IKEA Amsterdam zijn ook allemaal maar 1 fase palen. Maar mocht je een momentje over hebben bij de IKEA oid, ga ook even langs de klantenservice en geef aan dat je het waardeert dat er laadpalen zijn maar dat je er bijna nooit terecht kunt omdat ze meestal al vol staan. Vraag moet je zelf creëren in zulke gevallen.Davidshadow13 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:24:
[...]
Ik zie eerder behoorlijk wat problemen, met de beschikbaarheid van laadpalen met deze ambitie. Nu kom ik a te vaak bij snelladers waar men gewoon in de rij staat. Of zoals gisteren bij IKEA Amsterdam 4 laadpalen op 600 parkeerplaatsen. Dat hadden er nu al gewoon minimaal 20 moeten zijn en in 2030 misschien wel 300. De infrastructuur ga je nooit zo snel op orde krijgen van wege de traagheid bij de netbeheerders. Ik wacht al 1,5 jaar op de openbare laadpaal bij ons in het dorp.
Als deze plannen echt per 2021 van kracht worden dan verwacht ik een grote choas bij de laadpaal. Tenzij de netbeheerders en gemeentes heel snel het aantal palen opschalen.
Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen natuurlijk. Zoals de Efteling met 56 EV plekken, geen gestress en altijd plek. Ook bij Designer Outlet Roermond hebben ze het goed voor elkaar 26 normale laadplekken en nog 20 Tesla Destination Chargers. Dit soort aantallen moeten echt de realiteit worden bij alle parkeergarages / terreinen de komende 2 jaar wil je het bij kunnen benen.
Opvallend overigens dat het nieuwsartikel hierover op de frontpage één van de meeste reacties heeft in de gehele maand november. Het brengt toch wat los bij mensen zo'n stukje staal.
Als ik zo door de reacties scroll dan lijkt er ook een enorme verdeeldheid. Aan de ene kant heb je degene die reageren vanuit angst voor verandering: het gaat banen kosten, we kunnen al amper rondkomen - denk eens aan ons ipv het klimaat, je kan er niet eens mee op vakantie, etc... Gelukkig zijn er (op Tweakers) genoeg die tegengas geven.
Als ik zo door de reacties scroll dan lijkt er ook een enorme verdeeldheid. Aan de ene kant heb je degene die reageren vanuit angst voor verandering: het gaat banen kosten, we kunnen al amper rondkomen - denk eens aan ons ipv het klimaat, je kan er niet eens mee op vakantie, etc... Gelukkig zijn er (op Tweakers) genoeg die tegengas geven.
Verwijderd
Waarom zou die subsidie afhankelijk zijn van aanschafprijzen? In omringende landen is de subsidie een bedrag onafhankelijk van aanschafprijs.
Het irritantste vind ik reacties als "maar kijk eens naar vliegtuigen, boten, vrachtverkeer etc. dat zijn veel grotere vervuilers."FreeShooter schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:39:
Dat een onderdeel aangepakt wordt betekend niet dat die zaken niet ook aangepakt gaan worden. iedere vooruitgang is een stap in de goeie richting.
Daarnaast het argument "maar die stroom wordt ook gewoon grijs opgewekt". Ten eerste is die centrale vaak efficiënter en daarnaast wordt steeds meer stroom duurzaam opgewekt. Dus als het wagenpark er al klaar voor is. Hoeven we alleen nog maar de stap naar meer duurzame energie te maken.
Je zit er minimaal een factor 10 naast. Leuk dat je mij met onderbuik beticht, maar geen van je cijfers klopt, helaas.FreeShooter schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:19:
[...]
Volgens mij ben jij degene die op zijn onderbuik gevoel af gaat. Ik ben benieuwd naar je berekening.
Een snelle berekening aan de ontbijttafel:
- CO2 per Kwh: 45gr
- CO2 per KM benzine/diesel: 120gr
Per jaar:
- Opbrengst zonnepanelen 2500 Kwh = 112.5kg CO2
- Verschil tussen elektrische auto en benzine auto is zo'n 110gr CO2 per km. (0.2 Kwh per KM met EV). Met een gemiddeld 13200 km per jaar kom je dan op een 1450kg CO2.
Eerste:
CO2 uitstoot per kWh is tussen de 490 en 630 gram per kWh.
Bron: https://www.cbs.nl/-/medi...sieelekrtriciteit2016.xls
Gemiddeld 530 gram dus.
Tweede:
Een EV stoot uiteraard ook CO2 uit, juist tijdens de productie. Die juist voor nieuwe auto's noodzakelijk is.
Als een EV zijn hele leven op 100% groene stroom rijdt (very unlikely) stoot hij per km 70 gram CO2 uit, voor een 24 kWh EV (pagina 10). Per kWh extra capaciteit, boven de 24 kWh, komt daar 0,6818 gram per km bij (pagina 10). Dus voor 64 kWh, komt er 27 gram per km bij. Zitten we op 97 gram per km. Enkel productie...
Bron: http://publications.tno.n...S20vf/TNO-2015-R10386.pdf
Derde:
Een diesel of benzine stoot veel meer uit inclusief productie van de auto dan 120 gram. Was het maar zo'n feest. 213 gram voor een diesel en 246 gram voor een benzine auto.
Zullen we gaan rekenen?
Een 64kWh EV stoot per km 116 gram minder CO2 uit dan een diesel. Je hebt het over 13.200km per jaar.
Maakt dat we er 1531KG CO2 per jaar op vooruit gaan met een EV. Daar heb je zo'n 15 jaar profijt van. Totale bijdrage: een krappe 23.000KG CO2 besparing voor €6000.
Dan de zonnepanelen. Voor 6000 euro leg je zo'n 5000kWh op je dak.
Levert jaarlijks 2650kg CO2 op. Tegenwoordig met 25 jaar garantie op de panelen.
Die zelfde 6000 euro levert nu opeens 66.250KG CO2 besparing op. Maar dan gaan we uit van een 100% subsidie, compleet onnodig voor zonnepanelen. Met 50% subsidie wil iedereen best panelen plaatsten.
Dan heb je opeens 132.500KG CO2 besparing voor €6000 euro subsidie!
Welke van de twee is effectiever voor de klimaatdoelstellingen denk je?
Maar het belangrijkste is dat er nog importeurs tussen zitten bij auto's. Ons geheugen is blijkbaar erg selectief. Weten we allemaal het effect nog van de BPM korting die op 14% bijtelling auto's gold?
In 2013 koos ik voor een 14% Fabia, zónder BPM. Die was duurder dan de 25% bijtelling variant mét BPM. Want de importeur verkocht er meer, dan hij kon leveren, de prijs kon hij lekker hoog houden en de BPM korting in de zakken van o.a. PON terecht kwam.
Gelukkig is het aanbod van EV's erg groot en de vraag heel laag, waardoor die situatie totaal geen kans op herhaling kent
Oh wacht....
Je kunt mij wel proberen als "onderbuik" weg te zetten. Maar goed, hierbij mijn berekening. Als is mijn ervaring met milieu activisten dat ze er niet eens naar kijken en bij hun standpunt "subsidie!" blijven.
Nogmaals, voor de volksgezondheid een perfect middel, al vrij ik mij af hoeveel mensen absoluut overstappen van een diesel naar een EV, door een subsidie van 6k.
Maar voor klimaatdoelstellingen is het veel te veel nutteloos geld uitgeven, dat op andere plekken veel beter rendement kan genereren!
Verwijderd
Als je iets wilt verbeteren dan moet je daar beginnen waar de grootste opbrengst valt te verwachten. En dat is niet het personenvervoer in auto's maar dat zijn de vliegtuigen en schepen.Mirved schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:06:
[...]
Het irritantste vind ik reacties als "maar kijk eens naar vliegtuigen, boten, vrachtverkeer etc. dat zijn veel grotere vervuilers."
Vervuiling door auto's valt in het niet bij de genoemde andere categorieën.
en jij denkt dat met een beperkt subsidie potje bedrijven hele nieuwe vliegtuigen, boten of vrachtwagens gaan aanschaffen? Tevens als mensen zelf elektrisch rijden zullen ze eerder gaan eisen dat bedrijven ook groener gaan. Zo kan men met beperkte maatregelen een grotere verandering teweeg brengen.Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:12:
[...]
Als je iets wilt verbeteren dan moet je daar beginnen waar de grootste opbrengst valt te verwachten. En dat is niet het personenvervoer in auto's maar dat zijn de vliegtuigen en schepen.
Vervuiling door auto's valt in het niet bij de genoemde andere categorieën.
Als we alle tijd van de wereld hebben heb je een punt.Mirved schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:06:
Het irritantste vind ik reacties als "maar kijk eens naar vliegtuigen, boten, vrachtverkeer etc. dat zijn veel grotere vervuilers."
Dat een onderdeel aangepakt wordt betekend niet dat die zaken niet ook aangepakt gaan worden. iedere vooruitgang is een stap in de goeie richting.
Daarnaast het argument "maar die stroom wordt ook gewoon grijs opgewekt". Ten eerste is die centrale vaak efficiënter en daarnaast wordt steeds meer stroom duurzaam opgewekt. Dus als het wagenpark er al klaar voor is. Hoeven we alleen nog maar de stap naar meer duurzame energie te maken.
Maar als het nu 5 voor 12 is, dan moeten we grote stappen maken en niet heel veel moeite en geld uitgeven aan kleine stapjes.
Zoals hierboven voorgerekend, kun je met dezelfde investering een factor 6 efficiënter investeren. Dus je 6000 euro investering kan op een andere plek minimaal 6 keer meer effect opleveren. 6 keer minder CO2 uitstoot.
Als we dan nog minder subsidie dan 50% geven, dan neemt het rendement toe.
Je zult de sweetspot tussen aantal geinteresseerden en hoeveelheid subsidie moeten zoeken.
Rapporten zijn even niet bereikbaar, maar wat is de prodcutie-uitstoot van je voorbeelden in KG CO2?dfrenner schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:11:
[...]
Je zit er minimaal een factor 10 naast. Leuk dat je mij met onderbuik beticht, maar geen van je cijfers klopt, helaas.
Eerste:
Gemiddeld 530 gram dus.
Tweede:
Een EV stoot uiteraard ook CO2 uit, juist tijdens de productie. Die juist voor nieuwe auto's noodzakelijk is.
Als een EV zijn hele leven op 100% groene stroom rijdt (very unlikely) stoot hij per km 70 gram CO2 uit, voor een 24 kWh EV (pagina 10). Per kWh extra capaciteit, boven de 24 kWh, komt daar 0,6818 gram per km bij (pagina 10). Dus voor 64 kWh, komt er 27 gram per km bij. Zitten we op 97 gram per km. Enkel productie...
Derde:
Een diesel of benzine stoot veel meer uit inclusief productie van de auto dan 120 gram. Was het maar zo'n feest. 213 gram voor een diesel en 246 gram voor een benzine auto.
Zullen we gaan rekenen?
Een 64kWh EV stoot per km 116 gram minder CO2 uit dan een diesel. Je hebt het over 13.200km per jaar.
Maakt dat we er 1531KG CO2 per jaar op vooruit gaan met een EV. Daar heb je zo'n 15 jaar profijt van. Totale bijdrage: een krappe 23.000KG CO2 besparing voor €6000.
Levert jaarlijks 2650kg CO2 op. Tegenwoordig met 25 jaar garantie op de panelen.
Die zelfde 6000 euro levert nu opeens 66.250KG CO2 besparing op. Maar dan gaan we uit van een 100% subsidie, compleet onnodig voor zonnepanelen. Met 50% subsidie wil iedereen best panelen plaatsten.
Maar het belangrijkste is dat er nog importeurs tussen zitten bij auto's. Ons geheugen is blijkbaar erg selectief. Weten we allemaal het effect nog van de BPM korting die op 14% bijtelling auto's gold?
In 2013 koos ik voor een 14% Fabia, zónder BPM. Die was duurder dan de 25% bijtelling variant mét BPM. Want de importeur verkocht er meer, dan hij kon leveren, de prijs kon hij lekker hoog houden en de BPM korting in de zakken van o.a. PON terecht kwam.
Gelukkig is het aanbod van EV's erg groot en de vraag heel laag, waardoor die situatie totaal geen kans op herhaling kent![]()
Oh wacht....
Je kunt mij wel proberen als "onderbuik" weg te zetten. Maar goed, hierbij mijn berekening. Als is mijn ervaring met milieu activisten dat ze er niet eens naar kijken en bij hun standpunt "subsidie!" blijven.
Nogmaals, voor de volksgezondheid een perfect middel, al vrij ik mij af hoeveel mensen absoluut overstappen van een diesel naar een EV, door een subsidie van 6k.
Maar voor klimaatdoelstellingen is het veel te veel nutteloos geld uitgeven, dat op andere plekken veel beter rendement kan genereren!
Dan kunnen we eea wellicht in een ander daglicht plaatsen, want nu top je beide voertuigen af op 200.000 km. Terwijl elke km daarboven gigantisch in het voordeel is van een BEV
Edit: ik bedenk me net ook dat het aanschaffen van een BEV net nemen van zonnepanelen stimuleert, wat dat betreft wel een win-win.
Je hebt helemaal gelijk dat mijn waardes absoluut niet kloppen. Bedankt voor de duidelijke berekening met bronnen.dfrenner schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:11:
[...]
Je zit er minimaal een factor 10 naast. Leuk dat je mij met onderbuik beticht, maar geen van je cijfers klopt, helaas.
Eerste:
Gemiddeld 530 gram dus.
Tweede:
Derde:
Zullen we gaan rekenen?
Gelukkig is het aanbod van EV's erg groot en de vraag heel laag, waardoor die situatie totaal geen kans op herhaling kent![]()
Oh wacht....
Ik kan echter ook genoeg opmerken aan jouw berekeningen:
- 6000E voor 5000Kwh opbrengst is zo'n 30 tot 40% te hoog volgens verschillende bronnen (zeker als je ook de 0.85 factor van vermogen naar opbrengst toepast).
- De productie van zonnepanelen vergeet je mee te rekenen.
- Daarnaast ga je uit van meer dan 40 panelen. Wie heeft daar plaats voor?
Desondanks is het een interessant punt. Ik begijp eruit dat we, met Nederlandse stroom, maar zo'n 50% minder CO2 uitstoten met een elektrische auto dan bij een ICE. En dat kan zakken tot 35% met groenere stroom. Ik dacht dat het meer zou uitmaken.
Verwijderd
Als overheid kun je verplichtingen stellen aan zowel zee- alsook luchtvervoer! Niks subsidies nodig. Elke subsidie veroorzaakt alleen maar wanorde en ongelijkheid.Mirved schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:15:
[...]
en jij denkt dat met een beperkt subsidie potje bedrijven hele nieuwe vliegtuigen, boten of vrachtwagens gaan aanschaffen? Tevens als mensen zelf elektrisch rijden zullen ze eerder gaan eisen dat bedrijven ook groener gaan. Zo kan men met beperkte maatregelen een grotere verandering teweeg brengen.
Slecht voor de economie?
Zeker weten maar momenteel wordt (door sommigen) het miljeu als het allerheiligste gezien waarvoor al het andere moet wijken. Dus kom niet aan met al die lapmiddelen die alleen dienen voor "het goede gevoel" maar kom met daden.
Maar we kunnen natuurlijk ook met de waanzin stoppen en gewoon gas blijven gebruiken en in normaal tempo en economisch verantwoord op andere brandstoffen overschakelen.
Ik dacht dat ik destijds een offerte van 6k had voor 5000kWh jaaropbrengst, maar goed, ik kan hem even niet zo snel terugvinden. Kan er iets naast zitten maar 40% lijkt mij niet.FreeShooter schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:48:
[...]
Je hebt helemaal gelijk dat mijn waardes absoluut niet kloppen. Bedankt voor de duidelijke berekening met bronnen.
Ik kan echter ook genoeg opmerken aan jouw berekeningen:
- 6000E voor 5000Kwh opbrengst is zo'n 30 tot 40% te hoog volgens verschillende bronnen (zeker als je ook de 0.85 factor van vermogen naar opbrengst toepast).
- De productie van zonnepanelen vergeet je mee te rekenen.
- Daarnaast ga je uit van meer dan 40 panelen. Wie heeft daar plaats voor?
Desondanks is het een interessant punt. Ik begijp eruit dat we, met Nederlandse stroom, maar zo'n 50% minder CO2 uitstoten met een elektrische auto dan bij een ICE. En dat kan zakken tot 35% met groenere stroom. Ik dacht dat het meer zou uitmaken.
Je moet de 6000 euro even los zien van een huishouden.
In mijn voorbeeld kun je er ook voor kiezen om met 6000 euro, 6 huishoudens van panelen te voorzien. Dan neemt je rendement incrementeel toe. Dat bedoel ik met de sweetspot tussen hoeveel subsidie je geeft en vanaf welke drempel een persoon voornemens is zijn dak vol te leggen met panelen.
Een EV kost ook geen 6000 euro, mensen lappen zelf het grootste gedeelte bij. Dat kan bij panelen ook, je geeft een deel aanschafsubidie, waardoor het effect velen malen groter is dan ik heb uitgerekend.
Mijn eindberekening ging uit van 50% subsidie, dus 3000 zelf lappen, 3000 subsidie.
Maar hoeveel mensen nemen nog panelen bij 1000 subsidie en 5000 zelf lappen?
Bij ons is niet eens een duurzaamheidslening te kiezen... Dat was voor mij een drempel geweest waar ik panelen had gekozen. 1,6% rente... Nu zit ik aan percentages van 4-5% vast...
Mijn punt. Met hetzelfde geld aan subsidies, kun je een veel groter effect hebben op gebieden buiten de auto's.
Productie emissie is ongeveer in een jaar terugverdiend zie ik:
https://www.vrijopnaam.nl...ngen-over-zonne-energie-1
"De CO2-voetafdruk om een modern zonnepaneel te maken, te vervoeren en te installeren is na tien tot veertien maanden gebruik geneutraliseerd. Dit is ongeveer drie procent van de totale hoeveelheid energie die een zonnepaneel met een gemiddelde levensduur van 25 jaar levert. Rond de eerste verjaardag is het CO2-saldo van een paneel dus positief. Vanaf dan vermindert de netto CO2-uitstoot omdat zonne-energie het fossiele gebruik verdringt."
220.000 km levensduur. Voor diesel geldt natuurlijk hetzelfde...WhySoSerious schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:32:
[...]
Rapporten zijn even niet bereikbaar, maar wat is de prodcutie-uitstoot van je voorbeelden in KG CO2?
Dan kunnen we eea wellicht in een ander daglicht plaatsen, want nu top je beide voertuigen af op 200.000 km. Terwijl elke km daarboven gigantisch in het voordeel is van een BEV
Edit: ik bedenk me net ook dat het aanschaffen van een BEV net nemen van zonnepanelen stimuleert, wat dat betreft wel een win-win.
Er wordt met 213gram per km gerekend, op basis van die 220.000km.
Denk je echt dat een Kona of Niro opeens 30 jaar gaat rondrijden?
Bij oudere auto's is het niet de motor die het begeeft, maar allerlei extra kosten die het voertuig economisch total loss verklaren. Laten we de accu na 15 jaar niet vergeten. Als die de 15 jaar überhaupt gaat halen.
Reken je niet te snel rijk met de EV...
Dan ga ik in mijn berekening nog uit van 100% groene stroom, terwijl slechts 10% in NL groen wordt opgewekt...
Zie één post boven je, laatste stukjeDeveon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:05:
@dfrenner Worden die zonnepanelen wel co2 neutraal geproduceerd (, vervoerd en geplaatst)?
[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 30-11-2018 13:11 ]
Rijk rekenen zal niet snel gebeuren hoor, heb heus wel door dat elektrisch rijden niet goed is voor het milieu, maar in feite wat minder erg dan dinosap-auto's.
Toch durf ik de stelling dat een BEV langer meegaat dan een huidige nieuwe auto wel aan, zowel financieel als technologisch,
Toch durf ik de stelling dat een BEV langer meegaat dan een huidige nieuwe auto wel aan, zowel financieel als technologisch,
Komen we terug op de vraag:WhySoSerious schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:11:
Rijk rekenen zal niet snel gebeuren hoor, heb heus wel door dat elektrisch rijden niet goed is voor het milieu, maar in feite wat minder erg dan dinosap-auto's.
Is het 5 voor 12 en moeten we nu grote slagen maken, of hebben we alle tijd om dit soort maatregelen met veel minder effect neer te zetten?
Maar volgens mij is een aankoopsubsidie compleet overbodig in tijden dat er lange wachtlijsten zijn voor een Model 3, Kona en Niro...
Zo'n subsidie slingert ook de tweedehands markt aan, omdat er meer aanbod is. Dat is de theorie.
Wat betreft tijd om dit soort maatregelen neer te zetten. Ik vraag me af of we nog voldoende CO2-budget over hebben om over te stappen op BEV's... Maar die discussie hoort hier niet thuis.
Wat betreft tijd om dit soort maatregelen neer te zetten. Ik vraag me af of we nog voldoende CO2-budget over hebben om over te stappen op BEV's... Maar die discussie hoort hier niet thuis.
[ Voor 7% gewijzigd door WhySoSerious op 30-11-2018 13:21 ]
Interessante vraag!Deveon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:05:
@dfrenner Worden die zonnepanelen wel co2 neutraal geproduceerd (, vervoerd en geplaatst)?
Volgens Zonconcept...
http://zonconcept.nl/hoev...de-productie-van-panelen/
Stuk uit NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws...e-kosten-4996988-a1528578
Het blijkt lastig te zijn dat precies te berekenen.
Zonconcept rekent met 2,67 jaar CO2-terugverdiendtijd.
NRC ligt naar enigszins in de buurt, maar het onderzoek dat ze weerleggen weer totaal niet.
Gelukkig heb ik EV én zonnepanelen (geen 40, maar toch 32)
.
In Vlaanderen niet... Particulier: hogere subsidie bij goedkopere auto. Professioneel: hogere aftrek bij duurdere auto.Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:04:
Waarom zou die subsidie afhankelijk zijn van aanschafprijzen? In omringende landen is de subsidie een bedrag onafhankelijk van aanschafprijs.
Verwijderd
In Duitsland en Frankrijk zijn het vaste bedragen van 6.000 euro voor particulier gebruik.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2018 13:40 ]
Ik kijk meer naar wat ze in Noorwegen doen, daar werkt het (Duitsland en Frankrijk.....marginaal).Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:40:
In Duitsland en Frankrijk zijn het vaste bedragen van 6.000 euro voor particulier gebruik.
Je hebt gelijk, dan vraag ik mij alleen nog af of onderhoud effect heeft op uitstoot. De remmen van een EV gaan véél langer mee en die motor en versnellingsbak olie moet ook geproduceerd en verwerkt worden.
Daarnaast is een brandstofmotor na 220.000 km financieel niet meer interessant om te gebruiken terwijl de aandrijflijn van een EV gemakkelijk herinzetbaar is. De batterij kan er zo uit en zonder te recyclen als grid buffer worden ingezet.
PS: De azijn is op en het zout ligt op de slakken.
Daar ben je zeker niet alleen in. Er is Amerikaans onderzoek dat EV rijders vaak ook PV hebben om hun auto te laden, sterker nog de hele overname van SolarCity door Tesla is hierop gebaseerd.3_s schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:36:
Gelukkig heb ik EV én zonnepanelen (geen 40, maar toch 32).
[...]
Het zou wel beter zijn mocht m'n werkgever (en vooral klanten, want ben zelden intern), zonnepanelen hebben. Nu ben ik pas thuis tussen 18h-19h, zelfs in de zomer blijven er dan niet heel veel laaduren meer over.Deveon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:47:
[...]
Daar ben je zeker niet alleen in. Er is Amerikaans onderzoek dat EV rijders vaak ook PV hebben om hun auto te laden, sterker nog de hele overname van SolarCity door Tesla is hierop gebaseerd.
Of ik moet een thuisbatterij hebben, maar dat is pas als daar subsidies voor komen
TNO heeft onderhoud en productie meegenomen, daarom zit een diesel op 213gr CO2 per km. Veel meer dan uit de WLTP komt...Deveon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:47:
[...]
Je hebt gelijk, dan vraag ik mij alleen nog af of onderhoud effect heeft op uitstoot. De remmen van een EV gaan véél langer mee en die motor en versnellingsbak olie moet ook geproduceerd en verwerkt worden.
Daarnaast is een brandstofmotor na 220.000 km financieel niet meer interessant om te gebruiken terwijl de aandrijflijn van een EV gemakkelijk herinzetbaar is. De batterij kan er zo uit en zonder te recyclen als grid buffer worden ingezet.
PS: De azijn is op en het zout ligt op de slakken.
[...]
Daar ben je zeker niet alleen in. Er is Amerikaans onderzoek dat EV rijders vaak ook PV hebben om hun auto te laden, sterker nog de hele overname van SolarCity door Tesla is hierop gebaseerd.
TNO rapport is van 2015. We zijn nu drie jaar verder, grotere accu’s inderdaad. Maar ook een flinke slag in efficiëntie en techniek. We stoppen nu een dubbel zo grote accu (qua capaciteit) in dezelfde fysieke ruimte. Ik denk dat je de data van het rapport voor wat betreft CO2 uitstoot bij productie niet lineair kan doortrekken bij een grotere accu.dfrenner schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:11:
[...]
Eerste:
Gemiddeld 530 gram dus.
Tweede:
Derde:
Zullen we gaan rekenen?
Oh wacht....
Verder is het natuurlijk een kip of het ei verhaal: meer zonnepanelen is groter % duurzaam opgewekte energie in Nederland. Bij veel elektrische auto’s betekent dat weer een grotere uitstootreductie. Maar dan moeten ze er wel zijn.
Kortom, zowel opwekking duurzame energie als elektrische auto’s stimuleren!
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik trek het ook niet linair door, 24kWh = 70gram per km, iedere extra kWh is 0,68 gram.pmiddeld schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:25:
[...]
TNO rapport is van 2015. We zijn nu drie jaar verder, grotere accu’s inderdaad. Maar ook een flinke slag in efficiëntie en techniek. We stoppen nu een dubbel zo grote accu (qua capaciteit) in dezelfde fysieke ruimte. Ik denk dat je de data van het rapport voor wat betreft CO2 uitstoot bij productie niet lineair kan doortrekken bij een grotere accu.
Verder is het natuurlijk een kip of het ei verhaal: meer zonnepanelen is groter % duurzaam opgewekte energie in Nederland. Bij veel elektrische auto’s betekent dat weer een grotere uitstootreductie. Maar dan moeten ze er wel zijn.
Kortom, zowel opwekking duurzame energie als elektrische auto’s stimuleren!
Dat is op basis van de 150KG CO2 per 1 kWh in het accupakket. Zie pagina 10.
Op dit moment hebben we niets anders, maar daarnaast worden vandaag de dag nog altijd dezelfde accu's gebruikt als 3 jaar terug.
Een beter rapport is er op dit moment niet.
Er staat misschien wel het e.e.a. op de planning, maar daarvan heb ik het idee dat het met veel poespas gepresenteerd wordt, maar uiteindelijk wordt de soep niet zo heet gegeten.
Het valt allemaal wel mee naar mijn idee. Maar misschien zit ik ernaast...
[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 30-11-2018 14:47 ]
Er is een veel makkelijkere manier om heel wat CO2 te besparen: geen kinderen nemen. Daar kan geen zonnepaneel tegenop...
Facts don't care about your feelings
Verwijderd
Helmaal waar maar breng ze dat in Afrika. Midden Oosten maar eens aan hun verstand.YoshiBignose schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:54:
Er is een veel makkelijkere manier om heel wat CO2 te besparen: geen kinderen nemen. Daar kan geen zonnepaneel tegenop...
Of geen vlees meer eten...
Mensen kijken mij ook verbaasd aan wanneer ik zeg dat ik niet elektrisch ga rijden voor het milieu. Het is een enkel leuke bijkomstigheid. Het is net als met afval scheiden. Dat doe ik wel maar als het verzameldepot vol zit dan verdwijnt het in de restafval.
Mensen kijken mij ook verbaasd aan wanneer ik zeg dat ik niet elektrisch ga rijden voor het milieu. Het is een enkel leuke bijkomstigheid. Het is net als met afval scheiden. Dat doe ik wel maar als het verzameldepot vol zit dan verdwijnt het in de restafval.
Als ik op alles moest besparen prima, maar geen vlees zou ik nooit doen. NOOITDeveon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:25:
Of geen vlees meer eten...
Ik rij best wel vaak naar de milieustraat hier omdat we redelijk veel dingen online bestellen zit je met veel karton, piepschuim, plastic etc. dus dat is ook een soort afval scheiden. Ze kennen me al goed, ben zo'n beetje de enige Tesla die daar komt. Meestal zijn het busjes of stations met aanhangwagens. Toch gaat er nog verdacht veel zooi in een Model S met neergeklapte achterbank hoor...
Zo makkelijk werkt dat niet. Dan moet je zes omvormers kopen i.p.v. één. Hou je weinig zonnepaneel overdfrenner schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:05:
[...]
Je moet de 6000 euro even los zien van een huishouden.
In mijn voorbeeld kun je er ook voor kiezen om met 6000 euro, 6 huishoudens van panelen te voorzien. Dan neemt je rendement incrementeel toe. Dat bedoel ik met de sweetspot tussen hoeveel subsidie je geeft en vanaf welke drempel een persoon voornemens is zijn dak vol te leggen met panelen.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Maar een blikje gaat de struiken in,.. 😂[b]YoshiBignose schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:33
Ik rij best wel vaak naar de milieustraat <Knip>Toch gaat er nog verdacht veel zooi in een Model S met neergeklapte achterbank hoor...
#Off-topic
Ontopic:
Laadpaalplakkers en subsidies op EV's. We zijn in iedergeval in het nieuws!
Of het positief uitvalt? Ik weet 't niet. De euros worden bij subsidies vaak net ff wat minder slim ingezet als er een ambtelijke molen aan vast zit: of het is te soepel waardoor er misbruik van wordt gemaakt of het is te streng waardoor het niet aanslaat en er geen effect is.
Voorzieningen en stimuleren werkt denk ik uiteindelijk wel, alleen is de effectiviteit altijd weer afwachten.
We zullen zien.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
5000 kwh is maar 18 panelen.pmiddeld schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:38:
[...]
Zo makkelijk werkt dat niet. Dan moet je zes omvormers kopen i.p.v. één. Hou je weinig zonnepaneel over
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Dat kun je zo niet zeggen, dat hangt onder andere van de oriëntatie af.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
zonnepaneel collectief in postcode roos.... dan kun je makkelijk de pv delen.
Maar hele betoog hierboven: panelen leveren inderdaad veel meer co2 besparing op.
Maar ev ook, en is ook nodig (en stimulering helpt).
En is gewoon mooie combi (ook met dank aan de saldering).
Vliegtuigen en vracht.... tja daar zijn nog weinig goede alternatieven, maar die komen wel (vracht zie ik hybride komen en waterstof).
Gewoon breeeeeed inzetten dan gebeurd er tenminste wat. En alles tegelijk kan ook niet.
Maar hele betoog hierboven: panelen leveren inderdaad veel meer co2 besparing op.
Maar ev ook, en is ook nodig (en stimulering helpt).
En is gewoon mooie combi (ook met dank aan de saldering).
Vliegtuigen en vracht.... tja daar zijn nog weinig goede alternatieven, maar die komen wel (vracht zie ik hybride komen en waterstof).
Gewoon breeeeeed inzetten dan gebeurd er tenminste wat. En alles tegelijk kan ook niet.
Over zonnepanelen vs. e-voertuigen denk ik vrij simpel na:
Alleen als er geen prullenbakken zijn
Oh ja en geld natuurlijk. Als je kijkt naar mensen die zonnepanelen hebben dan zijn het toch vaak ouderen. Als ik naar al mijn familie en vrienden (oke dat zijn er niet zoveel) kijk dan ken ik er ééntje met zonnepanelen en dat is m'n oom die met pensioen is en toch geld genoeg op de bank heeft waar hij niets mee doet. En ik zelf natuurlijk

Ik zou eerder vlees volledig opgeven dan mijn kinderen hoorYoshiBignose schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:33:
[...]
Als ik op alles moest besparen prima, maar geen vlees zou ik nooit doen. NOOIT
Feit blijft wel de vleesindustrie misschien wel de minste energie efficiëntste industrie is, en dan is er nog het schoon waterverbruik. Niet dat ik het opgeven van vlees wil promoten, maar minderen is niet z’n gek idee als je enigszins duurzame keuzes maakt. Plus net als een (zakelijke) EV is een vegetarische maaltijd is goedkoper
De PV installatie komt er hier volgend jaar, nog voor ik 30 wordt, dus ook jonge mensen hebben/krijgen PV!
[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 30-11-2018 18:48 ]
Noorwegen......
Infrastuctuur is een........dan geen bpm, geen btw, geen wegenbelasting en geen license fee (in Noorwegen duur).
Ruim 25% is nu BEV (en dan nog de PHEV's).
https://www.chalmers.se/S...tromobility%20Success.pdf
Daar schiet het op.
Infrastuctuur is een........dan geen bpm, geen btw, geen wegenbelasting en geen license fee (in Noorwegen duur).
Daar schiet het op.
alleen van de nieuwverkopen, van het totale wagenpark ligt stukken lagerprettig schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 19:41:
Noorwegen......
Daar schiet het op.
Heel aardig filmpje over de Tesla Gigafactory, door The Verge:
https://www.theverge.com/...eo-elon-musk-jobs-model-3
https://www.theverge.com/...eo-elon-musk-jobs-model-3
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Nice. Ik ben ook 30 met 8 zonnepanelenDeveon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:33:
[...]
Ik zou eerder vlees volledig opgeven dan mijn kinderen hoor![]()
Feit blijft wel de vleesindustrie misschien wel de minste energie efficiëntste industrie is, en dan is er nog het schoon waterverbruik. Niet dat ik het opgeven van vlees wil promoten, maar minderen is niet z’n gek idee als je enigszins duurzame keuzes maakt. Plus net als een (zakelijke) EV is een vegetarische maaltijd is goedkoper
De PV installatie komt er hier volgend jaar, nog voor ik 30 wordt, dus ook jonge mensen hebben/krijgen PV!Ik wacht alleen (eindeloos) op de gemeente over een verlengde private aansluiting, anders maar een laadkabel over de stoep denk ik.. Doet de Zappi eigenlijk ook authenticatie? Of is er een laadpaal die via CCS kan authenticeren?
Wederom zou het eigenlijk vanuit de overheid moeten komen om gezonder eten te stimuleren. Dat een bakje aardbeien 4 euro is en een zak chips 70 cent zegt wel genoeg. Als je dan weinig verdient en 3 kinderen hebt tja...
Als je ze rechtop richting noorden zet heb je er 40 nodig ;-)daemonix schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 17:09:
Dat kun je zo niet zeggen, dat hangt onder andere van de oriëntatie af.
In de praktijk heeft bijna iedereen >85% van de piekopbrengst x 1000 opbrengst per jaar.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
En wat is je onderbouwing? Ik geloof er namelijk helemaal niets van...
Klinkt toch wel logisch? De meeste mensen zullen geen zonnepanelen overwegen als ze pal op het noorden staan.
Oh ik lees dit hier https://fritts.nl/orientatie/
1) Een paneel dat richting het zuiden is geplaatst, heeft bij een hellingshoek van 36o een maximale opbrengst. De terugverdientijd is dan maximaal.
2) Een paneel dat tussen zuidoost en zuidwest is opgesteld heeft bij iedere ‘standaard’ hellingshoek een relatieve opbrengst van minimaal 90%. De terugverdientijd is dan vrijwel maximaal.
3) Een paneel dat richting het noorden is geplaatst heeft bij een hellingshoek tussen 10o en 20o(bijvoorbeeld een platdak-opstelling van 17o) nog een relatieve opbrengst van 80%. Stel dus dat de terugverdientijd in het ideale geval 7 jaar is, dan wordt deze nu een kleine 9 jaar.
4) Een paneel dat richting het noorden is geplaatst heeft bij een hellingshoek tussen 40o en 50o(een standaard woonhuis) nog een relatieve opbrengst van 50%. Stel dus dat de terugverdientijd in het ideale geval 6 jaar is, dan wordt deze nu 12 jaar.
Oh ik lees dit hier https://fritts.nl/orientatie/
1) Een paneel dat richting het zuiden is geplaatst, heeft bij een hellingshoek van 36o een maximale opbrengst. De terugverdientijd is dan maximaal.
2) Een paneel dat tussen zuidoost en zuidwest is opgesteld heeft bij iedere ‘standaard’ hellingshoek een relatieve opbrengst van minimaal 90%. De terugverdientijd is dan vrijwel maximaal.
3) Een paneel dat richting het noorden is geplaatst heeft bij een hellingshoek tussen 10o en 20o(bijvoorbeeld een platdak-opstelling van 17o) nog een relatieve opbrengst van 80%. Stel dus dat de terugverdientijd in het ideale geval 7 jaar is, dan wordt deze nu een kleine 9 jaar.
4) Een paneel dat richting het noorden is geplaatst heeft bij een hellingshoek tussen 40o en 50o(een standaard woonhuis) nog een relatieve opbrengst van 50%. Stel dus dat de terugverdientijd in het ideale geval 6 jaar is, dan wordt deze nu 12 jaar.
@YoshiBignose je bent echt véél meer een wereldverbeteraar dan je af en toe doet lijken in je posts
Grappig is dat, ik zit in de 30s en veel vrienden van mijn leeftijd en zelfs ook nog wel wat jonger hebben zonnepanelen op het dak van hun eensgezinswoning. Ik had juist de indruk dat het al aardig mainstream begon te worden.YoshiBignose schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 17:58:
[...]
Alleen als er geen prullenbakken zijnmaar wat ik dus bedoel te zeggen is dat je het niet té moeilijk moet maken voor een simpele consument. Mensen willen gewoon gemak en geen gezeik. Tot nu toe zitten er teveel ongemakken aan een EV (voor de meeste situaties) en daarom slaat het nog niet helemaal aan.
Oh ja en geld natuurlijk. Als je kijkt naar mensen die zonnepanelen hebben dan zijn het toch vaak ouderen. Als ik naar al mijn familie en vrienden (oke dat zijn er niet zoveel) kijk dan ken ik er ééntje met zonnepanelen en dat is m'n oom die met pensioen is en toch geld genoeg op de bank heeft waar hij niets mee doet. En ik zelf natuurlijk
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Geen vlees, geen zuivel, geen kinderen en EV rijden, en dan zo min mogelijk proberen te rijden. Dus 99% woon-werk. Volgensmij heb ik de heilige graal bijna bereikt.Deveon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:33:
[...]
Ik zou eerder vlees volledig opgeven dan mijn kinderen hoor![]()
De PV installatie komt er hier volgend jaar, nog voor ik 30 wordt, dus ook jonge mensen hebben/krijgen PV!Ik wacht alleen (eindeloos) op de gemeente over een verlengde private aansluiting, anders maar een laadkabel over de stoep denk ik.. Doet de Zappi eigenlijk ook authenticatie? Of is er een laadpaal die via CCS kan authenticeren?
Nu nog een eigen huis en moestuin, waar ik ook zonnepanelen aan kan leggen. De vraag is wanneer het genoeg is, doet mij denken aan het verhaal van @mux bij de tweakers meet twee dagen geleden. Het leuke is wel dat ik eigenlijk elk jaar wel weer iets nieuws leer, een nieuw product dat ik moet vermijden of een nieuwe kijk op een huidige standaard/technologie/levenswijze. Dat houdt het spannend in ieder geval, maar nu dwaal ik heel erg af van het topic.
Ik rijd pas sinds kort een EV en afgelopen woensdag moest ik in Amsterdam zijn(vanuit Den Haag), aangekomen bleek de NUON laadpaal kapot. Even gebeld en monteur zou zsm komen. Na mijn afspraak(een uur) was de monteur net de paal aan het repareren. Helaas ietwat te laat voor mijzelf, maar vond het nog vrij rap. Omdat ik niet geladen had, wilde ik onderweg even laden. Op de A4 bij het wegrestaurant stond het helemaal vol, dus doorgereden naar roelofarendsveen, de eerste twee palen(een van EV box en een van Eneco) werkte ook niet

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI
Bij de zappi kun je een soort van pin code instellen, er zijn daar wel filmpjes over te vinden op YouTube 😊Deveon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:33:
Doet de Zappi eigenlijk ook authenticatie? Of is er een laadpaal die via CCS kan authenticeren?
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Het is duidelijk, ik ken gewoon de verkeerde mensen. Of heb gewoon te weinig vriendenHachy schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 01:16:
[...]
Grappig is dat, ik zit in de 30s en veel vrienden van mijn leeftijd en zelfs ook nog wel wat jonger hebben zonnepanelen op het dak van hun eensgezinswoning. Ik had juist de indruk dat het al aardig mainstream begon te worden.
De kona is even zwaar als de nieuwe leaf, maar je komt wel 2x zo ver.. dus er verandert zeker wel wat imho.[b]dfrenner schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:45:[/b-]
Op dit moment hebben we niets anders, maar daarnaast worden vandaag de dag nog altijd dezelfde accu's gebruikt als 3 jaar terug.
Het valt allemaal wel mee naar mijn idee. Maar misschien zit ik ernaast...
[ Voor 32% gewijzigd door BCC op 01-12-2018 09:21 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
De e-tron is vertraagd en nog niet leverbaar, maar Tesla moet bibberen want de e-tron gt komt eraan. https://www.manners.nl/audi-e-tron-gt/
De reactie van Elon is "heel leuk dat ze een concept hebben van een auto die op papier beter is dan wat wij nu rond hebben rijden. Maar tegen de tijd dat die auto te koop is, hebben wij al lang iets beters."knakworst schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 09:36:
De e-tron is vertraagd en nog niet leverbaar, maar Tesla moet bibberen want de e-tron gt komt eraan. https://www.manners.nl/audi-e-tron-gt/
Maar als iedere fabrikant zijn best gaat doen om betere auto's te maken dan tesla, is dat voor ons als consument alleen maar positief.
Haha Tesla moet (alweer) bibberen voor een concept car van een Duits merk. “Sneller dan een gemiddelde Tesla” maar wel trager dan de snellere Tesla’s. Ook het bereik met 400 km is niets speciaals en doet tesla al stukken beter. Over 2,5 jaar bestaat de Model S al bijna 9 jaar en Audi komt met een auto die bijna aan de specs van de Tesla komt, dan faal je toch hard als bedrijf met zon grote historie.knakworst schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 09:36:
Precies. De eerste Tesla "killer" is nu dan eindelijk uit (de I-pace) maar er zijn al genoeg nadelen te vinden over die auto. Vooral qua laadmogelijkheden en geen 3-faseladen. De auto is wel mooi van binnen, maar ben benieuwd hoe betrouwbaar de auto gaat blijken. Het blijft immers een Jaguar...
Hoe gaat deze jag ooit z'n plekje markeren? of zouden ze speciaal een olie gevulde versnellingsbak monteren met een vilten stopbuspakking op de uitgaande as? 😉YoshiBignose schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 10:10:
Precies. De eerste Tesla "killer" is nu dan eindelijk uit (de I-pace) maar er zijn al genoeg nadelen te vinden over die auto. Vooral qua laadmogelijkheden en geen 3-faseladen. De auto is wel mooi van binnen, maar ben benieuwd hoe betrouwbaar de auto gaat blijken. Het blijft immers een Jaguar...
But indeed ; it's British so it can't be brilliant.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Wat dacht je van een ruftend motorgeluid uit de speakers. https://www.elektrischeau...torgeluid-opnemen-i-pace/JayPe schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 10:15:
[...]
of zouden ze speciaal een olie gevulde versnellingsbak monteren met een vilten stopbuspakking op de uitgaande as? 😉
Natuurlijk is het een concept en nog niet leverbaar, maar het ziet er wel heel erg goed uit.knakworst schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 09:36:
Als ik op het punt stond 110k uit te geven, zou ik wel even achter mijn oren krabben.
Voor 110k hoef ik niet een nu leverbare auto, maar mag het ook best goede looks en feel hebben. Wat dat betreft vind ik de Model S steeds meer verjaren.
Ook vanuit Tesla blijft het erg stil met vernieuwingen kwa design...
We hebben na de S een obesitas X met bolhoedje gekregen en het kleine broertje met down syndroom in de vorm van de Model 3.
Allemaal meer van hetzelfde, maar dan lelijker en minder kloppend. Ik vind de S nog steeds de mooiste van wat Tesla te bieden heeft, maar het gaat niet echt met de tijd mee en is verre van tijdloos. Het lijkt wel alsof alleen Duitsers écht tijdloze ontwerpen maken.
Dan is de nieuwe Roadster aanstaande, maar dat is weer een tweezitter... Maar die ziet er echt weer strak uit!
Nee, met dergelijke uitgaven zou ik een paar jaar wachten...
Ik zag hem gisteren rijden en het is wel echt een mooie auto geworden!YoshiBignose schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 10:10:
Maar een auto koop je niet alleen voor bereik en snelheid. Denk dat de meesten een auto kopen welke ze echt mooi vinden en binnen budget valt.Kluutmaran schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 09:52:
[...]
Haha Tesla moet (alweer) bibberen voor een concept car van een Duits merk. “Sneller dan een gemiddelde Tesla” maar wel trager dan de snellere Tesla’s. Ook het bereik met 400 km is niets speciaals en doet tesla al stukken beter. Over 2,5 jaar bestaat de Model S al bijna 9 jaar en Audi komt met een auto die bijna aan de specs van de Tesla komt, dan faal je toch hard als bedrijf met zon grote historie.
Anders had ik nu wel in een Dacia Lodgy gereden. Veel meer auto voor het geld...
Ik ben gewoon niet zo’n fan van Tesla, veel te gehyped wat mij betreft. Écht Amerikaans...
En ja misschien is het qua hele auto de beste EV onder de motorkap, net zoals je bij Dacia de meeste ruimte voor je geld krijgt.
Ik snap dat je geen fan bent van het uiterlijk van veel Tesla's maar het verwijt dat ze te veel op elkaar lijken en dan Audi er bij halen is natuurlijk wel humor hè, ik bedoel als er 1 merk is waar men 'het familie gezicht' nogal rigoureus toepassen is het Audi wel.dfrenner schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:02:
[...]
Natuurlijk is het een concept en nog niet leverbaar, maar het ziet er wel heel erg goed uit.
Als ik op het punt stond 110k uit te geven, zou ik wel even achter mijn oren krabben.
Voor 110k hoef ik niet een nu leverbare auto, maar mag het ook best goede looks en feel hebben. Wat dat betreft vind ik de Model S steeds meer verjaren.
Ook vanuit Tesla blijft het erg stil met vernieuwingen kwa design...
We hebben na de S een obesitas X met bolhoedje gekregen en het kleine broertje met down syndroom in de vorm van de Model 3.
Allemaal meer van hetzelfde, maar dan lelijker en minder kloppend. Ik vind de S nog steeds de mooiste van wat Tesla te bieden heeft, maar het gaat niet echt met de tijd mee en is verre van tijdloos. Het lijkt wel alsof alleen Duitsers écht tijdloze ontwerpen maken.
Dan is de nieuwe Roadster aanstaande, maar dat is weer een tweezitter... Maar die ziet er echt weer strak uit!
Verder is het kopen van elektrist auto's net een smartphone kopen 8 jaar terug, constant geruchten en aankondigingen voor gouden bergen, maar wanneer het komt en of het daadwerkelijk is eat beloofd dat weet niemand. Dus ja snap prima dat je wacht maar het is nogal grappig om z'n bericht uit te leggen alsof Audi opeens bijna de upperhand heeft. Uit eindelijk zien we alleen wat vage platen van een Audi variant van een nogal krappe Porsche.
Tja ik snap een deel wel, vaak moet ik denken aan klein orkest - over de muur. Een zin daaruit gaat als volgt: 'Alleen als je geld hebt dan is de vrijheid niet duur'.FreeShooter schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:39:
Opvallend overigens dat het nieuwsartikel hierover op de frontpage één van de meeste reacties heeft in de gehele maand november. Het brengt toch wat los bij mensen zo'n stukje staal.
Het grote probleem is dat veel milleu maatregelen vanuit een linkse hoek enkel worden doorgevoerd als het een rechts feestje kan worden. Zie zaken als een cliche Tesla op de Amsterdamse gracht en hogere energie belasting om te stimuleren dat je je huis zuiniger maakt.
Jan met de pet heeft er niets aan, die rijd niet een Tesla op z'n eigen zaak of überhaupt een lease auto. Die rijd in een Opel Corsa van 10 jaar oud. Het zelfde met hogere energie belasting, Jan met de pet huurt z'n hut of zit juist niet in een goed (te/ge)isoleerde recente woning, die warmte pomp is kansloos voor hem/haar maar die energie rekening blijft maar stijgen.
En ja ik werk in deze industrie en ja ik vind het geweldig maar nee het beleid is verschrikkelijk onrechtvaardig. Iemand betaald deze subsidies/compenseert de gemiste inkomsten. Als het de bereider zelf niet is, de multinationals zeker niet tja wie blijft er dan over? Juist.
[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 01-12-2018 11:36 ]
Tesla killers? Ik heb nog geen eens een Tesla concurrent gezien. De enige sedan is de Fluence en er zijn geen 7 zits SUV. De I PACE en E-tron zijn hele mooie auto’s, maar zijn aanzienlijk kleiner. Daarnaast lijkt de E toen alle kaarten in handen te hebben voor een goede EV, maar in de praktijk zijn ze nog niet te testen.
De E-tron GT is ook prachtig, maar gaan we ook niet voor 2021 zien. Moet dat gaan concurreren met een Model S uit 2013? Is dat voorsprong door techniek?
Overigens verwacht ik nog wel een refresh van de S en X volgend jaar, maar dat vertellen ze niet want dan stort de verkoop in. Het zou een perfect moment zijn om verkoop weer aan te jagen na verloop van de tax rebate.
De E-tron GT is ook prachtig, maar gaan we ook niet voor 2021 zien. Moet dat gaan concurreren met een Model S uit 2013? Is dat voorsprong door techniek?
Overigens verwacht ik nog wel een refresh van de S en X volgend jaar, maar dat vertellen ze niet want dan stort de verkoop in. Het zou een perfect moment zijn om verkoop weer aan te jagen na verloop van de tax rebate.
E-tron GT is een concept.
Die wordt dus gewoon anders qua uiterlijk, stuk braver (altijd hetzelfde met concepten.... zijn teasers).
En als ev niet echt "voorsprong door techniek".
Die wordt dus gewoon anders qua uiterlijk, stuk braver (altijd hetzelfde met concepten.... zijn teasers).
En als ev niet echt "voorsprong door techniek".
Als je op het punt staat 110k uit te geven, ga je geen jaren meer wachten, ehdfrenner schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:02:
[...]
<knip>
Nu is er gewoon geen echte concurrent.
Iemand moet natuurlijk wel het voortouw -durven- nemen. Wat dat betreft worden de beta testers die nu best wel veel geld neertellen voor een EV met recht ondersteund. Wat dat betreft is de overheid wel goed bezig, de auto fabrikanten minder, die kunnen best wel wat meer doen dan alleen auto’s verkopen. Beta testing is heel breed, dat gaat van laden tot 2de hands markt ontwikkelingen.GoldenSample schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:34:
[...]
Tja ik snap een deel wel, vaak moet ik denken aan klein orkest - over de muur. Een zin daaruit gaat als volgt: 'Alleen als je geld hebt dan is de vrijheid niet duur'.
Het grote probleem is dat veel milleu maatregelen vanuit een linkse hoek enkel worden doorgevoerd als het een rechts feestje kan worden. Zie zaken als een cliche Tesla op de Amsterdamse gracht en hogere energie belasting om te stimuleren dat je je huis zuiniger maakt.
Jan met de pet heeft er niets aan, die rijd niet een Tesla op z'n eigen zaak of überhaupt een lease auto. Die rijd in een Opel Corsa van 10 jaar oud. Het zelfde met hogere energie belasting, Jan met de pet huurt z'n hut of zit juist niet in een goed (te/ge)isoleerde recente woning, die warmte pomp is kansloos voor hem/haar maar die energie rekening blijft maar stijgen.
En ja ik werk in deze industrie en ja ik vind het geweldig maar nee het beleid is verschrikkelijk onrechtvaardig. Iemand betaald deze subsidies/compenseert de gemiste inkomsten. Als het de bereider zelf niet is, de multinationals zeker niet tja wie blijft er dan over? Juist.
De 2de hands egolfs,zoe’s, kona’s worden straks als het goed is mooie betaalbare 2de handsjes zonder veel onderhoudskosten en goed verkrijgbare onderdelen.
Ik rijd nu 3 maanden in een model S en iedere twee weken een weekendje lekker naar Zuid Frankrijk vliegen en dan een in een huurauto categorie VW Golf rondrijden. Ik kan zeggen, als je dan in een nieuwe golf komt, niet connected, met 6,5 inch (!) 'infotainment' scherm, miljoen knoppen, vaak een achterlijke handbak, denk ik niet dat Tesla op dit moment peentjes hoeft te zweten om zo snel mogelijk het model te vernieuwen.
Ik begrijp dat er na 9 jaar op een gegeven moment een tijd komt dat er iets vernieuwd moet worden, maar van de buitenkant vind ik het nog steeds een ontzettend mooie auto. Van binnen kan er aan het harde plastic nog iets verbeterd worden, een warmtepomp is ook welkom, en ik verwacht dat de battery pack zelfde batterijtype als de 3 wordt waardoor de capaciteit verder omhoog kan.
Ik begrijp dat er na 9 jaar op een gegeven moment een tijd komt dat er iets vernieuwd moet worden, maar van de buitenkant vind ik het nog steeds een ontzettend mooie auto. Van binnen kan er aan het harde plastic nog iets verbeterd worden, een warmtepomp is ook welkom, en ik verwacht dat de battery pack zelfde batterijtype als de 3 wordt waardoor de capaciteit verder omhoog kan.
Ik verwacht wel dat de oudere fabrikanten hun spare parts logistiek beter op orde hebben dan tesla. Die hebben op dat punt nog wel wat te leren.joozzt schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:32:
[...]
Iemand moet natuurlijk wel het voortouw -durven- nemen. Wat dat betreft worden de beta testers die nu best wel veel geld neertellen voor een EV met recht ondersteund. Wat dat betreft is de overheid wel goed bezig, de auto fabrikanten minder, die kunnen best wel wat meer doen dan alleen auto’s verkopen. Beta testing is heel breed, dat gaat van laden tot 2de hands markt ontwikkelingen.
De 2de hands egolfs,zoe’s, kona’s worden straks als het goed is mooie betaalbare 2de handsjes zonder veel onderhoudskosten en goed verkrijgbare onderdelen.
Maar wat de overheid bedoelt met een gezonde 2e hands markt is dat ze niet willen dat de EVs hier subsidie krijgen en dan na 3-5 jaar naar het buitenland verdwijnen. Dat is namelijk precies wat er gebeurt met alle hybrides die van een lage bijtelling hebben genoten. Zodra het belasting voordeel wegvalt verdwijnen ze massaal naar het buitenland.
1480kg vs 1660kg, scheelt nog altijd 180 kilo terwijl een leaf nog langer is ook.BCC schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 09:20:
[...]
De kona is even zwaar als de nieuwe leaf, maar je komt wel 2x zo ver.. dus er verandert zeker wel wat imho.
De Fiscker? Maar die is ter ziele gegaan en ik weet eigenlijk niet of die volledig elektrisch was. Zag pas nog een hier parkeren, mooi ding. En het is meer concurrent van de Roadster.Deveon schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:42:
Tesla killers? Ik heb nog geen eens een Tesla concurrent gezien. De enige sedan is de Fluence en er zijn geen 7 zits SUV. De I PACE en E-tron zijn hele mooie auto’s, maar zijn aanzienlijk kleiner. Daarnaast lijkt de E toen alle kaarten in handen te hebben voor een goede EV, maar in de praktijk zijn ze nog niet te testen.
En een echtte killer zou een Peugeot 208 ev zijn.... wellicht die aangekondigde ds3. Daar zit de volume markt.
[ Voor 5% gewijzigd door jerh op 01-12-2018 14:29 ]
Fisker Karma (mooi hoor) is hybrid (failliet en doorgestart als revero.... chinees, weer hybrid).
De nieuwe fisker: e-motion.... die is pas mooi en 100% EV.
De nieuwe fisker: e-motion.... die is pas mooi en 100% EV.

Best veel geld neertellen voor een EV? Verreweg de meeste EV's rijden rond met dank aan zaken als de MIA of de lage bijtelling op een auto van minstens 40k, again niet voor 'jan met de pet'. De uittocht van hybrides, de hogere belasting op (plugin) hybrides zijn een herhaling van zetten tov. Het 14% debacle (buiten het feit dat veel van die apparaten helemaal niet zo schoon bleken). Op het moment dat deze auto's interessant worden voor het merendeel van Nederland zijn ze minstens net zo duur als een 'normale' auto.joozzt schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:32:
[...]
Iemand moet natuurlijk wel het voortouw -durven- nemen. Wat dat betreft worden de beta testers die nu best wel veel geld neertellen voor een EV met recht ondersteund. Wat dat betreft is de overheid wel goed bezig, de auto fabrikanten minder, die kunnen best wel wat meer doen dan alleen auto’s verkopen. Beta testing is heel breed, dat gaat van laden tot 2de hands markt ontwikkelingen.
Wat er mist is een langetermijnvisie op het gehele mobiliteits & duurzaamheidsvraagstuk waarin naar meer dan enkel de nieuw rijdende klasse gekeken wordt. Het is natuurlijk een grap dat m'n broer 5 jaar in een nieuwe leaf kan rijden als ondernemer voor maar iets meer geld dan waarvoor ik een klasse kleiner een 2e hands van 7 jaar oud rijd. En ja we hebben het geheel gezamenlijk doorgerekend en het kwam uit.
Nou is geen grap...... anders reden ze nu niet rond hier (gewoon te duur).
Alleen bij de hybride is het redelijk mislukt om de 2e hands markt leuk te maken (meeste gaan naar het buitenland).
Alleen bij de hybride is het redelijk mislukt om de 2e hands markt leuk te maken (meeste gaan naar het buitenland).
Inderdaad het is een gewoon een nette wagen. De achterkant vind ik wel een beetje raar omdat ie zo plat is, maar de achterkant van Tesla begint ook steeds saaier te worden.dfrenner schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:10:
[...]
Ik zag hem gisteren rijden en het is wel echt een mooie auto geworden!
Ik had gewoon verwacht dat Porsche, Audi etc. toch allemaal wel sneller met een EV aan zouden komen zetten als concurrent voor Tesla. Ze zien toch ook wel dat er echt veel Tesla's verkocht zijn in dit land. Ja dat komt vooral door de belastingvoordelen, maar als ze eerder waren begonnen dan hadden zij daar ook van kunnen profiteren. Nu zijn er alleen een paar lucky I-pace rijders die nog 4% over de hele auto hebben maar vanaf nu betaal je al minstens zo'n 12% over je I-pace, Mission-E en Audi e-tron (en maar MIA tot 50.000). Als ik nu de rekensom maak dan is het verschil tussen een I-pace en bijv. een Leaf of Ioniq wel heel erg groot.
Dat hoop je dan. Ik zou daar niet te zeker van zijn, getuige het tekort aan batterijen.joozzt schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:32:
en goed verkrijgbare onderdelen
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Je heb altijd ons nog, tochYoshiBignose schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 08:44:
[...]
Het is duidelijk, ik ken gewoon de verkeerde mensen. Of heb gewoon te weinig vrienden
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ik zeg niet dat Tesla’s op elkaar lijken, ik zeg dat het slappere aftreksels van de S zijn.GoldenSample schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:20:
[...]
Ik snap dat je geen fan bent van het uiterlijk van veel Tesla's maar het verwijt dat ze te veel op elkaar lijken en dan Audi er bij halen is natuurlijk wel humor hè, ik bedoel als er 1 merk is waar men 'het familie gezicht' nogal rigoureus toepassen is het Audi wel.
Verder is het kopen van elektrist auto's net een smartphone kopen 8 jaar terug, constant geruchten en aankondigingen voor gouden bergen, maar wanneer het komt en of het daadwerkelijk is eat beloofd dat weet niemand. Dus ja snap prima dat je wacht maar het is nogal grappig om z'n bericht uit te leggen alsof Audi opeens bijna de upperhand heeft. Uit eindelijk zien we alleen wat vage platen van een Audi variant van een nogal krappe Porsche.
Waar de nieuwere Audi’s in steeds klein beetje mooiere wagens evalueren, vind ik de S de mooiste van de familie. Alles wat erna kwam is niet zo mooi als de eerste...
Audi levert iedere keer net een nieuwer model, zelfs een nieuwer kleiner model heeft daar weer net een strakkere, mooier familiegezicht. Dus op elkaar lijken is het probleem niet. Deel 1 was het beste en alles erna voelt als polige academy 2 en later.
Geen evolutie, maar degeneratie...
Beauty is in the eye of the beholder.
Ik vind de audi's gewoon lelijk, en het evolueert van lelijk naar lelijker. Inventiviteit in ontwerp? Niet aanwezig. De auto moet vooral op de voorganger blijven lijken, ander bind je de klant niet.
Tesla snapt inventiviteit beter m.i., je kunt niet met droge ogen beweren dat de X op de S lijkt (en nee, ik vind de X spuuglelijk, maar het is wel gedurfd). De uitvoering van het ontwerp? Dat snapt VAG beter, daar is de kwaliteit hoger. Totdat je ziet hoe er met klachten wordt omgegaan. Been there, seen that.
Ik vind de audi's gewoon lelijk, en het evolueert van lelijk naar lelijker. Inventiviteit in ontwerp? Niet aanwezig. De auto moet vooral op de voorganger blijven lijken, ander bind je de klant niet.
Tesla snapt inventiviteit beter m.i., je kunt niet met droge ogen beweren dat de X op de S lijkt (en nee, ik vind de X spuuglelijk, maar het is wel gedurfd). De uitvoering van het ontwerp? Dat snapt VAG beter, daar is de kwaliteit hoger. Totdat je ziet hoe er met klachten wordt omgegaan. Been there, seen that.
auto's lijken zo-wie-zo erg veel op elkaar en binnen een merk de series weer op elkaar.
WIndtunnel gedoe en merk-indentiteit gedoe.
Is nou niet echt WOW qua design........
EV biedt weer nieuwe mogelijkheden qua ontwerp, die zien we dan bij de eerste modellen als ze durven en zodra mainstream........eenheidsworsten. Model S zeker niet anders qua lijn (plak er een ster op en ze geloven het ook), model x al wat meer.
WIndtunnel gedoe en merk-indentiteit gedoe.
Is nou niet echt WOW qua design........
EV biedt weer nieuwe mogelijkheden qua ontwerp, die zien we dan bij de eerste modellen als ze durven en zodra mainstream........eenheidsworsten. Model S zeker niet anders qua lijn (plak er een ster op en ze geloven het ook), model x al wat meer.
Dus jij vind de 2013 Model S mooier als de huidige?dfrenner schreef op zondag 2 december 2018 @ 08:27:
[...]
Waar de nieuwere Audi’s in steeds klein beetje mooiere wagens evalueren, vind ik de S de mooiste van de familie. Alles wat erna kwam is niet zo mooi als de eerste...
Audi levert iedere keer net een nieuwer model, zelfs een nieuwer kleiner model heeft daar weer net een strakkere, mooier familiegezicht. Dus op elkaar lijken is het probleem niet. Deel 1 was het beste en alles erna voelt als polige academy 2 en later.
Geen evolutie, maar degeneratie...
In principe doet Tesla exact hetzelfde als Audi. Één ontwerp en dat past zich aan het formaat auto. Wat Tesla alleen wel doet en Audi niet is om gelijk bepaalde design features over te dragen op de oudere modellen, zoals de Tesla mustage. Nu heeft de Model 3 een revolutionair dashboard gekregen en komt dat in loop van tijd ook naar de S en X zonder dat er heel nieuw model uit komt.
Revolutionair dash...... een plank met een ipad ! (en de ipad hadden ze al in de S), minimalistisch is het.Deveon schreef op zondag 2 december 2018 @ 10:54:
[...]
Dus jij vind de 2013 Model S mooier als de huidige?
In principe doet Tesla exact hetzelfde als Audi. Één ontwerp en dat past zich aan het formaat auto. Wat Tesla alleen wel doet en Audi niet is om gelijk bepaalde design features over te dragen op de oudere modellen, zoals de Tesla mustage. Nu heeft de Model 3 een revolutionair dashboard gekregen en komt dat in loop van tijd ook naar de S en X zonder dat er heel nieuw model uit komt.
Kijk naar het Byton dashboard, dat is revolutionair.

ja interieur is echt goed gedaan in de i3. Dan uiteraad de i8 (helaas hybrid) ook compleet anders. design studies van bmw...... gaan ze helaas niet meer doen.Verwijderd schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:14:
Ik vind de BMW i3 zowel binnen als buiten ook een verademing t.o.v. de 3-in-een-dozijn.
[Afbeelding]
Welk (auto)merk heeft nog meer een minimalistisch interieur? En die plank en iPad is niet mogelijk zonder het HVAC systeem, of is die ook niet revolutionair genoeg voor je?prettig schreef op zondag 2 december 2018 @ 10:59:
[...]
Revolutionair dash...... een plank met een ipad ! (en de ipad hadden ze al in de S), minimalistisch is het.
Kijk naar het Byton dashboard, dat is revolutionair.
[Afbeelding]
Byton is inderdaad ook revolutionair. Waarbij ze niet alleen zoveel mogelijk schermen in de auto hebben toegevoegd zonder enige toegevoegde waarde, maar proberen daarnaast ook zoveel mogelijk data te verzamelen over de inzittende. Een typische ontwerp wat bij de gemiddelde Aliexpress koper in de smaak zal vallen.
[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 02-12-2018 11:48 ]
vindt er gewoon niks revolutionairs aan, bijna alle tesla's. Tesla is mijns inziens qua techniek revolutionair niet qua ontwerp. maar smaken verschillen.
Mwah ik vind dat de Model 3 toch echt wel een ander soort auto is dan de S. De voorkant en met name de koplampen zijn compleet anders. Ja de X is gewoon een verhoogde S en die is zeker lelijker geworden. Maar ik snap dat je als "beginnend" automerk niet ineens 3 compleet verschillende auto's kan neerzetten.dfrenner schreef op zondag 2 december 2018 @ 08:27:
[...]
Ik zeg niet dat Tesla’s op elkaar lijken, ik zeg dat het slappere aftreksels van de S zijn.
De S wordt nu steeds meer gedateerd maar het is ook nog steeds dezelfde auto, alleen is er een facelift bij gekomen. Bij Audi hebben we het over telkens een nieuwe auto en zelfs die lijken op elkaar. BMW's trouwens ook tegenwoordig. Op zich niet zo erg, er zijn genoeg merken dus er is voor ieder wel wat wils
De kwaliteit is goed, maar twee opgeplakte tablets en een honkbalknuppel achter je stuur is niet mijn smaakVerwijderd schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:14:
Ik vind de BMW i3 zowel binnen als buiten ook een verademing t.o.v. de 3-in-een-dozijn.
[Afbeelding]
[ Voor 16% gewijzigd door YoshiBignose op 02-12-2018 11:56 ]
Over smaak valt niet echt te twisten, maar ik kan eigenlijk in alle auto's wel dingen vinden waar ik niet echt mee kan leven. Er zijn eigenlijk geen mooie auto's, zeker niet als je er én esthetisch, én technisch wat redelijks van wil maken. Het zit allemaal vol met onlogische en 'cannot unsee'-ontwerpelementen.
De persoon die is begonnen met de exaggerated wheel flare-hype mag van mij bijvoorbeeld een pijnlijke dood sterven, dat zit nu op werkelijk iedere auto, heeft geen enkele structurele functie en is aerodynamisch bijzonder pijnlijk. Zelfde geldt voor antennes (whyyyyy, waarom moeten ze nog steeds externe antennes inbouwen??!), LED bars en low-frequency PWM op de verschillende verlichting.
Je kunt het net zo goed opgeven om een mooie auto te kopen en voor een Nissan Leaf gaan
De oude dan wel hè.
De persoon die is begonnen met de exaggerated wheel flare-hype mag van mij bijvoorbeeld een pijnlijke dood sterven, dat zit nu op werkelijk iedere auto, heeft geen enkele structurele functie en is aerodynamisch bijzonder pijnlijk. Zelfde geldt voor antennes (whyyyyy, waarom moeten ze nog steeds externe antennes inbouwen??!), LED bars en low-frequency PWM op de verschillende verlichting.
Je kunt het net zo goed opgeven om een mooie auto te kopen en voor een Nissan Leaf gaan
Haha. Pas op het. Jij hebt buiten het revolutionaire design van de Zoe gerekend!
Qua exterieur is Tesla inderdaad niet revolutionair. Het is een erg neutraal uiterlijk en ze zijn hoog uit revolutionair is de combinatie neutraal uiterlijk en elektrisch aandrijflijn. Blijkbaar konden andere producenten die combinatie niet bedenken.prettig schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:53:
vindt er gewoon niks revolutionairs aan, bijna alle tesla's. Tesla is mijns inziens qua techniek revolutionair niet qua ontwerp. maar smaken verschillen.
Maar qua interieur kan je niet ontkennen dat ze niet dingen serieus anders aangepakt hebben. In 2013 had je nog niet zoveel auto’s met een groot touchscreen hoor, maar nu is dat de trend geworden.
Nieuw tesla model 3 kenteken geregistreerd op 30-11. Namelijk XD-074-G, niet geïmporteerd, fiscale waarde van €62.099 en weegt 1847 kg wat volgens wikipedia minimaal een Long Range AWD is met evt performance upgrade. Wikipedia: Tesla Model 3
Moet nog gekeurd worden, staat in de RDW Ovi? Hangt ook nog geen verzekering aan.
Die zou in Amerika minimaal 56k zijn (wit volgens rdw). Zou dan in het ergste geval een verhouding van 1.125 zijn vergeleken met de dollar prijzen. Als er auto pilot op zit zelfs maar 1.03.
Dan zit de mid range versie rond de 50k, twee er boven of er onder afhankelijk van of deze auto met of zonder ap is.
Ik hoopte dat de NL prijzen dit weekend bekend zouden worden, maar voorlopig nog maar zo speculeren.
Dan zit de mid range versie rond de 50k, twee er boven of er onder afhankelijk van of deze auto met of zonder ap is.
Ik hoopte dat de NL prijzen dit weekend bekend zouden worden, maar voorlopig nog maar zo speculeren.
Ik quote mijzelf hier onder even.
Ineens heeft Q-Park het tarief per minuut weg gehaald! kWh tarief is van 0,25 naar 0,30 (inc btw) gegaan, maar geen EUR 0,01/minuut meer.Snow_King schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:17:
[...]
Hear, hear!
Ik parkeer in een Q-Park in Venlo (Maaswaard), ongeveer 10 minuten lopen vanaf de woning. Parkeren in het centrum kan daar gewoon niet. Ik betaal voor een jaar abbonement in die parkeergarage. (Bijna 2k per jaar!)
Q-Park heeft eerder dit jaar alle laadpalen vervangen door die van New Motion en náást het kWh tarief er ook een tarief van EUR 0,01 per minuut op gezet.
De stress die dit op levert met plannen om je auto weg te halen bij de laadpaal is niet leuk.
Ik kom om ~19:00 aan en dan gaat mijn auto lekker laden. Ergens om 02:00 is hij klaar en dan? Als ik niet snel bij de laadpaal ben kost het mij gerust EUR 10,00 omdat ik nog verbonden ben.
Het maakt het elektrisch rijden er in ieder geval niet leuker op. Natuurlijk wil ik mijn auto weg halen bij de laadpaal en ga ik hem er niet dagen laten staan, maar een euro per uur tik heel hard door, zeker in de avond en nachten.
Ik snap het idee wel, maar ik wil mijn situatie alleen even schetsen om te laten zien dat geen onwil is. Maar ik ga niet midden in de nacht 20 minuten lopen om mijn auto van de lader te halen.
Dat maakt voor mij een gigantisch verschil! Vooral veel minder stress met plannen wanneer de auto nou precies klaar is met laden en dan snel naar de parkeergarage toe (10 min tijd).
Die Jaguar i-pace is afgelopen week ineens massaal op de weg gekomen ofzo?
Heb er meerdere gespot, o.a. bij de FastNed De Somp, waar ik ernaast stond. Grote bak, of in iedergeval: veel groter dan de Volvo V40 waar deze auto in het begin qua design nog wel eens mee vergeleken werd.
De grepen zijn ala Tesla van die inschuifbare dingen. Zag er maar vreemd uit, want ze stonden állemaal uitgeschoven. Maar goed: Het waren volgens mij ook NewBie's aan de laadpaal. Schuchter in de auto blijven zitten en vooral niet naar buiten kijken, voor je het weet maak je oogcontact met een links-eco-milieu-mens-met-geiten-wollen-sokken :-) (nee, grapje, ik had gewone sokken aan hoor)
Lekker weekend gehad, weer veel meer kilometers gemaakt dan ik ooit dacht te gaan maken (360km) , en toch slechts 2 keer bij de FastNed gestaan, één keer omdat de kids moesten plassen, en één keer omdat ik nu eenmaal verder dan 125km wilde rijden, en de auto met de granny ( we waren letterlijk bij Granny geweest), niet snel genoeg had geladen.
Plasstop: 17 minuten
Laadstop wegens te weinig range: 8 minuten
Overigens: Ik heb 't hier van niemand meer vernomen: M'n Maingau pas doet 't nog steeds,. maar de App geeft géén FastNed laadsessies meer door. Ook de laatste rekening is inmiddels van Augustus?
Is ie soms 'omgezet' naar een Maingau+ pas?
En bij FastNed Lageveen, 7924 PV Veeningen had ik vorige week uberhaupt géén pas nodig: De auto ging na aankoppelen vanzelf laden.. Komt dat vaker voor?
Heb er meerdere gespot, o.a. bij de FastNed De Somp, waar ik ernaast stond. Grote bak, of in iedergeval: veel groter dan de Volvo V40 waar deze auto in het begin qua design nog wel eens mee vergeleken werd.
De grepen zijn ala Tesla van die inschuifbare dingen. Zag er maar vreemd uit, want ze stonden állemaal uitgeschoven. Maar goed: Het waren volgens mij ook NewBie's aan de laadpaal. Schuchter in de auto blijven zitten en vooral niet naar buiten kijken, voor je het weet maak je oogcontact met een links-eco-milieu-mens-met-geiten-wollen-sokken :-) (nee, grapje, ik had gewone sokken aan hoor)
Lekker weekend gehad, weer veel meer kilometers gemaakt dan ik ooit dacht te gaan maken (360km) , en toch slechts 2 keer bij de FastNed gestaan, één keer omdat de kids moesten plassen, en één keer omdat ik nu eenmaal verder dan 125km wilde rijden, en de auto met de granny ( we waren letterlijk bij Granny geweest), niet snel genoeg had geladen.
Plasstop: 17 minuten
Laadstop wegens te weinig range: 8 minuten
Overigens: Ik heb 't hier van niemand meer vernomen: M'n Maingau pas doet 't nog steeds,. maar de App geeft géén FastNed laadsessies meer door. Ook de laatste rekening is inmiddels van Augustus?
Is ie soms 'omgezet' naar een Maingau+ pas?
En bij FastNed Lageveen, 7924 PV Veeningen had ik vorige week uberhaupt géén pas nodig: De auto ging na aankoppelen vanzelf laden.. Komt dat vaker voor?
[ Voor 5% gewijzigd door JayPe op 03-12-2018 09:46 ]
Hoe bevalt het snelladen met kids? En hoe oud zijn ze? Het lijkt mij dat het namelijk meestal wel goed gaat, maar dat het soms ook totaal niet uit komt.JayPe schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:44:
CCS Auto Charge aan gezet toevallig in de app?JayPe schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:44:
Pffff heb ik ook altijd bij superchargers. Ben ik aan het laden zie je allemaal van die armoedzaaiers kijken hoe m'n auto eruit ziet en die laadpalen werken. Dan stap je uit en gaan ze je complimenten geven en allemaal vragen stellenJayPe schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:44:

Autocharge of het station had geen internetverbinding, dan gaat fastned naar gratis laden.JayPe schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:44:
Zit er verschil in dan?Deveon schreef op zondag 2 december 2018 @ 10:54:
Dus jij vind de 2013 Model S mooier als de huidige?
Nee hoor, als Audi een nieuwe A3 uitbrengt, is het gezicht net wat mooier dan de oude familie. Zie je nu met de nieuwe A4. Nieuwe A4 heeft net een nieuwe smoel en oogt daardoor wat lekkerder dan de huidige A6 bijvoorbeeld.In principe doet Tesla exact hetzelfde als Audi. Één ontwerp en dat past zich aan het formaat auto. Wat Tesla alleen wel doet en Audi niet is om gelijk bepaalde design features over te dragen op de oudere modellen, zoals de Tesla mustage. Nu heeft de Model 3 een revolutionair dashboard gekregen en komt dat in loop van tijd ook naar de S en X zonder dat er heel nieuw model uit komt.
Bij Tesla vind ik zowel de X als de 3 echt een slap aftreksel van de S.
De S blijft by far de mooiste.
De 3 lijken ze wel bewust lelijker te hebben gemaakt, zodat er nog mensen zijn die de S boven de 3 verkiezen.
Ik ben ook geen fan van Audi, maar een Audi is redelijk tijdloos. Een model gaat erg lang mee en ziet er 10 jaar na dato nog prima uit. Dat kunnen maar weinig fabrikanten en helaas is Tesla daar niet één van.daemonix schreef op zondag 2 december 2018 @ 09:22:
Beauty is in the eye of the beholder.
De 3 is zeker anders, maar ik kan niet anders dan concluderen dat hij bewust lelijker gemaakt is dan de S, om zo niet te veel van de S verkopen weg te snoepen.YoshiBignose schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:55:
[...]
Mwah ik vind dat de Model 3 toch echt wel een ander soort auto is dan de S. De voorkant en met name de koplampen zijn compleet anders. Ja de X is gewoon een verhoogde S en die is zeker lelijker geworden. Maar ik snap dat je als "beginnend" automerk niet ineens 3 compleet verschillende auto's kan neerzetten.
De S wordt nu steeds meer gedateerd maar het is ook nog steeds dezelfde auto, alleen is er een facelift bij gekomen. Bij Audi hebben we het over telkens een nieuwe auto en zelfs die lijken op elkaar. BMW's trouwens ook tegenwoordig. Op zich niet zo erg, er zijn genoeg merken dus er is voor ieder wel wat wils
In plaats van een stap vooruit, is de 3 qua design echt een stap achteruit.
Maar goed, dat blijft een kwestie van smaak.
Bwahahaha, had jij niet te weinig of verkeerde vrienden?YoshiBignose schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:59:
[...]
Pffff heb ik ook altijd bij superchargers. Ben ik aan het laden zie je allemaal van die armoedzaaiers kijken hoe m'n auto eruit ziet en die laadpalen werken. Dan stap je uit en gaan ze je complimenten geven en allemaal vragen stellen
Zijn er inmiddels snelladeretiquetten trouwens? Zo stond er een blikje bier bovenop de snelladerpaal bij de Somp. Er zijn daar geen prullebakken, maar ook geen struiken.
Zonder gekheid: Bij CNG stations en onbemande peut-stations zijn er ook vaak geen prullebakken, ten einde de vuilnisbakken niet te hoeven legen, maar poah, wat een rommel flikkert men dan uiteindelijk toch stiekem weg bij de onbemande stations.
Onlangs kwam ik daarvoor wel het A-team tegen van FastNed. Die waren met een bladblazer de boel aan het kuisen, met als vervoersmiddel een zwarte Nissan e-NV200,.. what else. Lijkt mij een goedkope en slimme oplossing: 2 studenten mensen met afstand tot de arbeidsmarkt* die je elke zaterdag van station naar station laat rijden, overal te laden, en je weet meteen ook goed welke uithoeken nog slecht te bereiken zijn.
*Blijken mensen van Pluryn te zijn. Goed bezig FastNed, Maatschappelijk verantwoord, inclusieve arbeidsmarkt enzo.
Nope. Wel ooit m'n Maingau pas 'verkeerd' gekoppeld ( enkel als identificatie, niet als primair betaalmiddel ), en dat snel toen weer verwijderd. Zag er de meerwaarde niet van in (en betaalde het FastNed tarief, ipv maingau, oeps!)Snow_King schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:56:
[...]
CCS Auto Charge aan gezet toevallig in de app?
Heel goed. Zo vaak hoef ik niet te snelladen, omdat ik meestal wel kan destination chargen.. al ben ik inmiddels wel voornemens om bij m'n ouders een laadpaal te gaan plaatsen (iemand een goedkope Lolo in de aanbieding? )... want mijn zus komt tegenwoordig óók met een (gehuurde) e-up! naar de familiebezoekjes ( verjaardagen, sint, kerst) en met 2 granny chargers en grote afstanden is 7 uur aan de granny vaak net te kort.Deveon schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:55:
[...]
Hoe bevalt het snelladen met kids? En hoe oud zijn ze? Het lijkt mij dat het namelijk meestal wel goed gaat, maar dat het soms ook totaal niet uit komt.
De kids zijn 5 en 8, en met stoepkrijt nog steeds heel blij. Twee keer laden op het zelfde station binnen korte tijd betekent vaak extra blijheid als de krijttekeningen er nog staan.
Ah, dat laatste zal het zijn geweest denk ik.menzo schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:06:
[...]
Autocharge of het station had geen internetverbinding, dan gaat fastned naar gratis laden.
[ Voor 2% gewijzigd door JayPe op 03-12-2018 11:06 . Reden: Studenten = mensen met afstand tot de arbeidsmarkt ]
Hier heb ik ook nog geen enkele fastned-sessie in mn maingau-overzicht staan. Ik begin bijna te geloven dat de sessies gratis zijn (maar zelfs als de rekening komt... boeiend, die paar euro's). Laatst nog een uur lang bij een Fastned gestaan om een video op te nemen, en dat zou me misschien 3 euro kosten.
En ik heb het idee dat het aantal Tesla's alleen maar toeneemt - vandaag naast een Tesla bij het stoplicht (spoiler: de Tesla heeft gewonnen) en welgeteld 7 Tesla's om mij heen op één punt op de A12. Aan de ene kant cool, aan de andere kant begint het wegbeeld wel erg saai te worden met zoveel dezelfde auto's.
Ohja, en zowel vrijdag als vandaag een i-pace gespot. Geen mooie auto, in ieder geval van achteren en opzij. Erg smaakgevoelig, niet zo erg als mijn auto uiteraard maar heeft IMO nog steeds last van het 'elektrische auto's moeten er anders uitzien'-syndroom. De vriendin viel vooral de vreemde wielen op. En waarom hebben zoveel SUV/CUV-bodystyles zo'n piepklein raampje boven een gigantische kont? Dat kan niet goed zijn voor zicht naar achteren, toch?
En ik heb het idee dat het aantal Tesla's alleen maar toeneemt - vandaag naast een Tesla bij het stoplicht (spoiler: de Tesla heeft gewonnen) en welgeteld 7 Tesla's om mij heen op één punt op de A12. Aan de ene kant cool, aan de andere kant begint het wegbeeld wel erg saai te worden met zoveel dezelfde auto's.
Ohja, en zowel vrijdag als vandaag een i-pace gespot. Geen mooie auto, in ieder geval van achteren en opzij. Erg smaakgevoelig, niet zo erg als mijn auto uiteraard maar heeft IMO nog steeds last van het 'elektrische auto's moeten er anders uitzien'-syndroom. De vriendin viel vooral de vreemde wielen op. En waarom hebben zoveel SUV/CUV-bodystyles zo'n piepklein raampje boven een gigantische kont? Dat kan niet goed zijn voor zicht naar achteren, toch?
Dit topic is gesloten.