat nog onduidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

f.heinen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:06:
[...]

Offtopic:
Hmm ik dacht dat de saldering van per jaar naar per dag ging.... Dat klopt dan niet?
Hoe vaak wordt het dan bepaald? Want je opbrengst en gebruik per seconde krijg je never nooit gelijk zonder accu systeem.

Dus hoe vaak wordt dan je productie vs gebruik bepaald? Per uur? Per dagdeel? Of is dat nog onduidelijk?
Teller vooruit = 22 cent per kwh lappen
Teller achteruit = 7 cent per kwh retour
Valt prima te meten met die slimmer meters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:17:
[...]

Blijft de vraag: Wordt dat op jaarbasis bekeken of volcontinu? Of iets daar tussenin? Jouw antwoord doet 'volcontinu' vermoeden.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marc O. schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:19:
[...]

Blijft de vraag: Wordt dat op jaarbasis bekeken of volcontinu? Of iets daar tussenin? Jouw antwoord doet 'volcontinu' vermoeden.
Het is volcontinu, als ik mijn zonnepanelen verkoper iig moet geloven. Tevens de reden dat ik geen zonnepanelen neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:24:
[...]

Het is volcontinu, als ik mijn zonnepanelen verkoper iig moet geloven. Tevens de reden dat ik geen zonnepanelen neem.
Volcontinu verrekend inderdaad. Met de nuance dat het atroomprijs plus terugleversubsidie is. 5+7 of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:24:
[...]

Maar da's toch geen reden om geen zonnepanelen te nemen? Met 7ct/kWh (+een paar cent terugleversubsidie) heb je alsnog uitstekend rendement op de investering. Veel beter dan - om dit weer ontopic te trekken - een elektrische auto :)

Zonnepanelen blijven hoe dan ook nog steeds een no-brainer, behalve als je echt iedere 3-4 jaar verkast en ze niet kunt meenemen en ze niks toevoegen aan de waarde van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
Serieus?!?? Dus ik maak 1kWh krijg hiervoor 7ct en 3 seconde later moet ik er 22 voor betalen? Dus tijd voor een accu systeem. Dat kan dan ook uit (gok ik zo bij een groter gezin met 20+ panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Natuurlijk niet. Onder de huidige regelgeving wordt er voor de te betalen energiebelasting gerekend met netto waarden (verbruik minus teruglevering, gezien over de hele periode waar de jaarafrekening betrekking op heeft). Netto teruglevering? Dan heb je netto geen verbruik en betaal je over je nul verbruik nul energiebelasting. Energiebelasting is waarom het teruglevertarief veel lager is dan het verbruikstarief.

Over de toekomst is nog niets concreets bekend, en zodra de regels veranderd worden heb je nog genoeg tijd om de kosten en opbrengst van een thuisaccu door te rekenen.

Overigens is 7ct per kWh wel erg karig, tegenwoordig heb je al 12ct bij een of meer leveranciers.

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 28-10-2018 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:17:
[...]

Weer een reden om die "slimme" meter te weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Meters met een teruglevertelwerk hoeven niet per se slim te zijn. Jij bedoelt dat je je draaischijfmeter zonder teruglevertelwerk wil behouden. Als je de slimme meter weigert, dan kan je meter nog steeds worden vervangen door een domme meter die wél teruglevering apart registreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Ga er maar vanuit dat er op een gegeven moment wetgeving komt die jou verplicht om een slimme meter te laten plaatsen (op straffe van afsluiting van het stroomnet).

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:00
De slimme meter wordt niet verplicht, het teruglevertelwerk wel. Om dit te realiseren is het waarschijnlijk dat het huidige salderingssysteem een jaar langer blijft, zodat er geen ongelijkheid ontstaat voor zonnepaneelbezitters met of zonder teruglevertelwerk.

In België wil men alle zonnepanelen die voor 2020 aangeschaft zijn 15 jaar lang behandelen alsof er geen slimme meter is, daar lijkt saldering dus gegarandeerd, tot dat het niet meer houdbaar is of de politiek van mening verandert.

[ Voor 31% gewijzigd door guido66 op 28-10-2018 16:05 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Deveon schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:01:

In mijn tijd hadden ze nog een mooie actie waarbij je een proefrit mocht maken in de IS300h en daarna een hadden ze een 3-serie en een A4 staan ter vergelijking. Je mocht dan in alle 3 rijden om zo te zien dat de IS het beste was :P En dat was ook zo. Maar het waren wel twee afgetrapte huurauto's terwijl de IS netjes was maar goed daar kan je doorheen kijken.

Snap wel dat ze bij een 48h proefrit wat meer info over je vragen ja...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:38

3_s

guido66 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:02:
<off-topic>
In België wil men alle zonnepanelen die voor 2020 aangeschaft zijn 15 jaar lang behandelen alsof er geen slimme meter is, daar lijkt saldering dus gegarandeerd, tot dat het niet meer houdbaar is of de politiek van mening verandert.
Met de nadruk op willen... Helaas heeft de Vlaamse regering niets te zeggen over de VREG die dit beslist.

http://m.standaard.be/cnt/dmf20181015_03841977

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
Voor de Car-Net gebruikers onder ons:

Ik heb een aantal keren 'last' gehad van een hangende communicatie van de auto met de Car-Net server.

De App kon prima de info van de auto opvragen (vanaf de server), maar deze info vernieuwde zichzelf niet (meer). Waarom niet? Omdat de auto zelf in storing stond. Die wilde niet meer communiceren met de server. De data module (GPRS dingetje) gaf gewoon geen info meer door.

Via duitse fora ( o.a. Going Elektric ) uitgezocht en gevonden dat je dan een bepaalde zekering eruit moet trekken, zodat ie even spanningsloos wordt.

Mijn e-up wilde niet meer communiceren nadat ik de status opvroeg toen ik aan het laden was bij een Lidl paal in Brugge afgelopen zomer. Vlak voor ik naar Italië ging. Bummer. Uiteindelijk (b)leek dat zekeringtrekken zo eenvoudig nog niet, omdat ik niet zeker was welke zekering het zou moeten zijn.. en toen ik dat eenmaal zeker wist, bleek het alsnog een trial and error verhaal te zijn: Pas voor de terugreis kreeg ik 't weer voor mekaar.
Ook na de montage van de trekhaak (accu los gegooid ) wilde CAR-NET weer niet (ik bleef een auto icoontje zien met een geopende motorkap 8)7 ) en wilde ik weer de truuk met de zekering gaan uitvogelen.

Lang verhaal kort: Via de OBDII poort kan je de module een reset geven: Dat kan waarschijnlijk ook met VAG-COM, maar ik heb zo'n relatief goedkope OBDeleven plug.
Jeuh!

Overigens kan ik inmiddels ook het voltage per cel (?) uitlezen. Het zijn er een stuk of 170?
Ook lijkt het erop dat ik inmiddels een kleine 1750 kWh heb verstookt de afgelopen 11.000 km? Zou neer komen op 16 kWh/100km? Zou dan waarschijnlijk inclusief regeneratie energie zijn, want hoewel ik ook echt wel tripjes maak met het pedaal in de vloerbedekking, mijn woonwerk doe ik toch echt wel veel zuiniger ( < 11 kWh/100km )

[ Voor 12% gewijzigd door JayPe op 28-10-2018 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:15:
[...]

Maar da's toch geen reden om geen zonnepanelen te nemen? Met 7ct/kWh (+een paar cent terugleversubsidie) heb je alsnog uitstekend rendement op de investering. Veel beter dan - om dit weer ontopic te trekken - een elektrische auto :)

Zonnepanelen blijven hoe dan ook nog steeds een no-brainer, behalve als je echt iedere 3-4 jaar verkast en ze niet kunt meenemen en ze niks toevoegen aan de waarde van je huis.
Met een rietenkap twijfelden we al, best een werk om dat mooi weg gewerkt te krijgen. Als je er dan geen kut voor krijgt, haak ik af... neemt niet weg dat je gelijk hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
YoshiBignose schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:51:
[...]
Snap wel dat ze bij een 48h proefrit wat meer info over je vragen ja...
Helemaal mee eens, maar dan moeten ze ook geen mensen pro actief gaan benaderen met het aanbod. Het leek haast een actie van de importeur waar de dealers niet op zaten te wachten.

Zelf was ik zeker een potentiële klant geweest om hem te leasen, maar inmiddels zijn er EVs te krijgen die voldoen aan mij wensen. Waardoor alles met een brandstofmotor mij tegenvalt. Na de proefrit van de Ioniq was ik overtuigt. Liever een EV met 4% bijtelling dan een ICE zonder bijtelling. Woon-werkverkeer red ik wel op een accu en voor 50 euro per maand kan ik er vast voldoende privé ritjes mee afhandelen. De €200-300 p/m die ik uit bijtelling bespaar stop ik liever in auto #2 voor vakanties, uitzonderingen, noodgevallen en tegelijk gebruik.

[ Voor 38% gewijzigd door Deveon op 28-10-2018 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03

Tijd voor een zappi dus :) Ik werk 1 dag in de week thuis dus dan kan ik al 3 van de 4 dagen in de week thuis overdag laden.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Simpele en complexe vraag tegelijk. Ik rijd vrijwel dagelijks 140km retour naar werk. Nu een mooi dieseltje, dagwaarde 4000e denk ik en 1:17,5. Met een goede 50k per jaar dus. Die komt richting vervanging of anders inzetten (gebruikt door de rest van het bedrijf), dus mogelijk een vervanging.

Fiscaal de vraag (de vervanger kan (ook) zakelijk aangeschaft) voor de accountant natuurlijk wat en of het interessant is. Bespaart het eventueel genoeg om de diesel te laten staan cq vervangen.

Praktisch de vraag: red ik het fatsoenlijk om 50k per jaar woon werk met een leaf oid te doen of rij je dan intens van laadpaal naar laadpaal en is hij afgeschreven in 2 jaar? De ioniq vast wel maar als een occasion lukt is t leuker ;).

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
Scorpei schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:04:
Simpele en complexe vraag tegelijk. Ik rijd vrijwel dagelijks 140km retour naar werk. Nu een mooi dieseltje, dagwaarde 4000e denk ik en 1:17,5. Met een goede 50k per jaar dus. Die komt richting vervanging of anders inzetten (gebruikt door de rest van het bedrijf), dus mogelijk een vervanging.

Fiscaal de vraag (de vervanger kan (ook) zakelijk aangeschaft) voor de accountant natuurlijk wat en of het interessant is. Bespaart het eventueel genoeg om de diesel te laten staan cq vervangen.

Praktisch de vraag: red ik het fatsoenlijk om 50k per jaar woon werk met een leaf oid te doen of rij je dan intens van laadpaal naar laadpaal en is hij afgeschreven in 2 jaar? De ioniq vast wel maar als een occasion lukt is t leuker ;).
Kun je op je werk laden? Dan moet het met elke EV te doen zijn, ook de oudere Leafs. Alle nieuwe types kunnen 140km/dag natuurlijk makkelijk.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:08

Zelf gisteren rondje dealer gedaan. Helaas is mijn leaseautoregeling erg karig. Zoe of ioniq. Zoe even stuk snelweg gereden want op onderliggend wegennet had ik al ervaring mee. Ioniq niet kunnen proberen.

Nu nadenken of ik elektrisch wil gaan rijden. Mijn specifieke situatie is beroerd. Zwolle <> Amstelveen bij kantoor van mitsubishi. Kan daar niet laden. Alleen maar foutlanders die de palen bezet houden en niet laden. Geen capaciteit voor de andere huurders in het pand. Dus geen paal voor ons.

Zoe zou de 220 woonwerkwoon moeten kunnen overbruggen met in de winter wellicht bijladen.
zie autobild test in de startpost

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marc O. schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:13:
Ga er maar vanuit dat er op een gegeven moment wetgeving komt die jou verplicht om een slimme meter te laten plaatsen (op straffe van afsluiting van het stroomnet).
Dat zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

alexkroeze schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:56:
Terug naar de Zoe. Op basis van de dealer die met de 22kw Amstelveen wel kon bereiken moet het met de 41kw toch lukken om woonwerkwoon (220 km)te doen? Iemand daar ervaring mee?
Ik vind het op het randje. Ik rij een Q90 en die doet in de winter met mijn rijstijl niet meer dan 180 km. Maar goed, ik rij dus wel 130.

Als jij elke dag 220 km rijdt, moet je 1 of 2 van de volgende oplossingen kiezen:
- aan het infuus op je werk en thuis
- rustiger rijden
- onderweg ietsie bijladen in de winter

Plus, je moet er eigenlijk wel zeker van zijn dat je elke dag met een volle accu weg kunt rijden. Heb je een eigen oprit? Volgens mij wordt de Q90 niet meer aangeboden. En wat ik het nadeel vindt van de R90 en R110, is dat hij dus niet goed snellaadt. Dat is geen enkel probleem voor 99% van de autoritten, maar in jouw geval vind ik dat wel degelijk een nadeel. Ik vind de Zoe in jouw geval echt een twijfeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

TucanoItaly schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:06:
[...]

Maar goed, ik rij dus wel 130.

Als jij elke dag 220 km rijdt, moet je 1 of 2 van de volgende oplossingen kiezen:
- aan het infuus op je werk en thuis
- rustiger rijden
- onderweg ietsie bijladen in de winter
Naar Amstelveen rijd ik altijd door de polder vanaf Harderwijk. Dat betekent dat ik alleen van Zwolle tot Harderwijk (40 km) 130 zou kunnen rijden.a1 en a9 is de financieel geaccepteerde snelheid 100km/u.

Andere werklocaties, omgeving Utrecht, hebben palen staan.

Heb 4 openbare parkeervakken tegen de zijgevel van mijn huis. Zou daar aan de gevel dan een privé laadpaal regelen. Geen garantie op een plekje al heb ik hele vriendelijke buren.

Daarnaast is er op 100 m allego openbare laadpaal. Plek voor twee. Straks is echter de aanvrager van die paal verhuisd dus dan praktisch de enige gebruiker. Nog nooit andere auto gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
alexkroeze schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:17:
[...]

Naar Amstelveen rijd ik altijd door de polder vanaf Harderwijk. Dat betekent dat ik alleen van Zwolle tot Harderwijk (40 km) 130 zou kunnen rijden.a1 en a9 is de financieel geaccepteerde snelheid 100km/u.

Heb 4 openbare parkeervakken tegen de zijgevel van mijn huis. Zou daar aan de gevel dan een privé laadpaal regelen. Geen garantie op een plekje al heb ik hele vriendelijke buren.

Daarnaast is er op 100 m allego openbare laadpaal. Plek voor twee. Straks is echter de aanvrager van die paal verhuisd dus dan praktisch de enige gebruiker. Nog nooit andere auto gezien.
ioniq met bijna genoeg bereik icm snel snelladen lijkt me een goede optie, zeker met opkomst 100kW+ snelladers waar die65-69kW haalt van 5%-78%

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

alexkroeze schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:17:
Heb 4 openbare parkeervakken tegen de zijgevel van mijn huis.
Desalniettemin als je budget het toelaat, zou ik voor een 60+ kWh model gaan. Maar goed, dat zijn forse prijs verschillen. Of je moet de Q90 nog kunnen krijgen.

Maar zoals je de omstandigheden schetst, klinkt het zeker als doable. Sowieso in de zomer is geen probleem, het is meer de winter die de range kan beperken.

Op een bepaald punt ga je het wellicht ook als uitdaging zien, ik heb mooie ritten naar Duitsland en Frankrijk gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 28-10-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De accu van mijn q210 Zoë bleef eens opgewarmd op 4 ritten van totaal zo’n 270Km en 4x aan de snellader prima op temperatuur ondanks de lagere buitentemperaturen.
Ik vertrok met 8 graden buiten, idem voor de accu. Met canze hield ik het wat in de gaten en met ~120Km/u op de snelweg was ie na 50Km voldoende opgewarmd (meen zo’n 18 graden) om gewoon met 40kW te laden. De volgende stop sprak ie zelfs de koeling aan.
Vanavond laatste deel van 116Km naar huis. De buitentemperatuur begon het met 3 graden tot thuis 0 maar de accu kreeg het niet koud en had halverwege met laden zelfs nog wat koeling nodig.
Aan verwarming vast wel een paar kWh verstookt maar dat verbruik is niks tov het rijden.
Als ik niet met een volle accu was vertrokken zou snelladen denk ik beperkt zijn geweest maar tot zover valt het me nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

alexkroeze schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:56:
[...]

Mitsubishi zat er al toen wij er gingen huren en verbruikte al de beschikbare capaciteit van het pand (dat is tenminste het verhaal waarom wij geen palen krijgen). Het project waarvoor wij het pand huren is gestart voordat VolkerInfra met EV begon.

Absoluut te doen met de 41kWh batterij. Als je je rechtervoet een beetje kan bedwingen ook in winterse omstandigheden. Op de wintersport bij bepaalde etappes ook nog 235/240 gehaald, volbeladen 4 personen en bagage + de kachel aan en cruise control op 100km/h.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heeft iemand al op de een of andere manier een 64kWh Kia e-Niro besteld en een leverdatum gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:47
JayPe schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:10:
Voor de Car-Net gebruikers onder ons:

Ik heb een aantal keren 'last' gehad van een hangende communicatie van de auto met de Car-Net server.

De App kon prima de info van de auto opvragen (vanaf de server), maar deze info vernieuwde zichzelf niet (meer). Waarom niet? Omdat de auto zelf in storing stond. Die wilde niet meer communiceren met de server. De data module (GPRS dingetje) gaf gewoon geen info meer door.

Via duitse fora ( o.a. Going Elektric ) uitgezocht en gevonden dat je dan een bepaalde zekering eruit moet trekken, zodat ie even spanningsloos wordt.

Mijn e-up wilde niet meer communiceren nadat ik de status opvroeg toen ik aan het laden was bij een Lidl paal in Brugge afgelopen zomer. Vlak voor ik naar Italië ging. Bummer. Uiteindelijk (b)leek dat zekeringtrekken zo eenvoudig nog niet, omdat ik niet zeker was welke zekering het zou moeten zijn.. en toen ik dat eenmaal zeker wist, bleek het alsnog een trial and error verhaal te zijn: Pas voor de terugreis kreeg ik 't weer voor mekaar.
Ook na de montage van de trekhaak (accu los gegooid ) wilde CAR-NET weer niet (ik bleef een auto icoontje zien met een geopende motorkap 8)7 ) en wilde ik weer de truuk met de zekering gaan uitvogelen.

Lang verhaal kort: Via de OBDII poort kan je de module een reset geven: Dat kan waarschijnlijk ook met VAG-COM, maar ik heb zo'n relatief goedkope OBDeleven plug.
Jeuh!

Overigens kan ik inmiddels ook het voltage per cel (?) uitlezen. Het zijn er een stuk of 170?
Ook lijkt het erop dat ik inmiddels een kleine 1750 kWh heb verstookt de afgelopen 11.000 km? Zou neer komen op 16 kWh/100km? Zou dan waarschijnlijk inclusief regeneratie energie zijn, want hoewel ik ook echt wel tripjes maak met het pedaal in de vloerbedekking, mijn woonwerk doe ik toch echt wel veel zuiniger ( < 11 kWh/100km )
Ik had dit afgelopen donderdag ook denk ik.
Auto stond op mijn werk de hele dag aan de paal. Maar in de carnet app (en site) werden de gegevens niet ververst (laadtijd en AR). Terwijl de auto wel degelijk aan het laden was....
Eens kijken hoe dat vandaag gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

mrmrmr schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 23:49:
Heeft iemand al op de een of andere manier een 64kWh Kia e-Niro besteld en een leverdatum gekregen?
Kijk eens hier: Hyundai Kona / Kia e-Niro
En het antwoord is “nee”, want de prijs is nog niet bekend. Volgens geruchten staan er reeds 2500 mensen in NL op de wachtlijst. Dus kan even duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
JayPe schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:10:
Jeuh!
Kun je afgezien van de nodige uitlezingen ook nog interessante settings aanpassen? Zit er zelf ook over te denken om zo'n OBDEleven tool aan te schaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:25
CyBeRSPiN schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:29:
[...]

Kijk eens hier: Hyundai Kona / Kia e-Niro
En het antwoord is “nee”, want de prijs is nog niet bekend. Volgens geruchten staan er reeds 2500 mensen in NL op de wachtlijst. Dus kan even duren.
Ik probeer erachter te komen hoe de reserveringslijst precies werkt. Is het 'first come, first service' of zijn er nog allerlei personen, partijen (zoals dealers en leasemaatschappijen) die voorrang krijgen. Ik had me ingeschreven op de nieuwsbrief en heb mijn reservering via de website van Kia NL op de eerste dag dat dit volgens de nieuwsbrief kon (26 juli) geplaatst. Ben naar de lokale dealer geweest maar kreeg daar de indruk dat dit niet betekent dat ik redelijk bovenaan de lijst sta. Heb dus geen idee waar ik nu ergens op die reserveringslijst sta en van de gang rond de Kona EV wordt ik niet echt vrolijk.

Weet iemand hoe de reservering echt in zijn werk gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:06

greatgonzo

schit-te-rend!

Harvest2002 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:58:
[...]

het enige dat ik weet, is dat als ik er nu een zou bestellen, ik hem over 1,5 jaar kan verwachten (info verkoper). Weet niet hoe hard het is, maar gezien de run op EV's zou dat zo maar kunnen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JayPe
Tovenaar schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:43:
[...]

Kun je afgezien van de nodige uitlezingen ook nog interessante settings aanpassen? Zit er zelf ook over te denken om zo'n OBDEleven tool aan te schaffen...
Ligt eraan wat je interessant vind.

De aanpassingen die ik heb doorgevoerd:
- Soundgenerator volume op 0 gezet ( want uitzetten via het menu in het dashboard kan ook, maar dan krijg je telkens een waarschuwing dat ie uit staat)

- Handrem aangetrokken + auto op contact = dagrijverlichting uit ( fijn als je in het donker een de laadpaal staat, en je in de auto zit, dan verlicht je niet de hele buurt

- Dagrijverlichting aan (led's in de voorbumper) = óók achterlampen aan + kentekenplaat verlichting ( effectief betekend dat, dat ik altijd mijn verlichting aan heb; iets wat ik bij al mijn auto's standaard handmatig doe, maar bij deze dus niet meer. Ik heb een hekel aan mensen/auto's die (zeker met mist) alléén met de dagrijlichtverlichting aan de voorkant rond rijden, en aan de achterkant volledig donker zijn

- Bij 15km/h gaan de deuren op slot, en zodra ik de auto van contact haal, gaan de deuren weer open. Ook handig omdat de 'tankdop' daarmee ook ontgrendeld

- Onthouden van laatste instelling Climatronic. Die stomme programmeurs hebben bij de e-up! standaard de Climatronic op "Automatische ventilatie, Airco Aan en '22 graden' " staan. In de zomer gaat ie dus als een malle koelen, en in de winter als een malle opwarmen. Als je even niet oplet, slurpt de airco òf verwarming best wat van je bereik weg. 22 graden vind ik 's winters te warm, en zomers te 'koud'.

- Nog wat van dat soort geneuzel,

Wat ik vooral wel fijn vind, is om storingen te kunnen wissen. Zo gebruik ik 'm bij m'n Polo bijvoorbeeld om een airbag storing te wissen, welke standaard verschijnt als ik weer eens met een lege accu heb gestaan. Die OBDeleven is een stuk goedkoper dan een VAG-COM van Rosstech, en je kunt er toch vrijwel alles mee.

Mij valt op dat ( hoewel de e-up een redelijke zeldzaamheid is), de ondersteuning vanuit OBDeleven best okay is: alle modules worden herkent en er zijn veel instelllingen (vanuit de standaard up! waarschijnlijk) die gewoon werken. Maar ook de batterij-gegevens zijn redelijk goed opgenomen. Volgens mij is het namelijk officieel allemaal niet gedocumenteerd, welke bit en byte waarvoor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
greatgonzo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:26:
[...]

het enige dat ik weet, is dat als ik er nu een zou bestellen, ik hem over 1,5 jaar kan verwachten (info verkoper). Weet niet hoe hard het is, maar gezien de run op EV's zou dat zo maar kunnen
Dank voor je reactie. Als dat klopt zie ik het somber in voor het productieproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Harvest2002 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:58:
[...]

Ik probeer erachter te komen hoe de reserveringslijst precies werkt. Is het 'first come, first service' of zijn er nog allerlei personen, partijen (zoals dealers en leasemaatschappijen) die voorrang krijgen. Ik had me ingeschreven op de nieuwsbrief en heb mijn reservering via de website van Kia NL op de eerste dag dat dit volgens de nieuwsbrief kon (26 juli) geplaatst. Ben naar de lokale dealer geweest maar kreeg daar de indruk dat dit niet betekent dat ik redelijk bovenaan de lijst sta. Heb dus geen idee waar ik nu ergens op die reserveringslijst sta en van de gang rond de Kona EV wordt ik niet echt vrolijk.

Wat ik van de lokale dealer heb begrepen is dat het niet zozeer een reserveringslijst is maar meer een interesselijst. Diegenen die via de website het formulier hebben ingevuld krijgen, zodra er meer bekend is, dit als eerste te weten. Waarschijnlijk komt er ook een event waar iedereen die het formulier heeft ingevuld voor word uitgenodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Deveon schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 18:45:
[...]

Zelf was ik zeker een potentiële klant geweest om hem te leasen, maar inmiddels zijn er EVs te krijgen die voldoen aan mij wensen. Waardoor alles met een brandstofmotor mij tegenvalt. Na de proefrit van de Ioniq was ik overtuigt. Liever een EV met 4% bijtelling dan een ICE zonder bijtelling. Woon-werkverkeer red ik wel op een accu en voor 50 euro per maand kan ik er vast voldoende privé ritjes mee afhandelen. De €200-300 p/m die ik uit bijtelling bespaar stop ik liever in auto #2 voor vakanties, uitzonderingen, noodgevallen en tegelijk gebruik.
Zeker, dat hybride van Toyota/Lexus begint nu een beetje jammer te worden. Alsnog wel goede alternatieven voor diesel maar het kan nog steeds niet op tegen een EV. Maar zo'n IS rijdt wel heel erg goed hoor, heb nog geen EV gereden met de klasse en afwerking van een Lexus. Misschien de I-Pace...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Harvest2002 De e-Niro wachtlijst is in elk geval door de NL importeur gebruikt als onderhandelingsmiddel richting Kia Korea, om te kunnen claimen dat er serieus veel interesse is en ze hier honderden ExecutiveLine models zonder individuele opties (en dus fijn voor optimalisaties in de fabriek) kwijt kunnen. Er worden er veel te weinig gemaakt om aan de wereldwijde vraag te voldoen, dus het is voor elk land vechten om productieplekken.
Ik hoop echt dat het op volgorde gaat, want ik sta er al sinds 24 juli op (als early inschrijver van de nieuwsbrief, 2 dagen voordat de massa de mogelijkheid kreeg). Maar het feit dat je geen nummer kriigt en er ook geen uitspraken over worden gedaan baart me zorgen.

Wel lijkt het erop dat bulkinkopers vooralsnog buitenspel staan. Mijn LM kan nog niks bestellen terwijl zij als een van de weinige LMs die proactief met EV rijden bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
CyBeRSPiN schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:52:
@Harvest2002 De e-Niro wachtlijst is in elk geval door de NL importeur gebruikt als onderhandelingsmiddel richting Kia Korea, om te kunnen claimen dat er serieus veel interesse is en ze hier honderden ExecutiveLine models zonder individuele opties (en dus fijn voor optimalisaties in de fabriek) kwijt kunnen. Er worden er veel te weinig gemaakt om aan de wereldwijde vraag te voldoen, dus het is voor elk land vechten om productieplekken.
Ik hoop echt dat het op volgorde gaat, want ik sta er al sinds 24 juli op (als early inschrijver van de nieuwsbrief, 2 dagen voordat de massa de mogelijkheid kreeg). Maar het feit dat je geen nummer kriigt en er ook geen uitspraken over worden gedaan baart me zorgen.

Wel lijkt het erop dat bulkinkopers vooralsnog buitenspel staan. Mijn LM kan nog niks bestellen terwijl zij als een van de weinige LMs die proactief met EV rijden bezig zijn.
Dank voor je reactie. Maar dat betekent dat sommigen al eerder hebben kunnen reserveren dan 26 juli. Als de lokale dealers en leasemaatschappijen die mogelijkheid ook hebben gehad, wordt mijn plaats op de reserveringslijst een stuk lager. We zullen moeten afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Harvest2002 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:58:
[...]

Dank voor je reactie. Maar dat betekent dat sommigen al eerder hebben kunnen reserveren dan 26 juli. Als de lokale dealers en leasemaatschappijen die mogelijkheid ook hebben gehad, wordt mijn plaats op de reserveringslijst een stuk lager. We zullen moeten afwachten.
Het is niet reserveren, het is vrijblijvend interesse tonen om als een van de eerste een uitnodiging te krijgen om bij de dealer een bestelling te doen.... ;)
Op 27 juli zouden er ongeveer 500 op de wachtlijst staan, dat zijn er nu 2500. Dus als ze de volgorde eerlijk hanteren dan zit jij ook nog echt wel goed, hopelijk levering in eerste helft 2019.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-10-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:01
Ik ben echt benieuwd of Nissan straks de 64kWh Leaf in volume weet te produceren en wat er dan gebeurt met al die mensen die een Kona, Niro (of zelfs Model 3?) willen.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-10 11:25
UniMatrix schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:15:
Ik ben echt benieuwd of Nissan straks de 64kWh Leaf in volume weet te produceren en wat er dan gebeurt met al die mensen die een Kona, Niro (of zelfs Model 3?) willen.
Straks? Dat ze hem eerst al maar eens voorstellen. Ik hoop dat ze hem in de zomer 2019 kunnen leveren maar lijkt me bijna onmogelijk gezien gebrek aan gegevens omtrent de 64kWh versie. Wachten duurt zo laaaaaang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
en of die leaf dan beter met zn accu omgaat...

volgens mij zijn cross overs gewoon populairder dan hatchbacks, dus ik denk dat de vraag gewoon gaat toenemen naarmaten er meer auto"soorten" met meer range tegen lagere prijs worden aangeboden.

En mensen horen van bekenden dat "het prima rijden is met meer voordelen dan nadelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De dealer in Eindhoven zei dat tijdens het afgelopen dealer event er met geen woord gerept is over de 64KW variant van de Leaf. Wel kon hij vertellen dat deze versie wel batterij koeling en verwarming gaat krijgen en dat de verwachting is dat de 64KW variant geen veel groter bereik zal hebben. Dat kan 2 dingen betekenen. Of de auto is zoveel zwaarder dat de range daar in gaat zitten, of de auto heeft een dikkere motor, dus meer power (need more POWER). Maar dus ook een minder efficiënte motor dus.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
@zonoskar Dat zou echt knap zijn om de auto de helft minder efficient te maken zodat hij maar 200 km ver komt met 64kWh.

Ik denk eerder dat de dealer zijn 40kWh's nog wil verkopen, kijk eens hoeveel er op gaspedaal staan...

Volgens het doorgaans qua Nissan goedgeinformeerde Pushevs.com start de productie in jaunari en zij de aandrijflijn + accu ook van LG chem (of in licentie gebouwd door Nissan). Mijn verwachting is dus eerder dat de efficientie gelijk aan of beter dan Kona, Niro zal zijn. Ik denk dat de Leaf qua stroomlijn tussen de Ioniq en de crossovers zal zitten.

Maar goed, het blijft afwachten / speculatie... [edit:] De huidige versie viel me in elk geval erg tegen toen hij uitkwam, geen TMS en maar 40kWh met de oude, rotte, accu technologie.

[ Voor 9% gewijzigd door UniMatrix op 29-10-2018 10:37 ]

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-10 22:06
Merkte laatst dat er bij de Shell Den Ruygen Hoek nu Recharge palen staan.
Ik zou zelf niet zo snel bij Shell gaan staan, maar deze waren echt wel nodig aangezien op de a4 richting amsterdam er verder niet zoveel is...

Hiernaast ben ik benieuwd wat ik allemaal kan uitlezen uit de ODBII. Ik namelijk eigenlijk van mijn auto weten wanneer deze aan een laadpaal gekoppeld is. Hiermee kan ik dan bijvoorbeeld de laadpaal laten activeren zodat ik geen sleutel of rfid kaartje nog ervoor hoef te houden (en toch anderen niet zomaar bij mij kunnen inpluggen).

Weet iemand hoe ik zoiets zou moeten aanpakken?

edit: ik gebruik te veel 'trouwens' :P

[ Voor 4% gewijzigd door Yongshi op 29-10-2018 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Alle vier zijn prima EV's en ik denk dat het er vooral op aankomt wanneer je hem kan rijden en of je langer wilt en kan wachten op je voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zucht.. CDA doet weer even populistisch:
CDA: SUBSIDIE ELEKTRISCHE AUTO TE HOOG

BNR Webredactie Vandaag, 10:05
De belastingvoordelen voor dure elektrische auto's liegen er niet om. Wie vanaf dit jaar bijvoorbeeld een Tesla Model S least, krijgt de komende vijf jaar maar liefst 70.000 euro subsidie.

'Je moet ze niet overstimuleren'
We zullen over moeten naar elektrisch rijden, zegt Kamerlid Pieter Omtzigt, maar deze subsidie is disproportioneel. Deze maatregel is volgens hem 50 keer zo duur als regelingen in andere sectoren om de CO2-uitstoot terug te dringen. De overheid kan beter investeren in bijvoorbeeld het goed isoleren van sociale huurwoningen, zegt Omtzigt.
link: https://www.bnr.nl/nieuws...-elektrische-auto-te-hoog

Gaat even voorbij aan het feit dat de "Tesla-tax" (4% bijtelling alleen voor eerste 50k van catalogusprijs) op 1 januari 2019 ingaat. En dat het niet zozeer subsidie voor die paar honderd auto's gaat, maar om het stimuleren van EV in het algemeen om de pioniers te compenseren die tegen laadpaalissues gaan aanlopen om zo de weg voor te bereiden voor grotere adoptie van EV.

Ook lekker simpel om te zeggen dat een Model X rijden 70.000 "krijgt", alsof zo iemand anders een dikke ICE van 100k+ zou zijn gaan rijden (m.a.w. de misgelopen belastingen zullen in de praktijk heel wat lager liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Omdat Nissan volgens mij de enige is die op actuele modellen nog chademo gebruik zou ik die niet gauw meer aanchaffen (nieuw noch occasion).
Kia Soul had ook nog chademo maar de Niro niet meer.

Met een Renault Zoe is het al wat afwachten of je in de toekomst nog kan snelladen maar heeft 11/22kW nog als alternatief. Mijn volgende EV zou bij voorkeur niet een met een verliezende standaard zijn dus wellicht ccs en graag ook 11 of 22kW AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:13:

[...]

Gaat even voorbij aan het feit dat de "Tesla-tax" (4% bijtelling alleen voor eerste 50k van catalogusprijs) op 1 januari 2019 ingaat. En dat het niet zozeer subsidie voor die paar honderd auto's gaat, maar om het stimuleren van EV in het algemeen om de pioniers te compenseren die tegen laadpaalissues gaan aanlopen om zo de weg voor te bereiden voor grotere adoptie van EV.

Ook lekker simpel om te zeggen dat een Model X rijden 70.000 "krijgt", alsof zo iemand anders een dikke ICE van 100k+ zou zijn gaan rijden (m.a.w. de misgelopen belastingen zullen in de praktijk heel wat lager liggen).
Op BNR (ochtendspits) gaf hij het wel aan, maar ik vind het een beetje flauw om zo zieltje te winnen. Hij gaf zelfs aan dat hij 2 jaar geleden bezig geweest om 4% te wijzigen naar 11% en dat is niet door de tweede kamer gekomen, maar nu gaat hij opeens de media opzoeken? Op 1 januari wijzigt het al en daar had hij wel vrede mee, maar het moest eerder. 8)7

De beste meneer gaat er niet alleen van uit dat de Tesla rijders anders een gelijk geprijsde ICE zouden rijden, maar zelfs een van €130.000... De meeste zullen eerder rond de helft uitkomen met een ICE. Plus van het feit dat de MIA/VAMMIL niet eens genoemd werd...

[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 29-10-2018 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Ik kan mijn bestelling voor mijn 3 voor het einde van het jaar doen en levering is dan in Q1 2019 volgens Tesla. Mocht het een beetje uitlopen naar Q2 is dat ook prima. Ik heb gekeken naar de Niro en Kona; Kona is te klein en Niro heb ik ernstige twijfels of die op tijd komt (zit m'n lease al wat te rekken). De 64kWh leaf is zo onzeker dat deze het zeker niet word. De 3 is dan wel geen hatchback maar heeft wel een lekker clean interieur en de autopilot maakt ook flinke stappen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Yongshi schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:48:
Hiernaast ben ik benieuwd wat ik allemaal kan uitlezen uit de ODBII. Ik namelijk eigenlijk van mijn auto weten wanneer deze aan een laadpaal gekoppeld is.
Wat voor auto heb jij,. trouwens? :-)

OBDIIe ( de europese variant ) heeft een aantal standaard gegevens beschikbaar, en de rest zit vaak achter fabrikant specifieke deurtjes. Zo kun je via ODBIIe met 'universele' OBDII dongles meestal enkel foutcodes van de motor uitlezen (en wissen) maar bijvoorbeeld niet de service indicator terugstellen.

Torque (Pro) als App zou je kunnen testen ( ELM327 dongle ), maar ik weet bijna zeker dat je daarmee niet kunt zien of ie aangesloten is.
CyBeRSPiN schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:13:
[...]
LEASE
[...]

Ja,. honderden euro's subsidie per jaar.... voor de partikulier die koopt ipv leased zijn dan best wel onzichtbare euro's. Maar ook in de lease: Tesla is leuk hoor, maar Omtzigt gaat ook even voorbij aan al die andere EV's waar géén Tesla op staat.. maar gewoon Zoe, Leaf, Ampera-e, i3, E-golf, E-up!, C-zero, Soul of zelfs Sono.

[ Voor 38% gewijzigd door JayPe op 29-10-2018 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 08:50
@juupke Ook ik ben weer terug van een weekje Parijs. Nog bedankt voor de check-ins op Chargemap, die hebben veel geholpen. Heen en terugweg gingen nog beter dan van de zomer en ben zowaar geen kapotte of niet-werkende Corri-Door laders tegen gekomen. Alle geplande laadstops gewoon gelukt dankzij up-to-date informatie van Chargemap :D.

Heb zelf wel de Corri-Door lader in Cambrai gebruikt bij de Intermarché en die werkte gewoon zoals verwacht zonder problemen. Verder nog op de parkeerplaats bij Vémars geladen zonder problemen. Dus met 2x laden in België en 2x in Frankrijk zonder problemen heen en weer gekomen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

Zo, net bij de dealer vandaan voor de 60.000km beurt. Voorbanden zijn alweer bijna op (3,5mm na 30.000km, de Ioniq _vreet_ banden) en linkerachterband loopt langzaam leeg (is lek geweest en gerepareerd), achter ook rond de 3,5mm. Ik zit nu heel erg te twijfelen; alle banden vervangen door Michelin Cross Climate+ banden (wil in februari misschien door Duitsland heen en dan moet ik ze sowieso hebben), of alleen die ene band doen en de rest later (maar dan gaan ze weer oneven slijten). Denk dat ik ze maar allemaal doe, jammer dan van dat beetje profiel wat ik er nog af had kunnen rijden (1 - 1,5 maand), maar is wel het minste gezeik. Wat denken jullie?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-10 22:06
JayPe schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:05:
[...]

Wat voor auto heb jij,. trouwens? :-)

OBDIIe ( de europese variant ) heeft een aantal standaard gegevens beschikbaar, en de rest zit vaak achter fabrikant specifieke deurtjes. Zo kun je via ODBIIe met 'universele' OBDII dongles meestal enkel foutcodes van de motor uitlezen (en wissen) maar bijvoorbeeld niet de service indicator terugstellen.

Torque (Pro) als App zou je kunnen testen ( ELM327 dongle ), maar ik weet bijna zeker dat je daarmee niet kunt zien of ie aangesloten is.

[...]
stom, ik heb een renault zoe q210. en met canze dacht ik met al die info die ze kunnen uitlezen dat ik ook wel kan checken of ie aan een paal gekoppeld is 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Shapeshifter schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:15:
Zo, net bij de dealer vandaan voor de 60.000km beurt. Voorbanden zijn alweer bijna op (3,5mm na 30.000km, de Ioniq _vreet_ banden) en linkerachterband loopt langzaam leeg (is lek geweest en gerepareerd), achter ook rond de 3,5mm. Ik zit nu heel erg te twijfelen; alle banden vervangen door Michelin Cross Climate+ banden (wil in febrari misschien door Duitsland heen en dan moet ik ze sowieso hebben), of alleen die ene band doen en de rest later (maar dan gaan ze weer oneven slijten). Denk dat ik ze maar allemaal doe, jammer dan van dat beetje profiel wat ik er nog af had kunnen rijden, maar is wel het minste gezeik. Wat denken jullie?
3,5 mm is niet heel ruim, maar nog wel voldoende voor nu. Als het rondom 3,5 mm is, dan rondom vervangen.

Michelin Cross Climate+ zien er niet bijster goed uit.. All-seasons: Master of none? Qua coderingen lijken ze niet zuinig, noch stil. Wat voor merk en type ligt er nu onder?

Winterbanden zijn in Duitsland verplicht, als de weersomstandigheden er om vragen. Als het in Februari gewoon zonnig en droog is, zijn ze dus niet verplicht hè? En als je dan toch voor winterbanden gaat, ga dan voor échte winterbanden en écht zuinige zomerbanden (tenminste, dat doe ik dan). All-Season heeft voordelen, maar mijn persoonlijke ervaring is dat ze gewoon heel het jaar herrie maken, en niet uitblinken in regen noch sneeuw. ( N=2 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Als je veel km's maakt (en dat is zo te lezen het geval) dan zou ik voor aparte winter/zomer set kiezen.
Krikje en momentsleutel aanschaffen en zelf wisselen zodra het gaat vriezen. Zo doe ik dat al jaren zelf (op onze Model S.
Voor onze Leaf (vnl vrouwlief rijdt daar in) heb ik laatst wel Allseasons laten monteren. 215/50R17 95V GOODYEAR vector 4seasons gen-2 xl.
Maar vind ze vrij "plakkerig" rijden bij optrekken hoor je gewoon die lamellen werken, dat doen de Michelin zomerbanden niet die zijn veel stugger/sportiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Zo, net bij de dealer vandaan voor de 60.000km beurt. Voorbanden zijn alweer bijna op (3,5mm na 30.000km, de Ioniq _vreet_ banden) en linkerachterband loopt langzaam leeg (is lek geweest en gerepareerd), achter ook rond de 3,5mm. Ik zit nu heel erg te twijfelen; alle banden vervangen door Michelin Cross Climate+ banden (wil in febrari misschien door Duitsland heen en dan moet ik ze sowieso hebben), of alleen die ene band doen en de rest later (maar dan gaan ze weer oneven slijten). Denk dat ik ze maar allemaal doe, jammer dan van dat beetje profiel wat ik er nog af had kunnen rijden (1 - 1,5 maand), maar is wel het minste gezeik. Wat denken jullie?
Doorrijden en aparte set winterbanden of in januari vervangen.
Sowieso goedkoper om bij bandensite te bestellen en dan erop laten zetten bij hun Service partners

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:41
Zo, net bij de dealer vandaan voor de 60.000km beurt. Voorbanden zijn alweer bijna op (3,5mm na 30.000km, de Ioniq _vreet_ banden) en linkerachterband loopt langzaam leeg (is lek geweest en gerepareerd), achter ook rond de 3,5mm. Ik zit nu heel erg te twijfelen; alle banden vervangen door Michelin Cross Climate+ banden (wil in febrari misschien door Duitsland heen en dan moet ik ze sowieso hebben), of alleen die ene band doen en de rest later (maar dan gaan ze weer oneven slijten). Denk dat ik ze maar allemaal doe, jammer dan van dat beetje profiel wat ik er nog af had kunnen rijden (1 - 1,5 maand), maar is wel het minste gezeik. Wat denken jullie?
Mijn ervaringen met Michelin Cross Climate+ is zowel op de Zoe als (ice) Golf positief, nauwelijks meer verbruik en geluid en als je de testjes moet geloven voor onze winters een perfecte band.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
MarcelGo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:11:
[...]

Mijn ervaringen met Michelin Cross Climate+ is zowel op de Zoe als (ice) Golf positief, nauwelijks meer verbruik en geluid en als je de testjes moet geloven voor onze winters een perfecte band.
Aanvulling :
Ik woon in een glooiende deel van Nederland. Met van die hellinkjes van 10% op een klinkerweg in een woonwijk. Erg prettig om dan goed schoeisel te hebben.
Winterbanden zijn voor mij dan ook een soort van ( om met de woorden van @mux te spreken) no brainer.

Als je echter in het vlakkere land woont, en enkel " voor Duitsland " winterbanden aan denkt te moeten schaffen: andere keuzes door andere motivatie ;-)

Ik ben wel benieuwd wat mijn autootje gaat doen op winterrubber, qua verbruik en gedrag. Met een beetje nat wegdek schiet de ESP al aan met d'r huidige eco zomerbandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Toevallig zitten er bij mij (Prius+) net een uurtje Crossclimates onder, goed getest, zomers weinig beperkingen en qua winter voldoende voor NL. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

lol, ben zelf in deze platte delen ook wel een beetje aan het twijfelen of ik niet toch de winterbanden er al onder gooi... het is nèt iets te warm de komende weken eigenlijk, en dan slijten ze wel hard (8C+ = slecht voor winterbandjes). Maar in de natte ochtenden slippen de zomerbandjes zelfs in de eco-stand (110Nm) al af en toe, dus hm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
M'n Tesla kan ook niet meer vol gas in de regen... ga ook richting de 60k dus vrees ook weer nieuwe bandjes nodig. Helaas is het bij mij wat duurder dan bij een Ioniq ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

JayPe schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:23:
[...]

3,5 mm is niet heel ruim, maar nog wel voldoende voor nu. Als het rondom 3,5 mm is, dan rondom vervangen.

Michelin Cross Climate+ zien er niet bijster goed uit.. All-seasons: Master of none? Qua coderingen lijken ze niet zuinig, noch stil. Wat voor merk en type ligt er nu onder?

Winterbanden zijn in Duitsland verplicht, als de weersomstandigheden er om vragen. Als het in Februari gewoon zonnig en droog is, zijn ze dus niet verplicht hè? En als je dan toch voor winterbanden gaat, ga dan voor échte winterbanden en écht zuinige zomerbanden (tenminste, dat doe ik dan). All-Season heeft voordelen, maar mijn persoonlijke ervaring is dat ze gewoon heel het jaar herrie maken, en niet uitblinken in regen noch sneeuw. ( N=2 )
Ja, ze zijn rondom 3,5mm nu ongeveer, maar die ene band wil ik wel op korte termijn vervangen, dus dan de rest ook maar. Die Cross Climate+ waren populair in het Ioniq EV topic (waarschijnlijk vanwege het gemak plus de winterindicatie voor in het buitenland). Banden die ook werden genoemd zijn de Continental WinterContact T860 en de Dunlop Wintersport 5, dat zijn geen all-season banden.

Er zit achter nu Michelin Energy Saver op (daar kwamen ze mee volgens mij) en voorop Hankook Ventus Prime 3 dacht ik destijds door dealer laten doen. Gezien ik toch al gauw 140 euro bespaar op een volledige set heb ik net vriendelijk bedankt en bestel ik ze wel online. De voorbanden zitten er nu 30.000 kilometer / 9 maanden op.

Ik proef dat de concensus is om aparte zomer- en winterbanden te nemen bij veel kilometers, waarom is dat? Slijten all-season banden harder, of is het duurder ofzo? Ik heb daar verder niets op tegen overigens, wisselde ze bij mijn LEAF ook zelf. Sterker nog, die banden heb ik nog liggen in de schuur. Moet eens kijken of die niet dezelfde maat / velgen hebben, schroef ik gewoon die eronder en kijk ik in de zomer wel weer... Oh nee, wacht, die zijn natuurlijk niet gebalanceerd dan. Zucht, keuzes keuzes.

Ik ben niet zo bang voor het Nederlandse weer dat ik per se winterbanden moet, maar ik heb wel gemerkt dat de Ioniq best ver doorschuift als je flink op de rem gaat staan. Ook slippen de banden veel en vaak als je te enthousiast wegrijdt bij een stoplicht en het wegdek een klein beetje vochtig is. Het is dat ik niet nu al vooruit kan kijken of het mooi weer gaat zijn in Duitsland komend jaar, maar nu all-season met indicatie eronder lijkt me goedkoper dan nu zomerbanden vervangen en mee rijden en dan een aparte set winterbanden moeten kopen voor een tripje naar Duitsland...

[ Voor 12% gewijzigd door Shapeshifter op 29-10-2018 13:33 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
mux schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:22:
lol, ben zelf in deze platte delen ook wel een beetje aan het twijfelen of ik niet toch de winterbanden er al onder gooi... het is nèt iets te warm de komende weken eigenlijk, en dan slijten ze wel hard (8C+ = slecht voor winterbandjes). Maar in de natte ochtenden slippen de zomerbandjes zelfs in de eco-stand (110Nm) al af en toe, dus hm.
Dat is ook een kwestie van goede tractiecontrole... Ik heb met 450NM op de voorwielen echt nergens last van.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
dfrenner schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:29:
[...]

Dat is ook een kwestie van goede tractiecontrole... Ik heb met 450NM op de voorwielen echt nergens last van.
Ioniq heeft gewoon slechte grip, geen idee waar dat mee te maken heeft allemaal. M'n Tesla heeft ook veel meer vermogen maar toch slipt die Ioniq veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Tassadar32 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:33:
[...]

Ik kan mijn bestelling voor mijn 3 voor het einde van het jaar doen en levering is dan in Q1 2019 volgens Tesla. Mocht het een beetje uitlopen naar Q2 is dat ook prima. Ik heb gekeken naar de Niro en Kona; Kona is te klein en Niro heb ik ernstige twijfels of die op tijd komt (zit m'n lease al wat te rekken). De 64kWh leaf is zo onzeker dat deze het zeker niet word. De 3 is dan wel geen hatchback maar heeft wel een lekker clean interieur en de autopilot maakt ook flinke stappen.
Ik denk persoonlijk dat je met Autopilot en b.v. PUP (beide € 5000?) niet onder de 50k gaat blijven, zeker als het de mid-range is die al op 52500 geschat wordt door ev-database.nl.

De basic (40k) met beide opties zou net 50k zijn, maar die gaan ze pas over een half jaar aanbieden.

En zonder autopilot heb je ook geen adaptive CC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
YoshiBignose schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:31:
Ioniq heeft gewoon slechte grip, geen idee waar dat mee te maken heeft allemaal. M'n Tesla heeft ook veel meer vermogen maar toch slipt die Ioniq veel sneller.
Maar slippen kan gewoon worden opgelost door tractiecontrole...
Wat dat betreft ben ik nog geen betere tractiecontrole dan die van Volvo tegen gekomen in autoland.

Toen ik ooit met mijn C30 in Duitsland stond op een heuvel in de sneeuw. Dan merk je wat tractiecontrole is.
In zijn één vol gas... En er gebeurt niets... Waar andere merken de toerenteller laten dansen, gebeurde dat bij mijn C30 niet. Ondanks dat ik vol gas gas, bleef de toerenteller steady op 1100 toeren en reed ik heel langzaam omhoog. Met dat we verder kwamen, steeg heel langzaam de toerenteller mee.

Toen ik daarna een Skoda reed, merkte je een wereld van verschil in de sneeuw. Hij slipt even, waarna de tractiecontrole pas inslaat. Bij iedere keer gas geven weer hetzelfde liedje...

Toen kreeg ik een Ford, in de hoop (toen nog eigenaar van Volvo) dat ze ook deze DSTC zouden hebben. Helaas... Geen enkele auto die ik met sneeuw heb gereden had dezelfde sublieme tractiecontrole als mijn C30 destijds.

De V60 heb ik nog nooit sneeuw mee gehad, maar ik hoop toch wel op gelijke ervaringen.

Dit is exact wat ik bedoel:

Ik had alleen voorwielaandrijving, dus het ging minder snel omhoog, maar ondanks zeer weinig grip: geen wheelspin

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 29-10-2018 13:55 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
@UniMatrix Maar nog altijd minder bijtelling dan een ICE van rond die prijs. Mijn Outlander zit op 7% en was ook rond de 50k dus met de eerste 50k in 4% en een stukje erboven op 21% past het nog prima in m'n budget.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Tassadar32 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:46:
@UniMatrix Maar nog altijd minder bijtelling dan een ICE van rond die prijs. Mijn Outlander zit op 7% en was ook rond de 50k dus met de eerste 50k in 4% en een stukje erboven op 21% past het nog prima in m'n budget.
Als je het geen probleem vindt om iets boven de grens uit te komen, prima natuurlijk!

Maar ik las eerder in het topic al wat gemiep van mensen over 5 tientjes extra bijtelling in de maand, vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Shapeshifter schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:29:
Ik proef dat de concensus is om aparte zomer- en winterbanden te nemen bij veel kilometers, waarom is dat? Slijten all-season banden harder, of is het duurder ofzo? Ik heb daar verder niets op tegen overigens, wisselde ze bij mijn LEAF ook zelf. Sterker nog, die banden heb ik nog liggen in de schuur. Moet eens kijken of die niet dezelfde maat / velgen hebben, schroef ik gewoon die eronder en kijk ik in de zomer wel weer... Oh nee, wacht, die zijn natuurlijk niet gebalanceerd dan. Zucht, keuzes keuzes.
Ik ben er zelf nog niet echt over uit waarom mensen het een of het ander doen, anders dan de impliciete gedachte dat aparte zomer/winterbanden 'beter' zijn dan all-seasons.

Puur objectief gezien, vanuit veiligheidsperspectief: er zijn all-seasons die vele tienduizenden kilometers meegaan, het nieuwe alpine-symbooltje voor winterbanden hebben en niet bijzonder duur zijn. Duurder dan zomer- en winterbanden, dat zeker, maar eerder 20-30% duurder dan twee keer zo duur. Lijkt me een prima optie. Immers, banden wisselen kost ook telkens geld, of je moet het zelf doen.

Vroegâh was het zo dat all-seasons erg plakkerig waren in de zomer (slecht voor je verbruik), maar dat is ook al niet meer zo. Je kunt B-rated all-seasons krijgen, dat is maar een paar procent slechter dan mijn A+ bandjes in je verbruik, niet iets dat een normaal persoon merkt.

Ikzelf wilde persé de zuinigste, beste, meest glimmende zomerbandjes én we gaan vaak naar Duitsland waar specifieke winterbanden verplicht zijn, dus we moeten wel. Ik heb tegenwoordig toegang tot een viertal garagebruggen en alle autogereedschap die m'n hartje begeert, dus bandjes wisselen is geen moeite. Maar voor de meeste andere mensen lijken me all-seasons de makkelijkere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-10 22:25
YoshiBignose schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:31:
[...]

Ik denk dat dat te maken heeft met voorwielaandrijving. Is met acceleratie natuurlijk eigenlijk niet optimaal. Ik heb met mijn Leaf ook snel dat de tractiecontrole ingrijpt, maar dat ligt wellicht ook aan de bandenspanning van 3.5 bar.
Pagina: 1 ... 11 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.