Sinds dit jaar

Van een autodidact front-end dev die nog geen regel kon programmeren, nu in een CTO rol bij een scale-up.
Het bedrijf is nog redelijk klein (vooral salesmensen) en ik schakel nu met een agency voor de development. Ik ben nu bezig met het opzetten van een eigen development team. We willen binnen 1.5 jaar groeien naar 5 tot 7 developers, afhankelijk van senioriteit.
Dit salaris klinkt erg mooi, en dat is het natuurlijk ook wel, maar ik kom vanuit een freelance positie waar ik ook goed verdiende. Met een uurtarief van €100 tot €150, en een gemiddelde van 40 uur per week, zat ik ook op een goed salaris.
Alleen als freelancer nam ik soms ook gewoon een paar maandjes vrij; in deze nieuwe functie heb ik toegezegd sowieso voor de volle 4 jaar te willen blijven. Met veel en hard werken dus, geen lange vakanties meer
Waarbij overigens óók afspraken en doelen zijn gesteld, waarbij mijn salaris kan groeien maar ook
krimpen als we die niet halen.
In mijn laatste freelance rol as (freelance) lead developer bij een internationaal bedrijf, verdiende ik €150 per uur, met veel overwerk (200%), en mijn invoices zaten regelmatig boven de €30.000 per maand. En in mijn laatste loondienstconstructie verdiende ik €12.000 per maand (senior developer.)
Loondienst nu wederom was een overweging omdat ik met het aandelenpakket in een al winstgevende scale-up stap, en ik wilde graag een team opzetten. Ik ben nu 40, en wilde graag wat meer zekerheid en investeren in mijn toekomst (zie: aandelenpakket.)
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 40
• Opleiding: Geen
• Werkervaring: 23 jaar
• (Woon) Locatie: Amsterdam
2. Wat doe je:
• Functie: CTO
• Werkgever/branche: Scale-up
• (Werk) Locatie(s): Thuis en kantoor (100% remote voor de devs)
• Aantal vakantiedagen: 30 (denk ik)
• Gewerkte uren/week: 40 tot 60
• Reistijd: niet tot max 1 uur
• Thuiswerken: 100% met af en toe meetings op een kantoor
• Werkdruk: Hoog tot heel hoog
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 25.000
• Vakantiegeld: standaard 8%
• Bonus, toeslagen, etc: nvt (mogelijk later)
• Dertiende/veertiende maand: nvt
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €324.000
4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: nvt
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: nvt
• Mobiliteit per jaar: nvt
• Overige: 8% Aandelen in het bedrijf (klif 1 jaar, 4 jaar reverse vesting)
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €324.000
De waarde van het bedrijf is nu al zodanig dat als de aandelen in waarde gelijk blijven, ik over 4 jaar in principe kan stoppen met werken. Maar het doel is de waarde enkele keren te vermenigvuldigen, natuurlijk.
Maar goed, reality-check: de meeste start-ups/scale-ups vallen alsnog om in de eerste 5 jaar, dus ik ben nog niet aan het aftellen. Het is vooral een leuke eerste stap met een nieuwe titel.
Saillant detail: Ik kwam aan deze baan via een ex-collega van 5 jaar geleden met wie ik 4 maanden lang een erg fijne samenwerking had

Door zijn tip kwam ik als kandidaat naar voren, en ik was de
goedkoopste die ze konden krijgen
(En ja, contractueel heb ik een mooie gouden parachute ingebouwd, dus ik ben er niet als interim. En zo wel: hoort erbij, dan krijg ik ongeveer een jaarsalaris mee, tenzij het door mijn eigen gebrekkigheid is, dan is de parachute zilverkleurig.)