Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:38
Ah leuk, een principe discussie in ons elektrisch auto draadje....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 07:01
Als er geen excuus-vrachtwagens(TM) zijn zet ik de ACC op 105 (=100 gps), ook als het 120 of 130 is, het valt me dan op dat er veel meer mensen (personenauto's) zijn die bij max 120 of 130 ook 100 rijden.

De jagertjes mogen op de linkerbaan doen wat ze willen, zolang ze maar zichzelf doodrijden en niet een kind, voor die 2 minuten tijdwinst.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

:D

Ik heb maar even gereageerd op Arnouds' blog. De vraag die hij stelt is natuurlijk best interessant, echter ging hij er vanuit dat de hele auto onbruikbaar werd - een verkeerde veronderstelling waarop hij de insteek voor zijn blog koos. Ik ben wel benieuwd naar zijn reactie.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

zonoskar schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:18:
[...]

Ik zal het mysterie even voor je oplossen. Een vrachtwagen die 90Km/h rijdt zie je al vanaf 100den meters ver aankomen. Een personenwagen niet. Dus als die maar 90km/h blijkt te rijden dan moet je binnen een paar sec een plekje vinden op de linkerbaan, of mega in de remmen. Beide is niet bevorderlijk voor de doorstroming.
Heb ik zulke goede ogen dat ik auto's wel van die afstand kan zien aankomen?

(of rijden alleen mensen met superslecht zicht zo hard?)

Dit is echt geen argument. Als ik nou 80 reed op de linkerbaan had ik je helemaal gelijk gegeven, maar snelwegen zijn er letterlijk zodat je mensen kunt inhalen, da's het hele punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hachy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:35:
[...]

Ik heb maar even gereageerd op Arnouds' blog. De vraag die hij stelt is natuurlijk best interessant, echter ging hij er vanuit dat de hele auto onbruikbaar werd - een verkeerde veronderstelling waarop hij de insteek voor zijn blog koos. Ik ben wel benieuwd naar zijn reactie.
Dat is het in de praktijk toch ook? Tenzij je de kabel van een paar honderd euro achterlaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23

Shapeshifter

Get it over with

YoshiBignose schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:19:
[...]

Het heet een maximumsnelheid omdat je niet harder mag want dan krijg je een boete. Het het geen maximumsnelheid omdat het fysiek niet mogelijk is om sneller te gaan. Ik snap niet waarom mensen niet snappen dat het vervelend is als iemand voor je loopt te treuzelen. Maakt mij echt niet uit of ik in de auto zit, op de fiets, of in het winkelcentrum loop. Als iemand langzamer gaat dan mijn tempo dan haal ik hem in. Helaas is dat op n-wegen vaak niet te doen of verboden en dan zit je dus 15 min. achter zo'n iemand. Ja netto zal dat echt niet veel schelen, net zoals achter twee bejaarden aanlopen niet veel gaat schelen, maar het irriteert je wel.
Dit is het voor mij ook. Ik heb niet vaak haast op de weg, maar soms heb ik gewoon zin om wat sneller te gaan omdat ik dat leuk vind. Als ik te hard rijd dan doe ik dat bewust omdat ik daar op dat moment behoefte aan heb. Word ik gepakt betaal ik zonder klagen de boete. Ik ga ook niet meteen lopen zeuren op iemand die langzamer aan het inhalen is dan ik wil of zich wel aan de maximumsnelheid wil houden, dat is immers hun goed recht. Het wordt pas vervelend als mensen onnodig linksrijden bijvoorbeeld. Van die lui die al twee keer rechts ingehaald zijn en nog steeds niet begrijpen dat ze de boel ophouden. Is denk ik hetzelfde volk wat in deuropeningen stil gaat staan e.d. Zolang mensen zich een beetje bewust zijn van hun omgeving en zich aan de voorrang houden zal het mij persoonlijk een worst wezen hoe hard ze rijden.

Wat dat betreft toeter ik ook wel eens op rotondes ja, vooral naar van die lui die fietsers voor gaan laten terwijl ze haaientanden hebben en het niet regent of iets dergelijks, of naar die gasten die mij geen voorrang geven als ik van rechts kom, dat vind ik dan wel weer vervelend. Oh en mensen die hun knipperlichten niet gebruiken. The struggle is real hoor :P

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Standeman

Prutser 1e klasse

Hachy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:35:
[...]

Tja, of je nou iemand zijn auto gijzelt of iemand z'n laadkabel. Ik zie het verschil niet zo.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

De situatie zoals Arnoud hem beschrijft 'Dat je niet meer met de auto weg kunt' is echt onjuist. Dat die kabel daar nog hangt is een probleem ja, het is maar net hoe je het bekijkt, je zou ook kunnen stellen dat hij de laadkabel onvergrendeld c.q. onzorgvuldig achter liet.

Volgens mij in het vorige deel van dit topic kwam dat ook ter sprake, toen was er een laadpaal van Alfen die laadkabels vasthield; het storingsnummer van Alfen was niet bereikbaar. Beide bestuurders konden gewoon verder rijden alleen die kabel bleef daar dus wel hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:30
Vaevictis_ schreef op woensdag 7 november 2018 @ 08:50:
[...]

Nou inderdaad, ik ben zo iemand die achter een vrachtwagen blijft "plakken" met 90 op ACC en ik merk regelmatig dat vrachtwagens achter me daar moeite mee hebben die gaan dan bumperkleven, groot licht seinen of zelfs wel eens inhalen en mij afsnijden. Zeer onprofessioneel en mega irritant. Geen idee waarom.
Omdat het ook mega irritant is voor die vrachtwagenchauffeur, dat hij personenauto's in moet gaan halen terwijl die harder kunnen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:27
Heren, oh wat is het hier weer gezellig. Bier, popcorn en pinda's :-)

Helaas heb ik niet zoveel tijd gehad de afgelopen dagen om te reageren, maar ik smul ervan.

Vooral van de laadpaal-kabel discussie, maar ook de 'hoe hard moeten we met z'n allen rijden'.

Voor de mensen die tijdswinst denken te halen door het harder rijden: Neem vooral een keer een stopwatch mee, ga het een dag of 5 bij houden bij 'doorrijden' en ook een dag of 5 bijhouden bij 'relaxt rijden'. Je zult zien dat het vooral een belevingskwestie is. Zo heeft Melanie Schultz van Haegen de snelheid naar 130 km/h gebracht ( en daarmee jaren aan milieuwinst weg gegooit) 'Om de winst vanuit de beleving van de bestuurder '. échte snelheidswinst wordt er nauwelijks gemaakt. En qua energieverbruik is het wèl een verschrikking, die 10 km extra brengt een 20% verhoging van het energieverbruik met zich mee,.. als minimum, bij constante snelheid!

Ja,? Doen jullie hardrijders dat met die stopwatch eens allemaal een weekje. Zet het uit in grafiekjes, tekeningetje erbij, post je resultaten hier, op twitter en maak een mooie sneer naar de langzamere bejaarden enzo. En voila: Alle tijdswinst die je boekt, kan je verdisconteren tegen de minuten, uren tot dagen(!) dat je je mening op fora verkondigd. Wil je eerder thuis zijn zodat je je gal kunt spuwen? Zijn die reistijd uren ook allemaal in geld uit te drukken in verlies voor 'de b.v. Nederland'?

In dat geval moet je ook eerlijk zijn.. Want zo bekeken kan je de tijd bij de FastNed dan ook als 'winst' boeken in plaats van 'verloren tijd': Lekker Facebooken, verplichte ont-stress pauze en even bellen zonder ongelukken want #MoNo. :-)

Qua laadpaal vergrendeling: Onlangs vroeg ik mij hardop af of je bij een dubbele lader met enkele RFID lezer nu eigenlijk veilig je eigen kabel kunt aansluiten en swipen, als er al een andere auto aan die paal hangt te 'leechen' ( niet laden, wel stekkeren ). Niemand die reageerde met de opmerking: "Je kunt maar binnen een bepaalde termijn je laadpas gebruiken ". Dat is namelijk wel mijn ervaring: Als de paal niet wil, of ik ben m'n pasje aan het uitzoeken terwijl ik 2 kleine kinderen amuseer, dan vind de auto het soms wel prima, en reageert ie niet meer op het starten van de laadsessie.

De discussie die Arnoud voert laat duidelijk zien dat ie totaal geen kaas gegeten heeft van de praktijk, maar puur juridisch kijkt naar wat je doet. Het bezet houden van een laadplek is in mijn ogen namelijk net zo goed het 'gijzelen' of 'onbruikbaar maken' van een goed. De auto wordt met een vergrendelde laadkabel als niet onbruikbaar gemaakt ( al is een laadkabel fakking duur ) en zal je wellicht ook nog eens een keer terug moeten en zijn er allemaal ongemakken te bedenken bij het 'geintje' van een geblokkeerde laadkabel. Maar in hoeverre weegt dat op tegen de overtreding die je begaat als je bewust niet laad maar wel stekkert, waarmee je gedurende mogelijk uren andere EV rijders belet om te laden?

Eigen rechter spelen is nooit goed (voor zover je dat argument zou kunnen gebruiken).
Het is in mijn optiek niet de bedoeling om een overtreder te straffen, maar ik zou het 'opvoeden' noemen.

Wat Hachy ook zegt: Per ongeluk parkeren en niet tanken bij de Shell of bewust géén parkeerkaartje kopen bij de parkeerautomaat, maar wèl een oud kaartje achter de ruit leggen: Parkeerbeheer weet er wel raad mee, en met reden! Perongeluk je laadsessie vergeten te starten is wat dat aangaat nog erger dan het vergeten van je parkeerkaartje, enkel omdat het aantal laadplekken véél schaarser is dan normale parkeerplekken, én omdat de laadplek een dubbele functie heeft. Zonder laad mogelijkheid kom ik vaak niet thuis.

Zo, mijn bierviltje is vol voor vandaag.

*edit: bovenstaande kan als colomn worden gelezen, is deels uit het leven gegrepen en alles is op waarheid berust*

En ik wil ook graag even aantekenen voor het kamp hardrijders versus relaxt rijders: Ik hoor in beide kampen thuis: Ik rij graag relaxt met de CC op 95 km/h, net ff sneller dan de vrachtwagens, kan heel goed aan de laadklep kleven, maar ik scheur op andere momenten maar al te graag van rotonde naar rotonde, met 137 km/h op de linkerbaan, ga rechts voorbij over de spitsstrook als iedereen in een treintje links hangt, en ben helemaal een gevaar op de weg als ik nodig moet pissen. Dus scheer mij over beide kammen zo u wilt.

Oh, en de laadpas gebruiken bij een wel stekkerende maar niet ladende auto: Misschien dat Hachy het uit z'n duim zoog, maar er is inmiddels in Nederland in iedergeval één accu opgeladen van zo'n #EVhole. Toch harstikke aardig om iemand een volle accu cadeau te doen!

[ Voor 10% gewijzigd door JayPe op 07-11-2018 12:58 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Goed dat @JayPe er ook nog even overheen gepist heeft. Kunnen we de discussie nu afronden :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Standeman

Prutser 1e klasse

Hachy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:18:
De situatie zoals Arnoud hem beschrijft 'Dat je niet meer met de auto weg kunt' is echt onjuist. Dat die kabel daar nog hangt is een probleem ja, het is maar net hoe je het bekijkt, je zou ook kunnen stellen dat hij de laadkabel onvergrendeld c.q. onzorgvuldig achter liet.
Nou probeer je weer een (fictieve) situatie recht te lullen die krom is en dat weet je zelf best ook. Zo'n actie zou gewoon onbeschoft zijn. Dat persoon A onbeschoft is betekend niet dat persoon B dan ook maar de klootzak uit kan hangen en morele superioriteit kan claimen.
Volgens mij in het vorige deel van dit topic kwam dat ook ter sprake, toen was er een laadpaal van Alfen die laadkabels vasthield; het storingsnummer van Alfen was niet bereikbaar. Beide bestuurders konden gewoon verder rijden alleen die kabel bleef daar dus wel hangen.
Compleet andere situaties want hier is geen opzet in het spel.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pmiddeld schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:58:
Goed dat @JayPe er ook nog even overheen gepist heeft. Kunnen we de discussie nu afronden :+
Nu begint 'ie pas! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
Hachy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:18:

wat nu wel gebeurd is dat de laadpaal onbruikbaar is omdat er nog steeds een sessie open staat op de laadpas van hachy. Zelfs als de 'kale meneer' wegrijd en zijn kabel achterlaat kan de volgende chauffeur niet meer laden op deze plek totdat de sessie gesloten is en de kabel is vrijgegeven.

In de praktijk pak je niet alleen de 'kale meneer' maar ook alle volgende EV rijders die op die plek hadden willen laden. Of kan ik als volgende chauffeur de kabel aansluiten (mits ik dezelfde socket heb) en dan op kosten van hachy mijn auto volladen?

[ Voor 5% gewijzigd door Him_ op 07-11-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Standeman schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:01:
Nou probeer je weer een (fictieve) situatie recht te lullen die krom is en dat weet je zelf best ook. Zo'n actie zou gewoon onbeschoft zijn. Dat persoon A onbeschoft is betekend niet dat persoon B dan ook maar de klootzak uit kan hangen en morele superioriteit kan claimen.
Rustig @Standeman, dat claim ik ook nergens. Ik probeer me voor te stellen hoe de rechter in zo'n geval geoordeeld zou hebben. Anders had ik wel gesteld dat wie met vuur speelt, niet bang moet zijn voor een blaartje. :>
Him_ schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:04:
Wat nu wel gebeurd is dat de laadpaal onbruikbaar is omdat er nog steeds een sessie open staat op de laadpas van hachy. Zelfs als de 'kale meneer' wegrijd en zijn kabel achterlaat kan de volgende chauffeur niet meer laden op deze plek totdat de sessie gesloten is en de kabel is vrijgegeven.

In de praktijk pak je niet alleen de 'kale meneer' maar ook alle volgende EV rijders die op die plek hadden willen laden. Of kan ik als volgende chauffeur de kabel aansluiten (mits ik dezelfde socket heb) en dan op kosten van hachy mijn auto volladen?
Hoho, houden we het even hypothetisch. Ik weet eigenlijk niet óf er een time-out op zit en hoe lang die is. Tot de kale mijnheer de kabel weer meeneemt zit je denk ik inderdaad met de situatie dat je op kosten van de laadpas eigenaar een auto kan opladen. Tenzij de kabel natuurlijk wordt unlocked en/of de pas eigenaar de laadpas er weer langs zou halen om dat te doen. En die laatste twee mogelijkheden zijn wel erg waarschijnlijk.

Interessanter is de vraag wat er zou gebeuren als de kale man wegrijdt, de laadpas eigenaar de pas langs de paal swiped en de kabel unlockt en bijvoorbeeld naast de paal laat liggen. Wie is er verantwoordelijk voor als de kabel door een derde wordt gejat? Wie is er dan onzorgvuldig of zelfs nalatig geweest? De kale man die heb onvergrendeld aansloot of de laadpas eigenaar die hem met opzet gelocked en weer geunlocked heeft?

Of hij is nog gelocked en de Ikea geeft de paal een reset waardoor de kabel wordt unlocked. Wat dan? Iedereen kan dan in principe de kabel meenemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 07-11-2018 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:12

CyBeRSPiN

sinds 2001

Enig idee trouwens waarom de kabel gelocked blijft aan de paal als je de sessie vanuit de auto beëindigt?
In de praktijk behoort zo'n losse kabel toch toe aan de ladende EV?
Wat zou het praktische nut zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Dat heeft een historische reden. Een type1 kabel kan je namelijk gewoon losmaken aan de auto zijde. De laadsessie breekt dan af maar door de lock aan de laadkabel kant kunnen ze niet je laadkabel stelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
UniMatrix schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:05:

De jagertjes mogen op de linkerbaan doen wat ze willen, zolang ze maar zichzelf doodrijden en niet een kind, voor die 2 minuten tijdwinst.
Bedankt, maar die rechtsrijdertjes mogen zichzelf ook dood rijden tussen twee vrachtwagens voor die 2 euro brandstof-/stroomwinst hoor :>
JayPe schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:51:

Ja,? Doen jullie hardrijders dat met die stopwatch eens allemaal een weekje. Zet het uit in grafiekjes, tekeningetje erbij, post je resultaten hier, op twitter en maak een mooie sneer naar de langzamere bejaarden enzo. En voila: Alle tijdswinst die je boekt, kan je verdisconteren tegen de minuten, uren tot dagen(!) dat je je mening op fora verkondigd. Wil je eerder thuis zijn zodat je je gal kunt spuwen? Zijn die reistijd uren ook allemaal in geld uit te drukken in verlies voor 'de b.v. Nederland'?
Ik rijd dagelijks de A8 op en af, in tegenovergestelde richting van de files. De hele A8 is 100 km/u max. en ik rijd meestal 120 tot 130. De A8 is 10 km dus dat is 4,5 minuten ipv 6 minuten :P dus 3 minuten winst per dag. Ik werk zo'n 300 dagen per jaar dus dat is 900 minuten, dat is 15 uur. En dan ben ik echt maar even onderweg, als je iedere dag een uur onderweg bent kan het veel meer tijdwinst opleveren.

Natuurlijk komen jullie met het argument ja maar er rijden ook andere mensen op de weg dus je moet telkens remmen en haalt nooit je tijdwinst. KLOPT, daar zit het ook het probleem, iedereen moet doorrijden >:)

[ Voor 61% gewijzigd door YoshiBignose op 07-11-2018 13:52 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 09:29
Ik vind het een leuke discussie. Een tijdje terug reed op de N14, dit is 2x2 en 70km/u. Vanaf Leidschendam tot aan Scheveningen reed ik achter een man die al die kilometers met 70 km/u op de linkerbaan op dezelfde hoogte als de auto op de rechterbaan bleef rijden. Ik hield afstand, achter mij ook een stuk of 6 auto's, en toen ik moest afslaan toeterde ik, hij deed zijn raam open en riep dat het "70 km/u is hoor!".

Dat soort mensen zijn wat mij betreft gewoon een gevaar op de weg als je het inzicht in zo'n situatie niet hebt. Ik rij ook wel eens lekker 90 op de A4 bij Schiphol, maar ik ga zeker niet iemand langdurig in de weg rijden, ongeacht of hij nou 100, 130 of 180 wilt gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YoshiBignose
Divak schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:44:
Ik vind het een leuke discussie. Een tijdje terug reed op de N14, dit is 2x2 en 70km/u. Vanaf Leidschendam tot aan Scheveningen reed ik achter een man die al die kilometers met 70 km/u op de linkerbaan op dezelfde hoogte als de auto op de rechterbaan bleef rijden. Ik hield afstand, achter mij ook een stuk of 6 auto's, en toen ik moest afslaan toeterde ik, hij deed zijn raam open en riep dat het "70 km/u is hoor!".

Dat soort mensen zijn wat mij betreft gewoon een gevaar op de weg als je het inzicht in zo'n situatie niet hebt. Ik rij ook wel eens lekker 90 op de A4 bij Schiphol, maar ik ga zeker niet iemand langdurig in de weg rijden, ongeacht of hij nou 100, 130 of 180 wilt gaan.
George Carlin wist het goed uit te leggen: have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac? Iedereen denkt alleen maar aan zichzelf en niet aan wat efficiënt is voor het geheel. Als ik met 130 aan kom rijden blijf ik me ook altijd verbazen over mensen die dan de auto ervoor gooien om 1 andere auto in te halen met 3 km/u verschil. Of je hebt geen haast en je kan net zo goed erachter blijven rijden, of je geeft gas en gaat 10 of 20 km/u harder rijden. 3 km/u maakt echt helemaal niets uit... en als je met die actie ook nog eens iemand anders hindert is het helemaal nutteloos. En met een EV is dat helemaal makkelijk want je hoeft alleen het pedaal vol in te trappen en je bent er zo langs... je rijdt niet in een Polo SDI ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:48

knakworst

Get more sats!

Ik 'moest' een ritje van mijn Tesla 100 km/u rijden om bestemming te halen. Netjes aan gehouden. Ben er 4 minuten later aangekomen met nog 5%, denk als ik 120/130 reed ook wel gehaald had. Op traject van 60 kilometer heb ik er 4 minuten langer over gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:48

knakworst

Get more sats!

Hachy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:27:

Hoho, houden we het even hypothetisch. Ik weet eigenlijk niet óf er een time-out op zit en hoe lang die is. Tot de kale mijnheer de kabel weer meeneemt zit je denk ik inderdaad met de situatie dat je op kosten van de laadpas eigenaar een auto kan opladen. Tenzij de kabel natuurlijk wordt unlocked en/of de pas eigenaar de laadpas er weer langs zou halen om dat te doen. En die laatste twee mogelijkheden zijn wel erg waarschijnlijk.
Ik denk niet dat er een time-out op zit. Ik heb een keer gehad dat er nog een actieve sessie was van iemand anders bij het opladen. Daar kom je pas bewust achter zodra je je weer afmeldt en je je kabel terug wil. Dat lukt dan namelijk niet. Ik moest de exploitant van mijn eigen pas wat laadbeurten opnoemen, anders wilde hij niet ontgrendelen op afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:35
Als we dan toch bezig zijn, een situatie die iedereen wel kent vermoedelijk:

Ik rijd op de rechterbaan op een vrachtwagen af en de persoon die achterop komt (miniem snelheids verschil met mij) is te beroerd om even gas bij te geven om me niet klem te rijden. Als ik na de vrachtwagen weer naar rechts ga kan het gas ineens wel vol ingetrapt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-10 22:36

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Pierz schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:11:
Als we dan toch bezig zijn, een situatie die iedereen wel kent vermoedelijk:

Ik rijd op de rechterbaan op een vrachtwagen af en de persoon die achterop komt (miniem snelheids verschil met mij) is te beroerd om even gas bij te geven om me niet klem te rijden. Als ik na de vrachtwagen weer naar rechts ga kan het gas ineens wel vol ingetrapt worden.
Mensen halen sowieso vrachtwagens langzaam in heb ik het idee.
Persoon loopt uit op mij.. tot er een vrachtwagen is, ik kom rap dichtbij en moet remmen. vervolgens na de vrachtwagen rijdt deze persoon weer zo hard dat ik hem niet meer wil inhalen.

Echter na 2 of 3x zo'n actie ga ik er toch wel voorbij (vmax + veel). zodat ik er de komende km's geen last meer van heb.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

YoshiBignose schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:57:
[...]

George Carlin wist het goed uit te leggen: have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac? Iedereen denkt alleen maar aan zichzelf en niet aan wat efficiënt is voor het geheel. Als ik met 130 aan kom rijden blijf ik me ook altijd verbazen over mensen die dan de auto ervoor gooien om 1 andere auto in te halen met 3 km/u verschil. Of je hebt geen haast en je kan net zo goed erachter blijven rijden, of je geeft gas en gaat 10 of 20 km/u harder rijden. 3 km/u maakt echt helemaal niets uit... en als je met die actie ook nog eens iemand anders hindert is het helemaal nutteloos. En met een EV is dat helemaal makkelijk want je hoeft alleen het pedaal vol in te trappen en je bent er zo langs... je rijdt niet in een Polo SDI ofzo.
Sterker nog, het is niet alleen nutteloos, het is ook verboden:

"Artikel 5 - Kapstokartikel
Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Als jou inhaalactie er voor zorgt dat iemand anders flink op de rem moet dan hinder jij hem en zorg je voor een onveilige situatie op de weg. Je MOET dus wachten.

Of je iemand anders ook hindert door "te langzaam" te rijden is denk ik afhankelijk van de snelheid t.o.v. Vmax. Iemand die 90 rijdt waar je 100 mag is vervelend maar ik zou zeggen niet hinderlijk ;)

Zouden we nu alsjeblieft weer Ontopic kunnen want deze discussie heeft niet echt iets met EV's te maken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Terug naar de EV's.

Vorige week een Ioniq gereden (wel met 5 personen erin).
De auto werd aangeprezen als vlot.... maar ik had het gevoel dat alleen 0 tot 30 vlot was en de rest nogal matig was. Niet dat ik moeite had om met het verkeer mee te komen maar vlot zou ik dan toch anders typeren. Hebben meer mensen deze ervaring?
Of lag het eraan dat er 5 volwassenen in de auto zaten?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YoshiBignose schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:57:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vyi2Sw4.png
;w O-)
Groetjes van die lul die 70 gaat rijden als je hem kleeft O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
Smuggler schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:17:
[...]

Mensen halen sowieso vrachtwagens langzaam in heb ik het idee.
Persoon loopt uit op mij.. tot er een vrachtwagen is, ik kom rap dichtbij en moet remmen. vervolgens na de vrachtwagen rijdt deze persoon weer zo hard dat ik hem niet meer wil inhalen.

Echter na 2 of 3x zo'n actie ga ik er toch wel voorbij (vmax + veel). zodat ik er de komende km's geen last meer van heb.
Miniem verschil met mij, niet de vrachtwagen. Ik rijd 130 op de CC en geef alleen even gas bij om voor prutser te blijven die 131 rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Verwijderd schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:45:
[...]

[Afbeelding]
;w O-)
Groetjes van die lul die 70 gaat rijden als je hem kleeft O-)
Haha, welke auto is dit? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een (gekietelde) v40 diesel.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2018 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Verwijderd schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:06:
[...]

Huilen met m'n Tesla toen ik in Duitsland reed en niet harder kon omdat ik de supercharger dan niet haalde. Werd zelfs ingehaald door een Kia Rio... en niet zo'n nieuwe, maar toen Kia nog lelijke auto's maakte. Hij ging 180 ofzo en ik kon maar 150 max ;(

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Kia_Rio_-_Flickr_-_mick_-_Lumix.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:46
YoshiBignose schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:35:
[...]

Bedankt, maar die rechtsrijdertjes mogen zichzelf ook dood rijden tussen twee vrachtwagens voor die 2 euro brandstof-/stroomwinst hoor :>

[...]

Ik rijd dagelijks de A8 op en af, in tegenovergestelde richting van de files. De hele A8 is 100 km/u max. en ik rijd meestal 120 tot 130. De A8 is 10 km dus dat is 4,5 minuten ipv 6 minuten :P dus 3 minuten winst per dag. Ik werk zo'n 300 dagen per jaar dus dat is 900 minuten, dat is 15 uur. En dan ben ik echt maar even onderweg, als je iedere dag een uur onderweg bent kan het veel meer tijdwinst opleveren.

Natuurlijk komen jullie met het argument ja maar er rijden ook andere mensen op de weg dus je moet telkens remmen en haalt nooit je tijdwinst. KLOPT, daar zit het ook het probleem, iedereen moet doorrijden >:)
En die anderen verwachten niet dat jij 130 rijdt en oeps kop staart gevalletje en heeft de rest vertraging....

Ik begrijp niet dat er altijd mensen zijn die te hard willen rijden. Soort onaangepast gedrag, in de auto veranderen mensen en meestal niet ten goede.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pierz
Ik begrijp niet dat er altijd van uitgaan wordt dat je anderen met een hoge snelheid passeert. Dat argument zie je vaak, maar je kan prima anticiperen op iemand die wil gaan inhalen door je snelheid te verlagen.

Ik begrijp hard rijden wel, dat heb ik lang gedaan. Het rijdt minder inspannend, omdat je niet eeuwig naast iemand blijft hangen, je bent sneller op bestemming en laten we wel wezen: het geeft een goed gevoel. Tegenwoordig zit ik aan de andere kant van het spectrum, iets langzamer rijden dan de rest (maar niet 90 waar iedereen 130 rijdt, dat vind ik persoonlijk gevaarlijk). Ook dat geeft rust, omdat je niet zo vaak meer hoeft in te halen. Maar bovenal minder irritatie, omdat niemand meer in de weg lijkt te rijden. Tijdsverlies in mijn geval: 2 minuten per dag op een reistijd van 1:40. Winst: productiever en meer energie aan de etenstafel 's avonds. Ik rijd nu dus langzamer, maar hardrijders begrijp ik zeer zeker. Die krijgen altijd de ruimte.

Precies 130 rijden net als de rest is het meest vermoeiend, omdat je continu elkaar in de weg zit.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-10 11:24

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hoe hard je waar rijdt heeft in principe niets met elektrische auto's te maken, dus laten we die discussie hierbij weer stoppen. Snelheid in combinatie met het halen van je bestemming/impact op het bereik is natuurlijk wel interessant.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

En dan ineens wordt je mini weblogje door Jan Paternotte genoemd in de begrotingsvergadering van IenW in de 2e Kamer, waar er ook nog even op wordt aangedrongen dat er goeie snelweg bebording moet komen.
"De weblog goedkoperrijden liet deze zomer zien hoe je voor €7,20 aan laadkosten met het hele gezin naar de camping in Italië rijdt door slim laadplekken te kiezen. 7 euro en 20 cent"
8)

(na ongeveer 3 minuten op deze link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Pf, ik moet ook maar eens een blog schrijven hoe we dat hele stuk gratis doen :P kijken of ik dan ook in de TK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:14:
[mbr]Hoe hard je waar rijdt heeft in principe niets met elektrische auto's te maken, dus laten we die discussie hierbij weer stoppen. Snelheid in combinatie met het halen van je bestemming/impact op het bereik is natuurlijk wel interessant.[/]
Mwah, oneens. ‘Zachtrijders’ worden hier als irritante moraalridders bestempeld. Hardrijders krijgen vervolgens een PM dat ze niet moeten patsen. Is er een gulden middenweg? Neemt niet weg dat haastloos door het leven gaan met een EV inderdaad interessant is, zeker aangezien je verbruik met 10% meer snelheid een procent of 15 omhoog gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat is met een brandstof auto toch niet anders? Daarvoor is 80-90 optimaal.

Met mijn huidige diesel heb ik wel is uitgerekend hoeveel tijdwinst ik eigenlijk overhield minus de extra tankbeurten. Viel eigenlijk vies tegen, maar met een EV is de accu elke ochtend vol, dus knallen maar! >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 08:45
17 november op de Duitse youtubes:
De E-cannonball race.

Voor diegenen die wel eens de Duitse youtube kanalen bekijkt, o.a. TeslaUve organiseert een race van Hamburg naar Munchen zo'n kleine 800 km, alle soorten elektro auto's doen mee, verschillende "bekende" e-mobility youtubers rijden mee.

Alle info via http://www.e-cannonball.com

Het idee

Met maximaal 29 elektrische auto's willen we op 17 november 2018 een particulier georganiseerde consumptievergelijkingsreis van Hamburg naar München organiseren. Hoe meer verschillende voertuigen van verschillende fabrikanten, hoe beter.

Doelstellingen:
Wij willen de elektrische mobiliteit bevorderen.
We willen bewijzen dat elektrische auto's in 2018 volledig geschikt zijn voor dagelijks gebruik en lange afstanden.
We willen bepalen welke accugrootte met welk laadsysteem en welke laadcapaciteit op dit moment het meest geschikt is voor lange afstanden.
We willen de kosten voor het opladen van stroom op een overeenkomstige langeafstandsroute bepalen. Buiten het supercharger net natuurlijk ;-)
Het is geen race. Wij zijn geïnteresseerd in plezier en reclame voor elektrische mobiliteit.

Maar stiekem is het natuurlijk toch een race.

Er zullen verschillende livestreams zijn, hier in ieder geval de link van Der Blauzahn (Bluetooth hoe verzin je het) YouTube: IONIQ Livestream vom Blauzahn beim E-Cannonball 2018
Infofilmpje:
YouTube: #ecannonball Veranstaltungshinweis!!! Wie auch ihr dabei sein könnt.

En nog een Uve filmpje
YouTube: # ecannonball E-Cannonball News #1

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:46
Hachy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:54:
En dan ineens wordt je mini weblogje door Jan Paternotte genoemd in de begrotingsvergadering van IenW in de 2e Kamer, waar er ook nog even op wordt aangedrongen dat er goeie snelweg bebording moet komen.

[...]

8)

(na ongeveer 3 minuten op deze link)
Gaaf, maar als het bij financien ook komt met een voorstel voor verhoging voor evs omdat die zo goedkoop zijn, krijg je pek met veren 😃

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:54:
En dan ineens wordt je mini weblogje door Jan Paternotte genoemd
Hoe hij het ook zegt :D
".. wordt uitgelegd hoe je voor 7,20 met je hele gezin op de camping in Italië komt."

... haalt even adem ...

"Zeven. Euro. Twintig."

_/-\o_

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YoshiBignose
Verwijderd schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:26:
[...]

Mwah, oneens. ‘Zachtrijders’ worden hier als irritante moraalridders bestempeld. Hardrijders krijgen vervolgens een PM dat ze niet moeten patsen. Is er een gulden middenweg? Neemt niet weg dat haastloos door het leven gaan met een EV inderdaad interessant is, zeker aangezien je verbruik met 10% meer snelheid een procent of 15 omhoog gaat.
Ze zouden niet met minimum of maximum snelheid moeten werken maar met verplichte snelheid. Rijstrook 1 verplicht 80, rijstrook 2 verplicht 100, rijstrook 3 verplicht 130. Als iedereen eenmaal een EV rijdt met digitale snelheidsmeter voor je neus en ACC, AP etc. dan is die snelheid makkelijk aan te houden en kan iedereen in een treintje naar z'n werk. 10 km/u sneller of langzamer = boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:29
Philos31 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:23:
17 november op de Duitse youtubes:
De E-cannonball race.

Voor diegenen die wel eens de Duitse youtube kanalen bekijkt, o.a. TeslaUve organiseert een race van Hamburg naar Munchen zo'n kleine 800 km, alle soorten elektro auto's doen mee, verschillende "bekende" e-mobility youtubers rijden mee.

Alle info via http://www.e-cannonball.com

Het idee

Met maximaal 29 elektrische auto's willen we op 17 november 2018 een particulier georganiseerde consumptievergelijkingsreis van Hamburg naar München organiseren. Hoe meer verschillende voertuigen van verschillende fabrikanten, hoe beter.

Doelstellingen:
Wij willen de elektrische mobiliteit bevorderen.
We willen bewijzen dat elektrische auto's in 2018 volledig geschikt zijn voor dagelijks gebruik en lange afstanden.
We willen bepalen welke accugrootte met welk laadsysteem en welke laadcapaciteit op dit moment het meest geschikt is voor lange afstanden.
We willen de kosten voor het opladen van stroom op een overeenkomstige langeafstandsroute bepalen. Buiten het supercharger net natuurlijk ;-)
Het is geen race. Wij zijn geïnteresseerd in plezier en reclame voor elektrische mobiliteit.

Maar stiekem is het natuurlijk toch een race.

Er zullen verschillende livestreams zijn, hier in ieder geval de link van Der Blauzahn (Bluetooth hoe verzin je het) YouTube: IONIQ Livestream vom Blauzahn beim E-Cannonball 2018
Infofilmpje:
YouTube: #ecannonball Veranstaltungshinweis!!! Wie auch ihr dabei sein könnt.

En nog een Uve filmpje
YouTube: # ecannonball E-Cannonball News #1
Leuk event en ga zeker kijken als het lukt. Overigens vraag ik mij al een tijdje af waarom er in Duitsland zoveel kanalen over e-mobiliteit zijn en hier in NL niet, althans ik ken er geen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

YoshiBignose schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:41:
[...]

Ze zouden niet met minimum of maximum snelheid moeten werken maar met verplichte snelheid. Rijstrook 1 verplicht 80, rijstrook 2 verplicht 100, rijstrook 3 verplicht 130. Als iedereen eenmaal een EV rijdt met digitale snelheidsmeter voor je neus en ACC, AP etc. dan is die snelheid makkelijk aan te houden en kan iedereen in een treintje naar z'n werk. 10 km/u sneller of langzamer = boete.
Haha, moet toegeven dat het origineel is ;) Ben het best met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:34
tomas123 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:45:
[...]

Omdat het ook mega irritant is voor die vrachtwagenchauffeur, dat hij personenauto's in moet gaan halen terwijl die harder kunnen.
Ik vind het een kul argument. Waarom moet hij inhalen ik rijd een paar meter achter de vrachtwagen aan.
Wat maakt het uit als je in een treintje rijd of je nu achter een vrachtwagen of een personenauto rijdt? Mag een personen auto dan niet rechts rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
TucanoItaly schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:39:
[...]

Hoe hij het ook zegt :D
".. wordt uitgelegd hoe je voor 7,20 met je hele gezin op de camping in Italië komt."

... haalt even adem ...

"Zeven. Euro. Twintig."

_/-\o_
Best duur, ben gratis op-en-neer gereden naar Italie :-) @Hachy maar goed het gaat om het idee, wel stoer dat je zo'n impact kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Vaevictis_ schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:22:
[...]

Best duur, ben gratis op-en-neer gereden naar Italie :-) @Hachy maar goed het gaat om het idee, wel stoer dat je zo'n impact kunt maken.
Inderdaad ik rij ook zo vaak naar het buitenland met m'n Tesla, volledig gratis en nog veel sneller ook dan Hachy >:) Misschien ook een blog beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
deepbass909 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:14:
[mbr]Hoe hard je waar rijdt heeft in principe niets met elektrische auto's te maken, dus laten we die discussie hierbij weer stoppen. Snelheid in combinatie met het halen van je bestemming/impact op het bereik is natuurlijk wel interessant.[/]
De vraag in hoeverre je daarmee je medeweggebruikers tot last bent lijkt mij zeker relevant in dit draadje. Maar ik ben het met je eens dat de discussie wat te lang wordt nu.
Vaevictis_ schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:20:
[...]

Ik vind het een kul argument. Waarom moet hij inhalen ik rijd een paar meter achter de vrachtwagen aan.
Wat maakt het uit als je in een treintje rijd of je nu achter een vrachtwagen of een personenauto rijdt? Mag een personen auto dan niet rechts rijden?
Irritatie is een argument. Jouw rijgedrag wordt blijkbaar irritant gevonden. Dat is niet altijd rationeel. Niet alle weggebruikers zijn academisch geschoolde tweakers. Dan kan je dat gedrag afdoen als onzin, maar daarmee is de irritatie niet weg. Ik zou zeggen doe wat met die informatie. Haal in en ga achter de volgende vrachtwagen hangen. Waarom wìl je uberhaupt tussen 2 vrachtwagens rijden? Wat denk je dat er gebeurt als de voorste een noodstop maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Pierz schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:44:
[...]

De vraag in hoeverre je daarmee je medeweggebruikers tot last bent lijkt mij zeker relevant in dit draadje. Maar ik ben het met je eens dat hij wat te lang wordt nu.

[...]

Irritatie is een argument. Jouw rijgedrag wordt blijkbaar irritant gevonden.

Dat is niet altijd rationeel. Niet alle weggebruikers zijn academisch geschoolde tweakers. Dan kan je dat gedrag afdoen als onzin, maar daarmee is de irritatie niet weg. Ik zou zeggen doe wat met die informatie. Haal in en ga achter de volgende vrachtwagen hangen. Waarom wìl je uberhaupt tussen 2 vrachtwagens rijden? Wat denk je dat er gebeurt als de voorste een noodstop maakt?
Volgens mij gaat het niet om mijn rij gedrag an sich, meer om het feit dat auto's die harder dan 90 kunnen blijkbaar niet in een treintje mogen rijden of rechts. Waarom zou ik wel achter de volgende vrachtwagen mogen hangen en niet achter eentje waar ik dan al achter blijf plakken? Dit gaat nergens meer over. Als ik merk dat een vrachtwagen gaat bumperkleven of seinen dan houd ik daar echt wel rekening mee. Die irritatie is er dan dus van twee kanten. Maar goed laten we het over zinnig BEV onderwerpen gaan hebben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:30
Vaevictis_ schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:20:
[...]

Je mag best rechts rijden zolang je vrachtwagens maar niet hinderd door langzamer te rijden dan zij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
YoshiBignose schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:36:
[...]

Inderdaad ik rij ook zo vaak naar het buitenland met m'n Tesla, volledig gratis en nog veel sneller ook dan Hachy >:) Misschien ook een blog beginnen...
Tot je op een tolweg of een betaalde tunnel/bergpas komt. Dan is het ineens niet meer zo gratis. :9

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-10 11:24

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Eerder vanmiddag heb ik vriendelijk verzocht te stoppen met berichten over hoe hinderlijk langzaam rijden is. Nu vraag ik het iets minder vriendelijk en worden dergelijke berichten hierna verwijderd.

Nogmaals, discussie over de invloed van snelheid op range is een interessante in dit topic. Of het hinderlijk is om langzaam (of hard) te rijden, niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Smuggler schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:35:
Terug naar de EV's.

Vorige week een Ioniq gereden (wel met 5 personen erin).
De auto werd aangeprezen als vlot.... maar ik had het gevoel dat alleen 0 tot 30 vlot was en de rest nogal matig was. Niet dat ik moeite had om met het verkeer mee te komen maar vlot zou ik dan toch anders typeren. Hebben meer mensen deze ervaring?
Of lag het eraan dat er 5 volwassenen in de auto zaten?
Welke rijstand had je geselecteerd? Eco? Ik heb een weekend proef gereden met een Ioniq, en het maakte dag en nacht verschil tussen de verschillende standen. In Eco was hij 'normaal', niet heel snel, in Sport echt snel (en accu snel leeg ;))

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

ik had hem in sport staan.
en zo snel vond ik hem dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is natuurlijk ook geen Tesla. Hij gaat vlot mee in het verkeer maar verwacht er geen sportwagenprestaties van.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:58

fewips

Huurautospecialist

Tja dit is super persoonlijk. Jij vond 'm niet snel. Vergelijk je met een e-Golf? Met je eigen auto, met een sportwagen? Heb je ook bij 50km/h flink op het pedaal gedrukt en was dat niet een mooie sprint naar de 100? Nogal subjectief als je het mij vraagt. Overigens is de Ioniq volgens mij nooit geproduceerd als 'snelle auto', maar dat terzijde. Veel elektrische auto's die je voor hetzelfde budget kunt kopen zijn bijvoorbeeld gelimiteerd op 150km/h dat is bij de Ioniq ook niet het geval.

Ruim een jaar geleden debuteerden de Ioniq's in Amsterdam dankzij https://www.ioniqcarsharing.nl/ en ik doopte het bakkie dan ook direct "MiniTesla". Als je in de nacht even naar de club wilde en je zette dat ding in sportstand, dan was de stad iets minder veilig zal ik maar zeggen. (Kwam ook nog wat oom agenten tegen op de fiets op een rotonde, dat was nog wel even spannend).
Smuggler schreef op donderdag 8 november 2018 @ 07:42:

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:26
Vlot =/= snel. Vlot is goed wegkomen bij het stoplicht, makkelijk de snelweg oprijden enz.
Snel = 200+km/h.

Met 88kW elektrisch is hij zéker niet sloom. Of je hebt niet diep genoeg getrapt, of je had hele zware passagiers :+

Vind mijn leafje met zijn 1500kg bij vlagen als een kart rijden, zéker als ik het pedaal even uit de eco stand haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
in meer dan 10 seconden naar de 100 voorspelt dat het geen snelle auto is. In ieder geval geen Tesla, maar dat is ook niet de doelgroep. Als je sneller wilt accelereren dan zul je een Kona moeten nemen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Op Twitter ook mooi verhaal over autoverkopers uit andere tijden die niet weten dat EVs snel én zuinig zijn: https://mobile.twitter.co...tatus/1060426778655776768

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Toen ik een 3-serie had uit 2002 was die in 9.3 sec naar de 100. Dat was niet supersnel, maar je kon er toch wel mee doorrijden. Maar dat was 10 jaar geleden... tegenwoordig zit je met een spaarmotor al onder de 10 sec naar de 100. De Ioniq ook, alleen lijkt ie wat sneller omdat je bij het stoplicht een paar meter winst maakt en je niet hoeft te schakelen. En 5 mensen van 80 kg is al snel 400 kg extra... dat merk ik zelfs in m'n Tesla qua vermogen. En als iedereen bij jou dik is dan zit je zo op 600 kg extra.

Trouwens m'n Tesla is ook sneller als de batterij voller zit. Geen idee of dat bij de Ioniq ook zo werkt. Als ik echt helemaal vol laadt dan is ie echt merkbaar sneller 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je Tesla (behalve als je een P+D versie hebt) is als het goed is niet sneller als hij helemaal vol zit, maar heeft alleen meer koppel boven een bepaalde snelheid. Dit geldt voor de meeste elektrische auto's; ze zijn over bijna hun hele ladingsbereik even vlot, maar de snelheid waarop je max. vermogen kunt trekken gaat gestaag omlaag. Je 0-60 tijd blijft dan ongeveer hetzelfde, maar 60-120+ wordt steeds langzamer.

De performance-tesla's zijn stroomgelimiteerd, dus die worden wel steeds langzamer als ze leger worden. Maar die zijn alles-gelimiteerd, de enige manier om daar top-performance uit te halen is door de batterij op te stoken naar 50C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
JayPe schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:51:
Voor de mensen die tijdswinst denken te halen door het harder rijden: Neem vooral een keer een stopwatch mee, ga het een dag of 5 bij houden bij 'doorrijden' en ook een dag of 5 bijhouden bij 'relaxt rijden'. Je zult zien dat het vooral een belevingskwestie is. Zo heeft Melanie Schultz van Haegen de snelheid naar 130 km/h gebracht ( en daarmee jaren aan milieuwinst weg gegooit) 'Om de winst vanuit de beleving van de bestuurder '. échte snelheidswinst wordt er nauwelijks gemaakt. En qua energieverbruik is het wèl een verschrikking, die 10 km extra brengt een 20% verhoging van het energieverbruik met zich mee,.. als minimum, bij constante snelheid!
Het scheelt mij geen fluit...
In Leiden van stoplicht naar stoplicht...

Maar af en toe wat harder optrekken voelt gewoon lekker.

Trek ik hem even open, dan sta ik bij het volgende stoplicht weer stil en komen 10 seconden later de mensen die net nog naast mij stonden, weer naast mij staan. Dus tijdswinst is nul, toch kan ik het sommige ochtenden en middagen niet laten.

Wij mensen doen wel vaker dingen die weinig nut hebben, maar we gewoon leuk/fijn vinden.
Verwijderd schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:06:
[...]

De D4 is toch begrenst op 190?
Verwijderd schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:26:
Doordat een EV op lage snelheid zo efficient is, lijkt hij op hoge snelheid zo onzuinig.
Dat is niet echt zo, maar daarom moeten de accu's wel snel omhoog qua capaciteit!
Deveon schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:19:
Dat is met een brandstof auto toch niet anders? Daarvoor is 80-90 optimaal.
Jawel, daar ben je door het schakelen op lagere snelheden minder efficient. Daardoor lijkt het op hogere snelheid efficiënter. En dat is in wezen ook zo voor brandstof...
Pierz schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:44:
Irritatie is een argument. Jouw rijgedrag wordt blijkbaar irritant gevonden. Dat is niet altijd rationeel. Niet alle weggebruikers zijn academisch geschoolde tweakers. Dan kan je dat gedrag afdoen als onzin, maar daarmee is de irritatie niet weg. Ik zou zeggen doe wat met die informatie. Haal in en ga achter de volgende vrachtwagen hangen. Waarom wìl je uberhaupt tussen 2 vrachtwagens rijden? Wat denk je dat er gebeurt als de voorste een noodstop maakt?
Hiermee impliceer je dat die de wijsheid in pacht hebben.
Ik werk in een academische omgeving en ik kan je garanderen, mijn beeld van universitair geschoolde personen is daardoor tot een dieptepunt gezonken! ;)
YoshiBignose schreef op woensdag 7 november 2018 @ 19:41:
Probleem is teller afwijkingen.
pmiddeld schreef op woensdag 7 november 2018 @ 23:07:
Tot je op een tolweg of een betaalde tunnel/bergpas komt. Dan is het ineens niet meer zo gratis. :9
En dan denk je dat wij veel wegenbelasting betalen, moet je eens uitrekenen wat een gemiddelde Italiaan/Fransoos kwijt is als hij iedere dag naar werk moet en 70km tolweg wegtikt!
YoshiBignose schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:51:
[...]

Toen ik een 3-serie had uit 2002 was die in 9.3 sec naar de 100. Dat was niet supersnel, maar je kon er toch wel mee doorrijden. Maar dat was 10 jaar geleden... tegenwoordig zit je met een spaarmotor al onder de 10 sec naar de 100. De Ioniq ook, alleen lijkt ie wat sneller omdat je bij het stoplicht een paar meter winst maakt en je niet hoeft te schakelen. En 5 mensen van 80 kg is al snel 400 kg extra... dat merk ik zelfs in m'n Tesla qua vermogen. En als iedereen bij jou dik is dan zit je zo op 600 kg extra.

Trouwens m'n Tesla is ook sneller als de batterij voller zit. Geen idee of dat bij de Ioniq ook zo werkt. Als ik echt helemaal vol laadt dan is ie echt merkbaar sneller 8)
ik merk met de V60 in ev mode weinig van volle of lege accu, wat ik wel merk is dat een koude accu sneller is dan als ik al een tijdje rijd. Bij het wegrijden is hij echt wel snel, kwartiertje later voelt hij merkbaar trager aan.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
dfrenner schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:00:
[...]

Probleem is teller afwijkingen.
Hmm nieuwe auto's kunnen gewoon werken met GPS. Deed Tesla dat al niet al?
mux schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:59:
Je Tesla (behalve als je een P+D versie hebt) is als het goed is niet sneller als hij helemaal vol zit, maar heeft alleen meer koppel boven een bepaalde snelheid. Dit geldt voor de meeste elektrische auto's; ze zijn over bijna hun hele ladingsbereik even vlot, maar de snelheid waarop je max. vermogen kunt trekken gaat gestaag omlaag. Je 0-60 tijd blijft dan ongeveer hetzelfde, maar 60-120+ wordt steeds langzamer.
Vreemd, ik heb geen P of D maar hij is echt wel sneller als ie vol zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Met andere banden haalt Volvo de begrenzer er zo af en loopt die 210-220.
[...]

Doordat een EV op lage snelheid zo efficient is, lijkt hij op hoge snelheid zo onzuinig.
Dat is niet echt zo, maar daarom moeten de accu's wel snel omhoog qua capaciteit!
Zelfs Porsche zit meer toekomst in snelladen. Een accu groter dan 100 kWh brengt meer nadelen met zich mee dan voordelen. Uitgezonderd werkpaarden zoals busjes en pick-ups.
Jawel, daar ben je door het schakelen op lagere snelheden minder efficient. Daardoor lijkt het op hogere snelheid efficiënter. En dat is in wezen ook zo voor brandstof...
Ook bij een brandstof auto verbruik je al snel anderhalf keer meer bij 130 dan bij 80. Of je moet een Autobahn cruiser met 12 versnellingen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Anderhalf * 80kmpu is 120kmpu dus wanneer je 130 rijdt en het kost anderhalf keer zoveel brandstof ben je dus efficienter dan wanneer je 80 rijdt...

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Deveon schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:32:
Zelfs Porsche zit meer toekomst in snelladen. Een accu groter dan 100 kWh brengt meer nadelen met zich mee dan voordelen. Uitgezonderd werkpaarden zoals busjes en pick-ups.
Tja, wil je mensen nu over hebben naar de EV of niet?
Ik ben niet van het vooraf plannen en wil dus liever meer bereik.

Ik kan ook thuis en op werk niet gegarandeerd laden.

En vakanties...

Zo'n hele routeplanner van te voren uitdokteren is niets voor mij.

Ik kom ook zo vaak met de PHEV op bestemming dat ik of de laadpaal niet kan vinden, of hij is bezet, of het was toch een privé paal.

Accu's worden een stuk goedkoper en kleiner, dus wat is het probleem van grotere accu's!?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ja de nieuwe Tesla Roadster zal zo'n 200 kWh hebben dus het kan heus wel. Geen idee hoe zwaar dat ding wordt maar lijkt me minder te zijn dan de Model S/X. En als je ziet hoe snel de accu's verbeterd en verkleind zijn van de eerste Leaf snap ik echt niet waarom het nadelig zou zijn om grotere accu's in een auto te plaatsen. Vooral niet als we uiteindelijk de auto willen combineren met de Powerwall voor je woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maar de enige reden dat je iets moet plannen is omdat de infrastructuur niet in één dag gebouwd is. Dit is een tijdelijk probleem, dat steeds kleiner en kleiner wordt. In Nederland hoef je al niet meer te plannen, want iedere halve kilometer staat wel een snellader. Als je leeg bent onderweg, ga je naar het eerstvolgende laadstation, klaar.

In het buitenland wil je nu nog plannen, want buitenlanders zijn minderwaardig :P Maar dat lost zichzelf ook automatisch op. Voor early adopters die niet zoveel trek hebben in gedragsverandering is het wellicht handig om grote accu's in auto's te proppen, maar voor de rest van de mensheid is dit zonde. Je kunt 5 Leafs maken met de accu's van 1 Roadster, dat is 5 keer zoveel mensen die EV kunnen rijden.

In een wereld waar batterijen aan bomen groeiden was ik het helemaal met jullie eens; groter is beter, en er zitten eigenlijk alleen maar voordelen aan een grotere accu (minder degradatie, minder vaak laden, sneller laden, makkelijker dingen doen als aanhangers slepen, enz.). Maar we moeten de komende paar jaar zeker nog even nadenken in het kader van een wereld waar we zoveel mogelijk mensen over willen krijgen, en daarvoor zijn allereerst zoveel mogelijk auto's nodig, We zijn ontzettend supply-constrained.

Alles is een trade-off.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:58

fewips

Huurautospecialist

Het grappige is dat (sommige) mensen aangeven het laden niet te willen plannen, als ik naar mezelf kijk vind ik het laden juist fascinerend. En ik plan graag mijn vakanties niet, stap gewoon in de auto en rijd richting de zon. Veel vrienden gaan niet op vakantie zonder een hotel e.d. te boeken, dat is óók plannen, en doen velen juist maar al te graag. Het is maar net even je persoonlijke voorkeur en of je de tijd (en daarmee) de luxe hebt om een beetje te avonturieren.
Ook al is plannen echt alleen maar nodig bij lange trips en als je een auto met beperkte range hebt. Mijn ouders hebben een huisje in Zeeland en daar ga je met een Ioniq of een e-Golf al probleemloos heen (vanuit Amsterdam) zonder ook maar iets in te houden of te plannen. Maakt echt niets meer uit en desnoods pak je kwartier Fastned onderweg, kun je zelfs zonder Navi langsrijden dankzij de mooie borden die steeds meer verschijnen langs de weg!
mux schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:10:
Maar de enige reden dat je iets moet plannen is omdat de infrastructuur niet in één dag gebouwd is. Dit is een tijdelijk probleem, dat steeds kleiner en kleiner wordt. In Nederland hoef je al niet meer te plannen, want iedere halve kilometer staat wel een snellader. Als je leeg bent onderweg, ga je naar het eerstvolgende laadstation, klaar.

.....

Alles is een trade-off.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 09:04

databeestje

Von PrutsHausen

De APK van 2018 gaat de boeken in als een dure voor de i-MiEV uit 2010 met 130.000 km en circa 700 872 euro. De remschoenen achter waren versleten, helaas waren deze alleen als een OEM part te bestellen a 100,- per stuk. Daar ging de eerste 200 euro.

Je kan zien dat deze versleten zijn tot staal-op-staal doordat bij het de weg op draaien met acceleratie het rode handrem lampje linksonder in het dashboard gaat branden. Deze gaat op snelheid weer uit.

De rechtervoorband was stuk, hier was het carcas van de band stuk waardoor deze in het midden van de band een slijtplek had tot het canvas. Dit was dus ook de oorzaak van het schommelen op lage snelheid. Ik heb uitlijnen mee laten nemen in de werkzaamheden.

Een van de voorremmen was blijven plakken, deze had een sleuf in de schijf gemaakt, het was geen afkeurpunt maar heb ik deze uit voorzorg wel laten vervangen.

Daarnaast waren er nog een paar lampjes stuk, de voorlamp moet een uitdaging zijn geweest, daarvoor moet je de bumper losmaken en de unit uitbouwen. De kentekenverlichting was makkelijker.

Het bereik heeft ook een tik gehad, de nieuwe schijven en schoenen moet nog even "wennen" geloof ik. Na de eerste 100km is het meeste wel terug maar de teller staat in de ochtend wel op 95km. Het is ook een beetje in combinatie met de kachel die ik in de ochtend nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
YoshiBignose schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:51:
[...]

Kan ook met warmte te maken hebben dat de ioniq het gevoel van langzamer te zijn. Ik heb het een keertje meegemaakt dat na een rit met warm weer even snelladen na het weg rijden hij trager aanvoelde. Ik heb hem altijd in normaal staan ik dacht zal toch niet in eco stand zijn gegaan. Direct gekeken maar stond in stand normaal. Daarna in sport gezet maar maakte niets uit.
Dus ik denk dat hij toen last heeft gehad van warmte.Dat kan dus ook met 5 mensen in een auto en aldoor maar vlot willen zijn . Wordt ie van zelf warm of moet ik zeggen te heet. :F

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Oorspronkelijk was het een D4 die onbegrensd was (liep volgens mij 200, geen idee). Blok was na 5 maanden en 20.000 km in de soep gelopen vanwege een productiefout (carbon edition issues, al die auto's hebben het). Toen een deel van het aankoopbedrag terug gekregen (dagwaarde zonder motor vs aanschafwaarde). Ben zelf toen op zoek gegaan naar een leuk blok waar de automaat het koppel van aan kon en kwam uit bij een iets pittigere motor. Liep daarna 265 in z'n 8e versnelling. Auto is binnen 12 maanden weer van eigenaar veranderd, BPM teruggevorderd (geëxporteerd) en uiteindelijk geld aan over gehouden 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Voor diegene die geïnteresseerd is in Elektrische en hybride auto's in Nederland per gemeente
  • Aantal elektrische personenauto's
  • Aantal laadpunten
  • Gemiddeld aantal elektrische laadpalen per auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
ZuinigeRijder schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:52:
Voor diegene die geïnteresseerd is in Elektrische en hybride auto's in Nederland per gemeente
  • Aantal laadpunten
560 masters in Zaantje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Spiller schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:36:
Anderhalf * 80kmpu is 120kmpu dus wanneer je 130 rijdt en het kost anderhalf keer zoveel brandstof ben je dus efficienter dan wanneer je 80 rijdt...
Bij auto’s reken je liter per kilometer niet liter per uur zoals bij vliegtuigen en schepen.
dfrenner schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:49:
[...]

Tja, wil je mensen nu over hebben naar de EV of niet?
Ik ben niet van het vooraf plannen en wil dus liever meer bereik.
Laat eerst de levertijd maar normaal worden. Kleinere accu’s is meer auto’s.

Plan jij je tankbeurten dan ook? Zodra tankstations door krijgen hoe lucratief het is als iemand een half uur moet wachten in plaats van zo snel mogelijk weer weg wilt zullen er heel snel snelladers bij komen.
Accu's worden een stuk goedkoper en kleiner, dus wat is het probleem van grotere accu's!?
Gewicht, afmeting, zware en zeldzame metalen en (dus) de (onnodige) impact op het milieu. Los daarvan kunnen ze nu al niet aan de vraag voldoen en markt gaat nog gigantisch groeien, dus schaarste, dus beperkte of geen prijsdaling. Vergeet niet dat Tesla de enige is met eigen batterij productie en de Duitsers in 2020 alles gaan op kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

• Aantal laadpunten
Denk dat er wel wat datafouten in zitten, aangezien eigenaarschap/registratie =/= gebruiker [bijvoorbeeld in geval van leaseconstructie of bedrijfswagen]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Aantal laadpunten
Grappig, 26 laadpalen op 83 auto's in mijn gemeente. Dat is dus exclusief laadpalen in eigen bezit, want die 26 palen staan op 1 plek (parkeerterrein supermarkt/ centrum/ gemeentehuis).

Dank voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Is Almere toch ergens de beste in! Bedankt LeasePlan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 08:45
Deveon schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:10:
Is Almere toch ergens de beste in! Bedankt LeasePlan!
Precies dat, paar maanden geleden groot stuk in de krant: Almere meeste elektrische autos van heul Nederland.
Tot je beseft dat Athlon en Leaseplan in Almere zitten en dus al die auto's bij hun geregistreerd staan.

Ik merk namelijk dagelijks op mijn rit van Almere naar mijn werk in A'dam/A'veen dat hoe verder ik weg ben bij almere hoe meer e-autos ik zie.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:36
Het aantal laadpunten scheelt voor mijn gemeente ook nogal met wat ik bijvoorbeeld op oplaadpunten.nl vind, 119 vs 90. Misschien bedoelen ze het aantal plekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
fewips schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:17:
Het grappige is dat (sommige) mensen aangeven het laden niet te willen plannen, als ik naar mezelf kijk vind ik het laden juist fascinerend. En ik plan graag mijn vakanties niet, stap gewoon in de auto en rijd richting de zon. Veel vrienden gaan niet op vakantie zonder een hotel e.d. te boeken, dat is óók plannen, en doen velen juist maar al te graag. Het is maar net even je persoonlijke voorkeur en of je de tijd (en daarmee) de luxe hebt om een beetje te avonturieren.
Ook al is plannen echt alleen maar nodig bij lange trips en als je een auto met beperkte range hebt. Mijn ouders hebben een huisje in Zeeland en daar ga je met een Ioniq of een e-Golf al probleemloos heen (vanuit Amsterdam) zonder ook maar iets in te houden of te plannen. Maakt echt niets meer uit en desnoods pak je kwartier Fastned onderweg, kun je zelfs zonder Navi langsrijden dankzij de mooie borden die steeds meer verschijnen langs de weg!

[...]
Ik denk dat het niet zozeer met de wil om te plannen te maken heeft, maar meer met de onbestemde angst van 'wat als'. Wat als ik geen laadpaal kan vinden? Oplossing: ICE rijden. Wat als ik nergens kan overnachten op mijn bestemming? Oplossing: Hotel boeken.

Maar ach, er komt voor deze mensen ooit een kantelpunt waarbij het makkelijker is om een laadpaal dan een tankstation te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Klein threadje over de autopilot zaak van Vincent Evers waar ik vanmorgen in de rechtbank bij aanwezig was:

https://mobile.twitter.co...tatus/1060441782306172928

en ja het was nog een beetje vroeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

YoshiBignose schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:09:
[...]

Hmm nieuwe auto's kunnen gewoon werken met GPS. Deed Tesla dat al niet al?

[...]

Vreemd, ik heb geen P of D maar hij is echt wel sneller als ie vol zit...
Bij mijn e-Golf is er een zeer duidelijk merkbaar verschil in optrekken (vanaf 0) tussen een volle en een lege accu. Hoe leger de accu hoe minder hard hij op trekt. Ik laad 1-2x per week en altijd als ik weg rijd van de lader denk ik "Ah hij is weer lekker rap :) "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
pposthoorn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:52:
[...]

Bij mijn e-Golf is er een zeer duidelijk merkbaar verschil in optrekken (vanaf 0) tussen een volle en een lege accu. Hoe leger de accu hoe minder hard hij op trekt. Ik laad 1-2x per week en altijd als ik weg rijd van de lader denk ik "Ah hij is weer lekker rap :) "
Bij de de e-golfs zie je ook de power available meter teruglopen wanneer de accucapaciteit minder wordt, ook duurt het dan weer wat langer voordat hij weer vol kan optrekken na een snelle acceleratie... Al merk ik dat ik er in de praktijk niet zoveel van merk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
Same here. Ik was laatst negatief verrast toen ik er met 10% lading uit werd gesprint door een Caddy met een TDI.... Pijnlijk :F
Ik vraag mij af hoe veel de auto lichter is bij een lege accu... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hachy schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:25:
Klein threadje over de autopilot zaak van Vincent Evers waar ik vanmorgen in de rechtbank bij aanwezig was:

https://mobile.twitter.co...tatus/1060441782306172928

en ja het was nog een beetje vroeg :)
Tja wel leuk dat hij er een zaak van maakt maar ja ik begrijp wel dat de rechter er niet in mee gaat. Als ik op m'n telefoon ga zitten terwijl ik rijd dan zet ik ook AP aan. Maar ik let ook altijd op of er politie in de buurt is >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Bij voorbaat kansloos en ben het zeer oneens met dhr Evers om autopilot nu al zo te pushen alsof je niet meer hoeft op te letten.
1. Telefoongebruik leidt ontzettend af en 2. zelfs Tesla zegt dat je altijd moet blijven opletten en dat AP puur ondersteunend is.
Er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren en het is maar de vraag hoe adequaat AP daarop reageert. Als je dan niet zelf met je volle aandacht op de weg zat, dan heb je een groot probleem met de nabestaanden van je slachtoffer(s), ook al was er wellicht zonder AP ook niks aan te redden.
Los daarvan is het ook niet te handhaven dat er een fatsoenlijke AP in gebruik zou zijn op moment dat iemand aan zn telefoon zit te pielen tijdens het rijden.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-11-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:55
JopieZoe schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:05:
Same here. Ik was laatst negatief verrast toen ik er met 10% lading uit werd gesprint door een Caddy met een TDI.... Pijnlijk :F
Ik vraag mij af hoe veel de auto lichter is bij een lege accu... ;)
Dit blijf ik het nadeel vinden van elk elektrisch voortgedreven voertuig. Accu al een eindje leeg = voltage drop = geen power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Dacuuu schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:54:
[...]

Dit blijf ik het nadeel vinden van elk elektrisch voortgedreven voertuig. Accu al een eindje leeg = voltage drop = geen minder power.
FTFY.

Trekt nog altijd vlot op en instant throttle response ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 14:58
pposthoorn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:13:
[...]

FTFY.

Trekt nog altijd vlot op en instant throttle response ;)
Feit, zelf met accu percentages < 20%... Had laatst een T-Roc mee als leenauto en wilde daar even een inhaalmanouvre mee doen op de snelweg, viel toch vies tegen (en ja, twee versnellingen terug geschakeld)... Was heel blij dat ik daarna weer in mijn E-Golf op pad kon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Voor mij voelt het soms wel eens alsof ik in een dinky-toy rij, daarbij bedoel ik dat heel positief :-)
Vroeger was over het algemeen alles slechter.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
Waarvan wij 2 ;)

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

YoshiBignose schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:32:
[...]

Tja wel leuk dat hij er een zaak van maakt maar ja ik begrijp wel dat de rechter er niet in mee gaat. Als ik op m'n telefoon ga zitten terwijl ik rijd dan zet ik ook AP aan. Maar ik let ook altijd op of er politie in de buurt is >:)
Het recht zoals het nu is voorziet er nog niet in. Ik vind het een erg interessante vergelijking tussen een rij- instructeur met een rookie achter het stuurwiel of een Tesla bestuurder met auto-pilot.

Bij beide mag je van de wet het stuur loslaten. Bij beide ben jij wel de verantwoordelijke maar niet de fysieke bestuurder. Bij beide heb je mogelijkheid tot ingrijpen.

Toch mag de éne van de wet wél op zijn telefoon pielen en de ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hachy schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:26:
[...]
Ja? Mag een rijinstructeur dat echt tijdens een les? Waar staat dat?

Edit: https://www.rijschoolpro....er-bellen-tijdens-rijles/ ok, mag dus..
Wel mogelijk Artikel 5 overtreding als ie niet goed oplet.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-11-2018 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
CyBeRSPiN schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:35:
[...]

Ja? Mag een rijinstructeur dat echt tijdens een les? Waar staat dat?
Zo werkt wetgeving niet, wat wel mag staat niet geschreven. Als het niet verboden is dan mag het...

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Spiller schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:39:
[...]

Zo werkt wetgeving niet, wat wel mag staat niet geschreven. Als het niet verboden is dan mag het...
Nee, het geval voor een rijinstructeur staat juist expliciet in de Nota van Toelichting:
Het gaat daarbij bovendien om degene die daadwerkelijk achter het stuur zit, de feitelijk bestuurder. Het verbod strekt zich dus niet uit tot de rij-instructeur die wordt geacht onder zijn onmiddellijk toezicht een motorvoertuig te doen besturen. Dit komt tot uitdrukking door het gebruik van het begrip «degene die een motorvoertuig bestuurt» in plaats van de term bestuurder. Onder het begrip bestuurder valt immers ingevolge artikel 1, onderdeel f, onder 2, RVV 1990 ook de rij-instructeur.
bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2002-67.html

Dus in die zin een leuk gevonden vergelijking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:42:
[...]

Nee, het geval voor een rijinstructeur staat juist expliciet in de Nota van Toelichting:

[...]

bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2002-67.html

Dus in die zin een leuk gevonden vergelijking :)
Zou idd anders wel raar zijn. Auto total loss en 2 doden: ja sorry mijn rijinstructeur zat te appen, maar dat mag hoor: want ik ben ten slotte aan het lessen :+ |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Random vraagje: Weet iemand of de e-Golf (en andere BEV's) een mechanische voor en achter achteruit versnelling heeft of dat gewoon de elektromotor de andere kant op gaat draaien als je hem in achteruit zet? Heb al gezocht maar kan er verbazingwekkend weinig over vinden (of ik heb nog niet de juiste keywords gevonden :p ).

[ Voor 22% gewijzigd door pposthoorn op 08-11-2018 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:26:
[...]

Een lesauto blijft ook duidelijk gekenmerkt als lesauto. Een autonome auto niet. Dat zal ook stap 1 zijn; het overige verkeer “waarschuwen”. En een verplicht standaard om data te delen om de doorstroming te verbeteren en niet het invidu, dus geen instelbare snelheid (dan rij je maar zelf).

Overigens heeft dit niets met elektrische auto’s te maken..

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 08-11-2018 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 09:04

databeestje

Von PrutsHausen

pposthoorn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:17:
Random vraagje: Weet iemand of de e-Golf (en andere BEV's) een mechanische voor en achter achteruit versnelling heeft of dat gewoon de elektromotor de andere kant op gaat draaien als je hem in achteruit zet? Heb al gezocht maar kan er verbazingwekkend weinig over vinden (of ik heb nog niet de juiste keywords gevonden :p ).
Geen mechanische achteruit, alle elektrische auto's op de markt draaien de motor de andere kant op.

Sterker nog, een Prius kan alleen elektrisch achteruit meen ik.
Pagina: 1 ... 16 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.