Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Oh, begrijp mij niet verkeerd, we rijden beiden elektrisch! We hebben een Model S 100D uit 2018 en een Model S 85 uit 2013. Daar niets te klagen.MeZZiN schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:52:
En toch moet je anders gaan denken dus jij wilt 2000-5000 euro extra uitgeven zodat je 50 kilometer meer op een lading kan (250->300) voor paar keer per maand.
Zelf al een rondje Nederland gedaan ja op de terug weg geladen om weer thuis te komen natuurlijk kan ook niet anders maar echt een probleem was het niet omdat we ook iets moesten eten etc.
Gemiddelde zeggen zeker niet veel dus pak je je woonwerk afstand en als je een grote afstand moet nemen elke week dan zou ik die als range nemen maar voor die rit eens per maand zou ik gewoon aan de laadpaal staan vaak is er wifi even wat mail weg tikken / koffie drinken wat deployen code kloppen etc. Tijd vliegt.
De tweede Model S gaat wel weg in 2019 (veel te groot) en mijn vriendin zou dan graag de Mini-E nemen, maar dan moet het wel een goede auto zijn (wat ik wel verwacht).
Ik probeer alleen te schetsen welke overwegingen er achter zitten voor mensen en welke gedachte gangen. Niet iedereen wil elektrisch om het milieu, die willen gewoon auto rijden en daar niet té veel over na moeten denken.
Ik snap je redenatie, maar zo werkt het voor veel mensen niet. Wat vooral belangrijk is:mux schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:56:
@Snow_King Ik vind dat op zich helemaal geen onredelijke gedachte, maar aan de andere kant is het voor mij een praktisch ondenkbare mate van luiheid en desinteresse dat iemand bij het gebruik van een €30k+ apparaat dat onnoemelijk veel schade aan gezondheid, omgeving en economie doet... niet even zin heeft om hem aan de laadpaal te hangen. Het getuigt van een soort 'ik wil alles hebben en er niks voor doen'-mentaliteit die ik zelden zo sterk zie als bij (sommige, potentieel stroman) automobilisten.
Ik zou het helemaal eens zijn met de praktische onhaalbaarheid van elektrische auto's als de concessies die je moet doen significant zijn, maar even 10 minuten pauze houden bij een fastned of 2 minuten omrijden/lopen naar een laadpaal? Is dat nou echt zo'n wereldschokkende aanpassing dat dit de keuze voor een elektrische auto compleet onmogelijk maakt?
- DC laden moet VEEL sneller
- Wirwar met pasjes moet weg
Vervoer is vrijheid voor mensen en daar moet je niet te snel aan komen. Vrijheid is een belangrijk ding voor mensen en een reis die nu (met benzine) zonder stoppen kan ineens moeten onderbreken voor 10 min laden voelt niet als vrijheid.
Hoe veel mensen wel niet rijden tot het laatste druppeltje benzine alvorens ze gaan tanken, want het is zo vervelend om te doen.
Doe ik ook niet. Ik heb range-extenders langs de weg staan ;-) 😂prettig schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:48:
[...]
En je zeult geen zware accu mee die je 80% van de tijd niet nodig hebt.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Haha, ik in de auto (makkelijker).JayPe schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:59:
[...]
Doe ik ook niet. Ik heb range-extenders langs de weg staan ;-) 😂
Maar is gewoon een prima tussenoplossing totdat we goedkopere en lichtere accu's hebben die veel sneller kunnen laden en voldoende snelle laadvoorzieningen. En veel betaalbaarder (bv. 2K extra voor extender).
En dat duurt nog wel een jaartje of 5.
Dit zijn goede redenen! Hier ben ik het helemaal mee eens.Snow_King schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:49:
Ik snap je redenatie, maar zo werkt het voor veel mensen niet. Wat vooral belangrijk is:
Absoluut, moet 5-10 min duren, maar we zijn van 50kw naar 80kw gegaan voor aantal ev's......mux schreef op woensdag 28 november 2018 @ 18:13:
[...]
Dit zijn goede redenen! Hier ben ik het helemaal mee eens.
Meeste nog steeds 1-fase.
Wat exoten (uitzondering is de model 3) die boven de 100kw laden.
En de laadstations blijven ver achter qua aantallen (super snelladers........ uitzondering weer Tesla).
Pasjes wirwar is alleen maar toegenomen.
En gaat nog jaren duren voordat we kunnen laden met 1 pasje in de EU.
Fabrikanten zitten nog steeds op hun gat
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Dat is dus best wel veel meer dan ik vooraf verwachtte. En dat met een ienimini actieradius. okay okay, de winter staat voor de deur, maar toch: ik heb nog steeds het idee dat ik de perfecte auto voor mij heb. Het wordt alleen maar beter met de infrastructuur. En ik zie steeds méér EV's rijden. Vandaag kwamen er binnen een minuutje meerdere e-golfjes voorbij, en deze week heb ik een Leaf2 gespot op de parking bij het werk. Die stond er vandaag weer, wellicht dus niet een bezoeker maar een werknemer van een buur-bedrijf.
Ééns met wat Mux zegt: het aanbod van verschillende modellen is nog erg beperkt, maar ook dat gaat de goede kant op. En met mensen zoals Hachy, die vanuit de gebruikerservaring laat weten waarom proefballonnetjes zoals boete-voor-plakkers niet werkt, hoeft 't wiel niet telkens opnieuw te worden uitgevonden.
Want wees eens eerlijk; hoeveel onwetendheid over de do's en don'ts is er niet aanwezig bij mensen die géén praktijk ervaring hebben?
Collega's hebben interesse maar vinden het duur en komen met de standaard argumenten, maar toch, doordat het aantal EV's toeneemt, neemt de twijfel alleen maar af.
De niet EV-rijders kijken graag de kat uit de boom. Zullen wij ervoor zorgen dat ze tenminste een leuke show is om naar te kijken?
Ik doe m'n best. Ook bij m'n studie hang ik m'n auto elke week weer aan de paal, sta ik vooraan te laadpaalplakken, maar krijg ik ook steeds serieuzere vragen hoe het bevalt en of het wat voor de usercase van hen is,..
PS: laadpaalplakken: Er zijn zoveel redenen om langer dan de laadtijd te moeten staan, en zoveel truukjes om langer te kunnen laden; dat gaat niet werken. Zo kan ik bijvoorbeeld de laadsnelheid tot 5 ampère terug schroeven,. En ja, hoe asociaal het ook mag klinken: ik heb 't al eens ingezet om zo veel langer te kunnen staan, maar alleen omdat ik niet vanuit de bijeenkomst terug kon lopen naar de auto om 'm te verplaatsen. De lading was wèl nodig om terug naar huis te komen aan het eind van de dag.....
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Klopt duurt wel even (nieuwe ice staat gewoon 10 jaar voor), maar ze hebben nou niet echt haast......Blokker_1999 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 18:45:
Natuurlijk hebben zij wel een belang. Maar te veel mensen denken dat je van vandaag op morgen heel je productie kunt omschakelen zonder probleem. Ze zien trage vooruitgang maar beseffen niet dat dat normaal is. We zitten nu al zowat aan de limiet van batterijproductie bijvoorbeeld. Die fabrieken kunnen niet snel genoeg bijgebouwd worden, maar dat kost tijd. Het ontwerpen van een wagen duurt jaren van concept tot serieproductie. En ondertussen moet je ook nog je klassieke wagens blijven bouwen. Als over 20 jaar de BEV wagen meer dan 50% uitmaakt van totale verkopen mogen we heel blij zijn. Maar daarvoor moeten nog vele problemen overwonnen worden. Zoals onder andere die laadsnelheid die vandaag voor vele mensen onoverkomelijk traag is.
Verwijderd
Daar hebben we dat aloude bakerpraatje weer. Echt onzin.daemonix schreef op woensdag 28 november 2018 @ 18:32:
Traditionele fabrikanten hebben geen enkel belang bij elektrische auto's, dat is toch wel duidelijk? Shell c.s. ook niet. En ze hebben uitermate kundige lobbyisten in dienst.
Waarom denk je dat Shell Newmotion heeft opgekocht? Niet omdat het een concurrerend bedrijf zou zijn. Waarom denk je dat vrijwel alle fabrikanten EV's aan het ontwikkelen zijn?
Absoluut mee oneens. Zijn veel te laat begonnen en TNM en shell..... geen idee, maar is 0,000001 % van shell, kijken ze niet eens naar (soort groene sticker hebben ze gekocht).
[ Voor 7% gewijzigd door prettig op 28-11-2018 19:27 ]
Onder druk van een kleine groep aandeelhouders die snel groeide.Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:19:
[...]
Daar hebben we dat aloude bakerpraatje weer. Echt onzin.
Waarom denk je dat Shell Newmotion heeft opgekocht? Niet omdat het een concurrerend bedrijf zou zijn.
Kijk naar GM, ze zitten bijna aan 200.000 EVs in de VS (incl Volt denk ik), maar zetten nog volop in op hun Pick-ups en hebben de komende 10 jaar geen plannen om die te electrificeren.Waarom denk je dat vrijwel alle fabrikanten EV's aan het ontwikkelen zijn?
Alleen VW maakt écht serieuze investeringen, maar dat is ook alleen omdat het opgelegd is vanuit dieselgate en ze hun reputatie proberen te redden.
De rest doet het er maar een beetje bij.. en maakt vooral beloftes.
Waarom is het VW concern niet veel eerder op de elektrawagen gestapt? Juist: hun dieselmeuk moest worden verkocht, daar zit de winstmaker.
PS had ik al gezegd dat ze (bovengenoemde maatschappijen) prima lobbyisten in dienst hebben? Net als prima marketeers die je nu blijkt te geloven?
Not sure if trolling or....Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:19:
[...]
Daar hebben we dat aloude bakerpraatje weer. Echt onzin.
Waarom denk je dat Shell Newmotion heeft opgekocht? Niet omdat het een concurrerend bedrijf zou zijn. Waarom denk je dat vrijwel alle fabrikanten EV's aan het ontwikkelen zijn?
Als Shell werkelijk zo groen had willen zijn dan hadden ze in 2010 wel 10% van hun annual budget aan vergroening uitgegeven in plaats van nog geen half procentje in 2018.
Heb je je ooit afgevraagd waarom shell maar 4 snelladers heeft neergezet terwijl ze 400 miljard aan assets hebben? Maar er zijn wel 29 persberichten over in de krant verschenen. Wat Shell doet is 100% greenwashing, ze hebben NUL belang 100% EV, een elektrisch voertuig is voor hun gewoon dikke shit want niemand hoeft die fossiele spulletjes meer van ze.
Zoals Trouw het mooi omschreef "Voor oliemaatschappijen is de elektrische auto met batterij een wangedrocht. "
Waarom zouden ze een snellader NAAST een fastned neerzetten terwijl er echt behoefte aan Snelladers is in bijvoorbeeld Callantsoog, waar ook Shell stations zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 28-11-2018 20:30 ]
Verwijderd
Idem autofabrikanten produceren datgene waar ze het meest aan kunnen verdienen. Zolang dat ICE is, zolang zal daarop de meeste energie gestopt worden.
Heeft allemaal niks met paranoïde samenzweringen/lobbyisten/marketeers te maken. Puur winstgericht.
Eens, dat is ook de reden dat Shell zo happig is om op waterstof auto in te zetten. Omdat ze dan grijze (olie) en blauw (aardgas) waterstof kunnen produceren een extra afzet kanaal dus en verdeel een heers tactiek om EV te dwarsbomen. Puur greenwashing. Gelukkig rijd ik elke dag lachend langs de Shell stations ben er al een paar jaar niet meer geweest.Hachy schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:29:
[...]
Not sure if trolling or....
Als Shell werkelijk zo groen had willen zijn dan hadden ze in 2010 wel 10% van hun annual budget aan vergroening uitgegeven in plaats van nog geen half procentje in 2018.
Heb je je ooit afgevraagd waarom shell maar 4 snelladers heeft neergezet terwijl ze 400 miljard aan assets hebben? Maar er zijn wel 29 persberichten over in de krant verschenen. Wat Shell doet is 100% greenwashing, ze hebben NUL belang 100% EV, een elektrisch voertuig is voor hun gewoon dikke shit want niemand hoeft die fossiele spulletjes meer van ze.
Zoals Trouw het mooi omschreef "Voor oliemaatschappijen is de elektrische auto met batterij een wangedrocht. "
Waarom zouden ze een snellader NAAST een fastned neerzetten terwijl er echt behoefte aan Snelladers is in bijvoorbeeld Callantsoog, waar ook Shell stations zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Hachy op 29-11-2018 13:10 ]
Als ik zie hoe weinig sommige mensen om auto's geven (het is maar een vervoermiddel) dan vind ik het helemaal niet gek dat ze ook geen rekening willen houden met range en laadplakken. Desinteresse is inderdaad het juiste woord. Niet iedereen kan hele elektrische auto's uit elkaar halen en accupakketten bijvoegen. Veel mensen geven niets om auto's en niets om het milieu... 1+1 = geen EV.mux schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:56:
@Snow_King Ik vind dat op zich helemaal geen onredelijke gedachte, maar aan de andere kant is het voor mij een praktisch ondenkbare mate van luiheid en desinteresse dat iemand bij het gebruik van een €30k+ apparaat dat onnoemelijk veel schade aan gezondheid, omgeving en economie doet... niet even zin heeft om hem aan de laadpaal te hangen. Het getuigt van een soort 'ik wil alles hebben en er niks voor doen'-mentaliteit die ik zelden zo sterk zie als bij (sommige, potentieel stroman) automobilisten.
Ik zou het helemaal eens zijn met de praktische onhaalbaarheid van elektrische auto's als de concessies die je moet doen significant zijn, maar even 10 minuten pauze houden bij een fastned of 2 minuten omrijden/lopen naar een laadpaal? Is dat nou echt zo'n wereldschokkende aanpassing dat dit de keuze voor een elektrische auto compleet onmogelijk maakt?
Ik ben ook iemand die echt geen moeite gaat doen om afval te scheiden, of bij alles wat ik doe nadenk over de CO2. Ik gooi echt m'n mcdonalds zak niet uit het raam, maar als ik 10 min. loop met een leeg blikje drinken in m'n hand en er is geen prullenbak te vinden dan ligt het toch in de bosjes.
Milieu moet gewoon vanuit de overheid komen door middel van subsidies en stimulatie. De gemiddelde mens interesseert dat gewoon te weinig. En zo lang de gemiddelde levensverwachting blijft stijgen doen we toch ergens wat goed (ik denk vooral qua medicatie
Facts don't care about your feelings
Onzin zowel de overheid als burgers zijn verantwoordelijk en als iedereen er zo over denkt dan is al gauw een puinhoop. Ik ruim zelfs troep van anderen op omdat ik me eraan erger. Daarnaast troep trekt troep aan.YoshiBignose schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:01:
[...]
Ik ben ook iemand die echt geen moeite gaat doen om afval te scheiden, of bij alles wat ik doe nadenk over de CO2. Ik gooi echt m'n mcdonalds zak niet uit het raam, maar als ik 10 min. loop met een leeg blikje drinken in m'n hand en er is geen prullenbak te vinden dan ligt het toch in de bosjes.
Milieu moet gewoon vanuit de overheid komen door middel van subsidies en stimulatie. De gemiddelde mens interesseert dat gewoon te weinig. En zo lang de gemiddelde levensverwachting blijft stijgen doen we toch ergens wat goed (ik denk vooral qua medicatie).
Hier zakt mijn broek wel vanaf... Is wel een hele beperkte visie. Wat denk je van een ecologisch kaalslag? Wel bomen maar geen insecten / dieren meer . Of klimaatverandering is ook niet te leven als heel NL onder water staat.
Begrijp ik niets van, interesseert me dus ook nietVaevictis_ schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:31:
[...]
Wat denk je van een ecologisch kaalslag? Wel bomen maar geen insecten / dieren meer . Of klimaatverandering is ook niet te leven als heel NL onder water staat.
En het is toch ook een puinhoop? Weleens in New York geweest? Man man man, ik rook alleen maar stank, uitlaatgassen, troep op de grond. China zal nog 10x erger zijn met de smog. Dat is never nooit op te lossen vanuit de consument...
[ Voor 22% gewijzigd door YoshiBignose op 28-11-2018 21:38 ]
Als je de moeite kunt nemen om een vol blikje vanuit thuis mee te nemen, kan je ook de moeite nemen het lege blikje daar weer weg te gooien.YoshiBignose schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:01:
[...]
Milieu moet gewoon vanuit de overheid komen door middel van subsidies en stimulatie. De gemiddelde mens interesseert dat gewoon te weinig.
Maar goed: Denk dat jij en ik daarin gewoon verschillen.
Trouwens wel een moeie dat je de overheid noemt als aanjager van 'het Milieu', want de overheid, die kiezen we nu juist zelf. De staat, dat zijn we zelf. Als het 'de gemiddelde mens' niet interesseert, en die gemiddelde mens wordt door de volksvertegenwoordiging vertegenwoordigd in de regering,.. dan is het plaatje natuurlijk gewoon rond.
Het is net zoiets als 'in de file staan': Dan ben je zelf onderdeel van het probleem. Een blikje in de bosjes gooien bij gebrek aan vuilnisbakken is het probleem bij een ander leggen: 'Dan hadden 'ze' maar voldoende vuilnisbakken moeten neerzetten, waarbij je 'ze' dus ook kunt lezen als 'we'.
Wat mux zegt; het is zo vanzelfsprekend dat je de auto pakt en dat de energie en de techniek gewoon voorhanden is, dat er nog geen hersencel in je hoofd een vraagtekentje laat ploppen ' hoe dat allemaal maar kan '. Ik scheidt m'n afval, ik steek m'n stekker bewust aan de paal, ik hou met een schuin oog m'n zonnepaneel-productie in de gaten, maar ik stap óók dagelijks gewoon in de auto naar mn werk, dat eigenlijk ook op fietsafstand ligt. En pak de auto als ik naar de Appie ga voor een kleine boodschap.. en ik eet vlees, en vind het heerlijk. I Ain't No Saint Either dus. Ik wéét dat ik wellicht gemiddeld wat milieubewuster ben dan een ander, maar als ik dan kijk naar hoeveel ik over bijvoorbeeld luchtvervuiling weet, dan zou ik best nog een stapje extra kunnen nemen,..
Wel bomen, maar geen bijen en dus ook geen appels meer: Dat komt eerst :-) Misschien dat men 't dan door begint te krijgen..Vaevictis_ schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:31:
[...]
Wel bomen maar geen insecten / dieren meer .
Laat me niet lachen. De gemiddelde mens heeft helemaal niets in te brengen... of het nou een democratie, een dictatuur of een communistisch land is. Als de overheid het had gewild en niks had gedaan aan subsidies van EV's dat had niemand in die dingen gereden, om maar één voorbeeld te noemen.JayPe schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:40:
[...]
Als je de moeite kunt nemen om een vol blikje vanuit thuis mee te nemen, kan je ook de moeite nemen het lege blikje daar weer weg te gooien.
Maar goed: Denk dat jij en ik daarin gewoon verschillen.
Trouwens wel een moeie dat je de overheid noemt als aanjager van 'het Milieu', want de overheid, die kiezen we nu juist zelf. De staat, dat zijn we zelf. Als het 'de gemiddelde mens' niet interesseert, en die gemiddelde mens wordt door de volksvertegenwoordiging vertegenwoordigd in de regering,.. dan is het plaatje natuurlijk gewoon rond.
Dus als Groenlinks 75 zetels heeft in de tweede kamer zou dat niets uitmaken, volgens jou?YoshiBignose schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:56:
[...]
Laat me niet lachen. De gemiddelde mens heeft helemaal niets in te brengen... of het nou een democratie, een dictatuur of een communistisch land is. Als de overheid het had gewild en niks had gedaan aan subsidies van EV's dat had niemand in die dingen gereden, om maar één voorbeeld te noemen.
[ Voor 55% gewijzigd door FreeShooter op 28-11-2018 22:02 ]
Want als niemand dat doet, schiet het niet op.
Dat maakt het niet ok. Als jij dat blikje koopt neem je daarmee ook de verantwoordelijkheid om het weer op te ruimen.
Voor de meeste EV's geldt inmiddels al dat je langer kunt rijden dan je blaas het volhoud. Dus eigenlijk is er geen probleem meer. Als je 3-4 uur kunt rijden moet je toch stoppen om eens te plassen, een koffie te drinken of zelfs wat te eten als het zo uitkomt met tijd. Dan plug je in en in die tijd dat het kost, veelal 20minuten of meer heb je al een behoorlijk stuk geladen.Snow_King schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:49:
Vervoer is vrijheid voor mensen en daar moet je niet te snel aan komen. Vrijheid is een belangrijk ding voor mensen en een reis die nu (met benzine) zonder stoppen kan ineens moeten onderbreken voor 10 min laden voelt niet als vrijheid.
Hoe veel mensen wel niet rijden tot het laatste druppeltje benzine alvorens ze gaan tanken, want het is zo vervelend om te doen.
Er verschijnen steeds meer laders en ook al kan het sneller, dat hoeft niet persé. Binnenkort een leuke rit voor de boeg waar ik een Model S (100D) mag lenen. Ik zou 40 minuten moeten laden bij Zwolle als ik via Almere naar Zaandam rijd. Kan zijn dat ik afspreek bij VanderValk Leeuwarden met mijn oom om wat te eten en daar dan te laden. Dan via de Afsluitdijk terug, kan mijn schoonzusje dat ook eens zien. Ik heb er in ieder geval zin in.
Volgende week ook een testrit in een Zoe en Leaf voor ons zelf. Alleen zou er dus een Leaf met 60kWh gepland staan en zijn er geruchten dat de Zoe volgend jaar CCS laden gaat ondersteunen en een update van de media software zou krijgen. Zoals altijd Keuzes....
Model 3 is ook zeer interessant om te bekijken. Maar kosten daarvan.
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Doet voor mij gelijk ook wat greenwashing belletjes rinkelen, gezien de dichtstbijzijnde pomp 100km verderop ligt. En dus zelfs voor de leaserijders/leasevloten hier nog niet eens aantrekkelijk.
[ Voor 27% gewijzigd door Nivve op 28-11-2018 22:18 ]
De als de gemiddelde mens z'n afval in de bosjes gooit, of uit het raam flikkert, dan heeft de gemiddelde mens voldoende in te brengen... "Gelukkig" is het slechts de jeugd en de a-sociale volwassene die z'n McDonalds zak uit het raam gooit, en doen we dat niet allemaal. Anders lag de berm nog veel voller.YoshiBignose schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:56:
[...]
Laat me niet lachen. De gemiddelde mens heeft helemaal niets in te brengen... of het nou een democratie, een dictatuur of een communistisch land is. Als de overheid het had gewild en niks had gedaan aan subsidies van EV's dat had niemand in die dingen gereden, om maar één voorbeeld te noemen.
Ik denk dat de invloed van de gemiddelde mens groter is dan jij vermoed, want het voorbeeld van NewYork waar het vies is en stinkt, staat lijnrecht tegenover Singapore, waar een peuk op straat gooien 'gewoon not done' is,..
Wijzen naar 'de overheid' en jezelf uitsluiten omdat 'invloedsloos' klinkt alsof je ook niet gaat stemmen?
Ik wil geen flamewar starten, let's agree to disagree :-)
Nee, ik wil niet met m'n bankpas de hoofdprijs betalen plus nog wat per transactie aan een bank (direct of doorberekend). Ik dacht eerst wat een gedoe met die pasjes maar eigenlijk is een wat concurrentie en keuze wel goed als dat betekend dat het goedkoper wordt.Snow_King schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:49:
[...]
Ik snap je redenatie, maar zo werkt het voor veel mensen niet. Wat vooral belangrijk is:
DC laden is toch al best snel met 175kW?, mijn 22kWh Zoe haalt max 40 dus het dubbele of meer lijkt me al fantastisch
Op de facebook van fastened ook reacties over een nieuw station van 'waarom maar 50kW en niet de 175kW+' en ik vraag me dan af wanneer zou dat voor de massa betaalbaar zijn? intussen staan die laders er dan voor die enkele zakelijke rijders en moet het wel worden doorberekend in de prijs. Bovendien hebben die auto's een groter capaciteit accu en als je thuis kan laden, hoe vaak komt je dan nog ergens publiek te laden? Gewoon thuis of aan een 22kW paal laden terwijl de auto geparkeerd staat (je er dus niet op wacht) is toch handiger?
Het ideaal lijkt me niet moeten wachten op tanken noch laden.
Als er nu wat leuks uitkomt moet ik er nog 4 a 5 jaar op wachten voordat het een betaalbare occasion is of de hoofdprijs aan lening of private lease betalen terwijl ik iets meer dan modaal verdien (2018 37K) maar dat is niet iets om tig K voor een auto neer te tellen. Maar he, ik rij nu tenminste een bev
Op m'n werk zie ik meer phev's dan ik een half jaar geleden had verwacht en daar zijn er ook in privé bezit bij. De laadpalen zijn nu al regelmatig bezet en in plaats van EV te promoten houd ik me maar stil
Hopelijk komt er uitbreiding of een auto met grotere capaciteit, anders terug naar een (Toyota) hybride..
Hoezo moeten we dan weer naar de pinpas? Gewoon plug&charge volgens de ISO-15118 met of een roamend certificaat of één malige aanmelding.bite schreef op woensdag 28 november 2018 @ 23:42:
[...]
Nee, ik wil niet met m'n bankpas de hoofdprijs betalen plus nog wat per transactie aan een bank (direct of doorberekend). Ik dacht eerst wat een gedoe met die pasjes maar eigenlijk is een wat concurrentie en keuze wel goed als dat betekend dat het goedkoper wordt
Smart ForTwo EQ ondersteund het al.
An sich kan ik je hierin wel volgen. Maar de politiek is wel veranderd. Ooit werd er vooral beschouwlijk gekeken en op grote afstand van het volk geregeerd. Inmiddels hoeft er maar iets te gebeuren of de politiek staat vooraan om zich er mee te bemoeien.YoshiBignose schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:56:
[...]
Ik ben er wel van overtuigd dat we met zijn allen de politiek beinvloeden, het is alleen niet altijd goed zichtbaar in de uitwerking, omdat we met zijn allen zo enorm verschillen. En de bv ik is de laatste decennia ook veel centraler komen te staan, zie je bijvoorbeeld ook aan het afkalven van de ledentallen van de vakbonden.
En met de die subsidie op ev hebben ze zowaar nog iets goed gedaan, alleen de ophef over de sponsering van de (f)outlander heeft enorm veel bewustzijn gekweekt. En je ziet ook hier weer enige consistentie het sponseren van dure Tesla's wordt nu teruggebracht. De politiek heeft hier dus een aanjaag rol, maar daarna moet de rest van de maatschappij het overnemen. Zo werkt het ook met subsidie's op isolatie, warmtepompen etc.
En het zou je sieren als je de volgende keer het blikje wel zelf opruimt... dan heeft de gewone mens

Zeker geslaagd als je het mij vraagt, alleen nog wachten tot 2021.
[ Voor 40% gewijzigd door Deveon op 29-11-2018 08:48 ]
Yep, deze advertentie staat ook al een paar weken in Delft langs de Kruithuisweg. Ze hebben hun messaging al aardig aangepast naar '*elektrisch* rijden op waterstof'... maar alsnog is het zo overduidelijk niet iets dat ze willen verkopen. Anders zouden ze de prijs er niet bij zetten. De hele advertentie is perfect ontworpen om zo min mogelijk interesse te kweken.Nivve schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:15:
Hyundai maakt toch actief reclame voor de Nexo:
[Afbeelding]
Doet voor mij gelijk ook wat greenwashing belletjes rinkelen, gezien de dichtstbijzijnde pomp 100km verderop ligt. En dus zelfs voor de leaserijders/leasevloten hier nog niet eens aantrekkelijk.
Toch nog even op reageren als beginnende EV-rijder. Ben sinds een paar weken aan het orienteren op EV rijden, maar het vergt toch nog wat uitzoek. We kunnen niet zomaar 30-40k neerleggen voor een nieuwe EV met grote(re) range, dus opties zijn tweedehands of leasen. Leasen kost, voor onze kilometers, gewoon heel veel geld en is zonde van het geld.mux schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:56:
Het verschil in het praktijkgebruik is echt bijna niks, ik heb het gevoel dat dit een 100% psychologische blokkade is van mensen die op een manier vastgeroest zijn in hun wegen die ik niet kan begrijpen.
Mensen wassen hun auto toch ook wel eens? Of moeten omrijden langs een benzinestation? Of... weet ik veel, moeten hun navigatie instellen of een minuutje langer in de auto zitten om op een regenbui te wachten. Het zijn echt minuscule concessies die je met een moderne elektrische auto hoeft te doen, vergelijkbaar met iedere andere niet-rijactiviteit met een auto.
Dit alles is gewoon geen goed argument tegen EVs. Er zijn genoeg wél goede argumenten om uit te kiezen: volledig missende modellen, hele merken die niks hebben, missende features zoals DC snelladen of 3-faseladen, slechte of oncomfortabele zitpositie, enz. enz. Er is een hoop mis en missend aan het huidige scala elektrische auto's. Maar het range- en laadcomfort-argument is echt bullshit aan het worden. Met als uitzondering wellicht een extreme use case hier en daar.
Blijft dus de 2e hands markt over en zover ik kan vinden zijn er niet superveel opties (in het budget van 10-15k). Het bereik is niet supergroot van die auto's, en dan wordt het ook nog eens minder met de leeftijd. Hoop onzekerheid en dan is bereik 'maar' 130-150km. Genoeg voor woon-werk en als 2e auto geen probleem.
Als je een nieuwe auto kan kopen, dan snap ik dat range geen probleem is. De huidige modellen hebben 300-400km range en dat is inderdaad meer dan genoeg voor de meeste mensen. Alleen kunnen maar weinig mensen (prive) een nieuwe auto veroorloven en zitten we voorlopig 'vast' aan de relatief korte range van 130km, en ik snap dat dat voor veel mensen wel te weinig is. Wij hebben bv familie op 200km wonen en als we daar dus heen willen met de EV, moeten minstens 1 en misschien 2x extra laden onderweg. Voor een retourreis is dat toch iets van een uur extra (ongeveer), terwijl we normaal in 1x doorrijden.
Niet dat het onmogelijk is, zeer zeker niet. Maar bij een ICE hoef je er echt helemaal niet over na te denken en kost het maar 1x tanken a 5minuten per 600km (of 1000 voor diesel).
Verwijderd
Wellicht moet je eens een ritje in een Renault Zoe gaan maken. De 40Kw heeft een bereik van zo'n 250 Km en is te koop vanaf zo'n 17.000. In bijv.Frankrijk en Duitsland zijn ze voor beduidend lagere prijzen te vinden.
Alternatief de 22Kw versie. Te koop vanaf zo'n 10.000 euro.
Dat mag zekerprettig schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:05:
Klopt maar je mag best het voorbeeld geven en mensen erop aanspreken als ze het niet doen.
Want als niemand dat doet, schiet het niet op.
Dat is deels waar, maar de overheid moet zorgen voor genoeg voorziening om die blikjes weg te gooien. Het komt ook heel weinig voor maar heb het weleens meegemaakt. Misschien zo'n 10x in m'n hele leven. En tegenwoordig drink ik zelden een blikje drinken meer, het is net wat teveelPierz schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:09:
@YoshiBignose not sure if trolling, maar je bent er iig eerlijk over. De meeste hufters doen het liever of hun neus bloedt.
Dat maakt het niet ok. Als jij dat blikje koopt neem je daarmee ook de verantwoordelijkheid om het weer op te ruimen.
Als de overheid geen groene/grijze/papier bak had gemaakt dan had ook niemand moeite gedaan om dat te scheiden bijvoorbeeld. Logisch, want het had dan ook geen nut gehad...
De enige reden waarom het not done is zijn de hoge boetes. Duidelijk voorbeeld van overheidinvloed dus.JayPe schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:45:
[...]
De als de gemiddelde mens z'n afval in de bosjes gooit, of uit het raam flikkert, dan heeft de gemiddelde mens voldoende in te brengen... "Gelukkig" is het slechts de jeugd en de a-sociale volwassene die z'n McDonalds zak uit het raam gooit, en doen we dat niet allemaal. Anders lag de berm nog veel voller.
Ik denk dat de invloed van de gemiddelde mens groter is dan jij vermoed, want het voorbeeld van NewYork waar het vies is en stinkt, staat lijnrecht tegenover Singapore, waar een peuk op straat gooien 'gewoon not done' is,..
Nieuw Soul EV ziet er goed uit. Gaat op de shortlist als vervanging voor de Ioniq ergens eind volgend jaar.Deveon schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:04:
E-Tron GT en de nieuwe Kia Soul zijn ook aangekondigd. De Soul krijgt de bekende 64 kWh batterij en ~200 pk en de Audi is “Porsche powered” oftewel de aandrijflijn van de Taycan.
HD4Life @ Full-HD
De 22kw Renault Zoe staat hoog op het lijstje, daar gaan we binnenkort een proefritje mee maken. Maar daar moet je dan wel weer accu's bij huren en importeren vanuit het buitenland geeft ook gedoe.Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:25:
@kepler
Wellicht moet je eens een ritje in een Renault Zoe gaan maken. De 40Kw heeft een bereik van zo'n 250 Km en is te koop vanaf zo'n 17.000. In bijv.Frankrijk en Duitsland zijn ze voor beduidend lagere prijzen te vinden.
Alternatief de 22Kw versie. Te koop vanaf zo'n 10.000 euro.
Dat bevestigd eigenlijk mijn conclusie, ja het is zeker mogelijk om EV te rijden, maar het is wel flink wat uitzoek werk qua effect van het (gelimiteerde) bereik wanneer je geen nieuwe EV aanschaft/least. Bij aanschaf van een ICE hoef je je daar totaal geen zorgen om te maken.
Ik vind het zelf ook geen probleem trouwens, zeker omdat we de EV kopen voornamelijk voor woon-werk verkeer en we 'maar' 90km bereik nodig hebben. Ik wil alleen maar aangeven dat het in mijn ogen redelijk wat uitzoekwerk is om de goede keuze te maken en dat veel mensen daar logischerwijs geen zin/tijd/technisch inzicht voor hebben.
Hier meer nieuws over de Kia Soul EV.Deveon schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:04:
E-Tron GT en de nieuwe Kia Soul zijn ook aangekondigd. De Soul krijgt de bekende 64 kWh batterij en ~200 pk en de Audi is “Porsche powered” oftewel de aandrijflijn van de Taycan.
- 64 kWh batterij
- CSS
- veel overeenkomsten in uitrusting met Kona EV en e-Niro

Kia Soul EV Specifications:
- Length/width/height/wheelbase – 4,196/1,801/1,600/2,601 mm
- Kerb weight – 1,685 kg
- Engine – AC Synchronous Permanent Magnet Motor
- Max output – 201 hp (150 kW) at 3,800-8,000 rpm
- Max torque – 395 Nm (291 lb-ft) at 0-3,600 rpm
- Transmission – Gear reduction unit, FWD
- Battery capacity – 64 kWh
- 0-100 km/h – 7.6 seconds
- 80-120 km/h – 4.8 seconds
- 100-0 km/h – 41.7 m
- Top speed – 167 km/h
- Charging time Level 1 (120V) – 59 hours
- Charging time Level 2 (7.2 kW) – 9 hours 35 min
- Charging time DC fast charge (50kW) – 75 min
- Charging time DC fast charge (100kW) – 60 min
- Driving range – nog niet bekend
En on stage AutoMobilityLA 2018
[ Voor 42% gewijzigd door ZuinigeRijder op 29-11-2018 12:20 ]
Hebben ze het design afgeleid van een duplo auto?
Edit / Ja dus. Ik heb zelfs het specifieke model gevonden

[ Voor 56% gewijzigd door FreeShooter op 29-11-2018 09:59 ]
Kia/Hyundai zet er nu wel vaart achter......alleen de productie moet stukje hoger.
Naast Tesla model 3 heb je eigenlijk geen alternatief in de netto 64kwh en 400km+ categorie.
Bij aanschaf van een ICE moet je je wel weer zorgen maken om:kepler schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:44:
[...]
<knip>. Bij aanschaf van een ICE hoef je je daar totaal geen zorgen om te maken.
- Afschrijving
- Luchtvervuiling
- Grote beurt met olie wissel, bougies, luchtfilter, brandstoffilter,
- Dure dingen zoals koppeling, versnellingsbak en uitlaat
- Brandstofprijzen
- MIlieuzones
#grapje
Daarom gaan we op korte termijn inderdaad over op iig 1 EVJayPe schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:12:
[...]
Bij aanschaf van een ICE moet je je wel weer zorgen maken om:
- Afschrijving
- Luchtvervuiling
- Grote beurt met olie wissel, bougies, luchtfilter, brandstoffilter,
- Dure dingen zoals koppeling, versnellingsbak en uitlaat
- Brandstofprijzen
- MIlieuzones
#grapje
Verwijderd
Zoe's met een koopaccu zijn zeer schaars. Ik zit zelf ook te denken aan importeren (scheelt echt veel). Er zijn bedrijven die alles voor je regelen (kost zo'n 1500 euro) en op renaultforum.nl en de Zoe groep op FB zitten mensen met ervaring die best behulpzaam willen zijn.kepler schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:44:
[...]
De 22kw Renault Zoe staat hoog op het lijstje, daar gaan we binnenkort een proefritje mee maken. Maar daar moet je dan wel weer accu's bij huren en importeren vanuit het buitenland geeft ook gedoe.
Accuhuur is voor mij een nono dus ben ik ijverig op zoek naar een 40Kw met koopaccu die ook nog een beetje betaalbaar is. Complicatie is dat je voor diezelfde prijs ook een i3 kunt krijgen en die is dan weer een stuk leuker zij het beduidend lagere actieradius.
het kopen van de accu kost rond de 8-10k nieuw. Daarmee haal je echt wel een paar jaar accuhuur van uit en moet je je bedenken of een koopaccu het echt waard is wat betreft goedkoper / garantie.Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:34:
[...]
Zoe's met een koopaccu zijn zeer schaars. Ik zit zelf ook te denken aan importeren (scheelt echt veel). Er zijn bedrijven die alles voor je regelen (kost zo'n 1500 euro) en op renaultforum.nl en de Zoe groep op FB zitten mensen met ervaring die best behulpzaam willen zijn.
Accuhuur is voor mij een nano dus ben ik ijverig op zoek naar een 40Kw met koopaccu die ook nog een beetje betaalbaar is. Complicatie is dat je voor diezelfde prijs ook een i3 kunt krijgen en die is dan weer een stuk leuker zij het beduidend lagere actieradius.
probleem van 2e hands zoes met koopaccu zijn dat de prijs niet degradeerd. een oude zoe met koop accu kost rond de 14-15k.
Koopaccu's in de zoe's zijn schaars omdat er pas vanaf 2017 (?) uberhaupt de optie is om een koopaccu te krijgen, tot die tijd alleen maar huuraccu's.
In duitsland is er een pilot aan de gang waarbij huuraccu's omgetoverd kunnen worden tot koopaccu's met kosten rond de 6-7k voor een 4(!!!) jaar oude accu.
tja...
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Echter juist de Zoe was/is de enige optie voor ons; budget is laag en familie op 200km en een baby die zijn eigen planning heeft brengt de noodzaak voor een 40kWh accu en de Zoe is betaalbaar. Enig alternatief was de Sion, maar ook die gaat nu toch wrs buiten budget vallen.
[ Voor 6% gewijzigd door Nivve op 29-11-2018 11:03 ]
Wij rijden ongeveer 25k per jaar, dus met accu huren ga ik er vanuit dat we wel een keer een nieuwe accu krijgen zodra hij onder de 75% valt, zeker als we de auto 2e hands kopen. Aangezien de Zoe 5-6k goedkoper is dan bv een Leaf, is dat een aantal jaar accuhuur en dus ws ook een nieuwe accu (en garantie op goede range komende jaren).Coasterfreak schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:52:
[...]
het kopen van de accu kost rond de 8-10k nieuw. Daarmee haal je echt wel een paar jaar accuhuur van uit en moet je je bedenken of een koopaccu het echt waard is wat betreft goedkoper / garantie.
probleem van 2e hands zoes met koopaccu zijn dat de prijs niet degradeerd. een oude zoe met koop accu kost rond de 14-15k.
Koopaccu's in de zoe's zijn schaars omdat er pas vanaf 2017 (?) uberhaupt de optie is om een koopaccu te krijgen, tot die tijd alleen maar huuraccu's.
In duitsland is er een pilot aan de gang waarbij huuraccu's omgetoverd kunnen worden tot koopaccu's met kosten rond de 6-7k voor een 4(!!!) jaar oude accu.
tja...
Althans dat is op dit moment mijn redenering om te kiezen voor Zoe + accuhuur
Dan koop je toch een rex, drie vier jaar oud niet veel duurder dan een i3 bev.Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:34:
[...]
Zoe's met een koopaccu zijn zeer schaars. Ik zit zelf ook te denken aan importeren (scheelt echt veel). Er zijn bedrijven die alles voor je regelen (kost zo'n 1500 euro) en op renaultforum.nl en de Zoe groep op FB zitten mensen met ervaring die best behulpzaam willen zijn.
Accuhuur is voor mij een nano dus ben ik ijverig op zoek naar een 40Kw met koopaccu die ook nog een beetje betaalbaar is. Complicatie is dat je voor diezelfde prijs ook een i3 kunt krijgen en die is dan weer een stuk leuker zij het beduidend lagere actieradius.
Ben je gelijk van je bereik angst af en hoef je niet te wachten bij snelladers die tegenwoordig steeds vaker bezet zijn.
Als het moet kom je met 9 ltr benzine erbij bijna even ver als een 40 kWh zoe, en heb je ook bmw connected drive.
Bij bmw dealers allemaal 2 jr garantie voorzover nodig, enige nadeel ong 30 euro mrb per mnd en tikje meer onderhoudskosten.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Koop dan een i3 REX (prive maakt dat niet uit), altijd 150km extra range en nooit range anxiety (gebruik hem zelden met de 60AH). Ligt beetje aan hoeveel je dagelijks rijd, past dat electrisch dan vang je de piek altijd op met de REX en evt. snelladen (in die volgorde ook, ik kom altijd bij de snellader, nooit zoeken naar een paal en je kan gewoon doorrijden naar de volgende snellader als anderen staan te laden). Ik tank 18l per jaar op 12.000km !Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:34:
[...]
Accuhuur is voor mij een nono dus ben ik ijverig op zoek naar een 40Kw met koopaccu die ook nog een beetje betaalbaar is. Complicatie is dat je voor diezelfde prijs ook een i3 kunt krijgen en die is dan weer een stuk leuker zij het beduidend lagere actieradius.
Die angst voor die grote degradatie in zo weinig jaar is compleet ongegrond. Zeker omdat je niet (echt) kan snelladen met de Zoe, en het systeem eigenlijk altijd ongeveer 3 kWh in reserve houdt, waardoor je batterij nooit op nul% vermogen kan komen met een te laag schadelijk voltage. Daarbij komt nog dat er een warmtepomp aanwezig is, zodat ook met laden er weinig schade aan de cellen ontstaat.kepler schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:09:
[...]
Wij rijden ongeveer 25k per jaar, dus met accu huren ga ik er vanuit dat we wel een keer een nieuwe accu krijgen zodra hij onder de 75% valt, zeker als we de auto 2e hands kopen. Aangezien de Zoe 5-6k goedkoper is dan bv een Leaf, is dat een aantal jaar accuhuur en dus ws ook een nieuwe accu (en garantie op goede range komende jaren).
Althans dat is op dit moment mijn redenering om te kiezen voor Zoe + accuhuur
Ah dat maakt de overweging weer wat complexer. Eigenlijk kan ik er dus vanuit gaan dat de accu degradatie minimaal is? Geldt dit ook voor Zoe's uit 2013-2015?nannoe schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:55:
[...]
Die angst voor die grote degradatie in zo weinig jaar is compleet ongegrond. Zeker omdat je niet (echt) kan snelladen met de Zoe, en het systeem eigenlijk altijd ongeveer 3 kWh in reserve houdt, waardoor je batterij nooit op nul% vermogen kan komen met een te laag schadelijk voltage. Daarbij komt nog dat er een warmtepomp aanwezig is, zodat ook met laden er weinig schade aan de cellen ontstaat.
Het kantelpunt ligt rond de 6 of 7 jaar, de kans is groot dat je binnen deze termijn een nieuwe auto koopt/least en dan is het dus wat voordeliger. Daarnaast scheelt het echt serieus op de aanschafprijs wat de overstap gewoon wat betaalbaarder maakt. Je maandlasten dalen al enorm dus voor de prijs van 1 benzine tankbeurt huur je nu die batterij.
Daarnaast krijg je er ook Renault Route Service bij (soort wegenwacht voor heel Europa waarbij je ze bij problemen naar plek brengen waar je laden kan en pas weggaan als je aan het laden bent. ) Als je dus ANWB wegenwacht lidmaatschap hebt kan je dat opzeggen en die kosten er weer afhalen.
https://www.mistergreendi...odel-3-lease/configurator
Waarschijnlijk wordt de komst dit weekend door Tesla aangekondigd.
Die huur is slim de eerste 5 jaar (tenzij je het geld hebt). En zakelijk zijn het kosten.Hachy schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:25:
Ik vond die Renault accuhuur in het begin echt bizar, maar gezien de snelle marktwerking ben ik er achteraf toch wel blij mee.
Het kantelpunt ligt rond de 6 of 7 jaar, de kans is groot dat je binnen deze termijn een nieuwe auto koopt/least en dan is het dus wat voordeliger. Daarnaast scheelt het echt serieus op de aanschafprijs wat de overstap gewoon wat betaalbaarder maakt. Je maandlasten dalen al enorm dus voor de prijs van 1 benzine tankbeurt huur je nu die batterij.
Daarnaast krijg je er ook Renault Route Service bij (soort wegenwacht voor heel Europa waarbij je ze bij problemen naar plek brengen waar je laden kan en pas weggaan als je aan het laden bent. ) Als je dus ANWB wegenwacht lidmaatschap hebt kan je dat opzeggen en die kosten er weer afhalen.
Na 5 jaar en particulier..... dure accu (je betaald netto relatief veel). Enige voordeel is accu-risico afgedekt.
En heb je hem 3 jaar, dan is die 8 jaar. Accu huur is dan voor de volgende eigenaar relatief nog veel hoger, dus je restwaarde gaat hard achteruit.
Zou er een zoeken waarvan de accu "bijna" aan vervanging toe is ......en dan nieuwe laten plaatsen zodra die vervangen moet worden. Tenminste nog waar voor je accu-huur.
[ Voor 6% gewijzigd door prettig op 29-11-2018 14:00 ]
So he. Die prijs schiet ook wel heel snel omhoog.daemonix schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:32:
De eerste configurators van de Tesla Model 3 steken de kop op in Nederland:
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
https://www.elsevierweekb...eg-met-die-dingen-658732/
Dat artikel over dat spotgoedkoop parkeren met een EV ..... en de frustratie die dat oplevert bij anderen. Parkeerplekken weg, ook nog gratis parkeren terwijl anderen moeten betalen, de laadpaalklevers en dat alles met ook nog eens forse subsidie op de EV's (bijtelling).Hachy schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:14:
Is er toevallig iemand die de volledige versie van dit artikel elders online heeft gespot?
https://www.elsevierweekb...eg-met-die-dingen-658732/
Tja..... gaat wringen en wordt langzamerhand steeds duidelijker.
Dus weg met die dingen ......artikel lezen, lid worden van elsevier.
O ja en hoort in het andere forum ....... over laadpalen.
[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 29-11-2018 14:44 ]
Tering jantje. Premium met autopilot, dual motor en middellange batterij zit je al bijna op €1000 p/m ex btwdaemonix schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:32:
De eerste configurators van de Tesla Model 3 steken de kop op in Nederland:

Kaal in zwart met gare velgen en geen opties zit je op €589 p/m ex btw. Vind het nog vrij fors

Ik vermoed dat hier de kosten van vervangen vervoer bij in zitten voor het geval dat tesla de reserve onderdelen niet rap kan leverenYoshiBignose schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:46:
[...]
Tering jantje. Premium met autopilot, dual motor en middellange batterij zit je al bijna op €1000 p/m ex btw
Kaal in zwart met gare velgen en geen opties zit je op €589 p/m ex btw. Vind het nog vrij forsWat zouden de aanschafprijzen daarvan moeten zijn?
-
En dan heb je nog niet eens meer km en kortere looptijd kunnen selecteren....YoshiBignose schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:46:
[...]
Tering jantje. Premium met autopilot, dual motor en middellange batterij zit je al bijna op €1000 p/m ex btw
Kaal in zwart met gare velgen en geen opties zit je op €589 p/m ex btw. Vind het nog vrij forsWat zouden de aanschafprijzen daarvan moeten zijn?
Denk dat instap 45-50K wordt (dus kaal), 350km range uitvoering. Beetje omrekenen leaseprijzen.YoshiBignose schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:46:
[...]
Oh ja om hoeveel km's gaat het hier uberhaupt???dfrenner schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:57:
[...]
En dan heb je nog niet eens meer km en kortere looptijd kunnen selecteren....
Als m'n werknemer voor €425 ex btw een Ioniq premium kan leasen met 30.000 km (fiscale waarde zo'n 36k) dan zou een kale Model 3 voor €600 (en geen idee hoeveel km's) idd een stuk duurder zijn. Dan heb je stoffe stoelen, gare velgen, geen autopilot en niet heel bijzonder veel range (is dat 50 kWh?).
[ Voor 10% gewijzigd door YoshiBignose op 29-11-2018 15:11 ]
Dat is het punt wat ik al een half jaar roep tegen alle Model 3 fansYoshiBignose schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:10:
[...]
Oh ja om hoeveel km's gaat het hier uberhaupt???
Als m'n werknemer voor €425 ex btw een Ioniq premium kan leasen met 30.000 km (fiscale waarde zo'n 36k) dan zou een kale Model 3 voor €600 (en geen idee hoeveel km's) idd een stuk duurder zijn. Dan heb je stoffe stoelen, gare velgen, geen autopilot en niet heel bijzonder veel range (is dat 50 kWh?).
Het gaat veeeeel duurder uitvallen dan jullie nu denken/dachten...
Tuurlijk die 35K (USD) was natuurlijk nooit haalbaar. Model 3 wordt gewoon Euro 60K in beetje uitvoering.dfrenner schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:19:
[...]
Dat is het punt wat ik al een half jaar roep tegen alle Model 3 fans![]()
Exact.. Heb er 2 jaar op zitten azen, maar nu voor de Kia e-Niro gegaan. Die heeft zelfde bereik als de Model3 Long Range (WLTP 485km met 64kWh) en heeft ook een aantal gimmicks als lane keep assistent en file assistent (dus semi-handsfree in de filetrein meerijden). Zelf van baan wisselen kan ie dan weer niet, en verder geen over the air updates, een 1-fase lader (#fail) en gebrek aan andere gave features die Tesla dan weer wel heeft.dfrenner schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:19:
[...]
Dat is het punt wat ik al een half jaar roep tegen alle Model 3 fans![]()
Over 5 jaar weer een nieuwe ronde, dan ziet de EV wereld er waarschijnlijk weer heel anders uit!
Laten we afwachten tot Tesla de prijzen bekend maakt voordat je kan zeggen of het te duur is. Vergeet niet dat Mister Green ook pre-orders heeft staan waardoor je ze eerder kan rijden dan wanneer je ze nu zelf zou bestellen, dit zie je terug in de prijs. Daarnaast weten zij de prijzen ook niet, dus houden en ruime marge aan.
Edit: Ze bieden zelfs opties aan die niet een leverbaar zijn... Doe mij maar een Performance model met standaard batterij en zelfrijdend

[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 29-11-2018 18:31 ]
https://www.rtlnieuws.nl/...ektrische-auto-te-krijgen
Verwijderd
Eerst zien, dan geloven en goed oppassen dat wat met rechterhand gegeven wordt niet dubbel en dwars met de linker wordt ingepikt.
Oh ja klopt weinig van... maar je kan in principe al bestellen dus dan zit je daar toch aan vast? Die bedragen hebben ze daardoor zeker hoger ingeschat, voor mafkezen die al gaan bestellen.Deveon schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:07:
Gaan we nu serieus speculeren op de speculatie van de prijs van een leasemaatschappij?
Laten we afwachten tot Tesla de prijzen bekend maakt voordat je kan zeggen of het te duur is. Vergeet niet dat Mister Green ook pre-orders heeft staan waardoor je ze eerder kan rijden dan wanneer je ze nu zelf zou bestellen, dit zie je terug in de prijs. Daarnaast weten zij de prijzen ook niet, dus houden en ruime marge aan.
Edit: Ze bieden zelfs opties aan die niet een leverbaar zijn... Doe mij maar een Performance model met standaard batterij en zelfrijdend
Ik vind het niet mooi eerlijk gezegd dat er miljarden nodig zijn om mensen in een EV te krijgen...Hachy schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:27:
Klimaat tafel plannen uitgelekt, via RTL Nieuws. Best veel mooie dingen, zoals €6000 aanschaf subsidie op EV's per 2021.
En: Voor zakelijke emissieloze auto’s wordt over een maximum van 50.000 euro van de catalogusprijs een verlaagde bijtelling gehanteerd, beginnend bij 8 procent (2021) via 10 procent (2023-2024) naar 20 procent in 2030. Dus in 2021 ook al dubbele bijtelling voor alle EV's en iets hoger voor dikke EV's. Lijkt mij veel te vroeg maar we gaan het zien...
[ Voor 11% gewijzigd door YoshiBignose op 29-11-2018 19:34 ]
Dat is mooi maar daar hebben we nu nog niks aanHachy schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:27:
Klimaat tafel plannen uitgelekt, via RTL Nieuws. Best veel mooie dingen, zoals €6000 aanschaf subsidie op EV's per 2021.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Ik was zelf van plan om mijn huidige leaf uit 2015 in 2020 in te ruilen voor een model 3 waar ik een reservering voor heb, maar ik denk het dan nog maar een jaartje te rekken voor de 6000 subsidie. Ben wel zeer benieuwd wat het doet met de dagwaarde van mijn leaf tegen die tijd, zou er nu al geruime tijd nog zo'n 16k voor kunnen krijgen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Voor de rest een goed verhaal. Fijn dat er duidelijkheid komt tot 2030.
[ Voor 30% gewijzigd door Deveon op 29-11-2018 22:02 ]
Dat is niet perse gezegd. Ik kan me niet voorstellen dat je op elke auto even veel subsidie krijgt want dat zou de markt idd behoorlijk scheef trekken. Tweede hands wordt ook aantrekkelijker gemaakt dus wellicht krijg je in die vorm nog compendatie...
2021 duurt inderdaad nog wel even, vind het ook vrij laat. En om in 2021 dan opeens met 6k over de balk komen is wel behoorlijk veel.BarryH schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:17:
en leidt vooralsnog tot uitstel... domdom
[ Voor 26% gewijzigd door Stefanovic45 op 29-11-2018 22:04 ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Verwijderd
Als je die 6k aan zonnepanelen uit had gegeven, had je veeeeeeeel meer CO2 reductie voor je geld.
Fijn zo’n overheid die puur op de onderbuik van groen links handelt zonder onderbouwde berekening.
Ondertussen kan ik in onze gemeente niet eens een duurzaamheidslening nemen voor panelen...
Volgens mij ben jij degene die op zijn onderbuik gevoel af gaat. Ik ben benieuwd naar je berekening.dfrenner schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 07:23:
Oh jongens jongens jongens, wat kansloos weer! Als ze het voor de volksgezondheid deden snap ik het. Maar voor de klimaatdoelstellingen is het echt kansloos!
Als je die 6k aan zonnepanelen uit had gegeven, had je veeeeeeeel meer CO2 reductie voor je geld.
Fijn zo’n overheid die puur op de onderbuik van groen links handelt zonder onderbouwde berekening.
Ondertussen kan ik in onze gemeente niet eens een duurzaamheidslening nemen voor panelen...
Een snelle berekening aan de ontbijttafel:
- CO2 per Kwh: 45gr
- CO2 per KM benzine/diesel: 120gr
Per jaar:
- Opbrengst zonnepanelen 2500 Kwh = 112.5kg CO2
- Verschil tussen elektrische auto en benzine auto is zo'n 110gr CO2 per km. (0.2 Kwh per KM met EV). Met een gemiddeld 13200 km per jaar kom je dan op een 1450kg CO2.
Ik zie eerder behoorlijk wat problemen, met de beschikbaarheid van laadpalen met deze ambitie. Nu kom ik a te vaak bij snelladers waar men gewoon in de rij staat. Of zoals gisteren bij IKEA Amsterdam 4 laadpalen op 600 parkeerplaatsen. Dat hadden er nu al gewoon minimaal 20 moeten zijn en in 2030 misschien wel 300. De infrastructuur ga je nooit zo snel op orde krijgen van wege de traagheid bij de netbeheerders. Ik wacht al 1,5 jaar op de openbare laadpaal bij ons in het dorp.Hachy schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:27:
Als deze plannen echt per 2021 van kracht worden dan verwacht ik een grote choas bij de laadpaal. Tenzij de netbeheerders en gemeentes heel snel het aantal palen opschalen.
Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen natuurlijk. Zoals de Efteling met 56 EV plekken, geen gestress en altijd plek. Ook bij Designer Outlet Roermond hebben ze het goed voor elkaar 26 normale laadplekken en nog 20 Tesla Destination Chargers. Dit soort aantallen moeten echt de realiteit worden bij alle parkeergarages / terreinen de komende 2 jaar wil je het bij kunnen benen.
HD4Life @ Full-HD
Kip en het ei verhaal natuurlijk, maar zitten er dan geen plannen in voor de infrastructuur voor opladen?Davidshadow13 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:24:
[...]
Ik zie eerder behoorlijk wat problemen, met de beschikbaarheid van laadpalen met deze ambitie. Nu kom ik a te vaak bij snelladers waar men gewoon in de rij staat. Of zoals gisteren bij IKEA Amsterdam 4 laadpalen op 600 parkeerplaatsen. Dat hadden er nu al gewoon minimaal 20 moeten zijn en in 2030 misschien wel 300. De infrastructuur ga je nooit zo snel op orde krijgen van wege de traagheid bij de netbeheerders. Ik wacht al 1,5 jaar op de openbare laadpaal bij ons in het dorp.
Als deze plannen echt per 2021 van kracht worden dan verwacht ik een grote choas bij de laadpaal. Tenzij de netbeheerders en gemeentes heel snel het aantal palen opschalen.
Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen natuurlijk. Zoals de Efteling met 56 EV plekken, geen gestress en altijd plek. Ook bij Designer Outlet Roermond hebben ze het goed voor elkaar 26 normale laadplekken en nog 20 Tesla Destination Chargers. Dit soort aantallen moeten echt de realiteit worden bij alle parkeergarages / terreinen de komende 2 jaar wil je het bij kunnen benen.
Mijn eerste reactie was; dan maar geen Sion volgend jaar en nog twee jaar doorrijden. Denk dat Sion hier dan ook stevig van baalt, het is juist hun markt waar de subsidie veel gaat uithalen.BarryH schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:17:

of je oude mini ombouwen: http://www.electricmini.nl/
[ Voor 64% gewijzigd door Wrede Thomas op 30-11-2018 10:33 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar nu ik er bij stil sta is het misschien geen gek idee. Kijk naar de levertijden van EVs. Waarom zou dat extra gestimuleerd moeten worden? De vraag overstijgt het aanbod. Vanaf 2021 zal de productie beter op orde zijn en zal de groei door deze subsidie aanhouden, daarnaast is het voor particulieren meestal geen probleem om een jaartje langer door te rijden in hun huidige auto en zijn ze nu tijdig geïnformeerd.3_s schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:20:
Waarom pas over drie jaar subsidie? Klinkt niet logisch.
Alleen als ze echt een subsidie voor iedereen willen dan moet tweedehands ook aandacht krijgt. Bijvoorbeeld ook op tweedehands EVs die na 2021 van eigenaar wisselen, één keer per kenteken.
Nou inderdaad, ik wil na de zomer een Ioniq gaan rijden, maar na het nieuws gisteren gelezen te hebben wil ik misschien nog 1,5 jaar langer in mn ICE rijden. 6000 euro graties geld, en meer keuze in automobielen.BarryH schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:17:
Toch werd ik vanmorgen wakker en wilde ik weer graag snel een ioniq.... Ik hou het wel in de gaten, beetje twijfel komt er zo natuurlijk wel.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Woei, mijn zonnepanelen leveren dus 112.5kg besparing op dan en m'n Tesla.... nog meer. Ben toch wel goed bezig, dus af en toe een blikje cola in de struiken is niet zo erg. Wat weegt een blikje nou, 30 gram ofzo?FreeShooter schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:19:
[...]
Per jaar:
- Opbrengst zonnepanelen 2500 Kwh = 112.5kg CO2
- Verschil tussen elektrische auto en benzine auto is zo'n 110gr CO2 per km. (0.2 Kwh per KM met EV). Met een gemiddeld 13200 km per jaar kom je dan op een 1450kg CO2.
Levertijden zijn nu 3 tot 6 maanden, maar normale auto's hebben ook al snel een levertijd van 2 maanden als ze niet op voorraad staan.Deveon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:53:
[...]
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar nu ik er bij stil sta is het misschien geen gek idee. Kijk naar de levertijden van EVs. Waarom zou dat extra gestimuleerd moeten worden? De vraag overstijgt het aanbod. Vanaf 2021 zal de productie beter op orde zijn en zal de groei door deze subsidie aanhouden, daarnaast is het voor particulieren meestal geen probleem om een jaartje langer door te rijden in hun huidige auto en zijn ze nu tijdig geïnformeerd.
Alleen als ze echt een subsidie voor iedereen willen dan moet tweedehands ook aandacht krijgt. Bijvoorbeeld ook op tweedehands EVs die na 2021 van eigenaar wisselen, één keer per kenteken.
Maar dat mag toch geen reden zijn. Laat die levertijden dan gewoon oplopen dat geeft fabrikanten de kans om de productie te verhogen. en lang niet alle elektrische auto's hebben zulke levertijden.
Hyundai Ioniq heeft een levertijd van 2 maanden. en de tesla's zijn ook snel leverbaar (3 nog niet maar dat komt vast goed tegen het eind van 2019).
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Precies, nu denk ik, ik wacht tot 2021, terwijl ik anders miscchien medio 2019 iets was gaan doen.BarryH schreef op donderdag 29 november 2018 @ 21:17:
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Waarom zou je? Koop nu gewoon nog een ev en ruil hem in 2021 weer in. De overheid geeft je dan een gratis upgrade zodat je boven je stand kan rijdenUniMatrix schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:13:
[...]
Precies, nu denk ik, ik wacht tot 2021, terwijl ik anders miscchien medio 2019 iets was gaan doen.
Als de overheid het ook zo gaat stimuleren hoef je je volgens mij ook niet zo druk te maken over de inruilprijs of eventuele accudegradatie. Ze worden dan toch wel verkocht.
Begin 2019 verkopen, een panda kopen en in 2021 weer een EV......maar dat doet niemand.
Eerst maar eens kijken wat het definitief wordt, zijn nog maar voorstellen en moet nog zien dat ze het uit de accijns kunnen financieren.
Rekeningrijden (of belasting op gebruik) is tenslotte ook onderdeel van het plan.
[ Voor 16% gewijzigd door pmiddeld op 30-11-2018 10:34 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Reken maar dat je de volle 6k pas krijgt bij een auto van minimaal 75kCyBeRSPiN schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:48:
Ik denk puur hypothetisch: wat zou er gebeuren als er in 2021 een EV ter waarde van 6000 euro op de markt komt? Kun je die dan gratis afhalen?
Dit topic is gesloten.