27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Om mezelf maar even te quoten met de oplossing. In het online formulier stond een verkeerde taal geselecteerd... (ik had iets van Netherlands staan blijkbaar). Ik kreeg daar geen melding van, alleen unknown errorkepler schreef op zondag 27 januari 2019 @ 09:40:
Iemand verstand van/ervaring met het activeren van My Z.E. connect? Ik heb via de Rlink store een gratis verlenging van 1 jaar aangevraagd en netjes een activeringscode gekregen.
Vervolgens moet ik (als het goed is), dit activeren door me te registreren op My ZE Online. Alles ingevuld, maar ik krijg een Unknown Error... Moet ik gewoon even geduld hebben of heb ik ergens een stap gemist?
Wel heel onduidelijk al die online apps/rlink/connect van Renault
Bij een korte test van NextMove was het verbruik 300Wh per km, best veel dus.prettig schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:36:
E-tron (vriend van me heeft hem ook besteld). Ben eigenlijk meer benieuwd naar de echte range en wat het verbruik, is vast een erg goede "auto". Het laden zit wel goed. Maar is groot, zwaar en cw-waarde zal niet top zijn.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ben ook wel benieuwd. Audi ( en zeker de Q modellen ) trekt imho toch een bepaald slag volk. De A modellen vind ik mooi qua vormgeving, maar de Q is toch (let op: mening) een beetje patserbakken voor patservolk.prettig schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:36:
E-tron (vriend van me heeft hem ook besteld). Ben eigenlijk meer benieuwd naar de echte range en wat het verbruik, is vast een erg goede "auto". Het laden zit wel goed. Maar is groot, zwaar en cw-waarde zal niet top zijn.
Niet de groep kopers waarvan je subtiliteit of ingetogenheid verwacht. #KamScheer.
Met weinig subtiliteit in de rechtervoet kan ik mij voorstellen dat het bereik tegen gaat vallen.
Begrijp mij niet verkeerd: Een Audi of een Tesla rijder: niet perse een andere rechtervoet. Maar toch; de early adopters; de eerste model S rijders. Ze wisten van de beperkingen qua range. De verwachtingen zijn hoog gespannen. De iPace liet steekjes vallen. Maar ach. Engels. Drupt geen olie, maar druppelt slechts vol. Van Audi kan men hogere verwachtingen hebben. En dan valt 't mogelijk alleen maar méér tegen. Alhoewel. Van Audi wordt sjoemelen wellicht ook verwacht
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Hoezo hokjesgedrag !? Tjonge tjonge tjonge...... hou het neutraal en heb het over EV's.JayPe schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:49:
[...]
Ben ook wel benieuwd. Audi ( en zeker de Q modellen ) trekt imho toch een bepaald slag volk. De A modellen vind ik mooi qua vormgeving, maar de Q is toch (let op: mening) een beetje patserbakken voor patservolk.
Niet de groep kopers waarvan je subtiliteit of ingetogenheid verwacht. #KamScheer.
Met weinig subtiliteit in de rechtervoet kan ik mij voorstellen dat het bereik tegen gaat vallen.
Begrijp mij niet verkeerd: Een Audi of een Tesla rijder: niet perse een andere rechtervoet. Maar toch; de early adopters; de eerste model S rijders. Ze wisten van de beperkingen qua range. De verwachtingen zijn hoog gespannen. De iPace liet steekjes vallen. Maar ach. Engels. Drupt geen olie, maar druppelt slechts vol. Van Audi kan men hogere verwachtingen hebben. En dan valt 't mogelijk alleen maar méér tegen. Alhoewel. Van Audi wordt sjoemelen wellicht ook verwacht
Let op: mening ;-)prettig schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:54:
[...]
Hoezo hokjesgedrag !? Tjonge tjonge tjonge...... hou het neutraal en heb het over EV's.
Ik maak mij zorgen over de adaptatie van de EV. De verwachtingen zijn bij de duurdere, nieuwere modellen natuurlijk gewoon hoog.
En als 't tegenvalt,... Naja. Dus dat.
Aan de andere kant: als de specs goed zijn, en men niet alleen maar range-geil gedrag vertoond: komt 't heus wel goed.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Als je 83,6kWh gebruikt voor 401km dan is je verbruik 20,9kWh/100km.Giesber schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:19:
Het verbruik is ook nog niet vermeld, enkel dat de WLTP autonomie > 400 km is (401 waarschijnlijk). De batterij is 83,6 kWh groot, en dan verwacht ik dat dat de bruikbare capaciteit is (het totaal is 95 kWh).
Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)
Niet iedereen die een EV koopt, snapt dat het deels anders rijden is.prettig schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:24:
nog steeds he ...... zeg gewoon dat niet iedereen die een ev koopt snapt dat het deels anders rijden is (zijn gewoon mensen hoor).
Maar bij normaal gebruik kun je al snel 20% bij de wltp optellen, dus dan zit je al aan 250wh / km.henri055 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:28:
[...]
Als je 83,6kWh gebruikt voor 401km dan is je verbruik 20,9kWh/100km.
16 jan 9:27 | Fastned Reijerscop | leaf 40kWh |
17 jan 10:00 | Fastned Reijerscop | niemand |
17 jan 16:08 | Fastned Knorrestein | Wachten: Tesla S en Ioniq (+ipace reed langs) |
19 jan 18:00 | Fastned Bospoort | Ioniq, e-Golf |
20 jan 10:45 | Fastned Reijerscop | Ioniq |
21 jan 9:42 | Fastned Reijerscop | Wachten: Leaf 40, Leaf 40, e-NV200 |
23 jan 12:37 | Fastned de Andel | Iemands gloednieuwe Tesla S P100D |
25 jan 9:45 | Fastned Molenvaart | niemand |
Opgeteld: 3 Leafs, 3 Ioniqs, 2 Tesla's, een e-Golf en een e-nv200. Mijn bewering dat ik vooral Leafs en Tesla's was dus niet helemaal correct, er zijn ook een hoop ioniqs. Ik heb ook maar twee keer geladen zonder gezelschap, en dat was telkens rond 10:00, net na de spits als het rustig is (is ook de reden dat ik er dan ben). Twee keer moeten wachten. Met name om de taxi's die tot 95%+ blijven laden en onaanspreekbaar zijn, wat echt een irritatie begint te worden.
Ik blijf het nog een tijdje noteren om een betere sample size te krijgen.
Maar ben eigenlijk veel meer benieuwd naar de aantallen en gem. wachttijden bij snelladers (maar ja die cijfers zie je niet). Enige wat me opvalt ..... 1 jaar geleden bijna nooit een ev..... nu staat er heel vaak een ev bij een snellader. Wat er zo al staat.....vindt ik niet zo spannend.
Stuur een lief mailtje aan Fastned en wellicht krijg je een maandje stats van ze.mux schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:58:
Ik blijf het nog een tijdje noteren om een betere sample size te krijgen.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ik was nieuwsgierig en ging vergelijken. De e-tron:JayPe schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:19:
Ik snap 't wel: op de Volkswagen XL1 steken de camera's ook niet zo absurd ver uit. Gewoon een bobbeltje op de deuren.
Bron

Ter vergelijking de Volkswagen XL1:

516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Wat bedoel je met "komt nog wat leuks over"?ronaldm3 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:50:
[...]
Corsa F gaat het worden... Ampera E komt binnenkort nog wat leuks over!
Ik vraag mij af, hoe zo'n camera schoon wordt gehouden. De achteruitrijcamera is bij mij, met een beetje regen al snel onbruikbaar. Camera zit in de achterbumper, net boven de kentekenplaat, in een nisje.
Zou de camera verwarmd zijn? net als m'n buitenspiegels?
Bij buitenspiegels kan je met 35 regendruppels toch nog redelijk achteruit kijken, omdat ze zo groot zijn,. maar bij een camera is één druppel al genoeg om het beeld onbruikbaar te maken?
Of zou er een air-curtain zijn ingebouwd? of of of..
Afhankelijk van de prijs ben ik hier voor te porren.fewips schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:47:
[...]
15kW wel de moeite? https://www.ecotap.nl/eco...lle-1-fase-ladende-autos/ Denk dat zeker een aantal I-Pace rijders in NL hier wel voor te porren is ;-]
Zojuist heb ik ze gebeld, maar ze konden nog geen details en/of prijs geven. Ik word er over teruggebeld.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ik had ergens een filmpje gezien over de ontwikkeling van de e-tron, en daar hadden ze het erover dat ze bij tests gezien hadden dat er regen op de camera's kwam. Dat hebben ze opgelost met een gleufje om de regen te geleiden of iets dergelijks.JayPe schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:58:
[...]
Ik vraag mij af, hoe zo'n camera schoon wordt gehouden. De achteruitrijcamera is bij mij, met een beetje regen al snel onbruikbaar. Camera zit in de achterbumper, net boven de kentekenplaat, in een nisje.
Zou de camera verwarmd zijn? net als m'n buitenspiegels?
Bij buitenspiegels kan je met 35 regendruppels toch nog redelijk achteruit kijken, omdat ze zo groot zijn,. maar bij een camera is één druppel al genoeg om het beeld onbruikbaar te maken?
Of zou er een air-curtain zijn ingebouwd? of of of..
Ik kan het nu niet bekijken, maar het was dit filmpje vanaf minuut 33 of zo dacht ik: YouTube: Audi e-tron making of – documentary on the electric SUV’s developmen...
Zo'n tweede poort ga je van genieten bij roadtrips. Zo belandde ik in Berlin aan een laadpaal langs een drukke straat en dan heeft de I-Pace een enorme 'flap' die openklapt om te kunnen laden aan de bestuurderszijde. Je mag in Duitsland niet 'verkeerd om' parkeren zoals ik in NL overal zou hebben gedaan. Dat betekent dus dat er een kabel hangt aan een drukke weg met én veel auto's én veel fietsers (en scooters etc.)Giesber schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:19:
[...]
Het was een dikke €500. Ik heb het uiteindelijk maar bij 1 poort gelaten, omdat ik waarschijnlijk 99% van de tijd thuis ga laden. En moest het thuis een probleem worden zet ik wel een stopcontact bij.
Maar als dat voor jou 2x per jaar gaat voorkomen is het geen 500,- waard natuurlijk. Ik vind dat Audi het als optie biedt in elk geval superpositief.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Ik zag liever een poort voor en een achter (mijn ervaring van jaren EV rijden is dat je dan altijd goed uitkomt).fewips schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:58:
[...]
Zo'n tweede poort ga je van genieten bij roadtrips. Zo belandde ik in Berlin aan een laadpaal langs een drukke straat en dan heeft de I-Pace een enorme 'flap' die openklapt om te kunnen laden aan de bestuurderszijde. Je mag in Duitsland niet 'verkeerd om' parkeren zoals ik in NL overal zou hebben gedaan. Dat betekent dus dat er een kabel hangt aan een drukke weg met én veel auto's én veel fietsers (en scooters etc.)
Maar als dat voor jou 2x per jaar gaat voorkomen is het geen 500,- waard natuurlijk. Ik vind dat Audi het als optie biedt in elk geval superpositief.
--> je staat altijd goed, maakt niet uit hoe je parkeert .... al sta je scheef.
--> of linksvoor en rechtsachter (en omgekeerd)......ook beter
Maar tenminste eentje die er over nagedacht heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 28-01-2019 14:25 ]
Staat ook "of omgekeerd" we hebben ook nog de UK .....Z___Z schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:44:
Linksvoor is echt de stomste plek die je kan bedenken voor een laadpoort. Dat is in rechtsrijdende landen altijd langs de weg.
Erg content met de komende roadtrip aan de andere kant van het water met @Spiller vanaf donderdag!prettig schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:45:
[...]
Staat ook "of omgekeerd" we hebben ook nog de UK .....
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Er is géén ideale plek lijkt het.
Normale palen: snoer is lang zat.
Neus: lijkt ideaal.
Maar las al eens dat een Leaf of Zoe een bekeuring kreeg omdat niet duidelijk was dat de auto aan het laden was ( vooruit in vak geparkeerd, neus bij paal, langsrijdende parkeerbeheerder zag niets vanuit de auto)
Esthetisch vind ik het persoonlijk minder mooi (Leaf en NVe hebben zo'n grote klep), maar achter 't logo gaat 't prima ( Renault en plugins zoals Audi A3/ Ve GTE's.
Bij snelladers zit de snoer echter vast en is de lengte vaak beperkt. Dan is in de neus ( midden van de auto) al lastiger. En je moet vooruit inparkeren. (Ik hou van achteruit insteken.)
Bij diverse plugins en EV's (Volvo, BMW, Ampera(-e) zit ie links voor in het scherm. Is dat handig? Dicht bij de bestuurder. Je hoeft niet om te lopen, maar zoals hier al geschetst wordt: aan de straatkant. Bij de snellader nog wel okay. Maar thuis aan de paal? bij mij thuis zou ik over de laadsnoer moeten stappen om bij de auto te komen.
Ik heb 'm rechts achter zitten. Is dat ideaal? Ook niet. Bij snelladers waar je parallel moet parkeren gaat 't prima. Maar als je met neus of kont naar de snellader moet parkeren, en de snellader staat in het midden van 2 vakken, dan moet ik eigenlijk rechts kunnen parkeren. Want op het andere vak is de snellaadkabel net te kort,..
Omdat 't om simpele "snoertjes" gaat vind ik de dubbele aansluiting bij de e-tron wel redelijk briljant. Maar juist de DC aansluiting is niet dubbel uitgevoerd, das dan net jammer
Alle auto's op dezelfde plek zie ik nog niet gebeuren. Als de palen slim staan en snoeren lang genoeg zijn, is 't ook niet zo'n groot probleem. De gekoelde CCS slangen zullen nog wel stugger zijn?
Dat de e-Tron zijn tweede laadpoort geen DC fastcharge doet is inderdaad wel een tekortkoming. Lijkt me dat je daar toch ook vaak met de lengte van de kabel zult worstellen net omdat de laadpoort aan de zijkanten zit.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Het zijn gewoon mensen maar de stereotype Audi rijder is een andere dan de stereotype Tesla rijder.prettig schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:24:
nog steeds he ...... zeg gewoon dat niet iedereen die een ev koopt snapt dat het deels anders rijden is (zijn gewoon mensen hoor).
Nou heb je weinig aan stereotypen behalve Tweakers want die zijn stuk voor stuk geweldig
Voor mij thuis zou dat ideaal zijn omdat daar mijn laadpaal komt.JayPe schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:28:
Ik heb 'm rechts achter zitten. Is dat ideaal?
Op mijn werk zou voor in de neus het makkelijkst zijn.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Nog even wachten op volgende generatie die op inductie kan laden....pmiddeld schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:06:
Laadaansluiting vóór in de neus was vorige winter tijdens sneeuwval weer lastig schijnt....
https://www.groen7.nl/hyu...ankzij-draadloos-opladen/
Dan heb je geen laadpaal aansluiting meer nodig (behoudens noodgevallen).
[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 28-01-2019 21:20 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Vergeet ook niet dat een deel van deze mensen het misschien wel snappen maar gewoon echt niet wíllen, en zodoende stug blijven rijden volgens het oude concept. Waarna ze overigens na een half jaar ongeveer alsnog gaan rijden zoals de meeste EV rijders (anticiperend) vanwege de tijd die je er -in the long run- mee bespaart...prettig schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:24:
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Die zouden moeten uitsteken omdat je anders te veel zijkant van de auto ziet, i.p.v. achter de auto. Ook als je aa, het slepen bent, bijvoorbeeld.JayPe schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:19:
Ik snap 't wel: op de Volkswagen XL1 steken de camera's ook niet zo absurd ver uit. Gewoon een bobbeltje op de deuren. Als ze het bij de e-tron ook zo hadden geïmplementeerd zag ik wellicht nog wèl de meerwaarde
Ik weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb...
Renault Master EV
https://flic.kr/p/2dndJtS
https://flic.kr/p/2etgQye
Ik wistniet eens dat die bestond. Echt een grote bestelbus!
Ha. Ik heb er eerder een transport van de spot op de A12. Achterop een trailer. RENAULT Master ZE. Of naja. Weet niet meer precies wat erop stond maar hij was vlam nieuw en elektriek.dfrenner schreef op maandag 28 januari 2019 @ 23:11:
Na de fuel cell nog wat aparts gespot op het parkeer terrein vandaag:
Renault Master EV
https://flic.kr/p/2dndJtS
https://flic.kr/p/2etgQye
De VW XL1 loopt van achter taps toe. Daarom zal ie zonder pootjes afkunnen denk ik.3_s schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:57:
[...]
Die zouden moeten uitsteken omdat je anders te veel zijkant van de auto ziet, i.p.v. achter de auto. Ook als je aa, het slepen bent, bijvoorbeeld.
Ik weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb...
De e-tron is normaler van achter. Dus camera op pootjes. Compositie beeld zou óók kunnen. Meerdere camera's die het beeld samenstellen. Maar duurder.
Nope. De Renault Zoe heeft een poort zonder die rubberen dop. De poort ligt wel wat dieper in de neus dan bij de Golf. Maar vorige week hadden we sneeuw, en toen ik de klep opende, viel er sneeuw in de poort. Omdat hij dieper ligt, is het ook lastig om dat weg te vegen. Mijn vermoeden is dat de VW oplossing beter is voor sneeuw, want je kunt makkelijk een borstel gebruiken en daarna pas de rubberen dop weghalen.Lekkere Kwal schreef op maandag 28 januari 2019 @ 22:14:
De enige plug in die ik met neus-aansluiting heb gereden was een Golf GTE en die had nergens last van omdat die ook een rubberen dop erop had. Is dat bij sommige andere EV's met neus-aansluiting dan niet het geval?
Nu ook hier in Australië in het nieuws.TucanoItaly schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:08:
Weer een leuke aflevering van Plug Me In, onze Wiebe Wakker rijdt rond in Australië met een zelfbouw elektrische auto. Dit is echt pionieren wat hij doet, maar het filmpje vertelt het beter dan ik kan doen:
YouTube: Stuck on the Nullarbor Plain | Day 941 - 945 | Plug Me In
Dutch man's epic 89,000km drive proves electric cars are viable in Australia
Vanaf Amsterdam naar Sydney gereden. Begonnen in 2016, nu komt er een einde aan.
Huh, je kunt bij de Zoe toch eerst de "buitenklep" open doen, dan de sneeuw wegvegen (inderdaad lastiger omdat je de sneeuw dan uit een gat moet vegen), en dan pas de "binnenklep" open doen? Dat werkte bij de Zoe van mijn vrouw prima.TucanoItaly schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 07:59:
[...]
Nope. De Renault Zoe heeft een poort zonder die rubberen dop. De poort ligt wel wat dieper in de neus dan bij de Golf. Maar vorige week hadden we sneeuw, en toen ik de klep opende, viel er sneeuw in de poort. Omdat hij dieper ligt, is het ook lastig om dat weg te vegen. Mijn vermoeden is dat de VW oplossing beter is voor sneeuw, want je kunt makkelijk een borstel gebruiken en daarna pas de rubberen dop weghalen.
Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
Ik geloof dat PostNL ook een hele zwik van die busjes besteld heeft. Voor binnenstedelijke pakketbezorging. Range valt wel tegen geloof ik slechts 100 á 120 km. Maar voor een dagje binnen de ring van elke grote stad voor bezorging natuurlijk ideaal. Stil en schoon.dfrenner schreef op maandag 28 januari 2019 @ 23:11:
Na de fuel cell nog wat aparts gespot op het parkeer terrein vandaag:
Renault Master EV
Bron: https://www.postnl.nl/ove...bestelbussen-Renault.html
HD4Life @ Full-HD
Maar als je aan het laden bent, valt al die sneeuw wel gewoon in dat cupje. Met als risico dat het wel warm is, door de warmtepomp, de sneeuw smelt, weer aanvriest tot een ijsklomp, waardoor mogelijk je klepje niet kan sluiten. En zonder gesloten buitenklepje mag je van de software de auto niet starten.mjdvandenberg schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:16:
[...]
Huh, je kunt bij de Zoe toch eerst de "buitenklep" open doen, dan de sneeuw wegvegen (inderdaad lastiger omdat je de sneeuw dan uit een gat moet vegen), en dan pas de "binnenklep" open doen? Dat werkte bij de Zoe van mijn vrouw prima.
Dat laatste is bij mij gelukkig nog niet gebeurd.
Mijn 2015 Zoe kan gewoon starten en rijden met openstaande laadklep. Wel een waarschuwing natuurlijk.
Er zit ook een ontwatergaatje in, dus smeltspul loopt gewoon weg.
Nog nooit problemen mee gehad.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat zou inderdaad kunnen, hoewel ik dat destijds bij mijn C350e niet heb meegemaakt. Daar is de situatie vergelijkbaar met de Zoe, maar dan in (op) de achterbumper. Wel wat sneeuw meegemaakt (en iedere dag laden, want kleine accunannoe schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:27:
[...]
Maar als je aan het laden bent, valt al die sneeuw wel gewoon in dat cupje. Met als risico dat het wel warm is, door de warmtepomp, de sneeuw smelt, weer aanvriest tot een ijsklomp, waardoor mogelijk je klepje niet kan sluiten. En zonder gesloten buitenklepje mag je van de software de auto niet starten.
Dat laatste is bij mij gelukkig nog niet gebeurd.

Bij een Leaf zou het 'probleem' wat minder groot kunnen zijn omdat het klepje daar naar boven scharniert.
Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
Ziet er koud maar okay uit.. beetje ijzel maar de stekker kwam goed los:mjdvandenberg schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:16:
[...]
Huh, je kunt bij de Zoe toch eerst de "buitenklep" open doen, dan de sneeuw wegvegen (inderdaad lastiger omdat je de sneeuw dan uit een gat moet vegen), en dan pas de "binnenklep" open doen? Dat werkte bij de Zoe van mijn vrouw prima.

Maar als het gaat sneeuwen:

Tja.. bevroren sneeuw.. wat dan?
Dan trek je de stekker uit,. en druk je de dop er terug in.

Maar het 'tank' klepje sluit niet meer hoor....
En het idee dat er zoveel sneeuw (bevroren water) in de plug kan waaien, ook niet echt geruststellend.
Gelukkig zit er een apart dopje op het DC deel van de CCS aansluiting..
[ Voor 3% gewijzigd door JayPe op 29-01-2019 09:46 ]

Een soort neopreen mutsje met wat magneetjes is genoeg lijkt me?kepler schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:53:
Ik zie een gat in de markt voor een opzet stukje voor de stekker met een paraplu
Heb je t niet nodig dan laat je t mutsje lekker aan de kabel-kast, heb je hem wel nodig dan flip je hem over de stekker met de magneetjes tegen de auto.
openkat.nl al gezien?
Dit is omdat blijkbaar alle Model 3 testrit-auto's in EU in NL op kenteken gezet en daarna getransporteerd zijn.tescione schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:34:
Vandaag een dagje in Stockholm voor mijn werk en naast het kantoor zit de tesla dealer. Wat mij opviel zijn de 3 model 3en op Nederlands kenteken. Zijn dit de eerste leveringen? En waarom eerst in Zweden?![]()
[Afbeelding]
Zie ook een testrit met de Model 3 in Spanje (met een NL kenteken):
Het ziet er niet uit, dat klopt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
In Scandavie hebben ze er vast meer last, geen idee of het probleem daar ook echt voorkomt. Zo ja, dan hebben ze er vast al een oplossing voorkillercow schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:57:
[...]
Een soort neopreen mutsje met wat magneetjes is genoeg lijkt me?
Heb je t niet nodig dan laat je t mutsje lekker aan de kabel-kast, heb je hem wel nodig dan flip je hem over de stekker met de magneetjes tegen de auto.
[ Voor 28% gewijzigd door prettig op 29-01-2019 10:07 ]
Omdat wij natuurlijk de mooiste kentekenplaten hebben van EuropaThermometer schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:58:
[...]
Dit is omdat blijkbaar alle Model 3 testrit-auto's in EU in NL op kenteken gezet en daarna getransporteerd zijn.
Zie ook een testrit met de Model 3 in Spanje (met een NL kenteken):
[YouTube: Test Drive Tesla Model 3 en España]
Nee, zal wel met de RDW typegoedkeuring te maken hebben, misschien dat RDW te boek staat als een van de betere clubs om binnen EU de typegoedkeuring te regelen.
Iemand post net een foto van enkele Model 3 met gele platen en ook de database van RDW staat er inmiddels vol mee, dus ja, dat kan.pmiddeld schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:10:
Ik dacht dat ik gisteren een Tesla model 3 in Boxmeer zag rijden, was in ieder geval geen S of X. Kan dat?
Er zijn genoeg ambtenaren hoog in de boom die kunnen porren om de bureaucratie te verhelpen om Tesla meer naar Nederland te halen. Denk bijvoorbeeld aan het binnenhalen van de Europese gigafactory... Daarnaast zal RDW zeker bij een van de betere horen, al is het enkele gebaseerd op de Nederlandse mentaliteit op de arbeidsvloer.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:07:
[...]
Omdat wij natuurlijk de mooiste kentekenplaten hebben van Europa
Nee, zal wel met de RDW typegoedkeuring te maken hebben, misschien dat RDW te boek staat als een van de betere clubs om binnen EU de typegoedkeuring te regelen.
[ Voor 49% gewijzigd door Deveon op 29-01-2019 10:17 ]
HUD
Nog steeds zonde dat de Model 3 dat niet heeft, met geen teller voor je.
Nog best netjes toch?
Model X 75 had rond de 255km in de winter toch?
Edit: Ik zie dat bjorn de X90 getest had met 350km
[ Voor 17% gewijzigd door BlakHawk op 29-01-2019 11:02 ]
Hmmm. Dat lukt bij mij dus niet. Ik kan de auto ook niet opstarten met kabel er nog in, mocht ik 'm willen verwarmen (via de timer is de enige truc als auto is aangesloten op laadpaal). Ik kan met druk op de knop AUTO wel ventilatie aanzetten zonder de motor gestart te hebben, maar dan gaat er geen verwarmingselement aan en staat hij een beetje koude lucht door de auto te blazen. Tenzij jij een andere truc weet?Proton_ schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 09:40:
@nannoe
Mijn 2015 Zoe kan gewoon starten en rijden met openstaande laadklep. Wel een waarschuwing natuurlijk.
Er zit ook een ontwatergaatje in, dus smeltspul loopt gewoon weg.
Nog nooit problemen mee gehad.
Hidden feature on an Audi, blinkers! Wauw, dat kunnen ze nu dus ook!
En zijn review ook online (50 minuten)
[ Voor 52% gewijzigd door nannoe op 29-01-2019 10:59 ]
Ik ben iets meer van de Niro, omdat ik denk dat deze ruimer is, en natuurlijk het grotere bereik. Zij weet niet of ze de 10.000 extra over heeft voor een groter bereik.
Zijn er voor/tegens tussen deze auto's? Belangrijk is voor ons de ruimte. Maar helaas kan ik dit op autovergelijkings sites niet goed vergelijken, omdat de Leaf dit niet gepubliceerd heeft.
Een fors nadeel van Leaf is de Chademo fast charging. Er lijkt, gezien de investeringen van Ionity, nu toch echt een keuze gemaakt voor CCS binnen Europa.
[ Voor 27% gewijzigd door nannoe op 29-01-2019 11:32 ]
Laadsnelheid
werkelijk bereik
verstelbaar stuur
Voordeel Leaf
Autopilot
Levertijd
De Leaf heeft behoorlijk wat opslagruimte, geen idee van de Niro
Actieradius moet je je niet blind op staren. Dat is alleen van belang als je veel moeite hebt om hem te laden en/of vaak gigantische stukken moet rijden - en zelfs dan is het verschil in tijd die je kwijt bent minimaal.
En vergeet vooral niet de ccs stekker bij de niro . Europa gaat voor ccs.Slapstick schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:31:
Voordeel Niro tov Leaf
Laadsnelheid
werkelijk bereik
verstelbaar stuur
Voordeel Leaf
Autopilot
Levertijd
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Hoe verhoudt die Leaf Autopilot zich tov de ACC + Lane Follow Assistant van de Niro? Die laatste is ook erg goed, alleen jammer dat je je handen continu aan het stuur moet houdenSlapstick schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:31:
Voordeel Niro tov Leaf
Laadsnelheid
werkelijk bereik
verstelbaar stuur
Voordeel Leaf
Autopilot
Levertijd
Tip: je hoeft niet continu je handen aan het stuur te houden, want die sensors zijn veel te duur. Je kan een flesje water met een touwtje aan de onderkant van je stuur hangen, zodat er tegendruk is, en opeens vindt elke auto het allemaal prima.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:42:
[...]
Hoe verhoudt die Leaf Autopilot zich tov de ACC + Lane Follow Assistant van de Niro? Die laatste is ook erg goed, alleen jammer dat je je handen continu aan het stuur moet houden
Ioniq 5 P45
No keyboard detected. Press F1 to continue.
De helft van je probleem kan ik voor je oplossen. Één hand is voldoende.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:42:
[...]
Hoe verhoudt die Leaf Autopilot zich tov de ACC + Lane Follow Assistant van de Niro? Die laatste is ook erg goed, alleen jammer dat je je handen continu aan het stuur moet houden
Overigens zijn alle auto’s ontworpen om ergonomisch te zitten met je handen aan het stuur (zeker in deze prijsklasse). Wat ben je met je handen van plan als je het stuur niet vast houd?
Ik heb meestal stuur met 1 hand, stuur vast tussen duim en wijsvinger, met elleboog rustend op de armsteun, hoop dat dat genoeg tegendruk oplevert.Deveon schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:30:
[...]
De helft van je probleem kan ik voor je oplossen. Één hand is voldoende.
Overigens zijn alle auto’s ontworpen om ergonomisch te zitten met je handen aan het stuur (zeker in deze prijsklasse). Wat ben je met je handen van plan als je het stuur niet vast houd?
Maar terug op het onderwerp: iemand die weet hoe de Leaf autopilot zich verhoudt tot die van Kona/e-Niro? Heeft de Leaf echt een veel beter systeem?
Of dit allemaal echt zo erg is en/of het geld waard is (het pakket met propilot kost je 5000 euro extra) moet je zelf vooral testen.
@mux Ik dacht dat TeslaBjorn juist wel te spreken was over de lane asisst van Hyundai/Kia.
[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 29-01-2019 12:51 ]
ik heb zelf een Leaf Tekna en ik merk dat het stuursysteem bijna vlekkeloos werkt. Wel merk ik dat het automatisch afstand bewaken vaak nogal "lomp" gaat. Het systeem remt vrij hard af.mux schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:47:
Ja, met redelijke afstand. Bjorn heeft hier echt een hoop over gezegd in bijna elke review die hij doet: ProPilot is na Tesla zo'n beetje de beste lane keeping/acc op de markt. De Kona/e-Niro ping-pongt een stuk meer, en heeft wat minder goede afstandhouding/remkarakteristiek.
Of dit allemaal echt zo erg is en/of het geld waard is (het pakket met propilot kost je 5000 euro extra) moet je zelf vooral testen.
Belangrijkste nadeel Leaf: uitstervende laadinfra en levensduur van de batterij veel korter dan andere EV's door ontbreken actief thermisch managment.Slapstick schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:31:
Voordeel Niro tov Leaf
Laadsnelheid
werkelijk bereik
verstelbaar stuur
Voordeel Leaf
Autopilot
Levertijd
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Hoezo zit het er niet op bij de ioniq? Of had je dat uit staan?Deveon schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:49:
Zelf vond ik de Ioniq wat soepeler overgaan van acceleratie naar regeneratie. Met de lane assist heb ik geen ervaring. Bij de Ioniq zat het er niet op en de Leaf herkende de lijnen niet voldoende (kreeg wel een waarschuwing).
@mux Ik dacht dat TeslaBjorn juist wel te spreken was over de lane asisst van Hyundai/Kia.
Bij de ioniq zit er gewoon lane Assistent op .
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
e-tron review 11:50
eigenlijk in alle reviews van auto's met autosteer/LKAS/etc. maakt hij wel een vergelijking met propilot of autopilot.
Ik vond de Leaf Propilot erg teleurstellen. Dan vond ik de LKA van Hyundai beter (niet veel beter). Propilot werkt alleen op de snelweg, het probeert niet eens te helpen op enkelbaans wegen zoals vele N wegen. De LKA doet dit wel.Slapstick schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:31:
Voordeel Niro tov Leaf
Laadsnelheid
werkelijk bereik
verstelbaar stuur
Voordeel Leaf
Autopilot
Levertijd
/edit: @ColdRain Op beide modellen in NL zit LKA en ACC.
[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 29-01-2019 13:54 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Bij elke versie? Ik dacht in NL enkel op Premium wat in BE de Executive is (hier is Premium wat jullie Comfort noemen).evtje schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:04:
Bij de ioniq zit er gewoon lane Assistent op .
Meer dan 90% van mijn reistijd is over de snelweg, dus mijn beeld is waarschijnlijk wat vertekend.zonoskar schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:08:
[...]
Ik vond de Leaf Propilot erg teleurstellen. Dan vond ik de LKA van Hyundai beter (niet veel beter). Propilot werkt alleen op de snelweg, het probeert niet eens te helpen op enkelbaans wegen zoals vele N wegen. De LKA doet dit wel.
Nee hoor, op de comfort ook. Drie standen:ColdRain schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:20:
[...]
Bij elke versie? Ik dacht in NL enkel op Premium wat in BE de Executive is (hier is Premium wat jullie Comfort noemen).
1. alleen waarschuwing
2. grof = pingpongen tussen de lijnen
3. actief = netjes bijtijds bijsturen
Zowel Comfort en ook Premium.ColdRain schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:20:
[...]
Bij elke versie? Ik dacht in NL enkel op Premium wat in BE de Executive is (hier is Premium wat jullie Comfort noemen).
Controversiële mening blijkbaar, maar: nee.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:45:
[...]
Ik heb meestal stuur met 1 hand, stuur vast tussen duim en wijsvinger, met elleboog rustend op de armsteun, hoop dat dat genoeg tegendruk oplevert.
Maar terug op het onderwerp: iemand die weet hoe de Leaf autopilot zich verhoudt tot die van Kona/e-Niro? Heeft de Leaf echt een veel beter systeem?
Ik heb een hele dag de Nissan Leaf 2 (40kWh) proefgereden naar vrienden en terug, meer dan 250km, en de ProPilot van Nissan viel mij erg tegen vergeleken de ACC op mijn vorige auto (VW Passat B8, 2016).
De Kia Niro Hybrid heb ik een volle dag proefgereden, en de Kia eNiro een uurtje, waarbij ik ook vond dat het systeem minder was dat dat van de VW, maar persoonlijk vond ik hem beter dan de Nissan ProPilot. Minder fouten in de ACC bij normaal (snelweg dus) gebruik, LKA/LFA werkte prima op de snelweg en naar mijn idee ping pongde hij juist significant minder dan de Leaf die ik proefreed. Hij bleef beter gecentreerd tussen de strepen.
N=1, kan exemplarisch zijn geweest etcetera, maar zelfs dan, om het een groot verschil te noemen: nee.
Ik zal nog eens wat filmpjes van Bjorn kijken, want normaal zit hij wel redelijk spot-on.
Edit
Bjorn zegt: as good as Tesla AutoPilot
YouTube: Road trip to Rødekro in Kia e-Niro part 1
[ Voor 42% gewijzigd door _eLMo_ op 29-01-2019 19:36 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
De voorverwarm functie van de afstandsbediening werkt ook perfect tijdens het laden. Lekker warm en je hoeft niet op die timer te wachten. Werkt ook zonder laadpaal mits batterij voor 55% of meer gevuld is.nannoe schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:51:
[...]
Hmmm. Dat lukt bij mij dus niet. Ik kan de auto ook niet opstarten met kabel er nog in, mocht ik 'm willen verwarmen (via de timer is de enige truc als auto is aangesloten op laadpaal). Ik kan met druk op de knop AUTO wel ventilatie aanzetten zonder de motor gestart te hebben, maar dan gaat er geen verwarmingselement aan en staat hij een beetje koude lucht door de auto te blazen. Tenzij jij een andere truc weet?
Verwijderd
Willen we dat wel weten?
Jep, die mogelijkheid ken ik, maar is geen optie voor mij: ik heb geen sleutel; enkel een app op telefoon die middels een bluetooth/sms de auto unlocked.Hachy schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:44:
[...]
De voorverwarm functie van de afstandsbediening werkt ook perfect tijdens het laden. Lekker warm en je hoeft niet op die timer te wachten. Werkt ook zonder laadpaal mits batterij voor 55% of meer gevuld is.
2: is dit een easter egg voor retrogamers? Waarom zou je willen pingpongen tussen de lijnen?pmiddeld schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:29:
[...]
Nee hoor, op de comfort ook. Drie standen:
1. alleen waarschuwing
2. grof = pingpongen tussen de lijnen
3. actief = netjes bijtijds bijsturen
Misschien wil je niet constant gecorrigeerd worden, maar wil je in momenten dat je afgeleid bent toch niet buiten de lijnen komen.

Deze heb je in twee soorten. Het ene soort heeft een nepstuur en volgt precies de middenlijn. Het andere soort heeft een echt werkend stuur en grijpt in wanneer je te ver van de middenlijn afwijkt.
Het tweede soort is veel leuker want dan mag je zelf sturen!

[ Voor 5% gewijzigd door henri055 op 29-01-2019 17:37 ]
Mooi ontopic ook, qua EV's :-)henri055 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 17:26:
@Pierz Ken je deze?
[Afbeelding]
Deze heb je in twee soorten. Het ene soort heeft een nepstuur en volgt precies de middenlijn. Het andere soort heeft een echt werkend stuur en grijpt in wanneer je te ver van de middenlijn afwijkt.
Als EV: de meest onzuinige ooit door hem getest, geen coldgate (omdat die zoveel amps trekt), regen/one-pedal beetje vreemd, CCS laden is snel (maar nog geen laders), maar trekt wel 85kw in de winter (top), plug aan de zijkant bij CCS een kleine ramp (probeer maar eens bij een allego lader).
Leuk om te zien en ik vindt hem gewoon mooi (de GT die eraan komt nog veel mooier), maar als EV..... ze zijn nog niet op Tesla niveau (heb geen Tesla, maar is nog steeds de benchmark). Maar wel mooie ev in de markt gezet.
Wat een geniale vergelijking!henri055 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 17:26:
@Pierz Ken je deze?
[Afbeelding]
Ik snap em nu: De pingpong stand is idiaal als je je zoontje wilt laten sturen maar niet tegen een boom wilt eindigen

Hij kan met zijn voeten nog niet bij de pedalen maar daar hebben we adaptieve cruise control voor.Pierz schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:46:
Ik snap em nu: De pingpong stand is idiaal als je je zoontje wilt laten sturen maar niet tegen een boom wilt eindigen
Dit topic is gesloten.