Als ik jouw bedrag dan omreken kom ik op een salaris van rond de 6500euro uit (inclusief vakantie geld). Dat vind ik persoonlijk niet zo heel hoog met de risico's van ziekte, geen opdracht etc. Hoe spaar je daar dan allemaal voor naast je salaris? Dat is in loondienst bijna nog wel mogelijk met alle zekerheden die je dan wel krijgt.
Even wat dingen om wat meer context te geven aan je vraag.
Ik sta compleet anders in het leven dan menig ander persoon en heb wat unpopular opinions op dit vlak.
Ik ga nooit kinderen hebben, en ben een minimalist en kom rond met minder dan 2K netto per maand.
De zekerheden die mensen denken te hebben, zijn helemaal geen zekerheden. Een vast contract heeft zijn waarde in de laatste 10 jaar nogal verloren. Een werkgever kan je als die echt wilt je binnen een jaar ontslaan. Als je ziek valt hetzelfde, na 2 jaar kan die je gewoon ontslaan.
Het is niet dat ik niet verzekerd ben voor ziekvallen, de WGA-ERD verzekerd mij gewoon voor 70% van mijn maand inkomen
De kans dat ik zonder werk kom te zitten is in mijn ogen nihil. Ik zie geen enkele indicatie dat ik zonder opdracht kom te zitten in de komende 5 a 10 jaar.
Echter dat wil niet zeggen dat ik blind ben, en ik niet serieus naar sommige offers kijk die voorbij komen.
Het spaar aspect is dus ook eenvoudig, ik houd op het moment zo'n 2.5K per maand over, en dat gaat of
op een spaarrekening ide vast staat
in ETF's bij een broker
in ETF's voor pensioen bij dezelfde broker
Het is dus niet dat ik geen pensioen opbouw, ik zit gewoon niet bij de standaard pensioen verstrekkers.
(en werkdruk is toch hetzelfde als dat je ergens in loondienst zou zijn en de overheid is in mijn ervaring nu niet een omgeving waar enorm veel druk ligt. Wat maakt je werkdruk zo hoog?)
Als externe kom je altijd bij de grootste shitshows terecht. Ik werk nogsteeds in java 8 / javaEE 7 terwijl die EOL in 5 jaar zijn. Ik ben lead developer van een team van 3, en we hebben een backlog van 3 a 4 jaar, wat allemaal gisteren al af moet zijn. En de PO boven mij heeft ongeveer 10 taken, dus het is vaak aan het team om de druk op te vangen / zelf te prioriteren in overleg met het andere development team.