En dat is dus precies waarom ik me afvraag of de aanbieding van @Hyperdunk_15 wel zo goed is. Salaris is wat hoger, maar daar staan wel veel meer uren én een fors hogere werkdruk tegenover.Moi_in_actie schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 21:09:
@Hyperdunk_15 Ik denk dat het er puur om gaat of je het verschil in werkzaamheden ziet zitten en je het nieuwe avontuur als consultant dermate leuk lijkt dat het je meer stress en minder vrije tijd gaat opleveren. Met name de vrije tijd zal flink wat zijn, er vanuit gaande dat je bij de overheid (ADV meegerekend) zo'n 49 dagen hebt en in het bedrijfsleven misschien niet eens 30. Daarbij komt ook nog dat de reistijd langer is, 30 minuten per dag, hoewel niet dramatisch maar het scheelt toch wel.
Ik werk ook bij een (semi)overheidsinstantie en ik krijg ook een aantal maal per jaar aanbiedingen van redelijke grote spelers op de Nederlandse IT markt. Ze hebben me de laatste keer al iets van 15k bovenop mn huidige jaarsalaris geboden, maar ik voel er weinig voor om over te stappen. Ik heb binnen mn huidige functie en ook eventueel andere functies binnen ons bedrijf de komende jaren nog doorgroeimogelijkheden en gegarandeerde salarisgroei (salaristredes en CAO verhoging), waardoor ik er al minimaal 5-7k op jaarbasis op vooruit ga. In dat licht is de verhoging maar 8 tot 10k, maar wel tegen 19 dagen minder vakantie, een slechte pensioen, meer reistijd, meer werkdruk/stress en minder zekerheid. Mijn oordeel is dan snel klaar: dat wordt m niet. Als ze minimaal 25k bovenop mn salaris leggen wil ik er wel eens over nadenken.
En ja dat is mijn persoonlijke insteek. Mijn overtuiging is dat vanaf een bepaald salaris meer geld leuk is, maar niet perse hoeft. Vanaf zo'n moment prefereer ik werksfeer en vrije tijd. Zeker als er binnen enkele jaren wellicht kinderen komen en ik bij mn huidige werkgever dan heel simpel kan zeggen "ik wil gedurende 6 maanden/1 jaar mijn werkweek met 4/8 uur verminderen", natuurlijk met minder loon. Of ik het doe weet ik nog niet, maar alleen al het idee dat ik zonder morren dit ieder jaar kan aanvragen vind ik heerlijk.
Goed, om terug te komen op de vraag van @Hyperdunk_15 : als het je echt leuk lijkt en je er de tijd en energie in wilt steken, doe het. Ik zou zelf wel kijken of je er iets meer uit kunt slepen, of zorgen dat je garanties krijgt voor verhoging ieder (half) jaar.
Omgerekend lijkt het of 'ie er per uur en werkomstandigheden flink op achteruit gaat, terwijl het salaris dat niet compenseert. (Hooguit in de toekomst, met nog een paar promoties achter de rug. Wat ik me dan alleen af vraag is of die promoties niet een nóg hogere werkdruk, nóg meer uren, etc, eisen.)
Aan de andere kant, als dát is wat je zoekt, carriereperspectief, Big4 en later misschien wél die heftige beloning, why not. Dan is het misschien de noodzakelijke tussenstap die je moet maken.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.