Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:35

3_s

JayPe schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:15:
https://www.nu.nl/economi...et-brandstoftekorten.html

Goh... hadden we hier maar een oplossing voor.. *gniffel, maar goed: zodra energiecentrales onvoldoende kunnen koelen schakelen ze deze ook net zo goed af, en ben je juist met een EV in de aap gelogeerd.
Hier in België was er vooral hinder door de gele hesjes.
Vooral in Wallonië, wij in Vlaanderen gelukkig geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-10 11:21
kdeboois schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:36:
[...]

Vanaf 1 januari gaan ze in Duitsland zakelijk PHEV gebruik belonen. Dus die ontwikkeling komt er wel alleen hebben we daar in NL niets meer aan. Want PHEV rijders stekkeren niet of zo iets... waanzin... Nu gaat iedereen weer gewoon ICE rijden omdat ze geen zin hebben meer dan een jaar op een BEV te wachten.
"Ïedereen" is een groot woord, maar als je inderdaad een 5 jaar oude Tesla Model S van een ton in de lease hebt, en je maar 4.000 bijtelling hebt,.. en deze gaat ná 5 jaar ineens naar 25.000 euro, zodra de auto 5 jaar oud is, dan krab je je wel even op je hoofd.

Zo ook de Outlander en V60 PHEV rijders waar het mega-subsidie-feest mee begonnen is: Het is harstikke mooi om van de voordelen te genieten, maar zodra de incentives negatief uitvallen ten opzichte van een normale ICE, dan zou ook ik eieren voor m'n geld kiezen.

PHEV rijders laten stekkeren, hoe dan? Met een totale politiestaat ( is dat nodig en wenselijk? ) met een mega administratieve rompslomp erbij? Of gewoon met een duidelijke (financiële?) prikkeling, zoals voordelig parkeren voor PHEV'rijders die stekkeren,.. of een grote(re) prijsdifferentiatie in de energieprijs?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
3_s schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:39:
[...]

Hier in België was er vooral hinder door de gele hesjes.
Vooral in Wallonië, wij in Vlaanderen gelukkig geen last van.
Grappig. Ik klik en ik zie al dat jullie in Vlaanderen een ander probleem hebben:

http://www.standaard.be/curieuzeneuzen/map/#8.55/51.07/4.3

Een overschot aan dieselvoertuigen in de stad

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:14
JayPe schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:43:
[...]
PHEV rijders laten stekkeren, hoe dan? Met een totale politiestaat ( is dat nodig en wenselijk? ) met een mega administratieve rompslomp erbij? Of gewoon met een duidelijke (financiële?) prikkeling, zoals voordelig parkeren voor PHEV'rijders die stekkeren,.. of een grote(re) prijsdifferentiatie in de energieprijs?
Mijn inziens een rol voor de werkgever.

Eens kijken hoe de duitsers het gaan beheren / controlleren. Die zijn daar altijd goed in gebleken in de historie >:)

Verder helpt de lagere CO2 uitstoot nog wel om de BPM laag te houden bij PHEVs waardoor ze soms nog een klein beetje interessant zijn...

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
kdeboois schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:36:
[...]

Vanaf 1 januari gaan ze in Duitsland zakelijk PHEV gebruik belonen. Dus die ontwikkeling komt er wel alleen hebben we daar in NL niets meer aan. Want PHEV rijders stekkeren niet of zo iets... waanzin... Nu gaat iedereen weer gewoon ICE rijden omdat ze geen zin hebben meer dan een jaar op een BEV te wachten.
Ik snap het voor een deel wel, want als je dagelijks veel rijd is dat stekkeren "lastig" en voor je gevoel voegt dat weinig toe.
Wellicht alleen plugins met e-bereik van 150km en een micro tank (max 10 liter) dan ga je dat toch sneller doen en kun je het grof ook beter monitoren als werkgever of LM, want afwijking zie dan veel sneller dan met z'n micro bereik.

ik zie het hier de bmw i3 rijdt 12.000km / jaar en tankt 18l per jaar. 10x tanken (9 liter tank) valt gelijk op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

kdeboois schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 17:05:
[...]

Mijn inziens een rol voor de werkgever.
Er zijn steeds meer werkgevers die daarop letten dat er zo min mogelijk benzine getankt word.

Daarnaast kun je zonder veel twijfel aannemen dat particulieren zoveel mogelijk elektrisch zullen willen rijden want bespaart geld. En geld is voor vrijwel alle particulieren een sterke drijfveer. Dus bijv. MRB ook voor private PHEV's op nul stellen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2018 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 18:27
kdeboois schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:30:
[...]

Te weinig is nog iets anders dan niet zoals @Pierz door de bank genomen beweert.
Dit is zeuren om het zeuren. Waar het om ging is of het aannemelijk is dat particulieren meer gaan laden dan zakelijke rijders.

Particulieren maken zowieso minder kilometers, dus ze zullen al minder over het elektrish bereik heen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Pierz schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:16:
[...]

Particulieren maken zowieso minder kilometers, dus ze zullen al minder over het elektrish bereik heen rijden.
!? weet je hoeveel mensen met hun prive auto naar en voor het werk rijden ..... bergen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nieuws voor je, @prettig, we hebben geen bergen in Nederland. :D

Je hebt trouwens wel gelijk hoor, maar mijn indruk is dat de phev's vooral bij de leasemaatschappijen in gebruik zijn.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
JayPe schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:43:
[...]

"Ïedereen" is een groot woord, maar als je inderdaad een 5 jaar oude Tesla Model S van een ton in de lease hebt, en je maar 4.000 bijtelling hebt,.. en deze gaat ná 5 jaar ineens naar 25.000 euro, zodra de auto 5 jaar oud is, dan krab je je wel even op je hoofd.
Ik zit ook te twijfelen om m'n Tesla te verkopen. Nu is ie nog redelijk wat waard maar over 2.5 jaar geeft niemand er meer wat voor door de hoge bijtelling. En met een beetje pech ook wegenbelasting. Maar het is een lastige keuze want iedere auto is een stap terug :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Ach man het is koffiedik kijken. Nu is een Tesla nog een ver-van-je-bed-show voor particulieren. Straks wordt die groep ineens wakker en gaat dan naar (jong) gebruikt kijken. Ik heb mijn Ioniq particulier gekocht, maar ik zou bijvoorbeeld over 3 jaar best graag een model S willen.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
prettig schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:34:
[...]

!? weet je hoeveel mensen met hun prive auto naar en voor het werk rijden ..... bergen :)
Mja gemiddeld 22,6 km per dag (in 2015). ver hoor...

http://www.verkeerskunde....ders-in-kaart.50387.lynkx

[ Voor 19% gewijzigd door Pierz op 27-11-2018 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
YoshiBignose schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:15:
[...]

Ik zit ook te twijfelen om m'n Tesla te verkopen. Nu is ie nog redelijk wat waard maar over 2.5 jaar geeft niemand er meer wat voor door de hoge bijtelling. En met een beetje pech ook wegenbelasting. Maar het is een lastige keuze want iedere auto is een stap terug :P
Heb je geen gegarandeerde restwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
[b]TonVH schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:13

Daarnaast kun je zonder veel twijfel aannemen dat particulieren zoveel mogelijk elektrisch zullen willen rijden want bespaart geld. En geld is voor vrijwel alle particulieren een sterke drijfveer. Dus bijv. MRB ook voor private PHEV's op nul stellen.
Niet eens een heel slecht plan.

Sterker nog: ik ben voor. Eventueel met een door de staat verschafte laadpas goed voor 1000kWh laden elk jaar dat je 'm op naam hebt staan als toegift. Ofzoiets

#Edit: oeps. Das wel erg links en geitenwollensok.

Maar toch: denk er eens over na: al die phev's die naar t buitenland gaan. Zonde. En al die particulieren die wel een PHEV hebben maar weinig voordeel hebben, terwijl ze, als ze stekkeren, best goed bezig zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door JayPe op 27-11-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:04
Voor outlanders is er een grote particuliere doelgroep (caravan icm korte woon-werk afstand).
Als de onderhoudkosten redelijk zijn is dat een goede optie.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:05
JayPe schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:15:
https://www.nu.nl/economi...et-brandstoftekorten.html

Goh... hadden we hier maar een oplossing voor.. *gniffel, maar goed: zodra energiecentrales onvoldoende kunnen koelen schakelen ze deze ook net zo goed af, en ben je juist met een EV in de aap gelogeerd.
Als energiecentrales niet kunnen koelen heb ik een overschot aan zonne-energie van mijn dak dus dat laden komt wel goed.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
BarryH schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:31:
Voor outlanders is er een grote particuliere doelgroep (caravan icm korte woon-werk afstand).
Outlander onderhoud valt erg mee, erg goede auto's (gaat gewoon niks stuk aan). Ampera.... tja wat minder (begin hoop problemen mee gehad, nadat dat opgelost was is het eigenlijk wel ok).

Maar bedenk, zijn ICE's dus potentieel hogere kosten, tenzij je echt minimaal de ICE gebruikt. Dus een zoeken die aantoonbaar veel elektrisch heeft gereden. Eentje die 90% ICE heeft gereden... staan laten, die heeft een veel te lichte motor (voor z'n zware bak) continue flink lopen belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
BarryH schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:31:
Onderhoud schijnt standaard Mitsubishi te zijn: vrij minimaal. Zoals we van Japanse auto's gewend zijn. Zelfs de nieuwe PHEV techniek schijnt vrij probleemloos te zijn.

Caravantrekker en grote 4x4 met deels EV aandrijving. Mij te groot maar het concept heeft mij jarenlang wel erg geboeid. Aantrekkelijk want vrijwel alle ritjes zou ik EV kunnen rijden. Enkel de ritjes naar Zeeland, Groningen, en andere grotere trips zoals vakantie zouden met benzine moeten.

Maar toch: stekkeren anders dan thuis of op 't werk; dat zie ik de phev's nog niet ze snel doen: verwacht 't in iedergeval zelf niet snel te doen als ik toch óók een benzine tank zou hebben. Gedoe met 1001 laadpassen, verschillende tarieven, waar staan die paaltjes? Èn het gedoe met de snoeren.

Overigens: waarom zit er geen stofzuiger-oprolsysteem in de achterbumper verwerkt, met een type 2 aansluiting? ( een die losjes oprolt, zodat ie niet opwarmt natuurlijk 😂)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
prettig schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:38:
[...]

Outlander <---knip---> Eentje die 90% ICE heeft gereden... staan laten, die heeft een veel te lichte motor (voor z'n zware bak) continue flink lopen belasten.
Eh, dikke 2 liter heeft een PHEV Outlander toch? Net zo dik als de normale non PHEV volgens mij.

Of bedoel je de Ampera / Volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
YoshiBignose schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:15:
[...]

Ligt er aan genoeg die de bijtelling geen probleem vinden. Maar goed je kan nu verkopen en een verse nemen. (misschien lease achtig dan zit je niet met de auto)

Zelf redelijk blij met dat het lease met mogelijkheid van kopen. Geen risico maar wel de mogelijkheden. Denk dat over 3-5 jaar de EV markt de norm wordt en dat er zat keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
prettig schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:38:
Eentje die 90% ICE heeft gereden... staan laten, die heeft een veel te lichte motor (voor z'n zware bak) continue flink lopen belasten.
Gelukkig krijgt die hulp van de elektromotor en is het onder de ~80 km/u enkel een range extender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
Bij 67 km/h koppelt de motor aan. Is idd een 2 liter blok dat nooit zware klappen krijgt en een groot deel vd tijd optimale toerentallen rijdt. Bij koud weer draait hij warm ook als de accu vol is. Als je dat blok wilt mishandelen zal je dat heel bewust moeten doen, ook als je niet stekkert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wat ik hoorde van iemand met een Mitsubishi PHEV is dat die nogal onzuinig zijn met benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
nee joh ze slurpen gewoon (1:10 op de snelweg...... heel zuinig rijdend haal je 1:12).
Gewoon te lichte ICE voor dat gewicht. Prima als je niet veel snelweg rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Maar ja, nog altijd beter dan een Porsche Cayenne. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
Kangoo automaat van mn vrouw rijdt ook 1:10, en die weegt maar 1100kg.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Tja hij heeft de stroomlijn van een tank. Dat gewicht heeft niet zoveel te maken met snelweg verbruik, juist meer met stoplicht naar stoplicht verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
daemonix schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:34:
Maar ja, nog altijd beter dan een Porsche Cayenne. :D
Outlander PHEV is gewoon een prima bak, alleen erg beperkt bereik en in de winter MOET je tanken of je wil of niet.
ICE slaat gelijk aan als het koud is en blijft dat doen totdat de boel warm is (10-15km verder), uiterst irritant.
Maar rij je niet meer dan 25-30km naar je werk (en kunt daar laden), prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:01

MrScratch

I am rubber, you are glue

Mijn huidige leasecontract bij de werkgever loopt eind 2019 af. Nu wil ik 100% zeker een BEV gaan nemen als volgende auto. Als ik naar levertijden voor BEVs kijk, vraag ik me af of ik nu al moet gaan praten met de club die dit voor ons beheert. Want levertijden van een jaar zijn niet gek, toch?

Ik snap ook helemaal niets van de leasetarieven. Is er ook een topic waarin discussies over leasen van BEVs worden gehouden, of moet ik hiervoor in het standaard lease-topic zijn?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Spiller schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:34:
Ach man het is koffiedik kijken. Nu is een Tesla nog een ver-van-je-bed-show voor particulieren. Straks wordt die groep ineens wakker en gaat dan naar (jong) gebruikt kijken. Ik heb mijn Ioniq particulier gekocht, maar ik zou bijvoorbeeld over 3 jaar best graag een model S willen.
Ja maar een 3 jaar oude S kost je wel zo'n 50k a 60k... je hebt geen standaard garantie meer (alleen motor en aandrijflijn) en waarschijnlijk ook weer wegenbelasting over 2100 kg. Misschien handig als je ver van je werk woont en je baas geeft 19 cent per km... maar dan nog is het een dure grap.
Deveon schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:50:
[...]

Heb je geen gegarandeerde restwaarde?
Ja 32.000 na 5 jaar ;(
MeZZiN schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:54:
[...]

Ligt er aan genoeg die de bijtelling geen probleem vinden. Maar goed je kan nu verkopen en een verse nemen. (misschien lease achtig dan zit je niet met de auto)
Mwah 12% dan over 90k.... zelfde dus als 22% over 50k.... een mooie 4-serie bijvoorbeeld of een E-klasse.
MrScratch schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:47:

Ik snap ook helemaal niets van de leasetarieven. Is er ook een topic waarin discussies over leasen van BEVs worden gehouden, of moet ik hiervoor in het standaard lease-topic zijn?
Niet hier in ieder geval dan komt er een moderator...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Pierz schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:16:
[...]

Dit is zeuren om het zeuren. Waar het om ging is of het aannemelijk is dat particulieren meer gaan laden dan zakelijke rijders.

Het zal maar een klein beetje nuance kan nooit kwaad, zeker om de welwillende PHEV stekker freaks hier te vriend te houden, en ze niet alleen de schuld te geven van BEV laad gelegenheden bezet te houden. Je kan het gewoon niet goed doen met zo’n PHEV 😉

Ik heb mijn BEV aangevraagd overigens... hopen dat de aan diesel verslaafde wagenparkbeheerder om gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

JayPe schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:45:
[...]

Grappig. Ik klik en ik zie al dat jullie in Vlaanderen een ander probleem hebben:

http://www.standaard.be/curieuzeneuzen/map/#8.55/51.07/4.3

Een overschot aan dieselvoertuigen in de stad
Diesel is milieuvriendelijk, eh: weinig CO2. Dat is jaren gepromoot door de overheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 08-10 21:08
3_s schreef op woensdag 28 november 2018 @ 00:23:
[...]

Diesel is milieuvriendelijk, eh: weinig CO2. Dat is jaren gepromoot door de overheid...
Toch is diesel in België duurder dan benzine. Zelfs duurder dan bij ons.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

RocketKoen schreef op woensdag 28 november 2018 @ 00:29:
[...]

Toch is diesel in België duurder dan benzine. Zelfs duurder dan bij ons.
Is nog maar heel recent, hoor.
Voorheen was diesel stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
@RocketKoen Diesel is in aanschaf en vaste lasten in Nederland vrij prijzig, maar dat verschil is (was?) ten opzichte van Benzine veel kleiner in België. Het kan (kon?) al snel uit om een diesel te rijden ipv een benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 18:26
Als ik normaal rijd op de snelweg (t/m 120) is het verbruik ongeveer 1:12. Ga ik wat assertiever en sneller rijden dan loopt dat hard op. Gemiddeld nu over 165000 km 1:23.

[ Voor 11% gewijzigd door Henry65 op 28-11-2018 08:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
Henry65 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 08:05:
Als ik normaal rijd op de snelweg (t/m 120) is het verbruik ongeveer 1:12. Ga ik wat assertiever en sneller rijden dan loopt dat hard op. Gemiddeld nu over 165000 km 1:23.
Wat voor een auto hebben we het dan over? Een Smart CDI diesel, of een Audi RS6 V10 bi-turbo benzine?

* 't is nu een beetje gissen wat je precies wilt duidelijk maken met je schrijven: welke brandstof en wat voor auto zijn best relevant in deze, en ik zie niet 1-2-3 een recente posting van jou elders in dit topic..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
kdeboois schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:45:
[...]

Het zal maar een klein beetje nuance kan nooit kwaad, zeker om de welwillende PHEV stekker freaks hier te vriend te houden, en ze niet alleen de schuld te geven van BEV laad gelegenheden bezet te houden. Je kan het gewoon niet goed doen met zo’n PHEV 😉

Ik heb mijn BEV aangevraagd overigens... hopen dat de aan diesel verslaafde wagenparkbeheerder om gaat...
Even ter beeldvorming: Wij rijden hier ook een Outlander PHEV. Ook als je zelf stekkert kan je er niet omheen dat de gemiddelde leaserijder daar te lui voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Pierz schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:15:
[...]

Even ter beeldvorming: Wij rijden hier ook een Outlander PHEV. Ook als je zelf stekkert kan je er niet omheen dat de gemiddelde leaserijder daar te lui voor is.
In mijn omgeving (directe collega’s) is dat niet het geval. In tegendeel zelfs. Er is er één die verzuimd, maar de rest staat dagelijks te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

jerh schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:18:
[...]
Ik heb het nog maar even bij ze nagevraagd. Dit is het antwoord:
Das Angebot gilt an allen Ladestationen, die mit der mobility+ App genutzt werden können.

Wenn Sie eine bestimmte Ladestation ausgewählt haben, können Sie, wenn Sie nach unten scrollen den Betreiber, Öffnungszeiten, Zugangsmöglichkeiten und Tarife sehen. Bei Zugangsmöglichkeit wird Ihnen angezeigt, ob Sie die Ladung mit EnBW starten können und bei Tarife wird Ihnen angezeigt, ob die Ladung für 1,00 € oder 2,00 € kostet.

En in de app zie ik geen enkel paal in NL.
Dan gaat er iets niet goed bij jou app denk ik, ik vind er zo 100 in bijvoorbeeld Amersfoort of Den Bosch.
Zodra de pas er is laat ik het je weten :)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Pierz schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:15:
[...]

Volgens mij heeft het niet zo zeer met luiheid te maken maar met prioriteiten. Dat is eigenlijk waar je je hele leven mee te maken hebt. Als je baas je gewoon een tankpas geeft zonder consequenties tja. Als je dat ding prive rijdt en je bespaart geld met laden ipv tanken, dan denk je er iets meer over na. Is dat bedrag zo laag dat je er geen moeite voor wil doen, dan doe je het nog niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RocketKoen
YoshiBignose schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:50:
[...]

Volgens mij heeft het niet zo zeer met luiheid te maken maar met prioriteiten. Dat is eigenlijk waar je je hele leven mee te maken hebt. Als je baas je gewoon een tankpas geeft zonder consequenties tja. Als je dat ding prive rijdt en je bespaart geld met laden ipv tanken, dan denk je er iets meer over na. Is dat bedrag zo laag dat je er geen moeite voor wil doen, dan doe je het nog niet.
Ik heb een collega die zo'n outlander least. Bij haar is na 1 jaar de eis gesteld dat ze minimaal 50% van de kilometers elektrisch rijdt. Ze vonden het niet kunnen dat ze voor de "zuinige" hybride per km meer brandstof moesten afrekenen dan voor de gemiddelde auto in het wagenpark.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Shell heeft een interview gegeven over EVs en de trends die zij zien.
“It’s a technology many of our customers like,” Istvan Kapitany, head of Shell’s global retail business, said in an interview in St. Petersburg, Russia. “They get a joy out of it, they feel passionate about it, they think it’s a great driving experience.”

[...]

Here are a some of Shell’s plans:
* It wants to have 100 EV-charging stations in Europe with IONITY by the end of next year from the two sites they currently operate in Austria and France.
“We are going to be giving our customers the ability to fill up their cars in five minutes,” Kapitany said.

* Rapid-charging technologies will change the behavior of EV customers at fuel-retail forecourts, so they will need to improve their convenience-store offering.
“Currently, they spend an average 17 minutes at our service stations and buy double of what an internal-combustion car customer would buy,” he said, referring to purchases from convenience stores.

*Forecourts of the future will likely have “more non-fuel services in the front -- a convenience store, restaurant, battery-charging, battery-changing and car-sharing services.” “It’ll be far more a mobility service center than a petrol station,” Kapitany said.
Bron: https://www.bloomberg.com...o-drive-growth-shell-says

Okeee. 100 Ionity 175 kW stations erbij in een jaar tijd. Als je de grond van de stations al in gebruik hebt scheelt dat natuurlijk wel wat. Maar ze geven nog geen aantallen van de totale hoeveelheden die ze als doelstellen; 100 stations in geheel Europa is natuurlijk niet zo veel.

Een ander grappig citaat:
“Customers don’t always make rational decisions -- if it weren’t like that, it would be very difficult to sell sports cars,” he said.
>:) ;)

[ Voor 5% gewijzigd door nannoe op 28-11-2018 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

mux schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:13:
Ik ben Hachy aan het worden, nu ook al een artikel 'van'* mij op de TROS Radar website:
Ik ben een @mux aan het worden :)

https://nos.nl/artikel/22...etarief-gaan-betalen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Het blijft af en toe een gedoe heb je prachtige laadpaal in den haag weer een benzine auto er op. Gelukkig geen lader nodig voor mij maar blijf me verbazen over dat mensen geen rekening houden met EV rijders.

Verder bevalt mijn nieuwe tesla zeker met v9 van het software. De route berekening is stukken beter alleen soms raar hoe je naar huis kan komen met laden tussen door kan rare dingen opleveren zoals rijd via Breukelen om via de supercharger te gaan. kost een uur extra (spits niet mee gerekend) maar je kan niet opgeven dat je prima wil laden aan allego. Toch soms wel een gemiste kans. En tesla zou de andere laadpalen van newmotion/tms etc ook moeten weer geven zondig onder een setting.

Straks weer naar utrecht en misschien laden bijhet restaurant anders even een 15-20 minuten aan de supercharger en door naar huis. Het bevalt prima de nieuwe modus van meestal niet hoeven laden (dus tanken) en alleen in uitzonderingen extra kwh her en der halen.

@Hachy Nice en ja ik snap wel dat mensen het totaal niet kunnen boeien de laadplekken zijn perfecte plekken voor parkeren. en vaak dichtbij. Zelf laat ik hem ook staan als ik laad in den haag maar dan heeft hij wel de hele dag aan de lader gehangen en dat laatste uurtje niet. Maar als het druk bezet is dan verplaats ik hem wel. Of laad even onderweg ik zit daar niet zo mee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
nannoe schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:08:
Shell heeft een interview gegeven over EVs en de trends die zij zien.

[...]

Bron: https://www.bloomberg.com...o-drive-growth-shell-says

[...]

>:) ;)
Klant stuurt de vraag --> de kop van het artikel: Passionate’ Electric Car Owners to Drive Growth

Dus ze doen dit omdat er gekken zijn die EV's willen rijden niet omdat ze z'n mooie visie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
MeZZiN schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:23:
Het blijft af en toe een gedoe heb je prachtige laadpaal in den haag weer een benzine auto er op. Gelukkig geen lader nodig voor mij maar blijf me verbazen over dat mensen geen rekening houden met EV rijders.

Verder bevalt mijn nieuwe tesla zeker met v9 van het software. De route berekening is stukken beter alleen soms raar hoe je naar huis kan komen met laden tussen door kan rare dingen opleveren zoals rijd via Breukelen om via de supercharger te gaan. kost een uur extra (spits niet mee gerekend) maar je kan niet opgeven dat je prima wil laden aan allego. Toch soms wel een gemiste kans. En tesla zou de andere laadpalen van newmotion/tms etc ook moeten weer geven zondig onder een setting.

Straks weer naar utrecht en misschien laden bijhet restaurant anders even een 15-20 minuten aan de supercharger en door naar huis. Het bevalt prima de nieuwe modus van meestal niet hoeven laden (dus tanken) en alleen in uitzonderingen extra kwh her en der halen.

@Hachy Nice en ja ik snap wel dat mensen het totaal niet kunnen boeien de laadplekken zijn perfecte plekken voor parkeren. en vaak dichtbij. Zelf laat ik hem ook staan als ik laad in den haag maar dan heeft hij wel de hele dag aan de lader gehangen en dat laatste uurtje niet. Maar als het druk bezet is dan verplaats ik hem wel. Of laad even onderweg ik zit daar niet zo mee eigenlijk.
Typ je dit van achter het stuur met de AP aan ? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Damn, ik avrotros, jij NOS. Hoe kan ik je nu overtreffen? TED talk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Ja maar dan wel een echte ted talk en niet tedx :)

Maar humor hoeveel tractie jullie hebben/krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

prettig schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:33:
[...]

Klant stuurt de vraag --> de kop van het artikel: Passionate’ Electric Car Owners to Drive Growth

Dus ze doen dit omdat er gekken zijn die EV's willen rijden niet omdat ze z'n mooie visie hebben.
Exactly: volg de klant, want daar zit het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
nannoe schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:54:
[...]

Exactly: volg de klant, want daar zit het geld.
Ik dacht bij die luie leaserijder die toch niet op een euro extra kijkt 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

'Laadpaalklevers moeten een boetetarief gaan betalen'

Interessante ontwikkeling, denk opzich een goed initiatief op drukke plaatsen in binnensteden.

In woonwijken heeft dit waarschijnlijk een averechts effect: de laadplek die voor die ene (PH)EV rijder was aangevraagd was dan al een doorn in het oog ivm schaarste, moet diegene ook nog 's nachts een 2e plek claimen omdat ie anders een boete betaalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

mux schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:46:
[...]

Damn, ik avrotros, jij NOS. Hoe kan ik je nu overtreffen? TED talk?
We gaan binnenkort gewoon samen een vlogje recorden. Linken we iedereen daar naartoe :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YoshiBignose
Denk je echt dat mensen er blij van worden dat weer regeltjes erbij hebben, met boetes als gevolg? Ik heb het al het gevoel dat je in dit land overal boetes voor kan krijgen. Je moet het problemen aanpakken bij de oorzaak. Waarom wordt hier een probleem van gemaakt? Simpel, er zijn te weinig laadpalen. Als er genoeg laadpalen waren geweest dan was ICEing niet eens probleem geweest. In plaats van allemaal regeltjes en weer boetes innen, waardoor minder mensen zin hebben in een PHEV of BEV, dat tijd en geld nuttig gebruiken door meer laadpalen te plaatsen.

En dat PitPoint moet helemaal niet stoer doen, die laadpalen van hun hier zijn telkens kapot en dan moet ik ze bellen om te resetten en dan werkt het weer. Soms staan ze weken met een rood lampje. Het interesseert ze geen fuck. En die laadpalen staan zo'n 200 meter van elkaar vandaan en bijna nooit bezet. Dat irriteert de mensen die er wonen weer die een straat verderop moeten parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:07:

Interessante ontwikkeling, denk opzich een goed initiatief op drukke plaatsen in binnensteden.

In woonwijken heeft dit waarschijnlijk een averechts effect: de laadplek die voor die ene (PH)EV rijder was aangevraagd was dan al een doorn in het oog ivm schaarste, moet diegene ook nog 's nachts een 2e plek claimen omdat ie anders een boete betaalt..
Ja en betaald parkeren is betaald parkeren ook voor een EV. Onzin dat je als EV-rijder geen 5,- / uur hoeft te betalen omdat je kunt laden |:( (leuk destijds als stimulering, nu niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
kdeboois schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:25:
[...]

In mijn omgeving (directe collega’s) is dat niet het geval. In tegendeel zelfs. Er is er één die verzuimd, maar de rest staat dagelijks te laden.
In mijn omgeving zie ik 2 outlanders die nooit laden, wij laden wel. Anekdotisch bewijs heb je helaas niet zoveel aan...
YoshiBignose schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:50:
[...]

Ergens geen moeite voor willen doen vind ik toch echt luiheid. Maargoed ik ben ook niet iemand die alles in geld uit drukt. Wij stekkeren vooral ook omdat we de mensen om ons heen niet willen blootstellen aan uitstoot als dat niet hoeft. Maar je kan zeggen dat ik dat dus prioriteit geef boven, tja, wat doen die mensen in de tijd dat ze geen laadkabel aan sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 18:26
JayPe schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:15:
[...]

Wat voor een auto hebben we het dan over? Een Smart CDI diesel, of een Audi RS6 V10 bi-turbo benzine?

* 't is nu een beetje gissen wat je precies wilt duidelijk maken met je schrijven: welke brandstof en wat voor auto zijn best relevant in deze, en ik zie niet 1-2-3 een recente posting van jou elders in dit topic..?
Je hebt helemaal gelijk maar ik zou toch zweren dat ik onder een reactie over de Outlander PHEV reageerde. 8)7
Het ging dus over het verbruik van deze op de snelweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

YoshiBignose schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:17:
Denk je echt dat mensen er blij van worden dat weer regeltjes erbij hebben, met boetes als gevolg? Ik heb het al het gevoel dat je in dit land overal boetes voor kan krijgen. Je moet het problemen aanpakken bij de oorzaak. Waarom wordt hier een probleem van gemaakt? Simpel, er zijn te weinig laadpalen. Als er genoeg laadpalen waren geweest dan was ICEing niet eens probleem geweest. In plaats van allemaal regeltjes en weer boetes innen, waardoor minder mensen zin hebben in een PHEV of BEV, dat tijd en geld nuttig gebruiken door meer laadpalen te plaatsen.

En dat PitPoint moet helemaal niet stoer doen, die laadpalen van hun hier zijn telkens kapot en dan moet ik ze bellen om te resetten en dan werkt het weer. Soms staan ze weken met een rood lampje. Het interesseert ze geen fuck. En die laadpalen staan zo'n 200 meter van elkaar vandaan en bijna nooit bezet. Dat irriteert de mensen die er wonen weer die een straat verderop moeten parkeren.
Ik neem aan dat jouw reactie aan @CyBeRSPiN gericht is en niet op mij? Ik pleitte er in het artikel juist voor dat het niet werkte, en op mijn blog nog uitgebreider juist omdát er al zoveel tarieven en regeltjes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja, nam ik ook aan ;) Sorry @Hachy, zag later pas dat je zelf ook al een linkje naar het artikel had geplaatst.
En de echte onderliggende schaarste is parkeerplaatsen. Dedicated laadplekken verergeren dat alleen maar.
Overal op alle plekken laadpalen plaatsen zie ik nog niet op korte termijn gebeuren, maar zou het probleem wel weer reduceren tot 'te weinig parkeerplekken' ;)

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-11-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Pierz schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:29:
[...]

In mijn omgeving zie ik 2 outlanders die nooit laden, wij laden wel. Anekdotisch bewijs heb je helaas niet zoveel aan...
Beetje vreemd dat ik nu moet verwijzen naar je eigen post van het TNO onderzoek. Nergens lees ik daar in de conclusie dat leaserijders lui zijn en dat het merendeel van de PHEV nooit aangesloten wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door kdeboois op 28-11-2018 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Pierz schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:29:

Ergens geen moeite voor willen doen vind ik toch echt luiheid. Maargoed ik ben ook niet iemand die alles in geld uit drukt. Wij stekkeren vooral ook omdat we de mensen om ons heen niet willen blootstellen aan uitstoot als dat niet hoeft. Maar je kan zeggen dat ik dat dus prioriteit geef boven, tja, wat doen die mensen in de tijd dat ze geen laadkabel aan sluiten?
Mwah in de hedendaagse maatschappij waarbij een fulltime baan van 40u al niet meer bestaat en met wat kut kinderen en een zeurende vrouw lijkt me toch dat je geen topprioriteit geeft aan om op je telefoon te kijken of je auto ondertussen vol is en je weer naar buiten moet om hem weg te zetten. Als je uberhaupt in eerste instantie een vrij plek had kunnen vinden, dan moet je nog iedere keer naar buiten lopen om te kijken of er ondertussen wel een plek vrij is.
Hachy schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:37:
[...]

Ik neem aan dat jouw reactie aan @CyBeRSPiN gericht is en niet op mij? Ik pleitte er in het artikel juist voor dat het niet werkte, en op mijn blog nog uitgebreider juist omdát er al zoveel tarieven en regeltjes zijn.
Dan ben ik het inderdaad eens met jou en niet met Cyberspin, maar ik geef gewoon mijn (nutteloze) mening het is niet per se op een persoon gericht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
YoshiBignose schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:07:
[...]

Mwah in de hedendaagse maatschappij waarbij een fulltime baan van 40u al niet meer bestaat en met wat kut kinderen en een zeurende vrouw lijkt me toch dat je geen topprioriteit geeft aan om op je telefoon te kijken of je auto ondertussen vol is en je weer naar buiten moet om hem weg te zetten. Als je uberhaupt in eerste instantie een vrij plek had kunnen vinden, dan moet je nog iedere keer naar buiten lopen om te kijken of er ondertussen wel een plek vrij is.
Zou dus prima opgelost kunnen worden met push notificaties als je auto vol is, of als de laadpaal weer vrij is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Laatst online: 10:04
Henry65 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:33:
[...]

Je hebt helemaal gelijk maar ik zou toch zweren dat ik onder een reactie over de Outlander PHEV reageerde. 8)7
Het ging dus over het verbruik van deze op de snelweg
Ik rij nog zuiniger! Dit jaar tot nu toe qua benzine 1:35.
Zie: https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/195258#verbruik
Nu moet ik daarbij wel zeggen dat ik veel kortere ritten in de regio rij, maar langere ritten tot 100km blijft het benzineverbruik over de gehele rit steken op maximaal 1:15. De Outlander is en blijft een vrij zware SUV, daarom rij ik meestal op de snelweg rond de 110km/u. Zoveel tijd win je echt niet als je 120/130 ga rijden op een ritje van 100km. Rij je met een zachte rechtervoet en anticipeer je goed dan kan je met een Outlander echt heel zuinig rijden. Wel stekkeren waar het kan natuurlijk! 😊

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
CyBeRSPiN schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:39:
Ja, nam ik ook aan ;) Sorry @Hachy, zag later pas dat je zelf ook al een linkje naar het artikel had geplaatst.
En de echte onderliggende schaarste is parkeerplaatsen. Dedicated laadplekken verergeren dat alleen maar.
Overal op alle plekken laadpalen plaatsen zie ik nog niet op korte termijn gebeuren, maar zou het probleem wel weer reduceren tot 'te weinig parkeerplekken' ;)
Ik heb (nog) geen EV, maar zou een soort van wachtrij functie op de laadpalen geen optie zijn? Dat er bv 4 aansluitpunten opzitten (ipv normaal eentje), maar dat de regel geldt wie het eerste komt wie het eerste maalt. Met de lengte van kabels zou je zo vier parkeerplekken wel moeten kunnen halen (denk ik?), of misschien zelfs meer in parkeergarages. Maak 1 plek daarvan dedicated voor EV (net als nu). Als er dus al een EV staat te laden zou je jouw EV daar naast kunnen zetten (mits plek vrij), inpluggen en zodra de eerste auto klaar is met laden dan begint jouw auto met laden.
Vooral voor 's nachts lijkt dit wel te kunnen werken.

Of zeg ik nu hele domme dingen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:43:Nergens lees ik daar in de conclusie dat leaserijders lui zijn en dat het merendeel van de PHEV nooit aangesloten wordt.
Of ze lui zijn of niet werd natuurlijk ook niet onderzocht. Wat wel werd onderzocht, is dat slecht 20-25% van de PHEV rijders gemiddeld dagelijks stekkert, en dat percentage daalde door de tijd heen alleen maar.

Bij de introductie van de PHEV's en de belastingvoordelen was het uitgangspunt dat ze in totaal een stuk schoner zouden zijn omdat ze een deel elektrisch rijden. Dat blijkt ook erg tegen te vallen, de netto uitstoot is ca 2 tot 3 x hoger dan voorzien was (en dat betekent dus: er wordt veel minder elektrisch mee gereden dan voorzien was).

Dit gaat allemaal over gemiddelden. Natuurlijk KUN je er heel schoon mee rijden. Maar de cijfers geven dus wel aan, dat dit veel minder gebeurt dan de bedoeling was.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@kepler nee opzich goed idee, maar dan heb je dus veel langere (en zwaardere) laadkabels nodig die je dan mee moet zeulen. Losse kabels aan een paal is ivm vandalisme geen goed idee.
Wel zou je meerdere paaltjes op 1 aansluiting kunnen zetten die dan ge loadbalanced wordt, dat gebeurt volgens mij op sommige plekken al. Die paal moet echter alsnog aangelegd, maar het verzwaren van de bekabeling in de straat kan zo voorkomen worden.
Had al eens een demo gezien van een laadrobot, die rond kan rijden in een parkeergarage en dan geparkeerde EVs af kan gaan en zelf aan kan koppelen (laadklep moet open en een bepaalde Q-code moet je er dan onder hangen). Handig voor longterm parking (vliegvelden, veerhavens), maar ook niet echt een oplossing voor normale parkeerplaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-11-2018 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
CyBeRSPiN schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:04:
@kepler nee opzich goed idee, maar dan heb je dus veel langere (en zwaardere) laadkabels nodig die je dan mee moet zeulen. Losse kabels aan een paal is ivm vandalisme geen goed idee.
Wel zou je meerdere paaltjes op 1 aansluiting kunnen zetten die dan ge loadbalanced wordt, dat gebeurt volgens mij op sommige plekken al. Die paal moet echter alsnog aangelegd, maar het verzwaren van de bekabeling in de straat kan zo voorkomen worden.
Had al eens een demo gezien van een laadrobot, die rond kan rijden in een parkeergarage en dan geparkeerde EVs af kan gaan en zelf aan kan koppelen (laadklep moet open en een bepaalde Q-code moet je er dan onder hangen). Handig voor longterm parking (vliegvelden, veerhavens), maar ook niet echt een oplossing voor normale parkeerplaatsen.
Ik weet niet hoe lang de kabels nu zijn, maar zeker op een parkeerterrein/garage zou je 1 paal kunnen laten omringen door 4 plekken. Lijkt me dat de kabels dat wel halen.
Je hebt alleen geen zekerheid dat je kan laden op deze manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

kepler schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:08:
[...]

Ik weet niet hoe lang de kabels nu zijn, maar zeker op een parkeerterrein/garage zou je 1 paal kunnen laten omringen door 4 plekken. Lijkt me dat de kabels dat wel halen.
Je hebt alleen geen zekerheid dat je kan laden op deze manier...
Zoiets dus?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0299/9933/products/AV_quad1_large.jpg?v=1495100586
Webasto EVSE-RS Quad Charger

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-11-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
mddd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:03:
[...]

Of ze lui zijn of niet werd natuurlijk ook niet onderzocht. Wat wel werd onderzocht, is dat slecht 20-25% van de PHEV rijders gemiddeld dagelijks stekkert, en dat percentage daalde door de tijd heen alleen maar.

Bij de introductie van de PHEV's en de belastingvoordelen was het uitgangspunt dat ze in totaal een stuk schoner zouden zijn omdat ze een deel elektrisch rijden. Dat blijkt ook erg tegen te vallen, de netto uitstoot is ca 2 tot 3 x hoger dan voorzien was (en dat betekent dus: er wordt veel minder elektrisch mee gereden dan voorzien was).

Dit gaat allemaal over gemiddelden. Natuurlijk KUN je er heel schoon mee rijden. Maar de cijfers geven dus wel aan, dat dit veel minder gebeurt dan de bedoeling was.
Ai... ik las het anders, maar dat is inderdaad laag.

Wat is op mijn werk zie is dat er slechts 1 PHEV parkeert zonder te laden en waar ik woon is het gewoon druk aan de laadpalen. Er staan nauwelijks PHEV op andere dan de laadplek geparkeert.

Toch halen de meeste wel rond de 30% aan elektrische kilometers. Wellicht is het dagelijk laden lang niet voor iedereen noodzaak ?

[ Voor 20% gewijzigd door kdeboois op 28-11-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:07
CyBeRSPiN schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:07:

Of het probleem op te lossen door de auto leeg te laten lopen als hij niet meer laadt. Bijvoorbeeld een 20 minuten overgang en dan de stroom terug het net op. Dan moet je auto wel verplaatsen, laden heeft anders geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

jerh schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:29:
[...]

Of het probleem op te lossen door de auto leeg te laten lopen als hij niet meer laadt. Bijvoorbeeld een 20 minuten overgang en dan de stroom terug het net op. Dan moet je auto wel verplaatsen, laden heeft anders geen zin.
En jij denkt dat dit motiverend gaat werken voor elektrische auto's?
Een normale auto ram je overal neer. Een elektrische auto zou je dan ook nog eens weg moeten halen, omdat ie anders weer leegloopt 8)7

Er moeten gewoon meer laders bij.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:24:
Toch halen de meeste wel rond de 30% aan elektrische kilometers. Wellicht is het dagelijk laden lang niet voor iedereen noodzaak ?
Dat is natuurlijk zo. Het meten van het stekkeren snap ik om die reden ook niet zo. Het gaat toch om de uitstoot uiteindelijk. Dat is het doel. Meten van stekkeren is een (slechte) proxy om dat kenmerk te beoordelen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Ze moeten gewoon goedkopere laadpalen maken waarbij niet hoeveel kwh belangrijk is maar de hoeveelheid palentotaal. Dus 10 palen liever 3x64A waarbij als er 4 in gebruik zijn de maximaal halen. Alleen bij meer gewoon verdelen en als iemand klaar is prima neemt geen stroom meer nodig dus de rest van de palen nemen.

En echt die palen kosten bijna niets in vergelijking met een parkeer plaats. Plus extra inkomsten bron. Vraag 5 cent boven op de bruto kwh en gaan.

De overheid zou eigen bij vergunning verlening van een parkeerplaats / garage moeten eisen minimaal 10% / 20% voorzien van laadpalen. Anders geen vergunning of langzamer proces. Denk dat de meeste ontwikkelaar dan graag de palen aansluiten. Plus de garage houders kunnen bijverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Vulcan750 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:43:
[...]

Ik rij nog zuiniger! Dit jaar tot nu toe qua benzine 1:35.
Zie: https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/195258#verbruik
Nu moet ik daarbij wel zeggen dat ik veel kortere ritten in de regio rij, maar langere ritten tot 100km blijft het benzineverbruik over de gehele rit steken op maximaal 1:15. De Outlander is en blijft een vrij zware SUV, daarom rij ik meestal op de snelweg rond de 110km/u. Zoveel tijd win je echt niet als je 120/130 ga rijden op een ritje van 100km. Rij je met een zachte rechtervoet en anticipeer je goed dan kan je met een Outlander echt heel zuinig rijden. Wel stekkeren waar het kan natuurlijk! 😊
Ik rij 1 op 666 met de i3 rex. Ander concept (wel 300km bereik in de zomer, winter 250km met 22kwh accu).

Hybride: echte EV met range extender en kleine tank, dan ga je vanzelf meer elektrisch rijden. En dan 50/50 e-range en extender range (beide bv. 200km, totaal 400km).

En je zeult geen zware accu mee die je 80% van de tijd niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@MeZZiN en dan afschaffen dat die laadpaalplekken alleen door EV's bezet mogen worden? Anders zie ik het niet gebeuren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat mag prima als er maar genoeg plekken zijn. Dat zou het mooiste zijn dat het niet nodig is.

Zou zelf eerst kiezen de helft EV only en de rest gewoon.

Alternatief is door de hele garage losse palen zetten en dat elke parkeer plek bereikbaar is met en 8 meter kabel. Dus elke vak van 8 plekken bijvoorbeeld een 2 uitgang paal. met een lamp er boven of zo zodat je ziet of de lader vrij is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
kdeboois schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:24:
[...]

Ai... ik las het anders, maar dat is inderdaad laag.

Wat is op mijn werk zie is dat er slechts 1 PHEV parkeert zonder te laden en waar ik woon is het gewoon druk aan de laadpalen. Er staan nauwelijks PHEV op andere dan de laadplek geparkeert.

Dat is wat ik bedoelde met anekdotisch bewijs. Dat jij het om je heen wel collega's ziet laden betekent niet dat dat gemiddeld over heel NL zo is.

Een noodzaak is er zowieso niet met een PHEV natuurlijk. Je doet het tegen de uitstoot en/of voor de portomonee. De incentive voor die laatste is bij leaserijders niet aanwezig. Interessant vind ik dat de BMW i3 84% elektrische km's rijdt. Die heeft een range extender waarmee rijden een stuk minder leuk wordt. Dat is blijkbaar wel een goede motivatie. Wellicht is het een idee om in nieuwe regelgeving bijtelling tarieven lager te maken voor auto's met een zwakke range extender. Maar het blijft lastig vergelijken: de elektrische range van een i3 is ook een stuk groter en dat helpt ook weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Hoe goedkoper de EV's worden hoe niet belangrijk de plugin wordt. Plugin hybrid is alleen nuttig voor iemand range issue heeft. En nee er is niet echt een issue maar een schijn issue. Natuurlijk is laden niet fijn en ja het kost iets tijd. Maar tanken elke 2-3 dagen kost ook tijd. Ik moet nu alleen extra laden als ik een extra avond iets heb anders hoef ik nooit te laden. Meestal ook niet nodig omdat ik in de stad kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Jeroenneman schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:34:
[...]

En jij denkt dat dit motiverend gaat werken voor elektrische auto's?
Een normale auto ram je overal neer. Een elektrische auto zou je dan ook nog eens weg moeten halen, omdat ie anders weer leegloopt 8)7

Er moeten gewoon meer laders bij.
Je post maakt duidelijk dat het een mentaliteits dingetje is. Ja, als je auto vol is het wel zo beleeft om hem weg te halen. Je ziet dat iedereen in laadpalen wereld daar ook mee bezig is. Er wordt anders aan de laadpaal geen geld verdiend en voor je mede rijders is het fijn als zij ook kunnen opladen.

Dus heb je twee keuzes: een beloningstelsel of een boetestelsel. Geld boetes moeten behoorlijk zijn willen ze werken, mijn idee was een wat directer variant.

Vergelijk een laadpaal op dit moment met een gehandicaptenplaats, ook daar zie op plekken een maxium tijdsduur ingevoerd worden om te parkeren.

En meer laadpunten kan helpen, maar de markt is nog zoekend wat het juiste model is. Dus tot die tijd is het pioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
YoshiBignose schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:07:
[...]

Lijkt me des te meer reden om niet meteen op die vrije plek te gaan staan en te kijken of er verderop nog een plekje is, zodat het naar huis lopen nog wat langer duurt O-)

Niet op de telefoon checken, maar even de wandeling maken naar de auto om te kijken of hij al vol is. En zo niet, er even naast gaan zitten wachten. Kan je daar mooi even je GoT bijwerken en je rust pakken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
MeZZiN schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:00:
Dat mag prima als er maar genoeg plekken zijn. Dat zou het mooiste zijn dat het niet nodig is.

Zou zelf eerst kiezen de helft EV only en de rest gewoon.

Alternatief is door de hele garage losse palen zetten en dat elke parkeer plek bereikbaar is met en 8 meter kabel. Dus elke vak van 8 plekken bijvoorbeeld een 2 uitgang paal. met een lamp er boven of zo zodat je ziet of de lader vrij is of niet.
De kosten van een laadpaal zitten vooral in de aansluiting op het net en de elektronica in de paal.
Een paar extra meter kabel of een paar aansluitpuntjes zijn echt de kosten niet. Daardoor is een 22kW laadpaal met aansluitingen voor 8 parkeerplaatsen maar marginaal duurder dan een 22kW laadpaal met maar 1 aansluiting.
Als die allemaal bezet zijn zal het ff duren. Maar je hoeft iig geen stoelendans te doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

jerh schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:13:
[...]

Je post maakt duidelijk dat het een mentaliteits dingetje is. Ja, als je auto vol is het wel zo beleeft om hem weg te halen. Je ziet dat iedereen in laadpalen wereld daar ook mee bezig is. Er wordt anders aan de laadpaal geen geld verdiend en voor je mede rijders is het fijn als zij ook kunnen opladen.

Dus heb je twee keuzes: een beloningstelsel of een boetestelsel. Geld boetes moeten behoorlijk zijn willen ze werken, mijn idee was een wat directer variant.

Vergelijk een laadpaal op dit moment met een gehandicaptenplaats, ook daar zie op plekken een maxium tijdsduur ingevoerd worden om te parkeren.

En meer laadpunten kan helpen, maar de markt is nog zoekend wat het juiste model is. Dus tot die tijd is het pioneren.
Maar met dit soort "mentaliteitsdingetjes" wordt de EV wel heel erg weggelegd voor een klein deel van de markt. Dat wordt leuk, als een afdeling op een dag 50*5 minuten kwijt is aan auto's herparkeren. Dan zie ik meer in laadkabels die gewoon wat langer zijn, zodat je vanaf één laadstation meerdere plekken kunt aansluiten. En laadkabels die automatisch uit de auto zijn te verwijderen zodra ie vol zit. Dus als buurman B ziet dat de Tesla van buurman A vol is, dan kan ie die gewoon uitpluggen, en de kabel naar z'n eigen auto verlengen.

In plaats van buurman A te moeten bellen/notifyen of ie even z'n auto wil weg rijden, terwijl buurman A gewoon aan het werk is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:45

Snow_King

Konijn is stoer!

PWM schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:49:
[...]

Maar voor wie? De gemiddelde afstand woon-werk is 23km. Het aantal automobilisten dat in Nederland meer dan 300km per dag rijdt is <0,5%.

In Amerika is het gemiddelde 32 mile per dag en mensen die meer dan 250 mijl per dag rijden is <1%.

In Duitsland en Frankrijk liggen de cijfers niet anders. Dat betekent dat het over over over grote deel van de automobilisten meer dan voldoende range heeft en alleen bij uitzondering moet laden onderweg. Dat betekent dus 1* in de maand een 30 minuten laadsessie.
Ik pas altijd wel erg op met gemiddeldes. Mijn vrouw rijd 2x in de week voor haar werk met de auto. 3 dagen werkt ze in de stad en kan ze fietsen, twee andere dagen moet ze naar Eindhoven toe, ~65km enkele reis.

260km per week dus. Als je dat berekend over 5 dagen, dan kom je uit op 52km per dag. Zij rijdt echter 130km op een dag voor haar werk. Dan in de avond nog wat dingen doen, maak er rustig 160 a 170km van op een dergelijke dag.

Om dat lekker te kunnen rijden heb je een EV nodig met minimaal 250km bereik.

Enkele keren per jaar moet ze ook naar Utrecht voor haar werk, dat is 250km op één dag, pak daar dus een buffer bij en je hebt een EV nodig die zeker 300km kan rijden op een accu onder ALLE omstandigheden.

Zij staat er heel simpel in: Snelladen onderweg voor Utrecht heen en weer doe ik niet. Mijn benzine auto (Mini Cooper) kon dit probleemloos en waarom zou ik voor "even Utrecht" ineens bij een snellader moeten staan?

Je kan de situatie van diverse manieren benaderen, maar ik snap haar opmerking (en die van vele anderen) wel. Een auto moet vrijheid geven en niet een beperking zijn. Gewoon rijden en dan weer snel door kunnen. Als je continue moet plannen met opladen is dat gewoon vervelend voor veel mensen. Die hebben al genoeg aan hun hoofd.

Wat ik vooral wil zeggen: Gemiddeldes zijn gevaarlijk om mee te rekenen. Het zijn de pieken/uitzonderingen waar mensen naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Jeroenneman schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:31:
[...]

Maar met dit soort "mentaliteitsdingetjes" wordt de EV wel heel erg weggelegd voor een klein deel van de markt. Dat wordt leuk, als een afdeling op een dag 50*5 minuten kwijt is aan auto's herparkeren. Dan zie ik meer in laadkabels die gewoon wat langer zijn, zodat je vanaf één laadstation meerdere plekken kunt aansluiten. En laadkabels die automatisch uit de auto zijn te verwijderen zodra ie vol zit. Dus als buurman B ziet dat de Tesla van buurman A vol is, dan kan ie die gewoon uitpluggen, en de kabel naar z'n eigen auto verlengen.

In plaats van buurman A te moeten bellen/notifyen of ie even z'n auto wil weg rijden, terwijl buurman A gewoon aan het werk is.
Bij ons kantoor wordt parkeren na 2 uur fors duurder en je ziet iedereen dus naar de meter lopen om te eindigen en opnieuw bij te vullen.

Dus tariefstelling helpt zeker. Zolang er niet genoeg palen zijn, zullen de palen die er wel zijn efficient gebruikt moeten worden. En ik gok dat er nog lange tijd een tekort zal zijn.

Je ziet het nu ook bij de snelladers al drukker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Zullen we dit topic maar het grote laadpalen topic noemen ? Blijft om de week terug komen, gaat nog zelden over elektrisch auto's hier.

Want schijnbaar is dat andere topic over laadpalen niet goed genoeg .....https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1877683

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 08:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

prettig schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:55:
Zullen we dit topic maar het grote laadpalen topic noemen ? Blijft om de week terug komen, gaat nog zelden over elektrisch auto's hier.

Want schijnbaar is dat andere topic over laadpalen niet goed genoeg .....https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1877683
* Falcon mompelt iets over een topic report 😉

Weten jullie of er nog 7 persoons ev’s onderweg zijn? Naast de model s/x en de Nissan e-NV200 houd het wel op.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 10:52
Falcon schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:57:
[...]

Weten jullie of er nog 7 persoons ev’s onderweg zijn? Naast de model s/x en de Nissan e-NV200 houd het wel op.
Toevallig vandaag aangekondigd.
Gisteren de pickup.
http://products.rivian.com/suv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Laatst online: 10:04
prettig schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:48:
[...]

Ik rij 1 op 666 met de i3 rex. Ander concept (wel 300km bereik in de zomer, winter 250km met 22kwh accu).

Hybride: echte EV met range extender en kleine tank, dan ga je vanzelf meer elektrisch rijden. En dan 50/50 e-range en extender range (beide bv. 200km, totaal 400km).

En je zeult geen zware accu mee die je 80% van de tijd niet nodig hebt.
Ja, oké maar een i3 rex kan je nauwelijks vergelijken met een Outlander. Ten eerste kan je een i3 rex eigenlijk niet een phev noemen, het is in feite een EV met een scootermotortje (als ik het goed heb) als range extender. Daarnaast is een i3 een stuk kleiner. Een bijzondere (eigenzinnige) auto is het zeker! 👍

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Vulcan750 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:12:
[...]

Ja, oké maar een i3 rex kan je nauwelijks vergelijken met een Outlander. Ten eerste kan je een i3 rex eigenlijk niet een phev noemen, het is in feite een EV met een scootermotortje (als ik het goed heb) als range extender. Daarnaast is een i3 een stuk kleiner. Een bijzondere (eigenzinnige) auto is het zeker! 👍
Een zg seriële hybride (Outlander, toyota/lexus) en zeker zonder stekker: gewoon dik bijtellen.

Maar een EV-concept (i3 is er een van) die gebruik kan maken van een Extender is helemaal niet zo dom.
- De i3 is in Californië een ZERO emissie auto ook met de extender (beperkte tankinhoud is daar vastgelegd in de wet).
- Je red het echt makkelijk in NL met een 22-33 kwh accu maar soms is die extender handig (net de snellader halen of doorrijden naar de volgende snellader..... gebruik ik de rex het meest voor).
- In de winter heeft de extender geen last van de kou (bereik blijft hetzelfde), dus dat vang je evt. ook op.
- En je gaat gewoon Elektrisch rijden, die extender gebruik je zelden, moet je eens in de maand verder dan kan dat.

Nu zijn die extenders gewoon nog niet goed: bmw heeft een bromfiets motor genomen, andere nemen een standaard blok wat ze al hebben (rijd gewoon 1:15 omgerekend). Slecht gedaan.

Dat kan veel efficiënter en goedkoper, maar gaat doodbloeden omdat er weinig stimulans is voor deze techniek (mazda heeft een extender op basis van de wankel bedacht... stuk beter).

Wellicht komt het uit de transport hoek: Ford transit Hybrid, maar ook daar de standaard ecoboost uit het rek genomen als extender.

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 28-11-2018 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Falcon schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:57:
[...]

helaas nog niet veel en zeker niet goedkoper dan de model x of (nissan)

Het blijven voornamelijk wat kleinere autos nog ik hoop echt dat over 1 -2 een echt ruime gezins auto nu is de kona de grootste van de sub 40k autos. maar het is niet super groot. Prima voor de meeste dat wel maar groot is anders.

Ben super blij dat de tesla model x werkt voor mij maar snap dat voor andere niet handig is of veel goedkoper willen. En daar is nog niets voor gevonden helaas.

[ Voor 13% gewijzigd door MeZZiN op 28-11-2018 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MTBreak schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:05:
[...]

Toevallig vandaag aangekondigd.
Gisteren de pickup.
http://products.rivian.com/suv/
Die. Is. Vet!

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ja absoluut vet design. Maar 185kwh accu erin in 2020, zakt door het asfalt :? (echt wat voor de US)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

prettig schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:48:
[...]

Ja absoluut vet design. Maar 185kwh accu erin in 2020, zakt door het asfalt :? (echt wat voor de US)
Ja, en als ie er niet doorheen zakt, trekt ie met z'n 14000Nm het asfalt van de onderlaag af :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Snow_King schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:32:
260km per week dus. Als je dat berekend over 5 dagen, dan kom je uit op 52km per dag. Zij rijdt echter 130km op een dag voor haar werk. Dan in de avond nog wat dingen doen, maak er rustig 160 a 170km van op een dergelijke dag.

Om dat lekker te kunnen rijden heb je een EV nodig met minimaal 250km bereik.

Enkele keren per jaar moet ze ook naar Utrecht voor haar werk, dat is 250km op één dag, pak daar dus een buffer bij en je hebt een EV nodig die zeker 300km kan rijden op een accu onder ALLE omstandigheden.

Zij staat er heel simpel in: Snelladen onderweg voor Utrecht heen en weer doe ik niet. Mijn benzine auto (Mini Cooper) kon dit probleemloos en waarom zou ik voor "even Utrecht" ineens bij een snellader moeten staan?
Misschien een te directe vraag, maar waarom zou ze niet op de bestemming kunnen laden? Dan heb je die "minimaal 250 km bereik" echt niet nodig. Ik rij zelf regelmatig diep het oosten van het land in, voorbij Arnhem of Zwolle, er zijn altijd wel palen. Nee, soms niet direct op de locatie. Ja, het vergt even een check en nadenken, maar als de auto toch aardig wat uren stilstaat, kan je daar maar beter zo goed mogelijk gebruik van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:45

Snow_King

Konijn is stoer!

nannoe schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:13:
[...]

Misschien een te directe vraag, maar waarom zou ze niet op de bestemming kunnen laden? Dan heb je die "minimaal 250 km bereik" echt niet nodig. Ik rij zelf regelmatig diep het oosten van het land in, voorbij Arnhem of Zwolle, er zijn altijd wel palen. Nee, soms niet direct op de locatie. Ja, het vergt even een check en nadenken, maar als de auto toch aardig wat uren stilstaat, kan je daar maar beter zo goed mogelijk gebruik van maken.
Goede vraag, maar dat is gewoon nog niet altijd mogelijk. Ze werkt voor een grote landelijke organisatie en die organiseert zo eens in de X maanden een bijeenkomst waar dan honderden mensen van het bedrijf samen komen op één plek.

De laadplekken die er dan zijn bij hotel, vergaderzaal, etc zijn vaak al bezet of zijn er niet eens.

Ik nam haar als voorbeeld, maar ik doelde vooral op het feit dat we moeten oppassen met "23km gemiddeld per dag". Gemiddeldes zeggen hierin te weinig wat mij betreft. Het zijn de pieken, de uitzonderingen die voor veel mensen de regel maken.

Mensen willen ook: A naar B naar A. Zonder al te veel gedoe. Dan is 300km rijden op één dag in Nederland helemaal niet raar en dan moet de auto dat gewoon altijd kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
En toch moet je anders gaan denken dus jij wilt 2000-5000 euro extra uitgeven zodat je 50 kilometer meer op een lading kan (250->300) voor paar keer per maand.

Zelf al een rondje Nederland gedaan ja op de terug weg geladen om weer thuis te komen natuurlijk kan ook niet anders maar echt een probleem was het niet omdat we ook iets moesten eten etc.

Gemiddelde zeggen zeker niet veel dus pak je je woonwerk afstand en als je een grote afstand moet nemen elke week dan zou ik die als range nemen maar voor die rit eens per maand zou ik gewoon aan de laadpaal staan vaak is er wifi even wat mail weg tikken / koffie drinken wat deployen code kloppen etc. Tijd vliegt.

Maar goed even terug naar jouw usecase de leaf (en dat is niet eens de beste keuze) zou dit allemaal prima kunnen alleen moet je voor de rit naar utrecht even een kwartier/half uurtje laden 4x per jaar maar vaak kan je in utrecht ook aan de paal dus kost het je dus geen extra tijd.

Kijk goed naar je usecase gooi alle redenen die je maar kan verzinnen waarom een EV niet werkt weg. En kijk naar wat je echt nodig hebt. Nee je hoeft niet voor de enkele 300 kilometer rit een grote accu te hebben. En voor een dag veel klusjes doen red je het makkelijk met bijna elke auto. Laden gaat snel ook thuis als je maar de juiste laadpaal heb.

Je zal zien dat voor Nederlanders er bijna geen echt goed excuus is om niet een EV te rijden.

Maar goed je moet wel kunnen om denken en oplossing willen zoeken naar de kleine issues die EV rijden nu nog parten speelt deze zullen de komende jaren steeds meer worden opgelost met meer laadpalen en beter netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Snow_King schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:39:
[...]

Goede vraag, maar dat is gewoon nog niet altijd mogelijk. Ze werkt voor een grote landelijke organisatie en die organiseert zo eens in de X maanden een bijeenkomst waar dan honderden mensen van het bedrijf samen komen op één plek.

De laadplekken die er dan zijn bij hotel, vergaderzaal, etc zijn vaak al bezet of zijn er niet eens.

Ik nam haar als voorbeeld, maar ik doelde vooral op het feit dat we moeten oppassen met "23km gemiddeld per dag". Gemiddeldes zeggen hierin te weinig wat mij betreft. Het zijn de pieken, de uitzonderingen die voor veel mensen de regel maken.

Mensen willen ook: A naar B naar A. Zonder al te veel gedoe. Dan is 300km rijden op één dag in Nederland helemaal niet raar en dan moet de auto dat gewoon altijd kunnen.
Ik ben ook zo iemand, rij elke dag 50km en soms verder en elke week in de zomer verder dan het bereik.
Reden dat ik destijds de i3 Rex gekozen heb (was ook niet veel anders) en dat voldoet nog steeds. Ik vindt het een ideale combi (tank zelden) totdat we eindelijk goedkopere en lichtere accu's hebben.

Kopen nu Kona's / Niro's vanwege de bijtelling met 64kwh accu's voor veel geld, puur vanwege de piek. Was die er met 33kwh en micro-extender voor 10-15K minder: gelijk gekocht als de bijtelling ook 4% was.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

@Snow_King Ik vind dat op zich helemaal geen onredelijke gedachte, maar aan de andere kant is het voor mij een praktisch ondenkbare mate van luiheid en desinteresse dat iemand bij het gebruik van een €30k+ apparaat dat onnoemelijk veel schade aan gezondheid, omgeving en economie doet... niet even zin heeft om hem aan de laadpaal te hangen. Het getuigt van een soort 'ik wil alles hebben en er niks voor doen'-mentaliteit die ik zelden zo sterk zie als bij (sommige, potentieel stroman) automobilisten.

Ik zou het helemaal eens zijn met de praktische onhaalbaarheid van elektrische auto's als de concessies die je moet doen significant zijn, maar even 10 minuten pauze houden bij een fastned of 2 minuten omrijden/lopen naar een laadpaal? Is dat nou echt zo'n wereldschokkende aanpassing dat dit de keuze voor een elektrische auto compleet onmogelijk maakt?

Het verschil in het praktijkgebruik is echt bijna niks, ik heb het gevoel dat dit een 100% psychologische blokkade is van mensen die op een manier vastgeroest zijn in hun wegen die ik niet kan begrijpen.

Mensen wassen hun auto toch ook wel eens? Of moeten omrijden langs een benzinestation? Of... weet ik veel, moeten hun navigatie instellen of een minuutje langer in de auto zitten om op een regenbui te wachten. Het zijn echt minuscule concessies die je met een moderne elektrische auto hoeft te doen, vergelijkbaar met iedere andere niet-rijactiviteit met een auto.

Dit alles is gewoon geen goed argument tegen EVs. Er zijn genoeg wél goede argumenten om uit te kiezen: volledig missende modellen, hele merken die niks hebben, missende features zoals DC snelladen of 3-faseladen, slechte of oncomfortabele zitpositie, enz. enz. Er is een hoop mis en missend aan het huidige scala elektrische auto's. Maar het range- en laadcomfort-argument is echt bullshit aan het worden. Met als uitzondering wellicht een extreme use case hier en daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrede Thomas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 15:04
er zijn ook geen mobiele telefoons waar je 10kWh in kan laden. Zou best fijn zijn als ik niet 2x per dag dat ding aan de stekker moet hangen, maar gewoon 1x per jaar oid
en toch heeft inmiddels (bijna) iedereen zich daar bij neergelegd en laad dagelijks zijn telefoon 1 of meerdere keren op. precies wat @mux zegt, een psychologische blokkade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Gemak dient de mens en we zijn allemaal druk ......wat voor jouw even relaxed laden is is voor anderen volledige tijdsverspilling en stress (en dat is helaas de meerderheid anders hadden er al veer meer EV's rond gereden).

En ja dat zit tussen je oren, maar is er nog niet zo makkelijk tussenuit !

En daar hoor ik ook bij: geen zin in wachten/laden, omrijden voor een paal, etc...... dus was het destijds i3+rex, ampera's, PHEV en nu kona's en niro's.

Waarom: range en bijtelling (want anders waren ze niet allemaal gelijk vervangen).
Pagina: 1 ... 25 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.