Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kungfukip
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 19:19
Ik heb net een offerte opgevraagd bij de leasemaatschapij voor een E-golf.

Hier rekenen ze 500 euro extra voor een afleverpakket. Is dit nou echt nodig?
Het enige wat ik misschien nodig heb is een mattenset, maar zit dit al niet standaard in de auto?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w5WVRmh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-10 14:23
Kungfukip schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:32:

Het enige wat ik misschien nodig heb is een mattenset, maar zit dit al niet standaard in de auto?

[Afbeelding]
Dit zijn over het algemeen vaste kosten per dealer. kom je helaas niet onderuit.....

Slaat nergens op, maar ik vermoed dat dit een deel is waar de dealer zelf wat meer op kan verdienen tov de auto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kungfukip
fjux schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:34:
[...]

Dit zijn over het algemeen vaste kosten per dealer. kom je helaas niet onderuit.....

Slaat nergens op, maar ik vermoed dat dit een deel is waar de dealer zelf wat meer op kan verdienen tov de auto zelf.
Ik heb net aan de dealer gevraagd of hij het afleverpakket eruit kunnen halen, en hij heeft me meteen een nieuwe offerte opgestuurd zonder afleverpakket.

Vraag me nu alleen af of er dan nu wel een mattenset bij zit? Lijkt me wel toch? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:46

mux

99% efficient!

Misschien gaat-ie een uur keihard rondjes rijden om de accu leeg te trekken :) je betaalt immers niet voor een 'volle tank'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Kungfukip schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:43:
[...]

Ik heb net aan de dealer gevraagd of hij het afleverpakket eruit kunnen halen, en hij heeft me meteen een nieuwe offerte opgestuurd zonder afleverpakket.

Vraag me nu alleen af of er dan nu wel een mattenset bij zit? Lijkt me wel toch? 8)7
dit vind ik wel bijzonder idd.

bij mij was dat aflever pakket echt iets vast. (was overigens bij mijn dealer niet zo duur als daar)

Maar rest ging ook via lease maatschappij die weer allemaal afspraken had met kortingen ect.
om het lekker eenvoudig te houden 8)7

Auto's waren even duur op de offerte, maar de leas prijs lag aanzienlijk lager. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@YoshiBignose
Kun je de ioniq van je werknemer ook even uitrekenen? Dat verschil ben ik wel benieuwd naar.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

De aankomende Audi e-Tron kan lekker doorladen zo te zien

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DtpJeCOXgAAPaN4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:34
databeestje schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:00:

[Afbeelding]
Dat zijn 'Tesla killer' waarden ;) erg netjes.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
evtje schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:59:
@YoshiBignose
Kun je de ioniq van je werknemer ook even uitrekenen? Dat verschil ben ik wel benieuwd naar.
Dat kan, maar dat was best wel een scherpe lease prijs die ik toen heb gekregen.

Leaseprijs excl btw €5100 (komt wel btw prive correctie bij dus zou eigenlijk iets hoger moeten zijn)
Stroom, zeg 5000 kWh (zo'n 160 watt per km) * €0,20 (eigenlijk deel €0,10 omdat ik op kantoor laad maar laten we even van het uiterste uitgaan en hij laadt ook vaak openbaar) = €1000

Totale kosten €6100, totale km's 30.000 = €0,20 per km.

Maar zakelijk dus €6100 + €1440 bijtelling = €7540 * 60% = €4524 / 20.000 = €0,15 per km.

Het komt dan wel in de buurt van de iMiev van @databeestje :9

[ Voor 4% gewijzigd door YoshiBignose op 05-12-2018 11:13 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Oeps,best een verschil.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Kungfukip schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:32:

[Afbeelding]
Is dat niet gewoon 2 jaar extra garantie?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
Ik heb nu al een poosje de E-Golf, en ben helemaal verliefd op elektrisch rijden.

Nadeel is nu nog wel de range, maar daar kan ik mee leven. (voordat elektrisch rijden echt groot wordt moet dit natuurlijk wel beter, maar het gaat al de goede kant op)

Waar ik me zelf alleen extreem aan stoor is de range indicatie in de E-Golf.
Vooral dat je gewoon weet dat hij het altijd fout heeft.

Ik heb het gevoel dat VW een auto heeft proberen te maken voor de gemiddelde oma die er niets van snapt, maar niet door heeft dat die nu echt nog geen elektrische auto kopen.

Als ik hem vol heb geladen geeft de auto doodleuk aan dat ie nog wel even 280 a 290km kan rijden.
zelfs in de meest gunstigste gevallen gaat dit niet lukken.

Hij blijft hier ook leuk op staan terwijl je gemiddeld verbruik op 16Kwh/100km. (16KWh met 32KWh netto accu = 200km)

Daarnaast hoe dichter bij je bij het einde van de accu komt hoe accurater de indicatie is. maarja op dat moment vertrouw ik er niets meer van.

Ook ben ik er achter gekomen dat er iets heel bijzonders gebeurd als je hem niet helemaal vol laad.
zowel bij een fastcharger als bij een normale laad paal. Plotseling lijkt het er op alsof de auto wel weet hoe hij de range moet berekenen!

Bijvoorbeeld: Fastchargen naar 90% en dan geeft hij ineens aan dat de range 180km is. (dat klopt redelijk)

Persoonlijk heb ik een hekel aan systemen die denken dat ze voor mij moeten gaan nadenken. en ik gebruik nu ook mijn gemiddelde verbruik als indicatie van mijn range ipv de aangegeven afstand.

Nu ben ik natuurlijk tweaker en vind dat dit VEEEEEL beter kan, en met mijn ego vind ik ook dat IK dit beter kan.

Dus ik wil nu eigenlijk gaan kijken of ik kan interfacen met de auto om in eerste instantie zelf de berekening te gaan doen van de range,
Nu heb ik hier al gelezen dat @mux de heer en meester is van het aanpassen van auto's. Maar hij zit volgens mij echt direct op de CAN bus. Dat vind ik persoonlijk wat vergaan, zeker gezien het feit dat dit een lease auto is en niet van mij.

Heeft er iemand ervaring met de OBD interface om deze info te verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het probleem waar je tegenaan loopt (en waar ik ook tegenaan loop met exact dezelfde wens in de Leaf) is dat er geen manier is om de range-indicatie aan te passen zonder echt hard in de CAN-bus (of in het geval van de Leaf: een vage seriële bus tussen de boordcomputer en instrumentencluster) te gaan hacken.

Met OBD kom je niet verder, zeker niet op VAG. Je kunt sowieso eigenlijk niks met OBD modificeren, alleen dingen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
mux schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:32:
Het probleem waar je tegenaan loopt (en waar ik ook tegenaan loop met exact dezelfde wens in de Leaf) is dat er geen manier is om de range-indicatie aan te passen zonder echt hard in de CAN-bus (of in het geval van de Leaf: een vage seriële bus tussen de boordcomputer en instrumentencluster) te gaan hacken.

Met OBD kom je niet verder, zeker niet op VAG. Je kunt sowieso eigenlijk niks met OBD modificeren, alleen dingen uitlezen.
Nouja, ook al maak ik zelf een idioot simpele app die even de echte range berekend met de data ben ik ook al een stuk verder!

Ik zag wel wat EV-tuning zooi die blijkbaar wel via een OBD stekker dingen kon aanpassen.
Maarja, hoe dat exact werkt is natuurlijk weer niet duidelijk.

Voorbeeld: https://evtun.com/evchip-for-e-golf-e-up.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, dat is theoretisch wel mogelijk, hoewel ik vrij zeker weet dat op de e-golf de batterijcapaciteit nog niet is gereverse-engineered over OBD. Je moet specifieke request-commando's sturen naar de boordcomputer om die info terug te krijgen.

De manier om hier achter te komen is door je OBD poort te man-in-the-middle-en, naar een bevriende VAG garage te gaan en te vragen of ze je auto met hun OBD garagetools willen uitlezen. Daarna weet je welke commando's je moet sturen om specifieke info uit de auto te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
mux schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:40:
Ja, dat is theoretisch wel mogelijk, hoewel ik vrij zeker weet dat op de e-golf de batterijcapaciteit nog niet is gereverse-engineered over OBD. Je moet specifieke request-commando's sturen naar de boordcomputer om die info terug te krijgen.

De manier om hier achter te komen is door je OBD poort te man-in-the-middle-en, naar een bevriende VAG garage te gaan en te vragen of ze je auto met hun OBD garagetools willen uitlezen. Daarna weet je welke commando's je moet sturen om specifieke info uit de auto te trekken.
ah, ronduit niet echt lekker open dus :|

nog maar eens wat verder googlen om te kijken of de commando's om die gegeven uit te lezen al bekend is of niet.
(% van batterij, en gemiddeld verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
YoshiBignose schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:28:
Hmmm even rekenen.

Verzekering €2.000
Banden €800
Afschrijving €10.000
Stroom, zeg 6000 kWh (zo'n 250 watt per km :9~) * €0,20 (eigenlijk deel €0,10 omdat ik op kantoor laad maar laten we even van het uiterste uitgaan) = €1200

Totale kosten €14.000, totale km's 25.000 = €0,56 per km ;(

Maar zakelijk dus: €14.000 + €3.600 bijtelling = €17.600 * 60% = €10.560 / 20.000 = €0,42 per km.

Hmmm misschien toch maar een Leaf gaan halen B)
En je moet ook hier 2,7 procent van de fiscale waarde bijtellen voor BTW privegebruik. Dat tikt nog behoorlijk door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Ook even opsomming van alle kosten gemaakt :-) vrij simpel, want betreft een deelauto - Renault ZOE (rij in verschillende auto's, maar meestal bouwjaar feb-18). Geen afschrijving, geen onderhoud, geen parkeerabonnement, vaste gereserveerde parkeerplaats met een laadpaal.

Maandelijkse kosten abonnement: 75 euro ex btw
Prijs per km, 14 cent ex btw
Rond de 23 cent ex btw voor ongeveer 3000 km sinds augustus.

Vrijwel alle kilometers zijn declarabel naar klanten, want als ik geen zakelijke externe afspraken pak ik gewoon de fiets naar werk. Die kilometers worden dus met 30 tot 50 cent/km doorgefactureerd.

[ Voor 6% gewijzigd door nannoe op 05-12-2018 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
0.23ct of 0.23 euro is een wezenlijk verschil...

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ook heel bijzonder dat die deelauto uit komt met 13 cent/km...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Yep en dat verschil wordt nog groter in 2019 door meer bijtelling op duurdere EV's.
jerh schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:58:
[...]

En je moet ook hier 2,7 procent van de fiscale waarde bijtellen voor BTW privegebruik. Dat tikt nog behoorlijk door.
Yep ;( maar ik heb de afschrijving wat forser gerekend. Ik heb de auto namelijk voor € 86.500 gekocht maar dat is excl. btw € 71.500. Tesla zegt nu € 50.000 incl waard, maar marktwaarde volgens marktplaats enzo is eerder € 65.000 incl en ik heb de auto nu 2.5 jaar. En heb natuurlijk ook nog MIA geclaimed.

En die 2,7% mag je nog zakelijk in de kosten boeken dus de Belastingdienst betaalt daar ook nog aan mee...

Maar verder is het ook weer niet zo gek dat de kosten 2,5x zo hoog zijn als een Ioniq. De prijs van de auto is dat ook bijna en je verbruik ligt gewoon hoger bij een grotere en snellere auto.

Een klant van me reed jaren een Range Rover Sport van 120k... met 25% bijtelling. Ga daar maar eens de kosten per km van uitrekenen... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

daemonix schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:30:
Ook heel bijzonder dat die deelauto uit komt met 13 cent/km...
Ze rekenen ongeveer dat ze 8 abonnees nodig hebben per auto. De laadinfrastructuur is van henzelf en stroom hebben ze in eigen beheer (4000+ pv-panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kungfukip
Hmmm zit nu wel te twijfelen, was van plan om vandaag de bestelling van de E-Golf te plaatsen.

Enige reden waarom ik een Tesla model 3 zou willen is de langere range, maar rij zelf meestal in de stad en 200km is dan meer dan voldoende. Verder zou mijn voorkeur dan gaan naar de mid-range. Door de nieuwe bijtellingsregeling wordt de long rage toch al snel 2x zo duurder per maand en wie weet wanneer de mid range pas uitkomt.

Voorkeur gaat nu nog steeds wel uit naar de E-golf. Ik ga er maar een extra nachtje over slapen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:17

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kungfukip schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:04:
Voorkeur gaat nu nog steeds wel uit naar de E-golf. Ik ga er maar een extra nachtje over slapen :+
Heb je een reservering voor de M3 dan? Anders wordt het wachten tot eind 2019 (of misschien nog langer) lijkt me. Trouwens, anecdote van @Thobon uit het Ioniq topic:
Sprak laatst een e-Golf rijder bij een FastNed lader die spijt had van z'n keuze voor de e-Golf en liever een Ioniq gehad had. Was min of meer afhankelijk van mijn bereidheid om een laadsessie stoppen en naar een 175 kW lader te verhuizen, anders had hij nog 20 minuten kunnen wachten omdat alle andere 50 kW laders bezet waren (door e-Golf rijders) en hij niet op een 175 kW lader kan. Daarnaast was hij niet zo te spreken over actieradius en laadruimte. Hij was meer gegaan voor het merk VW, maar was er achtergekomen dat de Ioniq praktischer was. Nu zat hij nog bijna 4 jaar aan de auto vast |:( .
Ik heb zelf ook een eGolf overwogen, maar door het betere snelladen van de Ioniq en de prijs voor een Premium Ioniq gegaan (oa. warmtepomp standaard, ipv een 900 euro kostende optie). Nu nog hopen dat ie snel geleverd wordt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Waarom kan-ie niet op een 175kW lader? Die heeft ook gewoon CCS... of heeft-ie geen laadpas?

Waarom vraag ik dit in dit topic en niet in het ioniq topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
ik heb zelf een e-Golf, Maar ik snap ook het laadruimte gedeelte niet helemaal.

zo veel minder laadruimte heb je niet tov een normale golf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-10 11:21
mux schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:32:
@fjux

Jawel. Kan wel. OBD Is bij vw niet alleen uitlezen hoor:-)

Bij de e-up gaat ie telkens als de accu vol Is uit van de fabrieksopgave qua verbruik: 11,7kWh/100km. Dat Is met een beetje hacken via OBD aan te passen. Gewoon met een OBDeleven dongle. Als je die dan op 13,5kWh/100km zet begint ie al een stuk beter te rekenen. Alleen in de winter versus zomer past ie dan nog steeds pas na een paar kilometer rijden aan, want in de winter is het bereik door de temperatuur altijd lager.

Ik zal het topic op goingelectric eens opzoeken.

Neem aan dat het bij de e-golf ook kan.

Zijn wel interne sleutels voor nodig ( codes) die op internet rond zwerven inmiddels.

Edit: https://www.goingelectric...up-t23187-10.html#p562182

[ Voor 12% gewijzigd door JayPe op 05-12-2018 14:54 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
JayPe schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:45:
[...]

@fjux

Jawel. Kan wel. OBD Is bij vw niet alleen uitlezen hoor:-)

Bij de e-up gaat ie telkens als de accu vol Is uit van de fabrieksopgave qua verbruik: 11,7kWh/100km. Dat Is met een beetje hacken via OBD aan te passen. Gewoon met een OBDeleven dongle. Als je die dan op 13,5kWh/100km zet begint ie al een stuk beter te rekenen. Alleen in de winter versus zomer past ie dan nog steeds pas na een paar kilometer rijden aan, want in de winter is het bereik door de temperatuur altijd lager.

Ik zal het topic op goingelectric eens opzoeken.

Neem aan dat het bij de e-golf ook kan.

Zijn wel interne sleutels voor nodig ( codes) die op internet rond zwerven inmiddels.

Edit: https://www.goingelectric...up-t23187-10.html#p562182
Danku!!!

ik droom alleen maar van een 13.5kWh verbruik }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
mux schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:26:
Waarom kan-ie niet op een 175kW lader? Die heeft ook gewoon CCS... of heeft-ie geen laadpas?

Laatst bij Fastned Jutphaas stond een golf aan de ac gekoppeld op de 175 KW paal, terwijl de 50 KW vrij was, die heb ik genomen.

Vond het al vreemd, maar wellicht werkt het anders niet. Overigens toen hij hem afkoppelde van de ac, kregen de andere palen een snellader fout en konden opnieuw aansluiten om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:33
Kungfukip schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:04:
[...]

Hmmm zit nu wel te twijfelen, was van plan om vandaag de bestelling van de E-Golf te plaatsen.

Enige reden waarom ik een Tesla model 3 zou willen is de langere range, maar rij zelf meestal in de stad en 200km is dan meer dan voldoende. Verder zou mijn voorkeur dan gaan naar de mid-range. Door de nieuwe bijtellingsregeling wordt de long rage toch al snel 2x zo duurder per maand en wie weet wanneer de mid range pas uitkomt.

Als je een Model 3 wil en je hebt nog geen reservering sta je achteraan in een hele lange rij!

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Tassadar32 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:20:
[...]

Als je een Model 3 wil en je hebt nog geen reservering sta je achteraan in een hele lange rij!
Klopt maar productie gaat wel gestaag omhoog........ lopen medio 2019 wel stuk in bij Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:56

aip

prettig schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:17:
[...]

Klopt maar productie gaat wel gestaag omhoog........ lopen medio 2019 wel stuk in bij Tesla.
Nu zo'n 200k op jaarbasis, zou meer moeten worden maar uitgaande van 400k-450k reserveringen nogsteeds een flinke inhaalslag te gaan.

Wij hebben de uitnodiging te configureren ook net binnen, maar ik ben er nog niet uit. Vanwege de lange wachttijd hebben wij inmiddels een nieuwe XC60 T8 besteld (en ook omdat de range ons nogsteeds een dingetje lijkt). Ik denk dat ik wacht op de short range, en dan die bestel voor het woon-werk verkeer ter vervanging van de Zoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
mux schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:26:

Door een fout of afwijking in de 175kW laders versus het BMS kan de e-golf niet aan de deze paal hangen. De e-up geloof ik ook niet. Iets met communicatie ofzo.

Ik heb mijn e-up ooit één keer getest aan een 175kW en dat werkte niet. Staat overigens specifiek voor de e-golf vermeld op de site van FastNed:
Belangrijk!
Om technische redenen geeft het laden met de e-Golf bij onze nieuwe 175 kW laders helaas regelmatig problemen. Vanzelfsprekend kun je op alle stations terecht op een 50 kW lader.
https://support.fastned.n...support&utm_medium=Hyper1

[ Voor 25% gewijzigd door JayPe op 05-12-2018 20:18 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tassadar32 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:20:
[...]

Krijg vandaag mailtje dat voor 1 januari besteld is februari geleverd. Uiteraard had ik wel een reservering, maar ik was nog vrij laat daarmee. Helaas alleen long range en performance dus vanaf 60k... beetje prijzig voor een "tweede auto".

Krijg je hier trouwens gratis superchargen bij of niet?

[ Voor 6% gewijzigd door YoshiBignose op 05-12-2018 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
YoshiBignose schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:17:
[...]

Nee dat zit er niet in, aldus de autoweek.
Pay per use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
DarkFire1985 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:40:
[...]

Gierig. Als ik m'n Model S nu te koop zet voor 65k is dat een veel betere koop dan zo'n Model 3 halen. Ok die 3 is iets sneller en heeft iets meer range (maar evenveel kWh). Maar de S is luxer, groter, meer opties en gratis superchargen. Vraag me af wat de 3 in de verzekering gaat kosten als je niet leaset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:23
YoshiBignose schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:43:
[...]

Gierig. Als ik m'n Model S nu te koop zet voor 65k is dat een veel betere koop dan zo'n Model 3 halen. Ok die 3 is iets sneller en heeft iets meer range (maar evenveel kWh). Maar de S is luxer, groter, meer opties en gratis superchargen. Vraag me af wat de 3 in de verzekering gaat kosten als je niet leaset.
Je kan het ook zo zien. Als iedere model 3 gratis supercharging kreeg, dan stond je straks 2 uur in de rij voordat je aan de beurt was ;)
Dat was schijnbaar al een probleem op sommige plaatsen waar taxi's 3x per dag hun model S gratis kwamen laden.
Het supercharging netwerk is vooral voor als je een keer ver weg wilt of moet. Voor je dagelijkse ritje laad je gewoon thuis of op het werk op.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:27

knakworst

Get more sats!

DarkFire1985 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:40:
[...]

Pay per use.
20 cent per kWh, heel schappelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

YoshiBignose schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:17:
[...]

Daar is Tesla toch onlangs helemaal mee gestopt? Ook voor de S en X als je die nu koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:49:
[...]

Daar is Tesla toch onlangs helemaal mee gestopt? Ook voor de S en X als je die nu koopt.
Klopt, maar gezien het hier om een oudere gaat, gaat het gratis laden nog mee naar de volgende eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
RocketKoen schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:57:
[...]

Je kan het ook zo zien. Als iedere model 3 gratis supercharging kreeg, dan stond je straks 2 uur in de rij voordat je aan de beurt was ;)
Dat was schijnbaar al een probleem op sommige plaatsen waar taxi's 3x per dag hun model S gratis kwamen laden.
Het supercharging netwerk is vooral voor als je een keer ver weg wilt of moet. Voor je dagelijkse ritje laad je gewoon thuis of op het werk op.
Ik vind het ook niet erg hoor >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51
databeestje schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:00:

[Afbeelding]
En e-Tron GT schijnt ook nog op twee poorten tegelijk te kunnen laden. Benieuwd of dat dan nog sneller zou gaan.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekeizer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44
Binnenkort hoop ik eens met de EV naar Berlijn te kunnen rijden. Ben benieuwd naar tips over laadpasgebruik (NewMotion, Maingau?), welke snelladers zijn het beste, etc. Heb al gezocht in dit topic maar geen concrete ervaringen kunnen vinden. Iemand deze rit al eens gemaakt en er ervaring mee?

[ Voor 8% gewijzigd door dekeizer op 06-12-2018 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Ik ga morgen naar Berlijn met @fewips. We zullen bijhouden waar we stoppen, wat het doet, wat voor voorzieningen er zijn, waar je even moet besparen door een groot gat zonder snelladers!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:58

fewips

Huurautospecialist

dekeizer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:11:
Binnenkort hoop ik eens met de EV naar Berlijn te kunnen rijden. Ben benieuwd naar tips over laadpasgebruik (NewMotion, Maingau?), welke snelladers zijn het beste, etc. Heb al gezocht in dit topic maar geen concrete ervaringen kunnen vinden. Iemand deze rit al eens gemaakt en er ervaring mee?
Morgen ga ik van Amsterdam naar Berlijn (met slurpende I-Pace) en ik ga van Ionity naar Fastned naar Ionity, met welke EV ga jij? Ik hoop er te komen met mijn Maingau pas, mocht je die niet hebben, aanvragen maar. Ik heb ook NewMotion, PlugSurfing e.d. op zak dus geen paal zou een echt probleem moeten opleveren. Bovendien is er nog de app 'mobility+': https://www.enbw.com/elek...bilityplus-app/uebersicht tijdelijk supergoedkoop laden. Voor tips of foto's van mijn roadtrip kijk op http://electricfelix.com

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
dekeizer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:11:
Hierbij een linkje naar mijn reisverslag van een trip naar Praag met de Ioniq. Op de heenweg tot Magdeburg de route richting Berlijn gevolgd.
https://gathering.tweaker...message/55333209#55333209

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Vanaf heden is een groot deel van allerlei extra info van de laadpasaanbieders op laadpastop10.nl te raadplegen. Door op het logo van de pas aanbieder te klikken krijg je informatie over dekkingsgraad plus een laad advies per laadpas.

Het is nog niet helemaal compleet, maar doe er je voordeel mee. Als je echt grote fouten tegenkomt dan graag doorgeven dan verbeter ik het on-the-fly :)

Je kan er ook naartoe deeplinken, bijvoorbeeld deze van Deutsche Telekom:

https://laadpastop10.nl/laadpas/133/Telekom%20Ladestrom

[ Voor 14% gewijzigd door Hachy op 06-12-2018 16:58 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Nu online
Hachy schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:57:
Vanaf heden is een groot deel van allerlei extra info van de laadpasaanbieders op laadpastop10.nl te raadplegen. Door op het logo van de pas aanbieder te klikken krijg je informatie over dekkingsgraad plus een laad advies per laadpas.

Het is nog niet helemaal compleet, maar doe er je voordeel mee. Als je echt grote fouten tegenkomt dan graag doorgeven dan verbeter ik het on-the-fly :)

Nice, misschien is het handig te vermelden dat e-flux bij een paar snelladers een lager tarief heeft. En hun Fastned actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekeizer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44
fewips schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:13:
[...]

Morgen ga ik van Amsterdam naar Berlijn (met slurpende I-Pace) en ik ga van Ionity naar Fastned naar Ionity, met welke EV ga jij? Ik hoop er te komen met mijn Maingau pas, mocht je die niet hebben, aanvragen maar. Ik heb ook NewMotion, PlugSurfing e.d. op zak dus geen paal zou een echt probleem moeten opleveren. Bovendien is er nog de app 'mobility+': https://www.enbw.com/elek...bilityplus-app/uebersicht tijdelijk supergoedkoop laden. Voor tips of foto's van mijn roadtrip kijk op http://electricfelix.com
Nice Thx! Ik ga met de hyundai ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Zo jammer dat die er niet is met 64kwh accu en 80kw DC charger........ nog steeds erg goed (voor 2013 technologie). Gewoon zowat niks mee gedaan (en had zoveel beter kunnen zijn).

225km in de winter, zomer haalt die gewoon 300km met netto 38kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje

Dat heb je mooi gedaan duim omhoog d:)b :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Daarom is een EV efficiënter:

Afbeeldingslocatie: https://d2t6ms4cjod3h9.cloudfront.net/wp-content/uploads/2017/12/DGN8sTWWsAAepeU.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 23:09

Goed bezig! _/-\o_

Kan je ook in de zoekfunctie op landen zoeken inbouwen?
Bv welke laadpassen in Spanje / ES werken? :+

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Kerstboom halen op een doordeweekse donderdag.

Lijkt wel zaterdag. Zo druk in het bij het geel blauwe woonwarenhuis. Poeh.

Een Model S, een Golf GTE, een E-golf en een Outlander.

Gelukkig hoefde ik helemaal niet te laden, maar de 4 aansluitingen in de parkeergarage zijn er inmiddels duidelijk veelste weinig. Tijd voor een babbeltje met de klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Was dat die blauw met gele doos bij Duiven? dan vermoed ik dat er ook nog wel eens wat collega externe inhuur van Alliander stond te laden ipv de bovenste verdieping van de garage op te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
PeaceNlove schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:51:
Was dat die blauw met gele doos bij Duiven? dan vermoed ik dat er ook nog wel eens wat collega externe inhuur van Alliander stond te laden ipv de bovenste verdieping van de garage op te zoeken...
Pigeons indeed!

Nu vermoed ik dat de inhuur eigenlijk op de bovenste verdieping hoort te parkeren, om zo klanten niet in de weg te zitten, maar wellicht zijn er op de bovenste verdieping nog meer laadpalen? 8)7 ( Stomme vragen bestaan niet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
JayPe schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 07:19:
Kerstboom halen op een doordeweekse donderdag.

Lijkt wel zaterdag. Zo druk in het bij het geel blauwe woonwarenhuis. Poeh.

Een Model S, een Golf GTE, een E-golf en een Outlander.

Gelukkig hoefde ik helemaal niet te laden, maar de 4 aansluitingen in de parkeergarage zijn er inmiddels duidelijk veelste weinig. Tijd voor een babbeltje met de klantenservice.
Denk dat het voor bedrijven gewoon erg belangrijk wordt om dit te gaan aanbieden/faciliteren.

Laatst bij Batavia-stad en daar is nu een Tesla-only laadplein, 20 plekken met destination chargers, dus rap laden. (y)

Ze hebben ook 10 gewone palen staan in load-balancing |:( (vorige keer na uren laden alsnog langs fastned geweest, dus nu met de hybride gegaan, want schiet niet op). Zo moet het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 08:34
Power to liquid heeft het beste verdienmodel, dus die gaat het worden. 😁

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik mis een beetje de verkoolde zonne-energie uit de grond pompen in het plaatje ;)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

JayPe schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:22:
[...]

Pigeons indeed!

Nu vermoed ik dat de inhuur eigenlijk op de bovenste verdieping hoort te parkeren, om zo klanten niet in de weg te zitten, maar wellicht zijn er op de bovenste verdieping nog meer laadpalen? 8)7 ( Stomme vragen bestaan niet )
Klopt, externen en internen die te laat zijn voor een plekje op de eigen parkeerplaats moeten boven staan (muv schroeiende zomerhitte of gladheid). Dit is zo afgesproken tussen Alliander en Ikea Duiven.
Maar boven staan dus geen laadpalen.
Alliander parkeerterrein heeft uiteraard een Allego laadplein :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-10 19:27
Ben wel nieuwsgierig of nu meer mensen gaan kijken naar een EV na dit bericht : https://www.nu.nl/auto/56...ch-rijden-10000-euro.html
Het heeft mij wel nieuwsgierig gemaakt om te kijken. De Nissan Leaf lijk me wel een leuke auto. Al ben ik erg benieuwd hoe het met de accu conditie. Misschien dit weekend als ik tijd heb om er in te verdiepen. 50 km is wel verdoende. Want er wordt dan alleen maar korte stukken mee gereden. Langen stukken hebben we nog een andere auto voor.

[ Voor 15% gewijzigd door Calamor op 07-12-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-10 21:19
Daar staat tegenover dat elektrische auto's tot 2025 vrijgesteld blijven van aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting.
Dat is toch ook wel een mooie opsteker. Ik wist niet dat dat verlengd was. Versterkt het voornemen om een elektrische auto te nemen nog weer wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Calamor schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:27:
Ben wel nieuwsgierig of nu meer mensen gaan kijken naar een EV na dit bericht : https://www.nu.nl/auto/56...ch-rijden-10000-euro.html
Het heeft mij wel nieuwsgierig gemaakt om te kijken. De Nissan Leaf lijk me wel een leuke auto. Al ben ik erg benieuwd hoe het met de accu conditie. Misschien dit weekend als ik tijd heb om er in te verdiepen. 50 km is wel verdoende. Want er wordt dan alleen maar korte stukken mee gereden. Langen stukken hebben we nog een andere auto voor.
Aan de ene kant goed dat ze er een redelijk uitgebreid artikel aan wijden.
Aan de andere kant vrees ik dan weer dat mensen dit lezen als "oh dus als ik elektrisch wil rijden en geen ton heb voor een tesla dan moet ik in eoa i-MiEV koekblik waar je net 60km mee haalt". Ik snap dat het artikel gericht is op goedkoop elektrisch, maar van mij hadden ze ook wel even kort mogen bespreken wat je meer krijgt als je iets meer uitgeeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
PeaceNlove schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:01:
[...]
Alliander parkeerterrein heeft uiteraard een Allego laadplein :9
Èn een snellaadpaal volgens Chargemap, maar alleen voor bezoekers??

Net als bij Kleefsewaard wellicht? Waar er gelukkig óók een snellaadpaal buiten de poort staat, maar óók één binnen de hekken. Ik ben nog niet bij Alliander op 't terrein geweest zelf. Maar is ie vrij toegankelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Calamor schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:27:
Ik word altijd een beetje verdrietig als ik dan weer de reacties onder dit artikel lees. Mensen roepen dingen, blijkbaar van horen zeggen, niet onderbouwd, om toch vooral maar niet te switchen naar elektrisch. Want dat is natuurlijk eng, en het zal wel weer oplichterij van de milieubeweging zijn. Gelukkig zijn er dan ook weer de onvermoeibare electro-ambassadeurs die alles blijven uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

JayPe schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:01:
[...]

Èn een snellaadpaal volgens Chargemap, maar alleen voor bezoekers??

Net als bij Kleefsewaard wellicht? Waar er gelukkig óók een snellaadpaal buiten de poort staat, maar óók één binnen de hekken. Ik ben nog niet bij Alliander op 't terrein geweest zelf. Maar is ie vrij toegankelijk?
Nee, maar uiteraard mag je langs komen tijdens kantooruren, meld ik je aan op kenteken en dan kan je mits de spullen vrij zijn zo doorrijden. We hebben een Espressobar met barista, dus terwijl je laad kan je mooi voor de innerlijke mens zorgen.
Laten we dat toch maar niet doen, ben al druk zat...
Kantoor Bellevue aan de Utrechtseweg in Arnhem heeft overigens idem...

Overigens net goedkeuring voor de e Niro van mijn werkgever *O* ik ga lekker zelf bij de snellader staan

[ Voor 6% gewijzigd door PeaceNlove op 07-12-2018 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

pmiddeld schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:05:
[...]

Ik word altijd een beetje verdrietig als ik dan weer de reacties onder dit artikel lees. Mensen roepen dingen, blijkbaar van horen zeggen, niet onderbouwd, om toch vooral maar niet te switchen naar elektrisch. Want dat is natuurlijk eng, en het zal wel weer oplichterij van de milieubeweging zijn. Gelukkig zijn er dan ook weer de onvermoeibare electro-ambassadeurs die alles blijven uitleggen.
Ik heb de link naar mijn i-MiEV review op Autoweek maar gelinkt, die is in ieder geval door de mods gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-10 19:27
pposthoorn schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:56:
[...]

Aan de ene kant goed dat ze er een redelijk uitgebreid artikel aan wijden.
Aan de andere kant vrees ik dan weer dat mensen dit lezen als "oh dus als ik elektrisch wil rijden en geen ton heb voor een tesla dan moet ik in eoa i-MiEV koekblik waar je net 60km mee haalt". Ik snap dat het artikel gericht is op goedkoop elektrisch, maar van mij hadden ze ook wel even kort mogen bespreken wat je meer krijgt als je iets meer uitgeeft :+
Vond zelf ook dat ze op het km bereik wel iets meer info konden geven. Want volgens mij denk ik wel dat je bij sommige wel helft km bereik is dat wat ze aangeven in het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:33
Calamor schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:26:
[...]

Vond zelf ook dat ze op het km bereik wel iets meer info konden geven. Want volgens mij denk ik wel dat je bij sommige wel helft km bereik is dat wat ze aangeven in het artikel.
En in andere omstandigheden het dubbele (1gen Leaf in de winter bijvoorbeeld).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-10 21:24
assje schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:39:
[...]

En in andere omstandigheden het dubbele (1gen Leaf in de winter bijvoorbeeld).
De kou is een goede koeling die het accupakket de rest van de tijd mist en het bereik omlaag haalt? Tweedehands leafje rijden in bijv. Noorwegen waar de elektriciteit groen is en gunstig rijden qua kosten is dan wel heel interessant vergeleken met andere occasions.

[ Voor 4% gewijzigd door KleineJoop op 07-12-2018 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

menzo schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:10:
[...]

Nice, misschien is het handig te vermelden dat e-flux bij een paar snelladers een lager tarief heeft. En hun Fastned actie.
Thx. Slighty offtopic maar toch even reageren: (hoort eigenlijk hier thuis) maar die paar uitzonderingen bij E-flux die hebben een lager CPO tarief en gelden dus voor bijna iedere laadpas. Hun Fastned actie is bijna geen voordeel mee te behalen (niet genoeg voor vermelden) maar super bedankt voor het meedenken, appreciated :>
evtje schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:04:
[...]

Dat heb je mooi gedaan duim omhoog d:)b :)
Dank je wel :>
birdibird schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:31:
[...]

Goed bezig! _/-\o_

Kan je ook in de zoekfunctie op landen zoeken inbouwen?
Bv welke laadpassen in Spanje / ES werken? :+
Dank je! Je verzoek stond reeds op de backlog. Heb allerlei ideën over toffe heatmaps enzo maar daarvoor heb ik aan de achterkant eerst nog wat API koppelingetjes nodig.

[ Voor 98% gewijzigd door Hachy op 07-12-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:07
Nvm

[ Voor 100% gewijzigd door renegrunn op 08-12-2018 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Hachy schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 22:13:

[...]

Dank je! Je verzoek stond reeds op de backlog. Heb allerlei ideën over toffe heatmaps enzo maar daarvoor heb ik aan de achterkant eerst nog wat API koppelingetjes nodig.
Heatmap voor je site neem ik aan: hotjar (geen api nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Autokosten berekenen, handige site (ZZP, prive, DGA, etc ...).

Verbruik zet je dan gewoon op bv. 1,8l / 100 km is ongeveer 16kw/100km (beetje afhankelijk van je EV) of 0,1 als je ze niet hebt (komt niet zo nauw, is maar klein deel van je kosten, ongeveer is goed).
https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html

Was even aan de bmw i3 aan het rekenen (31-12 loopt die uit de 0% regeling).

Komt op 0,34/km bij 13.000km met afschrijving (vanaf 5 jaar ouderdom gerekend, omdat ik nu ga verschuiven, daarvoor uiteraard hoger). Afschrijving heb ik hoog gezet. Denk dat die onder de 0,30/km uitkomt.

Zonder afschrijving: 0,12km bij 13.000km in mijn geval (geen laadkosten): 0,10/km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:27

knakworst

Get more sats!

prettig schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:43:
Autokosten berekenen, handige site (ZZP, prive, DGA, etc ...).

Komt op 0,34/km bij 13.000km met afschrijving (vanaf 5 jaar ouderdom gerekend, omdat ik nu ga verschuiven, daarvoor uiteraard hoger). Afschrijving heb ik hoog gezet. Denk dat die onder de 0,30/km uitkomt.
Verkoop de auto wel echt aan vriend/familie en koop dan terug, simpel verschuiven mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
knakworst schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:10:
[...]

Verkoop de auto wel echt aan vriend/familie en koop dan terug, simpel verschuiven mag niet.
Weet ik maar niet slim (btw), kan slimmer via bv een BV. Zijn nog wel meer slimme manieren (maar hoort hier niet thuis).

P.s. Net even de Model 3 prijzen zitten bekijken (z'n 60K dus....zonder opties, wel long range), niet echt goedkoop geworden.

[ Voor 15% gewijzigd door prettig op 08-12-2018 18:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:58

fewips

Huurautospecialist

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zm0GDyKYfUgR5S1yR4E8KjdV/thumb.jpg
Even lekker ICE'd bij Porsche Adlershof in Berlin.
Zonder dollen is het daar helaas niet gelukt te laden, hoewel we vriendelijk werden geholpen. CCS in de Jag leek zelfs totaal van de kaart, het lukte niet eens meer bij Allego 5km verderop te laden. Na een procent succesvol te hebben bijgeladen met type 2 (dat werkte bij Porsche ook), en 10% te hebben bijgeladen met CCS bij Allego, zijn we nog één keer teruggegaan en wilde de medewerker ons (weer ICE'd) nog één kans geven, die weer mislukte. Heel lang 'initialising', één seconde 'charging' en dan een 'crash', volgens de stall een 'ladefehler'. Terug de stad in en in Kreuzberg in ruim twee uur aan de Allego-paal helemaal volgeladen. To be continued.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@prettig Het is toch bekend dat Tesla eerst de duurste versies uitbrengt? De prijs kan derhalve geen verrassing zijn. Hoewel, hij valt goedkoper uit dan verwacht. ;)

Het zal wel verrassend worden als Tesla de goedkope versie uitbrengt, want dan gaan ze ineens concurrentie krijgen van fully loaded Kona en e-Niro, waar de Tesla redelijk kaal gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Honda urban EV, helaas gaat die niet veel weg hebben van het concept.

[YouTube: 2020 Honda Urban EV]

Afbeeldingslocatie: https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/luc_4845.jpg?itok=F_ldU38N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ah, honda gaat eindelijk meedoen. Nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Als je beetje terug rekend dan zou een rear wheel mid-range (62KWH) of low-range (50kwh) onder de 50K moeten kunnen (wel kaal). Zou wel flink concurrerend zijn.
https://electrek.co/2018/...attery-pricing-structure/

Maar is gewoon hetzelfde als met de andere merken: eerst de duurste uitvoeringen verkopen, kopers zat.
Als die golf voorbij is komen de goedkopere (2019/2020).

[ Voor 22% gewijzigd door prettig op 09-12-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@prettig Dat zeg ik, de 3 is kaal, en die moet dan gaan concurreren met volledig uitgeruste auto's, Kansloos IMHO. Als je de teruglopende service bij Tesla ziet, dan voorspelt dat niet veel goeds.

Fijn he, concurrentie! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
prettig schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:31:
Honda urban EV, helaas gaat die niet veel weg hebben van het concept.

[YouTube: 2020 Honda Urban EV]

[Afbeelding]
Echt jammer, dat concept is echt meesterlijk. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
YoshiBignose schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:03:
[...]

Echt jammer, dat concept is echt meesterlijk. 8)
Heel gaaf ja.

Beetje Golf 1 look, gecombineerd met de jaren 80 civic. Allebei prachtige modellen imho.

Dingen zoals die lampen van de Concept: die moeten toch redelijk goedkoop ook echt in productie kunnen? Waarom dan weer zo'n oud en vertrouwd lelijk gedrocht produceren? Die Honda concept is dus precies wèl wat jongeren aanspreekt ipv een Jazz ( die enkel met jongeren in de folder staat afgebeeld maar door bejaarden wordt gereden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

daemonix schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:25:
@prettig Het is toch bekend dat Tesla eerst de duurste versies uitbrengt? De prijs kan derhalve geen verrassing zijn. Hoewel, hij valt goedkoper uit dan verwacht. ;)

Het zal wel verrassend worden als Tesla de goedkope versie uitbrengt, want dan gaan ze ineens concurrentie krijgen van fully loaded Kona en e-Niro, waar de Tesla redelijk kaal gaat zijn.
Goedkoper dan verwacht? Hij begint bij 58.000 euro. Dat is toch bepaald een eind weg van de beloofde 35K USD/40K EUR.
De Model 3 concurreert nu in Nederland met bijvoorbeeld een 5-serie.

Ik vind het persoonlijk een beetje raar van Tesla om te schermen met een 35K USD model, om vervolgens eigenlijk alleen een fiks duurdere versie uit te brengen. Met 40K was het ook al geen model voor de mainstream geweest, en met 58K blijft het neuzelen in de marge qua EV's op de weg.

Waar blijven de modellen in de klasse Golf/Megane/Astra? Dat zijn waar de verkopen flink oplopen. En met zulke aantallen zou de overheid ook eens gedwongen worden flink te investeren in EV-proofing. Bij de aantallen van het kaliber 5-serie/A5/6/E-klasse wordt er nu niet bepaald echt winst behaald. :/

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat is waarom praktisch iedereen die een EV wil een Leaf koopt. Praktisch de enige betaalbare, beschikbare EV met acceptabele specs. Desalniettemin denk ik dat puur vanwege hypefactor en USPs de Model 3 - zelfs met de huidige prijzen - nog steeds heel goed gaat verkopen in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:30
Jeroenneman schreef op zondag 9 december 2018 @ 17:11:
[...]

Goedkoper dan verwacht? Hij begint bij 58.000 euro. Dat is toch bepaald een eind weg van de beloofde 35K USD/40K EUR.

Ik vind het persoonlijk een beetje raar van Tesla om te schermen met een 35K USD model, om vervolgens eigenlijk alleen een fiks duurdere versie uit te brengen. Met 40K was het ook al geen model voor de mainstream geweest, en met 58K blijft het neuzelen in de marge qua EV's op de weg.

Waar blijven de modellen in de klasse Golf/Megane/Astra? Dat zijn waar de verkopen flink oplopen. En met zulke aantallen zou de overheid ook eens gedwongen worden flink te investeren in EV-proofing. Bij de aantallen van het kaliber 5-serie/A5/6/E-klasse wordt er nu niet bepaald echt winst behaald. :/
Ze hebben anders nooit beloofd dat een LR AWD incl. PuP 35k usd of 40k eur gaat kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
[...]

...rommelen in de marge qua EV's op de weg.

Waar blijven de modellen in de klasse Golf/Megane/Astra?
E-golf, Leaf, Zoe, Ioniq: Allemaal al jaren te koop.
i3 en Ampera-e zijn er ook.

Allemaal in de formaat klasse om en nabij die Golf Astra Megane.

Populaire SUV klasse wordt met de Nero & Kona bediend.

Qua nieuwprijs zitten ze allemaal hoger dan een kale Golf of Astra. Klopt.

Maar een Golf GTI, Megane RS in lekker aangeklede uitvoering gaan wel allemaal voor (ruim) meer weg dan een standaard E-golf Leaf of Zoë. Qua Astra weet ik 't niet: wie koopt er nou een nieuwe Astra? Henk en Ingrid. Die zijn nog niet toe aan een EV, die doen liever aan vissen op zondag en langs de lijn staan met een geel hesje wellicht.

[ Voor 5% gewijzigd door JayPe op 09-12-2018 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JayPe schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:41:
[...]

E-golf, Leaf, Zoe, Ioniq: Allemaal al jaren te koop.
i3 en Ampera-e zijn er ook.

Allemaal in de formaat klasse om en nabij die Golf Astra Megane.

Populaire SUV klasse wordt met de Nero & Kona bediend.

Qua nieuwprijs zitten ze allemaal hoger dan een kale Golf of Astra. Klopt.

Maar een Golf GTI, Megane RS in lekker aangeklede uitvoering gaan wel allemaal voor (ruim) meer weg dan een standaard E-golf Leaf of Zoë. Qua Astra weet ik 't niet: wie koopt er nou een nieuwe Astra? Henk en Ingrid. Die zijn nog niet toe aan een EV, die doen liever aan vissen op zondag en langs de lijn staan met een geel hesje wellicht.
Dus iedereen die geen full options GTI rijdt is een Henk & Ingrid? Dat lijkt me een zeer versimpelde weergave van de werkelijkheid en ik heb medelijden met je bekrompenheid.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YoshiBignose
Jeroenneman schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:49:
[...]

Dus iedereen die geen full options GTI rijdt is een Henk & Ingrid? Dat lijkt me een zeer versimpelde weergave van de werkelijkheid en ik heb medelijden met je bekrompenheid.
Je leest wel echt wat je wil lezen hé :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Ik heb de configurator van BMW er even bijgelakt en op de 330i de volgende opties aangevinkt: metallic lak, 18” velgen, leren bekleding en Adaptive cruisecontrol en het gaat net zo hard over de 60k heen. Dan heb ik het glazen dak, verwarmende stoelen en premium audio nog maar even gelaten.

Ook in Nederland is de Model 3 gewoon een concurrent voor de 3 serie. Geen van beide is de betere keus, dat hangt af van de voorkeur van de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Deveon schreef op zondag 9 december 2018 @ 19:28:
[...]

Ook in Nederland is de Model 3 gewoon een concurrent voor de 3 serie. Geen van beide is de betere keus, dat hangt af van de voorkeur van de koper.
Klopt inderdaad, het zijn verschillende auto's voor en staan anders in de markt.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Jeroenneman Ja, goedkoper dan verwacht. Het huidige model 3 is het topmodel van die reeks, niet het goedkoopste model. Zoals al eerder gezegd heeft Tesla nooit beloofd dat de 35k versie het eerste model zal zijn dat op de markt komt, sterker nog, het ligt volkomen in de lijn van de verwachting dat het goedkoopste model het laatste model van die serie zal zijn dat op de markt komt. Ik had verwacht dat de introductieprijs over de 65k heen zou gaan.

Je hebt inmiddels door dat de duurdere versies Tesla's de goedkopere financieren en dat om die reden eerst de duurdere modellen uitkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
Jeroenneman schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:49:
[...]

Ik begrijp dat je enige moeite hebt met mijn schrijven, want je conclusie raakt kant nog wal.

Ik schrijf zeer specifiek dat 'Henk en Ingrid' wellicht een Astra kopen. Ik haal de Astra even apart aan, omdat ik daarvan totaal geen idee heb van de huidige modellen, wie die auto's nog koopt en of daar een dure variant van bestaat. Volgens mij verkoopt Opel tegenwoordig veel meer cross-over modellen, en hoewel ik best een beetje autoliefhebber ben, heb ik geen idee hoe de nieuwste Astra eruit ziet.

Echter: om niet te verzanden in een discussie over wie nu Henk en wie nu Ingrid is: Ik was er vooral op uit aan te geven dat er al heel veel verschillende EV's bestaan in de Golf/Megane/Astra klasse. En om het tegen-argument 'Ja maar die kosten heul duur' alvast te pareren, heb ik enkel aangegeven dat de EV's die nu te koop zijn qua prijs niet eens extreem buiten de range vallen van de normale modellen*.

*En dat terwijl ik zelf in een EV rijdt die dik 3x zo duur is dan de kaalste benzine versie, en 1,5 keer zo duur is dan de duurste benzine (de up!-GTI..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Die nieuwprijs is helemaal niet zo belangrijk in de prive markt, Meeste kopen daar gebruikt (nieuw tot 20K of zo en dan houdt het voor veel mensen op).

Ken heel veel mensen die gewoon max. 10K kunnen/willen besteden aan een prive auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
prettig schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:30:
Ken heel veel mensen die gewoon max. 10K kunnen/willen besteden aan een prive auto.
We moeten hierbij niet vergeten dat het rijden van een EV een stuk goedkoper is dan het rijden van een ICE. Er kunnen dus een paar duizendjes (afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt) bij de maximum aanschafprijs worden opgeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

pmiddeld schreef op zondag 9 december 2018 @ 23:12:
[...]

We moeten hierbij niet vergeten dat het rijden van een EV een stuk goedkoper is dan het rijden van een ICE. Er kunnen dus een paar duizendjes (afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt) bij de maximum aanschafprijs worden opgeteld.
Maar dan ook niet vergeten dat lang niet iedereen een eigen oprit heeft (en zonnepanelen).
Met alleen openbaar laden is het sommetje anders (en laten we Maingau even buiten beschouwing, dat is niet houdbaar op langere termijn).
Pagina: 1 ... 29 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.