Huh wat? Wat heeft dat met algemene verkoopcijfers te maken.bouwfraude schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:21:
Waarschijnlijk de M550d ipv de V8 benzine die BPM technisch niet meer leuk is.
[ Voor 11% gewijzigd door _Arthur op 11-04-2020 18:21 ]
Huh wat? Wat heeft dat met algemene verkoopcijfers te maken.bouwfraude schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:21:
Waarschijnlijk de M550d ipv de V8 benzine die BPM technisch niet meer leuk is.
[ Voor 11% gewijzigd door _Arthur op 11-04-2020 18:21 ]
Jawel, maar door per onderdeel schroeven e.d. in een ziplock zakje te doen, of door het zoveel mogelijk buiten de auto weer in elkaar te zetten (zoals het dashboard) hoop ik zoveel mogelijk overzicht te houden. Want een risico is dat natuurlijk wel, zeker omdat er soms meerdere maten schroeven in een onderdeel kunnen zitten, die ogenschijnlijk op iedere positie lijken te passen..._Arthur schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:07:
Ben je niet bang dat je 'straks' 100 schroefjes en palletjes overhoud ondanks dat de auto weer in elkaar zit? Maar mooi project hoor
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
57 liter is gewoon een akelig klein tankje in een 4 serie.Fonta schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:24:
[...]
Ah ja... Op die manier.
Voor mij scheelt het overigens niet de helft.
Ben van 320 ongeveer naar 278 per 3 maanden gegaan. Autoke is 400kg zwaarder, vandaar
400km op een tank is niet veel. Ik ben al blij dat ik er bijna 700 uit kan persen met een 70L tank.
In Nederland op de korte afstanden zal dat E wel helpen om de actieradius binnen de perken te houden. Maar ben wel benieuwd wat het praktijk verbruik op de autobahn met stevig doorstampen is. Een retourtje München kon wel eens wat meer stops dan gewenst inhouden.graceful schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:18:
[...]
Imagine mijn schrik toen de beste man mij vertelde dat de 745Le een prachtige tank inhoud had van.. 46L![]()
Maar goed, het “e” stukje doet goed z’n werk voorlopig. 900km op de teller, 0x wezen tanken
Op de autobahn heb je er niets aan. Boven de 110 of (indien electric mode) 140 schakelt de electromotor uit. Dus dan rijd je "gewoon" op benzine.--MP-- schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 21:56:
[...]
In Nederland op de korte afstanden zal dat E wel helpen om de actieradius binnen de perken te houden. Maar ben wel benieuwd wat het praktijk verbruik op de autobahn met stevig doorstampen is. Een retourtje München kon wel eens wat meer stops dan gewenst inhouden.
Voglens mij een kwaaltje wat alle hybride's hebben.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
München doe je niet op één tank, absoluut. Maar goed, dat redde mijn 540i ook niet.--MP-- schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 21:56:
[...]
In Nederland op de korte afstanden zal dat E wel helpen om de actieradius binnen de perken te houden. Maar ben wel benieuwd wat het praktijk verbruik op de autobahn met stevig doorstampen is. Een retourtje München kon wel eens wat meer stops dan gewenst inhouden.
Voglens mij een kwaaltje wat alle hybride's hebben.
[ Voor 44% gewijzigd door graceful op 12-04-2020 01:14 ]
Leuke bug. Goed getroubleshoot.graceful schreef op zondag 12 april 2020 @ 00:36:
[...]
Het achterportier probleem inmiddels ontrafeld. De dealer stond al klaar met een 7 om hem in te nemen, maar moet ze nu overtuigen dat ze het niet kunnen oplossen.. het lijkt meer op een software probleem.
Het is blijkbaar zo dat als je het portier open hebt terwijl je de stekker erin duwt, de deur permanent open blijft in het systeem. Doe je de deur voor dat moment open/dicht dan is er niks aan de hand. Na het ‘stekkeren’, ook niks aan de hand.
Momenteel rij ik zelf, dus ik zet het portier achter open (daar ligt mijn MacBook en tas) zo dat de auto niet automatisch sluit als ik nét buiten range ben en pak daarna mijn spullen. Oh well. Mooie hack René, maar veroorzaakt weer ‘n ander nadeel.
Verklaar mij maar gewoon voor gek.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 12-04-2020 08:32 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Met 48 liter in de 118i kom ik gemiddeld toch wel 750 km ver hoor, zeker nu alles 100 km p/u is en de zomerbanden er weer onder liggen. Vind ik wel prima eigenlijk.--MP-- schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 21:49:
[...]
57 liter is gewoon een akelig klein tankje in een 4 serie.
Bij het theoretisch verbruik lijkt het nog best ok, maar in de praktijk (1 op 8.5) gaat rond de 400km het reserve lampje aan. Dan kun je natuurlijk nog wel even, maar meestal zoek ik dan toch vrij snel een pomp op.
Voor zover ik weet wordt er op de band geen onderscheidt gemaakt tussen een auto met RFT en non-RFT banden, maar in de ontwikkeling wel. Een auto ontwikkelt voor RFT heeft een onderstel dat wat meer gericht is op het opvangen van kleine oneffenheden. Bij non-RFT worden die oneffenheden namelijk door de band opgevangen.zunrob schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:43:
Afstellen in die zin dat o.a. de dempers en veren af worden gesteld op de band? Dat er tussen RFT (of non RFT) banden onderling weinig verschil zit tussen leveranciers geloof ik wel, maar tussen RFT en non RFT zelf wel veel. Denk aan stijfheid etc. Dit blijkt ook uit de M135i die af fabriek met andere rubbers in de ophanging kwam als je met RFT bestelde. Voor de M140i kan ik dit nergens vinden.
Is er iemand met ervaring, dus wiens M140i of M240i af fabriek met RFT kwam en daarna non RFT eronder heeft gelegd?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik had dat gevonden op RealOEM, zie hier: https://www.realoem.com/b...-BMW-M135i&diagId=31_0942deepbass909 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:34:
[...]
Voor zover ik weet wordt er op de band geen onderscheidt gemaakt tussen een auto met RFT en non-RFT banden, maar in de ontwikkeling wel. Een auto ontwikkelt voor RFT heeft een onderstel dat wat meer gericht is op het opvangen van kleine oneffenheden. Bij non-RFT worden die oneffenheden namelijk door de band opgevangen.
Maar dit zit vooral in zaken als rubbers en hoe deze zijn opgebouwd en daar onderscheidt in maken op de productielijn is te complex. Ik twijfel ook aan je claim dat bij de M135i dit wel het geval zou zijn. Ik kan in ETK daar niks over vinden namelijk. Volgens ETK hebben alle M135i's dezelfde rubbers in de achter- en voorwielophanging.
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Dit is inderdaad een extra trillingsdemper, die doet niks met de wegligging. En grote kans dat die sowieso standaard gemonteerd zit op auto's bedoeld voor Nederland, want het wordt ook in combinatie met winterbanden toegepast.zunrob schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:05:
[...]
Ik had dat gevonden op RealOEM, zie hier: https://www.realoem.com/b...-BMW-M135i&diagId=31_0942
Nummer 21 en 22 zitten er, zover ik kan lezen, dus alleen op als je RFT banden hebt. Lijkt een extra demping te zijn.
Maar voor een M140i kunnen we dus met zekerheid zeggen dat alle ophanging (en instellingen van de adaptieve demping) gelijk zijn, of ie nou met of zonder RFT optie uit de fabriek kwam? Want dan ga ik zeer waarschijnlijk voor de non RFT...
52 liter heeft de 118i. Net als de M140i inderdaad. Maar ook net als de M2, en dat probleem merk je echt :xBeam87 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:57:
[...]
Met 48 liter in de 118i kom ik gemiddeld toch wel 750 km ver hoor, zeker nu alles 100 km p/u is en de zomerbanden er weer onder liggen. Vind ik wel prima eigenlijk.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ach. Moet zeggen : ik vond er eerst wat van. Maar tijdens woon werk gebruik ik gemiddeld benzine voor zo'n 10 km per dag. Dus kom ik met die tankinhoud nog best ver 😁.Simply1337 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:57:
ik win de tankinhoudcompetitie? 41L in mn 330e..
Hier 68 liter in de 6GT. En inderdaad, tanken deed even heel veel pijndeepbass909 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:10:
Ik heb met jullie te doen, ik heb tenminste nog 65 liter onder de cabrio hangen![]()
Al deed dat vooral pijn toen de benzineprijzen naar de €1,80 per liter gingen en ik minimaal 1 keer per week die tank wel aan het vullen was.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Bedankt voor je reactie. Hoe ik het lees is die demper alleen bij RFT modellen geleverd.deepbass909 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:07:
[...]
Dit is inderdaad een extra trillingsdemper, die doet niks met de wegligging. En grote kans dat die sowieso standaard gemonteerd zit op auto's bedoeld voor Nederland, want het wordt ook in combinatie met winterbanden toegepast.
Volgens mij hebben de M-modellen wel instelbare schokdempers, dus het kan zijn dat daar in de software wel verschil zit tussen een RFT en non-RFT versie, maar daar heb ik geen zicht op.
Er staan in de lijst dat deze demper alleen gemonteerd is in de volgende situaties:zunrob schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:42:
[...]
Bedankt voor je reactie. Hoe ik het lees is die demper alleen bij RFT modellen geleverd.
Is er iemand hier die een M140i/M240i heeft die eerst op RFT stond (af fabriek) en nu op non RFT rijdt? Hoe bevalt dat?
Eigenlijk is mijn vraag heel eenvoudig: kan ik onder mijn M140i die af fabriek met RFT kwam gewoon switchen naar non RFT, of zijn er (ergens) wijzigingen t.o.v. een non RFT af fabriek exemplaar waardoor dit niet aan te raden is?deepbass909 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:50:
[...]
Er staan in de lijst dat deze demper alleen gemonteerd is in de volgende situaties:
For vehicles with
Tire with run-flat functionality (S258A=Yes)
or
Winter instead of summer tires ex-fact. (S931A=Yes)
or
Winter wheels (S9WRA=Yes)
Bij M240i staan trouwens dezelfde onderdelen genoemd bij de vooras, dus dat lijkt gelijk aan de M135i
Betekend dit dan ook dat je eigenlijk bij een wielenwissel(zomer/winter) eigenlijk naar de garage moet om die bepaalde demper er in/uit te laten halen in bepaalde situaties?deepbass909 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:50:
[...]
Er staan in de lijst dat deze demper alleen gemonteerd is in de volgende situaties:
For vehicles with
Tire with run-flat functionality (S258A=Yes)
or
Winter instead of summer tires ex-fact. (S931A=Yes)
or
Winter wheels (S9WRA=Yes)
Bij M240i staan trouwens dezelfde onderdelen genoemd bij de vooras, dus dat lijkt gelijk aan de M135i
Goede vraag; raar toch?la_fusion schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:04:
[...]
Betekend dit dan ook dat je eigenlijk bij een wielenwissel(zomer/winter) eigenlijk naar de garage moet om die bepaalde demper er in/uit te laten halen in bepaalde situaties?
Als er inderdaad een verschil is zou je alleen moeten wisselen bij een switch van RFT naar non-RFT. Als je RFT zomerbanden hebt, waarom zou je dan voor winterbanden dat niet ook hebben zal de logica zijnla_fusion schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:04:
[...]
Betekend dit dan ook dat je eigenlijk bij een wielenwissel(zomer/winter) eigenlijk naar de garage moet om die bepaalde demper er in/uit te laten halen in bepaalde situaties?
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Het is een extra trillingsdemper, die blijkbaar noodzakelijk is bij RFT en winterbanden, maar niet bij normale, goede zomerbanden. In dat geval zal het hooguit wat extra onnodig gewicht zijn. Ik weet niet precies wat dat ding moet dempen, maar aangezien het alleen op de vooras zit, vermoed ik trillingen in het stuur die kunnen ontstaan met RTF en winterbanden. Dit type demper is een resonantiedemper, niet een bewegingsdemper.la_fusion schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:04:
[...]
Zou dan toch ook in 't boekje staan?zunrob schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:02:
[...]
Eigenlijk is mijn vraag heel eenvoudig: kan ik onder mijn M140i die af fabriek met RFT kwam gewoon switchen naar non RFT, of zijn er (ergens) wijzigingen t.o.v. een non RFT af fabriek exemplaar waardoor dit niet aan te raden is?
Deze kan je gewoon wisselen, men maakt geen specifieke (non) RFT auto's... ;-)zunrob schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:02:
[...]
Eigenlijk is mijn vraag heel eenvoudig: kan ik onder mijn M140i die af fabriek met RFT kwam gewoon switchen naar non RFT, of zijn er (ergens) wijzigingen t.o.v. een non RFT af fabriek exemplaar waardoor dit niet aan te raden is?
Mijn M140i stond standaard al op Pilot Supersports (goede band) en nu op Pilot Sport 4 (nog betere band).zunrob schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:42:
[...]
Is er iemand hier die een M140i/M240i heeft die eerst op RFT stond (af fabriek) en nu op non RFT rijdt? Hoe bevalt dat?
Idiocracy: it is real!
Nog geen ervaring mee. Sinds de wijziging doorgevoerd is, heb ik al niet meer op de snelweg gereden.alexbl69 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:22:
[...]
Hier 68 liter in de 6GT. En inderdaad, tanken deed even heel veel pijn.
Moet zeggen dat max 100 op de snelweg heel gunstig is voor het verbruik.
Klopt, ik tank eigenlijk altijd 48 liter en dan zit ik al wel vaak relatief ver in de 'brandstofreseve'. Actieradius is vrijwel altijd onder de 50 kilometer, maar er gaat 52 liter in.fsfikke schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:10:
[...]
52 liter heeft de 118i. Net als de M140i inderdaad. Maar ook net als de M2, en dat probleem merk je echt :x
Nu ligt mijn woon-werkverkeer al 5 weken stil en is het met name privé-verbruik door toertochtjes in de weekenden....dat karretje heeft het nog nooit zo rustig gehad, want normaal is het gemiddeld 750 km per week haha...dus ongeveer net meer dan één tank.Eagle Creek schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:17:
[...]
Ach. Moet zeggen : ik vond er eerst wat van. Maar tijdens woon werk gebruik ik gemiddeld benzine voor zo'n 10 km per dag. Dus kom ik met die tankinhoud nog best ver 😁.
Volgens mij was RFT een optie die je kon kiezen, en wat de eerste eigenaar dus heeft gedaan...duderuud schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:47:
[...]
Mijn M140i stond standaard al op Pilot Supersports (goede band) en nu op Pilot Sport 4 (nog betere band).
Wat gek dat de M140i standaard met én zonder RFT geleverd is...?
De info die ik hierboven linkte van RealOEM betrof een M135i, ik heb een M140i. Daar kan ik geen fysieke verschillen vinden. Vandaar mijn vraag of er misschien verschillen in de demping zouden zijn.RR46 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:00:
[...]
Deze kan je gewoon wisselen, men maakt geen specifieke (non) RFT auto's... ;-)
Natuurlijk is het wel zo, dat afhankelijk van je bandenkeuze versus motor bepaalde trillingsdempers worden toegevoegd. In dit geval heb jij dat dus, maar 99,9% van de mensen zal het niet merken als #20 ontbreekt op zijn/haar auto icm non RFT banden.
Dat lukt mij helaas niet. Rij je veel snelwegkilometers?Beam87 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:57:
[...]
Met 48 liter in de 118i kom ik gemiddeld toch wel 750 km ver hoor, zeker nu alles 100 km p/u is en de zomerbanden er weer onder liggen. Vind ik wel prima eigenlijk.
Ben ik niet met je eens, aangezien het om een specifieke vraag over het onderstel gaat van bepaalde modellenToff schreef op woensdag 15 april 2020 @ 00:16:
@deepbass909 Die RFT / non- RFT discussie heeft niet zo heel veel met BMW te maken en sleept zich eindeloos voort. Tijd voor een eigen topic?
Exact dat. Of gewoon even contact zoekt met een dealer / expert en zich laat informeren over eventuele technische verschillen.deepbass909 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 00:19:
[...]
Het zou alleen helpen als de vraagsteller gewoon aanneemt dat je onder een BMW origineel geleverd met RTF, gewoon non-RTF kan leggen en daarmee de wegligging drastisch verbeterd en de onderstellen verder identiek zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Pepppie op 15-04-2020 06:40 ]
Over het algemeen wel inderdaad, snelwegen en 80-kilometerwegen.Untouchablezz20 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 00:08:
[...]
Dat lukt mij helaas niet. Rij je veel snelwegkilometers?
Bedankt, duidelijk antwoord!deepbass909 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 00:19:
[...]
Ben ik niet met je eens, aangezien het om een specifieke vraag over het onderstel gaat van bepaalde modellen
Het zou alleen helpen als de vraagsteller gewoon aanneemt dat je onder een BMW origineel geleverd met RTF, gewoon non-RTF kan leggen en daarmee de wegligging drastisch verbeterd en de onderstellen verder identiek zijn.
En ik snap je opmerking, ben het ook met je eens, alleen kun je dit niet proberen. Je weet pas hoe het is als je honderden euro's hebt uitgegeven voor zo'n set. Een expert heb ik zelf niet kunnen vinden, en de dealer wist het me ook niet zeker vertellen. Vandaar hier de vraag ,die hierboven is beantwoord: bedankt!Pepppie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 06:40:
[...]
Exact dat. Of gewoon even contact zoekt met een dealer / expert en zich laat informeren over eventuele technische verschillen.
Daarnaast is het simpelweg persoonlijke voorkeur; wat vind je zelf lekker rijden? Is niet voor een ander te bepalen, dus moet hij echt zelf ervaren.
Dat scheelt zo enorm veel.Beam87 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:52:
[...]
Over het algemeen wel inderdaad, snelwegen en 80-kilometerwegen.
Waarbij ik ook wel moet zeggen dat ik altijd in Comfort rijd en daarnaast het gas niet altijd maar volledig intrap. Verder rijd ik best wel gedoseerd en anticiperend. Niet zozeer vanuit economisch of ecologisch perspectief, maar meer vanuit het oogpunt van de rust die het geeft.
Ah, dat verklaard jouw actieradius. Ik rij vooral binnendoor en dan lust de 118i wel een slokje. Ondanks dat ik ook gedoseerd en anticiperend rij, kom ik niet onder de 8l/100km.Beam87 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:52:
[...]
Over het algemeen wel inderdaad, snelwegen en 80-kilometerwegen.
Waarbij ik ook wel moet zeggen dat ik altijd in Comfort rijd en daarnaast het gas niet altijd maar volledig intrap. Verder rijd ik best wel gedoseerd en anticiperend. Niet zozeer vanuit economisch of ecologisch perspectief, maar meer vanuit het oogpunt van de rust die het geeft.
Absoluut niet volgas. Gedoseerd, zodat die tussen de 2000/2500 gaat schakelen.Simply1337 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:22:
hoe zwaar is je rechtervoet bij verkeerslichten?!
Zit nu op 7.4l/100km met mijn 330i.Untouchablezz20 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:46:
Ah, dat verklaard jouw actieradius. Ik rij vooral binnendoor en dan lust de 118i wel een slokje. Ondanks dat ik ook gedoseerd en anticiperend rij, kom ik niet onder de 8l/100km.
BMW Driving Assistant / BMW Assisted Driving, Autopilot is van de concurrent_Arthur schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:02:
[...]
Zit nu op 7.4l/100km met mijn 330i.
En dan gaat het gas er zo nu en dan goed op bij het verkeerslichtMaar ook gewoon rustig 50-60km op de autopilot.
[ Voor 3% gewijzigd door Eagle Creek op 15-04-2020 14:04 ]
BMW Personal CoPilot Pack (0ZT6)Eagle Creek schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:03:
BMW Driving Assistant / BMW Assisted Driving, Autopilot is van de concurrent.
Een maat van mij is voor wat retrofitting een keer naar M Coding in Remagen (Duitsland) geweest. Niet direct naast de deur, maar daar deden ze wel retrofitting van instrumentenclusters, navi-schermen en algemene codering. Hij was er wel tevreden over en alles werkt prima (retrofit van instrumentencluster in een F30).Untouchablezz20 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:50:
Heeft iemand al eens een retrofit uitgevoerd/ laten uitvoeren van navigation business naar professional?
Ben namelijk op zoek naar een adresje om dit te laten doen.
Misschien handig als je type + bj even vermeld. Ook in NL zijn er wel enkele bekende adressen die kunnen doen...Untouchablezz20 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:50:
Heeft iemand al eens een retrofit uitgevoerd/ laten uitvoeren van navigation business naar professional?
Ben namelijk op zoek naar een adresje om dit te laten doen.
F20 118i bj 2017RR46 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:52:
[...]
Misschien handig als je type + bj even vermeld. Ook in NL zijn er wel enkele bekende adressen die kunnen doen...
Dus dit. In Veel op de ACC. Qua verbruik: geen idee. Let ik eigenlijk nooit op. Duitsland heb ik 'm even goed op z'n staart getrapt._Arthur schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:02:
[...]
En dan gaat het gas er zo nu en dan goed op bij het verkeerslichtMaar ook gewoon rustig 50-60km op de autopilot.
Mijn 330 doet het andersom, 1:7,6_Arthur schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:02:
[...]
:strip_exif()/f/image/hlsw2k3Ty7eL4xkIhJptreZW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W3PR5yudP81PF63GNfWV2G72.jpg?f=fotoalbum_large)
Gebrek aan doorzettingsvermogen, met dezelfde motor haal ik makkelijk 1:5
[ Voor 6% gewijzigd door menno3274 op 21-04-2020 09:02 ]
https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1182679Untouchablezz20 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:08:
Iemand ervaring met het resetten van de adaptiewaarden van de ZF? Dit zou je kunnen doen door o.a. het gaspedaal voor een bepaalde tijd in te drukken. Iemand dit al eens geprobeerd? Of is het een fabeltje?
Het is een fabeltje. Fora staan vol met uitleg hoe je adapties zou resetten. Er wordt geklooid met het gaspedaal etc. En je merkt dan inderdaad verschil. Echter reset je er geen adapties mee. De ZF8 kent 2 typen adapties:Untouchablezz20 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:08:
Iemand ervaring met het resetten van de adaptiewaarden van de ZF? Dit zou je kunnen doen door o.a. het gaspedaal voor een bepaalde tijd in te drukken. Iemand dit al eens geprobeerd? Of is het een fabeltje?
[ Voor 5% gewijzigd door blurryilluzion op 21-04-2020 10:25 . Reden: Tweede link toegevoegd. ]
Wat ik van de oudere BMW's weet, is dat adaptaties wissen via het gaspedaal, vooral het wissen van de brandstoftrims was en bij sommige automaten de schakelmomenten. Dat had geen gigantische verschillen, maar kon in sommige gevallen een te conservatieve adaptatie verwijderen.blurryilluzion schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:13:
[...]
Het is een fabeltje. Fora staan vol met uitleg hoe je adapties zou resetten. Er wordt geklooid met het gaspedaal etc. En je merkt dan inderdaad verschil. Echter reset je er geen adapties mee. De ZF8 kent 2 typen adapties:
1. Quickcharge tijden en drukken voor de olie naar de koppelingspakketten (om juiste schakelmoment te krijgen).
2. Olieslijtage.
Die eerste moet je sowieso niet resetten, want als die adapties te groot zijn (wegens verregaande slijtage van een koppelingspakket of interne olielekkage) en je wist ze, dan rijdt de auto niet meer omdat de bak in storing schiet. De olie adapties worden enkel gereset bij een oliewissel. (aan te raden om elke 80.000-120.000km te doen).
Wat je wel reset met dat gaspedaal verhaal? Daar zijn twijfels over. Het vermoeden is dat de gasklep wordt geherinitialiseerd.
Lees dit eens als je benieuwd bent wat adapties zijn en waar ze voor dienen.
En hier een voorbeeld van iemand die wél echt adapties heeft gereset, en meteen kon reviseren.
Dat blijft natuurlijk altijd erg persoonlijk, hoeveel spullen je meeneemt op vakantie. Ik vond het in een E91 touring al krap met 1 baby. De kinderwagen, Bugaboo, neemt gewoon veel ruimte in en dan moet je nog allerlei zooi meenemen voor je baby waarvan je nooit wist dat je dat nodig zou hebben. Ook moet je even onderzoek doen hoe ver je stoel naar achter kan als je daarachter een maxi-cosi hebt zitten, in de 3 serie kon ik met 1,87m niet op mijn optimale zit positie zitten maar moest ik altijd 1 klik naar voren. Niet onoverkoombaar maar dit is nog een stapje een probleem in een 1 serie. Mocht je vrouw erg klein zijn dan kan je natuurlijk de maxi cosi ook aan haar kant zetten. Maar aan de andere kant, hoe groot je auto ook is, op vakantie zit hij altijd volsjaak81 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:30:
iemand hier ervaring met een BMW E87 1-serie en een baby? Er is namelijk een kleine op komst en oriënteer me op een andere auto. 1 serie lijkt me wel wat maar ik weet van de E87 dat deze als erg krap bekend staat. Dus zou het lukken om 2 volwassen+baby in maxi cosi+spullen voor bijvoorbeeld 1 week vakantie mee te nemen? Of kan ik dan beter voor een 3 serie touring/sedan gaan?
>> Signature?
Maxicosi zou ik sowieso altijd achter de bijrijder zetten, voor een bestuurder is een goede zitpositie essentieel, voor de bijrijder niet. Daarvoor maakt het vaak niet zoveel uit als de stoel net iets verder naar voren staat dan normaal.ChiLLeR schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:32:
[...]
Dat blijft natuurlijk altijd erg persoonlijk, hoeveel spullen je meeneemt op vakantie. Ik vond het in een E91 touring al krap met 1 baby. De kinderwagen, Bugaboo, neemt gewoon veel ruimte in en dan moet je nog allerlei zooi meenemen voor je baby waarvan je nooit wist dat je dat nodig zou hebben. Ook moet je even onderzoek doen hoe ver je stoel naar achter kan als je daarachter een maxi-cosi hebt zitten, in de 3 serie kon ik met 1,87m niet op mijn optimale zit positie zitten maar moest ik altijd 1 klik naar voren. Niet onoverkoombaar maar dit is nog een stapje een probleem in een 1 serie. Mocht je vrouw erg klein zijn dan kan je natuurlijk de maxi cosi ook aan haar kant zetten. Maar aan de andere kant, hoe groot je auto ook is, op vakantie zit hij altijd vol
Daarnaast is het ook veiliger om je baby uit de auto te halen aan de "stille" kant en niet aan de kant van de weg waar het verkeer nog langs je kan razen..deepbass909 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:13:
[...]
Maxicosi zou ik sowieso altijd achter de bijrijder zetten, voor een bestuurder is een goede zitpositie essentieel, voor de bijrijder niet. Daarvoor maakt het vaak niet zoveel uit als de stoel net iets verder naar voren staat dan normaal.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
ChiLLeR schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:32:
[...]
Dat blijft natuurlijk altijd erg persoonlijk, hoeveel spullen je meeneemt op vakantie. Ik vond het in een E91 touring al krap met 1 baby. De kinderwagen, Bugaboo, neemt gewoon veel ruimte in en dan moet je nog allerlei zooi meenemen voor je baby waarvan je nooit wist dat je dat nodig zou hebben. Ook moet je even onderzoek doen hoe ver je stoel naar achter kan als je daarachter een maxi-cosi hebt zitten, in de 3 serie kon ik met 1,87m niet op mijn optimale zit positie zitten maar moest ik altijd 1 klik naar voren. Niet onoverkoombaar maar dit is nog een stapje een probleem in een 1 serie. Mocht je vrouw erg klein zijn dan kan je natuurlijk de maxi cosi ook aan haar kant zetten. Maar aan de andere kant, hoe groot je auto ook is, op vakantie zit hij altijd vol
deepbass909 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:13:
[...]
Maxicosi zou ik sowieso altijd achter de bijrijder zetten, voor een bestuurder is een goede zitpositie essentieel, voor de bijrijder niet. Daarvoor maakt het vaak niet zoveel uit als de stoel net iets verder naar voren staat dan normaal.
okee bedankt voor jullie antwoorden. We zijn gelukkig niet zo lang beiden, stoeltje zal wss wel gaan passen. Probleem zit hm denk ik met name in de kofferbak, vooral wanneer de bugaboo mee moet ben ik bang dat dit bij een E87 al meteen zorgt voor een gevulde kofferbak. Vooral omdat het wel de bedoeling is dat de auto wel wat langer blijft en er dan wss ook een tweede bij gaat komen, denk dat het dan al helemaal te krap zal worden?JanHenk schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:18:
[...]
Daarnaast is het ook veiliger om je baby uit de auto te halen aan de "stille" kant en niet aan de kant van de weg waar het verkeer nog langs je kan razen..![]()
Zelf trouwens ook die ervaring. Mijn vriendin is uitgerekend over één week en zoals het hoort de babystoel al even geprobeerd. In een F31 houdt het niet over, hij hoort immers tegen de rijrichting in opgesteld te worden. De passagiersstoel moet daarom toch best wel een stukje naar voren c.q. rechtop.
Vergis je niet in het kleine formaat van een E87.sjaak81 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:26:
[...]
[...]
[...]
okee bedankt voor jullie antwoorden. We zijn gelukkig niet zo lang beiden, stoeltje zal wss wel gaan passen. Probleem zit hm denk ik met name in de kofferbak, vooral wanneer de bugaboo mee moet ben ik bang dat dit bij een E87 al meteen zorgt voor een gevulde kofferbak. Vooral omdat het wel de bedoeling is dat de auto wel wat langer blijft en er dan wss ook een tweede bij gaat komen, denk dat het dan al helemaal te krap zal worden?
Een dakkoffer is zelfs met een F31 geen overbodige luxe. Dat levert je een enorme extra ruimte op voor allerhande spullen. Als vakantie er nog in zit dit jaar, ga ik ook op zoek naar een fatsoenlijke dakkoffer, je kan daar zoveel liter aan spul in kwijt...la_fusion schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:40:
Ik weet niet wat het verschil in binnenruimte is tussen een E87 en een F20 maar hier nog een link met mijn ervaring:
la_fusion in "Het grote BMW-topic #14"
Inmiddels besloten dat ik geen 3 serie touring ga aanschaffen. Met dakkoffer lukt het prima op vakanties en ook een tweede kind moet er wel bijpassen. Voordeel is dat ik zelf niet zo groot ben, dus zolang de kleine in de maxi cosi moet en dus veel plek inneemt, wordt die achter mij geplaatst en heeft mijn vriendin zo wat meer beenruimte.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Kun je me op weg helpen?RR46 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:52:
[...]
Misschien handig als je type + bj even vermeld. Ook in NL zijn er wel enkele bekende adressen die kunnen doen...
Een goede grap mag vrienden kosten.
dus dan zou het praktischer zijn om gewoon voor een BMW 3-touring te gaan? Dan komt nog het dilemma sedan of touring? Heb je die extra ruimte van de touring nodig?Tomatoman schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:09:
Anders dan je misschien zou verwachten nemen baby’s en jongere kinderen meer ruimte op de achterbank in beslag dan oudere kinderen.Bij de autokeuze heb je daardoor bij (grofstoffelijk) nul- tot vijfjarigen de grootste ruimtebehoefte op de achterbank. Daarna neemt de ruimtebehoefte flink af. Ik kan me nog herinneren dat mijn dochter toen ze nog kleiner was ooit klaagde dat ze mijn 5-serie (F11) achterin zo klein vond
- Bij een achterwaarts geplaatst babyzitje komt dat doordat de voorstoel als je hem naar achteren kantelt al snel tegen de hoge achterkant van het babyzitje aankomt. Resultaat: voorstel moet ver naar voren of rugleuning voorstoel moet rechtop.
- Bij een voorwaarts geplaatst kinderzitje steken de benen van het kind bij jongere kinderen rechtuit naar voren. De benen zijn dusdanig kort dat ze niet bij de knieën kunnen buigen, over de rand van de stoel heen. Waar een ouder kind en een volwassene met de voeten omlaag zitten, zit een kind dus met de voeten naar voren. Resultaat: voorstoel moet ver naar voren.
Een goede grap mag vrienden kosten.
If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.
dus of een 3 serie touring of een BMW 1 serie met dakkoffer. Iemand nog ervaring met een sedan? en dan met name de ruimte in de kofferbak?la_fusion schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:53:
Een 3 touring maakt het vooral makkelijker maar het is niet perse nodig. Zoals gezegd, bij mij lukt het allemaal prima. Weekendjes weg betekend al snel dat je OF een dakkoffer nodig hebt of een touring. Vooral omdat de kinderwagen al bijna heel je koffer vult, met name als ze nog in de wieg liggen.
Zoals gezegd, heb ik geen touring en ondanks dat het wellicht makkelijker zou zijn, scheelt het nu zoveel dat ik niet perse altijd met een grote auto moet rondrijden, voor minder geld een grotere motor heb, minder maandlasten en voor die keer dat we toch een weekend weggaan heb ik de dakkoffer die ik toch al nodig heb voor vakantie.
Als we een enkel nachtje weggaan dan is de dakkoffer overigens niet nodig.. wagen past achterin, tentje voor onze dochter om in te slapen en kleren passen makkelijk tussen de voorstoel en de achterbank, net als onze eigen kleding.
haha, mooie auto maar helaas ruim boven budgetelmerblues schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:44:
Kijk anders eens bij een 3GT. Grotere wielbasis, enorme sloot ruimte op de achterbank, flinke kofferruimte.
Voor een weekend weg wel. Ga je langer, dan heb je denk ik al snel ook bij de 3 en dakkoffer nodig. Wat wel belangrijk is om te weten.. ik wil het liefste de hoedenplank gewoon vlak hebben en niets er bovenop leggen.sjaak81 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:23:
[...]
dus of een 3 serie touring of een BMW 1 serie met dakkoffer. Iemand nog ervaring met een sedan? en dan met name de ruimte in de kofferbak?
Spullen op je hoedenplank is sowieso gevaarlijk bij hard remmen. En lijkt me helemaal met een kind aan boord.la_fusion schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:43:
[...]
Voor een weekend weg wel. Ga je langer, dan heb je denk ik al snel ook bij de 3 en dakkoffer nodig. Wat wel belangrijk is om te weten.. ik wil het liefste de hoedenplank gewoon vlak hebben en niets er bovenop leggen.
Ik heb mijn E90 gekregen 2 weken voordat mijn eerste werd geboren, sindsdien een F30 en nu een G20 met inmiddels 2 kids (7 en 9 nu). Nooit serieus ruimte gebrek gehad, weekendje weg lukt mij nog wel zonder dakkoffer, die gebruik ik alleen voor wintersport eigenlijk. Maar misschien ben ik ook wat kritischer in wat er mee gaat dan als ik een touring zou hebben.sjaak81 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:23:
[...]
dus of een 3 serie touring of een BMW 1 serie met dakkoffer. Iemand nog ervaring met een sedan? en dan met name de ruimte in de kofferbak?
C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase
Let ook goed op bij de keuze van kinderwagen, sommige zijn echt veel compacter in te klappen dan andere. Hier thuis een f30 en e87 en een kind van inmidddels 3, we zijn toen met de e87 gaan passen voor kinderwagens. Deze vult met gemak de kofferruimte en sommige passen helemaal niet. Wij zijn uiteindelijk uitgekomen op een Joolz Geo om die reden.sjaak81 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:57:
Dank voor jullie reacties, ik ga op zoek naar een mooie touring, zal waarschijnlijk toch een stuk praktischer zijn dan een sedan of 1 serie
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Hier ook een baby op komst. Dat was binnen mijn budget een goed excuus om een nette E61 te kopen.sjaak81 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:30:
iemand hier ervaring met een BMW E87 1-serie en een baby? Er is namelijk een kleine op komst en oriënteer me op een andere auto. 1 serie lijkt me wel wat maar ik weet van de E87 dat deze als erg krap bekend staat. Dus zou het lukken om 2 volwassen+baby in maxi cosi+spullen voor bijvoorbeeld 1 week vakantie mee te nemen? Of kan ik dan beter voor een 3 serie touring/sedan gaan?
Ik heb geen baby's en bijbehorende spullen mee te slepen dus zit niet met dit issue. Maar ben het met je eens dat de kofferruimte van de 330e beperkt is. Het viel mij gelukkig mee en koffers passen wel maar buggy's en extra zaken worden uitdagend...Simply1337 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:04:
Lief dagboek,
in de 330e gaat niks passen, dus ter zijne tijde gaan we kijken voor een touring.
Het ligt niet aan jouw, maar aan mij. sorry.
xXx, Simply1337
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq