fewips schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:09:
Hahaha ja dikke vette struggle. Natuurlijk kan dat, maar dan verliest die mooie bak al zijn "efficiency".. ;-] Het idee van die dikke accu die lekker snel kan laden is natuurlijk dat we daar wel van profiteren, ik zoek gewoon de optimale weg.
[...]
Hoi @
fewips . Ik loop hier al een tijdje rond, en ik herken je naam (nog) niet. Ben je net nieuw hier? Of val je mij nu gewoon ineens extra op?
De meest optimale weg is die van de hoog vermogens laadstations. Als daar ergens een stuk wit op de kaart verschijnt, dan laad je dus bij met 50kW. Als je inderdaad 'nieuw' bent in de EV wereld, dan denk je wellicht nog 'oud/ICE' waarbij je de tank gewoon altijd helemaal vol gooit zodra de bodem in zicht is.
Bij EV's werkt het niet perse zo. Je gaat alleen en enkel zo langs als noodzakelijk langs een snellader om de eindbestemming te bereiken. In het geval je liefst alleen bij 175kW laders langs wilt, zijn die snelladers dus jouw bestemmingen. Volledig vanaf leeg naar vol 'druppelen' van een 100kWh accu bij een 50k station kost je inderdaad 2 uur (en een beetje, omdat de laatste procenten een stuk langzamer gaan).
Echter, je geeft aan dat het gat tussen de twee 175kW palen eigenlijk iets of wat groot is, en je bang bent de tussenliggende afstand niet op één lading te kunnen overbruggen. Dan neem je dus een extra stop bij een 50kW station,... maar enkel zolang als strikt noodzakelijk om de volgende 175kW paal te bereiken.
Tip: Ga niet te snel 'bij druppelen' bij een 50kW station omdat je een lege accu veel sneller met 20kW bijvult dan een accu die nog boven de 80% zit. Ook weet je nog niet ( je hebt nog niet gereden met de iPace toch?) hoe het verbruik op de Duitse autobahn gaat zijn. Ga je stampen, of cruizen? Kan je lekker doorrijden of heb je continu drukte om je heen? Misschien dat je wel halverwege al trek krijgt in een bakkie koffie, of juist enorm de behoefte hebt om de genuttigde koffie te gaan lozen.
Een 50kW paal op de route zal misschien handiger zijn dan omrijden. 100km omrijden is voor mij al bijna één volledige acculading; Maar omrijden was helemaal niet nodig om gratis van Italië naar Nederland te rijden. Via enkel 50kW palen. Want let op, in Duitsland zijn er ook veel 'snel'laders van 20kW, vaak gratis bij de IKEA en consorten. Die wil je niet als je onderweg bent, tenzij je op de parking een Billy boekenkast in elkaar wilt zetten, gaat lunchen, en je toch maar weer bedenkt, een proefslaapje doet en de Billy weer in de originele verpakking terug stop. (Lees: je hebt een uurtje of 4 tijd over).
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker