Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-10 22:06
mux schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:54:
[...]

Ik ben er zelf nog niet echt over uit waarom mensen het een of het ander doen, anders dan de impliciete gedachte dat aparte zomer/winterbanden 'beter' zijn dan all-seasons.

Puur objectief gezien, vanuit veiligheidsperspectief: er zijn all-seasons die vele tienduizenden kilometers meegaan, het nieuwe alpine-symbooltje voor winterbanden hebben en niet bijzonder duur zijn. Duurder dan zomer- en winterbanden, dat zeker, maar eerder 20-30% duurder dan twee keer zo duur. Lijkt me een prima optie. Immers, banden wisselen kost ook telkens geld, of je moet het zelf doen.

Vroegâh was het zo dat all-seasons erg plakkerig waren in de zomer (slecht voor je verbruik), maar dat is ook al niet meer zo. Je kunt B-rated all-seasons krijgen, dat is maar een paar procent slechter dan mijn A+ bandjes in je verbruik, niet iets dat een normaal persoon merkt.

Ikzelf wilde persé de zuinigste, beste, meest glimmende zomerbandjes én we gaan vaak naar Duitsland waar specifieke winterbanden verplicht zijn, dus we moeten wel. Ik heb tegenwoordig toegang tot een viertal garagebruggen en alle autogereedschap die m'n hartje begeert, dus bandjes wisselen is geen moeite. Maar voor de meeste andere mensen lijken me all-seasons de makkelijkere keuze.
Net nieuwe banden voor mijn zoe besteld en ga dan ook voor all-season om precies deze redenen. Heb geen zin om in de winter mijn banden te moeten verwisselen en in een land zoals nederland waar het nooit echt super koud of super warm is het best gek dat je elke keer je banden gaat wisselen.

Ben benieuwd wat het scheelt aan bereik en dergelijke (nu gewoon zomerbanden) maar ik verwacht niet dat ik het echt ga merken (5km meer of minder merk ik niet, ook niet in de winter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

@mux Eens op tv een bandentest gezien. Er zijn 3 aspecten aan een band: Grip, Slijtage en Rolweerstand, die zitten in de hoeken van een driehoek en je kunt dus niet alles optimaal krijgen, het is altijd een compromis. En geluidsproductie is ook nog een factor.
De temperatuur waaronder de band optimaal werkt is ook zeer bepalend. Winterbanden zijn zachter en hebben de beste eigenschappen bij koude, zomerbanden precies andersom. Er is geen holy grail wat dan de all season band zou zijn. Die is altijd slechter dan een dedicated winter- of zomerband.
Sinds ik een paar keer goed ben weggegleden op zomerbandjes (gelukkig steeds goed afgelopen) wissel ik altijd 2x per jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-10-2018 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Ja, da's het algemene verhaaltje dat je telkens hoort bij zomerbanden vs. winterbanden. Maar mijn vorige set ZOMERbanden (Turanza T001 91V 205/55R16) presteren slechter dan Michelin CrossClimate+ 205/55R16 op alle punten - zuinigheid, grip en treadwear. Blijkbaar is het dus niet écht een zero-sum game en hoef je niet achteruit te gaan op bandeneigenschappen als je allseasons koopt.

Er zit wel *wat* verschil tussen de beste zomer/winterbanden en all-seasons, maar ik vond het bij het zoeken naar nieuwe banden nou echt niet zulke grote verschillen. Het grootste verschil was prijs, eigenlijk - een goeie allseason was 90+ euro per band, een goeie zomer/winterband was 55ish.

Uiteraard weet ik verder niet echt waar ik het over heb, dus grote bergen zout enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

mux schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:54:
[...]

Ik ben er zelf nog niet echt over uit waarom mensen het een of het ander doen, anders dan de impliciete gedachte dat aparte zomer/winterbanden 'beter' zijn dan all-seasons.

Puur objectief gezien, vanuit veiligheidsperspectief: er zijn all-seasons die vele tienduizenden kilometers meegaan, het nieuwe alpine-symbooltje voor winterbanden hebben en niet bijzonder duur zijn. Duurder dan zomer- en winterbanden, dat zeker, maar eerder 20-30% duurder dan twee keer zo duur. Lijkt me een prima optie. Immers, banden wisselen kost ook telkens geld, of je moet het zelf doen.

Vroegâh was het zo dat all-seasons erg plakkerig waren in de zomer (slecht voor je verbruik), maar dat is ook al niet meer zo. Je kunt B-rated all-seasons krijgen, dat is maar een paar procent slechter dan mijn A+ bandjes in je verbruik, niet iets dat een normaal persoon merkt.

Ikzelf wilde persé de zuinigste, beste, meest glimmende zomerbandjes én we gaan vaak naar Duitsland waar specifieke winterbanden verplicht zijn, dus we moeten wel. Ik heb tegenwoordig toegang tot een viertal garagebruggen en alle autogereedschap die m'n hartje begeert, dus bandjes wisselen is geen moeite. Maar voor de meeste andere mensen lijken me all-seasons de makkelijkere keuze.
Mijn begrip is nu als volgt. Een goede zomerband presteert in de zomer beter dan een all-season band, een goede winterband presteert in de winter beter dan een all-season band. Echter, als je geen coureur bent en dus niet het uiterste van je band zoekt heb je echt niet meteen een probleem in de zomer. Tevens zijn de winters in Nederland vaak heel mild, dus het is niet gek dat veel mensen ook in de winter op hun zomerbanden rijden. Specifiek voor die paar dagen dat het vriest / sneeuwt is een all-season band dan beter dan een goede zomerband. Ik neig zelf nu naar de all-seasons vanwege het gemak, omdat het goed genoeg is voor mij en de zekerheid dat ik in Duitsland gewoon kan rijden als ik het niet tref met het weer zonder aparte winterbanden te hoeven kopen (overigens ga ik door Duitsland naar Oostenrijk en daar zal ik wel sneeuw tegenkomen gok ik, maar dan gooi ik wel snel de kettingen eronder) En ach, als het niet bevalt is het voor mij maar 1,5 jaar rijden en ze zijn toch allemaal weer op :D

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:35
Bij veel kms altijd apart zomer en winter banden. In de winter slijten de zomerbanden niet en in de zomer slijten de winterbanden niet. Je bent dus alleen geld of tijd kwijt aan de wissel.

All season zie ik de voordelen niet van, master of none zoals @JayPe zegt. Winterbanden geven je vooral grip in de sneeuw. Laat je de auto bij sneeuw meestal staan, dan zou ik niet aparte winterbanden kopen. Moet je ook in de sneeuw naar je werk, dan vooral wel.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Hé wat leuk. M'n eerste column op e-drivers is geplaatst.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
Leuke column! (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Haha, blijft een mooie truc om iemands poging om te doen alsof ie laadt af te straffen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

Pierz schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:39:
Bij veel kms altijd apart zomer en winter banden. In de winter slijten de zomerbanden niet en in de zomer slijten de zomerbanden niet. Je bent dus alleen geld of tijd kwijt aan de wissel.

All season zie ik de voordelen niet van, master if none zoals @JayPe zegt. Winterbanden geven je vooral grip in de sneeuw. Laat je de auto bij sneeuw meestal staan, dan zou ik niet aparte winterbanden kopen. Moet je ook in de sneeuw naar je werk, dan vooral wel.
Nou, vind het wel een leuk experiment. Heb de all-seasons besteld en we gaan eens kijken hoe lang ze het volhouden, als het tegenvalt stap ik weer over op aparte sets of alleen een zomerset.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Ik heb zomerbanden voor de zomer en all-season banden voor de winter (met sneeuwvlokje). Zal wel niet de goedkoopste oplossing zijn, maar die zomerbanden had ik nou eenmaal toch al en om die nou praktisch nieuw weg te doen vond ik ook zonde. De all-seasonbanden zouden minder zuinig moeten zijn (B i.p.v. A) maar daar merk ik in de praktijk weinig van. De buitentemperatuur hakt er harder in.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:57

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik mis de ontknoping :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:27
dfrenner schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:29:
[...]

Dat is ook een kwestie van goede tractiecontrole... Ik heb met 450NM op de voorwielen echt nergens last van.
210Nm koppel op de voorwielen,. maar dan wel vanaf 0 rpm.. niet als een ICE pas bij een bepaald toerengebied.

Tractiecontrole is overigens altijd (ook bij Volvo) een systeem dat pas kàn ingrijpen zodra er tractie verlies optreed. De mate, snelheid en het 'geweld' waarmee dat gebeurd is natuurlijk wel een behoorlijk verschil tussen de verschillende merken.

Tractie verliezen heeft te maken met koppel versus afschuifweerstand (grip). De hoeveelheid grip ligt aan de band, het wegdek, de druk (gewicht) en de geometrie van de wielophanging.

Naja: lang verhaal kort: Bij vol elektro aangedreven auto's treed veel eerder slip op, door het hoge koppel vanaf nul, het ontbreken van een koppeling ( slip ) of een koppelomvormer ( bij automaat ), en dus zitten er tractiecontrole systemen op.. als redmiddel. Eigenlijk zou de maximale acceleratie getemperd moeten zijn, waardoor je altijd langzaam wegrijd met een EV,. maar dat is nu net de beveling die EV rijden zoveel leuker maakt dan ICE :-)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Nou ik weet niet hoe Tesla het dan doet maar ze komen met 1000+NM zo'n Model X of S P100D vloeiend weg bij de start. Zelfs in de regen bijzonder goed: YouTube: 2.7 seconds to 60 MPH in the RAIN - Tesla Model S P100D Ludicrous Test

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Ja, dat is een AWD. Heb zelf tot begin dit jaar een V70 AWD gehad (en daar onder andere een reis mee naar de Noordkaap gemaakt), maar die dingen hebben met goede winterbanden echt een ontzettend goede tractie. Het lukte mij bijna niet om wielsping te krijgen op sneeuw, ondanks zijn 540Nm koppel.

Inzake de vraag winterbanden of all-season banden: Ik zou altijd voor goede winterbanden en goede zomerbanden kiezen:
  • Ik vermoed dat die goedkoper zijn dan goede all-seasons. Wanneer je op zomerbanden rijdt slijten die winterbanden niet, en andersom geldt hetzelfde. Je enige extra kosten zijn dus de kosten van het wisselen, als je dat niet zelf kunt of wilt doen.
  • All-season banden zijn hoe dan ook een compromis. In de zomer zijn zomerbanden beter en in de winter zijn winterbanden beter.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:45
Marc O. schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:03:
[...]

Ja, dat is een AWD. Heb zelf tot begin dit jaar een V70 AWD gehad (en daar onder andere een reis mee naar de Noordkaap gemaakt), maar die dingen hebben met goede winterbanden echt een ontzettend goede tractie. Het lukte mij bijna niet om wielsping te krijgen op sneeuw, ondanks zijn 540Nm koppel.

Inzake de vraag winterbanden of all-season banden: Ik zou altijd voor goede winterbanden en goede zomerbanden kiezen:
  • Ik vermoed dat die goedkoper zijn dan goede all-seasons. Wanneer je op zomerbanden rijdt slijten die winterbanden niet, en andersom geldt hetzelfde. Je enige extra kosten zijn dus de kosten van het wisselen, als je dat niet zelf kunt of wilt doen.
  • All-season banden zijn hoe dan ook een compromis. In de zomer zijn zomerbanden beter en in de winter zijn winterbanden beter.
Wat mij het meest tegen staat is de periode dat je met winterbanden rijdt terwijl het 10 graden of meer is of met zomerbanden terwijl het 's morgens ineens koud is zoals nu. Dat is niet te plannen/voorkomen en dat vang je op met all-season...

Daarnaast lijkt het wel erg een mantra van de handel. Objectiviteit is ver te zoeken en ieder preekt voor zijn eigen overtuiging.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:13
MarcelGo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:10:
[...]

Daarnaast lijkt het wel erg een mantra van de handel. Objectiviteit is ver te zoeken en ieder preekt voor zijn eigen overtuiging.
Precies, ik zou wel eens een objectieve test willen van zomer- en winterbanden tegelijkertijd en in alle voorkomende omstandigheden. Een test waarin een winterband het op sneeuw en is ijs wint van een zomerband zegt mij niet zo veel.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet je wel geluk hebben dat de batterij niet reeds is volgeladen lijkt me. Of geeft de paal dan een andere indicatie?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierz
Heerlijk, die €2 is goed besteed, zelfs ik geniet er nog even van zo >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

YoshiBignose schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:34:
Nou ik weet niet hoe Tesla het dan doet maar ze komen met 1000+NM zo'n Model X of S P100D vloeiend weg bij de start. Zelfs in de regen bijzonder goed: YouTube: 2.7 seconds to 60 MPH in the RAIN - Tesla Model S P100D Ludicrous Test
Da's op zich niet zo moeilijk - RWD. Als we de Leaf als voorbeeld nemen; bij maximumacceleratie gaat voornamelijk door de dive van de (passieve) vering zo'n beetje 2/3e van het gewicht op de achteras. Dus op z'n allerbest kan ik met frictiecoëfficient x 1/3e gewicht = 0,7x500kg = ~350kg/1500kg ~ 0,25g accelereren. En guess what, dat is ongeveer hoe snel een Leaf wegtrekt bij het stoplicht. Alle voorwielaangedreven elektrische auto's met 'comfort'-vering zijn beperkt tot de snelheid van een Leaf, ruwweg.

Met AWD/RWD kun je met je volle gewicht op de tractie accelereren, dus met ~0,7g op normale bandjes, of zeg ~1,2-1,5g op de plakkerigste warme slicks.

Dit is waarom de i3 en M3 RWD zijn; enige manier om die 'wow'-acceleratie te krijgen van een elektrische auto.

(er zijn ook 'performance'-banden met hogere frictiecoëfficient waarmee bijv. de Nismo Leaf 1,5 keer zo hoog koppel haalt, maar dat is meestal niet veilig om mee op de weg te rijden gezien ze in no-time versleten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Marc O. schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:03:
[...]

Toch toevallig dat het ook een Volvo was 😏
Die heel toevallig hetzelfde DSTC systeem aan boord had.

Je kunt er winterbanden onder gooien wat je wil, maar met 540nm en zonder tractiecontrole, heb je wheelspin gegarandeerd op sneeuw.

Kijk hoe langzaam die Volvo omhoog gaat... Dat heeft niets met grip te maken, alles met tractiecontrole.

Als je DSTC uitzet spinnen de wielen als een gek!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
Vandaag een proefrit gemaakt in de Leaf. Ik ben niet overtuigd...
Ja, het e-pedal en de pro pilot werken geweldig, maar de stoelen vond ik maar meh.

Ik zit nu dus heel erg te twijfelen of ik een leaf neem, of dat ik 200euro per maand meer uit ga geven om geweldige stoelen te hebben en mij geen zorgen te hoeven maken over de range... (dan word het een Ford Focus ST-line diesel..)

De verkoper vertelde dat hij de Leaf wel eens meenam naar een plaatsje vlakbij Groningen, als hij de hele weg 130 reed haalde hij het net met 1x "tanken". Op 1 lading naar Vianen zou dus net moeten lukken als ik 100km/h aanhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:48
darkkingll schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:17:
Vandaag een proefrit gemaakt in de Leaf. Ik ben niet overtuigd...
Ja, het e-pedal en de pro pilot werken geweldig, maar de stoelen vond ik maar meh.

Ik zit nu dus heel erg te twijfelen of ik een leaf neem, of dat ik 200euro per maand meer uit ga geven om geweldige stoelen te hebben en mij geen zorgen te hoeven maken over de range... (dan word het een Ford Focus ST-line diesel..)

De verkoper vertelde dat hij de Leaf wel eens meenam naar een plaatsje vlakbij Groningen, als hij de hele weg 130 reed haalde hij het net met 1x "tanken". Op 1 lading naar Vianen zou dus net moeten lukken als ik 100km/h aanhoud.
ik moest tijdje terug aantal keer naar klant op 190 km afstand (dus 2x190km). met gewoon max. snelheid rijden (50% 130): Met de ioniq heen en terug op elke rit 5-10 minuten aan de snellader en kwam dan met 20-30km range over aan. Ind e ochtend even ontbijten en in de middag dan even een cappu halen of een colaatje en de tijd was nuttig besteed

Overdag bij de klant auto vol laden (op 3.7kW paaltje)

Range is iets kleiner (in de zomer) dan de Leaf, maar wel sneller met snelladen. In de winter dik in het voordeel

Ik ben heel tevreden met lage verbruik icm met snel snelladen: veel km erbij per minuut bij de snellader.

En kijk vooral ook op youtube naar de verschillende races van Bjorn Nyland

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Blokker_1999 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:25:
[...]

Moet je wel geluk hebben dat de batterij niet reeds is volgeladen lijkt me. Of geeft de paal dan een andere indicatie?
In principe geeft elke laadpaal dan een geel of groen ledje.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Blokker_1999 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:25:
[...]

Dan brandt het donkergroene lampje en is-ie nog steeds vergrendeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

De vraag die je direct had kunnen stellen, was: bij welke temperatuur.

In de zomer haal ik 240 km met de Zoe, in de winter 180 (bij dezelfde snelheid). Dat is een gigantisch verschil en maakt of breekt de use case.
dan word het een Ford Focus ST-line diesel
Optie drie: je wacht een maand of wat op een 60+ kWh EV.

[ Voor 16% gewijzigd door TucanoItaly op 29-10-2018 20:04 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
dfrenner schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:09:
[...]

Toch toevallig dat het ook een Volvo was 😏
Die heel toevallig hetzelfde DSTC systeem aan boord had.

Je kunt er winterbanden onder gooien wat je wil, maar met 540nm en zonder tractiecontrole, heb je wheelspin gegarandeerd op sneeuw.

Kijk hoe langzaam die Volvo omhoog gaat... Dat heeft niets met grip te maken, alles met tractiecontrole.

Als je DSTC uitzet spinnen de wielen als een gek!
Klopt maar ten dele. Als je geen tractie hebt dan zouden de wielen doorslippen en door DSTC worden afgeremd. Dat zou tot gevolg hebben dat je maar erg langzaam kunt optrekken. De wielen worden namelijk continu afgeremd. Ik kan je vertellen dat je met een AWD in de sneeuw (en uiteraard goede winterbanden) ontzettend hard kunt optrekken. Dat is dus met name te danken aan die AWD, niet aan DSTC. Maar goed, alles relatief natuurlijk. Met zomerbanden in de sneeuw zul je dat DSTC wat harder nodig hebben.

Maar laten we ontopic blijven.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Prijs Kia Niro bekend in Noorwegen YouTube: Price for Kia e-Niro announced

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
@Marc O., @dfrenner Ontopic: AWD op de Outlander PHEV is echt heerlijk, in dikke sneeuw rijd die gewoon alsof er niks aan de hand is (op winterbanden). Strand, modder, klei, het maakt niet uit, altijd beheerst en controle. Het enorme verschil tussen de Outlander met AWD en de Auris die ik hiervoor had heeft me doen besluiten om voor de AWD model 3 te gaan, het stuk extra grip en controle geeft een hoop zekerheid dat de auto precies doet wat ik wil onder alle omstandigheden.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:45

aip

Leuk, en een bekende situatie......

Overigens - wat is een middelmatige leeftijd? En wat zou dan een slechte zijn?

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 07:19

Tripl3 D

Brother in Arms

@Hachy strakke actie! Vrees alleen dat die man het nu nog niet snapt en het de volgende keer 'gewoon' weer doet. Iets met een bord en een kop.

Zag van het weekend op een overvolle parkeerplaats bij de supermarkt ook 2 ICE's op de laadplekken staan. Zelf heb ik nog een hybride (EV is vertraagd naar januari), maar ik zei al tegen mijn vrouw: "Eigenlijk zou je je EV voor die 2 auto's moeten zetten en je EV alsnog proberen in te pluggen. Benieuwd of ze dan ook het lef hebben om de politie er bij te halen." Het is dat ik niet op ruzie zit te wachten, maar er wordt te weinig aan gedaan.

Overigens: De 2 invalideparkeerplekken 10 meter verderop waren overigens nog wel verschoond van dit aso-gedrag.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:47
Tripl3 D schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:32:
@Hachy strakke actie! Vrees alleen dat die man het nu nog niet snapt en het de volgende keer 'gewoon' weer doet. Iets met een bord en een kop.
@Hachy Mwah, voor eigen rechter spelen ben ik niet zo voor.
Ik snap je frustratie, en auto's die daar niet horen te staan zijn vervelend...
Maar dan nog zijn dit soort acties ook niet echt sympathiek, hoewel het wel een vrij goed bedacht trucje is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Tassadar32 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:52:
@Marc O., @dfrenner Ontopic: AWD op de Outlander PHEV is echt heerlijk, in dikke sneeuw rijd die gewoon alsof er niks aan de hand is (op winterbanden). Strand, modder, klei, het maakt niet uit, altijd beheerst en controle. Het enorme verschil tussen de Outlander met AWD en de Auris die ik hiervoor had heeft me doen besluiten om voor de AWD model 3 te gaan, het stuk extra grip en controle geeft een hoop zekerheid dat de auto precies doet wat ik wil onder alle omstandigheden.
Grip is heel relatief, natuurlijk is AWD een wereld van verschil mer FWD of RWD. Je hebt langer grip.

Maar het traqctiecontrolesysteem heeft als taak geen grip te verliezen. Toch zie je hier dat de Model 3 eigenlijk hetzelfde doet als andere merken. Natuurlijk geen dansende toerenteller, maar hetzelfde effect op de wielen...

Even slippende banden, en daarna pas tractiecontrole die het corrigeert...

Ongeveer iedere auto heeft in de sneeuw meer vermogen dan de grip op dat moment aankan. Het is de taak van het tractiecontrole systeem om niet meer power los te laten op de wielen, dan er grip is. Daardoor kom je snel van je plaats.

AWD zorgt voor meer grip en dus dat je sneller van je plaats komt, maar met te veel vermogen verlies je direct alle grip.

Ik blijf bij mijn conclusie dat ook Tesla dit niet zo goed voor elkaar heeft als Volvo.

Een auto met minder grip, kan beter van zijn plaats komen dan een auto met veel grip maar een slechtere tractiecontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Strakke actie, toch heb ik ook een keer meegemaakt, dat ik in de avond ging laden en 's ochtend bij mijn auto kwam en dat het groene vinkje nog aan het knipperen was...

Heeft hij mijn pasje niet gepakt, of ben ik het gewoon echt vergeten erlangs te halen!?

Het was zeker niet mijn intentie, niet te laden. Ik baalde er gewoon van dat ik geen volle accu had...

Het is niet altijd zoals het lijkt, 9 van de 10 keer zal het bewust zijn, maar wat als deze man een foutje maakte? Dan is het wel een beetje zuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 20:41

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

dfrenner schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:03:
[...]

Grip is heel relatief, natuurlijk is AWD een wereld van verschil mer FWD of RWD. Je hebt langer grip.

Maar het traqctiecontrolesysteem heeft als taak geen grip te verliezen. Toch zie je hier dat de Model 3 eigenlijk hetzelfde doet als andere merken. Natuurlijk geen dansende toerenteller, maar hetzelfde effect op de wielen...

[YouTube: How the Tesla Model 3 Handles in the Snow (All Season Tires)]

Even slippende banden, en daarna pas tractiecontrole die het corrigeert...

Ongeveer iedere auto heeft in de sneeuw meer vermogen dan de grip op dat moment aankan. Het is de taak van het tractiecontrole systeem om niet meer power los te laten op de wielen, dan er grip is. Daardoor kom je snel van je plaats.

AWD zorgt voor meer grip en dus dat je sneller van je plaats komt, maar met te veel vermogen verlies je direct alle grip.

Ik blijf bij mijn conclusie dat ook Tesla dit niet zo goed voor elkaar heeft als Volvo.

Een auto met minder grip, kan beter van zijn plaats komen dan een auto met veel grip maar een slechtere tractiecontrole.
Nieuw BMW i3s tractiecontrolesysteem voor alle toekomstige BMW- en MINI-modellen.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
dfrenner schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:11:
[...]

Strakke actie, toch heb ik ook een keer meegemaakt, dat ik in de avond ging laden en 's ochtend bij mijn auto kwam en dat het groene vinkje nog aan het knipperen was...

Heeft hij mijn pasje niet gepakt, of ben ik het gewoon echt vergeten erlangs te halen!?

Het was zeker niet mijn intentie, niet te laden. Ik baalde er gewoon van dat ik geen volle accu had...

Het is niet altijd zoals het lijkt, 9 van de 10 keer zal het bewust zijn, maar wat als deze man een foutje maakte? Dan is het wel een beetje zuur!
Wat voor een foutje spreekt is dat de laadkabel niet vergrendeld was en iedereen die dus had kunnen meenemen. Je neemt dan wel een behoorlijk risico om daar bewust fout te parkeren op deze manier bedenk ik mij nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:31:
[...]

Wat voor een foutje spreekt is dat de laadkabel niet vergrendeld was en iedereen die dus had kunnen meenemen. Je neemt dan wel een behoorlijk risico om daar bewust fout te parkeren op deze manier bedenk ik mij nu.
Ik parkeerde niet bewust fout...

Of mijn pasje werd niet goed gepakt en ik ben direct weggelopen
Of ik ben echt vergeten mijn pasje erlangs te halen

Mijn kabel wordt aan de kant van de auto ook gewoon vergrendeld...

Ik geef hiermee alleen aan dat het niet altijd is zoals het lijkt. Vaak wel, maar niet altijd!

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 30-10-2018 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:11:
[...]

+1, eigenlijk gewoon een kut actie, niet dat ik het niet snap.
Maar is hetzelfde als iemand die dubbel geparkeerd staat even strak inparkeren waardoor 'ie niet weg kan. Wellicht dat heel iemand anders het wel veroorzaakt heeft?

Maargoed, laten we met z'n allen met een politiepet op rondlopen en anderen wijzen op wat zíj verkeerd doen, werkt prima zo... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
dfrenner schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:37:
[...]

Ik parkeerde niet bewust fout...

Of mijn pasje werd niet goed gepakt en ik ben direct weggelopen
Of ik ben echt vergeten mijn pasje erlangs te halen

Mijn kabel wordt aan de kant van de auto ook gewoon vergrendeld...

Ik geef hiermee alleen aan dat het niet altijd is zoals het lijkt. Vaak wel, maar niet altijd!
Ik bedoelde niet jou maar de situatie die Hachy beschreef. Een dure laadkabel kwijt voor dichtbij parkeren is toch een dure ruil en dat risico loop je dan toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:42:
[...]

Ik bedoelde niet jou maar de situatie die Hachy beschreef. Een dure laadkabel kwijt voor dichtbij parkeren is toch een dure ruil en dat risico loop je dan toch.
Mijn punt met mijn voorbeeld was juist, hoe weet je zeker dat het een bewuste actie was van deze meneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
dfrenner schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:44:
[...]

Mijn punt met mijn voorbeeld was juist, hoe weet je zeker dat het een bewuste actie was van deze meneer?
Precies, na jouw reactie heb ik daar ook mijn twijfels bij of deze man dat expres heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:33
Ook wel eens gehad bij die ondingen van de IKEA. Je parkeert de auto, sluit de boel aan en dan werkt het niet... dan maar ff fake parkeren, want de rest van de plekken was niet bezet.

Dus om dan meteen te oordelen dat dit bewust vals spelen is, is wat kort door de bocht @Hachy maar goed je hebt het sowieso niet zo goed voor met PHEV rijders. ;)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Als je ziet dat laden niet start dan hoor je daar niet te blijven staan en dat de rest onbezet is is natuurlijk geen reden om de auto dan maar niet te verplaatsen. Voor hetzelfde geld komen er EV rijders die die plek hard nodig hebben. Misschien dat er daarom mensen zijn die zo over PHEV rijders denken als jij nu suggereert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

kdeboois schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:12:
Ook wel eens gehad bij die ondingen van de IKEA. Je parkeert de auto, sluit de boel aan en dan werkt het niet... dan maar ff fake parkeren, want de rest van de plekken was niet bezet.

Dus om dan meteen te oordelen dat dit bewust vals spelen is, is wat kort door de bocht @Hachy maar goed je hebt het sowieso niet zo goed voor met PHEV rijders. ;)
Gefeliciteerd!

Maar @Hachy was in dit geval juist zo vriendelijk om die man een gratis laadsessie aan te bieden, wat ie dus mogelijk zelf niet voor elkaar kreeg door een kapotte of verlopen laadpas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:19:
Als je ziet dat laden niet start dan hoor je daar niet te blijven staan en dat de rest onbezet is is natuurlijk geen reden om de auto dan maar niet te verplaatsen. Voor hetzelfde geld komen er EV rijders die die plek hard nodig hebben. Misschien dat er daarom mensen zijn die zo over PHEV rijders denken als jij nu suggereert.
Hangt toch volledig van de situatie af.

En dan nog, als je als EV rijder niet zonder je 20 minuten laden bij IKEA kan.. pfff neem een echte hobby.

Iedereen mag over PHEV rijders denken zoals hij wil, en ik mag daar weer een mening over hebben. Ik ben PHEV rijder en schets een situatie die een keer is voorgekomen.

Was het OK dat ik mijn auto laat staan op één van de vier laadplekken waarvan er daarna nog 3 onbezet bleven ? Ik denk het wel. Had al 5 minuten alle combo’s van aansluiten en laadpas presenteren getest en was er ff klaar mee.

Veel plezier met PHEV rijders scheef aankijken verder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@kdeboois en een invalideparkeerplaats? Als er nog een aantal vrij zijn?
En 20 minuten IKEA? Haha..

Maar wat dit probleem verhelpt is het plaatsen van de EV plekken ver van de ingang, zodat je daar niet gaat staan om vooraan te staan maar omdat je echt nodig moet laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
kdeboois schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:25:
[...]

Hangt toch volledig van de situatie af.

En dan nog, als je als EV rijder niet zonder je 20 minuten laden bij IKEA kan.. pfff neem een echte hobby.

Iedereen mag over PHEV rijders denken zoals hij wil, en ik mag daar weer een mening over hebben. Ik ben PHEV rijder en schets een situatie die een keer is voorgekomen.

Was het OK dat ik mijn auto laat staan op één van de vier laadplekken waarvan er daarna nog 3 onbezet bleven ? Ik denk het wel. Had al 5 minuten alle combo’s van aansluiten en laadpas presenteren getest en was er ff klaar mee.

Veel plezier met PHEV rijders scheef aankijken verder.
Heeft met de situatie weinig van doen, het is een laadplek en geen parkeerplek en ik heb ook niks tegen PHEV rijders maar des te meer tegen mensen die fout gedrag goedpraten met drogredenen.

Dat jij het ff gehad hebt na 5 min tevergeefs aansluiten is balen en snap ik helemaal maar is zeker geen legitimatie om die laadplek dan maar bezet te houden, ook niet als er nog vrije plekken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:38:
[...]

Heeft met de situatie weinig van doen, het is een laadplek en geen parkeerplek en ik heb ook niks tegen PHEV rijders maar des te meer tegen mensen die fout gedrag goedpraten met drogredenen.

Dat jij het ff gehad hebt na 5 min tevergeefs aansluiten is balen en snap ik helemaal maar is zeker geen legitimatie om die laadplek dan maar bezet te houden, ook niet als er nog vrije plekken zijn.
We hebben het over een laadplek bij de IKEA. Een service die ze aanbieden, geen recht van iedere EV rijder.

Dat je zoiets bij een publieke laadpaal niet OK vindt ben ik volledig met je eens, maar dit is anders, naar mijn mening.

Het enige waar ik me slecht over voel is dat ik niet met het servicenummer of de mensen van IKEA heb uitgezocht waarom het niet werkte. De rest mag je fout gedrag en een drogreden vinden, maar dat ben ik gewoon niet met je eens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-10 21:43
kdeboois schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:52:
[...]

We hebben het over een laadplek bij de IKEA. Een service die ze aanbieden, geen recht van iedere EV rijder.

Dat je zoiets bij een publieke laadpaal niet OK vindt ben ik volledig met je eens, maar dit is anders, naar mijn mening.

Het enige waar ik me slecht over voel is dat ik niet met het servicenummer of de mensen van IKEA heb uitgezocht waarom het niet werkte. De rest mag je fout gedrag en een drogreden vinden, maar dat ben ik gewoon niet met je eens.
Waarom zou dit geen recht zijn? Zoals eerder vermeld is door CyberSpin, zie ik wel een grote gelijkheid met de invalide parkeerplaats.
Dit is ook gewoon een 'service' die ze aanbieden, zodat deze personen een gemakkelijke parkeerplaats hebben. Anders zouden ze niet eens overwegen om naar Ikea te komen. Als er dan iemand anders met de auto van deze invalidenpersoon rijdt, en zich daar parkeert is hij ook gewoon fout bezig. Hij moet maar een andere parkeerplaats zoeken.
Hetzelfde als de parkeerplaatsen voor (PH)EV's die moeten laden (omdat ze anders niet thuis geraken). Mensen met EV's komen ook niet naar Ikea als ze weten dat ze problemen hebben met hun bereik. Dat is ook de enige reden waarom Ikea deze parkings heeft gecreëerd. Niet om zo EV gebruik te stimuleren zodat je een first class spot krijgt om te parkeren.

Als je in zo'n geval van hoogdringendheid/mankement van de paal nu een telefoonnummer achter je ruit zou hangen, waar ze je op kunnen bereiken als ze de plaats nodig hebben om bij te laden, dan verandert heel het verhaal. Maar wie doet zoiets?

Niet laden, is daar gewoon niet staan. Simpel

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 30-10-2018 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
kdeboois schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:52:
[...]

Ik kom nooit bij Ikea maar die laadpunten zijn volgens mij gewoon openbaar en ook door mensen te gebruiken die daar niet winkelen. Als ik alle verhalen lees over buitenlandse trips waarin men gebruik maakt van laders van grote winkelketens dan worden deze laadpalen gewoon gezien als openbaar. Ik zie ook op Chargemap of Oplaadpunten niet staan dat ze exclusief alleen voor winkelpubliek zijn.

Het is inderdaad een service en geen recht, je kunt Ikea dus niet ergens toe verplichten maar dat geeft niemand het recht om daar dan maar te parkeren zonder te laden. En of het nu wel of niet mag, je doet het gewoon niet. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:15:
[...]

Ik kom nooit bij Ikea maar die laadpunten zijn volgens mij gewoon openbaar en ook door mensen te gebruiken die daar niet winkelen. Als ik alle verhalen lees over buitenlandse trips waarin men gebruik maakt van laders van grote winkelketens dan worden deze laadpalen gewoon gezien als openbaar. Ik zie ook op Chargemap of Oplaadpunten niet staan dat ze exclusief alleen voor winkelpubliek zijn.

Het is inderdaad een service en geen recht, je kunt Ikea dus niet ergens toe verplichten maar dat geeft niemand het recht om daar dan maar te parkeren zonder te laden. En of het nu wel of niet mag, je doet het gewoon niet. Punt.
Die buitenlandse laadpunten zijn vaak snelladers, dus lastig te vergelijken.

Dit is een 3.7 kW grannypunt en alleen als je ook nog zweedse balletjes gaat kouwen heb je er iets aan.

Het feit dat je er nooit bent geweest geeft aan dat je je niet kan inleven in de door mij geschetste situatie. Ik ben geen goed tekstschrijver (techneut) dus dat kan ik je dan ook niet kwalijk nemen. Wellicht was je het met me eens als je er bij was.

Ik heb het toch gedaan en had er vrede mee. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dat ik er nooit kom speelt geen rol en ik kan mij heel goed inleven met iemand die met zijn EV ergens leeg aankomt en niet kan laden omdat er iemand staat die niet laadt. Een snellader of traaglader is een laadplek en geen parkeerplek. Maar ik stop er mee, ik heb mijn punt gemaakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

bottom line schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:01:
[...]

Waarom zou dit geen recht zijn? Zoals eerder vermeld is door CyberSpin, zie ik wel een grote gelijkheid met de invalide parkeerplaats.
Dit is ook gewoon een 'service' die ze aanbieden, zodat deze personen een gemakkelijke parkeerplaats hebben. Anders zouden ze niet eens overwegen om naar Ikea te komen. Als er dan iemand anders met de auto van deze invalidenpersoon rijdt, en zich daar parkeert is hij ook gewoon fout bezig. Hij moet maar een andere parkeerplaats zoeken.
Hetzelfde als de parkeerplaatsen voor (PH)EV's die moeten laden (omdat ze anders niet thuis geraken). Mensen met EV's komen ook niet naar Ikea als ze weten dat ze problemen hebben met hun bereik. Dat is ook de enige reden waarom Ikea deze parkings heeft gecreëerd. Niet om zo EV gebruik te stimuleren zodat je een first class spot krijgt om te parkeren.

Als je in zo'n geval van hoogdringendheid/mankement van de paal nu een telefoonnummer achter je ruit zou hangen, waar ze je op kunnen bereiken als ze de plaats nodig hebben om bij te laden, dan verandert heel het verhaal. Maar wie doet zoiets?

Niet laden, is daar gewoon niet staan. Simpel
Ik heb standaard een visitekaartje achter m'n voorruit liggen met "Sta ik in de weg? Bel mij" :+ Niet zozeer omdat ik 'fout' parkeer maar meer omdat het kan dat mijn auto vol is en iemand anders graag wil laden en mij zo kan bereiken.

Kunnen we het nu weer over EV's hebben ipv de vraag of het moreel/etisch verantwoord is waar mensen parkeren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
pposthoorn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:28:
[...]

Ik heb standaard een visitekaartje achter m'n voorruit liggen met "Sta ik in de weg? Bel mij" :+ Niet zozeer omdat ik 'fout' parkeer maar meer omdat het kan dat mijn auto vol is en iemand anders graag wil laden en mij zo kan bereiken.

Kunnen we het nu weer over EV's hebben ipv de vraag of het moreel/etisch verantwoord is waar mensen parkeren? :)
ja graag, maar wedden dat het volgende week weer over paaltjes en parkeren gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

prettig schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:31:
[...]

ja graag, maar wedden dat het volgende week weer over paaltjes en parkeren gaat ;)
Nee zonde van het geld >:)

Gezien het weer is omgeslagen doe ik deze week een experimentje. Elke ochtend en middag laat ik hem voorverwarmen zonder aan de paal te staan en ik rijd lekker met de climate control op 22C en de stoelverwarming maximaal. Eens kijken wat dat met de range doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:30
Goeie test. Hoop dat je een warmtepomp hebt in je EV, want bij die van mij durf ik dat niet te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
pposthoorn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:28:
[...]
Het gaat mij juist om EV's en de promotie daarvan.

Als alle EV-rijders altijd maar de ellende van het opladen en de complexiteit daarvan blijven herhalen en we niet structureel aan een oplossing werken gaat het grote publiek gewoon weg niet om.

De huidige generatie EV's heeft er gelukkig minder last van met 40 - 64 kWh als 'normale' capaciteit maar dat snapt het grote publiek niet 123. Veel geinteresseerden komen hier in dit topic eens lezen of dat was is dat elektrische rijden en als die dan alleen maar laadpaal ellende, principieel en ethisch gemuts en één fase gepruts tegenkomen haken ze snel af ben ik bang.

Verder over EV's. Vandaag belde de eerste duitse collega met vragen over laden etc. De Duiters lijken echt diesel de rug toe te keren en gaan PHEV. Mooie ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
pposthoorn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:33:
[...]

Nee zonde van het geld >:)

Gezien het weer is omgeslagen doe ik deze week een experimentje. Elke ochtend en middag laat ik hem voorverwarmen zonder aan de paal te staan en ik rijd lekker met de climate control op 22C en de stoelverwarming maximaal. Eens kijken wat dat met de range doet :)
Zal stuk minder zijn. Zomer haal ik 150km nu 100km (dik onder de 10 graden).
25km heen 25 km terug zonder accu-voorverwarmen. Doe ik dat wel dan is de range stuk hoger (maar geen 150km, accu koelt gewoon teveel af tijdens de rit)

Accu voorverwarmen doe ik dus niet want geen enkele zin omdat ik het makkelijk haal (energie weggooien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

haaibaa2 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:41:
Goeie test. Hoop dat je een warmtepomp hebt in je EV, want bij die van mij durf ik dat niet te proberen.
Yes ik heb een warmtepomp :D
prettig schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:41:
[...]

Zal stuk minder zijn. Zomer haal ik 150km nu 100km (dik onder de 10 graden).
25km heen 25 km terug zonder accu-voorverwarmen. Doe ik dat wel dan is de range stuk hoger (maar geen 150km, accu koelt gewoon teveel af tijdens de rit)

Accu voorverwarmen doe ik dus niet want geen enkele zin omdat ik het makkelijk haal (energie weggooien).
Ik haalde tot begin deze maand ~230km (al 'haal' ik dat eigenlijk nooit omdat ik hem natuurlijk gewoon op laad met nog iets van 30-50km range over).
Zie het verbruik nu wel toenemen, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk of je gemiddelde verbruik van een rit ook hoger wordt als je hem daarvoor hebt geklimatiseerd (of dat hij dat gewoon 'vergeet').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ik kijk nooit echt naar gem. verbruik (meer SOC en range). Is wel iets hoger (verwarming).
Maar de temp. van de accu bepaald in hoge mate de range. Klimatiseren is interieur (gewoon handig).

Accu voorverwarmen duurt wel even, kan die zo paar uur zoet mee zijn (i3 moet je het zelfs 3 uur van te voeren "aanzetten" anders doet die het niet). Dus even snel accu opwarmen.....vergeet het maar.

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 30-10-2018 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
pposthoorn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:33:
[...]
Zo rijd ik de afgelopen week, zonder warmtepomp, ik kom zo'n beetje op 175 uit... (gemiddelde snelheid 45 km/u)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YoshiBignose
kdeboois schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:12:

Heb ik in Londen een paar keer gedaan omdat ik geen juiste laadpas had omdat je daar met een tros van 10 passen moet rondlopen wil je overal parkeren... ben geen Hachy. Dus toen ook gewoon m'n kabel erin gestopt en voor de rest niets. 99% van die laadplekken daar zijn toch leeg en die parkeerwachters snappen er niets van. Tesla = elektrisch weten ze dus het zal wel goed zitten :P

Als iemand dan z'n pas er langs had gehaald had ik een probleem ja >:) gelukkig lopen daar niet zoveel Hachy's rond.

[ Voor 6% gewijzigd door YoshiBignose op 30-10-2018 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:37:
Maar wat dit probleem verhelpt is het plaatsen van de EV plekken ver van de ingang, zodat je daar niet gaat staan om vooraan te staan maar omdat je echt nodig moet laden.
Inderdaad.

Dat die speciale parkeerplaatsen vrijwel altijd op de beste plek gesitueerd zijn is inderdaad velen een doorn in het oog.
kdeboois schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:41:
[...]
Verder over EV's. Vandaag belde de eerste duitse collega met vragen over laden etc. De Duiters lijken echt diesel de rug toe te keren en gaan PHEV. Mooie ontwikkeling.
Vind je het gek?

Duitsers krijgen tot 10.000 euro subsidie als ze een Diesel opdoeken en inruilen voor een EV. 6.000 EV subsidie en 4.000 daarbovenop ex-diesel.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2018 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:41:
[...]

Inderdaad.

Dat die speciale parkeerplaatsen vrijwel altijd op de beste plek gesitueerd zijn is inderdaad velen een doorn in het oog.

[...]

Vind je het gek?

Duitsers krijgen tot 10.000 euro subsidie als ze een Diesel opdoeken en inruilen voor een EV. 6.000 EV subsidie en 4.000 daarbovenop ex-diesel.
Nee, maar het is echt een flinke verandering.

Ik spreek over zakelijke duitse rijders. Die moeten allemaal aan de diesel. Dat is nu ineens anders.

Ze gaan per 1 januari de helft belasting betalen met een PHEV. Details ken ik niet maar dat is wat ik opgevangen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Inderdaad.

[...]

Vind je het gek?

Het zal wel weer bluemotiontjes regenen in NL de komende maanden 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

prettig schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:52:
Ik kijk nooit echt naar gem. verbruik (meer SOC en range). Is wel iets hoger (verwarming).
Maar de temp. van de accu bepaald in hoge mate de range. Klimatiseren is interieur (gewoon handig).

Accu voorverwarmen duurt wel even, kan die zo paar uur zoet mee zijn (i3 moet je het zelfs 3 uur van te voeren "aanzetten" anders doet die het niet). Dus even snel accu opwarmen.....vergeet het maar.
e-Golf heeft geen TMS dus klimatiseren is t enige wat ik kan :9
Tovenaar schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:55:
[...]

Zo rijd ik de afgelopen week, zonder warmtepomp, ik kom zo'n beetje op 175 uit... (gemiddelde snelheid 45 km/u)
Dat is niet slecht, maar gok dat jij wat langere ritten hebt. Die van mij zijn 13km dus dat is heel vaak de auto opwarmen per 100km :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
kdeboois schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:41:
[...]

Het gaat mij juist om EV's en de promotie daarvan.

Als alle EV-rijders altijd maar de ellende van het opladen en de complexiteit daarvan blijven herhalen en we niet structureel aan een oplossing werken gaat het grote publiek gewoon weg niet om.

De huidige generatie EV's heeft er gelukkig minder last van met 40 - 64 kWh als 'normale' capaciteit maar dat snapt het grote publiek niet 123. Veel geinteresseerden komen hier in dit topic eens lezen of dat was is dat elektrische rijden en als die dan alleen maar laadpaal ellende, principieel en ethisch gemuts en één fase gepruts tegenkomen haken ze snel af ben ik bang.

Dit topic dient m.i. niet om reclame te maken voor (PH)EV’s. Wel om ervaringen te delen waar we misschien nog iets kunnen leren om het maximale uit je auto te halen. Dus blijf vooral ervaringen, zowel goede als slechte hier posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
pmiddeld schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:15:
[...]

Dit topic dient m.i. niet om reclame te maken voor (PH)EV’s. Wel om ervaringen te delen waar we misschien nog iets kunnen leren om het maximale uit je auto te halen. Dus blijf vooral ervaringen, zowel goede als slechte hier posten!
Eens, maar zo’n waaier aan laadpassen op een blogfoto gaat echt niet helpen. My 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:11
kdeboois schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:26:
[...]

Eens, maar zo’n waaier aan laadpassen op een blogfoto gaat echt niet helpen. My 2 cents.
Ach de één zijn gek is de ander zijn gebrek O+.

Ik heb er ook 2, een newmotion pas en een MainGau pas en was helaas net te laat voor de maingau plus pas.. :(.

Inmiddels een maand in bezit van mijn Zwarte Leaf 30kWh Tekna.

Elke kilometer is nog steeds genieten. Ook na 4000+ km.
De warmtepomp optie t.o.v. de weerstandsverwarming in de oude leafs is echt een verademing. Vanmorgen bij 4 graden kostte het me maar 4km bereik volgens de boordcomputer. Ten opzichte van gemakkelijk 10-20 in de oude leaf als je bij 10 / 12 graden de verwarming aanzette.

Héén en weer naar werk gaat nog altijd relatief gemakkelijk. Thuis kom ik aan met +- 60% en op werk met +- 20%.

Binnenkort wel even de laadpunten op werk (laten) verzwaren naar 32A want 22kWh erin pompen gaat me toch wat traag op 3,7Kw.
De elektricien moet toch nog wat klusjes doen, kan die direct de schakelautomaten even vervangen.
We hebben Lolo's hangen, dus met een belletje zou het geregeld moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 30-10-2018 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
kdeboois schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:26:
[...]

Ach er zijn altijd verzamelaars. Nu kan het nog. Net als vroeger de telefoonkaarten voor in de publieke telefoons. En natuurlijk de postzegels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik heb zondagmiddag met de Maingau pas (de gewone) geladen bij Fastned Palmpol in Terschuur (A1). Gisteren werd er 50 cent afgeschreven van mijn girorekening die ik voor laden bij Fastned heb opgegeven. Voor de Maingau pas heb ik een andere, Duitse rekening opgegeven.
Tegenrekening was CCV*SERVAUTO PALMPOL TERSCHUUR

Iemand hier ook al zo een ervaring gehad? Zou Maingau de Fastned sessies zo gaan afrekenen? Ik vind het wel heel raar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Bij mij staat na september geen enkele sessie meer genoteerd, geen Fastned en geen Allego.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:34:
Bij mij staat na september geen enkele sessie meer genoteerd, geen Fastned en geen Allego.
hier hetzelfde, laatste sessie is van 21-sep, daarna niets meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Ik heb nog nooit een FastNed sessie terug gezien in m'n EinfachStromLaden App (Onder sessies)

Onlangs nog geladen bij De Brink aan de A50.

Alle Allego, Duitse en Zwitserse laadsessies staan er wel gewoon in. Enkel FastNed niet ( Maingau standaard pas)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hier ook helemaal niks. Heb niet eens een tegenrekening opgegeven, ik betaal per overschrijving en heb nog geen enkele van... twee dozijn fastned-sessies oid hoeven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
[...]

Inderdaad.

Dit is vaak ook een praktisch dingetje. De beste parkeerplaatsen liggen vaak op de kortste afstand van de meterkast.

Zeker een bestaande parkeerplaats sloop je niet even open om de laadpalen achterin te plaatsen, die komen gewoon naast de ingang van de toko in kwestie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
Ik hoop van ganserharte dat laadpalen nog meer dan nu een gemeengoed worden.

Gisteren toevallig een medewerker duurzaamheid van een redelijke stad gesproken, en werd er nog niet vrolijk van. Hij begreep niets van elektrisch rijden en hoe dat te stimuleren.
Zag zoiets ook deze week op LinkedIn voorbij komen, hoe stimuleren we elektrisch rijden voor particulieren? Gelukkig wordt de vraag wel al gesteld, maar persoonlijk vind ik het rijkelijk laat om nu pas te gaan nadenken over deze vraag.
" Waarom is het tot nu toe niet gelukt? " was mooier geweest. (Naar aanleiding van een artikel in het fd)

Uiteindelijk even over de grenzen kijken en zien hoe bijvoorbeeld Noorwegen zo succesvol is, is dàt nou zo moeilijk?

@Verwijderd daar sta ik dan maar in een dure parkeergarage aan een paal te overnachten terwijl ik met m'n ICE gewoon net buiten de parkeerzone gratis kan staan.

@Wageningen daar wil de gemeente niets doen omdat m'n werk een eigen parkeerplaats heeft: "uw lease maatschappij of werkgever lost 't maar voor u op" hallo. Particulier. Niet lease!

@Renkum u heeft een eigen oprit. Dus we doen he-le-maal niets. We hebben ook géén beleid maar wat u ook vraagt we zeggen wel dat het niet mag.

@Arnhem Hartstikke mooi laadplein. jammer dat we parkeren op straat ontmoedigen met torenhoge tarieven. Tarieven die óók voor het laadplein gelden. Dus staan er alleen lease-ev's waarvan de bestuurder óók een tankpas heeft met parkeerfaciliteit. Die "boeit" het niet waar ie parkeert. Want de baas betaald. En de gemeente ziet: het laadplein is een succes, want er wordt gebruik van gemaakt.

Nee, de succesvolle stimulatie komt vooralsnog uit onverwachte hoek: Maingau met z'n tarieven. Lidl met de gratis snelladers en bedrijven zoals FastNed (snelweg) en Allego (restaurants) die voor een dekkend netwerk zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Volgens mij geld in elke gemeente dat je gebonden moet zijn via werk of wonen én afhankelijk van openbaar parkeren. Zo ja, dan plaatsen ze in laadpaal binnen 150/200/300 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:30
Ik denk dat het beleid ondertussen al lang zou moeten zijn dat er gewoon iedere 200 mtr zo'n paal had moeten staan. Wil je echt zorgen dat iedereen elektrisch gaat rijden, dan moeten daar zoveel van beschikbaar zijn dat het logisch is dat je ergens vlakbij kunt laden. Dan komen de auto's vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Ben het met @haaibaa2 eens, als mensen zien dat je overal kan laden is de overstap naar een EV een stuk minder eng. Ook het gebruik van andermans laadpunten is nog redelijk twijfelachtig, er zijn in woonwijken vaak zat laadpunten van particulieren maar als het niet duidelijk is of je ze kan/mag gebruiken heb je er weinig aan.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat er een laadpaal staat betekent nog niet dat je er kan laden. Helemaal als je in wijken waar geen EVs staan opeens parkeerplaatsen gaat opofferen. En een wijk verder zeker één paal voor 5 EVs?

Nee laten ze eerst maar zorgen dat ze tijdig de palen die aangevraagd worden ook opleveren. Van het minimale aantal auto’s met een stekker laden de meeste toch achter eigen meter op eigen oprit. Die hebben geen paal nodig want ze willen toch geen 35ct per kWh betalen ipv 19-20. Helemaal bij de PHEVs bij 35ct per kWh goedkoper op brandstof rijden.

Ik ben helemaal voor elektrisch rijden, maar ik vind het een slecht idee om daar gigantische kosten voor uit te trekken. Elektrisch rijden komt er wel, dat schip is vertrokken. Maar elektrisch rijden alleen gaat het probleem niet oplossen! Laat de overheid eerst maar zorgen dat onze “energiemix” véél duurzamer wordt. Dan zijn de EVs ook zo duurzaam als beloofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
haaibaa2 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:04:
Ik denk dat het beleid ondertussen al lang zou moeten zijn dat er gewoon iedere 200 mtr zo'n paal had moeten staan. Wil je echt zorgen dat iedereen elektrisch gaat rijden, dan moeten daar zoveel van beschikbaar zijn dat het logisch is dat je ergens vlakbij kunt laden. Dan komen de auto's vanzelf wel.
Al eens aan gerekend.....veel te duur en je blijft veel te duur laden als ev rijder.

Zie je bij een flat complex al de parkeerplaatsen vol staan met paaltjes; aanlegkosten (dat is dus een transformator-huisje plaatsen ivm de benodigde capaciteit, dan naar elke paal een kabel). Dan nog zaken als: onderhoud, vandalisme, parkeerschade, etc ......

Bestemmingsladers (thuis/werk/bestemming) en snelladers lokaal (ook als bestemmingsladers) zie ik veel meer in. Je hoeft namelijk niet meer elke dag te laden.

Men gaat nog steeds uit van kleine accu's bij het plannen maken, is voorbij de grote aantallen EV's worden allemaal meer range (400km+) in 2019 en over paar jaar is het 600km+ wat moet je dan aan een laadpaal in je straat !? (o ja parkeren :) ).

Ben bang dat we straks een hoop geld hebben uitgegeven aan een nu al verouderde laadinfrastructuur (die we dan weer fijn kunnen gaan afbreken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Publiek laden moet je gewoon nog niet van uit gaan bij het kopen van een EV. Op zijn vroegst in 2021 (bij herziening belastingen/ subsidies op EV's etc) kan er weer een kraan open worden gezet.

Voor nu zou ik er alleen 1 nemen als je een fatsoenlijke paal op eigen grond hebt. Begrijp de klaagzang naar meer, maar had je van te voren ook kunnen weten...........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:58:
Publiek laden moet je gewoon nog niet van uit gaan bij het kopen van een EV. Op zijn vroegst in 2021 (bij herziening belastingen/ subsidies op EV's etc) kan er weer een kraan open worden gezet.

Voor nu zou ik er alleen 1 nemen als je een fatsoenlijke paal op eigen grond hebt. Begrijp de klaagzang naar meer, maar had je van te voren ook kunnen weten...........
Sterk afhankelijk van de gemeente waarin je woont. Stukje dwingend landelijk beleid zou hier kunnen helpen.

Op 5 minuten lopen heb ik hier 12 aansluitmogelijkheden die nooit allemaal bezet zijn. De gemeente accepteert iedere nieuwe aanvraag met een dubbele laadpaal.

De palen worden door privé rijders, lease PHEVs (die hem als parkeerpaal gebruiken), taxi’s en deelauto’s gebruikt.

Hulde aan de gemeente Amsterdam.

[ Voor 3% gewijzigd door kdeboois op 31-10-2018 08:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
Tovenaar schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:55:
[...]

Afgelopen dagen is het flink koud in de ochtend ik laat de auto voorverwarmen en gebruik stuur en stoelverwarming. Verwarming verder uit. Af en toe AC/verwarming aan om condens van de voorruit weg te krijgen. Ik rijd rond de 100km/uur en 150km per dag. De range die Leaf 40kWh haalt is nu 225 km. Gemmiddeld verbruik 14.6kWh/100km. Valt me niet tegen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59

Om hier nog extra aan toe te voegen: Wat ik merk in mijn omgeving is dat mensen wel een EV willen maar het te duur vinden.
Voor mijn vader zou een EV ideaal zijn, hij wil er ook graag 1(Ampera), ware het niet dat een fatsoenlijke EV al snel richting de 35-40k gaat.

Ik heb uiteindelijk gekozen een Focus te bestellen: de stoelen van zowel de e-golf als de leaf vind ik niet lekker zitten. Jammer, want zeker de Leaf was een erg goede optie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
pposthoorn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:55:
[...]
Dat is niet slecht, maar gok dat jij wat langere ritten hebt. Die van mij zijn 13km dus dat is heel vaak de auto opwarmen per 100km :+
Mijn woon werk is 13 km, dus 26 per dag, daarnaast nog een paar keer wat langere ritten gemaakt maar voornamelijk woon/werk... (gemiddeld over lange termijn 75km/dag)
Vaevictis_ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:19:
[...]
Afgelopen dagen is het flink koud in de ochtend ik laat de auto voorverwarmen en gebruik stuur en stoelverwarming. Verwarming verder uit. Af en toe AC/verwarming aan om condens van de voorruit weg te krijgen. Ik rijd rond de 100km/uur en 150km per dag. De range die Leaf 40kWh haalt is nu 225 km. Gemmiddeld verbruik 14.6kWh/100km. Valt me niet tegen. _/-\o_
Dat is netjes! Stoelverwarming kost aanmerkelijk minder dan reguliere verwarming, als ik alleen stoelverwaming aanheb en vervolgens de clima inschakel (23 graden) dan gaat er zo'n 25km van mijn range af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Vaevictis_ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:19:
[...]

Maar is het echt lekker genoeg met stuur- en stoelverwarming? Ik zal het niet weten, zet m'n Tesla mooi op voorverwarmen 5 min. voor ik ga rijden >:) (en ik heb geen eens stuurverwarming ;( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 08:50
haaibaa2 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:04:
Probleem is gewoon dat publieke palen, heel veel publiek geld kosten. Ben sinds januari ook bezig met een paal aan te vragen bij mij in het dorp via Gemeente / MRA-E. Dat gaat ontzettend traag want het Bestemmingsplan moet aangepast worden, moet een Parkeerbesluit komen met inspraakprocedure om parkeerplaats te kunnen reserveren, aansluiting moet aangevraagd worden bij de Netbeheerder, Aannemer moet de laadpaal installeren. Een publieke paal kost je zo 20.000 tot 40.000 euro publiek geld omdat het allemaal door de ambtelijke molen moet. Proactief palen bijplaatsen is gewoon te duur, en de meeste gemeenten hebben nu niet echt geld over op de balans.

Alternatieven zijn integratie in straatmeubilair, lantaarnpalen met geïntegreerde laadpaal aanbieden betekent enkel huidige aansluiting verzwaren en behoeft geen extra beleidstukken. Verder moet er bij de herinrichting van elke straat gewoon rekening mee gehouden worden en dan zijn die extra palen er over 5 á 10 jaar echt wel. _/-\o_

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

YoshiBignose schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:48:
[...]

Maar is het echt lekker genoeg met stuur- en stoelverwarming? Ik zal het niet weten, zet m'n Tesla mooi op voorverwarmen 5 min. voor ik ga rijden >:) (en ik heb geen eens stuurverwarming ;( )
Ligt een beetje aan wat voor persoon je bent. Ik heb geen stuur- en stoelverwarming, en mis het wel erg in de Leaf. In de winter zit je toch meestal in je jas in de auto, en dan heb ik veel liever dat m'n (blote) handen en billen* warm zijn dan dat er een beetje warme lucht rondgeblazen wordt.

Je hebt hoe dan ook een beetje luchtverwarming nodig om je ramen te ontwasemen, maar voorbij zeg ~14 graden hoeft het van mij niet in de auto. Dan krijg je zo'n muur van kou als je uit de auto stapt.

*(jaja blote billen haha)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tovenaar

Ik moet nog een weekje wachten op mijn laadpaal thuis maar in de afgelopen twee weken moet ik eerlijk bekennen dat het mij nog niet is tegengevallen...
Waar ik woon (Doesburg) zijn in een radius van 500mtr 7 laadpalen die ik kan gebruiken en mijn favoriete paal is nog maar één keer bezet geweest zodat ik elders moest laden...
Ook het laden tijdens een bezoekje ergens viel mij niet tegen (Ikea, openbbare parking, Fastned) is mij allemaal erg goed bevallen... Toch is de laadpaal aan huis wel heel prettig om de accu goed vol te houden... :P

PS, even laden bij Fastned is erg leuk wanneer je lekker een DVD'tje kan spelen (of avi/mp4 van de jukebox)
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/FvR9ARqJW2evMYzhMoJSxwOVMn7IUK8wJFXk8DNdJUco1y2F9koZJalP8nmrurRPY7BQuC3MNBFRQrTtSTbXf_5flYnUhDCiLLLNwZvp_gc4xSa-ooBD06A68HhbM4g3c-oJQ2ZXxg=w570

[ Voor 24% gewijzigd door Tovenaar op 31-10-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:49:
[...]
Alternatieven zijn integratie in straatmeubilair, lantaarnpalen met geïntegreerde laadpaal aanbieden betekent enkel huidige aansluiting verzwaren en behoeft geen extra beleidstukken. Verder moet er bij de herinrichting van elke straat gewoon rekening mee gehouden worden en dan zijn die extra palen er over 5 á 10 jaar echt wel. _/-\o_
Helaas, mijn contactpersoon bij de gemeente heeft mij laten weten dat lantaarnpalen bijna altijd centraal geschakeld worden en niet begroot zijn op hoge ampère. Dat betekent extreem traag laden en alleen als het donker is of de straat moet open (net als bij een laadpaal).

Voor het straatbeeld zou het wel een mooie oplossing zijn, maar dan is voor bezoekers weer niet duidelijk waar de laadpalen verstopt zijn. Dit is ook het "commentaar" wat ik ontving op de laadput. Een lelijke laadpaal met lampjes met gereserveerde parkeerplaats valt natuurlijk wel lekker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 08:50
Deveon schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:08:
[...]

Voor het straatbeeld zou het wel een mooie oplossing zijn, maar dan is voor bezoekers weer niet duidelijk waar de laadpalen verstopt zijn. Dit is ook het "commentaar" wat ik ontving op de laadput. Een lelijke laadpaal met lampjes met gereserveerde parkeerplaats valt natuurlijk wel lekker op.
Ja dat is ook meteen weer het nadeel. Zo'n Laadput is erg handig maar op publieke plaatsen is er dan toch weer bebording nodig anders zijn die plekken ook nauwelijks te vinden vanuit de auto als je er niet bekent bent.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pierz schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:14:
[...]

Dit is vaak ook een praktisch dingetje. De beste parkeerplaatsen liggen vaak op de kortste afstand van de meterkast.

Zeker een bestaande parkeerplaats sloop je niet even open om de laadpalen achterin te plaatsen, die komen gewoon naast de ingang van de toko in kwestie.
Bij veel bedrijven liggen de parkeerplaatsen voor het gebouw en tussen gebouw en openbare weg. Nutsvoorzieningen liggen in de openbare weg en doorkruisen dus het hele gebied.
JayPe schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 06:08:
Ik hoop van ganserharte dat laadpalen nog meer dan nu een gemeengoed worden.

Gisteren toevallig een medewerker duurzaamheid van een redelijke stad gesproken, en werd er nog niet vrolijk van. Hij begreep niets van elektrisch rijden en hoe dat te stimuleren.
Zag zoiets ook deze week op LinkedIn voorbij komen, hoe stimuleren we elektrisch rijden voor particulieren? Gelukkig wordt de vraag wel al gesteld, maar persoonlijk vind ik het rijkelijk laat om nu pas te gaan nadenken over deze vraag.
" Waarom is het tot nu toe niet gelukt? " was mooier geweest. (Naar aanleiding van een artikel in het fd)

Uiteindelijk even over de grenzen kijken en zien hoe bijvoorbeeld Noorwegen zo succesvol is, is dàt nou zo moeilijk?
Waarom zo ver als Noorwegen?

Kijk naar de ons omringende landen. Daar krijgt elke koper (dus niet alleen het bedrijfsleven) een subsidie variërend van 4.000 tot 10.000 euro bij aanschaf van een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nah, ook al een hele tijd niet meer. In Duitsland is de boodschappenwagentjes-subsidie al jaren weg. België doet niks, het VK heeft geen aankoopsubsidie meer sinds 2017, enz.

Daarnaast werkt aankoopsubsidie niet persé goed. Alle omringende landen met (historisch) aankoopsubsidie hebben aanzienlijk minder EVs dan wij als percentage van het aantal verkochte auto's. Nederland is na China en Noorwegen koploper met (PH)EV-verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
mux schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:38:

Daarnaast werkt aankoopsubsidie niet persé goed. Alle omringende landen met (historisch) aankoopsubsidie hebben aanzienlijk minder EVs dan wij als percentage van het aantal verkochte auto's. Nederland is na China en Noorwegen koploper met (PH)EV-verkoop.
Ja maar bij ons is 95% ondernemer... dus in welk opzicht werkt aankoopsubsidie niet goed? De ondernemers hebben ook een aankoopsubsidie (MIA) en nog meer voordelen naarmate de jaren vorderen. De reden dat wij meer EV's hebben lijkt me omdat ondernemers gemiddeld maar de helft betalen over een EV over 5 jaar. Dat is wel iets gunstiger dan €5000 korting bij aanschaf. En geen wegenbelasting is in omringende landen ook niet interessant omdat niemand zulke absurde bedragen betaald als wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:38:
Nah, ook al een hele tijd niet meer. In Duitsland is de boodschappenwagentjes-subsidie al jaren weg. België doet niks, het VK heeft geen aankoopsubsidie meer sinds 2017, enz.
Volgens mijn recente info:

Belgie: 4.000
Frankrijk: 6.000
Duitsland: 6.000 + 4.000 ex-Diesel.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2018 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

YoshiBignose schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:51:
[...]

Ja maar bij ons is 95% ondernemer... dus in welk opzicht werkt aankoopsubsidie niet goed? De ondernemers hebben ook een aankoopsubsidie (MIA) en nog meer voordelen naarmate de jaren vorderen. De reden dat wij meer EV's hebben lijkt me omdat ondernemers gemiddeld maar de helft betalen over een EV over 5 jaar. Dat is wel iets gunstiger dan €5000 korting bij aanschaf. En geen wegenbelasting is in omringende landen ook niet interessant omdat niemand zulke absurde bedragen betaald als wij.
Dat is min of meer wat ik bedoel; er zijn effectievere subsidiemaatregelen dan aankoopsubsidie. Veruit de belangrijkste motivator is niet eens MIA/VAMIL geweest, maar bijtelling. Dat heeft in Nederland zo'n beetje in z'n eentje gezorgd voor alle foutlanders. De verplichting voor taxi's om elektrisch te zijn (rond A'dam en elders) is ook een grote motivator geweest. De rest is gerommel in de marge. Zelfs met aankoopsubsidie is maar een fractie van een procent van de bestelbusjes een e-nv200 of Kangoo ZE, en tweedehands zijn ze voor 15k te krijgen (nieuw 45k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
mux schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:58:
[...]

Dat is min of meer wat ik bedoel; er zijn effectievere subsidiemaatregelen dan aankoopsubsidie. Veruit de belangrijkste motivator is niet eens MIA/VAMIL geweest, maar bijtelling. Dat heeft in Nederland zo'n beetje in z'n eentje gezorgd voor alle foutlanders. De verplichting voor taxi's om elektrisch te zijn (rond A'dam en elders) is ook een grote motivator geweest. De rest is gerommel in de marge. Zelfs met aankoopsubsidie is maar een fractie van een procent van de bestelbusjes een e-nv200 of Kangoo ZE, en tweedehands zijn ze voor 15k te krijgen (nieuw 45k).
Als particulier heb ik daar niets aan, enige wat ik dan wel heb is 0 wegenbelasting en besparing op de brandstof en onderhoud (geen subsidie)
Alle andere voordeeltjes heb je als particulier niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Klopt, maar in de beginfase van een innovatietraject heb je ook niet zoveel aan particulieren en hebben particulieren doorgaans niet zoveel aan de techniek. Je wil pas nieuwe techniek in de brede markt gooien als deze helemaal marktklaar is, en dan zijn subsidies inmiddels ook niet meer nodig.

Wederom, nog een reden waarom aankoopsubsidies op (PH)EVs voor consumenten niet zo nuttig zijn.
Pagina: 1 ... 12 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.