Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-10 11:21
prettig schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:30:
Die nieuwprijs is helemaal niet zo belangrijk in de prive markt, Meeste kopen daar gebruikt (nieuw tot 20K of zo en dan houdt het voor veel mensen op).

Ken heel veel mensen die gewoon max. 10K kunnen/willen besteden aan een prive auto.
Mwaoh.

Veel mensen die niet dagelijks afhankelijk zijn van de auto kopen tweedehands. Veel mensen die jong zijn kopen tweedehands.

Maar ik ken ook heel veel mensen die om de drie jaar nieuw kopen, omdat ze afhankelijk zijn van de auto om op 't werk te komen. Een gezin hebben. Of gewoon omdat ze daar méér vertrouwen in hebben dan aan een tweedehandsje. En garages eng vinden qua onderhoud zoals distributieriemen of een lekke uitlaat.

Maar ook vrij vaak betaald de bank mee. Daar hoor je niets van op verjaardagsfeestjes. Want daar schept de Nederlander niet over op. De bank betaald vrij vaak mee. Met de particuliere koper. Niet alleen bij een initiële eerste aanschaf hoor, van iemand die voor 't eerst een baan heeft en z'n eerste nieuwe auto koopt nog voor 't eerste loon binnen komt. Ook de huisarts die zich net in een praktijk heeft ingekocht, die koopt particulier voor z'n vrouw ook met de bank erbij.

Anyhoe: nieuw wordt er in Nederland van alles geleased, maar er zijn ook echt wel particulieren die gewoon een auto bij elkaar sparen. En juist die groep is nu aan het twijfelen. Zeker als ze diesel rijden terwijl de dagelijkse afstanden beperkt zijn. Of als ze een caravan hebben. Want wat doet de restwaarde straks? De oh zo belangrijke restwaarde. Die bepaald immers een groot deel van de mogelijkheden bij de volgende nieuwkoop.

De autowereld. Bijzondere wereld.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-10 08:34
daemonix schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:27:
@Jeroenneman Ja, goedkoper dan verwacht. Het huidige model 3 is het topmodel van die reeks, niet het goedkoopste model.
Bij de Tesla Model S hebben ze de goedkoopste modellen nooit aangeboden. Gaan als zoete broodjes dus waarom zou je. Door de 4% bijtelling is Nederland een mooie cashcow voor Tesla.

Kijk voor de grap maar eens bij de Duitse site wat een basis S kost en daarna bij de NL site.

Ik zie zo 123 geen goedkope versie 3 naar NL komen. Pas als de bijtellingsvoordelen verdwijnen zijn zeg ik. *glazen bol kijken doet*

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zo lang de vraag het aanbod overstijgt zal Tesla niet met goedkopere modellen komen. Waarom zouden ze? Met de introductie van de Mid Range is duidelijk dat ze heel snel kunnen schakelen indien het vraag afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
kdeboois schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:06:
[...]

Bij de Tesla Model S hebben ze de goedkoopste modellen nooit aangeboden. Gaan als zoete broodjes dus waarom zou je. Door de 4% bijtelling is Nederland een mooie cashcow voor Tesla.
<KNIP>

Ik zie zo 123 geen goedkope versie 3 naar NL komen. Pas als de bijtellingsvoordelen verdwijnen zijn zeg ik. *glazen bol kijken doet*
Die glazenbol niet in de mottenballen leggen hoor: Het duurt geen maand meer voor de Tesla-tax ( vuisje lach ) ingaat. Dan zal elke euro die de catalogus prijs boven de € 50.000 uit komt sterker belast worden. Dàn wordt een goedkopere Tesla ineens een stuk interessanter.

Overigens: Als er voldoende voorraad zou zijn, is niet 1 januari de grens, maar 28 februari: Alle auto's die vóór 1 januari op kenteken worden gezet, moeten uiterlijk binnen 2 maanden op naam staan ( anders moet ie op naam van het autobedrijf en mag ie enkel nog als tweedehands worden verkocht ) .

Niet dat dit écht speelt bij de EV's omdat er bij EV's eigenlijk géén onverkochte voorraad bestaat,.. maar 't is maar dat je 't weet ( stel je bedenkt je pas op 15 januari dat je een 4% Model X wilt, en de kleur en/of uitvoering maakt je niet uit; een P100D die voor 1 januari op kenteken is gezet en in voorraad staat zal goedkoper zijn in de bijtelling dan een in maart geleverde aangeklede Model 3 LR AWD...

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
JayPe schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:36:
[...]

Die glazenbol niet in de mottenballen leggen hoor: Het duurt geen maand meer voor de Tesla-tax ( vuisje lach ) ingaat.
Wacht maar tot je zelf aan de andere kant van de 50K gaat komen, piep je vanzelf anders......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
CyBeRSPiN schreef op zondag 9 december 2018 @ 23:16:
[...]

Maar dan ook niet vergeten dat lang niet iedereen een eigen oprit heeft (en zonnepanelen).
Met alleen openbaar laden is het sommetje anders (en laten we Maingau even buiten beschouwing, dat is niet houdbaar op langere termijn).
Mwah, 40 ct/kWh moet publiek wel te doen zijn. Voor een Ioniq die gemiddeld 7 km/kWh rijdt is dat 5,7 ct/km. Met eenzelfde type auto op benzine haal je dat echt niet en met een diesel die 1 op 20 rijdt is het nog altijd 6 ct/km (bij €1,20/liter en dat is best goedkoop nu). Maar met een diesel of een benzine-auto betaal je je weer blauw aan MRB, met een EV is dat nog zeker de komende 6 jaar €0,00. Tel uit je winst, vooral bij veel kilometers per jaar.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

JayPe schreef op zondag 9 december 2018 @ 23:41:
[...]

De autowereld. Bijzondere wereld.
Ja, maar wel behoorlijk in beweging de laatste jaren.
Sprak laatst een Amerikaan en die was stomverbaasd dat veel Nederlanders sparen voor een auto en die dan cash betalen. Die zijn daar niet anders gewend dan dat je een private lease constructie aangaat.
Dat concept is inmiddels ook overgewaaid naar NL, maar is voor veel mensen nog onwennig.

Ik zie op social media ook veel zure reacties van mensen die geen EV kunnen betalen, maar het idee wel spannend vinden. En dan dingen roep als: "Dit is niks voor mij, want maar 400km range en geen trekhaak!" en "ik heb na 5 minuten tanken weer 500km range, sta jij dan bij je laadpaal"
Hopelijk is er straks in 2021 met die 6k aanschafsubsidie een mooi aanbod van EVs die aan de behoefte van de middenklasse voldoen. Maar zou naïef zijn om te denken dat de prijzen in NL niet op die aanschafsubsidie worden aangepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayPe
prettig schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:06:
[...]
Wacht maar tot je zelf aan de andere kant van de 50K gaat komen, piep je vanzelf anders......
Sorry, blijkbaar kan je het ook anders interpreteren: Ik doelde met het woordje 'Tesla-Tax' op populistische benamingen van aangepaste regelingen. Het heet natuurlijk geen 'Tax',. en al helemaal geen 'Tesla-Tax'.. Want de I-Pace, Audi E-Tron en alle rijk aangeklede Koná's, Leafs en wat dan ook: Ze worden allemaal geraakt.

Ik heb niet mijn mening willen ventileren, want dan gaat 't politiek worden, en dan gaat deze trein al snel ontsporen... zeg Henk en Ingrid en je wordt direct voor bekrompen uitgemaakt.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
Bijzonder. Ik moet onderhand al wat gaan zoeken naar de volgende private lease auto, en nu vind ik het volgende:

Ik wil 48 maanden, ongeveer 18000 km, dus moet vaak 15000 selecteren (kom ook goed).

Vergelijk de Kona EV met de Leaf, beide direct bij de dealer. Vergelijkbare nieuwprijs (Kona is 10% duurder), maar de private lease prijs van de Kona ligt op € 710, terwijl die van de Leaf op € 529 komt. Ik kan zelfs de meest luxe variant van de Leaf nemen (voorheen de Tekna, nu simpelweg "High"), en dan ben ik met € 579 nog steeds veel goedkoper uit.

Ja, de Kona heeft een veel groter bereik, maar met vergelijkbare aanschafwaarde zou ik de leaseprijs ook hetzelfde inschatten.

Iemand enig idee waar dit nu aan ligt?

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
CyBeRSPiN schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:50:
[...]

Ja, maar wel behoorlijk in beweging de laatste jaren.
Sprak laatst een Amerikaan en die was stomverbaasd dat veel Nederlanders sparen voor een auto en die dan cash betalen. Die zijn daar niet anders gewend dan dat je een private lease constructie aangaat.
Dat concept is inmiddels ook overgewaaid naar NL, maar is voor veel mensen nog onwennig.
[...]
Top-Hypotheken, Credit Cards, op de pof leven; allemaal dingen die we hier niet heel erg gewend zijn. De vraag is of dat een goed of een slecht teken is. Gelukkig zijn er grote verschillen tussen beide continenten, en zijn er méér verschillen dan enkel de manier waarop we met grote uitgaven om gaan.
Ik zie op social media ook veel zure reacties van mensen die geen EV kunnen betalen, maar het idee wel spannend vinden. En dan dingen roep als: "Dit is niks voor mij, want maar 400km range en geen trekhaak!" en "ik heb na 5 minuten tanken weer 500km range, sta jij dan bij je laadpaal"
Dat zijn precies de mensen die ik dan vraag wanneer de laatste keer was dat ze méér dan 200 kilometer aan één stuk hebben gereden zonder plas pauze of bakje koffie. Vervolgens verwijs ik ze nog even naar het trekgewicht van bijvoorbeeld de Model X , want bijna 2300 kilo betreft.
Hopelijk is er straks in 2021 met die 6k aanschafsubsidie een mooi aanbod van EVs die aan de behoefte van de middenklasse voldoen. Maar zou naïef zijn om te denken dat de prijzen in NL niet op die aanschafsubsidie worden aangepast.
Die aanschaf subsidie bestaat in onze omringende landen al jaren ( zie Frankrijk, ook precies 6000 euro, denk niet dat onze regering dat bedrag zelf heeft verzonnen ) en daar liggen de catalogusprijzen van EV"s niet ineens 6000 euro's hoger...

Maar je hebt wel gelijk: Het zal zeker niet vooor 100% ten goede komen aan de consument: er blijft altijd van alles kleven aan de stijkstok van dealer, importeur en fabrikant op het moment dat er subsidie wordt uitgedeeld. Al is het maar de grotere winstmarge doordat de omzet toeneemt en daardoor de overhead kosten relatief dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Veneficus schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:57:
Bijzonder. Ik moet onderhand al wat gaan zoeken naar de volgende private lease auto, en nu vind ik het volgende:

Ik wil 48 maanden, ongeveer 18000 km, dus moet vaak 15000 selecteren (kom ook goed).

Vergelijk de Kona EV met de Leaf, beide direct bij de dealer. Vergelijkbare nieuwprijs (Kona is 10% duurder), maar de private lease prijs van de Kona ligt op € 710, terwijl die van de Leaf op € 529 komt. Ik kan zelfs de meest luxe variant van de Leaf nemen (voorheen de Tekna, nu simpelweg "High"), en dan ben ik met € 579 nog steeds veel goedkoper uit.

Ja, de Kona heeft een veel groter bereik, maar met vergelijkbare aanschafwaarde zou ik de leaseprijs ook hetzelfde inschatten.

Leaseprijs heeft met restwaarde te maken, daar zal vast in het lease topic wel wat over te vinden zijn. Maar vergelijk het even met de jaren 80: Mercedes-Benz en een Alfa Romeo: Van de Mercedes kan een hoge restwaarde worden verwacht, terwijl de Alfa na 3 jaar met grote waarschijnlijkheid met een elektrische storing total loss verklaard werd. En dat terwijl de aanschafprijs gelijk was.

Nissan met zijn Leaf is bekend en wordt betrouwbaar geacht. De Niro is nieuw en onbekend op de markt. Dat risico zie je terug in de leaseprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
JayPe schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:03:
[...]
Nissan met zijn Leaf is bekend en wordt betrouwbaar geacht. De Niro is nieuw en onbekend op de markt. Dat risico zie je terug in de leaseprijs.
De Niro is van Kia, niet Hyundai, maar ik snap je punt ;) Het is toch praktisch dezelfde auto :P

Dat zou logisch zijn als de lease aanbieder niet de fabrikant zelf zou zijn. Maar hiermee zegt Hyundai in principe dat ze hun eigen auto's minder betrouwbaar vinden dan die van Nissan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Kia is van Hyundai. ;) Nee, dat zegt Kia niet. Nissan subsidieert zijn Leaf waarschijnlijk. Moet je eens een Ioniq proberen, die is pas echt goedkoop momenteel in de private lease (onder de 500 euro).

[ Voor 37% gewijzigd door daemonix op 10-12-2018 13:15 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:46

mux

99% efficient!

Ook buiten Nissan's eigen dealer-lease is de Leaf relatief goedkoop vergeleken met de nieuwe EVs en Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ligt vooral aan de verkoopprijs van de auto zelf. De cataloguswaarde is nooit de verkoopprijs van de auto. Nissan verkoopt de auto uiteindelijk voor een veel lager bedrag aan de LM dan Hyundai. Cataloguswaarde is voornamelijk om particulieren een zo hoog mogelijk bedrag te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Z___Z schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:51:
[...]

Ligt vooral aan de verkoopprijs van de auto zelf. De cataloguswaarde is nooit de verkoopprijs van de auto. Nissan verkoopt de auto uiteindelijk voor een veel lager bedrag aan de LM dan Hyundai. Cataloguswaarde is voornamelijk om particulieren een zo hoog mogelijk bedrag te verkopen.
Niet helemaal, maar toch ook wel een beetje. Er zijn verschillende merken die heel sterk kunnen afwijken van de catalogusprijs. Zo is Renault heer en meester in het verkopen van actiepakketen, waardoor de auto "met kortingen van 1500,- of meer" worden verkocht, maar waar er in werkelijkheid eigenlijk nooit auto's zónder korting de deur uit gaan. Geldt vooral voor voorraad auto's: Auto's die al geproduceerd zijn, en waardoor je keuze als consument enigzins gestuurd wordt: Alles erop en eraan, dus ook de cruisecontrol, en luxe bekleding , ook al is het slechts een boodschappenwagentje die nooit op de snelweg komt.

Juist Japanse merken komen met scheepsladingen 'voorraad' auto's aan, waardoor je verwacht dat zíj juist de voorraad moeten slijten (met kortingen, want sorry, de groene zijn uitverkocht, maar we hebben nog wel 80 stuks in tranentrekkend-oranje?!) en niet Renault die hier in Europa produceert en levert, maar Frankrijk en subsidie op productie,...

Overigens zie je het zelfde ook bij de luxere merken: BMW, Porsche: auto's met hoge prijzen, waarbij de consument uiteindelijk veel minder betaald, maar wel kan pochen met de cataloguswaarde...
Zo zou ik kunnen pochen met een catalogus waarde van bijna 34(!) duizend euro voor mijn e-up!,.... maar ik betaalde uiteindelijk toch echt wel heel wat stuivers minder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
pmiddeld schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:13:
[...]
Mwah, 40 ct/kWh moet publiek wel te doen zijn. Voor een Ioniq die gemiddeld 7 km/kWh rijdt is dat 5,7 ct/km. Met eenzelfde type auto op benzine haal je dat echt niet en met een diesel die 1 op 20 rijdt is het nog altijd 6 ct/km (bij €1,20/liter en dat is best goedkoop nu). Maar met een diesel of een benzine-auto betaal je je weer blauw aan MRB, met een EV is dat nog zeker de komende 6 jaar €0,00. Tel uit je winst, vooral bij veel kilometers per jaar.
Met die stroomkosten ben je er niet:
pmiddeld schreef op zondag 9 december 2018 @ 23:12:
[...]
We moeten hierbij niet vergeten dat het rijden van een EV een stuk goedkoper is dan het rijden van een ICE. Er kunnen dus een paar duizendjes (afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt) bij de maximum aanschafprijs worden opgeteld.
Die paar duizendjes ;) moet je dan wel hebben of lenen; kan je niet anders uitgeven of investeren.

Ik weet niet of die 7Km/kWh ofwel 14.3kW/100Km zo realistisch is, met m'n Zoe is het zo'n 25% meer. Nog meer dan bij brandstof is het afhankelijk van de snelheid die je rijd omdat brandstof vaak relatief veel verbruikt bij lage snelheden in tegenstelling tot elektrisch.

https://pushevs.com/2016/...q-electric-highway-range/
Hyundai IONIQ electric: 18 kWh/100 km, corresponding to 155 km range
2014 Nissan Leaf: 20,4 kWh/100 km, corresponding to 100 km range
2015 Tesla Model S: 21,5 kWh/100 km, corresponding to 350 km range

Zelf ga ik er niet vanuit dat m'n Zoe voor woon-werk veel goedkoper wordt dan een vergelijkbare Toyota hybride, tenzij die benzineprijs weer naar 1,8 en meer gaat. Ik vind het wel erg leuk rijden.
Een verschil is wel dat extra kilometers niet veel meer kosten want de verbruikskosten zijn lager (accu huur is voor onbeperkte Km en voor afschrijving of onderhoud maakt het ook niet veel uit).
Aan benzine verstookte ik zo'n 100 liter per maand wat nu nauwelijks meer zou kosten (momenteel 143,-) dan de kosten van de accu van 128,35/maand. Bij aanschaf van de accu heb je die kosten niet maandelijks maar moet je het vooraf betalen

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 10-12-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
daemonix schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:14:
Kia is van Hyundai. ;) Nee, dat zegt Kia niet. Nissan subsidieert zijn Leaf waarschijnlijk. Moet je eens een Ioniq proberen, die is pas echt goedkoop momenteel in de private lease (onder de 500 euro).
Weer wat geleerd :)

De Ioniq EV is een leuke auto, die heb ik al een paar keer gereden, maar die moet eerst een accu van minimaal 40 kWh krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Als de Ioniq een grote(re) accu krijgt is het een heel grote concurrent van heel veel auto's. Heel complete auto en rijdt gewoon prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
bite schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:24:

Met die stroomkosten ben je er niet:
Vertel! Over MRB hebben we het al gehad. En bij onderhoud wint de EV ook! Wat nog meer?
[...]

Ik weet niet of die 7Km/kWh ofwel 14.3 kW/100Km zo realistisch is, met m'n Zoe is het zo'n 25% meer.
Dan moet je ook een goede auto kopen :+ 8)
14,3 kW/100 km is mijn winterverbruik bij 100-110 km/h. En geen accuhuur. Een 40 kWh accu zou perfect zijn idd. Meer is niet nodig.
Nog meer dan bij brandstof is het afhankelijk van de snelheid die je rijd omdat brandstof vaak relatief veel verbruikt bij lage snelheden in tegenstelling tot elektrisch.
Klopt, maar dat valt wel mee in de uiteindelijke kosten. Tenzij je gemiddeld 140 km/u rijdt. Knappe jongen bij wie dat lukt in NL. Onder aan de streep is een EV toch goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
pmiddeld schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:57:
[...]
Vertel! Over MRB hebben we het al gehad. En bij onderhoud wint de EV ook! Wat nog meer?
[...]
Meerprijs voor de accu, daarom haalde ik die andere quote aan. Zie bijvoorbeeld ioniq hybrid vs electric. Je betaalt in feite meer vooraf om daarna lagere kosten te hebben.
Met modelbouw heli's vaak dezelfde discussie wel gehad over elektrisch met dure accu's en korte gebruikstijd vs brandstof met snel tanken. Op een gegeven moment begon elektrisch veel meer vermogen te leveren, werdt het goedkoper, kon je veel sneller laden en her en der verbod op brandstof wegens het geluid. Nu is elektrisch al lang de norm.
Dan moet je ook een goede auto kopen :+ 8)
[...]
14,3 kW/100 km is mijn winterverbruik bij 100-110 km/h. En geen accuhuur. Een 40 kWh accu zou perfect zijn idd. Meer is niet nodig.
[...]
Klopt, maar dat valt wel mee in de uiteindelijke kosten. Tenzij je gemiddeld 140 km/u rijdt. Knappe jongen bij wie dat lukt in NL. Onder aan de streep is een EV toch goedkoper.
"Your milage may vary" zegt men niet voor niets..
Ik ben benieuwd wat die op de afsluitdijk verbruikt wanneer er 5 a 7bft of meer staat, in dat soort situaties is het verbruik van m'n Zoe en elke andere auto die ik heb gehad gewoon tamelijk hoog en je kan er minstens 130 rijden :) Zelf rijd ik meestal ~115 tenzij wind mee want anders is het tegen of tamelijk turbulent. Bovendien ben ik met 130 steeds aan het inhalen of gaat het voor de achterliggers weer te langzaam en vind dat ook niet ontspannen rijden.

Een paar weken geleden kwam ik op de dijk een ioniq tegen die achter een vrachtauto reed en de twee achterliggende vrachtwagens gingen beide vervolgens nog inhalen. Enerzijds grappig dat een luxe personenwagen door vrachtwagens wordt ingehaald maar kon het me voorstellen als je in nood zit. Op vakantie heb ik ook wat in zo'n situatie gezeten maar bij de accuhuur is er in ieder geval nog de service dat je naar een werkende lader wordt gebracht :) bovendien weinig zorgen over het gebruik, laadgewoontes en hoe die accu zich op termijn houd. Natuurlijk betaal je die accu uiteindelijk zelf maar dat is toch gemakkelijker dan zelf de verantwoordelijkheid nemen en geld opzij zetten voor het geval er wel wat moet worden vervangen.
Ik kijk ook wel uit naar voor mij betaalbare een 40kW Zoe, ioniq, etc met CCS dus geen leaf vanwege de Chademo. Dat zou genoeg bereik zijn en zelden meer laden onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Wat gebeurd er eigenlijk met een Zoe die total-loss is (dus sloop) ?
Komt de dealer dan de accu halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:46

mux

99% efficient!

Verzekeringsgevallen gaan naar aangewezen garages (zijn er een half dozijn in Nederland) waar de hoogspanningsonderdelen eruit worden gehaald en ofwel worden vernietigd, ofwel worden doorverkocht. Er is geen manier om aan accu's te komen uit geschorste voertuigen, of om een geschorst voertuig te kopen en daar de accu van te gebruiken. In Nederland zal die er niet meer in zitten.

Dan wel weer als je een total loss Leaf of Zoe uit het VK haalt via copart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:52

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hoe zit het eigenlijk in Duitsland met EVs? Ik weet dat het 'verboden' is om met een lege brandstoftank langs de kant van de snelweg te staan. Maw, je moet een jerrycan met 5L brandstof bij je hebben. Hoe doen ze dat met EVs?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mux schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:50:
Verzekeringsgevallen gaan naar aangewezen garages (zijn er een half dozijn in Nederland) waar de hoogspanningsonderdelen eruit worden gehaald en ofwel worden vernietigd, ofwel worden doorverkocht. Er is geen manier om aan accu's te komen uit geschorste voertuigen, of om een geschorst voertuig te kopen en daar de accu van te gebruiken. In Nederland zal die er niet meer in zitten.

Dan wel weer als je een total loss Leaf of Zoe uit het VK haalt via copart.
ok, jammer...... zie ze wel af en toe van de i3 te koop, maar zoe nog nooit gezien. Gaat niet om nu, maar over paar jaar (dan zijn er zat): powerwall (3-fase).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je hoeft, voor zover ik weet, helemaal geen jerrycan bij je te hebben, maar je moet er voor zorgen dat je nooit met een lege tank langs de snelweg komt te staan. Dat is in Nederland niet anders. Lege tank langs de snelweg? Boete, als ik het goed zie is dat inmiddels toegevoegd aan het lijstje van het OM, zij leggen de boete op (was 280 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
Veneficus schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:25:
[...]

Weer wat geleerd :)

De Ioniq EV is een leuke auto, die heb ik al een paar keer gereden, maar die moet eerst een accu van minimaal 40 kWh krijgen.
Staar je niet alleen blind op de kWh's... Een Ioniq komt op de snelweg in de winter net zo ver als een Leaf 2.0 door lagere cw score en ook de rest van de auto is efficiënter. Ik wilde eerst ook geen Ioniq met zo'n 'mini' batterij maar de efficiëntie maakt een hoop goed 😊

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 09:53
zonoskar schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:06:
Hoe zit het eigenlijk in Duitsland met EVs? Ik weet dat het 'verboden' is om met een lege brandstoftank langs de kant van de snelweg te staan. Maw, je moet een jerrycan met 5L brandstof bij je hebben. Hoe doen ze dat met EVs?
pakje duracell in de koffer?

Nooit geweten dat er zo een verbod bestaat. Maar neem aan dat ze wel inzien dat het met een BEV een beetje zinloos is. En wat dan bijvoorbeeld met waterstof? In principe kan je dat wel bijtanken maar ... .

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Nee, Mercedes heeft het opgelost in de AA klasse:

YouTube: Mercedes AA Class Car

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
Stefanovic45 schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:32:
[...]

Staar je niet alleen blind op de kWh's... Een Ioniq komt op de snelweg in de winter net zo ver als een Leaf 2.0 door lagere cw score en ook de rest van de auto is efficiënter. Ik wilde eerst ook geen Ioniq met zo'n 'mini' batterij maar de efficiëntie maakt een hoop goed 😊
Zeker. Maar met een batterij van 42 kwh is hij " onverslaanbaar" (enige nadeel geen 3 fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
JopieZoe schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:59:
[...]

Zeker. Maar met een batterij van 42 kwh is hij " onverslaanbaar" (enige nadeel geen 3 fase)
64 kWh uit de Niro en Kona het liefst :P Zelfs nu met maar 28 kWh zie ik er heel veel rijden hier in de zaanstreek, ik denk het meest van alle EV's.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:10
Niet de 39 kWh uit de Kona, die langzaamlaadt met 35-40 kW

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
BarryH schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:18:
Niet de 39 kWh uit de Kona, die langzaamlaadt met 35-40 kW
Met de efficiency van de Ioniq zijn dat nog
steeds flink wat kilometers per uur die geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
kdeboois schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:30:
[...]

Met de efficiency van de Ioniq zijn dat nog
steeds flink wat kilometers per uur die geladen worden.
maar een stuk minder dan met de huidige accu(65kW tot 78%)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Je kunt de ioniq wel efficiënter vinden, maar is dat niet in de mix (wltp):

https://imotion.hyundai.n...adius-grote-praktijktest/

De BMW i3 komt ongeveer even ver (netto ook ongeveer 28kwh accu en niet 33kwh). Alleen snelweg.... wellicht meer, maar dat is niet reëel. Net als alleen stadsverkeer voor de i3 niet reëel is (win je ook niet van, omdat die zo licht is, haalt die 350km met hypermilen......maar heb je niks aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
EPA cijfers zijn toch betrouwbaarder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
prettig schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:06:
Je kunt de ioniq wel efficiënter vinden, maar is dat niet in de mix (wltp):

https://imotion.hyundai.n...adius-grote-praktijktest/

De BMW i3 komt ongeveer even ver (netto ook ongeveer 28kwh accu en niet 33kwh). Alleen snelweg.... wellicht meer, maar dat is niet reëel. Net als alleen stadsverkeer voor de i3 niet reëel is (win je ook niet van, omdat die zo licht is, haalt die 350km met hypermilen......maar heb je niks aan).
https://cleantechnica.com...-efficient-electric-cars/

Ioniq is het meest efficiënt volgens dit lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hmm weet niet hoe ze dat getest hebben. 200 km is optimistisch maar niet onmogelijk. Maar bij m'n S 75 staat 386 km....

En vindt het ook wel apart dat die Ampera daar best goed scoort, ik dacht dat die juist niet zo zuinig reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
YoshiBignose schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:30:
[...]

Hmm weet niet hoe ze dat getest hebben. 200 km is optimistisch maar niet onmogelijk. Maar bij m'n S 75 staat 386 km....

En vindt het ook wel apart dat die Ampera daar best goed scoort, ik dacht dat die juist niet zo zuinig reed.
Met de Ampera haalde ik, met erg veel moeite dat wel, 8 km / kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
YoshiBignose schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:30:
[...]

warm weer / koud weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 11:42

databeestje

Von PrutsHausen

De RVO is weer bijgewerkt voor November 2018

Volgens het RVO is de stand 38.944 volledig elektrische auto's. Lijkt mij een harde dobber om de 42k te halen, wat een verdubbeling zou zijn van alles wat in 2010-2017 verkocht is. (Hallo Hans Rosling).

Het aandeel van 9,1% is mijn inziens een opsteker als we dit vasthouden vanaf dit punt voorwaarts. Dat zou namelijk alle bestaande twijfels doorbreken en leiden tot vernieuwde investeringen in de branche, alswel als financieel rendabel mogelijk maken voor verschillende partijen rond elektrisch laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
bite schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:15:
[...]

Meerprijs voor de accu, daarom haalde ik die andere quote aan. Zie bijvoorbeeld ioniq hybrid vs electric. Je betaalt in feite meer vooraf om daarna lagere kosten te hebben.
Met modelbouw heli's vaak dezelfde discussie wel gehad over elektrisch met dure accu's en korte gebruikstijd vs brandstof met snel tanken. Op een gegeven moment begon elektrisch veel meer vermogen te leveren, werdt het goedkoper, kon je veel sneller laden en her en der verbod op brandstof wegens het geluid. Nu is elektrisch al lang de norm.

[...]

"Your milage may vary" zegt men niet voor niets..
Ik ben benieuwd wat die op de afsluitdijk verbruikt wanneer er 5 a 7bft of meer staat, in dat soort situaties is het verbruik van m'n Zoe en elke andere auto die ik heb gehad gewoon tamelijk hoog en je kan er minstens 130 rijden :) Zelf rijd ik meestal ~115 tenzij wind mee want anders is het tegen of tamelijk turbulent. Bovendien ben ik met 130 steeds aan het inhalen of gaat het voor de achterliggers weer te langzaam en vind dat ook niet ontspannen rijden.

Een paar weken geleden kwam ik op de dijk een ioniq tegen die achter een vrachtauto reed en de twee achterliggende vrachtwagens gingen beide vervolgens nog inhalen. Enerzijds grappig dat een luxe personenwagen door vrachtwagens wordt ingehaald maar kon het me voorstellen als je in nood zit. Op vakantie heb ik ook wat in zo'n situatie gezeten maar bij de accuhuur is er in ieder geval nog de service dat je naar een werkende lader wordt gebracht :) bovendien weinig zorgen over het gebruik, laadgewoontes en hoe die accu zich op termijn houd. Natuurlijk betaal je die accu uiteindelijk zelf maar dat is toch gemakkelijker dan zelf de verantwoordelijkheid nemen en geld opzij zetten voor het geval er wel wat moet worden vervangen.
Ik kijk ook wel uit naar voor mij betaalbare een 40kW Zoe, ioniq, etc met CCS dus geen leaf vanwege de Chademo. Dat zou genoeg bereik zijn en zelden meer laden onderweg.
Prima hoor! Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat de verbruikskosten van een EV een stuk gunstiger uitvallen dan voor een ICE, vooral als je veel kilometers maakt.

Enne... die Ioniq op de Afsluitdijk, dat was vast @mux die een Ioniq geleend had en geen lader in de kop van Noord-Holland kon vinden _/-\o_

P.S. Volgens mij heeft elke EV een pechservice waarbij je indien nodig bij de eerstvolgende (snel)lader gebracht wordt. Dat is niet een exclusieve service die alleen bij Renault accuhuur wordt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
Inderdaad. Ook bij koopaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Andere merken hebben dat niet nodig. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Haha, oh?
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/frankdoorhof.com/web/wp-content/uploads/2018/05/1kzLLXXaRNY-3.jpg?fit=1200%2C675&ssl=1
YouTube: Must see before travelling through France in an EV Part I

Dont hate the game, hate the player

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Spiller op 10-12-2018 22:47 ]

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Met na bijna 8 maanden en 20.000Km verder waarmee het totaal nu ergens in de 60K staat van mijn 4 jaar oude Zoe heb ik het ook nog geen pech of laadhulp nodig gehad :P *klopt af ;)
Verbruikskosten zijn inderdaad wel gunstig maar verder moet ie zich nog bewijzen. Ik heb het allemaal wel geprobeerd in te schatten en meende dat het goedkoper zou zijn als met name de brandstof duurder werdt en/of ik goedkoop kon laden zoals met de maingau (plus). Het voornaamste is toch wel dat ik het mooi vind en de nadelen van bereik en laden daarbij maar op de koop toe neem.

Ik zag overigens in Groningen bij century auto's een model x taxi aan de gratis lader, die heeft het ook wel goed bekeken maar ik ben benieuwd hoe lang dat dan gratis blijft.. Mijn ervaring is dat je meestal wel ac en dc tegelijk laden maar de lader gaf aan dat er niet genoeg vermogen was. Handig dat je de ander dan even kan onderbreken. De testla stond op 50% moest toch nog 240 minuten laden en ik had in verhouding maar een beetje stroom nodig om naar de volgende Fastned te rijden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 23:09
lol

>1100 km met de Zoe door Frankrijk: 0 euro et pas de problème!
O-)

(met 22kWh versie, en: zonder Kiwhi kaart!)

[ Voor 17% gewijzigd door birdibird op 11-12-2018 00:15 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

databeestje schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:01:
De RVO is weer bijgewerkt voor November 2018

Volgens het RVO is de stand 38.944 volledig elektrische auto's. Lijkt mij een harde dobber om de 42k te halen, wat een verdubbeling zou zijn van alles wat in 2010-2017 verkocht is. (Hallo Hans Rosling).
Zouden in totaal 3150 iPaces afgeleverd worden voor eind van het jaar begreep ik, in november maar 600 uitgeleverd. Tel daar alle Tesla’s bij op en het gaat hard richting de 42k. Meeste andere < 50k EVs zullen vanwege LM eisen wel naar januari getild worden (want een auto uit 2019 is straks meer waard :’) )

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-12-2018 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Mwah ik ben nooit ook maar in de buurt van 386 km gekomen en zet echt niet m'n verwarming op 22. Die staat altijd op 19 bij mij. Heb verder niet echt gelezen wat de test inhield maar dit lijkt me max 100 km/u ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Spiller schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:47:
Frank Doorhof YouTube: Must see before travelling through France in an EV Part I
Yep, die had echt flink gedoe met laden. Zelf totaal niet die ervaring gehad in Frankrijk. Maar goed, ik checkte altijd in de Chargemap app. Alleen als er recentelijk geladen was bij een laadpaal, dan reed ik daar heen. Zo ben ik probleemloos naar Toulouse en terug gereden.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

Ik heb in Frankrijk ook bijna zonder electronen gestaan. De eerste twee laders werkten niet, toen ik bij de 3e aankwam had ik nog zo'n 20km bereik. Onvoldoende om naar de 4e te rijden.
Gelukkig leek de 3e het te doen, maar die sloeg na een minuut af en laadde niet verder. Na opnieuw los- en aankoppelen heb ik weer een paar minuten kunnen laden. Dat heb ik herhaald tot ik genoeg had om de 4e lader te bereiken, 60km verderop. En die deed het gelukkig wel.

*zucht*

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Op zondag bij twee snelladers in Duitsland (vertrek in Berlijn, 98% charge, Fastned Hildesheim na 285 km en Ionity Salzbergen na 204 km) aangekomen met 2% charge en GoM 2 km bereik respectievelijk 0% charge en GoM 4 km bereik.

Regen en harde tegenwind (tot 7 Bft, echt voelbaar op viaducten, zelf in een AWD I-Pace van 2200 kg) maakten het wel een beetje penibel. We hebben de Jag niet 'leeg' gereden, op een zondagnacht in het buitenland zou dat wel een heel spannend plan worden, maar we waren wel erg benieuwd wat er zou gebeuren. Want de batterij houdt ongeveer 5 kWh ongebruikt over. Aan de fastchargers gaat hij ook gelijk met 70-80 kW tot 75% charge.

Fastned Hillersheim
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YZwBA94.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WAj8zXt.jpg

Ionity Salzbergen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V80P0yc.jpg

Ook nog complete crash van het infotainment systeem gehad. Met geen mogelijkheid weer aan te krijgen. Gave bak, maar echt duidelijk eerste EV van Jaguar Land Rover/Tata. Zoveel belachelijk kinderziektes. Settings voor EVs die je wel nodig hebt, weggestopt achter een van de vele touchscreens met vijf keer klikken. Knoppen waarvan door het ontwerp niet helemaal duidelijk is dat het touchable knoppen zijn. Zuipt stroom als een dorstig paard. ACC die voor elke aanpassing haast maximaal vermogen pakt (2 km/u erbij? Hoppa, met +150 kW optrekken naar die 118 vanaf 116).

@fewips komt binnenkort nog met een veel uitgebreidere review.

[ Voor 40% gewijzigd door nannoe op 11-12-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
TucanoItaly schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 08:25:
[...]

Yep, die had echt flink gedoe met laden. Zelf totaal niet die ervaring gehad in Frankrijk. Maar goed, ik checkte altijd in de Chargemap app. Alleen als er recentelijk geladen was bij een laadpaal, dan reed ik daar heen. Zo ben ik probleemloos naar Toulouse en terug gereden.
Het is helaas een feit dat je met een Zoe veel gemakkelijker Frankrijk door komt dan met een op 1 fase ladende EV (met CCS). Zoals bekend is Frankrijk niet zo internationaal georiënteerd wat dit soort zaken betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
pmiddeld schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:01:
[...]

Het is helaas een feit dat je met een Zoe veel gemakkelijker Frankrijk door komt dan met een op 1 fase ladende EV (met CCS). Zoals bekend is Frankrijk niet zo internationaal georiënteerd wat dit soort zaken betreft.
Frankrijk en internationaal -> pleonasme :) (mooi land hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-10 11:26

Tripl3 D

Brother in Arms

prettig schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:04:
Frankrijk en internationaal -> pleonasme :) (mooi land hoor)
offtopic:
Bedoel je niet een antithese?

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR0522
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03-2022

Ben ik nu de enige die dit als particulier een serieuze smak geld vindt om maandelijks op te hoesten? En reken daar nog de stroomkosten bij? Ik snap de opbouw van de tarieven, maar wil men serieus een transitie naar elektrisch zal men toch iets aan die belachelijke tarieven moeten gaan doen. Heb zelf 20 maanden lang een eerste generatie Leaf met een private lease konstruktie gereden, maar dit soort bedragen hebben er wel voor gezorgd dat ik helaas weer terug ben gegaan naar een ICE. Met pijn in m'n hart, want zodra EV's weer enigzins betaalbaar worden ga ik zonder twijfel terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

pmiddeld schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:01:
Het is helaas een feit dat je met een Zoe veel gemakkelijker Frankrijk door komt dan met een op 1 fase ladende EV (met CCS)
Dat zou best kunnen, maar dat zou bij mijn route denk ik geen invloed hebben gehad. Ik heb voor het grootste deel gebruik gemaakt van Corridoor laders, en dat zijn van die gecombineerde laders met CCS en AC. Het zou kunnen, maar lijkt me stug, dat alleen de AC stekker van de Corridoor lader zou werken.

Tevens is het voordeel van de Corridoor laders dat ze een API hebben die Chargemap ondersteunt. De app kan dus live laten zien wat de status is (vrij/in gebruik/buiten gebruik).

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
MR0522 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:32:
[...]
Ben ik nu de enige die dit als particulier een serieuze smak geld vindt om maandelijks op te hoesten? En reken daar nog de stroomkosten bij? Ik snap de opbouw van de tarieven, maar wil men serieus een transitie naar elektrisch zal men toch iets aan die belachelijke tarieven moeten gaan doen. Heb zelf 20 maanden lang een eerste generatie Leaf met een private lease konstruktie gereden, maar dit soort bedragen hebben er wel voor gezorgd dat ik helaas weer terug ben gegaan naar een ICE. Met pijn in m'n hart, want zodra EV's weer enigzins betaalbaar worden ga ik zonder twijfel terug.
Ik weet natuurlijk niet wat voor ICE auto jij reed/rijdt, maar veel mensen rijden onbewust in een dure auto, waardoor het sommetje snel uit kan.
Met name als je een "leuke" auto wilt rijden, dan tikken onderhoud en benzine vrij hard aan, en dan is € 500 per maand als snel om het even.

Ter vergeljiking, ik reed eerst een Volvo C70, en toen die het begaf even kort een Jaguar XJ8. Beide zaten vrij hoog in de belasting (~80 per maand), allebei oudere auto's met ~100 per maand aan onderhoud, verzekering van ~ 40, en dan nog benzine (Volvo deed 1:10, Jaguar 1:7) van €250 - €300 per maand.
Tel op, dan kom je al op de ~ €500 die ik nu, inclusief laden, ook kwijt ben.

Natuurlijk, als je een Aygo of een Golfje rijdt, dan ben je goedkoper uit, maar dat zijn dan ook geen leuke auto's. Je betaalt op dit moment voor je principes en rijplezier, maar private lease is niet extreem duur.

@databeestje heeft hier een mooie tool voor gemaakt: http://iserv.nl/files/pics/imiev/cost.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Kijk maar eens bij de ANWB, dan zul je zien dat ook dat golfje een stuk meer kost dan je denkt. Je bent echt al gauw 500 euro per maand kwijt, wel onderhoud en afschrijving mee rekenen.

Bij ons bleek zelfs dat een Ioniq Electric goedkoper uitpakt dan een Ford Fiesta (ok, ok, Vignale automaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daemonix schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:27:
Andere merken hebben dat niet nodig. :P
Hoer korter de actieradius, hoe harder je een thuisbreng service nodig zult hebben want de kans op pech is groter naarmate de accu kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Tripl3 D schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:23:
[...]

offtopic:
Bedoel je niet een antithese?
Oeps...dislectisch....yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
MR0522 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:32:
[...]

Aanschaf is wellicht verstandiger. De ICE heeft na 10 jaar geen restwaarde meer, en de EV schroef je een upgrade batterij onder en gaat weer 10 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dat gaat niet zomaar, het BMS (Battery Management System) moet ook worden geupdate. Als dat toevallig nogal nauw geintegreerd is en ongedocumenteerd en proprietary (bv. Tesla), dan moet je nogal wat moeite doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
mrmrmr schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:41:
Dat gaat niet zomaar, het BMS (Battery Management System) moet ook worden geupdate. Als dat toevallig nogal nauw geintegreerd is en ongedocumenteerd en proprietary (bv. Tesla), dan moet je nogal wat moeite doen.
Dat gaan mensen wel oplossen, zodra ze uit de garantie lopen gaan mensen er aan sleutelen (kijk maar eens op github.....hele open source controllers voor tesla drive trains, hacken i3 controllers, Leaf motor aansturen, prius inverter/laders hacken, etc .....). Accu's van diverse EV's worden gewoon gebruikt.

En heel simpel: als je thuis een apparaat neemt en er een zwaardere (meer Ah) accu inzet dan doet die het gewoon, alleen langer. EV accu idem op cel-niveau (zitten alleen wat ingewikkelder in elkaar).

Grootste probleem wordt:
- Auto hebben die verder (koetswerk/ophanging) nog goed is en het "waard" is om te behouden en er geld aan uit te geven. Dus ga je een Kona/Tesla "bewaren". Denk meeste gewoon niet.

Over 10-15 jaar komen er erg veel oude accu's vrij (second life storage... is website van).
En de secondlife ICE to EV komt ook wel (ombouwen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MR0522
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03-2022
Veneficus schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:52:
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat voor ICE auto jij reed/rijdt, maar veel mensen rijden onbewust in een dure auto, waardoor het sommetje snel uit kan.
Met name als je een "leuke" auto wilt rijden, dan tikken onderhoud en benzine vrij hard aan, en dan is € 500 per maand als snel om het even.

Ter vergeljiking, ik reed eerst een Volvo C70, en toen die het begaf even kort een Jaguar XJ8. Beide zaten vrij hoog in de belasting (~80 per maand), allebei oudere auto's met ~100 per maand aan onderhoud, verzekering van ~ 40, en dan nog benzine (Volvo deed 1:10, Jaguar 1:7) van €250 - €300 per maand.
Tel op, dan kom je al op de ~ €500 die ik nu, inclusief laden, ook kwijt ben.

Natuurlijk, als je een Aygo of een Golfje rijdt, dan ben je goedkoper uit, maar dat zijn dan ook geen leuke auto's. Je betaalt op dit moment voor je principes en rijplezier, maar private lease is niet extreem duur.

@databeestje heeft hier een mooie tool voor gemaakt: http://iserv.nl/files/pics/imiev/cost.php
Als je, zoals in jouw voorbeeld, idd, in die hoek zit kijk je niet snel op van hoge maandkosten. Ik had altijd ouwe barrels met veel onderhoudskosten, ben zes jaar geleden begonnen met private lease. Eerst begonnen met een Twingo, toen een Fiesta, een Leaf en nu een Peugeot 208. Dan praat je over andere tarieven. Maar ik zal het topic niet onnodig gaan vervuilen hiermee, blijf lekker meelezen. Want ben voor altijd besmet met het EV-rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
mrmrmr schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:41:
Dat is allemaal geen rocket science hoor. WeberAuto op YT een tijdje kijken en aan de slag :)

Een verbrandingsmotor goed laten werken is lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
MR0522 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:41:
[...]
zes jaar geleden begonnen met private lease. Eerst begonnen met een Twingo, toen een Fiesta, een Leaf en nu een Peugeot 208. Dan praat je over andere tarieven. Maar ik zal het topic niet onnodig gaan vervuilen hiermee, blijf lekker meelezen. Want ben voor altijd besmet met het EV-rijden :)
Ik vind het geen topic-vervuiling, want betaalbaarheid is een belangrijk onderdeel van de overgang naar elektrisch rijden.

Je zegt dat je 6 jaar private leaset, en dan al 3 auto's hebt gehad. Zo'n korte periode verhoogt de maandkosten natuurlijk ook wel significant. 48 maanden is denk ik redelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@prettig @kdeboois
Het is makkelijker een onderdeel uit een Tesla te halen en die elders te integreren dan andersom denk ik, maar ik help het je hopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
mrmrmr schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:01:
@prettig @kdeboois
Het is makkelijker een onderdeel uit een Tesla te halen en die elders te integreren dan andersom denk ik, maar ik help het je hopen.
Echt geloof me..... doen we al decenia, neem de state-of-the-art bmw's staan uit de jaren 90 (heel complex).
Kon toen niemand wat mee (muv de dealer) en nu kan iedere gek met een laptop en Eprom brander de software aanpassen, modules verwisselen en programmeren. Zelfs zo erg dat BMW het nu niet meer kan omdat hun kasten te nieuw zijn (probeer maar eens een 8 of 7 serie uit die tijd bij de dealer langs te brengen, zijn al dealers die ze weigeren....).

Is telkens hetzelfde, na een jaar of 5 begint het "gesleutel" en 10 jaar verder kan er zowat alles al (reverse enginering, gehackt, ontwerpen uitgelekt, techniek verkocht aan derde, etc ....).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:35

knakworst

Get more sats!

Hybride-rijders raken financiële voordelen kwijt, is elektrisch het alternatief? - https://nos.nl/l/2263054

Beetje makkelijk scoren met 5 miljard. Niet iedereen die een plugin van 50k kocht had een ICE van 50k gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
kdeboois schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:31:
[...]

Aanschaf is wellicht verstandiger. De ICE heeft na 10 jaar geen restwaarde meer, en de EV schroef je een upgrade batterij onder en gaat weer 10 jaar mee.
Er zijn zat mensen die in 10 jaar oude auto's rijden, hoezo hebben die geen restwaarde meer. Ik heb nog een 20 jaar oude BMW cabrio en zelfs die is nog wel €2000 waard (hoop ik).

https://link.marktplaats.nl/m1344938097

10 jaar oude Golf met 220.000 km op de teller vragen ze nog bijna €8000 voor. Ik weet het niet hoor, maar ben heel benieuwd wat mijn Tesla over 10 jaar doet, als je geen garantie meer hebt op welk onderdeel dan ook. Ja je kan er zo een nieuwe batterij onder schroeven maar wat gaat je dat kosten... laat staan een motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
YoshiBignose schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:47:
[...]

Er zijn zat mensen die in 10 jaar oude auto's rijden, hoezo hebben die geen restwaarde meer. Ik heb nog een 20 jaar oude BMW cabrio en zelfs die is nog wel €2000 waard (hoop ik).

https://link.marktplaats.nl/m1344938097

10 jaar oude Golf met 220.000 km op de teller vragen ze nog bijna €8000 voor. Ik weet het niet hoor, maar ben heel benieuwd wat mijn Tesla over 10 jaar doet, als je geen garantie meer hebt op welk onderdeel dan ook. Ja je kan er zo een nieuwe batterij onder schroeven maar wat gaat je dat kosten... laat staan een motor.
Omdat over 10 jaar de brandstofprijzen en belastingen ze waardeloos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
kdeboois schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:53:
[...]

Omdat over 10 jaar de brandstofprijzen en belastingen ze waardeloos maken.
Ach moet het eerst nog maar zien of het zo'n vaart loopt. Misschien dat brandstof juist geen drol meer kost omdat ze er vanaf moeten :') Je mag alleen nergens meer de binnenstad in met je auto waarschijnlijk maar ach, daar is parkeren ondertussen toch al €10 per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
knakworst schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:28:
Hybride-rijders raken financiële voordelen kwijt, is elektrisch het alternatief? - https://nos.nl/l/2263054

Beetje makkelijk scoren met 5 miljard. Niet iedereen die een plugin van 50k kocht had een ICE van 50k gekocht.
Kom op, ik profiteer al 6 jaar ruimschoots van deze regeling. Heeft me duizenden euro opgeleverd. Netto resultaat valt tegen dus beetje kritiek mag toch wel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 110% gewijzigd door _eLMo_ op 13-12-2018 23:20 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Over abetterrouterplannner:
heeft iemand ervaring met de " live" modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
_eLMo_ schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:12:
Ik wilde altijd nog een keer naar de Transfagarasan in Roemenië (~2000km enkele reis), nou komt in februari mijn Kia eNiro (64kWh) en wilde ik die wens maar eens in vervulling laten gaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://abetterrouteplann...7f-4104-9cc1-91001d3fa6e2

Op dit moment heb ik een new motion pas van de zaak en een maingua pas (prive).

Iemand nog tips? Idee is een roadtrip van ~9 dagen (week + weekend dus).
Met de Niro moet je toch veel minder vaak laden dan op jouw schema?
Volgens mij was @dfrenner daar van de zomer geweest. Voor zover ik me herinner zouden de laadpalen in Roemenië op 1 hand te tellen zijn en schiet je door de kwaliteit van de wegen niet zo snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 100% gewijzigd door _eLMo_ op 13-12-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 18:27
De teller voor reserveringen van de Sion staat nu op 9007. Er komen nog reserveringen bij dus, maar wel een stuk minder. Eerder waren het er ongeveer 150 per week, nu nog maar 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
pmiddeld schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:55:
[...]

Met de Niro moet je toch veel minder vaak laden dan op jouw schema?
Volgens mij was @dfrenner daar van de zomer geweest. Voor zover ik me herinner zouden de laadpalen in Roemenië op 1 hand te tellen zijn en schiet je door de kwaliteit van de wegen niet zo snel op.
Jep dag in de auto zitten (airco noodzakelijk) en slechts 300km wegtikken in een hele dag is niet heel vreemd.

Laadpalen zijn er inderdaad niet erg veel en waar ik ze zag, waren ze kapot of niet aangesloten.

Ik heb in 3 weken vakantie, bij één hotel kunnen laden aan 220v aansluiting. Maar ik moet wel zeggen dat ik 0,0 heb gepland om te laden.
Volgens mij heb je bij Kaufland nog wel eens snelladers zitten. Maar de hele vakantie ben ik er maar 1 tegengekomen met snellader en toen had ik net de auto niet bij mij... Alle andere Kauflands hadden deze niet staan.

Zonder enig plannen, maar wel op iedere bestemming of tussenstop gezocht.

Wat wil je er doen? Wij hebben erg veel rondgereden en dan voorzie ik idd problemen.

Kijk eens rond de Transfagarasan voor palen...
Tip: maak er twee dagen van en pak de Transalpina mee! Stuk rustiger, ook mooi, maar veel beter asfalt. Clarkson heeft die overduidelijk nooit gereden 😉

Edit:
Ik zie dat hij niet zo lang gaat. Rond Transfagarasan kun je nog aardig wat kilometers wegtikken. Dat eerste stuk heb je snelwegen. Vooral in het noord oosten van Roemenië heb je erg veel tijd nodig om kilometers te maken.

Als je van pitesti naar noord oost rijdt, boven Brasov, daar hebben we echt lange dagen in de auto gezeten.

Het ligt eraan maar net aan wat he allemaal wil zien...

[ Voor 13% gewijzigd door BlakHawk op 11-12-2018 23:49 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@_eLMo_ En als je met 100% lading vertrekt uit Bennekom, dan kun je Hünxe West ook overslaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Zo, de ANWB haalt even wat oude koeien uit te sloot. EV's zijn veeeeeeeeel te duur, er zijn te weinig laadpalen in NL, er komen maar geen nieuwe EV's bij, de ontwikkelingen staan stil, en je kunt er niet ver mee rijden. Daarmee sommen ze niet de feiten op, maar de meningen van ANWB-leden in hun onderzoek. Zonder enige nuance of concrete onderbouwing.
YouTube: Elektrische auto's zijn nog te duur | INPLUGGEN of DOORPUFFEN #2
https://nos.nl/nieuwsuur/...n-nog-steeds-te-duur.html

[ Voor 12% gewijzigd door Yero op 12-12-2018 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:56
@_eLMo_ Als ik jouw was zou ik de routeplanner van GoingElectric gebruiken i.c.m. CCS-map die hebben veel meer palen erop staan dus heb je veel meer keuze. Zeker in NL en DE moet je met enkel 175 kW Ionity/ FastNed een heel eind komen en dat scheelt heel veel tijd. Vanaf Hongarije zal het toch maximaal 50 kW zijn dus dan sta je lang. Ik vind je legs op dit moment wel erg kort. In de zomer doe ik met de Ioniq altijd al stukken van ~200 km en die heeft nog niet eens de helft van de battery capacity. Ik zou toch rekenen met minimaal 300 km, dan kan je in Duitsland gewoon doorrijden heb je altijd marge en hoef je altijd maar ~30 minuten te laden want je komt nooit onder 20% SoC en je hoeft nooit boven de 80% SoC. Bijv deze route: https://goo.gl/maps/F1BQWJaRyMP2

8 laadstops waarvan de stops tot aan de Hongaarse grens allemaal 175 kW laders zijn dus lekker snel. Route is nog conservatief gerekend met een langste leg van 285 km. Als je bijv naar de ~400 km legs gaat kom je ook uit met 6x laden. Ohja de palen in Hongarije / Roemenië zijn gratis al heb je bij de Kaufland palen daar wel een pasje nodig. De meeste andere werken gewoon met Maingau.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Thanks voor de tips, super blij mee! :D
Mooie routeplanner inderdaad, met 6-8 stops kom ik er wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 153rd
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-03 11:24
Heeft iemand toevallig de bronnen kunnen vinden van de Elektrisch rijden monitor 2018 van de ANWB?
Op hun staan alleen de uitslagen van het consumentenonderzoek, niet van de (bronnen van) de berekeningen die gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
153rd schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:08:
Heeft iemand toevallig de bronnen kunnen vinden van de Elektrisch rijden monitor 2018 van de ANWB?
Op hun staan alleen de uitslagen van het consumentenonderzoek, niet van de (bronnen van) de berekeningen die gemaakt worden.
Op hun webpagina dit een uitklap knopje onder de link naar de resultaten.
Onderbouwing en verantwoording van cijfers in de Elektrisch Rijden Monitor
De ANWB kijkt in deze monitor naar het totaal van beschikbare volledig elektrische auto’s onder de € 50.000,- in kalenderjaar 2018
De 'gemiddelde actieradius' is gebaseerd op 'volledig elektrische auto’s' onder de € 50.000 die leverbaar zijn of waren in 2018. Het getal geeft de theoretische actieradius op basis van de NEDC. In de praktijk blijken elektrische auto’s in sommige omstandigheden een forse afwijking te hebben op dit getal.
De totale autokosten zijn uitgerekend voor 'de gemiddelde elektrische auto' zoals die in 2018 leverbaar was. De totale autokosten worden uitgedrukt in cent per kilometer en in een prijsindexcijfer. Met het indexcijfer kunnen de kosten uitgedrukt worden ten opzichte van een gemiddelde benzineauto. De gemiddelde elektrische auto is bepaald door het van totale EV (2018) aanbod onder de 50.000 euro een gewogen gemiddelde te berekenen. Er is een weging toegepast op basis van verkoopaantallen. Een elektrisch model waarvan er meer zijn verkocht, telt ook zwaarder mee in de bepaling van het gemiddelde. Op deze wijze vinden we bijvoorbeeld het verbruik van de gemiddelde (virtuele) elektrische auto of de te verwachten restwaarde aan het eind van de gebruiksduur. Voor de berekening is uitgegaan van aanschaf van een nieuwe auto bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 km per jaar. Hieruit volgt een bedrag van 55,6 cent per kilometer. Vorig jaar was dat 55,9 cent per kilometer. Deze kilometerkosten zetten we - net als vorig jaar - af tegen de gemiddelde benzineauto uit de middenklasse. De kosten voor de gemiddelde benzineauto zijn dit jaar 52,4 cent per kilometer, terwijl het vorig jaar nog 50,6 cent per kilometer was. In 2017 hebben we de kosten voor een gemiddelde benzineauto '100' genoemd. Voor EV's werd de prijsindex daarmee '110'. Als we ook het jaar 2018 in deze indexcijfers uitdrukken, zien we dat benzineauto's van 100 naar 104 zijn gestegen, terwijl elektrische auto's 110 zijn gebleven. Het verschil tussen de beide aandrijflijnen is daarmee kleiner geworden: niet zozeer omdat elektrisch goedkoper is geworden, maar vooral omdat benzine duurder is geworden.
Het CO2-percentage is afkomstig van TNO en is gebaseerd op 'well to wheel' analyse. Hierbij is een elektrische auto afgezet tegen een vergelijkbare benzineauto. Zou je deze elektrische auto afzetten tegen een hybride of dieselauto, dan is de afwijking anders.
De consumenteninzichten zijn afkomstig uit representatief onderzoek onder Nederlanders (boven de 18 jaar).
Belangrijkste punt: Auto's boven de €50k tellen ze niet mee

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Grappig dat de (private) leasemaatschappij dan tot 0,3688 euro/km komt (exclusief stroom, maar wel inclusief rente). ANWB wil blijkbaar niet dat we elektrisch gaan rijden en spiegelt volstrekt onjuiste getallen voor..

(Ioniq)

[ Voor 2% gewijzigd door daemonix op 12-12-2018 12:27 . Reden: Type auto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Hoeveel procent van de automobilisten is eigenlijk lid van de ANWB? M.a.w. hoe representatief is dat onderzoek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Net het lidmaatschap opgezegd. :) Zoals zovelen trouwens. Wie heeft de ANWB nog nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
pmiddeld schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:37:
Hoeveel procent van de automobilisten is eigenlijk lid van de ANWB? M.a.w. hoe representatief is dat onderzoek?
Ik denk vooral mensen met een (oudere) eigen auto. Want je hebt meteen een ANWB lidmaatschap bij je wegenwacht abonnement.
Mensen met alleen een leasebak of een auto die te nieuw is om de wegenwacht de moeite waard te maken zijn waarschijnlijk minder snel lid.

Mijn auto was bijvoorbeeld €2000 toen ik hem kocht. Voor de volgende is wat meer budget, maar een EV is inderdaad nog te duur.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

daemonix schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:25:
Grappig dat de (private) leasemaatschappij dan tot 0,3688 euro/km komt (exclusief stroom, maar wel inclusief rente). ANWB wil blijkbaar niet dat we elektrisch gaan rijden en spiegelt volstrekt onjuiste getallen voor..

(Ioniq)
Dingdingding, helemaal correct ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

ANWB heb ik niet meer nodig sinds pechhulp e.d. het bij de aanschaf van de auto zit (volvo) (autoverzekering zit het dan ook nog bij, zat er bij in)
Worden zeker gesponsored om dit te zeggen en heel het media circus neemt het maar wat graag over, heb het nu al een aantal keer voorbij horen komen (radio 538, qmusic)

[ Voor 36% gewijzigd door thalantis op 12-12-2018 13:06 ]

Jsunnyreports

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:20
RocketKoen schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:43:
[...]

Ik denk vooral mensen met een (oudere) eigen auto. Want je hebt meteen een ANWB lidmaatschap bij je wegenwacht abonnement.
Mensen met alleen een leasebak of een auto die te nieuw is om de wegenwacht de moeite waard te maken zijn waarschijnlijk minder snel lid.

Mijn auto was bijvoorbeeld €2000 toen ik hem kocht. Voor de volgende is wat meer budget, maar een EV is inderdaad nog te duur.
Met een oudere eigen auto moet je juist niet bij de ANWB zijn want die laten je mooi staan in het buitenland. Ik ben juist daarom met o.a. mijn youngtimer van 27 jaar overgestapt naar de KNAC.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
https://electrek.co/2018/...del-3-volume-europe-port/

WAUW, 3k / week naar EU.
500 / week naar NL ofzo?

Hoe gaan ze dat handelen met deliveries / onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Er zijn nu al veel klachten over onderhoud. Aflevering van een model S kost nu 5-15 minuten. Uitleg over de auto vinden ze blijkbaar niet meer nodig (auto's van rond de 100 k!). Dat wordt nog wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ik verwacht dat ze net als in Amerika de auto gewoon thuis gaan afleveren, met een kleine tutorial op het scherm van de auto (zonder medewerker).
Mooi thuis op de bank, met thee, werken, totdat je nieuwe bolide komt aanrijden :)

[ Voor 13% gewijzigd door _eLMo_ op 14-12-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-10 17:00
_eLMo_ schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:20:
Thanks voor de tips, super blij mee! :D
Mooie routeplanner inderdaad, met 6-8 stops kom ik er wel :)
Ik zag in je overzichten dat je best wat snelladers bij supermarkten meepakt.
Prima combi vaak, hou er wel rekening mee dat deze laders vaak alleen onder openingstijd van de winkel werken.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
RocketKoen schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:43:
[...]

Ja m'n broertje heeft een auto van zo'n €6000 en ANWB. Ik niet, maar heb gewoon die van hem gebruikt toen m'n oude BMW stuk ging >:) ze vroegen niet eens ID ofzo. Dus ANWB rulez 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 18:27
_eLMo_ schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:59:
Ik verwacht dat ze net als in Amerika de auto gewoon thuis gaan afleveren, met een kleine tutorial op het scherm van de auto (zonder medewerker).
Zo werd mijn VW Passat ook afgeleverd in 2016, op zich niks mis mee. Mooi thuis op de bank, met thee, werken, totdat je nieuwe bolide komt aanrijden :)
Ze laden hem om de hoek van de vrachtwagen en summonen hem naar je voordeur? :*)
daemonix schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:25:

(Ioniq)
Het is ook niet in hun belang dat mensen auto's gaan rijden die nauwelijks pech krijgen.
Pagina: 1 ... 30 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.