Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
We kunnen niet in 1 keer overstappen naar compleet gasloos, maar er is wel besloten (ivm aardbevingen) om de gaswinning in Groningen op zeer korte termijn te gaan stoppen.Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:43:
Dan heb jij blijkbaar heel ander nieuws dan ik.
Als gas vervangen moet worden waarom zijn er dan pilotprojecten om bestaande woningen gaslood te maken, waarom worden er geen bouwvergunningen meer verstrekt voor nieuwe woningen met gasaansluiting en veel meer?
In de tussentijd moet het gas ergens vandaan komen natuurlijk. Uiteindelijk is het de bedoeling om gasloos te worden, maar dat einddoel ligt ergens in 2050 volgens mij.
Beetje offtopic alleen
Of gewoon de kassen in pompen, zoals we ook jaren met het gas uit Groningen hebben gedaan.zonoskar schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:42:
Als we dmv. deze techniek de CO2 van kolencentrales omtoveren in baking soda en extra elektriciteit, dan is het helemaal schoon rijden in een EV.

myzoe.uk - grafiek van een maand maar meer data is er nog niet van mijn zoe; denk wel interessant over langere periode. Momenteel minder dan 1Km per % lading met de lage temperaturen en wind (met name op de afsluitdijk relatief hoog verbruik). De accu temp was vanochtend -1 aldus canze.
[ Voor 3% gewijzigd door bite op 25-01-2019 14:27 ]
Daar heb je als EV rijder natuurlijk weinig aan. kan wel op de app kijken of die vrij is, maar kan net iemand aan komen en bij fastned zie ik het gelijk en kan evt. gewoon doorrijden.
Zal hem denk ik niet nodig hebben maar dacht leuk om eens te testen. Bedrijf is verkocht aan Frans bedrijf ......reparaties op z'n Frans nu
Niet met mijn uurtarief. (Mja, dat is een hele andere kwestie, dan zou ik alle ritten van 1000 km moeten gaan vliegen als tijd me zo kostbaar is en dat wil ik ammenevernooitniet)assje schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:23:
Nu gaan we 130km/u rijden, 30% sneller wat aan energieverbruik +50% geeft
Resultaat €0,10/km
Op een rit van 1.000km win je 2,3 uur tegen €50 meerprijs, €21,67/uur dus.
Conclusie alsnog: energie is te goedkoop om langzamer rijden voldoende te stimuleren (zeker met meerdere personen in een auto).
Ho ho, dat is al het geval. Het Bouwbesluit is per 1 juli jl. gewijzigd, en is nu gasloos bouwen. Voor woningen waar nog geen vergunning voor is verleend, móeten gasloos c.q. all-electric opgeleverd worden.Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:43:
Dan heb jij blijkbaar heel ander nieuws dan ik.
Als gas vervangen moet worden waarom zijn er dan pilotprojecten om bestaande woningen gaslood te maken, waarom worden er geen bouwvergunningen meer verstrekt voor nieuwe woningen met gasaansluiting en veel meer?
Gisteren totaal 186 km gereden in vijf ritten, -5°C en aardig veel snelweg (A28-A1-A50-A12-A15), toch echt zo'n 25% bij moeten laden (Apeldoorn Zuid bij mcdonalds), anders had ik het absoluut niet gered, met 20 km range aan de thuisplek laadpaal gekomen. Dacht dat ik veel meer kilometers had gereden, maar toen ik het rapport bekeek was het maar 186 km. Schrok wel van het effect van zoveel snelweg en koude op de range. Zoe met 9000 km op de teller, 12 maanden oud. Dus degradatie zou absoluut nog niet mee moeten/mogen spelen.bite schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:26:
[Afbeelding]
myzoe.uk - grafiek van een maand maar meer data is er nog niet van mijn zoe; denk wel interessant over langere periode. Momenteel minder dan 1Km per % lading met de lage temperaturen en wind (met name op de afsluitdijk relatief hoog verbruik). De accu temp was vanochtend -1 aldus canze.
[ Voor 61% gewijzigd door nannoe op 25-01-2019 15:38 . Reden: samenvoegen van twee posts ]
[ Voor 94% gewijzigd door nannoe op 25-01-2019 15:32 ]
Ik heb er ook een hele tijd naar zitten te kijken maar bij Fastned veranderd er niets. Of zou je ingelogd moeten zijn ?Stefanovic45 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:26:
[...]
[...]
Ik heb de Smoov app nu een tijdje in de gaten gehouden, maar bij het berichte Fastnet station Den Ruygen Hoe West staat dat er altijd dat er 6 vrij snel, en dan controleer ik op dit soort tijdstippen waar eerder over een spits werd gesproken. Ik vermoed dat je met Smoov dus niet kunt zien hoeveel plekken er bij Fastnet bezet zijn?
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Stuntprijzen van MSP's bevorderen wel degelijk de overstap naar EV. Het maakt de business case gunstiger en mensen worden enthousiaster.Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:07:
@mux
Stuntprijzen van Maingau/Telekombevorderen echt niet de overstap naar EV. De enigen die hiervan op de hoogte zijn zijn mensen die al een EV hebben of geïnteresseerd zijn in het onderwerp.
Maar vanwege dit stunten gaat niemand een EV aanschaffen want de aanschaf wordt tegengehouden door de initiële kosten van aanschaf. TCO is leuk en aardig maar is achteraf en voor aanschaf moet je nu het geld neertellen.
Het is exact even duurzaam.kdeboois schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:26:
[...]
Kijk daar gaat het mis. Een kWh langs de snelweg kan niet zo goedkoop zijn. Betalen wat het kost is duurzaam, betalen wat een stunter in Duitsland vraagt niet.
Dat snapt je baas ook.
En dat beschouw je als een probleem? Dat is vrije handel. Maingau klanten zijn vrij om te gaan en staan waar ze maar willen als ze niet achter het beleid van Maingau staan.kdeboois schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 17:27:
[...]
Ja. Nee.
De Maingau klanten betalen dit.
Ik ben redelijk op de hoogte van de statistieken. Nederland is een piepklein vijvertje voor Maingau en Telekom. Zeker op het totaal bezien is het gebruik hier peanuts. Gebruik van deze passen is nét zo duurzaam als alle andere passen die je bij Fastned gebruikt, namelijk 100% groene wind- en zonnestroom.Nog even en Telekom en Maingau hebben meer klanten uit Nederland dan in het thuisland. Zou de statistieken wel eens willen zien.
Prima als je er gebruik van maakt maar wees je bewust van de nadelen. En als je duurzaam bezig wil zijn: doe het niet. (pas op: mening)
Alleen betaalt Maingau of Telekom in dit geval de rekening waarbij zij voordelig Europees marktaandeel 'kopen'. Ik snap niet hoe je zó fel tegenstander van de 'stunters' kan zijn terwijl er juist véél meer duurzaam wordt geladen omdat mensen relatief vaker naar Fastned gaan vanwege deze lage prijs.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Duurzaam heeft ook een andere betekenis: "van lange duur, blijvend, wat lang goed blijft". Het is voor Maingau natuurlijk niet houdbaar om laden onder de kostprijs voor altijd aan te blijven bieden. Het is een loss-leader bedoeld om nieuwe klanten aan te trekken, in de hoop dat ze ook andere producten afnemen, of in verwachting van een toekomstige prijsverhoging. Vroeg of laat houdt het een keer op.
Maar qua duurzaamheid in de zin van natuur en milieu maakt het inderdaad helemaal niets uit of je direct aan Fastned betaalt of via de goedkope tariefstructuur van een derde partij. Je kan hooguit zeggen dat die derde partij minder geld over zou houden voor andere duurzame projecten.
Ik weet niet hoe jij dat doet, maar bij mij lukt dit niet. Ik test dit momenteel 3x per week uit over afstand van ca. 200km enkele reis. Als ik 100 aan houdt is de gemiddelde snelheid ca. 97km/h. Als ik 130 aanhoudt is dat ca. 110km/h. Scheelt in reistijd ca. 13-14 min (13,5%).assje schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:23:
Stel dat je nu laadt voor €0,30/kwh en je daar 6km mee kunt rijden op 100km/u.
Resultaat: €0,05/km
Nu gaan we 130km/u rijden, 30% sneller wat aan energieverbruik +50% geeft
En in verbruik ruim 35% (nu nog benzine).
Overigens heb ik het dan eigenlijk alleen over de heenweg. Op de terugweg krijg ik file als ik harder rijd dan 100km/h en is gemiddelde snelheid nagenoeg gelijk, maar verbruik dus 35% hoger als ik 130 probeer.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Correct, ik bedoel uiteraard de duurzaamheid in de zin van het niet opstoken van fossiele brandstoffen.Zr40 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:29:
[...]
Duurzaam heeft ook een andere betekenis: "van lange duur, blijvend, wat lang goed blijft". Het is voor Maingau natuurlijk niet houdbaar om laden onder de kostprijs voor altijd aan te blijven bieden. Het is een loss-leader bedoeld om nieuwe klanten aan te trekken, in de hoop dat ze ook andere producten afnemen, of in verwachting van een toekomstige prijsverhoging. Vroeg of laat houdt het een keer op.
Maar qua duurzaamheid in de zin van natuur en milieu maakt het inderdaad helemaal niets uit of je direct aan Fastned betaalt of via de goedkope tariefstructuur van een derde partij. Je kan hooguit zeggen dat die derde partij minder geld over zou houden voor andere duurzame projecten.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Elke MSP die onder dit tarief zit zal het verschil bij moeten betalen, dus ja, ook Maingau.
[ Voor 48% gewijzigd door Hachy op 25-01-2019 19:58 ]
Daarnaast betaal je niet alleen voor de energie maar ook voor de infrastructuur en de operationele kosten. (Dat geldt overigens in het algemeen voor producten en diensten van welk bedrijf dan ook.) Daarom is het tarief ook hoger dan de kale inkoopprijs.
[ Voor 38% gewijzigd door Zr40 op 25-01-2019 20:10 ]
Helemaal correct. Maingau heeft niet voor niets de tarieven aangepast. Het is maar hoe je je marketing budget wilt uitgeven om nieuwe klanten te werven (de beroemde P's). De één koopt reclame, de ander stunt met prijzen met als gevolg mond op mond reclame en hele discussies op foraZr40 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:29:
[...]
Ik durf niet in te schatten wat het Maingau gekost heeft, maar wellicht was het goedkoper dan traditionele reclame om hetzelfde doel te bereiken. En in ieder geval was het bijzonder klantvriendelijk.
Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul
Hoezo is dat een feit? Heb jij inzicht in de contracten? Dat een medewerker van Fastned dat beweert betekent nog niet dat er geen verrekentarieven zijn. Fastned zou dom zijn als ze dat niet hebben.Hachy schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 19:55:
Dat weten we wel, dat is gewoon een controleerbaar feit. Fastned verkoopt zijn kWh's aan niemand voor minder dan € 0,4876 excl. btw.
Elke MSP die onder dit tarief zit zal het verschil bij moeten betalen, dus ja, ook Maingau.
YouTube: New Electric Cruiser | Fully Charged
(via Teslamotorsforum)
Even een trots-momentje. De bedrading op 11:05 heb ik aangelegdknakworst schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 21:01:
Fraaie aflevering van Fully Charged
YouTube: New Electric Cruiser | Fully Charged
(via Teslamotorsforum)
Verstuurd vanaf mijn magnetron
Verwijderd
Ook krijgen grote afnemers vaak afwijkende tarieven die beduidend lager zijn dan de consument moet betalen.daemonix schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 20:18:
[...]
Hoezo is dat een feit? Heb jij inzicht in de contracten? Dat een medewerker van Fastned dat beweert betekent nog niet dat er geen verrekentarieven zijn. Fastned zou dom zijn als ze dat niet hebben.
Best mogelijk dat Maingau momenteel niets verdient in NL maar echt zwaar verlies zullen zij echt niet hebben.
Ik vind het hele gebeuren hierover erg verwarrend. Overal lees ik dat gas verboden is, maar in dezelfde artikelen vertellen ze doodleuk dat de gasverplichting is vervallen, wat juist zegt dat gas dus gewoon mag maar nu optioneel is ipv verplicht.nannoe schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:28:
[...]
Ho ho, dat is al het geval. Het Bouwbesluit is per 1 juli jl. gewijzigd, en is nu gasloos bouwen. Voor woningen waar nog geen vergunning voor is verleend, móeten gasloos c.q. all-electric opgeleverd worden.
Zelfs de wet die erover gaat (Wet voortgang energietransitie) is erg onduidelijk hierover en rept over het vervallen van de verplichting tot aansluiting op het gasnet en niets over een verplichting (zover ik de wet kajn lezen, vage taal).
Maar goed, is hier wel offtopic. Maar vraag me dit sinds vorig jaar al af hoe het nu echt zit
Even getest. Ik zie nog geen knopje, maar je kan bij "search along route" zoeken op charging station.Thanks for using Google Maps! With this release, you can now search for EV charging stations on the map – so you can be confident that your car will be charged and ready for your ride, no matter where you’re headed.
Dat is dus maar een fractie meer dan de I-Pace, ben benieuwd naar de rijtests van het productiemodel!frim schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:08:
https://www.audi.de/dam/n...ten/preisliste_e-tron.pdf e-tron prijslijst voor Duitsland.. begint rond de €80k.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Gas is nooit verplicht geweest, als 8ste stad van Nederland zit 90% op stadsverwarming (en dus geen gas). Daarnaast is het ook niet optioneel. Een bouwaanvraag met een gasaansluting wordt niet meer goedgekeurd.Nivve schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:48:
[...]
Ik vind het hele gebeuren hierover erg verwarrend. Overal lees ik dat gas verboden is, maar in dezelfde artikelen vertellen ze doodleuk dat de gasverplichting is vervallen, wat juist zegt dat gas dus gewoon mag maar nu optioneel is ipv verplicht.
Zelfs de wet die erover gaat (Wet voortgang energietransitie) is erg onduidelijk hierover en rept over het vervallen van de verplichting tot aansluiting op het gasnet en niets over een verplichting (zover ik de wet kajn lezen, vage taal).
Maar goed, is hier wel offtopic. Maar vraag me dit sinds vorig jaar al af hoe het nu echt zit
Minder dan de Kona en meer dan de i-pace. Bjorn heeft hem 3 dagen getest (hij mag nog niks vertellen), maar heeft al wat hints laten vallen. Hij denkt dat een "race" tussen kona en e-tron langs ionity laders nog spannend kan worden (omdat de e-tron sneller laad maar minder range heeft dan de kona).fewips schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 00:21:
[...]
Dat is dus maar een fractie meer dan de I-Pace, ben benieuwd naar de rijtests van het productiemodel!
De video waar die iets laat vallen:
[ Voor 20% gewijzigd door prettig op 26-01-2019 08:42 ]
https://fastned.nl/en/blo...-safety-issue-with-cablesquote: FastnedGood morning,
We have decided to temporarily take the CCS-outlet on our 175kW chargers offline. This as a result of a potential safety issue with the cables on those chargers, that was indicated to us by the supplier of the cables. You can find these chargers at several Fastned stations.This means that until further notice unfortunately you cannot charge with the CCS-outlet at these faster chargers.
All other chargers which you can find at our locations are available for use. Our apologies for this inconvenience.
This is a global issue and the supplier is working hard to analyse the situation and confirm that the cables we use are 100% safe to use.
We will keep you posted on developments. You can read more about the issue on our blog.
https://electrek.co/2019/...ng-stations-safety-issue/
Ik word dan wel nieuwschierig wat het probleem kan zijn? Oververhitting? Kortsluiting? Corrosie door het koelmiddel?
[ Voor 10% gewijzigd door Mar.tin op 26-01-2019 11:44 ]
Dit soort kabels wordt ontzettend zwaar getest en belachelijk overgedimensioneerd aan alle kanten omdat het buiten staat, er zowel vloeistof als hoge spanningen en stromen doorheen gaan en het ding veilig moet falen als iemand toch besluit met een CCS-stekker in z'n auto weg te rijden. Van wat ik heb gezien op de Epyon/ABB kasten die ze hebben staan is de kabel - of in ieder geval de jacketing - van Sumitomo, en dat is ook gewoon een high-end cable assembler. Het is niet alsof ze troep hebben gebruikt. Het is denk ik eerder een teken van kwaliteit - althans, een teken dat ze hun aftercare-taak goed uitvoeren als fabrikant - dat ze doorgaan met duurtesten ná de verkoop en hun klanten tijdig informeren over problemen.
Immers zet je ook niet helemaal zonder reden wereldwijd alle laders die je kabel gebruiken buiten gebruik lijkt me.
Is het mogelijk om weg te rijden als er nog een stekker in je auto zit? Ik zou verwachten dat de auto's daarvoor beveiligd zijn. Lijkt mij toch een van de meest elementaire beveiligingen.mux schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:18:
... en het ding veilig moet falen als iemand toch besluit met een CCS-stekker in z'n auto weg te rijden....
Zijn er auto's waarmee je weg kunt rijden ondanks een stekker die er nog in zit??
Je kunt hem gewoon erin steken en zonder te laden proberen weg te rijden. Of half erin steken. Je moet als fabrikant daar zeker rekening mee houden.eltron schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:33:
[...]
Is het mogelijk om weg te rijden als er nog een stekker in je auto zit? Ik zou verwachten dat de auto's daarvoor beveiligd zijn. Lijkt mij toch een van de meest elementaire beveiligingen.
Zijn er auto's waarmee je weg kunt rijden ondanks een stekker die er nog in zit??
Ioniq 5 P45
hetzelfde dan met een tankspuit er nog in wegrijden...waarom zou dit beter beveiligd moeten zijn dan bij een benzine-auto ??eltron schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:33:
[...]
Is het mogelijk om weg te rijden als er nog een stekker in je auto zit? Ik zou verwachten dat de auto's daarvoor beveiligd zijn. Lijkt mij toch een van de meest elementaire beveiligingen.
ik denk dat dat potentieel nog gevaarlijker is dan met een stekker er nog in wegrijden ...
zijn er unerhaupt benzineautos waar zo'n beveiliging opzit ?
[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Detonator op 26-01-2019 13:16 ]
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ik zie wel verschillen hoor. Bij een ICE houdt je meestal de slang vast gedurende het laden (minuutje of 3) Dan kun je het dus niet vergeten.Mr. Detonator schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 13:15:
[...]
hetzelfde dan met een tankspuit er nog in wegrijden...waarom zou dit beter beveiligd moeten zijn dan bij een benzine-auto ??
ik denk dat dat potentieel nog gevaarlijker is dan met een stekker er nog in wegrijden ...
zijn er unerhaupt benzineautos waar zo'n beveiliging opzit ?
Ik heb nog nooit iemand 10u met een laadslang in zijn handen zien staan.
En als het goed in je routine zit zal het ook niet snel fout gaan, maar als je regelmatig switcht tussen ICE en EV en je wordt afgeleid door telefoontje of andere dingen, dan zou het nog wel eens mis kunnen gaan als het niet beveiligd is.
Overigens zijn LPG pompen erop gemaakt om de slang netjes te ontkoppelen in dit soort gevallen, een korter koord trekt de pin uit het slotmechanisme van de slang voordat deze op spanning komt. De kassamedewerker zei dat het die week nog maar twee keer eerder gebeurd was en ik moest alleen m'n telefoonnummer achterlaten voor het geval dat er meer schade was. Kon de slang gewoon bij de pomp laten liggen. Nooit meer iets van gehoord.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Bjorn had zich versproken tijdens zijn livesessie, dus weten we al dat hij een verbruik had van 29,1kwh/100km met de E-Tron.fewips schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 00:21:
[...]
Dat is dus maar een fractie meer dan de I-Pace, ben benieuwd naar de rijtests van het productiemodel!
Wanneer kom jij trouwens met een review van de I-Pace?
Elk jaar met maar één doelstelling de nieuwe elektrische wagens bekijken en zoveel mogelijk korte tot middellange termijn info uit de vertegenwoordigers (hostessen) uit sleuren.
Neem aub alles met een korrel zout. Ik sprak immers de helft van de tijd met personen die maar paar dagen opleiding gehad hebben om het merk te vertegenwoordigen.
Audi E-tron
Technische specs zullen bij iedereen wel duidelijk zijn.
Wat me opviel is dat de koffer niet echt diep is. (zeker tov een nissan leaf) Bij de leaf duikt deze toch echt nog 10 a 15 cm naar beneden.
Verkoper wist me ook te vertellen dat de 22kWh AC lader optioneel was en nog niet verkrijgbaar... Deze komt pas later dit jaar. De interne lader is ook niet up te graden in een later stadium (wat ik ook verwachtte maar zie mercedes)
Mercedes EQC:
Niks op de wagen aan te merken qua looks. Verkoper maakte zich sterk dat een frunk onnodig is en dat EQC een sterke bebuizing heeft geplaatst om crashes op te vangen. Dit zou beter zijn dan een frunk qua veiligheid. Lijkt me sterk... Ik heb dan ook direct gevraagd om een vergelijkende test met bijvoorbeeld Tesla model X. Die test was natuurlijk niet voorhanden.
Ik sprak over de 7.2 interne lader en waarom een duits merk toch niet een 3 fase lader erin knalt. Al is het maar een optie (gezien toch niet iedereen dezelfde mening deelt)... Die zat in studiefase maar als ie beschikbaar zou komen, zou die te retrofitten zijn. => zou volgens mij alvast het eerste merk zijn dat dit doet. Maw lijkt me niet echt geloofwaardig.
Naar een kleinere auto gevraagd omdat ik helemaal geen +50K in mijn broekzak heb zitten
EQA dus
Nissan Leaf:
Ik vind het nog steeds een zeer knappe wagen (om als particulier te kopen). Maar die koppigheid toch hé. Chademo en 1 fase laden. Een beetje de West-Europese markt bespelen zou leuk zijn. Maar blijkbaar is dit niet nodig want best verkochte EV in 2018 kleefde er opzij op. De vertegenwoordigster van de LEAF had duidelijk geen idee dat er zo WEINIG snelladers waren in België.
DS Crossback 3 E-tense.
De wagen zag er niet slecht uit. Hij was op slot en kon niet open. Info ging pas maart of mei beschikbaar worden. Prijsindicatie 40-50K (dit is voor een 50kWh batterij). AC 11kWh laden is wel sowieso beschikbaar. Dit stond op het informatiebord. Geen verdere info...
Renault ZOE
Onder het moto klein maar fijn. Verkoper was zeer geinformeerd. Maakte zich sterk dat CCS niet nodig was met een oplaadcapaciteit van 43kWh AC type 2 stekker. Ik zei dat de EU daar anders over dacht en ook zijn grote baas bij Renault. Toen gaf ie toe dat er inderdaad toe dat in de volgende ZOE dit hoogstwaarschijnlijk wel in zal zitten. Ik vroeg of de ZOE dan ook niet iets groter werd: Hij kon me er spijtig genoeg niks over vertellen. Hij wist me wel mee te geven dat de nieuwe ZOE ongeveer gelijk wordt voorgesteld als de nieuwe CLIO. En dit is toch niet zo ver af meer.
Volkwagen ID Neo (ik bedoel) => FIRST
Blijkbaar zou de eerste ID de ID FIRST heten. Dit had ik nog nergens gelezen. Zou startprijs van ongeveer 30K hebben maar ook weer pas beschikbaar begin 2021. Verkoper wist zelf ook duidelijk niet goed wat het verschil was tussen AC en DC...
Opel.......
Er stond een persoon zich afzijdig te houden bij de concept car van Opel: de Opel GTX
Ik sprak de man even aan. Bleek dat hij enkel Duits en een beetje Engels kon. Maar 20 jaar ervaring had bij Opel, toch even de moeite waard om wat te polsen.
Vraagje 1: wanneer komt de Opel Ampera-e uit in België?
Antwoord 1: Hoe? Is dit nog niet uit in België. Nee, duidelijk niet => kijk maar even naar de Belgische Opel site. Geen antwoord.
Vraagje 2: Wanneer komt dan de eerste elektrische wagen van Opel uit in België?
Opel Corsa-E => deze wordt in September 2019 voorgesteld en zo rond mid 2020 beschikbaar moeten zijn.
Wordt hij betaalbaar? Ja heel betaalbaar, kijk maar naar de Ampera-e. Ik zei 45K dat is toch niet zo goedkoop? Hij kost toch maar 35K zei hij.
Dat zal wel met overheidsteun zijn dan? Kan je het even opzoeken? Na consulteren van zowel NL als DE site was ie natuurlijk gewoon rond de 45k. Maar de Corsa-E werd sowieso goedkoper => verder geen prijsindicatie.
Toen we wat verder aan het praten waren, verklaarde hij me eigenlijk gek dat ik een wagen van 35K wou kopen als er even goed een gewone corsa van 15K beschikbaar was. Ik dacht okay hier gaan we. Gezien het gesprek positief al zo stroef ging: mijn of zijn of ons engels was niet zo goed
Kia e-Niro / hyundai kona / ioniq
Wat kan ik zeggen... Knappe wagens. Knappe prestaties. Knappe prijzen. Toch nog steeds gevraagd (ook al weet ik beter) of er geen optie komt voor 3 fase laden. Bij een optie is immers iedereen vrij om ze te kiezen en te betalen of niet. Niets van geweten. Jammer maar helaas. Eerlijk gezegd zou de E-niro voor mij instant-buy zijn met deze optie.
Toen ik met de verkoper van KIA aan het praten was, vielen het de omstaanders op dat ik meer kaas had gegeten van EVs dan de meeste verkopers rond de autos.
Zo heb ik 2 koppels verder geinformeerd over de wagens. Ze hadden immers veel vragen over het opladen en kon niet opladen aan hun huis. Gezien de weinige snelladers in België is dit dus geen evidentie. Na een praatje van een half uur was het echt duidelijk voor hun, dat ze één van de 2 crossovers wouden kopen. Leuk als je het compliment krijgt om commissie te vragen terwijl ik ook maar een simpele tweaker ben (die niet eens een EV bezit)
Mijn excuses voor de weinig nieuwe info. Ik heb ook niet alles genoteerd was ze me zeiden. De nieuwtjes die volgens mij sowieso niet correct waren, heb ik er tussenuit gelaten.
Nogmaals neem dit alles met een grote korrel zout.
Vorig jaar wisten ze me alvast te vertellen dat de IONIQ vorig jaar geen batterij upgrade kreeg, maar misschien wel dit jaar (die zat er dus 100% correct op) => namelijk in september/ levering dec
Ik ben me er van bewust dat er merken zijn met 3 fase laders, zoals BMW, maar die zijn niet echt goedkoop vergeleken met bijvoorbeeld een Kona of e-Niro, accu capaciteit is niet vergelijkbaar.
Corsa F gaat het worden... Ampera E komt binnenkort nog wat leuks over!gerre1 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:24:
Net zoals de vorige jaren weer eens naar het autosalon geweest.
Elk jaar met maar één doelstelling de nieuwe elektrische wagens bekijken en zoveel mogelijk korte tot middellange termijn info uit de vertegenwoordigers (hostessen) uit sleuren.
Neem aub alles met een korrel zout. Ik sprak immers de helft van de tijd met personen die maar paar dagen opleiding gehad hebben om het merk te vertegenwoordigen.
Audi E-tron
Technische specs zullen bij iedereen wel duidelijk zijn.
Wat me opviel is dat de koffer niet echt diep is. (zeker tov een nissan leaf) Bij de leaf duikt deze toch echt nog 10 a 15 cm naar beneden.
Verkoper wist me ook te vertellen dat de 22kWh AC lader optioneel was en nog niet verkrijgbaar... Deze komt pas later dit jaar. De interne lader is ook niet up te graden in een later stadium (wat ik ook verwachtte maar zie mercedes)
Mercedes EQC:
Niks op de wagen aan te merken qua looks. Verkoper maakte zich sterk dat een frunk onnodig is en dat EQC een sterke bebuizing heeft geplaatst om crashes op te vangen. Dit zou beter zijn dan een frunk qua veiligheid. Lijkt me sterk... Ik heb dan ook direct gevraagd om een vergelijkende test met bijvoorbeeld Tesla model X. Die test was natuurlijk niet voorhanden.
Ik sprak over de 7.2 interne lader en waarom een duits merk toch niet een 3 fase lader erin knalt. Al is het maar een optie (gezien toch niet iedereen dezelfde mening deelt)... Die zat in studiefase maar als ie beschikbaar zou komen, zou die te retrofitten zijn. => zou volgens mij alvast het eerste merk zijn dat dit doet. Maw lijkt me niet echt geloofwaardig.
Naar een kleinere auto gevraagd omdat ik helemaal geen +50K in mijn broekzak heb zitten
EQA dusdeze ging pas ten vroegste eind 2020 beschikbaar zijn.
Nissan Leaf:
Ik vind het nog steeds een zeer knappe wagen (om als particulier te kopen). Maar die koppigheid toch hé. Chademo en 1 fase laden. Een beetje de West-Europese markt bespelen zou leuk zijn. Maar blijkbaar is dit niet nodig want best verkochte EV in 2018 kleefde er opzij op. De vertegenwoordigster van de LEAF had duidelijk geen idee dat er zo WEINIG snelladers waren in België.
DS Crossback 3 E-tense.
De wagen zag er niet slecht uit. Hij was op slot en kon niet open. Info ging pas maart of mei beschikbaar worden. Prijsindicatie 40-50K (dit is voor een 50kWh batterij). AC 11kWh laden is wel sowieso beschikbaar. Dit stond op het informatiebord. Geen verdere info...
Renault ZOE
Onder het moto klein maar fijn. Verkoper was zeer geinformeerd. Maakte zich sterk dat CCS niet nodig was met een oplaadcapaciteit van 43kWh AC type 2 stekker. Ik zei dat de EU daar anders over dacht en ook zijn grote baas bij Renault. Toen gaf ie toe dat er inderdaad toe dat in de volgende ZOE dit hoogstwaarschijnlijk wel in zal zitten. Ik vroeg of de ZOE dan ook niet iets groter werd: Hij kon me er spijtig genoeg niks over vertellen. Hij wist me wel mee te geven dat de nieuwe ZOE ongeveer gelijk wordt voorgesteld als de nieuwe CLIO. En dit is toch niet zo ver af meer.
Volkwagen ID Neo (ik bedoel) => FIRST
Blijkbaar zou de eerste ID de ID FIRST heten. Dit had ik nog nergens gelezen. Zou startprijs van ongeveer 30K hebben maar ook weer pas beschikbaar begin 2021. Verkoper wist zelf ook duidelijk niet goed wat het verschil was tussen AC en DC...
Opel.......
Er stond een persoon zich afzijdig te houden bij de concept car van Opel: de Opel GTX
Ik sprak de man even aan. Bleek dat hij enkel Duits en een beetje Engels kon. Maar 20 jaar ervaring had bij Opel, toch even de moeite waard om wat te polsen.
Vraagje 1: wanneer komt de Opel Ampera-e uit in België?
Antwoord 1: Hoe? Is dit nog niet uit in België. Nee, duidelijk niet => kijk maar even naar de Belgische Opel site. Geen antwoord.
Vraagje 2: Wanneer komt dan de eerste elektrische wagen van Opel uit in België?
Opel Corsa-E => deze wordt in September 2019 voorgesteld en zo rond mid 2020 beschikbaar moeten zijn.
Wordt hij betaalbaar? Ja heel betaalbaar, kijk maar naar de Ampera-e. Ik zei 45K dat is toch niet zo goedkoop? Hij kost toch maar 35K zei hij.
Dat zal wel met overheidsteun zijn dan? Kan je het even opzoeken? Na consulteren van zowel NL als DE site was ie natuurlijk gewoon rond de 45k. Maar de Corsa-E werd sowieso goedkoper => verder geen prijsindicatie.
Toen we wat verder aan het praten waren, verklaarde hij me eigenlijk gek dat ik een wagen van 35K wou kopen als er even goed een gewone corsa van 15K beschikbaar was. Ik dacht okay hier gaan we. Gezien het gesprek positief al zo stroef ging: mijn of zijn of ons engels was niet zo goedHad ik er echt verder geen zin meer om verder te discusieren.
Kia e-Niro / hyundai kona / ioniq
Wat kan ik zeggen... Knappe wagens. Knappe prestaties. Knappe prijzen. Toch nog steeds gevraagd (ook al weet ik beter) of er geen optie komt voor 3 fase laden. Bij een optie is immers iedereen vrij om ze te kiezen en te betalen of niet. Niets van geweten. Jammer maar helaas. Eerlijk gezegd zou de E-niro voor mij instant-buy zijn met deze optie.
Toen ik met de verkoper van KIA aan het praten was, vielen het de omstaanders op dat ik meer kaas had gegeten van EVs dan de meeste verkopers rond de autos.
Zo heb ik 2 koppels verder geinformeerd over de wagens. Ze hadden immers veel vragen over het opladen en kon niet opladen aan hun huis. Gezien de weinige snelladers in België is dit dus geen evidentie. Na een praatje van een half uur was het echt duidelijk voor hun, dat ze één van de 2 crossovers wouden kopen. Leuk als je het compliment krijgt om commissie te vragen terwijl ik ook maar een simpele tweaker ben (die niet eens een EV bezit)
Mijn excuses voor de weinig nieuwe info. Ik heb ook niet alles genoteerd was ze me zeiden. De nieuwtjes die volgens mij sowieso niet correct waren, heb ik er tussenuit gelaten.
Nogmaals neem dit alles met een grote korrel zout.
Vorig jaar wisten ze me alvast te vertellen dat de IONIQ vorig jaar geen batterij upgrade kreeg, maar misschien wel dit jaar (die zat er dus 100% correct op) => namelijk in september/ levering dec
Power to the beat.
Maak er dan tenminste een optie van. Ik wil prima 5k of meer betalen voor een auto met 3 faselader, maar zou fijn zijn als je die optie bij elke auto hebt zodat er wat te kiezen valt.daemonix schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:47:
Om een misverstand uit de weg te ruimen: een 3 fase lader maakt een auto behoorlijk duurder. Dat wordt over het hoofd gezien. Kijk maar eens wat 3fase=>DC laders kosten, tussen de 5 en 10k euro. We kunnen dus allemaal wel willen dat de goedkope(re) auto's worden uitgerust met een 3 fase lader, maar dan gaat de prijs omhoog.
Ik ben me er van bewust dat er merken zijn met 3 fase laders, zoals BMW, maar die zijn niet echt goedkoop vergeleken met bijvoorbeeld een Kona of e-Niro, accu capaciteit is niet vergelijkbaar.
Koop dan gewoon een 3 fase=> DC lader. Geen probleem toch? Die keuze is er.eltron schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:57:
[...]
Maak er dan tenminste een optie van. Ik wil prima 5k of meer betalen voor een auto met 3 faselader, maar zou fijn zijn als je die optie bij elke auto hebt zodat er wat te kiezen valt.
Wat kost zo'n DC lader eigenlijk? Heb je toevallig een linkje met wat meer info over DC laders?daemonix schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:06:
[...]
Koop dan gewoon een 3 fase=> DC lader. Geen probleem toch? Die keuze is er.
Deze bijvoorbeeld https://www.snelautoladen...obiele-10kw-dc-lader-ccs/ is als je even verder zoekt waarschijnlijk ook nog wel goedkoper verkrijgbaarMylan Piron schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:02:
[...]
Wat kost zo'n DC lader eigenlijk? Heb je toevallig een linkje met wat meer info over DC laders?
[ Voor 39% gewijzigd door eltron op 26-01-2019 21:36 ]
Neem aan dat je deze suggestie bedoelt: https://www.snelautoladen...obiele-10kw-dc-lader-ccs/
Die is op zich mobiel, maar ik zie mij die nog niet in Amsterdam langs de gracht laten liggen.
en ook wat ingewikkeld om over 2 of meer EV's te verdelen.
+ maar 10 KW terwijl 3 fase nu 22kw of meer normaal begint te worden.
kortom doe mij maar EV met desnoods 4k meerprijs als er maar 3 fase in zit.
Sorry, maar hier sla je de plank toch echt flink mis. Een AC-> DC lader kost inderdaad ca. 5 k€ als je hem los koopt. Maar elke EV heeft al een dergelijke lader aan boord. Ook als die slechts op één fase laadt. Het verschil tussen een één- of driefase lader is slechts zeer beperkt. In principe gaat het om twee diodes (of een gereguleerd equivalent zoals thyristors), een relais en twee (weliswaar flinke) condensators voor PFC. Dit is gewoon verkeerde zuinigheid van bedrijven die zich duidelijk niet in de west-Europese markt verdiept hebben.daemonix schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:47:
Om een misverstand uit de weg te ruimen: een 3 fase lader maakt een auto behoorlijk duurder. Dat wordt over het hoofd gezien. Kijk maar eens wat 3fase=>DC laders kosten, tussen de 5 en 10k euro. We kunnen dus allemaal wel willen dat de goedkope(re) auto's worden uitgerust met een 3 fase lader, maar dan gaat de prijs omhoog.
Edit: De echte kosten zitten natuurlijk in variabiliteit door een aangepast model te moeten aanbieden. Dat zouden ze echter kunnen opvangen door standaard een driefasenlader in te bouwen voor een paar Euro per auto.
Leuk gesproken van die verkoper, maar waar koop je nog een nieuwe ZOE die met 43 kW kan laden? Volgens mij wordt alleen de R90 en de R110 nog geleverd. Het wordt hoog tijd dat Renault zich aan de realiteit aanpast en gewoon CCS gaat inbouwen. Desondanks moet de 22 kW lader uiteraard blijven.[...]
Renault ZOE
Onder het moto klein maar fijn. Verkoper was zeer geinformeerd. Maakte zich sterk dat CCS niet nodig was met een oplaadcapaciteit van 43kWh AC type 2 stekker.
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door StefSybo op 26-01-2019 21:57 ]
Hier sla je de plank toch echt flink mis als je denkt dat prijzen van autofabrikanten gebaseerd zijn op de kosten. Er wordt gewoon gevraagd wat de consument er voor wil dragen.StefSybo schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:42:
[...]
Sorry, maar hier sla je de plank toch echt flink mis. Een AC-> DC lader kost inderdaad ca. 5k als je hem los koopt. Maar elke EV heeft al een dergelijke lader aan boord. Ook als die slechts op één fase laadt. Het verschil tussen een één- of driefase lader is slechts zeer beperkt. In principe gaat het om twee diodes (of een gereguleerd equivalent zoals thyristors), een relais en twee (weliswaar flinke) condensators voor PFC. Dit is gewoon verkeerde zuinigheid van bedrijven die zich duidelijk niet in de west-Europese markt verdiept hebben.
Buiten die 2 diodes heb je nog wel een 3 keer zo zware geïsoleerde DC-DC trap nodig, en dat is gewoon drie keer zo duur, misschien zelfs meer dan 3 keer omdat de koeling problemen begint te vormen. Met een rectifier en PFC kom je er niet, want dan mis je de isolatie. Je zit al makkelijk aan 300 a 500USD high end (SiC) power semiconductors. Dus de prijs tikt wel degelijk aan.
De ingebouwde lader is al 7 kW, dus om naar bijv. 11 kW te gaan valt de verzwaring wel mee. En zelfs 3 fasen 7 kW (ca. 3x11A) is een verbetering voor Nederlandse gebruikers. En dan nog is € 300-500 een flink verschil met de 5-10 k€ die @daemonix noemde.
-
5 a 10k is inderdaard (veel) te veel, overigens is die 300 a 500 enkel een realistische schatting van BOM voor een 22kW lader.StefSybo schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:11:
@AndRo555 Ik chargeerde uiteraard behoorlijk en je hebt gelijk over de economische motieven. De waarheid ligt in het midden.
De ingebouwde lader is al 7 kW, dus om naar bijv. 11 kW te gaan valt de verzwaring wel mee. En zelfs 3 fasen 7 kW (ca. 3x11A) is een verbetering voor Nederlandse gebruikers. En dan nog is € 300-500 een flink verschil met de 5-10 k€ die @daemonix noemde.
Maar er zal wel degelijk over gerekend zijn door de fabrikanten of het nu zin heeft of niet.
Overigens is een 11kW 3 fase lader ook niet heilig want dan heb je weer mensen die met een enkele fase aansluiting zitten (1x63A bij mij) waar je met je 11kW 3 phase lader gelimiteerd bent tot 3.7kW.
Uiteindelijk maakt het voor mensen die een eigen parkeerplaats hebben thuis en geen 50k km+ per jaar rijden niet echt veel uit of de auto nu op 3 fase laadt of niet. Ver van huis gebruik je CCS to honderden kW en thuis ben je gedekt.
En de aandrijving en laadcircuits worden nooit tegelijk gebruikt.
Dat brengt natuurlijk kosten met zich mee (maar volgens mij niet heel veel), maar ook veel voordelen voor de gebruiker. Als je dat als fabrikant goed kan communiceren heb je goud in handen.
Dan heb je geen galvanische isolatie meer en is je veiligheid dus aangetast.RocketKoen schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:29:
Je hebt alleen geen 3 fase lader van 5k nodig. De drive unit van een AC motor is letterlijk gemaakt om te transformeren tussen een 3 fase AC stroom en DC.
En de aandrijving en laadcircuits worden nooit tegelijk gebruikt.
Ja, zoiets komt eigenlijk neer op een 3 phase lader die op 3 identieke fases kan laden. Dat is hier onlangs een keer langsgekomen. Geen idee wat de limiterende factor daarop is.StefSybo schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:29:
Ik zat te denken over het volgende: Wat als je bijvoorbeeld een 11 kW lader inbouwt die naar keuze op 1x48A of 3x16A (of eventueel zelfs 2x24A) kan laden, afhankelijk van wat de lader aanbiedt. Dat zou op elke mogelijke aansluiting een goede laadsnelheid bieden, inclusief publieke laadpalen. De DC kant wordt gedeeld voor alle drie de varianten, alleen de rectifier zou overgedimensioneerd moeten zijn.
Dat brengt natuurlijk kosten met zich mee (maar volgens mij niet heel veel), maar ook veel voordelen voor de gebruiker. Als je dat als fabrikant goed kan communiceren heb je goud in handen.
Het beste is om gewoon alles DC te doen (ook heel het electriciteitsnet), maar dat gaat waarschijnlijk nooit helemaal gebeuren.
[ Voor 4% gewijzigd door AndRo555 op 26-01-2019 22:42 ]
Zelf heb ik ook liever 3-fase, maar nu 2 ev's met 1-fase 7,2kw op de oprit en nooit laadproblemen (altijd vol).
2 laders op 3x25A (bijna 6kw laden per ev).
Rij je veel dan is 3-fase met name belangrijk op bestemmingen, daar sta je paar uur. Dus dan schiet het op.
Thuis sta je vaak 10 uur of meer.
DC laders..... kijk even goed hoeveel Ampère ze kunnen, die goedkope halen 8kw (20A), schiet je niks mee op.
15kW wel de moeite? https://www.ecotap.nl/eco...lle-1-fase-ladende-autos/ Denk dat zeker een aantal I-Pace rijders in NL hier wel voor te porren is ;-]Tassadar32 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:23:
Maar toch, 4k voor een enkele 10kW snellader is wel jammer. Als de auto gewoon 3-fase kon doen had je voor de helft een dubbele lader aan de muur hangen met RFID en load balancing die tot 22kW gaat.
Waar heb je nu galvanische scheiding en dan niet?AndRo555 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:39:
[...]
Dan heb je geen galvanische isolatie meer en is je veiligheid dus aangetast.
Je moet natuurlijk wel schakelen tussen de laadstekker en de motor voor het AC deel. Anders gaat je auto tijdens het laden rijden.
De rest doet de drive ook al als je regeneratief remt.
Leuk dat je het vraagt, december was een té chaotische maand (mét 6600 kilometer I-Pace) - overigens staan er wel wat filmpjes op YouTube. Maar ik ga komende week met @Spiller naar Wales, jawel, weer met een I-Pace en ik was naar Kopenhagen eerder deze maand, ook dat staat voor een mini-deeltje op YT. Lang verhaal kort, ik beloof dat ik in februari de tijd neem om e.e.a. daadwerkelijk neer te pennen. Daar mag je me aan houden.bottom line schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:43:
[...]
Bjorn had zich versproken tijdens zijn livesessie, dus weten we al dat hij een verbruik had van 29,1kwh/100km met de E-Tron.
Wanneer kom jij trouwens met een review van de I-Pace?
Als die ook echt 15kw haalt (ligt aan max ampère) en prijs is niet te gek ......zeker een optie voor veel KM rijders.fewips schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:47:
[...]
15kW wel de moeite? https://www.ecotap.nl/eco...lle-1-fase-ladende-autos/ Denk dat zeker een aantal I-Pace rijders in NL hier wel voor te porren is ;-]
In de on board AC charger en in elk DC laadstation heb je galvanische scheiding. Zelfs mocht je herconfigureerbaar zijn dan heb je extra verliezen door de extra switches (zoals je al zegt een draaiende motor is niet wenselijk bij het laden).RocketKoen schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:47:
[...]
Waar heb je nu galvanische scheiding en dan niet?
Je moet natuurlijk wel schakelen tussen de laadstekker en de motor voor het AC deel. Anders gaat je auto tijdens het laden rijden.
De rest doet de drive ook al als je regeneratief remt.
Overigens zijn er nog andere issues van het hergebruiken, onder andere optimalisatie van de efficientie van de variable speed drive. Daarnaast is de rectifier de kost niet, de geisoleerde dc-dc is veruit het duurste in de on board ac charger.
Een drive is niets anders dan een igbt brug met aansturing en dikke condensatoren. Daar zit geen rectifier in. Maar je kan de igbt's wel zo sturen dat hij AC naar DC omzet. De condensatoren zijn zo gekozen dat de DC spanning precies goed is om je accu te laden.AndRo555 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:50:
[...]
In de on board AC charger en in elk DC laadstation heb je galvanische scheiding. Zelfs mocht je herconfigureerbaar zijn dan heb je extra verliezen door de extra switches (zoals je al zegt een draaiende motor is niet wenselijk bij het laden).
Overigens zijn er nog andere issues van het hergebruiken, onder andere optimalisatie van de efficientie van de variable speed drive. Daarnaast is de rectifier de kost niet, de geisoleerde dc-dc is veruit het duurste in de on board ac charger.
Zo remt een elektromotor.
Ik weet wel dat de aansturing helemaal afgesteld is op de motor. Dus het is wel wat ingewikkelder dan gewoon 3 fasen erop gooien. Maar het moet kunnen.
Over verliezen in de omschakelaar zou ik mij geen zorgen maken. Daar zijn ze voor. Zie bijvoorbeeld een ster driehoek schakelaar. En deze hoeft niet eens belast te schakelen.
Okay we're done here. Jij weet kennelijk al precies hoe het zit. Je kan ook iets aannemen van iemand die dicht betrokken en goed geïnformeerd is. Maargoed, prima joh, dan geloof je me toch niet.daemonix schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 20:18:
[...]
Hoezo is dat een feit? Heb jij inzicht in de contracten? Dat een medewerker van Fastned dat beweert betekent nog niet dat er geen verrekentarieven zijn. Fastned zou dom zijn als ze dat niet hebben.
Dat dacht ik eerst ook maar Maingau betaalt gewoon echt €0,59. Op elke DC sessie draaien zij dus wel degelijk verlies, datzelfde gaat straks ook met Telekom gebeuren. Maar omdat het nog steeds een relatief kleine markt voor ze is, zal e.e.a. nog altijd goedkoper zijn dan internationaal een marketing programma optuigen, laten we wel wezen, wie van jullie kende Maingau al voordat ze met die goedkope laadpasjes begonnen? I rest my case.Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:39:
[...]
Ook krijgen grote afnemers vaak afwijkende tarieven die beduidend lager zijn dan de consument moet betalen. Best mogelijk dat Maingau momenteel niets verdient in NL maar echt zwaar verlies zullen zij echt niet hebben.
Het lijkt me zeer stug dat er ook maar een enkel onderdeel van de EQC ingekocht wordt bij het Indiase Jaguar eerlijk gezegd. Als er een platform gedeeld word ben ik er heel benieuwd naar wat er dan gedeeld word.Pierz schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:59:
@gerre1 Ik was vorige week bij de plaatselijke Mercedes dealer. Even wat gekeuveld over de EQC. Het belangrijkste wat ik van het gesprek heb onthouden is dat de EQC in de basis een i-Pace is. Heb jij daar nog iets over gehoord?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Tenzij jij contract beheerder bij Fastned bent weet jij niet hoe het zit. Dit soort zaken valt echt onder bedrijfsgeheim. Ooit van de term concurrentie gevoelige informatie gehoord?Hachy schreef op zondag 27 januari 2019 @ 01:11:
[...]
Okay we're done here. Jij weet kennelijk al precies hoe het zit. Je kan ook iets aannemen van iemand die dicht betrokken en goed geïnformeerd is. Maargoed, prima joh, dan geloof je me toch niet.
[...]
En neerbuigend doen helpt niet, ik geef aan dat ik niet weet hoe het zit, en dat ik betwijfel dat jij weet hoe het echt zit.
[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 27-01-2019 07:23 ]
Ik heb er geen enkel verstand van, maar als je een abbonnement afsluit van 11 euro oid, dan krijg je een tarief van 0,35 euro per kWh. Krijgen de laadpasproviders dan ook niet minimaal dit tarief? Dat zou ik wel logisch vinden, maar zaken zijn niet altijd logisch.Hachy schreef op zondag 27 januari 2019 @ 01:11:
[...]
Okay we're done here. Jij weet kennelijk al precies hoe het zit. Je kan ook iets aannemen van iemand die dicht betrokken en goed geïnformeerd is. Maargoed, prima joh, dan geloof je me toch niet.
[...]
Dat dacht ik eerst ook maar Maingau betaalt gewoon echt €0,59. Op elke DC sessie draaien zij dus wel degelijk verlies, datzelfde gaat straks ook met Telekom gebeuren. Maar omdat het nog steeds een relatief kleine markt voor ze is, zal e.e.a. nog altijd goedkoper zijn dan internationaal een marketing programma optuigen, laten we wel wezen, wie van jullie kende Maingau al voordat ze met die goedkope laadpasjes begonnen? I rest my case.
Die heeft geen galvanische scheiding en gebruikt de motor.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Heeft zo'n optie nut bij publieke laadgelegenheden? En zijn er zelfs veel AC laadpalen, of is het merendeel gewoon DC?
Het merendeel op straat is juist AC (wisselstroom 230V zoals in huis): 38.000 palen in NL. DC (gelijkstroom) betreft de snelladers: 1100 momenteel in NL. Het kan handig zijn als je fileparkeert, dat je kabel dan niet om de auto heen hoeft. Gave bak die e-tron! Maar is dus ouderwets VAG-style jezelf arm klikken op de optielijst waarvan je hoopte dat het meeste standaard ingegrepen zou zijn?Giesber schreef op zondag 27 januari 2019 @ 09:18:
Ik ben van plan straks een e-tron te bestellen. Nu is 1 van de beschikbare opties een 2e AC laadpoort aan de passagierszijde. Bij opladen thuis heeft dat weinig voordeel: eventueel de auto achterwaarts in de garage rijden ipv voorwaarts, om hem goed te zetten.
Heeft zo'n optie nut bij publieke laadgelegenheden? En zijn er zelfs veel AC laadpalen, of is het merendeel gewoon DC?
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-01-2019 09:30 ]
Vervolgens moet ik (als het goed is), dit activeren door me te registreren op My ZE Online. Alles ingevuld, maar ik krijg een Unknown Error... Moet ik gewoon even geduld hebben of heb ik ergens een stap gemist?
Wel heel onduidelijk al die online apps/rlink/connect van Renault
2e ac poort, 2 kabels en 2 laders nodig thuis of dubbele laadpaal publiek en die balancen de loadGiesber schreef op zondag 27 januari 2019 @ 09:18:
Ik ben van plan straks een e-tron te bestellen. Nu is 1 van de beschikbare opties een 2e AC laadpoort aan de passagierszijde. Bij opladen thuis heeft dat weinig voordeel: eventueel de auto achterwaarts in de garage rijden ipv voorwaarts, om hem goed te zetten.

en bij 2 palen, bezet je 2 palen..... snap hem niet
[ Voor 9% gewijzigd door prettig op 27-01-2019 09:43 ]
Zeer nuttige optie. Alleen jammer dat ze niet ook de DC poort aan beide kanten beschikbaar stellen. Bij de Opel Ampera zat hij aan de bestuurderszijde en dat is op een aantal laadplekken langs doorgaande routes gewoon gevaarlijkGiesber schreef op zondag 27 januari 2019 @ 09:18:
Jezelf gewoon even verdiepen in de Audi Etron en niet alleen de Tesla boys geloven dat het niks isprettig schreef op zondag 27 januari 2019 @ 09:40:
[...]
2e ac poort, 2 kabels en 2 laders nodig thuis of dubbele laadpaal publiek en die balancen de load
en bij 2 palen, bezet je 2 palen..... snap hem niet
[ Voor 21% gewijzigd door kdeboois op 27-01-2019 09:56 ]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Okeeee.... dan soms zinvol, maar kan die dan ook 22kw op een poort (nog steeds niet duidelijk begrijp ik), want dan is het top in combinatie met de 150kw DC.nannoe schreef op zondag 27 januari 2019 @ 09:55:
@prettig Je kan maar op één poort tegelijkertijd laden.
p.s. e-tron wordt denk ik een serieuze tesla concurrent (zal beter zijn dan de i-pace).
Beide poorten kunnen 22 kW AC laden, maar niet tegelijk. De CCS poort voor 150 kW DC zit alleen aan de bestuurderskant, ook als je die optie neemt. Het is dus voornamelijk om met een kortere kabel toe te kunnen en de stekker niet aan de straatkant te hebben als je moet fileparkeren bij een laadpaal.prettig schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:17:
[...]
Okeeee.... dan soms zinvol, maar kan die dan ook 22kw op een poort (nog steeds niet duidelijk begrijp ik), want dan is het top in combinatie met de 150kw DC.
p.s. e-tron wordt denk ik een serieuze tesla concurrent (zal beter zijn dan de i-pace).
Okeeee...... wist ik niet, dan wordt het top qua laden.StefSybo schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:22:
[...]
Beide poorten kunnen 22 kW AC laden, maar niet tegelijk. De CCS poort voor 150 kW DC zit alleen aan de bestuurderskant, ook als je die optie neemt. Het is dus voornamelijk om met een kortere kabel toe te kunnen en de stekker niet aan de straatkant te hebben als je moet fileparkeren bij een laadpaal.
Extra poort: voor fileparkeren wellicht verder ....... kabels passen altijd qua lengte. Thuis hang je vaak lange vaste kabel (zelf 2 x 15m). Ik kom dan meestal altijd bij de auto ipv de auto telkens vlak bij de lader te moeten zetten.
nou.... heb beide (een met voorkant en een met zijkant/achter) en voorkant is best handig hoor.Proton_ schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:35:
Vandaar dat alle goedkopere(?) merken de enige laadpoort in de voorkant hebben.
Ik zou het liefst een voor en een achter hebben.... dat is nog handiger.
Wat een verschil met vorig jaar: toen ook naar Rotterdam geweest, maar toen was opladen in beide parkings geen probleem.
Er zijn dus veel te weinig laadpunten met voldoende vermogen. En dat terwijl de grote adoptie van elektrische auto's nog moet komen. Ik voorzie problemen!
Inderdaad, maar daar had ik mij aan verwacht. De beschikbare opties (en optieprijzen) en standaaruitrusting liggen wat in lijn met de Audi A6 die ik er als referentie naast had laten berekenen.CyBeRSPiN schreef op zondag 27 januari 2019 @ 09:26:
[...]
Maar is dus ouderwets VAG-style jezelf arm klikken op de optielijst waarvan je hoopte dat het meeste standaard ingegrepen zou zijn?
Ze beloven een gewone Audi die toevallig elektrisch rijdt. Bij het aankoopproces is het dus idd al een gewone Audi
[ Voor 12% gewijzigd door Giesber op 27-01-2019 11:30 ]
Jij doet zelf de volgende bewering:Hachy schreef op zondag 27 januari 2019 @ 01:11:
[...]
Dus jij bent diegene die beweert hoe het zit en dat het een controleerbaar feit is. Leg mij dan eens uit hoe dit te controleren valt? Want dit is nou juist niet iets wat je 'gewoon maar moet aannemen', dat is namelijk iemand geloven. Een controleerbaar feit is juist iets wat je niet hoeft aan te nemen maar zelf bevestigd kan krijgen. Op basis van hoe je nu emotioneel reageert heb ik al een vermoeden dat je hebt overdreven hoe controleerbaar dit in werkelijkheid is.Dat weten we wel, dat is gewoon een controleerbaar feit. Fastned verkoopt zijn kWh's aan niemand voor minder dan € 0,4876 excl. btw.
[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 27-01-2019 11:35 ]
Waren er dan in de directe omgeving van de Schouwburg geen vrije laadplekken? Je hoeft je toch niet te beperken tot de garages? De laadplekken dir door de gemeente zijn aangelegd laden alle 11 kw 3 fase.Miks schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:10:
Gisteren een citytripje Rotterdam. Parkeergarage daar (stadschouwburg) bleek maar liefst twee oplaadpunten te hebben. Beide natuurlijk de gehele dag bezet. Doorgereden naar de volgende parking (markthallen): gelukkig een stuk of 10 laadpunten (waarvan slechts 1 onbezet). Maar de laadsnelheid was om te janken: in twee uur slechts 4kWh geladen. Dan sta je daar dus met een praktisch lege Zoë.
Wat een verschil met vorig jaar: toen ook naar Rotterdam geweest, maar toen was opladen in beide parkings geen probleem.
Er zijn dus veel te weinig laadpunten met voldoende vermogen. En dat terwijl de grote adoptie van elektrische auto's nog moet komen. Ik voorzie problemen!
Dat lijkt me best wel spectaculair trouwens, kortsluiting op 175 kWmarkje1 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:13:
De kabelleverancier heeft een update/verklaring geplaatst op hun site. https://www.hubersuhner.com/en/company/media/news/3343
Verstuurd vanaf mijn magnetron
Dat wordt zeker nog een dingetje. Palen bijplaatsen kost weinig, maar door de netbeheerder de benodigde grotere capaciteit voor bijvoorbeeld 100 palen aan laten leggen waarbij het vermogen niet tot een minimum omlaag wordt geloadbalanced loopt flink in de papieren (tienduizenden - honderdduizenden euro’s afhankelijk van hoeveel kVA).Miks schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:10:
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-01-2019 13:40 ]
Ook al heb je het contract niet gezien wil dat niet zeggen dat je weet welke tarief voor een bepaald product wordt gevraagd.daemonix schreef op zondag 27 januari 2019 @ 07:16:
[...]
Tenzij jij contract beheerder bij Fastned bent weet jij niet hoe het zit. Dit soort zaken valt echt onder bedrijfsgeheim. Ooit van de term concurrentie gevoelige informatie gehoord?
Wbt concurrentie gevoelige informatie: Precies. Denk je echt dat als ik de contracten heb ingezien dat ik die info hier zou posten?
Dat valt wel mee. Je geeft zelf aan dat het 'dom zou zijn' als Fastned dit zo zou doen. Daarmee impliceer je dat je voor Fastned kan bepalen wat wél slim is om te doen. Je trekt steeds mijn stelligheid in twijfel, en dat mag natuurlijk. Maar draai het eens om, wat zou mijn motief zijn om hier onzinverhaaltjes over te gaan vertellen?En neerbuigend doen helpt niet, ik geef aan dat ik niet weet hoe het zit, en dat ik betwijfel dat jij weet hoe het echt zit.
Met controleerbaar bedoel ik dat je het zelf na kan vragen bij Fastned. Natuurlijk gaan ze niet hun contracten met alle bedragen als PDF online zetten ofzo.Lekkere Kwal schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:31:
[...]
Jij doet zelf de volgende bewering:
[...]
Dus jij bent diegene die beweert hoe het zit en dat het een controleerbaar feit is. Leg mij dan eens uit hoe dit te controleren valt? Want dit is nou juist niet iets wat je 'gewoon maar moet aannemen', dat is namelijk iemand geloven. Een controleerbaar feit is juist iets wat je niet hoeft aan te nemen maar zelf bevestigd kan krijgen.
Ik heb dat voor zover mogelijk gecontroleerd door dit aan Fastned zelf maar ook aan allerlei andere mensen in de MSP wereld te vragen. Daarnaast zal iedere medewerker van Fastned dit standpunt bevestigen. Ik weet uit meerdere (externe) bronnen dat Fastned een vast bedrag vraagt voor hun kWh's en hoewel dit inderdaad niet controleerbaar is kun je ervoor kiezen die info te geloven of niet.Maar het steeds maar weer verdedigen van mijn standpunten terwijl ik net als jullie gewoon dezelfde waarheid zoek is ook zonde van onze tijd en energie.
Stel voor dat jullie discussie daar voortzetten voor zover relevant voor hele groep.
welles nietes discussies kan je mi beter via DM doen en/of elkaar even bellen.
Ik heb de aftermath wel eens gezien. HV circuit maakte kortsluiting met het LV circuit in de VFD.KofjeKoppie schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:07:
[...]
Dat lijkt me best wel spectaculair trouwens, kortsluiting op 175 kW
Door de grote stroom ontstond er een vlamboog nadat het LV circuit smolt. En door de weerstand werd de stroom niet groot genoeg om de HV zekering (1000A) te smelten. Dat was dus ongeveer 640kW aan kortsluiting.
Door de hitte van de brand is de zekering uiteindelijk van buitenaf gesmolten.
De schade viel op zich best mee. Er was dan ook geen brandbaar materiaal in de buurt, dus zodra de zekering smolt was het vuurwerk meteen voorbij.
Het was een dikke €500. Ik heb het uiteindelijk maar bij 1 poort gelaten, omdat ik waarschijnlijk 99% van de tijd thuis ga laden. En moest het thuis een probleem worden zet ik wel een stopcontact bij.Tassadar32 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:30:
@Giesber Hangt er van af wat die optie kost en waar beide poorten komen te zitten, voor een kleine extra (< €200) misschien. De poort op m'n Outlander zit passagierszijde achter en met een korte kabel (2m) kom ik meestal prima uit. Als ik het met de korte kabel niet red pak ik de bijgeleverde langere kabel en red ik het altijd (soms om de auto heen). Een poort middenvoor (kona, leaf, e-tron) komt soms wat beter uit en soms wat minder handig (ik kan achteruit inparkeren, dat gaat met een poort voorop minder makkelijk). De meegeleverde kabel bij een (PH)EV is meestal lang genoeg dat je overal om de auto heen een laadpaal kan bereiken.
De e-tron is besteld, de levering zou eind april/begin mei moeten zijn (voor diegenen die niet gereserveerd hebben wordt het eind dit jaar). Al kan dat eind mei worden aangezien de huidige lease tot dan loopt.
Een gewicht staat overigens nog niet vermeld, ik heb al vanalles gehoord tussen de 2500 en 2800kg. Ik vermoed dat het dichter bij 2500kg gaat liggen. Het verbruik is ook nog niet vermeld, enkel dat de WLTP autonomie > 400 km is (401 waarschijnlijk
De virtuele spiegels kosten +- € 1400, ik heb ze niet genomen omdat ik het beeld op het autosalon vond tegenvallen (al kan dat de belichting zijn daar), en de meerwaarde niet zag (buiten enkele kilometers extra bereik).
* Blokker_1999 likes gadgets.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Tja, daarom heb ik het net niet genomen: het lijkt voorlopig nog maar een gadget te zijn.
Ik was aan het twijfelen (ik hou ook van gadgets). De prijs, samen met de potentiële herstelprijs moest je er eentje afrijden, hebben mij toch maar doen besluiten het niet te doen.
En er is ook nog het risico op vandalisme: als sommigen iets duur zien uitsteken aan een auto moet het kapot. Het is niet voor niets dat een Rolls Royce beeltje inklapt, en dat een Mercedes ster nu vaak een embleem is ipv een ster op de motorkap.
1400,- is de meerprijs.Giesber schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:19:
[...]
De virtuele spiegels kosten +- € 1400, ik heb ze niet genomen...... []... en de meerwaarde niet zag
Maar geen 1400,- meerwaarde dus ;-)
Ik snap 't wel: op de Volkswagen XL1 steken de camera's ook niet zo absurd ver uit. Gewoon een bobbeltje op de deuren. Als ze het bij de e-tron ook zo hadden geïmplementeerd zag ik wellicht nog wèl de meerwaarde ( maar de e-tron is mij sowieso veulste groot en lomp. Groot en lomp ben ik zelf al genoeg ;-) )
Ik vind die xl1 trouwens heul mooi, maar dat terzijde
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ik heb er eigenlijk niemand echt super positief over gehoord. Eerder negatief qua plaatsing en zichtbaarheid in bepaalde situaties.Giesber schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:23:
[...]
Tja, daarom heb ik het net niet genomen: het lijkt voorlopig nog maar een gadget te zijn.
Ik was aan het twijfelen (ik hou ook van gadgets). De prijs, samen met de potentiële herstelprijs moest je er eentje afrijden, hebben mij toch maar doen besluiten het niet te doen.
En er is ook nog het risico op vandalisme: als sommigen iets duur zien uitsteken aan een auto moet het kapot. Het is niet voor niets dat een Rolls Royce beeltje inklapt, en dat een Mercedes ster nu vaak een embleem is ipv een ster op de motorkap.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Dit topic is gesloten.