FreeShooter schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:19:
[...]
Volgens mij ben jij degene die op zijn onderbuik gevoel af gaat. Ik ben benieuwd naar je berekening.
Een snelle berekening aan de ontbijttafel:
- CO2 per Kwh: 45gr
- CO2 per KM benzine/diesel: 120gr
Per jaar:
- Opbrengst zonnepanelen 2500 Kwh =
112.5kg CO2
- Verschil tussen elektrische auto en benzine auto is zo'n 110gr CO2 per km. (0.2 Kwh per KM met EV). Met een gemiddeld 13200 km per jaar kom je dan op een
1450kg CO2.
Je zit er minimaal een factor 10 naast. Leuk dat je mij met onderbuik beticht, maar geen van je cijfers klopt, helaas.
Eerste:
CO2 uitstoot per kWh is tussen de 490 en 630 gram per kWh.
Bron:
https://www.cbs.nl/-/medi...sieelekrtriciteit2016.xls
Gemiddeld 530 gram dus.
Tweede:
Een EV stoot uiteraard ook CO2 uit, juist tijdens de productie. Die juist voor nieuwe auto's noodzakelijk is.
Als een EV zijn hele leven op 100% groene stroom rijdt (very unlikely) stoot hij per km 70 gram CO2 uit, voor een 24 kWh EV (pagina 10). Per kWh extra capaciteit, boven de 24 kWh, komt daar 0,6818 gram per km bij (pagina 10). Dus voor 64 kWh, komt er 27 gram per km bij. Zitten we op 97 gram per km. Enkel productie...
Bron:
http://publications.tno.n...S20vf/TNO-2015-R10386.pdf
Derde:
Een diesel of benzine stoot veel meer uit inclusief productie van de auto dan 120 gram. Was het maar zo'n feest. 213 gram voor een diesel en 246 gram voor een benzine auto.
Bron:
http://publications.tno.n...S20vf/TNO-2015-R10386.pdf
Zullen we gaan rekenen?
Een 64kWh EV stoot per km 116 gram minder CO2 uit dan een diesel. Je hebt het over 13.200km per jaar.
Maakt dat we er
1531KG CO2 per jaar op vooruit gaan met een EV. Daar heb je zo'n 15 jaar profijt van. Totale bijdrage: een krappe
23.000KG CO2 besparing voor €6000.
Dan de zonnepanelen. Voor 6000 euro leg je zo'n 5000kWh op je dak.
Levert jaarlijks 2650kg CO2 op. Tegenwoordig met 25 jaar garantie op de panelen.
Die zelfde 6000 euro levert nu opeens 66.250KG CO2 besparing op. Maar dan gaan we uit van een 100% subsidie, compleet onnodig voor zonnepanelen. Met 50% subsidie wil iedereen best panelen plaatsten.
Dan heb je opeens
132.500KG CO2 besparing voor €6000 euro subsidie!
Welke van de twee is effectiever voor de klimaatdoelstellingen denk je?
Maar het belangrijkste is dat er nog importeurs tussen zitten bij auto's. Ons geheugen is blijkbaar erg selectief. Weten we allemaal het effect nog van de BPM korting die op 14% bijtelling auto's gold?
In 2013 koos ik voor een 14% Fabia, zónder BPM. Die was duurder dan de 25% bijtelling variant mét BPM. Want de importeur verkocht er meer, dan hij kon leveren, de prijs kon hij lekker hoog houden en de BPM korting in de zakken van o.a. PON terecht kwam.
Gelukkig is het aanbod van EV's erg groot en de vraag heel laag, waardoor die situatie totaal geen kans op herhaling kent
Oh wacht....
Je kunt mij wel proberen als "onderbuik" weg te zetten. Maar goed, hierbij mijn berekening. Als is mijn ervaring met milieu activisten dat ze er niet eens naar kijken en bij hun standpunt "subsidie!" blijven.
Nogmaals, voor de volksgezondheid een perfect middel, al vrij ik mij af hoeveel mensen absoluut overstappen van een diesel naar een EV, door een subsidie van 6k.
Maar voor klimaatdoelstellingen is het veel te veel nutteloos geld uitgeven, dat op andere plekken veel beter rendement kan genereren!