Bij mijn 320i uit 2019 met een sw update van 2023 pakt de camera de camera van de parallelweg die 30km/u aangeeft en de hoofdrijbaan is 50km/u. Borden zijn prevalent boven navigatie kaartgegevens waar de Vmax per weg in zit.Crazy D schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:04:
Het zal per merk verschillen, in de Outlander en de Kona die ik eerst had remde hij wel af als het te hard ging, dat ding deed echt z'n best om die ingestelde snelheid niet te overschrijden. Ik vond het vooral fijner dan adaptieve cc, want dan ga je effectief steeds langzamer rijden als er verkeer voor je komt, en als je wilt inhalen snapte beide auto's dat pas als je op de linkerrijstrook het verkeer aan het ophouden was
Ik bedoel inderdaad de zelf ingestelde, niet wat de beeldherkenning aan borden ziet want dat gaat nog zo vaak mis (30 op de snelweg omdat ie toevallig het bord 30 bij het tankstation zag en zo..). Misschien bij modernere iets beter, mijn 328 gaat bijna naar de brugklas (bijna 12) en vind dat ie het net zo goed/slecht doet als de Kona van 5 jaar nieuwer.
Inderdaad opvallend, ik zou niet meer zonder die verwarmingen willen ondanks dat ik het zelf bijna altijd warm heb. En ik ook niet met een jas aan rij.Crazy D schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:15:
[...]
Grappig, hoe persoonlijk dingen zijn. Stoelverwarming heb ik echt nooit aan, en stuurverwarming heb ik in mijn vorige auto's gehad, nog geen seconde gemist. En ik ben best wel een koukleum al stap ik wel in de winter in een t-shirt in de auto omdat ik met dikke kleren aan rijden nog verschrikkelijker vind... Ik zou er echt geen seconde over twijfelen als de auto top is, maar die optie was toevallig niet aangevinkt.
Wat ik wel mis is de limiter, die heb ik jarenlang wel gehad en nu niet. Dat vind ik echt een stuk relaxter dan cruise control. ik ben niet zo lui dat ik geen gas wil geven, ik heb alleen geen zin om te erg op te letten hoe hard ik ga (en op veel wegen blijft de snelheid prima stabiel maar bij veel heuvels loopt de snelheid weleens stiekem op, en die Duitsers willen nog weleens beneden in een afdaling een flitser zetten).
De limiter heb ik één keer gebruikt om te proberen maar vind ik helemaal ruk. Geef mij maar gewoon de klassieke CC
Bij BMW zijn er voor zover ik weet 4 manieren van snelheidsbegrenzing:
1) Waarschuwingssignaal bij een in je iDrive/menu ingestelde snelheid. Mijn E60s en Z4s hadden dit, en voor zover ik weet zat het op (bijna) alle BMWs rond 2007. Het is slechts een piepje als je die snelheid overschrijdt en regelt niks actief. Het wordt o.a. gebruikt voor winterbanden, b.v. een waarschuwing bij 210kmh als dat de snelheidscodering van je band is.
2) Speed limiter: Je stelt een snelheid in, en hoe veel gas je ook geeft, de auto gaat niet sneller dan de ingestelde snelheid. Tenzij je de kickdown intrapt of de optie weer uit zet op stuur of hendel.
3) Gewone cruise control. In de meeste BMWs met cruise control kun je met een alart knopje togglen tussen cc en limiter. Bij gewone cc zijn er ook varianten: Vanaf de E60 LCI remt hij ook bij heuvelaf, bij oudere BMWs niet (dit hangt af van je remsysteem, en of je ABS unit dit ondersteunt.
4) Adaptive cruise control, waarbij afhankelijk van je BMW model de afstand tot je voorligger puur op camera (X1 etc) of met short/long range radar al dan niet i.c.m. camera wordt geregeld. Er zit nogal wat verschil in comfort en betrouwbaarheid. De adaptive cc van een 7 serie rijdt duidelijk fijner dan van b.v. een X1. Bij oudere BMWs regelt de adaptive cc tussen 30 en 200kmh, alle nieuwere doen "stop&go".
Als 5e zou je nog de topsnelheidsbegrenzing kunnen noemen, meestal 250kmh bij BMW. En te coderen naar andere snelheden zoals 305kmh. Er zijn ook bij de modellen die formeel op 250kmh begrensd zijn wel verschillen: Officieel is de Z4M op 250 begrensd maar met vrij veel gemak gaat de teller tot 270 om dan te stoppen met versnellen, zo'n 260 op de GPS daar waar b.v. een 5 serie de 250 op de GPS niet haalt.
Weetje: Als je adaptive cc hebt in b.v. een F06, maar je wilt gewoon klassieke cc zonder afremmen, houd de bovenste afstandsregelingsknop 2 sec ingedrukt. Kan in sommige situaties handig zijn.
Weetje2: Als je in de file staat en je adaptive cc laat de auto tot stilstand komen, moet je bij b.v. een F06 het gas steeds weer intrappen als veiligheidsmaatregel, als het verkeer voor je weer gaat rijden. Maar je kunt dit ook doen met je stuurknopje "speed+", vind ik veel comfortabeler.
1) Waarschuwingssignaal bij een in je iDrive/menu ingestelde snelheid. Mijn E60s en Z4s hadden dit, en voor zover ik weet zat het op (bijna) alle BMWs rond 2007. Het is slechts een piepje als je die snelheid overschrijdt en regelt niks actief. Het wordt o.a. gebruikt voor winterbanden, b.v. een waarschuwing bij 210kmh als dat de snelheidscodering van je band is.
2) Speed limiter: Je stelt een snelheid in, en hoe veel gas je ook geeft, de auto gaat niet sneller dan de ingestelde snelheid. Tenzij je de kickdown intrapt of de optie weer uit zet op stuur of hendel.
3) Gewone cruise control. In de meeste BMWs met cruise control kun je met een alart knopje togglen tussen cc en limiter. Bij gewone cc zijn er ook varianten: Vanaf de E60 LCI remt hij ook bij heuvelaf, bij oudere BMWs niet (dit hangt af van je remsysteem, en of je ABS unit dit ondersteunt.
4) Adaptive cruise control, waarbij afhankelijk van je BMW model de afstand tot je voorligger puur op camera (X1 etc) of met short/long range radar al dan niet i.c.m. camera wordt geregeld. Er zit nogal wat verschil in comfort en betrouwbaarheid. De adaptive cc van een 7 serie rijdt duidelijk fijner dan van b.v. een X1. Bij oudere BMWs regelt de adaptive cc tussen 30 en 200kmh, alle nieuwere doen "stop&go".
Als 5e zou je nog de topsnelheidsbegrenzing kunnen noemen, meestal 250kmh bij BMW. En te coderen naar andere snelheden zoals 305kmh. Er zijn ook bij de modellen die formeel op 250kmh begrensd zijn wel verschillen: Officieel is de Z4M op 250 begrensd maar met vrij veel gemak gaat de teller tot 270 om dan te stoppen met versnellen, zo'n 260 op de GPS daar waar b.v. een 5 serie de 250 op de GPS niet haalt.
Weetje: Als je adaptive cc hebt in b.v. een F06, maar je wilt gewoon klassieke cc zonder afremmen, houd de bovenste afstandsregelingsknop 2 sec ingedrukt. Kan in sommige situaties handig zijn.
Weetje2: Als je in de file staat en je adaptive cc laat de auto tot stilstand komen, moet je bij b.v. een F06 het gas steeds weer intrappen als veiligheidsmaatregel, als het verkeer voor je weer gaat rijden. Maar je kunt dit ook doen met je stuurknopje "speed+", vind ik veel comfortabeler.
[ Voor 10% gewijzigd door Timewa op 03-01-2025 10:11 ]
2) Heuveltje af remt ie dus niet af en bij overschrijden van x aantal km krijg je dus ook een geluidssignaal.Timewa schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:05:
Bij BMW zijn er voor zover ik weet 4 manieren van snelheidsbegrenzing:
4) De camera-only ACC kan maar tot 140kmh
Weetje2: Werkt ook met de RES knop
Edit: nee hier zeg iets verkeerd, je moet 5DF hebben voor stop&go.
TJA is voor het automatisch sturen in de file
[ Voor 8% gewijzigd door Mr Pingu op 03-01-2025 11:37 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
En dan vergeten we ook nog S5AU Driving assistant professional
Vanaf de originele E90 (geen LCI dus) eind 2004 al... daar was ACC immers ook al op te leveren. Zelf heb ik een E90 uit 04.2005 met CC mét remfunctie. Binnenkort met ACC (mét radar). Ja, LDM is aanwezigTimewa schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:05:
Even een vraag,
Is het mogelijk om de stuurbekrachtiging elektronisch af te stellen met een obd apparaat o.i.d. van een F25?
Er zit namelijk een dood punt in de middenstand die minder lijkt te worden als je 120km/u rijdt.
Ik heb er al op gegoogled maar kan ik daar niets bruikbaars over vinden.
Alvast bedankt.
Is het mogelijk om de stuurbekrachtiging elektronisch af te stellen met een obd apparaat o.i.d. van een F25?
Er zit namelijk een dood punt in de middenstand die minder lijkt te worden als je 120km/u rijdt.
Alvast bedankt.
Zo even kijken of het weg is. Anders even een föhn opzetten. Zou zoiets een APK afkeurpunt opleveren?Spollie schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:08:
[...]
Wachten tot het verdampt is. Typische BMW-kwaal.
Vaalserberg is best leuk, maar voor Randstedelingen te ver wegMr Pingu schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:13:
[...]
Probeer de tunnel bij Alblasserdam op de A15, mogelijk is dat precies genoeg 😂 Anders wachten tot de zomervakantie of ander excuus verzinnen om de grens over te mogen
Kijk eens of er een foutmelding is weggeschreven in het storingsgeheugen. Moet ie binnenkort voor de APK keuring?MLLL schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:50:
Even een vraag,
Alvast bedankt.
E90 is prima spul hebben die zwakke punten? Ik kan me nog herinneren van mijn E36 dat de kokerbalk moest worden gerepareerd en op wielkast wat roest verscheen. Bij 280k begon een wiellager wat te zingen, dat heeft Offenga in Franeker vervangen.CreativeS schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:11:
[...]
Vanaf de originele E90 (geen LCI dus) eind 2004 al... daar was ACC immers ook al op te leveren. Zelf heb ik een E90 uit 04.2005 met CC mét remfunctie. Binnenkort met ACC (mét radar). Ja, LDM is aanwezig
Vandaag tijdens banden oppompen zag ik onderstaand ineens linksvoor.
Direct naar de dealer gereden; ze hebben de band tijdelijk vervangen met een occasie band zodat ik in ieder geval veilig kan rijden tot de nieuwe voorbanden geleverd zijn. Ze gaven aan dat ze altijd beide banden tegelijk vervangen ivm profiel verschil. Dat is er nu overigens ook enigszins, maar merk er niets van.
Hopelijk kunnen ze de bandengarantie claimen voor de linker voorband. Voor de rechter voorband is dat niet mogelijk omdat daar niets mis mee is gaven ze aan. Heb "pas" ~15.800 km gereden met deze auto (nieuw), dus ik schrok er wel van. Ik begrijp echter dat zoiets natuurlijk altijd kan gebeuren. Ben in ieder geval erg blij dat ik het op tijd heb gezien. De monteur gaf aan dat er een grote kans bestaat dat dit een keer resulteert in een klapband.
2x Pirelli P-Zero II 275/35R22 104Y (€ 536 per stuk!) maar 48% korting (ivm nog veel profiel wellicht?)
Totale offerte € 753,48 incl BTW (excl eventuele extra korting ivm bandengarantie, dat hoor ik later).
Hopelijk kunnen ze de bandengarantie claimen voor de linker voorband. Voor de rechter voorband is dat niet mogelijk omdat daar niets mis mee is gaven ze aan. Heb "pas" ~15.800 km gereden met deze auto (nieuw), dus ik schrok er wel van. Ik begrijp echter dat zoiets natuurlijk altijd kan gebeuren. Ben in ieder geval erg blij dat ik het op tijd heb gezien. De monteur gaf aan dat er een grote kans bestaat dat dit een keer resulteert in een klapband.
2x Pirelli P-Zero II 275/35R22 104Y (€ 536 per stuk!) maar 48% korting (ivm nog veel profiel wellicht?)
Totale offerte € 753,48 incl BTW (excl eventuele extra korting ivm bandengarantie, dat hoor ik later).
:strip_exif()/f/image/sABYNWZfrP3MIhJteQKbFk2t.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee levert geen APK afkeur op. Zo lang het condens is en geen druppels is dit ook "zoals het hoort". De koplampen zijn niet luchtdicht afgesloten. Met een föhn zou ik niet doen. Het vocht kan beter op de lens zitten dan op de elektronica. Als je de lens verwarmt zal het op een koeler punt in de koplamp weer neerslaan.Ideevoor2 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:38:
[...]
Zo even kijken of het weg is. Anders even een föhn opzetten. Zou zoiets een APK afkeurpunt opleveren?
Ah, dat is een hele geruststelling! Thanks. Het zit op de binnenkant van het plastic armatuur.Puf schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:02:
[...]
Nee levert geen APK afkeur op. Zo lang het condens is en geen druppels is dit ook "zoals het hoort". De koplampen zijn niet luchtdicht afgesloten. Met een föhn zou ik niet doen. Het vocht kan beter op de lens zitten dan op de elektronica. Als je de lens verwarmt zal het op een koeler punt in de koplamp weer neerslaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Ideevoor2 op 03-01-2025 16:12 ]
Ja dat wordt altijd geadviseerd beide banden op een as vervangen. Er zijn garage's die weigeren om een(1) band te vervangen. Ik vind het een beetje flauwekul net zoals op een RFT band geen prop zetten op het loopvlak als er een klein lek zit. Even rondvragen naar een adres die het wel wil doen is ook een optie, in zo'n geval. De velg is nog wel onbeschadigd?Zoskalot schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:51:
Vandaag tijdens banden oppompen zag ik onderstaand ineens linksvoor.Direct naar de dealer gereden; ze hebben de band tijdelijk vervangen met een occasie band zodat ik in ieder geval veilig kan rijden tot de nieuwe voorbanden geleverd zijn. Ze gaven aan dat ze altijd beide banden tegelijk vervangen ivm profiel verschil. Dat is er nu overigens ook enigszins, maar merk er niets van.
[Afbeelding]
Nee niet geheel vergeten. 5AU kwam pas bij G-series dus wat ik zeg in 1 van de driving assistants maar wist niet precies welke._Arthur schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:39:
En dan vergeten we ook nog S5AU Driving assistant professional
Voor het overzicht hier even technische component breakdown van G-series optiecodes
:strip_exif()/f/image/hPxzB045RBd6MF8VY5jwmJPj.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/IaamOa1HHHDepbczRKLgpBS4.png?f=fotoalbum_large)
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
De richtlijn vanuit BMW is niet meer dan 2 mm profielverschil op de aangedreven as(sen). Bij XDrive geldt dat dus ook vóór vs achter. Band vervangen kan dus wel, mits het verschil niet te groot is.Ideevoor2 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:10:
[...]
Ja dat wordt altijd geadviseerd beide banden op een as vervangen. Er zijn garage's die weigeren om een(1) band te vervangen. Ik vind het een beetje flauwekul net zoals op een RFT band geen prop zetten op het loopvlak als er een klein lek zit. Even rondvragen naar een adres die het wel wil doen is ook een optie, in zo'n geval. De velg is nog wel onbeschadigd?
Uit de handleiding van mijn F30 met full LED koplampen:Ideevoor2 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:03:
[...]
Ah, dat is een hele geruststelling! Thanks. Het zit op de binnenkant van het plastic armatuur.
:strip_exif()/f/image/MKmRY6CHxHupIUlmkit9aiCH.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel zou ik dan de goede band mee naar huis willen nemen zodat deze wellicht ingezet kan worden bij de volgende stoeprand, maar wellicht gaat dan de korting niet op...Puf schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:16:
[...]
De richtlijn vanuit BMW is niet meer dan 2 mm profielverschil op de aangedreven as(sen). Bij XDrive geldt dat dus ook vóór vs achter. Band vervangen kan dus wel, mits het verschil niet te groot is.
Bij XDrive kunnen dat dus zomaar drie(!) goede banden zijn als je geen identieke vervangende tweedehands band vindt met vergelijkbaar profiel.HeldereM schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:33:
[...]
Wel zou ik dan de goede band mee naar huis willen nemen zodat deze wellicht ingezet kan worden bij de volgende stoeprand, maar wellicht gaat dan de korting niet op...

Deze specifieke BMW dealer vervangt inderdaad enkel per twee banden. Of ze het zouden weigeren weet ik niet, heb er niet op doorgevraagd namelijk. In verband met de bandengarantie claim leek het me voor de hand liggend om het gewoon bij hen te laten doen. Normaal gesproken laat ik banden liever ergens anders vervangen, doordat BMW over het algemeen niet de goedkoopste is zowel met de banden zelf, alsook de uren.Ideevoor2 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:10:
[...]
Ja dat wordt altijd geadviseerd beide banden op een as vervangen. Er zijn garage's die weigeren om een(1) band te vervangen. Ik vind het een beetje flauwekul net zoals op een RFT band geen prop zetten op het loopvlak als er een klein lek zit. Even rondvragen naar een adres die het wel wil doen is ook een optie, in zo'n geval. De velg is nog wel onbeschadigd?
Online kan ik deze banden echter niet zo snel vinden. Ik dacht namelijk dat het runflat banden zijn maar die zie ik zo snel nergens van Pirelli in deze maat op de algemene bandensites. Ze zullen ongetwijfeld een stuk goedkoper zijn dan € 536 per stuk online, maar met de 48% korting en hopelijk nog extra ivm de bandengarantie denk ik dat de prijs voor een BMW dealer OK is voor de verandering. Ik had een stuk meer verwacht eerlijk gezegd.
De velg is gelukkig helemaal onbeschadigd. Mocht dat niet het geval zijn geweest dan hadden ze waarschijnlijk sowieso geen bandengarantie kunnen claimen. Van de monteur begreep ik dat ze zelfs bij een lek gestoken band de bandengarantie kunnen claimen.
Either way ben ik positief verrast, dat mag ook wel een keer gezegd worden. Normaal vallen de prijzen en afhandeling me niet altijd even goed mee.
Dat denk ik inderdaad ook. Ze zullen de rechter voorband waarschijnlijk nog gewoon kunnen gebruiken waardoor ze die korting kunnen geven.HeldereM schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:33:
[...]
Wel zou ik dan de goede band mee naar huis willen nemen zodat deze wellicht ingezet kan worden bij de volgende stoeprand, maar wellicht gaat dan de korting niet op...
Snap niet helemaal hoe je bij 750 euro terecht komt. Maar die 48% korting is makkelijk gegeven, de band kost geen eens 300 incl BTW per stuk.Zoskalot schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:51:
Zo te zien is de € 536 ex BTW (per stuk, excl korting). Beide banden incl 48% korting = € 557,44 ex BTW.graceful schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:50:
[...]
Snap niet helemaal hoe je bij 750 euro terecht komt. Maar die 48% korting is makkelijk gegeven, de band kost geen eens 300 incl BTW per stuk.
Daar bovenop komt nog de uren voor het plaatsen (iets meer dan een halfuur staat op de offerte) waarop ook 21,66% korting wordt gegeven blijkbaar. Nog een stukje milieubijdrage en "klein materiaal". Totaal € 622,71 excl BTW.
Uurloon: € 44,63
2 banden: € 557,44
Milieubijdrage: € 5,64
Klein materiaal: € 15,00
Totaal: € 622,71
BTW: € 130,77
Totaal incl BTW: € 753,48
[ Voor 18% gewijzigd door Zoskalot op 03-01-2025 16:59 ]
RFT Pirelli banden zijn er wel heb je GeGoogled?
Jazeker, op verschillende websites gekeken. Heb net nog even naar de banden zelf gekeken maar zie het er nergens opstaan, dus ik twijfel nu of het wel runflat zijn? Dacht dat dat standaard was, misschien zit ik er volledig naast.Ideevoor2 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:08:
RFT Pirelli banden zijn er wel heb je GeGoogled?
Onderstaande banden zijn qua brandstofklasse, grip op nat wegdek en rolgeluid identiek aan de banden op de offerte. En bij de asterisk staat "Origineel gemonteerd onder BMW, of goedgekeurd door BMW".
https://www.bandenexpert....c00e8ae5b28d5ee21f2fb040/
RFT is idd heel duidelijk gemerkt op de band. Maak anders een foto als je het niet vertrouwd en kunnen we meekijken. Die beschadiging was wel heftig, wow. Ik heb RFT BMW banden met ster erop. Die ster geeft iets aan maar heel duidelijk is het me niet. Misschien uitgeselecteerd in de bandenfabriek dat het een klasse A is. ?????
Zal morgen eens een foto maken inderdaad, en misschien zie ik het zelf ook wat beter als het buiten weer licht is. Beschadiging was inderdaad erg heftig. Geen flauw idee wat dat heeft veroorzaakt, kan me niets herinneren in ieder geval.Ideevoor2 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:31:
RFT is idd heel duidelijk gemerkt op de band. Maak anders een foto als je het niet vertrouwd en kunnen we meekijken. Die beschadiging was wel heftig, wow. Ik heb RFT BMW banden met ster erop. Die ster geeft iets aan maar heel duidelijk is het me niet. Misschien uitgeselecteerd in de bandenfabriek dat het een klasse A is. ?????
Ster is door BMW gespecificeerde specificaties. Daarnaast is de rol diameter tolerantie kleiner vanwege Xdrive.Ideevoor2 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:31:
Ik kan het niet genoeg zeggen dezelfde band met ster en zonder ster zijn niet hetzelfde. Compound kan verschillen.
Thanks voor je reactie, ik heb speciaal voor de normale E gekozen, de verkoper gaf aan dat je met de SE (313PK) inderdaad veel sneller door je accu heen zit en je actieradius snel achteruit gaat.Tortelli schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:20:
[...]
Heb bijna een week in een nieuwe Countryman gereden toen mijn auto voor schade bij de dealer stond. Eerst een mild hybrid in dezelfde kleur combinatie als jij besteld heb (kleur, velgen). Later werd deze gewisseld omdat er een koper voor was door een Countryman JCW SE (de 313pk elektrische).
Best veel zaken waar wat op af te dingen is, zoals het feit dat je zonder schakelflippers niet meer handmatig kunt schakelen in de mild hybrid en het feit dat alles in het touchscreen zit en er geen fysieke idrive meer aanwezig is.
Mijn vader (70+) is sinds een paar maanden in bezit van een nieuwe X1 25e en ik ben niet verbaasd dat hij best moeite heeft om te snappen hoe alles werkt. Imo is eea niet overzichtelijker geworden tov de iDrive 7 generatie.
Denk wel dat dit went, mag hopen dat de spraakfunctie beter is (want die is waardeloos in de G21, of ik doe iets verkeerd…) want dat ga je relatief veel gebruiken denk ik.
Rijgedrag van de auto is eigenlijk heel goed. Merk het gewicht niet heel sterk en zelfs van de hoogte van de auto lijk je beperkt last te hebben. Prima daily drive.
Moet wel zeggen dat ik de 230km niet haalde qua range in de JCW, maar dat zal wat met mijn rijgedrag te maken hebben.
Ik heb ook met de iX1 gereden en beviel ook goed, maar vond de Mini net wat aparter. Compleet nieuw model etc. alleen moest ik wel even aan de grootte wennen. Heb hiervoor de oude Countryman gehad, de Cooper S maar merkte wel dat de nieuwe een stuk gegroeid is weer.
Ik ben niet ontspoord, heb nooit op de rails gestaan
In 2020 werd mijn G30 LCI afgeleverd, en na een paar maanden had ik al vocht in de koplamp. Wat ik raar vond voor een nieuwe auto. Volgens de dealer was het normaal, en verdwijnt het vanzelf weer. Dat klopt ook, toch vond en vind ik het slordig. Bij mijn oudere BMWs nooit last van gehad.Ideevoor2 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:03:
[...]
Ah, dat is een hele geruststelling! Thanks. Het zit op de binnenkant van het plastic armatuur.
Jup. Daarom wilde ik eigenlijk geen xDrive.Puf schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:41:
[...]
Bij XDrive kunnen dat dus zomaar drie(!) goede banden zijn als je geen identieke vervangende tweedehands band vindt met vergelijkbaar profiel.
Nu blijf ik maar gewoon hopen dat het goed gaat
Nu we het toch over koplampen hebben... Iemand ervaring met het aanbrengen van PPF of andere bescherming op de koplampen? Mijn koplampen zijn nog mooi helder, maar hebben inmiddels wel wat kleine putjes door steenslag. Ik heb geen zin in doffe en vergeelde koplampen door UV straling op termijn. Wat zijn de beste middelen / manieren om dat te voorkomen?
Ik heb vooraf op maat gesneden PPF gekocht en laten aanbrengen. Was 75 euro.Puf schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:48:
Nu we het toch over koplampen hebben... Iemand ervaring met het aanbrengen van PPF of andere bescherming op de koplampen? Mijn koplampen zijn nog mooi helder, maar hebben inmiddels wel wat kleine putjes door steenslag. Ik heb geen zin in doffe en vergeelde koplampen door UV straling op termijn. Wat zijn de beste middelen / manieren om dat te voorkomen?
Waren jouw koplampen toen nog nieuw ? Of zaten er ook al kleine putjes in? Ik heb geen idee hoe "vergeeflijk" PPF is voor kleine oneffenheden. Als ik de koplampen eerst moet (laten) schuren en polijsten, dan zou ik bang zijn dat de beschermlaag niet meer dekkend is en moet er waarschijnlijk ook een nieuwe UV-beschermende transparante laklaag op. Dat wordt dan een duur grapje met demontage en zo. Ik twijfel of ik dan niet beter kan wachten daarmee totdat de koplampen in wat minder goede staat zijn, aangezien ze nu nog mooi helder zijn en PPF ook niet eeuwig mooi blijft.Mr Pingu schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:22:
[...]
Ik heb vooraf op maat gesneden PPF gekocht en laten aanbrengen. Was 75 euro.
Zou een spray zoals https://www.meguiars.com/...p-clear-headlight-coating dan een goede tussenoplossing zijn, of weet iemand of daar ook nadelen aan zitten?
[ Voor 12% gewijzigd door Puf op 04-01-2025 15:57 ]
Mijn koplampen waren toen 5 jaar oud, nooit zo overnagedacht wat er met de oneffenheden is gebeurd. Je moet er echt heel dicht op staan wil je die zien. Ik zou het gewoon erop zetten. Liever paar oneffenheden dan die UV laag weg polijsten is mijn gedachte. Wat dat betreft denken we het er hetzelfde over.Puf schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:43:
[...]
Waren jouw koplampen toen nog nieuw ? Of zaten er ook al kleine putjes in? Ik heb geen idee hoe "vergeeflijk" PPF is voor kleine oneffenheden. Als ik de koplampen eerst moet (laten) schuren en polijsten, dan zou ik bang zijn dat de beschermlaag niet meer dekkend is en moet er waarschijnlijk ook een nieuwe UV-beschermende transparante laklaag op. Dat wordt dan een duur grapje met demontage en zo. Ik twijfel of ik dan niet beter kan wachten daarmee totdat de koplampen in wat minder goede staat zijn, aangezien ze nu nog mooi helder zijn en PPF ook niet eeuwig mooi blijft.
Zou een spray zoals https://www.meguiars.com/...p-clear-headlight-coating dan een goede tussenoplossing zijn, of weet iemand of daar ook nadelen aan zitten?
Vandaag even preventief de "lifetime" transmissieolie vervangen van onze i3s en dat was geen overbodige luxe. Onbegrijpelijk dat men zo simpel klusje niet in het standaard onderhoudsschema opneemt.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 04-01-2025 18:52 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Thanks! Die van mij zijn net 6 jaar oud dus dat is een geruststelling. Waar heb je de PPF op maat gekocht? Ik zie verschillende aanbieders.Mr Pingu schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:28:
[...]
Mijn koplampen waren toen 5 jaar oud, nooit zo overnagedacht wat er met de oneffenheden is gebeurd. Je moet er echt heel dicht op staan wil je die zien. Ik zou het gewoon erop zetten. Liever paar oneffenheden dan die UV laag weg polijsten is mijn gedachte. Wat dat betreft denken we het er hetzelfde over.
Als je in de gelegenheid bent, zou je dan eens een close-up pic van het eindresultaat kunnen posten?
Ik heb de F30 LCI M-Sport Shadow Edition met Shadowline LED koplampen. Die hebben geen zilveren rand onder bij de schijnwerpers, maar daardoor valt de chromen rand bij de wenkbrauw-knippers wel extra op. Een heel licht smoke tintje zou mooi staan denk ik (de Shadowline achterlichten zijn ook iets donkerder dan standaard), maar ik neig toch meer richting helder, omdat lichtopbrengst belangrijker is dan looks imo.
Het bijzondere is dat de knippers in de render van mijn auto in de Connected App wél smoke zijn...
:strip_exif()/f/image/usDmg65oReQ8KPl2JXKBXTsQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GySOdVwjEwSZp2W0wi1uoPK6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door Puf op 04-01-2025 17:20 ]
Damn, ik dacht dat een i3 altijd een single speed transmissie had. Bijzonder dat er dan zo veel (ferro-)metaal in je olie zat, want "tandjes poetsen" door een miss-shift doet hij niet...revolution-nl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:41:
Vandaag even preventief de "lifetime" transmissieolie vervangen van onze i3s vervangen en dat was geen overbodige luxe. Onbegrijpelijk dat men zo simpel klusje niet in het standaard onderhoudsschema opneemt.
[Afbeelding]
Zat die magneetplug er trouwens standaard in of heb je die zelf geupgrade?
Klopt is inderdaad single speed, ik vind het ook bijzonder maar dit schijnt dus normaal te zijn, de magnetische plug is standaard.Puf schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:02:
[...]
Damn, ik dacht dat een i3 altijd een single speed transmissie had. Bijzonder dat er dan zo veel (ferro-)metaal in je olie zat, want "tandjes poetsen" door een miss-shift doet hij niet...
Zat die magneetplug er trouwens standaard in of heb je die zelf geupgrade?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Bij mijn E61 met verweerde koplampen heb ik voor het eerst gepolijst, jaren terug. Heel mooi resultaat, maar ik wist toen nog weinig van de UV beschermende laag. Een jaar later was de vergeling nóg erger dan voorheen. In de tussentijd heb ik al wat afgepolijst en heb ik beschermende coating producten gebruikt en zelfs ook een keer speciale 2K clearcoat gebruikt.Puf schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:48:
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een methode die zelfs voor onervaren klussers simpel is, goedkoop en super duurzaam. Ik heb inmiddels meerdere koplampen behandeld met een systeem dat een UV bestendig polymeer laagje opdampt. Bij een koplamp in goede staat is vooraf licht opschuren met een hele fijne korrel voldoende. Bij aangetaste en vergeelde koplampen moet er meer geschuurd worden van grof naar fijn. Uiteindelijk verwarm je een speciale vloeistof in een atomizer en damp je deze op de koplamp. Op de plaats waar de damp de koplamp raakt wordt deze onmiddellijk kristalhelder. Het resultaat is een kraakheldere keiharde coating die UV werend is. Polijsten is niet meer nodig, want alles vanaf grid 800 / 1000 gaat met het opdampen meteen van dof naar kristalhelder.
De oudste koplampen waar ik deze techniek op toegepast heb zijn na jaren nog steeds in uitstekende staat. Ik heb dus veel vertrouwen in de duurzaamheid van deze methode. Een kitje kun je op internet voor rond de 20 euro krijgen of voor iets meer als je meer vloeistof tegelijk koopt.
Wel een disclaimer dat de damp zeer waarschijnlijk erg slecht voor je gezondheid is. Ik heb zelf een full face mask omdat ik ook wel eens 2K lak spuit. Dat masker heb ik ook op als ik met dit spul aan de gang ga.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Aceton vapor 😇DexterDee schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:06:
Wel een disclaimer dat de damp zeer waarschijnlijk erg slecht voor je gezondheid is.
[ Voor 85% gewijzigd door CreativeS op 05-01-2025 01:07 ]
Voel je nu ook verschil in het rijden? Mijn schoonpa is nu net naar 1 aan het kijken.revolution-nl schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:41:
Vandaag even preventief de "lifetime" transmissieolie vervangen van onze i3s en dat was geen overbodige luxe. Onbegrijpelijk dat men zo simpel klusje niet in het standaard onderhoudsschema opneemt.
[Afbeelding]
En waar valt Tamoil onderXqlus1ve schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:47:
[...]
Uit principe tank ik in alle auto's die geblazen zijn en/of 200+ pk's enkel 98 of hoger en enkel bij een Shell, BP of Esso, geen wittepomp.
Heb er nog nooit 95 in gehad dus zou niet weten wat daar het verschil in is.
EDIT: En ik zie een OK hier een de snelweg, nooit van gehoord eigenlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 05-01-2025 12:24 ]
In de ANWB app (gratis) zie je alle pompen in de buurt, hier is RON 100 te koop. https://www.argos.nl/brandstoffen/racing-power-100/
[ Voor 44% gewijzigd door Ideevoor2 op 05-01-2025 12:26 ]
Lijkt iets soepeler te rijden bij koude. Ik heb net een i3 topic geopend, daar heb ik ook wat aankoop infomatie ingezet Het grote BMW i3(s) TopicPWM schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:12:
[...]
Voel je nu ook verschil in het rijden? Mijn schoonpa is nu net naar 1 aan het kijken.
Tamoil produceert eigen brandstof, maar gezien ze een kleine speler zijn zou het mij niets verbazen als ze ook gewoon inkopen voor zo goedkoop mogelijk, iets wat ik refereer als een witte pomp.PWM schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:21:
[...]
En waar valt Tamoil onderIk wil overstappen op Euro 98, maar de pompen in de buurt zijn dun bezaaid. Ik heb een witte pomp met 98 en 102 en een Tamoil met 98. Dat is het wel.
EDIT: En ik zie een OK hier een de snelweg, nooit van gehoord eigenlijk.
Maar ChatGPT omschrijft hetzelfde
De term 'witte pomp' verwijst naar een onbemande of bemande brandstofpomp die niet is aangesloten bij een van de grote bekende merken zoals Shell, BP, Esso, of Total. Deze pompen worden vaak geëxploiteerd door onafhankelijke bedrijven of ketens en bieden brandstof tegen doorgaans lagere prijzen.
Kenmerken van een witte pomp zijn:
Lagere prijzen
Omdat witte pompen vaak minder marketingkosten en overhead hebben, kunnen ze brandstof goedkoper aanbieden.
Geen merknaam-brandstoffen
De brandstof is van dezelfde kwaliteit als bij merkstations, maar mist de toegevoegde additieven die sommige grote merken gebruiken voor marketingdoeleinden.
Lokale exploitatie
Veel witte pompen worden gerund door kleinere, lokale bedrijven.
Vaak onbemand
Veel witte pompen werken zonder personeel, wat de kosten verder drukt.
De term 'wit' slaat op het ontbreken van een prominente merknaam en herkenbare kleuren zoals die van grote oliemaatschappijen.
Ik wilde vandaag wat ruitenwisservloeistof bijvullen in mijn i4 (2022) en toen zag ik dit:
:strip_exif()/f/image/lE1qYHC7y5nIpv4cZH6IsG6Z.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/QqVHQ4juxYBgv1wWJPo0FX7v.png?f=user_large)
Kan dat kwaad dat de mantel van die kabel iets beschadigd lijkt te zijn en hoe ontstaat zoiets?
:strip_exif()/f/image/lE1qYHC7y5nIpv4cZH6IsG6Z.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/QqVHQ4juxYBgv1wWJPo0FX7v.png?f=user_large)
Kan dat kwaad dat de mantel van die kabel iets beschadigd lijkt te zijn en hoe ontstaat zoiets?
@Dan Misschien iets te strak er omheen gedaan dan kan er spanning ontstaan. Ik doe krimpkous met een föhn en dat gaat altijd goed. Ben benieuwd wat de dealer ervan vind.
[ Voor 14% gewijzigd door Ideevoor2 op 05-01-2025 20:31 ]
Vraag me wel af waarom je al koper ziet zo dicht onder de mantel.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Dat klopt niet, eerst de lijm uit de kous weggeperst en nu dit. Nog even en er zit kopergroen op. Even bellen/rijden morgenochtend naar de werkplaats.
[ Voor 8% gewijzigd door Ideevoor2 op 05-01-2025 20:32 ]
Het is niet alleen aceton, dat lost namelijk alleen het toplaagje op waardoor een geschuurd mat oppervlak van polycarbonaat weer glad wordt. Er zit ook nog iets van resin in, als je het lang boven één plek houdt dan bouwt het op. Is mij ook wel eens overkomen, wegschuren en opnieuw beginnen. Goedje zelf is helderblauw. Waarschijnlijk nog grotere rotzooi dan alleen aceton.
De ingredientem staan op de website voor de geinteresserden. Voor Pro gebruik staat erbij. Amateurs zouden niet kunnen kopen in NL. Net zoals chloroform, trichoorethyleen, thinner ect.DexterDee schreef op maandag 6 januari 2025 @ 00:19:
[...]
Het is niet alleen aceton, dat lost namelijk alleen het toplaagje op waardoor een geschuurd mat oppervlak van polycarbonaat weer glad wordt. Er zit ook nog iets van resin in, als je het lang boven één plek houdt dan bouwt het op. Is mij ook wel eens overkomen, wegschuren en opnieuw beginnen. Goedje zelf is helderblauw. Waarschijnlijk nog grotere rotzooi dan alleen aceton.
Ik heb een BMW X3 uit 2020 en de laatste paar weken gaat de rechter buitenspiegel sporadisch niet meer open bij het openen van de auto. Als ik vervolgens op het "spiegels sluiten/spiegels openen" knopje op de deur druk, dan gaan ze meestal wel gewoon beide dicht en weer open. De laatste tijd neemt voor mijn gevoel het aantal keer dat de spiegel niet opent toe. Ik heb het gevoel dat er een lichte correlatie met de buiten temperatuur is, vanochtend deed hij het bijv. wel gewoon.
Sluiten gaat wel altijd consistent.
Ik wil komend weekend gaan kijken wat er mis mee is, wellicht heeft er iemand aanwijzingen waar te beginnen met zoeken?
Sluiten gaat wel altijd consistent.
Ik wil komend weekend gaan kijken wat er mis mee is, wellicht heeft er iemand aanwijzingen waar te beginnen met zoeken?
[ Voor 12% gewijzigd door JackBol op 06-01-2025 07:46 ]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Over welke website hebben we het hier? Er zijn ook veel van dat soort kitjes op AliExpress verkrijgbaar. Deze bijvoorbeeld: https://a.aliexpress.com/_EQU4EM4Ideevoor2 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 02:18:
[...]
De ingredientem staan op de website voor de geinteresserden. Voor Pro gebruik staat erbij. Amateurs zouden niet kunnen kopen in NL. Net zoals chloroform, trichoorethyleen, thinner ect.
Je moet nog even geduld hebben, weersomstandigheden hier helpen niet mee dat ik in de gelegenheid ben om een foto te maken van een schone koplamp.Puf schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:58:
[...]
Als je in de gelegenheid bent, zou je dan eens een close-up pic van het eindresultaat kunnen posten?
:strip_exif()/f/image/ZXi20TFmkzfcbhgUKwDcZSoa.jpg?f=fotoalbum_large)
De safety data sheet op https://www.spraymax.com/...t-clear/#more-informationPuf schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:51:
[...]
Over welke website hebben we het hier? Er zijn ook veel van dat soort kitjes op AliExpress verkrijgbaar. Deze bijvoorbeeld: https://a.aliexpress.com/_EQU4EM4
Volgens mij hebben jullie het over twee verschillende dingen. @DexterDee heeft het over een vapor aceton polymer kit die je opbrengt met een verdamper, en jij hebt het over een 2K lak spuitbus?Ideevoor2 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:04:
[...]
De safety data sheet op https://www.spraymax.com/...t-clear/#more-information
Daar istie weer!DexterDee schreef op maandag 6 januari 2025 @ 00:19:
Sorry, ik wist niet dat ik de complete scheikundige samenstelling hier moest neerzetten. Ik dacht dat het voor de meesten van ons wel duidelijk was dat het hoofdbestanddeel aceton is. Mijn excuses
"Raaf" houdt zich in... het ligt op het puntje van zijn tongPuf schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:10:
Volgens mij hebben jullie het over twee verschillende dingen. @DexterDee heeft het over een vapor aceton polymer kit die je opbrengt met een verdamper, en jij hebt het over een 2K lak spuitbus?
[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 06-01-2025 10:19 ]
Wij zijn BMW rijders toch, dus allemaal Pro's.Ideevoor2 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 02:18:
Voor Pro gebruik staat erbij. Amateurs zouden niet kunnen kopen in NL.
De 2k2 headlight clear uit de link die hierboven stond van dexter https://www.spraymax.com/.../2k-2in1-headlight-clear/ pff dat was een hele operatie :-) @Arthur O ja dat was ik vergeten
[ Voor 7% gewijzigd door Ideevoor2 op 06-01-2025 10:22 ]
Als ik het goed begrijp was de strekking van de post van @DexterDee dat die 2K spray bagger was en dat hij vervolgens de Aceton Vapor Kit heeft ontdekt, waar hij wel enthousiast over was. Vervolgens gaat het over de ingrediënten van die "magische" aceton vapor kit met helderblauwe vloeistof en verwijs jij naar de ingrediëntenlijst van de 2K spray. Natuurlijk was het de bedoeling om anderen te helpen en info te delen, maar daarom was ik wel even in verwarring, maar kan zijn dat ik het verkeerd begrijp.Ideevoor2 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:21:
De 2k2 headlight clear uit de link die hierboven stond van dexter https://www.spraymax.com/.../2k-2in1-headlight-clear/ pff dat was een hele operatie :-) @Arthur O ja dat was ik vergeten
[ Voor 4% gewijzigd door Puf op 06-01-2025 11:06 ]
@Puf dat heb je zo goed samengevat.
Easy, easy... je moet helemaal niks en al helemaal niet op een forum vol met rare internet snuiters. Enige wat ik wilde aanstippen was dat in tegenstelling tot alleen oplossen (aceton) er ook bestanddelen inzitten die er daadwerkelijk een (UV werend) laagje opdampen. Zelf heb ik overigens ook gezocht naar wat er nu precies in zit, maar niet gevonden. Op de verpakking staat alleen een verwijzing naar 'resin polymer', dat is de enige aanwijzing dat er méér dan aceton in zit. En dat is wel een cruciaal verschil, want met alleen aceton mis je de UV beschermende laag en blijven je koplampen maar een beperkte tijd mooi.CreativeS schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:18:
Sorry, ik wist niet dat ik de complete scheikundige samenstelling hier moest neerzetten. Ik dacht dat het voor de meesten van ons wel duidelijk was dat het hoofdbestanddeel aceton is. Mijn excuses
Dat is ook een misvatting denk ik. De 2K headlight spray doet z'n werk prima, maar is véél omslachtiger en vereist wat meer skills om aan te brengen. Met bijbehorende kans dat je 't verkloot en dat het er niet uit ziet. Het opdampen kan iedereen met twee linkerhanden.Puf schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:29:
Als ik het goed begrijp was de strekking van de post van @DexterDee dat die 2K spray bagger was en dat hij vervolgens de Aceton Vapor Kit heeft ontdekt, waar hij wel enthousiast over was.
Correctie: als ik de 2K spray aanbreng is ie baggerDexterDee schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:17:
@Puf dat heb je zo goed samengevat.
[...]
[...]
Dat is ook een misvatting denk ik. De 2K headlight spray doet z'n werk prima, maar is véél omslachtiger en vereist wat meer skills om aan te brengen. Met bijbehorende kans dat je 't verkloot en dat het er niet uit ziet. Het opdampen kan iedereen met twee linkerhanden.
Ingrediënten zijn dan misschien onduidelijk, maar "Once smoked is bright, together we stand" zegt genoeg!DexterDee schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:17:
Zelf heb ik overigens ook gezocht naar wat er nu precies in zit, maar niet gevonden. Op de verpakking staat alleen een verwijzing naar 'resin polymer', dat is de enige aanwijzing dat er méér dan aceton in zit. En dat is wel een cruciaal verschil, want met alleen aceton mis je de UV beschermende laag en blijven je koplampen maar een beperkte tijd mooi.
:strip_exif()/f/image/4kFk0orB0La3pGSzytCW66Fi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dS5INiSDkoTKTdPuFwbxqcVS.jpg?f=fotoalbum_large)
Brrr 🥶Mr Pingu schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:56:
[...]
Je moet nog even geduld hebben, weersomstandigheden hier helpen niet mee dat ik in de gelegenheid ben om een foto te maken van een schone koplamp.
[Afbeelding]
No rush!
En dan maken mensen zich druk om een beetje vocht in de koplamp... 
:strip_exif()/f/image/yf1oZm0HV1EFOC7xDOSTfuXo.png?f=user_large)
Er was laatst zelf een BMW Privileges Magazine waarin een fotoreportage van een nieuw model stond. Je raadt het al... Dikke condens in de koplampen.CreativeS schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:28:
[Afbeelding]
It's not a bug, it's a feature!
Maar ja, beter een semi-open design waar het vocht uit kan dan een luchtdicht gesloten design dat vocht verzamelt als het niet meer compleet luchtdicht is.
Anders zou je je koplampen elke 5 jaar moeten laten servicen als een Zwitsers horloge.
[ Voor 7% gewijzigd door Puf op 06-01-2025 19:44 ]
Led lampen worden ook minder warm dus ze moeten ook wel op andere manieren ontluchten. Straks wordt koplampverwarming een feature
Mijn E30 en E36 waren hun tijd ver vooruit met gloeispiraal-in-halogeen koplampwarming en premium lenzen van écht glas die nooit dof of geel werden van UV-licht.Danfoss schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:44:
Led lampen worden ook minder warm dus ze moeten ook wel op andere manieren ontluchten. Straks wordt koplampverwarming een feature
Is er al op ledbars en verstralers.Danfoss schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:44:
Onder andere Briod en Purelux hebben dit, kwestie van tijd dat het ook naar gewone koplampen komt.
Zeker met sneeuw echt geen dom idee. Mijn rechter koplamp had weinig functie na de sneeuwstorm.
:strip_exif()/f/image/AXFfnKW7kwWJLpoq9lLv7GtL.jpg?f=fotoalbum_large)
In principe is daar de wis/was installatie voor die je met antivries kunt vullen, alleen die zie je op steeds minder auto's aangezien het niet meer EU-verplicht is voor LED (was het wel voor xenon).Mr Pingu schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:49:
[...]
Is er al op ledbars en verstralers.
Onder andere Briod en Purelux hebben dit, kwestie van tijd dat het ook naar gewone koplampen komt.
Zeker met sneeuw echt geen dom idee. Mijn rechter koplamp had weinig functie na de sneeuwstorm. [Afbeelding]
Helaas ook niet meer op mijn auto (of gelukkig, want zijn weer meer bewegende deeltjes die kapot kunnen en APK afkeur konden zijn).
[ Voor 8% gewijzigd door Puf op 06-01-2025 19:53 ]
Je wil niet weten hoe treffend jouw beschrijving is...Puf schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:48:
[...]
Mijn E30 en E36 waren hun tijd ver vooruit met gloeispiraal-in-halogeen koplampwarming en premium lenzen van écht glas die nooit dof of geel werden van UV-licht.
De eerste serie BMW Z3's hadden een E36 aandrijflijn en glazen lenzen in de koplampen. Vanaf de facelift in 2000 kwam de zescilinder van de E46 en waren de lenzen ook ineens van plastic. Branden na verloop van tijd in en zijn niet verwisselbaar. Kun je de complete unit gaan vervangen

Dit heb ik nog wel maar denk dat die vastgevroren was aan die kant, was namelijk ook -22 op sommige delen van de reis.Puf schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:52:
[...]
In principe is daar de wis/was installatie voor die je met antivries kunt vullen, alleen die zie je op steeds minder auto's aangezien het niet meer EU-verplicht is voor LED (was het wel voor xenon).
Helaas ook niet meer op mijn auto (of gelukkig, want zijn weer meer bewegende deeltjes die kapot kunnen en APK afkeur konden zijn).
Deze foto was op de heenweg en was me tot nu, nog uit opgevallen. Me focus lag ook even ergens anders zoals je ziet aan de kettingen.CreativeS schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:28:
[Afbeelding]
Maar het was me op de terugweg wel opgevallen. Foto gemaakt maar het trekt eigenlijk snel weer weg. Het waren ook redelijk natte omstandigheden en smeltwater komt overal.
De radar unit voor is wel verwarmd. Maar ook die trok het even niet meer. Niet dat je met dit weer autonoom wil rijden...Mr Pingu schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:49:
[...]
Is er al op ledbars en verstralers.
Zeker met sneeuw echt geen dom idee. Mijn rechter koplamp had weinig functie na de sneeuwstorm. [Afbeelding]
[ Voor 34% gewijzigd door DomiGijzen op 06-01-2025 20:17 ]
Grz D.
Precies en zeker met het weer hier én daar. Veel warmteverschil... maar mensen denken gelijk negatief als er maar iets van een dampige nevel in de koplamp zit. Er zitten niet voor niets ventilatiegaten in.DomiGijzen schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:14:
Deze foto was op de heenweg en was me tot nu, nog uit opgevallen. Me focus lag ook even ergens anders zoals je ziet aan de kettingen.
Maar het was me op de terugweg wel opgevallen. Foto gemaakt maar het trekt eigenlijk snel weer weg. Het waren ook redelijk natte omstandigheden en smeltwater komt overal.
Fijne vakantie @DomiGijzen , @ChiLLeR ... en @Mr Pingu heeft altijd sneeuw op zijn locatie
Oh, niet gezien, terwijl zulke dingen mij meestal wel opvallen. Reportage van de G90 M5 in de laatste Privileges was wel genieten... zeker de E60 M5 achterin.Puf schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:42:
Er was laatst zelf een BMW Privileges Magazine waarin een fotoreportage van een nieuw model stond. Je raadt het al... Dikke condens in de koplampen.
It's not a bug, it's a feature!
nvt
[ Voor 99% gewijzigd door CreativeS op 07-01-2025 08:58 ]
Ik heb een fan! Als u mij wil volgen dan kan dat bijv. op het het circuitsonline.net forum. Roepnaam RAAF12. Op Youtube oa. het kanaal fanviewijsselmeer.Have funCreativeS schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:18:
[...]
"Raaf" houdt zich in... het ligt op het puntje van zijn tong
Wat jij wil...Ideevoor2 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:47:
Ik heb een fan! Als u mij wil volgen dan kan dat bijv. op het het circuitsonline.net forum. Roepnaam RAAF12. Op Youtube oa. het kanaal fanviewijsselmeer.Have fun
Edit: opgelost weer. Bedankt voor de bevestiging.
/f/image/NhjlgqHhKOd2wplAviRqeCau.png?f=fotoalbum_large)
En weer door... zijn er nog mensen die zich aangemeld hebben voor een Privileges fabrieksbezoek in Leipzig?
München is natuurlijk mateloos populair, maar ik ben benieuwd of de i variant net zo populair is
[ Voor 51% gewijzigd door CreativeS op 07-01-2025 11:48 ]
De 27e Feb is het dan eindelijk zover
Mag ik mijn I4 ophalen woohoo!
Als het goed is schroeft de dealer de m50 grille erin want die standaard chromen LCI grille vond ik in het echt toch maar lelijk
Ga denk ik ook die populaire frunk bestellen in duitsland. kan mooi de laadkabel in
https://wokeby.de/en/product/bmw-i4-frunk/
Als het goed is schroeft de dealer de m50 grille erin want die standaard chromen LCI grille vond ik in het echt toch maar lelijk
Ga denk ik ook die populaire frunk bestellen in duitsland. kan mooi de laadkabel in
https://wokeby.de/en/product/bmw-i4-frunk/
[ Voor 7% gewijzigd door wimpie007 op 07-01-2025 12:16 ]
Echt hilarisch om die filmpjes te zien van auto's in de UK door diepe plassen rijden tijdens het noodweer. Toevallig nog geen BMW rijders gespot maar dat zal niet lang duren, ben ik bang. Die glazen koplampen vervangen door plastiek heeft dat te maken met het gewicht of met de veiligheid bij frontale botsingen? Een F-16 dome is bijv. ook van kunststof dat zou ook gevaarlijk kunnen zijn bij een schietstoelmanouvre. Enfin wie het weet mag het zeggen :-)
Leuk voor je, geluk zit in de kleine dingen des levenswimpie007 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:13:
De 27e Feb is het dan eindelijk zover
Hier testen ze ook bandjes voor de BMW M serie. Heel leuk om dat mee te maken.CreativeS schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:16:
[...]
Wat jij wil...
Edit: opgelost weer. Bedankt voor de bevestiging.
[Afbeelding]
En weer door... zijn er nog mensen die zich aangemeld hebben voor een Privileges fabrieksbezoek in Leipzig?
München is natuurlijk mateloos populair, maar ik ben benieuwd of de i variant net zo populair is
q:
The proving ground at Ladoux is located at the Michelin Technology Centre, 10 km north of the Michelin head offices in Clermont-Ferrand (in the centre of France). The site covers 450 ha. 20 test tracks, 45 km long in total, for grip tests on wet or dry surfaces, handling tests, noise tests, comfort, etc. /q
[ Voor 27% gewijzigd door Ideevoor2 op 07-01-2025 13:28 ]
Dit voorjaar wil ik de waterpomp en thermostaat van mijn bmw 325i uit 2007 laten vervangen. Voor zover is het hele koelsysteem al 242000km oud. Ik was van plan om alle slangen van het koelsysteem te laten vervangen echter zijn dit er zoveel dat ik me afvraag of dit echt nodig is. Ik heb geen lekkages.
Zou ik ook alleen de grote slangen kunnen vervangen? En de kleinere inspecteren op haarscheurtjes etc en die later nog eens vervangen
Zou ik ook alleen de grote slangen kunnen vervangen? En de kleinere inspecteren op haarscheurtjes etc en die later nog eens vervangen
Als je de slangen vervangt, pak dan altijd de kunststof flenzen mee. Die hebben de neiging om erg broos te worden na verloop van tijd, en een slangklem vastschroeven kan al voldoende zijn voor *krak*. Soms moet je dan een heel onderdeel meevervangen, zoals een radiateur.sjaak81 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:43:
Dit voorjaar wil ik de waterpomp en thermostaat van mijn bmw 325i uit 2007 laten vervangen. Voor zover is het hele koelsysteem al 242000km oud. Ik was van plan om alle slangen van het koelsysteem te laten vervangen echter zijn dit er zoveel dat ik me afvraag of dit echt nodig is. Ik heb geen lekkages.
Verder zijn met name de "droge" slangen (vacuumslangen die in verbinding staan met inlaatspruitstuk, carterventilatie etc.) erg gevoelig voor desintegratie, dus die vooral ook doen.
Bij mij knapte de retourleiding (op de koppeling) van radiateur naar expansievat toen ze het blok lichtjes moesten liften om de carterpanpakking te vervangen. Tevens breekt de grote slang (bij de flens) vanaf de thermostaat richting de bovenkant van het blok nogal vaak.sjaak81 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:43:
:strip_exif()/f/image/XTg6vk3pvnHexMZmM2MAx6mz.png?f=user_large)
Deze slang zou je kunnen vervangen en de koppeling direct vervangen voor een 'Mickey Mouse'-flens. Al die plastic koppelingen worden gewoon broos. Ik heb nu al een aantal slangen inclusief expansievat laten vervangen. Komend jaar bij onderhoud doe ik er weer 3 à 4. De belangrijksten zijn nu vervangen in ieder geval.
Vandaag opgehaald, een van de eerste 550e tourings in Nederland denk ik! Levering had in 2024 kunnen zijn, maar auto eerst laten behandelen door een poetsbedrijf!
Auto staat op de winter velgen overigens. B58
:strip_exif()/f/image/81AgbzbpP0EtKC0Iu0ps728l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gAE2aIhLLcm430tjzPM5XVLW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/81AgbzbpP0EtKC0Iu0ps728l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gAE2aIhLLcm430tjzPM5XVLW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q53218Kh8ePRXQBns8cwX9lN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Tortelli op 07-01-2025 19:43 ]
Tanzanite...Tortelli schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:41:
Vandaag opgehaald, een van de eerste 550e tourings in Nederland denk ik! Levering had in 2024 kunnen zijn, maar auto eerst laten behandelen door een poetsbedrijf!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Mooie wagen!
Trouwens, grappig detail, Pirelli-banden met ster én MO
[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 07-01-2025 21:05 ]
Puf schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:23:
[...]
Als je de slangen vervangt, pak dan altijd de kunststof flenzen mee. Die hebben de neiging om erg broos te worden na verloop van tijd, en een slangklem vastschroeven kan al voldoende zijn voor *krak*. Soms moet je dan een heel onderdeel meevervangen, zoals een radiateur.
Verder zijn met name de "droge" slangen (vacuumslangen die in verbinding staan met inlaatspruitstuk, carterventilatie etc.) erg gevoelig voor desintegratie, dus die vooral ook doen.
oke, dus in principe gewoon beginnen met de grootsten dus?CreativeS schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:36:
[...]
Bij mij knapte de retourleiding (op de koppeling) van radiateur naar expansievat toen ze het blok lichtjes moesten liften om de carterpanpakking te vervangen. Tevens breekt de grote slang (bij de flens) vanaf de thermostaat richting de bovenkant van het blok nogal vaak.
[Afbeelding]
Deze slang zou je kunnen vervangen en de koppeling direct vervangen voor een 'Mickey Mouse'-flens. Al die plastic koppelingen worden gewoon broos. Ik heb nu al een aantal slangen inclusief expansievat laten vervangen. Komend jaar bij onderhoud doe ik er weer 3 à 4. De belangrijksten zijn nu vervangen in ieder geval.
En de retourleiding dus... de dunne naar je expansievat. Ik heb er nu 276782km op staan... tweede waterpomp.sjaak81 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:24:
oke, dus in principe gewoon beginnen met de grootsten dus?
Wat denken we van iDrive X?
YouTube: Developing the BMW Panoramic iDrive
YouTube: Developing the BMW Panoramic iDrive