Echt een goed voorbeeld van ontzettend dom gedrag. En dat van iemand waar je van kunt stellen dat die een voorbeeldfunctie heeft.Hachy schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:25:
Klein threadje over de autopilot zaak van Vincent Evers waar ik vanmorgen in de rechtbank bij aanwezig was:
https://mobile.twitter.co...tatus/1060441782306172928
en ja het was nog een beetje vroeg
O leuk..... de nieuwe Daf-jes..... achteruit rij racen.... dat was lachen. Eigenlijk nog nooit geprobeerd: hoe hard kan die achteruitdatabeestje schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:37:
[...]
Geen mechanische achteruit, alle elektrische auto's op de markt draaien de motor de andere kant op.
Sterker nog, een Prius kan alleen elektrisch achteruit meen ik.

Klopt, en dat betekent dat wanneer je achteruit rijdt en de verbrandingsmotor slaat aan, dat 1 van beide elektromotoren extra hard achteruit gaat draaien, om het effect van de verbrandingsmotor (die niet achteruit kan draaien!) teniet te doen. Knap stukje regeltechniek, want je merkt er niets van.Sterker nog, een Prius kan alleen elektrisch achteruit meen ik.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
De Zoe is achteruit begrensd op 30 km/h heb ik gemerkt.
Da's nog best hard
Da's nog best hard

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit zou toch wel leuk zijn met een EV ! (net opgezocht, de i3 haalt 50kmh achteruit)
[ Voor 11% gewijzigd door prettig op 08-11-2018 19:57 ]
trots op Almere 17148!ZuinigeRijder schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:52:
Voor diegene die geïnteresseerd is in Elektrische en hybride auto's in Nederland per gemeente
- Aantal elektrische personenauto's
- Aantal laadpunten
- Gemiddeld aantal elektrische laadpalen per auto
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
De Outlander gaat ook heel hard achteruit. Helaas kon ik niet op de teller kijken tegelijkertijd, maar een begrenzing ben ik nog niet tegengekomen.
Niemand zou een voorbeeld moeten nemen aan die mafkeesVerwijderd schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:56:
[...]
Echt een goed voorbeeld van ontzettend dom gedrag. En dat van iemand waar je van kunt stellen dat die een voorbeeldfunctie heeft.
Dat is het voornamelijk ja. Ik hoor dat ze nu speciale camera's plaatsen die kijken of mensen op hun telefoon zitten maar dan moeten ze nog een camera aanschaffen om te kijken of AP aanstaatCyBeRSPiN schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:47:
Los daarvan is het ook niet te handhaven dat er een fatsoenlijke AP in gebruik zou zijn op moment dat iemand aan zn telefoon zit te pielen tijdens het rijden.
Nou m'n Tesla is alsnog vrij snel hoor met een bijna lege accuDacuuu schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:54:
[...]
Dit blijf ik het nadeel vinden van elk elektrisch voortgedreven voertuig. Accu al een eindje leeg = voltage drop = geen power.
Facts don't care about your feelings
@Pierz Ja, hij kan best hard achteruit. Heb eigenlijk nog nooit een grens gevonden, maar je zou haast denken dat die er wel moet zijn.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
grens vind je ook niet zo snel, best akelig om met 100kmh achteruit te rijden 💀💀💀
Tesla maar 25 km/u. Als je die optie hebt dat je kinderen in de kofferbak zitten kunnen ze misschien helpen met navigeren en was 80 km/u handiger geweest
Volgens mij begrijp je het verkeerd; dit is dus écht waar. in de Nota staat dus dat het JUIST mag, een mobiele telefoon bedienen als rij instructeur. Want hij is dus wel de verantwoordelijk bestuurder maar niet de functionele. Da's precies het hele punt van Vincent.Verwijderd schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:48:
[...]
Zou idd anders wel raar zijn. Auto total loss en 2 doden: ja sorry mijn rijinstructeur zat te appen, maar dat mag hoor: want ik ben ten slotte aan het lessen![]()
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Verwijderd
Huh, ik dacht het is een uitzondering op een uitzondering, maar het is dus slechts een uitzondering? Vreemd dan, tijd om rijinstructeur te worden en een 18 jarige zonder rijbewijs met je autopilot te laten rijden zodat je lekker kunt appenHachy schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:44:
[...]
Volgens mij begrijp je het verkeerd; dit is dus écht waar. in de Nota staat dus dat het JUIST mag, een mobiele telefoon bedienen als rij instructeur. Want hij is dus wel de verantwoordelijk bestuurder maar niet de functionele. Da's precies het hele punt van Vincent.
handhaving is nog de grootste reden waarom zijn actie nergens op slaat.
Hoe ga je bijhouden dat AP aan staat bij een auto? Ga je er groot 'AP' op zetten zoals een lesauto? Ga je dan controleren dat iedereen met een AP bordje op hun auto daadwerkelijk AP aan hebben staan, want AP kun je (neem ik even aan) ook gewoon weer uitzetten.
Wordt je langs de kant gezet, even AP aanzetten, en voila...geen boete.
Hoe ga je bijhouden dat AP aan staat bij een auto? Ga je er groot 'AP' op zetten zoals een lesauto? Ga je dan controleren dat iedereen met een AP bordje op hun auto daadwerkelijk AP aan hebben staan, want AP kun je (neem ik even aan) ook gewoon weer uitzetten.
Wordt je langs de kant gezet, even AP aanzetten, en voila...geen boete.
Het lijkt erop dat de 39kWh versie van de Kona niet zo snel kan laden, de man ziet tussen de 35 en 40kW laadvermogen. Daarnaast blijkt deze erg gevoelig voor temperatuur te zijn, bij 7C een laadvermogen van 14kW bij ~60% is niet geweldig.
Op de een of andere manier doet deze accu mij erg denken aan de Zoe Accu, wellicht dat het een vergelijkbaar LG Chem apparaat is als de Zoe 40kWh.
De accu van de 64kWh Kona is een heel ander ding en laad met ~70-80kW vermogen, dat is een significant hogere C capaciteit.
De Porsche Taycan is overigens gespot aan een 350kW lader met 800 Volt (~770) en laad met ~320 Ampere voor ongeveer 248kW. Dat is flink snel, 2 x sneller dan de huidige Tesla Superchargers.
Op de een of andere manier doet deze accu mij erg denken aan de Zoe Accu, wellicht dat het een vergelijkbaar LG Chem apparaat is als de Zoe 40kWh.
De accu van de 64kWh Kona is een heel ander ding en laad met ~70-80kW vermogen, dat is een significant hogere C capaciteit.
De Porsche Taycan is overigens gespot aan een 350kW lader met 800 Volt (~770) en laad met ~320 Ampere voor ongeveer 248kW. Dat is flink snel, 2 x sneller dan de huidige Tesla Superchargers.
Zo mannelijk vind ik het niet om iets te doen wat een computer kan hoor. En "handwerk" is ook niet echt mannelijkVerwijderd schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:09:
En tegelijk achterop een sticker met "Echte Mannen doen het niet met AP".
Makes sence als je de voltage verdubbelt dat je ook twee keer zo snel laaddatabeestje schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:23:
[ Voor 38% gewijzigd door Deveon op 09-11-2018 09:46 ]
@Yongshi Een indicatie aan de buitenkant van de auto om duidelijk te maken dat deze een vorm van computerbesturing actief heeft, bijvoorbeeld lampen. Iets simpels als een enkel blauw of groen ledje in de koplampen/achterlichten zou in principe genoeg zijn om het andere verkeer te attenderen dat de auto volgens een bepaald gedrag bestuurd word.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Hebben we het hier over een Ionity-lader? Die ga ik in december testen met de Jaguar! Niet zulke mooie snelheden (bij Fastned noteerde ik 88kWh), maar wel een 'betaalbare' auto, haha.databeestje schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:23:
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Doe liever zo'n ledje voor mensen die net hun rijbewijs hebben of bejaardenTassadar32 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:20:
@Yongshi Een indicatie aan de buitenkant van de auto om duidelijk te maken dat deze een vorm van computerbesturing actief heeft, bijvoorbeeld lampen. Iets simpels als een enkel blauw of groen ledje in de koplampen/achterlichten zou in principe genoeg zijn om het andere verkeer te attenderen dat de auto volgens een bepaald gedrag bestuurd word.

Verwijderd
Dat is m.i. het probleem omdraaien en soortgelijk als in het begin toen een man met lantaarn voor elke auto voorop moest lopen.Tassadar32 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:20:
De Zoe 41kWh batterij laadt vanaf 55% langzamer en zakt dan van 43kW langzaam naar ~35kW bij 80%, daarna nog wel een tijdje 20~25kW tot de 90% zoiets en daarna wordt het echt langzaam 11~15kW.databeestje schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:23:
Het lijkt erop dat de 39kWh versie van de Kona niet zo snel kan laden, de man ziet tussen de 35 en 40kW laadvermogen. Daarnaast blijkt deze erg gevoelig voor temperatuur te zijn, bij 7C een laadvermogen van 14kW bij ~60% is niet geweldig.
Wordt een flinke kerstmis verlichting zo...YoshiBignose schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:27:
[...]
Doe liever zo'n ledje voor mensen die net hun rijbewijs hebben of bejaarden
Maar wel géén Auto Pilot voor onervaren bestuurders... Echt auto rijden leer je ten slotte pas nadat je rijbewijs hebt gehaald.
Het punt is niet dat het andere verkeer erop gelet wordt (waarom zou het hun boeien als de autopilot goed zijn werk doet?). In dit geval is het dat de handhavers op één of andere manier erop geattendeerd worden dat autopilot aan staat, maar om nou een extra signaal te maken waar ze op moeten letten lijkt me niet de oplossing.Tassadar32 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:20:
Het roze kenteken vond ik nog geen eens zo gek, immers taxi's krijgen ook een ander kenteken zodat men (handhaving) weet dat het een taxi is en dat hij op bepaalde plekken mag rijden waar andere auto's neit mogen komen.
Echter moet er dan wel geforceerd worden dat AP altijd aan staat.
Edit: misschien raken we een beetje off-topic

Waarom niet verplichten dat zelfrijdende auto's altijd achter vrachtwagens plakken op de rechterrijstrook, géén knipperlichten mogen hebben, blijven kleven en toeteren ondanks dat ze overal maar met 1-2km/h inhalen en minstens een 200kWh accupakket moeten hebben.
Zo, nu we dat uit de weg hebben... weer ontopic
ik ben nu op het punt dat ik 'god-mode' aan het unlocken ben op m'n auto. Ik kan via de CAN-bus min of meer alles instellen in de auto dat ik wil, inclusief (hoewel dit niet goed werkt momenteel) motorcommando's. Gezien de Leaf 100% drive by wire is, moet het theoretisch mogelijk zijn om een app te maken die mijn CAN-bordje instrueert om de auto te laten rijden, stoppen, schakelen tussen drive/park/reverse, enz.
Ik ben langzaam naar Summon voor de Leaf aan het werken
Edit @YoshiBignose: tijd voor een topictitelchange? Elektrische auto-kroeg?
Zo, nu we dat uit de weg hebben... weer ontopic
[ Voor 4% gewijzigd door mux op 09-11-2018 11:24 ]
Dus auto pilot voor Tesla is offtopic maar summon voor Leaf niet...
Klinkt goed Mux! In theorie zou je dus CommaAI support in kunne bouwenmux schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:17:
Waarom niet verplichten dat zelfrijdende auto's altijd achter vrachtwagens plakken op de rechterrijstrook, géén knipperlichten mogen hebben, blijven kleven en toeteren ondanks dat ze overal maar met 1-2km/h inhalen en minstens een 200kWh accupakket moeten hebben.
Zo, nu we dat uit de weg hebben... weer ontopicik ben nu op het punt dat ik 'god-mode' aan het unlocken ben op m'n auto. Ik kan via de CAN-bus min of meer alles instellen in de auto dat ik wil, inclusief (hoewel dit niet goed werkt momenteel) motorcommando's. Gezien de Leaf 100% drive by wire is, moet het theoretisch mogelijk zijn om een app te maken die mijn CAN-bordje instrueert om de auto te laten rijden, stoppen, schakelen tussen drive/park/reverse, enz.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
In dit topic is volgens mij de enige constante factor dat het altijd offtopic gaat
Misschien moeten we de volgende versie van dit topic maar de EV huiskamer noemen
Hét bewijs dat EV's mainstream zijn
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
offtopic:
Misschien tijd voor het grote EV slowchat topic ofzo? Want moet toegeven dat ik veel van wat hier offtopic gaat toch best interessant vind
Misschien tijd voor het grote EV slowchat topic ofzo? Want moet toegeven dat ik veel van wat hier offtopic gaat toch best interessant vind
@mux Geldt in het algemeen dat je zoveel kan met OBD? Ben zelf wel geïnteresseerd om te kijken of de Kia e-Niro straks te 'hacken' is en je bijvoorbeeld pre-heat (remote) aan kan zetten zonder dat ie aan een paal hangt. Dat lijkt me echt een vervelende beperking.. Al helemaal als je 64kWh ter beschikking hebt.
Vraag me alleen af hoe je aan de juiste commando's komt en of dingen wel werken als de auto "uit" staat.
Nope, met OBD kun je praktisch niks. Om echt leuke dingen te doen wil je echt direct op de CAN-bus van je auto spelen. Dat is een andere bus dan OBD (en er zijn ook meerdere CAN-bussen). Gevaarlijk, maar ook heel krachtig.
Zoiets als je zegt is dan dus wel mogelijk, met wat moeite. Je moet voor het toevoegen van specifieke functionaliteit wel weten wat alle relevante communicatie in je auto doet en betekent. Dat is een flinke reverse engineering-kluif. Een deel van dat werk is door mensen op het mynissanleaf forum al gedaan gelukkig.
Zoiets als je zegt is dan dus wel mogelijk, met wat moeite. Je moet voor het toevoegen van specifieke functionaliteit wel weten wat alle relevante communicatie in je auto doet en betekent. Dat is een flinke reverse engineering-kluif. Een deel van dat werk is door mensen op het mynissanleaf forum al gedaan gelukkig.
[ Voor 8% gewijzigd door mux op 09-11-2018 16:18 ]
Ah ok.. Dat gaat me dan te ver om mee te gaan experimenteren..
Dan maar hopen dat Kia ooit het licht ziet en software updates met verbeteringen gaat doorvoeren.
Ik lees net op het Goingelectric forum dat je in de Maingau app nu ook buitenlandse IBAN nummers kunt ingeven, helaas (nog) niet op de website.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Er blijkt ook een Nederlandse MainGau app te zijn.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Waarbij nog niet alles vertaald is :-)
Tesla Model 3 RWD (2023)
Krijg net een mail binnen met dezelfde strekking.PeterZ(on) schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:05:
Ik lees net op het Goingelectric forum dat je in de Maingau app nu ook buitenlandse IBAN nummers kunt ingeven, helaas (nog) niet op de website.
Dat is best knap, kun je straks de Leaf gaan tunen !mux schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 16:18:
Nope, met OBD kun je praktisch niks. Om echt leuke dingen te doen wil je echt direct op de CAN-bus van je auto spelen. Dat is een andere bus dan OBD (en er zijn ook meerdere CAN-bussen). Gevaarlijk, maar ook heel krachtig.
Ik kreeg hem ook binnen en gelijk maar even toegevoegd in de app, maar waarschijnlijk was het op de site ook wel gelukt, maar je moet wel het IBAN nummer zonder spaties ingeven. Bij het invoeren van de gegevens in app klapte die eruit en bij het opnieuw opstarten was die ineens ook in het Nederlands.Vaevictis_ schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:51:
[...]
Krijg net een mail binnen met dezelfde strekking.
Al met al een goed bericht want dat betekend dat ze niet van die buitenlandse klanten af willen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Met platoning hebben we straks geen trekhaak meer nodig! Wel gaaf om te zien waar “onze” Laurens zich mee bezig houdt.
Ik heb ook de mail binnen, maar een rabo iban accepteert ie helaas niet.Vaevictis_ schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:51:
[...]
Krijg net een mail binnen met dezelfde strekking.
Toch wel een beetje 'historisch moment': een S 60 op de website bij Tesla voor 39,500 (gisteren nog 42.000)
https://www.tesla.com/nl_NL/used/5YJSA2DG5DFP19390
2 jaar garantie, tot 160.000 km maar de km stand is ca 106.000 dus in die twee jaar kun je 54000km rijden. Accu en aandrijving tot 2021 de standaard 8 jaar garantie...
Geen autopilot, ACC, niks natuurlijk, maar toch.
Het gaat de goede kant op, zouden ze over een jaar onder de 35.000 duiken voor een 85???
(Uiteraard elders goedkopere te vinden (?), maar zonder die 2 jaar garantie die ook mijn jaarkilometrage in die periode dekken zou ik het sowieso niet doen durven
.)
https://www.tesla.com/nl_NL/used/5YJSA2DG5DFP19390
2 jaar garantie, tot 160.000 km maar de km stand is ca 106.000 dus in die twee jaar kun je 54000km rijden. Accu en aandrijving tot 2021 de standaard 8 jaar garantie...
Geen autopilot, ACC, niks natuurlijk, maar toch.
Het gaat de goede kant op, zouden ze over een jaar onder de 35.000 duiken voor een 85???
(Uiteraard elders goedkopere te vinden (?), maar zonder die 2 jaar garantie die ook mijn jaarkilometrage in die periode dekken zou ik het sowieso niet doen durven
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Begint inderdaad steeds interessanter te worden, al vraag ik me af wat de restwaarde is van een Model S waarvan de garantie is verlopen. Ben bang dat je in die 54.000km best wel behoorlijk wat afschrijft. Maar goed, dan heb je wel twee jaar in een erg fraaie auto gereden.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Hier wel, misschien heb je iets niet volgens hun format ingevuld.joblamie schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:16:
[...]
Ik heb ook de mail binnen, maar een rabo iban accepteert ie helaas niet.
Het is echt koffiedik kijken:Marc O. schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:21:
Begint inderdaad steeds interessanter te worden, al vraag ik me af wat de restwaarde is van een Model S waarvan de garantie is verlopen. Ben bang dat je in die 54.000km best wel behoorlijk wat afschrijft. Maar goed, dan heb je wel twee jaar in een erg fraaie auto gereden.
1. Steeds meer mensen willen electrisch-> prijs omhoog
2. Steeds meer aanbod model S -> prijs omlaag
3. Populariteit grote hatchback
Miev en Leaf onderbouwen vooral punt 1
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
ASN Bank hier, goede IBAN ingevoerd, zonder spaties oid, maar ongeldig.....PeterZ(on) schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:29:
[...]
Hier wel, misschien heb je iets niet volgens hun format ingevuld.
Renault maakt altijd fantastische concepten maar nog nooit omgezet in een productie wagen die er ook maar een beetje op lijkt, wellicht nu wel.Deveon schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 10:39:
[YouTube: Renault EZ Pro & EZ Ultimo | Fully Charged]
Met platoning hebben we straks geen trekhaak meer nodig! Wel gaaf om te zien waar “onze” Laurens zich mee bezig houdt.
Klopt helemaal, vandaar de "ik vraag me af...."BarryH schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:36:
[...]
Het is echt koffiedik kijken:
1. Steeds meer mensen willen electrisch-> prijs omhoog
2. Steeds meer aanbod model S -> prijs omlaag
3. Populariteit grote hatchback
Miev en Leaf onderbouwen vooral punt 1
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Als je de banknummer invul krijg je een automatische ingevuld bic code ? Of geeft hij een foutmelding?MarcelGo schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:38:
[...]
ASN Bank hier, goede IBAN ingevoerd, zonder spaties oid, maar ongeldig.....
Bic en bank nummer kwam bij mij automatische tevoorschijn.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Bij mij werd na invullen van het IBAN nummer automatisch de rest ingevuld, voorheen kreeg ik altijd een melding dat het een ongeldig IBAN nummer was.
Zo lang afschrijving de enige kosten zijn valt het nog reuze mee. Ja, het is een 60 kWh 2013 model zonder AP, maar verder zit alles erop.Marc O. schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:21:
Verbruik is nog geen €100 p/m, verzekering €200 p/m denk ik en onderhoud €50 p/m (als je aan het advies houd). Een alternatief van dezelfde leeftijd zal je ook snel €1000 p/m kosten en kom je uit met een restwaarde van €24.000.
Ongeldig iban en dus ook geen BIC bij mij.evtje schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:00:
[...]
Als je de banknummer invul krijg je een automatische ingevuld bic code ? Of geeft hij een foutmelding?
Gelijk foutmelding. NL40ASNB............evtje schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:00:
[...]
Als je de banknummer invul krijg je een automatische ingevuld bic code ? Of geeft hij een foutmelding?
Heb eerst een Maingau App update gedaan en daarna een ING iban ingevuld.
BIC werd daarna automatisch aangevuld. Voor ING werkt het dus.
In de oude app kreeg ik ook gelijk een foutmelding.
BIC werd daarna automatisch aangevuld. Voor ING werkt het dus.
In de oude app kreeg ik ook gelijk een foutmelding.
[ Voor 16% gewijzigd door BenEco op 10-11-2018 14:21 ]
App of website? en heb je ook al de Nederlandstalige versie van de app?MarcelGo schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:16:
[...]
Gelijk foutmelding. NL40ASNB............
Zou het weer een gevalletje zijn oude en nieuwe klanten.......
Of het kan alleen als je een email hebt ontvangen.
Heb geen mail ontvangen maar lukte me wel.PeterZ(on) schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:44:
Of het kan alleen als je een email hebt ontvangen.
Op iOS 12 kon ik de bestaande betaalmethode van N26 gemakkelijk veranderen naar RABO iban.
Ik vind het wel prima op rekening achteraf betalen. Dan krijg ik tenminste een verzamelfactuur. Handig voor de boekhouding. Die 4x per jaar betalen is ook geen ramp.Hachy schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:39:
Op iOS 12 kon ik de bestaande betaalmethode van N26 gemakkelijk veranderen naar RABO iban.
Bij mij lukte het op mijn iPhone niet, maar op mijn iPad de app installeren en dan dáár het iban invoeren werkte wél. Waarschijnlijk een cache probleem.
Laatste keer rekening ontvangen. Zou afgeboekt worden van m'n N26 rekening. Nu nog steeds niet gebeurd, inmiddels al een maand nadat het afgeboekt zou worden.. Vraag me af of het wel goed gaat met Maingau..Vaevictis_ schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 16:39:
[...]
Ik vind het wel prima op rekening achteraf betalen. Dan krijg ik tenminste een verzamelfactuur. Handig voor de boekhouding. Die 4x per jaar betalen is ook geen ramp.
Tesla Model 3 RWD (2023)
In december hopelijk tijd om erlangs te gaan voor wat foto's met de Jaguar!
evtje schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:45:
Fastned no 3 in Duitsland geopend
https://www.google.com/ur...Vaw1B9AGzQ7IEOuKMw3jOmgFW
Gister voor het eerst in een EV gereden(proefrit in een renault zoe). Wat een stilte vergeleken met een benzine bak uit 2007 😊. Ook rijdt het zoveel vloeiender. Ik was al verkocht op milieu gebied, maar ook qua rijgemak is het zoveel fijner.
5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI
En moet je voorstellen: de Zoe vind ik nog een van minder goed geïsoleerde auto's, boven de 80 km/u is het wind- en weggeluid een stuk meer dan bij bijvoorbeeld de Tesla en Ioniq.
Wellicht als de portomonnee dat in de toekomst toelaat 👌nannoe schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:24:
En moet je voorstellen: de Zoe vind ik nog een van minder goed geïsoleerde auto's, boven de 80 km/u is het wind- en weggeluid een stuk meer dan bij bijvoorbeeld de Tesla en Ioniq.
opmerkelijke test van What Car
zie ook autoweek:
https://www.autoweek.nl/a...radius-elektrische-autos/
blijkbaar heeft de kona 72 kWh capaciteit en de i3: 39
zie ook autoweek:
[ plaats Auto Actieradius in km Km per kWh kWh capaciteit 1. Hyundai Kona Electric 64 kWh 417 5,8 72 2. Kia e-Niro 407 5,6 73 3. Jaguar i-Pace 407 4,2 97 4. Tesla Model S 75D 328 3,9 84 5. Hyundai Kona Electric 39 kWh 254 5,8 44 6. Renault Zoe R110 235 4,7 50 7. Nissan Leaf 206 4,5 46 8. BMW i3 94 Ah 195 5 39 9. Hyundai Ioniq Electric 188 6,3 30 10. Volkswagen e-Golf 188 5,3 35 11. Volkswagen e-Up 106 5,6 19 12. Smart Fortwo EQ Cabrio 95 4,7 20 13. Smart Forfour EQ 92 4,7 20 /td] |
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Tesla bashing again? Tesla slechts 328km, dus een reëel verlies van 170km tov catalogus? En de Jaguar I-Pace die 400km haalt en efficienter is als de model s.BarryH schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 23:23:
zie ook autoweek:
Model S komt er zelfs het slechtste uit van alle auto's als je dit zo bekijkt.
En dit na hun vorig onderzoek waar Tesla het slechts op scoort - maar dan wel Tesla belonen met de Best Car Award van 2018 voor auto's duurder als 40.000GBP
https://www.fueleconomy.g...d=40585&id=39838&id=40986
[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 11-11-2018 00:16 ]
Ik heb een NL90ASNBrekening en die werkte primaMarcelGo schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:16:
[...]
Gelijk foutmelding. NL40ASNB............
Verwijderd
Waarschijnlijk het oude model van 5 jaar geleden. Het 2018 model is veel effecienter dan alle concurrentie.bottom line schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 23:43:
[...]
Tesla bashing again? Tesla slechts 328km, dus een reëel verlies van 170km tov catalogus? En de Jaguar I-Pace die 400km haalt en efficienter is als de model s.
En dit na hun vorig onderzoek waar Tesla het slechts op scoort
Is er eigenlijk al ergens een daadwerkelijke test van de Jaguar I-Pace hoe ver deze auto geraakt?
Die Britse media geloof ik niet.
Een van de eerste hits
https://insideevs.com/driving-style-jaguar-i-pace-range/
Lol
Bevestiging van de 310km, "wel een pre-productie auto"
Een van de eerste hits
Lol
[ Voor 55% gewijzigd door bottom line op 11-11-2018 00:32 ]
De Ioniq komt er ook bekaaid af met 6,3 km/kWh. Dat is mijn winterverbruik...
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
7 december ga ik ermee naar Berlin en uiteraard zal ik de resultaten hier delen, er is nog een stoel beschikbaar mocht je mee willen!
http://instagram.com/electricfewips/
bottom line schreef op zondag 11 november 2018 @ 00:18:
Is er eigenlijk al ergens een daadwerkelijke test van de Jaguar I-Pace hoe ver deze auto geraakt?
Een van de eerste hits
Lol
[YouTube: What is the range of electric cars in 2018? | REAL RANGE TEST | English Version | coches.net]
De Model S 75 heeft echt geen 84 kWh.... of begrijp ik dit schema verkeerd?BarryH schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 23:23:
zie ook autoweek:
Bjorn Nyland heeft hem uitgebreid getest (youtube kanaal), reeks video's. Wat hij test klopt vrij goed.bottom line schreef op zondag 11 november 2018 @ 00:18:
Hahafewips schreef op zondag 11 november 2018 @ 01:42:
7 december ga ik ermee naar Berlin en uiteraard zal ik de resultaten hier delen, er is nog een stoel beschikbaar mocht je mee willen!
[...]
Graag, maar ik ben geen elektrische specialist. 7 december is nog wel wat weg, zal het onthouden moest ik eventueel willen/kunnen.
Van dat overzicht klopt m.i. niet veel. Neem de Kona met 64kWh die 5,8 km per kWh doet, dan kom ik maar op 371,2km ipv 417km. Dus een stuk minder, nog afgezien dat je waarschijnlijk geen 64kWh ter beschikking hebt.
Zo zou de I-Pace maar maximaal 75kWh hebben. YouTube: Forscher lüften Geheimnis zum hohen Verbrauch vom Jaguar I-Pace Tesl...
Zo zou de I-Pace maar maximaal 75kWh hebben. YouTube: Forscher lüften Geheimnis zum hohen Verbrauch vom Jaguar I-Pace Tesl...
Voor de mensen die naar een gebruikte tesla kijken, ze zitten al onder 30K (27,5k al gezien). Wel hoge km.
100-150k km gaat richting de 35K (daar zitten ze begin volgend jaar onder).
Ik zou het alleen doen als je garantie kon verlengen of verzekeren (aliianz doet dat). Maar je gaat flink afschrijven (worden volgens mij over paar jaar 10-20K .... kijk maar naar grote dure ICE's in die prijsklasse... komen daar ook op uit).
Maar 5K afschrijven per jaar is heel normaal (valt nog mee). Je rijdt ook een dure EV.
Ik zou het alleen doen als je garantie kon verlengen of verzekeren (aliianz doet dat). Maar je gaat flink afschrijven (worden volgens mij over paar jaar 10-20K .... kijk maar naar grote dure ICE's in die prijsklasse... komen daar ook op uit).
Maar 5K afschrijven per jaar is heel normaal (valt nog mee). Je rijdt ook een dure EV.
Kona heeft netto 64kwh beschikbaar (zit iest van 70kwh in)). En komt inderdaad stuk verder (e-niro idem). Zitten beide ruim boven de 400km.PeterZ(on) schreef op zondag 11 november 2018 @ 09:36:
Van dat overzicht klopt m.i. niet veel. Neem de Kona met 64kWh die 5,8 km per kWh doet, dan kom ik maar op 371,2km ipv 417km. Dus een stuk minder, nog afgezien dat je waarschijnlijk geen 64kWh ter beschikking hebt.
Maar wat heb je eraan
- U auto rijdt 1:10 meneer, en de tankinhoud vertellen we u niet precies

Wil gewoon weten hoeveel KWH er beschikbaar is op het dashboard na het volladen, zodat je dat altijd precies weet en verplichte opgave van de netto capaciteit bij verkoop.
[ Voor 16% gewijzigd door prettig op 11-11-2018 09:48 ]
Ze meten door de accu leeg te rijden en dan volledig op te laden met een kWh meter op de laadpaal. Alle laadverliezen tellen ze dus ook mee.PeterZ(on) schreef op zondag 11 november 2018 @ 09:36:
Daarna rijden ze 40 miles en meten ze hoeveel energie het kost om weer naar vol te laden.
Regeneratief remmen zetten ze op "de laagste stand". Dus auto's met een hoge "laagste stand" hebben ook nog voordeel.
[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 11-11-2018 09:48 ]
Deze testmethode verklaart alles. Door 40 miles te rijden weet je absoluut niet wat je écht verbruikt hebt. Het heet niet voor niets een GOM. Leegrijden is de enige echte test.
RocketKoen schreef op zondag 11 november 2018 @ 09:47:
[...]
Ze meten door de accu leeg te rijden en dan volledig op te laden met een kWh meter op de laadpaal. Alle laadverliezen tellen ze dus ook mee.
Daarna rijden ze 40 miles en meten ze hoeveel energie het kost om weer naar vol te laden.
Regeneratief remmen zetten ze op "de laagste stand". Dus auto's met een hoge "laagste stand" hebben ook nog voordeel.
Precies, de beschikbare hoeveelheid kWh, daar heb je wat aan en kun je zelf uitrekenen hoe ver je komt en dan voor iemand die niet wil rekenen ook nog een bereik in km.prettig schreef op zondag 11 november 2018 @ 09:43:
[...]
Kona heeft netto 64kwh beschikbaar (zit iest van 70kwh in)). En komt inderdaad stuk verder (e-niro idem). Zitten beide ruim boven de 400km.
Maar wat heb je eraan:
- U auto rijdt 1:10 meneer, en de tankinhoud vertellen we u niet precies![]()
Wil gewoon weten hoeveel KWH er beschikbaar is op het dashboard na het volladen, zodat je dat altijd precies weet en verplichte opgave van de netto capaciteit bij verkoop.
@RocketKoen Ik heb het verder niet gezien en/of gelezen maar alleen de uitkomst vermenigvuldigd omdat ik verbaasd was dat die I-Pace zo hoog staat.
Edit. Verder hecht ik meer waarde aan de testen van de diverse Youtubers dan aan de media die of een gekleurde bril hebben of het niet snappen.
[ Voor 7% gewijzigd door PeterZ(on) op 11-11-2018 10:06 ]
Verwijderd
Met 2 volle auto's zijn wij op pad gegaan en hebben we 100 km gereden (huis -> restaurant en restaurant -> huis). Ipace was 140 km kwijt, Kona was 100 km kwijt. Beiden even hard gereden. Ipace was net nieuw (stond maar iets van 500 km op de teller), Kona had al 10000+ gelopen, denk dat de GOM je dan ook iets beter aan voelt. Als je dat roll-forward naar de WLTP en real range:
Ik rij standaard makkelijk 400 km op een lading met de Kona (83% van de WLTP).
Naar verwachting zou de Ipace dan zo'n 286 km op een lading rijden (60% van de WLTP).
We hebben 'eerlijk' gereden, gewoon als of het een normale rit is. Geen stoplichtsprintjes tegen elkaar ofzo.
Ipace is ongelofelijk snel, prachtig interieur. Auto nodigt echt uit om door te rijden. Kona doet dat ook, maar toch anders (want: niet SUPERsnel, wel lekker vlot). Denk echt dat dit het structurele probleem is van EV's met 3-400 pk. Dingen nodigen teveel uit. Ik denk dat 280 km realistisch is in een Ipace. En dat met 100 kwh... Kom je op 8 cent per kilometer uit, naast de afschrijving. Zou nog eens een duur grapje kunnen worden vergeleken met een Kona van 4 cent per km en een aanschafwaarde van de helft.....
Ach, voor hem is het een fun auto (heeft ook een TTRS staan, zijn Q5 heeft 'ie ingeruild op de ipace).
Ik heb hem voor gek verklaard, maar kreeg wel een glimlach van oor tot oor toen ik 'power' gaf in die bak, wat een vermogen en wat een fijne aandrijflijn.
Ik rij standaard makkelijk 400 km op een lading met de Kona (83% van de WLTP).
Naar verwachting zou de Ipace dan zo'n 286 km op een lading rijden (60% van de WLTP).
We hebben 'eerlijk' gereden, gewoon als of het een normale rit is. Geen stoplichtsprintjes tegen elkaar ofzo.
Ipace is ongelofelijk snel, prachtig interieur. Auto nodigt echt uit om door te rijden. Kona doet dat ook, maar toch anders (want: niet SUPERsnel, wel lekker vlot). Denk echt dat dit het structurele probleem is van EV's met 3-400 pk. Dingen nodigen teveel uit. Ik denk dat 280 km realistisch is in een Ipace. En dat met 100 kwh... Kom je op 8 cent per kilometer uit, naast de afschrijving. Zou nog eens een duur grapje kunnen worden vergeleken met een Kona van 4 cent per km en een aanschafwaarde van de helft.....
Ach, voor hem is het een fun auto (heeft ook een TTRS staan, zijn Q5 heeft 'ie ingeruild op de ipace).
Ik heb hem voor gek verklaard, maar kreeg wel een glimlach van oor tot oor toen ik 'power' gaf in die bak, wat een vermogen en wat een fijne aandrijflijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2018 11:14 ]
Een 400PK ICE is ook niet echt langzaam.......EV heeft alleen meer koppel dat er gelijk 100% is.
Dat enorme koppel dat er altijd is geeft die sensatie en ja dat nodigt uit.
Dat enorme koppel dat er altijd is geeft die sensatie en ja dat nodigt uit.
Men moet gewoon de batterij leegrijden vol—>leeg en dan de gereden kilometers vermelden.RocketKoen schreef op zondag 11 november 2018 @ 09:47:
[...]
Ze meten door de accu leeg te rijden en dan volledig op te laden met een kWh meter op de laadpaal. Alle laadverliezen tellen ze dus ook mee.
Bij voorkeur zomer vs. winter (gezien bijv. de Bolt veel minder zuinig is in winter door gemis v warmtepomp).
Het is wel fijn om de laadverliezen te weten, maar die mag/moet je niet bij de beschikbare capaciteit meerekenen.
(De Zoe met Q motor is op lage vermogens bijvoorbeeld niet super efficient met opladen, doe je ook niet veel, maar je kan de verliezen niet als extra capaciteit meerekenen)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Nu gebruik ik de Maingau app nooit om te laden, maar telkens als ik de app ergens anders voor wil gebruiken moet ik opnieuw inloggen, niet handig dus. Kun je dit ergens instellen?
Als het goed is hoef je alleen opnieuw in te loggen als je tussentijds op een ander apparaat (bijv. computer, tablet) hebt ingelogd. De app kan maar op één apparaat actief zijn.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Wanneer ik lees hoe er getest is dan kan ik het geen Tesla bashing noemen maar eigenlijk een zeer eerlijke test.bottom line schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 23:43:
[...]
Tesla bashing again? Tesla slechts 328km, dus een reëel verlies van 170km tov catalogus? En de Jaguar I-Pace die 400km haalt en efficienter is als de model s.
En dit na hun vorig onderzoek waar Tesla het slechts op scoort - maar dan wel Tesla belonen met de Best Car Award van 2018 voor auto's duurder als 40.000GBP
Om het kort samen te vatten: er is gereden op een afgesloten testbaan van ongeveer 30km lengte met een gesimuleerde combinatie van start/stop verkeer, stadsverkeer en snelweg verkeer. Alle wagens werden eerst leeg gereden, volledig vol geladen, op temperatuur gebracht in een klimaatkamer, bandendruk afgeregeld op specs van de fabrikant en alle testen werden uitgevoerd bij een gelijkwaardige buitentemperatuur. Om zeker te zijn dat alle wagens gelijkwaardig getest werden, werd er met behulp van een datalogger nagegaan hoe dicht de bestuurder op het beoogde traject zit. Na het vervolledigen van de rit (of van 2 ritten indien de wagen een grote batterij heeft) werd de batterij weer volgeladen en werd er gekeken naar hoeveel werkelijke enegie er in de wagen ging.
Je kan het niet eens zijn met die testmethode, maar ze hebben er blijkbaar wel vrij veel moeite in gestoken om het zo eerlijk mogelijk te houden. Uiteindelijk blijft het wel een n=1 onderzoek waarbij de wagen een zeer beperkte afstand heeft afgelegd.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Nee, geen Tesla bashing, maar wel een effectieve methode om 1 model er zo goed mogelijk uit te laten komen... Er is over nagedacht.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Alleen gebruik ik vaker mijn laptop en dan is de app weer gebruiken lastig want ik moet dan altijd inloggen en die heeft ook geen auto invuloptie. Verder geen ramp, just asking om niet iets over het hoofd te zien.pmiddeld schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:42:
Als het goed is hoef je alleen opnieuw in te loggen als je tussentijds op een ander apparaat (bijv. computer, tablet) hebt ingelogd. De app kan maar op één apparaat actief zijn.
Data van de test van autoweek:
Renault Zoe R110
1. Actieradius in km: 235 km
2. Km per kWh: 4,7
3. kWh capaciteit: 50
Even per punt langslopen:
Renault Zoe R110
1. Actieradius in km: 235 km
2. Km per kWh: 4,7
3. kWh capaciteit: 50
Even per punt langslopen:
- Actieradius bij 14-23 graden en groot deel snelweggebruik komt aardig overeen (route via Rijkswegen die ik regelmatig genoeg rij: Utrecht-Zwolle en vv zonder bestemmingsladen, ~200 km, alles op de A28, bij thuiskomst ~40 km over). De range daalt snel bij lagere temperaturen, want geen warmtepomp. Ik reken met 180 km range bij onder de 5 graden, maar daarentegen bij warmere temperaturen en route met veel sub-rijkswegen en lagere snelheden haal ik soms 280 km uit een accu.
- km per kWh: omgerekend 21,27 kWh/100 km. Dat is wel heel hoog. Als actieradius bij hogere temperaturen klopt, is dit absurd, zit bij die temperaturen en snelheden rond de 15-16 kWh/100 km.
- kWh capaciteit - alom bekend dat de Zoe een 41 kW-accu heeft. Maar als je teruggaat rekenen met het verbruik van 21 kWh/100 dat ze hebben opgenomen, en je nog steeds 235 km range hebt, is dat precies 50 kW. [235/4.7=50 kW]
[ Voor 10% gewijzigd door nannoe op 11-11-2018 18:41 ]
@nannoe
1. jij hebt een Zoe zonder warmtepomp
2. Ze rekenen met kWh uit de meter, niet uit de accu. dus:
3. als je een Zoe met laag vermogen oplaadt, is het rendement best laag. Dat is een mogelijke verklaring voor het verschil tussen de cijfers op het dashboard en de meetresultaten
1. jij hebt een Zoe zonder warmtepomp
2. Ze rekenen met kWh uit de meter, niet uit de accu. dus:
3. als je een Zoe met laag vermogen oplaadt, is het rendement best laag. Dat is een mogelijke verklaring voor het verschil tussen de cijfers op het dashboard en de meetresultaten
De grootste afschrijving is al geweest. Heb mijne 2.5 jaar, gekocht voor 86k, nu inruilwaarde van 50k volgens Teslaprettig schreef op zondag 11 november 2018 @ 09:41:
Voor de mensen die naar een gebruikte tesla kijken, ze zitten al onder 30K (27,5k al gezien). Wel hoge km.

Wat zegt de ANWB koerslijst?
Je weet nu eenmaal dat een auto een hele slechte belegging is, en hoe duurder de auto, hoe hoger de afschrijving zowel relatief als absoluut.
Je weet nu eenmaal dat een auto een hele slechte belegging is, en hoe duurder de auto, hoe hoger de afschrijving zowel relatief als absoluut.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik weet het ook weldaemonix schreef op zondag 11 november 2018 @ 20:45:
Wat zegt de ANWB koerslijst?
Situatie bij het kopen van een auto
Kopen bij Bovag autobedrijf met garantie € 61.000
Kopen bij merkdealer met garantie € 63.450
Inruil bij autobedrijf € 53.250
Verkoop tussen particulieren € 53.850
Overige situaties
Meeneemprijs € 57.900
Veilingwaarde € 47.700
Dagwaarde
Vervangingswaarde bij total loss € 60.400
Ze zitten al onder de 40k (model s uit 2013).....
[ Voor 6% gewijzigd door prettig op 12-11-2018 07:50 ]
Dat hangt er helemaal vanaf hoe er gereden wordt en ook nog hoe de auto met regulier remmen omgaat. In principe is de laagst regeneratief remmende stand juist de zuinigste (als je de auto dan uit laat rollen).RocketKoen schreef op zondag 11 november 2018 @ 09:47:
[...]
Zelfs als je gewoon de rem gebruikt zullen zo ver ik weet de meeste auto's gewoon regeneratief remmen (tot een bepaalde remkracht). Hier is het bij in ieder geval de Leaf wel zo dat bij het gebruik van rempedaal de mechanische rem "klaar" gemaakt wordt en daarbij kort bekrachtigd. Alle details weet ik niet en zeker niet hoe het bij andere auto's zit.
Gemiddeld is dacht ik wel aangetoond dat een hogere regeneratie zuiniger rijgedrag gaat maar ik kan niet anders bedenken dat dat het dan toch (deels) aan het gebruik van de bestuurder moet liggen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Bij de e-up ( en ik neem aan e-golf) werkt regeneratief remmen niet bij volle accu. Ik verkijk mij daar nog steeds regelmatig op als ik met een stampvolle accu wegrijdt en direct het stadsverkeer in ga.
Dus die Engelse test is leuk, maar in de praktijk is het verbruik van vol naar leeg anders dan vanaf vol 30 mijl rijden. 106 km vind ik, als praktijk gebruiker met inmiddels 10k+ ervaring aan de magere maar ookwel realistische kant. Ik haal zelf eigenlijk altijd méér km's uit 'n lading maar rijd dan ook veel meer op provinciale wegen dan snelweg en rijdt op de snelweg eerder 100 dan 130 km/u.
Iedereen rijdt en denkt anders. Zo beredeneerd zou het mooi zijn dat de afstand kan worden gelezen als " plus of min 20 % ". 130 km is voor mij namelijk best goed haalbaar. Echter, plus of min zou ook betekenen dat 80 km onder deze normale omstandigheden (temperatuur, gesimuleerd stadsverkeer enzo) maar met een andere berijder ook mogelijk zou zijn. Dat vind ik niet zo geloofwaardig. Alleen met 130km/h rijden haal je dat. Is 80km range dan realistisch voor de gesimuleerde route? Nee, denk het niet.
In dat licht bezien is die What car test een goede indicatie van de door vrijwel ieder normale persoon te behalen range zonder enige vorm van "het nieuwe rijden" of " anticiperend rijden " die uit een ICE in een EV stapt.
Dus die Engelse test is leuk, maar in de praktijk is het verbruik van vol naar leeg anders dan vanaf vol 30 mijl rijden. 106 km vind ik, als praktijk gebruiker met inmiddels 10k+ ervaring aan de magere maar ookwel realistische kant. Ik haal zelf eigenlijk altijd méér km's uit 'n lading maar rijd dan ook veel meer op provinciale wegen dan snelweg en rijdt op de snelweg eerder 100 dan 130 km/u.
Iedereen rijdt en denkt anders. Zo beredeneerd zou het mooi zijn dat de afstand kan worden gelezen als " plus of min 20 % ". 130 km is voor mij namelijk best goed haalbaar. Echter, plus of min zou ook betekenen dat 80 km onder deze normale omstandigheden (temperatuur, gesimuleerd stadsverkeer enzo) maar met een andere berijder ook mogelijk zou zijn. Dat vind ik niet zo geloofwaardig. Alleen met 130km/h rijden haal je dat. Is 80km range dan realistisch voor de gesimuleerde route? Nee, denk het niet.
In dat licht bezien is die What car test een goede indicatie van de door vrijwel ieder normale persoon te behalen range zonder enige vorm van "het nieuwe rijden" of " anticiperend rijden " die uit een ICE in een EV stapt.
[ Voor 11% gewijzigd door JayPe op 12-11-2018 04:13 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Dit topic is gesloten.