Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

Vanochtend op de radio (BNR) wéér negatief over EVs.. Het Bureau voor de Leefomgeving heeft de angst uitgesproken dat er meer files gaan ontstaan door elektrisch rijden.

Hoe dan?

Nou, volgens het bureau is EV rijden de helft goedkoper (4ct/km tegen 9ct/km aan brandstof) en gaan er DUS meer kilometers met de auto gereden worden. En 1% meer gereden kilometers zou 3% meer files betekenen.

Ook weer lekkere borrelpraat over dat de EV rijder zo goedkoop uit is, geen BPM, geen MRB, geen accijnzen op de brandstof. Nou, dat valt nog wel mee vandaag de dag, een EV is in aanschaf nog zoveel duurder dat het zo goedkoop niet is.

Maar goed, zij kijken natuurlijk ver vooruit, en stel dat er straks veel meer EV rijders komen, dan moeten de kosten van wegonderhoud en overige schatkistvulling toch ergens anders vandaan komen. De discussie over rekeningrijden zal tzt wel weer losbarsten.. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-10-2018 10:17 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Tjonge, m'n column heeft wel wat los gemaakt :) Laat ik de discussie dan bij deze eindigen.

Moraal van het verhaal: Als je op de EV parkeerplek staat zonder te laden (of je nou wél of niet de kabel hebt aangesloten) dien je gewoon je auto op een normale parkeerplaats neer te zetten en de plek vrij te houden voor mensen die wél willen / moeten, of kunnen laden. Simpel toch, kwestie van goed fatsoen.

De foto's met laadpassen is uiteraard ludiek bedoeld, omdat ik die pasjes spaar en test. Niet omdat je ze 'nodig' hebt om heel Europa door de komen. Met de meeste passen kan je in NL niet eens laden, sommigen zijn bijvoorbeeld maar voor één bepaalde stad in het buitenland.

Als laatste nog een dingetje: een column hoeft niet 100% waarheidsgetrouw te zijn maar dient ter prikkeling van de geest. De slimme lezer had allang opgemerkt dat de geplaatste foto rechtstreeks van Chargemap af kwam; Ik ben al jaren niet bij de Ikea geweest.

De negatieve en bashende kritische comments over eigen rechter beschouw ik dan ook maar aan als compliment voor mijn schrijfstijl. Misschien kom ik er in de volgende column wel op terug aangezien ik niet verwacht had dat zoveel mensen zouden denken dat het echt gebeurd zou zijn.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Him_ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:09:
[...]

Als particulier heb ik daar niets aan, enige wat ik dan wel heb is 0 wegenbelasting en besparing op de brandstof en onderhoud (geen subsidie)
Alle andere voordeeltjes heb je als particulier niet
Naast jou zijn er nog 16 miljoen. Laten we gemeenschapsgeld proberen uitgeven zodat de problemen zo effectief mogelijk opgelost worden. De groep die privé 35-50k besteden aan een gloed nieuwe auto is erg klein.

@CyBeRSPiN Rekeningrijden kunnen we blijven uitstellen, maar het is de enige oplossing tegen de files. Zo lang de rekening maar komt te liggen bij werkgevers die alle Nederlanders de weg op sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:06

greatgonzo

schit-te-rend!

CyBeRSPiN schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:16:
Vanochtend op de radio (BNR) wéér negatief over EVs.. Het Bureau voor de Leefomgeving heeft de angst uitgesproken dat er meer files gaan ontstaan door elektrisch rijden.

Hoe dan?

Nou, volgens het bureau is EV rijden de helft goedkoper (4ct/km tegen 9ct/km aan brandstof) en gaan er DUS meer kilometers met de auto gereden worden. En 1% meer gereden kilometers zou 3% meer files betekenen.
Hebben ze naar Trump geluisterd? Die zei precies hetzelfde. Zuinige Japanners zijn slechter voor het mileu dan zware Cryselers of Dodge..

Want door zo'n goedkope, zuinige Japanner wordt auto rijden betaalbaar voor iedereen, dus meer mensen kopen een auto, dus meer uitstoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Deveon ja ik ben ook wel voorstander van rekeningrijden, maar zit in de luxepositie dat ik in een sector werk waar thuiswerken en flexibele tijdsindeling vrij standaard is (en überhaupt heel goed mogelijk).
10% minder auto's tijdens de spits, gecombineerd met wat AI in de auto's zodat er minder domme acties worden gedaan die files veroorzaken en er zijn geen of nauwelijks files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Hachy schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:17:

De negatieve en bashende comments over eigen rechter beschouw ik dan ook maar aan als compliment voor mijn schrijfstijl.
Discussie roept discussie op en wat ik gezien heb zou ik geen bashing willen noemen. Ook vind ik de opmerking over kalende oudere man toch wel bijzonder discriminerend. Waarom niet gewoon dom blondje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:11:
Klopt, maar in de beginfase van een innovatietraject heb je ook niet zoveel aan particulieren en hebben particulieren doorgaans niet zoveel aan de techniek. Je wil pas nieuwe techniek in de brede markt gooien als deze helemaal marktklaar is, en dan zijn subsidies inmiddels ook niet meer nodig.

Wederom, nog een reden waarom aankoopsubsidies op (PH)EVs voor consumenten niet zo nuttig zijn.
Daar denken ze dan in de ons omringende landen heel anders over.

Verder denk ik dat particulieren juist eerder nieuwe technieken omarmen dan bedrijfsleven die als hoogste criterium lage kosten/weinig risico heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:58:
Publiek laden moet je gewoon nog niet van uit gaan bij het kopen van een EV. Op zijn vroegst in 2021 (bij herziening belastingen/ subsidies op EV's etc) kan er weer een kraan open worden gezet.

Voor nu zou ik er alleen 1 nemen als je een fatsoenlijke paal op eigen grond hebt. Begrijp de klaagzang naar meer, maar had je van te voren ook kunnen weten...........
Ik gebruik mijn eigen laadpaal nauwelijks meer. Je kunt er aan toevoegen dat de mogelijkheid van laden bij de werkgever de nadelen van het niet hebben van een laadpaal op eigen terrein grotendeels opheft. :)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

knakworst schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:36:
[...]

Discussie roept discussie op en wat ik gezien heb zou ik geen bashing willen noemen. Ook vind ik de opmerking over kalende oudere man toch wel bijzonder discriminerend. Waarom niet gewoon dom blondje.
I stand corrected. "Dom blondje" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02

De negatieve en bashende kritische comments over eigen rechter beschouw ik dan ook maar aan als compliment voor mijn schrijfstijl. Misschien kom ik er in de volgende column wel op terug aangezien ik niet verwacht had dat zoveel mensen zouden denken dat het echt gebeurd zou zijn.
Ach ben het gewoon met je eens. Meestal neem ik de moeite niet om eigen rechter te spelen maar dat is meer luiheid van mijn kant. Dat ik zelf ook weleens m'n laadkabel erin heb gedaan zonder te laten doet er verder ook niet toe :P Ik weet dan ook dat ik fout zit, maar doe dat in NL nooit.... misschien als ik m'n laadpas vergeten zou zijn. >:)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:27
Davidshadow13 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:49:
[...]

Probleem is gewoon dat publieke palen, heel veel publiek geld kosten.
<KNIP> Dat gaat ontzettend traag want {diverse redenen}:
- Het Bestemmingsplan moet aangepast worden,
- Parkeerbesluit komen met inspraakprocedure om parkeerplaats te kunnen reserveren
- Aansluiting moet aangevraagd worden bij de Netbeheerder,
- Aannemer moet de laadpaal installeren.
Ergo: Een publieke paal kost je zo 20.000 tot 40.000 euro publiek geld omdat het allemaal door de ambtelijke molen moet.
Precies dat: De paal zelf zijn de kosten niet. De molen is er nog niet op ingesteld. Hoezo bestemmingsplan? Hoezo parkeerbesluit? Hoezo inspraak? Klinkt heel erg als een paarse krokodil!
Ik denk dan maar om: Door al die procedures houden we met dat publieke geld wel mooi een complete molen aan het werk ( ambtenaren have feelings to! )

Maar dat is maar schertz natuurlijk. Het huidige beleid is er niet op ingesteld om EV's te stimuleren, maar enkel om het minimaal mogelijk te maken. Het overlaten aan de markt is ook niet echt iets wat je onder de noemer stimulieren kunt schalen.
Stimuleren door de gemeente is volgens mij juist wèl proactief palen plaatsen,. En dan is een fijnmazig netwerk van om de 300 meter een paal plaatsen, of er nu vraag naar is of niet, een beter plan dan iedereen die een paal aanvraagt traineren met minimaal een halfjaar wachttijd, en verwijzen naar het ontbreken van enig beleid.

Overigens: ik ben óók van mening dat de 35 cent/kWh op de lange termijn niet stand kàn houden. Laadpaal aanbieders kopen de stroom immers groot in (Elke paal heeft dan wel zijn eigen aansluiting, maar er gaat echt niet voor elke paal afzonderlijk een factuurtje op de post hoor), betalen dan ook een minimaal tarief ( 10 cent/kWh ?) en ja, ze moet heel wat kWh's verkopen voor je de investeringskosten eruit hebt, maar kostendekkend palen plaatsen is ook niet de incentive. Of zou FastNed met z'n veel duurdere snellaadstations inmiddels kostendekkend zijn?

Anyhoe: Ik blijf mij verbazen, tenenkrommend, hoe actueel het onderwerp ook is, hoe onwetend en onhandig de overheid, en dan met name gemeenten handelen. Jaren zitten ze met de handen in het haar omdat de luchtkwaliteit rond wegen zo slecht is, actieplannen opgetuigd, parkeergarages voorzien van filters ( die niet werken @Eindhoven ) en we hebben inmiddels een allegaartje aan milieuzones. Maar begrijpen hoe ze de partikulier in een EV krijgen, dat snappen ze echt niet. Juist waar het aantal lease-auto's bijzonder laag zal zijn (de gemiddelde gemeentelijke ambtenaar heeft neem ik aan géén leaseauto, of ben ik nu ernstig naief?) zal het privé bezit van ICE's dus groot zijn. Of veranderen ambtenaren zodra ze op kantoor komen ineens in andere mensen die zich níét afvragen hoe ze zelf naar het werk zijn gekomen die ochtend?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55

Hoe dan?

Ook weer lekkere borrelpraat over dat de EV rijder zo goedkoop uit is, geen BPM, geen MRB, geen accijnzen op de brandstof. Nou, dat valt nog wel mee vandaag de dag, een EV is in aanschaf nog zoveel duurder dat het zo goedkoop niet is.

Maar goed, zij kijken natuurlijk ver vooruit, en stel dat er straks veel meer EV rijders komen, dan moeten de kosten van wegonderhoud en overige schatkistvulling toch ergens anders vandaan komen. De discussie over rekeningrijden zal tzt wel weer losbarsten.. ;)
Nou ja, dan wordt het in ieder geval een stille file en eentje waar je in kunt staan zonder kans op longaandoeningen 8)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe dan?

Haha wat een domme kutten! Linkje naar het fragment? Handig voor onder het poepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:19
mux schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:38:
Nah, ook al een hele tijd niet meer. In Duitsland is de boodschappenwagentjes-subsidie al jaren weg. België doet niks, het VK heeft geen aankoopsubsidie meer sinds 2017, enz.
In België Vlaanderen is er voor particulieren een subsidie van maximaal € 4000. Voor bedrijven is er een verhoogde fiscale aftrekbaarheid en een verlaagd voordeel alle aard (dat is van belang voor diegene die ermee rijdt).

En voor iedereen is er een lage BIV (eenmalige belasting) en een lage verkeersbelasting (jaarlijkse belasting). In Vlaanderen zijn elektrische wagens vrijgesteld van deze 2.

Dus ja, er zijn subsidies genoeg in België volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:58:
Publiek laden moet je gewoon nog niet van uit gaan bij het kopen van een EV. Op zijn vroegst in 2021 (bij herziening belastingen/ subsidies op EV's etc) kan er weer een kraan open worden gezet.

Voor nu zou ik er alleen 1 nemen als je een fatsoenlijke paal op eigen grond hebt. Begrijp de klaagzang naar meer, maar had je van te voren ook kunnen weten...........
Ik zing en klaag, en ik los ook echt wel op voor mijzelf ( oprit is groot genoeg, en zelf gewoon een schuco geplaatst op de gevel bij m'n werk), maar ik ben vooral verbaasd op de tegenwerking en onkunde.

Mijn advies is op dit moment inderdaad: als je niet je auto thuis kunt laden: Niet aan beginnen.
Mijn collega's adviseer ik ook: Ja, het rijdt fantastisch, en neem er vooral zelf ook één, maar waag het niet om míjn zelf geplaatste schuco te gebruiken; die strijd voer je maar mooi zelf.

En dàt is toch jammer. EV's is en blijft daarmee voorlopig enkel voorbehouden aan de kapitaal krachtiger persoon: Met een woning met ruimte voor een eigen parkeerplaats, of een auto met een hele flinke accu (en aanschafprijs) omdat je niet dagelijks kùnt laden.

Mijn EV voldoet prima voor mij, en ik weet zeker dat van de andere collega's die met de auto naar 't werk komen, dat minimaal de helft daarvan prima uit zou kunnen met eenzelfde bereik,... vermits: Vermits ze thuis kunnen laden én op het werk. En dat kunnen ze niet. Thuis openbaar moeten laden bij niet bestaande oplaadpalen, niet op het werk kunnen laden wegens het niet aanwezig zijn van laadpalen, geen medewerking krijgen van de gemeente, want er is immers een privé terrein aanwezig (met een nukkige huisbaas die een dikke V8 rijdt), etc etc.

Er zijn te veel randvoorwaarden voor wat betreft het laden van de EV's waardoor ik EV rijden enkel de hemel in prijs qua ervaring, maar ik raad het in mijn directe omgeving nog steeds niemand aan die niet een milieu-kronkel in z'n kop heeft.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

JayPe schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:45:
[...]

Precies dat: De paal zelf zijn de kosten niet. De molen is er nog niet op ingesteld. Hoezo bestemmingsplan? Hoezo parkeerbesluit? Hoezo inspraak? Klinkt heel erg als een paarse krokodil!
Ik denk dan maar om: Door al die procedures houden we met dat publieke geld wel mooi een complete molen aan het werk ( ambtenaren have feelings to! )

Maar dat is maar schertz natuurlijk. Het huidige beleid is er niet op ingesteld om EV's te stimuleren, maar enkel om het minimaal mogelijk te maken. Het overlaten aan de markt is ook niet echt iets wat je onder de noemer stimulieren kunt schalen.
Stimuleren door de gemeente is volgens mij juist wèl proactief palen plaatsen,. En dan is een fijnmazig netwerk van om de 300 meter een paal plaatsen, of er nu vraag naar is of niet, een beter plan dan iedereen die een paal aanvraagt traineren met minimaal een halfjaar wachttijd, en verwijzen naar het ontbreken van enig beleid.
Dit gebeurt ook steeds vaker gelukkig. Ben bij de VER <-> VNG meeting geweest en daar sprak een partij die een soort lappendeken over je stad heenlegt en op basis daarvan pro-actief plaatst. Het heeft ook te maken met parkeerdruk, vergunningen en nog andere dingen. De wetgeving loopt gewoon achter op dat gebied.

Ze zijn ook met een wet bezig die ervoor zorgt dat de termijnen van 4 tot 26 (!) weken teruggebracht kunnen worden naar maximaal 3 weken van aanvraag tot plaatsing.
Overigens: ik ben óók van mening dat de 35 cent/kWh op de lange termijn niet stand kàn houden. Laadpaal aanbieders kopen de stroom immers groot in (Elke paal heeft dan wel zijn eigen aansluiting, maar er gaat echt niet voor elke paal afzonderlijk een factuurtje op de post hoor), betalen dan ook een minimaal tarief ( 10 cent/kWh ?) en ja, ze moet heel wat kWh's verkopen voor je de investeringskosten eruit hebt, maar kostendekkend palen plaatsen is ook niet de incentive. Of zou FastNed met z'n veel duurdere snellaadstations inmiddels kostendekkend zijn?
Interessant uitgangspunt. Voorlopig blijft het een kwestie van terugverdienen alvorens de tarieven naar beneden kunnen vermoed ik zo. Ik denk dat een gemiddelde niet-amsterdamse laadpaal nog niet kostendekkend is.
Anyhoe: Ik blijf mij verbazen, tenenkrommend, hoe actueel het onderwerp ook is, hoe onwetend en onhandig de overheid, en dan met name gemeenten handelen. Jaren zitten ze met de handen in het haar omdat de luchtkwaliteit rond wegen zo slecht is, actieplannen opgetuigd, parkeergarages voorzien van filters ( die niet werken @Eindhoven ) en we hebben inmiddels een allegaartje aan milieuzones. Maar begrijpen hoe ze de partikulier in een EV krijgen, dat snappen ze echt niet. Juist waar het aantal lease-auto's bijzonder laag zal zijn (de gemiddelde gemeentelijke ambtenaar heeft neem ik aan géén leaseauto, of ben ik nu ernstig naief?) zal het privé bezit van ICE's dus groot zijn. Of veranderen ambtenaren zodra ze op kantoor komen ineens in andere mensen die zich níét afvragen hoe ze zelf naar het werk zijn gekomen die ochtend?
Dit is inderdaad tenenkrommend. Ik sprak begin 2016 met de Gemeente Epe die 1 pilot laadpaal hebben op 6000 inwoners. Maar wel 5 benzinestations. Het antwoord was dat er medio 2018 een ambtenaar voor aangesteld zou worden, die dat naast 'afvalstoffenbeheer' ofzo in de portefuille kreeg. Daarna pas een markt onderzoek en dán pas publieke laad infra. Om te huilen,. ;( Op mijn aanbod om belangeloos mee te helpen / denken ging men niet in. Helpende burgers daar zit men kennelijk niet op te wachten. Graag of niet denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Het is ook jammer dat laadpalen zeker voor thuis (omgeving thuis) laden lastig blijft. Met oprit heb je eigenlijk geen goede reden om geen EV te nemen.

Maar zonder oprit is het gewoon lastiger. Niet onmogelijk maar minder handig.

Onze gemeente heeft ook voorgenomen om meer laadpalen te installeren. En ja we hebben er wel 1 die het nog steeds niet doet. Nu door fastned hebben we eindelijk een snel lader in de gemeente. En nog een paar bedrijven die iets hebben. En de gemeente zelf heeft een stuk of wat upjes EVs dus dat doen ze goed. Maar echt omarmen is een groot woord.

Maar goed veel mensen hebben hier wel iets van een oprit dus de meeste kunnen gewoon prive laden.

Maar mooier zou zijn is dat je bij supermarkten kan laden daar moet je toch zijn voor 1-2 uur max. Kan je prima op 3 fase of 1 fase hoge Ampere redelijk laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Hachy schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:55:
[...]
Dit is inderdaad tenenkrommend. Ik sprak begin 2016 met de Gemeente Epe die 1 pilot laadpaal hebben op 6000 inwoners. Maar wel 5 benzinestations. Het antwoord was dat er medio 2018 een ambtenaar voor aangesteld zou worden, die dat naast 'afvalstoffenbeheer' ofzo in de portefuille kreeg. Daarna pas een markt onderzoek en dán pas publieke laad infra. Om te huilen,. ;( Op mijn aanbod om belangeloos mee te helpen / denken ging men niet in. Helpende burgers daar zit men kennelijk niet op te wachten. Graag of niet denk ik dan.
Precies.

Afgelopen zomer in Drenthe geweest, op z'n vakantiepark, Borger. Bij de receptie of op de parking: geen paal.
"Ja, in het dorp is één paal, bij de Rabobank... en bij het andere vakantiepark op 20 km afstand ook wel".

Pro-actief een deken uitleggen: Het heeft zo z'n voordelen,.. en laat 'ze' dan ook eens kijken naar waar het nuttig is en waar niet. Ik voorspel dan namelijk dat er niet gekeken wordt naar waar er wel en waar er géén behoefte is (of kan ontstaan). Óf alleen op aanvraag (met wachttijd en ellende) óf de andere kant van het spectrum: gewoon rucksichtlos overal neerknallen (en koren op de molen van de ICE rijdenden EV-haters)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:35
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:21:
[...]

Bij veel bedrijven liggen de parkeerplaatsen voor het gebouw en tussen gebouw en openbare weg. Nutsvoorzieningen liggen in de openbare weg en doorkruisen dus het hele gebied.
Jij denkt wel heel makkelijk. Je kan niet zomaar een kabel opgraven en er een paal aan hangen. Je zult toch echt via de meterkast moeten gaan.
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:48:
[...]

Haha wat een domme kutten! Linkje naar het fragment? Handig voor onder het poepen.
En daar ging mn koffie :X

[ Voor 21% gewijzigd door Pierz op 31-10-2018 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:33
Het laadpaalplakken is op sommige plekken gewoon geaccepteerd en als ik na het laden mijn auto moet verplaatsen kan ik waarschijnlijk geen plekje in de buurt vinden. De lege plekken zijn vaak de laadplekken.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Pierz

Hallo, denk je dat ik net uit een ei kom?

Meeste palen worden geëxploiteerd door een derde partij dus niks aansluiting aan meterkast bedrijf maar eigen aansluiting op openbaar netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 08:50
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:06:
@Pierz

Meeste palen worden geëxploiteerd door een derde partij dus niks aansluiting aan meterkast bedrijf maar eigen aansluiting op openbaar netwerk.
En daarvoor moet er dus een nieuwe aansluiting gerealiseerd worden door de netbeheerder met mini "meterkast" met slimme meter, hoofdschakelaar, aardlek en groep. En laat hem daar nu de bottleneck zitten omdat @Hachy al had aangegeven dat de wachttijd bij sommige netbeheerders nu al 50+ weken is voor een nieuwe aansluiting vanwege tekort aan monteurs.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Davidshadow13
Jouw argument is waar maar geen factor inlepelen van de locatie van ev-plaatsen op een bedrijfsparkeerplaats. En dat is waar dit subdraadje over gaat "ev plekken vlak bij ingang".

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2018 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRob87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 10:32
Ik volg dit topic al enkele maanden uit interesse voor auto's en mijn passie voor techniek.
Op dit moment bezitten mijn vrouw en ik twee auto's. Een BMW 120D (2007) en een Seat Mii (2016).

Het plan is om op korte termijn afscheid te nemen van de BMW en plaats te maken voor iets groters.
Omdat we in 2018 zowel in ons nieuwbouwhuis zijn getrokken als ook getrouwd zijn is het restant op
de spaarrekening niet bedoeld om te investeren in een auto, daarom willen we gaan private leasen.

Tijdens onze zoektocht naar een nieuwe auto zijn we gestuit op de nieuwe Kia Ceed Sportswagon.
In de door ons gekozen uitvoering en met automaat kost deze bij 20k km per jaar € 519 euro per maand.

Nu kan ik het niet laten om voor dat geld ook rond te kijken naar de mogelijkheid om een EV te leasen.
Een laadpaal zou relatief eenvoudig te plaatsen zijn op eigen oprit waar ook de meterkast aan grenst.

Echter als ik ga rond kijken zie ik tussen het beperkte aanbod geen auto die in de buurt komt van een SW.
Het is een vereiste dat de nieuwe auto over een groot kofferruim beschikt, dit i.v.m. mogelijke gezinsuitbreiding.
Misschien zie ik iets over het hoofd en zijn er auto's of komen er auto's die wel voldoen aan onze vraag.
Hoe dan ook hoor ik graag de mening van de experts. Bestaat wat wij zoeken of moeten we eerst nog een
aantal jaar in een ICE rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mijn schoonbroer rijdt een Hyundai Ioniq en heeft 3 kleine kids.Kwa ruimte is het te doen. Verder zou de nieuwe Kia eNiro groot genoeg moeten zijn, maar daar moet je nog even op wachten.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Er zijn geen EVs als station te krijgen. Je beste kans is denk ik de Leaf of de Niro. De Niro is echter nog niet bestel- of leverbaar. Als vader van 3 kleine kinderen kan ik vertellen dat een Clio Estate met 440L het minimale is wat ik nodig heb.

De Leaf kost €557 p/m bij 20d km p/j en 60 maanden.

Edit: De Ioniq kost €489 p/m bij 20d km p/j en 60 maanden, maar kofferbak is erg ondiep, dus kans dat je de kinderwagen moet kiezen op basis van je auto.

[ Voor 24% gewijzigd door Deveon op 31-10-2018 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:11
JayPe schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:45:
[...]
Ik denk ook niet dat de prijzen stand kunnen houden. Immers is een normale openbare paal écht niet zo prijzig, en kan "makkelijk" binnen een 1 à 2 jaar terugverdiend zijn als er regelmatig geladen wordt.

Stél €2500, incl plaatsing (0,5 dag werk?) dus zeg €1500 voor de paal en €1000 voor het plaatsen.

Stroom €0,10 / kwh inkoop, €0,29 verkoop (ex btw) dus een bruto marge van €0,19 / kwh

€2500 / €0,19 = 13157kWh verkopen voordat je break even bent.

= +- 600x een volle accu á 22kWh.
of slechts 263x 50kWh

3555 uur laden @ 3,7kW
1196 uur laden @ 11kW

Ik weet palen die al wel bijna 5 jaar staan binnen mijn woonplaats, waar ik méér dan regelmatig auto's aan zie hangen.

Ik denk dat het een waardetoevoegende investering kan zijn als je een parkeergarage hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Met €2500 zit je volgens mij net aan de hardware voor een dubbele 3 fase paal incl volledige (mini) meterkast...

Reken daar nog bij al het werk om de vergunning te regelen, graafwerkzaamheden, aansluiten, herstellen van bestrating, ect... en het gaat gemakkelijk over de €5000 heen. (Gok zelfs eerder tegen de €10.000).

En vergeet het beheer, onderhoud en storingsdienst niet...

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 31-10-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:06:
@Pierz

Je doet altijd erg verongelijkt dat dingen niet perfect voor jou geregeld zijn. Terwijl daar vaak goede redenen voor zijn zoals hier. Dat zie jij alleen nooit om een of andere reden. Of je daarmee uit een ei komt laat ik aan jou.
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:12:
@Davidshadow13
Jouw argument is waar maar geen factor inlepelen van de locatie van ev-plaatsen op een bedrijfsparkeerplaats. En dat is waar dit subdraadje over gaat "ev plekken vlak bij ingang".
Zeker wel, of ga jij die meterkast betalen?

[ Voor 6% gewijzigd door Pierz op 31-10-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-10 14:42
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:48:
[...]

Mooi signaal toch; Beste ICE rijders jullie zijn dommeriken want electrisch is veel goedkoper.

In de tussentijd heeft mijn gemeente besloten dat er de komende twee jaar geen laadpalen mogen worden aangelegd op openbaar terrein. Men is voornemens om in 2020 het rioolstelsel te splitsen in hemelwater en overige. Daarvoor moet de hele wijk open en de kabels van laadpalen maken dat alleen maar lastiger. 8)7 |:(

Gelukkig kan ik op mijn oprit laden en ik heb een kennis van twee straten verderop zonder de mogelijkheid maar aanboden dat hij bij mij kan opladen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

Als laatste nog een dingetje: een column hoeft niet 100% waarheidsgetrouw te zijn maar dient ter prikkeling van de geest. De slimme lezer had allang opgemerkt dat de geplaatste foto rechtstreeks van Chargemap af kwam; Ik ben al jaren niet bij de Ikea geweest.
Wacht, wat? Je hebt dat verhaal gewoon uit je duim gezogen? Nu lees ik eigenlijk geen bladen met columns (of uberhaupt), maar in eerste instantie ging ik er vanuit dat het wel gebaseerd was op je eigen ervaring. Als ik meer van je had willen lezen had ik dat bij dezen niet meer gedaan omdat ik niet weet wat wel en wat niet op waarheid gebaseerd is. Vind het persoonlijk wel zo netjes om dat even bij een verhaal te vermelden als dat niet het geval is. Niet ok.

[ Voor 16% gewijzigd door Shapeshifter op 31-10-2018 14:01 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOBERJAN
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-08 12:30
Het wordt wel gebracht als "echt gebeurd" en als "slimme lezer" ga ik niet controleren waar die foto vandaan komt. En wat zegt het mij als ik ontdek dat de foto van Chargemap komt. Is de column dan waar of niet waar?

Ik ben verbaasd dat e.e.a. verzonnen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Shapeshifter schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:58:
[...]

Wacht, wat? Je hebt dat verhaal gewoon uit je duim gezogen? Nu lees ik eigenlijk geen bladen met columns (of uberhaupt), maar in eerste instantie ging ik er vanuit dat het wel gebaseerd was op je eigen ervaring. Als ik meer van je had willen lezen had ik dat bij dezen niet meer gedaan omdat ik niet weet wat wel en wat niet op waarheid gebaseerd is. Vind het persoonlijk wel zo netjes om dat even bij een verhaal te vermelden als dat niet het geval is. Niet ok.
Fake news!!!

Die hele truc met dat pasje kwam 12391240 posts terug al eens voorbij, toen was iedereen er fel op tegen, daarom des te mooier dat hij het in de troll modus postte. Toen de merc rijder een oude man was wist ik al genoeg. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Kona / Ioniq misschien een idee. Prima auto voor een gezin. Natuurlijk iets kleiner maar wel stukken goedkoper in het gebruik.

Maar je moet iets inleveren nog op dit moment met EV's of veel geld uitgeven. Model X ipace of etron. Maar zelf hebben we ook een leaf en die is eigenlijk best een hele ruime auto.

Maar even rekenen over 1-2 jaar je eerste kindje dan 2 jaar later nummer 2 en dan zit je al bijna op het einde van je lease termijn. Kan je dan een iets grotere EV uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
iRob87 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:33:
Ik volg dit topic al enkele maanden uit interesse voor auto's en mijn passie voor techniek.
Op dit moment bezitten mijn vrouw en ik twee auto's. Een BMW 120D (2007) en een Seat Mii (2016).
Bestaat wat wij zoeken of moeten we eerst nog een
Omdenken. Seat Mii eruit, VW e-up! erin.

Kan je alvast wennen aan het heerlijke EV rijden, en komt die tweede EV er vanzelf wel.
Hint: Die kan je ook privateleasen, zelfs tweedehands. Er rijden ongeveer 380 van die dingen rond in Nederland, waarvan waarschijnlijk ongeveer 350 bij gemeenten zijn geplaatst. Die komen nu ongeveer vrij op de markt en een tweedehandsje scoren met bijna niets op de teller zit er dan ook wel in.

Die 120D vervangen voor een ICE station is ook gewoon een optie hoor, want een stationwagon is er voorlopig echt nog niet ( betaalbaar enzo ). Ik zou ook eerder gaan voor een vol EV dan een plugin-hybrid (Passat GTE is er als station, Volvo V60 is er alleen als station etc etc), maar die zijn op de markt nog veelste duur want bijtellingsvriendelijk, en het blijft een tussenoplossing.

Je zult zien, met een EV voor de deur, pak je liever die dan die lawaaierige stink ICE. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Mar.tin schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:54:
[...]
Ik denk ook niet dat de prijzen stand kunnen houden. Immers is een normale openbare paal écht niet zo prijzig, en kan "makkelijk" binnen een 1 à 2 jaar terugverdiend zijn als er regelmatig geladen wordt.

Stél €2500, incl plaatsing (0,5 dag werk?) dus zeg €1500 voor de paal en €1000 voor het plaatsen.
Massa is kassa.

Ik denk dat een partij als Allego of EV-box zelf van ze lang zal ze leven niet €1500,- voor een laadpaal betaald.
Bij groot inkopen gaat de prijs van een paal, inclusief alles als snel door 3, als het niet door 5 is. Als het maar massa productie betreft. Mijn groepenkast thuis, tegen inkoopsprijs was incluus 6 groepen, 2 aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar nog maar net 200 euro ex btw. En als ik kijk naar de inhoud van een eenvoudige laadpaal, zit daar ongeveer 1/3 aan elektronica in. Ja, er zit wat modern spul in, maar dat is enkel nog prijzig omdat het niet met duizenden per maand verkocht wordt.

De echte kosten zitten inderdaad in het graven, straten, aansluiten ergo: arbeid. Doe je dat gestroomlijnt, dan komt 't echt wel goed. Verdient een paal zich met een jaartje terug, en begint de kassa te rinkelen,.

De hoge prijzen zitten er nu nog in omdat er flink durf kapitaal nodig is, slaat EV rijden wel aan, verdien ik de kosten wel terug, en de consessies bij gemeenten niet eeuwig duren. Bedrijven weten van te voren al dat ze op sommige palen verlies draaien en andere winst. Maar na een jaar of 5 kan heel het spul misschien wel de kliko in als de consessie niet weer binnen gehaald wordt. De volgende partij flikkert de oude palen weg, plant zelf zn nieuwe neer en hoeft er niet eens voor te graven: Met een beetje geluk ligt alle infra structuur er al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:11
JayPe schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:37:
[...]

Massa is kassa.

Ik denk dat een partij als Allego of EV-box zelf van ze lang zal ze leven niet €1500,- voor een laadpaal betaald.
Bij groot inkopen gaat de prijs van een paal, inclusief alles als snel door 3, als het niet door 5 is. Als het maar massa productie betreft. Mijn groepenkast thuis, tegen inkoopsprijs was incluus 6 groepen, 2 aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar nog maar net 200 euro ex btw. En als ik kijk naar de inhoud van een eenvoudige laadpaal, zit daar ongeveer 1/3 aan elektronica in. Ja, er zit wat modern spul in, maar dat is enkel nog prijzig omdat het niet met duizenden per maand verkocht wordt.

De echte kosten zitten inderdaad in het graven, straten, aansluiten ergo: arbeid. Doe je dat gestroomlijnt, dan komt 't echt wel goed. Verdient een paal zich met een jaartje terug, en begint de kassa te rinkelen,.

De hoge prijzen zitten er nu nog in omdat er flink durf kapitaal nodig is, slaat EV rijden wel aan, verdien ik de kosten wel terug, en de consessies bij gemeenten niet eeuwig duren. Bedrijven weten van te voren al dat ze op sommige palen verlies draaien en andere winst. Maar na een jaar of 5 kan heel het spul misschien wel de kliko in als de consessie niet weer binnen gehaald wordt. De volgende partij flikkert de oude palen weg, plant zelf zn nieuwe neer en hoeft er niet eens voor te graven: Met een beetje geluk ligt alle infra structuur er al.
Ik neem het expres "ruim". Ik vermoed dat het in werkelijkheid gunstiger is dan ik doe voorkomen. Met een dagje werk staat er echt wel een paal, en die mensen die kosten ook écht geen godsvermogen. Anders heb ik een verkeerde werkrichting gezocht :+

Als het voor mij al duidelijk is dat voor de nabije toekomst elektrisch rijden "het" is dan moet dat voor mensen met kapitaal, die niets anders doen dan mogelijkheden zoeken om geld te verdienen toch ook wel zo zijn?

Immers is de laadpassen en palen markt volgens mij al wel behoorlijk zelfvoorzienend, met +- 1%? van het nieuwe wagenpark elektrisch. Laat staan als dat percentage stijgt tot 10+ procent van het gehele wagenpark.
De mogelijkheden om slim geld te verdienen met iets "eenvoudigs" als stroom liggen dan voor het oprapen, toch?
Géén transport, weinig onderhoud, weinig storingen, makkelijk schaalbaar.
Moet je bedenken dat je een parkeergarage hebt, waar je nu náást het vangen voor de ruimte, ook nog geld kan verdienen met het "aftanken" van een fors percentage van de auto's die er staat. Tel uit je winst.

Je investering verdient zich binnen een jaar terug, en je hebt er blijvend rendement van.

Daarom snap ik ook niet zo goed dat parkeergarages (vaak) nog geen bergen met laadpalen hebben.
Onze parking bij de bios waar ik wekelijks kom, heeft er maarliefst 2, die (bijna) altijd bezet zijn.

Tot aan mijn vaste plekkie, 2 verdiepingen en +- 150 parkeerplaatsen verder kom ik toch ook nu al +- 5 à 6 elektrische wagens tegen. En zeker nog zoveel PHEV's. Dat is nu al kans op extra inkomsten.

Maargoed, misschien ben ik wel een te groot optimist :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:42
iRob87 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:33:

Het plan is om op korte termijn afscheid te nemen van de BMW en plaats te maken voor iets groters.
Omdat we in 2018 zowel in ons nieuwbouwhuis zijn getrokken als ook getrouwd zijn is het restant op
de spaarrekening niet bedoeld om te investeren in een auto, daarom willen we gaan private leasen.

Tijdens onze zoektocht naar een nieuwe auto zijn we gestuit op de nieuwe Kia Ceed Sportswagon.
In de door ons gekozen uitvoering en met automaat kost deze bij 20k km per jaar € 519 euro per maand.

Nu kan ik het niet laten om voor dat geld ook rond te kijken naar de mogelijkheid om een EV te leasen.
Een laadpaal zou relatief eenvoudig te plaatsen zijn op eigen oprit waar ook de meterkast aan grenst.

Echter als ik ga rond kijken zie ik tussen het beperkte aanbod geen auto die in de buurt komt van een SW.
Het is een vereiste dat de nieuwe auto over een groot kofferruim beschikt, dit i.v.m. mogelijke gezinsuitbreiding.
Misschien zie ik iets over het hoofd en zijn er auto's of komen er auto's die wel voldoen aan onze vraag.
Hoe dan ook hoor ik graag de mening van de experts. Bestaat wat wij zoeken of moeten we eerst nog een
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie, nu een Ford Focus station en Volkswagen Polo staan. We moeten allebei 20k rijden naar werk en willen eentje 'inruilen' voor een EV. Echter hebben we nu twee jonge kids en eventueel nog een derde in de nabije toekomst.

Het plan nu is om de VW Polo in te ruilen nu hij nog wat waard is en dat geld gebruiken in de aanschaf van een 2e hands LEAF. Enkele reis naar werk is 47km, dus in principe zou een 2e hands leaf heen en terug moeten kunnen, maar ik kan ook laden op werk als het goed is (nog geen antwoord gehad...). De Ford willen we dan gebruiken als we echt veel ruimte nodig hebben en/of ver weg moeten (schoonouders wonen bv op 200km afstand), maar ik ga er beetje vanuit dat we de Leaf best vaak zullen gebruiken. Over paar jaar willen we dan ook de Ford inruilen voor een EV.

De reden waarom ik nu aan kopen denk is dat ik nu regelmatig 2e hands Leafs vindt van 15k, wat nog redelijk betaalbaar is. Met leasen zit ik al snel aan 600 euro per maand... Met kopen ga ik er financieel ook nog op vooruit is mijn berekening tov onze huidige situatie.

Maar goed, alleen nog maar ideeen in mijn hoofd :D Binnenkort een proefrit maken in een Leaf, kijken of dat werkt/past (moet wel de kids ophalen/brengen naar de opvang met de auto).

Ik lees ook al een tijdje mee in dit topic, maar als mensen nog goede tips hebben hoor ik ze graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

kepler schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:58:
[...]

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie, nu een Ford Focus station en Volkswagen Polo staan. We moeten allebei 20k rijden naar werk en willen eentje 'inruilen' voor een EV. Echter hebben we nu twee jonge kids en eventueel nog een derde in de nabije toekomst.

Het plan nu is om de VW Polo in te ruilen nu hij nog wat waard is en dat geld gebruiken in de aanschaf van een 2e hands LEAF. Enkele reis naar werk is 47km, dus in principe zou een 2e hands leaf heen en terug moeten kunnen, maar ik kan ook laden op werk als het goed is (nog geen antwoord gehad...). De Ford willen we dan gebruiken als we echt veel ruimte nodig hebben en/of ver weg moeten (schoonouders wonen bv op 200km afstand), maar ik ga er beetje vanuit dat we de Leaf best vaak zullen gebruiken. Over paar jaar willen we dan ook de Ford inruilen voor een EV.

De reden waarom ik nu aan kopen denk is dat ik nu regelmatig 2e hands Leafs vindt van 15k, wat nog redelijk betaalbaar is. Met leasen zit ik al snel aan 600 euro per maand... Met kopen ga ik er financieel ook nog op vooruit is mijn berekening tov onze huidige situatie.

Maar goed, alleen nog maar ideeen in mijn hoofd :D Binnenkort een proefrit maken in een Leaf, kijken of dat werkt/past (moet wel de kids ophalen/brengen naar de opvang met de auto).

Ik lees ook al een tijdje mee in dit topic, maar als mensen nog goede tips hebben hoor ik ze graag.
ik vond de Renault ZOE ook verrassend ruim. Die zijn rond de €7000 wel uit Frankrijk te importeren. Komt nog wel batterijhuur bij. Reken €119 per maand.

Bijvoorbeeld: https://occasion.renault....rtKey=pvTtc&sortOrder=ASC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
greatgonzo schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:10:
[...]

ik vond de Renault ZOE ook verrassend ruim. Die zijn rond de €7000 wel uit Frankrijk te importeren. Komt nog wel batterijhuur bij. Reken €119 per maand.

Bijvoorbeeld: https://occasion.renault....rtKey=pvTtc&sortOrder=ASC
Ja Zoe ook naar gekeken, maar die batterijhuur staat me niet echt aan. 120 euro per maand is een flink bedrag en ik zie nog niet echt de voordelen. Aan de andere kant, 7000 euro scheelt nogal met 15000 :D Flink aantal maanden batterijhuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

kepler schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:13:
[...]

Ja Zoe ook naar gekeken, maar die batterijhuur staat me niet echt aan. 120 euro per maand is een flink bedrag en ik zie nog niet echt de voordelen. Aan de andere kant, 7000 euro scheelt nogal met 15000 :D Flink aantal maanden batterijhuur :)
stel dat je 5 jaar rijd is dat een €7140 aan huur erbij. Kom je dus op hetzelfde bedrag als de Leaf. Maar... Hoe houdt in 2024 de batterij zich nog? Van de Leaf weet je dit niet, van de ZOE wel. Die valt onder garantie, dus als die gedegeneerd is, zal Renault hem wel vervangen.

Eerst schrok het mij ook af, die huur, maar toen ik de verschillen tussen de 2e hands Leaf en Zoe zag, was ik wel overtuigd dat als ik een occassion ga halen, dit eerder een ZOE zal zijn. Zijn vaak recentere modellen, minder kilometers op de teller. Leaf is wel iets ruimer. Maar ik vond de ZOE fijner zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
CyBeRSPiN schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:29:
@Deveon ja ik ben ook wel voorstander van rekeningrijden, maar zit in de luxepositie dat ik in een sector werk waar thuiswerken en flexibele tijdsindeling vrij standaard is (en überhaupt heel goed mogelijk).
10% minder auto's tijdens de spits, gecombineerd met wat AI in de auto's zodat er minder domme acties worden gedaan die files veroorzaken en er zijn geen of nauwelijks files.
Je reactie geeft eigenlijk wel aan dat rekeningrijden niet meer is dan een verkapte belastingmaatregel waarbij ook nog eens burgers gevolgd kunnen worden.

Het beoogde doel wordt niet bereikt omdat mensen toch naar hun werk zullen moeten. Diezelfde filerijders staan er nu ook niet voor hun lol. Toch is het blijkbaar nog steeds fijner of korter dan met het OV of fiets.

Rekeningrijden gaat een hoop geld kosten, verandert niets aan de filedruk, maar we leveren wel weer vrijheid (privacy) in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het grote voordeel van de Zoe boven de (oude) Leaf de capaciteit van de accu. Zoe heeft 41 Kw tegen Leaf 24/30 Kw en daardoor een beduidend beter bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:24:
Ik vind het grote voordeel van de Zoe boven de (oude) Leaf de capaciteit van de accu. Zoe heeft 41 Kw tegen Leaf 24/30 Kw en daardoor een beduidend beter bereik.
en volgens mij laad hij ook sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:24:
In principe is het bereik voor de tweede auto geen probleem, zolang ik maar 60km kan rijden aangezien enkele reis naar werk iets minder dan 50 is. Wat ik kon vinden aan 2e hands Leafs is dat ze nu een bereik hebben van 100-130km, dus duurt wel even voordat het bereik <60 gaat worden (tenzij ik niet meer kan laden op werk, maar daar ga ik niet vanuit). Hoofddoel voor de EV is echt puur woon-werk verkeer, dus ook laadsnelheid is niet heel kritisch. Maar ik hoor graag als mijn aannames niet kloppen.
greatgonzo schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:19:
[...]

stel dat je 5 jaar rijd is dat een €7140 aan huur erbij. Kom je dus op hetzelfde bedrag als de Leaf. Maar... Hoe houdt in 2024 de batterij zich nog? Van de Leaf weet je dit niet, van de ZOE wel. Die valt onder garantie, dus als die gedegeneerd is, zal Renault hem wel vervangen.

Eerst schrok het mij ook af, die huur, maar toen ik de verschillen tussen de 2e hands Leaf en Zoe zag, was ik wel overtuigd dat als ik een occassion ga halen, dit eerder een ZOE zal zijn. Zijn vaak recentere modellen, minder kilometers op de teller. Leaf is wel iets ruimer. Maar ik vond de ZOE fijner zitten
Ja, daarom gaan we eerst een aantal proefritten maken. Ioniq privatelease is ook nog niet helemaal afgeschreven, hangt ook af van de proefritten. Alle opties zijn nog open :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Theoretisch moet Renault de Zoe-accu vervangen als hij slecht is. In de praktijk.... zie je recht maar eens te krijgen. Ze wachten superlang en eigenlijk al voorbij het punt dat de actieradius nog nuttig is (60% resterende capaciteit). Ik vind de 'garantie' op de Renault-Nissan huuraccu's maar een wassen neus eerlijk gezegd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Shapeshifter schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:58:
[...]

Je zit te trollen, of niet? Dit meen je toch niet serieus. 8)7

U denkt dat alles wat in columns wordt getypt de waarheid omvat? Hou toch eens op. Een column is een opiniestuk. Een mening. Een hersenscheet. Geen wetenschappelijk journalistiek onderbouwd artikel. En bovendien ís hij in dit geval ook nog eens gebaseerd op eigen ervaring. Ik heb betreffende laadpas truuk wel eens toegepast maar het was lang geleden en niet bij de Ikea.

Maargoed, een tip voor jou. Pak een willekeurige krant. Als er ergens 'column' of 'opinie' of iets van dien aard boven staat, neem het dan niet al te serieus.
BOBERJAN schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:24:
[...]

Het wordt wel gebracht als "echt gebeurd" en als "slimme lezer" ga ik niet controleren waar die foto vandaan komt. En wat zegt het mij als ik ontdek dat de foto van Chargemap komt. Is de column dan waar of niet waar?

Ik ben verbaasd dat e.e.a. verzonnen is.
U kent de definitie van een column?
"Een column is een vaste rubriek, een kort stukje proza in een krant, tijdschrift, een bepaald medium op internet of uitgesproken op televisie en radio waarin de auteur zijn of haar mening puntig en uitdagend uiteenzet. Vaak heeft een column een zekere actualiteitswaarde"
en
https://www.nvj.nl/ethiek...hap-hoofdredacteuren-2008

"8. In columns, recensies, opiniërende berichten en vergelijkbare genres komt de journalist een grotere vrijheid toe dan in andere berichtgeving, waar het gaat om het controleren van feiten, het achterwege laten van wederhoor, en het door elkaar gebruiken van feiten en fictie."
Maargoed, ik heb hiervan geleerd. Er zijn dus mensen die daadwerkelijk álles geloven wat ze in een willekeurige column lezen. Als je ze dan als mede-tweaker een beetje inzage geeft in hoe het echt zit zijn ze verontwaardigd. Lees eens een paar columns van Youp van het Hek zou ik zeggen. Dafuq. :X

[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 31-10-2018 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
Hachy schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:55:
[...]

U denkt dat alles wat in columns wordt getypt de waarheid omvat? Hou toch eens op. Een column is een opiniestuk. Een mening. Een hersenscheet. Geen wetenschappelijk journalistiek onderbouwd artikel. En bovendien ís hij in dit geval ook nog eens gebaseerd op eigen ervaring. Ik heb betreffende laadpas truuk wel eens toegepast maar het was lang geleden en niet bij de Ikea.

[...]

[...]

en

[...]

Maargoed, ik heb hiervan geleerd. Er zijn dus mensen die daadwerkelijk álles geloven wat ze in een willekeurige column lezen. Als je ze dan als mede-tweaker een beetje inzage geeft in hoe het echt zit zijn ze verontwaardigd. Lees eens een paar columns van Youp van het Hek zou ik zeggen. Dafuq. :X
Het verschil is dat de columns van Youp wel duidelijk laten zien dat het om een verzonnen verhaal gaat. Die schrijft meer in de trend van, "ik zat van de week met Beatrix op een terrasje". Da's toch wat anders dan een anekdote die echt niet zo vergezocht is, je geeft immers zelf aan dat je de swipe een keer gedaan hebt.

Overigens kun je zeker op Tweakers verwachten dat men serieus reageert, dat is nu eenmaal de aard van de mensen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:16

Hoe dan?

Ja wilde daar ook over posten. Heel simpel. Melkkoe accijns valt weg. Dus we worden al gemasseerd voor alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

@Pierz Je zult wel gelijk hebben. Toch staat er duidelijk 'column' boven. Dat lijkt me toch voldoende.
Maargoed als mensen het daadwerkelijk allemaal willen geloven dan laat ik dat graag voor hun rekening, gelukkig waren er ook een heleboel mensen die wel het ironische en prikkelende signaal oppikten en positief reageerden :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Hachy schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:48:
@Pierz Je zult wel gelijk hebben. Toch staat er duidelijk 'column' boven. Dat lijkt me toch voldoende.
Maargoed als mensen het daadwerkelijk allemaal willen geloven dan laat ik dat graag voor hun rekening, gelukkig waren er ook een heleboel mensen die wel het ironische en prikkelende signaal oppikten en positief reageerden :)
Je schrijft ook vaak op je blog, dus mensen gaan er een beetje vanuit dat het niet verzonnen is. Maar wat maakt het uit, het halve leven bestaat uit bullshit en zinloze discussies. Had het leuker gevonden als hij op je af kwam rennen en jij hem een klap voor z'n smoel gaf en daarna in z'n gezicht had getuft :*) maar dan had iedereen ook geweten dat het nep was.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Ik heb serieus al eens gedacht: ik swipe m'n pas even voor deze niet-ladende #EVhole. Maar nog niet zover gegaan.

Onlangs ook al eens een man getroffen die vergeten was z'n pas mee te nemen. Kon wel weg met de auto, maar moest z'n kabel achter laten. Ook sneu. De kabels zijn nog serieus duur en ik zou ook echt niet blij zijn als het mij zou overkomen.
( ik laat mijn Granny nog wel eens onbeheerd op de oprit liggen, als ik even een kort boodschapje moet doen)...

Ik heb echter wel een hekel aan het bewust wèl stekkeren maar niet swipen. EV of PHEV. Beiden traineren daarmee de vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

Hachy schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:55:
[...]

Maargoed, een tip voor jou. Pak een willekeurige krant. Als er ergens 'column' of 'opinie' of iets van dien aard boven staat, neem het dan niet al te serieus.

[...]

[...]

en

[...]

Zeker wel. Ik ben niet echt bekend met het fenomeen column. Ik lees geen kranten, magazines of andere traditionele media maar vooral technische nieuwssites en een paar blogs waarbij ik specifiek selecteer op inhoudelijke onderbouwde artikelen en daarnaast een hoop science fiction. Heb jouw column alleen maar gelezen omdat er discussie over ontstond en ik de bron erbij wilde pakken. Gezien een hoop mensen het danwel erg eens of erg oneens waren over jouw "actie" denk ik dat het aannemelijk is dat de meerderheid er ook vanuit ging dat dit een anekdote betrof. Dat is opzich niet gek want het is een situatie waarin je terecht had kunnen komen en je de dingen had kunnen doen die je beschreef. Ben het eigenlijk niet gewend dat mensen bedenken om pure onzin op te schrijven zonder er bij te zetten dat het onzin is, maar kennelijk komt dat helaas steeds dichterbij. Hoe dan ook, voor mij een onplezierige ervaring en ik zal de columns voortaan weer lekker links laten liggen. Ieder zijn ding gok ik.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Hachy schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:48:
De reacties laten zien dat het -hier in elk geval- niet helemaal over is gekomen zoals je bedoeld had. Ik denk dat @YoshiBignose de spijker op zn kop slaat en dat veel mensen het voor ewn blogpost hebben aangezien. Ikzelf ook overigens, maar het blijft een mooi verhaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOBERJAN
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-08 12:30
Maargoed, ik heb hiervan geleerd. Er zijn dus mensen die daadwerkelijk álles geloven wat ze in een willekeurige column lezen. Als je ze dan als mede-tweaker een beetje inzage geeft in hoe het echt zit zijn ze verontwaardigd. Lees eens een paar columns van Youp van het Hek zou ik zeggen. Dafuq.
Ik heb heel veel columns van Youp en andere columnisten gelezen en met alle respect die kun je niet met jouw "verzinsel" vergelijken.
En, als er iemand verontwaardigd is, ben jij het zelf gezien je reacties. En waarom eindigen met dafuq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Nou ja, wat @Pierz en @YoshiBignose zegt, het zal dan wel iets 'tweaker-ish' zijn dat het hier anders overkomt. Op social media, IRL en in de mailbox kreeg ik hele andere reacties.

Hoewel ik het merkwaardig vind begrijp ik het opzich nog wel dat er mensen zijn die het voor waar aannemen. Het had tenslotte waarheid kunnen zijn. Maar als de auteur van een column vervolgens zegt dat het niet 100% waarheidsgetrouw is en je reageert daarna zó verbaasd... dát begrijp ik echt niet.

Ik dacht serieus dat jullie aan het trollen waren maar dat zal dan wel aan mij liggen, in mijn ogen is het algemene basiskennis dat een column niet altijd 100% waarheid bevat. Het gaat om de moraal van het verhaal.

Als je dat niet snapt of het niet met me eens bent welke woorden ik mij uitdruk, prima. Lees het dan niet. Zodra je iets opschrijft komt er altijd wel iemand met niet-opbouwende (negatieve) kritiek waar je niets mee kan. Dat hoort er dan kennelijk bij maar ik ga er met alle goede bedoelingen geen energie meer in steken.

De beste stuurlui staan aan wal, kennelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 1 november 2018 @ 00:24:
Ik dacht serieus dat jullie aan het trollen waren maar dat zal dan wel aan mij liggen, in mijn ogen is het algemene basiskennis dat een column niet altijd 100% waarheid bevat. Het gaat om de moraal van het verhaal.
Algemene kennis is dat een column een prikkelende inhoud en een uitgesproken mening bevat, maar geen regelrechte leugens tenzij het overduidelijk is (bv. sarcasme).

Je had net zo goed meteen onderaan kunnen zetten dat je al lang niet meer bij Ikea bent geweest of dat dit de start is van je nieuwe roman, dan begrijpt iedereen dat het fantasie was en dan was niemand er zo over gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
mux schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:52:
[...]

Ligt een beetje aan wat voor persoon je bent. Ik heb geen stuur- en stoelverwarming, en mis het wel erg in de Leaf. In de winter zit je toch meestal in je jas in de auto, en dan heb ik veel liever dat m'n (blote) handen en billen* warm zijn dan dat er een beetje warme lucht rondgeblazen wordt.

Je hebt hoe dan ook een beetje luchtverwarming nodig om je ramen te ontwasemen, maar voorbij zeg ~14 graden hoeft het van mij niet in de auto. Dan krijg je zo'n muur van kou als je uit de auto stapt.

*(jaja blote billen haha)
Daarom heb ik stoelverwarming achteraf ingebouwd. Dat ging in mijn EV erg goed de kabels waren al voorbereid. Set met goede matjes gekocht en er ingemaakt. Mijn auto heeft geen warmtepomp of elektrische verwarming. Ik heb een standkachel als verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:37:
[...]

Daar denken ze dan in de ons omringende landen heel anders over.

Verder denk ik dat particulieren juist eerder nieuwe technieken omarmen dan bedrijfsleven die als hoogste criterium lage kosten/weinig risico heeft.
In Nederland is de personenauto markt heel anders. Hier rijden heel veel auto's van de zaak rond. De nieuwe auto markt is 75% zakelijk. Dat is wel bijzonder TOV het buitenland. Auto's zijn historisch gezien duur in Nederland en worden door de (links georiënteerde overheid) gezien als luxe en dat moet bestraft belast worden. Hierdoor is er een grote tweedehands markt ontstaan. Zo groot dat ze veelvuldig geïmporteerd worden om aan de behoeften te voldoen.

In het buitenland worden er langere stukken gereden en zijn werknemers meer afhankelijk van eigen vervoer waardoor de markt voor auto's anders is. Hierdoor worden nieuwe technieken dus ook sneller omarmt door particulieren. Nederland loopt zeker achter hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
ote]JayPe schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:45:
[...]

[/quote]

Ze hebben vaak hèle gunstige mobiliteits regelingen of extreem goede kilometer vergoedingen. Er zijn gemeentes die een pool auto's hadden voor het gebruik (al dan niet elektrisch (mijn auto is er een voorbeeld van en laatst las ik hier iets Overveen pool met BMW i3's)). Die projecten worden op alle fronten gefrustreerd. Het begint al dat er geen verplichting is tot het gebruik van die auto's want ja er is een gunstige regeling en die kan je niet zomaar afschaffen want mensen hebben er op geanticipeerd. Er wordt ook geen eind datum aan de regeling gemaakt, dus blijft de ambtenaar investeren. Als er dan auto's zijn dan zijn ze nooit goed. De stoel, de A stijl, het model,betrekt niet goed weg, de laadkabel is niet handig, niet representatief bla bla bla. Om vervolgens de ambtenaar is een oude auto voor te zien komen rijden... Of in een Dacia waar die problemen er ineens niet meer zijn....

Zodra men het gemeentehuis verlaat zijn het ook gewoon homo economicus of homo statuur.

Je gaat toch niet in een pool auto rijden. Nee dat bekt niet op een verjaardag...

En daarmee zijn ze veelal niet gericht op EV's maar meer wat gaat in hun belevingswereld

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Sjongejonge, wat een overdreven reacties hier op een column die uiteindelijk fictie bleek te zijn. Alsof we ons publiekelijk in het kruis getast en vernederd voelen. Ja, ook ik dacht dat het echt gebeurd was. Maar het boeit me totaal niet dat dat uiteindelijk niet het geval is. Het verhaal was leuk en het had wél echt gebeurd kúnnen zijn, daar gaat het om.

Relax allemaal een beetje jongens, het echte leven is al serieus genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Marc O. op 01-11-2018 06:32 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayPe
@Marc O. eens!
♥ @Hachy

Ik vond het een mooi verhaal.

En ik haak even anders aan, vanuit de praktijk.

Ik kom wel eens van die palen tegen met dubbele aansluiting èn maar één rfid swipe plek
Hoe werkt dat eigenlijk als daar al een auto staat, met aangesloten laadkabel maar niet aan het laden.

Heb het nu denk ik al wel een keer of 5 meegemaakt.

Ik trek dan bewust even die andere kabel eruit, sluit mijn auto aan en swipe. Daarna plaats ik de ander zijn kabel weer terug óf hang 'm over z'n tankklepje heen ( als teken dat ie niet is aangesloten)

Is het theoretisch mogelijk dat, mocht ik de ander zijn kabel er niet even uit trekken, dat ik dan een laadsessie start op zijn kabel, ipv die van mij?
Lijkt mij, gezien er start tarieven bestaan, geen fijne zaak.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Soms moet je zoiezo de stekker er opnieuw indoen om laden te starten. Lijkt me dat er een venster is na insteken waarin je laden kunt starten en dat ie dan deze nieuw ingestoken plug gebruikt ?
Heb het nog niet meegemaakt, ik zou even testen de volgende keer.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
@huilers over de column van Hachy, misschien kunnen jullie even ergens anders gaan lopen pruillippen, een column is een column, ik vond het leuk om te lezen, hij schrijft gewoon wat velen denken, daarvoor is het een column...

En weer terug naar waar dit topic voor bedoeld is, vanmorgen naar aanleiding van een aantal reacties de verwaming uitgezet, stoelverwarming aan en met de jas aan in de auto naar het werk. Gaat eigenlijk hartstikke goed en scheelt een goeie 10% in de range (E-Golf zonder warmtepomp)... Misschien scheelt het nog dat het vandaag niet zo heel koud is maar wel iets om aan te wennen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Tovenaar schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:26:
.....vanmorgen naar aanleiding van een aantal reacties de verwaming uitgezet, stoelverwarming aan en met de jas aan in de auto naar het werk. Gaat eigenlijk hartstikke goed en scheelt een goeie 10% in de range (E-Golf zonder warmtepomp)... Misschien scheelt het nog dat het vandaag niet zo heel koud is maar wel iets om aan te wennen...
Ik laat (bijwijze van proef) de auto voorverwarmen vóór vertrek en gebruik dan géén verwarming onderweg.
Scheelt dat de auto dan goed ontwassemt is en het interieur " van het koude " af.

Voor de range doe ik 't nog niet want mijn woonwerkverkeer is niet zó ver en voor andere ritjes ( vandaag naar Utrecht) is het bereik nog steeds ruim voldoende: ik kan meestal wel destination chargen en anders is er de FastNed op de terugweg.

Schone ramen zijn echter wel echt een verademing ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:48
Heeft de Hyundai Ioniq trouwens een warmtepomp? Kan het nergens vinden....

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
cacofant schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:50:
yep, ioniq heeft inderdaad een warmtepomp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

cacofant schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:50:
Google: Ioniq + warmtepomp

Zo lastig is dat toch niet :?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
verkeerde been uit bed gestapt zeker..?

Ik zie het nu inderdaad.. verwarmt en koelt het accupakket dus ook vanzelf..

[ Voor 50% gewijzigd door cacofant op 01-11-2018 09:13 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Laatst online: 14:47
En weer terug naar waar dit topic voor bedoeld is, vanmorgen naar aanleiding van een aantal reacties de verwaming uitgezet, stoelverwarming aan en met de jas aan in de auto naar het werk. Gaat eigenlijk hartstikke goed en scheelt een goeie 10% in de range (E-Golf zonder warmtepomp)... Misschien scheelt het nog dat het vandaag niet zo heel koud is maar wel iets om aan te wennen...
Hier ook een zelfde eGolf.
Een graad of 7 in buiten temperatuur lijkt al flink uit te maken:
Dit zijn 3 ritjes vanaf huis naar werk, zelfde traject, ongeveer zelfde gemiddelde snelheid (ca 70 km/h).

Verbruik tijdens de ritten:

29-10-2018 buitentemperatuur 3 graden: 16,8 kWh/100km
30-10-2018 buitentemperatuur 5 graden met flink wat regen: 16,5 kWh/100km
01-11-2018 buitentemperatuur 10 graden: 14,1 kWh/100km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

JayPe schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:34:
[...]
Ik laat (bijwijze van proef) de auto voorverwarmen vóór vertrek en gebruik dan géén verwarming onderweg.
Scheelt dat de auto dan goed ontwassemt is en het interieur " van het koude " af.

Voor de range doe ik 't nog niet want mijn woonwerkverkeer is niet zó ver en voor andere ritjes ( vandaag naar Utrecht) is het bereik nog steeds ruim voldoende: ik kan meestal wel destination chargen en anders is er de FastNed op de terugweg.

Schone ramen zijn echter wel echt een verademing ;-)
Ik heb sinds twee weken de timer ingesteld zodat 's morgens om 8:15 mijn auto voorverwarmd klaarstaat. Ik heb eigenlijk nog niet heel erg op het verbruik gelet, maar het viel me wel op dat ik in plaats van met net boven de 80% lading thuiskom met ergens hoog in de 70.

Het voorverwarmen doe ik (gezien de 40km die ik per dag moet reizen) puur voor het comfort. Met een jas aan in de auto vind ik echt onprettig, ook midden in de winter trek ik m'n jas uit voor het instappen. Mouwen in een jas zitten niet lekker met je armen vooruitgestoken.

*zucht*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
mux schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:44:
Theoretisch moet Renault de Zoe-accu vervangen als hij slecht is. In de praktijk.... zie je recht maar eens te krijgen. Ze wachten superlang en eigenlijk al voorbij het punt dat de actieradius nog nuttig is (60% resterende capaciteit). Ik vind de 'garantie' op de Renault-Nissan huuraccu's maar een wassen neus eerlijk gezegd.
Dat valt nog best mee. Twee weken geleden met de Fluence naar de dealer voor een accucheck: "Accu capaciteit is nu 72%, dus we bestellen een nieuwe voor je"

Dus gaat prima die acculease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:48
Nieuwe maand, nieuwe kansen.
Het lijkt er op dat de Ionic private lease actie nu echt over is, althans ik zie hem niet meer op de website.

Vorige maand was ik bijna overstag gegaan, maar met dagelijks 110km woonwerk en een actieradius van ±200km en dan op zo'n €550 in de maand uitkomen vond ik in mijn geval niet gunstig genoeg, zeker omdat je er minimaal 3 jaar aan vast zit.
Wel jammer, want van de auto zelf was ik erg gecharmeerd en na een testrit in de Ionic en Zoe ben ik er wel achter dat de Zoe voor mij net even te weinig auto is (als ik er zoveel geld per maand aan ga uitgeven althans)

Nu wachten op een vergelijkbare deal met minimaal een 40kWh EV.
Benieuwd of er ergens binnenkort een leuke andere private lease aanbieding komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Nivve schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:46:
[...]

Dat valt nog best mee. Twee weken geleden met de Fluence naar de dealer voor een accucheck: "Accu capaciteit is nu 72%, dus we bestellen een neiuwe voor je"

Ik heb alleen slecht nieuws voor je. Die batterij heb je inmiddels zelf minimaal 1x betaald. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
kdeboois schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:52:
Ik heb alleen slecht nieuws voor je. Die batterij heb je inmiddels zelf minimaal 1x betaald. :)
Dat is hetzelfde als met Private Lease, je betaalt ook voor een stukje ontzorging, sommige mensen vinden dat fijn... (mezelf incluis)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:31
Hier ook sinds vorige week trotse eigenaar van een e-golf! Wat een fantastische auto, echt een upgrade vanaf mijn 2016 VW Polo. Eerste ervaringen voornamelijk positief alleen een weekje later, 1500 km op de teller en eigenlijk gisteren pas de eerste spannende momenten gehad.

Samenvatting: ritje naar Groningen, 280km enkele reis, Fastned gemist op de terugweg, 10 km range over en nog 100 km richting huis. Ik was dus erg laat thuis :) .
Eigen domme fout overigens, ik zat gewoon niet op te letten en rustig te bellen met een collega.

Wat me verder opvalt is dat ik me nu pas echt irriteer aan de mensen die gewoon parkeren op laadplekken. Nu al meerdere keren gehad in de buurt, we hebben 6 aansluitingen binnen 200 meter en toch kan ik bijna nooit laden als ik na 17:00 thuiskom. Vanmorgen contact gehad met de gemeente en die gaan de komende weken extra controleren, erg fijn natuurlijk maar super vervelend dat mensen het vertikken om 100m verder te lopen.
DjMark schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:28:

[...]

Hier ook een zelfde eGolf.
Een graad of 7 in buiten temperatuur lijkt al flink uit te maken:
Dit zijn 3 ritjes vanaf huis naar werk, zelfde traject, ongeveer zelfde gemiddelde snelheid (ca 70 km/h).

Verbruik tijdens de ritten:

29-10-2018 buitentemperatuur 3 graden: 16,8 kWh/100km
30-10-2018 buitentemperatuur 5 graden met flink wat regen: 16,5 kWh/100km
01-11-2018 buitentemperatuur 10 graden: 14,1 kWh/100km
Interessant om die cijfers van jou te zien! Wat ik wel graag wil weten, rijd je met 70km/h over de snelweg? Ik had gisteren een momentje van onoplettendheid waardoor ik onder de 10km range kwam. Het was echt even zweten die laatste kilometers over de snelweg met vrachtwagens in je nek.

[ Voor 5% gewijzigd door Electromonkey op 01-11-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:01
Pusherman_ schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:47:
Het lijkt er op dat de Ionic private lease actie nu echt over is, althans ik zie hem niet meer op de website.

Vorige maand was ik bijna overstag gegaan, maar met dagelijks 110km woonwerk en een actieradius van ±200km en dan op zo'n €550 in de maand uitkomen vond ik in mijn geval niet gunstig genoeg, zeker omdat je er minimaal 3 jaar aan vast zit.
Wel jammer, want van de auto zelf was ik erg gecharmeerd en na een testrit in de Ionic en Zoe ben ik er wel achter dat de Zoe voor mij net even te weinig auto is (als ik er zoveel geld per maand aan ga uitgeven althans)

Benieuwd of er ergens binnenkort een leuke andere private lease aanbieding komt!
https://autoleasecollecti...nl/nissan-leaf-n-connecta ?

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Laatst online: 14:47
Electromonkey schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:57:

Interessant om die cijfers van jou te zien! Wat ik wel graag wil weten, rijd je met 70km/h over de snelweg? Ik had gisteren een momentje van onoplettendheid waardoor ik onder de 10km range kwam. Het was echt even zweten die laatste kilometers over de snelweg met vrachtwagens in je nek.
Nee die 70km/h is de gemiddelde snelheid over de hele rit. Mijn woon->werk is 95% snelweg, maar die paar stoplichten voor en na de snelweg halen de gemiddelde snelheid over de hele rit flink naar beneden.
Ik rijd op de snelweg met mijn ACC op 104 km/h, maar door het verkeer rijd ik natuurlijk ook wel eens iets langzamer. Maar meestal wel rond de 100 km/h als er geen files zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
1500 km op de teller en eigenlijk gisteren pas de eerste spannende momenten gehad.
Wel herkenbaar, maar volgens mij moet iedere EV rijder het gewoon een keertje meemaken en dan ga je toch iets anders plannen...
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/KBpEkxoa0K28hVZSUYumeMGO3oQ5vSIiZQ5_WZCXNM5_d1zZhl9Jhj-tEuGDVc7TjuSu3tai6qi5iz-yzIoJkaViDJzEnpSOS1KgzIawdkND2ZE5rL-UmUFPCJ282ZviGXiWDgpTTQ=w570
Ik heb vanavond een rit van 200km in het vooruitzicht, heb inmiddels al wel de Fastned palen opgezocht mocht ik niet op locatie kunnen laden...

Weet iemand wat er gebeurd als je de 0 grens van de actieradius bereikt? Stopt hij dan meteen of kun je nog een paar km rijden? (schildpadmodus oid?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler

Hij staat er toch nog gewoon?

https://www.hyundai.nl/privateleaseaanbieding

Alhoewel, iets verder in de disclaimer:
Deze actie is alleen geldig zolang de voorraad strekt, maar uiterlijk geldig t/m 31-10-2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
@huilers over de column van Hachy, misschien kunnen jullie even ergens anders gaan lopen pruillippen, een column is een column, ik vond het leuk om te lezen, hij schrijft gewoon wat velen denken, daarvoor is het een column...
Ik denk niet dat het gebruik van geenstijl terminologie bijdraagt aan deze discussie, zeker niet aan het beindigen ervan...
Nivve schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:46:
[...]

Dat valt nog best mee. Twee weken geleden met de Fluence naar de dealer voor een accucheck: "Accu capaciteit is nu 72%, dus we bestellen een neiuwe voor je"

Dat is wel goed nieuws. Hoeveel kwh zat er in en wat is de capaciteit van de nieuwe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Twee halen, één betalen is toch juist goed nieuws? Dat de maand bedragen inmiddels tot twee keer de meerprijs van een koopaccu* is opgelopen lijkt mij sterk.

*als de keuze er was geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Hier ook sinds vorige week trotse eigenaar van een e-golf!

[...]

Gefeliciteerd met de e-golf!
70 km/h zal gemiddeld zijn
Tovenaar schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:02:
[...]

Wel herkenbaar, maar volgens mij moet iedere EV rijder het gewoon een keertje meemaken en dan ga je toch iets anders plannen...

Weet iemand wat er gebeurd als je de 0 grens van de actieradius bereikt? Stopt hij dan meteen of kun je nog een paar km rijden? (schildpadmodus oid?)
U roept?

Officiël stopt ie bij 0 range. Daar zit nog een heel klein restje meer in. Ik ben ooit met 0 km range precies bij de laadpaal aangekomen. Inmiddels al vaker sub 10 kilometer range gereden trouwens. Bij 30 km geeft ie een eerste waarschuwing.
Bij 10km gaat ie in eco+ modus en onder de 10 gaan oa het schildpadje 🐢 branden, gaat de snelheid eruit (traag optrekken, max 80 ofzo)

Alles wordt sloom en gezapig.

Maar onder de 0 ben ik nog niet geweest. Officieel: als ie stopt, kan je na contact uit en weer aan nog één keer 400 meter rijden.

Daarna nog één keer 100 meter door contact uit en aan te zetten.
Die laatste keer zou ik vooral bewaren voor de sleepwagen :+

Mijn gevoel zegt dus: bij 0 is het gewoon echt over. Misschien nog een paar honderd meter, maar zeker géén kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
[...]

Minder aannames aub ;)
Auto was 3000 euro goedkoper dan een Fluence met goede accu toen we hem haalden (tja, mensen zijn raar) en hij is nu iets meer dan een jaar in bezit (79% bij koop, nu gezakt naar 72%). Dus we zitten veeer onder de prijs van een koopaccu voorlopig 8)
Pierz schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:03:
[...]

Dat is wel goed nieuws. Hoeveel kwh zat er in en wat is de capaciteit van de nieuwe?
Ik heb puur naar de % gekeken met CanZe equivalent van de Fluence en dat kwam dus overeen met de dealer. Maar er komt een normale Fluence batterij in, dus gewoon iets van 20kWh dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
DjMark schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:02:
[...]

Nee die 70km/h is de gemiddelde snelheid over de hele rit. Mijn woon->werk is 95% snelweg, maar die paar stoplichten voor en na de snelweg halen de gemiddelde snelheid over de hele rit flink naar beneden.
Ik rijd op de snelweg met mijn ACC op 104 km/h, maar door het verkeer rijd ik natuurlijk ook wel eens iets langzamer. Maar meestal wel rond de 100 km/h als er geen files zijn.
Ah ja die snelheid bevalt mij ook goed, niet te langzaam maar prima om mee te komen met het verkeer. De lange rit (280km) heb ik wel echt tussen de vrachtwagens gehangen. ACC uit en er redelijk dicht op rijden is overigens bijzonder zuinig 13/14kwh stond er regelmatig.
Tovenaar schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:02:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb vanavond een rit van 200km in het vooruitzicht, heb inmiddels al wel de Fastned palen opgezocht mocht ik niet op locatie kunnen laden...

Ja dat gebeurd hopelijk nooit (niet vaak) meer, je voelt je redelijk hopeloos als je nog 10:00 uur resterend qua laden ziet staan bij een McDonald's ver van huis O-) . Ik was dus ook benieuwd naar "wat zou er gebeuren als", al was er al zo goed als niks meer mee te beginnen onder die 10 km....

Edit:
JayPe schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:09:
[...]

Gefeliciteerd met de e-golf!
70 km/h zal gemiddeld zijn

[...]
Thanks! En duidelijk. Ik was erg blij met een willekeurige Allego fastcharger middenin Amersfoort :) .

[ Voor 7% gewijzigd door Electromonkey op 01-11-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Deveon schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:04:
[...]

Twee halen, één betalen is toch juist goed nieuws? Dat de maand bedragen inmiddels tot twee keer de meerprijs van een koopaccu* is opgelopen lijkt mij sterk.

*als de keuze er was geweest.
Mijn conclusie zou zijn: Deze batterij doet het niet al te best. Dat gaat op de lange termijn nog duur worden of Renault trekt de stekker er uit.

Fluence heeft een laag vermogen (70 kW) en kan niet snelladen (sommige op 43 kW)... en de batterij is op 72% aangekomen. Het is te hopen dat ze er een upgraded batterij instoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
kdeboois schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:09:
[...]

Mijn conclusie zou zijn: Deze batterij doet het niet al te best. Dat gaat op de lange termijn nog duur worden of Renault trekt de stekker er uit.

Fluence heeft een laag vermogen (70 kW) en kan niet snelladen (sommige op 43 kW)... en de batterij is op 72% aangekomen. Het is te hopen dat ze er een upgraded batterij instoppen.
Het is ons boodschappenwagentje, vandaar dat we hem ook gekocht hebben met brakke accu, was voldoende voor onze use-case. Grotere batterij en snelladen is totale verspilling van geld, daar hebben we de Zoe (40kWh gewisseld) voor.

[ Voor 8% gewijzigd door Nivve op 01-11-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Nivve schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:12:
[...]

Het is ons boodschappenwagentje, vandaar dat we hem ook gekocht hebben met brakke accu, was voldoende voor onze use-case. Grotere batterij en snelladen is totale verspilling van geld, daar hebben we de Zoe (40kWh gewisseld) voor.
Dan lijkt het me in jouw geval een prima deal, maar geeft toch wel wat gedoe. Ik rij liever rond dan dat ik bij garage's slechte koffie sta te drinken :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Nou ja, wat @Pierz en @YoshiBignose zegt, het zal dan wel iets 'tweaker-ish' zijn dat het hier anders overkomt. Op social media, IRL en in de mailbox kreeg ik hele andere reacties.

Hoewel ik het merkwaardig vind begrijp ik het opzich nog wel dat er mensen zijn die het voor waar aannemen. Het had tenslotte waarheid kunnen zijn. Maar als de auteur van een column vervolgens zegt dat het niet 100% waarheidsgetrouw is en je reageert daarna zó verbaasd... dát begrijp ik echt niet.

Als je dat niet snapt of het niet met me eens bent welke woorden ik mij uitdruk, prima. Lees het dan niet. Zodra je iets opschrijft komt er altijd wel iemand met niet-opbouwende (negatieve) kritiek waar je niets mee kan. Dat hoort er dan kennelijk bij maar ik ga er met alle goede bedoelingen geen energie meer in steken.

De beste stuurlui staan aan wal, kennelijk.
Ik heb zelf jaren artikelen voor tijdschriften geschreven, heb dus wel enige ervaring. Je moet het heel anders lezen. Door jouw bijdragen hier, die altijd interessant zijn en serieuze informatie bieden, krijgen lezers een beeld van je en projecteren dat op de dingen die je schrijft. Ze hebben dus een heel ander vertrekpunt, dan jij je bewust bent. En dan zijn ict'ers en technici ook nogal nullen en eenen denkers.

Dus ze gaan er van uit dat wat jij schrijft de waarheid is. Die andere lezers waar je het over hebt, hebben dat beeld niet of in minder mate. Vandaar het verschil in reacties.

Wellicht handig voor je om een volgende keer bij stil te staan ipv te gaan discusieren. Het beeld is namelijk al eerder gecreeerd, dus dat verander je niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
kdeboois schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:18:
[...]

Dan lijkt het me in jouw geval een prima deal, maar geeft toch wel wat gedoe. Ik rij liever rond dan dat ik bij garage's slechte koffie sta te drinken :)
Maar met een slechte koop-accu moet je ook langs de dealer en is je koffie nog 7000 euro ook :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Nivve schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:21:
[...]

Maar met een slechte koop-accu moet je ook langs de dealer en is je koffie nog 7000 euro ook :+
Mijn oplossing was geen Renault kopen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom ben ik nog steeds op zoek naar een Zoe met 41 Kw koopaccu. Wellicht toch maar eens in het buitenland op zoek gaan.

Geen Renault kopen is geen optie als je en een grote actieradius wilt en 2e-hands.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2018 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois

Als je het hier zelf post kan je natuurlijk reactie verwachten, juist als men het er niet mee eens is.

Verder ben ik zelf van mening dat je elektrisch rijden en de transitie niet helpt met dit soort verhalen. Als ze dan ook nog eens verzonnen zijn vraag ik me helemaal af wat je doel is.

Wat was je doel ?

Denk je dat dit elektrisch rijden aantrekkelijker maakt of wil je dat juist niet ? Op Twitter smullen de ICE lovers van dit soort verhalen verwacht ik.

Dat is een beetje wat er bij mij in mijn hoofd blijft rond waren... Effect heeft het allemaal wel gehad dus als dat je doel was: proficiat.

Goed nieuws over elektrische auto's: MisterGreen heeft mijn investering netjes terug betaald en FastNed heeft weer een succesvolle investeringsronde achter de rug. 8)
Verwijderd schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:33:
Geen Renault kopen is geen optie als je en een grote actieradius wilt en 2e-hands.
Eens. Nissan is niet veel beter en naast BMW weet ik geen alternatieven. De looks van de BMW i3 maken het niet voor iedereen een alternatief... @Deveon maar ze zijn te koop voor minder dan 20k€

[ Voor 13% gewijzigd door kdeboois op 01-11-2018 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant

Is er toch nog gewoon ..?! Alleen drie maanden wachten nu...

https://www.arval.nl/nl/hyundai-plus-alles

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:31:
[...]

Mijn oplossing was geen Renault kopen >:)
Tweedehands onder de 20k is de keuze Renault of Nissan en ze delen dezelfde techniek... Zelfs bij nieuwe BEVs is het zoeken naar welke beperkingen je geen last van hebt. Waarbij functioneel gezien de enige uitzondering de Model X is met 100 kWh, maar zelfs dan ben je €110.000 verder en is wintersport niet zo gemakkelijk als een ICE.

@kdeboois Ik zie er twee i3’s onder de 20k in de btw. Dus niet echt veel keuze, plus bij de goedkoopste is meestal wel iets mis. Helemaal aangezien voor hogere kmstand meer gevraagd wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Deveon op 01-11-2018 11:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Electromonkey
Overigens wil ik jullie de foto's niet onthouden! :) Ik ben er zelf nogal blij mee, sorry voor de in your face

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovenaar
Electromonkey schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:15:
Overigens wil ik jullie de foto's niet onthouden! :) Ik ben er zelf nogal blij mee, sorry voor de in your face
Erg mooi! Die wielen maken hem wel helemaal af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kdeboois schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:44:
Eens. Nissan is niet veel beter en naast BMW weet ik geen alternatieven. De looks van de BMW i3 maken het niet voor iedereen een alternatief... @Deveon maar ze zijn te koop voor minder dan 20k€
Een i3 voor minder dan 20.000? Waar?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Electromonkey schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:15:
Gefeliciteerd en welkom! Mooie velgen! Blijkbaar heb je tegenwoordig keuze?

Wat betreft het bereik, ik heb mijn ritten van het afgelopen jaar geplot tegen de temperatuur: 60.000 kilometer en 650 meetpunten. De weergegevens komen van het KNMI en zijn tegen de aankomsttijd van een rit aangeplakt.

Afbeeldingslocatie: https://o52nag.db.files.1drv.com/y4mXgOR0zOjsyQT_aG2NxlJ9nQQCvfXsgUPyKEy2Kboce_9wEZ8IJoYHKFnU4NTQJ1E8UhoyELIHJr8iHKhQS4YeEnAlscXPeXbZ3KgAvhTGQtZNZ_D1u0UBZAsVpQ1e3sbTdvSFEJWgY1OuqI6VEM5BzuevNnj2OiH1UwRjObWSZsznWjDzpLsDmquPRWgfMutCoOoSZWLeecv61HGMJtlBA?width=1024&height=385&cropmode=none

Schitterend hoe lineair het verbruik is met de temperatuur! Ook heb ik nog gekeken naar gemiddelde snelheid, windsnelheid (zonder richting), luchtdruk en vochtigheid. Deze variabelen hadden nauwelijks invloed.

Nu weet je dus wat je te wachten staat in de winter :)
Pagina: 1 ... 13 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.