Ik stem voor.... eentje met echt goede koffie!Khayma schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:46:
[...]
Van mij hoeft dat ook niet. Zo een bedrijf gun ik ook wel meer omzet om weer te investeren in meerdere laadpalen of meerdere laadlocaties. Ik ben iemand die nooit iets koop bij een benzinepomp (niet vanwege de prijs maar omdat ik de verleiding wil weerstaan om troep te kopen). Maar mocht Fastned een tentje openen dan zal ik daar zeker regelmatig een flesje water halen of een theetje.
Een foodtruck met een barista zou voldoende zijn voor mij. Zelfs nu ik nog diesel rijd zou ik er voor langs de fastned rijden
Toch een lastige doelgroep die EV rijders. Aan de ene kant hebben ze vaak een bovengemiddeld inkomen, maar aan de andere kant zijn ze ook vaak gierig kostenbewust.
He, ik geef Fastned met alle plezier de ~7ct/kWh die ze toekomt met mijn maingau/telekom-pas
Ik ben bang dat Maingau / Telecom meer betaald aan ze. Lekker duurzaam hoor. Notmux schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:46:
He, ik geef Fastned met alle plezier de ~7ct/kWh die ze toekomt met mijn maingau/telekom-pas
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Om eerlijk te zijn wordt je door het rijden van een EV gierig kostenbewust. Ik ben veel voordeliger uit als voorheen, had een benzineslurper waar ik 500km reed en 70 euro mocht tanken. Nu heb ik inmiddels 1000 km gereden en iets van 36 euro aan electra verbruikt. Dat is bijna 4 keer goedkoper maar alsnog ga je naar mogelijkheden zoeken om nog goedkoper te rijden! Waarom weet ik niet maar het is een soort ziekte haha.Deveon schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:43:
Toch een lastige doelgroep die EV rijders. Aan de ene kant hebben ze vaak een bovengemiddeld inkomen, maar aan de andere kant zijn ze ook vaak gierig kostenbewust.
Wie weet hoe het achter de schermen geregeld is. FastNed is ook in Duitsland bezig, mogelijk kunnen ze via Maingau in ruil goedkopere stroominkoop krijgen.kdeboois schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:47:
[...]
Ik ben bang dat Maingau / Telecom meer betaald aan ze. Lekker duurzaam hoor. Not
En zoniet dan is het zolang het werkt een mooie stunt van de Duitsers, hun geld is goed besteed om het snelladen op stoom te krijgen voordat straks de grote massa aan de EV gaat.
Ik heb hier even over zitten nadenken, en nog even afgezien van dat ik een sarcastisch grapje maakte, denk ik oprecht dat dit duurzamer en een betere besteding van het geld van Maingau/Telekom.de is dan de meeste alternatieven. Als dit leidt tot meer elektrisch rijden ten koste van benzine/dieselrijders en als de CO2-intensiteit van de stroom bij Fastned enz. daadwerkelijk zo laag is als ze zetten, geeft dit tegen praktisch verwaarloosbare kosten voor deze bedrijven een significante boost aan het versnellen van elektrisch vervoer.kdeboois schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:47:
[...]
Ik ben bang dat Maingau / Telecom meer betaald aan ze. Lekker duurzaam hoor. Not
Het zal niet oneindig lang duren, maar als ik zo terugdenk aan menig paper over de kosten gepaard met verduurzaming is dit helemaal niet zo gek. En het is volledig marktgestuurd, geen subsidie voor nodig.
Ik heb het een keer nagevraagd bij Fastned. Ze brengen bij iedere laadpas hetzelfde tarief in rekening, ook bij laadpassen waarvan de aanbieder een lager tarief bij de gebruiker in rekening brengt.
[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 24-01-2019 11:23 ]
Dit is in jullie geval toch onzin. Jullie waren FastNed anders elektrisch voorbij gereden en bij de volgende plek gaan laden. Welke boost gaat daar vanuit dan ?mux schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:03:
[...]
Ik heb hier even over zitten nadenken, en nog even afgezien van dat ik een sarcastisch grapje maakte, denk ik oprecht dat dit duurzamer en een betere besteding van het geld van Maingau/Telekom.de is dan de meeste alternatieven. Als dit leidt tot meer elektrisch rijden ten koste van benzine/dieselrijders en als de CO2-intensiteit van de stroom bij Fastned enz. daadwerkelijk zo laag is als ze zetten, geeft dit tegen praktisch verwaarloosbare kosten voor deze bedrijven een significante boost aan het versnellen van elektrisch vervoer.
Het zal niet oneindig lang duren, maar als ik zo terugdenk aan menig paper over de kosten gepaard met verduurzaming is dit helemaal niet zo gek. En het is volledig marktgestuurd, geen subsidie voor nodig.
Mijn inziens vreten jullie gewoon het marketing budget voor de groei van elektrisch rijden in Duitsland sneller op en stopt de actie daar eerder door dit misbruik.
[ Voor 7% gewijzigd door kdeboois op 24-01-2019 11:28 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Ik heb het over deze marketingstrategie in het algemeen. Acquisitie kost een energiemaatschappij gemiddeld iets van 40 euro per persoon. Ze hadden dit kunnen uitgeven aan grote advertentieborden langs de snelweg, maar hier steken ze het min of meer linea recta in groene energie en infrastructuur - en waarschijnlijk kost het ze minder dan gemiddeld.kdeboois schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:26:
[...]
Dit is in jullie geval toch onzin. Jullie waren FastNed anders elektrisch voorbij gereden en bij de volgende plek gaan laden. Welke boost gaat daar vanuit dan ?
Mijn inziens vreten jullie gewoon het marketing budget voor de groei van elektrisch rijden in Duitsland sneller op en stopt de actie daar eerder door dit misbruik.
En zoals gezegd, ook als je dit vergelijkt met typische getallen in de literatuur voor verduurzaming van transport is dit ook een efficiënte investering.
Zelfs als ze 0% conversie hebben met deze strategie, dus als de mensen die een Maingau- of Telekom-pas bestellen allemaal toch al precies evenveel elektrisch zouden rijden met dezelfde mix aan duurzame energie, dan nog is het een marketingbudget dat in duurzame techniek en energie wordt gestopt in plaats van in iets anders. Dit is effectief een subsidie, en we weten uit de literatuur dat er een significante multiplier zit op dit soort subsidies.
In eerste instantie was ik het met je eens: uiteraard is dit niet duurzaam. Maar nadat ik er even over nadenk weet ik het niet zo zeker meer. Ik denk eigenlijk dat dit wél duurzaamheid in het algemeen bevordert.
Edit: en de tijdsduur van zo'n actie is niet relevant; de multiplier hangt eigenlijk alleen af van de grootte van de investering en de efficiëntie ervan.
[ Voor 4% gewijzigd door mux op 24-01-2019 11:59 ]
En die verlaag je door buiten de doel markt er (mis)(ge)bruik van te maken.mux schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:48:
[...]
de multiplier hangt eigenlijk alleen af van de grootte van de investering en de efficiëntie ervan.
In Dld en Oostenrijk halen ze er ook klanten mee binnen voor vaste huisaansluitingen.... met de nieuwe tarieven wellicht meer. Moeten ze hier ook gaan aanbieden, ik stap gelijk over.mux schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:48:
[...]
Ik heb het over deze marketingstrategie in het algemeen. Acquisitie kost een energiemaatschappij gemiddeld iets van 40 euro per persoon. Ze hadden dit kunnen uitgeven aan grote advertentieborden langs de snelweg, maar hier steken ze het min of meer linea recta in groene energie en infrastructuur - en waarschijnlijk kost het ze minder dan gemiddeld.
En zoals gezegd, ook als je dit vergelijkt met typische getallen in de literatuur voor verduurzaming van transport is dit ook een efficiënte investering.
Zelfs als ze 0% conversie hebben met deze strategie, dus als de mensen die een Maingau- of Telekom-pas bestellen allemaal toch al precies evenveel elektrisch zouden rijden met dezelfde mix aan duurzame energie, dan nog is het een marketingbudget dat in duurzame techniek en energie wordt gestopt in plaats van in iets anders. Dit is effectief een subsidie, en we weten uit de literatuur dat er een significante multiplier zit op dit soort subsidies.
In eerste instantie was ik het met je eens: uiteraard is dit niet duurzaam. Maar nadat ik er even over nadenk weet ik het niet zo zeker meer. Ik denk eigenlijk dat dit wél duurzaamheid in het algemeen bevordert.
Edit: en de tijdsduur van zo'n actie is niet relevant; de multiplier hangt eigenlijk alleen af van de grootte van de investering en de efficiëntie ervan.
Verwijderd
@mux
Stuntprijzen van Maingau/Telekombevorderen echt niet de overstap naar EV. De enigen diehiervan op de hoogte zijn zijn mensen die al een EV hebben of geïnteresseerd zijn in het onderwerp.
Maar vanwege dit stunten gaat niemand een EV aanschaffen want de aanschaf wordt tegengehouden door de initiële kosten van aanschaf. TCO is leuk en aardig maar is achteraf en voor aanschaf moet je nu het geld neertellen.
Stuntprijzen van Maingau/Telekombevorderen echt niet de overstap naar EV. De enigen diehiervan op de hoogte zijn zijn mensen die al een EV hebben of geïnteresseerd zijn in het onderwerp.
Maar vanwege dit stunten gaat niemand een EV aanschaffen want de aanschaf wordt tegengehouden door de initiële kosten van aanschaf. TCO is leuk en aardig maar is achteraf en voor aanschaf moet je nu het geld neertellen.
N=1 Onderzoek gedaan. Mijn duitse collega is toevallig hier op bezoek. Zijn vrouw kijkt naar i3. Hij wil graag een Tesla Model 3.
Heeft geen idee van de acties van Maingau of Telekom.
Heeft geen idee van de acties van Maingau of Telekom.
Mee eens, als bv. Nuon goedkoop laden gaat aanbieden voor hun klanten, gaan ze veel klanten erbij krijgen (gaat nu namelijk hard qua groei).jerh schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:52:
[...]
In Dld en Oostenrijk halen ze er ook klanten mee binnen voor vaste huisaansluitingen.... met de nieuwe tarieven wellicht meer. Moeten ze hier ook gaan aanbieden, ik stap gelijk over.
Maar dat zal wel weer wachten worden op een "nieuwe / outsider" speler die de markt in wil.
Nuon weet toch ook dat de meeste EV rijders zakelijke rijders zijn en dat die niet eens een idee hebben van de kWh prijzen.prettig schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:10:
[...]
Mee eens, als bv. Nuon goedkoop laden gaat aanbieden voor hun klanten, gaan ze veel klanten erbij krijgen (gaat nu namelijk hard qua groei).
Maar dat zal wel weer wachten worden op een "nieuwe / outsider" speler die de markt in wil.
Niet mee eens. Men hoort op een verjaardagsfeestje iemand enthousiast vertellen hoe goedkoop elektrisch rijden wel niet is (daarbij Maingau of Telekom niet specifiek noemend want dan wordt het ingewikkeld) en raakt geïnteresseerd en overweegt de overstap.Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:07:
@mux
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
'Mijn' AH XL (600 meter afstand) is vorig jaar verbouwd en in de gratis parkeergarage zittten 3 laadpalen (6 laadpunten), niet gratis. Een mooi 'plan B' voor straks, aangezien er in mijn wijk in de twee jaar sinds ik met EV gestopt ben geen enkele laadpaal is bijgekomen maar wel (PH)EV's.
De gemeenten gaan nog langzamer dan de Konaatjes en Niro's te leveren zijn vrees ik.
De gemeenten gaan nog langzamer dan de Konaatjes en Niro's te leveren zijn vrees ik.
[ Voor 14% gewijzigd door UniMatrix op 24-01-2019 14:00 ]
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
En komen er achter dat de EV nog te duur is. Klaar.pmiddeld schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:57:
[...]
Niet mee eens. Men hoort op een verjaardagsfeestje iemand enthousiast vertellen hoe goedkoop elektrisch rijden wel niet is (daarbij Maingau of Telekom niet specifiek noemend want dan wordt het ingewikkeld) en raakt geïnteresseerd en overweegt de overstap.
Dat kan wel waar zijn maar daar heb ik nog nooit echt cijfers van gezien. Ik denk dat er hier op dit forum aardig wat mensen zitten die hun auto privé hebben gekocht (afgezien van Tesla's misschien). Waaronder ikzelf. Heeft iemand harde cijfers?kdeboois schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:28:
[...]
Nuon weet toch ook dat de meeste EV rijders zakelijke rijders zijn en dat die niet eens een idee hebben van de kWh prijzen.
Voor op dit forum?pmiddeld schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:29:
Dat kan wel waar zijn maar daar heb ik nog nooit echt cijfers van gezien. Ik denk dat er hier op dit forum aardig wat mensen zitten die hun auto privé hebben gekocht (afgezien van Tesla's misschien). Waaronder ikzelf. Heeft iemand harde cijfers?
Start een polletje, dan weet je het snel genoeg!
Optie 1: Lease via de (eigen) zaak
Optie 2: Zelf gekocht (eventueel met hulp van de bank)
Optie 3: Private Lease
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Die zou iemand wel kunnen geven. Het zijn 18 particuliere vs 22 zakelijke rijders in dit topic volgens de TS. Bijna 50/50 dus.pmiddeld schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:29:
[...]
Dat kan wel waar zijn maar daar heb ik nog nooit echt cijfers van gezien. Ik denk dat er hier op dit forum aardig wat mensen zitten die hun auto privé hebben gekocht (afgezien van Tesla's misschien). Waaronder ikzelf. Heeft iemand harde cijfers?
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Met een 100% zekerheid dat dit geen representatieve afspiegeling is van de NL samenleving.Standeman schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:37:
[...]
Die zou iemand wel kunnen geven. Het zijn 18 particuliere vs 22 zakelijke rijders in dit topic volgens de TS. Bijna 50/50 dus.
Na april 2018 niet meer bijgewerkt dus dit zal compleet anders zij nu denk ik.Standeman schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:37:
[...]
Die zou iemand wel kunnen geven. Het zijn 18 particuliere vs 22 zakelijke rijders in dit topic volgens de TS. Bijna 50/50 dus.
Ikzelf overigens particulier gekocht.
Ioniq 5 P45
Is je mening gestut met feiten? Niet dat dat hoeft, maar er van uitgaand dat het een onderbuikgevoel is, dan zou ik mijn anecdote daar tegenover willen stellen. Toen @Hachy een tijdje terug twitterde over zijn vakantie naar Italië voor €7, genereerde dat heel veel reacties op Twitter en andere media. Ik denk dat het stunten wel degelijk mensen aan het denken kan zetten.Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:07:
Stuntprijzen van Maingau/Telekombevorderen echt niet de overstap naar EV
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Dat is een "eigenschap" van een forum...... nooit representatief, altijd kleine kern groep.kdeboois schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:40:
[...]
Met een 100% zekerheid dat dit geen representatieve afspiegeling is van de NL samenleving.
Poll: Hoe heb je je EV aangeschaft?
• Lease via de (eigen) zaak
• Zelf gekocht of gefinancierd
• Private Lease

Ook een poll maken? Klik hier
• Private Lease
Ioniq 5 P45
Nog steeds zegt dit niet alles. Ik lease via mijn eigen zaak maar dat betekent niet dat ik niet naar de prijzen kijk van het opladen etc. Integendeel, dat doe ik juist!
"EIGEN" staat er ..... dan let je op de kosten. De uitzondering daargelaten, de NIET-eigen leaserijder kijkt nergens naar en de LM-en maken deals met laadpaal-leveranciers en pas-providers.Khayma schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:14:
Nog steeds zegt dit niet alles. Ik lease via mijn eigen zaak maar dat betekent niet dat ik niet naar de prijzen kijk van het opladen etc. Integendeel, dat doe ik juist!
Ik val dus onder de leaserijder die rijdt met de auto van de baas en het geen moer boeit of Fastned 0,59 vraagt of 0,04 per minuut met Maingau. Dat klopt dus niet vandaar dat ik het aankaart.prettig schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:32:
[...]
"EIGEN" staat er ..... dan let je op de kosten. De uitzondering daargelaten, de NIET-eigen leaserijder kijkt nergens naar en de LM-en maken deals met laadpaal-leveranciers en pas-providers.
Ik mis gekocht op de zaak. Waarom wordt altijd de aanname gedaan dat een zakelijke auto een lease auto is?Spiller schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:13:
Poll: Hoe heb je je EV aangeschaft?
• Private Lease
[Afbeelding]
Ik ging er van uit bij beantwoorden dat 'lease' als "met bijtellingsregeling" bedoeld is. Ook gekocht op de eigen zaak, maar voor de belastingdienst wel bijtelling (en ja, als ik kilometeradministratie zou doen etc., maar zie ook als optie 1)Deveon schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:37:
[...]
Ik mis gekocht op de zaak. Waarom wordt altijd de aanname gedaan dat een zakelijke auto een lease auto is?
Dat moet je aan @Standeman uitleggen, niet aan mij.prettig schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:58:
[...]
Dat is een "eigenschap" van een forum...... nooit representatief, altijd kleine kern groep.
prettig schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:32:
[...]
"EIGEN" staat er ..... dan let je op de kosten. De uitzondering daargelaten, de NIET-eigen leaserijder kijkt nergens naar en de LM-en maken deals met laadpaal-leveranciers en pas-providers.
Ik val dus onder de leaserijder die rijdt met de auto van de baas en het WEL een moer boeit of Fastned 0,59 of 0,04 per minuut kost.Khayma schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:36:
[...]
Ik val dus onder de leaserijder die rijdt met de auto van de baas en het geen moer boeit of Fastned 0,59 vraagt of 0,04 per minuut met Maingau. Dat klopt dus niet vandaar dat ik het aankaart.
Ik snap wel dat het merendeel het niet interesseert, maar ik vind het wel zo netjes (en leuk
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Kijk daar gaat het mis. Een kWh langs de snelweg kan niet zo goedkoop zijn. Betalen wat het kost is duurzaam, betalen wat een stunter in Duitsland vraagt niet._eLMo_ schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:21:
[...]
[...]
Ik val dus onder de leaserijder die rijdt met de auto van de baas en het WEL een moer boeit of Fastned 0,59 of 0,04 per minuut kost.
Ik snap wel dat het merendeel het niet interesseert, maar ik vind het wel zo netjes (en leuk)
Dat snapt je baas ook.
Zou ik kunnen doen, maar waarschijnlijk is de populatie hier niet representatief. Niet gehinderd door feiten denk ik dat de gemiddelde privé-koper enthousiaster is om aan dit forum te lurken/bijdragen dan een leaserijder.Standeman schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:37:
[...]
Dit geeft wel een indicatie dat de verhouding in het echt niet heel ver overhelt naar de zakelijke rijders. Een groep om rekening mee te houden.Die zou iemand wel kunnen geven. Het zijn 18 particuliere vs 22 zakelijke rijders in dit topic volgens de TS. Bijna 50/50 dus.
Het ging er mij om, te zien of de privé koper/rijder echt zo sterk ondervertegenwoordigd is als gevolg van de hoge aanschafprijzen van EV's, zoals @Verwijderd impliciet beweert.Khayma schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:36:
[...]
Ik val dus onder de leaserijder die rijdt met de auto van de baas en het geen moer boeit of Fastned 0,59 vraagt of 0,04 per minuut met Maingau. Dat klopt dus niet vandaar dat ik het aankaart.
Tuurlijk, het zijn gewoon promotie acties om je kennis te laten maken met het merk (Maingau / Telekom) en je het liefst te houden als ze duurder worden. Dat laatste doen we natuurlijk nietkdeboois schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:26:
[...]
Kijk daar gaat het mis. Een kWh langs de snelweg kan niet zo goedkoop zijn. Betalen wat het kost is duurzaam, betalen wat een stunter in Duitsland vraagt niet.
Dat snapt je baas ook.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Is jou duidelijk dat FastNed gewoon de (hoge) prijs krijgt betaalt van de Duitse stunters? Of denk je dat FastNed echt maar 4ct/kWh kreeg tijdens de Maingau feestperiode?kdeboois schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:26:
[...]
Kijk daar gaat het mis. Een kWh langs de snelweg kan niet zo goedkoop zijn. Betalen wat het kost is duurzaam, betalen wat een stunter in Duitsland vraagt niet.
Dat snapt je baas ook.
Je moet er in je planning niet vanuit gaan dat het altijd goedkoop blijft, maar je bent een dief van je eigen (baas zijn) portemonnee als je het niet zou doen. FastNed wordt er niet door benadeeld (ik denk integendeel want ze hebben een flinke omzetboost gehad, en ik vermoed dat dat o.a. door de Maingau actie komt ).
Het is gebruik maken van het promotionele budget van Maingau en anderen.
Ja. Nee.CyBeRSPiN schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:18:
[...]
Is jou duidelijk dat FastNed gewoon de (hoge) prijs krijgt betaalt van de Duitse stunters? Of denk je dat FastNed echt maar 4ct/kWh kreeg tijdens de Maingau feestperiode?
Je moet er in je planning niet vanuit gaan dat het altijd goedkoop blijft, maar je bent een dief van je eigen (baas zijn) portemonnee als je het niet zou doen. FastNed wordt er niet door benadeeld (ik denk integendeel want ze hebben een flinke omzetboost gehad, en ik vermoed dat dat o.a. door de Maingau actie komt ).
Het is gebruik maken van het promotionele budget van Maingau en anderen.
De Maingau klanten betalen dit.
Erg off topic, maar ik ga dus op zoek naar een energieleverancier die geen overstap premies geeft en een zorgverzekeraar die niet doet aan zg collectieve kortingen. Waarom ? Omdat ik daar klant ben en de volgende actie ga betalen.
Gelukkig krijgt Fastned gewoon zijn geld, maar voor Maingau is dit gewoon een probleem. Die en hun klanten schieten hier niets mee op.
Nog even en Telekom en Maingau hebben meer klanten uit Nederland dan in het thuisland. Zou de statistieken wel eens willen zien.
Prima als je er gebruik van maakt maar wees je bewust van de nadelen. En als je duurzaam bezig wil zijn: doe het niet. (pas op: mening)
Verwijderd
Harde cijfers wil je?pmiddeld schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:29:
[...]
Simpel:
"Hoeveel particulieren kunnen 35.000 euro uit de mouw schudden om een EV te kunnen betalen?". Weinig en 2-hands zijn de prijzen ook nog altijd fors en is er de huiver vanwege staat accu.
PS" (op zich leuke) ototjes als ION, C!, 500e reken ik niet mee als volwaardige gezinsauto.
En toch is het compacte segment (aygo, c1, 107, up, polo) een substantieel deel van de markt. Nee, het is geen volwaardige gezinsauto, maar een enorm deel van de Nederlanders en zeker de ouderen koopt toch al compacte autos.Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:35:
[...]
PS" (op zich leuke) ototjes als ION, C!, 500e reken ik niet mee als volwaardige gezinsauto.
Ouderen, 55+ zijn overigens de grootste kopers van nieuwe autos, je weet wel, die groep die tevens het overgrote deel van het spaargeld in Nederland bezit.
Also, doe dan cijfers, als je zo nodig moet roepen dat je cijfers gaat geven.
* https://www.rtlz.nl/algem...js-compact-model-favoriet
* https://www.cbs.nl/nl-nl/...-personenauto-s-2007-2017
* https://opendata.cbs.nl/s...et/71405ned/table?dl=9FAA
[ Voor 23% gewijzigd door killercow op 24-01-2019 17:53 ]
openkat.nl al gezien?
Vreemd toch om bij particulier wel onderscheid te maken in lease of koop (eventueel met geleend geld), maar bij zakelijk maar alles op één hoop.JPDeckers schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:39:
[...]
Ik ging er van uit bij beantwoorden dat 'lease' als "met bijtellingsregeling" bedoeld is. Ook gekocht op de eigen zaak, maar voor de belastingdienst wel bijtelling (en ja, als ik kilometeradministratie zou doen etc., maar zie ook als optie 1)
Zakelijk heb je inderdaad zelf nog de keuze voor wel/geen privé gebruik, maar je moet haast wel gek zijn als je niet privé rijdt met je EV.
Al was een auto zonder bijtelling voor mij de doorslag om in een EV te stappen, want als je toch alleen woon-werk doet kan je net zo goed elektrisch rijden en voor ~50 p/m zoveel mogelijk privé ritten mee te pakken. Achteraf is dat met mijn Model 3 iets duurder geworden, maar kan mij nog geen spijt van de keuze voorstellen.
Genoeg gepensioneerde babyboomers die wel wat centen te makken hebben hoor. Ik dacht eerst ook dat het aantal particuliere kopers van nieuwe auto’s wel mee zou vallen, maar zie o.a. https://www.cbs.nl/-/medi...erlanders-en-hun-auto.pdf dat 65 plussers de meeste nieuwe auto’s kopen.Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:35:
[...]
Harde cijfers wil je?
Simpel:
"Hoeveel particulieren kunnen 35.000 euro uit de mouw schudden om een EV te kunnen betalen?". Weinig en 2-hands zijn de prijzen ook nog altijd fors en is er de huiver vanwege staat accu.
Daarnaast is private lease in opkomst.
Verwijderd
Je bedoelt die groep die nog 40 (of meer) uur per week op z'n fiets naar z'n werk ging en vervolgens van z'n netto geld (toentertijd beduidend hogere belastingtarieven nijverig spaarde en nu over dat gespaarde geld weer belasting mag betalen?killercow schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:50:
Ouderen, 55+ zijn overigens de grootste kopers van nieuwe autos, je weet wel, die groep die tevens het overgrote deel van het spaargeld in Nederland bezit.
Of ze nou engelachtige zunige hardwerkers waren of op al onze centen zitten zonder iets aan ons te willen geven - zij hebben al het geld, zij geven al het geld uit. Dit is dus een significante doelgroep voor nieuwe auto's, en hier worden auto's ook aan gemarket.
Je reactie is het begin van een offtopic discussie over babyboomers, volgens mij wil killercow er voornamelijk mee zeggen dat er een grote groep in Nederland is die over voldoende cash beschikt en dat gebruikt om nieuwe auto's mee te kopen. En dat die groep dus 55/65+ is. Ik snap niet zo goed waarom je je aangevallen voelt.Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:13:
[...]
Je bedoelt die groep die nog 40 (of meer) uur per week op z'n fiets naar z'n werk ging en vervolgens van z'n netto geld (toentertijd beduidend hogere belastingtarieven nijverig spaarde en nu over dat gespaarde geld weer belasting mag betalen?
...
De meeste hebben alleen nog steeds een rekenmachine en komen tot de conclusie dat een kleine benzine auto voordeliger is.
Dus we moeten alle 55+ maar heel ziellug vinden omdat ze nieuwe auto's kunnen kopen en daar belasting over betalen.. misschien dat ze dan toch ev's gaan kopen. Scheelt weer een berg belastingVerwijderd schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:13:
[...]
Je bedoelt die groep die nog 40 (of meer) uur per week op z'n fiets naar z'n werk ging en vervolgens van z'n netto geld (toentertijd beduidend hogere belastingtarieven nijverig spaarde en nu over dat gespaarde geld weer belasting mag betalen?
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Je kan ook stellen dat door die gierige oudjes die hun geld niet in de economie stoppen er juist belasting op vermogen wordt geheven.Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:13:
[...]
Ik snap trouwens niet waarom ze vroeger 40 uur per week op fiets zou zitten naar het werk. Dan kan je beter veel dichterbij gaan werken?!
<doet zijn lolbroek weer uit>
Een andere klasse auto is natuurlijk altijd voordeligerkdeboois schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:33:
De meeste hebben alleen nog steeds een rekenmachine en komen tot de conclusie dat een kleine benzine auto voordeliger is.
Technisch gezien kun je ook een Twizy bijv. aanschaffen, maar dat is geen reële optie voor de meesten vanwege het bereik etc.
[ Voor 17% gewijzigd door J8S op 24-01-2019 19:45 ]
Een (e-)up! is in de ogen van menigeen geen volwaardige gezinsauto maar voor mij wel.killercow schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:50:
[...]
En toch is het compacte segment (aygo, c1, 107, up, polo) een substantieel deel van de markt. Nee, het is geen volwaardige gezinsauto, maar een enorm deel van de Nederlanders en zeker de ouderen koopt toch al compacte autos.
Also, doe dan cijfers, als je zo nodig moet roepen dat je cijfers gaat geven.
* https://www.rtlz.nl/algem...js-compact-model-favoriet
* https://www.cbs.nl/nl-nl/...-personenauto-s-2007-2017
* https://opendata.cbs.nl/s...et/71405ned/table?dl=9FAA
Nieuw gekocht. En ik ben geen 55+ zelfs geen 45+.
Mag ik mijn als 35+ dus ik het groepje uitzonderingen zetten?
Of ben ik gewoon met minder dan m'n buurman tevreden?
Qua formaat: ik reed vroeger 3 deurs polo....
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Hier een particulier die net een (2e hands) EV heeft gekocht
Het is een Zoë Intens R240 geworden en net afgeleverd! Morgen even overschrijven en verzekering regelen. Van het weekend eerste echte ritje mee maken en volgende week voor woon/werk gebruiken.
Hij ligt nu op te laden aan de granny lader
Hij ligt nu op te laden aan de granny lader
https://www.audi.de/dam/n...ten/preisliste_e-tron.pdf e-tron prijslijst voor Duitsland.. begint rond de €80k.
Verwijderd
Exact dat kun je zeggen van iemand die een groep verduidelijkt door “,,,,, je wel wel die groep ,,,,,”.Rav schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:29:
[...]
Je reactie is het begin van een offtopic discussie over babyboomers ........
Ik zag vanochtend een Twizzy rijden.J8S schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:44:
[...]
Een andere klasse auto is natuurlijk altijd voordeliger
Technisch gezien kun je ook een Twizy bijv. aanschaffen, maar dat is geen reële optie voor de meesten vanwege het bereik etc.
Moest even in de ogen wrijven om zeker te zijn dat ik ze al goed open had!
Ieder heeft zo z’n eisen. Ik wil een auto die comfortabel lange afstanden rijdt. De auto moet als een blok op de weg liggen en niet bij ieder briesje aan het stuur trekken. Bij een ICE zit je dan snel aan een golf/astra/focus. Wellicht volstaat een e-up ook wel met dat hogere gewicht. Kids zullen er iig wel in passen.JayPe schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:00:
[...]
Een (e-)up! is in de ogen van menigeen geen volwaardige gezinsauto maar voor mij wel.
Of ben ik gewoon met minder dan m'n buurman tevreden?
Qua formaat: ik reed vroeger 3 deurs polo....
Maargoed, eis 2 is dat mijn fiets achterin past met de klep dicht ivm woonwerk.
Dus ik wacht op de Sion of een betaalbare Ioniq met Lkas
[ Voor 50% gewijzigd door Pierz op 24-01-2019 21:52 ]
Zijn er hier mensen die bij fastned Middelsloot laden? Ik krijg geen snelheid uit lader no 5. En ook al een keer meegemaakt dat hij meerdere laadfout geeft.
De snelheid die ik eruit krijg is 27Kw. De andere lader 43 Kw.
Is er iemand die het wil uitproberen?
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Dit ligt aan de lader, is bekend bij fastned.evtje schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 07:26:
Zijn er hier mensen die bij fastned Middelsloot laden? Ik krijg geen snelheid uit lader no 5. En ook al een keer meegemaakt dat hij meerdere laadfout geeft.
-
Ik had gisteren ook een mail gestuurd naar Fastned met bewijs foto's maar nog geen melding terug gekregen.markje1 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 07:53:
[...]
Dit ligt aan de lader, is bekend bij fastned.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Komt misschien ook door dat ze die hele verzorgingsplaats aan het verbouwen zijn dat het net tijdelijk wat instabieler is. Voor de verbouwing had ik op beide laders eigenlijk nooit problemen met de Ioniq.evtje schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 07:26:
HD4Life @ Full-HD
Je bent echt niet de enige 😉 Ik ben 29 en heb een Ioniq afgetikt. Had liever een tweede hands gehad, maar de markt is nog net niet aantrekkelijk genoeg. Voor 5 k minder dan nieuw een Ioniq van 2 jaar oud kopen vind ik ook geen goede deal.JayPe schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:00:
[...]
Een kwestie van sparen en rekening houden dat de maandlasten zijn straks een stuk lager dan nu. Ik heb dan wel een eigen oprit met veel zonnepanelen en een goede mobiliteitsregeling vanuit het werk ( lease bedrag wordt bruto uitgekeerd en daarvan de kilometers netto tegen €0.19 ) dus dat zal zeker niet iedere medewerker hebbben, maar het kan wel!
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Why not? Maingau is nog steeds goedkoper dan de rest bij Fastned. 0,30 per kwh vanaf 01-02-19._eLMo_ schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:55:
[...]
Tuurlijk, het zijn gewoon promotie acties om je kennis te laten maken met het merk (Maingau / Telekom) en je het liefst te houden als ze duurder worden. Dat laatste doen we natuurlijk niet
_eLMo_ schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:55:
[...]
Tuurlijk, het zijn gewoon promotie acties om je kennis te laten maken met het merk (Maingau / Telekom) en je het liefst te houden als ze duurder worden. Dat laatste doen we natuurlijk niet
Ook als Maingau naar een normale prijs terugvalt, blijft deze in m'n laadpasmapje. En zal ik 'm blijven gebruiken, zolang ik geen dief ben van m'n eigen portemonnee.Khayma schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:29:
[...]
Why not? Maingau is nog steeds goedkoper dan de rest bij Fastned. 0,30 per kwh vanaf 01-02-19.
Voorbeeld:
Ik heb een Nuon en een oplaadpunten.nl pasje. Beide kaarten zijn gelijkwaardig. Welke er nu goedkoper is: Ik weet 't niet altijd. Voor mijn gevoel scheelt het elkaar eigenlijk niets.
Waarom zou ik dan de één òf juist de àndere pas gebruiken?
Nu kies ik vaker voor de oplaadpunten.nl pas, omdat ik daar een online overzicht van de laadsessies bij kan bekijken, en de Nuon werkt dan weer met papieren (!) rekeningen.. Maar de Nuon rekent bij sommige palen géén startkosten, wat dan eigenlijk goedkoper is. *twijfels twijfels*
Als Maingau nu terug zou vallen naar normale tarieven, zou ik Maingau gaan gebruiken: Die pas werkt goed, heeft mij heel goedkoop laten laden bij snelladers, en daarmee krijgen ze van mij de gunfactor. De 'langer staan' boete die ze gebruiken past mij dan weer totaal niet; voor snelladers maakt dat niet uit ( daar ben ik altijd binnen 25 minuten weer weg), maar voor de normale paaltjes; tja, 2 uur is mij vaak te kort. Ik heb slechts een 3,7kW interne lader, en als ik bijvoorbeeld bij een klant ben, of uit eten of aan het winkelen, dan wil ik dat zorgeloos én eventueel tot een volle accu doen.
------------------
In ander nieuws:
De e-up had volgens NEDC een bereik van 160 km
De e-up heeft nu volgens de WLPT een bereik van 133 km
Best mooi kloppend, die WLPT, want die 133 km haal ik inderdaad in de zomer zonder al te veel billenknijperij.
-------------------
Uit een heel andere hoek:
- Wij EV rijders weten inmiddels dat hard rijden véél invloed heeft op de actiradius;
- Wij EV rijders hebben het over het algemeen best goed voor het deze aardkloot;
- Wij EV rijders doen hèt ook vaak voor de centen.
Nu lees ik in de krant dat 'Verlaging van de maximumsnelheid naar 100 km/h' een politiek taboe is. Waarom is dat toch zo?
- In de spits is harder dan 100 sowieso vaak al onmogelijk ( vermits je dus in het west of midden van het land woont; in de noordelijke provincies is het op de snelweg nog steeds vaak veel minder druk dan bijvoorbeeld rond Utrecht, met z'n 12 op-en-afritten binnen een kilometer).
- Buiten de spits kàn je dan wel harder, maar snoept het gigantisch van je actiradius, of beter: weten en zien we duidelijk dat alles boven de 90km/h een enorme verhoging van het verbruik veroorzaakt
- Nu is de limiet 130, dus terug naar 100 lijkt een verschikking, maar wáár ligt de limiet? Mèn zou waarschijnlijk net zo denken als we het zouden hebben over van 150 km/h terug naar 130 km/h: Een verlaging is waarschijnlijk nooit iets waarvoor je gemakkelijk de handjes op elkaar krijgt.
De voordelen worden volgens mij onderbelicht, omdat ze zo onzichtbaar zijn:
- Als iedereen slechts 100km/h mag, is er géén jalousie ten opzichte van anderen,
- Als iedereen slechts 100km/h mag rijden, is er ook geen tijdsverlies t.o.v. anderen.
- Als iedereen slechts 100km/h mag rijden, dan levert dat een enorme CO2 reductie op
- Als iedereen slechts 100km/h mag rijden, zijn we met z'n allen minder geld kwijt aan brandstof
- Als iedereen slechts 100km/h mag rijden, neemt de actiradius van alle EV's toe, en is de adaptatie naar EV gemakkelijker ( WLTP range blijkt ineens best haalbaar )
- Als iedereen slechts 100km/h mag rijden, dan zijn er ook nog altijd mensen die nog harder rijden, maar die heb je nu ook
- Als iedereen slechts 100km/h mag rijden, dan ben ik ineens geen slome kikker meer :-)
Kom maar door met uw argumenten; het is natuurlijk een gevaarlijke en politiek getinte vraag, maar toch.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ik sta hier nu op dit moment, dus om te beginnen bedankt voor de tip, dacht dar het aan mn auto lagmarkje1 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 07:53:
[...]
Dit ligt aan de lader, is bekend bij fastned.
Hier heb ik zojuist 10.06 kWh in 17:00 minuten getapt, dus ca. 35kW. Meer dan jullie hebben gekregen, maar minder dan mn gebruikelijke >40kW bij deze SoC.
Dat is nu zo, over paar jaar kun je met ev's gewoon 130kmh rijden en 500-600km halen.JayPe schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:54:
Nu lees ik in de krant dat 'Verlaging van de maximumsnelheid naar 100 km/h' een politiek taboe is. Waarom is dat toch zo?
- In de spits is harder dan 100 sowieso vaak al onmogelijk ( vermits je dus in het west of midden van het land woont; in de noordelijke provincies is het op de snelweg nog steeds vaak veel minder druk dan bijvoorbeeld rond Utrecht, met z'n 12 op-en-afritten binnen een kilometer).
- Buiten de spits kàn je dan wel harder, maar snoept het gigantisch van je actiradius, of beter: weten en zien we duidelijk dat alles boven de 90km/h een enorme verhoging van het verbruik veroorzaakt
- Nu is de limiet 130, dus terug naar 100 lijkt een verschikking, maar wáár ligt de limiet? Mèn zou waarschijnlijk net zo denken als we het zouden hebben over van 150 km/h terug naar 130 km/h: Een verlaging is waarschijnlijk nooit iets waarvoor je gemakkelijk de handjes op elkaar krijgt.
De voordelen worden volgens mij onderbelicht, omdat ze zo onzichtbaar zijn:
- Als iedereen slechts 100km/h mag, is er géén jalousie ten opzichte van anderen,
- Als iedereen slechts 100km/h mag rijden, is er ook geen tijdsverlies t.o.v. anderen.
- Als iedereen slechts 100km/h mag rijden, dan levert dat een enorme CO2 reductie op
- Als iedereen slechts 100km/h mag rijden, zijn we met z'n allen minder geld kwijt aan brandstof
- Als iedereen slechts 100km/h mag rijden, neemt de actiradius van alle EV's toe, en is de adaptatie naar EV gemakkelijker ( WLTP range blijkt ineens best haalbaar )
- Als iedereen slechts 100km/h mag rijden, dan zijn er ook nog altijd mensen die nog harder rijden, maar die heb je nu ook
- Als iedereen slechts 100km/h mag rijden, dan ben ik ineens geen slome kikker meer :-)
Kom maar door met uw argumenten; het is natuurlijk een gevaarlijke en politiek getinte vraag, maar toch.
Onzin argument.
Want als we straks aleen nog maar ev's hebben kunnen we gewoon weer 150kmh gaan rijden: nul co2 uitstoot.
@JayPe Mijn woon-werkverkeer traject is 90% een Vmax van 100 km/u. Echter wanneer je 100 rijdt wordt (en het verkeer het toestaat) wordt je door zeker 30-40% ingehaald. Zelf rijd ik hier ook regelmatig 130 om toch 5 min sneller thuis te zijn en het gevoel te hebben dat ik niet eeuwen in de auto zit. Ik denk niet dat elektrisch rijden mijn rijgedrag gaat veranderen.
Mijn bezwaar op een maximum snelheid van 100 km/u is dat de wegen hier totaal niet op ingericht zijn waardoor het voelt alsof je heel langzaam gaat.
Mijn bezwaar op een maximum snelheid van 100 km/u is dat de wegen hier totaal niet op ingericht zijn waardoor het voelt alsof je heel langzaam gaat.
Die tweede volmondig ja, de eerste mwoah.JayPe schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:54:
[...]
- Wij EV rijders hebben het over het algemeen best goed voor het deze aardkloot;
- Wij EV rijders doen hèt ook vaak voor de centen.
Het is fijn dat NOx in de stad beperkt wordt, ik denk serieus dat dat een grote winst is met de elektrificatie van het vervoer.
De afname van Co2 geloof ik niet in. Voorzover ik weet is Groningen het enige veld in de wereld die niet wordt leeggepompt. Volgens mij maken we voor de rest lekker alles op. Misschien duurt het een paar jaartjes langer voordat alles op is, maar noem mij een ander gas/olieveld in de wereld waarbij de regering heeft gezegd: Ohjee, klimaatverandering. We laten al die miljaren lekker in de grond zitten

Veel EV's hebben baat bij een hogere Vmax. De Tesla S is het snelst bij 150Km/h (minste tijdverlies voor laden). De Ioniq bij 130Km/h. Zie https://teslamotorsclub.c...arger-driving-speed.43957JayPe schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:54:
Bovendien is er echt wel tijdverschil als je een redelijke afstand met 130Km/h of 100Km/h aflegt. Of dat voor jou opweegt tegen de extra kosten moet je zelf uitmaken, maar waarom iemand anders deze keuze ontnemen. Bovendien is 100 Km/h rijden op een snelweg dodelijk saai, ik zie vaak bumperkleven op stukken trajectcontrole, waar dat op andere stukken niet zo het geval is. Er kleven altijd mensen op bumpers, maar in een 100Km/h zone doe zelfs ik dat vaak. Bovendien zijn er altijd mensen die te hard rijden, dus het belerende-vingertjes-gedrag is bij een lagere Vmax nog veel erger dan nu.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
@Stefanovic45 Ik hou het nog even bij lease. Bij ons is het 50% leasebedrag bruto + km vergoeding. Echter als detacheerder zit je regelmatig op andere plekken en variëren de kilometers nogal, dus daar een auto op uitzoeken is uitdagend. Ik ben al een tijdje bezig met elektrisch rijden: Auris HSD -> Outlander PHEV -> Tesla model 3. Op m'n 24ste dus begonnen met Hybride en over een paar weekjes definitief van de benzine af.
@JayPe Met de range in een Model 3 is snelheid niet echt een issue. In de spits kan inderdaad een groot deel van Nederland gewoon 100 worden, dat haal je toch al zelden. Extra reistijd is trouwens verwaarloosbaar bij 100/130 dus dat zou mij helemaal niks uitmaken.
@JayPe Met de range in een Model 3 is snelheid niet echt een issue. In de spits kan inderdaad een groot deel van Nederland gewoon 100 worden, dat haal je toch al zelden. Extra reistijd is trouwens verwaarloosbaar bij 100/130 dus dat zou mij helemaal niks uitmaken.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Met risico op off-topic:knakworst schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:37:
[...]
Die tweede volmondig ja, de eerste mwoah.
Het is fijn dat NOx in de stad beperkt wordt, ik denk serieus dat dat een grote winst is met de elektrificatie van het vervoer.
De afname van Co2 geloof ik niet in. Voorzover ik weet is Groningen het enige veld in de wereld die niet wordt leeggepompt. Volgens mij maken we voor de rest lekker alles op. Misschien duurt het een paar jaartjes langer voordat alles op is, maar noem mij een ander gas/olieveld in de wereld waarbij de regering heeft gezegd: Ohjee, klimaatverandering. We laten al die miljaren lekker in de grond zitten
Als het enkel aan het milieu lag had de regering hier waarschijnlijk ook het hele veld leeg gepompt. Ik heb nimmer gehoord dat een minister heeft gezegd dat we geen gas oppompen uit groningen voor het milieu. Immers gaan we het nu uit andere landen importeren (rusland bijv.)
De primaire reden waarom we stoppen met het gas in groningen zijn wat aardbevingen en schade aan huizen (met alle gevaar en kosten van dien). Oftewel het wordt te duur om het eruit te halen (direct in geld of in veiligheid).
En de enige reden waarom alle andere landen gaan stoppen zullen alleen maar centjes zijn (mindere vraag > lagere prijs > niet meer de kosten waard om het eruit te halen). Of dat gaat gebeuren is nog koffiedik kijken.
@JayPe van mij mag het ook gewoon naar 100 of 110 overal.
En het is niet alleen CO2 waar het om gaat: https://www.volkskrant.nl...-verdrievoudigd~b7aefb0b/
Van 10 naar 32 doden op wegen die naar 130 gegaan zijn.
En het is niet alleen CO2 waar het om gaat: https://www.volkskrant.nl...-verdrievoudigd~b7aefb0b/
Van 10 naar 32 doden op wegen die naar 130 gegaan zijn.
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Verwijderd
@JayPe
"Als iedereen ......"
Anders geformuleerd: als we iedereen in een dwangbuis stoppen en exact voorschrijven wat wel en niet mag dan creëren we uiteindelijk een maatschappij waarin iedereen volkomen gelijk is en elke individualiteit is uitgebannen.
Een hemel voor de fundamentele socialist maar de doodsteek voor inventiviteit, eigen waarde, zelfrespect, competitie en veel meer. Een grauwe grijze maatschappij met een almachtige overheid.
PS: laat gewoon iedereen 100 rijden die daar de voorkeur aan heeft. En andere de Max. als ze of whatever passend is op moment en limiet.
@Yongshi
Andere landen gaan juist steeds meer over op gas. Met als belangrijk motief "beter voor't miljeu". Maar hier schijnen de politici het weer eens beter te weten.
"Als iedereen ......"
Anders geformuleerd: als we iedereen in een dwangbuis stoppen en exact voorschrijven wat wel en niet mag dan creëren we uiteindelijk een maatschappij waarin iedereen volkomen gelijk is en elke individualiteit is uitgebannen.
Een hemel voor de fundamentele socialist maar de doodsteek voor inventiviteit, eigen waarde, zelfrespect, competitie en veel meer. Een grauwe grijze maatschappij met een almachtige overheid.
PS: laat gewoon iedereen 100 rijden die daar de voorkeur aan heeft. En andere de Max. als ze of whatever passend is op moment en limiet.
@Yongshi
Andere landen gaan juist steeds meer over op gas. Met als belangrijk motief "beter voor't miljeu". Maar hier schijnen de politici het weer eens beter te weten.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2019 11:12 ]
En wat stoken die landen nu... Kolen, stookolie, hout, dan is gas inderdaad beter voor het milieu, of 'minder slecht'.Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:11:
@JayPe
"Als iedereen ......"
@Yongshi
Mooie reacties mensen!
Ook de " 30 a 40 % rijdt mij voorbij als ik 100 rij "
Dus 60 tot 70% houdt zich wel aan de limiet.
Ik denk dat we, waar we de limiet ook leggen, er altijd mensen zijn die harder rijden. Of zachter. De 130km/h limiet is óók gewoon een limiet. Dus qua keurslijf @Verwijderd: we zitten er al gewoon in.
Ja, 100 is dodelijk saai als je 130 gewend bent. Maar als ik een dagje wat wezen knallen in Duitsland met snelheden ruim voorbij de 180km/h, dan voelt 130 óók ineens langzaam.
Ik benoem de 100km/h vooral omdat we weten dat daarboven het verbruik sterk stijgt. En omdat je met 100km/h nog steeds mag spreken van een snelweg.
5 minuten tijdswinst kun je jezelf ook mee voor de gek houden als je 100 rijdt waar je slechts 80 mag. Of 120 waar je slechts 100 mag.
Ik denk dat we, waar we de limiet ook leggen, er altijd mensen zijn die harder rijden. Of zachter. De 130km/h limiet is óók gewoon een limiet. Dus qua keurslijf @Verwijderd: we zitten er al gewoon in.
Ja, 100 is dodelijk saai als je 130 gewend bent. Maar als ik een dagje wat wezen knallen in Duitsland met snelheden ruim voorbij de 180km/h, dan voelt 130 óók ineens langzaam.
Ik benoem de 100km/h vooral omdat we weten dat daarboven het verbruik sterk stijgt. En omdat je met 100km/h nog steeds mag spreken van een snelweg.
5 minuten tijdswinst kun je jezelf ook mee voor de gek houden als je 100 rijdt waar je slechts 80 mag. Of 120 waar je slechts 100 mag.
Mux het gaat om lader 5 die het probleem geeft de andere lader is goed. Hier nog even een reactie van Fastned die ik net binnen kreeg.mux schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:59:
[...]
Ik sta hier nu op dit moment, dus om te beginnen bedankt voor de tip, dacht dar het aan mn auto lag
Hier heb ik zojuist 10.06 kWh in 17:00 minuten getapt, dus ca. 35kW. Meer dan jullie hebben gekregen, maar minder dan mn gebruikelijke >40kW bij deze SoC.
Dank voor je melding. Er is inderdaad een defect aan Middelsloot lader 5 waardoor deze niet op volledig vermogen werkt. We hebben dit probleem gisteren gevonden en zullen proberen het zo snel mogelijk op te lossen.
Hartelijke groet,
Roland
In Oostenrijk doen ze het trouwens anders, daar mogen BEV's harder dan ICE omdat ze geen uitstoot hebben. Dat werkt een stuk beter om mensen te motiveren om over te stappenJayPe schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:42:
Mooie reacties mensen!
https://electrek.co/2018/...ars-ev-incentive-austria/
Me Tarzan, U nix!
Tel je ze dan ? (gewoon aannames waar je niks me kunt)JayPe schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:42:
Mooie reacties mensen!
Nee, ik tel ze niet; dat laat ik aan anderen overprettig schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:08:
[...]
Tel je ze dan ? (gewoon aannames waar je niks me kunt)

Deveon schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:28:
@JayPe Mijn woon-werkverkeer traject is 90% een Vmax van 100 km/u. Echter wanneer je 100 rijdt wordt (en het verkeer het toestaat) wordt je door zeker 30-40% ingehaald.
Maar dat zelfde geldt ook voor 120 of 130,. of voor de stukken op de ring waar je 80 mag: Als je je strak aan de limiet houdt, komen er altijd wel wat auto's voorbij, en haal je zelf ook wel wat auto's in.
Alleen in trajectcontrole stukken rijdt de meerderheid ineens krampachtig strak ongeveer op dezelfde snelheid (is mijn ervaring/gevoel0.
Zo werkt het niet hé, wanneer ik de Vmax rijdt dan rijd ik grotendeels met dezelfde groep die ook ongeveer de Vmax rijdt.JayPe schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:42:
In mijn ervaring wordt er op mijn traject meer te hard gereden dan de trajecten waar de Vmax hoger ligt. Dit is net als de 30-40% natuurlijk puur gebaseerd op mijn gevoel. Zelf ben ik ook eerder geneigd om 20-30 km/u te hard te rijden bij 100 km/u dan bij 130 km/u. Procentueel moet je dan nóg harder rijden om dezelfde tijdwinst te halen. Plus bij 150-160 gaat comfort, geluid en in mindere mate ook verbruik ook een grotere rol spelen.JayPe schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:18:
[...]
Maar dat zelfde geldt ook voor 120 of 130,. of voor de stukken op de ring waar je 80 mag: Als je je strak aan de limiet houdt, komen er altijd wel wat auto's voorbij, en haal je zelf ook wel wat auto's in.
Dat is niet waar. Voorlopig komt de stroom nog merendeels uit gas en kolen, dus CO2 uitstoot blijft. Als je 150 kmpu ipv 100 rijdt verbruik je meer stroom per km dus ook meer uitstoot per km.prettig schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:09:
[...]
Dat is nu zo, over paar jaar kun je met ev's gewoon 130kmh rijden en 500-600km halen.
Onzin argument.
Want als we straks aleen nog maar ev's hebben kunnen we gewoon weer 150kmh gaan rijden: nul co2 uitstoot.
Voor alle duidelijkheid: ik stond dus aan lader 5. Tijdens het laden schreven jullie (puur toeval) deze berichten en ben ik gewisseld. Op lader 5 kreeg ik ~35kW, op de ander flink boven de 40evtje schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:57:
[...]
Mux het gaat om lader 5 die het probleem geeft de andere lader is goed. Hier nog even een reactie van Fastned die ik net binnen kreeg.
Dank voor je melding. Er is inderdaad een defect aan Middelsloot lader 5 waardoor deze niet op volledig vermogen werkt. We hebben dit probleem gisteren gevonden en zullen proberen het zo snel mogelijk op te lossen.
Hartelijke groet,
Roland
En hoeveel co2 produceerd de productie van benzine en diesel (straks weg) en straks meer duurzame manieren om stroom op te wekken.pmiddeld schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:33:
[...]
Dat is niet waar. Voorlopig komt de stroom nog merendeels uit gas en kolen, dus CO2 uitstoot blijft. Als je 150 kmpu ipv 100 rijdt verbruik je meer stroom per km dus ook meer uitstoot per km.
Met een maximum snelheid, hoe hoog of hoe laag ook, zit je sowieso in een dwangbuis. Je overdrijft hier schromelijk. Er blijft genoeg individualiteit over hoor!Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:11:
@JayPe
"Als iedereen ......"
Voorlopig is het nog niet zover, en met de VVD in de regering zal het nog wel even duren.prettig schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:39:
[...]
En hoeveel co2 produceerd de productie van benzine en diesel (straks weg) en straks meer duurzame manieren om stroom op te wekken.
Pas als zelfs de volledige productieketen van alternatieve energie zonder CO2 uitstoot is, heb je gelijk.
Dit is wel extreem optimistisch. Zelfs als iedereen de energetisch optimale snelheid van ca. 30km/u gaat rijden krijgen we het al nooit voor elkaar snel genoeg te elektrificeren. Dit gaat al op voor alleen een rijk land als Nederland, laat staan als je de hele wereld beschouwd.prettig schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:39:
[...]
En hoeveel co2 produceerd de productie van benzine en diesel (straks weg) en straks meer duurzame manieren om stroom op te wekken.
Doen alsof overstappen naar een EV genoeg is om de wereld te redden is gewoon onzin.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Weet ik ook wel, maar hoe meer EV's hoe minder de CO2 uitstoot wordt (en dan maakt 100 of 130 kmh vrij weinig uit). Als het zover is mag je toch niet meer zelf rijden op de snelweg (invoegen in het treintje).pmiddeld schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:45:
[...]
Voorlopig is het nog niet zover, en met de VVD in de regering zal het nog wel even duren.
Pas als zelfs de volledige productieketen van alternatieve energie zonder CO2 uitstoot is, heb je gelijk.
Zelfs als de mix nog niet duurzaam is valt er veel te winnen met elektrisch rijden.prettig schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:39:
[...]
TL;DV(iew) vanaf 8:35 (waterstof vs batterij) en 10:15 (waterstof vs benzine)
Verwarrend. Ik heb het even voor je uitgerekend: dus 24-36% rijdt tussen de 100 en de 120 km/U (voor jouw gevoel)Deveon schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:32:
Zo werkt het niet hé, wanneer ik de Vmax rijdt dan rijd ik grotendeels met dezelfde groep die ook ongeveer de Vmax rijdt.Wanneer ik zelf 20 te hard rijd durf ik wel te stellen dat ik 80-90% inhaal.
Dit is zo ie zo niet waar omdat. heel simpel voor het maken van 1 liter benzine heb je net zo veel stroom nodig om dezelfde afstand met een tesla te rijden.pmiddeld schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:33:
[...]
Dat is niet waar. Voorlopig komt de stroom nog merendeels uit gas en kolen, dus CO2 uitstoot blijft. Als je 150 kmpu ipv 100 rijdt verbruik je meer stroom per km dus ook meer uitstoot per km.
Dan hebben we het niet eens over hoeveel energie / vervuiling en tijd en vervoer benzine kost om uit eindelijk in je tank te komen.
Dus oppompen, vervoer naar de rafinaderij, rafinage, vervoer naar de pomp, in je tank pompen. Als we dit allemaal niet doen en dan vergeten we nog even snel de milieu belasting van benzine maken en rest producten.
Dan is EV rijden altijd een goed idee ook al komt de kwh uit kolen wat ook weer niet waar is omdat bijna alle laadpalen groene stroom leveren en thuis de meeste EV eigenaren ook groene stroom hebben.
Ons verhaal is dat we groene stroom hebben + superchargers (ook groene stroom) dus eingelijk 100% emisie vrij rijden.
We moeten gewoon van de andere vormen van opwekken af maar laten we beginnen met minder benzine te gebruiken die heeft een dubbele milieu belasting dan de EV.
Dus als we stoppen met benzine maken en al die stroom gebruiken voor EVs dan hebben we al winst. De volgende stap is ook die stroom nog te verbeteren naar emisie vrij.
Laten we geen discussie aangaan met mijn gevoel.pmiddeld schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:02:
[...]
Verwarrend. Ik heb het even voor je uitgerekend: dus 24-36% rijdt tussen de 100 en de 120 km/U (voor jouw gevoel)
Dit is niet beter weten, wij switchen van gronings gas naar ander gas, andere landen gaan van olie / kool naar gas.Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:11:
@Yongshi
Gewoon heel andere situatie en heel andere overweging. Dus je valt hier naar mijn mening heel onterecht af op onze politici.
Dat mag wel, maar dan wel beter onderbouwd.
Stel dat je nu laadt voor €0,30/kwh en je daar 6km mee kunt rijden op 100km/u.
Resultaat: €0,05/km
Nu gaan we 130km/u rijden, 30% sneller wat aan energieverbruik +50% geeft
Resultaat €0,10/km
Berekening klopte helemaal niet
, aangepast
Op een rit van 1.000km win je 2,3 uur tegen €50 meerprijs, €21,67/uur dus.
Conclusie alsnog: energie is te goedkoop om langzamer rijden voldoende te stimuleren (zeker met meerdere personen in een auto).
Alle energie moet dus gewoon veel duurder worden, om te beginnen fossiele energie maar daarna ook elektrische energie (Co2 belasting kom er maar in).
Resultaat: €0,05/km
Nu gaan we 130km/u rijden, 30% sneller wat aan energieverbruik +50% geeft
Resultaat €0,10/km
Berekening klopte helemaal niet

Op een rit van 1.000km win je 2,3 uur tegen €50 meerprijs, €21,67/uur dus.
Conclusie alsnog: energie is te goedkoop om langzamer rijden voldoende te stimuleren (zeker met meerdere personen in een auto).
Alle energie moet dus gewoon veel duurder worden, om te beginnen fossiele energie maar daarna ook elektrische energie (Co2 belasting kom er maar in).
[ Voor 25% gewijzigd door assje op 25-01-2019 13:31 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Stefanovic45 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 08:39:
[...]
Kun je bij fastned op afstand zien of de laadstations bezet zijn? En hoe zit dat bij andere aanbieders? Van zijn wachtrij wordt je idd niet blij 😦
Ik heb de Smoov app nu een tijdje in de gaten gehouden, maar bij het berichte Fastnet station Den Ruygen Hoe West staat dat er altijd dat er 6 vrij snel, en dan controleer ik op dit soort tijdstippen waar eerder over een spits werd gesproken. Ik vermoed dat je met Smoov dus niet kunt zien hoeveel plekken er bij Fastnet bezet zijn?BarryH schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 08:44:
Bij Smoov wel denk ik
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Verwijderd
" wij switchen van gronings gas naar ander gas"Yongshi schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:11:
[...]
Dit is niet beter weten, wij switchen van gronings gas naar ander gas, andere landen gaan van olie / kool naar gas.
Gewoon heel andere situatie en heel andere overweging. Dus je valt hier naar mijn mening heel onterecht af op onze politici.
Dat mag wel, maar dan wel beter onderbouwd.
Heb jij het nieuws van de laatste weken gevolgd? Een select clubje heeft voor Nederland (blijkbaar namens ons allen) besloten dat het gebruiken van gas moet stoppen. En dus dat alles om moet naar bijv. elec. verwarmen/koken.
Er wordt dus niet overgestapt op ander gas!
@Verwijderd het nieuws wat ik gelezen heb is dat het gebruik van laagcalorisch Gronings gas gestopt moet worden om de onvoorspelbare effecten in de bodem te dempen. Milieu en klimaat is geen (grote) factor daarin.
In plaats daarvan worden er gascentrales op hoogcalorisch (Noordzee / Russisch) gas aangezwengeld om de warmtepompen en inductieplaten (en EVs) aan te drijven. Dit is effectiever dan alle CV ketels en kookplaten ombouwen naar hoogcalorisch gas.
In plaats daarvan worden er gascentrales op hoogcalorisch (Noordzee / Russisch) gas aangezwengeld om de warmtepompen en inductieplaten (en EVs) aan te drijven. Dit is effectiever dan alle CV ketels en kookplaten ombouwen naar hoogcalorisch gas.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als we dmv. deze techniek de CO2 van kolencentrales omtoveren in baking soda en extra elektriciteit, dan is het helemaal schoon rijden in een EV.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
Dan heb jij blijkbaar heel ander nieuws dan ik.
Als gas vervangen moet worden waarom zijn er dan pilotprojecten om bestaande woningen gaslood te maken, waarom worden er geen bouwvergunningen meer verstrekt voor nieuwe woningen met gasaansluiting en veel meer?
Als gas vervangen moet worden waarom zijn er dan pilotprojecten om bestaande woningen gaslood te maken, waarom worden er geen bouwvergunningen meer verstrekt voor nieuwe woningen met gasaansluiting en veel meer?
Dit topic is gesloten.