BPP schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:49:
Ik heb wat tips nodig van jullie. Uiteraard heb ik het hele web afgestruind maar heel recente ervaringen mbt tot de motor van de BMW f20. Ik ga deze week kijken bij een BMW f20 uit 2012, 1.6 114i motor met 90k op de teller. Nederlands model. Nu lees ik natuurlijk over de THP motoren die er in zitten. Hij wordt aangeboden door een BOVAG garage ( Van Mossel) voor een prijs van 12k. Leren bekleding, xenon, parkeerhulp etc. Hier voor gaan of toch verder kijken. Ik twijfel tussen de Giulietta en de 1 serie. En kwa uiterlijk neig ik toch naar de 1- serie.
Ik rijd er eentje uit 2014, km stand nu 180k. Ik moet zeggen, dat ik al een tijdje op zoek ben naar iets nieuws omdat het kan. Ik heb heb eigenlijk nog weinig echt goede alternatieven, waar ik echt wat mee op schiet.
Pluspunten naar mijn idee, bij mijn auto: Infotainment (voorkeur: de pro versie (brede versie), ik heb business ook prima) en I-drive werkt lekker, heerlijk als mobiel kantoor. De oudere versie's hebben nog geen bluetooth volgens mij, die kan je wel via een omweg monteren. Vanaf 2014 zit die er standaard in en kan je bijvoorbeeld Spotify streamen. De auto is solide gebouwd, weinig last van piepjes en kraakjes. Lees bij sommige versies wel gekraak van deurlijsten. Achterwielaandrijving. Potent motorblok (te chippen naar 210 pk) en heeft voldoende koppel standaard (trekt makkelijk door naar 160 en dan is de fut er wel een beetje uit door de begrenzing in de software. Rijdt net als een diesel. Laag verbruik (1 op 15/16). Standaard onderhoud is zeer simpel uit te voeren, alles zit vast met een paar boutjes/schroefjes en is vaak tussen de 5 en 30 minuten te doen.
Minpunten: De standaard stoelen vind ik zelf niet heel lekker zitten, de leren variant helpt daar niet zoveel bij (zijn redelijk kort). Voor langere ritten (100 km+) zijn een set luxere / sport stoelen beter. Weinig ruimte achterin. Achterbank kan helemaal plat, ook wel prettig. Kan zo van alles vervoerd worden. Qua breedte en interieur scheelt het niet veel met 3-serie bijvoorbeeld.
Onderhoud: Ik heb twee flinke reparaties gehad, turbo kleppen begonnen te rammelen (leek net een kapotte ketting). Vervangen hele turbo unit (2k offerte + montage).
Twee: Stuurhuis kapot (hele unit van links naar rechts tussen je wielen met elektromotor). Lagen gewoon de bouten op de oprit (braken af). Ik heb nooit met deze auto een ongeluk gehad of zelfs maar schade.
Nogmaals een offerte van 1800 euro + 600 montage. Dit was bij een lokale garage, geen BMW dealer.
Gelukkig heb ik het aardig kunnen oplossen door slim rond te shoppen (totaal alsnog 2k uitgegeven voor de 2 reparaties. Vond ik persoonlijk vrij veel.
Verder klein onderhoud, heeft bijna niets gekost. Olieverbruik 1 liter op 10.000 km. Op dit vlak moet je volgens mij een beetje geluk hebben. Alle problemen kwamen na 160k, ervoor niets gehad. De garantie klinkt dus leuk maar waarschijnlijk blijft die wel heel.
Guiletta hoor ik weleens verhalen over van een kennis. Voornamelijk elektronica hoek veel problemen en gelijk duur en aandrijvingsproblemen. Als je aan de beurt bent, ben je hem ook zo een tijdje kwijt. Verder is het wel een mooie auto en heeft meer flair dan de BMW, die is wat degelijker.
Al met al, een persoonlijke keuze en beide auto's zijn niet probleemloos. Overigens zijn de meeste auto's dat niet meer. Ik had hiervoor een Ibiza Cupra met een 1.4 TSI DSG en daar was na 50k het blok en DSG al vervangen i.v.m. olieverbruik en slecht schakelen (nog bij de vorige eigenaar op leeftijd en dus zeker niet afgetrapt).
[
Voor 4% gewijzigd door
wm1234 op 17-03-2020 21:58
]