Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:27
BMW i3: love it or hate it ;-)

@pposthoorn niet uit m'n hoofd, maar ik zoek 't op.

STG 08 Anpassung Kanal 06 die 1 auf 0 setzen =Klimaeinstellungen werden gespeichert (Dank an User HVT)

(goingelectric -> e-up -> OBDeleven)

Het betreft de e-up waar ik het vandaan haal, maar grote grote kans dat stuurapparaat 8 de Clima is, en Kanaal 6 ook exact dezelfde functie heeft.

Even testen en onthouden wat de originele waarde Was spreekt voor zich!!

[ Voor 68% gewijzigd door JayPe op 05-11-2018 04:48 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vraag me af welke idioot er op die term "eleven" is gekomen OBD-II is de tweede grootte versie van het protocol. Waarschijnlijk weer een Amerikaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Maar da's ook alweer 24 jaar geleden he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:35
@JayPe Je mag in mijn verhaal gerust Leaf vervangen door BMW i3 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Blokker_1999 schreef op maandag 5 november 2018 @ 07:35:
Vraag me af welke idioot er op die term "eleven" is gekomen OBD-II is de tweede grootte versie van het protocol. Waarschijnlijk weer een Amerikaan.
Het heet sarcasme geloof ik, of humor. Net zoals er op de interwebz wel eens !!!!!!1111!!!!One-Hundert-And-Eleventy-One!!!! staat

-- In ander nieuws:

Niemand het nieuwsstukkie gezien zaterdag? reviews: De grote belofte van waterstof - Het alternatief voor elektrisch rij... Met ons aller Mux als scribent?

-- In ander ander nieuws:

Hoewel ik weet dat 't wellicht weer een andere discussie zal starten (niet de bedoeling), maar ik heb afgelopen weekend dus m'n banden gewisseld. Van de eco-goodyears in 165mm breed, naar 175mm breed Michelin Alpin winterrubber.

Wat een verschil! Die winterbanden komen van m'n oude Golf, die 's zomers op 195mm breed 'sport' rubber stond, en in de winter dus op deze winterbandjes Winterbanden hadden in mijn persoonlijke ervaring onmetelijk veel meer grip op sneeuw en ijzige omstandigheden dan die zomerbanden, máár op natwegdek scoorden ze niet veel beter, eerder slechter: Smaller natuurlijk, maar ook 'glij-eriger' wellicht door de lamellen..

Nu merk ik duidelijk een heel ander effect: Bij een vochtig wegdek wilde de ESP best snel ingrijpen als ik bij 't stoplicht weg reed ( en het 'gas'pedaal gewoon lomp onderin stampte ). Nu vanochtend heb ik totaal géén slip bemerkt. Wel hoorde ik de banden zich 'bij wijze van spreken' in het asfalt graven (met het raam op een kiertje).

Mijn vermoeden: De lage rolweerstand van de eco banden zorgt ervoor dat de overstap naar winterbanden niet perse voor een verslechtering van het wegcontact zorgt. Over het verbruik kan ik nog geen uitspraken doen: De rolomtrek is ietsiepietsie kleiner en dus wijkt de snelheidsmeter (en kilometerteller) af: De auto denkt verder te zijn gekomen dan de in werkelijkheid afgelegde weg. Optimistischer dus. Als ik nu 100 km/h op de teller heb staan, zijn het er maar net 95 op de GPS. Ik weet 't niet eens zeker, maar voor mijn gevoel was dat verschil (afgelezen vs GPS) met de zomerbanden kleiner.

[ Voor 71% gewijzigd door JayPe op 05-11-2018 10:07 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

YoshiBignose schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:15:
Ik ben er 100% zeker van dat het de reden is dat elektrische auto's niet snel aanslaan. Bijna iedere EV is "raar". En misschien vind jij dat niet, maar de meerderheid wel. En de meerderheid heb je nodig om veel auto's te verkopen.

Gelukkig gaat het nu wel de goede kant op en beginnen ze er steeds normaler uit te zien. Ik weet zeker dat menig mens een e-Golf zou kiezen tov een Ampera-E of Ioniq zonder enige proefrit.
Heeft toch ook grotendeels wel met je locatie te maken. Hier (China) zien EV's er al jaren uit zoals elke andere auto, vooral de BYD's kan je bijna niet van de non-EV's onderscheiden. En het aantal verkochte EV's in deze stad begint het aantal verkochte ICE's al voorbij te gaan. Die meerderheid zit er zeker aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

*knip*

Ik weet zeker dat menig mens een e-Golf zou kiezen tov een Ampera-E of Ioniq zonder enige proefrit.
Present! :w
Ik heb de Ampera-E, Ioniq en Leaf niet gereden puur omdat ik ze niet mooi vind en daarom nooit zo veel geld aan uit zou geven.
Andere mensen vinden de e-Golf weer "saai omdat het gewoon een golf is". Ieder zijn ding :+
Blokker_1999 schreef op maandag 5 november 2018 @ 07:35:
Ik vind het een redelijk geniale naam, het is een soort woordspeling op de standaard waar ze gebruik van maken, maar wel een unieke naam die heel makkelijk te onthouden is.
Het feit dat mensen praten over de juistheid van de naam is enkel extra bonus reclame ;)
JayPe schreef op maandag 5 november 2018 @ 04:43:
BMW i3: love it or hate it ;-)

@pposthoorn niet uit m'n hoofd, maar ik zoek 't op.

STG 08 Anpassung Kanal 06 die 1 auf 0 setzen =Klimaeinstellungen werden gespeichert (Dank an User HVT)

(goingelectric -> e-up -> OBDeleven)

Het betreft de e-up waar ik het vandaan haal, maar grote grote kans dat stuurapparaat 8 de Clima is, en Kanaal 6 ook exact dezelfde functie heeft.

Even testen en onthouden wat de originele waarde Was spreekt voor zich!!
Thanks! Vanavond ff kijken of ik m kan vinden :)

[ Voor 58% gewijzigd door pposthoorn op 05-11-2018 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-10 22:06
helaas, deze pakt beide dongles die ik heb niet (terwijl canze wel gewoon werkt).
Dus ga even zoeken naar een alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34
Vanochtend in den haag aangekomen. Laadpaal 1 bezet, volgende laadpaal opgezocht, ook bezet. Volgens TNM app waren ze vrij. Nu maar zonder laadpaal geparkeerd omdat ik anders echt te laat bij de klant zou zijn. Hier word je niet vrolijk van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
Ik ben er 100% zeker van dat het de reden is dat elektrische auto's niet snel aanslaan. Bijna iedere EV is "raar".
Mwoah.. De Leaf 1, de C1/iMiev/Ion, De Th!nk, de Model X, de i3 : Raar of minimaal afwijkend in vorm:
De bolle Leaf , maar de Renault Megane had ook ooit zo'n rare bubble-butt
De smalle C1/iMiev/Ion ziet er met z'n smalle wieltjes ook nog eens echt uit als een invalide wagentje
De Th!nk was natuurlijk gewoon een invalide wagentje
De Model X is qua afmetingen een gedrocht, maar ook wel weer aaibaar, terwijl een RangeRover net zo groot is, en dan weer wèl masculien.
De i3 is vleesch noch vis.

Maar:
De Zoe, De Leaf2, de Model S, de i-Pace, de e-Golf, de Ioniq, de e-up! en (inmijnbescheidenmening) zelfs de Ampera-E: allemaal auto's die er toch wel heel conventioneel uit zien. De Model S is wat lomp, maar de leegte in de Frunk geeft eigenlijk al aan dat de auto aan de voorkant qua design veel meer op een normale sedan lijkt dan technisch noodzakelijk is. De Ioniq is wat lang gerekt, maar en de Hyundai Sonata of tegenwoordig i40 wijkt qua vorm en design helemaal niet zoveel af ( op het gekke grilletje na). Zoe? Net een Clio. Leaf2? Micra heeft precies dezelfde uitstraling. De e-Golf en e-up! zijn 2 druppels water met de ICE evenknie.. en de Ampera-E past ook prima in het straatje met de SUV achtige Opel modellen. Grandland X of hoe heten die dingen.

De bekendheid van bepaalde modellen is gewoon minimaal. Ik zie Lexus irritante reclame maken over de "bedankt diesel" maar ik zie hoor of lees vrijwel nooit reclame over de Zoe, de e-Golf of Ampera-e.

Nee, ik begrijp en snap je wel hoor. Maar toch: Nissan Juke, Renault Captur, Peugeot 5008 en Fiat 500L worden ook verkocht... óók gedrochten in mijn optiek.

*en nee, een Leaf 1 zou ik ook niet zo snel op mijn short list plaatsen vanwege z'n uiterlijk, maar de BMW i3 dan weer wel, en de Renault Zoe komt er óók niet op, maar dat ligt niet aan hoe de Zoe eruit ziet, maar aan het merk (slechte ervaringen mee)... Nee, de up! pastte mij uiteindelijk het beste: formaat, range, uiterlijk, 'merk'.. Verder: ieder z'n ding.

[ Voor 8% gewijzigd door JayPe op 05-11-2018 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is trouwens ook nog wel een flinke stretch om te beweren dat elektrische auto's niet aanslaan... ze zijn niet aan te slepen bedoel je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Gisteren met het gezin bij Julianatoren in Apeldoorn geweest. 3 dubbele laadpunten. 1 stekker bezet. Had dus prima met de Zoe kunnen gaan (opladen is dan nodig, de enkele reis afstand is 70 km en onze Zoe haalt met koud weer en veel snelweg slechts 110 km).

Mevrouw mddd kiest in zo'n situatie toch voor de ICE, gewoon omdat ze niet het risico wil lopen met 2 kinderen ('s ochtends hyper vanwege dagje pretpark, 's avonds doodmoe) een extra stop te moeten maken. Dat snap ik dan ook wel weer..

Ik zie helaas nog geen oplossing tot we een EV met 40kWh+ accu hebben.. iemand soortgelijke ervaringen of wellicht nog tips?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40
mddd schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:38:
Gisteren met het gezin bij Julianatoren in Apeldoorn geweest. 3 dubbele laadpunten. 1 stekker bezet. Had dus prima met de Zoe kunnen gaan (opladen is dan nodig, de enkele reis afstand is 70 km en onze Zoe haalt met koud weer en veel snelweg slechts 110 km).

Mevrouw mddd kiest in zo'n situatie toch voor de ICE, gewoon omdat ze niet het risico wil lopen met 2 kinderen ('s ochtends hyper vanwege dagje pretpark, 's avonds doodmoe) een extra stop te moeten maken. Dat snap ik dan ook wel weer..

Ik zie helaas nog geen oplossing tot we een EV met 40kWh+ accu hebben.. iemand soortgelijke ervaringen of wellicht nog tips?
De kids een ijsje beloven bij de extra stop? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmorgen ff bij die 175 kw lader geweest (Eindhoven), was te laat bij m'n werk en had telefonisch een afspraak ipv fysiek, dacht: lachen, gooi ik ff de stekker er in en kijken hoe dat gaat. Best fool proof en eigenlijk gewoon heel makkelijk. In de auto zitten bellen terwijl 'ie aan het laden was, niks mis mee. Accu was amper leeg (65%) dus was niet heel spannend, maar vond het wel nuttig. Meestal zet ik m'n auto voor een shell neer als ik moet bellen, dit is het onaangename met het aangename combineren!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:22
[...]

Los ervan dit ik het niet met je eens ben (maar jij bent iemand die meer geeft om innerlijk), is het wel degelijk belangrijk om een auto te ontwerpen die de meerderheid mooi vindt. Ik ben er 100% zeker van dat het de reden is dat elektrische auto's niet snel aanslaan. Bijna iedere EV is "raar". En misschien vind jij dat niet, maar de meerderheid wel. En de meerderheid heb je nodig om veel auto's te verkopen.

Gelukkig gaat het nu wel de goede kant op en beginnen ze er steeds normaler uit te zien. Ik weet zeker dat menig mens een e-Golf zou kiezen tov een Ampera-E of Ioniq zonder enige proefrit.
Hier! Niet eens de moeite genomen om een proefrit te maken. Ik oordeel dan ook niet over de auto's wat betreft bereik, rijgedrag of wat dan ook. Uiterlijk kan echter zeer eenvoudig en daar vielen alle andere EV's, uitgezonderd de Tesla's, al gelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Gewoon even checken of je kan laden bij je bestemming?

Het wordt pas vervelend als je naar de Apenheul gaat (ik ben al 2 jaar bezig om op dat parkeerterrein meerdere laders gerealiseerd te krijgen, maarja, exploitatie door de gemeente, dan weet je het wel...)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Niek_ schreef op zondag 4 november 2018 @ 08:44:
[...]

Heb de grootste moeite olm dakdragers voor de Zoë te vinden (wil incidenteel een ladder op het dak vervoeren). Is dit jou wel gelukt begrijp ik uit bovenstaande? Hoor het graag.
Via een twitter contact, gebruikt in combinatie met een Thule 200

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/bXiRf0/2018-11-05-11-32-03-5-Twitter.png
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/bTaHnf/0oIrIfdG.jpg

https://www.speakev.com/t...f-bars.17810/#post-305325

[ Voor 13% gewijzigd door Hachy op 05-11-2018 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:26
Hachy schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:30:
[...]

Gewoon even checken of je kan laden bij je bestemming?

Het wordt pas vervelend als je naar de Apenheul gaat (ik ben al 2 jaar bezig om op dat parkeerterrein meerdere laders gerealiseerd te krijgen, maarja, exploitatie door de gemeente, dan weet je het wel...)
Mijn eigen openbare laadpaal zie ik dan nog maar wat sombertjes in :'(

Terwijl het begin zo véélbelovend leek (8 weken geleden). Binnen 2 weken reactie over een plaats, en na een opmerking van mij binnen een dag een nog betere plaats.

Nu dus al 8 weken verder, zonder goedkeuring van de gemeente (apeldoorn) of verdere terugkoppeling.

Volgend jaar heb ik een abbo op de apenheul, dus dan lobby ik mee :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Route en bereikbaarheid
Voor de bereikbaarheid van het provinciehuis Overijssel kunt u terecht op: http://www.overijssel.nl/contact-route/
Let op: indien u met de auto komt dient u te parkeren op de parkeerplaats aan de Turfmarkt: Parkeren provinciehuis Overijssel
Er vinden op dit moment werkzaamheden plaats bij de Turfmarkt. Houdt u rekening met een tijdelijke omleiding en extra reistijd.

We kijken uit naar een vruchtbare bijeenkomst.

Met vriendelijk groet,
Mede namens de organisatie,
Fijn. Op de parkeerplaats (garage?) bij het provinciehuis zelf schijnen palen te staan (https://nl.chargemap.com/provincie-huis.html) , maar dus niet voor gasten? En op de turfmarkt is natuurlijk géén paal.

Morgen dus maar ergens in een wijkje zoeken in de omgeving. Of op de terugweg even bij de NissanDealer ( daar stond ik ooit al eerder te laden :-) )

*edit* brutalen hebben de halve wereld: Even gebeld en ik mag fijn op afspraak door de slagboom, zodat ik mag laden :-)

[ Voor 8% gewijzigd door JayPe op 05-11-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 00:16
meermarco schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:08:
Okee. Wel ik heb al die fratsen niet nodig. Maar ik begreep dat het tarief soms erg laag kan zijn ivm subsidie enzo. Maar goed wellicht lokkertje. Als ik nieuws heb laat ik het wel weten
Uiteindelijk zelf maar gebeld. Klonk nogal rommelig bij E-mobility. En begon meteen over palen zoals in Amsterdam (alsof iedereen daar woont) maar goed. Toen ik nogmaals mijn eigen verhaal kon doen kwam het er eigenlijk op neer dat ze niks hebben, en je gewoon de goedkoopste aanbeider moet zoeken voor je nieuwe verwachte verbruik op gaslicht.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Laadpunten op bestemming is altijd mooi maar zal je net zien dat ze bezet zijn als je er wel met een EV komt; hoe meer het er zijn hoe beter maar ik vertrouw er nooit 100% op.

Ik ben met mijn kinderen van 1 en 4 met de Zoe wel op vakantie gegaan met een stuk of 5 laadstops. Omdat dat er wel wat veel waren hadden we voor de oudste: wat cadeautjes meegenomen om wat te doen te hebben, (ijs) gaan eten, stukje lopen en de jongste moest toch regelmatig een schone luier, wat drinken etc dus dan moet je toch stoppen. Op vakantie was qua reis het enige spannende dat er in Belgie een afsluiting was waardoor we niet naar de lader konden en die heb je in region ardennen al nauwelijks..

Op de langere ritten een pauze van ~15 minuten om te laden is eigenlijk wel normaal geworden.
Overigens ook wel grappig met zo'n boekje met afbeldingen en geluiden; ik vroeg m'n dochter het geluid van de auto voor te doen en dat werdt een soort blazend geruis; het voornaamste dat je inderdaad hoort.
Als je echter nog op een ander moet wachten zou het wel wat vervelend worden, mede omdat je vaak niet weet hoe lang dat zal duren. Nu is dat nog zelden een probleem en ik denk dat de meeste andere EV's dc laden waardoor met met een Zoe nog kan aansluiten.

Met op m'n werk laden is het ook wat van 'wie het eerst komt, het eerst maalt' en de volgende heeft pech want die aansluiting is minimal 8 uur bezet. Toen ik een half jaar geleden m'n Zoe net had was dat geen probleem maar nu zijn er plug-in hybrides bijgekomen. Als ze er eerder zijn zullen ze meestal ook eerder weg zijn en mijn voordeel is dan nog dat ik met 22kW laden al gauw weer genoeg stroom heb om thuis te komen.
Ik kan me wel voorstellen dat menigeen zoiets heeft van als het zo moet dan blijf ik wel tanken. Zelf vind ik het EV rijden om verschillende redenen wel mooi en neem ik de nadelen voorlopig erbij. Toch maakt een twee auto gezin het wel gemakkelijker; we kunnen altijd nog de Toyota hybride gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 05-11-2018 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

@JayPe Dat zijn ook typisch van die dingen waar ze vaak geen rekening mee houden. Ook bij wegwerkzaamheden, 'shell bereikbaar' staat er netjes op, maar 'snellader onbereikbaar' zie je nooit.

Had laatst een training bij een landelijk trainingscentrum in Utrecht, anno 2018 hadden ze nog niets geregeld voor hun bezoekers. Gelukkig gaat het ook op steeds meer plekken wél goed, kijk naar vakantieparken e.d.

@bite Met die steeds groter wordende batterijpakketten wordt dit probleem gelukkig wel kleiner.

[ Voor 9% gewijzigd door Hachy op 05-11-2018 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soms heb ik wel het gevoel dat mensen hier verwachten dat óveral laadplekken zijn. Het begint pas net serieus te worden die EV wereld, geef het 1-2 jaartjes. Ik was laatst (sinds jaren..) weer eens op mijn universiteit voor PE punten, zelfs daar hadden ze 8 laadpalen staan, stonden 16 auto's netjes aan te laden, ideaal! Denk dat ze er nog wel meer gaan bijplaatsen, veel leasewagens daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Verwijderd schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:32:
Soms heb ik wel het gevoel dat mensen hier verwachten dat óveral laadplekken zijn. Het begint pas net serieus te worden die EV wereld, geef het 1-2 jaartjes. Ik was laatst (sinds jaren..) weer eens op mijn universiteit voor PE punten, zelfs daar hadden ze 8 laadpalen staan, stonden 16 auto's netjes aan te laden, ideaal! Denk dat ze er nog wel meer gaan bijplaatsen, veel leasewagens daar.
True. En dat zou, naar het idee van ons, als "EVangelisten van het Elektrisch Rijden' natuurlijk het ideaal beeld zijn.

De overheid, in de vorm van rijks, provinciaal en vooral gemeentelijk maar ook commerciële partijen zoals pretparken, bezoekerscentra, musea en andere uitbaters-met-parkeer-terreinen, zouden dit al lang moeten onderkennen. En hebben de taak ( ja, zelfs commerciële partijen) om te faciliteren: Het trekt voor de één klanten door service te verlenen, maar 't is ook een soort 'maatschappelijke verantwoordelijkheid' mijnsinziens.

Afgelopen week nog een examenvraag binnen mijn opleiding luchtkwaliteit gelezen, waarbij ik dacht: tja, als we bij 'een toename in het aantal personenauto's' nou eens van een EV uitgingen ipv een ICE, dan was die NOx uitstoot helemaal géén issue, en was deze opgave 'onzin'.

In mijn werk (luchtkwaliteit) wordt het aantal vervoersbewegingen ten behoeve van een inrichting ( bedrijf) altijd meegenomen in de 'verkeersaantrekkende werking'. Doordat er op locatie X een bedrijf ontwikkeld, komen er op weg Y, en langs locatie Z een aantal extra auto's te rijden... zeker bij de grotere locaties ( 500+ personen auto's per dag) telt het verkeer en zijn directe uitstoot op leefniveau wel méé in de milieubelasting. Het faciliteren van voldoende EV laadplekken bij zoiets groots als de Efteling reikt dan ook verder dan 'service' voor de mensen die een leasebak hebben, maar het werkt óók echt mee in het terugdringen van de milieuimpact voor de naaste omgeving.

Dus @possimpible : Ja, eigenlijk vind ik dat je overal zou moeten kunnen laden. Het ei en de kip. Ook al beginnen we pas net met EV rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Dat overal laden, komt er niet. Veel te duur. Briefviltjes logica noem ik dat.

Slaat ook nergens op en nergens voor nodig. Laadsystemen (paaltjes) zullen wel goedkoper worden, maar om nu het hele land te gaan opengraven voor extra kabeltjes...... onzin, gewoon lekker bestemmingsladen (of langs de snellader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat bedoel je precies met bestemmingsladen? Bij mij betekent dat overal laden..

De prioriteit zie ik als:
1. Op het werk (laden wanneer de zon schijnt)
2. Thuis (nachtstroom, elke ochtend vol)
3. Onderweg snelladen
4. Overnachtingen en daguitjes
5. Op bezoek in een woonwijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
YouTube: Episode 18 - Worldwide EV growth and the rush to do better, BMW iX3 ...

Interessant filmpje vooral op het einde een Leaf met een sneeuwschuiver. Tjonge wat mensen allemaal niet bedenken.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Deveon schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:54:
Wat bedoel je precies met bestemmingsladen? Bij mij betekent dat overal laden..

De prioriteit zie ik als:
1. Op het werk (laden wanneer de zon schijnt)
2. Thuis (nachtstroom, elke ochtend vol)
3. Onderweg snelladen
4. Overnachtingen en daguitjes
5. Op bezoek in een woonwijk
1. Werk: mee eens (daar staan de meeste de hele dag).

2. Thuis..... leuk voor 25% van de woningeigenaren, maar heel groot deel kan dat niet.

Wat het precies gaat worden, geen idee. Als het goedkoop kan om ze overal neer te zetten: super. Maar ben bang dat laden niet echt goedkoop wordt voor de groep die niet thuis/werk kan laden.

Gaat nog heel gedoe worden: laden wordt "het" probleem de komende jaren niemand wil wachten, iedereen wil voor de deur laden en het liefst goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:28
Ik denk dat Jedlix achtige business modellen de installatie van laadpalen gaat bevorderen. Veel auto’s aansluiten en je hebt heel mooi regelvermogen.

Dan met v2g erbij kan je een windstille winternacht doorkomen zonder nucleair of fossiel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayPe
prettig schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:21:
Dat overal laden, komt er niet. Veel te duur. Briefviltjes logica noem ik dat.

Slaat ook nergens op en nergens voor nodig. Laadsystemen (paaltjes) zullen wel goedkoper worden, maar om nu het hele land te gaan opengraven voor extra kabeltjes...... onzin, gewoon lekker bestemmingsladen (of langs de snellader).
Bestemmingsladen: Precies. Bestemming. Dat is dus bijkans overal.
Of hij jij alleen je huisadres en werkadres als bestemming?

Ik moet morgen naar de provincie Overijssel. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen: parkeren op de bestemming = niet kunnen laden. ( Heb al gebeld en gevraagd om een plekje binnen de poorten zodat ik wel kan bestemming laden)

Ik moet woensdag naar Heerenveen, bestemming = te kort om te laden, dus dat worden snelladers onderweg ( Heerenveen is sowieso te ver om in één keer te halen

Ik moet donderdag ochtend naar Groningen (Zuidbroek). Moet onderweg laden, maar voor de terugweg zou het wel fijn zijn als er op de bestemming geladen kan worden (scheelt altijd weer een kwartiertje aan de FastNed).
Donderdag middag naar Utrecht. Daar kan ik bestemmingladen bij de Aristo, met een beetje geluk is er één van de twee plekken beschikbaar. Dan kan ik bestemmingladen, en kom ik 's avonds gemakkelijk weer thuis.

4 bestemmingen, waarbij ik 3 keer qua tijdsverblijf 'op een bestemming' zou kunnen laden, maar waarbij iknu minimaal 2 keer dus tegen het ontbreken van een paaltje aanloop, en bij de derde keer mijn plek niet zeker ben.

Bedenk je even dat je een kleine benzine tank hebt, en een zuipende V8 in het vooronder.. als je hetzelfde aantal vergelijkbare ritjes met een ICE zou moeten doen, zou je er uberhaupt niet aan denken de reisjes te plannen. Tanken kan je vrijwel overal immers. Zo zou het met EV's ook moeten zijn. En zo gaat 't ook worden ook vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
JayPe schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:44:
[...]

Bestemmingsladen: Precies. Bestemming. Dat is dus bijkans overal.
Of hij jij alleen je huisadres en werkadres als bestemming?

Ik moet morgen naar de provincie Overijssel. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen: parkeren op de bestemming = niet kunnen laden. ( Heb al gebeld en gevraagd om een plekje binnen de poorten zodat ik wel kan bestemming laden)

Ik moet woensdag naar Heerenveen, bestemming = te kort om te laden, dus dat worden snelladers onderweg ( Heerenveen is sowieso te ver om in één keer te halen

Ik moet donderdag ochtend naar Groningen (Zuidbroek). Moet onderweg laden, maar voor de terugweg zou het wel fijn zijn als er op de bestemming geladen kan worden (scheelt altijd weer een kwartiertje aan de FastNed).
Donderdag middag naar Utrecht. Daar kan ik bestemmingladen bij de Aristo, met een beetje geluk is er één van de twee plekken beschikbaar. Dan kan ik bestemmingladen, en kom ik 's avonds gemakkelijk weer thuis.

4 bestemmingen, waarbij ik 3 keer qua tijdsverblijf 'op een bestemming' zou kunnen laden, maar waarbij iknu minimaal 2 keer dus tegen het ontbreken van een paaltje aanloop, en bij de derde keer mijn plek niet zeker ben.
Al je problemen waren opgelost geweest als je een 100 kWh Up! had 8)

Hoe lang gaat dat duren? Hmmm. In 2000 had een Nokia 3310 een 1000 mah batterij en was zo'n 130 gram. Nu heeft bijvoorbeeld de Lenovo P2 een 5100 mah batterij en is zo'n 170 gram (en dat komt niet alleen door de batterij). Ok dat is helaas wel 16 jaar later maar toch vervijfvoudigd. Als we over 16 jaar een Tesla P500D hebben dan is laden bijna niet meer nodig. Waarschijnlijk komt er een laadauto langs om de week, beetje zelfde als vuilnis ophalen alleen dan komen ze alle auto's in woonwijken bijladen :P

[ Voor 15% gewijzigd door YoshiBignose op 05-11-2018 21:16 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
YoshiBignose schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:12:
[...]

[...]
Of iets als een elektrische variant van de VW xl1 met een cw van 0,189.
Zou een wat meer aërodynamische auto nou veel lastiger te maken zijn dan een grote accu? Of wil men teveel op oude voet verder met vooral grote SUV’s..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
bite schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:29:
[...]

Of iets als een elektrische variant van de VW xl1 met een cw van 0,189.
Zou een wat meer aërodynamische auto nou veel lastiger te maken zijn dan een grote accu? Of wil men teveel op oude voet verder met vooral grote SUV’s..
Oh ja dat helpt uiteraard ook mee, sowieso lijken me 1 á 2 persoons auto's me niet zo gek als je ziet hoeveel mensen alleen in de auto zitten. Lijkt me alleen lastig om de hele infrastructuur daarvoor goed te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
prettig schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:27:
[...]

Wat het precies gaat worden, geen idee. Als het goedkoop kan om ze overal neer te zetten: super. Maar ben bang dat laden niet echt goedkoop wordt voor de groep die niet thuis/werk kan laden.
FF de achterkant van een bierviltje gepakt:

Er zijn zo'n 4.000 tankstations in NL, als we even zeggen dat die 250.000 euro per stuk kosten (ex. wasstraat/grond/...) dan vinden we het niet 'gek' dat we een miljard euro's aan infra hebben liggen voor plofauto's. Levensduur van die krengen zal niet veel anders zijn dan een laadpaal. Onderhoud waarschijnlijk zelfs hoger. Achterliggende infra even buiten beschouwing gelaten, maar forse kosten zijn er bij zowel EV als benzine.

Dusszzz. een miljard euro's aan laadpalen, waar komen we dan op uit? Half miljoen? Misschien wel een miljoen palen? Laten we een miljoen doen, want we zijn pro EV, dan heb je gewoon 1 op 8 aan publieke laadplekken tegen vergelijkbare kosten als je nu benzine tankt. En dan nog 25% thuisladen, nog 25%? op het werk en nog een paar snellaadstations langs de snelweg....

TL;DR. De kosten van ons benzine netwerk zijn fors, waarom 'moet' het bij EV dan ineens goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
TheGhostInc schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:42:
[...]

TL;DR. De kosten van ons benzine netwerk zijn fors, waarom 'moet' het bij EV dan ineens goedkoper?
omdat bij het verdwijnen van de ouderwetse tankstations straks natuurlijk mega veel vervuilde grond naar boven komt, met lekkende tanks en allerlei andere milieuschade.. tja. dan is zo'n paaltje een stuk meleu vriendelijker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-10 17:00
Mar.tin schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:44:
[...]

Mijn eigen openbare laadpaal zie ik dan nog maar wat sombertjes in :'(

Terwijl het begin zo véélbelovend leek (8 weken geleden). Binnen 2 weken reactie over een plaats, en na een opmerking van mij binnen een dag een nog betere plaats.

Nu dus al 8 weken verder, zonder goedkeuring van de gemeente (apeldoorn) of verdere terugkoppeling.

Volgend jaar heb ik een abbo op de apenheul, dus dan lobby ik mee :>
Tsja, bereid je maar voor een redelijke wachttijd. Mijn collega heeft een jaar moeten wachten van de aanvraag via www.openbaarladen.nl tot de eerste laadsessie. Ik heb 10 maanden gewacht van aanvraag tot plaatsing. En dat terwijl 'mijn' gemeente een laadpalen beleid heeft en al vooral duidelijk was waar de paal zou komen te staan als de eerste aanvraag vanuit mijn omgeving ingediend zou worden. Nu is de paal recent geplaatst en is het wachten tot activering en daar kan ook nog wel even overheen gaan. In mijn situatie is de doorlooptijd bij de gemeente een stuk korter dan bij Allego zelf. De klantenservice vanuit Allego ervaar ik als bedroevend, ik ben degene die Allego op de hoogte houdt van de voorgang en niet andersom.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

YoshiBignose schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:31:
[...]

Oh ja dat helpt uiteraard ook mee, sowieso lijken me 1 á 2 persoons auto's me niet zo gek als je ziet hoeveel mensen alleen in de auto zitten. Lijkt me alleen lastig om de hele infrastructuur daarvoor goed te krijgen.
Is alleen jammer dat de overheid het hebben van een auto erg zwaar belast. Als eigendom voor auto's niet zo zwaar belast zouden worden (BPM, wegenbelasting), maar het gebruik juist meer (km heffing?), dan loont het om 2 auto's aan te schaffen. Eén kleintje voor woon-werk en één voor weekend duty en voor bijv. naar de Ikea. Nu moet je een auto kopen voor het zwaarste gebruik wat je voor ogen hebt (die ene keer naar Oostenrijk, of een grote kast kopen bij de Ikea). En ja, dan zit je dus voor 90% van de tijd met een te grote en te onzuinige auto.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayPe schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:00:
[...]

omdat bij het verdwijnen van de ouderwetse tankstations straks natuurlijk mega veel vervuilde grond naar boven komt, met lekkende tanks en allerlei andere milieuschade.. tja. dan is zo'n paaltje een stuk meleu vriendelijker..
Onjuist, al vele jaren zijn benzinestations worden gebouwd dat alle lekkage wordt opgevangen.

Wat ik overigens storend vind van sommigen dat ze echt uitdragen dat EV een geloof is wat ze te vuur en zwaard moeten verdedigen. Terwijl je eigen geloof verdedigen door positieve argumenten sterker is dan andere geloven op vaak vermeende negatieve punten aan te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:47:
[...]

Onjuist, al vele jaren zijn benzinestations worden gebouwd dat alle lekkage wordt opgevangen.

Wat ik overigens storend vind van sommigen dat ze echt uitdragen dat EV een geloof is wat ze te vuur en zwaard moeten verdedigen. Terwijl je eigen geloof verdedigen door positieve argumenten sterker is dan andere geloven op vaak vermeende negatieve punten aan te vallen.
Google eens op SUBAT (Stichting Uitvoering Bodemsanering Amovering Tankstations) }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TheGhostInc schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:42:

Omdat een verandering wel vooruitgang moet bieden en financieel is meetbaar. Overigens zitten de tankstations verrekend in de prijs van de brandstof. Als ze dat bij laadpalen doen (35ct/kWh) dan is het opeens te duur en is diesel goedkoper. Om maar niet te spreken van de snellaadtarieven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:08
zonoskar schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:20:
[...]

Is alleen jammer dat de overheid het hebben van een auto erg zwaar belast. Als eigendom voor auto's niet zo zwaar belast zouden worden (BPM, wegenbelasting), maar het gebruik juist meer (km heffing?), dan loont het om 2 auto's aan te schaffen. Eén kleintje voor woon-werk en één voor weekend duty en voor bijv. naar de Ikea. Nu moet je een auto kopen voor het zwaarste gebruik wat je voor ogen hebt (die ene keer naar Oostenrijk, of een grote kast kopen bij de Ikea). En ja, dan zit je dus voor 90% van de tijd met een te grote en te onzuinige auto.
Maar parkeren is op veel plaatsen een net zo groot probleem.

De beste oplossing zou waarschijnlijk zijn om voor alles dat minder dan 1x per week voor komt helemaal niets in bezit te hebben maar in plaats daarvan een laagdrempelige manier van deelgebruik te hebben.

Uiteindelijk zou ik er wel heil in zien dat dit door middel van infrastructuur ook meer bevorderd wordt. Voer bijvoorbeeld een maximumsnelheid van 90km/h in op alle snelwegen (sowieso veel beter voor het milieu). Dan hebben we alleen nog een veilige slanke 2-zitter nodig (ala Twizzy) die minimaal 100km/u kan en voila de oplossing voor 90% van de kilometers die gemaakt worden.

Maar ja, politiek. We staan liever allemaal met 2.000kg staal in de file waarmee we gemiddeld ook maar op 60km/u komen maar als het even kan 140 rijden.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 06-11-2018 07:46 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
assje schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 07:43:
[...]

Uiteindelijk zou ik er wel heil in zien dat dit door middel van infrastructuur ook meer bevorderd wordt. Voer bijvoorbeeld een maximumsnelheid van 90km/h in op alle snelwegen (sowieso veel beter voor het milieu). Dan hebben we alleen nog een veilige slanke 2-zitter nodig (ala Twizzy) die minimaal 100km/u kan en voila de oplossing voor 90% van de kilometers die gemaakt worden.

Maar ja, politiek. We staan liever allemaal met 2.000kg staal in de file waarmee we gemiddeld ook maar op 60km/u komen maar als het even kan 140 rijden.
Maar je hebt helemaal geen voordeel aan een Twizzy omdat die auto voor de rest bijna net zoveel ruimte inneemt op de snelweg. En als je dan ook nog wil dat iedereen langzamer gaat rijden zorgt dat alleen maar voor minder goede doorstroming. Je zou dan een soort rijbaan moeten maken die extra smal is zodat je er met twee Twizzy's naast elkaar op kan rijden :P De éénpersoonsbaan zeg maar.

Er zullen nog steeds mensen zijn die met 2000 kg staal rijden en dat is ook niet erg als er 4 man in zitten, dus dat je minder veilig bent in zo'n klein autootje is logisch. Vrachtwagens zijn erg groot, misschien de meest rechtse baan splitsen naar twee kleine rijstroken, een vrachtwagen rijdt op beide en de Twizzy's kunnen naast elkaar 8) (en nog lekker slipstreamen ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Een auto neemt niet zoveel ruimte in beslag op de snelweg. Het is vooral de ruimte tussen de auto’s en hoe harder je rijdt, hoe groter die afstand.

Een “Twizzy rijstrook” zal enkel de file korter maken in afstand, maar zal geen verschil maken in reistijd. Tenzij je een andere kant op gaat als de bottleneck waar de file heen lijd natuurlijk..

[ Voor 15% gewijzigd door Deveon op 06-11-2018 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Deveon schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 07:33:
[...]
Omdat een verandering wel vooruitgang moet bieden en financieel is meetbaar. Overigens zitten de tankstations verrekend in de prijs van de brandstof. Als ze dat bij laadpalen doen (35ct/kWh) dan is het opeens te duur en is diesel goedkoper. Om maar niet te spreken van de snellaadtarieven.
In wiens belang? Mag een verandering die vooruitgang biedt op andere vlakken (initieel) geen geld kosten? Zelfs bij €0,35 / kWh is een EV nog steeds ongeveer 65% goedkoper qua 'brandstof' kosten dan fossiel.
assje schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 07:43:
[...]
Maar parkeren is op veel plaatsen een net zo groot probleem.

De beste oplossing zou waarschijnlijk zijn om voor alles dat minder dan 1x per week voor komt helemaal niets in bezit te hebben maar in plaats daarvan een laagdrempelige manier van deelgebruik te hebben.

Ik rijd nu 2 jaar Twizy. Hij is inderdaad slank en vMax is 86km/h. Parkeren is erg makkelijk met de Twizy (mag gewoon tussen de motoren) maar verder zijn er niet zo veel verschillen. In het verkeer gedraag je je met een Twizy als doorsnee automobilist. Er zit er geen kachel in, dus op ochtenden zoals deze is het niet echt een alternatief voor 90% van de kilometers. In de zomer overigens wel. Wat dat betreft was je als Twizy rijder deze zomer wel verwend. 8)

[ Voor 53% gewijzigd door Hachy op 06-11-2018 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:58

fewips

Huurautospecialist

In december ga ik de Jaguar I-Pace testen aan de Ionity fast chargers onderweg naar Berlin (twee stuks, wie weet in twee stops precies te doen!) - als iemand interesse heeft om mee te rijden, laat het even weten, de stoelen gaan ook op Blablacar maar liever heb ik een mede-fanatiekeling aan boord! Waarschijnlijk vertrek zo rond 7 december! Ook als je niet meegaat kun je de trip natuurlijk volgen via: https://www.instagram.com/electricfewips/

[ Voor 13% gewijzigd door fewips op 06-11-2018 09:31 ]

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
YoshiBignose schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:42:
[...]
Je zou dan een soort rijbaan moeten maken die extra smal is zodat je er met twee Twizzy's naast elkaar op kan rijden :P De éénpersoonsbaan zeg maar.
Precies, dus een seperate strook invoeren uitsluitend voor mini-auto's met een bepaalde breedte (1 strook worden 2 stroken). Wellicht direct te combineren met verplichte zelfrijdendheid (adaptieve cc+) zodat de volgafstand drastisch naar beneden kan.

Als alle verkeer dezelfde snelheid heeft kunnen vrachtwagens ook uitsluitend de meest rechtse rijbaan gaan gebruiken (in combinatie met een volledig inhaalverbod). Op die manier heb je de meeste bewegingen op de meest linker banen waar ten alle tijden zo min mogelijk vrachtwagens zijn (alleen tijdens invoegen).

Komt allemaal weer neer op kip-ei overwegingen.
Deveon schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:54:
Een auto neemt niet zoveel ruimte in beslag op de snelweg. Het is vooral de ruimte tussen de auto’s en hoe harder je rijdt, hoe groter die afstand.

Een “Twizzy rijstrook” zal enkel de file korter maken in afstand, maar zal geen verschil maken in reistijd. Tenzij je een andere kant op gaat als de bottleneck waar de file heen lijd natuurlijk..
Als een file korter is wordt per definitief ergens voor iemand de reistijd korter. Verder wel eens dat de volgafstand de grootste factor is, daarom is het verlagen van een maximumsnelheid ook niet zo erg voor doorvoercapaciteit (of zelfs positief).

[ Voor 38% gewijzigd door assje op 06-11-2018 09:14 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 07:18:
[...]

Google eens op SUBAT (Stichting Uitvoering Bodemsanering Amovering Tankstations) }:O
Ja en? Zie https://www.bodemplus.nl/...hten/2018/subat-voortaan/ (overheidssite)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hachy schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:59:
[...]

In wiens belang? Mag een verandering die vooruitgang biedt op andere vlakken (initieel) geen geld kosten? Zelfs bij €0,35 / kWh is een EV nog steeds ongeveer 65% goedkoper qua 'brandstof' kosten dan fossiel.

[...]
Tuurlijk wel! Maar geld is meetbaar. Ik weet niet hoe je aan die 65% komt, maar dat is erg afhankelijk van welke auto's je met elkaar vergelijkt. De beste vergelijking is een PHEV en daarbij is al eerder gebreken dat 35ct/kWh duurder is als diesel bij de onbemande pomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn tot 2018 2.000 VERONTREINIGDE tankstations en overige locaties gesaneerd. Dat zijn er niet een paar... Het is een structureel probleem. Oliemaatschappijen kopen dat af voor het deel dat acuut is. Andere deel (acuut = vaak tip of the ice berg..) wordt door de overheid gesubsidieerd (wss ook met BPM/ brandstofaccijnzen?) om te saneren. Is echt geen lachertje hoor, ik vind het belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
YoshiBignose schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:12:
[...]

Klopt. Maar dan was ie nu nog veelste zwaar in verhouding: de meeste ritjes waren dan enkel met een overkill aan gewicht. ( ik rij meestal alleen vandaar de kleine auto) óf ik hàd nog jaaaren moeten wachten.

Beide opties zijn voor nu dus geen optie.

Voor nu vind ik dan ook dat het aantal laadpalen te laag is: qua penetratie van het aantal EV's zie ik echt problemen (ontstaan) die er niet zouden moeten zijn. Als er over 3 jaar 5 keer zoveel EV's rondrijden dan nu hebben we echt een probleem

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

In deze discussies over batterijgrootte en laadpalen komt telkens een soort impliciet extreem denken naar voren. De beste oplossing is DE GROOTST MOGELIJKE BATTERIJ. En als je die niet kunt hebben, moeten OVERAL LAADPALEN.

Je kunt ook... een middelmatig grote batterij en af en toe laadpalen? Voordat ik m'n Leaf had en aan het kijken was hoeveel accu's ik erin kon modificeren op basis van de bagage- en accubehuizingsvolume, had ik uitgerekend dat er zeker zo'n 70kWh totaal in kon worden geprutst. En eerlijk waar, ik heb nog de gedachte gehad 'hm, dat is niet zo heel veel, wil ik niet naar een grotere auto kijken om te modden?'

Toen we de auto kochten en gebruikten met de bestaande accu, was het kut. 16kWh netto is niet genoeg voor een elektrische auto. In de zomer gaat het misschien, maar met kouder weer halen we het niet eens naar de volgende provincie.

Nu ik er 33kWh in heb zitten is het eigenlijk al veel meer dan we ooit nodig hebben. Fijn voor op vakanties, zeker gezien we een keer naar Noorwegen en Oostenrijk willen gaan, maar buiten dat? Het is duidelijk dat ergens 'goed genoeg' zit, en dat is echt niet bij 100kWh per auto.

Same met laadpalen. Het is IMO duidelijk dat we nu niet genoeg laadpalen hebben, zelfs voor het beperkt aantal elektrische auto's dat er rondrijdt. Maar iedere parkeerplaats? Iedere bestemming? Het kan ook wel wat genuanceerder. Strategisch geplaatste laadpalen met toezicht om te zien of alles werkt en waar er een paar meer bij zouden moeten komen moet prima zijn. Er hoeft geen moeilijk algoritme of ontwerp achter te zitten - gewoon iemand bij iedere gemeente met meer dan een half brein die af en toe een uurtje besteedt aan nadenken over laadpalen is al een hele vooruitgang.

Dat gezegd hebbende, @JayPe we moeten maar eens een muxsan extender voor je e-up! maken. Hoeveel bagageruimte heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Deveon schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:23:
[...]

Tuurlijk wel! Maar geld is meetbaar. Ik weet niet hoe je aan die 65% komt, maar dat is erg afhankelijk van welke auto's je met elkaar vergelijkt. De beste vergelijking is een PHEV en daarbij is al eerder gebreken dat 35ct/kWh duurder is als diesel bij de onbemande pomp.
Je hebt gelijk, ik maakte de vergelijking met thuisladen.

Met publiek laden is het ongeveer 40% goedkoper in plaats van 65%.

Ik vergelijk een benzineprijs van 1,60 voor 16 kilometer (grofweg) 10 cent per kilometer met een 36 cent voor 6 kilometer (6 cent per kilometer)

Voor thuisladen is het gunstiger, 21 cent voor 6 kilometer = 3,5 cent per km, hence de 65% goedkoper t.o.v. 10 cent).

In de praktijk zul je op diverse laadpunten met diverse tarieven laden. Daar zit ook vaker dan je denkt gratis of semi-gratis (op het werk bijv) bij waardoor het al snel 50% of meer scheelt.

De tendens is daarbij ook nog eens dat grote aanbestedingen met betaalbare tarieven vaker laadpalen plaatsen. Kijk naar Nuon Zuid Nederland, 2500 laadpalen allemaal voor €0,23 /kWh en ook Ecotap in Gelderland en Overijssel met iets van €0,20 /kWh.

Brandstofprijzen gaan alleen maar omhoog de komende tijd dus het wordt relatief gunstiger voor de EV rijder.

[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 06-11-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hachy schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:09:
[...]
Ik vergelijk een benzineprijs van 1,60 voor 16 kilometer (grofweg) 10 cent per kilometer met een 36 cent voor 6 kilometer (6 cent per kilometer)
[...]
In de praktijk zul je op diverse laadpunten met diverse tarieven laden. Daar zit ook vaker dan je denkt gratis of semi-gratis (op het werk bijv) bij waardoor het al snel 50% of meer scheelt. Brandstofprijzen gaan alleen maar omhoog de komende tijd dus het wordt relatief gunstiger voor de EV rijder.
Tja, als je benzine in je diesel auto tankt dan wordt het heel snel heel duur. Ik denk dat je de 16 kilometer niet eens red ;) Om bij benzine te blijven kost een liter bij de Tango maar 1,549...

Wat de prijzen gaan doen is onzeker. Vanochtend ontving ik van VandeBron ook dat het basistarief van 6,463 ct/kWh naar 8.310 ct/kWh (vastrecht daalt wel waardoor het verbruik per maand daalt één euro). Ik heb nu geen EV, maar straks wel en kost mij dus 2 cent per kWh extra die de EV in gaat.

Je kan simpelweg geen algemene berekening maken op hoeveel je bespaard met een EV. Je kan hooguit concrete modellen met elkaar vergelijken en zelfs dan is de toekomst onzeker. Wat doet de olieprijs? Wat doet de energieprijs? Gaat de overheid (duurzame)stroom stimuleren of de energiebelasting verhogen om accijnzen van brandstof te compenseren? (ondanks dat de belasting op stroom procentueel al hoger is als brandstof, het gaat enkel om wat ze het volk kunnen verkopen)

@joozzt
|
V
???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:54:

...
http://www.krachtvanutrec...eg-wat-heeft-dat-voor-zin

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Doorstroming is alleen maar kut doordat er in NL 25 op en afritten per km zijn en mensen het nodig vinden om van de aller linker baan naar de aller rechter baan te gaan, en weer terug als ze daar denken 2 auto's mee voor te kunnen dringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tja dat soort onderzoeken zeggen niet zoveel. Als het op een weg altijd zo druk is dat je toch niet hard kan rijden is het logisch, kijk naar een groot deel van de ring Amsterdam. Maar als je een stuk snelweg hebt waar nooit files staan en bijna nergens op- en afritten zijn dan is het gewoon dom om de snelheid te gaan verlagen.

We hebben mooie matrixborden dus die dynamische snelheden zijn best wel slim. Tijdens spits en drukte en slecht weer lagere snelheid en 's nachts kan je lekker doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mux schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:40:
In deze discussies over batterijgrootte en laadpalen komt telkens een soort impliciet extreem denken naar voren. De beste oplossing is DE GROOTST MOGELIJKE BATTERIJ. En als je die niet kunt hebben, moeten OVERAL LAADPALEN.

Je kunt ook... een middelmatig grote batterij en af en toe laadpalen? Voordat ik m'n Leaf had en aan het kijken was hoeveel accu's ik erin kon modificeren op basis van de bagage- en accubehuizingsvolume, had ik uitgerekend dat er zeker zo'n 70kWh totaal in kon worden geprutst. En eerlijk waar, ik heb nog de gedachte gehad 'hm, dat is niet zo heel veel, wil ik niet naar een grotere auto kijken om te modden?'

Toen we de auto kochten en gebruikten met de bestaande accu, was het kut. 16kWh netto is niet genoeg voor een elektrische auto. In de zomer gaat het misschien, maar met kouder weer halen we het niet eens naar de volgende provincie.

Nu ik er 33kWh in heb zitten is het eigenlijk al veel meer dan we ooit nodig hebben. Fijn voor op vakanties, zeker gezien we een keer naar Noorwegen en Oostenrijk willen gaan, maar buiten dat? Het is duidelijk dat ergens 'goed genoeg' zit, en dat is echt niet bij 100kWh per auto.

Same met laadpalen. Het is IMO duidelijk dat we nu niet genoeg laadpalen hebben, zelfs voor het beperkt aantal elektrische auto's dat er rondrijdt. Maar iedere parkeerplaats? Iedere bestemming? Het kan ook wel wat genuanceerder. Strategisch geplaatste laadpalen met toezicht om te zien of alles werkt en waar er een paar meer bij zouden moeten komen moet prima zijn. Er hoeft geen moeilijk algoritme of ontwerp achter te zitten - gewoon iemand bij iedere gemeente met meer dan een half brein die af en toe een uurtje besteedt aan nadenken over laadpalen is al een hele vooruitgang.

Dat gezegd hebbende, @JayPe we moeten maar eens een muxsan extender voor je e-up! maken. Hoeveel bagageruimte heb je?
100% mee eens, 40Kwh is meestal zat.

Maar bedenk ook, nu betekend een grotere accu: stuk duurder, stuk zwaarder.
Dat gaat echter veranderen zodra de accu licht, goedkoop en snel te laden is (komt vanzelf) dan rijden we allemaal naar Spanje zonder te laden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:08
YoshiBignose schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:05:
[...]

Tja dat soort onderzoeken zeggen niet zoveel. Als het op een weg altijd zo druk is dat je toch niet hard kan rijden is het logisch, kijk naar een groot deel van de ring Amsterdam. Maar als je een stuk snelweg hebt waar nooit files staan en bijna nergens op- en afritten zijn dan is het gewoon dom om de snelheid te gaan verlagen.
Niet mee eens. De snelheid verlagen is een goede optie om de uitstoot te verlagen (ook voor elektrische auto's in NL). Daarnaast, hoe sneller we ergens kunnen zijn, hoe makkelijker we meer kilometers maken. Dus wat mij betreft gaat de maximumsnelheid naar 90KM/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De Kona en Niro lijken batterij-beperkt te zijn in productie.
Waarom brengen ze dan niet eerst de 40 kWh versie uit en daarna pas de 64 kWh versie, dan kunnen ze meer auto's leveren... je maakt mij niet wijs dat op de 64 kWh versie 30% meer marge zit, zoveel duurder is-ie niet.

Ik ben het met @mux eens, alles over de ca 35 kWh is voor mij niet nodig / erg weinig meer waard.

[ Voor 35% gewijzigd door Proton_ op 06-11-2018 13:11 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

YoshiBignose schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:05:
[...]

We hebben mooie matrixborden dus die dynamische snelheden zijn best wel slim. Tijdens spits en drukte en slecht weer lagere snelheid en 's nachts kan je lekker doorrijden.
Ook dit wordt keer op keer tegengesproken door praktisch alle verkeersstudies. Nog afgezien van het feit dat zo goed als iedere snelweg in Nederland en omstreken capaciteitsbeperkt is (en dus per definitie beter zal worden van een snelheidsverlaging) is een snelheidsverlaging altijd capaciteitsverbeterend, en dus systematisch routeverkortend (want minder wegen nodig voor hetzelfde verkeer) en tijdsbesparend.

Zodra je eenmaal je wegen hebt liggen en blijkt dat er overcapaciteit is op een bepaald tijdstip, is het wenselijk vanuit de weggebruikers om de maximumsnelheid omhoog te gooien, maar ook dat is maar nuttig tot een vrij laag punt - typisch 100-110km/h. Dat is gemiddelde maximumsnelheid die je ongeveer voor elkaar krijgt op een snelweg zonder serieus problemen te krijgen met harmonica's. De enige echte uitzonderingen zijn stukken snelweg van een lengte die we in Europa nauwelijks zien.

Het is dan nuttig om eens serieus na te denken of die 10% van de gevallen waarin je eventueel 130+ kunt rijden de milieu- en omgevingsschade waard is. 3X raden wat alle milieugekkies in dit topic ervan denken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Verwijderd schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:53:
[...]

Er zijn tot 2018 2.000 VERONTREINIGDE tankstations en overige locaties gesaneerd. Dat zijn er niet een paar... Het is een structureel probleem. Oliemaatschappijen kopen dat af voor het deel dat acuut is. Andere deel (acuut = vaak tip of the ice berg..) wordt door de overheid gesubsidieerd (wss ook met BPM/ brandstofaccijnzen?) om te saneren. Is echt geen lachertje hoor, ik vind het belachelijk.
Aangezien dit mijn werk betreft en ik denk dat ik daar heeeel veel van af weet :+ wil ik even reageren hierop.
De gesaneerde tankstations betreffen vrijwel allemaal tankstations die gebouwd zijn voordat de vloeistofdichte vloeren en opvang en behandeling van afstromend (regen)water verplicht waren. Tegenwoordig moet ELK benzinestation een vloeistof dichte vloer enz. hebben. Verder wordt het grondwater van elk station verplicht elk jaar gemonitord op brandstofverontreinigingen. De saneringen die nu nog plaatsvinden zijn ook het gevolg van de toenmalige manier van werken. Veel verontreinigingen bij tankstations zijn namelijk niet ernstig en risicovol genoeg beoordeeld om direct gesaneerd te moeten worden. Dat zou ook te veel geld gaan kosten. Gaat er bijvoorbeeld een tankstation weg van de locatie (bijv. in de binnenstad), dan wordt tijdens de ontmanteling de verontreiniging die daar al die tijd al zat alsnog gesaneerd. Er wordt dus "werk met werk" gemaakt.

Natuurlijk zijn er nog altijd calamiteiten, maar daarop staat sinds 1987 een streng saneringsbeleid (tot de laatste druppel weghalen). Kortom de huidige tankstations hebben het wat bodemverontreiniging betreft goed voor elkaar. Er zijn echter nogal wat erfenissen uit het verleden.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pmiddeld schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:15:
[...]

Aangezien dit mijn werk betreft en ik denk dat ik daar heeeel veel van af weet :+ wil ik even reageren hierop.
De gesaneerde tankstations betreffen vrijwel allemaal tankstations die gebouwd zijn voordat de vloeistofdichte vloeren en opvang en behandeling van afstromend (regen)water verplicht waren. Tegenwoordig moet ELK benzinestation een vloeistof dichte vloer enz. hebben. Verder wordt het grondwater van elk station verplicht elk jaar gemonitord op brandstofverontreinigingen. De saneringen die nu nog plaatsvinden zijn ook het gevolg van de toenmalige manier van werken. Veel verontreinigingen bij tankstations zijn namelijk niet ernstig en risicovol genoeg beoordeeld om direct gesaneerd te moeten worden. Dat zou ook te veel geld gaan kosten. Gaat er bijvoorbeeld een tankstation weg van de locatie (bijv. in de binnenstad), dan wordt tijdens de ontmanteling de verontreiniging die daar al die tijd al zat alsnog gesaneerd. Er wordt dus "werk met werk" gemaakt.

Natuurlijk zijn er nog altijd calamiteiten, maar daarop staat sinds 1987 een streng saneringsbeleid (tot de laatste druppel weghalen). Kortom de huidige tankstations hebben het wat bodemverontreiniging betreft goed voor elkaar. Er zijn echter nogal wat erfenissen uit het verleden.
De nazorgverplichting wordt voor het niet acute deel vooruit geschoven, de nieuwe eigenaar mag er vervolgens (met behulp van de bedrijvenregeling?) mee aan de slag (volgens mij wordt er tot 50% bijgedragen, afhankelijk van betrokkenheid, jaar van ontstaan, etc.). De vervuiler heeft niet (voor het niet acute deel..) betaald... :X |:(

tof werk trouwens, ik ken alleen maar de rapporten ivm een pand die we hebben laten neerzetten als kantoor, was kennelijk ook vervuilde grond en we hebben zo'n beetje alles zelf mogen lappen 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2018 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:57

CyBeRSPiN

sinds 2001

Had die e-ampera al helemaal weggelaten uit mn overweging ivm niet leverbaar.
Zijn er hier rijders van die auto? Er is geen eigen topic dus het zullen er niet veel zijn?

Wel behoorlijk aan de prijs, denk dat je met een Kona / e-Niro meer waar voor hetzelfde geld hebt. De Opel heeft dan wel weer een degelijke app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol, één achterlicht van die auto kost 450 euro :o (zie eerste reactie op jouw linkje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

In de VS zijn er een hoop meer mensen, als je hem serieus overweegt moet je zeker op Amerikaanse fora rondkijken. Dan krijg je in ieder geval een goed beeld van de auto zelf.

De meeste mensen vinden 'm inmiddels wat minder interessant dan bijv. de nieuwe Leaf/Kona/eNiro/M3, gezien wat tech-features missen en de extra batterijcapaciteit niet echt heel nuttig is als je niet sneller kunt laden. De auto was een stuk concurrerender toen de concurrentie nog maar 28-33kWh had en het met 4,5" navigatiedisplays moest doen.

Daarnaast is het onduidelijk hoe ondersteuning in de toekomst gaat lopen, gezien PSA een beetje onduidelijk is over de toekomst van de Ampera-e. De Bolt/Ampera-E is een platform van General Motors, en PSA wil eigenlijk helemaal geen GM platforms meer ondersteunen. Goede kans dat deze auto dus een 'orphan' wordt over een paar jaar, met dure/moeilijk verkrijgbare onderdelen en weinig/geen garages in Nederland die onderhoud plegen of garantiezaken regelen. De aangekondigde Corsa EV is dan een veiligere langetermijnkeuze. Laat je niet foppen door het merkje op een auto, als het een rebadge is kan je garage alsnog zeggen dat-ie hem niet kan fiksen. Zie Nissan/Suzuki rebadges van weleer (Nissan Pixo = Suzuki Alto)

De Kona lijkt me qua ruimte/range identiek, en heeft een stuk meer leuke snufjes aan boord en/of is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

mux schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:40:
Oeoeoeoe dan wil ik ook een extender in mijn e-Golf! :9
Laatst eens onder de achterbak bodem gekeken, zit een stuk piepschuim van 10cm dik met enkel de subwoofer er in en eoa elektronica doosje van 20x20cm. Als je dat er allemaal uit haalt kan de bodem een niveau omlaag en is de achterbank 10cm groter 8)7

Edit: Zou iemand die geen DynAudio upgrade in zijn e-Golf heeft eens een foto kunnen maken van onder de achterbak bodem?

[ Voor 10% gewijzigd door pposthoorn op 06-11-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Verwijderd schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:32:
[...]

Lol, één achterlicht van die auto kost 450 euro :o (zie eerste reactie op jouw linkje)
Zal niet goedkoper zijn voor m'n Model S :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Een oud topic even in een nieuw jasje gegoten. Maar voor de liefhebber, column nummer 2:

https://e-drivers.com/140...mn-door-maarten-hachmang/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
Hachy schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:29:
Een oud topic even in een nieuw jasje gegoten. Maar voor de liefhebber, column nummer 2:

https://e-drivers.com/140...mn-door-maarten-hachmang/
ff voor de zekerheid, je bent wel echt gegaan toch? O-) :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik zat er al op te wachten :D Haha, ja 100% echt dit keer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:21
pposthoorn schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:45:
[...]

Oeoeoeoe dan wil ik ook een extender in mijn e-Golf! :9
Laatst eens onder de achterbak bodem gekeken, zit een stuk piepschuim van 10cm dik met enkel de subwoofer er in en eoa elektronica doosje van 20x20cm. Als je dat er allemaal uit haalt kan de bodem een niveau omlaag en is de achterbank 10cm groter 8)7

Edit: Zou iemand die geen DynAudio upgrade in zijn e-Golf heeft eens een foto kunnen maken van onder de achterbak bodem?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xp2B5fftpa0uoX1PhCLmsGJb/thumb.jpg

Is een laagje van ongeveer 10 cm...redelijk vlak (in het midden ietsje dieper) past een dun batterij pakket :P

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 06-11-2018 16:54 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Vandaag op de snelweg vroeg ik me ineens af wat de gedachte is van achter een vrachtwagen plakken met een EV. Je koopt een auto die geen uitstoot heeft en gaat dan zelf juist vervuilde lucht inademen? Ik vind het maar raar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Pierz schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:28:
Vandaag op de snelweg vroeg ik me ineens af wat de gedachte is van achter een vrachtwagen plakken met een EV. Je koopt een auto die geen uitstoot heeft en gaat dan zelf juist vervuilde lucht inademen? Ik vind het maar raar...
Volgens Mythbusters is dat zuiniger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:29
Ik vind het niet zo raar want vrachtauto's zijn tegenwoordig vaak schoner dan personenauto's https://transportenmilieu...r-dan-euro-6-personenauto

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:34
Uiteraard moet je dan wel recirculatie aanzetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:08:
[...]

Had die e-ampera al helemaal weggelaten uit mn overweging ivm niet leverbaar.
Zijn er hier rijders van die auto? Er is geen eigen topic dus het zullen er niet veel zijn?

Wel behoorlijk aan de prijs, denk dat je met een Kona / e-Niro meer waar voor hetzelfde geld hebt. De Opel heeft dan wel weer een degelijke app.
Ik rijd sinds augustus de Ampera-e (Business+ uitvoering) in de lease. Ik ben erg tevreden met de auto. Voor mij vielen juist een heleboel andere eletrische auto's af vanwege de range. De Ampera-e doet makkelijk 370 km met warm weer en 300 km met met minder warm weer (ervaring tot nu toe).

Ik heb de auto november 2017 besteld en hij was al in april 2018 binnen.

En ja ik heb de range nodig. Ik rijd voor m'n werk heel Nederland door en ik ben niet van plan om op de heenweg naar de klant al bij een Fastned te moeten stoppen. Op de terugweg is dat ook nog maar 2 keer voorkomen en dat is al minder erg.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ctRLxrTm/20181006-155034599-i-OS.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2018 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Je hebt toch ook gewoon een interieurfilter wat hopelijk het leeuwendeel daarvan afvangt?

Dat gezegd hebbende, ik ben er zwaar op tegen om een te korte volgafstand aan te houden voor een kleine besparing. Ga je op >2s maar zeker minimaal >1s achter een vrachtwagen rijden dan is het effect volgens mij al minimaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Einde van een tijdperk is hier in zicht, eindelijk een eigen laadpaal voor de deur en dus veel minder afhankelijk van publieke laders.

Ik ga meteen een extra kabel meetrekken en de paal is er één waar 2 laders op kunnen. Voorbereid op een EV voor de dame.

[ Voor 33% gewijzigd door Sethro op 07-11-2018 08:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nou, je plakt niet achter vrachtwagens voor de uitlaatgassen. Je bedoelt het vast niet serieus, maar de uitlaatgassen komen ergens 30m verderop uit een uitlaat, niet aan de achterkant van de vrachtwagen. De trailer geeft geen geurtjes af.

En om het nog leuker te maken: de voornaamste schadelijke uitstoot komt van diesel-personenauto's, gezien die motoren hebben met een wijd toerentalbereik (dus slechte particulaat/NOx/SOx-optimalisatie) en EGR. Vrachtwagens gebruiken smaller toerentalbereik (dus betere verbrandings-tuning) en een continu uitlaatfilter, dus de uitlaat is een stuk minder schadelijk. Daarnaast is opgezweept fijnstof vanaf het wegdek je voornaamste bron van stof, niet de uitlaat. Al met al, nee, achter een vrachtwagen rijden is niet viezer dan achter iedere andere auto.

Let trouwens maar eens op hoe ontzettend veel diesel-personenauto's elke paar minuten een grote zwarte wolk produceren. Iedere EGR-purge van zo'n auto is gelijk aan duizenden voertuigkilometers benzine-fijnstof.

Je plakt achter vrachtwagens omdat ze lekker continu rijden (dus auto op de CC en klaar) en omdat ze langzaam en rechts rijden.

Sneller rijden maakt niks uit voor je reistijd, manoeuvres verlagen de wegcapaciteit en verhogen de kans op incidenten, langzaam en constant rijden is het beste voor je verbruik, het is gewoon de ideale plek om te rijden. Als de rest van de automobilisten nou echt kón rijden en niet continu capriolen aan het uithalen was, zou ik misschien vaker naar links gaan, maar ik heb snel geleerd dat vertrouwen in dat deel van de mensheid zwaar misplaatst is.

Je kunt moeilijk 80-90 rijden op de rechterbaan als er geen vrachtwagens zijn, gezien mensen om de een of andere reden geen enkele moeite hebben met langzame vrachtwagens, maar wel exact even snel rijdende personenwagens. Dat mysterie ben ik nog druk mee bezig om op te lossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:34
mux schreef op woensdag 7 november 2018 @ 08:44:
[...]

Je kunt moeilijk 80-90 rijden op de rechterbaan als er geen vrachtwagens zijn, gezien mensen om de een of andere reden geen enkele moeite hebben met langzame vrachtwagens, maar wel exact even snel rijdende personenwagens. Dat mysterie ben ik nog druk mee bezig om op te lossen.
Nou inderdaad, ik ben zo iemand die achter een vrachtwagen blijft "plakken" met 90 op ACC en ik merk regelmatig dat vrachtwagens achter me daar moeite mee hebben die gaan dan bumperkleven, groot licht seinen of zelfs wel eens inhalen en mij afsnijden. Zeer onprofessioneel en mega irritant. Geen idee waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vaevictis_ schreef op woensdag 7 november 2018 @ 08:50:
[...]

Nou inderdaad, ik ben zo iemand die achter een vrachtwagen blijft "plakken" met 90 op ACC en ik merk regelmatig dat vrachtwagens achter me daar moeite mee hebben die gaan dan bumperkleven, groot licht seinen of zelfs wel eens inhalen en mij afsnijden. Zeer onprofessioneel en mega irritant. Geen idee waarom.
Laatst had ik zelfs zo'n seinende vrachtwagen achter mij omdat ik ~40 km/h reed en rustig snelheid minderde, terwijl 200 meter verderop alles stil stond...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ah, dat heb ik nog niet meegemaakt. Ik probeer wel altijd netjes te zijn en me aan de 'vrachtwagen'-regels te houden - als een vrachtwagen wil inhalen even dichter bij de voorganger zodat hij niet zo ver hoeft in te halen, en dan iets afremmen zodat hij eventueel tussen mij en de voorgaande vrachtwagen kan invoegen als het moet.

Het is sowieso een extra mysterie waarom vrachtwagens überhaupt elkaar willen inhalen, zeker met een slakkengangetje. Ze doen makkelijk 5km over een inhaalmanoeuvre, dat betekent dat je per 100km op z'n best 20 vrachtwagenlengtes voorbij de voorganger bent. Dat is ~30-40 seconde tijdswinst. Ja, vrachtwagens zitten op krappe tijdsschema's, maar voor zo'n magere tijdswinst kun je toch niet zoveel verkeer zitten ophouden?

Uiteraard geldt dit niet voor 100km/h vrachtwagens die 80km/h varianten inhalen, dat is logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Bijzonder triest als dat gebeurd, ken het gevoel (niet van vrachtwagens, wel van anderen). Vroeger liet ik me altijd opfokken (80 weg hier waar je niet mag inhalen), maar tegenwoordig gewoon vmax-10 gaan rijden als iemand je kleeft en binnenspiegel ff naar boven klappen: ze doen maar lekker :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, wellicht de volgende Fiat EV na de 500e?

Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/lnfy1kiblb33.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/paryfr3b5gv1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/280ybr6bzo87.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/50tyzs2byl1x.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/pvfyrfmbyzb2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/9iiy9irbe8a6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/ofeyab2b0dbz.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/56ryqstbr93q.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/tjiysisbpojr.jpg

Het is natuurlijk een concept car, maar op die lelijke FIAT emblemen na vind ik hem geslaagd.
Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:57

CyBeRSPiN

sinds 2001

mux schreef op woensdag 7 november 2018 @ 08:55:
Het is sowieso een extra mysterie waarom vrachtwagens überhaupt elkaar willen inhalen, zeker met een slakkengangetje. Ze doen makkelijk 5km over een inhaalmanoeuvre, dat betekent dat je per 100km op z'n best 20 vrachtwagenlengtes voorbij de voorganger bent. Dat is ~30-40 seconde tijdswinst. Ja, vrachtwagens zitten op krappe tijdsschema's, maar voor zo'n magere tijdswinst kun je toch niet zoveel verkeer zitten ophouden?
Gehoord van een chauffeur: lang achter dezelfde voorligger rijden is geestdodend, dus af en toe is het prettig om van “uitzicht” te veranderen. Gaat niet altijd om de minimale tijdswinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
[...]

Heb ik ook soms last van. Zou het kunnen zijn dat ze graag in de slipstream van een vrachtwagen rijden om brandstof te sparen?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-10 22:36

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Verwijderd schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:01:
[...]

Bijzonder triest als dat gebeurd, ken het gevoel (niet van vrachtwagens, wel van anderen). Vroeger liet ik me altijd opfokken (80 weg hier waar je niet mag inhalen), maar tegenwoordig gewoon vmax-10 gaan rijden als iemand je kleeft en binnenspiegel ff naar boven klappen: ze doen maar lekker :z
Je weet ook dat je meteen al die mensen achter die klever erook mee pakt?
Waarom kan je gewoon niet Vmax blijven rijden.
Dat heen en weer pesten in de auto daar blijf ik niets van snappen.
Wellicht reed je al geen Vmax, maar reed je op de teller Vmax waardoor je in werkelijkheid vmax -4 rijdt.
Wellicht wilt de andere Vmax + 6 rijden aangezien je daar ook nog steeds geen boetes voor krijgt in NL.
Rij gewoon de verwachte snelheid of blijf van de weg af.

En met vrachtwagens, zorg dat ze fatsoenlijk kunnen blijven inhalen enzo. als jij op 2 a 3 vrachtwagens afstand blijft rijden van de voorganger, dan is het voor de vrachtwagen erg vervelend om dat te doen, hij moet dan 2x inhalen ipv 1x. Tegenwoordig hebben veel vrachtwagens ACC, daarmee zijn het aantal inhaal manourvres flink gedaald, maar een vrachtwagen rijdt nu eenmaal fijner als je volgas rijdt, of op CC.
heel de dag het gaspedaal gebruiken om de afstand tot je voorganger te behouden is vervelend, zeker als die voorganger verschillende snelheden rijdt. door bijvoorbeeld heuvels. Dan ben je er liever voorbij. dit kost je als chauffeur een stuk minder energie.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
Verwijderd schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:01:
[...]

Snap ook mensen niet die dan gaan kleven. Ik haal dan gewoon in... als je dan toch de regels overtreedt (kleven mag immers ook niet) dan kun je beter een doorgetrokken streep pakken en doorkachelen :P

En ik blijf van mening dat er zat doorgetrokken strepen zijn die niet kloppen, bijvoorbeeld in een bocht. Doordat het een bocht is kun je juist heel overzichtelijk zien wat er aan komt en dus makkelijk inhalen.

[ Voor 14% gewijzigd door YoshiBignose op 07-11-2018 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

MarcelGo schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:52:
[...]

[Afbeelding]

Is een laagje van ongeveer 10 cm...redelijk vlak (in het midden ietsje dieper) past een dun batterij pakket :P
Damn dat is echt zoveel beter dan bij mij. Waar normaal het wiel zou liggen heb ik een subwoofer module met een diameter van 50cm, daar omheen is het gevuld met schuim met een paar opbergvakjes waar niet eens een laadkabel in past |:(

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Smuggler schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:22:
Je weet ook dat je meteen al die mensen achter die klever erook mee pakt?
Waarom kan je gewoon niet Vmax blijven rijden.
Maar ik begrijp écht niet, op geen enkele manier, waarom de maximumsnelheid persé de normale snelheid moet zijn. Het is een maximumsnelheid. Niemand gaat dood als je langzamer rijdt. Mensen zijn overal continu traag aan het zijn, waarom is het dat zodra de gemiddelde man in een auto stapt alles meteen met de ABSOLUTE MAXIMUMSNELHEID moet gaan? En liefst nog meer zelfs, want 'je krijgt er toch geen boete voor'. Dit is toch gestoord?

Ik ga niet opzettelijk remmen of langzaam rijden (met één uitzondering, waar iemand echt compleet onbeschoft zat te toeteren achter me OP EEN ROTONDE), maar mensen die opgefokt gaan doen als je binnen 10km/h van Vmax zit heb ik echt geen medelijden mee. Gast, je bent misschien letterlijk 5 seconden langzamer.

(ben het trouwens eens met de rest van je post)
CyBeRSPiN schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:06:
Gehoord van een chauffeur: lang achter dezelfde voorligger rijden is geestdodend, dus af en toe is het prettig om van “uitzicht” te veranderen. Gaat niet altijd om de minimale tijdswinst.
Op zich logisch, het gebeurt alleen ook regelmatig op twee- driebaanswegen waar ze écht mensen in de weg zitten.

(en IMO is het dan ook wel zo sociaal van de ingehaalde vrachtwagen om even in te houden en de inhaler voor te laten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zr40 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 08:53:
[...]

Laatst had ik zelfs zo'n seinende vrachtwagen achter mij omdat ik ~40 km/h reed en rustig snelheid minderde, terwijl 200 meter verderop alles stil stond...
Waarschijnlijk omdat hij lekker wil uitrollen, en jij (voor hem) te vroeg of te snel remt. Vrachtwagens houden niet van plotselinge veranderingen in snelheid en stoppen vaak precies 20 cm voor de volgende auto.

Waarom? Het zal wel de nature of the road zijn, maar voor mij reden om niet rechts te rijden. Lekker claustrofobisch, zo tussen twee van die bakbeesten in.

-Edit:
@discussie hierboven over maximale snelheid en te rijden snelheid: volgens mij komt bij de rijlessen gewoon de doorstroming van de weg aan bod. Je kunt een boete krijgen voor te hard rijden, maar ook te langzaam rijden is niet wenselijk.

Als jij graag 110 of 100 rijdt ipv 120, dan is dat imho prima, maar blijf dan wel rechts, en voeg niet met 100 in op de linker of middelste rijbaan. Dan kan de rest van het verkeer namelijk allemaal voor je op de rem. Want de rest van het verkeer is er niet op bedacht dat jij langzamer rijdt dan de maximale snelheid.

[ Voor 30% gewijzigd door Jeroenneman op 07-11-2018 09:50 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

mux schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:41:
[...]

Maar ik begrijp écht niet, op geen enkele manier, waarom de maximumsnelheid persé de normale snelheid moet zijn. Het is een maximumsnelheid. Niemand gaat dood als je langzamer rijdt. Mensen zijn overal continu traag aan het zijn, waarom is het dat zodra de gemiddelde man in een auto stapt alles meteen met de ABSOLUTE MAXIMUMSNELHEID moet gaan? En liefst nog meer zelfs, want 'je krijgt er toch geen boete voor'. Dit is toch gestoord?

Ik ga niet opzettelijk remmen of langzaam rijden (met één uitzondering, waar iemand echt compleet onbeschoft zat te toeteren achter me OP EEN ROTONDE), maar mensen die opgefokt gaan doen als je binnen 10km/h van Vmax zit heb ik echt geen medelijden mee. Gast, je bent misschien letterlijk 5 seconden langzamer.

(ben het trouwens eens met de rest van je post)
Om maar even advocaat van de duivel te spelen en wat tegengas te geven op dit onderwerp (pun intended).

De meeste mensen stappen in de auto om ergens op een bestemming te komen, niet voor de reis op zich.

Als je hogere snelheid = kortere reistijd, of dit statistisch en praktisch ook echt zo uit pakt als 1 persoon of iedereen dat doet laat ik even in het midden. Iedereen leert op school dat als de snelheid hoger is de tijd om een bepaalde afstand af te leggen korter is.

Vanuit die gedachte lijkt het mij niet onbegrijpelijk dat mensen de maximum snelheid willen rijden.
Dat mensen dan gaan bumperkleven als iemand anders dat niet doet is natuurlijk niet te verdedigen. Maar dat een groot deel van de chauffeurs indien mogelijk graag Vmax rijdt lijkt mij op zich prima verklaarbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-10 22:36

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Mensen denken dat het tijdverschil vaak 5 seconden is:
Ik moet hier 10km provinciaal rijden voordat ik de snelweg tegenkom met 1 inhaal mogelijkheid op een dubbele rotonde ongeveer op de helft.

10km lang 86 rijden vs 10km 67 rijden:
als ik 67 moet rijden vanwege een voorganger dan doe ik daar 8 minuten en 57 seconde over.
als ik 86 kan rijden 6 minuten en 59 seconde over.

Dat zijn al 2 minuten winst voordat ik de snelweg opdraai.
Nu heb ik geluk dat er een inhaal mogelijkheid is, maar als er een aantal auto's tussen zit krijg ik vaak niet de kans om ook deze auto in te halen.

Die 2 minuten besteed ik liever aan een bak koffie :), en rij liever op CC zonder dat ik een voorganger tegenkom. (het scheelt alweer 4 minuten op een dag en 20 minuten per week), op alleen dat kleine deel van mijn route. De tijden tikken aardig aan over de gehele route.

Die inhaal mogelijkheid is wel fijn, dat betekend vaak dat ik maximaal 5km achter zo'n wagen zit. en ik die afstand meestal onder de 8 minuten wel kan afleggen.

Vind het prima dat mensen niet Vmax willen rijden, maar zorg ervoor dat je anderen niet hindert. op een enkele baan rij je dan maar gewoon dicht bij Vmax, zeker met de CC die tegenwoordig in bijna elke auto zit mag dit toch geen probleem meer zijn.

Er zijn hier in de buurt ook een hoop grapjassen die denken dat ze op bepaalde wegen maar 60 ipv 80 mogen rijden wat resulteert in 55 rijden.... (op dat moment behandel ik ze als tractor die mag ik namelijk gewoon inhalen).

[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 07-11-2018 10:00 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Hachy je wordt nog eens beroemd, kerel :D
https://blog.iusmentis.co...-op-te-laden-bij-de-ikea/

[ Voor 14% gewijzigd door TucanoItaly op 07-11-2018 10:00 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:48

knakworst

Get more sats!

Ik vond de column niet geheel geslaagd omdat niet voldoende duidelijk was dat het fictie was. Ook voor Arnoud niet helder dus anders besteedt hij er niet een uitgebreide blog aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zal het mysterie even voor je oplossen. Een vrachtwagen die 90Km/h rijdt zie je al vanaf 100den meters ver aankomen. Een personenwagen niet. Dus als die maar 90km/h blijkt te rijden dan moet je binnen een paar sec een plekje vinden op de linkerbaan, of mega in de remmen. Beide is niet bevorderlijk voor de doorstroming.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YoshiBignose
mux schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:41:
[...]

Het heet een maximumsnelheid omdat je niet harder mag want dan krijg je een boete. Het het geen maximumsnelheid omdat het fysiek niet mogelijk is om sneller te gaan. Ik snap niet waarom mensen niet snappen dat het vervelend is als iemand voor je loopt te treuzelen. Maakt mij echt niet uit of ik in de auto zit, op de fiets, of in het winkelcentrum loop. Als iemand langzamer gaat dan mijn tempo dan haal ik hem in. Helaas is dat op n-wegen vaak niet te doen of verboden en dan zit je dus 15 min. achter zo'n iemand. Ja netto zal dat echt niet veel schelen, net zoals achter twee bejaarden aanlopen niet veel gaat schelen, maar het irriteert je wel.
Gelukkig voor hem was het verhaal nep, anders staat straks nog de politie op de stoep _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door YoshiBignose op 07-11-2018 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
[...]

Nou, je plakt niet achter vrachtwagens voor de uitlaatgassen. Je bedoelt het vast niet serieus, maar de uitlaatgassen komen ergens 30m verderop uit een uitlaat, niet aan de achterkant van de vrachtwagen. De trailer geeft geen geurtjes af.

Ik wilde inderdaad alleen even de ironie aanstippen ;)

Dat mysterie wil ik wel even voor je ophelderen: alle andere personenwagens rijden een bepaalde snelheid, dus in het menselijk brein wordt verwacht dat jouw Leaf diezelfde snelheid rijdt. Maar dat jij rijdt langzamer dus de bestuurder moet iets veranderen. En veranderen is juist heel moeilijk voor de gemiddelde mens. De appende mens zal er mogelijk zelfs van schrikken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Smuggler schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:58:
Mensen denken dat het tijdverschil vaak 5 seconden is:
Ik moet hier 10km provinciaal rijden voordat ik de snelweg tegenkom met 1 inhaal mogelijkheid op een dubbele rotonde ongeveer op de helft.

10km lang 86 rijden vs 10km 67 rijden:
als ik 67 moet rijden vanwege een voorganger dan doe ik daar 8 minuten en 57 seconde over.
als ik 86 kan rijden 6 minuten en 59 seconde over.

Dat zijn al 2 minuten winst voordat ik de snelweg opdraai.
Nu heb ik geluk dat er een inhaal mogelijkheid is, maar als er een aantal auto's tussen zit krijg ik vaak niet de kans om ook deze auto in te halen.

Die 2 minuten besteed ik liever aan een bak koffie :), en rij liever op CC zonder dat ik een voorganger tegenkom. (het scheelt alweer 4 minuten op een dag en 20 minuten per week), op alleen dat kleine deel van mijn route. De tijden tikken aardig aan over de gehele route.

Die inhaal mogelijkheid is wel fijn, dat betekend vaak dat ik maximaal 5km achter zo'n wagen zit. en ik die afstand meestal onder de 8 minuten wel kan afleggen.
Ga een dag thuis werken, of rij 2-3 dagen per week om 10u weg ipv 's ochtends vroeg, probleem opgelost.
Smuggler schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:58:
Vind het prima dat mensen niet Vmax willen rijden, maar zorg ervoor dat je anderen niet hindert. op een enkele baan rij je dan maar gewoon dicht bij Vmax, zeker met de CC die tegenwoordig in bijna elke auto zit mag dit toch geen probleem meer zijn.

Er zijn hier in de buurt ook een hoop grapjassen die denken dat ze op bepaalde wegen maar 60 ipv 80 mogen rijden wat resulteert in 55 rijden.... (op dat moment behandel ik ze als tractor die mag ik namelijk gewoon inhalen).
Het is een maximum snelheid, je mag doorgaans vmax*75% rijden zonder gezeik te krijgen. Verder: inhalen waar dit niet is toegestaan als jij je stoort mag, maar rustig rijden mag niet. Lekkere logica 8)
Pagina: 1 ... 15 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.