Nice, thanks! Die ga ik eens bekijken.Erasmo schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:45:
[...]
Kijk eens naar het JLD505 bord, zo'n beetje ieder omgebouwde klassieker met Chademo gebruikt die, New-Electric in Amsterdam past ze vaak toe. Ik kan je de libraries wel sturen als je wilt.
Tja als je het zo gaat berekenen, kan je daarna ook gaan zoeken naar het % mensen zonder eigen oprit of parkeerplek en die dus niet iedere nacht hun auto aan de lader kunnen zetten. Als je een nachtje niet kan laden dan gaat het vrij snel met je range, ook al moet je bijv maar 50 km op een dag.PWM schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:49:
[...]
Maar voor wie? De gemiddelde afstand woon-werk is 23km. Het aantal automobilisten dat in Nederland meer dan 300km per dag rijdt is <0,5%.
Facts don't care about your feelings
Da's natuurlijk waar en vanzelfsprekend is het fijn als accu's groter worden (en dat gebeurt natuurlijk ook langzaamaan).YoshiBignose schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:54:
[...]
Tja als je het zo gaat berekenen, kan je daarna ook gaan zoeken naar het % mensen zonder eigen oprit of parkeerplek en die dus niet iedere nacht hun auto aan de lader kunnen zetten. Als je een nachtje niet kan laden dan gaat het vrij snel met je range, ook al moet je bijv maar 50 km op een dag.
Maar de focus zou meer moeten zijn op betere laadgelegenheden en (veel) sneller laden in plaats van dat iedereen met auto's van 2400 kilo op pad gaat. (imho
Verwijderd
"Als de Burgermeester van Utrecht niet genoeg heeft aan 500km range, kunnen we beter stoppen met electrische auto's :+"
Ik heb het idee dat de keuze meer bepaald is geworden vanwege status dan dat er serieuze argumenten doorslaggevend zijn geweest.
Ik heb het idee dat de keuze meer bepaald is geworden vanwege status dan dat er serieuze argumenten doorslaggevend zijn geweest.
Helemaal mee eens: sneller laden op meer plaatsen (want dan "tank" je gewoon even in 5-10 minuten).PWM schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:58:
[...]
Da's natuurlijk waar en vanzelfsprekend is het fijn als accu's groter worden (en dat gebeurt natuurlijk ook langzaamaan).
Maar de focus zou meer moeten zijn op betere laadgelegenheden en (veel) sneller laden in plaats van dat iedereen met auto's van 2400 kilo op pad gaat. (imho)
Wellicht wordt de hybrid weer interessant....... met 100km ev range.... nog steeds ideaal voor de km vreters.
[ Voor 16% gewijzigd door prettig op 26-11-2018 12:02 ]
Maar een hybride is uiteindelijk gewoon nepperij, zeker die 'zelf opladen'. Waar denk je dat de energie voor het opladen vandaan komt?
Voor het stukje woon-werkverkeer zou het nog kunnen werken voor een stekker hybride mits deze braaf wordt opgeladen.
Voor het stukje woon-werkverkeer zou het nog kunnen werken voor een stekker hybride mits deze braaf wordt opgeladen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Een goed ontworpen PHEV zou theoretisch het beste van beide werelden moeten zijn: zoals gezegd is de gemiddelde rijafstand sub-30km, dus zelfs met de huidige generatie PHEVs kun je dat 100% elektrisch doen. En praktisch iedereen met zo'n auto zal zowel thuis als op het werk kunnen laden. Het maakt dan niet uit dat je eens in de zoveel tijd de benzinemotor gebruikt op langere ritten, want 90%+ van je kilometers kun je elektrisch doen. En dan kunnen we allemaal met veel minder batterijen veel meer elektrisch rijden. Batterijproductie is de grote bottleneck momenteel!
.... ware het niet dat zulke mythische perfecte PHEVs niet bestaan. In alle PHEVs van nu zitten accupakketten met een extreem lage energiedichtheid (typisch ~200kg voor ~10kWh), waardoor het vaak zwaardere en minder praktische auto's zijn dan de volledige BEVs of ICE-varianten. En ze zijn niet goedkoop, een VW GTE-model is duurder dan hun BEVs, een Outlander is één van de duurste in z'n klasse, enz. En snelladen kunnen ze niet - ja, de outlander met 20kW, wat ook niet echt opschiet.
Plus het 'risico' dat een flink deel van de plug-in hybrides niet worden ingeplugd.
Hybrides, met name PHEVs, zijn géén nepperij, zo ver wil ik niet gaan, maar ze maken totnogtoe de belofte niet waar van een 'best of both worlds'-scenario. Hybrides met superkleine accu's zijn nuttig voor het verbruik én grondstofgebruik, BEVs zijn duidelijk het beste maar nog onvolwassen techniek, en ertussenin zit eigenlijk nog een beetje een gat dat moeilijk te vullen is. I
.... ware het niet dat zulke mythische perfecte PHEVs niet bestaan. In alle PHEVs van nu zitten accupakketten met een extreem lage energiedichtheid (typisch ~200kg voor ~10kWh), waardoor het vaak zwaardere en minder praktische auto's zijn dan de volledige BEVs of ICE-varianten. En ze zijn niet goedkoop, een VW GTE-model is duurder dan hun BEVs, een Outlander is één van de duurste in z'n klasse, enz. En snelladen kunnen ze niet - ja, de outlander met 20kW, wat ook niet echt opschiet.
Plus het 'risico' dat een flink deel van de plug-in hybrides niet worden ingeplugd.
Hybrides, met name PHEVs, zijn géén nepperij, zo ver wil ik niet gaan, maar ze maken totnogtoe de belofte niet waar van een 'best of both worlds'-scenario. Hybrides met superkleine accu's zijn nuttig voor het verbruik én grondstofgebruik, BEVs zijn duidelijk het beste maar nog onvolwassen techniek, en ertussenin zit eigenlijk nog een beetje een gat dat moeilijk te vullen is. I
Valt mee eerlijk gezegd nog tegen met de prijzen van de Kona EV en e-Niro dat het als particulier minder voordelig lijkt te zijn dan ik had verwacht.
Hieronder een overzicht van private lease bij dezelfde lease maatschappij.
En zelfs als je stroom gratis zou zijn de kom je steeds flink duurder uit lijkt het.

Nu heb ik er met de garantie voorwaarden van KIA geen problemen mee om hem particulier gewoon aan te schaffen in plaats van te leasen.
Maar zou de leasemaatschappij er nu zo veel naast zitten in de maandelijkse kosten?
(Ja ik weer dat de elektrische uitvoeren een stuk sneller/luxer etc is maar zelfs dan lijkt het nog aanzienlijk duurder (en goedkoper niet samen te stellen)).
Hieronder een overzicht van private lease bij dezelfde lease maatschappij.
En zelfs als je stroom gratis zou zijn de kom je steeds flink duurder uit lijkt het.

Nu heb ik er met de garantie voorwaarden van KIA geen problemen mee om hem particulier gewoon aan te schaffen in plaats van te leasen.
Maar zou de leasemaatschappij er nu zo veel naast zitten in de maandelijkse kosten?
(Ja ik weer dat de elektrische uitvoeren een stuk sneller/luxer etc is maar zelfs dan lijkt het nog aanzienlijk duurder (en goedkoper niet samen te stellen)).
[ Voor 0% gewijzigd door ice-T106 op 26-11-2018 12:45 . Reden: thumbs ]
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Dat ben ik niet geheel met je eens. Een verbrandingsmotor is al onzuinig en als je remt gooi je alle bewegingsenergie ook nog eens weg. Dan kun je die energie beter deels bewaren in je accu en later weer gebruiken. De energie die met regeneratie wordt opgeslagen, is wel degelijk winst. De totale systeem-efficiëntie is dus echt wel groter dan enkel een ICE.daemonix schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:29:
Maar een hybride is uiteindelijk gewoon nepperij, zeker die 'zelf opladen'. Waar denk je dat de energie voor het opladen vandaan komt?
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Nee, de leasemaatschappij heeft nog geen idee van de kosten en van de restwaarde van deze auto's dus spelen ze op veilig. Daarnaast haal je veel terug op het verbruik (als de benzineprijzen weer stijgen...).
Voor ons was de Ioniq Electric voordeliger in private lease dan een Ford Fiesta Vignale automaat als Total Cost of Ownership, met 1,60 euro/l als benzine prijs.
@mddd Zo bezien niet, maar zo worden ze niet in de markt gezet. Marketing technisch worden ze als 'schone' auto's gepresenteerd, en dat is gewoon en simpelweg een leugen. Zie de reclame van ik meen Toyota.
Voor ons was de Ioniq Electric voordeliger in private lease dan een Ford Fiesta Vignale automaat als Total Cost of Ownership, met 1,60 euro/l als benzine prijs.
@mddd Zo bezien niet, maar zo worden ze niet in de markt gezet. Marketing technisch worden ze als 'schone' auto's gepresenteerd, en dat is gewoon en simpelweg een leugen. Zie de reclame van ik meen Toyota.
[ Voor 22% gewijzigd door daemonix op 26-11-2018 12:50 ]
Leasemaatschappijen hebben geleerddaemonix schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:48:
Nee, de leasemaatschappij heeft nog geen idee van de kosten en van de restwaarde van deze auto's dus spelen ze op veilig.
En de restwaarde die Tesla inschat is uitermate conservatief. Zie het teslamotors forum waar de waarde van een aantal Tesla's inderdaad uitermate laag is geschat. Je krijgt zo 5 tot 10k meer (of nog meer) als je hem zelf verkoopt.
Heb je toevallig een link naar deze website waar dit zou staan?jerh schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:43:
[...]
Thx, dat maakt het een stuk duidelijker. Ik zag ergens op hun website ook staan dat ze van rfid kaarten afwilden en alles met de app willen doen. En mijn verwarring kwam ook doordat ik die no payment possible alleen bij de palen in NL zie. In Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk staat het wel overal.
Ik ga zon pas bestellen.
Bedank Het gaat mij inderdaad ook puur om de TCO en ben ook redelijk flexibel in de financiering. Misschien moet ik dan ook maar met wat andere auto's gaan rekenen. Echter zou ik persoonlijk toch wel moeite hebben om een auto te kiezen met een veel kleinere range dan de E-Niro.daemonix schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:48:
Nee, de leasemaatschappij heeft nog geen idee van de kosten en van de restwaarde van deze auto's dus spelen ze op veilig. Daarnaast haal je veel terug op het verbruik (als de benzineprijzen weer stijgen...).
[...]
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Hybride is erg goed systeem (rijden al jaren ruim 95% elektrisch met de outlander).mddd schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:48:
[...]
Dat ben ik niet geheel met je eens. Een verbrandingsmotor is al onzuinig en als je remt gooi je alle bewegingsenergie ook nog eens weg. Dan kun je die energie beter deels bewaren in je accu en later weer gebruiken. De energie die met regeneratie wordt opgeslagen, is wel degelijk winst. De totale systeem-efficiëntie is dus echt wel groter dan enkel een ICE.
Met de bmw i3 tank ik ongeveer 18l benzine per jaar ! (20kwh accu) 99% elektrisch.
Maar gaan eruit: vanwege de bijtelling.... gewoon stomme regeling.
Probleem is: men laad niet en men reed hem vanwege de lage bijtelling.
Hogere bijtelling, worden ze minder gekocht.
Als je een flinke financieel prikkel kon zetten op het zo optimaal mogelijk gebruiken van de accu in een PHEV dan zag het plaatje er anders uit (en dan inderdaad wel beetje fatsoenlijk accu erin en snelladen).
Geen idee hoe, maar dan ga je laden als niet laden 22% bijtellen is en wel laden 4% als je bv. 95% elektrisch rijd.
Bijtelling is sowieso nu een raar ding.
5 jaar geleden werd bij ons de eerste Model S afgeleverd. Vol subsidie natuurlijk.
Deze auto is nog prima en zou eigenlijk nog jaren door kunnen rijden bij het bedrijf. Maar hij gaat er uit, aangezien de bijtelling vanaf deze maand "opeens" 25% over 100.000,- is.
Voor de geleverde subsidie en uit groene overweging, zou het veel beter zijn om de auto nog gewoon 3-4 jaar door te rijden. Maar dezelfde regels die het een succes hebben gemaakt, zorgen er nu voor dat vanaf dit moment massaal 5 jaar oude Model S modellen gedumpt gaan worden, voornamelijk gekocht door het buitenland. En weg is het hele voordeel.
5 jaar geleden werd bij ons de eerste Model S afgeleverd. Vol subsidie natuurlijk.
Deze auto is nog prima en zou eigenlijk nog jaren door kunnen rijden bij het bedrijf. Maar hij gaat er uit, aangezien de bijtelling vanaf deze maand "opeens" 25% over 100.000,- is.
Voor de geleverde subsidie en uit groene overweging, zou het veel beter zijn om de auto nog gewoon 3-4 jaar door te rijden. Maar dezelfde regels die het een succes hebben gemaakt, zorgen er nu voor dat vanaf dit moment massaal 5 jaar oude Model S modellen gedumpt gaan worden, voornamelijk gekocht door het buitenland. En weg is het hele voordeel.
Je bedoelt accijns op benzine gewoon goed omhoog doen? Dat is niet zio heel ingewikkeld, treft alleen de leaserijder niet direct. Ik zie wel bedrijven afspraken maken over het verbruik bij hybrides....prettig schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:08:
[...]
Hybride is erg goed systeem (rijden al jaren ruim 95% elektrisch met de outlander).
Met de bmw i3 tank ik ongeveer 18l benzine per jaar ! (20kwh accu) 99% elektrisch.
Als je een flinke financieel prikkel kon zetten op het zo optimaal mogelijk gebruiken van de accu in een PHEV dan zag het plaatje er anders uit (en dan inderdaad wel beetje fatsoenlijk accu erin en snelladen).
Geen idee hoe, maar dan ga je laden als niet laden 22% bijtellen is en wel laden 4% als je bv. 95% elektrisch rijd.
Stond ergens op goingelekticice-T106 schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:08:
[...]
Bedank Het gaat mij inderdaad ook puur om de TCO en ben ook redelijk flexibel in de financiering. Misschien moet ik dan ook maar met wat andere auto's gaan rekenen. Echter zou ik persoonlijk toch wel moeite hebben om een auto te kiezen met een veel kleinere range dan de E-Niro.
[ Voor 17% gewijzigd door jerh op 26-11-2018 13:15 ]
Klopt nu een grote "stoelendans", wagenpark vernieuwen terwijl het economisch gezien (los van bijtelling) complete onzin isPWM schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:12:

Weet er toevallig iemand of het ook mogelijk is om flitspalen en snelheidscontroles op het navigatiesysteem van de E-Golf te krijgen ?
De wegenbelasting er af, maar bijtelling hoog houden. Dan kopen particulieren ze ineens wel en blijven ze in eigen land. Die betalen zelf de brandstof, dus daar heb je meteen de incentive om te laden.prettig schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:08:
[...]
Hybride is erg goed systeem (rijden al jaren ruim 95% elektrisch met de outlander).
En de zakelijke rijders gaan over naar BEV.
Toch gaat dit mij ook wel ver....daemonix schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:29:
Vaak zit mijn regeneratie tussen de 20 en 25%. Dat is louter rem-regeneratie. regenereren op de motor is inderdaad dikke onzin!
Klopt, maar als de mijne gaat regenereren op de motor is het idd niet heel zuinig. Dat voorkom je echter makkelijk.mddd schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:48:
Dat ben ik niet geheel met je eens. Een verbrandingsmotor is al onzuinig en als je remt gooi je alle bewegingsenergie ook nog eens weg. Dan kun je die energie beter deels bewaren in je accu en later weer gebruiken. De energie die met regeneratie wordt opgeslagen, is wel degelijk winst. De totale systeem-efficiëntie is dus echt wel groter dan enkel een ICE.
Als ik naar alle km kijk van de V60 is er ook heeel veel niet elektrisch gereden.prettig schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:08:
Van de zomer met vakantie geen laadmogelijkheden en 8000km weg tikken in 3 weken...
Dan gaat het hard...
Ze kunnen ook prima naar NL hoor, maar ja. Het grote voordeel van één Europa (vrij verkeer van goederen) is ook direct het nadeel van één Europa.PWM schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:12:
Maar waarom bijtelling hoog houden?Pierz schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:49:
[...]
De wegenbelasting er af, maar bijtelling hoog houden. Dan kopen particulieren ze ineens wel en blijven ze in eigen land. Die betalen zelf de brandstof, dus daar heb je meteen de incentive om te laden.
En de zakelijke rijders gaan over naar BEV.
"Ze kunnen ook prima naar NL hoor, maar ja. Het grote voordeel van één Europa (vrij verkeer van goederen) is ook direct het nadeel van één Europa."
--> aan de achterkant wel aan de voorkant niet (bij verkoop nieuw), dat een EU is bij auto's en subsidies ver te zoeken.
--> aan de achterkant wel aan de voorkant niet (bij verkoop nieuw), dat een EU is bij auto's en subsidies ver te zoeken.
De simpelste oplossing is bijtelling af te schaffen....en loon gewoon belasten en geen leaseauto’s meer. Gaan mensen ook bewuster kiezen...tot zover off topic.......
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Hoe ik het lees, is dat hij op ieder moment over die range moet kunnen beschikken. Als je 's avonds thuis komt met lege batterij en wordt opgeroepen, heb je een probleem.Verwijderd schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:59:
"Als de Burgermeester van Utrecht niet genoeg heeft aan 500km range, kunnen we beter stoppen met electrische auto's :+"
Als je je medewerkers een goede mobiliteitsvergoeding kan geven (ter hoogte van een leasebudget) kan de S na 5 jaar redelijk goedkoop naar privé en kan die inderdaad prima blijven doorrijden. Maar als je nu nog net voor het einde van het jaar een nieuwe S kan bestellen is dat natuurlijk de moeite waard, de S is er in de loop van die 5 jaar toch een stuk op vooruit gegaan.PWM schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:12:
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Verwijderd
Sorry, maar dat is echt een kul-argument. Stel dat het die ene keer/jaar gebeurt dan staat er binnen luttele minuten echt wel een andere auto for de deur. Of hij neemt die van z'n vrouw vooreen keer. En als zij dan net naar se bridgeclub moet dan neemt ze wel een taxi. (wel bonnetje bewaren)3_s schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:31:
[...]
Hoe ik het lees, is dat hij op ieder moment over die range moet kunnen beschikken. Als je 's avonds thuis komt met lege batterij en wordt opgeroepen, heb je een probleem.
Dat houd in dat ik:MarcelGo schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:16:
De simpelste oplossing is bijtelling af te schaffen....en loon gewoon belasten en geen leaseauto’s meer. Gaan mensen ook bewuster kiezen...tot zover off topic.......
a) een extra auto voor de deur heb en eerst naar huis moet voordat ik langs de supermarkt kan.
b) eerste een auto moet ophalen op het hoofdkantoor.
c) inkomstenbelasting moet betalen over de kilometer die ik voor mijn werk moet maken plus mijn werkgever afhankelijk is van mijn keuze in betrouwbare mobiliteit.
Niet echt praktisch en/of duurzaam. Is privé rijden in een zakelijke auto echt zó een doorn in het oog? Het huidige systeem werkt prima, echter de percentage voor EV's moet omhoog of de maximale cataloguswaarde omlaag (maar eerst even wachten tot mijn Model 3 op kenteken staat svp).
Waarom moet je dat doen? Het idee is toch dat het hele concept van door de baas betaalde totaaloplossingen eruit gaat en we teruggaan naar belast loon? Je krijgt een bepaalde vergoeding voor je kilometers en mag zelf uitzoeken hoe je die gaat afleggen. Wedden dat mensen dan voor de goedkoopste optie gaan in 9 van de 10 gevallen?
Je hebt daar geen extra auto's voor nodig en hoeft daar geen inkomstenbelasting over te betalen. Het is gewoon een kilometervergoeding.
Je hebt daar geen extra auto's voor nodig en hoeft daar geen inkomstenbelasting over te betalen. Het is gewoon een kilometervergoeding.
Pierz schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:31:
Vanochtend rond 10:45 bij Goutum een e-Up! gespot. Die heb ik nog niet eerder gezien rond Leeuwarden. Was jij dat @JayPe ?

Was 't een witte, op zwarte staaltjes? Goutum niet geweest, wel Weidum,. ietsiepietsie zuidelijker. Bovenstaande foto was om 10:53 zondagochtend, redelijk verstopt op de parking bij het hotel.
But anyhoe:
Weekendje friesland (Leeuwarden en omstreken) was succesvol op het vlak van 'culturele activiteiten', en de reis was ook echt een reis.
Heenreis:
Vertrokken dus met volle accu van huis ( omgeving Arnhem ). GoingElectric en de App van FastNed deden mij zeggen: FastNed Heerde én FastNed de Weeren (net onder Heerenveen). Maar op Chargemap zag ik ook een gratis lader bij de Lidl in Wolvega, nog net vóór de FastNed.
Heerde ligt helaas aan de westzijde van de snelweg, maar gelukkig wel tussen twee afslagen in, het omrijden is beperkt. Maar raar blijft het wel. Thuis 'zonder koffie of ontbijt' vertrokken, dus een mooi moment om even een broodje te eten en koffie te tanken. M'n vriendin deed de eerste rijsessie, en het ging haar best goed af; Ze heeft zelf geen auto en de afgelopen jaren amper kilometers gemaakt. In een 'automaat' reed zo nog nooit, laat staan in een EV.
Up Next: Lidl Wolvega. Voor het weekend wat boodschapjes gedaan en een beetje rond gehangen. Van Wolvega naar Weidum was niet heel ver meer ( circa 40km ), maar het bereik van de e-up! was bij dit frisse weer ook niet al te jofel.
We wilden we nog een lunch-stop maken ergens langs de route, dus wilde ik ook met een kleine detour rekening kunnen houden. Uiteindelijk bij Het Theehuis in Grou gezeten, zonder laadpaal. Tijdens de lunch van een uurtje tijd hadden we hier eigenlijk prima voldoende kilometers kunnen laden om tot Weidum te komen,. maar tja Grou.. Heeft maar één vrijwel onvindbare laadpaal. Blijkt uiteindelijk een eenvoudige Lolo te zijn die bij de lokale Poiesz supermarkt te gaan. Niet getreurd: de Lidl in Wolvega is binnen bereik, en vanaf daar konden we prima het hotel in Weidum bereiken. Eindpunt: een LS24 paaltje, met volgens de eigenaar 3 fasen op 16 ampere. Voor de E-up dus 3,7kW, voor een eventuele Zoe 11kW. En volledig grateloos.
Zaterdag was een barre koude dag. Vanuit Weidum naar Leeuwarden gereden en aldaar in de parkeergarage de auto aan de paal gehangen. Ik had nog steeds niet echt door de de koude zo z'n weerslag heeft op de accu.. Immers: Op de heenweg twee stops is óók noodzakelijk in hoogzomer, want de eup komt nu eenmaal niet veel verder dan zo'n 140 km. 's Avonds met een volle accu naar Gorredijk gereden, voor een hapje en een opera'tje. Maar ik werd toch een beetje bleek rond de neus: Bij een chilli 2 graden buitentemperatuur,was het bereik ingestort tot sub 100 km,. sterker nog: Na 45 km rijden, was er nog maar 45 restant bij aankomst.en we moeten nog terug vanuit Gorredijk...ongeveer 40km..
Gelukkig was er op korte afstand van het eetcafe ook weer een Poiesz supermarkt, met één bescheiden Lolo'tje. Bij het tijdelijke theater op het industrieterrein was in iedergeval in geen velden of wegen een laadpaal te vinden. De avond gelukkig dus zorgeloss afgesloten en de auto weer áángesloten bij het hotel in Weidum: in het uurtje aan de Lolo een kleine 10km bijgeladen zodat we zonder billenknijperij weer terug konden rijden,, waarbij het kwik inmiddels tot -4 C was gezakt.
Zondag huiswaarts, vol vanaf bovenstaande paaltje, via FastNed Lageveen (24 km omrijden, over de A28 naar 't oosten) en FastNed Het Veen bij Heerde,. en met een tussenstop in Deventer uiteindelijk met 4 km restbereik de auto weer thuis aan de laadpaal gekoppeld.
Sub 100 km,. enkel door de koude.. brrrr. verwarming grotendeels helemaal uitgehad overigens, alleen handschoentjes en stoelverwarming aan. circa 95km/h op de cc.
En toch prefereer ik dit nog steeds boven de good old ICE.
Zaterdag was een kou
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Voor woon-werkverkeer ben ik het helemaal met je eens, maar voor écht zakelijke kilometers werkt dit niet. Mijn auto is mijn gereedschap en ik kan als werknemer niet aansprakelijk worden gesteld dat ik mijn werk niet heb gedaan omdat mijn privé auto pech heeft. Daarnaast vinden de meeste werkgevers het ook prettig om controle te hebben over hoe de werknemer voor de dag komt.mux schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:57:
Waarom moet je dat doen? Het idee is toch dat het hele concept van door de baas betaalde totaaloplossingen eruit gaat en we teruggaan naar belast loon? Je krijgt een bepaalde vergoeding voor je kilometers en mag zelf uitzoeken hoe je die gaat afleggen. Wedden dat mensen dan voor de goedkoopste optie gaan in 9 van de 10 gevallen?
Het nadeel nu is gewoon dat het bijna niet loont om goedkoper te rijden. In het beste geval krijg je het restant van je leasebudget uitbetaald waar vervolgens nog inkomstenbelasting overheen gaat.
Dit is niet helemaal waar. Zelf heb ik een "neppe" Toyota Yaris Hybrid welke je dus niet aan de stekker kunt opladen. Nu zijn er verschillende manieren om deze te rijden, daar moet je je goed in verdiepen.daemonix schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:29:
Ik rij dagelijks ongeveer 2x 20 kilometer. elke ochtend rij ik weg met een bijna lege accu, hiermee kan ik de woonwijk uit tot ik op een 50 kilometer per uur weg rij. Vanaf dat punt gaat de ICE aan en begint met het opwarmen van de auto en het bijladen van de accu. Vervolgens rij ik een paar rotondes en ga ik de 80 kilometer weg op. Tegen de tijd dat ik in het volgende dorp kom is de accu vol en kan ik de laatste 2 kilometer vrijwel altijd elektrisch rijden.
Aan het eind van de werkdag start ik weer met een bijna lege accu en is de rit gelijk aan de heenreis.
Je hebt voordeel bij het regeneratief remmen en het optrekken met gebruik van deze energie. Het systeem zit best slim in elkaar en wanneer de ICE moet bijspringen op lage snelheid is dit niet allemaal verloren brandstof.
Zelf heb ik nog een aardig vlotte rijstijl, niet helemaal een typische hybride rijder, maar weet wel hoe het systeem in elkaar zit. Zo kom ik gemiddeld, na 3 jaren spritmonitor en 80K kilometers, uit op 1:25,9.
Ik geloof dat het bijna onmogelijk is om met mijn rijstijl en dagelijkste ritten met en een normale benzine auto deze score ook te halen.
Tuurlijk is een volledige EV veel efficiënter. de kg-kWh verhouding die mijn accu heeft is stukken slechter dan wat ze nu kunnen maken.
Een EV komt er (privé), alleen zal dat wel 2019 gaan worden
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
3_s schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:31:
[...]
Hoe ik het lees, is dat hij op ieder moment over die range moet kunnen beschikken. Als je 's avonds thuis komt met lege batterij en wordt opgeroepen, heb je een probleem.
Als de burgemeester thuis komt met een tank benzine die half leeg is, moet ie dan ook gaan tanken, voor ie kan gaan slapen tijdens piketdienst? Neen. Maar tanken kost in de ogen van de ambtenaar geen tijd in geval van een calamiteit. En 500 km afstand afleggen vanwegen een incident waarbij de burgemeester present moet zijn.. lijkt mij ook onwaarschijnlijk.Verwijderd schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:44:
[...]
Sorry, maar dat is echt een kul-argument. Stel dat het die ene keer/jaar gebeurt dan staat er binnen luttele minuten echt wel een andere auto for de deur. Of hij neemt die van z'n vrouw vooreen keer. En als zij dan net naar se bridgeclub moet dan neemt ze wel een taxi. (wel bonnetje bewaren)
Wèl waarschijnlijk is het dat de EV regelmatig met een beperkte range thuis komt, waardoor de actiradius voor een eventuele calamiteiten oproep inderdaad regelmatig veel kleiner zal zijn dan met een ICE. Met een ICE kan je meestal nog wel 100 km rijden voor het naaldje richting 'rood' gaat, terwijl je een EV regelmatig (ik althans) helemaal leeg rijd en een paar uur zonder grote actiradius moet doen.
Laat ik het zo stellen: Ik vind het ook wel weer enigzins logisch. De mobiliteit van de burgervader is als een brandweerauto: Ook direct na een uitruk moet ie weer direct paraat staan voor een volgend vuurtje. Dat een Tesla met een dikke accu toch niet verkozen wordt boven een dikke BMW jonguh is dan ook in mijn ogen niet zo heel gek. Over een aantal jaar zal misschien zelfs precies de auto van de Burgemeester de laatste zijn die voor een EV wordt omgeruild.
Over de overige ambtenaren die de pool-EV's totaal niet gebruiken 'want eng' kan ik alleen maar face-palmen. Gelukkig komen er daardoor af en toe grote hoeveelheden nauwelijks bereden Renault Zoe en Nissan Leaf's op de tweedehands markt.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb me geregistreerd en dan krijg ik in de app geen laadstations te zien in NL, wel in DLD.knakworst schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:43:
[...]
Als ik nu in de app kijk zie ik duidelijk staan bij de Nederlandse laadpalen dat de prijs van de lokale aanbieder geldt, niet de "aktionspreis".
[...]
Helaas dus niet interessant in Nederland. Wel als je deze kerst naar Duitsland, Zwitserland, of Oostenrijk gaat.
Jammer, vond het voor ac wel handig.
Mooi verhaal. En hoe heeft je vriendin dit alles ervaren? Ik kan me voorstellen dat jouw aandacht voor haar een beetje gedeeld moest worden met de accu...JayPe schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:10:
[...]
[Afbeelding]
Was 't een witte, op zwarte staaltjes? Goutum niet geweest, wel Weidum,. ietsiepietsie zuidelijker. Bovenstaande foto was om 10:53 zondagochtend, redelijk verstopt op de parking bij het hotel.
But anyhoe:
Weekendje friesland (Leeuwarden en omstreken) was succesvol op het vlak van 'culturele activiteiten', en de reis was ook echt een reis.
Heenreis:
Vertrokken dus met volle accu van huis ( omgeving Arnhem ). GoingElectric en de App van FastNed deden mij zeggen: FastNed Heerde én FastNed de Weeren (net onder Heerenveen). Maar op Chargemap zag ik ook een gratis lader bij de Lidl in Wolvega, nog net vóór de FastNed.
Heerde ligt helaas aan de westzijde van de snelweg, maar gelukkig wel tussen twee afslagen in, het omrijden is beperkt. Maar raar blijft het wel. Thuis 'zonder koffie of ontbijt' vertrokken, dus een mooi moment om even een broodje te eten en koffie te tanken. M'n vriendin deed de eerste rijsessie, en het ging haar best goed af; Ze heeft zelf geen auto en de afgelopen jaren amper kilometers gemaakt. In een 'automaat' reed zo nog nooit, laat staan in een EV.
Up Next: Lidl Wolvega. Voor het weekend wat boodschapjes gedaan en een beetje rond gehangen. Van Wolvega naar Weidum was niet heel ver meer ( circa 40km ), maar het bereik van de e-up! was bij dit frisse weer ook niet al te jofel.
We wilden we nog een lunch-stop maken ergens langs de route, dus wilde ik ook met een kleine detour rekening kunnen houden. Uiteindelijk bij Het Theehuis in Grou gezeten, zonder laadpaal. Tijdens de lunch van een uurtje tijd hadden we hier eigenlijk prima voldoende kilometers kunnen laden om tot Weidum te komen,. maar tja Grou.. Heeft maar één vrijwel onvindbare laadpaal. Blijkt uiteindelijk een eenvoudige Lolo te zijn die bij de lokale Poiesz supermarkt te gaan. Niet getreurd: de Lidl in Wolvega is binnen bereik, en vanaf daar konden we prima het hotel in Weidum bereiken. Eindpunt: een LS24 paaltje, met volgens de eigenaar 3 fasen op 16 ampere. Voor de E-up dus 3,7kW, voor een eventuele Zoe 11kW. En volledig grateloos.
Zaterdag was een barre koude dag. Vanuit Weidum naar Leeuwarden gereden en aldaar in de parkeergarage de auto aan de paal gehangen. Ik had nog steeds niet echt door de de koude zo z'n weerslag heeft op de accu.. Immers: Op de heenweg twee stops is óók noodzakelijk in hoogzomer, want de eup komt nu eenmaal niet veel verder dan zo'n 140 km. 's Avonds met een volle accu naar Gorredijk gereden, voor een hapje en een opera'tje. Maar ik werd toch een beetje bleek rond de neus: Bij een chilli 2 graden buitentemperatuur,was het bereik ingestort tot sub 100 km,. sterker nog: Na 45 km rijden, was er nog maar 45 restant bij aankomst.en we moeten nog terug vanuit Gorredijk...ongeveer 40km..
Gelukkig was er op korte afstand van het eetcafe ook weer een Poiesz supermarkt, met één bescheiden Lolo'tje. Bij het tijdelijke theater op het industrieterrein was in iedergeval in geen velden of wegen een laadpaal te vinden. De avond gelukkig dus zorgeloss afgesloten en de auto weer áángesloten bij het hotel in Weidum: in het uurtje aan de Lolo een kleine 10km bijgeladen zodat we zonder billenknijperij weer terug konden rijden,, waarbij het kwik inmiddels tot -4 C was gezakt.
Zondag huiswaarts, vol vanaf bovenstaande paaltje, via FastNed Lageveen (24 km omrijden, over de A28 naar 't oosten) en FastNed Het Veen bij Heerde,. en met een tussenstop in Deventer uiteindelijk met 4 km restbereik de auto weer thuis aan de laadpaal gekoppeld.
Sub 100 km,. enkel door de koude.. brrrr. verwarming grotendeels helemaal uitgehad overigens, alleen handschoentjes en stoelverwarming aan. circa 95km/h op de cc.
Zaterdag was een kou
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Verwijderd
Allemaal irrelevant. Bedenk dat burgermeesters (zeker van de grotere steden) een chauffeur hebben die ze haalt en brengt.JayPe schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:15:
Als de burgemeester thuis komt met een tank benzine die half leeg is, moet ie dan ook gaan tanken, voor ie kan gaan slapen tijdens piketdienst? Neen. Maar tanken kost in de ogen van de ambtenaar geen tijd in geval van een calamiteit. En 500 km afstand afleggen vanwegen een incident waarbij de burgemeester present moet zijn.. lijkt mij ook onwaarschijnlijk
............
Bovendien is een burgermeester iemand met een uitgesproken voorbeeldfunctie.
(OT: het is van dezelfde belachelijke orde als een coalitie die verkondigt dat er gezonder gegeten moet gaan worden en zichzelf datzelfde weekend volpropt met frituurvettigheden)
Ik vind een PHEV anders een prima alternatief... In de steden waar mensen lopen en fietsen elektrisch rijden en op de snelwegen op brandstof.Verwijderd schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:50:
[...]
Allemaal irrelevant. Bedenk dat burgermeesters (zeker van de grotere steden) een chauffeur hebben die ze haalt en brengt.
Bovendien is een burgermeester iemand met een uitgesproken voorbeeldfunctie.
(OT: het is van dezelfde belachelijke orde als een coalitie die verkondigt dat er gezonder gegeten moet gaan worden en zichzelf datzelfde weekend volpropt met frituurvettigheden)
Dat komt prima overeen met "gezonder"!
Niet laden is geen probleem dat alleen door de bijtelling regeling is veroorzaakt maar voornamelijk door slecht beheer van het wagenpark. Het is als bedrijf bijzonder stom om dure benzine te vergoeden voor je leasepikken als ze op het werk en thuis ook met veel goedkopere stroom geladen kunnen worden.prettig schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:08:
[...]
Leuk een i-Miev, heb er bijna een jaar in gereden. Dan weet je pas wat range anxiety is als je elke dag 60km moet rijden op de snelweg zonder te kunnen laden op werk. Zomer goed te doen in de winter was het afzien zonder verwarming en achter een vrachtwagen plakken.databeestje schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:23:
Het kan dus wel
[Afbeelding]
Even 5 minuten laten staan om de accu the laden met de 80A dc/dc. Niet dat we er veel aan gehad hebben, de accu was echt stuk, we dachten eerst nog dat het kwam doordat deze zo lang stil had gestaan.
Dat zijn niet echt de dingen die bij me opkomen als we het over "leuk" hebbenVaevictis_ schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:58:
[...]
Leuk een i-Miev, heb er bijna een jaar in gereden. Dan weet je pas wat range anxiety is als je elke dag 60km moet rijden op de snelweg zonder te kunnen laden op werk. Zomer goed te doen in de winter was het afzien zonder verwarming en achter een vrachtwagen plakken.
Verwijderd
Maken ze amper, check nieuwe modellen. M’n vrouw ging amper in protest dus ik dacht ik kies iets leuks ipv iets praktisch. Anders was het wss een diesel zonder plug geworden, mja al jaren geredendfrenner schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:33:
[...]
Dan is een diesel hybride toch juist perfect![]()
In Duitsland planken met vakanties.
Toch woon werk verkeer elektrisch kunnen rijden met laadpalen.
De brief lezende krijg ik de indruk dat er echt uitgebreid getest is. Maar ik vraag me dan af welke afstanden hij aflegt. Een afspraak in Amsterdam en 's-middags in Den Haag, dan heeft Jan van Zanen 43 + 57 + 61 km afgelegd = 161 km. Dan krijgt hij onverwacht bezoek en haalt 's-avonds een of andere notabele van Schiphol, nog eens 2 x 49 km, totaal 259 km. Kan makkelijk met de Tesla 100D.Verwijderd schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:44:
Sorry, maar dat is echt een kul-argument.
Het zal allemaal wel, maar ik vind het toch een gemiste kans qua uitstraling.
Dat is niet slecht! Valt me echt mee. Hoe doet zo'n hybride het nou qua onderhoudskosten?Headshot_NL schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:00:
Zo kom ik gemiddeld, na 3 jaren spritmonitor en 80K kilometers, uit op 1:25,9.
JayPe blijft keihard doorbikkelenJayPe schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:10:
Leuk reisverslag. Die Lidl in Wolvega heeft héél wat extra klandizie van EV'ers gehad, schat ik zo. Mijn vriendin heeft daar familie wonen en gebruikt die ook altijd.
[ Voor 39% gewijzigd door TucanoItaly op 26-11-2018 20:07 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Erg goed. Heb hem gekocht met 20k en tot nu toe is het onderhoud gebleven bij een nieuwe set banden, oliewissels en preventief nieuwe versnellingsbak olie.[b]TucanoItaly in "Elektrische auto's - deel 4"TucanoItaly schreef op maandag 26 november 2018 @
Dat is niet slecht! Valt me echt mee. Hoe doet zo'n hybride het nou qua onderhoudskosten?
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
7 jaar CT200h, uitsluitend onderhoudsschema en 1 set nieuwe banden. Beste auto die ik gehad heb. Als ik mij niet door de bijtelling liet leiden reed ik gegarandeerd iets van Toyota concern.Headshot_NL schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:27:
[...]
Erg goed. Heb hem gekocht met 20k en tot nu toe is het onderhoud gebleven bij een nieuwe set banden, oliewissels en preventief nieuwe versnellingsbak olie.
Haha, tja,. nee,qua aandacht kwam het allemaal wel goed hoor, qua verdeling. Grappige was wel dat op de terugweg ze qua geduld duidelijk wat meer moeite had met het tempo dat ik aan wilde houden.pmiddeld schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:33:
[...]
Mooi verhaal. En hoe heeft je vriendin dit alles ervaren? Ik kan me voorstellen dat jouw aandacht voor haar een beetje gedeeld moest worden met de accu...
Vanaf Leeuwarden (Weidum) lag Wolvega wel erg dichtbij, en was het zondag (en dus de Lidl dicht).
Qua planning en route zijn we eerst via natuurgebied De Deelen gereden,.. Op míjn tempo hadden we waarschijnlijk Zwolle wel gered ( https://chargemap.com/auto-palance.html ) maar dat is én een autobedrijf waar misschien wel lomp een auto in de weg staat op zondag, én waarbij we dan met een minimum aan lading zouden aankomen (nul reserve). Met 95km/h op de teller zou dat wel te doen zijn, maar m'n vriendin vond het toch echt wel aangenamer tijden als er 110 op de teller staat: "Ik ben toch niet bejaard?!"
Ze was dan weer wel zo lief dat ze checkte en dubbel checkte dat we bij de tweede stop voldoende lang zouden stoppen zodat ik uiteindelijk na de tussenstop in Deventer toch wel in één keer thuis zou komen.
Ja, bikkelen :-) maar ik weet ook dat mijn 'pionierswerk' natuurlijk enerzijds al lang geen pionierswerk meer is, én dat het bereik van mijn autootje natuurlijk ook helemaal niet overeenkomt met de use-case die Volkswagen had bedachtTucanoItaly schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:58:
JayPe blijft keihard doorbikkelen![]()
Leuk reisverslag. Die Lidl in Wolvega heeft héél wat extra klandizie van EV'ers gehad, schat ik zo. Mijn vriendin heeft daar familie wonen en gebruikt die ook altijd.
De Lidl werd inderdaad goed bezocht. Ik had mega geluk want ik was nog niet ingeparkeerd, of er kwam al een e-golf van een IT bedrijfje naast mij staan. Ik was gelukkig nèt eerder. De vriendelijke e-golf rijder zei al 'ach,. ga jij maar eerst, jouw accu is niet zo groot, en zo vol'... En toen ik uit de Lidl terug kwam had hij netjes mijn auto afgekoppeld en zijn e-golf aangekoppeld. Dikke prima. En waarschijnlijk kwam hij daar echt vaker.. Lijkt mij ook een ideale situatie: Elektrische auto rijden met een gratis snellader in de buurt.
In dat nieuws bezien:
McDonalds heeft inmiddels weer wat reclame gemaakt voor zijn (Nuon) Snelladers bij de McD's, met een groene e-golf...
Maar ik lees óók dat ze kiezen voor snelladers ( 50kW ) maar niet voor Ultrasnelladers ( 175kW of meer ), omdat de prijs van een laadbeurt dan ook véél duurder zou worden. Ergo: De snelladers bij de McD worden sowieso niet gratis ( gemiste kans imho, zeker t.o.v. de gratis snelladers bij de Lidl, of in Duitsland bij de Kaufland, Ikea, Lidl, Aldi etc etc).
Qua Mc'D's e-golf: Binnenkort in dit theater ook maar eens aan de slag gaan met gele folie voor m'n dagrijverlichting :-) Looking good!
[ Voor 40% gewijzigd door JayPe op 26-11-2018 21:22 ]
Inderdaad. Er gaat niks kapot, hij blijft het prima doen. Ik hoop nog steeds op een goede EV van Toyota, ben bang dat dat hem niet snel gaat worden.knakworst schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:04:
[...]
7 jaar CT200h, uitsluitend onderhoudsschema en 1 set nieuwe banden. Beste auto die ik gehad heb. Als ik mij niet door de bijtelling liet leiden reed ik gegarandeerd iets van Toyota concern.
Mwah, vind ik helemaal niet erg. Ik ben allang blij met de betere dekking van snelladers in 'witte' snelladergebieden zoals... eh... SchagenJayPe schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:09:
In dat nieuws bezien:
McDonalds heeft inmiddels weer wat reclame gemaakt voor zijn (Nuon) Snelladers bij de McD's, met een groene e-golf...
Maar ik lees óók dat ze kiezen voor snelladers ( 50kW ) maar niet voor Ultrasnelladers ( 175kW of meer ), omdat de prijs van een laadbeurt dan ook véél duurder zou worden. Ergo: De snelladers bij de McD worden sowieso niet gratis ( gemiste kans imho, zeker t.o.v. de gratis snelladers bij de Lidl, of in Duitsland bij de Kaufland, Ikea, Lidl, Aldi etc etc).
@Verwijderd nu ga je er vanuit dat je de use case van de burgemeester kent, qua afstanden en gebruik.
Ze hebben er precies toch over nagedacht, en (hopelijk) de beste keuze gemaakt. Net zoals anderen een Kona inwisselen voor een Cayenne
.
Ze hebben er precies toch over nagedacht, en (hopelijk) de beste keuze gemaakt. Net zoals anderen een Kona inwisselen voor een Cayenne
50-ish kW is dan ook een prima snelheid voor bij een fastfood restaurant, inpluggen en tegen de tijd dat je eten besteld, gemaakt en gegeten is zit de gemiddelde EV alweer aardig vol.JayPe schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:09:
[...]
In dat nieuws bezien:
Qua Mc'D's e-golf: Binnenkort in dit theater ook maar eens aan de slag gaan met gele folie voor m'n dagrijverlichting :-) Looking good!
Oh, ik haalde die zin over de (ultra)snellader alleen aan omdat ik daaruit afleid dat het om betaald laden gaat. Wat @Mux zegt: liever een betaalde lader dan een blinde vlek ( McD Veenendaal zou mooi tussen Arnhem en Utrecht staan bijvoorbeeld, en McDonald's Heerde betekent niet meer omrijden voor de FastNed) maar ik doelde óók op de stimulans die van gratis laders uitgaat om over te stappen op EV's óf om de prijzen voor betaald laden behapbaar te houden. Behapbaar. See what I did there?Erasmo schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:24:
[...]
50-ish kW is dan ook een prima snelheid voor bij een fastfood restaurant, inpluggen en tegen de tijd dat je eten besteld, gemaakt en gegeten is zit de gemiddelde EV alweer aardig vol.

Zodat de zakelijke rijders ze van de hand doen en er gestekkerd gaat worden.
[ Voor 58% gewijzigd door Pierz op 26-11-2018 23:56 ]
Erasmo schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:45:
Kijk eens naar het JLD505 bord, zo'n beetje ieder omgebouwde klassieker met Chademo gebruikt die, New-Electric in Amsterdam past ze vaak toe. Ik kan je de libraries wel sturen als je wilt.
https://github.com/collin80/JLD505/mux schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:52:
Nice, thanks! Die ga ik eens bekijken.
Voor een blik op de hardware kan je misschien in contact komen met Hachy's maatje Martijn
Hachy schreef op zondag 27 mei 2018 @ 01:36:
Mijn maatje Martijn Hendriks was in diezelfde tijd (2012 dacht ik) ook met zo'n zelfde oude Volvo bezig;
YouTube: Volvo 240 GL Classic Electric
Hij heeft zelf met een andere maat de ombouw gedaan en ze zijn er jaren mee bezig geweest. Veel onderdelen zelf ontworpen en gebouwd enzo. Vooral alles bij de RDW gekeurd krijgen was een gedoe. En trust me, het was ook echt niet goedkoop.....
Maar het is wel een hele toffe bak geworden. Het is één van de allerlaatste 240's die in Zweden van de band gerold is. Hij heeft een actieradius van ongeveer 200km en kan ook Chademo snelladen aan de voorkant.
4 Jaar een Auris HSD (als een van de eerste in NL), ook nooit iets meer dan regulier onderhoud. Ook zeer goede ervaring met de lokale Toyota dealer (voor m'n huwelijk kreeg ik zonder kosten iets leuks mee waar geen reclame op zat) en die doen nu nog het onderhoud aan mijn Outlander, straks met de Model 3 natuurlijk niet meer. Een Toyota EV zou voor mij ook zeker een goede keuze zijn.knakworst schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:04:
[...]
7 jaar CT200h, uitsluitend onderhoudsschema en 1 set nieuwe banden. Beste auto die ik gehad heb. Als ik mij niet door de bijtelling liet leiden reed ik gegarandeerd iets van Toyota concern.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Die zie je best veel rijden in Amsterdam, levensgevaarlijk. Dan zijn dezelfde type mensen als die in canta's rijden alleen nu hoor je ze niet aankomen. En ondertussen scheuren ze wel gewoon langs de grachten en op de stoep

Dat een ultrasnellader duurder is dan een snellader betekent niet dat de consument hiervoor gaat betalen. Een 50 kW lader is net snel genoeg om te gebruiken als je het nodig hebt, maar te traag om over te slaan als het niet echt hoeft. Plus je staat snel een half uur waardoor je niet alleen een kopje koffie haalt. Kom je met je gezin dan ben is het toch snel €25-30 omzet op een paar spotgoedkope kWh'tjes.JayPe schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:09:
[...]
In dat nieuws bezien:
Maar ik lees óók dat ze kiezen voor snelladers ( 50kW ) maar niet voor Ultrasnelladers ( 175kW of meer ), omdat de prijs van een laadbeurt dan ook véél duurder zou worden. Ergo: De snelladers bij de McD worden sowieso niet gratis
Laat de ultrasnelladers maar over aan de Fastned's van deze wereld en de (gratis) 50 kW laders als lokkertjes om mensen binnen te krijgen. Ik hoop alleen dat McD rekening houd om flink op te kunnen schalen door bijv de gratis snelladers te overcommiten in aantal palen (bijv: 175-250 kW op 10 aansluitingen) zonder parkeerplaatsen te reserveren en enkel(e) betaalde dedicated snellader(s) met gereserveerde parkeerplaats.
Sorry,. ik zal de bron even quoten:Deveon schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:52:
[...]
Dat een ultrasnellader duurder is dan een snellader betekent niet dat de consument hiervoor gaat betalen.
(bron: https://www.parool.nl/ams...uto-op-te-laden~a4604278/ )
Die laatste regel, geeft aan dat de hogere kosten van de ultrasnellader ook aan de klant zouden worden doorgerekend. Daar maakte ik uit op dat het laden aan de 50kW paal bij McD niet gratis zal zijn (Anders zou je kunnen lezen: " een stuk duurder dan gratis " ), èn dat ultrasnelladen in prijs gedifferentieerd zou zijn.Duurder
Daarbij denkt hij ook aan de autobezitters die niet zo makkelijk in hun eigen straat kunnen laden. Nu hebben nog vooral mensen met een eigen oprit een volledig elektrische auto.
Overigens ziet hij de zakelijke rijder die na een kwartiertje laden bij Fastned snel verder wil als weer een ander marktsegment. Zoals Tesla 'superchargers' heeft met een vermogen van 120 kilowatt, zo hebben Fastned en Allego inmiddels zelfs ultrasnelladers met een vermogen van meer dan 175 kW waarmee ook korte stops tot de mogelijkheden behoren.
Met de laders van 50 kW bij de McDrive gaat dat niet. Nuon kiest nadrukkelijk niet voor ultrasnelladers. Die zouden per laadbeurt ook een stuk duurder worden.
Overigens: Met de Maingau pas krijgt UltraSnelLaden natuurlijk inderdaad een ander prijskaartje voor een volle accu.. ( een lagere prijs
Wie zegt er dat prive rijders wel stekkeren?Pierz schreef op maandag 26 november 2018 @ 23:53:
Zodat de zakelijke rijders ze van de hand doen en er gestekkerd gaat worden.
Ik rijd zakelijk en stekker overigens ook...
Juist veel van die PHEV's zijn door ZZP'ers aangeschaft. Ik ken er een paar. De ene stekkert wel, de ander doet dat nooit.
Heb je hier ook een bron voor? Ik weet dat er al een aantal McDonalds locaties zijn met snelladers maar die zijn nog van Allego en nog van de voor de samenwerking. Dit zijn inderdaad de vertrouwde Efacec palen die 50 kW kunnen leveren. Zijn die nieuwe Nuon palen dan al ergens operationeel?JayPe schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:09:
[...]
In dat nieuws bezien:
Op zich wel een valide keuze natuurlijk. 50 kW is voor wanneer je toch moet stoppen om te eten natuurlijk snel genoeg met je gezin zit je zo 30-45 minuten in een dergelijk restaurant en dan kun je dus genoeg bijladen. Ze zullen toch geplaatst worden met de gedachte van laden tijdens het eten. Niet echt als transitstations, daar zijn de FastNed's en Allego Mega-E laadpleinen veel beter voor geschikt.
HD4Life @ Full-HD
Denk ook dat er zat zijn die niet gaan eten bij mcdonalds, gewoon even laden en bakje koffie erbij (dus omzet boost voor mcdonalds zie ik nog niet zo 1-2-3).
Tarieven, denk dat dat gewoon NUON tarieven worden (dus niet goedkoop).
pffff..... als iedereen nu gelijk met Tesla in zee was gegaan dan hadden we nu een super laadinfrasturctuur liggen in heel de EU.........nee allemaal lekker het wiel zelf uitvinden, blijft wildgroei.
pffff..... als iedereen nu gelijk met Tesla in zee was gegaan dan hadden we nu een super laadinfrasturctuur liggen in heel de EU.........nee allemaal lekker het wiel zelf uitvinden, blijft wildgroei.
Tesla heeft er toch zelf voor gekozen eigen kabels / zuilen te gebruiken waar de rest helemaal niet welkom is. Zie hoe ze nu voor de M3 in Europa inzien dat CCS overal al is, en dat ze daar natuurlijk gebruik van kunnen maken, een M3 eigenaar moet gewoon voor Superchargers betalen dus die gaat heus net zo graag naar de Lidl volgend jaar!
prettig schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:16:
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Ik dacht dat Tesla weer net zoo eigenwijs wil doen als Apple, met kabels en laadpalen, of niet?prettig schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:16:
Denk ook dat er zat zijn die niet gaan eten bij mcdonalds, gewoon even laden en bakje koffie erbij (dus omzet boost voor mcdonalds zie ik nog niet zo 1-2-3).
Nee hoor, Tesla staat vanaf het begin open voor anderen (iedereen kon meedoen). Echter niemand wou meedoen (niks met CCS te maken).fewips schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:19:
Tesla heeft er toch zelf voor gekozen eigen kabels / zuilen te gebruiken waar de rest helemaal niet welkom is. Zie hoe ze nu voor de M3 in Europa inzien dat CCS overal al is, en dat ze daar natuurlijk gebruik van kunnen maken, een M3 eigenaar moet gewoon voor Superchargers betalen dus die gaat heus net zo graag naar de Lidl volgend jaar!
[...]
Tja je kan het eigenwijs noemen maar ze waren één van de eerste EV's dus de rest had ook kunnen switchen. Het feit dat Tesla als bijna enige 3-fase kan laden laat wel zien dat concurrenten gewoon dom zijn.dfrenner schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:22:
[...]
Ik dacht dat Tesla weer net zoo eigenwijs wil doen als Apple, met kabels en laadpalen, of niet?
Nee, er was nog geen snel laad standaard. Alleen Chademo was er al, maar die ging tot max 50 kW en Tesla wilde sneller kunnen laden. Daarom hebben ze hun eigen standaard ontwikkeld. Die overigens gewoon beschikbaar kwam voor andere auto fabrikanten, maar dan moesten ze wel meebetalen aan de ontwikkeling van het netwerk. En dat wilden die andere fabrikanten gewoon niet. Veel fabrikanten wilden ook niet met Chademo werken, vandaar dat de Duitse fabrikanten toen samen met een paar Amerikaanse de CCS standaard hebben ontwikkeld. CCS is eigenlijk helemaal geen standaard, want in Europa is de plug anders dan in Amerika.dfrenner schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:22:
[...]
Ik dacht dat Tesla weer net zoo eigenwijs wil doen als Apple, met kabels en laadpalen, of niet?

Bij de bron ontbreek de context al. Ik lees hier nog steeds niet voor wie het duurder wordt. De 175 kW optie kan ook duurder zijn voor Nuon/McD per laadbeurt. Dat het voor de consument gratis is betekent niet dat het voor de aanbieder gratis is... Overigens is gratis ultrasnelladen niet realistisch, waarom? Zelfs Tesla stapt er vanaf en is altijd bedoeld om verkoop van auto's te stimuleren.JayPe schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:59:
[...]
"Met de laders van 50 kW bij de McDrive gaat dat niet. Nuon kiest nadrukkelijk niet voor ultrasnelladers. Die zouden per laadbeurt ook een stuk duurder worden."
Tesla wou graag haar eigen kabel als standaard, dit is niet gelukt en nu adopteren ze de winnaar van het standaard (CCS).dfrenner schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:22:
[...]
Ha, mijn vorige post net gemist denk ik :-)
JayPe in "Elektrische auto's - deel 4"
Maar o.a. hier:
https://www.parool.nl/ams...uto-op-te-laden~a4604278/
of
https://www.energievergel...jgen-snelladers-van-nuon/
Aangezien de tekst bijna exact gelijk is, is het een persberichtje van McD zelf waarschijnlijk dat is geknip/plakt.
Oh Crap. Je hebt gelijk. Voor wie de laadbeurt duurder zou zijn heb ik zelf zo geinterpreteerd als 'De klant', want de kosten die McD maakt per laadbeurt is waarschijnlijk niet heel erg anders als je 50kW of 175kW gaat tanken, vermits de efficiëntie van de AC/DC omzetter een beetje gelijk is. De initiële investering in een 175kW paal zal wèl fors hoger zijn, maar dat zegt niets over de kosten per laadbeurt (nogmaals: lijkt mij).Deveon schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:34:
[...]
Bij de bron ontbreek de context al. Ik lees hier nog steeds niet voor wie het duurder wordt. De 175 kW optie kan ook duurder zijn voor Nuon/McD per laadbeurt. Dat het voor de consument gratis is betekent niet dat het voor de aanbieder gratis is... Overigens is gratis ultrasnelladen niet realistisch, waarom? Zelfs Tesla stapt er vanaf en is altijd bedoeld om verkoop van auto's te stimuleren.
[..]
Tesla heeft IMHO nog steeds de mooiste manier van het gebruik van de Mennekes type 2 stekker: Eén compacte stekker die zowel vanaf AC 1kW kan laden tot DC 135kW..
[ Voor 49% gewijzigd door JayPe op 27-11-2018 10:43 ]
X
[ Voor 100% gewijzigd door JayPe op 27-11-2018 10:39 . Reden: dubbelpost ]
Ja en wij lopen 10 jaar achter omdat ze zo nodig een eigen standaard moesten bedenken (allemaal eigen belang... niks klant gericht denken).Deveon schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:34:
[...]
Tesla wou graag haar eigen kabel als standaard, dit is niet gelukt en nu adopteren ze de winnaar van het standaard (CCS).
[ Voor 7% gewijzigd door prettig op 27-11-2018 11:16 ]
Vandaag is dus het onvermijdelijke wederom gebeurd; de Zoe start niet meer met exact dezelfde foutmelding als vorige keer. Na wat getover met de loodaccu door de sleepwagenman is er zelfs een nieuwe bijgekomen: "Panne motor electrique, DANGER". Heb zo'n vermoeden dat het geen goed teken is als je auto terugvalt op de taal van zijn moederlandNivve schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:51:
Uiteindelijk bleek niet de 12v kapot bij mijn zoe. De dealer kwam niet verder dan “foutmelding in de 400v accu” en ze hebben de foutcode verwijderd. Dus nu is ie 'gemaakt'.. Tot het weer gebeurd natuurlijk.
Toch raar dat ze niet een mogelijkheid hebben om in de accu te kijken, want de oorzaak is nu dus niet echt gefixed.
Heb ondertussen toch wel spijt van die accuwissel naar 40kWh, dit is nu de tweede accu en is dus ook al kaduuk.
Ben wel blij dat het nu gebeurt en niet vorige week in Duitsland
Balen Nivve!
Heel brabant en limburg bijv. AC laden voor €0,21 / kWh....
Nuon hoeft niet duur te zijn, kwestie van goed aanbesteden.prettig schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:16:
Heel brabant en limburg bijv. AC laden voor €0,21 / kWh....
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Nou, daar begin ik zelf eigenlijk over te twijfelen. Het vreemde is dat Nuon blijkbaar de keuze heeft gemaakt en niet McD. Dat klinkt haast in dat Nuon de dienst direct levert en niet via McD.JayPe schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:34:
[...]
Oh Crap. Je hebt gelijk. Voor wie de laadbeurt duurder zou zijn heb ik zelf zo geinterpreteerd als 'De klant', want de kosten die McD maakt per laadbeurt is waarschijnlijk niet heel erg anders als je 50kW of 175kW gaat tanken, vermits de efficiëntie van de AC/DC omzetter een beetje gelijk is. De initiële investering in een 175kW paal zal wèl fors hoger zijn, maar dat zegt niets over de kosten per laadbeurt (nogmaals: lijkt mij).
Daar zit denk ik ook de beperking waarom ze CCS omarmen, tot 135kW.[..]
Tesla heeft IMHO nog steeds de mooiste manier van het gebruik van de Mennekes type 2 stekker: Eén compacte stekker die zowel vanaf AC 1kW kan laden tot DC 135kW..
Juist wel, Tesla wil niet met pasjes werken met snelladen en CCS heeft dit volgens mij in versie 2 pas mogelijk gemaakt. Als ze niet klant-gericht waren hadden ze doorgezet op hun eigen standaard (zoals Apple) in plaats van alle Europeese superchargers te gaan aanpassen naar CCS. Ik ben ook erg benieuwd hoe snel een Model 3 straks kan laden bij Fastned (en V3 superchargers).prettig schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:15:
[...]
Ja en wij lopen 10 jaar achter omdat ze zo nodig een eigen standaard moesten bedenken (allemaal eigen belang... niks klant gericht denken).
Ah, de oude vertrouwde Zoe precharge resistor/relay failure. Het is bewonderenswaardig hoe Nissan hier nooit problemen mee heeft, Zoes en Kangoos continu, terwijl het allemaal onder dezelfde samenwerking is ontworpen.Nivve schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:23:
[...]
Vandaag is dus het onvermijdelijke wederom gebeurd; de Zoe start niet meer met exact dezelfde foutmelding als vorige keer. Na wat getover met de loodaccu door de sleepwagenman is er zelfs een nieuwe bijgekomen: "Panne motor electrique, DANGER". Heb zijn vermoeden dat het geen goed teken is als je auto terugvalt op de taal van zijn moederland![]()
Heb ondertussen toch wel spijt van die accuwissel naar 40kWh, dit is nu de tweede accu en is dus ook al kaduuk.
Ben wel blij dat het nu gebeurt en niet vorige week in Duitsland
Ik denk niet dat ze gratis zullen worden, wat er nu staat in NL is het ook al niet. De prijs zal wel aantrekkelijk worden om mensen te lokken maar gratis? Geen idee wat een gemiddeld restaurant betaald per kWh maar het zullen geen kleingebruikers zijn, maar zelfs dan nog zit je op 30kWh x 10 op 3-4 per laadbeurt, en zo groot is de marge op 2 menu's van 6 euro ook weer niet.JayPe schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:47:
[...]
Oh, ik haalde die zin over de (ultra)snellader alleen aan omdat ik daaruit afleid dat het om betaald laden gaat. Wat @Mux zegt: liever een betaalde lader dan een blinde vlek ( McD Veenendaal zou mooi tussen Arnhem en Utrecht staan bijvoorbeeld, en McDonald's Heerde betekent niet meer omrijden voor de FastNed) maar ik doelde óók op de stimulans die van gratis laders uitgaat om over te stappen op EV's óf om de prijzen voor betaald laden behapbaar te houden. Behapbaar. See what I did there?McDonald's en,. #SlechteGrap
Ik heb er zelf een een jaar gehad, het is opzich wel goed spul. Programmeren is een eitje, ik kan me beetje rommelen met eindvoltage, laadcurves en max amperage, meer is het niet._V_ schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 07:29:
[...]
[...]
https://github.com/collin80/JLD505/
Voor een blik op de hardware kan je misschien in contact komen met Hachy's maatje Martijn
[...]
Dat is ook niet de doelgroep voor deze laders. En Tesla één standaard? Op hun auto's heb je iets van 4 verschillende standaarden zitten afhankelijk van waar je woont en welk model/jaar je hebt.prettig schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:16:
Marge op één kopje koffie (€ 2,00 ) met één koekje (€1,75) (totale verkoopprijs €3,75) is waarschijnlijk al voldoende om 30 minuten te kunnen laden: 50kW lader = 25kWh, à 10 cent = € 2,50. Of verwacht jij een inkoopprijs van méér dan €1,25 voor koffie met een koekje?Erasmo schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:39:
[...]
Ik denk niet dat ze gratis zullen worden, wat er nu staat in NL is het ook al niet. De prijs zal wel aantrekkelijk worden om mensen te lokken maar gratis? Geen idee wat een gemiddeld restaurant betaald per kWh maar het zullen geen kleingebruikers zijn, maar zelfs dan nog zit je op 30kWh x 10 op 3-4 per laadbeurt, en zo groot is de marge op 2 menu's van 6 euro ook weer niet.
Bij de Lidl weet ik in iedergeval dat het 'werkt'; ik geef doorgaans veel méér geld uit bij de Lidl terwijl ik daar aan de gratis laadpaal hang, dan ik bij de FastNed aan een laadsessie kwijt ben. Voorheen kwam ik eigenlijk nóóít bij de Lidl.
Wij rijden de Outlander ook zakelijk en stekkeren altijd. Maar door de bank genomen wordt dit blijkbaar niet gedaan.dfrenner schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:59:
[...]
Wie zegt er dat prive rijders wel stekkeren?
Ik rijd zakelijk en stekker overigens ook...
Juist veel van die PHEV's zijn door ZZP'ers aangeschaft. Ik ken er een paar. De ene stekkert wel, de ander doet dat nooit.
Heb je degene die niet stekkeren ook gevraagd wat de reden is?
Prive kijken mensen echt wel naar de portomonee. Wij betalen elektrisch 5 ct/km met de outlander. Benzine kost ongeveer 14 ct/km. Ik denk dat er gestekkert gaat worden.
Daarom het voorbeeld ZZP'er... Die voelt het ook direct in de eigen portemonnee...Pierz schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:21:
[...]
Wij rijden de Outlander ook zakelijk en stekkeren altijd. Maar door de bank genomen wordt dit blijkbaar niet gedaan.
Heb je degene die niet stekkeren ook gevraagd wat de reden is?
Prive kijken mensen echt wel naar de portomonee. Wij betalen elektrisch 5 ct/km met de outlander. Benzine kost ongeveer 14 ct/km. Ik denk dat er gestekkert gaat worden.
Met belachelijke marges voor de laadpaal exploitanten snap ik dat er minder gestekkerd wordt.
Ik twijfel zelf ook wel eens en als het mijn portemonnee zou zijn is het nu ideaal met Maingau, maar van Eneco tot TNM kan ik beter dieselen dan stekkeren in de winter. Diesel is goedkoper en comfortabeler (stuk warmer met koud weer!)
En personeel zijn onbetaalde vrijwilligers en er wordt vanuit een antikraakpand verkocht?JayPe schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:15:
[...]
Of verwacht jij een inkoopprijs van méér dan €1,25 voor koffie met een koekje?
Denk dat het vooral in het imago zit wat ze ermee op kunnen krikken idd zoals Lidl doet.
En afhankelijk van de locatie (wel of niet aannemelijk dat men dan iets nuttigt daar en niet bij een concurrent) zouden ze het wel gratis kunnen maken. Maar dan wel voor diegenen die het nodig hebben, niet voor schraalhanzen die hem dan daar gratis tot 100% vol gaan lopen druppelen
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-11-2018 12:48 ]
Dit wordt aangenomen, maar is het ook zo?Pierz schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:21:
Wij rijden de Outlander ook zakelijk en stekkeren altijd. Maar door de bank genomen wordt dit blijkbaar niet gedaan.
Net zoals mensen altijd aannemen dat er met een leasewagen anders (ruwer) wordt omgegaan dan met de eigen wagen.
Ik stekker altijd met mijn Volvo D6 (Privelease)
Maar veel collega's die zakelijke leaseauto's hebben doen dat nooit met hun Outlanders of GTE's. Ze hebben nl ook een tankpas. En die mogen ze blijkbaar onbeperkt gebruiken. Dus financieel zit daar geen enkele financiele prikkel om wel te stekkeren. Dus ja, ik weet dat hier zo'n mensen nooit stekkeren met hun leasestekker. Ook op sport hoor ik dat. Okee N=8 in dit geval. Maar goed.
Maar veel collega's die zakelijke leaseauto's hebben doen dat nooit met hun Outlanders of GTE's. Ze hebben nl ook een tankpas. En die mogen ze blijkbaar onbeperkt gebruiken. Dus financieel zit daar geen enkele financiele prikkel om wel te stekkeren. Dus ja, ik weet dat hier zo'n mensen nooit stekkeren met hun leasestekker. Ook op sport hoor ik dat. Okee N=8 in dit geval. Maar goed.
[ Voor 7% gewijzigd door meermarco op 27-11-2018 12:59 ]
Die autos zijn dan wel weer interessant ex-lease
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Wat hadden ze dan verwacht als "budget" supermarkt met het bieden van een dienst die over het algemeen alleen door boven modaal die flink gebruik maakt van belastingvoordelen afgenomen kan worden?CyBeRSPiN schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:47:
[...]
niet voor schraalhanzen die hem dan daar gratis tot 100% vol gaan lopen druppelenzoals blijkbaar bij sommige lidl laders al gebeurt.

[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 27-11-2018 13:35 ]
Precies, had eerder verwacht dat AH zoiets zou doen. Ze hebben bij onze XL overigens wel laadpalen, maar die staan erg ver achterin (en ik weet niet of ze gratis zijn eigenlijk). Ik parkeer liever dichtbij op die familieparkeerplaatsenDeveon schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:35:
[...]
Wat hadden ze dan verwacht als "budget" supermarkt met het bieden van een dienst die over het algemeen alleen door boven modaal die flink gebruik maakt van belastingvoordelen afgenomen kan worden?
[ Voor 4% gewijzigd door YoshiBignose op 27-11-2018 13:37 ]
Toch is het bij onze laadpaal in de straat dringen geblazen tussen de PHEV's...meermarco schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:59:
Ik stekker altijd met mijn Volvo D6 (Privelease)
2x Outlander
1x V60
2 x GTE
1x C350e
1 GTE, 2 Outlanders en mijn V60 staan daar continu te dringen. 1 GTE en de Mercedes boeit het blijkbaar iets minder en doet het af en toe...
@BCC Praktijkervaring met een Outlander (140k op de teller) is dat de accu niet al te best meer is na 4 jaar en veel stekkeren. Ik weet niet of de accu minder te lijden heeft als deze altijd praktisch leeg is (in hybride mode word alleen de eerste 2-3km range geladen/ontladen) maar ik zou tweedehands niet rekenen op meer dan 30km range voor een ex-lease Outlander.
Waar blijven de aliexpress retrofit accus voor dit soort autos?
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Ik denk dat het inderdaad handig is even de data te bekijken. Oordeel zelf:3_s schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:48:
[...]
Dit wordt aangenomen, maar is het ook zo?
Net zoals mensen altijd aannemen dat er met een leasewagen anders (ruwer) wordt omgegaan dan met de eigen wagen.
https://publications.tno....2jtHB/TNO-2016-R10938.pdf
Ik heb het nog maar even bij ze nagevraagd. Dit is het antwoord:Hachy schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:28:
[...]
Ja ik heb je bericht gezien. Antwoord vind je hier
Das Angebot gilt an allen Ladestationen, die mit der mobility+ App genutzt werden können.
Wenn Sie eine bestimmte Ladestation ausgewählt haben, können Sie, wenn Sie nach unten scrollen den Betreiber, Öffnungszeiten, Zugangsmöglichkeiten und Tarife sehen. Bei Zugangsmöglichkeit wird Ihnen angezeigt, ob Sie die Ladung mit EnBW starten können und bei Tarife wird Ihnen angezeigt, ob die Ladung für 1,00 € oder 2,00 € kostet.
En in de app zie ik geen enkel paal in NL.
Er vanuit gaande dat de data klopt, is het idd zo dat er (te) weinig wordt geladen.Pierz schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:12:
[...]
Ik denk dat het inderdaad handig is even de data te bekijken. Oordeel zelf:
https://publications.tno....2jtHB/TNO-2016-R10938.pdf
(ik heb wel enkel de samenvatting gelezen, nu geen tijd om heel document te lezen)
Niet onlogisch, helaas: de mens is van nature lui en als je geen direct nadeel hebt als je het niet doet …
(vervuiling is voor mij geen direct nadeel)
Te weinig is nog iets anders dan niet zoals @Pierz door de bank genomen beweert.3_s schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:24:
[...]
Er vanuit gaande dat de data klopt, is het idd zo dat er (te) weinig wordt geladen.
(ik heb wel enkel de samenvatting gelezen, nu geen tijd om heel document te lezen)
Niet onlogisch, helaas: de mens is van nature lui en als je geen direct nadeel hebt als je het niet doet …
(vervuiling is voor mij geen direct nadeel)
[ Voor 4% gewijzigd door kdeboois op 27-11-2018 15:31 ]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Nee, en ik wist al wel dat deze zou komen. Ook de laadpaal kent z'n afschrijving enzo natuurlijk. Ik heb het echter specifiek niet gemeld. Andersom aan jouw onbetaalde vrijwilligers en (anti)kraakpand: Ik verwacht niet dat er speciaal personeel wordt aangenomen om voor de laadpaal gebruikers koffie uit te serveren, noch dat dit vanuit een speciaal voor dit doel gebouwd gebouwtje zal worden uitgeserveerd.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:47:
[...]
En personeel zijn onbetaalde vrijwilligers en er wordt vanuit een antikraakpand verkocht?Winst is een stuk minder dan simpelweg verkoopprijs - inkoopprijs..
Ergo: Dat personeel en de verdere infrastructuur staat er allemaal al, dus het gaat enkel om de extra kosten per laadbeurt. Die laadkosten worden alwel gedekt door een kopje koffie met een koekje. En als je een halfuurtje bij de McDonalds binnen zit wordt de kans alleen maar groter dat je méér besteld dan dat je helemaal géén consumpties nuttigt.
In dat licht bezien: In de beginjaren moest je bij McDonalds nog betalen voor je Wifi.. Weet je dat nog? En daarvoor kon je zelfs alleen met bepaalde netwerkproviders toegang krijgen tot het interwebs. Zal dat in de toekomst niet ook gewoon veranderen? Tegenwoordig hoef je geen dag-pas meer te kopen en is wifi in de trein niet alleen gratis, maar ook nog eens snel zat om lekker muziek te kunnen streamen.
Schraalgans? Tja. de accu van m'n e-up loopt zo snel vol, dat ie meestal inderdaad 100% vol zit nog voor ik voorbij de kassa ben., niet voor schraalhanzen die hem dan daar gratis tot 100% vol gaan lopen druppelenzoals blijkbaar bij sommige lidl laders al gebeurt.
Heeft ie vast in een blog van @Hachy gelezen...JayPe schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:45:
Schraalgans? Tja. de accu van m'n e-up loopt zo snel vol, dat ie meestal inderdaad 100% vol zit nog voor ik voorbij de kassa ben.
Nog eentje rijden en die rijdt 95% elektrisch, winter 25km traject en redden we net. zomer nog steeds ruim 40-45km. Dus eigenlijk weinig verlies.Tassadar32 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:41:
@BCC Praktijkervaring met een Outlander (140k op de teller) is dat de accu niet al te best meer is na 4 jaar en veel stekkeren. Ik weet niet of de accu minder te lijden heeft als deze altijd praktisch leeg is (in hybride mode word alleen de eerste 2-3km range geladen/ontladen) maar ik zou tweedehands niet rekenen op meer dan 30km range voor een ex-lease Outlander.
Outlander vindt ik prive ook niet interessant: veel te zwaar, erg beperkt bereik en in de winter tank je ongewild toch nog aardig wat (ICE slaat veel te vaak aan als het koud is, standaard aan als je wegrijd in de kou).
Koop dan een i3 met rex (tank je zelden mee) maar wel flink bereik en snelladen.
Of een Opel Ampera. Dan gaat eens per maand de ICE aan.prettig schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:01:
[...]
Nog eentje rijden en die rijdt 95% elektrisch, winter 25km traject en redden we net. zomer nog steeds ruim 40-45km. Dus eigenlijk weinig verlies.
Outlander vindt ik prive ook niet interessant: veel te zwaar, erg beperkt bereik en in de winter tank je ongewild toch nog aardig wat (ICE slaat veel te vaak aan als het koud is, standaard aan als je wegrijd in de kou).
Koop dan een i3 met rex (tank je zelden mee) maar wel flink bereik en snelladen.
https://www.nu.nl/economi...et-brandstoftekorten.html
Goh... hadden we hier maar een oplossing voor.. *gniffel, maar goed: zodra energiecentrales onvoldoende kunnen koelen schakelen ze deze ook net zo goed af, en ben je juist met een EV in de aap gelogeerd.
Goh... hadden we hier maar een oplossing voor.. *gniffel, maar goed: zodra energiecentrales onvoldoende kunnen koelen schakelen ze deze ook net zo goed af, en ben je juist met een EV in de aap gelogeerd.
Nee, was een post door Him_ in "Elektrische auto's - Deel 3"kdeboois schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:52:
[...]
Heeft ie vast in een blog van @Hachy gelezen...is dan niet 123 waar
Wel bevestigd door Hachy in "Elektrische auto's - Deel 3" dus ga bijna twijfelen, maar was geen blogpost
En ik doelde eigenlijk op Vaevictis_ in "Elektrische auto's - Deel 3"
Overigens is het schraalhans, niet -gans.
[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-11-2018 16:29 ]
Ook hier rijden, maar bereik is ook maar 60km in de zomer (maar al zat voor veel mensen). Maar al stuk beter dan de Outlander en gebruikt stuk goedkoper dan bv. een BMW i3 (die is nog relatief duur, maar je hebt wel een bereik waar je praktisch overall mee komt in NL en met een Rex sta je nooit stil, ideale combi).kdeboois schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:08:
[...]
Of een Opel Ampera. Dan gaat eens per maand de ICE aan.
Jammer dat door de fiscale regelingen dit soort combi's langzaam wegvallen (en dus niet echt door ontwikkeld worden).
Vanaf 1 januari gaan ze in Duitsland zakelijk PHEV gebruik belonen. Dus die ontwikkeling komt er wel alleen hebben we daar in NL niets meer aan. Want PHEV rijders stekkeren niet of zo iets... waanzin... Nu gaat iedereen weer gewoon ICE rijden omdat ze geen zin hebben meer dan een jaar op een BEV te wachten.prettig schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:33:
[...]
Ook hier rijden, maar bereik is ook maar 60km in de zomer (maar al zat voor veel mensen). Maar al stuk beter dan de Outlander en gebruikt stuk goedkoper dan bv. een BMW i3 (die is nog relatief duur, maar je hebt wel een bereik waar je praktisch overall mee komt in NL en met een Rex sta je nooit stil, ideale combi).
Jammer dat door de fiscale regelingen dit soort combi's langzaam wegvallen (en dus niet echt door ontwikkeld worden).
Dit topic is gesloten.