Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 370 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:04
Ik vertrek altijd in sport, rustig rijden en ongeveer een 3km later is hij op temperatuur.
Ik moet eerst een 15km doen en dan zit ik op de snelweg. Dan gaat hij weer op e-drive en rij ik tot aan het werk.
Feit is dat wanneer je elektrisch wegrijdt en je iemand zou voorbij moeten steken, je ineens een koude motor aanspreekt. Das niet goed.

Never ever financial advice...

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Cornholio schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:10:
[...]

Koop je autobahn cruiser van 90k, zit er niet eens standaard cruise control op. 8)7
Jawel hoor 544 zit er standaard op.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:35
Cornholio schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:10:
[...]

Koop je autobahn cruiser van 90k, zit er niet eens standaard cruise control op. 8)7
544 zit er wel standaard op, maar ik gebruik de cruise control enkel bij traject controles. Voor de rest kan ik de optie missen als kiespijn. De 200 km-er die ik per dag afleg, trap ik gewoon met mijn voet op en neer. :P

[ Voor 4% gewijzigd door CarJunkyXL op 20-02-2020 08:23 ]

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

(jarig!)
Zit er wel standaard op volgens mij, alleen niet adaptive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:02
Stancke schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:09:
Hoe zit het in nederland met de fiscaliteit mbt de BMW hybrides? In Belgie uiteraard een groot succes omwille van de 50gr CO2 (of minder) maar gaat dit verhaal ook op in NL? Een 745e, interessant om op de zaak te nemen bij jullie?
Bij de X5 is het helemaal bal:

X5 xDrive40i: Netto: €58.2K. BPM+BTW: €37.1K. Adviesprijs: €96.6K
X5 xDrive45e: Netto: €68.8K. BPM+BTW: €16.2K. Adviesprijs: €86.5K.

Van 10K duurder naar 10K goedkoper. Dat kan alleen in Nederland. Gevolg: iedereen koopt de 45e, die vervolgens nooit een laadpaal van dichtbij ziet. Maar op papier zijn we heel goed bezig d:)b.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:30:
[...]

Bij de X5 is het helemaal bal:

X5 xDrive40i: Netto: €58.2K. BPM+BTW: €37.1K. Adviesprijs: €96.6K
X5 xDrive45e: Netto: €68.8K. BPM+BTW: €16.2K. Adviesprijs: €86.5K.

Van 10K duurder naar 10K goedkoper. Dat kan alleen in Nederland. Gevolg: iedereen koopt de 45e, die vervolgens nooit een laadpaal van dichtbij ziet. Maar op papier zijn we heel goed bezig d:)b.
Het leuke is ook nog dat op de 45e meer BTW zit dan op de 40i. Dus, het verschil qua bedrijfsinvestering (ex btw, incl BPM) is nóg groter.

Ik denk ook nog zelfs dat de 45e standaard beter is uitgerust dan de 40i.

In die zin is het dus nog steeds interessant.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Stancke schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:09:
Hoe zit het in nederland met de fiscaliteit mbt de BMW hybrides? In Belgie uiteraard een groot succes omwille van de 50gr CO2 (of minder) maar gaat dit verhaal ook op in NL? Een 745e, interessant om op de zaak te nemen bij jullie?
Absoluut, net een 745Le Xdrive aangeschaft. Kleinere tank (46l) is je enige echte nadeel O-)

En zoals hierboven aangegeven hebben de e’s ook functies zoals voorverwarmen er standaard inzitten.

[ Voor 10% gewijzigd door graceful op 20-02-2020 09:15 ]

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 15:14
m.lammers schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:22:
[...]

544 zit er wel standaard op, maar ik gebruik de cruise control enkel bij traject controles. Voor de rest kan ik de optie missen als kiespijn. De 200 km-er die ik per dag afleg, trap ik gewoon met mijn voet op en neer. :P
Ik ook, alleen op lange lege stukken gebruik ik het. In verkeer moet je toch je voet bij de rempedaal houden en zit je constant + en - te drukken.
Bij mijn volgende BMW wil ik graag de meest geavanceerde CC (co pilot heet het dacht ik), dat schijnt erg goed te werken.
fsfikke schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:14:
[...]

Jawel hoor 544 zit er standaard op.
Oeps, fake news dus. Het stond zo in het autoblog artikel, vandaar.

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
JanHenk schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 05:54:
[...]

Mijn vader heeft een C350e. 1/3e van alle kilometers is zijn verbrandingsmotor uit. Die doet ie dus puur elektrisch. Dat is best leuk :).
Alleen de andere 2/3e loopt hij dan ineens 1op 9.

Of 1 op 6 naar de wintersport met de dakkoffer er op) en sta je elke 2 uur aan de pomp ivm de kleine tankinhoud.

Kortom een "gewone" C180 loopt zuiniger over het gehele gebruik...

• JanHenk
  • Niet online
--MP-- schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:58:
[...]

Alleen de andere 2/3e loopt hij dan ineens 1op 9.

Of 1 op 6 naar de wintersport met de dakkoffer er op) en sta je elke 2 uur aan de pomp ivm de kleine tankinhoud.

Kortom een "gewone" C180 loopt zuiniger over het gehele gebruik...
Dat is zo (1 op 10 red je overigens wel hoor), maar dat is ook appels met peren vergelijken, lijkt me? Een c350e of een 330e moet je vergelijken met een 330i of c300 o.i.d.. Die zijn net zo (on)zuinig als hun plug-in hybride broertjes. Oké, ze zijn iets zwaarder en daarmee iets onzuiniger, maar gewicht is op constante snelheid theoretisch geen factor en in de praktijk ook maar beperkt.

Kleinere tankinhoud zoals @graceful noemt is wel een concessie die je moet doen, inderdaad. Maar nogmaals, voor het gebruik heen en weer ritjes van 10 kilometer enkele reis zijn ze wel perfect, naar mijn mening. Mijn vader legt zijne ook trouw aan de "granny charger" en dat gaat prima.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:20

Eagle Creek

Breathing security

kazzzdafke schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:11:
Ik vertrek altijd in sport, rustig rijden en ongeveer een 3km later is hij op temperatuur.
Ik moet eerst een 15km doen en dan zit ik op de snelweg. Dan gaat hij weer op e-drive en rij ik tot aan het werk.
Feit is dat wanneer je elektrisch wegrijdt en je iemand zou voorbij moeten steken, je ineens een koude motor aanspreekt. Das niet goed.
Maar hoe erg spreek je die aan? Je brandstofmotor wordt ondersteund door je elektromotor, het is niet alsof de laatste opeens alle last voor z'n kiezen krijgt.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Snake schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 06:27:
Hoe regelt een BMW zich eigelijk qua temperatuur als je hybride rijdt?

Mijn auto is warm na 15 minuten, dan mag het gas erop.

Bij een 330e is na 15 minuten de batterij leeg, maar dan moet ik nog eens 15 minuten wachten tot de motor warm is...?
15 min? Ik rijd van Utrecht naar Amsterdam (en vv) en probeer dat volledig elektrisch te doen. Vanochtend 0,6 km op benzine gereden, gisteren 1,1. Rest elektrisch. Die benzinekilometers zijn inderdaad koud maar de motor warmt snel op als je meer rijdt. En omdat de active shutters dicht zijn tijdens elektrisch rijden blijft de motorwarmte lang behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Eagle Creek Jij hebt een 330e sedan toch?

Hoe heeft BMW de batterijen geplaatst? Bij mijn vaders C-klasse liggen die op de achteras (met dito verhoging in de kofferruimte)... Voor de balans in de auto is dat echt verschrikkelijk.

Is het niet ook zo dat ook de motorolie wordt voorverwarmd? Ik was altijd wel in die veronderstelling... Een "echte" standkachel op brandstof zou dat ook doen, bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De 'echte' standkachel verwarmt alleen koelvloeistof, zelfs het rondpompen daar van lukt niet altijd doordat de waterpomp door de verbrandingsmotor aangedreven moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
m.lammers schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:22:
[...]

Ik gebruik vooral specifiek de limiter functie, niet eens de CC.

CC gebruik ik alleen op lange stukken als ik lang constant dezelfde snelheid aan kan houden. Zoals vorige week van/naar Eindhoven Airport. Het grootste deel kan ik dan gewoon de maximum snelheid aan houden.Het is maar zelden dat ik echt moet remmen, eigenlijk vooral bij de toerit Leende waar het wel bijna altijd raak is door aso's die geen ruimte laten voor de mensen die de snelweg op komen.

En als straks de maximumsnelheid terug geschroefd wordt dan is dat helemaal geen probleem. Dan kan ik letterlijk hier weg rijden, zit ik 3 minuten later op de A2 en dan is het een uur lang 100 zonder wijziging in snelheid. En dan 10 minuten op 80 vanaf Leenderheide. Of ik dat dan nog doe is nog maar de vraag, want die 30 Km/u gaat mij genoeg tijd kosten dat Düsseldorf en Keulen nog veel interessanter zijn. Het is dat vliegen met RyanAir vanaf Eindhoven zo belachelijk goedkoop is (retour Londen kost minder dan een week parkeerkosten 8)7), anders reed ik sowieso al naar het oosten.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jadjong schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:04:
zelfs het rondpompen daar van lukt niet altijd doordat de waterpomp door de verbrandingsmotor aangedreven moet worden.
Is dat nog zo bij de 330e? Elektrische waterpompen die onafhankelijk van de motor zijn worden al vaak genoeg toegepast, vooral bij motoren die minder warmte genereren of minder aan staan (zoals bijvoorbeeld Toyota hybrides). Dat lijkt me hier ook wel handig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
De 'echte' standkachel verwarmt alleen koelvloeistof, zelfs het rondpompen daar van lukt niet altijd doordat de waterpomp door de verbrandingsmotor aangedreven moet worden.
Naar mijn weten gebruikt BMW al jaren een electrisch aangedreven waterpomp.

• jadjong
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:23:
[...]

Is dat nog zo bij de 330e? Elektrische waterpompen die onafhankelijk van de motor zijn worden al vaak genoeg toegepast, vooral bij motoren die minder warmte genereren of minder aan staan (zoals bijvoorbeeld Toyota hybrides). Dat lijkt me hier ook wel handig.
Klopt. Ik reageerde op Jan's 'echte standkachel' opmerking waarmee hij volgens mij doelde op vroeger, toen standkachels alleen in Zweden populair waren. Al zaten daar ook een hoop simpele 220v verwarmingselementen tussen die het blok 's nachts boven het vriespunt houden.
De waterpomp van de 330e kost zo'n 400.- in plaats van de gebruikelijke 32.50, voor dat bedrag mag je hopen dat het ding op arbeidsvrij uranium draait. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

JanHenk schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:37:
@Eagle Creek Jij hebt een 330e sedan toch?

Hoe heeft BMW de batterijen geplaatst? Bij mijn vaders C-klasse liggen die op de achteras (met dito verhoging in de kofferruimte)... Voor de balans in de auto is dat echt verschrikkelijk.
Ja.
De batterijen liggen voor zover ik weet inderdaad meer bij de achteras - mijn kofferbak is ook minder diep dan die van de i-sedans. Hieronder is een afbeelding van de F-serie, ik weet niet of dit met de G-serie nog identiek is. Overigens schijnt het nog wel zo te zijn dat omdat er standaard al een 50/50 verdeling is en de electromotor meer naar voren is geplaatst, óok de e-serie nog een goede verdeling heeft.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/mgl/kwny4/s3/car-and-driver-tests-the-bmw-330e-is-it-worth-the-extra-money.jpg

Wellicht dat hier nog eens een update komt: https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1638430 ;).
JanHenk schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:37:
Is het niet ook zo dat ook de motorolie wordt voorverwarmd? Ik was altijd wel in die veronderstelling... Een "echte" standkachel op brandstof zou dat ook doen, bijvoorbeeld.
Nee, gebeurt niet. Als ik na een volledig elektrische rit thuiskom is de olie gewoon koud. Logisch ook: als ik alleen elektrisch wil en kan rijden, waarom dan energie verspillen aan het opwarmen van olie die ik niet ga gebruiken?
In mijn vorige BMW had ik al een elektrische waterpomp, ik zie niet in waarom dat hier niet zo zou zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Eagle Creek op 20-02-2020 12:04 ]

• kazzzdafke
Eagle Creek schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:31:
[...]

Maar hoe erg spreek je die aan? Je elektrische motor wordt ondersteund door je brandstofmotor, het is niet alsof de laatste opeens alle last voor z'n kiezen krijgt.
Neen de verbrandingsmotor is volledig uitgeschakeld als je elektrisch rijdt.
Als je ineens te veel gas geeft dan gaat in e-drive de verbrandingsmotor aan, en geeft deze al het vermogen. Als je dan nog eens extra gas geeft, dan komt hij in boost en geeft de electro bij.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

kazzzdafke schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:15:
[...]
Als je ineens te veel gas geeft dan gaat in e-drive de verbrandingsmotor aan, en geeft deze al het vermogen. Als je dan nog eens extra gas geeft, dan komt hij in boost en geeft de electro bij.
Niet mijn indruk. Edrive is een combinatie van verbranding en elektrisch. Je ziet Edrive ook gloeien in je dashboard. Maw: de benzinemotor en elektromotor ondersteunen elkaar om het gevraagde vermogen te leveren.
As part of the boost function, this electric motor additionally provides very noticeable support for the combustion engine during acceleration and in dynamic short bursts.
Maw: als je elektrisch rijdt en opeens snel veel gas geeft met koude motor komt niet de volledig belasting voor de ICE. Deze neemt het voortouw en elektrisch vult aan.

[ Voor 25% gewijzigd door Eagle Creek op 20-02-2020 14:57 ]

• --MP--
't marketing verhaal en de praktijk hoeven natuurlijk niet gelijk te zijn.

Feit blijft, met een E-drive dat je motor koud blijft, en alleen bij sterke acceleratie belast wordt.
De motor zal dus in de praktijk een groter deel van zijn looptijd belast worden terwijl de motor niet echt lekker op temperatuur is.
Of dit schadelijk is durf ik niet te zeggen.... daar hebben vast slimme heren over nagedacht.

Bij mij (gewoon een benzine) staat zelfs de start-stop uit, aangezien ik het geen goed idee vind dat hij elke keer de motor stop zet.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

--MP-- schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:39:
't marketing verhaal en de praktijk hoeven natuurlijk niet gelijk te zijn.

Feit blijft, met een E-drive dat je motor koud blijft, en alleen bij sterke acceleratie belast wordt.
De motor zal dus in de praktijk een groter deel van zijn looptijd belast worden terwijl de motor niet echt lekker op temperatuur is.
Of dit schadelijk is durf ik niet te zeggen.... daar hebben vast slimme heren over nagedacht.
Eens. In mijn praktijk valt het mee omdat ik op electric vrijwel nooit bijval nodig heb van de ICE en wanneer deze zelf op de snelweg bijschakelt dit is voor bereik en niet voor vermogen. Maw: wel 100 rijdt of misschien 130 maar dat dit lage tot normale belasting is.

Wat ik zelf spannender vind: het feit dat ik relatief heel veel korte stukken rijdt met lauwe motor. Dus als ik 60 km rijdt is bijvoorbeeld 5-10 km met ICE. Dit terwijl je normaliter korte / koude ritjes wil vermijden en af en toe goed op temperatuur zou willen komen.

Nu rijd ik dat an sich af en toe ook wel maar mijn ICE verbruik is in die zin dat van een boodschappenauto. Ook wel nieuwsgierig naar..

[ Voor 13% gewijzigd door Eagle Creek op 20-02-2020 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Iedereen doet wat em wil natuurlijk, maar ik heb navraag gedaan in de garage toen ik em kocht.
De ICE is volledig uitgeschakeld wanneer je in e-drive gewoon elektrisch rijdt. Deze wordt niet warm, geen olie, water, ...
Als je dan om 1 of andere reden moet serieus optrekken of wat dan ook belast je een koude motor.
Als je in sport rijdt, dan belast je de ICE en niet de elec. wanneer je daar dan extra power nodig hebt, zie je dit wanneer het blauwe balkje oplicht.

Met andere woorden: ik rij altijd tenminste 3km om de motor tenminste rustig voor te warmen.
Daarna e-drive of gewoon in sport blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-07 16:11
Luuk schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:30:
[...]

Naar mijn weten gebruikt BMW al jaren een electrisch aangedreven waterpomp.
Nee daar zijn ze van teruggekomen. Motoren zoals de b38/48/58 hebben gewoon weer een conventionele mechanisch aangedreven waterpomp.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

elmerblues schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:27:
[...]

Nee daar zijn ze van teruggekomen. Motoren zoals de b38/48/58 hebben gewoon weer een conventionele mechanisch aangedreven waterpomp.
Maar dat wil zeggen dat de motor niet kan koelen nadat deze is stilgelegd?

Inderdaad mechanische pomp, maar voor de turbo hebben ze er een tweede, electrische opgezet: https://www.ecstuning.com...ngine/Cooling/Water_Pump/

http://www.unixnerd.demon.co.uk/b58.html

Picture: https://f30.bimmerpost.co...hp?p=18011009&postcount=2

[ Voor 30% gewijzigd door Snake op 21-02-2020 19:18 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Er is wel relatief oud schrijven over hoe de mechaniek van zo'n hybride werkt:
https://x-engineer.org/au...-powertrain-architecture/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

graceful schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:31:
Er is wel relatief oud schrijven over hoe de mechaniek van zo'n hybride werkt:
https://x-engineer.org/au...-powertrain-architecture/
Wow super goed artikel! En wat een techniek...

Owh, en Is dit de killer voor de opmerking "start stop is waardeloos want geen smering"? Of slaat dit alleen op transmissie en niet motor?
When the vehicle is in Stop & Start or Coasting state, the E-pump takes over to maintain the oil pressure in the hydraulic system.

[ Voor 6% gewijzigd door Eagle Creek op 21-02-2020 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Eagle Creek schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:28:
[...]

Wow super goed artikel! En wat een techniek...

Owh, en Is dit de killer voor de opmerking "start stop is waardeloos want geen smering"? Of slaat dit alleen op transmissie en niet motor?

[...]
De big question :) Lijkt enkel de transmissie en de decoupler te doen..

[edit: foto weggehaald, incorrect]

Het is wel ziek om te zien, het is soort van platgetrapte Tesla met nog eens een combustion engine erboven op met z'n eigen gearbox en al, niks 'gewoon n accu erbij en rijden', dat ding schakelt serieus de hele combustion engine los van de volledige auto op moment dat het elektrisch rijdt. Fascinerend.

[ Voor 45% gewijzigd door graceful op 22-02-2020 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:41
Ik reed gisterochtend nog achter iemand in een i8 die blijkbaar in gaten dat ik wel wilde zien wat ie kon. Toen ie echt gas gaf kwam er wel opvallend veel rook/walm uit, wat mij dus deed vermoeden dat dat ding dus koud meteen vol (of in ieder geval flink) aan de bak moet. Geen idee of dat echt zo werkt overigens. Kon 'm overigens redelijk bijhouden dus hij ging waarschijnlijk lang niet voluit :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmerblues
graceful schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 23:21:
Het is wel ziek om te zien, het is soort van platgetrapte Tesla met nog eens een combustion engine erboven op met z'n eigen gearbox en al, niks 'gewoon n accu erbij en rijden', dat ding schakelt serieus de hele combustion engine los van de volledige auto op moment dat het elektrisch rijdt. Fascinerend.
Fascinerend inderdaad...totdat er eens wat aan gaan mankeren (natuurlijk buiten de garantieperiode) en je opgezadeld wordt met astronomische reparatierekeningen omdat ze dagen vruchteloos lopen te zoeken in exotische, hypercomplexe technologie waar ze weinig bekend mee zijn.

https://www.ad.nl/auto/re...ee-keer-duurder~a52a31c3/

De briljante idioten die die technologie verzinnen houden er over het algemeen geen rekening mee dat er uiteindelijk ook door wat minder onderlegde goden aan gewerkt moet worden..dat probleem zie ik trouwens in de IT ook vaak voorkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door elmerblues op 22-02-2020 10:47 ]

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:12

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

elmerblues schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:36:
[...]

Fascinerend inderdaad...totdat er eens wat aan gaan mankeren (natuurlijk buiten de garantieperiode) en je opgezadeld wordt met astronomische reparatierekeningen omdat ze dagen vruchteloos lopen te zoeken in exotische, hypercomplexe technologie waar ze weinig bekend mee zijn.

De briljante idioten die die technologie verzinnen houden er over het algemeen geen rekening mee dat er uiteindelijk ook door wat minder onderlegde goden aan gewerkt moet worden..dat probleem zie ik trouwens in de IT ook vaak voorkomen.
De markt is nog opkomend en de markt voor 2e hands materiaal moet er ook nog komen. Dat is er nog niet. Er is nu een gehele infrastructuur voor 2e hands materiaal of voor aftermarket materialen en het loont voor fabrikanten om aftermarket of reproductiemateriaal te komen. Kwestie van vraag en aanbod. De vraag is nog niet hoog genoeg naar goedkopere parts of überhaupt spare parts want de auto's zijn relatief betrouwbaarder dus.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Tja, een ICE auto is ook een stuk complexer om iets aan te repareren dan aan een koets. Life goes on ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
[...]

Je bedoeld zoals mijn wiel lager issue waarom m’n auto al 4 dagen bij de dealer staat en ervoor ook al meerdere keren geweest is, die complexe IT?

Dit heb je met alle onderdelen een kennis probleem, het is maar wat de monteur persoonlijk interessant vind. Daar zal die enorm goed in zijn en de overige zaken moeten andere monteurs goed in zijn. Dan heb je een sterk team. Net als in IT. En finance. En management. En engineering. Enzovoort.

Het artikel dat je aankaart gaat over volledig elektrische auto’s, die zijn overigens beduidend eenvoudiger dan dit soort fascinerend machine werk. Waarom ik heb fascinerend vind is omdat BMW hier stiekem gewoon een volledig elektrisch te sturen auto heeft neergezet, die daarnaast ook nog eens volledig combustion engine gebaseerd te sturen is.

Die combinatie betekend dat, ondanks wat velen zeggen, merken als BMW eigenlijk volledig elektrische auto’s hebben en enorme bron aan kennis en data verkrijgen zonder dat de berijders meteen van 400km naar 200km in de winter gaan. Het is een win-win situatie. Simpel gezegd zouden ze die motor er volledig uit kunnen halen, accu’s x4 plaatsen waar de motor zit of in de kofferbak, of beide voor de verdeling en ze hebben een 450km range 7 serie rijden. Ze kiezen ervoor dat niet te doen, in plaats van dat ze dat niet kunnen. Dat is wat er zo fascinerend is.

Kennis vergaren, slimmer worden en dan zodra de infrastructuur er veel beter op is, mass-market gaan met de enorme berg aan kennis die je onder de radar hebt opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neggs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 16:03
Ik rijd nu een maand of 6 in een heerlijke bmw 420 m, en onlangs viel me een wit bolletje op het digitale dashboard op, onder de brandstofmeter. Iemand een idee wat het betekent? Het is er niet altijd en verplaatst zich ook, maar ik heb er nog geen verband in gezien. Ik zal even een foto toevoegen hier.

https://imgur.com/a/JUgpLOe

Iemand een idee?

[ Voor 44% gewijzigd door Neggs op 23-02-2020 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Neggs schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:38:
Ik rijd nu een maand of 6 in een heerlijke bmw 420 m, en onlangs viel me een wit bolletje op het digitale dashboard op, onder de brandstofmeter. Iemand een idee wat het betekent? Het is er niet altijd en verplaatst zich ook, maar ik heb er nog geen verband in gezien. Ik zal even een foto toevoegen hier.

Iemand een idee?
Gemiddeld verbruik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kahraman11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:27
Neggs schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:38:

Iemand een idee?
Wanneer je navigatie ingesteld staat geeft het witte bolletje aan hoeveel brandstof je nodig hebt om de rit te kunnen voltooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neggs
Dat zou kunnen maar die relatie heb ik niet kunnen leggen. Gem verbruik is ook in boordcomputer weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neggs
kahraman11 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:54:
[...]

Wanneer je navigatie ingesteld staat geeft het witte bolletje aan hoeveel brandstof je nodig hebt om de rit te kunnen voltooien.
Dat klinkt aannemelijker, ik ga het in de gaten houden 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

En denk eraan, een wit bolletje naast de kilometerteller wil zeggen dat de boel is gemodificeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmerblues
kahraman11 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:54:
[...]

Strikt genomen zegt het niets over de hoeveelheid brandstof. Feitelijk vertelt het of je de eindbestemming haalt zonder te tanken.

In de afbeelding staat dat je met je huidige rijstijl (van de afgelopen 30 km) ongeveer 682km zou halen op wat er zich nu aan brandstof in de tank bevindt. Het witte bolletje staat op pakweg 225 km (ingevoerde eindbestemming op navi), dus dat haal je makkelijk. Zou het bolletje zich buiten de 682km bevinden zul je dus een keer moeten tanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
even een korte vraag voor de ervaringsdeskundige. ik heb een F30(2016-5) op het oog met een Idrive 4 met navi prof.. Heeft wel een NBT Evo systeem als ik het geinstalleerde kaart mag geloven.

Nu is de vraag. kan BMW dit upgraden naar ID 5/6? Zou het graag door BMW willen installeren ivm Prem Select garantie. Directe update of coderen zou niet werken ivm 2gb ram ipv 4gb ram in de nieuwere varianten. Of kan er toch de 4gb variant geinstalleerd zijn?

Als ik zo heb gezocht doet BMW toch niet.. dan is de volgende optie een retrofit.

Als ik het retrofit met een ID6 systeem monteer. (handere HU en touch knop, scherm zou ok moeten zijn). Behoudt ik mijn garantie? of is dit echt een no go vanuit bmw gezien?

BMW Ned komt nog terug op mn vraag.. maar mn verwachting is gewoon een kort en bondige nee.

[ Voor 3% gewijzigd door Simply1337 op 24-02-2020 14:23 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Simply1337 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:17:
even een korte vraag voor de ervaringsdeskundige. ik heb een F30(2016-5) op het oog met een Idrive 4 met navi prof.. Heeft wel een NBT Evo systeem als ik het geinstalleerde kaart mag geloven.

Nu is de vraag. kan BMW dit upgraden naar ID 5/6? Zou het graag door BMW willen installeren ivm Prem Select garantie. Directe update of coderen zou niet werken ivm 2gb ram ipv 4gb ram in de nieuwere varianten. Of kan er toch de 4gb variant geinstalleerd zijn?

Als ik zo heb gezocht doet BMW toch niet.. dan is de volgende optie een retrofit.

Als ik het retrofit met een ID6 systeem monteer. (handere HU en touch knop, scherm zou ok moeten zijn). Behoudt ik mijn garantie? of is dit echt een no go vanuit bmw gezien?

BMW Ned komt nog terug op mn vraag.. maar mn verwachting is gewoon een kort en bondige nee.
Er zijn gasten die NBT ID4 naar 5 of zes kunnen flashen. Maar dit is alles behalve Premium Select Garantie. De kans is groter op crashes met deze methode dan een ID5\6 headunit kopen\laten coderen.

Als je dit perse wilt, dan raad ik je een nieuwe headunit, touch scherm en idrive knop aan. Dan ben je zo 2500 euro verder minimaal. Dan is aan jou de vraag of je het waard vind.

Het is geen plug and play trouwens. De headunit moet specifiek voor jou auto gecodeerd worden,

Je hebt dan geen garantie meer op je multimedia syteem. Als je blok vast loopt lijkt me daarintegen weer sterk dat ze zeggen dat het door je navi headunit upgrade komt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Simply1337 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:17:

BMW doet dergelijke upgrades zelf nooit. Ze hebben momenteel zelf auto's met ID6 rijden die ID7 aan kunnen en toch blijft daar gewoon ID6 op staan.

Retrofit heeft altijd impact op de garantie, ligt natuurlijk maar net aan wie je het verteld. Als er iets qua electra stuk gaat, kun je fluiten naar je garantie. Stopt een rem met werken, dan zal die garantie niet zo'n probleem zijn.

Als je toch graag een betere ID versie wilt, zul je er beter aan doen een recent model aan te schaffen. Die werken nou eenmaal ook beter samen met elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
heren, bedankt. dan valt de auto echt 1 a 2 maanden buiten de boot voor de betreffende upgrade vanuit het fabriek.

2500 zou ik nog wel waard vinden voor het gebruiksgemak en modernisatie... maar als dat ten kosten gaat van garantie. lastig. jaartje of 2 uitzitten dan vervangen zou nog een optie kunnen zijn (incl chippen). ach even denkstof voor vanavond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Begrijp het heel goed. Mijn vorige is een voorraad-model die ik net te snel gekozen heb en daar toch enkele hekel puntjes achteraf in gevonden. Beter rustig de juiste keuze vinden dan te gehaast.

Ik neem aan dat je bekend bent met het feit dat alle dealers online de occasions plaatsen per dealer merk?

https://www.breemanbmwvoorraad.nl
https://dusseldorpbmw.nl/ontdek-ons-ruime-aanbod
(enzovoort)

Dat maakt soms het zoeken wat eenvoudiger, omdat je wat bredere opties hebt om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
betreffende auto is ramvol met opties. (ACC/LCW/VBH/HK/Msport/HUD/Leder met mem etc) Alleen zo te zien idrive 4... toch was ik benieuwd of er nog versies bekend waren tussen 2 en 4 gb ram en waaraan je dat zag.. ik ga even verder googlen

EDIT: Het lijkt erop dat de head unit wel 4gb ram heeft als ik de dealer mag geloven, maa rnog is blijven hangen in ID4.
Headunit serial : HB B214 XXX .
B2XX was in mijn ogen HW revisie 3 en dus 4 gb ram? en B1XX was dan 2gb ram en Rev 2.x(3). Zijn mijn bevinden correct?

dit zou dan een probleemlozen flash kunnen zijn ipc.

Edit2: ja ik weet het, zie er beetje "wanhopig" uit, maar was gewoon benieuwd of het echt zo is :P

[ Voor 51% gewijzigd door Simply1337 op 24-02-2020 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De vraag is ook of je het prima vindt met een iDrive rond te rijden die uit iemand anders zijn auto gejat is (want dat krijg je uiteindelijk bij al die retrofit boertjes) :X

https://www.nhnieuws.nl/n...emstede-trekken-m-zo-leeg bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
fsfikke schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:21:
De vraag is ook of je het prima vindt met een iDrive rond te rijden die uit iemand anders zijn auto gejat is (want dat krijg je uiteindelijk bij al die retrofit boertjes) :X

https://www.nhnieuws.nl/n...emstede-trekken-m-zo-leeg bijv.
nee/ja daarom de oem richting, maar

reden dat ik vorige post vroeg of er ervaring was het volgende:
If you have an EVO with ID4, you can upgrade the firmware and then run either ID5 or ID6_light. If you have a later ID4 version of EVO, and you have 4GB of ram, you will not run into any issues, if you have an early version of EVO with ID4, with only 2GB of memory, you will run into random reboots.

https://f30.bimmerpost.co...?p=22973086&postcount=105
https://f30.bimmerpost.co...?p=23492645&postcount=123
Natuurlijk N=1, want heb het nergens anders gelezen. Dus HET kan zonder een retrofit omdat die voertuig juiste HW zou kunnen hebben, minus touchscherm en touch idrive knop(zijn de mindere kosten opzicht en niet persse vin gebonden?)

Edit1: Ebay Bekeken met welke HU versie ze adverteren voor welke Idrive.
B1XX = 2gb ram en ID4.
B2XX = 4gb ram en ID5/6

ID4
B114 - 12/14
https://www.ebay.com/itm/...-id4-KT33915/153232083982
B140 - 44/14
https://www.ebay.com/itm/...6964-9387453/312790150778

ID5/6
B209 - 38/17
https://www.ebay.com/itm/...29km-id5-id6/223893210145
B211 - 52/17
https://www.ebay.com/itm/...Carplay-Full/333345612994
B241 - 42/18
https://www.ebay.com/itm/...-TOUCH-ID5-6/362897903255

B214 zou dan ergens in 2018 geproduceerd moeten worden of niet soms? wtf.. dan is de hoofdunit een keer vervangen.. of het is een tikfout in het systeem (B114 --> B214)

[ Voor 28% gewijzigd door Simply1337 op 24-02-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Zaterdag de F40 ophalen, toch wel spannend ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Simply1337 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:26:
[...]

[...]

Natuurlijk N=1, want heb het nergens anders gelezen. Dus HET kan zonder een retrofit omdat die voertuig juiste HW zou kunnen hebben, minus touchscherm en touch idrive knop(zijn de mindere kosten opzicht en niet persse vin gebonden?)

B1XX = 2gb ram en ID4.
B2XX = 4gb ram en ID5/6

ID4
B114 - 12/14
B140 - 44/14

ID5/6
B209 - 38/17
B211 - 52/17
B241 - 42/18

B214 zou dan ergens in 2018 geproduceerd moeten worden of niet soms? wtf.. dan is de hoofdunit een keer vervangen.. of het is een tikfout in het systeem (B114 --> B214)
En wat zijn de requirements van ID7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
Simply1337 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:26:
[...]

[...]

B1XX = 2gb ram en ID4.
B2XX = 4gb ram en ID5/6

ID4
B114 - 12/14
B140 - 44/14

ID5/6
B209 - 38/17
B211 - 52/17
B241 - 42/18

Wat is er zo vreselijk aan ID4 dat je er zo veel geld/moeite voor zou willen doen?

Ik zou zelf wel graag android auto enzo willen, maar dat heb je met de helemaal nieuwe versies.. dus wat is er zo veel beter aan ID5/6 vs 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

--MP-- schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:29:
[...]

Wat is er zo vreselijk aan ID4 dat je er zo veel geld/moeite voor zou willen doen?

Ik zou zelf wel graag android auto enzo willen, maar dat heb je met de helemaal nieuwe versies.. dus wat is er zo veel beter aan ID5/6 vs 4?
ID5 zou Carplay aankunnen.

Ik heb een Carplay fullscreen patch. Werkt perfect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
--MP-- schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:29:
[...]

Moderne look vooral en wat meer adem ruimte door de hoge ram (handig bij langere routes en natuurlijk nieuwere versie).

Android auto/carplay kan ik wel toevoegen met een MMI tussenkastje, das dan ook weer niet zo spannend (400-600eu?)

Idrive5 ziet er gewoon wat beter uit dan 4, daarom heb je ook ietwat sterkere computer ervoor nodig. Software technisch lijkt er ook wat beter te zijn. ID6 is meer een skin-on als je geen touch scherm hebt (ouder dan 2018?)
https://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=912814
Snake schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:25:
[...]

En wat zijn de requirements van ID7?
een nieuwe auto. teveel onderdelen zijn anders

[ Voor 10% gewijzigd door Simply1337 op 24-02-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Simply1337 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:55:
[...]

Moderne look vooral en wat meer adem ruimte door de hoge ram (handig bij langere routes en natuurlijk nieuwere versie).

Android auto/carplay kan ik wel toevoegen met een MMI tussenkastje, das dan ook weer niet zo spannend (400-600eu?)

Idrive5 ziet er gewoon wat beter uit dan 4, daarom heb je ook ietwat sterkere computer ervoor nodig. Software technisch lijkt er ook wat beter te zijn. ID6 is meer een skin-on als je geen touch scherm hebt (ouder dan 2018?)

[...]

Wow, voor meer RAM moet je dan toch een heel nieuw systeem hebben, ja kan niet meer RAM flashen! (vroeger ging dat op Windows computers!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

De introductie (voorraad 2019) G21 330i's hebben nu best aardige kortingen :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
_Arthur schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:42:
[...]

De introductie (voorraad 2019) G21 330i's hebben nu best aardige kortingen :Y)
yup, zag ze wel staan,. begint bij 50k. lol config die ik wil gaat richting 60k.. nooo thanks

G20 daarintegen is nu voor 38-42k te vinden, zaten nette configs tussen als ze niet zijn verkocht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 01:05
Leuk klusje gedaan van het weekend.

Volledige vering/ schokbrekers en lagers vervangen.
Meteen een upgrade naar Bilsteins in combinatie met Eibach veren.
Ook nieuwe draagarmrubbers gemonteerd
Hierna de Touring laten uitlijnen.

Mooie hoogte zo :)
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/dd0b39eb89dabe126eab4c3e48decd48.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
Netjes, zelf gedaan begrijp ik?

De 4 moet eigenlijk ook iets naar beneden. Maar dat klusje twijfel ik nog aan of ik het zelf ga doen.
Op de oprit met de krik blijft toch half bakken werk.
Daarnaast sowieso wachten tot het mooier weer is als er al op de oprit gesleuteld gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 01:05
--MP-- schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:10:
Netjes, zelf gedaan begrijp ik?

De 4 moet eigenlijk ook iets naar beneden. Maar dat klusje twijfel ik nog aan of ik het zelf ga doen.
Op de oprit met de krik blijft toch half bakken werk.
Daarnaast sowieso wachten tot het mooier weer is als er al op de oprit gesleuteld gaat worden.
Yes, ik probeer alles zelf te doen.
Omdat ik alles vernieuwd heb qua schokbrekers (was alleen een kwestie van wisselen) was het voor mij niet een hele lastige klus (dacht ik).

Helaas brak er 1 bout af in het fusee en om deze er goed uit te halen was ik 3 uur verder (zonder het schroefdraad te beschadigen).

Het is redelijk veel werk maar op zich wel goed te doen (bij de E46 in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
krijg conflicterende info.. maar klinkt logisch

Auto heeft een Azia bestemde hoofdunit(HB 214). Het zou fabrieksaf ID5 moeten runnen.. dus 4gb.

maar, indien een auto uit een fabriek een ID4 label heeft gekregen(eerder dan F3X LCI 07/2016 uitgerold van fabriek), dan is het bijna onmogelijk om systeem te updaten naar id5 en alles werkend te krijgen zoals het hoort. Iets met een bomenstructuur en fsc die niet lekker inzit. En bmw geeft gewoon de codes ook niet vrij voor het nieuwe structuur.

in andere woorden.. ID4 behouden of retrofitten naar id5/6. ai ai aiii.

Niet het antword waarop ik hoopte, maar wel zo is..

Punt 2.. auto is tot laatste versie geupdate.. dus ECU is gelocked (geen chiptuning.. totdat ze het weer kraken) en Id4 -> id5 upgrade zou dan belabberd lopen op 2gb ram (deze unit zou 4 moeten hebben tho)

dus ben achter 2 dompers achet gekomen.. id4 forever and ever zonder retrofit en mogelijk geen chiptuning in the verre toekomst :(

ik kijk wel naar een andere auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

[...]

Heb je hier wat aan https://www.bimmer-tech.net/blog/item/54-bmw-cic-nbt-nbtevo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
nope, zoals gezegd. in de auto bevindt zich een NBT EVO ID4 systeem. Hoewel het laatste versie hardware is is het fabrieksaf gelockt op id4(of het 2gb of 4gb ram bevat even buitengelaten). zonder een retrofit is het niet mogelijk id5/6 erop te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 20:12

Pos

Ergens ook wel enigszins logisch, want geld.

Beetje hetzelfde als een locked bootloader van een smartphone.

Edit: sorry voor het pleonasme.. beetje en enigszins.. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Pos op 25-02-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Hopelijk binnenkort een Tansanitblau kleurtje voor de deur hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --MP--
_Arthur schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:44:
Hopelijk binnenkort een Tansanitblau kleurtje voor de deur hier.
Hopelijk op een BMW? Of heb je een paar bloempotten in kleur besteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

--MP-- schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:23:
Hopelijk op een BMW? Of heb je een paar bloempotten in kleur besteld ;)
Dat is nog een verrassing voor jullie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Jammer dat die kleur op bijna elk model kan, van 3 tot 8 series. Maar ik hoop stiekem 'n M4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
Ik wilde net alvast BMW koppelen in de connected app.
Maar ik moet allemaal betaalde abbo's nemen?
Zit er niet standaard iets bij dan>?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

wimpie007 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:47:
Ik wilde net alvast BMW koppelen in de connected app.
Maar ik moet allemaal betaalde abbo's nemen?
Zit er niet standaard iets bij dan>?
Staat Remote Services op de VIN? Anders niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
Snake schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:15:
[...]

Staat Remote Services op de VIN? Anders niet :)
Uhm wat bedoel je?
Heb met bestellen niks erbij genomen

Het is heel raar, als ik

Connected Package Professional probeer staat er dat het 209 kost maar dan
Deze dienst is niet beschikbaar voor uw BMW

[ Voor 33% gewijzigd door wimpie007 op 25-02-2020 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

wimpie007 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:15:
[...]

Uhm wat bedoel je?
Heb met bestellen niks erbij genomen

Het is heel raar, als ik

Connected Package Professional probeer staat er dat het 209 kost maar dan
Deze dienst is niet beschikbaar voor uw BMW
Wat zijn de laatste 7 cijfers van de VIN?

Meestal heb je een pack zoals 'Remote Services' of 'ConnectedDrive'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

graceful schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:53:
Jammer dat die kleur op bijna elk model kan, van 3 tot 8 series. Maar ik hoop stiekem 'n M4.
Je ziet hem alleen niet op superveel auto's want individual kleur; maar geen M, wel een G21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Laatst online: 22:32

Detmer

Professioneel prutser

In mijn E90 (2005) zat onder de armsteun een oude telefoonhouder voor een antieke Nokia. Die heb ik verwijderd waardoor er extra opslagruimte is ontstaan. Nu vroeg ik mij af of er nog leuke opties zijn met de aansluiting die ik daardoor over heb. Veel gezocht, maar weinig tot niets gevonden eigenlijk. Dus ik vermoed dat ik daar niets mee kan?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
_Arthur schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:08:
[...]

Je ziet hem alleen niet op superveel auto's want individual kleur; maar geen M, wel een G21.
Ah, wel jammer dat indv. kleuren meer tijd kosten in productie :'( *wacht nog steeds op z'n 7 met indv kleur*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

graceful schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:25:
Ah, wel jammer dat indv. kleuren meer tijd kosten in productie :'( *wacht nog steeds op z'n 7 met indv kleur*
Staat een interessant Youtube filmpje van de G20 productie; ook de spuitrobot's kwamen langs. Ik heb het idee dat ze de vraag voor individual-kleuren bundelen en dan 10 auto's met dezelfde kleur door de spuitstraat trekken. Daarom duurt een indv-kleur langer. (Gebaseerd op aannames mijner zijde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoardCrusher
  • Laatst online: 16:53
_Arthur schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:01:
[...]

Staat een interessant Youtube filmpje van de G20 productie; ook de spuitrobot's kwamen langs. Ik heb het idee dat ze de vraag voor individual-kleuren bundelen en dan 10 auto's met dezelfde kleur door de spuitstraat trekken. Daarom duurt een indv-kleur langer. (Gebaseerd op aannames mijner zijde).
Volgens mij klopt dat. Ik ben in de BMW-fabriek bij BMW Welt geweest, en daar maken ze daadwerkelijk de G20. Ik meen me te herinneren dat ze daar inderdaad zoiets riepen, maar weet het niet meer zeker.

Overigens, voor wie het nog niet heeft gedaan: zo'n rondleiding is echt de moeite waard, vooral als je zelf die G20 rijdt. Toen ik er was, maakten ze er de G20, de F30 en de F31. Ik neem aan dat dat tegenwoordig G20 en G21 is. Owja en 4-series ook dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

(jarig!)
@BoardCrusher https://www.bmw-welt.com/en/experience/guided_tours.html deze is dat toch?
Wil dat nog een keer doen, denk alleen dat dit vrij snel vol zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Iemand de M-Performance uitlaat zelf geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Detmer schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:52:
In mijn E90 (2005) zat onder de armsteun een oude telefoonhouder voor een antieke Nokia. Die heb ik verwijderd waardoor er extra opslagruimte is ontstaan. Nu vroeg ik mij af of er nog leuke opties zijn met de aansluiting die ik daardoor over heb. Veel gezocht, maar weinig tot niets gevonden eigenlijk. Dus ik vermoed dat ik daar niets mee kan?
Ik heb in 2006 in een E60 gereden, en die had daar een KOELVAK voor 1 blikje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
_Arthur schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:01:
[...]

Ik had begrepen dat alle individuals van de band afgetrokken werden en vervolgens handmatig gespoten werden. Omdat die groep spuiters maar x capaciteit hebben, duurt het dus langer.

Mijn individual kleur kostte in ieder geval ook paar maanden extra. Maar dan heb je wel het individual plaatje onder de motorkap oOo

Spuitwerk is wel van topkwaliteit trouwens. Bij mijn vorige Kia had ik er nog wel wat op aan te merken maar hier niet (heb hele batterij TL balken in garage en dan zie je dus echt alles. Op het autistische af alles 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Laatst online: 22:32

Detmer

Professioneel prutser

Snake schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:17:
[...]

Ik heb in 2006 in een E60 gereden, en die had daar een KOELVAK voor 1 blikje!
Haha, die heb ik er ook in zitten :) . Ik doelde echter meer op de aansluiting die nu niet gebruikt wordt waar de telefoon cradle zat.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:03
Ik ben toe aan nieuwe banden, ik heb nodig:
2x 225/35/R19 (of 235/35/R19, moet dat controleren)
2x 255/30/R19

Ik dacht zelf aan Bridgestone Turanza T005 XL

Iemand ervaringen met deze banden? Of met welke A-merk banden waar jullie tevreden over zijn?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Detmer schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:56:
[...]

Haha, die heb ik er ook in zitten :) . Ik doelde echter meer op de aansluiting die nu niet gebruikt wordt waar de telefoon cradle zat.
Ik heb een koelvak voor een blikje, USB en Audio jack aansluiting. Geen idee of dat origineel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

c-nan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:23:
2x 255/30/R19

Iemand ervaringen met deze banden? Of met welke A-merk banden waar jullie tevreden over zijn?
Geen met deze, maar mensen klagen van deze luid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:43

Fjeze

AllesPerfect!

[...]

Houdt er wel rekening mee dat zo’n tussen kastje altijd aan wordt gesloten op de aux ingang voor het geluid. Nu is dat voor navigatie niet zo’n probleem, maar als je het ook voor bijvoorbeeld Spotify wilt gebruiken is de geluidskwaliteit wel echt een heel stuk minder. Dat lijkt mij erg zonde van je HK systeem.

Ik heb zelf een F31 uit 2012 gekocht en daar zit alleen het kleine scherm in met radio. Ik zit er ook heel sterk over na te denken een EVO id5/6 te laten retro fitten. Inderdaad ook voor de modernere look, maar ook zeker voor Spotify, navigatie en dergelijke mogelijkheden.

Fly or Die

• CarJunkyXL
2x 255/30/R19

Lekker Bridgestone Potenza's of Michelin Pilot sport 4 er onder gooien. d:)b
Beide goede ervaringen.
BoardCrusher schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:42:
[...]

Volgens mij klopt dat. Ik ben in de BMW-fabriek bij BMW Welt geweest, en daar maken ze daadwerkelijk de G20. Ik meen me te herinneren dat ze daar inderdaad zoiets riepen, maar weet het niet meer zeker.

Overigens, voor wie het nog niet heeft gedaan: zo'n rondleiding is echt de moeite waard, vooral als je zelf die G20 rijdt. Toen ik er was, maakten ze er de G20, de F30 en de F31. Ik neem aan dat dat tegenwoordig G20 en G21 is. Owja en 4-series ook dacht ik.
Toen ik bij de welt was in 2017\2018 en de uitgebreide tour deed was de F30 gen nog in productie. Ik heb de vraag gesteld waar de individual paint wordt gedaan. Zij zeiden gewoon door de normale paintstraat.
Tortelli schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:45:
@BoardCrusher https://www.bmw-welt.com/en/experience/guided_tours.html deze is dat toch?
Ik was hier in de zomer vakantie. Heb de uitgebreide tour 2 maanden van tevoren moeten reserveren toen.

[ Voor 58% gewijzigd door CarJunkyXL op 27-02-2020 08:08 ]

• CarJunkyXL
Edit: Please delete. :)

[ Voor 97% gewijzigd door CarJunkyXL op 27-02-2020 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoardCrusher
  • Laatst online: 16:53
Tortelli schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:45:
Ik vermoed van wel. Ik heb het via BMW Privileges gedaan (https://www.bmw.nl/nl/con...ivileges.html#evenementen), die organiseren dat 1x per jaar. Je krijgt dan een rondleiding in BMW Welt (niet heel interessant), een rondleiding door het museum (vond ik aardig maar heb weinig met oude auto's) en een rondleiding door de fabriek en dat vond ik geweldig. Daarnaast een hele fijne lunch.

Samen met een maat gedaan, vrijdagochtend heengereden, hotel in München en zaterdag terug. Geluk met de weersomstandigheden gehad dus meteen even de Vmax kunnen testen. Was een absolute aanrader!

• GforceNL
  • Laatst online: 17:35

GforceNL

Out of memory....

Snake schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:13:
Iemand de M-Performance uitlaat zelf geinstalleerd?
Waarom zou je dat willen? Zonder de software update heb je er niet veel aan. (klep open/dicht bij sport etc)

Mocht je vraag zijn of iemand hem heeft, ja ik . :)

[ Voor 9% gewijzigd door GforceNL op 27-02-2020 08:17 ]

<Zinloze tekst hier>

• Simply1337
Fjeze schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:06:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat zo’n tussen kastje altijd aan wordt gesloten op de aux ingang voor het geluid. Nu is dat voor navigatie niet zo’n probleem, maar als je het ook voor bijvoorbeeld Spotify wilt gebruiken is de geluidskwaliteit wel echt een heel stuk minder. Dat lijkt mij erg zonde van je HK systeem.

Ik heb zelf een F31 uit 2012 gekocht en daar zit alleen het kleine scherm in met radio. Ik zit er ook heel sterk over na te denken een EVO id5/6 te laten retro fitten. Inderdaad ook voor de modernere look, maar ook zeker voor Spotify, navigatie en dergelijke mogelijkheden.
heb de auto ook laten staan. wacht wel op de volgende auto die beschikbaar komt binnen mn wensenlijst ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Welke auto? Veel vermogen? Veel kilometers? Wat vind je belangrijk aan banden: lang mee gaan of supergrip etc.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GforceNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:16:
[...]

Waarom zou je dat willen? Zonder de software update heb je er niet veel aan. (klep open/dicht bij sport etc)

Bij de M240i is er geen software update zoals bij de F3x. Die M-Performance uitlaat heeft geen klep, er zit een weerstandje bij wat je op de bestaande stekker kan zetten zodat je geen foutmelding krijgt. Hoeft niets voor geprogrammeerd te worden. Het meest ingrijpende is dat je je uitlaat op de daarvoor aangegeven plek door moet zagen.

• c-nan
_Arthur schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:44:
[...]

Welke auto? Veel vermogen? Veel kilometers? Wat vind je belangrijk aan banden: lang mee gaan of supergrip etc.
E92 325i.
Ik rij dagelijks 2x 20km.

Geluid en grip bij nat wegdek vind ik belangrijk. En uiteraard geen onbalans, dus geen trillingen, maar dat lijkt mij vrij logisch :)

[ Voor 11% gewijzigd door c-nan op 27-02-2020 10:25 ]

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 20:25

duderuud

Sliden is koel

fsfikke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:03:
[...]

Bij de M240i is er geen software update zoals bij de F3x. Die M-Performance uitlaat heeft geen klep, er zit een weerstandje bij wat je op de bestaande stekker kan zetten zodat je geen foutmelding krijgt. Hoeft niets voor geprogrammeerd te worden. Het meest ingrijpende is dat je je uitlaat op de daarvoor aangegeven plek door moet zagen.
Precies dit. Heb ook zelf de M perf uitlaat gemonteerd. Kwestie van oude demper afzagen, nieuwe er op schuiven en het weerstandje plaatsen en netjes vastbinden.

Er is een "sleeve" te koop om later de originele demper weer te kunnen monteren.

Motor-Forum.nl

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

GforceNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:16:
[...]

Er is geen klep op de MPE voor de M240i.

Ik heb GELUKKIG geen OPF.

Ik vraag me af of het waard is: YouTube: BMW M240i M Performance exhaust

Video vertelt niet alles.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JoepW
  • Laatst online: 18-09 08:34

JoepW

iRacer & Home Assistant

Na een wat lange stilte weer wat nieuws van mij op auto gebied.
De 325i E93 LCI staat te koop (2011 / 90k km), omdat mijn vrouw onze 'oude' Jaguar XK8 terug heeft gekocht na 7 jaar en om eerlijk te zijn ik vond het een goed idee :+
En ik heb zojuist mijn 325i E91 verkocht in afwachting van de levering van mijn 520i (G31, dec. 2018) uit Duitsland met 36.000 km op de teller.

Hieronder wat foto's en de specs van mijn nieuwe aanwinst (op winterbanden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CYKOskTCYMNYcjBazfrHiBqT/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8kVL7nfmiEy4Xkc5zGckqlpt/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5J8dkFYMglgeNFC4efPRqu1S/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y7FqkoeUW51NYZN8sbCNbPbm/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PBsDQdDu0X9HCSAdjNywqTCj/full.jpg

Ik heb de engelse VIN decoder gebruikt vandaar de engelse tekst

Editions And Packages
P7ACA Sport Line
P7R7A Innovation Package
P7XPA Navigation Package Connected Drive
P9BDA Business Package
Comfort And Interior Equipment
S402A Electric Panoramic Roof
S420A Sun Protection Glazing
S423A Floor Mats Velours
S428A Warning Triangle And First Aid Kit
S441A Smoker Package
S459A Seat Adjuster Electric With Memory
S481A Sports Seat
S494A Seat Heating Driverpassenger
S4LUA Black Highgloss Perlglanz Chrome Accent
S4NEA Blowby Heater
S4T8A Outside Mirror With Auto Dip
S4URA Ambient Interior Lighting
Multimedia
S609A Navigation System Professional
S610A Headup Display
S650A CD Player
S654A DAB Tuner
S676A HiFi Speaker System
S6ACA Intelligent Emergency SOS Call
S6AEA Teleservices
S6AKA Connected Drive Services
S6AMA RealTime Traffic Information
S6ANA Concierge Services
S6APA Remote Services
S6NWA Phoning With Wireless Charging
S6WBA Multifunctional Instrument Display
S6WDA WLAN Hotspot
Driver Assistance And Lightning
S534A Automatic Air Conditioning
S552A Adaptive LED Headlight
S575A Supplementary 12V Sockets
S5A1A LED Fog Lights
S5ACA Highbeam Assistant
S5ALA Active Protection
S5ATA Driving Assistant Plus
S5DMA Parking Assistance System
S548A Kilometercalibrated Speedometer
Wheels And Drive
S230A Extra Package EUspecific
S24XA BMW LA Wheel Dspoke 634
S255A Sports Leather Steering Wheel
S258A Tire With Runflat Functionality
S2PAA Wheel Bolt Retainer
S2TEA Automatic Transmission W Shift Paddles
S2VBA Tire Pressure Display
Environment And Safety
S302A Alarm System
S322A Comfort Access
S3AAA Roof Railing Black
S879A Onboard Vehicle Literature German
S8KAA OELWARTUNGSINT 30000KM24MONATE
S8R9A Refrigerant R1234yf
S8TFA Active Pedestrian Protection
S851A Language Version German
Individual Equipment
S760A High Gloss Shadow Line
S775A Headlining Anthracite

En nu maar geduld opbrengen.... De auto wordt Zaterdag opgehaald en dan duurt het zo maar 2 weken voordat de RDW een kenteken uitreikt.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MP--
JoepW schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:41:
Na een wat lange stilte weer wat nieuws van mij op auto gebied.
De 325i E93 LCI staat te koop (2011 / 90k km), omdat mijn vrouw onze 'oude' Jaguar XK8 terug heeft gekocht na 7 jaar en om eerlijk te zijn ik vond het een goed idee :+
En ik heb zojuist mijn 325i E91 verkocht in afwachting van de levering van mijn 520i (G31, dec. 2018) uit Duitsland met 33.000 km op de teller.

Hieronder wat foto's en de specs van mijn nieuwe aanwinst (op winterbanden).

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb de engelse VIN decoder gebruikt vandaar de engelse tekst

Editions And Packages
P7ACA Sport Line
P7R7A Innovation Package
P7XPA Navigation Package Connected Drive
P9BDA Business Package
Comfort And Interior Equipment
S402A Electric Panoramic Roof
S420A Sun Protection Glazing
S423A Floor Mats Velours
S428A Warning Triangle And First Aid Kit
S441A Smoker Package
S459A Seat Adjuster Electric With Memory
S481A Sports Seat
S494A Seat Heating Driverpassenger
S4LUA Black Highgloss Perlglanz Chrome Accent
S4NEA Blowby Heater
S4T8A Outside Mirror With Auto Dip
S4URA Ambient Interior Lighting
Multimedia
S609A Navigation System Professional
S610A Headup Display
S650A CD Player
S654A DAB Tuner
S676A HiFi Speaker System
S6ACA Intelligent Emergency SOS Call
S6AEA Teleservices
S6AKA Connected Drive Services
S6AMA RealTime Traffic Information
S6ANA Concierge Services
S6APA Remote Services
S6NWA Phoning With Wireless Charging
S6WBA Multifunctional Instrument Display
S6WDA WLAN Hotspot
Driver Assistance And Lightning
S534A Automatic Air Conditioning
S552A Adaptive LED Headlight
S575A Supplementary 12V Sockets
S5A1A LED Fog Lights
S5ACA Highbeam Assistant
S5ALA Active Protection
S5ATA Driving Assistant Plus
S5DMA Parking Assistance System
S548A Kilometercalibrated Speedometer
Wheels And Drive
S230A Extra Package EUspecific
S24XA BMW LA Wheel Dspoke 634
S255A Sports Leather Steering Wheel
S258A Tire With Runflat Functionality
S2PAA Wheel Bolt Retainer
S2TEA Automatic Transmission W Shift Paddles
S2VBA Tire Pressure Display
Environment And Safety
S302A Alarm System
S322A Comfort Access
S3AAA Roof Railing Black
S879A Onboard Vehicle Literature German
S8KAA OELWARTUNGSINT 30000KM24MONATE
S8R9A Refrigerant R1234yf
S8TFA Active Pedestrian Protection
S851A Language Version German
Individual Equipment
S760A High Gloss Shadow Line
S775A Headlining Anthracite

En nu maar geduld opbrengen.... De auto wordt Zaterdag opgehaald en dan duurt het zo maar 2 weken voordat de RDW een kenteken uitreikt.
Gefeliciteerd, nette auto!

Die winter velgen staan wel vrij "karig" wat zitten er normaal voor wielen onder?

Oh en binnen een week na keuring moet je gewoon het kenteken hebben, als je alles een beetje netjes organiseert, bij mij was vrijdag keuren & papieren bij de belastingdienst --> donderdag kenteken in huis.

• JoepW
  • Laatst online: 18-09 08:34

JoepW

iRacer & Home Assistant

--MP-- schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:10:
[...]

Gefeliciteerd, nette auto!

Die winter velgen staan wel vrij "karig" wat zitten er normaal voor wielen onder?

Oh en binnen een week na keuring moet je gewoon het kenteken hebben, als je alles een beetje netjes organiseert, bij mij was vrijdag keuren & papieren bij de belastingdienst --> donderdag kenteken in huis.
Ik hoop het. De vorige auto duurde 2 weken.
De vorige eigenaar heeft de zomerbanden gehouden :( Ik moet nog zomerbanden en velgen kopen dus. Het wordt 18" 245 breed rondom. Groter wil ik niet om zo veel mogelijk comfort te behouden.
Standaard heeft de Sportline achter extra brede banden geloof ik, maar dat hoeft niet bij een 520i ;)

Vraag

Mijn verzekeraar eist dat ik het volgende inbouw:
  • CCV/SCM of VbV/SCM goedgekeurd voertuigvolgsysteem met jamming-detectie of
  • CCV/SCM of VbV/SCM goedgekeurd TV01 peilzender of
  • LoJack peilzender
Ik wil het eigenlijk vermijden, maar iemand hier ervaring mee en wat eventueel de goedkoopste oplossing is?

[ Voor 18% gewijzigd door JoepW op 27-02-2020 22:34 ]

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JoepW schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:30:
[...]

Ik hoop het. De vorige auto duurde 2 weken.
De vorige eigenaar heeft de zomerbanden gehouden :( Ik moet nog zomerbanden en velgen kopen dus. Het wordt 18" 245 breed rondom. Groter wil ik niet om zo veel mogelijk comfort te behouden.
Standaard heeft de Sportline achter extra brede banden geloof ik, maar dat hoeft niet bij een 520i ;)

Vraag

Mijn verzekeraar eist dat ik het volgende inbouw:
  • CCV/SCM of VbV/SCM goedgekeurd voertuigvolgsysteem met jamming-detectie of
  • CCV/SCM of VbV/SCM goedgekeurd TV01 peilzender of
  • LoJack peilzender
Ik wil het eigenlijk vermijden, maar iemand hier ervaring mee en wat eventueel de goedkoopste oplossing is?
Zoek een andere verzekeraar? :p
Die van mij vond het prima zolang er fabrieksaf een alarm op zat.

Mijn kentekenaanvraag bij de RDW duurde btw 2.5 maanden. Maar kon gelukkig in die tijd met Duits kenteken doorrijden.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 27-02-2020 22:39 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 370 Laatste