Zon setje die er zooi inspuit is niet best. Had pas ook lekke band. Toen gepompt zonder die zooi. Anwb was blij dat ik dat spul er niet in gedaan had. Ik ga denk ik zelf zo'n prop setje kopen met zon boortje en die in de auto leggenSnake schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:29:
[...]
Dit.
Een kit is (bijna) hetzelfde als een reservewiel, je hebt er maar 1.
RFT slijt sneller, rijdt ongemakkelijker, plakt minder, ...
Vergeet je bandenpomp niet.wimpie007 schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:17:
[...]
Zon setje die er zooi inspuit is niet best. Had pas ook lekke band. Toen gepompt zonder die zooi. Anwb was blij dat ik dat spul er niet in gedaan had. Ik ga denk ik zelf zo'n prop setje kopen met zon boortje en die in de auto leggen
Nee, die zooi is het einde van je band, maar het op de vluchtstrook oppompen van een lekke band is tegenwoordig ook niet ongevaarlijk.wimpie007 schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:17:
[...]
Zon setje die er zooi inspuit is niet best. Had pas ook lekke band. Toen gepompt zonder die zooi. Anwb was blij dat ik dat spul er niet in gedaan had. Ik ga denk ik zelf zo'n prop setje kopen met zon boortje en die in de auto leggen
Zo'n prop is ook maar een hulpmiddel om thuis te komen en geen serieuze reparatie en zeker niet iets wat ik graag op een vluchtstrook zou doen.
Doe mij maar RFT. Kan je 4 lekke banden tegelijk krijgen en alsnog veilig je weg vervolgen, met aangepaste snelheid.
Voor 600 euro moet je wel erg goede vriendjes zijn met de bandenboer want de T0 versie kost zo te zien 200,20 euro per band: https://www.autobandenmar...p.pl?PoD=107__R-377503__Xduderuud schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:33:
[...]
Zo, dat is duur! Ik heb bij de lokale bandenboer €600 betaald voor dezelfde set.
Maar goed, ook al zit je dan rond de 850 euro inclusief montage, de BMW dealer is en blijft duurder
Heerlijk die rft. Ik heb ondertussen twee lekke banden gehad (tijdens mijn leasetijd period van 20 jaar nooit een lekker band gehad en nu met een prive auto gelijk 2 keer) en vond het heerlijk dat ik gewoon mijn rit naar huis af kon maken. 50Km per uur reed niet heel fijn maar gewoon 80Km per uur was helemaal top.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Dit is een hardnekkig misverstand dat ik regelmatig voorbij zie komen. Dat spul is vervelend van je band en velg te verwijderen maar het betekent zeker niet het einde van de band. Ik spreek uit eigen ervaring.
Dan heb jij dezelfde ervaring als ik. Decennialang geen lekke band, maar met RFT's al 2 keer.Tylen schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 07:44:
Heerlijk die rft. Ik heb ondertussen twee lekke banden gehad (tijdens mijn leasetijd period van 20 jaar nooit een lekker band gehad en nu met een prive auto gelijk 2 keer) en vond het heerlijk dat ik gewoon mijn rit naar huis af kon maken. 50Km per uur reed niet heel fijn maar gewoon 80Km per uur was helemaal top.
Is dat toeval
Heb nu geen RFT's meer aangezien het comfort toch een stuk minder is/was.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik vind onze E61 juist strakker sturen met de RFT ipv de niet RTF's. Hij lijkt wat minder weg te lopen over de wangen van de band in de bochten.
Ik heb voor mijn winterbanden ook gekozen voor non-RFT's. Krijg je op weg naar wintersport pech, dan rij je niet op je RFT's door naar je bestemming, was mijn gedachte... Hulp heb je toch nodig, dus dan maar meteen de pechhulp inschakelen.
De ANWB heeft tegenwoordig een "universeel" reservewiel, overigens. Blijkbaar zijn er steeds meer mensen die geen reservewiel hebben én geen RFT's.
Ik sluit voor mijn volgende set zomerbanden niet de non-RFT's bij voorbaat uit. Zou zomaar kunnen dat ik daar voor ga kiezen, dus.
De ANWB heeft tegenwoordig een "universeel" reservewiel, overigens. Blijkbaar zijn er steeds meer mensen die geen reservewiel hebben én geen RFT's.
Ik sluit voor mijn volgende set zomerbanden niet de non-RFT's bij voorbaat uit. Zou zomaar kunnen dat ik daar voor ga kiezen, dus.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
RFT's sturen strakker, maar zijn (naar mijn mening) wel oncomfortabeler.loeberce schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:41:
Ik vind onze E61 juist strakker sturen met de RFT ipv de niet RTF's. Hij lijkt wat minder weg te lopen over de wangen van de band in de bochten.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat zou goed kunnen. Wij rijden op 17" (225-50-R17); die maat is sowieso comfortabeler dan de grotere velgmaten.alexbl69 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:38:
[...]
RFT's sturen strakker, maar zijn (naar mijn mening) wel oncomfortabeler.
In m'n 3er heb ik voldoende plek (over) voor een 16" (205) reservewiel bij het maken van roadtrips of andere lange afstanden.JanHenk schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:27:
Ik heb voor mijn winterbanden ook gekozen voor non-RFT's. Krijg je op weg naar wintersport pech, dan rij je niet op je RFT's door naar je bestemming, was mijn gedachte... Hulp heb je toch nodig, dus dan maar meteen de pechhulp inschakelen.
Zo groot zijn die niet.
---
Meermaals een lekke band gehad de afgelopen jaren, de oorzaak is dat de vriendin dagelijks over industriële wegen rijdt en daar ligt wel eens wat troep.
Ik kan melden dat een schroef of spijker in je (non-RFT) band een tijdje onopgemerkt kan blijven.
Ik zie RFT's als een middel om veilig(er) de eerstvolgende afslag te bereiken, niet als een tool om thuis te komen.
Wij hebben hier redelijk veel afslagen en drukke wegen. Als je ergens woont waar er > 30 KM weg tussen afslagen zit en er weinig verkeer voor je zit dan heeft het mogelijk meer nut om op RFT's te rijden.
- knip -
Waar veel mensen ook geen rekening mee houden is dat ze RFT's gebruiken op oudere auto's zonder bandenspanningssensoren, zo stond mijn Z3 stond op runflats toen ik hem kocht. Hardstikke leuk maar als je dan een lekke band hebt merk je het waarschijnlijk pas als je band aan flarden gaat omdat je te lang/hard door blijft rijden.
Best een risico! Een spijker in je band met een runflat zou je wel vrij snel moeten merken doordat de auto je dat weet te melden. Anders is het nog bloedlink.MadMarky schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:47:
Waar veel mensen ook geen rekening mee houden is dat ze RFT's gebruiken op oudere auto's zonder bandenspanningssensoren, zo stond mijn Z3 stond op runflats toen ik hem kocht. Hardstikke leuk maar als je dan een lekke band hebt merk je het waarschijnlijk pas als je band aan flarden gaat omdat je te lang/hard door blijft rijden.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
De melding komt pas als de spijker uit de band is.Eagle Creek schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:56:
[...]
Best een risico! Een spijker in je band met een runflat zou je wel vrij snel moeten merken doordat de auto je dat weet te melden. Anders is het nog bloedlink.
Zolang het voorwerp in de band blijft zitten is de kans aanzienlijk dat de band gedurende lange tijd op druk blijft.
- knip -
Zolang je druk op je band hebt rijdt je ook niet met een lekke band. Het gaat om de situatie waarin mensen aangeven op de runflat te rijden die eigenlijk geen lucht meer in zich heeft, zonder zit te weten.Raymond P schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:02:
[...]
De melding komt pas als de spijker uit de band is.
Zolang het voorwerp in de band blijft zitten is de kans aanzienlijk dat de band gedurende lange tijd op druk blijft.
Weet ook nooit zo goed waar die RFT haat vandaan komt. Ik houd altijd maar in m’n achterhoofd dat ze de auto’s volledig testen mét RFTs.
Dus zonder zullen ze nog comfortabeler zijn, met de bijwerking dat gedrag anders zal zijn. Omdat ze simpelweg de auto’s daar niet op inrichten tijdens de volwaardige development cycles.
Dus zonder zullen ze nog comfortabeler zijn, met de bijwerking dat gedrag anders zal zijn. Omdat ze simpelweg de auto’s daar niet op inrichten tijdens de volwaardige development cycles.
Een lek is een gat dat er niet hoort te zitten.
Afhankelijk waar het voorwerp de band doorgeboord heeft is dit gevaarlijker dan zonder lucht rijden.
En tenzij je met een hele lage wang rondrijdt lijkt het mij haast onmogelijk om een lege run-flat niet op te merken.
Je auto is (prima) bestuurbaar maar elke stuurbeweging die je maakt zal je direct voelen dat er iets niet ok is.
Los daarvan ben ik het wel eens dat RFT zonder bandenspanningssensoren een slecht idee is.
Een Z3 heeft echter wel TPMS op basis van ABS als ik mij niet vergis. Een lege RFT zou, voordat het echt gevaarlijk wordt, ook gewoon een melding moeten geven.
Afhankelijk waar het voorwerp de band doorgeboord heeft is dit gevaarlijker dan zonder lucht rijden.
En tenzij je met een hele lage wang rondrijdt lijkt het mij haast onmogelijk om een lege run-flat niet op te merken.
Je auto is (prima) bestuurbaar maar elke stuurbeweging die je maakt zal je direct voelen dat er iets niet ok is.
Los daarvan ben ik het wel eens dat RFT zonder bandenspanningssensoren een slecht idee is.
Een Z3 heeft echter wel TPMS op basis van ABS als ik mij niet vergis. Een lege RFT zou, voordat het echt gevaarlijk wordt, ook gewoon een melding moeten geven.
- knip -
Zo lang er nog mensen zijn die een gewone lekke band niet opmerken, heb ik er geen vertrouwen in dat mensen een lekke RFT zonder bandenspanningsindicatie wel opmerken....
https://www.autoblog.nl/n...o-krijgt-taakstraf-128473
https://www.amt.nl/werkpl...rschuwingslampje-10163417
En een kleine nuance erop:De rechtbank in Den Haag heeft gister geoordeeld dat we zeer serieus moeten omgaan met de waarschuwingslampjes van een voertuig. Al is het verhaal hier heel anders. Een 38-jarige man uit Moordrecht reed in de zomer van 2017 met een kapotte band over de A20. De auto gaf door middel van een lampje aan dat er iets mis was, maar de man bleef stug doorrijden. Zelfs zonder de lampjes kon de man weten dat er iets mis was, op gegeven moment was de band zo kapot dat het stuur hevig ging trillen.
https://www.amt.nl/werkpl...rschuwingslampje-10163417
[ Voor 84% gewijzigd door Eagle Creek op 07-04-2020 13:40 ]
Voor de groep die meldingen negeert en geen gevoel voor autorijden heeft is RFT natuurlijk veel veiliger.loeberce schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:02:
Zo lang er nog mensen zijn die een gewone lekke band niet opmerken, heb ik er geen vertrouwen in dat mensen een lekke RFT zonder bandenspanningsindicatie wel opmerken....
Wel of geen bandenspanningsensor maakt voor die groep geen verschil.
- knip -
Haat is wel een overdreven term maar ik ben er zelf ook geen fan. Simpelweg omdat het met een sportonderstel (E90) gewoon te hard is. Bovendien duurder. Maar heb je een 5 serie met normaal onderstel kan ik mij voorstellen dat het prima rijden is. Het is ook maar net wat je gewend bent.graceful schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:50:
Weet ook nooit zo goed waar die RFT haat vandaan komt. Ik houd altijd maar in m’n achterhoofd dat ze de auto’s volledig testen mét RFTs.
En RFT is ook niet altijd heilig, want is de wang beschadigt kun je ook niet doorrijden. Ik heb dus maar de gok genomen en bel de ANWB bij een lekke band. Tsja in de 12 jaar (25k pj) dat ik nu rij heb ik 1 keer een lekke band gehad. En toen heb ik kunnen doorrijden omdat de spijker er in bleef zitten. Het risico is acceptabel voor mij.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Jij wel, ik misschien ook wel, maar de gemiddelde bestuurder? Je wilt niet weten met wat voor gebreken sommigen rondrijden zonder ooit iets gemerkt te hebbenRaymond P schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:54:
Een lek is een gat dat er niet hoort te zitten.

De Z4 wel, de Z3 niet. Hooguit misschien een DSC foumelding maar dat associeer je niet met een lege band.Los daarvan ben ik het wel eens dat RFT zonder bandenspanningssensoren een slecht idee is.
Wanghoogte is maar 35 bij mij. Ik heb één keer een bijna lege achterband gehad door een schroef, daar kwam ik na meer dan een kilometer stadsverkeer pas achter omdat de auto toch wel wat naar rechts aan het trekken was. Of ik dat met een runflat gemerkt zou hebben? Ik vraag het me af.
m'n F30 met RFT's icm M sport onderstel (niet adaptief) is gevoelsmatig echt perfect afgesteld. niet te hard, maar hard genoeg om te weten dat je toch een sportonderstel hebt, niet te zacht, maar wel strak en sportief genoeg dat het amper deinst of rolt.
Klinkerwegen kunnen wat irritant zijn, maar alsnog beter dan de a/b-segment suspensies, maar voor de rest? hemels.
Had ook ergens gelezen dat de afstelling van de PHEV's icm M onderstel een tikkeltje anders was omdat er in de bagage doodgewicht ten alle tijde mee moet.
Klinkerwegen kunnen wat irritant zijn, maar alsnog beter dan de a/b-segment suspensies, maar voor de rest? hemels.
Had ook ergens gelezen dat de afstelling van de PHEV's icm M onderstel een tikkeltje anders was omdat er in de bagage doodgewicht ten alle tijde mee moet.
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Heb overigens de gevraagde interieur foto’s toegevoegd aan de originele post;
graceful in "Het grote BMW-topic #14"
De achterbank ziet er wat lichter uit door de foto.
Het zou zomaar kunnen dat je dat onderschat. Er is natuurlijk een groep die daar nog onder zit.MadMarky schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:14:
Jij wel, ik misschien ook wel, maar de gemiddelde bestuurder? Je wilt niet weten met wat voor gebreken sommigen rondrijden zonder ooit iets gemerkt te hebben
Ah my bad, E39 had het (FTM) dan wel.De Z4 wel, de Z3 niet. Hooguit misschien een DSC foumelding maar dat associeer je niet met een lege band.
Yep een van de nadelen van rijden op 255/35/18, je band is nog geen 9cm hoog, een fractie daarvan is wang. Een zachte band valt veel minder snel op.Wanghoogte is maar 35 bij mij. Ik heb één keer een bijna lege achterband gehad door een schroef, daar kwam ik na meer dan een kilometer stadsverkeer pas achter omdat de auto toch wel wat naar rechts aan het trekken was. Of ik dat met een runflat gemerkt zou hebben? Ik vraag het me af.
- knip -
Héerlijk. Prachtig!graceful schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:29:
Mocha?
Maar zit jij zelf vaker voor of achterin?graceful schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:29:
Momenteel rij ik alles zelf, dat is gezien de situatie.
Normaal rij ik alleen korte afstanden (<40km) zelf.
Om nog even aan te haken bij de wel/niet RFT discussie, zou het uitmaken als je op hoge snelheid een klapband krijgt met of zonder RFT? Ik kan me voorstellen dat je met een RFT veiliger zou moeten kunnen stoppen. Nu weet ik überhaupt niet of echte klapbanden nog voorkomen met de kwaliteit van het huidige rubber?
Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter
Bij klapbanden maakt het volgens mij helemaal niets uit. Gelukkig gebeurd dat niet zo vaak.jordy2811 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:13:
Om nog even aan te haken bij de wel/niet RFT discussie, zou het uitmaken als je op hoge snelheid een klapband krijgt met of zonder RFT? Ik kan me voorstellen dat je met een RFT veiliger zou moeten kunnen stoppen. Nu weet ik überhaupt niet of echte klapbanden nog voorkomen met de kwaliteit van het huidige rubber?
Klapband is al een pak moeilijker met TPMS.Fonta schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:43:
[...]
Bij klapbanden maakt het volgens mij helemaal niets uit. Gelukkig gebeurd dat niet zo vaak.
Klapband is omdat je niet genoeg lucht hebt, of een te oude band.
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Wel erg veel blauwe ledjes, dat kan uit neem ik aangraceful schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:29:

In de RFT discussie, de RFT's van 10 jaar geleden (waar de E90 mee geleverd werd) waren echt een pak stugger dan een normale band. Maar ook de banden techniek staat niet stil, dus nu is het verschil tussen een RFT en een normale band een stuk kleiner.
Voor zomer rijd ik nog netjes op RFT, maar in de winter niet. Zo lang ik de mij gewenste banden in RFT kan krijgen vind ik het prima, als dat moeilijk word gaan er zonder twijfel normale banden op.
Die reparatie kitjes bieden ook weinig oplossing meestal, behalve veel prut. Als ik een lekke band heb (maar gaat met de auto al 15 jaar goed...) dan bel ik de ANWB.
[ Voor 46% gewijzigd door --MP-- op 07-04-2020 20:50 ]
Dit klopt volgens mij deels. Een M140i kwam standaard met non RFT uit de fabriek, maar was als optie leverbaar met RFT. Geen andere aanpassingen aan de auto. Bij de voorganger M135i was dit wel zo, die had bij de optie RFT ook extra of andere rubbers bij de ophanging.graceful schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:50:
Onze F45 kwam met non RFT. In eerste instantie leverde BMW een winterset met RFT. Dit reed echt niet fijn.
Dus denk idd dat ze getest en afgestemd worden met een bepaalde soort, maar dat er wel toleranties/uitzonderingen zijn.
Overigens vind ik de keuze voor zomerbanden onder de M140i lastig. Ik ben hem alleen gewend met de RFT banden en dat rijdt absoluut niet slecht. De vraag is natuurlijk hoe anders/beter het is met een MPS4... Krijg de indruk dat ander mensen hier met een M140i of M240i met non RFT rijden. Hoe is jullie de overgang bevallen? Wat is anders?
[ Voor 29% gewijzigd door zunrob op 07-04-2020 23:08 ]
Het viel mij overigens wel op dat je bij de nieuwe 3 (G2x) nu qua opties voor een reservewiel kunt kiezen. Dat was bij oude 3 (F3x) niet zo, daar zat je atlijd vast aan dat RFT gemeuk.
If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.
Behalve bij de 330e dan..
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.zunrob schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:58:
Overigens vind ik de keuze voor zomerbanden onder de M140i lastig. Ik ben hem alleen gewend met de RFT banden en dat rijdt absoluut niet slecht. De vraag is natuurlijk hoe anders/beter het is met een MPS4... Krijg de indruk dat ander mensen hier met een M140i of M240i met non RFT rijden. Hoe is jullie de overgang bevallen? Wat is anders?
Ik heb RFT's onder de mijne zitten, zowel zomer als winter; in beide gevallen ook de standaard staggered setup: 225/40R18 + 245/35R18. Ik kan niet zeggen dat ze echt hard zijn, met zo'n lage band is dat sowieso wel te verwachten. M'n Golf stond op 225/40R18 rondom zonder RFT's en dat was echt niet comfortabeler dan nu.
Winterbanden zijn nu Pirelli's (niemand anders maakt runflats op deze maten
Zomerbanden zijn vooralsnog Bridgestone's, maar die zijn binnenkort aan vervanging toe. Ik ben er ook niet echt tevreden over (zaten er al onder toen ik de auto kocht), vrij lawaaiig en de grip is matig. Dat "binnenkort" gaat dan ook iets verkort worden dankzij mijn ZRVS
Het is jammer dat dingen als de PS4 simpelweg niet beschikbaar zijn als RFT's in deze maten. Ze zijn er wel als RFT's, maar in andere maten (225/45 en 255/40 op 18"; zijn net iets dikkere banden).
ach.. kofferbak is 40cm hoog, er past prima 1 velg in de bak.. overige bagage mag je dan vergeten.Eagle Creek schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:41:
Behalve bij de 330e dan..
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Ik heb als winterbanden op de M240i runflats van Continental eronder zitten (Winter Contact TS830P* RSC) in 18" 225/40/18. Standaard setje van BMW op de 388 velgen.Werelds schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:01:
[...]
Winterbanden zijn nu Pirelli's (niemand anders maakt runflats op deze maten) waar ik heel tevreden over ben.
Had ze er dit jaar helemaal niet onder gelegd gezien de weersomstandigheden. Vind ze nog steeds te zacht tov de non-RFT zomerbanden.
[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 08-04-2020 14:13 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Aangezien er eind dit jaar een 2e la_fusion baby aankomt, voorzichtig een aan het kijken of een 335/340 touring noodzakelijk is ter vervanging van de M135i. Iemand van hier die kan zeggen of de ruimte op de achterbank nu echt veel meer is? Met baby nummer 1 kon de maxi cosi nog wel achter mijn stoel maar niet achter de stoel van mijn vriendin. Dat een beetje omwisselen als de ander achter het stuur zit is nog wel te doen maar dan is er natuurlijk verder niet super veel ruimte over.
Als het niet nodig is, ga ik namelijk liever niet het hele jaar in een station rijden voor die paar keer dat het wel nodig is. De vraag is echter, hoeveel verschil zit er nu daadwerkelijk in bruikbare ruimte tussen de 2!?
Als het niet nodig is, ga ik namelijk liever niet het hele jaar in een station rijden voor die paar keer dat het wel nodig is. De vraag is echter, hoeveel verschil zit er nu daadwerkelijk in bruikbare ruimte tussen de 2!?
@la_fusion De ruimte achterin van de huidige 3 is een stuk meer dan de vorige generatie, als dat is wat je vraagt.
(Gefeliciteerd!)
(Gefeliciteerd!)
@la_fusion bijvoorbeeld een carbase heeft interieurmaten van auto's beschikbaar. Weet niet precies over welke modeljaren je het hebt, maar het lijkt erop dat een 3-serie gemiddeld 9cm meer ruimte tussen de zitrijen heeft tov de 1-serie.
Hoe zit je verder eigenlijk met je kofferbakruimte? Ik ken stellen die bij het eerste kind al aan de station gaan omdat er luiertassen, kinderwagens, speelgoed en andere overlevingspakketten mee moeten
Hoe zit je verder eigenlijk met je kofferbakruimte? Ik ken stellen die bij het eerste kind al aan de station gaan omdat er luiertassen, kinderwagens, speelgoed en andere overlevingspakketten mee moeten
Grappig dat je het zegt, ik heb dezelfde winterbanden en vind ze juist niet veel zachter dan de RFT zomerbanden.fsfikke schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:08:
[...]
Ik heb als winterbanden op de M240i runflats van Continental eronder zitten (Winter Contact TS830P* RSC) in 18" 225/40/18. Standaard setje van BMW op de 388 velgen.
Had ze er dit jaar helemaal niet onder gelegd gezien de weersomstandigheden. Vind ze nog steeds te zacht tov de non-RFT zomerbanden.
Overigens merk ik wel dat ze een lichte vibratie in de auto veroorzaken, en dat vind ik zeer vervelend. De zomerbanden hebben dit ook, maar minder. Voor mij ook nog een goede reden om van RFT af te stappen. Ervaren jullie dit ook?
Interessante discussie. Ik heb dan wel geen M140i, maar wel een 118d (2015 LCI) met breedset en 18'' velgen (voor 225/40/18 en achter 245/35/18). Er zaten Bridgestone Turanza RFT banden onder. Die set heeft het verbazingwekkend lang volgehouden omdat ik bijna enkel snelwegkilometers rijdt. Maar nu waren ze toch echt aan vervanging toe. Lang getwijfeld over of ik opnieuw voor RFT zou gaan. Uiteindelijk toch besloten om non-RFT eronder te schroeven. Het zijn Michelin Pilot Sport 4 geworden, mede op basis van goede testresultaten. Ik heb voor de gehele set banden € 590,-- betaald, incl. montage. Vanochtend de eerste kilometers gereden en mijn eerste indruk is wel dat het een pak comfortabeler (en stiller!) is dan de oude RFT banden. Wel ga ik nog even zo'n reparatiesetje achterin leggen, maar als ik dat op het moment niet vertrouw kan ik altijd nog de wegenwacht bellen (via BMW).Werelds schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:01:
[...]
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik heb RFT's onder de mijne zitten, zowel zomer als winter; in beide gevallen ook de standaard staggered setup: 225/40R18 + 245/35R18. Ik kan niet zeggen dat ze echt hard zijn, met zo'n lage band is dat sowieso wel te verwachten. M'n Golf stond op 225/40R18 rondom zonder RFT's en dat was echt niet comfortabeler dan nu.
Winterbanden zijn nu Pirelli's (niemand anders maakt runflats op deze maten) waar ik heel tevreden over ben.
Zomerbanden zijn vooralsnog Bridgestone's, maar die zijn binnenkort aan vervanging toe. Ik ben er ook niet echt tevreden over (zaten er al onder toen ik de auto kocht), vrij lawaaiig en de grip is matig. Dat "binnenkort" gaat dan ook iets verkort worden dankzij mijn ZRVS
Het is jammer dat dingen als de PS4 simpelweg niet beschikbaar zijn als RFT's in deze maten. Ze zijn er wel als RFT's, maar in andere maten (225/45 en 255/40 op 18"; zijn net iets dikkere banden).
De wandelwagen kan met het zitgedeelte erin in de kofferbak. Met het wieggedeelte moet het losgehaald worden maar dat is prima te doen. Wat extra zoekwerk verricht voor een dakkoffer waar de fiets nog naast pastte en tegelijkertijd de wagen inpast:MadMarky schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:54:
@la_fusion bijvoorbeeld een carbase heeft interieurmaten van auto's beschikbaar. Weet niet precies over welke modeljaren je het hebt, maar het lijkt erop dat een 3-serie gemiddeld 9cm meer ruimte tussen de zitrijen heeft tov de 1-serie.

Prima gelukt
Tijdens vakantie zit de kofferbak vol met 2 kleine koffers, boodschappenkrat, koelbox(handig die extra 12V aansluiting in de kofferbak), spullen voor de kleine. In de dakkoffer zaken als de wandelwagen, kussens, handdoeken etc. In de auto zelf, achter mijn stoel de luiertas en verder op de achterbank nog het voorwiel van mijn racefiets. Her en der verspreid nog wat andere zaken als extra schoenen etc. Indien nodig kan het allemaal nog wat minder wat meenemen en nu kon nog gewoon de hoedenplank plat liggen. Vooral dat laatste vind ik zelf erg fijn. Ik heb al zitten kijken of het voorwiel wellicht op het dak tussen de dragers kan maar dat wordt denk ik erg link of het niet tegen het dak gaat stuiteren. Wel kan dat nog op de achterbank tussen de links en rechts positie.
De vraag is dus vooral of het echt de nodige voordelen bied, vooral omdat ik weer flink moet zoeken + geld uitgeven om vergelijkbaar niveau qua opties te halen(kleur, automaat, motorvermogen, alcantara, elek. verstelbare stoelen + geheugen, navi pro).
Hmm, ik kon de 830 toen nergens krijgen en ook m'n bandenboer kon hem niet (meer) krijgen, maar als ik nu zoek wordt die nog steeds gemaakt, vreemd. De Sottozero's ben ik wel heel tevreden over; stiller dan de Bridgestones die er nu op liggen, maar eigenlijk nauwelijks zachter. Gaten in de weg voel ik echt welfsfikke schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:08:
[...]
Ik heb als winterbanden op de M240i runflats van Continental eronder zitten (Winter Contact TS830P* RSC) in 18" 225/40/18. Standaard setje van BMW op de 388 velgen.
En ik moet ze er wel onder leggen, anders krijg ik ruzie met die Polizei wanneer ik de grens over ga. En zelfs 20 minuten naar het zuiden is het geen slecht idee
Momenteel twijfel ik over het blijven bij RFT's. Het comfort maakt me niet zo veel uit, ik vind het allemaal echt niet te hard. Stiller mag altijd. Het probleem is, zoals ik al zei, dat de meeste top banden er niet in deze maten als RFT zijn, de wang is nu te laag voor RFT blijkbaar. Dus dan wordt het of een iets mindere band met RFT, of inderdaad de PS4, die gewoon overal en door iedereen geprezen wordtVeeGee schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:11:
Interessante discussie. Ik heb dan wel geen M140i, maar wel een 118d (2015 LCI) met breedset en 18'' velgen (voor 225/40/18 en achter 245/35/18). Er zaten Bridgestone Turanza RFT banden onder. Die set heeft het verbazingwekkend lang volgehouden omdat ik bijna enkel snelwegkilometers rijdt. Maar nu waren ze toch echt aan vervanging toe. Lang getwijfeld over of ik opnieuw voor RFT zou gaan. Uiteindelijk toch besloten om non-RFT eronder te schroeven. Het zijn Michelin Pilot Sport 4 geworden, mede op basis van goede testresultaten. Ik heb voor de gehele set banden € 590,-- betaald, incl. montage. Vanochtend de eerste kilometers gereden en mijn eerste indruk is wel dat het een pak comfortabeler (en stiller!) is dan de oude RFT banden. Wel ga ik nog even zo'n reparatiesetje achterin leggen, maar als ik dat op het moment niet vertrouw kan ik altijd nog de wegenwacht bellen (via BMW).
Ik heb er nu Potenza's onder liggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Werelds op 09-04-2020 09:17 ]
Een jaartje geleden heb ik geschreven dat ik een BMW 440i op de kop had getikt. Het betreft een showmodel van BMW Welt in München, die op het moment dat ik hem kocht slechts 5000km had gelopen. De bimmer is volledig individual gestyled met alle opties behalve een trekhaak. Unieke kleur ook, British racing green, wat maar liefst €6.500 mag kosten als optie. Dat is het niet waard i.m.o. Zeker gezien het feit dat het een unilak betreft. Dus daar is een glascoating overheen gegaan vorig jaar.
Ik heb echter nooit foto's gepost volgens mij. Dus bij deze.
:strip_exif()/f/image/fqGM8HDOLQZXexyZBDW955XV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u3pX2JHJjNj3Cddy3DqjlZA8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fs3AU9eoLoJS76GBdyCrVnf8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fqGM8HDOLQZXexyZBDW955XV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u3pX2JHJjNj3Cddy3DqjlZA8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fs3AU9eoLoJS76GBdyCrVnf8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E2hHo1M3jj7dQztZgoRUn5xp.jpg?f=fotoalbum_large)
Wow, mooi zeg! Heb je goed gedaan. Mag ik vragen wat je ervoor hebt betaald? En dan neem ik aan dat je nog import ed hebt betaald?Krylinck schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:57:
Een jaartje geleden heb ik geschreven dat ik een BMW 440i op de kop had getikt. Het betreft een showmodel van BMW Welt in München, die op het moment dat ik hem kocht slechts 5000km had gelopen. De bimmer is volledig individual gestyled met alle opties behalve een trekhaak. Unieke kleur ook, British racing green, wat maar liefst €6.500 mag kosten als optie. Dat is het niet waard i.m.o. Zeker gezien het feit dat het een unilak betreft. Dus daar is een glascoating overheen gegaan vorig jaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De dealer had hem al geïmporteerdEagle Creek schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:04:
[...]
Wow, mooi zeg! Heb je goed gedaan. Mag ik vragen wat je ervoor hebt betaald? En dan neem ik aan dat je nog import ed hebt betaald?
Na de zomer is ie uit z'n twee jaar garantie. Dan ga ik hem laten chippen. Uit dat B58-blok valt nog zo veel meer te persen...
[ Voor 32% gewijzigd door Krylinck op 09-04-2020 16:08 ]
@Krylinck Geweldig mooie wagen! Een Luxury Line in British Racing Green, erg stijlvol en uniek! Veel plezier ermee gewenst.. 
Heb je ook een paar plaatjes van het interieur?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Leuke auto,
Een 6-cilinder zonder M-pakket is in een leuke kleur is eigenlijk onmogelijk te vinden weet ik uit ervaring. terwijl het prima staat zonder M pakket. En inderdaad full options zo te zien, dit is de eerste die nog net even hoger is dan de mijne qua catalogusprijs.
Een 6-cilinder zonder M-pakket is in een leuke kleur is eigenlijk onmogelijk te vinden weet ik uit ervaring. terwijl het prima staat zonder M pakket. En inderdaad full options zo te zien, dit is de eerste die nog net even hoger is dan de mijne qua catalogusprijs.
[ Voor 25% gewijzigd door --MP-- op 09-04-2020 16:32 ]
Even snel wat foto's genomen.JanHenk schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:27:
@Krylinck Geweldig mooie wagen! Een Luxury Line in British Racing Green, erg stijlvol en uniek! Veel plezier ermee gewenst..
:strip_exif()/f/image/yoOWCwZ6LCeBEEvFjNs2wxgo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yv62pZ6QglodaVNF74h3Rwqm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VmQTBrqwEU1WCetPPztljCzy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pwdnq70PBhMOUu7orHkCT1eL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er heel netjes uit, mooi interieurtje!
Ik heb net mijn BMW 5 touring (van datzelfde modellen gamma) vorige week ingeleverd helaas, ik rijd nu weer even in de Cayenne en TT rond.
Maar twijfel om nu ook een 4 serie te nemen, een wat sportievere auto (maar de 5 was met een M pakket ook niet onaardig). De 4 serie (uiteraard ook met M pakket) spreekt mij ook wel aan.
Ik heb net mijn BMW 5 touring (van datzelfde modellen gamma) vorige week ingeleverd helaas, ik rijd nu weer even in de Cayenne en TT rond.
Maar twijfel om nu ook een 4 serie te nemen, een wat sportievere auto (maar de 5 was met een M pakket ook niet onaardig). De 4 serie (uiteraard ook met M pakket) spreekt mij ook wel aan.
De 4 rijdt echt fenomenaal. Hij staat laag bij de grond, wegligging is perfect. Ik zou wel een wat sneller model adviseren (of tuning aanraden). Een stock 420 rijdt wat mij betreft wat matig. Zou eerder daar wat geld insteken dan een m-line (als je dat bedoelde).Bender schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:49:
Ziet er heel netjes uit, mooi interieurtje!
Prachtige auto, één van de laatste BMW-modellen die ze nog niet verpest hebben door de introductie van een opvolger.....al duurt dat ook niet lang meer ben ik bang;)Krylinck schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:45:
[...]
Even snel wat foto's genomen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie dat je hetzelfde stuur hebt dan mijn F20 LCI uit 2017. Als je nog EUR 700 over hebt zou ik zeker een upgrade doen naar een M Sport stuur.....ik heb dat nu een half jaar en heb er geen seconde spijt van gehad.
[ Voor 4% gewijzigd door Beam87 op 09-04-2020 20:19 ]
Wat je ook doet ga hem niet chippen, echt niet niet niet niet! Verhaal komt nog.Krylinck schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:21:
[...]
De 4 rijdt echt fenomenaal. Hij staat laag bij de grond, wegligging is perfect. Ik zou wel een wat sneller model adviseren (of tuning aanraden). Een stock 420 rijdt wat mij betreft wat matig. Zou eerder daar wat geld insteken dan een m-line (als je dat bedoelde).
Dit inderdaad! Zo jammer dat er zoveel auto's van binnen er zo hopeloos ouderwets uit zien met zo'n groot/lomp stuur.Beam87 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:17:
[...]
Prachtige auto, één van de laatste BMW-modellen die ze nog niet verpest hebben door de introductie van een opvolger.....al duurt dat ook niet lang meer ben ik bang;)
Ik zie dat je hetzelfde stuur hebt dan mijn F20 LCI uit 2017. Als je nog EUR 700 over hebt zou ik zeker een upgrade doen naar een M Sport stuur.....ik heb dat nu een half jaar en heb er geen seconde spijt van gehad.
Mooie kleur inderdaad, vooral ook omdat je het niet veel ziet!
Wat dan met de BMW individual badge?la_fusion schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:28:
[...]
Dit inderdaad! Zo jammer dat er zoveel auto's van binnen er zo hopeloos ouderwets uit zien met zo'n groot/lomp stuur.
Wat is er individual aan dat stuur?
De badge!
Nee dat zit zo. Je kon (kunt) als optie het normale standaard stuur ook bestellen met de dikke rand en lederafwerking van het m sport stuur. Je kreeg dan als extra ook de 'individual' badge in het stuur.
Dit was toentertijd een vaak gekozen optie toen de M sport sturen wegens leveringsproblemen niet meer als losse optie te bestellen waren.
If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.
Exact, daarom moest ik destijds verplicht dat lelijke lompe standaard stuur nemen, i.p.v. het M Sport stuur. Ben hier wel (deels (70%)) voor gecompenseerd, maar toch.elmerblues schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:28:
[...]
Nee dat zit zo. Je kon (kunt) als optie het normale standaard stuur ook bestellen met de dikke rand en lederafwerking van het m sport stuur. Je kreeg dan als extra ook de 'individual' badge in het stuur.
Dit was toentertijd een vaak gekozen optie toen de M sport sturen wegens leveringsproblemen niet meer als losse optie te bestellen waren.
Heb het eerder gezegd maar ik vind het BMW-onwaardig dat ze als standaard stuur zo'n afschuwelijk ding durven te monteren....als 'premium' merk zijnde...en het dan nog een 'sportstuur' noemen ook. Ieder zichzelf respecterend merk heeft een mooier standaard stuur, met vaak ook gewoon leer dat er niet zo plastic-achtig uitzien als bij BMW...la_fusion schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:28:
[...]
Dit inderdaad! Zo jammer dat er zoveel auto's van binnen er zo hopeloos ouderwets uit zien met zo'n groot/lomp stuur.
Alpina monteerd ook altijd die standaard sturen, wel met luxe leder afwerking maar ik vind dat ook altijd zo'n afknapper. Het kan misschien wel als optie maar heb dat nooit kunnen vinden bij hun.
>> Signature?
Klopt helemaal. Alpina's vind ik veelal mooier dan de reguliere BMW's, aangezien het meer aansluit bij de wat klassieker gelijnde BMW's op de een of andere manier.....het stuur, maar in zekere zin ook die blauwe tellers vind ik echter altijd beetje jammer.ChiLLeR schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:47:
Alpina monteerd ook altijd die standaard sturen, wel met luxe leder afwerking maar ik vind dat ook altijd zo'n afknapper. Het kan misschien wel als optie maar heb dat nooit kunnen vinden bij hun.
Verwijderd
Pff wat een dikke bakKrylinck schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:45:
[...]
Even snel wat foto's genomen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tegenwoordig zijn die blauwe tellers digitaal dus kan je eenvoudig uitzetten. Ik ben ook niet zo'n fan van dat fel groene Alpina in het interieur maar als je nieuw koopt is dat allemaal zelf te kiezen. Dat is misschien met het stuur ook wel het geval. Ik heb er wel eens naar gekeken, een XD3 nieuw maar helaas komt er echt zo'n bak aan geld bij dat het gewoon, voor mij, rationeel niet waard was/is. Misschien ooitBeam87 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:52:
[...]
Klopt helemaal. Alpina's vind ik veelal mooier dan de reguliere BMW's, aangezien het meer aansluit bij de wat klassieker gelijnde BMW's op de een of andere manier.....het stuur, maar in zekere zin ook die blauwe tellers vind ik echter altijd beetje jammer.
>> Signature?
Fabrieken van BMW blijven inmiddels dicht tot eind april.
Mercedes start de fabrieken, zij het beperkt, per 20 april weer.
Het is naast angst voor verspreiding van COVID-19 ook economische schade op autobedrijven.
Gaat hard dan zo ook de impact voor die werknemers en vanzelfsprekend de gehele keten van toeleveranciers tot verkoper in de showroom.
Mijn bestelde auto zal natuurlijk ook wel weer wat langer duren, het zij zo. Rijden kan toch niet
Het is naast angst voor verspreiding van COVID-19 ook economische schade op autobedrijven.
Gaat hard dan zo ook de impact voor die werknemers en vanzelfsprekend de gehele keten van toeleveranciers tot verkoper in de showroom.
Mijn bestelde auto zal natuurlijk ook wel weer wat langer duren, het zij zo. Rijden kan toch niet
Ja heb mijne 29 feb opgehaald. Staat nu 1000Km op ;-(RiCk schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:43:
Fabrieken van BMW blijven inmiddels dicht tot eind april.
Ik ben in januari overgestapt van diesel naar benzine.
Zou ik helderziend zijn?
Zou ik helderziend zijn?
Ik zou een 420i dan wel gaan chippen (bij een bekende/goede tuner) voor wat extra vermogenKrylinck schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:21:
[...]
De 4 rijdt echt fenomenaal. Hij staat laag bij de grond, wegligging is perfect. Ik zou wel een wat sneller model adviseren (of tuning aanraden). Een stock 420 rijdt wat mij betreft wat matig. Zou eerder daar wat geld insteken dan een m-line (als je dat bedoelde).
De electrisch wegklapbare (achteraf montage) trekhaak zit onder mijn G21 330i (met adaptief M sportonderstel en M pakket). Dat eindelijk ook klaar. Dus op een G21 met M pakket is dat gewoon mogelijk. Kost wel een paar centen
Haha ik ook.--MP-- schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:16:
Zou ik helderziend zijn?
Maar hoezo helderziend?
Awel, wetende dat de wereld gaat eindigen?
Diesel is viesbah tegenwoordig he. Ik heb hetzelfde gedaan, van een 320D naar een 330i. Geen seconde spijt tot nu toe.--MP-- schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:16:
Zou ik helderziend zijn?
Dealer vertelde mij dat 'vroegah', 63% van de nieuwe auto's die ze verkochten een diesel was, tegenwoordig nog maar 13%.
Niemand wil meer diesel hebben inderdaad. Ik was al een tijdje op zoek naar een andere auto (ongeveer een jaar), maar toen ik een brief kreeg van een lieve instantie, dat ik de staatskas even extra mocht gaan spekken, ben ik toch maar iets actiever gaan zoeken.
Om pas na 1000km te hoeven tankenroyhoi schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:58:
Wie wil er dan ook een diesel?
Imagine mijn schrik toen de beste man mij vertelde dat de 745Le een prachtige tank inhoud had van.. 46L

Maar goed, het “e” stukje doet goed z’n werk voorlopig. 900km op de teller, 0x wezen tanken
Maar ik wil ook geen e 😆graceful schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:18:
[...]
Imagine mijn schrik toen de beste man mij vertelde dat de 745Le een prachtige tank inhoud had van.. 46L![]()
Maar goed, het “e” stukje doet goed z’n werk voorlopig. 900km op de teller, 0x wezen tanken
K
Specs?
--
Ik krijg 320km uit mijn 51L tank... (M240i xDrive 'vert) bij stadsverkeer.
Dat gaat omhoog tot 560 autostrade.
[ Voor 8% gewijzigd door Snake op 10-04-2020 23:00 ]
Die "powerbulge" (?) doet mij zeggen een M3, die met de V8, dus ik denk dat die ook rond dat verbruik zit.Snake schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:56:
[...]
Specs?
--
Dat is gewoon een wettelijke verplichting dat er x-aantal cm tussen de motor en de motorkap moet zitten!Quantor schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:20:
[...]
Die "powerbulge" (?) doet mij zeggen een M3, die met de V8, dus ik denk dat die ook rond dat verbruik zit.
Hoi Roy. Hahaha. Check even de fotoserie die ik gisteren plaatste in dit topic
Begrijpelijk, de stekker kabel uit de kofferbak halen is een leuk aangezicht om mij te zien doen. Mijn chauffeur zal er hopelijk meer behendig in zijn. Moet nog even blijven dansen met die prachtige blauwe kabel, ook leuk
51L in een M? Ik stop al met klagen.Snake schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:56:
[...]
Specs?
--
—
Heb vanmiddag nog een onhandigheid ontdekt. De soft-close.. mijn achter portier sluit volledig maar de auto denkt dat de deur open staat. Na 2/3x dicht doen gelooft de auto het eindelijk.hij weigert daardoor op alarm te gaan.
Je zou zeggen dit is dicht, toch?
:strip_exif()/f/image/Zt9rBdsrjkJlRFTtM4RHy5qU.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou..
:strip_exif()/f/image/HfaHAQCbheKUjVyhV6fRI3Uu.jpg?f=fotoalbum_large)

[ Voor 38% gewijzigd door graceful op 11-04-2020 00:52 ]
Had het gezien 😆 zag eerst die interieur foto’s en dacht dat kan niet missen 😆 denk kijken wanneer die me foto ziet 😛Krylinck schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 00:11:
[...]
Hoi Roy. Hahaha. Check even de fotoserie die ik gisteren plaatste in dit topic
K
Ja omdat er een V8 in zitSnake schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:23:
[...]
Dat is gewoon een wettelijke verplichting dat er x-aantal cm tussen de motor en de motorkap moet zitten!
K
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat die verbruikt. Gemiddelde van de boordcomputer staat al maanden op 14l/100km
K
Helderziend omdat hij nu vanwege de Corona toch stil staat voor de deur. En dan kost een benzine maar de helft van de wegenbelasting elke maand...
Voor mij was het om het even of ik een diesel of benzine nam. Voor allebei waren argumenten. Diesel is met mijn kilometrage toch een stuk goedkoper in de maand. Maar restwaarde is afwachten / onzeker.
Dus in mijn zoektocht gefocussed op kleur/opties/ 6cilinder. En of dat dan een diesel was of benzine was me om het even.
Grootste nadeel is wel de actieradius ja. Waar ik eerder ruim 800 km kon rijden voor ik moest tanken, is het nu bij 400km al mis....
Ah ja... Op die manier.--MP-- schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:22:
[...]
Helderziend omdat hij nu vanwege de Corona toch stil staat voor de deur. En dan kost een benzine maar de helft van de wegenbelasting elke maand...
Voor mij was het om het even of ik een diesel of benzine nam. Voor allebei waren argumenten. Diesel is met mijn kilometrage toch een stuk goedkoper in de maand. Maar restwaarde is afwachten / onzeker.
Dus in mijn zoektocht gefocussed op kleur/opties/ 6cilinder. En of dat dan een diesel was of benzine was me om het even.
Grootste nadeel is wel de actieradius ja. Waar ik eerder ruim 800 km kon rijden voor ik moest tanken, is het nu bij 400km al mis....
Voor mij scheelt het overigens niet de helft.
Ben van 320 ongeveer naar 278 per 3 maanden gegaan. Autoke is 400kg zwaarder, vandaar
400km op een tank is niet veel. Ik ben al blij dat ik er bijna 700 uit kan persen met een 70L tank.
[ Voor 5% gewijzigd door Fonta op 11-04-2020 13:25 ]
Fonta schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:24:
[...]
400km op een tank is niet veel. Ik ben al blij dat ik er bijna 700 uit kan persen met een 70L tank.
Ik haalde ruim 900 op m'n 60 (65?) als ik m'n best deed.
Ik ben toch wel benieuwd!Bender schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:23:
[...]
Wat je ook doet ga hem niet chippen, echt niet niet niet niet! Verhaal komt nog.
Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter
Jeetje. Daar word je gewoon stil van. Haha. Zit je liever voor- of achterin?
@Bender ik ben ook wel benieuwd naar je verhaal
Het is wat warmer, dus ik durf het nu aan om kunststof delen uit het interieur los te gaan halen. Na 22 jaar zijn die namelijk best wel kwetsbaar geworden en is mijn ervaring dat 5 graden verschil in temperatuur inmiddels het verschil maakt tussen redelijk veilig kunnen demonteren of breken.
Deze week daarom rustig aan begonnen met demonteren van m'n E36 cabrio in voorbereiding van de restauratie.

Achterbank eruit. Dan blijkt het onder de bekleding toch minder schoon dan ik dacht... En dat terwijl ik de cabrio zo schoon mogelijk probeerde te houden.
En waarom rollen gordels steeds slechter op naarmate ze ouder worden? Ik gok dat het iets te maken heeft met de hoeveelheid stof die door de jaren heen mee komt:

Helaas kom ik zo nu en dan nog steeds nieuwe plekken met roest tegen:

Dit is nu plek nummer 4 met roest (kofferbakrand, dorpel bijrijderskant, wielkastrand bestuurderskant) en dat was ook de primaire reden waarom ik aan dit hele project ben begonnen en waarom hij nu helemaal gestript wordt.
Rustig aan verder het interieur strippen:

en vandaag ook daadwerkelijk het dashboard eruit weten te halen:

Nu alleen nog de verwarming/airco eruit (grote zwarte box onder de voorruit) en het tapijt kan eruit. Maar daarvoor moet eerst het koelwater afgetapt worden en in de motorruimte het één en ander gedemonteerd worden.
En dan heb ik ineens een compleet dashboard buiten de auto liggen

Daar zit overigens nog wel wat werk aan. Buiten de auto kan je duidelijk zien dat het zwarte deel aan de bovenkant wat verkleurd is en dat het dashboard nodig heel goed schoongemaakt moet worden.
Deze week daarom rustig aan begonnen met demonteren van m'n E36 cabrio in voorbereiding van de restauratie.

Achterbank eruit. Dan blijkt het onder de bekleding toch minder schoon dan ik dacht... En dat terwijl ik de cabrio zo schoon mogelijk probeerde te houden.
En waarom rollen gordels steeds slechter op naarmate ze ouder worden? Ik gok dat het iets te maken heeft met de hoeveelheid stof die door de jaren heen mee komt:

Helaas kom ik zo nu en dan nog steeds nieuwe plekken met roest tegen:

Dit is nu plek nummer 4 met roest (kofferbakrand, dorpel bijrijderskant, wielkastrand bestuurderskant) en dat was ook de primaire reden waarom ik aan dit hele project ben begonnen en waarom hij nu helemaal gestript wordt.
Rustig aan verder het interieur strippen:

en vandaag ook daadwerkelijk het dashboard eruit weten te halen:

Nu alleen nog de verwarming/airco eruit (grote zwarte box onder de voorruit) en het tapijt kan eruit. Maar daarvoor moet eerst het koelwater afgetapt worden en in de motorruimte het één en ander gedemonteerd worden.
En dan heb ik ineens een compleet dashboard buiten de auto liggen

Daar zit overigens nog wel wat werk aan. Buiten de auto kan je duidelijk zien dat het zwarte deel aan de bovenkant wat verkleurd is en dat het dashboard nodig heel goed schoongemaakt moet worden.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ben je niet bang dat je 'straks' 100 schroefjes en palletjes overhoud ondanks dat de auto weer in elkaar zit? Maar mooi project hoor
[ Voor 11% gewijzigd door _Arthur op 11-04-2020 17:07 ]
Waarschijnlijk de M550d ipv de V8 benzine die BPM technisch niet meer leuk is._Arthur schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:23:
[...]
Dealer vertelde mij dat 'vroegah', 63% van de nieuwe auto's die ze verkochten een diesel was, tegenwoordig nog maar 13%.