De meeste, zo niet alle stock M52's (M54 weet ik zo niet) hebben alleen een oliedruksensor. Als die gaat branden, ben in al te laat en heeft de pomp geen olie meer om rond te pompen.MadMarky schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:19:
[...]
Ahja, zat bij de diesels te kijken![]()
Het hele feit dat de 318i een driepitter is lijkt me voldoende reden om verder te kijken naar een 320i
[...]
Olieverbruik bij M54 komt ook vaak door teruglopend cartervacuum door lekkende pakkingen. Bij mij is het bijv bijna weg sinds ik de (zo goed als versteende) klepdekselpakking heb vervangen. Heb ook wel eens iets gehoord over de olieschraapveren maar dat is misschien vooral bij hogere kilometerstanden?
Maargoed alle auto's met M52 en M54 motoren hebben gewoon waarschuwingslampjes, als je die negeert en met te weinig olie rond blijft rijden heb je het ook echt zelf op je geweten
Het zijn motoren waarvan je gewoon nog regelmatig het oliepeil moet peilen met de stok.
Oi, ik heb copyright op die naam!dollyking schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:19:
@Tortelli ik heb sinds vorige week de 318i met B38 motor, ben het helemaal met je eens dat het een 3 serie onwaardig is,
En dan is het ook nog een M-sport uitvoering met alle toeters en bellen maar nu is het dus een schaap in wolfskleren
ik kom van de F31 met B46 motor, en dan is het verschil redelijk duidelijk

De zwarte E36 Compact (kenteken LZ-ZR-82) ging door het leven als een schaapje in wolfskleren (mijn google fotoboek heet zelfs nog steeds zo

Maar het ding reed wel enorm leuk en mis hem nog steeds.
Ik schaar me onder deze groep die zweert bij 6-in-lijn. Ik heb jaren met een M52B25 blok gereden (tijdelijk uit de running vanwege een restauratie) en rij nu met bescheiden turbo-blokje van Italiaanse makelij (Fiat T-Jet 1.4). Als de turbo opgespoeld is, is het blokje pittiger dan de 6-cilinder, ondanks de (op papier) 50 pk minder. Maar in het rijden is die 6-cilinder echt veel fijner, veel voorspelbaarder, lineairder in respons en nagenoeg trillingsvrij. Qua verbruik is die 6 cilinder ook niet eens zoveel slechter.JanHenk schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:05:
[...]
Sommige mensen zweren bij de 6-in-lijn, maar ik vind de "downsize" turbomotor echt een uitvinding. De iets groter bemeten turbomotor kan het gros van de tijd onder deellast werken en dus een aardig verbruik in de praktijk neerzetten. Je hebt echter wel de potentie van een veel krachtiger blok (ga je dat gebruiken dan heb je wel de draaikolk in de tank, maar dat hoort er dan bij..). De huidige range BMW motoren zijn écht goed, in combinatie met de ZF-automaat een genot. Souplesse, kracht, en een best net verbruik. Wat wil je nog meer...
(PS: De 1.0 liter's met turbo vertrouw ik dan weer niet, die worden veel te veel in vollast bereden omdat ze eigenlijk te klein zijn. Die zetten dus ook een behoorlijk slecht praktijkverbruik neer en zijn m.i. eerder "aan eind".)
Op dit moment mis ik de cabrio wel, niet om open te rijden, maar het reed gewoon zoveel leuker dan een Fiat...
Is een probleem bij motoren die vaak en snel van toeren wisselen. Met name een sterke vertraging van de krukas kan veroorzaken dat de moer losloopt. Bij normaal gebruik is dit totaal geen issue.joshje schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:57:
[...]
De meeste M54's die sterven is over het algemeen door:
- Los lopende moer van de olie pomp (komt erg vaak voor bij getunde M54 blokken die meer draaien als de standaard 6500rpm
Dat is voornamelijk een stukje onderhoud en zou geen reden mogen zijn. Maar bij alle M5x zijn drijfstanglagers een puntje van aandacht bij hogere kilometerstanden. Bij de S5x-motoren moeten die lagers sowieso na 150.000km vervangen worden, bij de M5x-motoren gaan ze doorgaans wel een leven lang mee.- Drijfstandlagers die na 250k+ langzaam zichzelf opvreten door olie te kort. Dat komt omdat het M54 blok bij veroudering nog wel is een slokje wil lusten.
Geldt voor alle M5x-motoren, die hadden allen een waterpomp met kunststofbladen. Brekende bladen is een ouderdomsdingetje met 2 oorzaken. 1 is gewoon domweg ouderdom, maar de andere is verkeerde of oude koelvloeistof. Dit is makkelijk te voorkomen door de pomp op tijd te vervangen en de juiste vloeistof te gebruiken en deze op tijd te verversen..-De waterpomp met de kunststof bladen die nog wel is wouden springen intern (in het blok)
Hier iemand met een M52b25 met 420.000km op de klok zonder revisie en met originele vanos. Kleppendeksel en carter zijn wel los geweest voor het vervangen van pakkingen, maar verder (nog) niet:Zo zie je wel dat elk blok wel zijn problemen heeft.
Ook al ken ik wel iemand die zijn 330ci nu op 580k km heeft staan zonder het blok ooit open gemaakt te hebben. Zelfs de VANOS is nooit gereviseerd. Maar dat is natuurlijk N=1

Dit was vorig jaar met ongeveer 4 ton op de klok.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier