Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 76 ... 370 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 07:33
Precies dit _O-
Iedere keer als mijn auto er weer netjes bij staat is er een duif, ekster of meeuw die het nodig vindt zijn laatste maal diagonaal over mijn motorkap, voorruit en dak uit te storten... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:53
Polydeukes schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:45:
[...]
Precies dit _O-
Iedere keer als mijn auto er weer netjes bij staat is er een duif, ekster of meeuw die het nodig vindt zijn laatste maal diagonaal over mijn motorkap, voorruit en dak uit te storten... 8)7
Het is echt om te janken. Heb zaterdag de E61 (zwart) nog gewassen om na een paar uur alweer voorzien te zijn van de darminhoud van een vale gier. Het houd niet op, niet vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:44:
[...]

Jep, zelfde kleur.

[...]

Deze is van Sept 2019. Verder redelijk loaded. Ook een 330i trouwens.
Ja zie ook het open dakje nu, tja kan niet alles hebben. Dit was al een aanslag op m'n spaargeld. Maar ben helemaal happy, rijdt bijna als een sport auto, maar ook heel gemoedelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:51

Eagle Creek

Breathing security

Quantor schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:28:
Helemaal blij met dit resultaat, auto een "basic detail" beurt laten geven door V-cleaning in Eindhoven/Son met een Gyeon One coating. G20 330i M-sport uitvoering van 2019.

[Afbeelding]
Wow wat een lekker ding!

[ Voor 17% gewijzigd door Eagle Creek op 22-06-2020 12:36 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
Eagle Creek schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:33:
[...]

Wow wat een lekker ding! Welke blauw is dat?
Tansanit Blau 2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Ik was een stuk meer kwijt voor mijn coating ( :X ) maar die is niet basic gedaan (sowieso dubbel). Heb jij ruiten en velgen meegenomen?

Vond het lastig een goede keuze te maken (veel verschil in prijs), uiteindelijk wel zeer blij met 't resultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqqmS9tio5qr2IJRX7CAMZYDioc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWTjEWRguELWuBzEJXBWxgPH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzTDugvFW3X4MtkeB1kJhkVUqQw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTAd7M8kSqycpfu6lkQsFwyB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pG5m8etajxsc79gdaHKjRAmoHUA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sr5TwX6tcqj8jRFnbmBHcb2n.jpg?f=fotoalbum_tile

Moet eigenlijk nog even een foto maken op een mooie locatie een zonnige dag. Druilerig industrieterrein doet niet echt eer aan het harde werk :+.

[ Voor 75% gewijzigd door Eagle Creek op 23-07-2020 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
Eagle Creek schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:55:
[...]

Ik was een stuk meer kwijt voor mijn coating ( :X ) maar die is niet basic gedaan (sowieso dubbel). Heb jij ruiten en velgen meegenomen?
...
Ziet er ook goed uit!

Nee ruiten en velgen zijn niet meegenomen. Ruiten heb ik zelf al met Turtlewax Hybrid Ceramic Spray coating gedaan, eigenlijk de hele auto al, maar was niet super happy daarmee en m'n rug helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

nieuws: Ultrawideband-chip in iPhones is vanaf volgend jaar te gebruiken als ...
De 2021-modellen van de BMW 5-serie, die volgende maand uitkomen, ondersteunen het gebruik van een iPhone als digitale sleutel.
Ja maar.. ja maar.. ja maar...
Ik heb nú een 3-serie.
En ik heb nú een iPhone.

Go fix it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 08:41
Eagle Creek schreef op maandag 22 juni 2020 @ 19:42:
nieuws: Ultrawideband-chip in iPhones is vanaf volgend jaar te gebruiken als ...

[...]

Ja maar.. ja maar.. ja maar...
Ik heb nú een 3-serie.
En ik heb nú een iPhone.

Go fix it!
Zal toch wel voor alle iDrive 7 auto’s komen? Heb ook een NFC kaart bij de F40 gekregen. Als ik het goed heb begrepen werkt CarKey in eerste instantie ook met NFC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49
Edgarz schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:51:

En dan nog niets gezegd over de genoemde maar niet bestaande Office 365 koppeling en high beam assistent...als optie aanwezig in de auto maar niet als boekbare dienst in de Store.

Zucht.
O365 werkt alleen in bepaalde landen. De de high beam was wel genoemd bij de verkoop maar niet als optie. Voegt het echt iets toe? In NL niet echt imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:11

Edgarz

Tweako-active since1986

zeef schreef op maandag 22 juni 2020 @ 23:07:
[...]

O365 werkt alleen in bepaalde landen. De de high beam was wel genoemd bij de verkoop maar niet als optie. Voegt het echt iets toe? In NL niet echt imho.
In NL dus niet. Heb BMW KIS dan ook 'geadviseerd' om de NL reclame weg te halen...Niet dat ze dat doen natuurlijk.

High beam is verdomde handig om de Brabantse binnenwegen kan ik je vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

FlorisB schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:04:
[...]

Zal toch wel voor alle iDrive 7 auto’s komen? Heb ook een NFC kaart bij de F40 gekregen. Als ik het goed heb begrepen werkt CarKey in eerste instantie ook met NFC :)
@Bimmerpost;

Update per BMW press release below: this will be available in 45 countries for a broad range of models: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, X5, X6, X7, X5M, X6M and Z4 if manufactured after July 1st 2020.]

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:40
zeef schreef op maandag 22 juni 2020 @ 23:07:
Voegt het echt iets toe? In NL niet echt imho.
Nee, weinig tot niks.

Op zowel snelweg als provinciale wegen worden tegenliggers nog dusdanig vaak verblind dat er constant geknipperd wordt.

Vind zelf het adaptieve licht ook helemaal niet fijn. Al die lichtbundels die constant aan en uit gaan staan wel heel interessant maar het maakt imho maar een onrustige indruk.

Heb al dat speelgoed erop zitten, maar doe het tegenwoordig weer gewoon met 'het handje'.

Nog een ander dingetje...

Heb ook al die Co-pilot opties erop zitten (heeft verkoper me destijds geadviseerd niet te nemen, maar helaas toch eigenwijs geweest :) ). Het enige echt handige vind ik ACC, de rest werkt niet betrouwbaar genoeg (lane-keeping), niet vlot genoeg (Parking assistant) of is enkel ronduit irritant (al die piepjes of 'remingrepen').

Nu deed ik lane-keeping tot voor kort automatisch tezamen met de ACC aan. Lane-keeping (LK) weet echter imho meestal net niet het 'juiste' spoor te kiezen. Vind dat de auto met LK te dicht bij de middenlijn rijdt, en hij kan niet anticiperen op slingers in de weg die in Nederland (itt het buitenland) vrij veel voorkomen (voetgangersoversteekplaatsen ed).

Gevolg was dat ik in de praktijk continu een beetje aan het bijsturen was, en daardoor dus constant (lichte) kracht op het stuurwiel zette. Nu heb ik sinds ik deze auto heb (2 jaar) al 2 keer een ontstoken pees aan mijn linkerschouder gehad. Kan natuurlijk niet bewijzen dat het hierdoor komt, maar beide keren merkte ik de pijn wel het eerst als ik in de auto zat en weer zat te vechten met LK. Had het een paar weken geleden weer en het systeem staat nu definitief uit.

Herkent iemand die klachten?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
alexbl69 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:13:
[...]

Vind zelf het adaptieve licht ook helemaal niet fijn. Al die lichtbundels die constant aan en uit gaan staan wel heel interessant maar het maakt imho maar een onrustige indruk.
Eens, het bijsturen van de lichtbundel valt behoorlijk op. Daardoor inderdaad een onrustig beeld.

Ik gebruikt het daardoor alleen op de landwegen buitenaf, waarbij hij vrijwel de hele tijd gewoon aan kan staan.
Op het moment dat het drukker word gewoon uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
afgelopen weekend auto uitgelaten in duitsland. wat een genot was dat...

Tank leegrijden in 450km terwijl je gemiddeld 150+ rijdt was ik wel verbaast. kreng is superzuinig met een gemiddelde van 1:12? 1:4 als je 234 rijdt op teller [gps 225?] (elektronisch begrenst)

en rijdt super relaxt tot 170. Daarboven neemt windgeluid rustig over en bij 210+ is wind/rol geluid gewoon hinderlijk, maar niet te luid..

Stats totale rit:
13:29 uur
1419 km
7.8 L / 100km = inclusief NL en eindeloze baustelle's in duitsland
107.9 km/h gemiddeld

Natuurlijk 102 getankt bij Aral.. dat is zo'n beetje een verplichting als je in DE rijdt 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Simply1337 op 23-06-2020 12:25 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polydeukes
--MP-- schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:09:
[...]
Ik gebruikt het daardoor alleen op de landwegen buitenaf, waarbij hij vrijwel de hele tijd gewoon aan kan staan.
Op het moment dat het drukker word gewoon uit.
wat is dan de meerwaarde ten opzichte van het traditionele handbediende grootlicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
heb ook adaptief/meesturend LED (groot)licht. ik vind het chill werken. werkt goed voor mijn gevoel. meesturende lichtbundel is ook zeer fijn in een relatieve snelle en krappe bochten (afrit/lus op snelweg), ipv een mistlamp die aangaat waar je niks aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:27
Polydeukes schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:25:
[...]
wat is dan de meerwaarde ten opzichte van het traditionele handbediende grootlicht?
Als je iets over het hoofd ziet dat hij uitgaat? Al moet ik zeggen dat het automatisch grootlicht in mijn F20 LCI eerder uitgaat nog voor ik iets gezien heb maar alsnog tijd genoeg zou hebben gehad om het zelf uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Simply1337 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:29:
heb ook adaptief/meesturend LED (groot)licht. ik vind het chill werken. werkt goed voor mijn gevoel. meesturende lichtbundel is ook zeer fijn in een relatieve snelle en krappe bochten (afrit/lus op snelweg), ipv een mistlamp die aangaat waar je niks aan hebt.
Dat laatste is ook zeer irritant (VAG toch?). Vooral omdat dit automatische systeem af en toe foutief anticipeert en een lamp aandoet terwijl de bestuurder uiteindelijk niet die kant op gaat. Begrijp werkelijk niet waarom dit soort gefröbel is toegestaan door de RDW.

Of richtingaanwijzers die zo klein zijn gemaakt dat de koplamp zichzelf uit moet schakelen omdat je het led-stripje anders niet ziet. Snap niet dat dit soort marketing-gimmicks door de keuring komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
Polydeukes schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:25:
[...]
Dat hij hem bij die enkele tegenligger die je dan toch tegen komt wel vanzelf uit zet, fietsers en zeker wandelaars pakt hij niet meestal.

Ook op een bochtig bergweggetje waar je ff door wil boenderen is het wel fijn dan hij vanzelf aan en uit gaat, maar dit is ook een uitzondering ..

Ik zou hem niet missen als het er niet op zat. Ik gebruik het zeker niet op de manier zoals het bedoeld is, waarbij je op wegen waar je normaal geen grootlicht voert , toch het adaptieve aan kan zetten. Het uitblenden van bepaalde stukken werk wel, maar is gewoon te druk aan de ogen.

Het meesturende wat ook genoemd werd hierboven vind ik echter wel erg prettig!

[ Voor 16% gewijzigd door --MP-- op 23-06-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
--MP-- schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:39:
[...]
Het meesturende wat ook genoemd werd hierboven vind ik echter wel erg prettig!
Dat had ik op m'n vorige auto (Volvo V40) ook met dien verstande dat de koplampen fysiek meedraaiden in je rijrichting. Fantastisch systeem voor donkere bochtige wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Polydeukes schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:45:
[...]

Dat had ik op m'n vorige auto (Volvo V40) ook met dien verstande dat de koplampen fysiek meedraaiden in je rijrichting. Fantastisch systeem voor donkere bochtige wegen.
Loving it! Vind het echt goed werken en meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:36:
[...]

Dat laatste is ook zeer irritant (VAG toch?). Vooral omdat dit automatische systeem af en toe foutief anticipeert en een lamp aandoet terwijl de bestuurder uiteindelijk niet die kant op gaat. Begrijp werkelijk niet waarom dit soort gefröbel is toegestaan door de RDW.
Hé zeg :P Mijn F31 LCI heeft ook dat systeem met de mistlamp. Springt aan bij een bepaalde stuuruitslag of als je de knipper aanzet.

Maar klopt, heb er geloof ik nog nooit daadwerkelijk beter zicht door gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:50

TommieW

Numa numa.

alexbl69 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:36:
[...]
Of richtingaanwijzers die zo klein zijn gemaakt dat de koplamp zichzelf uit moet schakelen omdat je het led-stripje anders niet ziet. Snap niet dat dit soort marketing-gimmicks door de keuring komen.
Dat is toch alleen het geval bij dagrijverlichting? Mijn F20 dimt de DRL als ik mijn knipperlicht aan zet. Vermoedelijk omdat de DRL anders te fel is om het knipperlicht goed te kunnen waarnemen. Het dimlicht is natuurlijk een ander verhaal omdat daar het lichtbeeld heel anders van is.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
[...]

Nee, weinig tot niks.

Op zowel snelweg als provinciale wegen worden tegenliggers nog dusdanig vaak verblind dat er constant geknipperd wordt.

Heb al dat speelgoed erop zitten, maar doe het tegenwoordig weer gewoon met 'het handje'.

Heb ook al die Co-pilot opties erop zitten (heeft verkoper me destijds geadviseerd niet te nemen, maar helaas toch eigenwijs geweest :) ). Het enige echt handige vind ik ACC, de rest werkt niet betrouwbaar genoeg (lane-keeping), niet vlot genoeg (Parking assistant) of is enkel ronduit irritant (al die piepjes of 'remingrepen').

Nu deed ik lane-keeping tot voor kort automatisch tezamen met de ACC aan. Lane-keeping (LK) weet echter imho meestal net niet het 'juiste' spoor te kiezen. Vind dat de auto met LK te dicht bij de middenlijn rijdt, en hij kan niet anticiperen op slingers in de weg die in Nederland (itt het buitenland) vrij veel voorkomen (voetgangersoversteekplaatsen ed).

Gevolg was dat ik in de praktijk continu een beetje aan het bijsturen was, en daardoor dus constant (lichte) kracht op het stuurwiel zette. Nu heb ik sinds ik deze auto heb (2 jaar) al 2 keer een ontstoken pees aan mijn linkerschouder gehad. Kan natuurlijk niet bewijzen dat het hierdoor komt, maar beide keren merkte ik de pijn wel het eerst als ik in de auto zat en weer zat te vechten met LK. Had het een paar weken geleden weer en het systeem staat nu definitief uit.

Wow! Enorm herkenbaar! In mijn vorige 5 was ik ook constant aan het tegen sturen. Heb van alles gedaan om het opgelost te krijgen, dat ding is wel 20 tal keer uitgelijnd geweest omdat ze dachten dat het probleem daarmee mogelijk weg zou gaan.

Ik moet eerlijk toegeven, sinds de 7 heb ik daar totaal geen last meer van. Het zou kunnen zijn dat de software inmiddels stuk verbeterd is?

Het zelfde ervaar ik met automatisch grootlicht, dat is veel beter geworden en staat hier standaard aan. Hij schiet niet zo snel meer aan als de 5 deed, maar werkt velen malen beter. Kan op één hand tellen de aantal keren iemand mij terug geseind heeft (waarna hij zichzelf meteen uitschakelt trouwens, erg fijn).

Rij zelf regelmatig Breda tot Leeuwarden, dat is bijna slaapverwekkend geworden. Ook het automatisch van banen wisselen is een genot geworden ipv de ellendige “Oh daar gaan we, 300km/u inhalen!” - “Oh, een auto, remmen!”.

Ik herken de klachten die hier gemeld worden uit mijn vorige auto, waardoor ook ik inderdaad bijna altijd handmatig reed. Maar sinds de 7 ben ik totaal tegenovergestelde geworden. Ik weet niet of het nou iDrive 7 is, of toch echt andere software/hardware. Want de 3 van mijn collega is alles behalve “slim”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Even vloeken in de kerk: heeft er iemand ervaring met een BMW 2 Gran Tourer? Het is één van de (schaarse) mogelijkheden bij mijn werkgever en gelijk de ruimste auto die ik kan kiezen. Ik moet er dan wel een eigen bijdrage voor betalen. Proefrit staat nog gepland overigens.

Het zou gaan om de 218i met Sensatec kunstleer, LED lampen, dual zone airco, 7e zitrij, parkeersensoren voor en achter dus voldoende maar niet echt ruim uitgerust.

Een tijd geleden heb ik de Active Tourer proef gereden maar daar was ik niet echt overtuigd van. Dikke A-stijlen en een weinig comfortabele ophanging gecombineerd met een gedateerd interieur konden hem niet verkopen aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:57
@graceful ik reed voor m'n werk regelmatig in de vorige generatie 7-serie. De ACC was daarin ook veel te agressief, ik werd er als bestuurder al ontoepasselijk van, laat staan hoe het voor de passagiers voelde.

Lane assist zette ik gelijk uit als ik instapte, wat een naar systeem is dat zeg. Automatisch groot licht werkte niet fantastisch. Op de Autobahn komen de lichten van de tegenliggers nauwelijks boven de vangrail uit, daar bleef hij vrolijk groot licht voeren. Niet heel sympathiek voor je medeweggebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 15:59
graceful schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:21:
[...]

Het zelfde ervaar ik met automatisch grootlicht, dat is veel beter geworden en staat hier standaard aan. Hij schiet niet zo snel meer aan als de 5 deed, maar werkt velen malen beter. Kan op één hand tellen de aantal keren iemand mij terug geseind heeft (waarna hij zichzelf meteen uitschakelt trouwens, erg fijn).
Ik kijk hier toch anders tegenaan. Lang niet iedereen die er last van heeft seint en heel veel zullen denken "hé wtf" maar zijn net te laat om te seinen omdat het licht dan alweer gedimd is. Maar het hindert nog steeds. Bovendien worden de lampen alleen maar feller. Ik vind dergelijke systemen niet thuishoren op doorgaans goed verlichte snelwegen. Ik erger mij in mijn redelijke lage 3 serie al aan de SUV's van tegenwoordig die het je standaard voorzien van een lichtshow in de auto voor een stoplicht.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Al ff gezocht in dit topic maar past de UP7BMW ook in de F40?
Ik heb de 676A optie(hifi)

Zit alleen geen equiliser in de head unit, die krijg ik na installeren van de UP7BMW ook niet neem ik aan

Is die versterker de moeite? Speakers klinken al best goed alkleen missen wat power heb ik het idee op hogere volumes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
wimpie007 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:01:
Al ff gezocht in dit topic maar past de UP7BMW ook in de F40?
Ik heb de 676A optie(hifi)

Zit alleen geen equiliser in de head unit, die krijg ik na installeren van de UP7BMW ook niet neem ik aan

Is die versterker de moeite? Speakers klinken al best goed alkleen missen wat power heb ik het idee op hogere volumes
Check even of er een RAM-module in zit.. Anders heb je een andere kabelboom en MEC nodig. De MEC is een uitbreiding van de 4 inputkanelen naar 6.

Het best kun je even contact opnemen met een leverancier of ze al de 'nieuwe' versie kunnen leveren. Wordt ook wel de UP7.6 genoemd, omdat een RAM-module 6 kanalen input nodig heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Pepppie op 23-06-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Pepppie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:13:
[...]

Check even of er een RAM-module in zit.. Anders heb je een andere kabelboom en MEC nodig. Anders even contact met een leverancier of ze al de 'nieuwe' versie kunnen leveren. Wordt ook wel de UP7.6 genoemd, omdat een RAM-module 6 kanalen input nodig heeft.
Uh hoe kan ik dat checken>?

Is ACR Reijnders BV de Nl leverancier?

[ Voor 4% gewijzigd door wimpie007 op 23-06-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
wimpie007 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:14:
[...]

Uh hoe kan ik dat checken>?
Even op RealOEM kijken a.d.h.v. je VIN. Je kunt ook zelf even kijken in de auto. Ik weet niet precies waar de audio, etc. in een F40 zit, maar meestal linksachterin (even bekleding weghalen). Deze nog nooit voor handen gehad :)

Op jouw wijziging in je post; nee, in Woerden zit Integrated Audio. Zij doen dat voor NL.

[ Voor 10% gewijzigd door Pepppie op 23-06-2020 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Laatst online: 07-06 15:05
Admiral Freebee schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:31:
Even vloeken in de kerk: heeft er iemand ervaring met een BMW 2 Gran Tourer? Het is één van de (schaarse) mogelijkheden bij mijn werkgever en gelijk de ruimste auto die ik kan kiezen. Ik moet er dan wel een eigen bijdrage voor betalen. Proefrit staat nog gepland overigens.

Het zou gaan om de 218i met Sensatec kunstleer, LED lampen, dual zone airco, 7e zitrij, parkeersensoren voor en achter dus voldoende maar niet echt ruim uitgerust.

Een tijd geleden heb ik de Active Tourer proef gereden maar daar was ik niet echt overtuigd van. Dikke A-stijlen en een weinig comfortabele ophanging gecombineerd met een gedateerd interieur konden hem niet verkopen aan mij.
De 2 Grand Tourer zal niet beter rijden dan de Active Tourer. Voorin zijn ze sowieso hetzelfde, je hebt alleen meer achter je. Verder klinkt het wel als de High Executive, dus het is maar net wat je gewend bent. Zelf het ik de 218i Active Tourer en het is mijn fijnste auto ooit. Maar goed, ik ben dan ook vreemd merk koper, geen andere BMW's gehad.

Ik heb er ook BMW Adaptive LED opzetten. Grootlicht assistent gebruik ik haast nooit, maar de actieve en passieve bochtverlichting zijn geweldig!

Alleen achte de A stijl wil nog wel eens een voetganger van links op het zebrapad schuil gaan.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Wow! Enorm herkenbaar! In mijn vorige 5 was ik ook constant aan het tegen sturen. Heb van alles gedaan om het opgelost te krijgen, dat ding is wel 20 tal keer uitgelijnd geweest omdat ze dachten dat het probleem daarmee mogelijk weg zou gaan.

Ik moet eerlijk toegeven, sinds de 7 heb ik daar totaal geen last meer van. Het zou kunnen zijn dat de software inmiddels stuk verbeterd is?

Rij zelf regelmatig Breda tot Leeuwarden, dat is bijna slaapverwekkend geworden. Ook het automatisch van banen wisselen is een genot geworden ipv de ellendige “Oh daar gaan we, 300km/u inhalen!” - “Oh, een auto, remmen!”.

Ik herken de klachten die hier gemeld worden uit mijn vorige auto, waardoor ook ik inderdaad bijna altijd handmatig reed. Maar sinds de 7 ben ik totaal tegenovergestelde geworden. Ik weet niet of het nou iDrive 7 is, of toch echt andere software/hardware. Want de 3 van mijn collega is alles behalve “slim”.
Rijdt de 7 veel beter dan de 5?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Ik kijk hier toch anders tegenaan. Lang niet iedereen die er last van heeft seint en heel veel zullen denken "hé wtf" maar zijn net te laat om te seinen omdat het licht dan alweer gedimd is. Maar het hindert nog steeds. Bovendien worden de lampen alleen maar feller. Ik vind dergelijke systemen niet thuishoren op doorgaans goed verlichte snelwegen. Ik erger mij in mijn redelijke lage 3 serie al aan de SUV's van tegenwoordig die het je standaard voorzien van een lichtshow in de auto voor een stoplicht.
Dat begrijp ik absoluut. Enkel heb ik wel een redelijk eik-punt dankzij m'n vorige 5, waar ik die zelfde weg dagelijks 2/3x geseind werd. Ik wil het geen waterdichte statistiek noemen, maar voor m'n gevoel doe ik nu minder kwaad op de bizarre donkere wegen richting het noorden (of terug), dan ik met de 5 deed :)
alexbl69 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:27:
[...]

Rijdt de 7 veel beter dan de 5?
Dat is heel persoonlijk voor iedereen denk ik, maar voor mij. Absoluut. Een wereld van verschil. Zoals ik schreef, vooral op technisch punt echt heel veel beter geworden (die dingen verwacht ik ook terug te zien op de 5 LCI tbh, maar waarom is de 3 dan niet zo goed?). En qua rijden zelf, gevoel/idee dat je een 3 qua grote aan het rijden bent mede dankzij het meesturende achteras maar dan zonder alle semi-vervelende aspecten (geluid en trillingen).

De 5 gaf mij geen rustig gevoel (had daarvoor 5GT), de 7 heeft wel dat rustige gevoel en relaxheid maar zonder in te leveren op power op momenten dat je dat wenst.

Grappig genoeg heeft de buurman net ook zijn 5 touring ingeruild voor de 7, na 2 rondjes in mijne (hij twijfele al). Hij vond het verlengde dan wel net too much :+

Edit:
Overiges door de 5, was ik van plan mij meer te laten rijden in de 7, dan zelf te rijden. Maar door de ervaring momenteel, is dat nog weinig gebeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door graceful op 23-06-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Beatman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:24:
[...]

De 2 Grand Tourer zal niet beter rijden dan de Active Tourer. Voorin zijn ze sowieso hetzelfde, je hebt alleen meer achter je. Verder klinkt het wel als de High Executive, dus het is maar net wat je gewend bent. Zelf het ik de 218i Active Tourer en het is mijn fijnste auto ooit. Maar goed, ik ben dan ook vreemd merk koper, geen andere BMW's gehad.

Ik heb er ook BMW Adaptive LED opzetten. Grootlicht assistent gebruik ik haast nooit, maar de actieve en passieve bochtverlichting zijn geweldig!

Alleen achte de A stijl wil nog wel eens een voetganger van links op het zebrapad schuil gaan.
Ik heb tot nu toe ook alleen maar andere merken gehad dus het zal mij worst wezen of het een "echte" BMW is of niet. Echter ben ik erg tevreden tot nu toe van mijn (vorig model) B-klasse. Enkel de kofferbakruimte zou wat meer mogen zijn, vandaar dat ik de 2 GT overweeg. Anders werd het sowieso het nieuw model B-klasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
graceful schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:40:
[...]
Dat is heel persoonlijk voor iedereen denk ik, maar voor mij. Absoluut. Een wereld van verschil. Zoals ik schreef, vooral op technisch punt echt heel veel beter geworden (die dingen verwacht ik ook terug te zien op de 5 LCI tbh, maar waarom is de 3 dan niet zo goed?). En qua rijden zelf, gevoel/idee dat je een 3 qua grote aan het rijden bent mede dankzij het meesturende achteras maar dan zonder alle semi-vervelende aspecten (geluid en trillingen).

De 5 gaf mij geen rustig gevoel (had daarvoor 5GT), de 7 heeft wel dat rustige gevoel en relaxheid maar zonder in te leveren op power op momenten dat je dat wenst.

Grappig genoeg heeft de buurman net ook zijn 5 touring ingeruild voor de 7, na 2 rondjes in mijne (hij twijfele al). Hij vond het verlengde dan wel net too much :+

Edit:
Overiges door de 5, was ik van plan mij meer te laten rijden in de 7, dan zelf te rijden. Maar door de ervaring momenteel, is dat nog weinig gebeurd.
Dan ga ik de 7 de volgende keer ook maar eens proberen :).

Heb nu de 6GT. Lekker comfortabel, mede door elementen van de 7 (oa luchtvering). Mede omdat er in het vervolg minder toeters en bellen op hoeven en de 745e relatief prettig geprijsd is wordt dit zeker het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
[...]

Mijn 5-er trekt ook naar rechts en moet dus constant tegensturen. Is inmiddels al 2x uitgelijnd en heeft het nog steeds. Bij mij is het sowieso geen LK, dus waarschijnlijk dit wat ze op Autoblog zeggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNeNO2DRzhQff7wtA-hNCN38tLE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3TdI1oraeBiIqgQ7LIciZnDh.png?f=user_large
Bron: https://www.autoblog.nl/n...video-aankoopadvies-95584

Het meedraaien van de koplampen is inderdaad zoals hierboven ook aangegeven erg nice. De eerste keer dat ik dat zag gebeuren was wel even een huh watte momentje :+
Ook bochtverlichting zit erop, maar zie daar maar gedeeltelijk het nut van. En is halogeen verlichting, wat totaal niet bij de xenon past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:38
Zojuist mijn bmw f20 weggebracht naar keram, omdat de auto zich vreemd gedraagt bij een koude start. Alsof de auto wil uitvallen. Helaas doet de auto dit niet bij elke koude start, maar het was vervelend genoeg om een afspraak te maken. Ik heb nog garantie op de auto.

Telefonisch werd mij aangegeven dat alles onder de garantie zou vallen, zelfs de leen auto. Net mijn auto afgeleverd en geeft men aan dat als ze niks kunnen vinden ik de onderzoekskosten en de kosten van de leen auto moet betalen...Is dit gebruikelijk? Ik zie de bui morgen al hangen, want het euvel is niet bij elke koude start aanwezig. Ik hoop dat ze verder gaan kijken dan alleen een koude start en klaar.

Garantie zou toch alles moeten dekken? In 1,5 jaar tijd heb ik 1x gebruik gemaakt van de garantie. Ik ga niet voor elk kwaaltje naar keram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polydeukes
Untouchablezz20 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:10:
Zojuist mijn bmw f20 weggebracht naar keram, omdat de auto zich vreemd gedraagt bij een koude start. Alsof de auto wil uitvallen. Helaas doet de auto dit niet bij elke koude start, maar het was vervelend genoeg om een afspraak te maken. Ik heb nog garantie op de auto.

Telefonisch werd mij aangegeven dat alles onder de garantie zou vallen, zelfs de leen auto. Net mijn auto afgeleverd en geeft men aan dat als ze niks kunnen vinden ik de onderzoekskosten en de kosten van de leen auto moet betalen...Is dit gebruikelijk? Ik zie de bui morgen al hangen, want het euvel is niet bij elke koude start aanwezig. Ik hoop dat ze verder gaan kijken dan alleen een koude start en klaar.

Garantie zou toch alles moeten dekken? In 1,5 jaar tijd heb ik 1x gebruik gemaakt van de garantie. Ik ga niet voor elk kwaaltje naar keram.
Mijn tip zou zijn om het probleem te filmen. Dan heb je bewijs dat er iets niet goed is en is 't aan de dealer om de oorzaak te vinden. Nu te laat want je hebt al 'n afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Polydeukes schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:14:
[...]
Mijn tip zou zijn om het probleem te filmen. Dan heb je bewijs dat er iets niet goed is en is 't aan de dealer om de oorzaak te vinden. Nu te laat want je hebt al 'n afspraak.
Heb ik inderdaad ook gedaan, maar juist op dat moment deed de auto ‘normaal’. Kon het helaas dus niet vastleggen. Zowel mijn partner als ik hebben het ervaren, maar daar kan keram vrij weinig mee. Het gaat mij er vooral om dat de kosten worden doorberekend terwijl ik garantie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
Untouchablezz20 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:24:
[...]

Heb ik inderdaad ook gedaan, maar juist op dat moment deed de auto ‘normaal’. Kon het helaas dus niet vastleggen. Zowel mijn partner als ik hebben het ervaren, maar daar kan keram vrij weinig mee. Het gaat mij er vooral om dat de kosten worden doorberekend terwijl ik garantie heb.
Tja, lastig verhaal zo. Als ze bij de diagnose niks kunnen vinden is er ook niets waar ze garantie op kunnen geven. En gratis werken nog maar weinig bedrijven. Je zou dan om coulance kunnen vragen als je 't euvel later alsnog kunt aantonen, maar ik snap hun standpunt ook wel.
Maar hoe vaak heb je er last van? Wanneer was de laatste onderhoudsbeurt? Heb je andere brandstof getankt? (een keer een volle tank Shell V-power leegrijden kan ook helpen met al die bio-meuk van tegenwoordig) Lekt de auto vloeistof? Etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Automaat? Manueel?

AC aan/uit?

Ik VOEL dat de motor iets lager in toeren komt bij een koude start en AC aan. Ie draait dan iets stroefer. (M240i automaat).

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beam87
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-03-2022
Admiral Freebee schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:51:
[...]

Ik heb tot nu toe ook alleen maar andere merken gehad dus het zal mij worst wezen of het een "echte" BMW is of niet. Echter ben ik erg tevreden tot nu toe van mijn (vorig model) B-klasse. Enkel de kofferbakruimte zou wat meer mogen zijn, vandaar dat ik de 2 GT overweeg. Anders werd het sowieso het nieuw model B-klasse.
Ik heb een keer een weekje met een 2 GT (Gran Tourer, voor de duidelijkheid) gereden als leenauto maar als ik het vergelijk met andere BMW's is het eigenlijk geen BMW. Qua afwerking is het netjes hoor, al kreeg ik in de 2 GT door het feit dat het voorwielaandrijving is en je daardoor niet de hoge middentunnel hebt, i.c.m. de toch al hoge zitpositie niet dat BMW-gevoel. Meer alsof ik in een soort minivan/busje zat.

Aangezien de 2 GT en MB B klasse allebei beetje zelfde imago hebben, zou ik in dit geval denk ik gaan voor een B klasse.

Ik heb een F20 uit 2017 en sinds enkele weken heb ik heel af en toe (nu drie keer gehad) dat de auto bij koude start erg tegenstribbelt en lijkt uit te vallen. Lijkt net als wat ik vroeger bij een grasmaaier wel eens had bij het starten dat er te weinig benzine aanwezig is voor verbranding of zo. Gelukkig lease, dus ze regelen het maar als het zich blijft voordoen.

Wat betreft de melding dat je zelf moet betalen vind ik weer typisch de macht van de autodealer. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de conclusie vrijwel altijd in het voordeel van de dealer is (zeker als het zelf mogen bepalen). Als de auto bij een BMW dealer is gekocht zou ik zelf eerst schakelen met BMW Nederland om te kijken of ze dit herkennen en wat ze er mee kunnen doen.

[ Voor 48% gewijzigd door Beam87 op 23-06-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal Ik ben nieuw op de site. ik wou net mijn BMW f30 316 parkeren, toen kreeg ik een melding: ontsteking actief .Toen heb ik de auto opnieuw aan gedaan , toen kwam de melding is niet terug . alleen die ene keer. Ik ben benieuwd of ik wat verkeerd heb in gedrukt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:32:
Hallo allemaal Ik ben nieuw op de site. ik wou net mijn BMW f30 316 parkeren, toen kreeg ik een melding: ontsteking actief .Toen heb ik de auto opnieuw aan gedaan , toen kwam de melding is niet terug . alleen die ene keer. Ik ben benieuwd of ik wat verkeerd heb in gedrukt
Manueel?
Gestopt, in neutraal gezet, motor stopt door stop-start, handrem opgezet, en dan deur opengedaan.

Automaat?
Gestopt, motor stopt door stop-start, in park gezet, en dan deur opengedaan.

In beide gevallen vergeten de start-stop-knop in te duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Polydeukes schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:48:
[...]
Tja, lastig verhaal zo. Als ze bij de diagnose niks kunnen vinden is er ook niets waar ze garantie op kunnen geven. En gratis werken nog maar weinig bedrijven. Je zou dan om coulance kunnen vragen als je 't euvel later alsnog kunt aantonen, maar ik snap hun standpunt ook wel.
Maar hoe vaak heb je er last van? Wanneer was de laatste onderhoudsbeurt? Heb je andere brandstof getankt? (een keer een volle tank Shell V-power leegrijden kan ook helpen met al die bio-meuk van tegenwoordig) Lekt de auto vloeistof? Etcetera.
Afgelopen week is het 5 keer voorgekomen. Laatste onderhoudsbeurt was in juli 2019 bij BMW. Nee, ik tank altijd E98. Geen sporen van lekkage gezien.
Snake schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:53:
[...]

Automaat? Manueel?

AC aan/uit?

Ik VOEL dat de motor iets lager in toeren komt bij een koude start en AC aan. Ie draait dan iets stroefer. (M240i automaat).
Het betreft een automaat met AC aan. Ik heb het nooit eerder gehad.
Beam87 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:04:
[...]

[...]

Ik heb een F20 uit 2017 en sinds enkele weken heb ik heel af en toe (nu drie keer gehad) dat de auto bij koude start erg tegenstribbelt en lijkt uit te vallen. Lijkt net als wat ik vroeger bij een grasmaaier wel eens had bij het starten dat er te weinig benzine aanwezig is voor verbranding of zo. Gelukkig lease, dus ze regelen het maar als het zich blijft voordoen.

Wat betreft de melding dat je zelf moet betalen vind ik weer typisch de macht van de autodealer. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de conclusie vrijwel altijd in het voordeel van de dealer is (zeker als het zelf mogen bepalen). Als de auto bij een BMW dealer is gekocht zou ik zelf eerst schakelen met BMW Nederland om te kijken of ze dit herkennen en wat ze er mee kunnen doen.
Ik heb exact hetzelfde probleem. Mijne komt ook uit 2017. De auto is inderdaad bij een BMW dealer gekocht. Ik ben geneigd om Keram morgenvroeg te bellen met het verzoek dat ze mijn auto niet meer hoeven na te kijken. Ik heb geen zin in een discussie waarbij ik waarschijnlijk aan het kortste eind ga trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:50

TommieW

Numa numa.

Is het een met een N13 motor? Laatst had ik ook bij stationair lopen het toerental zakte tot bijna afslaan, hij weer bij kwam en repeat. Heeft 'ie nu een keer gedaan. Kon het ook niet meer terugzien in de foutcodes ofzo. Als hij het niet bij de garage doet, zullen ze waarschijnlijk alleen de foutcodes uitlezen en weer terugsturen als daar niets in staat.

Edit: Oh, ik lees nu dat hij van 2017 is. Dan is het geen N13.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:32:
Wat @Snake inderdaad zegt. Klinkt als motor af door start-stop systeem en daarna zonder op de startknop gedrukt te hebben de auto willen verlaten. Overkomt mij af en toe ook. Is niet erg, gewoon even aan/uit zetten om je geweten te sussen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beam87
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-03-2022
TommieW schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:43:
[...]

Is het een met een N13 motor? Laatst had ik ook bij stationair lopen het toerental zakte tot bijna afslaan, hij weer bij kwam en repeat. Heeft 'ie nu een keer gedaan. Kon het ook niet meer terugzien in de foutcodes ofzo. Als hij het niet bij de garage doet, zullen ze waarschijnlijk alleen de foutcodes uitlezen en weer terugsturen als daar niets in staat.

Edit: Oh, ik lees nu dat hij van 2017 is. Dan is het geen N13.
Het is de B37-motor, 118i driecilinder. Je ziet nergens foutcodes of meldingen, enkel gewoon soms die terugval tot bijna afslaan. Verder nooit issues met die motor en voor een driecilinder best prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Polydeukes schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:51:
[...]
Wat @Snake inderdaad zegt. Klinkt als motor af door start-stop systeem en daarna zonder op de startknop gedrukt te hebben de auto willen verlaten. Overkomt mij af en toe ook. Is niet erg, gewoon even aan/uit zetten om je geweten te sussen 😉
Bij de automaat is het eigelijk gemakkelijker.

Nooit in park zetten. Gewoon de stopknop induwen. Park gaat vanzelf dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
Beam87 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:53:
[...]

Het is de N13-motor inderdaad, 118i driecilinder. Je ziet nergens foutcodes of meldingen, enkel gewoon soms die terugval tot bijna afslaan. Verder nooit issues met die motor en voor een driecilinder best prima.
Op Britse fora lees ik dat er een terugroepactie is geweest voor de brandstofpomp voor soortgelijke klachten. Maar ik lees ook over de wastegate klep van de turbo die wellicht opnieuw afgesteld moet worden. Maar het kan ook iets simpels zijn als vette bougies of een verstopt filter ergens.
Lijkt mij het beste om het euvel goed vast te leggen (film je toerenteller en vertel precies wat je doet), ook al moet je daarvoor meerdere pogingen ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt Manuel ik ga kijken komt nog melding terug .Ik kan mij niet herinneren wat heb ik gedaan op start knop of op P knop ik kan mij niet herinneren toch bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
Snake schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:56:
[...]

Bij de automaat is het eigelijk gemakkelijker.

Nooit in park zetten. Gewoon de stopknop induwen. Park gaat vanzelf dan.
Weet ik. Als je dat eenmaal gewend bent en je stapt in een automaat van een ander merk is dat altijd weer schrikken _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Polydeukes schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:00:
[...]
Weet ik. Als je dat eenmaal gewend bent en je stapt in een automaat van een ander merk is dat altijd weer schrikken _O-
Wie stapt er dan ook in een ander merk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
graceful schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:22:
[...]

Wie stapt er dan ook in een ander merk :+
Voor de dienstreizen mogen we gebruik maken van (meestal elektrische) poolauto's. Helaas geen lease, dus de BMW is volledig uit eigen zak betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
Qua stopzetten van de auto had ik laatst een leuke blunder.

Onderweg langs de snelweg even wat drinken en een broodje kopen. Moest ook nog eens nodig toiletteren.
loop bij de auto weg en wil hem op slot drukken met de ab. Daarbij toetert de auto een keer, en knipperen de knipperlichten langer.

Ik geen idee, nogmaals maar de auto op slot gedrukt, en snel doorgelopen naar het toilet.
Enfin, 10 minuten later kom ik bij de auto... loopt de motor gewoon nog |:( |:(
Blijkbaar alleen in P gedrukt..

Het mooiste was nog de blik van de mevrouw met de tesla die er achter stond, en in het gras zat te lunchen. Terwijl mijn 6 cilinder voor een monotone achtergrond brom zorgde... _O- _O-

Keyless entry zorgt toch voor bijzondere momenten

[ Voor 6% gewijzigd door --MP-- op 24-06-2020 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

--MP-- schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:19:
Qua stopzetten van de auto had ik laatst een leuke blunder.

Onderweg langs de snelweg even wat drinken en een broodje kopen. Moest ook nog eens nodig toiletteren.
loop bij de auto weg en wil hem op slot drukken met de ab. Daarbij toetert de auto een keer, en knipperen de knipperlichten langer.

Ik geen idee, nogmaals maar de auto op slot gedrukt, en snel doorgelopen naar het toilet.
Enfin, 10 minuten later kom ik bij de auto... loopt de motor gewoon nog |:( |:(
Blijkbaar alleen in P gedrukt..

Het mooiste was nog de blik van de mevrouw met de tesla die er achter stond, en in het gras zat te lunchen. Terwijl mijn 6 cilinder voor een monotone achtergrond brom zorgde... _O- _O-

Keyless entry zorgt toch voor bijzondere momenten
Het toeteren bij op slot is toch juist om je erop te duiden "let op de motor staat nog aan" :+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Eagle Creek schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:26:
[...]

Het toeteren bij op slot is toch juist om je erop te duiden "let op de motor staat nog aan" :+?
Klopt! Dat heb ik uit geprogrammeerd... Gebeurde me wel eens om 6:30 in de ochtend in de buurt.

Soms wil ik nog wel eens (in die spaarzame winterdagen) de auto starten en de ruiten laten ontdooien. Voor de gemoedsrust wel fijn om dan gewoon weg te kunnen lopen en op slot te kunnen doen met draaiende motor.

(Ja, een standkachel is veel handiger... Nee, ik kan mijn auto niet zien vanuit huis... Om die opmerkingen even voor te zijn :+ )

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polydeukes
JanHenk schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:46:
[...]

Klopt! Dat heb ik uit geprogrammeerd... Gebeurde me wel eens om 6:30 in de ochtend in de buurt.

Soms wil ik nog wel eens (in die spaarzame winterdagen) de auto starten en de ruiten laten ontdooien. Voor de gemoedsrust wel fijn om dan gewoon weg te kunnen lopen en op slot te kunnen doen met draaiende motor.

(Ja, een standkachel is veel handiger... Nee, ik kan mijn auto niet zien vanuit huis... Om die opmerkingen even voor te zijn :+ )
je vergeet het milieu en dat 't slecht is voor je motor! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:19

NDF82

Doomed Space Marine

Heeft iemand achteraf wel eens een zwarte grille geplaatst? Ik zou het graag willen maar vraag me af of het mooi is. De grille is namelijk (altijd?) glans maar mijn deur stijlen zijn mat.

Ik heb overigens een f31

[ Voor 6% gewijzigd door NDF82 op 24-06-2020 17:15 ]

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polydeukes
NDF82 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:15:
Heeft iemand achteraf wel eens een zwarte grille geplaatst? Ik zou het graag willen maar vraag me af of het mooi is. De grille is namelijk (altijd?) glans maar mijn deur stijlen zijn mat.

Ik heb overigens een f31
Op YouTube staan talloze filmpjes hoe je dat doet. Of je het mooi vindt is een kwestie van smaak. Ik heb zelf een Luxury Line met veel chroom incl chromen grille. Ik zou daarom niet snel kiezen voor een zwarte grille. Maar als je alles zwart hebt dan kan 't best mooi zijn. Hoewel ik persoonlijk de de-chrome beweging niet goed snap. Vroeger moest je bijbetalen als je je buitenspiegels en handgrepen in de carrosseriekleur wilde hebben, nu maakt iedereen dat weer zwart 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Polydeukes schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:21:
[...]

Op YouTube staan talloze filmpjes hoe je dat doet. Of je het mooi vindt is een kwestie van smaak. Ik heb zelf een Luxury Line met veel chroom incl chromen grille. Ik zou daarom niet snel kiezen voor een zwarte grille. Maar als je alles zwart hebt dan kan 't best mooi zijn. Hoewel ik persoonlijk de de-chrome beweging niet goed snap. Vroeger moest je bijbetalen als je je buitenspiegels en handgrepen in de carrosseriekleur wilde hebben, nu maakt iedereen dat weer zwart 8)7
Ik heb ook een Luxury Line (F31) maar chroom is het ook niet.. Het is veel matter dan echt chroom. Wellicht pas de zwarte grille er wel bij. Persoonlijk ook niet zo'n interesse in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

Bijzonder! Ik heb een G20 en rijd vrijwel onuitgezonderd met alle copilotopties ingeschakeld (G20). Gisteren nog van Utrecht naar bovenin Noord-Holland geweest en terug en vind het zeer fijne toevoegingen. Ben het ermee eens dat niet alle Nederlandse verkeerssituaties even goed worden opgepakt (60KMH-wegen met fietsstroken, spitsstroken die vluchtstrook en uitrit zijn etc.) maar het niet op het spoor houden is absoluut niet mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:19

NDF82

Doomed Space Marine

Polydeukes schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:21:
[...]

Weet ook niet goed waarom ik het zo mooi vind. Denk omdat ik van kinds af aan al fan ben van de Dodge Charger met die grote zwarte grille.

De alu lijsten rondom de ramen van de f31 vind ik dan wel weer erg mooi.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MP--
[...]

Ja, dat snap ik nu ook _O- _O-

Maar laten we het er op houden dat ik de handleiding nog niet uit de verpakking heb :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

--MP-- schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:57:
[...]

Ja, dat snap ik nu ook _O- _O-

Maar laten we het er op houden dat ik de handleiding nog niet uit de verpakking heb :')
We zullen vragen of ze de volgende keer een sirene voor je inbouwen die zo luid is dat je sowieso wel terugloopt om te kijken :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
[...]

Volgens mij is het meer een comfort access waarschuwing. Hij doet het bij mij ook als ik de sleutel in de kofferbak leg en dan de kofferbak dichtdoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

donaldo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:27:
[...]

Volgens mij is het meer een comfort access waarschuwing. Hij doet het bij mij ook als ik de sleutel in de kofferbak leg en dan de kofferbak dichtdoe.
Als ik mijn sleutels in de koffer gooi en dan de koffer sluit dan gaat de koffer terug open!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Snake schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:52:
[...]

Als ik mijn sleutels in de koffer gooi en dan de koffer sluit dan gaat de koffer terug open!
Jup (met een geluidsignaal erbij bij mij) en als hij ergens anders in de auto ligt, inderdaad een geluid- en knippersignaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Iemand een idee wat AC schnitzer chip tuning kost?, kwam per toeval tegen dat ze dit voor de G20/G21 330i nu aanbieden: https://www.ac-schnitzer....seriestouring/engine.html

(300pk / 470Nm, wat minder dan andere partijen maar als ze dit voor een redelijke prijs en echte BMW garantie kunnen....)
Kan er weinig over vinden op internet

[ Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 25-06-2020 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MP--
Tortelli schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:49:
Iemand een idee wat AC schnitzer chip tuning kost?, kwam per toeval tegen dat ze dit voor de G20/G21 330i nu aanbieden: https://www.ac-schnitzer....seriestouring/engine.html

(300pk / 470Nm, wat minder dan andere partijen maar als ze dit voor een redelijke prijs en echte BMW garantie kunnen....)
Kan er weinig over vinden op internet
Wat denk je van de prijslijst van AC-Schnitzer zelf?

Wel eerst even gaan zitten..

https://preisliste.ac-sch...uswahl=1&kd_auswahl=71200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

--MP-- schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:59:
[...]

Had deze gevonden, alleen krijg ik niets te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 11-09 16:54
--MP-- schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:59:
[...]

Wow, ik keek voor de gein even voor de tune voor mijn G01 30d, daar vragen ze gewoon €4000 voor! De verzekering zal wel zwaar wegen in de prijs berekening denk ik :D

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Snap nu de site... moest wat meer selecteren: €3.862,57 voor een G20/G21 330i tune... das wel serieus geld ja :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
maarja, je auto kan wel door de TUV-keuring met deze goedje..

zoiets hebben we niet in NL en kun je naar de softwareupdater om de hoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 11-09 16:54
Simply1337 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:16:
maarja, je auto kan wel door de TUV-keuring met deze goedje..

zoiets hebben we niet in NL en kun je naar de softwareupdater om de hoek
Ja dus in DE kunnen ze dan ook het vermogen aanpassen op je kenteken bewijs, in NL zal je dan wel CO2 heffing moeten bijbetalen :D

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@Simply1337 grootste voordeel zit imo in de garantie die BMW daadwerkelijk accepteert. Dat bied verder geen enkele tuner aan, de prijs die je ervoor betaal is wel echt een nadeel.... grofweg factor 4 van de bekende NL tuners als Mosselman of br performance.

Feit dat je octaan 98 moet gebruiken voor de extra power (wat bij alle tuners zo is neem ik aan) is ook niet altijd even praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Tortelli schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:19:
Feit dat je octaan 98 moet gebruiken voor de extra power (wat bij alle tuners zo is neem ik aan) is ook niet altijd even praktisch.
De gepubliceerde vermogenscijfers zijn op basis van het gebruik van octaan 98.

Met tuning heb je ook met 95 nog wel een vermogenstoename, maar die zal procentueel iets minder zijn dan bij gebruik van 98. Waarschijnlijk gewoon hetzelfde percentage als een niet getunede motor met 95 vs 98.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 15:14
Tortelli schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:46:
Snap nu de site... moest wat meer selecteren: €3.862,57 voor een G20/G21 330i tune... das wel serieus geld ja :X.
Pittig duur!

Wat zou de schade zijn als je auto wel stuk gaat door 'goedkope' tuning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polydeukes
Cornholio schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:26:
[...]

Pittig duur!

Ik ben geen expert, dus pin me niet vast op mijn woorden.

Allereerst, als je auto nog in de garantie zit, vraag dan aan de dealer wat wel en niet kan binnen de garantie!

Moderne motoren hebben ruime marges en zijn afgesteld om over de hele wereld onder allerlei omstandigheden en met verschillende kwaliteiten brandstof te kunnen blijven werken. In Europa kennen we doorgaans geen extreem weer en hebben we goede brandstof. Je kunt daarom veilig wat meer van je motor vragen, onder voorbehoud dat je regelmatig onderhoud pleegt en alles netjes warm rijdt.
Houd wel rekening met extra slijtage van bijv remmen, banden en koppeling vanwege het toegenomen koppel en vermogen.
Sowieso geldt, rijd je sportief dan slijt alles harder.

Ik heb meerdere auto's van verschillende merken gehad en allemaal voorzien van stage 1 tuning (alleen chiptuning) en allemaal zonder problemen. Dat is natuurlijk anekdotisch bewijs, en is geen garantie, maar over 't algemeen kun je moderne auto's veilig tunen. Veel merken bieden dat zelf ook aan (polestar bij Volvo bijv) dus dat zegt ook wat.

Ik ga geen discussie voeren over wat beter is: tuning boxen, universele chiptuning of maatwerk tuning op een rollenbank. Daar gaan we toch niet uitkomen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:01

_Arthur

blub

In dit topic is dat al een paar keer aanbod gekomen.

Heb je motorische problemen en detecteerd de dealer een software aanpassing? Zeg maar dag tegen je garantie (indien de auto nog in de garantie periode zit natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Laatst online: 11-09 07:04

GforceNL

Out of memory....

alexbl69 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:23:
[...]

De gepubliceerde vermogenscijfers zijn op basis van het gebruik van octaan 98.

Met tuning heb je ook met 95 nog wel een vermogenstoename, maar die zal procentueel iets minder zijn dan bij gebruik van 98. Waarschijnlijk gewoon hetzelfde percentage als een niet getunede motor met 95 vs 98.
Hier een 440i met M performance & Sound pakket. Van 326pk/450Nm naar 360/500. Ik tankte in het begin 98, ondank dat het niet hoefde van de uitvoerende dealer. Naderhand meerdere malen 95 getankt en geen merkbaar verschil.

Was de meerprijs zeker waard, zowel voor vermogen als geluid.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
GforceNL schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:14:
[...]

Hier een 440i met M performance & Sound pakket. Van 326pk/450Nm naar 360/500. Ik tankte in het begin 98, ondank dat het niet hoefde van de uitvoerende dealer. Naderhand meerdere malen 95 getankt en geen merkbaar verschil.

Heb hetzelfde met m'n 640i (van 340 naar >400pk).

Merk geen prestatieverschil tussen 95 en 98. Wel een vrij groot verschil in actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
alexbl69 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:01:
[...]
Merk geen prestatieverschil tussen 95 en 98. Wel een vrij groot verschil in actieradius.
Welke is zuiniger, de 98? Is 't dan het prijsverschil waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Polydeukes schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:16:
[...]

Dat is iets wat ik ook nog een keer wil gaan toetsen.. :)

Je zou het in theorie kunnen bepalen aan de hand van de energetische waarden van de bio-ethanol en pure benzine.. En dat relateren aan de meerprijs. Maar theorie is geen praktijk, dus ik ben benieuwd hoe het over een langere periode gaat zijn.

Maar, mijn gebruikspatroon wisselt nogal. "Pre corona" veel snelwegkilometers gemaakt, terwijl ik nu vooral korte stukken rijdt. Dat is geen eerlijk vergelijk, dus ik wacht nog even met stelselmatig euro 98 tanken..

[ Voor 49% gewijzigd door JanHenk op 26-06-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

De 98 zou zuiniger "moeten zijn". Bewust tussen quotes omdat hier al zoveel over te vinden is op internet. Hetzelfde geldt voor premium brandstoffen (die in Nederland tegenwoordig (vrijwel) allemaal 98 zijn.

Conclusie is volgens mij dat het wel scheelt maar niet tegen de meerprijs opweegt.

Ik tank zelf wel 98 maar dat komt omdat ik met mijn 330e nauwelijks op brandstof rijdt. De benzine zit soms (en nu met Corona al helemaal) maanden achtereen in de tank. 98 schijnt i.v.m. de lagere ethanol-waarde wat langer houdbaar te zijn. Omdat ik toch hoofdzakelijk op stroom rijd vind ik de meerprijs voor 98 wel te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

GforceNL schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:14:
[...]

Dit is de officiële tuning van BMW denk ik? (Boden ze alleen voor de 6 cilinder aan volgens mij?)
Polydeukes schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:46:
[...]

Allereerst, als je auto nog in de garantie zit, vraag dan aan de dealer wat wel en niet kan binnen de garantie!
Volgens mij laat BMW officieel niets toe, kapot blok na tuning (of alles wat te herleiden is zoals versnellingbak > exit garantie en in potentie >10k schade.
Eagle Creek schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:23:
De 98 zou zuiniger "moeten zijn". Bewust tussen quotes omdat hier al zoveel over te vinden is op internet. Hetzelfde geldt voor premium brandstoffen (die in Nederland tegenwoordig (vrijwel) allemaal 98 zijn.

Conclusie is volgens mij dat het wel scheelt maar niet tegen de meerprijs opweegt.

Ik tank zelf wel 98 maar dat komt omdat ik met mijn 330e nauwelijks op brandstof rijdt. De benzine zit soms (en nu met Corona al helemaal) maanden achtereen in de tank. 98 schijnt i.v.m. de lagere ethanol-waarde wat langer houdbaar te zijn. Omdat ik toch hoofdzakelijk op stroom rijdt vind ik de meerprijs voor 98 wel te verantwoorden.
Brandstof met ethanol zal wat meer verbruiken maar dan heb je het over procenten, maar weegt niet op tegen de meerprijs denk ik (vooral V power is erg duur).
Meeste 98 in Nederland is ethanol vrij, die is inderdaad beter houdbaar. Vooral met crosser / enduro motor (carburateur) tank ik dat bewust. Paar keer issues gehad met vlotters welke blijven hangen met ethanol houdende brandstof.
alexbl69 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:01:
[...]

Heb hetzelfde met m'n 640i (van 340 naar >400pk).

Volgens mij zou je prima die 400pk moeten kunnen halen op 95 brandstof, mits temperaturen etc allemaal een beetje binnen de perken blijven.
Ga je naar grotere hoogtes bijvoorbeeld zal je wel wat vermogen verliezen. Maar of hij nu 380, 390 of 400pk levert... dat verschil merk je nieteens waarschijnlijk.

[ Voor 78% gewijzigd door Tortelli op 26-06-2020 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Polydeukes schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:16:
[...]
Ja, uiteraard zou ik bijna zeggen :).

De 98 is (fiks) duurder, maar heb het gevoel (meet het nooit echt) dat ik met 98 een kilometer of 100 verder kom op een tank (zeg 600 ipv 500).

Tankte altijd 95, maar sinds dat E10 is geworden bijna alleen nog maar 98 (toch een tankpas). En het viel me op dat ik een stuk verder kom. Zal deels vertekend zijn omdat je nu in Nederland iets langzamer rijdt dan voorheen. Maar ik rij als het rustig is eigenlijk nog steeds 130 (FM for the win :)), en daarnaast ook vrij veel in Duitsland.
Tortelli schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:29:
Maar of hij nu 380, 390 of 400pk levert... dat verschil merk je nieteens waarschijnlijk.
Nee, dat klopt. Ga het bij een eventuele volgende wagen ook niet opnieuw doen. In acceleratie tot redelijk normale snelheden merk je het amper. Boven de 200km/u zit er duidelijk meer pit in, en de topsnelheid is hoger. Maar rij doorgaans toch niet harder dan 180km/u dus eigenlijk is een vrij zinloze exercitie. 340pk is voor mij meer dan voldoende.

[ Voor 28% gewijzigd door alexbl69 op 26-06-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
  • Laatst online: 20:07
98 is inderdaad duurder, maar een aspect wat hier nog niet aan de orde is gekomen is dat 98 brandstof stabieler is. Bij hoge toerentallen en onder belasting kan een motor gaan pingelen, moderne motoren hebben en klopsensor en zullen hiervoor compenseren zodat er geen motorschade optreedt. Wel betekent dat vermogensverlies.
98 brandstof met een hoger octaangehalte en minder ethanol heeft een hogere ontbrandingstemperatuur en zal daardoor minder snel gaan pingelen. Dit hele verhaal speelt slechts een rol als er echt flink doorgetrokken wordt en niet in het lage of middengebied van een motor.

Een goede tuner zal altijd vragen wat voor brandstof er normaal gesproken wordt getankt en wat er nu in de tank zit zodat de waarden daarop aangepast kunnen worden.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
@jordy2811 Dat 98 klopvaster is, klopt, dat zit in het octaangetal. Dat je ermee hogere motorvermogens kan halen, klopt ook, maar met een stocktune van een motor die niet getuned is op prestaties, is de vermogenswinst in principe nihil. Motoren worden vanuit de fabriek getuned voor 95 (tegenwoordig E10). Het optreden van pingelen is bijna verwaarloosbaar.

Tegenwoordig is er echter een kleine verschuiving ontstaan. Omdat euro95 ethanol bevat, is de verbrandingswaarde omlaag gegaan ten opzichte van 98 en kan je met 98 dus wel daadwerkelijk meer vermogen halen. Maar dat is omdat de basis benzine eigenlijk slechter is geworden.

98 is alleen relevant voor hoge compressie motoren (1:11 of hoger) of motoren moet hoge turbo-/compressor-druk. Een standaard BMW-motor voldoet daar niet aan en zijn er eigenlijk maar 2 redenen om premium te tanken. 1, het bevat vaak aanvullende additieven die positieve uitwerkingen kunnen hebben (reiniging bijv) en 2. het is veel langer houdbaar (de reden waarom mijn cabrio straks aan het eind van de zomer standaard een tank vol 98 gaat krijgen).

Maar voor meer motorvermogen zonder aangepaste tune is, is zonde van het geld.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Laatst online: 11-09 07:04

GforceNL

Out of memory....

@Tortelli klopt, door dealer gedaan, 440 = 6 cilinder. Het pakket is een tuning en een sport uit laat. Duur (bijna €3600) maar absoluut geen spijt van.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

alexbl69 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:06:

Nee, dat klopt. Ga het bij een eventuele volgende wagen ook niet opnieuw doen. In acceleratie tot redelijk normale snelheden merk je het amper. Boven de 200km/u zit er duidelijk meer pit in, en de topsnelheid is hoger. Maar rij doorgaans toch niet harder dan 180km/u dus eigenlijk is een vrij zinloze exercitie. 340pk is voor mij meer dan voldoende.
Ik twijfel ook nog altijd aan het nute van een tune. Bij de B48 is de winst best fors( (258> 310pk, koppel van 400 naar 470Nm) maar traag is de auto nu natuurlijk al niet. Garantie issue of zeer hoge kosten (bijna 4000 via AC Schnitzer) doen mij wel vaak twijfelen.
Waar heb je dit overigens laten doen?
GforceNL schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:58:
@Tortelli klopt, door dealer gedaan, 440 = 6 cilinder. Het pakket is een tuning en een sport uit laat. Duur (bijna €3600) maar absoluut geen spijt van.
Goedkoper dan alleen een tune (met garantie) voor mijn 330i :D

[ Voor 17% gewijzigd door Tortelli op 26-06-2020 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Tortelli schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:39:
[...]
Waar heb je dit overigens laten doen?
http://www.mosselmanturbo.com/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXTTt_R9exoHd5DSovrbTfyQzkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNR9Dk7McIXTrnpqoeyEVZ6m.jpg?f=fotoalbum_large

Blauw = standaard
Rood = na tuning (met 95 ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Plug-and-Play
Easy installation and leave-no-trace removal.
En in het filmpje splicen ze het harnas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

[...]

Pittig duur!

Dat kan ik je uit eigen ervaring vertellen: Voor een 420i tussen de 11.000 en 15.000 incl BTW en installatie voor een gloednieuwe motor. ;w
Waarbij aangemerkt moet worden dat de tuning niet de oorzaak hoeft te zijn; de garantie is bij tuning vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Polydeukes schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:46:
[...]

Ik ben geen expert, dus pin me niet vast op mijn woorden.

Moderne motoren hebben ruime marges en zijn afgesteld om over de hele wereld onder allerlei omstandigheden en met verschillende kwaliteiten brandstof te kunnen blijven werken. In Europa kennen we doorgaans geen extreem weer en hebben we goede brandstof. Je kunt daarom veilig wat meer van je motor vragen, onder voorbehoud dat je regelmatig onderhoud pleegt en alles netjes warm rijdt.
Houd wel rekening met extra slijtage van bijv remmen, banden en koppeling vanwege het toegenomen koppel en vermogen.
Sowieso geldt, rijd je sportief dan slijt alles harder.

Ik heb meerdere auto's van verschillende merken gehad en allemaal voorzien van stage 1 tuning (alleen chiptuning) en allemaal zonder problemen. Dat is natuurlijk anekdotisch bewijs, en is geen garantie, maar over 't algemeen kun je moderne auto's veilig tunen. Veel merken bieden dat zelf ook aan (polestar bij Volvo bijv) dus dat zegt ook wat.

Ik ga geen discussie voeren over wat beter is: tuning boxen, universele chiptuning of maatwerk tuning op een rollenbank. Daar gaan we toch niet uitkomen ;)
2 auto's laten tunen: Een 420i via een box => Electronische storingen vna 45.000 km. Box vervangen en na precies 45.000 km wéér electronische storingen. Een volgende 420i (nieuw type motor) als coulance laten chiptunen (zou beter zijn...) en motor aan gort, en geen garantie.

Je begrijpt wel dat tuning voor mij echt verleden tijd is en heb gewoon een 530i gekocht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Edgarz schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:13:
[...]

Dat kan ik je uit eigen ervaring vertellen: Voor een 420i tussen de 11.000 en 15.000 incl BTW en installatie voor een gloednieuwe motor. ;w
Waarbij aangemerkt moet worden dat de tuning niet de oorzaak hoeft te zijn; de garantie is bij tuning vervallen.
Is het niet illegaal om de garantie te laten vervallen van een component als niet kan aangetoont worden dat er iets is gebeurd?

Gelijk bij een telefoon: rooten en de camera gaat kapot, dan mag de garantie niet vervallen.

[ Voor 8% gewijzigd door Snake op 26-06-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Snake schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:30:
[...]

Is het niet illegaal om de garantie te laten vervallen van een component als niet kan aangetoont worden dat er iets is gebeurd?

Gelijk bij een telefoon: rooten en de camera gaat kapot, dan mag de garantie niet vervallen.
Zolang de algemene voorwaarden niet als onredelijk worden beoordeeld kan dit. Je vergelijking gaat ook niet helemaal op omdat wijzigingen in het motormanagement iets anders zijn dat een mobiele telefoon rooten (is in essentie de toegangsrechten van bepaalde systeembestanden wijzigen om deze anders te parametriseren) en camerawerking, waar feitelijk geen mechanische delen gemanipuleerd worden.

En om nu 11K uit te geven aan een zaak met het risico dat ik alsnog een nieuw blok mag afrekenen...nee dank je. Er wordt veel geroepen, maar ik heb nog geen enkele jurisprudentie gezien over deze beperking in de algemene voorwaarden. Als dat namelijk wel zo is, moeten de algemene voorwaarden ook aangepast worden... De voorwaarden spreken over het vervallen van garantie bij constatering van tuning, niet dat de schade gerelateerd is of er een causaal verband is. Dus moet ik aantonen dat dit causaal verband er niet is. En dat kun je feitelijk niet onomstotelijk aantonen.

[ Voor 18% gewijzigd door Edgarz op 26-06-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Ik had in me 120d een tune van BR Performance. Ging van 148 naar 207 na verwijderen van het roetfilter.
Of deze tune de oorzaak is geweest van het stuk gaan van het dual mass flywheel weet ik niet, maar het zal er vast aan bijgedragen hebben. Nieuwe erin met ook een nieuwe koppelingsplaat was 1800 bij de specialist.
Dat zijn wat mij betreft best knaken en ik vraag me af of tunen in het algemeen wel zin heeft.

Nu in de 535i heb ik totaal niet de behoefte om hem te laten tunen. Hij is al snel zat wat mij betreft.
Het enige wat wel van mij zou mogen is een iets zwaarder geluid uit de uitlaat, want geluid zit er nu helemaal niet in. Misschien dat ik nog eens het m-performance uitlaat eronder laat knopen.
Pagina: 1 ... 76 ... 370 Laatste