Ik heb nu al een poosje de E-Golf, en ben helemaal verliefd op elektrisch rijden.
Nadeel is nu nog wel de range, maar daar kan ik mee leven. (voordat elektrisch rijden echt groot wordt moet dit natuurlijk wel beter, maar het gaat al de goede kant op)
Waar ik me zelf alleen extreem aan stoor is de range indicatie in de E-Golf.
Vooral dat je gewoon weet dat hij het altijd fout heeft.
Ik heb het gevoel dat VW een auto heeft proberen te maken voor de gemiddelde oma die er niets van snapt, maar niet door heeft dat die nu echt nog geen elektrische auto kopen.
Als ik hem vol heb geladen geeft de auto doodleuk aan dat ie nog wel even 280 a 290km kan rijden.
zelfs in de meest gunstigste gevallen gaat dit niet lukken.
Hij blijft hier ook leuk op staan terwijl je gemiddeld verbruik op 16Kwh/100km. (16KWh met 32KWh netto accu = 200km)
Daarnaast hoe dichter bij je bij het einde van de accu komt hoe accurater de indicatie is. maarja op dat moment vertrouw ik er niets meer van.
Ook ben ik er achter gekomen dat er iets heel bijzonders gebeurd als je hem niet helemaal vol laad.
zowel bij een fastcharger als bij een normale laad paal. Plotseling lijkt het er op alsof de auto wel weet hoe hij de range moet berekenen!
Bijvoorbeeld: Fastchargen naar 90% en dan geeft hij ineens aan dat de range 180km is. (dat klopt redelijk)
Persoonlijk heb ik een hekel aan systemen die denken dat ze voor mij moeten gaan nadenken. en ik gebruik nu ook mijn gemiddelde verbruik als indicatie van mijn range ipv de aangegeven afstand.
Nu ben ik natuurlijk tweaker en vind dat dit VEEEEEL beter kan, en met mijn ego vind ik ook dat IK dit beter kan.
Dus ik wil nu eigenlijk gaan kijken of ik kan interfacen met de auto om in eerste instantie zelf de berekening te gaan doen van de range,
Nu heb ik hier al gelezen dat @
mux de heer en meester is van het aanpassen van auto's. Maar hij zit volgens mij echt direct op de CAN bus. Dat vind ik persoonlijk wat vergaan, zeker gezien het feit dat dit een lease auto is en niet van mij.
Heeft er iemand ervaring met de OBD interface om deze info te verkrijgen?