Net nieuwe banden voor mijn zoe besteld en ga dan ook voor all-season om precies deze redenen. Heb geen zin om in de winter mijn banden te moeten verwisselen en in een land zoals nederland waar het nooit echt super koud of super warm is het best gek dat je elke keer je banden gaat wisselen.mux schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:54:
[...]
Ik ben er zelf nog niet echt over uit waarom mensen het een of het ander doen, anders dan de impliciete gedachte dat aparte zomer/winterbanden 'beter' zijn dan all-seasons.
Puur objectief gezien, vanuit veiligheidsperspectief: er zijn all-seasons die vele tienduizenden kilometers meegaan, het nieuwe alpine-symbooltje voor winterbanden hebben en niet bijzonder duur zijn. Duurder dan zomer- en winterbanden, dat zeker, maar eerder 20-30% duurder dan twee keer zo duur. Lijkt me een prima optie. Immers, banden wisselen kost ook telkens geld, of je moet het zelf doen.
Vroegâh was het zo dat all-seasons erg plakkerig waren in de zomer (slecht voor je verbruik), maar dat is ook al niet meer zo. Je kunt B-rated all-seasons krijgen, dat is maar een paar procent slechter dan mijn A+ bandjes in je verbruik, niet iets dat een normaal persoon merkt.
Ikzelf wilde persé de zuinigste, beste, meest glimmende zomerbandjes én we gaan vaak naar Duitsland waar specifieke winterbanden verplicht zijn, dus we moeten wel. Ik heb tegenwoordig toegang tot een viertal garagebruggen en alle autogereedschap die m'n hartje begeert, dus bandjes wisselen is geen moeite. Maar voor de meeste andere mensen lijken me all-seasons de makkelijkere keuze.
Ben benieuwd wat het scheelt aan bereik en dergelijke (nu gewoon zomerbanden) maar ik verwacht niet dat ik het echt ga merken (5km meer of minder merk ik niet, ook niet in de winter).