YoshiBignose schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:15:Los ervan dit ik het niet met je eens ben (maar jij bent iemand die meer geeft om innerlijk), is het wel degelijk belangrijk om een auto te ontwerpen die de meerderheid mooi vindt. Ik ben er 100% zeker van dat het de reden is dat elektrische auto's niet snel aanslaan. Bijna iedere EV is "raar". En misschien vind jij dat niet, maar de meerderheid wel. En de meerderheid heb je nodig om veel auto's te verkopen.
Uiteraard, ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat auto's zoals de Leaf en Prius en Mirai met opzet 'lelijk' zijn gemaakt om ofwel de verkoop zo laag mogelijk te houden (omdat ze geld verliezen op de auto's), ofwel om een specifiek soort publiek aan te trekken. Op een gegeven moment moet je echter ook auto's voor Jan Modaal maken, en dan moet je toch richting dertien-in-een-dozijn ontwerpen toe, want mensen zijn te beschaamd of bang om iets anders te doen dan de meute.
Het probleem dat ik heb met de discussie is dat het altijd hetzelfde loopt en het gewoon een grote cirkeltrek is over dezelfde auto's. Oh haha kijk naar deze circusattractie, wat een gestoorde mensen die zoiets zouden willen kopen. Het enige dat dit doet is stereotypes cultiveren, en dat is een ongezonde bezigheid. Dat is, in feite, een vorm van pesten.
In bredere zin leidt dit IMO ook tot de ver-dertienineendozijning van auto-ontwerpen. Alle auto's zijn praktisch identiek geworden, er zit niks interessants meer tussen qua vormgeving of functionaliteit. Je moet compleet buiten productievoertuigen gaan om nog iets matig interessants te vinden. De Sono Sion, Zero Motors, CLEVER, G-Wiz, Aptera, Tesla Model X, dat soort spul wil ik zien. Geen Golf mark fucking 8, daar hebben we er al genoeg van.
En het gaat nog veel verder; autofabrikanten zijn ontzettend lui geworden met de constructie en layout van auto's. 20 jaar geleden had je nog een hoop auto's met een lage neus zodat je een beetje fatsoenlijk zicht op de weg had, maar dat is met de komst van crash bars enz. bijna weg. De Leaf en Multipla zijn twee uitzonderingen waar met speciale vormgeving om deze beperkingen heen is gewerkt. De Multipla deed dit met de extra 'kin', de Leaf door de elektrische drivetrain die een andere voorkant-vorm mogelijk maakte. Maar praktisch elke andere productieauto gebruikt nagenoeg identieke framegeometrie aan de voorkant, want zo doen we het al sinds de introductie van die veiligheidseisen.
En wanneer bedrijven ook niet een beetje worden geprikkeld om te experimenteren doordat consumenten iedere outlier wegpesten, word ik zuur