Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 358 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
@Simply1337 wat bedoel je met coderen? Ik heb bijv paar standaard dingetjes gewijzigd, zoals achterlichten aan bij DRL; deurklinkverlichting bij achteruitrijden: etc. Dat heeft natuurlijk 0,0 te maken met een blok dat in de soep loopt. Zijn gewoon standaard bmw functies.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:07
TommieW schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 08:44:
[...]

Wat voor problemen dan?

Het enige wat mij van de N13 bekend is, dat ze tussen de 80k en 150k een nieuwe distributieketting nodig gaan hebben. Daarnaast willen ze ook wel wat olie gebruiken.
Fors olieverbruik, dacht ik. Kennis van me had zo'n ding, stuk gereden. Naar de garage gebracht en die adviseerde al om er geen ruilblok in te leggen, want dat ging geheid dezelfde problemen opleveren.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• SanderI
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 19:29
Ik kon begin van deze week mijn 2 Serie Gran Coupe ophalen bij de dealer. Blij!!
Kleur is Storm Bay Metallic, vertekend nu iets vanwege de zon die er toen stond.

Echt fantastische auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Lre0hyHX3gnIuLjiW4P44oS5io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r87qnY8NaguVdrSSkKSv1XKi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 21:47

AJM

Ik vraag me af of het mogelijk is om via de ConnctedDrive portal te achterhalen wat de kilometerstand van mijn BMW was op een specifieke datum in het verleden (31-12-2019). Via de https://www.bmw-connected...ml#/portal/cardata-intern kan ik wel een gegevensarchief aanvragen, maar als die dan beschikbaar komt dan staat daar alleen de data in van de dag waarop je de aanvraag hebt ingestuurd.

Weet iemand of dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Laatst online: 20:03
Volgens mij kan dat niet. Je kunt wel bij de RDW alle standen ingegeven door garages opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
AJM schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:01:
Ik vraag me af of het mogelijk is om via de ConnctedDrive portal te achterhalen wat de kilometerstand van mijn BMW was op een specifieke datum in het verleden (31-12-2019). Via de https://www.bmw-connected...ml#/portal/cardata-intern kan ik wel een gegevensarchief aanvragen, maar als die dan beschikbaar komt dan staat daar alleen de data in van de dag waarop je de aanvraag hebt ingestuurd.

De dealers hebben wel een database waarin de kilometer standen opgeslagen worden samen met het onderhoud. Maar het lijkt me niet dat je hier zelf rechtstreeks inzicht in hebt.

Zoals Noshi aangaf kun je via mijnrdw wel het NAP certificaat van je eigen auto opvragen. Echter bij een vrij jonge auto zijn de invoeren vaak beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beam87
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-03-2022
SanderI schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:36:
Ik kon begin van deze week mijn 2 Serie Gran Coupe ophalen bij de dealer. Blij!!
Kleur is Storm Bay Metallic, vertekend nu iets vanwege de zon die er toen stond.

Echt fantastische auto.

[Afbeelding]
Gefeliciteerd!

Heb je ook een plaatje van de achterkant? Ben wel benieuwd hoe dat oogt in real life. Vond ik op de persfoto's namelijk het zwakke punt, maar BMW en persfoto's is geen gelukkige combinatie.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SanderI
  • Laatst online: 28-05 19:29
Beam87 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:32:
[...]

Gefeliciteerd!

Heb je ook een plaatje van de achterkant? Ben wel benieuwd hoe dat oogt in real life. Vond ik op de persfoto's namelijk het zwakke punt, maar BMW en persfoto's is geen gelukkige combinatie.....
Thanks! Hierbij even een foto van de achterkant. Dat zwarte lucht inlaat dingetje aan de zijkanten moet je smaak zijn. Dit is overigens een Sport Line uitvoering. De M-Sport heeft zo'n diffuser aan de onderkant zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIN5gfiXhUqrrRXPRVysnnHHhaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ou0IM0RcAB3m9wwfyybEhqhk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Wat 'n heerlijke wagen! Wat mag jij je gelukkig prijzen, ook die kleur, goeie keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
VidaR-9 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 06:55:
@Simply1337 wat bedoel je met coderen? Ik heb bijv paar standaard dingetjes gewijzigd, zoals achterlichten aan bij DRL; deurklinkverlichting bij achteruitrijden: etc. Dat heeft natuurlijk 0,0 te maken met een blok dat in de soep loopt. Zijn gewoon standaard bmw functies.
eens dat het ipc aandrijvingsgarantie niet zou moeten aantasten, maar als de auto niet conform is hoe die van de fabrieksband is afgerold. kunnen ze het wel erop gooien als ik het zo zwart op wit bekijk.

eigenlijk een betere vraag is:
heeft iemand beroep gedaan op garantie terwijl softwaretechnisch dingen zijn aangepast en heeft bmw dit gehonoreerd zonder een probleem te creeren? (natuurlijk N=1) Weet niet hoe coulant BMW hiermee omgaat.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:34
Ja, ook ik heb enkele zaken aangepast met bimmercode zoals start stop, DRL, handgreepverlichting bij achteruit rijden. Na deze aanpassingen zijn bij mij nog de volgende zaken onder garantie aangepakt: krakende deurrubbers, nieuwe einddemper wegens geratel, nieuwe navi vanwege willekeurige registraties van aanrakingen touchscreen. Zelfs met de werkplaats over de softwarematige aanpassingen gesproken maar dit was bij mij geen probleem.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:57

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Sprak een van de baliemedewerkers van de dealer, die gebruikte bimmercode ook om start/stop bij zijn eigen auto uit te zetten :D.

Zag overigens dat bimmercode geupdate was:
"Body Domain Controller" coding for all G Series cars

Echter kan ik er niets mee met mijn Vgate., iemand enig idee of je hierin nog leuke dingen kunt aanpassen?.

[ Voor 45% gewijzigd door Tortelli op 19-03-2020 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-05 23:48
AJM schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:01:

Stuur mij gerust PM met chassisnummer, zal kijken wat ik kan terugvinden van kilometerstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
@SanderI gaaf ding man! Veel plezier ermee!

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
jordy2811 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:33:
Ja, ook ik heb enkele zaken aangepast met bimmercode zoals start stop, DRL, handgreepverlichting bij achteruit rijden. Na deze aanpassingen zijn bij mij nog de volgende zaken onder garantie aangepakt: krakende deurrubbers, nieuwe einddemper wegens geratel, nieuwe navi vanwege willekeurige registraties van aanrakingen touchscreen. Zelfs met de werkplaats over de softwarematige aanpassingen gesproken maar dit was bij mij geen probleem.
Hier idem. Ook deur rubbers en iets aan de eind demper onder garantie na bimmercode.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Laatst online: 14:44

Eagle Creek

Breathing security

Simply1337 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:13:
[...]

Algemeen vraag
Chiptuning is garantie van aandrijving uit de raam tiefen... das algemeen bekend. ga ik nog niet doen, PHEV systeem is algemeen wat gevoeliger voor storingen. daarnaast heb het niet nodig, hoewel er nog belachelijk veel potentie in het systeem zit. (350+ pk/590+nm) zou die op zn sloffen moeten halen wat eigenlijk echt belachelijk is qua cijfers (340i power en 335d koppel)

wat gebeurt er met software "coderen"? Gooi je de rest van garantie ook weg? hoor conflicterende dingen.. ene zegt wel. andere zegt niet.. andere weer wel, maar dan alleen het deel van "software".
Wat bedoel je precies met die getallen? De 330e heeft nu de ICE motorisatie van 320i maar jij noemt een 340i en 335d? Of bedoel je dat met elektrisch?

Ik heb wel berichten gelezen (oa op Bimmerpost) van personen die hun 330e óok hebben gechiptuned. Ik ben hier zelf toch wat huiverig voor omdat de combinatie van ICE en electro toch anders is dan anders. Vraag me af of je daar niet sneller iets mee beïnvloedt.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04 15:41
Ok, dilemma... heb binnenkort ander werk en zal niet zo veel meer rijden in eigen/leaseauto. Ze bieden een netto mobiliteitsvergoeding aan als compensatie voor geen leaseauto. Prima. Maar nu, optie is om dan dus private lease te nemen en ik ging eens kijken wat BMW te bieden heeft. Op dit moment is de 4 GC in de aanbieding, want is nog het oude model. De 4 GC kan je krijgen als 420i. De andere optie die ik overweeg is de nieuwe 3 serie, maar die is alleen nog maar leverbaar als 318i op dit moment en de oude 4 GC is ook nog eens goedkoper! Iemand die de F34 en toevallig de G20 ook gereden heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
Simply1337 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:13:
[...]
Algemeen vraag
Chiptuning is garantie van aandrijving uit de raam tiefen... das algemeen bekend. ga ik nog niet doen, PHEV systeem is algemeen wat gevoeliger voor storingen. daarnaast heb het niet nodig, hoewel er nog belachelijk veel potentie in het systeem zit. (350+ pk/590+nm) zou die op zn sloffen moeten halen wat eigenlijk echt belachelijk is qua cijfers (340i power en 335d koppel
Even op inpikken... even bevestigen dat dit effectief de waarheid is.

Vorige week X5 hybride binnen in de werkplaats, BMW besliste om een nieuw motorblok te plaatsen maar zag dat de wagen gechipt was. Daaaaag garantie ;w
Klant reed nog geen jaar met zijn wagen, privé gekocht en 25.000€ kosten

Ik zie de laatst gekende modellen passeren op de FB pagina van de chiptuners, tot als er kosten zijn aan de wagen en dan zal de miserie beginnen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

The_MAN schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:01:
Ok, dilemma... heb binnenkort ander werk en zal niet zo veel meer rijden in eigen/leaseauto. Ze bieden een netto mobiliteitsvergoeding aan als compensatie voor geen leaseauto. Prima. Maar nu, optie is om dan dus private lease te nemen en ik ging eens kijken wat BMW te bieden heeft. Op dit moment is de 4 GC in de aanbieding, want is nog het oude model. De 4 GC kan je krijgen als 420i. De andere optie die ik overweeg is de nieuwe 3 serie, maar die is alleen nog maar leverbaar als 318i op dit moment en de oude 4 GC is ook nog eens goedkoper! Iemand die de F34 en toevallig de G20 ook gereden heeft?
Mijn vader heeft een F34 428i, ik zelf heb een G21 330i. De G20/G21 is wel echt een beter auto in alle opzichten: stiller, comfortabeler en de techniek heeft een enorme stap gemaakt.

Qua rijgedrag is mijn G21 beter terwijl hij comfortabeler (ik met M pakket en 19", mijn vader met een M pakket, 18" maar zonder M onderstel).
Nadeel van de F34 voor sommige zal ook zijn dat de standaard onderstel afstemming behoorlijk sportief is. Wel een fraaie en praktische auto (door 5e deur).

G20 en G21 (station) is leverbaar als 318i, 320i, 330i, M340i kortom er is keuze zat!. Denk dat de vraag hierbij vooral is hoeveel korting je op een F34 krijg kom het interessant te maken.
Stancke schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:13:
[...]

Vorige week X5 hybride binnen in de werkplaats, BMW besliste om een nieuw motorblok te plaatsen maar zag dat de wagen gechipt was. Daaaaag garantie ;w

Ik zie de laatst gekende modellen passeren op de FB pagina van de chiptuners, tot als er kosten zijn aan de wagen en dan zal de miserie beginnen 8)7
AC schnitzer is de enige die echt motorgarantie geeft voor zover ik weet, echter zijn de kosten daarvan erg hoog. Heb een keer contact opgenomen met een NL dealer die dit kan leveren, voor de G20/G21 was er toen officieel nog geen tuning beschikbaar. Verwachting was prestaties op niveau van de bekende tuners (~310pk), kosten zijn alleen erg hoog. Reken op €4000.

[ Voor 25% gewijzigd door Tortelli op 20-03-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Tortelli schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:46:
[...]

Mijn vader heeft een F34 428i, ik zelf heb een G21 330i. De G20/G21 is wel echt een beter auto in alle opzichten: stiller, comfortabeler en de techniek heeft een enorme stap gemaakt.

Qua rijgedrag is mijn G21 beter terwijl hij comfortabeler (ik met M pakket en 19", mijn vader met een M pakket, 18" maar zonder M onderstel).
Nadeel van de F34 voor sommige zal ook zijn dat de standaard onderstel afstemming behoorlijk sportief is. Wel een fraaie en praktische auto (door 5e deur).

G20 en G21 (station) is leverbaar als 318i, 320i, 330i, M340i kortom er is keuze zat!. Denk dat de vraag hierbij vooral is hoeveel korting je op een F34 krijg kom het interessant te maken.

[...]
toon volledige bericht
Bedankt voor de feedback! Ik zie dat de 320i en 330e toch wel te leasen zijn... denk dat ik ze verward had met de 218i GC... Hmmm... toch maar even testrijden dan denk ik! Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

[...]

Nu de vraag is: was de chiptuning de oorzaak? Heeft de chiptuning het erger gemaakt? Of niet? Is de garantie van de aandrijving weg? Of van alles?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:54

_Arthur

blub

The_MAN schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:29:
Bedankt voor de feedback! Ik zie dat de 320i en 330e toch wel te leasen zijn... denk dat ik ze verward had met de 218i GC... Hmmm... toch maar even testrijden dan denk ik! Dank je!
Via BMW Financial Services is natuurlijk elke BMW wel te leasen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
jordy2811 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:33:
Tortelli schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:46:
Sprak een van de baliemedewerkers van de dealer, die gebruikte bimmercode ook om start/stop bij zijn eigen auto uit te zetten :D.

Zag overigens dat bimmercode geupdate was:
"Body Domain Controller" coding for all G Series cars

Echter kan ik er niets mee met mijn Vgate., iemand enig idee of je hierin nog leuke dingen kunt aanpassen?.
VidaR-9 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 06:15:
[...]

Hier idem. Ook deur rubbers en iets aan de eind demper onder garantie na bimmercode.
Mooi om te horen dat het wel wordt opgepakt. Nu even wachten totdat de voorraad obd adapters weer worden aangevuld..
Eagle Creek schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:59:
[...]

Wat bedoel je precies met die getallen? De 330e heeft nu de ICE motorisatie van 320i maar jij noemt een 340i en 335d? Of bedoel je dat met elektrisch?
v
BR Perf Chip tune geeft een stage 1 van 340pk/550NM

https://www.br-performanc...i-06-2015-2019/8236-330e/

Maar resultaten geven een waarde aan van 357PK/567NM (slechtste) wat gewoon absurd rap is voor een "320i" motor.. elektromotor doet ook wat extras zo te zien. Betere runs gaan richting 400pk / 620 NM
[...]

Bedankt voor het bevestigen. Dat is ook wel hartstikke zuur.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
Snake schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 17:50:
[...]

Nu de vraag is: was de chiptuning de oorzaak? Heeft de chiptuning het erger gemaakt? Of niet? Is de garantie van de aandrijving weg? Of van alles?
Chip was niet de oorzaak. Hoorde iets van condens in motor oid.

Garantie van de aandrijving is ook weg, idd. Heb de auto moeten overnemen van de klant, export naar Polen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

The_MAN schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:29:
[...]

Klein detail btw: F34 is de 3GT, niet de 4 Grand Coupe. Hou rekening dat de kofferruimte van een 330e overigens fors kleiner is (~100 liter).

Gewoon uit intresse: waar bieden ze een 4 GC nu voor aan?

[ Voor 24% gewijzigd door Tortelli op 20-03-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-12-2024

Edgarz

Tweako-active since1986

Samengevoegd

[ Voor 97% gewijzigd door Edgarz op 20-03-2020 19:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

[...]

Hier een ervaringsdeskundige :|

Doe.het.niet. Je garantie is vervallen en je draait zelf voor de kosten op. In mijn geval 11K ex BTW. Erg gematst door de dealer met forse korting, maar dat is zeker niet standaard.

Na je garantieperiode moet je het zelf afwegen. Neem gewoon een zwaardere motorisering. Heb ik uiteindelijk ook gedaan.
ThePrutser schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:09:
[...]

Ben wel benieuwd wat voor invloed het sluiten van de BMW fabrieken heeft op de levering...
Da's inderdaad sneu...nog langer wachten.

Daarom vindt ik een voorraadauto met de juiste opties prima. Net verleden week de nieuwe opgehaald :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyfQtB1FUe-0XzNZa5ADzEpmmCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4tJscu20Vi0H1txgYWOFAJn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Edgarz op 20-03-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Stancke schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:51:
[...]

Chip was niet de oorzaak. Hoorde iets van condens in motor oid.

Garantie van de aandrijving is ook weg, idd. Heb de auto moeten overnemen van de klant, export naar Polen.
'moeten'? Was jij de chiptuner? Of werk jij bij BMW?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-04 09:59
Tortelli schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:46:
[...]

G20 en G21 (station) is leverbaar als 318i, 320i, 330i, M340i kortom er is keuze zat!. Denk dat de vraag hierbij vooral is hoeveel korting je op een F34 krijg kom het interessant te ...
De 428i GC waar je het over hebt is een F36, geen F34.

Ik reed toevallig vandaag in G21 330i touring, normaal rij ik in een 420i F36 LCI, dus kon de twee eens goed vergelijken. Beide M sport uitvoering.

Je merkt heel goed dat de G21 een nieuwere generatie is. Wat betere stoelen (wel wat hard), mooier leder, moderner beter afgewerkt interieur met mooie verlichting, veel mooiere idrive interface en alle elektronische goodies zijn (logisch) veel meer doorontwikkeld. Bijv. de parkeerassistent is veel beter, achteruitrijcamera heeft grotere hoek, lane change warning is beter, digitale dashboard veel mooier enz. Het automatisch achteruit kunnen rijden is trouwens ook een heel grappige optie.

Hieraan merk ik wel dat mijn 4 (helaas) al weer wat gedateerd is.

Echter: de rijeigenschappen van de oude 4 zijn beter. De auto is beter uitgebalanceerd en het M sport onderstel van de 4 is beter, waar het M sport onderstel van de G21 echt op het oncomfortabele af is en mij begon te irriteren. Ik zou daarom een G21 met adaptief onderstel overwegen. Ook stuurt de F36 wat scherper, de G21 is iets indirecter.

Verder is G21 behoorlijk stil maar dat is een F36 LCI (facelift) ook, heb zelfs het idee dat de F36 soms wat stiller is omdat de motor van de G21 behoorlijk rumoerig was bij flink optrekken.

Verder wat losse indrukken: de HiFi optie op de G21 is 'voldoende' maar ook zeker niet meer dan dat. HK klinkt zoveel beter. De 256pk van een 330i sleuren rijbewijsbedreigend hard aan de auto. De automaat lijkt in de G21 zachter te schakelen dan in de F36 dus ik denk dat deze ook verder doorontwikkeld is. Idrive van de G21 is veel beter met veel meer instellingen om de auto beter op jezelf af te stemmen.

Verder is zo'n dubbel panoramadak ook een leuke optie op een G21 en head-up display met uitgebreide navi daarin weergegeven ook echt top (feitelijk heb je een virtual cockpit dan niet nodig). Bij een F36 heb je slechts een klein dak en beperkt head-up display als opties.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
Snake schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:35:
[...]

'moeten'? Was jij de chiptuner? Of werk jij bij BMW?
Werkzaam als verkoper bij BMW, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 20:26
Dus de G is harder, minder comfortabel, maar stuurt minder scherp dan de F?

Waar zijn ze helemaal mee bezig?

Dat was nou precies de kracht van 3-series over de generaties heen. Strak sturende rijdersauto’s, maar zonder echte concessies aan comfort. Precies die balans lijkt te verdwijnen als ik dit zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

t_captain schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:41:

Waar zijn ze helemaal mee bezig?

Dat was nou precies de kracht van 3-series over de generaties heen. Strak sturende rijdersauto’s, maar zonder echte concessies aan comfort. Precies die balans lijkt te verdwijnen als ik dit zo lees.
Veel is ook banden.

Je zou echt dezelfde banden moeten pakken, op de F en dan de G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat harde, oncomfortabele, komt inderdaad ook door die neiging naar 18 en 19 inch wielen. Met slechts 40 of 45% profielhoogte. Voor een beetje rolcomfort is een 50% of zelfs 55% band beter.

Voor het sturen moet abrupt die electrische bekrachtiging eraf. Hydraulisch kost nauwelijks meer brandstof (wat sowieso niets meer kost) en geeft betere feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

t_captain schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:14:
Dat harde, oncomfortabele, komt inderdaad ook door die neiging naar 18 en 19 inch wielen. Met slechts 40 of 45% profielhoogte. Voor een beetje rolcomfort is een 50% of zelfs 55% band beter.

Voor het sturen moet abrupt die electrische bekrachtiging eraf. Hydraulisch kost nauwelijks meer brandstof (wat sowieso niets meer kost) en geeft betere feedback.
Electronisch is lichter, geen pomp die constant draait, slijt, of energie steelt, geen stuurkolom die van het stuur naar de as loopt, gemakkelijker dus voor RHD en LHD, en ook gemakkelijker om de motor te plaatsen. Het werkt als de motor niet draait...

Ik vind het gek dat airco nog steeds rechtstreeks op het blok zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Laatst online: 29-05 21:47

AJM

Edgarz schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:45:
[...]

Doe.het.niet. Je garantie is vervallen en je draait zelf voor de kosten op. In mijn geval 11K ex BTW. Erg gematst door de dealer met forse korting, maar dat is zeker niet standaard.

Na je garantieperiode moet je het zelf afwegen. Neem gewoon een zwaardere motorisering. Heb ik uiteindelijk ook gedaan.

[...]

Da's inderdaad sneu...nog langer wachten.

Daarom vindt ik een voorraadauto met de juiste opties prima. Net verleden week de nieuwe opgehaald :)
[Afbeelding]
toon volledige bericht
G30 zo te zien, mooie kleur, specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

t_captain schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:41:
Mijn G21 stuurt echt wel 'scherper' dan mijn F31 (2013). De G21 heeft het adaptief M-onderstel met 19". Mijn F31 had alleen het M-onderstel met 19".

De G21 is wel wat harder/strakker afgeveerd dan de F31.

De F31 was een 320D, nu een 330i. In stand comfort hoor je de motor in de 330i praktisch niet. Standje sport hoor je de 330i dan weer wel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06:21
100% eens... ik kan hier ook niet aan wennen. Een van de redenen waardoor ik nog steeds trouw de E39 blijf rijden... al zal ik er vroeg of laat toch aan moeten geloven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
Ik kan alleen maar de M adaptive ophanging aanraden op een G20/G21.

M’n eerste G21 had die optie wel en mijn huidige niet en icm de 19” velgen rijdt dat toch opvallend hard. Ben nog een jonge kerel maar toch iets te hard naar mijn zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Snake schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:53:
[...]

Electronisch is lichter, geen pomp die constant draait, slijt, of energie steelt, geen stuurkolom die van het stuur naar de as loopt, gemakkelijker dus voor RHD en LHD, en ook gemakkelijker om de motor te plaatsen. Het werkt als de motor niet draait...

Ik zou die mechanische overbrenging nooit kwijt willen. De fijnste bekrachtiging is geen bekrachtiging. Alleen in de stad een crime natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Edgarz schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:45:
[...]

De een na de andere Tweaker hier meldt "niet doen kost je de garantie". BR-performance meldt in de FAQ
De fabrieksgarantie op een (nieuw) voertuig is een wettelijk verplichting (wet van 01/09/2004 op de bescherming van de consumenten bij de verkoop van consumptiegoederen) voor de constructeur en kan niet zomaar geweigerd worden vanwege tuning. Om deze garantie te kunnen weigeren op basis van tuning, moet de constructeur namelijk steeds een rechtstreeks oorzakelijk verband kunnen aantonen tussen de tuning en de schade.
Aangezien onze stage 1 herprogrammatie volledig binnen de toegestane fabriekstoleranties blijft, kan deze dus geen aanleiding geven tot het vervallen van de fabrieksgarantie.
Het systematisch weigeren van elke garantie wanneer tuning wordt vastgesteld, is dan ook niet wettelijk en constructeurs die dit in het verleden toepasten, werden reeds meermaals veroordeeld door de rechtbank.
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
De praktijk is anders. In mijn geval werd de garantie geweigerd door een probleem niet gerelateerd aan de tuning.

Succes met het voor de rechtbank te slepen, BMW zal wel in de kleine lettertjes vermeld hebben dat “iedere wijziging aan de motor, ongeacht de aard ervan leidt tot vervallen van de garantie”. Lijkt mij sterk dat BR de kosten van een nieuwe motor ook op hen zal nemen. Zij zullen zich ook wel verschuilen achter hun kleine lettertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 18:35

Het kost wel degelijk meer brandstof, direct en indirect (door het hogere gewicht). Daarnaast is het ook complexer dan elektrisch. En met de CO2 targets is elk beetje te veel.
Elektrisch kan ook gewoon goede stuureigenschappen geven, zie Porsche.
Snake schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:53:
[...]

Airco is high power, en kan met een variabel aangestuurde compressor zo geregeld worden naar de vraag. Van benzine => elektrisch => motor van de compressor is niet echt efficiënter en kost meer geld. Alleen als je gedurende langere tijd met de motor af airco wilt hebben is het nuttig (lees: Hybrid of PHEV).
t_captain schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:01:
[...]

Ik zou die mechanische overbrenging nooit kwijt willen. De fijnste bekrachtiging is geen bekrachtiging. Alleen in de stad een crime natuurlijk.
Wees blij dat het nog geen steer by wire is. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door AndRo555 op 21-03-2020 10:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:42

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Succes met je garantie claimen. Denk toch echt niet dat BMW gaat betalen. Koop gewoon de motor met het vermogen wat je wilt.

Sterker nog. Niemand herkeurd zijn auto na het chippen. Wat officieel wel moet bij vermogens winst van 15 of 20% (kweet exacte aantal niet)

[ Voor 36% gewijzigd door Tylen op 21-03-2020 10:38 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
@Tylen 35%.

@AndRo555 CO2 targets zijn zó 2019. Voor dit jaar zijn ze al in de pocket en moeten we iets doen om het brandstofoverschot in te dammen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 18:35
t_captain schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:58:

@AndRo555 CO2 targets zijn zó 2019. Voor dit jaar zijn ze al in de pocket en moeten we iets doen om het brandstofoverschot in te dammen :)
Tot er in dit topic weer geklaagd wordt over BPM en dat nieuwe auto's daardoor zo duur zijn. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Eagle Creek schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:24:
[...]

De een na de andere Tweaker hier meldt "niet doen kost je de garantie". BR-performance meldt in de FAQ

[...]

‘Wij van WC eend’

Bieden zij juridische ondersteuning als BMW toch weigert? Hebben zij linkjes naar jurisprudentie die dat bevestigd? Zo een FAQ is uiteindelijk niks waard behalve marketing.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 21-03-2020 11:03 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

[...]
Ben wel benieuwd naar de linkjes naar de uitspraken van de rechtbank dan.
Aangezien het blijkbaar al ‘meermaals’ is gewonnen door hun :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

t_captain schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:58:
@Tylen 35%.

20% ;)

https://www.rdw.nl/partic...paraties-aan-een-voertuig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
AndRo555 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:00:
[...]

Tot er in dit topic weer geklaagd wordt over BPM en dat nieuwe auto's daardoor zo duur zijn. v
Die BPM kan ook wel weer ter discussie gesteld. Tijden veranderen, prioriteiten veranderen. Klimaat is nogal passé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Vanochtend de BMW 2GC in real-life gezien. Was er één met M-Package en de achterkant ziet er in real-life beter uit dan op de foto’s. Nog geen schoonheid, maar over het algemeen viel het niet tegen.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
t_captain schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:47:
[...]

Die BPM kan ook wel weer ter discussie gesteld. Tijden veranderen, prioriteiten veranderen. Klimaat is nogal passé.
Piramide van Maslow... Nu onze eigen gezondheid, veiligheid, sociaal contact etc. in gevaar is, is het klimaat inderdaad van ondergeschikt belang.

Dat we ons daar überhaupt druk om maken c.q. hebben gemaakt, geeft aan dat we verder eigenlijk geen zorgen hebben of hadden.

Wat mij betreft draaien we de 100 km/h op de snelweg ook gauw weer terug :+. Wat een slakkentempo zeg, het lukt mij gewoon niet..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Wat veel mensen zich niet beseffen is dat de officiele eenheid van snelheid m/s is. Maak je om die 100 niet zo druk zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Tortelli schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:30:
[...]

Klein detail btw: F34 is de 3GT, niet de 4 Grand Coupe. Hou rekening dat de kofferruimte van een 330e overigens fors kleiner is (~100 liter).

Gewoon uit intresse: waar bieden ze een 4 GC nu voor aan?
€647 per maand bij 10.000km voor 4 jaar. Dat is eem 320i automaat met high executive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

[...]
[...]
Staat een mooi topic op Driving fun van Theo 300pk+ die na een BR akkevietje toch mooi zn garantie kwijt was (bijkomend probleem na de tuning).
Juridisch allicht niet houdbaar maar ga jij naar de rechter tegen de dealer? De advocaatkosten (en tijdduur) zijn dusdanig dat de 99% gewoon slikken.

Het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

On topic:
oude dak van de Z3 laten vervangen. Werd wat slechter (mag na 20 jaar) en randjes raakten los.
oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_01Mjv_ozxTCVHxUKUTyx0aN64=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cm5JoEqsefxaW19Mh7Z3syg.jpg?f=fotoalbum_medium

Verder bol ik alweer een tijdje in een E83 X3 3.0 diesel die mijn E61 545 opvolgde.
Lekker rustgevende auto met berg overzicht. Verbruik valt wat tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc3pY9U-ijdtC2cMTRCtN0hH92g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mN29BsnEpVOVrxKCWozGm3rh.jpg?f=fotoalbum_medium

Mooie wagen en letterlijk alles doet het gewoon (is wel eens anders bij oude BMWs). Het voordeel van relatief simpele en uitontwikkelde E46 techniek als basis. Was met de E61 wel anders.
Ellende is alleen dat ik van baan ga switchen en voortaan met het OV mag/ moet. Dus kan allicht weer eruit. Staat in de youngtimer-regeling dus de kosten zijn dan ook weer niet zodanig dat er haast bij is.

Moet alleen op zoek naar nieuwe zomerbanden / all seasons in de maat 235/50R18. Iemand tips ervoor?
Staat nu op Pirelli Scorpion zomerbanden maar met M+S en sneeuwvlok symbool. Die zijn volgens mij niet leverbaar meer; dan kom je op 'echte' all sesons uit.

[ Voor 65% gewijzigd door bombadil op 21-03-2020 17:37 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
bombadil schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:27:
[...]

Staat een mooi topic op Driving fun van Theo 300pk+ die na een BR akkevietje toch mooi zn garantie kwijt was (bijkomend probleem na de tuning).
Juridisch allicht niet houdbaar maar ga jij naar de rechter tegen de dealer? De advocaatkosten (en tijdduur) zijn dusdanig dat de 99% gewoon slikken.

Het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Linkje toevallig? Ik vind het niet direct terug op DF forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
elmerblues schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:51:
[...]

De 428i GC waar je het over hebt is een F36, geen F34.

Ik reed toevallig vandaag in G21 330i touring, normaal rij ik in een 420i F36 LCI, dus kon de twee eens goed vergelijken. Beide M sport uitvoering.

Je merkt heel goed dat de G21 een nieuwere generatie is. Wat betere stoelen (wel wat hard), mooier leder, moderner beter afgewerkt interieur met mooie verlichting, veel mooiere idrive interface en alle elektronische goodies zijn (logisch) veel meer doorontwikkeld. Bijv. de parkeerassistent is veel beter, achteruitrijcamera heeft grotere hoek, lane change warning is beter, digitale dashboard veel mooier enz. Het automatisch achteruit kunnen rijden is trouwens ook een heel grappige optie.

Hieraan merk ik wel dat mijn 4 (helaas) al weer wat gedateerd is.

Echter: de rijeigenschappen van de oude 4 zijn beter. De auto is beter uitgebalanceerd en het M sport onderstel van de 4 is beter, waar het M sport onderstel van de G21 echt op het oncomfortabele af is en mij begon te irriteren. Ik zou daarom een G21 met adaptief onderstel overwegen. Ook stuurt de F36 wat scherper, de G21 is iets indirecter.

Verder is G21 behoorlijk stil maar dat is een F36 LCI (facelift) ook, heb zelfs het idee dat de F36 soms wat stiller is omdat de motor van de G21 behoorlijk rumoerig was bij flink optrekken.

Verder wat losse indrukken: de HiFi optie op de G21 is 'voldoende' maar ook zeker niet meer dan dat. HK klinkt zoveel beter. De 256pk van een 330i sleuren rijbewijsbedreigend hard aan de auto. De automaat lijkt in de G21 zachter te schakelen dan in de F36 dus ik denk dat deze ook verder doorontwikkeld is. Idrive van de G21 is veel beter met veel meer instellingen om de auto beter op jezelf af te stemmen.

Verder is zo'n dubbel panoramadak ook een leuke optie op een G21 en head-up display met uitgebreide navi daarin weergegeven ook echt top (feitelijk heb je een virtual cockpit dan niet nodig). Bij een F36 heb je slechts een klein dak en beperkt head-up display als opties.
toon volledige bericht
In mijn F36 merk inderdaad ook dat bijna alle elektronische hulpsystemen nog "net niet" zijn. 't werk gewoon allemaal niet probleemloos.

De rijeigenschappen van mijn F36 vallen me echter nog steeds tegen. Ik vind hem echt te vaag sturen (door de sport variable steering) en hij is gewoon niet zo precies te plaatsen als mijn oude E90. Ik vind het allemaal wat te indirect. . had daar juist op verbetering gehoopt.

In de sportstand word het sturen wat beter, maar dan is het onderstel echt te hard voor comfortabel op hoge snelheid cruisen.
Ook mis ik rust in het interieur. Mijn diesel met handbak liet ik gewoon in de 6 staan, en was dan misschien wel wat trager in de acceleratie 140-200 maar wel een stuk minder lawaaiig dan mijn huidige, die elke keer een paar versnellingen terug gaat, en dan een behoorlijke keel op zet.

't is een kanon hoor, en veel punten zijn echt wel beter dan de E90, maar ikk had gehoop dat de G21 het directe terug zou hebben ten opzichte van de F36.

Welke variant van het stuurhuis had de G21 waar je mee gereden hebt? De standaard, de variabele of de variabele sport steering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
--MP-- schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:41:
[...]

Ook mis ik rust in het interieur. Mijn diesel met handbak liet ik gewoon in de 6 staan, en was dan misschien wel wat trager in de acceleratie 140-200 maar wel een stuk minder lawaaiig dan mijn huidige, die elke keer een paar versnellingen terug gaat, en dan een behoorlijke keel op zet.
Is dat niet gewoon het nepgeluid wat uit de ASD komt? Ik vind de motoren in de F30 serie eigenlijk best stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
F36 minder direct dan E90. Die op zijn beurt weer minder direct was dan de E46. Ik heb jarenlang met de coupé van die E46 gereden (een tikje lager en scherper dan de sedan) en dat vond ik juist zo’n fijne uitgebalanceerde auto.

Niet zo’n hardcore sporter als een Megane RS, een stuk comfortabeler dan de RX-8 zonder veel in te boeten aan bochtsnelheid.
En ook minder kart-achtig dan de E87 1-serie die ik ooit voor de baas reed, al komt dat ook door de iets langere geometrie van het onderstel.

Ik weet niet wat ze tegenwoordig nastreven. Het lijken vooral comfortbalken a la Lexus IS en MB C-klasse. Met een stuk sportiviteit gepatcht in electronica. Ik mis dat rechtstreekse. Precies voelen wat elk van je vier wielen doet.

Maarja, misschien moet ik gewoon een formule-3 met verlengde veerwegen en iets meer grondspeling willen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

AJM schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 07:47:
[...]

G30 zo te zien, mooie kleur, specs?
Edgarz schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:02:
Het is weer tijd voor een nieuwe...
Besloten om de twee jaar oude 4-serie cabrio in te ruilen voor een nieuwe model 2020 530i met een leuke configuratie aan opties. Kon er wederom een goede deal mee sluiten dus weer vrijwel budgetneutraal. Altijd leuk om met voorraadauto's te onderhandelen. Dus ook niet lang wachten 😉

Edit: De specs...

A89 Imperialblau Brillianteffect metallic
LZNI Exklusivleder 'Nappa' Mokka
1CB Selectie CO2 (Intern)
1DE Selectie CO2 (intern)
205 Automatische transmissie
230 EU AG intern
2PA Slotbouten voor LM wielen
2VB Bandenspanningsweergavesysteem
302 Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
3DS BMW Displaysleutel
423 Velours matten
428 Gevarendriehoek en verbanddoos
465 Doorlaadopening
4NE AG-Intern
4T8 Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel bestuurderzijde
548 Kilometertacho
5A1 LED-mistlampen voor
6AC Emergency Call
6AE TeleServices
6AK ConnectedDrive Services inclusief BMW Online
868 Nederlandse taalversie
886 Boordliteratuur Nederlands
8KA Condition Based Service
8R9 Koudemiddel
8S3 Automatische vergrendeling tijdens rijden (Intern)
8TF Actieve voetgangersbescherming

Opties
1CA Selectie CO2 (Intern)
258 Banden met noodloopeigenschappen
403 Elektrisch glazen schuif-/kanteldak
4NB 4-zone airconditioning met automatische regeling
4U0 Galvanische Bedieningselementen
610 BMW Head-Up Display
776 Individual hemelbekleding Alcantara Anthrazit
8S2 Alarmsignaal (Intern)
9AA Beschermfolie t.b.v. transport
Z20 Modeljaar 2020
ZEE BMW Executive Edition
6C3 BMW Connected Package

Professional
6U3 BMW Live Cockpit Professional
Z2E onderdeel van Executive Edition
ZH6 High Executive
456 Comfortstoelen voor
494 Elektrisch verwarmde voorstoelen
552 Adaptieve LED koplampen
5AC High-beam assistant
ZM6 Audio Media Pack
654 DAB-tuner
676 HiFi System
6NW Comfort telefoonvoorbereiding met draadloze oplaadmogelijkheid
6WD Wifi Hotspot
ZP5 Parking Pack
5DN Parking Assistant Plus
ZS5 Safety Pack
5AL Active Protection
5AS Driving Assistant
ZW2 Productiefase 2
7CG BMW Verlengde Garantie - 3 jaar

LINE Luxury Line
28Y 19 inch LM W-Spaak (styling 663) in Ferric Grey
346 Chrome Line Exterieur
4LF Interieurlijsten Fineline Ridge accentlijsten Perglanz chroom
4M5 BMW Individual bovenzijde dashboard in leder uitgevoerd
4UR Ambiance verlichting
710 M Sportstuurwiel
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

[...]

[...]

Ik wist het ook vantevoren. Eigen schuld dikke bult.

Het aanhalen van de quote is aardig, maar bij tuning wordt de motor bewust buiten de modeltoleranties gebracht. Je hebt getekend voor de voorwaarden van BMW. Daarin staat letterlijk dat de garantie bij tuning vervalt. Net zoals een telefoon openschroeven dat doet. En die stickers bestaan ook gewoon.

Dus mooi verkoopargument van BR, maar je hebt er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
--MP-- schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:41:
[...]

Welke variant van het stuurhuis had de G21 waar je mee gereden hebt? De standaard, de variabele of de variabele sport steering?
Zowel die G21 als mijn F36 heeft variabele sport steering. Volgens mij maakt dat bij beiden deel uit van de m-sport uitvoering. Ik vind mijn F36 beter/scherper sturen, maar misschien is de F36 wat beter uitgebalanceerd als soort van 'sportwagen' waarbij de G21 toch meer een 'people carrier' is. Iets gechargeerd.

De gereden G21 had idd 19" en dat is in combinatie met het m-sport onderstel gewoon te oncomfortabel. Een F36 met 19" en m- sport onderstel (ook in gereden) vind ik zelf het allerbeste rijden, perfecte balans tussen sportief en comfort.

Zelf heb ik dus de F36 met adaptief icm 18" en dat haalt eigenlijk teveel dynamiek en communicatie weg uit het onderstel in comfort mode, het is net of er een dik stuk vilt tussen de auto en het onderstel zit. In sportstand wordt het echter een totaal andere auto.

De ellende met de sportstand is echter dat het sturen veel zwaarder gaat, de bak niet in 8 gaat en motor/bak in standje ADHD staan. Ook is het onderstel dan echt knalhard.Leuk voor af en toe maar niet altijd.

Mooiste zou een individueel in te stellen configuratie zijn maar dat kan dus maar zeer beperkt bij een F36. De combi comfort stuurbekrachting plus sport onderstel kan bijv. qua instellingen niet.

Er kan meer op dat gebied met de G20/G21instellingen.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik mis als tweaker ook allerlei knopjes.

Dat “dual axis steering” van MB Motorsport bijvoorbeeld. De mogelijkheid om je toespoor bij te regelen tussen rechte en bochtige stukken, lijkt me awesome :)

Verder, als een dashboard toch verandert in een LCD, wat dacht je van een top view van je onderstel met daarin 4x bandentemperatuur en en in het midden wegdektemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

t_captain schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:01:

Verder, als een dashboard toch verandert in een LCD, wat dacht je van een top view van je onderstel met daarin 4x bandentemperatuur en en in het midden wegdektemperatuur?
Bandentemperatuur met een assenplaat is op de G20 gewoon op te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 08:41
Mijn onlangs tweedehands gekochte E92 325i N52B25 slurpt olie. Geen idee wat voor olie er in zit, maar ik wil sowieso een oliewissel doen.

Is Castrol MAGNATEC 5W-40 C3 - ACEA C3 volgens jullie goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wat schrijft BMW voor? Wat komt er uit de Castrol zoekmachine? https://applications.cast...ens&manufacturer=bmw-(eu)

Maar tenzij er hele rare olie inzit, zou ik niet denken dat een nieuwe oliewissel oplossing brengt. N52 blokken staan bekend om problemen met de klepstoters, maar allicht om dat te verdoezelen afwijkende olie geprobeerd.

Ik zou het echter eerder zoeken bij ontluchters, carterventilatie.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
c-nan schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:59:
Mijn onlangs tweedehands gekochte E92 325i N52B25 slurpt olie. Geen idee wat voor olie er in zit, maar ik wil sowieso een oliewissel doen.

Is Castrol MAGNATEC 5W-40 C3 - ACEA C3 volgens jullie goed?
Wat is je definitie van ''slurpen''? Dit type blok staat er wel een beetje berucht om, zeg maar. Meest vervelende is nog wel de elektronische peilstok 8)7

Uit mijn hoofd; 5W30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:07
elmerblues schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 20:22:
De ellende met de sportstand is echter dat het sturen veel zwaarder gaat, de bak niet in 8 gaat en motor/bak in standje ADHD staan. Ook is het onderstel dan echt knalhard.Leuk voor af en toe maar niet altijd.

Mooiste zou een individueel in te stellen configuratie zijn maar dat kan dus maar zeer beperkt bij een F36. De combi comfort stuurbekrachting plus sport onderstel kan bijv. qua instellingen niet.
Is er Adaptive Drive te krijgen in een F36? Dan zou je daar naar kunnen zoeken. Ik kan in mijn F11 instellen dat in de sportstand van het onderstel, enkel het onderstel in sportstand gaat. Bak blijft lekker in Normal. Die kan ik zelf nog naar sport tikken, of ik zet het onderstel in Sport+. Prima methode wat mij betreft - al zou los configureren nog mooier zijn. Dan zou ik in Normal met het normale onderstel rijden, maar wel de besturing in Sport. Misschien bij een toekomstige auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
Pannencouque schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:26:
[...]

Is er Adaptive Drive te krijgen in een F36? Dan zou je daar naar kunnen zoeken. Ik kan in mijn F11 instellen dat in de sportstand van het onderstel, enkel het onderstel in sportstand gaat. Bak blijft lekker in Normal. Die kan ik zelf nog naar sport tikken, of ik zet het onderstel in Sport+. Prima methode wat mij betreft - al zou los configureren nog mooier zijn. Dan zou ik in Normal met het normale onderstel rijden, maar wel de besturing in Sport. Misschien bij een toekomstige auto...
Onderstel+stuurhuis en motor+versnellingsbak kun je apart in stellen.

Echter stuurhuis en onderstel zitten dus aan elkaar gekoppeld. Dus op beide sport, of beide normaal.

Wel grappig dat elmerblues en ik compleet tegenovergestelde willen. Ik wil sturen in sport en onderstel in comfort houden. Omdat ik hem veel te licht vind sturen normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
RR46 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:21:
[...]

Wat is je definitie van ''slurpen''? Dit type blok staat er wel een beetje berucht om, zeg maar. Meest vervelende is nog wel de elektronische peilstok 8)7

Uit mijn hoofd; 5W30.
Excuses voor de onduidelijkheid.

Foto heb ik net genomen. Rode streep is toen ik de auto had gekocht (2 tankbeurten, ~800km geleden).

Lastig om te zeggen hoeveel liter dat is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VkV0jNq.jpg

Wat er in hoort is 5W30, dat klopt. Maar ik helaas hier en daar dat 5W40 zou kunnen helpen tegen olieverbruik. Daarnaast heb je per oliemerk ook nog specificaties. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
c-nan schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:01:
[...]

Foto heb ik net genomen. Rode streep is toen ik de auto had gekocht (2 tankbeurten, ~800km geleden).

[Afbeelding]

Wat er in hoort is 5W30, dat klopt. Maar ik helaas hier en daar dat 5W40 zou kunnen helpen tegen olieverbruik. Daarnaast heb je per oliemerk ook nog specificaties. Vandaar mijn vraag.
Tussen min en max zat bij mijn e90 destijds altijd 1 liter, zou een halve liter bijvullen (0w30 of 5w30) of wachten tot hij nog een kwart minder staat. Dan weet je ook beter hoeveel het verbruik nu echt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
Zou normaliter in de handleiding moeten vermeld staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Stancke schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:09:
Zou normaliter in de handleiding moeten vermeld staan :)
Daar heb ik dan overheen gelezen. Er staat dat er 6.5L in kan, maar niet wat min/max betekend.
donaldo schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:09:
[...]

Tussen min en max zat bij mijn e90 destijds altijd 1 liter, zou een halve liter bijvullen (0w30 of 5w30) of wachten tot hij nog een kwart minder staat. Dan weet je ook beter hoeveel het verbruik nu echt is.
Als het verschil tussen min/max 1 liter is dan valt het hartstikke mee. Ik ging er een beetje vanuit dat tussen min/max 5 liter zou zitten :)

[ Voor 47% gewijzigd door c-nan op 22-03-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 16:30

Toff

FP ProMod
c-nan schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:11:
[...]
Als het verschil tussen min/max 1 liter is dan valt het hartstikke mee. Ik ging er een beetje vanuit dat tussen min/max 5 liter zou zitten :)
In de regel is het verschil tussen min en max bij een "echte" peilstok (ongeacht het merk) 1 liter. Dat dit op je scherm ook zo is, lijkt heel aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
@c-nan Dit klinkt al iets minder ernstig... ik zou het gewoon even in de gaten houden de komende tijd :) Nu is het echt nog wel wat te vroeg om er iets zinnigs over te zeggen.

Sowieso altijd 1L bij je hebben is mijn advies, als het even kan van dezelfde (type) olie als er in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 15:59
Wij rijden nu in een F31 pre lci 320D. Omdat dit de laatste X wordt hebben we vorig jaar een handbak genomen. Straks is alles automaat en ik vind een handbak leuker rijden.

Dit is de 163pk uitvoering.

Ik ben naar BR geweest want wat extra koppel is wel fijn op de snelweg.

Hij is naar 245pk en 463nm gegaan.

Rijdt en stuk fijner zo. Alle PKs heb ik nog niet gebruikt, want dan moet ik boven de 200 rijden en dat doe ik niet.

Extra koppel is wel erg fijn met inhalen op de snelweg.

Had ook de egr uitlaten zetten, omdat ik vrij weinig rij voor een diesel. Als we op vakantie met de auto gaan dan is het 15k PJ, anders 12k.

Voor die 550e zeker de moeite waard.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/5ffbXX4wpeUv/540.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Unknown Alien op 23-03-2020 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Unknown Alien schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:57:
Wij rijden nu in een F31 pre lci 320D. Omdat dit de laatste X wordt hebben we vorig jaar een handbak genomen. Straks is alles automaat en ik vind een handbak leuker rijden.

Dit is de 163pk uitvoering.

Ik ben naar BR geweest want wat extra koppel is wel fijn op de snelweg.

Hij is naar 245pk en 463nm gegaan.

Rijdt en stuk fijner zo. Alle PKs heb ik nog niet gebruikt, want dan moet ik boven de 200 rijden en dat doe ik niet.

Extra koppel is wel erg fijn met inhalen op de snelweg.

Had ook de egr uitlaten zetten, omdat ik vrij weinig rij voor een diesel. Als we op vakantie met de auto gaan dan is het 15k PJ, anders 12k.

Voor die 550e zeker de moeite waard.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Wel even opnieuw door de rdw laten keuren nu he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Tylen schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:05:
Doet toch niemand na een "simpele" tuning. Ja, het zou moeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Tylen Heb je een keer mee gemaakt dat dit "mis" ging in het kader van de WA verzekering? Ik zie het je vaker opmerken, vraag me af of daar een specifieke reden voor is.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
Tylen schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:05:
[...]

Zou niet weten waarom. Behalve dat het weer iemand geld opleverd,

Het is niet eens meer tunen. Software is fabrieksaf afgeknepen en die wordt weer vrijgegeven.

Een 320 en 330 verschillen zo weinig tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:29
Unknown Alien schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:49:
[...]

Zou niet weten waarom. Behalve dat het weer iemand geld opleverd,

Het is niet eens meer tunen. Software is fabrieksaf afgeknepen en die wordt weer vrijgegeven.

Een 320 en 330 verschillen zo weinig tegenwoordig.
Fijn dat we op jouw juridische advies af kunnen gaan. Het verschil in vermogen af fabriek (geknepen of niet) is bekend. Ga je over het bekende verschil heen: laten keuren. Tenzij je jezelf te goed vindt voor de wet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

JanHenk schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:45:
@Tylen Heb je een keer mee gemaakt dat dit "mis" ging in het kader van de WA verzekering? Ik zie het je vaker opmerken, vraag me af of daar een specifieke reden voor is.. :)
Ik tune niet ;). Dus nee nooit meegemaakt. Maar het valt mij op dat niemand het doet terwijl je dus eigenlijk onverzekerd rondrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
wheez50 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:42:
[...]

Fijn dat we op jouw juridische advies af kunnen gaan. Het verschil in vermogen af fabriek (geknepen of niet) is bekend. Ga je over het bekende verschil heen: laten keuren. Tenzij je jezelf te goed vindt voor de wet.
Ahh typisch, hier is zo'n persoon die andere wijst op de wet en zelf wel harder dan de max snelheid rijden 7(8)7

Of ga je nu beweren dat je nooit harder rijdt dan de max aangegeven snelheid ook al is het met 1km/pu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Unknown Alien schreef op maandag 23 maart 2020 @ 00:04:
[...]

Ahh typisch, hier is zo'n persoon die andere wijst op de wet en zelf wel harder dan de max snelheid rijden 7(8)7

Of ga je nu beweren dat je nooit harder rijdt dan de max aangegeven snelheid ook al is het met 1km/pu?
Komop zeg het hoeft niet kinderachtig te worden. Het tuning wereldje bestaat gewoon voor 95% uit mannetjes die geen idee hebben wat ze voor een ingekochte software flashen. Het enigste waar ze goed in zijn is anderen ervan overtuigen dat het allemaal absoluut geen kwaad kan en dat regeltjes over garantie of de typegoedkeuring voor hun niet gelden. Om dan aan te komen met het argument “jij houdt je vast niet altijd aan de Vmax dus de wet geldt voor mij niet” slaat nergens op.

Als je een snellere auto wilt moet je bij je bestelling gewoon het vinkje op de juiste auto zetten :)

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 23-03-2020 00:21 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
BR performance is er niet zomaar eentje. Zo'n beetje 1 van de beste die NL heeft.

hypocriete mensen die andere ergens op wijzen <sad>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JRutten.
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-06-2020
Als je advies krijgt over onvezekerd rond rijden, dan kun je daar natuurlijk op een volwassen manier mee omgaan, of niet. Wanneer je een hele goede rede hebt om hem niet te keuren, zeker niet doen. In alle andere gevallen ben je gewoon dom bezig. Te hard rijden doen we allemaal wel eens, onverzekerd rondrijden niet, met een reden. Neem dit aan als advies en niet als discussiepunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

Wat is je definitie van ''slurpen''? Dit type blok staat er wel een beetje berucht om, zeg maar.
Mijn E90 verbruikte ongeveer 1 liter per 1500 km, als ik zuinig reed. Ik deed er 5W40 in, oorspronkelijk was 5W30 ook goed maar 40 is iets dikker en dus minder zweten.
[...]
Meest vervelende is nog wel de elektronische peilstok 8)7
Why?

[ Voor 41% gewijzigd door Eagle Creek op 23-03-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

c-nan schreef op zondag 22 maart 2020 @ 16:01:
[...]

[Afbeelding]

De ruimte tussen min en max is ongeveer 1 liter. Daarom mag je ook 1l iter bijvullen bij bereiken van min. De totale inhoud is ongeveer 6,5 liter.

Oorspronkelijk 5W30 maar ik liep hem vanaf dat ik zweten merkte met 5W40 lopen. Mag ook volgens Kroon en ging prima voor zover ik dat kon inschatten.

Afgaande van je streepje lijkt het 0,25 liter op 800 km, 1/4000. Vind ik voor dat blok niet gek. Maar.. Houd het vooral in de gaten.

[ Voor 7% gewijzigd door Eagle Creek op 23-03-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 08:55
JRutten. schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:59:
Als je advies krijgt over onvezekerd rond rijden, dan kun je daar natuurlijk op een volwassen manier mee omgaan, of niet. Wanneer je een hele goede rede hebt om hem niet te keuren, zeker niet doen. In alle andere gevallen ben je gewoon dom bezig. Te hard rijden doen we allemaal wel eens, onverzekerd rondrijden niet, met een reden. Neem dit aan als advies en niet als discussiepunt.
Hoewel je gelijk hebt toch even dit:

Hoe vaak komt het voor dat ze een auto gaan checken op chiptuning na een ongeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
Unknown Alien schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:57:
Een tip voor de volgende die dit ook wil laten doen.
Hier kleven twee nadelen aan. (1) Het is slecht voor de levensduur van je roetfilter. (2) De APK monteur moet
bij de APK dan ook een roetmeting uitvoeren (€), omdat de OBD uitlezing fouten zal geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
@Eagle Creek Omdat mijn persoonlijke ervaringen niet altijd even betrouwbaar hiermee waren... in het specifiek bij de M52B25. Liefst heb ik gewoon een peilstok, dan kan je het visueel zien en weet je dat het in orde is.

Inmiddels zal dat allemaal wel wat verbeterd zijn (en daarmee ook betrouwbaarder zijn) ga ik van uit :)

@Noshi Klopt, echter, wanneer je dit door een vakkundig persoon laat doen, hoef je hier bij een APK absoluut geen problemen mee te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
RR46 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:07:

@Noshi Klopt, echter, wanneer je dit door een vakkundig persoon laat doen, hoef je hier bij een APK absoluut geen problemen mee te krijgen.
Het was bij mij ook geen probleem bij de APK, maar ik moest wel iedere keer betalen voor een roetmeting.

Verder n=1, maar mijn roetfilter was +/- 75Mm na tuning defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
Meestal doe je de roetfilter ook aanpakken als je de EGR ''afdopt'' + software matig uitschakelt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 08:55
Ik moet komende van VW en Audi toch echt wennen aan Idrive en mis dan met name de mogelijkheid om op het touchscreen te skippen naar midden van een nummer (bv een liveset van een uur)

Dat kan dus kennelijk alleen door met de stuurknoppen of met dash in te houden en soort van vooruit te spoelen.... Duurt veel te lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

wimpie007 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:31:
Ik moet komende van VW en Audi toch echt wennen aan Idrive en mis dan met name de mogelijkheid om op het touchscreen te skippen naar midden van een nummer (bv een liveset van een uur)

Dat kan dus kennelijk alleen door met de stuurknoppen of met dash in te houden en soort van vooruit te spoelen.... Duurt veel te lang
Daar ben ik het wel mee eens. En in Spotify lukt het mij zelfs helemaal niet om te spoelen. Zou juist iets zijn dat men eenvoudig in een update kan toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmerblues
Met een peilstok kan je de kwaliteit en versheid van de olie checken. Gitzwart of goudachtig donkerbruin zijn (afhankelijk van motortype, bij diesels zal je sneller gitzwart zien) goede indicatoren.

Ook kan je zo evt benzine in je olie ruiken, een mogelijke indicatie van een lekke verstuiver ( of andere ellende). Ook wordt de olie door de benzine dan zeer slecht van kwaliteit waardoor je eerder moet verversen dan je dash aangeeft.

Verder kan een peilstok ook aangeven als er teveel olie in een blok zit, wat slecht voor je keerringen is. Een electronische peilstok kan alleen max peil aangeven, die geeft geen waarschuwing bij een te hoog peil (wat ergens heel gek is).

Peilstok geeft ook beter gradaties weer. Ik vind 4 blokjes in dash een te ruwe indicatie.

Kortom doe mij maar een peilstok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

elmerblues schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:52:
[...]

Verder kan een peilstok ook aangeven als er teveel olie in een blok zit, wat slecht voor je keerringen is. Een electronische peilstok kan alleen max peil aangeven, die geeft geen waarschuwing bij een te hoog peil (wat ergens heel gek is).
Waarom niet? Er is ruimte boven max en volgens het boekje bestaat er een waarschuwing voor overschrijden.

Overigens vind ik 4 blokjes even duidelijk als een kwartje pijlstok. In beide gevallen gaat het om een liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

t_captain schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:47:
[...]

Ja, het staat er prima voor met het milieu |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Hoe het feitelijk wel of niet gaat is niet waar politiek om draait. Het is geen topic meer. De aandacht van mensen is notoir kort. 2019 ging over het klimaat, 2020 over corona en 2021 over economie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmerblues
Eagle Creek schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:05:
[...]

Waarom niet? Er is ruimte boven max en volgens het boekje bestaat er een waarschuwing voor
Bij mijn bmw is dat anders. Misschien verschilt dat per type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Edgarz schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:53:
[...]

Ja, het staat er prima voor met het milieu |:(
Veel gemaakte begripsverwarring. Milieu en klimaat zijn niet hetzelfde. Milieu is de directe leefomgeving, een lokaal probleem, wordt nu vooral beïnvloed door stikstof. Klimaat is het weer op de lange termijn, globaal probleem en wordt vooral beïnvloed door de broeikasgassen zoals CO2.

Maar ik ben het eens met @t_captain , politiek gezien zijn beide zaken inmiddels totaal irrelevant.

Overigens las ik een artikel in de FD zojuist. Er kan nog wel een kwartje van de benzineprijs af de komende tijd.

Maar goed, ik rij ineens, van 4000 km per maand, naar zo goed als niets meer... Ben benieuwd wanneer ik weer moet tanken.. :+

Pagina: 1 ... 66 ... 358 Laatste