Love it!Mr Pingu schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:42:
Wat denken we van iDrive X?
YouTube: Developing the BMW Panoramic iDrive
Ook bij deze primeur denk ik in eerste instantie: "wat is er mis met de huidige instrumenten clusters en waar is het mis gegaan dat BMW dit ontwerpt?"Mr Pingu schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:42:
Maar ik merk steeds vaker op dat ik vaak een eerste pers release een wanstaltige vertoning vind om de auto of feature in het echt wel mooi te vinden. De gigantische nieren ben ik mooi gaan vinden, de verlichting er om heen in de nieuwe 5-serie is toch wel tof, digitale instrumenten clusters zijn verrekt handig en zo is er een waslijst waar ik BMW om kon verketteren toen ze het introduceerde maar gaandeweg aan gewend ben geraakt.
Dus ook bij dit frons ik in eerste instantie mijn wenkbrauwen maar durf mijn geld er wel op in te zetten dat ook dit wel prima zal uitpakken voor BMW. En wellicht over een paar jaar zal zeggen: "jeetje weet je nog dat volledig digitale instrumenten cluster van die F31 LCI, wat een oude zooi was dat."
iDrive 7 was peak BMW, bijna perfect, daarna is het rap bergafwaarts gegaan, ook met de kwaliteit van de interieurs. En dit doet daar weer een schepje bovenop.Mr Pingu schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:42:
Als ik dit zie betwijfel ik serieus of ik na mijn huidige M340i nog wel bij BMW blijf. Alles wat een BMW een BMW maakt is aan het verdwijnen, dus waarom zou je dan nog voor een (dure) BMW kiezen?
Inmiddels heb ik mijn 330e g21 bijna een jaar in mijn bezit. Twee wekelijks maak ik interieur en exterieur schoon. Leer doe ik tot nu toe met een vochtige doek en soms wat interieur reiniger van kenotek. Ik wil nu echter het leer even wat extra aandacht geven. Betreft vernasca leer zwart, hebben jullie tips voor producten / werkwijze?
Qua leder blijft Gliptone een topproduct. Conditioner niet op het stuur gebruiken.Fastclaimer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:53:
Inmiddels heb ik mijn 330e g21 bijna een jaar in mijn bezit. Twee wekelijks maak ik interieur en exterieur schoon. Leer doe ik tot nu toe met een vochtige doek en soms wat interieur reiniger van kenotek. Ik wil nu echter het leer even wat extra aandacht geven. Betreft vernasca leer zwart, hebben jullie tips voor producten / werkwijze?
Je kunt daarna het leder eventueel sealen met een ledercoating van Gyeon.
Of geheel kiezen voor een onderhoudssetje van Gyeon. Gebruik de scrubpad heel voorzichtig, geen druk. Je bent de toplaag van je leder zo kwijt.
Ik zal wel niet goed kijken, maar ik kan het niet vinden in de BMW app.
Waar kan ik de prijs per kWh invullen voor thuis laden waarmee de BMW app rekent in de overzichten
Waar kan ik de prijs per kWh invullen voor thuis laden waarmee de BMW app rekent in de overzichten
Thanks voor het stellen van de vraag, hier toevallig mijn 330e G20 nu iets meer dan 7 maanden in bezit met leder, dus ik kan ook mooi wat met de adviezenFastclaimer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:53:
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Als je denkt dat BMW de enige automaker is (of zal zijn) met een systeem als dit dan ga je denk ik teleurgesteld worden.Spollie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:33:
[...]
Als ik dit zie betwijfel ik serieus of ik na mijn huidige M340i nog wel bij BMW blijf. Alles wat een BMW een BMW maakt is aan het verdwijnen, dus waarom zou je dan nog voor een (dure) BMW kiezen?
Dat zeg ik toch ook niet? Je bevestigt juist mijn punt... Als alle auto's straks een minimalistisch Tesla-achtig interieur hebben met alleen maar touchscreens, waarom zou ik dan nog voor een BMW kiezen? Sportiviteit, beleving? Dat verdwijnt ook grotendeels met de komst van EVs.Daan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:57:
[...]
Als je denkt dat BMW de enige automaker is (of zal zijn) met een systeem als dit dan ga je denk ik teleurgesteld worden.
BMW zal zich nog altijd wel onderscheiden van de andere automakers op hun eigen manier. Een BMW i5 rijdt bijvoorbeeld anders dan een Mercedes EQE. Maar als al die schermpjes jou niet bekoren dan moet je inderdaad "oudere" auto's blijven rijden. Wat ik ook heel goed kan begrijpen verder hoorSpollie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:30:
[...]
Dat zeg ik toch ook niet? Je bevestigt juist mijn punt... Als alle auto's straks een minimalistisch Tesla-achtig interieur hebben met alleen maar touchscreens, waarom zou ik dan nog voor een BMW kiezen? Sportiviteit, beleving? Dat verdwijnt ook grotendeels met de komst van EVs.
Zal wellicht een generatiedingetje zijn (terwijl ik geen idee heb hoe oud je bentSpeedgeek schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:31:
[...]
Ook bij deze primeur denk ik in eerste instantie: "wat is er mis met de huidige instrumenten clusters en waar is het mis gegaan dat BMW dit ontwerpt?"
Maar ik merk steeds vaker op dat ik vaak een eerste pers release een wanstaltige vertoning vind om de auto of feature in het echt wel mooi te vinden. De gigantische nieren ben ik mooi gaan vinden, de verlichting er om heen in de nieuwe 5-serie is toch wel tof, digitale instrumenten clusters zijn verrekt handig en zo is er een waslijst waar ik BMW om kon verketteren toen ze het introduceerde maar gaandeweg aan gewend ben geraakt.
Dus ook bij dit frons ik in eerste instantie mijn wenkbrauwen maar durf mijn geld er wel op in te zetten dat ook dit wel prima zal uitpakken voor BMW. En wellicht over een paar jaar zal zeggen: "jeetje weet je nog dat volledig digitale instrumenten cluster van die F31 LCI, wat een oude zooi was dat."
Heb een nieuwe G05. Prachtige auto, maar had - ook na een maand of 3 gewenning - liever geen iDrive 8.5 gehad. Het systeem is uiteraard veel uitgebreider dan z'n voorgangers, maar het zijn wat mij betreft bijna allemaal onnodige uitbreidingen. De UI vind ik dramatisch slechter, ben noodgedwongen veel te veel met dat scherm bezig. Verlichting van de grille (Iconic Glow) staat inmiddels uit, vind dat zo nep. Had voor het geld dat dat gekost heeft liever de wegbezuinigde touch-sensor op de achterportieren terug gehad, of de mogelijkheid om vanuit de bagageruimte de achterstoelen neer te klappen.
Verder meer dan tevreden met de auto hoor, maar veranderingen zijn (imho) niet altijd verbeteringen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik gebruik de Colourlock producten van Lederzentrum.de en ben daar erg tevreden over. Eerst sponzen of borstelen met een cleaning foam (verschillende soorten verkrijgbaar, afhankelijk van de mate van vervuiling), afnemen met een vochtige doek, laten drogen en dan de protector/conditioner aanbrengen. Veel setjes beschikbaar maar alles wordt ook los verkocht. Ze hebben veel onderhouds- en renovatieproducten maar ook specifieke producten om nieuw leer mee te beschermen. https://www.colourlock.nl/onderhoudsprodukten.htmlFastclaimer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:53:
Ik ben van plan om eens te kijken of het mogelijk is een stoel met kunststof bekleding te verven. De meeste verven zijn voor natuurlijke vezels maar ik las dat polyamide (Nylon) wel is te verven is. Wat voor bekleding heeft een G20 stoel? De stoel heeft er dik 140k opzitten :-)
Ik moest meteen aan dit denken bij 'stoelen verven':Ideevoor2 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:50:
Ik ben van plan om eens te kijken of het mogelijk is een stoel met kunststof bekleding te verven. De meeste verven zijn voor natuurlijke vezels maar ik las dat polyamide (Nylon) wel is te verven is. Wat voor bekleding heeft een G20 stoel? De stoel heeft er dik 140k opzitten :-)
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
OMG dat is een geweldige film! Helaas geen BMW stoel bekleding issue
BMW hanteert toch al jaren kunstleer in haar auto's? Impregneren met allerlei leerproducten heeft volgens mij geen zin. Behalve dat het uiteraard voldoening geeft en leuk is om te doen.
Ik pak altijd een licht sopje van lauw water. Ziet er daarna weer prachtig en minder vettig uit. Er komt ook nagenoeg geen vuil vanaf.
Ik pak altijd een licht sopje van lauw water. Ziet er daarna weer prachtig en minder vettig uit. Er komt ook nagenoeg geen vuil vanaf.
II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21
Dat hangt natuurlijk altijd af van de bekleding inderdaad, maar vernasca is echt leder, vandaar dat advies.Mathy M schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:20:
BMW hanteert toch al jaren kunstleer in haar auto's? Impregneren met allerlei leerproducten heeft volgens mij geen zin. Behalve dat het uiteraard voldoening geeft en leuk is om te doen.
Echt leder dient gewoon gevoed te worden en een sopje is leuk... maar dat voedt het leder niet. Je hoeft het leder ook niet elke maand te voeden, maar op een gegeven moment is het toch echt wel nodig. Dat ga je uiteindelijk ook gewoon zien.
Weet iemand wat voor leder optie 481 (Sport Seats F Driver/front Passenger) is? Ik kan niet vinden of dit kunst is of echt
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Op de zomerbanden liggen Continental EcoContact 6Q waar ik niet heel blij mee ben. Wat ik zo snel kan vinden is dit een redelijke middel of the road band. Had liever een iets sportievere band gezien.CreativeS schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:04:
[...]
Tanzanite...![]()
Mooie wagen!
Trouwens, grappig detail, Pirelli-banden met ster én MO
De Pirelli’s komen goed uit de testen zag ik.
Aanbod aan banden zal wel enigsinds beperkt zijn door het hoge autogewicht?
Mijn zomer bandjes zijn P Zero's die er onder zitten. 275/35R22 en 315 achter... Gek dat ze op de 5 dan EcoContacts gooien? Maar denk dat je er in de praktijk niet super veel verschil van merkt...Tortelli schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:12:
[...]
Op de zomerbanden liggen Continental EcoContact 6Q waar ik niet heel blij mee ben. Wat ik zo snel kan vinden is dit een redelijke middel of the road band. Had liever een iets sportievere band gezien.
>> Signature?
P Zero's zou een logischere keuze zijn, maar goed het zal in de praktijk wel geen mega verschil maken verder.
Die optie zegt niets over de bekleding. Mijn M340i heeft ook die optie maar is voorzien van individual merino leer. Voer je VIN in op https://bimmer.work en je ziet het staan onder 'Upholstery'.DennusB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:03:
Weet iemand wat voor leder optie 481 (Sport Seats F Driver/front Passenger) is? Ik kan niet vinden of dit kunst is of echt
Die optie heb ik ook (S481 bij mij) en daarin is het een combinatie van stof en Sensatec (nepleer dus).DennusB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:03:
Wat hierboven staat dus
Overigens vind ik dat Sensatec serieus goed spul. Ik zou het verkiezen boven echt-leder.
[ Voor 14% gewijzigd door Cheesy op 08-01-2025 16:03 ]
Maar die optie als zijnde sportstoelen heb je ook met echt leder... de optiecode staat los van het materiaal dat gebruikt is. Wat @Spollie al zegt moet hij kijken bij het overzicht bovenaan in de lijst. Productiedatum, kleur van de auto, soort stof, et cetera.Cheesy schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:47:
Die optie heb ik ook (S481 bij mij) en daarin is het een combinatie van stof en Sensatec (nepleer dus).
Wat hierboven staat dus
[ Voor 17% gewijzigd door CreativeS op 08-01-2025 17:26 ]
Iemand ervaring met de app 'betalingen voor tanken'? Ik kreeg net bij het tanken een notificatie van die app, dus ik heb toen ik thuis kwam mijn kenteken en betaalgegevens ingevoerd in de app.
Maar hoe gaat dat dan in de praktijk? Je stopt bij het tankstation, de app geeft een notificatie die je bevestigt, je gaat tanken en rijdt weer weg? Weet de app bij welke pomp je staat? Of moet je dit handmatig invoeren? Ik kan er online verder weinig over vinden.
Maar hoe gaat dat dan in de praktijk? Je stopt bij het tankstation, de app geeft een notificatie die je bevestigt, je gaat tanken en rijdt weer weg? Weet de app bij welke pomp je staat? Of moet je dit handmatig invoeren? Ik kan er online verder weinig over vinden.
Yep, hij weet zelf dat je er staat met de car.
Voor anderen, zo kan het ook. In de auto betalen met de Argos app.
https://www.argos.nl/nieu...t-brandstof-app-tankey-2/
Voor anderen, zo kan het ook. In de auto betalen met de Argos app.
https://www.argos.nl/nieu...t-brandstof-app-tankey-2/
[ Voor 13% gewijzigd door Ideevoor2 op 09-01-2025 00:45 ]
Steeds meer bandenfabrikanten richten zich op banden met hoger gewicht. Continental EcoContact zit inderdaad niet in de hogere regionen. Ik had op z'n minst Continental PremiumContact 7 verwacht, maar ik zie net dat die er nog niet zijn in die maten. Pirelli P-Zero is wel in die maten en draagvermogen. Misschien kan je nog wat regelen?Tortelli schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:12:
Op de zomerbanden liggen Continental EcoContact 6Q waar ik niet heel blij mee ben. Wat ik zo snel kan vinden is dit een redelijke middel of the road band. Had liever een iets sportievere band gezien.
Auto al afgenomen etc, helaas.
Ziet er wel fancy uit moet ik zeggen, maar vraag me wel af waarom BMW ervoor kiest om in het filmpje te doen alsof het volledig door vrouwen is ontworpen. Niet echt de pure BMW doelgroepMr Pingu schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:42:
Ach, mannen leggen het uit toch? Zoals de CTO enzovoorts...Danfoss schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:47:
Ziet er wel fancy uit moet ik zeggen, maar vraag me wel af waarom BMW ervoor kiest om in het filmpje te doen alsof het volledig door vrouwen is ontworpen. Niet echt de pure BMW doelgroep
Dan maar wat meer spelen... kan je snel weer nieuwe banden uitkiezenTortelli schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:20:
Auto al afgenomen etc, helaas.

Toch goed om het topic af en toe eens bij te houden, net de Bimmer.work nog eens gecheckt, blijkt mijn Oyster interieur idd Vernasca te zijn. Toch maar eens een onderhoudskitje scoren danCreativeS schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:47:
[...]
Dat hangt natuurlijk altijd af van de bekleding inderdaad, maar vernasca is echt leder, vandaar dat advies.
Echt leder dient gewoon gevoed te worden en een sopje is leuk... maar dat voedt het leder niet. Je hoeft het leder ook niet elke maand te voeden, maar op een gegeven moment is het toch echt wel nodig. Dat ga je uiteindelijk ook gewoon zien.
Ik heb tijdens de kerstvakantie mijn nieuwe (voor mij) BMW 530e xDrive Touring van eind 2021 in ontvangst mogen nemen.
Super fijne auto, heb er al bijna 4000km bijgereden in 2 weken (op en neer naar Italië).
Alles werkt prima, op een klein, heel irritant dingetje na: de laad indicator in het laad klepje werkt niet.
De auto laadt gewoon (zie ik in de app en op het dashboard), maar het LEDje langs de laadpoort doet helemaal niets.
Is dit een bekend probleem? Misschien uitgezet door een vorige eigenaar (via OBD/ENET) omdat ie het lampje irritant vond?
Ik heb garantie, maar om nou enkel voor een LEDje naar de andere kant van het land te rijden is ook zo iets.
Super fijne auto, heb er al bijna 4000km bijgereden in 2 weken (op en neer naar Italië).
Alles werkt prima, op een klein, heel irritant dingetje na: de laad indicator in het laad klepje werkt niet.
De auto laadt gewoon (zie ik in de app en op het dashboard), maar het LEDje langs de laadpoort doet helemaal niets.
Is dit een bekend probleem? Misschien uitgezet door een vorige eigenaar (via OBD/ENET) omdat ie het lampje irritant vond?
Ik heb garantie, maar om nou enkel voor een LEDje naar de andere kant van het land te rijden is ook zo iets.
Hi allen,
De deurgreep aan de binnenkant van mijn BMW G30 5-serie begint plakkerig te worden en het rubber vertoont inmiddels wat beschadigingen (typisch BMW-probleem). Ik wil dit graag goed aanpakken. Heeft iemand hier een goeie oplossing voor?
De deurgreep aan de binnenkant van mijn BMW G30 5-serie begint plakkerig te worden en het rubber vertoont inmiddels wat beschadigingen (typisch BMW-probleem). Ik wil dit graag goed aanpakken. Heeft iemand hier een goeie oplossing voor?
Setje van Glimptone is top! Cleaner en conditioner. Om wekelijks de boel fris te houden gebruik ik een gewone interieur detailer. Gyeon Interior, of Monello Opaco.Fastclaimer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:53:
Ik heb ook heel lang HG 4in1 leder gebruikt, nog steeds een goed product!
@DetailingBySmotske
Als het de eerste keer is dan kun je de plakkerigheid verhelpen door met een microvezeldoek met alcohol/spiritus lichtjes te wrijven. Zo kun je het soft-touchlaagje een paar keer "restaureren". Op den duur ga je door het soft touch laagje heen en komt het harde plastic er onder bloot te liggen.lostboy_0234 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:11:
Hi allen,
De beschadigingen krijg je er natuurlijk niet mee weg.
Voor mijn F30 (die met hetzelfde probleem kampt) zijn vervangende (binnenzijde)grepen te krijgen, maar bij de F30 moet het hele binnenpaneel er af om die te vervangen. Er zijn ook overzetstukken die je er overheen kunt klikken / schuiven. Die krijgen wel goede reviews. Allemaal goedkoop verkrijgbaar uit China. Zullen ze voor de G30 vast ook wel hebben.
Wow, mooie auto! Gefeliciteerd en veel veilige km!Tortelli schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:41:
Vandaag opgehaald, een van de eerste 550e tourings in Nederland denk ik! Levering had in 2024 kunnen zijn, maar auto eerst laten behandelen door een poetsbedrijf!
Auto staat op de winter velgen overigens. B58
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo te zien bij mijn favoriete dealer, ik zal goed opletten of ik je hier in de buurt eens tegenkom! (Regio Nijmegen)
Ik zoek een goede zachte linkerarmsteun voor de chauffeurspositie die is in een G20 kneiterhard. Op Ali staan ze maar zijn er ook dichterbij te koop?
Ritje in de BMW van Kûbaard naar Leeuwarden binnendoor met weilanden, windmolens en nog veel meer waaronder een pompstation wat 100+ benzine verkoopt. De foto is een radarunit uit een automatische deuropener.
Ritje in de BMW van Kûbaard naar Leeuwarden binnendoor met weilanden, windmolens en nog veel meer waaronder een pompstation wat 100+ benzine verkoopt. De foto is een radarunit uit een automatische deuropener.
[ Voor 52% gewijzigd door Ideevoor2 op 09-01-2025 01:03 ]
Ik heb gewoon 5 minuten naar marketingflauwekul zitten gluren. Holistic Experience......jaja....Mr Pingu schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:42:
Geef mij echte knoppen!!!
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Mooie kleur! Verder zeg ik niks..Tortelli schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:41:
Vandaag opgehaald, een van de eerste 550e tourings in Nederland denk ik! Levering had in 2024 kunnen zijn, maar auto eerst laten behandelen door een poetsbedrijf!
Auto staat op de winter velgen overigens. B58
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar even een fototje er bij.OverSoft schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:52:
Ik heb tijdens de kerstvakantie mijn nieuwe (voor mij) BMW 530e xDrive Touring van eind 2021 in ontvangst mogen nemen.
G31 530e xDrive Touring uit 2021 (dus LCI) in Tanzanitblau.
Specifiek al een tijdje op zoek geweest naar deze combi (xDrive, 360, pano, Driving Assistant Pro, Nappa, Head-Up en een trekhaak).
Heel blij mee, met uitzondering van dat niet werkend oplaad LEDje.
:strip_exif()/f/image/yKJ2LxaoX3qn3FY1GGlpG1Y6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door OverSoft op 09-01-2025 07:38 ]
Prachtig! Ik vind de chromen/aluminium sierstrips erg mooi staan! Geniet ervan.OverSoft schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:37:
[...]
Maar even een fototje er bij.
Specifiek al een tijdje op zoek geweest naar deze combi (xDrive, 360, pano, Driving Assistant Pro, Nappa, Head-Up en een trekhaak).
[Afbeelding]
Krijg een instant déjà-vu:Mr Pingu schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:42:

Heb bijna 20 jaar geleden een Espace gehad met een zelfde indeling
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vViOdeQf29EmSB6EDAPWIxYm.jpg?f=user_large)
Vond dat op zich wel mooi trouwens. Maar die had dan ook voor alles nog fysieke knoppen.
Moest ik ook aan denken maar ben er geen fan van dat de informatie in het midden van het dashboard staat, waarbij BMW dit bewust en prominent bij de bestuurder presenteert.alexbl69 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:19:
[...]
Heb bijna 20 jaar geleden een Espace gehad met een zelfde indeling.
[Afbeelding]
Vond dat op zich wel mooi trouwens. Maar die had dan ook voor alles nog fysieke knoppen.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Grinnik. Dat is een leuke Elektrische Citroen
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Ja dit is de reden waarom mijn nieuwe daily geen BMW meer is jammer genoeg...Theimon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 04:32:
[...]
Ik heb gewoon 5 minuten naar marketingflauwekul zitten gluren. Holistic Experience......jaja....
Geef mij echte knoppen!!!
Gelukkig heb ik wel enkele oudere BMW's waar ik mijn hartje toch kwijt kan.
Vroeger sprak bmw enkel over de rijbeleving: stuurgevoel, ophanging en laufkultur.
Tech was er zeker, maar was altijd driver focused en snel te bedienen.
YouTube: A car is born - BMW 6 Series E63/E64 Documentation | Engineering | P...
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
Precies mijn idee, ik sla heel die 'Neue klasse' generatie over. Als ik zo de comments lees onder die video van 'Idrive X' dan zijn er wel meer die er zo over denken.alexke1988 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:24:
[...]
Ja dit is de reden waarom mijn nieuwe daily geen BMW meer is jammer genoeg...
Gelukkig heb ik wel enkele oudere BMW's waar ik mijn hartje toch kwijt kan.
Vroeger sprak bmw enkel over de rijbeleving: stuurgevoel, ophanging en laufkultur.
Tech was er zeker, maar was altijd driver focused en snel te bedienen.
YouTube: A car is born - BMW 6 Series E63/E64 Documentation | Engineering | P...
Dat is opzich bij vrijwel alles wat BMW nieuw introduceert, van ontwerpen tot iDrive aankondigingen. Uiteindelijk kijkt BMW ook gewoon naar de verkopen en niet alleen naar reacties op forums. Ik ben het soms ook wel eens maar meermaals blijkt wel dat zaken die op internet aangekondigd worden er toch in het echt wel goed uit zien. Of gewoon op dat moment het beste is. Net als elektrificatie, ik zou ook graag nog een V12 rijden maarja dat gaat niet meer... dus je veranderd ook mee met de tijd en welk aanbod er is. Zo kijken autofabrikanten ook naar elkaar. Mensen die al hun hele leven BMW's kopen zijn niet makkelijk naar een ander merk te krijgen. Ik heb diverse BMWs gehad, E90, E91, F31, F20, G01, en nu G05. Ik heb zeer recent ook weer opnieuw naar een ander merk gekeken, Volvo. Echt prima auto, maar toch niet vergelijkbaar met een BMW, niet qua technische snufjes en rij dynamiek in ieder geval. audi Q6 stond op de lijst, maar geen hybride is dus afgevallen.jos707 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:35:
[...]
Precies mijn idee, ik sla heel die 'Neue klasse' generatie over. Als ik zo de comments lees onder die video van 'Idrive X' dan zijn er wel meer die er zo over denken.
Als de Neue Klasse verkrijgbaar is dan gaan mensen die gewoon kopen, BMW gaat echt geen slechte auto leveren? Is die anders dan vorige generaties, dat is zeker. Maar er is gekozen voor een nieuwe visie bij alle auto fabrikanten. Wil je dat niet dan moet je vast houden aan je huidige auto.
>> Signature?
Ik heb laatst nog met een V12 gereden. Een echte, maar helaas in het verkeerde merk en veel te veel gewicht. Een S680 Guard. Blok liep wel héél lekker... maar door het hoge gewicht totaal niet lekker rijdend.ChiLLeR schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:58:
...ik zou ook graag nog een V12 rijden maarja dat gaat niet meer....
Zoals altijd, véél geblaat op het internet... maar zodra ze in de showroom staan? Ze worden toch wel gekocht inderdaad. Men vergeet nog wel eens dat het merendeel zich helemaal niet interesseert of het FWD of RWD is... of het een fijne 6-in-lijn is of 3-in-lijn is. Het gaat ze veelal alleen maar om dat logoChiLLeR schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:58:
Als de Neue Klasse verkrijgbaar is dan gaan mensen die gewoon kopen, BMW gaat echt geen slechte auto leveren? Is die anders dan vorige generaties, dat is zeker. Maar er is gekozen voor een nieuwe visie bij alle auto fabrikanten. Wil je dat niet dan moet je vast houden aan je huidige auto.
Net even de winterbanden laten wisselen. Maar na elke wissel — of het nu van zomer naar winter is of andersom — doe ik altijd een reset. Daarna rijd ik een stukje, krijg ik de melding “alles oké”, maar bij de bandenspanning zie ik altijd twee streepjes (- -) in plaats van een getal.
Nu kan ik me niet meer precies herinneren hoe ik dat eerder heb opgelost (haha). Wat doe ik toch steeds verkeerd?
Nu kan ik me niet meer precies herinneren hoe ik dat eerder heb opgelost (haha). Wat doe ik toch steeds verkeerd?
Ik weet niet hoe lang je rijd maar bij mij duurt het altijd wel even minuut of 5-10...lostboy_0234 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:00:
Net even de winterbanden laten wisselen. Maar na elke wissel — of het nu van zomer naar winter is of andersom — doe ik altijd een reset. Daarna rijd ik een stukje, krijg ik de melding “alles oké”, maar bij de bandenspanning zie ik altijd twee streepjes (- -) in plaats van een getal.
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Ja, ik had eerst ongeveer 15 minuten rondgereden om het te resetten, want je ziet het percentage dan langzaam oplopen.Greetoz schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:13:
[...]
Ik weet niet hoe lang je rijd maar bij mij duurt het altijd wel even minuut of 5-10...
Daarna nog eens 15 minuten gereden. Misschien speelt het weer iedere keer mee?
De auto geeft wel aan dat alles in orde is en dat RDC actief is.
Geeft hij dan wel aan dat hij voltooid is of blijft hij op xx% hangen?lostboy_0234 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:57:
[...]
Ja, ik had eerst ongeveer 15 minuten rondgereden om het te resetten, want je ziet het percentage dan langzaam oplopen.
Daarna nog eens 15 minuten gereden. Misschien speelt het weer iedere keer mee?
De auto geeft wel aan dat alles in orde is en dat RDC actief is.
Nice!OverSoft schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:37:
[...]
Maar even een fototje er bij.
[Afbeelding]
Volgens mij doet het LEDje bij die van mij ook niks, zal er eens op letten.
Het vreemde is: alles werkt prima. Laden, de kabel op slot zetten, weer ontkoppelen, etc…MMulder13 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:39:
[...]
Nice!
Volgens mij doet het LEDje bij die van mij ook niks, zal er eens op letten.
Behalve dat stomme LEDje.
Nou krijg ik toch een berichtje dat het laden is gestart (en de lader geeft het aan), maar het zou fijn zijn om een visuele indicator op de auto te hebben.
Ik heb toevallig vandaag de RDC unit laten vervangen(ontvanger), bij mij bleef deze op 49% hangen. Dit was nadat ze alle units in de banden al eens hebben laten vervangen 2-maal en het niks opgeloste.Puf schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:38:
[...]
Geeft hij dan wel aan dat hij voltooid is of blijft hij op xx% hangen?
Geeft aan dat die voltooid is.Puf schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:38:
[...]
Geeft hij dan wel aan dat hij voltooid is of blijft hij op xx% hangen?
Zeker nog blij mee! Ik rijd veel korte stukjes in de stad, dat kan mooi allemaal elektrisch. Hoewel de range soms met koud weer wel wat tegenvalt.DennusB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:42:
[...]
Thanks voor het stellen van de vraag, hier toevallig mijn 330e G20 nu iets meer dan 7 maanden in bezit met leder, dus ik kan ook mooi wat met de adviezenNog blij met je 330e?
Verder is er een baby op komst. Ik heb een familyfix 3 in combinatie met een maxi cosi pebble pro. Nu kan ik deze niet achter de bestuurders stoel kwijt, achter de passagiersstoel kan wel maar dan moet deze ook naar voren. Ergens had ik meer ruimte verwacht; maar geeft een reden om ooit over te stappen naar een 5 serie🫣
Dan ben jij waarschijnlijk ook niet klein? In mijn F80 (zelfde als F30) paste het allemaal prima.Fastclaimer schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:34:
[...]
Zeker nog blij mee! Ik rijd veel korte stukjes in de stad, dat kan mooi allemaal elektrisch. Hoewel de range soms met koud weer wel wat tegenvalt.
Verder is er een baby op komst. Ik heb een familyfix 3 in combinatie met een maxi cosi pebble pro. Nu kan ik deze niet achter de bestuurders stoel kwijt, achter de passagiersstoel kan wel maar dan moet deze ook naar voren. Ergens had ik meer ruimte verwacht; maar geeft een reden om ooit over te stappen naar een 5 serie🫣
Ik ben inderdaad 1,90m. Verder neemt die familyfix 3 in combinatie met de pebble pro ook veel ruimte in voor mijn gevoel. Denk dat er wel compactere opties zijn, maar deze set van een familielid overgenomen 😁 Zodra het kind vooruit vervoerd kan worden zal het ook makkelijker.Greetoz schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:36:
[...]
Dan ben jij waarschijnlijk ook niet klein? In mijn F80 (zelfde als F30) paste het allemaal prima.
Zonder het onderstel past het een stuk beter:
/f/image/dy7SQfcovcNVM0hjSpB6bG3g.png?f=fotoalbum_large)
Maxi cosi's zijn inderdaad ondingen, blij dat we bijna van alle stoeltjes ellende af zijn, anders was het ook geen doen met 3 koters op de achterbank

Ja ik ben 175 dus dat scheelt al een hoop. Maar wat iemand hierboven ook al zegt, zodra de maxicosi weg is vervalt een hoop van noodzaak voor een grotere auto (je neemt dan sowieso stuk minder zooi mee).Fastclaimer schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:53:
[...]
Ik ben inderdaad 1,90m. Verder neemt die familyfix 3 in combinatie met de pebble pro ook veel ruimte in voor mijn gevoel. Denk dat er wel compactere opties zijn, maar deze set van een familielid overgenomen 😁 Zodra het kind vooruit vervoerd kan worden zal het ook makkelijker.
Zonder het onderstel past het een stuk beter:
[Afbeelding]passen.
Totdat je met drie kinderstoeltjes in de breedte niet meer uitkomt. Wij zijn toen overgestapt naar een Volvo V70 en daarna een BMW E61. Morgen kijken naar een G31 520i als vervanging van onze 16 jaar oude E61 525d.Greetoz schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:59:
[...]
Ja ik ben 175 dus dat scheelt al een hoop. Maar wat iemand hierboven ook al zegt, zodra de maxicosi weg is vervalt een hoop van noodzaak voor een grotere auto (je neemt dan sowieso stuk minder zooi mee).
Ja en met 5 kinderen had je een busje nodig.. Tuurlijk zijn er altijd gegronde redenen om voor een grotere auto te gaan. Maar volgens mij had @Fastclaimer 1 kindje ;-). En daarbij komt iedereen gaat er tegenwoordig maar vanuit dat iedereen 2 of meer kinderen wil en dat zodra iemand het heeft over een kind en een auto er dus automatisch een auto gekocht moet worden die groot genoeg is voor 3+ kinderen... Dat vind ik gewoon een vreemde gedachtegang.loeberce schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:23:
[...]
Totdat je met drie kinderstoeltjes in de breedte niet meer uitkomt. Wij zijn toen overgestapt naar een Volvo V70 en daarna een BMW E61. Morgen kijken naar een G31 520i als vervanging van onze 16 jaar oude E61 525d.
ik kan me hier ook weer voor 100% aanmelden, de velar beviel toch niet zo goed, dus terug naar BMWDenniz0229 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:33:
ik kan me per heden hier ook voor 50% afmelden. de daily 540 is na de inbraakschade geheel total loss verklaard.
gelukkig nog een aardig bedrag terug gekregen en meteen maar wat nieuws gekocht.
bij BMW niet helemaal kunnen vinden wat we willen voor het budget, dus nu de overstap gemaakt naar een range rover velar;
[Afbeelding]
dus benieuwd hoe dat gaat bevallen ten opzichte van een BMW.
gelukkig blijft de M3 de rest van mijn leven in bezit. dus jullie zijn nog niet van me af hier

het is een x5 40i geworden.
:strip_exif()/f/image/AXiZAn1Ora8Jjm7hPsUf2gb7.jpg?f=fotoalbum_large)
alle opties die ik graag wil zitten er op, behalve stoelventilatie, helaas wordt die optie niet zo vaak aangevinkt. maar dat was meer een nice to have optie en geen vereiste.
ook wat opties die niet perse nodig zijn, zoals crafted glass pakket, ziet er mooi uit, maar had het zelf nooit aangevinkt.
meteen winterbanden geregeld voor de velgen die er nu op zitten, dan kan ik zelf opzoek naar een mooie zomerset.
de 742m vind ik persoonlijk geen geweldige velg, maar al wintervelg prima.
Van mij moet niemand wat......Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat de maat van de maxicosi niet alleen bepalend is voor de ruimte op de achterbank die je nodig hebt. Ik ken ook ouders die de maxicosi voorin zetten en zelf op de achterbank zitten.Greetoz schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:35:
[...]
Ja en met 5 kinderen had je een busje nodig.. Tuurlijk zijn er altijd gegronde redenen om voor een grotere auto te gaan. Maar volgens mij had @Fastclaimer 1 kindje ;-). En daarbij komt iedereen gaat er tegenwoordig maar vanuit dat iedereen 2 of meer kinderen wil en dat zodra iemand het heeft over een kind en een auto er dus automatisch een auto gekocht moet worden die groot genoeg is voor 3+ kinderen... Dat vind ik gewoon een vreemde gedachtegang.
Mooie auto. Ben toch wel benieuwd, wat beviel er niet aan de Velar?Denniz0229 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:48:
[...]
ik kan me hier ook weer voor 100% aanmelden, de velar beviel toch niet zo goed, dus terug naar BMW![]()
[Afbeelding]
alle opties die ik graag wil zitten er op, behalve stoelventilatie, helaas wordt die optie niet zo vaak aangevinkt. maar dat was meer een nice to have optie en geen vereiste.
ook wat opties die niet perse nodig zijn, zoals crafted glass pakket, ziet er mooi uit, maar had het zelf nooit aangevinkt.
meteen winterbanden geregeld voor de velgen die er nu op zitten, dan kan ik zelf opzoek naar een mooie zomerset.
Naast de vraag wat er mis was met de velar? (Stond ook op mijn keuze lijstje maar door falen van de verkoper nooit in gereden) Waarom heb je voor de 40i gekozen ipv de 45e?Denniz0229 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:48:
[...]
ik kan me hier ook weer voor 100% aanmelden, de velar beviel toch niet zo goed, dus terug naar BMW![]()
[Afbeelding]
>> Signature?
Rijgedrag, dit was het belangrijkste punt.Spollie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:55:
[...]
Mooie auto. Ben toch wel benieuwd, wat beviel er niet aan de Velar?
Geen auto hold, dus constant je voet op de rem moeten houden bij stilstaan.
Weinig fysieke knoppen, dus alles via een touch paneel, dit werkte op zich prima hoor, maar een knopje is toch lekkerder IMO.
Geen bestuurdersprofielen, dus als mijn vrouw had gereden dan zat ik klem met instappen.
het zijn eigenlijk allemaal kleine persoonlijke voorkeurs dingetjes, er was niet echt iets mis met de Velar hoor.
heb hiervoor de f15 40e gehad, die ik gelukkig op tijd heb ingeruild, maar daar waren 3 van de 8 cellen kapot.ChiLLeR schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:58:
[...]
Naast de vraag wat er mis was met de velar? (Stond ook op mijn keuze lijstje maar door falen van de verkoper nooit in gereden) Waarom heb je voor de 40i gekozen ipv de 45e?
uiteraard zal de techniek inmiddels wat beter zijn en misschien wel heel blijven, maar ik heb het elektrische niet nodig om het goedkoper te maken. ook het feit dat ik nog wel is goedkoop kan tanken maakt het voor mij niet rendabel om dan thuis dure stroom te gaan tanken. en het feit dat je een paar honderd kilo extra meesleept trekt mij ook niet aan.
[ Voor 37% gewijzigd door Denniz0229 op 10-01-2025 12:03 ]
Ja dat is wel gewoon wat BMW echt als pré heeft tov andere fabrikanten, veel technische snufjes. Je verwacht van een Velar dat die wel memory seats heeft en kan koppelen met een sleutel, of had je daar weer net een andere optie voor nodig?Denniz0229 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:59:
[...]
Rijgedrag, dit was het belangrijkste punt.
Weinig fysieke knoppen, dus alles via een touch paneel, dit werkte op zich prima hoor, maar een knopje is toch lekkerder IMO.
Geen bestuurdersprofielen, dus als mijn vrouw had gereden dan zat ik klem met instappen.
het zijn eigenlijk allemaal kleine persoonlijke voorkeurs dingetjes, er was niet echt iets mis met de Velar hoor.
>> Signature?
ik had het eerlijk gezegd ook wel verwacht, maar is iets waar je met een proefritje dan net niet genoeg op let.ChiLLeR schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:03:
[...]
Ja dat is wel gewoon wat BMW echt als pré heeft tov andere fabrikanten, veel technische snufjes. Je verwacht van een Velar dat die wel memory seats heeft en kan koppelen met een sleutel, of had je daar weer net een andere optie voor nodig?
zeker gezien het feit dat de auto ervoor total loss was, dit zorgde er voor dat ik ook vrij snel een keuze moest maken voor een nieuwe auto.
andere optie had niet geholpen, misschien nieuwere bouwjaren wel, maar dit was een first edition, dus daar zitten echt alle opties op.
Oeh, da's ook een fijne. Ekris Velp is wel gewild hè...Denniz0229 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:48:
Zijn die wel geschikt als wintervelg met die clearcoat op de gepolijste delen?Denniz0229 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:48:
Iemand enig idee hoe checken of mijn software nog up to date is op mijn?
Ik heb momenteel:
Media MN-002-038-015
Telefoon: TN-002-038-015
Op BMW staat alleen remote update maar dat kan mijn BMW niet en dan moet ik contact opnemen met mijn BMW dealer, maar als dat niet hoeft kan ik dat prima zelf i.p.v. weer afspraak maken en weer halve dag aan kwijt te zijn.
Ik heb momenteel:
Media MN-002-038-015
Op BMW staat alleen remote update maar dat kan mijn BMW niet en dan moet ik contact opnemen met mijn BMW dealer, maar als dat niet hoeft kan ik dat prima zelf i.p.v. weer afspraak maken en weer halve dag aan kwijt te zijn.
Vind dit nogal een lijst voor zo'n (imho) high-end wagen als een Range Rover Velar.Denniz0229 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:59:
[...]
Rijgedrag, dit was het belangrijkste punt.
Veel dingen zijn 'geschmackssache', maar geen auto-hold of bestuurdersprofielen is toch wel heel erg bont. Dat had BMW een paar generaties geleden al standaard.
Zijn er problemen met de huidige versie? Quote van de BMW site: Zoek het VIN-nummer van uw voertuig en voer het in de BMW-softwareportal in om te controleren op vereiste updates . Download de updates en sla ze op een USB-stick op die u mee kunt nemen naar uw voertuig. Sluit de USB-stick aan op een van de USB-poorten van uw BMW-voertuig en zet de updates over.SirMemeAlot schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:51:
Iemand enig idee hoe checken of mijn software nog up to date is op mijn?
Ik heb momenteel:
Media MN-002-038-015
Bedoel je dan qua schoonhouden etc?CreativeS schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:25:
[...]
Oeh, da's ook een fijne. Ekris Velp is wel gewild hè...
[...]
Zijn die wel geschikt als wintervelg met die clearcoat op de gepolijste delen?
Want een wintervelg bij mij zit er meestal 2 weken op, 2-3 dagen voor de wintersport, dan week wintersport en dan na een paar dagen gaan de zomerbanden er weer op.
In Nederland de hele winter op winterbanden rijden is zinloos IMO, en het rijgedrag/stuurgevoel is gewoon slechter met winterbanden.
in mijn optiek mag je dat inderdaad verwachten van een luxe merk anno 2017, zeker gezien het niet een basic uitvoering was, maar misschien zijn wij ook wel gewoon heel erg verwend met alle kleine gemakken die onze bmws hebben.alexbl69 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:42:
[...]
Vind dit nogal een lijst voor zo'n (imho) high-end wagen als een Range Rover Velar.
Veel dingen zijn 'geschmackssache', maar geen auto-hold of bestuurdersprofielen is toch wel heel erg bont. Dat had BMW een paar generaties geleden al standaard.
Die kleine dingen zoals comfort acces en auto hold maken het voor mij wel echt af, naast de rijbeleving die het natuurlijk biedt.
Geen problemen verder, maar hou mijn apparaten altijd graag up to dateIdeevoor2 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:49:
[...]
Zijn er problemen met de huidige versie? Quote van de BMW site: Zoek het VIN-nummer van uw voertuig en voer het in de BMW-softwareportal in om te controleren op vereiste updates . Download de updates en sla ze op een USB-stick op die u mee kunt nemen naar uw voertuig. Sluit de USB-stick aan op een van de USB-poorten van uw BMW-voertuig en zet de updates over.
Dat zie ik inderdaad ook staan, maar nergens waar ik de updates kan downloaden of kan checken wat de laatste versie is en op de engelse BMW site staat ga naar de dealer.
Op de NL BMW site de auto aanmelden met de VIN en even zoeken op die pagina waar de update staat. Daarna het bestand downloaden en dan vanaf de PC in hetzelfde programma het op een USB stick zetten.SirMemeAlot schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:53:
[...]
Geen problemen verder, maar hou mijn apparaten altijd graag up to date.
Dat zie ik inderdaad ook staan, maar nergens waar ik de updates kan downloaden of kan checken wat de laatste versie is en op de engelse BMW site staat ga naar de dealer.
[ Voor 3% gewijzigd door Ideevoor2 op 10-01-2025 20:32 ]
Ik weet hoe het moet, daar kom ik wel uit. Het gaat mij er vooral om waar ik dat stukje van VIN invoeren & update downloaden kan vinden. Vind wel oude toturails die hetzelfde zeggen, maar dat hele stukje van VIN nummer invoeren lijkt verdwenen te zijn.
Vanaf morgen ook weer bmw rijder!
Terug naar ice na 4 jaar ev te rijde. Heb er zin in!
Nou, ik doel meer op steenslag op de velg en dan sneller corroderen (zout) van de mooie gepolijste spaken.Denniz0229 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:54:
Bedoel je dan qua schoonhouden etc?
Want een wintervelg bij mij zit er meestal 2 weken op, 2-3 dagen voor de wintersport, dan week wintersport en dan na een paar dagen gaan de zomerbanden er weer op.
In Nederland de hele winter op winterbanden rijden is zinloos IMO, en het rijgedrag/stuurgevoel is gewoon slechter met winterbanden.
Het werkt alleen als je registreert op de site. En daarna in een menu rechts zoeken naar updates. Ik kan het niet nakijken omdat mijn auto nieuwer is.SirMemeAlot schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:52:
Ik weet hoe het moet, daar kom ik wel uit. Het gaat mij er vooral om waar ik dat stukje van VIN invoeren & update downloaden kan vinden. Vind wel oude toturails die hetzelfde zeggen, maar dat hele stukje van VIN nummer invoeren lijkt verdwenen te zijn.
Bij mij knippert het LEDje kort wanneer de auto aan de stekker gehangen wordt. Tijdens het laden knippert deze verder niet.OverSoft schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:02:
[...]
Het vreemde is: alles werkt prima. Laden, de kabel op slot zetten, weer ontkoppelen, etc…
Behalve dat stomme LEDje.
Nou krijg ik toch een berichtje dat het laden is gestart (en de lader geeft het aan), maar het zou fijn zijn om een visuele indicator op de auto te hebben.
Dit is trouwens bij laden aan het stopcontact.
[ Voor 4% gewijzigd door MMulder13 op 11-01-2025 08:39 ]
ice, wat is dah? ev is waarschijnlijk electrisch rijden? U bent waarschijnlijk van de jeugdtaal generatie, gen Z?syntesia schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:28:
Vanaf morgen ook weer bmw rijder!
Nee dat zijn Engelse termen.Ideevoor2 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:11:
[...]
ice, wat is dah? ev is waarschijnlijk electrisch rijden? U bent waarschijnlijk van de jeugdtaal generatie, gen Z?
Internal Combustion Engine en ELectrical Vehicle. Gebruik eventueel Google translate als dat nog vertaald moet worden.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
ICE is In Car EntertainmentIdeevoor2 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:11:
[...]
ice, wat is dah? ev is waarschijnlijk electrisch rijden? U bent waarschijnlijk van de jeugdtaal generatie, gen Z?
Wikipedia: In-car entertainment
[ Voor 16% gewijzigd door Het Fantoom op 11-01-2025 10:21 ]
Jeugdtaal? ICE wordt al 40+ jaar gebruikt voor een brandstof auto...Ideevoor2 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:11:
[...]
Hmh, ik heb hem nog niet zien knipperen. (Zowel met de stopcontact lader, als met een "volwaardige" laadpaal)MMulder13 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:36:
[...]
Bij mij knippert het LEDje kort wanneer de auto aan de stekker gehangen wordt. Tijdens het laden knippert deze verder niet.
Dit is trouwens bij laden aan het stopcontact.
Nou ja, het zal verder wel. Ik zal het bij de volgende beurt wel vermelden en kijken of ze het eenvoudig onder garantie kunnen verhelpen.
Thanks for het checken!
[ Voor 48% gewijzigd door OverSoft op 11-01-2025 10:33 ]
Zo jeugdig ben ik helaas niet meer.Ideevoor2 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:11:
[...]
Maar zijn tegenwoordig vrij bekende termen dacht ik zo.
En sowieso, je koopt een auto en zeker een BMW toch voor jezelf, voor het Freude am Fahren. En dat rijdt veel lekkerder in een compacter model ipv z'n logge SUV. Ik zou zoiets nooit kopen speciaal voor kinderen. Gewoon een Toyota ofzo erbij kopen voor de vrouw en kinderen die ze als boodschappenwagen / people carrier kunnen gebruiken.Greetoz schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:35:
[...]
Ja en met 5 kinderen had je een busje nodig.. Tuurlijk zijn er altijd gegronde redenen om voor een grotere auto te gaan. Maar volgens mij had @Fastclaimer 1 kindje ;-). En daarbij komt iedereen gaat er tegenwoordig maar vanuit dat iedereen 2 of meer kinderen wil en dat zodra iemand het heeft over een kind en een auto er dus automatisch een auto gekocht moet worden die groot genoeg is voor 3+ kinderen... Dat vind ik gewoon een vreemde gedachtegang.
Dat zijn inderdaad vrij algemene en vooral bekende termen. Hoef je geen twintiger voor te zijn.syntesia schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:42:
Zo jeugdig ben ik helaas niet meer.
Maar zijn tegenwoordig vrij bekende termen dacht ik zo.
Ligt meer aan het feit of iemand zich wil profileren als troll of niet.
[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 11-01-2025 12:00 ]
Dank u zeer voor deze uitleg! Ik ben 75 en houd de hedendaagse afkortingen niet meer bij, ik beperk me hoofdzakelijk tot het rijden door Europa in de tijd die me nog gegund is en dat gebeurd tot volle tevredenheid in een 320i G20. Maar klus wel wat tussendoor en ben nu bijv. bezig met een plan om een radardetector te maken in de linkerzijspiegel. Ik deel een foto als het project klaar isMr Pingu schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:19:
[...]
Nee dat zijn Engelse termen.
Internal Combustion Engine en ELectrical Vehicle. Gebruik eventueel Google translate als dat nog vertaald moet worden.
Over kleine projectjes gesproken.
Hier bezig met een kleine upgrade van de kophouder.
Nieuwe kophouder heeft "klemmen" dus kleinere koppen staan stabieler en deze heeft ook nog extra USB uitgang. Ik kwam erachter dat mijn Entrynav2 nog een usb ingang leeg heeft dus dan kan die mooi gebruikt worden.
Daarnaast het 12V-kontakt geupgrade naar een 12V kontakt van de F1x en F0x deze zijn namelijk verlicht maar bij X1 ontbreekt de led. Deze gaat gewoon op de 58G terminal wat de terminal voor al het oranje van de knoppenverlichting. Dit zijn alle rood/grijze kabels door de auto heen.
Hier bezig met een kleine upgrade van de kophouder.
Nieuwe kophouder heeft "klemmen" dus kleinere koppen staan stabieler en deze heeft ook nog extra USB uitgang. Ik kwam erachter dat mijn Entrynav2 nog een usb ingang leeg heeft dus dan kan die mooi gebruikt worden.
Daarnaast het 12V-kontakt geupgrade naar een 12V kontakt van de F1x en F0x deze zijn namelijk verlicht maar bij X1 ontbreekt de led. Deze gaat gewoon op de 58G terminal wat de terminal voor al het oranje van de knoppenverlichting. Dit zijn alle rood/grijze kabels door de auto heen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ja vanaf E70 en F10 had je auto hold.alexbl69 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:42:
[...]
Vind dit nogal een lijst voor zo'n (imho) high-end wagen als een Range Rover Velar.
Bmw haalt overig wel goede functies uit wagens.
Zoals een fysieke sper diff in de E32
HDC in de F30 xDrive (E90 xDrive had dit wel)
fysieke knoppen... (in 2007 voegde BMW nog extra knoppen toe bij iDrive!)
Ook is het mooie hout of aluminium op het dashboard bij bmw verdwenen (X3 G45)
Toen ik een nieuwe wagen moest aanschaffen (na de X7) heb ik naar de iX gekeken en naar de X5 50e.
Uiteindelijk toch voor de EV9 gekozen omdat het ruimte - prijs - garantie plaatje gewoon meer klopte daar.
Op sommige punten is de EV9 zeker minder goed dan de andere wagens, op andere beter.
Wat ik het meeste mis in de EV9 is de iDrive controller, en wat mist er nu op de neue klasse...
Er is jammer genoeg geen perfecte wagen.
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
Om nog even terug te komen op de waterpomp/thermostaat van een 325i
Heeft iemand een idee van de kosten om waterpomp/thermostaat en de slangen die vast zitten aan waterpomp, thermostaat te laten vervangen bij een BMW specialist ?
Heeft iemand een idee van de kosten om waterpomp/thermostaat en de slangen die vast zitten aan waterpomp, thermostaat te laten vervangen bij een BMW specialist ?
Hoezo heb je een nieuw account aangemaakt? Was je de inloggegevens van Raaf12 kwijt?Ideevoor2 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:14:
[...]
Dank u zeer voor deze uitleg! Ik ben 75 en houd de hedendaagse afkortingen niet meer bij, ik beperk me hoofdzakelijk tot het rijden door Europa in de tijd die me nog gegund is en dat gebeurd tot volle tevredenheid in een 320i G20. Maar klus wel wat tussendoor en ben nu bijv. bezig met een plan om een radardetector te maken in de linkerzijspiegel. Ik deel een foto als het project klaar is
En hij is er!
M3 touring '25
Davit grau, gelijk een ritje van 200km gehad vandaag en beviel top!
Heel wat anders dan mn audi etron, qua comfort wat minder maar dat was te verwachten.
Wat ik wel heel stom vind is dat er overal usb c aansluitingen zitten maar bij de bekerhouder een usb A, is dit makkelijk te vervangen?
:strip_exif()/f/image/q5J87lBWcQhmLfNPTydfqhC2.jpg?f=fotoalbum_large)
M3 touring '25
Davit grau, gelijk een ritje van 200km gehad vandaag en beviel top!
Heel wat anders dan mn audi etron, qua comfort wat minder maar dat was te verwachten.
Wat ik wel heel stom vind is dat er overal usb c aansluitingen zitten maar bij de bekerhouder een usb A, is dit makkelijk te vervangen?
:strip_exif()/f/image/q5J87lBWcQhmLfNPTydfqhC2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q5ozz3pFau9QUhv0ZEcjU6Rd.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie wagen zeg!
Zover ik weet zijn er (nog) geen vierkante USB-C "blokjes".
De rechthoekige "blokjes" kunnen makkelijk vervangen worden met USB-C. Op oudere auto’s zat / zit hier ook de Aux-in in
Wel kun je de USB-C onder de armleuning "aktiv" maken. Data + lading. Als je geluk hebt is er een extra USB poort op de mgu over, als je pech hebt moet je een USB-hub installeren (nr 1) de USB-A.
:strip_exif()/f/image/4R724DwV8eghEtBXZFEGJkPl.png?f=user_large)
Andere mogelijk is de USB-A loskoppelen en 50cm HSD verlengskabel gebruiken om hem naar de USB-C door te trekken.
HSD kabels kan je makkelijk op AliExpress vinden.
Zover ik weet zijn er (nog) geen vierkante USB-C "blokjes".
De rechthoekige "blokjes" kunnen makkelijk vervangen worden met USB-C. Op oudere auto’s zat / zit hier ook de Aux-in in
Wel kun je de USB-C onder de armleuning "aktiv" maken. Data + lading. Als je geluk hebt is er een extra USB poort op de mgu over, als je pech hebt moet je een USB-hub installeren (nr 1) de USB-A.
:strip_exif()/f/image/4R724DwV8eghEtBXZFEGJkPl.png?f=user_large)
Andere mogelijk is de USB-A loskoppelen en 50cm HSD verlengskabel gebruiken om hem naar de USB-C door te trekken.
HSD kabels kan je makkelijk op AliExpress vinden.