Spollie schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:11:
Zijn er hier mensen die een 1-serie F20 rijden en kleine kinderen hebben? Mijn vriendin is in verwachting en ik ben aan het kijken naar een andere auto. Een van de kandidaten is een M140i (5-deurs), maar ik vraag me af of deze auto praktisch genoeg is. Aangezien het ons eerste kind is heb ik nog totaal geen ervaring met kinderzitjes, kinderwagens en dergelijke, dus ik vroeg me af of er hier ervaringsdeskundigen aanwezig zijn. Ik ben zelf 1,91m lang, dus de bestuurdersstoel moet een redelijk stuk naar achteren, kan er dan nog fatsoenlijk een kinderstoeltje achter?
Ik rijd nu een E92 335d coupe, dus een 5-deurs lijkt me sowieso een vooruitgang, maar de 1-serie staat nou niet echt bekend als ruimtewonder. Alternatief zou een 4-serie gran coupe zijn, vooral de kofferklep waarbij het raam ook mee gaat lijkt me ideaal.
Mijn ervaring is dat ik mijn F20 5dr met (toen) grote spijt heb weggedaan omwille een Golf 7 Variant. Het eerste half jaar is wel even sniffen achter het stuur. Na de eerste 6 maanden was ik overtuigd, ik had een goede beslissing gemaakt.
In het eerste half jaar heb je meer ruimte door een kleinere maxi cosi voor op de achterbank. Kinderwagen, afhankelijk van het type, is groter in gebruik. Dit is omdat je nog een ligbak hebt voor de kleine tot 6 maanden. Dit neemt simpwelweg veel ruimte in maar nog zeer goed te doen.
Vanaf het moment dat de kleine kan zitten ga je vaak een kinderstoel meenemen (Ikea antilope) naar familie of vrienden die geen extra kinderstoel hebben. Je kind gaat dan ongeveer om de 3-4 uren eten, dus daar maak je bij een bezoek sowieso meer gebruik van. Hapjes e.d. kan natuurlijk wel op schoot maar een stoel is gewoon makkelijker. Dit laten wij nu voor het gemak altijd in de auto liggen.
Je maxi cosi wordt ook een stap groter vanwege de lengte van je kind. Extra functie zoals een draaibare zitje, ISO-fix etc.
Wanneer er overnachtinginen bijkomen, heb je echt meer ruimte nodig. Bv een camping bedje, kinderwagen, slaapspullen voor de kleine, extra luiers, eten en verschoonspullen. Daarnaast moet je je eigen spullen nog kwijt.
Tot zo ver mijn ervaring van het 1e jaar.
Praktisch gebruik > toffe auto. Why not both? Het moment dat je kind gaat spugen in auto....